Nuffnang

MY VOICE FOR NATION

Posted by Unknown | Posted on 11:15 PTG

MY VOICE FOR NATION


BN to suffer no matter the verdict in Anwar’s trial, says Straits Times

Posted: 06 Jan 2012 08:49 PM PST

Vote PR to bring about a Better Malaysia for All.

Posted: 06 Jan 2012 08:40 PM PST

Dr Shafie Abu Bakar

Posted by Unknown | Posted on 11:01 PTG

Dr Shafie Abu Bakar


Kebahagiaan Adalah Pertemuan Dengan Kalian

Posted: 06 Jan 2012 03:09 PM PST

Pasukan Street Soccer DUN Bangi ‘B’capai sasaran ke separuh akhir

Posted: 06 Jan 2012 12:05 AM PST

Dr Siti Mariah Mahmud

Posted by Unknown | Posted on 3:05 PTG

Dr Siti Mariah Mahmud


FITNAH II BUKAN ISU PERIBADI DSAI

Posted: 05 Jan 2012 08:16 PM PST

Sekali UMNO/BN berjaya memasakkan ke dalam fikiran rakyat sesuatu fitnah menjadi kebenaran sehinggakan ada pimpinan dalam PAS sendiri tergamak mengatakan yang isu DSAI ialah isu peribadi. 

Fitnah II ialah kesinambungan Fitnah I untuk memastikan satu-satunya pemimpin rakyat yang boleh menyatukan parti2 pembangkang untuk membenamkan BN/UMNO. UMNO/BN sudah diketahui rakyat penuh dengan penyelewengan, rasuah dan kerakusan mengaut kekayaan negara ke dalam kocek masing-masing. 

Kita tidak menuduh membuta tuli kerana semua bukti berada di hadapan mata. 

Hatta Tun Mahathir sendiri mengaku yang UMNO/BN busuk hingga ke usus. Cuma sebahagian besar rakyat terutamanya umat Melayu yang masih tidak sedar yang Fitnah II ialah sambungan skrip untuk memenjarakan DSAI sekali lagi dan menghalang kejatuhan UMNO/BN.

Lupakah rakyat bagaimana jalan cerita yang sama telah digunakan untuk menconteng arang ke muka DSAI dengan pengakuan-pengakuan yang dibuat oleh pemandu DSAI si Azizan dan bagaimana Dr Munawar Anees dan Sukma dipaksa untuk membuat pengakuan-pengakuan?. 

Lupakah rakyat bagaimana di dalam Fitnah I kejadian dikatakan di sebuah kondo pada satu tarikh kondo Tivoli itu sendiri belum wujud? Tarikh kejadian beberapa kali dipinda semasa mahkamah bersidang. 

Dalam kes mata lebam DSAI , bagaimana pemalsuan dan pembohongan siasatan telah dibuat dan akhirnya selepas sisatan Suruhanjaya Bebas barulah rakyat tahu Tan Sri Rahim Noor IGP ketika itu yang membantai DSAI. 

Pada ketika itu Tun Mahathir sendiri menuduh DSAI telah menumbuk dirinya sendiri. Memanglah Melayu cepat lupa. 

Saya percaya sesiapa yang mengikuti kes Fitnah I dahulu yg lebih dikenali sebagai kes Sodomi masih ingat. Tetapi pengundi muda yang akan mengundi pada kali ini tidak tahu dan tentulah tidak ingat ini semua. Dato' Hasan Ali pun nampaknya telah melupai fakta kes ini.

Kita boleh mengatakan yang kenapa plot yang sama (berunsur skandal seks) juga digunakan kali ini? Fitnah II tidak berkesan atas rakyat Malaysia yang berumur 40an atau 50an kerana golongan umur ini masih mengingati apa yang berlaku, bagaimana tilam diusung keluar masuk mahkamah, bagaimana semua yang dikemukakan sebagai bukti oleh pembela menjadi tidak relevan oleh hakim HACKS. 

Sasaran sebenar Fitnah II ialah untuk mempengaruhi pemikiran pengundi muda 20an ke 30an. 

Ingat perbicaraan Fitnah I sudah berlalu lebih 10 tahun yang lepas. Kita yang mengikutinya dulu pun sudah ingat-ingat lupa tambahanlah generasi muda yang baru sedar nak mengundi. Sedikit sangat yang akan menggali fakta sejarah atau perbicaraan. Tambahan pula sesuatu pembohongan yang diulang-ulang akan diterima sebagai kebenaran. DSAI perlu dimusnahkan karier politiknya. 

Kehadiran beliau diluar penjara merugikan sokongan kepada UMNO/BN. DSAI memang tidak sempurna sebagai pemimpin tetapi beliau ada karisma dan aura tersendiri. Ini kelebihan yang diberikan Allah swt kepadanya. 

Ramai kita cuba nak berbicara seperti dia tapi tak menjadi. Klon dia yang terkenal YB Ezam Mohd Nor, semasa saya mula-mula melihat dia berceramah sebiji cuba meniru cara DSAI. Tapi sekarang mungkin sudah berubah. Lama tak dengar dia ceramah.

Fitnah II hanya berlandaskan 2 aspek pembuktian oleh pendakwa. Memang sebagai orang biasa mustahil kita mengikuti dengan teliti setiap aspek perbicaraan. Perbicaraan pula bertahun. Pihak Kerajaan mencanangkan yang DSAI sengaja melambatkan perbicaraan. 

Dari awal lagi mahkamah tidak adil kepada yang dituduh kerana semua nota siasatan tidak diberikan kepada peguam beliau. Bagaimana peguam hendak menyediakan pembelaan sekiranya tidak diketahui hasil siasatan dengan telus.

Saya akan cuba ringkaskan dan yang lain pembaca boleh buat fact finding sendiri. Cuma saya nak ingatkan yang dalam kita bercakap nak Islam tulin (bukan Negotiated Islam -istilah Dato' Hassan Ali), jangan dilupakan bahawa tuduhan zina (sodomi/zina kaum sejenis atau tidak) adalah berat. Sekiranya tiada saksi yang adil 4 orang, kes gugur gitu aje. 

Kalau saya sendiri atau seorang exco agama (kredibel lah title tu kan) melihat dengan mata sendiri pun seperti kunci masuk mangga, saya atau dia tidak boleh membuat tuduhan atau dakwaan kerana dalam hukum Islam saya kena bawa 3 lagi saksi. 

Burden of proof is on me. This non negotiated Islam! Itu hukumnya. Dalam Islam juga kita tak boleh menuduh tanpa bukti. 

Saya minta Dato Hassan Ali sebagai exco agama yang sekarang ini sedang mencanangkan ada komplot Kristian untuk memurtadkan orang Melayu untuk membawa bukti. (Mungkin dia akan jawab komplot bukan senang nak bukti!). 

Dakwa mereka dimahkamah. I am with you here kerana ianya salah disegi undang-undang negara. Orang-orang Kristian yang saya kenali pun mahu begitu. Ooops. ....saya takkan ke topik itu kali ini. Saya kena fokus tajuk Fitnah II.

Berbalik ke Fitnah II, aspek pertama hanya berdasarkan pengakuan dan kenyataan Saiful yang mendakwa dia diliwat secara paksa di tempat tertentu dan di masa tertentu. Walaupun banyak kontradiksi sudah tentu kalau dalam mahkamah yang adil, kes ini sudah ranap dan dah kena buang. Tapi kes ini diteruskan juga dengan diulang-ulangi pembohongan dan disebar luas oleh media.

Sehingga perbicaraan ditutup pendakwa tidak dapat membuktikan yang Saiful berada di tempat kejadian pada masa yang didakwa berlaku kejadian. Pendakwa tidak pula mahu memanggil kawan-kawan DSAI yang mengesahkan mereka berada dengan DSAI sepanjang masa yang didakwa. 

 Para doktor (doktor Pusrawi dan 3 doktor HKL) juga telah mengesahkan yang tiada penetrasi ke dalam dubur saiful. Beliau masih teruna. Aspek kedua pendakwaan ialah DNA yang dijumpai dalam dubur Saiful ialah DNA DSAI. 

Untuk makluman pembaca DNA seseorang tidak terdapat hanya pada air mani sahaja. Semua sel yang berasal dari seseorang akan menunjukkan DNAnya. Jadi ia boleh didapati diberus gigi (sel mulut), dari rambut, dari air mandian (sel-sel kulit) dari tuala (sel kulit muka). 

Adanya DNA DSAI dalam spesimen yang diambil dari dubur Saiful tidak semestinya dari air mani beliau. Pendakwaan tidak membuktikan yang sapuan yang didapati dari dubur Saiful ialah mani. Malah fakta kes dalam mahkamah diakui oleh saksi ada DNA seorang lagi yang tidak dikenali. 

Pendakwa tak tanya pun DNA siapa. DNA saiful memang lojik lah ada kalau sapuan itu dari dubur dia. Ahh.. terlalu banyak kontradiksi. 

Belum lagi kita bercakap bagaimana air mani dalam dubur bersama DNA DSAI boleh hidup segar dan tidak reput untuk jangkamasa 99 jam (dari tarikh peristiwa 26hb jun dan penyerahan spesimen kepada makmal oleh I.O , DSP Jude Pereira pada 30hb jun pkl 7.55 malam). 

Pendakwaan mengatakan yang sperma boleh tahan 65 jam. Jangkawaktu spesimen tersbut berada diluar penyimpanan sejuk beku ialah 99 jam. Kuat macam mana pun tak akan boleh tahan kerana apa-apa yang bersifat protein akan mengalami degenerasi atau kereputan. 

Sudah lah tu I.O mengaku dalam mahkamah pula beliau telah membuka "seal" spesimen tersebut. Maknanya keberangkalian merekacipta bukti sangat tinggi. 

Di dalam mahkamah yang adil, secara teknikal, barang bukti ini tidak akan diterima. Peguam DSAI percayai yang bahan bukti telah di cemari dan DNA DSAI telah ditanam (implanted) ke dalam bukti kes.

Teringat saya semasa saya menjadi pegawai perubatan di Melaka lebih 25 tahun yang lepas, saya memeriksa satu kes di mana sampel kencing telah diambil daripada yang dituduh. Polis yang membawa kes itu. Saya tulis dalam nota saya pkl brp saya ambil, dan kpd siapa yang saya serahkan. 

Perbicaraan berlaku setelah saya meninggalkan KKM 2 tahun kemudian. Jadi pada hari perbicaraan saya diberi balik nota pesakit dan saya merujuk kepada nota saya. Pendakwa hendak memastikan yang tidak terputus bahan bukti itu sentiasa dibawah tanggungan seseorang. 

Pegawai polis yyang menjadi I.O pula ditanya dengan terpeinci tentang pergerakan spesimen tersebut, cara penyimpanan dan lain-lain lagi. Pihak pembela pula hendak memastikan yang laporan spesimen yang dibawa ke mahkamah benar-benar spesimen yang saya ambil dari yang dituduh bukan spesimen orang lain. Kalau tak silap saya pada ketika itu dituduh didakwa seorang penagih, maka pendakwa hendak membuktikan yang ada dadah dalam kencingnya. 

Rantaian bagaimana bahan bukti sampai ke makmal tidak boleh putus kalau tidak sia-sia kes ini dibawa kerana akan dibuang atas sebab teknikal. Saya ingat kes ini kerana saya berkhidmat tidak lama dengan KKM dan inilah satu satu kes yang saya perlu menjadi saksi dalam mahkamah. Tapi hebatnya doktor-doktor yang menjadi saksi pendakwa tidak perlu melihat nota mereka semasa perbicaraan. Semua tertanam di dalam kepala.

Saya tak dapat nak ceritakan semuanya di sini. Sukar saya nak faham manusia jenis apa kah mereka-mereka yang sanggup memfitnah hanya kerana ingin kekalkan kuasa. Insyaallah dalam ceramah di Sentosa pada 15hb ini saya akan perjelaskan lagi. 

Saya harap orang UMNO Kota Raja datang dengar. Jangan kita sama-sama panjangkan cerita yang DSAI berzina sedangkan kita tidak tahu hujung pangkal kes ini dan hanya mendengar dakwaan musuh politik beliau. Berat dosa yang kita nak bawa bila kita mati nanti. Lebih selamat kita bersangka baik dan mengatakan perkara ini tidak benar. Kita tidak berdosa begitu. 

Dalam Islam lebih baik membebaskan orang yang bersalah daripada menghukum orang yang tidak bersalah. Bagi saya perbicaraan DSAI tidak membuktikan kedua aspek pendakwaan 'beyond reasonable doubt" untuk kita orang biasa berselingkuh dengan dakwaan mereka.

