Khamis, 20 September 2012

Suara Sri Andalas

Suara Sri Andalas


Sale of Independent Power Producers Queried

Posted: 20 Sep 2012 02:57 AM PDT

PETALING JAYA: PKR today demanded an explanation on Putrajaya's alleged move to purchase two independent power producers (IPPs), Tanjung Energy Holdings Sdn Bhd and Mastika Lagenda Sdn Bhd, at a high price.

The two firms are owned by Tanjung Energy Holdings Sdn Bhd and Mastika Lagenda Sdn Bhd, owned by Ananda Krishnan and Genting Bhd respectively. Both are said to have connections with the government.

The party's communication director Nik Nazmi Nik Ahmad said the deal had resulted in Ananda and Genting walking away with a profit of RM1.9 billion when it was paid RM8.5 billion for the Tanjong deal in March, and another RM2.55 billion for the 75% stake owned by Genting Sangyen in Mastika Lagenda last month.

The deal was made through 1Malaysia Development Bhd, a fund set up by Prime Minister Najib Tun Razak himself.

"Tanjong's power business contributed about 75% of the group's revenue and profits. One thus could say that it made up to RM6.6 billion of the takeover price by Ananda. Now, by flipping the shares to 1MDB, Ananda has made a profit of RM1.9 billion," Nik Nazmi told reporters here.

Tanjong PLC was taken private by Ananda in September 2010 for RM8.8 billion for the entire group at RM21.80 per share.

Meanwhile Genting had announced a projected net gain of about RM1.9 billion from selling their shares to 1MDB.

"This is highly generous, especially considering the profits made by Genting since the power plant became operational in 1995," he said.

More lopsided deals?

Mastika, on the other hand, has a shareholders fund of RM422 million, meaning the RM2.5 billion paid by 1MDB resulted in a price-book ratio of about 6 times, said  the Seri Setia assemblyman.

"This is above the average price-book ratios of power stocks in the region. In fact, it would actually be cheaper to build a brand new plant of the same size than to buy Genting's 17-year-old one".

Nik Nazmi said the valuation of the IPPs was highly dubious given first generation concessions for the IPPs will end in 2016 and 2017 and the government saying that a more competitive deal will replace the existing ones. The current contracts have been described as lopsided.

"Thus any generous valuation for the IPPs does not make sense unless, contrary to the Energy Commission's statement, there is to be a repeat of the lopsided IPP agreements of the past, at the expense of Petronas, Tenaga Nasional Bhd and the taxpayers."

Nik Nazmi also questioned why 1MDB had only chosen to purchase Genting's stake and not those belonging to the Selangor development board PKNS which owns 25% of Genting Sanyen, a move that could have benefited Selangor voters.

Source: FreeMalaysiaToday

Pakatan Anjur Makan Malam Perdana 28 Sept

Posted: 20 Sep 2012 02:30 AM PDT

PETALING JAYA: Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat akan menyerahkan barangan milik peribadinya pada Majlis Makan Malam Perdana Pakatan Rakyat dan memberi peluang kepada mereka yang berminat untuk membelinya.

Selain beliau, Presiden PKR, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ali dan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng akan turut menyerahkan barang peribadi milik mereka pada malam tersebut.

Majlis makan malam Perdana Pakatan Rakyat 2012 akan diadakan di Stadium Tertutup Malawati, Shah Alam pada 28 September bermula jam 8.30 malam hingga 12 malam.

Berkata pada sidang media di Ibu Pejabat PKR, Dr Mohd Hatta Ramli yang merupakan Pengerusi Jawatankuasa majlis tersebut memberitahu program ini merupakan pertama kali diadakan melalui gabungan parti-parti di dalam Pakatan Rakyat.

Katanya, pada petang 28 September itu, Bajet 2013 telah dibentangkan di Parlimen dan susulan dari pembentangan tersebut ulasan-ulasan berkenaan bajet 2013 itu akan dijelaskan oleh pemimpin Pakatan pada majlis jamuan itu.

"Pada malam tersebut pemimpin-pemimpin dari ketiga-tiga parti akan memberi ulasan terhadap bajet tersebut.

"Ini merupakan ruang dan medan untuk kita memberi pandangan awal berhubung apa yang dibentangkan oleh kerajaan untuk kita mendapat maklumat awal serta persiapan bagi perbahasan nanti," jelasnya yang juga Ahli Parlimen Kuala Krai.

Dalam pada itu, beliau memberitahu jamuan yang diadakan ini adalah ingin mengumpul dana bagi menghadapi pilihanraya nanti.

