Nuffnang

ZULKIFLI BIN NOORDIN

Posted by Unknown | Posted on 11:28 PTG

ZULKIFLI BIN NOORDIN


PARASIT ANWARINAS!

Posted: 18 Jan 2012 09:36 PM PST

(PaLut @ Pakatan Luar Tabi'e melahirkan PoLut @ Politik Luar Tabi'e)
Salam 2 all.

Kepantasan proses pemecatan YB Datuk Dr. Hasan Ali sebagai ahli PAS pada 08.01.2012 diikuti dengan pemecatan beliau sebagai Exco Hal Ehwal Islam, Infrastruktur & Kemudahan Awam Kerajaan Selangor pada 13.01.2012 sangat menakjubkan! Dan lebih pelik bin ajaib apabila portfolio beliau juga dirobak-robek apabila YB Dr. Ahmad Yunos exco baru dari PAS dilantik menggantikan Dr. Hasan Ali semalam 18.01.2012.

Pada teman, PAS sekadar menggali kubur sendiri apabila memecat Dr. Hasan Ali. PAS sedang mengetuk paku-paku terakhir keranda politik mereka. PAS sedang membaca talqin mereka sendiri!


Ramai ahli PAS khususnya, dan penyokong tegar mereka yang masih terkejut terkejut dengan pemecatan Dr. Hasan Ali, kini terkedu apabila Tan Sri Khalid Ibrahim mengumumkan bahawa Exco PAS hanya diberi portfolio menjaga Adat Resam Melayu, Belia & Sukan. Sedangkan portfolio Hal Ehwal Islam, Infrastruktur & Kemudahan Awam diambil alih oleh Menteri Besar sendiri. Parti Islam disuruh jage adat Melayu, parti Anwar diberi jaga Islam!

PAKATAN BiaDAP-PARASIT ANWARINAS TIDAK MEMPERCAYAI PAS

Jelas daripada strategi ini membuktikan bahawa Pakatan BiaDAP-PKR tidak mempercayai PAS! Walaupun parasit Anwarinas yang bersarang didalam PAS berusaha bersungguh-sungguh untuk memperhamba-abdikan PAS kepada perjuangan cauvinis BiaDAP & PKR, sehingga sanggup menjual Tuhan, agama dan perjuangan Negara Islam & hudud mereka, malah mengisytihar diri sanggup mati untuk kafir harbi, namun itu semua tidak cukop untuk memuaskan nafsu serakah kaum cauvinis ini. Mereka mahu perjuangan Islam ditalqinkan dan dikebumikan sedalam-dalamnya sehingga tidak bangkit lagi didalam PAS!

Faktor tidak percayakan PAS ini sudah mula sejak dari awal lagi. Buktinya ialah apabila YB Ustad Salleh Man, satu-satunya ADUN PAS di Pulau Pinang langsung tidak diberi sebarang jawatan atau kedudukan oleh rejim BiaDAP pimpinan Anak Jantan Kitsiang. Walaupun semasa kempen PRK Permatang Pasir umat Islam khususnya ahli PAS diperdaya dengan janji bahawa Ustad Salleh Man akan diberikan jawatan Exco Hal Ehwal Islam & Pengerusi Majlis Agama Islam Pulau Pinang.

Tetapi sehingga kini janji tinggal janji. Sebagaimana penduduk Kg. Buah Pala kini menyedari penipuan janji pemberian geran tanah keada mereka, begitu jugalah ahli PAS di Pulau Pinang masih menagih janji satu-satunya ADUN mereka diberikan jawatan yang dijanjikan. Ada antara mereka mula menyedari bahawa PAS sekadar dikaldaikan sahaja oleh cauvinis BiaDAP & PKR. Yang lebih memalukan PAS, ADUN PKR pulak yang dilantik memegang portfolio Hal Ehwal Islam. PAS terkonteng-konteng tidak berportfolio yop!