Hanya dua aspek ini sahaja sudah cukap untuk membuktikan mala fide atau niat jahatkes ini diambil tindakan dan dibicarakan. Sekali lagi saya tegaskan yang kes ini bukan kes peribadi DSAI tetapi berkait rapat dengan perjuangan politik beliau. 

Kalau sodomi satu kesalahan dalam undang-undang Malaysia, kenapa Chua Soi Lek yang jelas seorang penzina tidak diheret ke mahkamah. 

Kes Rahim Tamby Chik , ketua menteri Melaka suatu ketika dahulu ditutup begitu sahaja tetapi yang mendedahkannya Lim Guan Eng yang dipenjarakan. 

Bukankah mereka terlepas kerana mereka mendokong politik pemerintah??? Sehingga hari ini, tiada kesalahan lain yang dapat didakwa ke atas DSAI. pemerintah yang kita tahu agendanya.

Seluruh dunia menganggap kes pendakwaan DSAI sebagai pendakwaan politik tetapi UMNO/BN berjaya memperdayakan rakyat yang ianya isu peribadi. 

Kalau seorang seperti Exco Agama kita pun terpedaya, maka saya tidak hairanlah kalau rakyat jelata yang secara umumnya mungkin tidak faham sepak terajang politik lagi tertipu.

Direct Free Kick

Posted by Unknown | Posted on 1:18 PTG

Direct Free Kick


Himpunan aman menyokong mahasiswa dan mendesak penghapusan AUKU di depan Masjid Al Azim, Pandan Indah selepas solat Jumaat 6 Jan 2012.

Posted: 06 Jan 2012 06:02 AM PST

Comments for Wee Choo Keong

Posted by Unknown | Posted on 1:08 PTG

Comments for Wee Choo Keong


Comment on MYCC has commenced investigations into the “STRATEGIC ALLIANCE” between MAS & AirAsia by Keng Diamond Square

Posted: 05 Jan 2012 07:29 PM PST

MYCC investigations will be another cover up. If it the CCF is investigated by the anti-trust commission in UK, AUstralia, US , Japan or Korea it would be a different matter. Look at the SC investigation into the share swap, nothing much is happening. Bursa KL no different.

Comment on MYCC has commenced investigations into the “STRATEGIC ALLIANCE” between MAS & AirAsia by Nusantara

Posted: 05 Jan 2012 06:41 AM PST

That is all about Malaysia BOLEH….curse, curses and cursing all the way and never looked at positive points. Great job for being so negative and that is why we the Malaysians are always the final victims…there is thing called The Law of Attractions…..the more negative you are, the more worst it becomes!

Comment on MYCC has commenced investigations into the “STRATEGIC ALLIANCE” between MAS & AirAsia by Olek Skilgannon

Posted: 05 Jan 2012 06:05 AM PST

Mr Wee

Qantas was losing A$200 million a year on it’s international routes. So much so that it’s CEO decided that enough is enough and decided to face down the Qantas staff unions to the extent of ordering a brief shutdown of the airline, resulting in mandatory arbitration between Qantas and it’s unions.

Would MAS’s management have the guts to even contemplate doing what the Qantas CEO did?

Nobody has asked the hard questions:

- how many of MAS’s and Firefly’s routes are profitable on an annual basis, not just month-to-month?

- why should unprofitable routes be maintained and serviced?

- why are domestic routes within peninsular and East Malaysia deemed to be sacrosanct and immune from air service cutbacks, even if they are racking up losses?

- how many of the domestic airports in MAHB’s stable are profitable and how many loss-making ones are being carried in the name of “national service”?

It’s brazen cheek to target possible collusion between MAS and AirAsia while ignoring the basic economics of the aviation industry.

Not to mention bad economics and the avoidance of reality.

The Qantas CEO, for all his faults, is willing to face up to realities and do what needs to be done.

Not dithering like the Transport Ministry, MAHB and MAS!

SUARA PERAK

Posted by Unknown | Posted on 11:29 PG

SUARA PERAK


Piala Pusingan Yb V.Sivakumar Manpai Juara

Posted: 06 Jan 2012 01:18 AM PST

Nurul Izzah Anwar

Posted by Unknown | Posted on 11:20 PG

Nurul Izzah Anwar


SPAN Dan SYABAS Digesa Tukar Paip Air Usang

Posted: 06 Jan 2012 12:15 AM PST

 KUALA LUMPUR,6 JANUARI: Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) dan SYABAS diseru untuk mempercepatkan pelaksanaan penggantian paip-paip yang sudah berusia hampir 25 tahun sehingga menyebabkan berlakunya 27 kejadian paip pecah dalam tempoh dua bulan mutakhir ini.

Ahli Parlimen Lembah Pantai,Nurul Izzah Anwar berkata kejadian itu tidak wajar berterusan berlaku khususnya di kawasan seperti Bangsar kerana kawasan ini merupakan kawasan yang menjadi tumpuan orang ramai dan mempunyai kepadatan penduduk yang tinggi.

" Saya juga dimaklumkan sehingga 1 Januari lepas masih lagi berlaku kejadian ketiadaaan air, isunya yang utama ialah ketiadaan notis yang mencukupi daripada pihak Syabas dan menyusahkan penduduk-penduduk tempatan," kata Izzah semasa lawatan turun padang ke tapak takungan air di Bukit Bandaraya di sini.

Menurut Izzah, beliau banyak menerima aduan daripada penduduk di Taman Lucky Garden di Bangsar berkenaan masalah gangguan bekalan air akibat daripada paip milik SYABAS yang menyalurkan bekalan air ke kawasan berkenaan pecah.

Masalah itu jelas Izzah menyukarkan aktiviti penduduk di kawasan tersebut dan sepanjang tempoh pembaikan tidak ada alternatif untuk membekalkan sumber bekalan air kepada penduduk.

"Walaupun masalah ini sudah lama dikenalpasti, jawapan SYABAS menyatakan pihak Suruhanjana Perkhidmatan Air Negara (SPAN) belum lagi meluluskan untuk penggantian paip di kawasan Bangsar walaupun mereka sudah melakukan lawatan tapak pada 13 Disember yang lalu.

" Arahan pihak SPAN ialah untuk menangguhkan pelaksanaan semua program pengurangan air tanpa hasil termasuklah penggantian paip-paip lama sehingga cadangan penstrukturan semula perkhidmatan air Kuala Lumpur dan Putrajaya selesai sepenuhnya,ini membimbangkan." kata Izzah.

Izzah berkata,penduduk yang mengalami gangguan bekalan air tidak diberikan sebarang notis gangguan bekalan air yang menjejaskan kehidupan harian penduduk.

" Alasan hendak menunggu sehingga penstrukturan semula perkhidmatan bekalan air dilakukan di negeri Selangor dan Kuala Lumpur serta Putrajaya tidak munasabah, pada saya Kuala Lumpur tidak ada masalah kerana ia di bawah kerajaan pusat termasuk pengurusan sisa pepejal yang juga di bawah kerajaan pusat , takkan tidak boleh selesai dan kita perkara ini tidak boleh tunggu," tegas Izzah.

" Saya gesa pihak SPAN untuk meneliti perkara ini dan jangan korbankan masa depan penduduk Kuala Lumpur khususnya berkaitan dengan perkhidmatan air," katanya.

Sumber  : http://www.selangorkini.com.my/my/berita/36096

Anwar Ibrahim

Posted by Unknown | Posted on 8:18 PG

Anwar Ibrahim


Polis benarkan himpunan 901 di mahkamah

Posted: 05 Jan 2012 09:17 PM PST

KeadilanDaily | 6 Januari 2012

KUALA LUMPUR 6 Dis : Timbalan Presiden KEADILAN, Mohamed Azmin Ali memberitahu, polis telah memberi kebenaran dan jaminan akan menjaga keselamatan sepanjang perhimpunan yang bakal dianjurkan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Isnin depan.

"Kita telah bermuafakat dan bersetuju untuk meneruskan perhimpunan aman ini dengan beberapa perincian yang telah dibincang secara bersama," kata Azmin selepas mengadakan pertemuan dengan Ketua Polis Kontinjen Kuala Lumpur, Datuk Mohmad Salleh hari ini.

Ahli Parlimen Gombak itu akan menerangkan secara terperinci mengenai rancangan dan keputusan yang telah dicapai untuk menjayakan perhimpunan pada 9 Januari itu, di Ibu Pejabat KEADILAN petang ini.

"Tempat telah ditetapkan, perhimpunan akan diteruskan. Keputusannya positif dan saya gembira dengan polis tadi menunjukkan kesediaan untuk berbincang dengan parti politik khususnya pakatan rakyat," katanya.

Menurut Ketua Angkatan Muda KEADILAN, Shamsul Iskandar Mat Akin menerusi laman twitter beliau, pihak polis membenarkan ruang perkarangan kawasan letak kereta berhadapan dengan mahkamah untuk berhimpun.

Satu sidang tergempar bersama pimpinan KEADILAN akan diadakan di Ibu Pejabat KEADILAN di Petaling Jaya 3.00 petang ini.

Semalam, Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar menyatakan, pihaknya tidak akan mengharamkan himpunan berkenaan, sebaliknya mencadangkan supaya kawasan yang sesuai.

Terdahulu, , turut hadir pada pertemuan tersebut beberapa pimpinan KEADILAN termasuk ketua Wanita,  Zuraida Kamarudin, Ketua AMK Shamsul Iskandar Mohd Akin, Pengarah Strategi, Rafizi Ramli dan juga Naib Presiden KEADILAN, N.Surendran.

Pertemuan itu dibuat selepas Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammudin Hussein dan Ketua Polis Negara menyarankan agar Ketua Polis Kuala Lumpur bertemu penganjur bagi membincangkan perkara tersebut.

PKR to hold Anwar support rally outside High Court

Posted: 05 Jan 2012 09:10 PM PST

KUALA LUMPUR, Jan 6 — PKR today announced today the January 9 assembly in support of Datuk Seri Anwar Ibrahim will be held in the parking area outside the High Court in Jalan Duta, and added it has police permission to do so."The police have granted us permission to have our assembly at the Jalan Duta parking lot, right in front of the court entrance," PKR Youth chief Shamsul Iskandar Mat Akin told The Malaysian Insider after leaving the Kuala Lumpur police headquarters.

PKR deputy president Azmin Ali announced on Tuesday that Pakatan Rakyat (PR) will be amassing a rally of over 100,000 people in a show support for Anwar next Monday when the High Court delivers its decision for Sodomy II.

Azmin, who led the PKR delegation to meet with police here today, refused to divulge details, saying he will elaborate on the matter later at a press conference.

He said the meeting with the police went well, and thanked them for agreeing to meet PKR and "preparing to discuss the matter."

"The venue has been chosen… we will carry on with our assembly," Azmin told reporters here.

Kuala Lumpur police chief Datuk Mohmad Salleh confirmed the matter during a brief, joint press conference with PKR after their meeting.

"We have agreed that the assembly will be in accordance with the 2011 Peaceful Assembly Act.

"It is agreed that it will be held outside the (Jalan) Duta High Court parking area," he said.

Saya Tidak Akan Tinggalkan Negara Ini – Anwar

Posted: 05 Jan 2012 08:15 PM PST

Harakah


Bersaksikan puluhan ribu rakyat Kelantan malam tadi Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan beliau dan keluarga tidak akan lari meninggalkan negara biar pun berdepan dengan kezaliman yang menjijikan.

"Saya, anak dan isteri tidak sekali-kali meninggalkan negara ini biar pun berdepan dengan penghinaan yang begitu rupa.

"Saya telah mengadakan perjumpaan keluarga melibatkan isteri, anak dan menantu telah mencapai keputusan ini. Cuma mereka bimbang sekiranya saya sekali lagi dipenjara akan dicederakan seperti pernah berlaku sebelum ini.

"Kalau saya lari orang lain pula akan kena. Saya telah menjelaskan kepada rakan-rakan di luar negara rakyat bukan marahkan saya tetapi segelintir pemimpin yang rasuah dan zalim," katanya pada program Amanat Terakhir di padang Majlis Daerah Machang.

Hadir sama Timbalan Pengerusi DAP, Dr Tan Seng Giaw, Pengarah Pilihan Raya PAS Pusat, Dr Mohd Hatta Ramli, Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution Ismail, Speaker Dun Kelantan, Datuk Nasuruddin Daud, anggota Exco, Dr Muhammad Fadzli Hassan dan pemimpin-pemimpin PAS dan PKR.

Pada 9 Januari ini Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur akan mengumumkan keputusan perbicaraan kes liwat versi II selepas perbicaraan yang penuh kontroversi berlangsung tahun lepas.

Anwar yang juga Ketua Pembangkang berkata, beliau dipelawa rakan-rakan di Turki dan negara Arab yang bersedia memberi tempat kepadanya memandangkan penganiayaan dan penghinaan terhadapnya masih berterusan.