"Kita akan menghadapi pilihanraya dan kita mempunyai perkara-perkara yang mesti dilaksanakan dengan segera bagi membantu perjalanan pilihanraya," sambung beliau.

Dr Mohd Hatta memberitahu Pakatan Rakyat telah melaksanakan beberapa program besar seperti sambutan Hari Malaysia pada 15 dan 16 September di Sabah dan Sarawak.

Malah, Pakatan juga akan menganjurkan satu konvesyen mega di Stadium Bukit Jalil pada 3 November nanti yang akan melibatkan 150 ribu penyokong Pakatan Rakyat.

"Program yang besar ini memerlukan perbelanjaan yang tinggi dan kita berharap kutipan dari majlis makan malam ini sedikit sebanyak dapat menampung perbelanjaan program yang akan dilaksanakan nanti.

"Kita juga menyediakan beberapa prasarana pilihanraya walaupun parti masing-masing bertanggungjawab bagi menyediakan jentera dan sumber tetapi Pakatan Rakyat secara berpusat akan membantu dalam semua perkara khusu untuk hadapi pilihanraya dan ia merupakan tugas yang besar serta perbelanjaan yang amat tinggi," katanya.

Atas dasar tersebut, beliau berharap ada pihak akan turut membantu memberi sumbangan bagi mengumpulkan dana tersebut.

Turut hadir pada sidang media tersebut adalah Adun Subang Jaya, Hannah Yeoh yang mewakili DAP dan juga Bendahari PKR, Datin Paduka Dr Tan Yee Kew.

Majlis makan malam perdana itu menyediakan 255 buah meja dan sehingga hari ini hanya tingga 30 buah meja yang belum ditempah.

Majlis tersebut akan dihadiri oleh barisan pemimpin Pakatan Rakyat dan juga pemimpin-peminpin yang  jemputan termasuk juga dari badan bukan kerajaan (NGO).

Selain itu juga beberapa program telah diaturkan bagi memeriahkan majlis tersebut.

Mereka yang berminat boleh menghubungi Amani 0192660423, Nurul 0192660605 dan Azmer 0192660634 bagi urusan tempahan.

Segala bentuk bayaran atau sumbangan boleh dibuat melalui akaun Maybank 5621 0623 5616 - Tabung Impian Rakyat.

Sumber: HarakahDaily

Rundingan Untuk Ambilalih Operasi Air Dalam Tempoh Tujuh Hari

Posted: 19 Sep 2012 02:00 AM PDT

SHAH ALAM, 19 SEPT : Kerajaan Negeri akan memulakan proses penstrukturan semula industri air Selangor dan mengambilalih operasi air terawat dalam tempoh tujuh hari.

Proses ini termasuk memulakan rundingan dengan syarikat konsensi seperti Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) untuk membeli balik saham di dalam syarikat tersebut.

Justeru itu, Kerajaan Pusat diberikan tempoh tujuh hari untuk mengemukan bantahan terhadap proses itu.

Sekiranya Kerajaan Pusat tidak membuat apa-apa bantahan, Kerajaan Negeri akan memulakan proses penstrukturan semula, kata Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Menurutnya, perkara tersebut telah dimaklumkan kepada kerajaan pusat menerusi surat rasmi kepada Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air dan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin pada 14 Sept.

"Dalam surat ini, saya telah nyatakan kekecewaan kerajaan Selangor dengan sikap kerajaan Pusat yang tidak pernah menyokong dan membantu memulakan rundingan dengan syarikat-syarikat konsesi

Walaupun peruntukan itu jelas dinyatakan di bawah Akta Perkhidmatan Bekalan Air 2006 (WSIA).

"Saya juga menyatakan keengganan Menteri dan kementeriannya untuk memulakan rundingan menunjukkan Kerajaan Pusat memang sengaja mahu mengingkari tanggungjawab untuk memenuhi kepentingan awam dan obligasi sebagaimana dinyatakan di bawah Seksyen 191 (4) WSIA," kata Abdul Khalid.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas mempengerusi mesyuarat exco di sini hari ini.

Tambahnya, Kerajaan Negeri juga komited bahawa penstrukturan semula industri air secara menyeluruh boleh meningkatkan kecekapan perkhidmatan air pada tarif yang munasabah.

Sumber: Selangorku

Kerajaan Perlu Nilai Semula Mahu Mansuh Kelas Peralihan

Posted: 19 Sep 2012 01:30 AM PDT

SHAH ALAM,19 SEPT : Kementerian Pendidikan didesak untuk membuat penilaian semula terhadap cadangan memansuhkan kelas peralihan di dalam sekolah menengah.