Katanya, Perdana Menteri Turki, Tayyid Erdogan ada mempelawanya mendapat perlindungan di negara itu dan begitu juga rakan-rakan di negara Arab.

Bagaimanapun kata beliau Erdogan lebih memahami suasana sebenar kerana beliau juga pernah dipenjarakan oleh pemerintah Turki sebelum ini kerana pendakwaan yang bermesej politik.

"Begitu juga dengan apa yang saya hadapi sekarang, lebih kurang sama dengan Erdogan alami sebelum beliau berada di kedudukan sekarang sebagai pemimpin utama Turki," ujarnya.

Oleh itu beliau berharap rakyat dan penyokong Pakatan bermunajat kepada Allah kerana segala keputusan dan tindakan di bawah penguasaanNya.

Seng Giaw sebelum itu memberitahu dua hakim yang pernah mengadili perbicaraan kes liwat I iaitu Datuk Augustine Paul dan Datuk Ariffin Jaka sudah meninggalkan dunia.

Rakaman Wawancara Sinar TV Bersama Dato Seri Anwar Ibrahim

Posted: 05 Jan 2012 08:07 PM PST

Watch Out: The Fuzz is on Facebook in Malaysia

Posted: 05 Jan 2012 06:20 PM PST

Wall Street Journal
By Shibani Mahtani

Malaysia's cops are stealing a page from dissident movements across the globe, and turning to social media to keep troubles from spreading in their own backyard.

After activists in the Middle East and elsewhere used Facebook and other websites to rally countrymen against undemocratic regimes in recent years, the Royal Malaysia Police are now using their own official Facebook and Twitter pages – typically filled with traffic warnings and information on crime rates – to hopefully prevent a planned rally in support of Malaysian opposition leader Anwar Ibrahim on Jan. 9, when the verdict on his two-year sodomy trial is expected.

Sharing photos and videos of past riots – including the raucous London demonstrations that shook Britain last August – the Malaysian police warned that peaceful assemblies can easily devolve into chaos, and "should be a lesson" to Malaysians.

With a title of "Is this what you want?" the Royal Malaysia Police Facebook page includes a report from the ABC network in the U.S. of the London riots showing buildings being torched and smashed, and protestors overwhelmed by police in parts of central London.

"Peaceful assemblies that have become riots overseas should be a lesson to us if we want to pursue freedom and the right to self-expression," said the caption accompanying the video.

The Malaysian police are also using their Facebook pages to share police videos of student demonstrations earlier this week, in which students from a university in northern Perak gathered to demand greater academic freedom. These videos were originally shared through the police's official YouTube page.

The police also interviewed a shopkeeper – only identified as 'Mr. Kenny' – who, according to the site, was seeking to persuade anyone planning to rally on Jan. 9 against to refrain from protest, claiming that previous grassroots movements and rallies have affected his business.

Unlike some failed efforts at engagement between the police and citizens in some parts of the world, the Malaysian police seem to have been surprisingly successful at their social media efforts. Their Facebook page, which usually offers more practical information like updates on police activities, crime rates, safety tips and traffic reports, has more than 100,000 likes and is significantly more popular than many other government-led Facebook campaigns. The government's Twitter account, launched in September last year, has almost 10,000 followers.

Most of the comments on the videos posted by the Malaysian police agreed with the sentiments behind them. Many even praised the police for "cleaning what is dirty" and "keeping the peace" in the country.

The issue of public protests in Malaysia has long been a testy one, particularly after last year's "Bersih" (meaning clean in English) rally, in which police used water cannons and tear gas to break up a 20,000-strong protest demanding free and fair elections. In a move to placate critics, Malaysia's Prime Minister Najib Razak promised to scrap the country's feared Internal Security Act and instituted new protest laws, which still drew criticism from those arguing they continued to limit dissent.

Those planning to rally in support of Mr. Anwar – dubbed the "901 rally" – insist that the event will be peaceful. They have indicated their willingness to work together with the police, though authorities and non-governmental organizations remain fearful that if the rally turns violent, scenes similar to last year's "Bersih" rallies will cause chaos in the nation's capital.

Malaysia’s Anwar Says Opposition Will Survive Jailing

Posted: 05 Jan 2012 06:14 PM PST

www.timeslive.co

Malaysian opposition leader Anwar Ibrahim said his coalition will survive even if he is jailed on sodomy charges, as his nationwide tour ahead of next week’s verdict rolls on despite police warnings.

Anwar was charged in 2008 with having sex with a male former aide and a verdict in the long-running trial is due to be handed down on Monday. If found guilty, the 64-year-old politician faces up to 20 years in jail.

Anwar has condemned the allegations as a government plot to destroy his image in the conservative Muslim-majority country, and reverse the unprecedented electoral gains the opposition made in 2008 polls.

To rally support ahead of the verdict, he has embarked on a nationwide tour that began Tuesday in southern Johor and will sweep through six other states before a courthouse demonstration on Monday.

Anwar told a gathering of about 500 people in central Negeri Sembilan state, near the capital Kuala Lumpur, late Wednesday that his three-party opposition alliance would not crumble without him.

“Anwar in jail, Anwar out of jail… it doesn’t matter. The most important (thing) is people should overthrow UMNO,” he said during a fiery hour-long speech, referring to the ruling United Malays National Organisation.

Pacing on a makeshift stage set up in a parking lot, Anwar said he was innocent of the allegations and called on his listeners to “save our country” from government corruption and mismanagement.

“I’m not guilty. I’m a victim of slander… there is no case if they follow the facts or the law,” he told the townspeople, many in Muslim traditional dress and brandishing party flags and pictures of Anwar.

He also took swipes at ruling party politicians, often raising laughter, accusing them of aiming to create divisions between majority ethnic Malays and the multicultural nation’s ethnic Chinese and Indian communities.

After his speech, the crowd applauded and proclaimed the innocence of the opposition leader, a former finance minister who was sacked and jailed a decade ago on separate sodomy charges widely seen as politically motivated.

“Everybody knows Anwar has not done anything wrong ever. (The government) is playing the same card, the same game,” 21-year-old university student Izzat Haffiz told AFP.

Despite low turnout in the opening days of the tour, organisers are hoping the crowds will increase dramatically when Anwar visits opposition-held Kelantan state late Thursday and northern Penang on Saturday.

The government has warned people against turning up at the courthouse protest Monday, and police have said they will crack down on anyone caught distributing posters as well as blogs “inciting people to attend the rally”.

“Police have to handle this matter carefully as the planned rally poses a threat to public security,” police internal security chief Salleh Mat Rasid said according to state media.

Deputy prime minister Muhyiddin Yassin also criticised the opposition for going ahead with the nationwide tour and the rally at the court — the scene of previous large demonstrations relating to Anwar’s legal dramas.

“Many sides have already voiced their objections against the gathering,” Muhyiddin told the New Straits Times newspaper.

“By going ahead with it, they are showing that they’re going with the assumption that the courts already have a negative verdict.”

Anwar, a former deputy prime minister, spent six years in jail on sodomy and corruption counts in a stunning fall from grace after he fell out with his then boss, former premier Mahathir Mohamad.

The sodomy conviction was eventually overturned and he was released in 2004, allowing him to revive his political career as leader of an opposition alliance which has for the first time threatened UMNO’s half-century hold on power.

Prime Minister Najib Razak is widely expected to call fresh elections this year, hoping to regain a strong mandate after promising reforms on the economy as well as civil liberties.

AP Interview: Malaysian In Sodomy Trial Slams Law

Posted: 05 Jan 2012 06:08 PM PST

by THE ASSOCIATED PRESS

With the verdict in his sodomy trial days away, Malaysian opposition leader Anwar Ibrahim on Thursday decried the laws he’s charged with breaking, calling them archaic rules that can be abused to promote intolerance, invade people’s privacy and punish them too harshly.

The remarks place Anwar, who denies the charges that he sodomized a young male former aide, alone among senior Malaysian politicians. Government and opposition leaders alike in this Muslim-majority nation usually avoid making statements that could be perceived as a nod to gay rights, partly because of discomfort among religious conservatives.

Sodomy in Malaysia is punishable by 20 years in prison and whipping with a rattan cane. The 64-year-old Anwar said he is bracing for the possibility of a long prison sentence when the Kuala Lumpur High Court delivers a decision Monday. He will not face the whipping penalty because of his age.

“My view is that you can’t have laws to be abused for political purposes and to be seen to be punitive and to be unjust to others,” Anwar said in a telephone interview while traveling on a six-day tour of the country for opposition rallies ahead of the verdict.

Anwar’s 26-year-old accuser, Saiful Bukhari Azlan, testified that Anwar coerced him into having sex at a Kuala Lumpur apartment in 2008. Anwar did not take the witness stand but criticized the proceedings in a long courtroom tirade from behind the lawyers’ table, where he could not be cross-examined.

Anwar, who is married with six children, insists he is innocent and claims the sodomy charge is part of a government conspiracy to discredit him and destroy the opposition’s chances of winning general elections widely expected this year. Prime Minister Najib Razak has denied any plot.

The anti-sodomy law is seldom and selectively enforced, often only in cases of sexual abuse of children and teenagers, but gay rights activists have long claimed that it encourages homophobia. New York-based Human Rights Watch last month urged Malaysia to abandon laws banning same-sex relations.

Anwar said that although he believes government must prohibit same-sex marriage and prevent public obscenity, he also believes that current sodomy laws could “be abused to show violent discrimination or intolerance.”

“Our present laws are deemed to be rather archaic,” Anwar said. “The whole idea (should be) to encourage people to understand not to be seen to be so punitive. In this case it’s worse — you can go and probe and peep into people’s bedrooms just to try to smear them.”

This is Anwar’s second time on trial for sodomy. A former deputy prime minister, Anwar was found guilty in 2000 of sodomizing his family’s ex-driver, but Malaysia’s top court freed him from prison in 2004 after quashing his conviction and nine-year sentence.

The current charge surfaced in 2008, several months after Anwar led the opposition to its best electoral results since independence from Britain in 1957.

Anwar said Thursday that regardless of the verdict, his three-party alliance is determined to unseat Najib’s long-ruling coalition in the next elections and form an administration that would curb corruption and racial discrimination. The opposition now controls slightly more than one-third of Parliament’s seats.

“The likelihood of our winning elections … is not a far-fetched idea,” Anwar said. “We believe that change is imminent and for the benefit of all Malaysians.”

Jadual Jelajah Anwar Ibrahim 6 Jan-7 Jan 2012

Posted: 05 Jan 2012 04:21 PM PST

Jumaat 6 Januari 2012 – Lembah Pantai & Kelana Jaya

 

9.00 mlm –  Lembah Pantai – Dewan Gasing Indah, Seksyen 5, PJ

11.00 mlm – Kelana Jaya – Kompleks Sukan 3K, Persiaran Kewajipan, Subang Jaya

 

Sabtu 7 Januari 2012 – Pulau Pinang, Pahang & Terengganu

 

7.00 pagi – Permatang Pauh – Madrasah An Nahdoh, Kubang Semang

3.30 ptg – Indera Mahkota – Markas PAS, Kampong Balok, Kuantan

9.00 mlm – Kuala Terengganu – Pejabat PKR Kuala Terengganu, Gong Kapas

11.00 mlm – Hulu Terengganu – Kampong Gaung, Kuala Berang

:: cina islam | 2011 ::

Posted by Unknown | Posted on 7:36 PG

:: cina islam | 2011 ::


Azmin : Polis benarkan himpunan 901 diluar Mahkamah

Posted: 06 Jan 2012 01:52 AM PST


12 Safar 1433H. [MOD] -

Polis telah membenarkan Pakatan Rakyat meneruskan perhimpunan 'Bebaskan Anwar' di tempat letak kereta perkarangan Kompleks Mahkamah Jalan Duta, Kuala Lumpur, Isnin ini.

Keputusan itu dicapai selepas kedua-dua pihak bermesyuarat selama sejam dengan Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Mohmad Salleh di pejabatnya di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur.

Walaupun timbalan presiden PKR Azmin Ali yang mengetuai rombongan parti itu, namun beliau tidak mahu mengeluarkan sebarang kenyataan sehingga sidang akhbar jam 3 petang nanti.

Sebaliknya, perkara tersebut diumumkan oleh Ketua Pemuda PKR Shamsul Iskandar Md Akin dalam laman twitternya yang berbunyi:

"Persetujuan dicapai dgn @PDRMsia utk perhimpunan solidariti utk @anwaribrahim 901 di kawasn letak kereta Kompleks Mahkamah KL. Jom turun".

Azmin pada sidang akhbarnya sekadar berkata keputusan perbincangan dengan polis hari ini "positif".

Bagaimanapun katanya, beliau akan mengumumkan hasil perbincangan secara terperinci pada sidang medianya pada jam 3 petang ini.

Walaupun diasak bertubi-tubi, beliau enggan mendedahkan butiran terperinci hasil perbincangan berkenaan.

"Keputusannya positif, saya gembira dengan (hasil) perbincangan pagi ini, kerana polis menunjukkan kesediaan untuk berbincang dengan parti-parti politik.

"Mereka mengambil sikap terbuka demi untuk menjamin keamanan rakyat," katanya sambil mengharapkan perhimpunan tersebut berjalan dengan aman dan teratur.

Azmin juga menegaskan bahawa pihaknya menyerahkan kepada pihak polis untuk menjaga keamanan dan mampu mengatasi sebarang provokasi daripada pihak yang tidak bertanggungjawab.

PERKASA berhimpun di masjid

"Saya percaya polis mengambil langkah-langkah sewajarnya... Kita juga berbincang tentang program kita secara teliti dengan polis. Kita amat berpuas hati," katanya.

Menurutnya lagi, perhimpunan tersebut adalah untuk mrnunjukkan solidariti bagi membebaskan Anwar daripada fitnah.

"Ia bukan protes, tapi solidariti kepada Datuk Seri Anwar," katanya.

Sementara itu, Datuk Mohmad Salleh yang ditemui wartawan selepas mengadakan pertemuan itu mengesahkan pihak polis Kuala Lumpur membenarkan perhimpunan itu dengan dengan syarat ia berlangsung dalam keadaan aman dan teratur.

"Penganjur mesti memastikan perhimpunan itu dijalankan secara aman dan tidak mengganggu ketenteraman awam," katanya.

Semalam Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar memberi kelonggaran kepada penyokong Anwar untuk mengadakan perhimpunan di lokasi lain tetapi bukan di kawasan Kompleks Mahkamah, Jalan Duta.

Sehingga semalam sebanyak 535 laporan polis dibuat di seluruh negara membantah perhimpunan anjuran PKR itu pada Isnin depan oleh pelbagai pihak termasuk parti politik dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO).

Sementara itu, kumpulan pendesak Melayu, PERKASA juga melaporkan polis telah memberi kebenaran kepada mereka untuk berhimpun di perkarangan masjid Kuala Lumpur pada Isnin depan.

Menurut timbalan presiden PERKASA Datuk Abdul Rahman Bakar yang juga mengadakan pertemuan dengan pihak polis, tidak ada permit yang diperlukan bagi tujuan berkenaan.

Malaysiakini/-

Pemuda PAS Sabah ketuai gerakan anak muda

Posted: 06 Jan 2012 01:23 AM PST

12 Safar 1433H. [MOD] -

KOTA KINABALU, 6 Jan: Pemuda PAS Sabah akan mengiringi gerakan anak muda yang terdiri di kalangan pemuda-pemuda Sabah bagi menyatakan bantahan terhadap kezaliman dan menuntut keadilan bagi memastikan hak rakyat dijamin berdasarkan peruntukan perlembagaan negara.

Ketuanya, Lahirul Latigu akan mengetuai gerakan tersebut bagi memecah keegoan dan keceluparan Umno BN yang memperhambakan rakyat Sabah sebagai fixed deposit Umno BN berkuasa.

"Kita nyatakan pendirian dengan tegas bahawa, sebarang kezaliman dan ketidakadilan yang berlaku dinegara ini adalah berpunca daripada Umno BN.

"Jangan terlalu ego dengan kesenangan yang ada ini. Hari ini, waktu ini dan di sini… anak-anak muda Sabah akan beraksi menentang kezaliman Umno BN," ujarnya.

Momentum Bersih 2.0 merupakan satu bentuk manifestasi kebangkitan rakyat pada perhimpunan aman 901 ini yang menyaksikan kebangkitan kuasa rakyat terhadap kepimpinan zalim.

"Anwar telah diaib dan dimalukan sebelum keputusan mahkamah dibuat. Adakah ini keadilan yang dipertahankan Umno BN," katanya.

Katanya, rakyat Sabah sudah muak dengan janji yang dimainkan saban hari oleh media perdana Umno BN.

"Pagi hari dia bagi tanah, malam hari dia rompak hasil tanaman rakyat. Siang hari dia derma baja, cukup bulan dia rampas tanah… apa ini?," kata Lahirul.

Pemuda PAS Sabah katanya, akan memainkan peranan yang lebih agresif dalam mendepani kezaliman Umno BN.

Justeru katanya, pihak polis perlu mengawal dan menjamin kelancaran perhimpunan dan bukan mengikut telunjuk Umno BN.

"Uniform biru yang dipakai itu menunjukkan kesetiaan kepada Raja dan Perlembagaan Negara, bukan setia kepada Najib dan takut kepada Umno BN.

"Ingat semula surat aku janji yang dilafazkan itu," jelasnya.

Harakah Daily

Najwa Latif di Kota Bharu sempena ‘Ladies Night’

Posted: 06 Jan 2012 01:19 AM PST

12 Safar 1433H. [MOD] -

PENGKALAN CHEPA, 6 Jan: Artis baru yang terkenal dengan lagu 'Cinta Muka Buku' Najwa Latif bakal membuat persembahan di Kelantan sempena program 'Kelantan Got Talent, Ladies Night'.

Program tertutup khusus untuk golongan wanita sahaja itu akan diadakan di Kelantan Trade Cantre kira-kira 2.30 petang dan pukul 8.45 malam untuk Ladies Night, pada 23 Januari ini.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita, Keluarga dan Kesihatan negeri, Wan Ubaidah Omar (gambar) ketika memberitahu media berkata, program berkenaan dianjur bertujuan untuk mencari bakat-bakat baru dalam hiburan.

"Saya sedar ramai anak-anak kita serta kaum wanita kita yang boleh menyanyi atau membuat persembahan, cuma bakat saja tidak dicungkil.

"Program ini kita anjur juga untuk menghibur kaum wanita, kerana hiburan itu fitrah manusia yang memerlukan hiburan, cuma program ini tertutup macam biasalah khusus untuk kaum wanita sahaja," ujarnya lagi.

Beliau berkata demikian kepada media selepas menghadiri majlis rebranding Perdana Resort oleh Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, semalam.

Katanya lagi, majlis itu bermula jam 2.40 petang dan ianya terbuka kepada kaum wanita berusia 15 tahun ke atas, termasuk rakan media di kalangan wanita.

Harakah Daily

901: Saya akan hadir, ahli terserah - Presiden PAS

Posted: 06 Jan 2012 01:17 AM PST

12 Safar 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 6 Jan: "Saya akan hadir, dan untuk ahli PAS pula, terserah masing-masing," kata Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang (gambar) ketika ditanya apakah beliau akan hadir dalam perhimpunan aman 9 Januari ini.

Perkara ini disampaikan Setiausaha Politik beliau, Dr Ahmad Samsuri Mokhtar kepada Harakahdaily.

Manakala itu Dewan Muslimat PAS, Dewan Pemuda dan PAS Selangor membuat keputusan akan menyertai perhimpunan aman di hadapan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, 9 Januari ini.

Ketua Penerangan Dewan Muslimat PAS Pusat, Aiman Athirah Al-Jundi meminta mana-mana pihak tidak salah faham dengan perhimpunan tersebut dengan menganggap ianya merupakan sokongan peribadi terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Muslimat PAS akan memberi sokongan kepada perhimpunan pada 9 Januari bukan semata-mata atas isu Anwar.

"Isu Anwar adalah sebahagian yang menampakkan kepincangan sistem kehakiman negara, tetapi lebih daripada itu ianya adalah manifestasi kebencian rakyat terhadap kezaliman Umno BN yang mencampur adukkan sistem pengasingan kuasa iaitu Eksekutif, Perundangan, Legislatif dan Kehakiman," katanya kepada Harakahdaily, hari ini.

Pimpinan PAS Selangor juga memutuskan untuk turun 9 Januari ini, kata Pesuruhjayanya, Dr Rani Othman.

"Kita akan bersama presiden di sana. Dalam perbincangan di peringkat negeri juga, kita sudah putuskan akan turun," katanya kepada Harakahdaily.

Pemuda PAS pula sedang memobilisasi ahlinya untuk turun pada perhimpunan tersebut.

Ketuanya, Nasrudin Hassan berkata, pemuda memberi komitmen untuk mencapai sasaran 100,000 orang yang ditetapkan oleh penganjur.

"Jika Datuk Seri Najib kena zalim pun kita akan turun," kata Nasrudin.

Bersama Presiden

Aiman turut berkata, muslimat tidak perlu takut untuk bersama-sama 9 Januari ini atas kapasiti parti kerana Presidennya sendiri, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dan pimpinan tertinggi yang lain sudah menyatakan komitmen untuk menyertai perhimpunan tersebut.

"Muslimat tidak perlu ragu-ragu kerana PAS sendiri termasuk Presiden kita akan turun bersama-sama. Jadi tidak ada masalah di peringkat parti," katanya.

Zalim kepada mahasiswa

Sementara itu, beliau menambah sudah tiba masanya rakyat berani menyatakan kebencian terhadap kerajaan Umno BN yang bertindak zalim ke atas mahasiswa sendiri.

Sambil mengucapkan tahniah kepada kebangkitan mahasiswa yang menuntut Akta Universiti dan Kolej Universiti (Auku) dimansuhkan, Aiman berkata mahasiswa sekarang sudah bijak berfikir dan bertindak tanpa mengabaikan pelajaran.

"Muslimat juga mengucapkan syabas dan tahniah di atas kebangkitan gerakan mahasiswa yang bermula daripada Adam Adli dan tragedi berdarah di UPSI.

"Muslimat berpendapat mahasiswa pada abad ke-21 ini mesti lebih cekap dan cerdik iaitu meletakkan pelajaran nombor satu tetapi gerakan kebangkitan rakyat bukan di tempat kedua.

"Yang paling penting dalam kehidupan seorang manusia apabila dia dapat melawan kelemahan dalam dirinya dan juga melawan kezaliman di sekelilingnya," tegasnya.

Harakah Daily

Turun bendera PM: Adam adli beri keterangan

Posted: 06 Jan 2012 01:15 AM PST

12 Safar 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 6 Jan: Koordinator Legasi Mahasiswa Progresif (LMP), Adam Adli Abdul Halim hari ini hadir memberi keterangan di Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi susulan insiden beliau menurunkan bendera gambar Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, 18 Disember lalu.

Adam yang merupakan penuntut di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) ditemani peguam dari Lawyers For Liberty, Fadiah Nadwa Fikri.

Menurut Fadiah, polis memberitahu Adam Adli dipanggil kerana terdapat laporan polis yang telah difailkan terhadapnya.

Bagaimanapun menurutnya, pegawai polis berkenaan tidak menyatakan asas mengapa Adam dipanggil dan enggan membenarkan beliau melihat laporan tersebut.

"Apabila ditanya atas alasan apa anak guam saya dipanggil, pegawai ini berkata, Adam dipanggil di bawah Seksyen 504 Kanun Acara Jenayah kerana didakwa menimbulkan sesuatu yang memecah belahkan keamanan dengan risikonya hukuman penjara dua tahun," katanya kepada pemberita sebaik sahaja Adam selesai memberikan keterangan.

Sementara itu, Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) dan Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (Bebas) menyerahkan memorandum yang didakwa mengandungi bukti kekasaran polis terhadap mahasiswa di Ibu Pejabat Polis Bukit Aman petang ini.

Kekasaran itu didakwa dilakukan polis pada demonstrasi aman di hadapan UPSI, 31 Disember lalu, menuntut Adam tidak dikenakan tindakan tatatertib berhubung tindakan menurunkan bendera gambar Najib.

Demonstrasi itu turut mendesak Akta Universiti dan Kolej Universiti (Auku) dimansuhkan.

Polis didakwa bertindak kasar terhadap Pengerusi Bebas, Safwan Anang sehingga terpaksa dirawat di hospital.

Seramai 17 mahasiswa ditahan pada malam tersebut.

Harakah Daily

Penyamun kurung mangsa dalam tandas

Posted: 06 Jan 2012 01:11 AM PST

12 Safar 1433H. [MOD] -

SUBANG JAYA – Dua penyamun tidak berhati perut sanggup mengikat dan mengurung seorang mangsanya yang mengandung enam bulan di dalam tandas rumah wanita itu sebelum membuat 'kerja' menyelongkar dan melarikan barang berharga milik mangsa.

Tidak cukup dengan tindakan kasar itu, kedua-dua suspek berusia lingkungan 20-an juga dikatakan bertindak kejam merentap rantai emas yang dipakai di leher serta menghentak kepala mangsa beberapa kali dilantai.