Exco Kanan Selangor Teresa Kok berkata kelas peralihan ini adalah untuk memastikan pelajar daripada sekolah rendah jenis kebangsaan dapat menyesuaikan diri apabila melangkah ke peringkat awal menengah.

Cadangan tersebut terkandung di dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Kebangsaan 2013- 2025 yang dibentangkan Kementerian Pelajaran baru-baru ini.

Kementerian tersebut mencadangkan agar murid darjah empat di sekolah jenis Cina dan Tamil mempelajari silibus pelajaran yang sama dengan Sekolah Kebangsaan.

"Cadangan ini pastinya tidak rasional dan akan membebankan pelajar yang berumur 10 tahun untuk menguasai tiga jenis bahasa dengan baik dalam satu-satu masa," kata Teresa di dalam satu kenyataan media.

Ujar beliau lagi,masalah akan timbul untuk melaksanakan dasar ini kerana ianya akan memerlukan lebih banyak guru dan akan berlaku kekurangan waktu pelajaran di kelas.

"Ia tidak dapat diterima bahawa Kementerian Pelajaran terus selalu membuat perubahan dasar, dan lebih teruk lagi, polisi itu sering bertentangan antara satu sama lain," katanya.

Tambah Teresa, para guru dan pelajar akan terus dalam keadaan keliru dan ketidaktentuaan apabila perubahan mendadak dilakukan dalam sistem pendidikan negara.

"Kementerian Pelajaran digesa untuk memberikan tumpuan kepada isu keciciran pelajar yang tinggi di sekolah menengah rendah terutama di sekolah-sekolah yang Bahasa Melayu bukan sebagai bahasa penghantar utama," katanya.

Sumber: Selangorku

MPK Akan Terus Serbu Rumah Urut Tanpa Beri Notis

Posted: 18 Sep 2012 02:00 AM PDT

KLANG, 19 SEPT : Majlis Perbandaran Klang (MPK) akan membuat serbuan tanpa notis pemberitahuan terhadap premis rumah urut yang melanggar peraturan.

Ahli Majlis MPK, Azmizam Zaman Huri berkata, perkara ini diputuskan dalam Mesyuarat Penuh MPK memandangkan kebanyakkan premis yang beroperasi kini gagal mengikut syarat yang ditetapkan oleh Jabatan Perlesenan.

Sebagai contoh katanya, terdapat premis yang memohon lesen perniagaan refleksologi tetapi menjalankan kegiatan urut badan.

Sebelum ini katanya, notis akan dihantar dan premis tersebut diberikan tempoh 14 hari untuk menurunkan papan tanda dan menutup operasi mereka. Namun notis tersebut tidak diendahkan.

"MPK menghantar notis kedua juga tidak diendahkan. Maka, mulai hari ini MPK akan terus lakukan operasi tanpa beri notis.

Antara kesalahan yang dilakukakan adalah papan tanda besar yang tidak mempunyai lesen iklan dan tidak ada lesen perniagaan," katanya apabila ditemui dalam operasi hari ini Taman Botani, Bukit Tinggi.

MPK menurunkan papan tanda premis refleksologi yang tidak mengikut spesifikasi yang dtetapkan pihak PBT.

Operasi ini juga melibatkan premis tidak berlesen yang masih beroperasi sedangkan sebelum ini mereka telah diberikan surat supaya menghentikan perniagaan.

Dalam operasi hari ini, MPK menyita peralatan premis Winter Refleksologi yang sebelum ini pernah diserbu sebanyak lima kali.

Jelas Azmiam, kerajaan negeri sedang mengkaji undang-undang yang sesuai bagi membendung kegiatan haram ini.

"SUK sedang mengkaji undang-undang dan mengambil tidakan terhadap tuan punya premis yang menyewakan kedai mereka kepada pengusaha rumah urut.

Sekiranya mereka tidak mahu menghentikan operasi, premis berkenaan akan dirampas," ujarnya.

Tegas beliau, pihak MPK tidak pernah meluluskan mana-mana lesen rumah urut sejak tahun 2008 dan pihaknya masih lagi memantau beberapa premis di kawasan Bukit Tinggi, Meru dan Bayu Perdana yang beroperasi secara tidak sah sebelum tindakan tegas bakal diambil.

Sumber: Selangorku

Tiada ulasan:

Nuffnang