Ketua Polis Daerah Subang Jaya, Asisten Komisioner Yahaya Ramli berkata, mangsa menerima kunjungan dua tetamu tidak diundang itu di rumahnya di Casa Subang USJ 1, kira-kira jam 11.30 pagi, kelmarin.

"Ketika mangsa berada di dalam rumah, dia terdengar bunyi loceng dan terus membuka pintu sebelum dua lelaki berparang menyerbu masuk ke dalam rumahnya.

"Salah seorang suspek mencengkam muka mangsa dan mengacukan parang sambil bertanya di mana barangan berharga disimpan. Dalam keadaan takut dan cemas, mangsa menunjukkan tempat simpanan barang kemas,"katanya suspek kemudian mengikat dan mengurung mangsa dalam tandas rumah itu.

Yahaya berkata, setelah mendapat apa dihajati, suspek kemudian melarikan diri bersama barang kemas dan komputer riba milik suami mangsa.

"Meyakini keadaan sudah selamat, mangsa kemudian keluar dari tandas dan memberitahu insiden kepada jiran serta pengawal keselamatan yang bertugas di pangsapuri didiaminya.

"Bertindak atas aduan, pengawal keselamatan berjaya mengesan tindak tanduk dua lelaki mencurigakan dan terus mengejar suspek. Salah seorang daripadanya yang berusia 21 tahun berjaya dicekup manakala rakannya dapat melarikan diri,"katanya hasil pemeriksaan mendapati suspek bukan penghuni di kawasan pangsapuri itu.

Beliau berkata, dengan penangkapan suspek, barang kemas, komputer riba, sebilah parang dan sebuah motosikal yang dilaporkan hilang di Taman Putra Perdana berjaya ditemui.

"Suspek mengaku melakukan jenayah samun itu bersama seorang rakan yang didakwa baru dikenalinya seminggu lalu.

"Siasatan lanjut masih dijalankan dan polis memburu seorang lagi lelaki yang masih bebas. Polis percaya terdapat beberapa lagi suspek yang terlibat dengan kes samun ini,"katanya kes disiasat di bawah Seksyen 395/397 Kanun Keseksaan.

Sinar Harian

Nenek dakwa dipukau

Posted: 06 Jan 2012 01:07 AM PST

12 Safar 1433H. [MOD] -

BANDAR PEKAN – Seorang nenek mendakwa dipukau selepas menyedari beg tangannya dilarikan dua lelaki tidak dikenali ketika pergi ke bandar untuk menyelesaikan urusan peribadi kira-kira jam 12.30 tengah hari kelmarin.

Mangsa, Sadiah Awang, 66, yang berseorangan dari Nenasi ke bandar menaiki bas mendakwa dipukau ketika dalam perjalanan ke terminal bas untuk pulang ke rumah selepas membeli barang keperluan di sebuah pasar raya di sini.

Menurutnya, ketika tiba di kawasan pondok telefon awam terminal bas, tiba-tiba dia ditegur dua lelaki berusia lingkungan 30-an di mana seorang daripadanya kemudian mengeluarkan sebentuk batu permata berwarna kuning daripada poket seluar untuk ditunjukkan kepada mangsa.

"Selepas memegang batu permata itu, saya seperti lupa segala-galanya dan hanya menurut ajakan untuk pergi ke bahagian belakang pasar raya berhampiran kerana mereka mahu memberi penjelasan lanjut mengenai batu tersebut.

"Ketika berada di belakang pasar raya itu, lelaki terbabit mengarahkan saya menyerahkan rantai bersama loket dan cincin emas termasuk beg tangan berisi RM200," katanya.

Sadiah berkata, seorang daripada mereka kemudian memberi RM10 yang diambil daripada beg tangannya sendiri dan menyuruh membeli sabun serta air mineral sebelum mendapati mereka melarikan diri.

"Saya hanya sedar dipukau apabila pergi semula ke belakang pasar raya untuk menyerahkan sabun dan air mineral seperti diarahkan dua lelaki terbabit. Ketika itu, hanya Tuhan tahu perasaan saya.

"Walaupun sedar harta benda hilang, namun ingatan mengenai kejadian itu masih samar-samar hinggalah anak menemui dan membawa saya membuat laporan polis," katanya.

Dalam kejadian itu, Sadiah kerugian lebih RM2,500 apabila barang kemas termasuk wang tunai miliknya dilarikan dua lelaki yang dipercayai mahir memukau menggunakan permata berwarna kuning.

Dia berharap orang ramai terutama mereka yang sering menggunakan kemudahan awam lebih berhati-hati untuk mengelak kejadian sama berulang.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Superintendan Yahaya Othman berkata, pihaknya ada menerima aduan daripada Sadiah berhubung kejadian itu, kelmarin.

Yahaya berkata, menurut rekod, pihaknya ada menerima aduan kes seumpama itu dan berusaha mengesan kedua-dua penjenayah terbabit yang dipercayai mempunyai kemahiran melakukan rompakan menggunakan ilmu hitam atau pukau.

"Saya menasihati orang ramai supaya lebih berhati-hati dan tidak mudah terpengaruh dengan tawaran menjual barangan seperti batu permata untuk mengelak kejadian tidak diingini berlaku.

"Sikap waspada dan sentiasa peka dengan keadaan persekitaran dapat membantu kita mencegah risiko kejadian jenayah," katanya.

Sinar Harian

Pahang, Johor diramal hujan mulai Ahad ini

Posted: 06 Jan 2012 01:02 AM PST

12 Safar 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR - Hujan sekejap-sekejap kadang kala sederhana yang dijangka berlaku di beberapa kawasan di Pahang dan Johor bermula Ahad ini akan berlanjutan sehingga hari Isnin.

Menurut kenyataan Jabatan Meteorologi Malaysia, kawasan yang terlibat di Pahang ialah daerah Kuantan, Pekan, Rompin dan Maran manakala bagi Johor ialah daerah Mersing dan Kota Tinggi.

Jabatan Meteorologi juga mengeluarkan amaran angin kencang Timur Laut dengan kelajuan 60 kmsj dan ombak melebihi 5.5 meter di kawasan perairan Kelantan, Terengganu, Pahang, Johor Timur, Samui, Tioman, Bunguran, Condore, Reef North, dan Layang-Layang yang dijangka berterusan sehingga 10 Januari.

Sementara itu keadaan yang sama juga diramalkan berlaku di Pantai Timur Semenanjung yang terdedah dengan kejadian kenaikan paras air sehingga Selasa ini.

Jabatan itu juga mengeluarkan amaran angin kencang dengan kelajuan 50 hingga 60 kmsj dengan ombak melebihi 4.5 meter yang dijangka berterusan sehingga Selasa ini di kawasan perairan Sarawak, Reef South, Palawan, Sulu, Wilayah Persekutuan Labuan dan beberapa kawasan di Sabah seperti Pedalaman, Pantai Barat, Kudat dan Sandakan.

Keadaan itu berbahaya kepada semua aktiviti pantai dan perkapalan termasuk pekerja di pelantar minyak, menangkap ikan dan perkhidmatan feri.

Sinar Harian

Letupan di premis barang lusuh, satu maut

Posted: 06 Jan 2012 01:00 AM PST

12 Safar 1433H. [MOD] -

PETALING JAYA — Seorang warganegara India terbunuh manakala dua rakan senegaranya cedera parah dalam satu letupan di premis perniagaan besi buruk di Kampung Bukit Lancang, Putra Heights, dekat sini hari ini.

Ketua Polis Daerah Subang Jaya, ACP Yahaya Ramli berkata Ganesan Selvakumar, 25, yang putus tangan kiri dan cedera parah di bahagian kepala dan badan, meninggal dunia di tempat kejadian manakala Thiruvattachelvam Ayyachamy, 28, dan Marimuthu Chinnathambi, 37, dimasukkan ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah di Klang.

Beliau berkata, kejadian berlaku pada 8.45 pagi tadi apabila Ganesan dipercayai merungkaikan pemampat peti sejuk dan rakan-rakannya mengetuk beberapa barangan besi.

"Ini mengakibatkan satu letupan kuat berlaku menyebabkan Ganesan tercampak," kata Yahaya.

Ketika kejadian berlaku hanya tiga pekerja itu sahaja yang berada di premis itu.

Yahaya berkata, siasatan awal mendapati premis besi buruk itu tidak mempunyai lesen untuk menjalankan perniagaan di kawasan setinggan itu.

Kematian Ganesan diklasifikasikan sebagai kes mati mengejut, kata beliau.

Menurut Yahaya, Ganesan dan Thiruvattachelvam mempunyai pasport sah untuk berada di negara ini manakala Marimuthu pula telah berdaftar dengan program pemutihan pendatang asing tanpa izin baru-baru ini. — BERNAMA

20 tahun ketagihan dadah

Posted: 06 Jan 2012 12:59 AM PST

12 Safar 1433H. [MOD] -

KUANTAN - "Kalau saya tak ambil benda tu, saya tak boleh melakukan sebarang kerja, saya rasa seperti orang bodoh," demikian pengakuan salah seorang penagih tegar warga emas, Din, 54, yang ditahan dalam Ops Tapis, Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik, Ibu Pejabat Polis Kontinjen Pahang di Jeti Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM), di sini.

Menurutnya, dia sudah ketagih dadah lebih 20 tahun lalu malah keluarganya mengetahui keadaannya.

"Saya rasa seperti orang gila dan tidak boleh buat kerja. Kalau saya tak dapat kerja, macam mana saya nak cari makan untuk anak isteri.

"Saya tidak boleh mengambil metadon kerana dinasihatkan mengambil ubat mental," katanya.

Dalam operasi selama tujuh jam bermula 9 pagi itu, seramai 43 daripada 75 mat gian yang ditahan pihak berkuasa berusia 24 hingga 54 tahun disahkan positif dadah jenis heroin dan methamphetamine oleh pihak berkuasa.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Ibu Pejabat Kontinjen Polis, Superintendan Yap Toon Kuan berkata, dalam operasi tersebut, beberapa port mat gian di sekitar jeti tersebut diserbu.

Menurutnya, port berkenaan sudah menjadi pilihan penagih untuk melepaskan gian malah ada di antara mereka orang luar.

"Mereka yang ditahan terdiri daripada nelayan dan ada juga orang luar yang datang ke sini semata-mata mahu melepaskan gian.

"Hasil pemeriksaan awal didapati kebanyakan mereka menyertai program pertukaran jarum yang disediakan kerajaan, bagaimana pun pelbagai alasan diberikan untuk kembali menagih dadah," katanya, semalam.

Toon Kuan berkata, pihaknya menggalakkan penagih yang belum mengikuti program yang disediakan supaya menyertainya supaya tidak bergantung pada bekalan yang dijual tokan.

Katanya, dalam operasi itu juga pihaknya turut menahan lima warga Myanmar dan dua daripada mereka didapati positif.

Kesemua yang ditahan disiasat di bawah Seksyen 15 (1) (a) Akta Dadah Berbahaya 1952.

Sinar Harian

Ombak musnah kawasan pendaratan penyu

Posted: 06 Jan 2012 12:57 AM PST

12 Safar 1433H. [MOD] -

RANTAU ABANG – Fenomena ombak besar yang melanda perairan pantai Dungun penghujung 2011 lalu mengakibatkan kemusnahan di beberapa lokasi peranginan di daerah ini.

Rantau Abang, sebagai destinasi pelancongan penyu yang terkenal di seluruh dunia tidak terkecuali terkena tempias ombak besar yang disifatkan sebagai tsunami kecil itu.

Seorang penduduk, Mohd Abdullah, 44, berkata, serangan ombak pada tahun ini disifatkan lebih ganas berbanding tahun sebelumnya.

Katanya, kejadian ombak menghempas pantai pada tahun ini meninggalkan kesan yang amat teruk pada pantai yang menjadi tempat pendaratan bot nelayan tempatan.

"Landskap di tepi pantai, terutama berhampiran chalet penginapan juga banyak yang rosak teruk.

"Keadaan ini dibimbangi boleh menjejaskan kehadiran penyu ke sini kerana pantainya sudah tercemar selain semakin curam akibat hakisan ombak. Kalau boleh biarlah ada usaha dari pihak berkenaan untuk membaikinya sebelum keadaan menjadi bertambah teruk," katanya.

Menurut Mohd, lokasi terbabit perlu dipulih segera untuk memastikan ia tidak menjejaskan kehadiran penyu mendarat dan pelancong ke lokasi yang pernah popular pada lewat tahun 70-an dan awal 80-an itu.

Sinar Harian

Padah curi kain batik

Posted: 06 Jan 2012 12:55 AM PST

12 Safar 1433H. [MOD] -

KUALA TERENGGANU- Padah mencuri 10 helai kain batik yang bernilai RM280, seorang buruh terpaksa meringkuk dalam penjara selama seminggu dan denda RM2,000 oleh Mahkamah Majistret Kuala Terengganu di sini, semalam.

Tertuduh, Mohd Khairi Noh @ Mohd Noh, 29, didapati bersalah setelah mengaku bersalah di atas pertuduhan yang dihadapinya di hada-pan Majistret Noradila Ab Latif manakala pendakwaan dibuat oleh Pegawai Pendakwa, Inspektor V Ravi.

Berdasarkan pertuduhan pertama, kira-kira jam 11 pagi pada 1 Januari lalu, bertempat di kedai kain atas Pasar Kedai Payang, tertuduh telah melakukan curi dalam bangunan yang digunakan sebagai tempat kediaman manusia dan tempat menyimpan harta curi bernilai RM280 daripada milikan Muhamad Ismail, 46, seorang peniaga.

Dengan itu, dia telah melakukan satu kesalahan yang boleh dihukum di bawah Seksyen 380 Kanun Keseksaan.

Jika sabit kesalahan, tertuduh boleh dikenakan hukuman penjara selama tempoh boleh sampai 10 tahun dan boleh dikenakan denda dan bagi kesalahan kali kedua atau kemudian, hendaklah diseksa dengan penjara dan bolehlah dikenakan sebat.

Setelah mendengar pengakuan bersalah tertuduh, Majistret Noradila kemudiannya menjatuhkan huku-man penjara selama seminggu dan denda RM2,000. Jika gagal membayar denda, hukuman sebulan penjara akan dikenakan.

Bagi pertuduhan kedua, tertuduh didapati gagal membawa kad pengenalan dan didapati telah melakukan kesalahan yang boleh dihukum di bawah Peraturan 25(1)(n) Peraturan-Peraturan Pendaftaran Negara. Jika sabit kesalahan, boleh dikenakan penjara tidak lebih tiga tahun dan denda tidak lebih RM3,000.

Majistret Noradila kemudiannya menjatuhkan hukuman denda RM200 bagi pertuduhan kedua. Jika gagal membayarnya, hukuman seminggu penjara akan dikenakan.

Mengikut fakta kes, pada 1 Januari lalu, kira-kira jam 11 pagi, pengadu iaitu Muhamad Ismail berada di kedainya iaitu di Pasar Kedai Payang manakala tertuduh datang ke kedai itu untuk membeli kain.

Pengadu kemudiannya telah pergi ke bahagian sebelah lagi kedai itu dan meninggalkan tertuduh untuk memilih kain. Bagaimanapun, selang beberapa minit, pengadu diberitahu oleh pemilik kedai sebelah lelaki itu bahawa tertuduh telah mencuri kain.

Pengadu kemudian terus memegang lelaki tersebut dan memeriksa begnya. Dia mendapati tertuduh telah mencuri 10 helai kain batik pelbagai warna, lalu menghubungi polis dan menyerahkannya kepada pihak polis.

Sinar Harian

Warga emas dibelasah

Posted: 06 Jan 2012 12:52 AM PST

12 Safar 1433H. [MOD] -

SUBANG JAYA - Tidak berperikemanusiaan! Itu gelaran layak diberi kepada lima lelaki yang membelasah seorang warga emas di sebuah tokong di Taman Bukit Kuchai, di sini sehingga pengsan meskipun mangsa menjerit meminta simpati supaya tidak dicederakan.

Sinar Harian difahamkan, mangsa, Toy Kin, 57, yang menjadikan rumah ibadat itu sebagai tempat tinggal sejak tiga tahun lalu ditumbuk berkali-kali di bahagian mata dan kepala menggunakan topi keledar sehingga tidak sedarkan diri.

Setelah puas 'mengerjakan' mangsa, kelima-lima suspek dikatakan melarikan diri bersama wang tabung derma tokong serta beberapa peralatan bernilai hampir RM25,000 yang diletakkan dalam tokong itu.

Mangsa berkata, dalam kejadian kira-kira 4.30 pagi, empat lelaki dikatakan memecah masuk ke dalam Rumah Berhala Kuan Yin Tien dengan memanjat pintu pagar utama, manakala seorang lagi rakan mereka dipercayai menunggu di luar.

"Ketika itu saya baru bangun tidur untuk mengisi minyak di dalam bekas yang akan digunakan untuk upacara keagamaan.

"Apabila membuka pintu tokong, saya terkejut melihat empat lelaki yang kesemuanya memakai topi keledar sudah menunggu di luar, tanpa sempat berkata apa-apa dan tidak mengetahui tujuan mereka mengunjungi tokong pada awal pagi, mereka menumbuk mata dan memukul dengan topi keledar," katanya.

Toy Kin berkata, dia beberapa kali mengadu kesakitan dan meminta suspek berhenti daripada memukulnya, namun tidak diendahkan.

"Saya terus ditumbuk dan dipukul sehingga pengsan, saya tidak tahu apa yang berlaku selepas itu," katanya.

Difahamkan, kejadian itu hanya disedari apabila pembantu tokong datang untuk membuat kerja pembersihan sebelum mendapati Toy Kin sudah tidak sedarkan diri di tempat sembahyang.

Kejadian itu menyebabkan tulang di bahagian mata Toy Kin retak dan berlaku pendarahan pada kepala.

Kumpulan berkenaan dikatakan membawa lari sistem pembesar suara, peralatan kamera litar tertutup (CCTV), sebuah mesin dan wang tunai dianggarkan berjumlah RM4,000.

Toy Kin memberitahu, kesemua suspek berusia lingkungan 20-an, bagaimanapun dia tidak dapat mengecam muka suspek kerana masing-masing memakai topi keledar.

Sementara itu, Penyelaras Barisan Nasional (BN) Dewan Undangan Negeri (Dun) Kinrara, Datuk Wong Hock Aun berkata, kejadian itu agak mengejutkan kerana pertama kali berlaku membabitkan rumah ibadat yang sudah berusia puluhan tahun.

"Ada beberapa kes samun berlaku di sekitar Kinrara kebelakangan ini dan saya berharap orang ramai akan lebih berhati-hati bagi menge­lak diri daripada menjadi mangsa jenayah.

"Simpan nombor telefon Bilik Gerakan Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) atau nombor telefon balai polis terdekat supaya senang dihubungi ketika berlaku kecemasan," katanya yang turut menggesa polis meningkatkan rondaan di kawasan rumah ibadat dan perumahan.

Sinar Harian

Ikan tuna gergasi dilelong RM2.3 juta

Posted: 06 Jan 2012 12:43 AM PST

12 Safar 1433H. [MOD] -

KIYOSHI KIMURA (kanan) bergambar di sebelah ikan tuna gergasi di pasar ikan Tsukiji, Tokyo semalam.

TOKYO - Seekor ikan tuna gergasi sirip biru seberat 269 kilogram (kg) yang ditangkap di luar perairan wilayah Aomori, utara Jepun mencipta rekod apabila dilelong dengan harga 56.49 iuta yen (RM2.3 juta) pada lelongan pertama hidupan laut itu dalam tahun ini.

Menurut agensi berita AFP, ikan itu dibeli oleh presiden sebuah syarikat yang mengendalikan rangkaian restoran popular Zushi-Zanmai, Kiyoshi Kimura.

"Saya mahu memenangi ikan tuna yang terbaik supaya pelanggan Jepun dan bukan pelanggan dari luar negara yang akan menikmatinya," kata Kimura.

Dia merujuk kepada seorang pemilik restoran sushi di Hong Kong yang membeli seekor ikan tuna sirip biru yang dilelong pada harga 32.49 juta yen (RM1.32 juta) di Tsukiji, Jepun.

Penduduk Jepun makan tiga suku daripada ikan tuna yang ditangkap di seluruh dunia. - AFP

Rugi RM650,000

Posted: 06 Jan 2012 12:40 AM PST

12 Safar 1433H. [MOD] -

HI-TECH, KEDAH - Seorang kontraktor binaan berusia 46 tahun terkejut apabila mendapati sembilan saiz kabel berlainan berukuran 16,400 meter dilaporkan hilang apabila dia ingin memulakan kerja pemasangan.

Menurut seorang pekerja yang berada di tempat kejadian, mereka sedang melakukan kerja pemasangan pendawaian di sebuah kilang, di sini yang sudah 45 peratus siap.

"Sebelum ini semua kabel yang hilang tidak diletakkan di tempat kejadian, sebaliknya ia hanya diletakkan sehari sebelum projek pemasangan hendak dijalankan.

"Kira-kira jam 9.30 pagi ketika sampai di tempat kejadian, saya membuat pemeriksaan terhadap kabel yang ada untuk dipasang. tetapi terkejut apabila mendapati kesemua tempat di mana kabel itu digulung telah kosong," katanya.

Difahamkan susulan kejadian, kontraktor berkenaan telah membuat laporan polis di Balai Polis Kulim semalam.

Terdahulu, menurut pekerja terbabit, terdapat sembilan jenis kabel yang disimpan di belakang bangunan di situ untuk pasang.

"Kesemua kabel ini baru dan ia memang panjang. Saya percaya suspek yang mencuri semua kabel ini datang dari arah belakang kerana pagar di belakang bangunan ini sudah dipotong.

"Secara logik, suspek harus menggunakan lori untuk mengangkat semua kabel. Saya mentafsirkan jumlah kerugian akibat kehilangan kesemua kabel itu kira-kira RM650,000," katanya.

Sementara itu, Pengerusi Pertubuhan Prihatin Kebaktian Masyarakat Kulim (PPKM) Khor Eng Khim berkata, kes melibatkan kehilangan kabel kerap berlaku.

Menurutnya, kejadian itu mungkin berikutan bahan logam yang terletak dalam kabel itu boleh dijual dengan harga mahal atau dijual semula kepada mana-mana kontraktor yang menjalankan tugas pendawaian dengan harga lebih murah.

"Terdapat beberapa kawasan yang sering dilaporkan berlaku kes kecurian kabel. Sehingga kini beberapa kejadian serupa dilaporkan berlaku dan terdapat individu berjaya ditahan.

"Kes kecurian kabel melibatkan jumlah kerugian besar sukar dikenal pasti kerana suspek terlibat seakan–akan sedang menjalankan tugas pemasangan kabel," katanya.

Eng Khim tidak menafikan sukar untuk PPKM mengesyaki berlaku kes kecurian kabel sekiranya perlakuan suspek terlibat bersahaja dan seolah-olah mereka sedang menjalankan kerja pemasangan kabel.

Katanya, aktiviti pendawaian kabel bawah tanah ini selalunya dijalankan pada waktu malam dengan suspek akan memakai topi dan baju pantulan cahaya sama seperti pekerja pendawaian lain.

Sinar Harian

Hudud: Mohd Amar cabar Umno

Posted: 06 Jan 2012 12:34 AM PST

12 Safar 1433H. [MOD] -

KOTA BHARU – Umno kembali memainkan isu hudud Pas selepas bekas Ketua Dewan Ulama Pas, Wan Ismail Wan Ahmad meminta penjelasan mengenai hukum tersebut.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Islam, Pendidikan dan Dakwah, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah berkata, beliau dan beberapa pemimpin Pas sudah kerap kali menjawab isu tersebut namun mereka daripada Umno seolah-olah tidak mahu memahaminya.

"Apa yang ditimbulkan Wan Ismail itu hanya kekeliruan ketika menjawab kenyataan saya yang meminta orang ramai menunjukkan bahagian mana yang tidak betul dalam hudud yang dibawa Pas pada program Wacana Sinar Harian baru-baru ini.

"Hukuman yang kita ambil sememangnya tercatat dalam al-Quran, kita gubal dalam bentuk enakmen untuk disesuaikan dengan keadaan semasa, saya tidak faham apabila mereka masih mengatakan itu hudud Pas," katanya.
Sejak diluluskan pada 1993, Umno katanya, menolaknya dengan mengatakan ia hudud Pas dan bukan hukum hudud yang terkandung dalam al-Quran.

"Saya cabar Umno supaya membawa kepada kita hudud yang dikatakan betul agar kita dapat melaksanakannya, kita terbuka dalam hal ini dan sampai sekarang mereka tidak mengemukakannya," katanya demikian selepas menyempurnakan Majlis Penyampaian Pelajar Cemerlang Penilaian Menengah Rendah dan Barangan Industri Kecil dan Sederhana Peringkat Dun Panchor dekat sini, semalam.

Katanya, soal teknikal boleh berlaku kerana terdapat khilaf mengenainya seperti menetapkan hukuman kepada mereka yang berumur 18 tahun ke atas dan hanya mengenakan hukuman kepada orang Islam.

Katanya, perbezaan pendapat ulama dalam fekah perkara biasa, apa yang penting ialah hasrat murni untuk melaksanakannya.

Sementara itu, katanya, surat sudah dihantar kepada Ahli Jawatankuasa Teknikal untuk perlaksanaan hudud dan akan mesyuarat akan diadakan selepas mendapat jawapan daripada mereka.

Mohd Amar yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Panchor menyampaikan sumbangan pelajar cemerlang, pelan Takaful Kifalah, barangan IKS, barangan pertanian dan pelajar ke Institusi Pengajian Tinggi kepada 184 penerima.

Mengenai persiapan Pas untuk Pilihan Raya Umum Ke-13, Mohd Amar berkata, Pas bersiap sedia menghadapinya pada bila-bila masa selepas senarai akhir calon untuk Kelantan dihantar Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat kepada Pas Pusat.

"Saya difahamkan senarai itu sudah diterima Pas Pusat dan sehingga hari ini senarai itu kekal, tidak ada perubahan calon," katanya.

Sinar Harian

Peneroka Felda tunjuk jalan keluar buat Isa

Posted: 06 Jan 2012 12:30 AM PST

12 Safar 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 6 Jan: Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) melihat tindakan beberapa anggota Koperasi Permodalan Felda (KPF) untuk menghalang mesyuarat agung KPF diadakan melalui kuasa mahkamah menunjukkan seakan ada sesuatu yang tidak kena pada KPF atau pada bakal pengerusinya Tan Sri Isa Samad.

Ketua penerangannya, Riduan Mohd Nor (gambar) merasa hairan kerana selama ini KPF tidak pernah bermasalah dan tiada suara-suara anggota KPF itu dibawa keluar.

Katanya, dunia Felda seperti senyap dengan keadaan yang tenang dan aman tanpa berlaku sebarang insiden yang memalukan.

"Namun demikian, dengan kehadiran Tan Sri Isa Samad sebagai Pengerusi KPF yang dilantik oleh tangan-tangan hitam tanpa restu ahli-ahli dan anggota Felda, Felda berkecamuk dengan begitu kuat sekali. Sehinggakan pemimpin Felda yang lain seperti sepakat bahawa yang menjadi duri dalam daging kepada Felda dan KPF adalah Tan Sri Isa Samad," ujarnya kepada Harakahdaily.

Lebih dari itu, ujarnya usaha menyingkirkan beberapa orang kanan Felda termasuk mencutikan Pengerusi KPF sebelum ini iaitu Datuk Dzulkifli Abdul Wahab secara paksa memarakkan lagi kemarahan warga Felda.

Kemuncaknya, kata beliau tindakan Tan Sri Isa untuk menyenaraikan Felda Global Ventures Holdings (FGVH) ke Bursa Malaysia telah mendapat tentangan banyak pihak yang merasa terancam dengan masa depan KPF yang tidak menentu hasil penyenaraian tersebut.

Menurutnya, ramai beranggapan bahawa Tan Sri Isa Samad tidak layak memimpin KPF kerana beliau bukan ahli KPF, malah, beliau juga bukan berlatarbelakangkan Felda.

Tambahan pula, katanya Isa gagal memikat hati peneroka Felda daripada terus menyokongnya.

"Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, semakin ramai menunjukkan kebencian terhadap beliau sehingga ada yang sanggup ke mahkamah demi memastikan beliau tidak mengemudi KPF," ujarnya.

Justeru, katanya lagi Isa sewajarnya sedar diri sekiranya ada ahli bawahan membantah setiap tindakan beliau.

Ini, ujarnya menunjukkan kepemimpinan Isa tidak disenangi oleh warga Felda sendiri.

Sepatutnya, kata Riduan langkah awal yang perlu dibuat oleh Tan Sri Isa Samad adalah dengan mengundur diri bagi mengelak lebih ramai mempertikaikan kehadiran beliau di situ.

"Dibimbangkan sekiranya beliau terus berdegil untuk memimpin Felda dan KPF, warga Felda keseluruhannya memberontak dan boleh menyebabkan berlakunya 'Felda Springs' pula melanda sebagaimana berlaku di negara Arab ketika ini," ujarnya.

harakahdaily/-

OPS Dadu: 10 ditahan

Posted: 06 Jan 2012 12:30 AM PST

12 Safar 1433H. [MOD] -

KOTA BHARU- Niat untuk bersuka-suka bagi mengisi masa lapang, akhirnya menjerat diri seorang warga emas, apabila dia ditahan dalam operasi judi yang dilakukan sepasukan anggota polis dari Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kelantan di dua tempat berasingan, petang kelmarin.

Warga emas berusia 63 tahun itu yang dipercayai bekerja sebagai petani, merupakan antara yang ditahan bersama sembilan lagi lelaki yang disyaki terlibat dalam permainan berkenaan.

Serbuan diketuai Pegawai Turus Bahagian Jenayah dan Kongsi Gelap, Asisten Superintendan, Nik Rosdi Nik Yahya dengan 11 anggota cawangan Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ), di dua kawasan berasingan iaitu di Kampung Petalok, Jejulok dan Kampung Sering, Binjai.

Operasi yang bermula jam 5 petang itu berakhir kira-kira jam 8 malam dan kesemua yang disyaki dibawa ke balai polis Binjai untuk tindakan lanjut.

Nik Rosdi berkata, operasi dilakukan di dua tempat terbabit dari hasil maklumat awam dan risikan yang dilakukan anggota di kawasan itu sejak seminggu lalu.

"Serbuan pertama pada jam 5 petang yang dilakukan di sebuah kedai makan di Kampung Petalok, Jejulok, kita berjaya menahan empat lelaki yang berusia lingkungan 20 hingga 45 tahun. Semua yang terlibat disyaki mempertaruhkan sejumlah wang dengan kaedah bermain daun terup," katanya.

Manakala dalam operasi kedua pada jam 6.45, di Kampung Sering, enam lelaki yang berusia 35 hingga 63 tahun, ditahan di sebuah kandang kambing kerana terlibat dalam permainan judi belangkas yang menggunakan taruhan wang dengan tikam bergambar menggunakan dadu.

"Mereka yang ditahan dipercayai bekerja sebagai buruh kasar dan petani dan akan dikenakan tindakan lanjut di bawah Akta Rumah Judi Terbuka 1953. Diharapkan agar orang ramai yang mempunyai maklumat mengenai kegiatan ini dapat melaporkan kepada pihak kami," katanya.

Nik Rosdi berkata, beliau mengucapkan terima kasih kepada masyarakat yang melaporkan kegiatan ini melalui talian Rakan Cop.

"Saya nasihatkan agar pihak yang berkeinginan untuk menganjurkan kegiatan ini supaya menghentikannya kerana pihak kami sudah mengenal pasti setiap lokasi yang menjadi tumpuan dalam permainan ini.

"Kita akan lakukan operasi dari masa ke semasa dan memantau keadaan di kawasan yang dikenal pasti, bagi membanteras kegiatan ini sehingga ke akar umbi," katanya.

Sementara itu, polis Kelantan membuktikan keseriusan mereka menangani jenayah judi di negeri ini apabila kelompok pertama yang ditahan dalam OPS Dadu, kelmarin di hadapkan ke Mahkamah Majistret di sini, semalam.

Nazri Muhamad, 40, (pembantu kedai kopi); Hashim Mohd Yusof, 44, (buruh); Mohd Azmi Mohamad@Mat, 26, (jurukimpal) dan Ahmad Saiful Nizam Ab Ghani, 20, (petani) dikenakan hukuman denda RM2,500 setiap seorang atau empat bulan penjara jika gagal jelas denda.

Hukuman diputuskan Majistret Mohd Hafiz Mohd Noor mengikut Seksyen 6(1) Akta Rumah Judi Terbuka 1953 dan dibaca bersama seksyen 34 kanun sama.

Pada prosiding semalam, mereka mengaku bersalah berjudi dengan menggunakan wang sebagai pertaruhan di kedai makan Kampung Pelatak, Jejulok di sini, pada jam 5 petang, 4 Januari lalu.

Berdasarkan fakta kes, mereka ditahan ketika sedang leka berjudi dan duit RM1 sebanyak 19 keping serta 52 daun terup yang digunakan dalam judi itu turut dirampas.

Siasatan dijalankan Inspektor Suhana Saad sementara pendakwaan dilakukan Timbalan Pendakwa Raya negeri, Mohd Hafiz Abd Rahman.

Sinar Harian

Lepas gian belakang reban

Posted: 06 Jan 2012 12:26 AM PST

12 Safar 1433H. [MOD] -

ALOR GAJAH - Cubaan seorang daripada tiga lelaki berusia antara 40 hingga 50-an untuk melarikan diri ketika asyik melepas gian di belakang reban ayam gagal apabila dia berjaya ditangkap sepasukan anggota polis di Masjid Tanah, di sini, kelmarin.

Operasi berkenaan yang dijalankan kira-kira jam 12.15 tengah hari itu, diketuai Inspektor Sobri Zakaria bersama tujuh anggota daripada Bahagian Siasatan Jenayah Narkotik Daerah Alor Gajah selepas dua minggu intipan di­jalankan.

Dalam operasi itu, polis menemui 12 paket plastik lutsinar berisi heroin dan satu paket syabu dalam genggaman seorang daripada suspek yang sedang khayal.

Ketua Polis Daerah Alor Gajah, Superintendan Umar Ali Saifuddin Shaharudin, berkata, operasi yang dijalankan di belakang reban ayam milik seorang daripada suspek bagaimanapun tidak disedari dua daripada mereka.

"Ketika tangkapan dibuat, dua suspek yang ditemui sedang khayal dan tidak melawan.

"Seorang daripadanya yang separuh sedar cuba meloloskan diri, namun berjaya ditangkap berhampiran lokasi serbuan.

"Hasil ujian air kencing mendapati ketiga-tiga suspek positif dadah," katanya.

Sementara itu, Umar berkata, jumlah keseluruhan dadah jenis heroin dan syabu itu dianggarkan bernilai RM3,000.

"Pihak polis tidak menafikan lokasi serbuan yang berdekatan jalan besar berkenaan sememangnya merupakan port penagih untuk melepas gian.

"Polis juga percaya masih terdapat penagih lain yang menjadikan lokasi ini sebagai port melepas gian.

"Oleh itu, pemantauan dari masa ke semasa akan dilakukan bagi mengurangkan kadar jenayah di daerah ini," katanya.

Menurutnya, ketiga-tiga suspek disiasat mengikut Seksyen 39(B) Akta Dadah Berbahaya 1952, Seksyen 39A2 Akta Dadah Berbahaya atas kesalahan memiliki dadah dan Seksyen 3(1) Akta Penagih Dadah 1983.

Sinar Harian

Ibu hilang bersama dokumen

Posted: 06 Jan 2012 12:20 AM PST

12 Safar 1433H. [MOD] -

BAHAU - Ketika kanak-kanak sebayanya sedang gembira menjalani alam persekolahan, seorang kanak-kanak di sini terpaksa melupakan seketika impian untuk ke sekolah berikutan tiada sijil kelahiran.

Ira Abdullah, 6, terpaksa hidup tanpa pengenalan diri selepas ibunya, seorang warga Indonesia berusia 20-an melarikan diri bersama dokumen pengenalan diri kanak-kanak berkenaan, tahun lalu.

Neneknya, Zahariah Hussin, 57, berkata, sebelum ini Ira sudah mempunyai dokumen kelahiran yang dimiliki menerusi bantuan seorang kenalan pada Disember 2010.

"Segalanya hampir selesai. Bagaimanapun, ibunya tiba-tiba menghilangkan diri dan lesap bersama dokumen anaknya pada tahun lalu.

"Sehingga kini, kami tidak tahu di mana dia dan ada sumber memaklumkan bahawa dia telah pulang ke negara asalnya," katanya.

Zahariah berkata, kira-kira 10 bulan lalu, kenalannya ada menerima panggilan daripada ibu Ira yang dikenali sebagai Villa Barokah Seth.

"Bagaimanapun, nombor telefon yang tertera dalam telefon bimbit itu seperti nombor luar negara," katanya.

Zahariah berkata, Villa ada memberitahu kenalannya itu bahawa dia akan memasukkan Ira ke sekolah sekiranya memberikannya wang untuk belanja tiket penerbangan ke negara ini.

"Namun, saya tidak mampu membantu Villa dan buntu memikirkan nasib cucunya itu kerana tidak tahu bagaimana caranya untuk mendapatkan salinan dokumen itu.

"Risau juga, sebab saya khuatir jika pihak berkaitan tidak percaya kata saya untuk mendapatkan salinan dokumen itu," katanya ketika ditemui Sinar Harian di sini, kelmarin.

Zahariah berkata, ibu dan bapa Ira sebenarnya sudah lama berpisah dan setelah cucunya itu dilahirkan, masing-masing tinggal secara berasingan.

"Ayahnya pula tidak tahu di mana dan pulang tidak tentu masa," katanya.

Berikutan itu, Zahariah amat mengharapkan sekiranya ada pihak datang membantu.

"Saya amat menghargai kerana ianya membabitkan masa depan Ira," katanya.

Sinar Harian

Suami isteri maut kereta tercampak ke parit

Posted: 06 Jan 2012 12:18 AM PST

12 Safar 1433H. [MOD] -

IPOH - Sepasang suami isteri terbunuh selepas kereta yang dinaiki mereka terbabas dan tercampak ke dalam parit yang dipenuh air di Jalan Kampung Raja, Kampung Gajah, kira-kira 75 kilometer dari sini awal hari ini.

Ketua Polis Daerah Perak Tengah Supt Mohd Fakri Che Sulaiman berkata Shahrin Ismail, 33, anggota Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) Lumut dan isterinya Norazimah Abdul Aziz, 34, mati lemas selepas terperangkap dalam kereta yang dipenuhi air.

Kejadian berlaku kira-kira jam 6.25 pagi ketika kereta Perodua Kelisa yang dipandu Shahrin dalam perjalanan dari Teluk Intan ke rumahnya di Bandar U25, Seri Iskandar, Bota, katanya ketika dihubungi hari ini.

Mayat pasangan suami isteri itu yang terperangkap dalam kereta dikeluarkan anggota Jabatan Bomba dan Penyelamat dan dihantar ke Hospital Changkat Melintang untuk bedah siasat, katanya.

Sinar Harian

Sudah tahu tapi tetap diperdaya

Posted: 06 Jan 2012 12:15 AM PST

12 Safar 1433H. [MOD] -

Penipuan membabitkan sindiket gores dan menang bukan isu baru. Walaupun sering kali didedahkan melalui media massa, namun masih ramai yang terpedaya dengan taktik licik sindiket ini. Mengikut laporan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Negeri, sebanyak 189 aduan diterima sepanjang 2011 membabitkan kerugian sejumlah RM95,000.

Ketua Pegawai Penguatkuasanya, Abdul Hamid Abu Bakar mengesahkan purata kerugian setiap mangsa penipuan sindiket berkenaan mencecah RM5,000.

Namun kebanyakan aduan diterima tidak mempunyai dokumen lengkap termasuk resit bayaran, selain nama dan alamat syarikat palsu merumitkan siasatan dijalankan.

Lokasi yang dikenal pasti menjadi tumpuan sindiket ini di bandar raya Johor Bahru, berdasarkan aduan mangsa yang diterima KPDNKK adalah Kompleks Imigresen, Kastam dan Kuarantin (CIQ), JB Sentral, jejantas JB Sentral ke Plaza City Square, Jalan Wong Ah Fook, termasuk kawasan parkir beberapa kompleks membeli belah.

Modus Operandi Penipuan Gores dan Menang

Modus operandi sindiket ini ialah menipu orang ramai dengan taktik mengundang mangsa dengan menawarkan hadiah lumayan menggunakan beberapa kad atau sampul sebagai umpan.

Selepas berjaya memperdayakan mangsa, sindiket akan membawa mangsa ke premis mereka kononnya bagi urusan tuntutan hadiah, sebelum meminta sejumlah wang tertentu kononnya sebagai cukai kerajaan, bayaran iklan dan pelbagai alasan lain.

Mangsa diminta untuk membuat bayaran sama ada secara tunai, kad kredit atau mengeluarkan wang dari mesin ATM, seterusnya mengambil wang diberikan bertujuan merekodkan nombor siri sebelum hadiah diserahkan.

Selepas berjaya mendapatkan wang mangsa, sindiket akan menyerahkan hadiah seperti tilam jade, peralatan penapis air, set teater rumah, mesin urut kaki dan sebagainya sebelum 'hadiah' sebenar diserahkan selain itu sindiket akan membantu urusan penghantaran hadiah berkenaan ke rumah mangsa.

Kebiasaannya sindiket berkenaan akan mengeluarkan resit tanpa nama dan alamat syarikat berkenaan atau menggunakan nama syarikat dan alamat palsu. Sindiket juga dikenal pasti turut mencatatkan amaun bayaran kurang daripada bayaran sebenar.

Antara alasan diberikan, khususnya mangsa warganegara jiran termasuk mengelakkan hadiah dimenangi dikenakan bayaran cukai semasa membawa pulang hadiah.

Sindiket juga dikesan akan berpindah ke lokasi lain dalam tempoh singkat bagi mengelakkan kegiatan mereka 'dihidu' pihak berkuasa termasuk disedari pelanggan.

Tangkapan dan tindakan KPDNKK Johor

KPDNKK negeri telah menahan 14 ejen sindiket gores dan menang membabitkan sembilan lelaki dan lima wanita berumur 20 hingga 30 tahun, termasuk menyita sejumlah kad gores dan menang serta risalah hadiah dalam serbuan pada 20 Disember lalu berdasarkan maklumat orang ramai.

Suspek dipercayai jurujual atau ejen sindiket yang ditugaskan untuk menarik pelanggan di lokasi tertentu sebelum di bawa ke pejabat mereka untuk tujuan penipuan. Siasatan lanjut ada sindiket menawarkan hadiah lumayan kepada mangsa iaitu kereta jenis Toyota Camry dan Jade Mattress.

Terbaru, dua suspek sindiket telah didakwa di Mahkamah Sesyen Johor Bahru pada 21 Disember lalu, kerana telah melakukan kesalahan di bawah Seksyen 20(b)(ii) Akta Perihal Dagangan 2011 namun mengaku tidak bersalah dan mereka diikat jamin RM25,000 setiap seorang.

Kedua-dua tertuduh akan dibicarakan pada 10 Januari ini.

Menurut Abdul Hamid, ini adalah kes pertama yang didakwa di mahkamah melalui undang-undang berkenaan, jika sabit kesalahan dua lelaki terbabit bakal dihukum iaitu penjara sehingga tiga tahun atau denda sehingga RM3,000 atau kedua-duanya sekali.

Selain daripada tindakan berkenaan, beberapa langkah bagi mengatasi masalah penipuan gores dan menang digunakan KPDNKK termasuk:
i- Meminta pengurusan kompleks membeli belah supaya membuat pengumuman atau hebahan tentang aktiviti penipuan gores dan menang kepada pelanggan melalui sistem pembesar suara.
ii- Meletakkan notis sebagai peringatan kepada orang ramai di kawasan 'panas' supaya orang ramai tidak terpedaya oleh sindiket yang aktif di lokasi berkenaan.
iii- Menjalankan pemeriksaan berkala dan pemantauan statik di kawasan 'panas' dan mengambil tindakan untuk menahan termasuk soal siasat terhadap suspek.
iv- Meminta pengawal keselamatan di kompleks membeli belah supaya mengusir ejen sindiket yang beroperasi dikawasan premis mereka.
v- Mendapat kerjasama daripada pihak polis untuk membuat rondaan di kawasan 'panas'.
vi- Menyebarkan risalah kepada orang ramai mengenai aktiviti penipuan gores dan menang.
vii- Memberi ceramah dan menyebar maklumat penipuan gores dan menang melalui media massa selain forum kepenggunaan yang diadakan.

Penyelesaian

Bagi membanteras kes penipuan gores dan menang dengan lebih berkesan KPDNKK turut mendapat kerjasama daripada pihak polis bagi mengambil tindakan terhadapan sindiket melalui Seksyen 420 Kanun Keseksaan (Akta 574).

Modus operandi sindiket adalah satu penipuan muslihat atau International Deception iaitu menggunakan taktik penyelewengan gores dan menang bertujuan memperdaya mangsa menyerahkan wang untuk membeli barangan walaupun tiada niat untuk membelinya.

Niat jahat sindiket boleh dikesan dengan cara operasi perniagaan mereka dengan menggunakan alamat palsu selain menggunakan nama individu yang tidak dapat dikesan.

Dibawah Seksyen berkenaan jika sabit kesalahan individu berkenaan bakal berhadapan hukuman penjara sehingga 10 tahun dan sebatan selain boleh dikenakan denda.

Sinar Harian

Beli ubat kurap sebelum samun

Posted: 06 Jan 2012 12:12 AM PST

12 Safar 1433H. [MOD] -

KUANTAN - Seorang lelaki menggunakan helah membeli ubat kurap sebelum menyamun sebuah farmasi di Jalan Bukit Sekilau, lewat petang kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira 7.15 malam itu, mangsa yang juga pekerja farmasi itu, Jaslini Jasni, 32, berada di kaunter bayaran bersama seorang pekerja, Nur Hafifah Mohd, 19.

Menurutnya, lelaki tersebut memasuki farmasi seorang diri dengan memakai topi keledar dan membeli ubat kurap sebelum membuat bayaran RM10 di kaunter.

"Pada mulanya kami tidak mengesyaki apa-apa. Bagaimana pun, selesai mem­buat pembayaran dia berlegar-legar di dalam farmasi sebelum memasuki bahagian kaunter dan bertindak me­ngacukan pisau di perut Nur Hafifah serta meminta saya menyerahkan wang yang terdapat di dalam mesin wang.

"Akibat takut dicederakan, saya mengeluarkan semua duit di dalam mesin wang berjumlah RM300, namun dia tidak berpuas hati lalu mengarahkan kami menyerahkan beg tangan," katanya kepada Sinar Harian.

Kedua-dua mangsa membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah, semalam.

Sinar Harian

Sorok minyak dalam but

Posted: 06 Jan 2012 12:10 AM PST

12 Safar 1433H. [MOD] -

BUKIT KAYU HITAM - Taktik baru dengan mengubahsuai tangki minyak pada but kenderaan, selain bawah tempat duduk belakang untuk menyeludup minyak ke negara jiran berjaya ditumpaskan pihak berkuasa, semalam.

Dalam kejadian jam 7.20 hingga 7.50 pagi semalam, Unit Pencegah Penyeludupan (UPP) di sini, menahan semua kenderaan terbabit yang membawa muatan 1,900 liter petrol dan 1,600 liter diesel bernilai RM6,480 ketika sekatan jalan raya di Kilometer 1.3 di sini, arah Thailand.

Timbalan Komander UPP Kedah, Noor Mohamed Shaik Alaudin berkata, semua kenderaan termasuk empat Proton Saga, sebuah Ford Telstar dan sebuah pikap Thailand menggunakan taktik sama mengubahsuai tangki di beberapa bahagian kenderaan masing-masing.

Menurutnya, sindiket penyeludupan berkenaan dipercayai dari kumpulan sama, memandangkan tempoh penahanan semua kenderaan terbabit hanya melibatkan tempoh setengah jam sahaja.

"Namun ia adalah kumpulan baru berikutan masing-masing tidak mempunyai rekod jenayah sebelum ini," katanya kepada pemberita di sini, semalam.

Sementara itu, beliau berkata, UPP mengesan trend terkini penyeludupan dengan menggunakan kenderaan tempatan sebagai modus operandi baru berbanding penggunaan kenderaan Thailand sebelum ini.

Sinar Harian

Cucu ugut kelar nenek

Posted: 06 Jan 2012 12:05 AM PST

12 Safar 1433H. [MOD] -

KOTA BHARU – Demi RM50, seorang cucu sanggup mengacu pisau ugut mengelar nenek kandungnya sendiri, sebulan lalu. Padahnya, dia dihukum penjara lima tahun oleh Mahkamah Majistret di sini, semalam.

Hukuman terhadap Mohd Faizal Abdul Rahim, 26, dibuat mengikut Seksyen 506 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan penjara maksimum tujuh tahun atau denda atau kedua-duanya sekali kerana mengugut hendak menyebabkan kematian atau kecederaan parah.

Berdasarkan pertuduhan, buruh tersebut didakwa melakukan kesalahan itu terhadap Eshah Botok, 72, di Kampung Aril, Peringat, Melor di sini, pada jam 8 pagi, 28 Disember tahun lalu.

Berdasarkan fakta kes, tertuduh mengacu pisau pemotong sayur sambil berkata kepada neneknya, 'semalam aku minta seratus, mu bagi RM50, mu bawa mari pitih (duit), kalau mu tak cari, aku 'siup' tengkuk mu.'
Eshah yang takut dicederakan kemudian menyerahkan RM50 sebelum ke balai polis Pengkalan Chepa membuat laporan.

Pada prosiding semalam, tertuduh mengaku bersalah di hadapan Majistret Mohd Fazaly Ali Mohd Ghazaly, bagaimanapun, menafikan akan digunakan untuk itu membeli dadah.

Mohd Fazaly Ali kemudian menyabitkan tertuduh dengan kesalahan tersebut sebelum mengarahkan tertuduh menjalani hukuman tersebut berkuat kuasa dari tarikh tangkapannya, Isnin lalu.

Sinar Harian

YB BN

YB PAS

YB PKR

YB DAP