PARASIT ANWARINAS MEMALUKAN PAS

Dan yang lebih memalukan, PAS disuruh menjaga Adat Resam Melayu! Sedangkan selama ini parasit Anwarinas dok menyalak siang malam pagi petang memaki hamun orang Melayu sebagai assobiyah! Malah ada agamawan mereka yang mengisytiharkan diri malu mengaku menjadi Melayu. Pulang paku buah keras, hari ini ALLAH memalukan mereka pulak yop! Mungkin tugas pertama mereka ialah mencari surat beranak Hang Tuah, almaklumlah dengar cerita Hang Tuah ni dikatakan mitos yang tak pernah ujud!

Tak cukup dengan jatuhnya aib bagi parasit Anwarinas dengan tercabutnya portfolio Islam daripada PAS, ditambah lag keaiban mereka apabila Khalid Ibrahim sendiri mengisytiharkan diri dia yang paling layak menjaga Hal Ehwal Islam. Kahlid Ibrahim yop!? Manusia yang cukop tak sabar nak melutut maaf dengan pihak gereja apabila tercetus isu dakyah kristian oleh Gereja DUMC, sedangkan lapuran siasatan pun belm diterima daripada JAIS. Dan akhirnya Tuanku Sultan Selangor mengakui hakikat berlakunya dakyah tersebut! Tentu kaum pendakyah kimi tersenyum menyeringai dengan berkubornya Dr. Hasan Ali!

Sedangkan semua ahli PAS tahu tentang hadis Rasulullah saw yang bersabda, tunggulah kehancuran apabila orang bukan ahlinya dilantik memegang satu amanah. Khalid Ibrahim diberi amanah menjaga hal-ehwal Islam di Selangor? Malek PKR diberi amanah menjaga hal ehwal Islam di Pulau Pinang? Mr. Bean pun boleh gelak sampai pitam dengar yop! Jangan sampai dema lantik Elizabeth Wong jaga Hal-Ehwal Islam baru mike nak sedar diri yop! Adakah ini petanda permulaan tumPAS dan kehancuran terhemPAS PAS akibat mainan politik parasit Anwarinas? Wallahua'lam!

Pokok pangkalnya, PAS telah dimalukan dan dihina sebegitu rupa! Oleh rakan sekatil sebantal mereka sendiri pulak tu! Sebenarnya, PAS memang telah dimalukan sebelum ini. Iaitu apabila satu-satunya ADUN BiaDAP di Kedah mencabar tindakan menutup pusat penyembelihan babi di Alor Setar, malah dia mengugut membawa BiaDAP keluar daripada kerajaan Pakatan BiaDAP-PKR-PAS. Akhirnya Kerajaan PAS Kedah terpaksa akur dan menelan balik perintah penutupan itu! Apa lagi yang lebih memalukan selain terpaksa membenarkan pusat penyembelihan babi oleh parti yang mengaku Islam ni yop!

Pada teman, penyingkiran Dr. Hasan Ali sebenarnya adalah kejayaan terbesar cauvinis BiaDAP dalam strategi menguasai PAS melaui parasit Anwarinas yang sudah bersarang didalam PAS. Cauvinis BiaDAP sudah boleh tidor lena di Selangor. Selepas ini tidak akan ada lagi Hasan Ali melakukan serbuan terhadap pusat-pusat kemungkaran & maksiat saperti arak. Para pendakyah kristian pasti tergelak besar hari ini apabila Dr. Hasan Ali dihapuskan. Hilang sudah seorang Salahudin Al Ayobi, yang tinggal hanya Salak-din Al Kuyopi!

Bagi ahli-ahli PAS yang masih punya sedikit keimanan, mereka hanya ada satu pilihan. Iaitu membawa PAS keluar daripada PaLut @ Pakatan Luar Tabi'e ini dan kembali berjuang berlandaskan Al Quran & Sunnah. Jika tidak, eloklah PAS menukar nama kepada Parti Adat SeMalaysia, ataupun menjadi sayap Hal Ehwal Adat Resam Melayu bagi parti BiaDAP!

PARASIT ANWARINAS MENGHINA DIRI SENDIRI

Sebenarnya penghinaan dan fitnah yang melanda PAS sekarang ini adalah akibat perbuatan mereka sendiri kerana membenarkan parasit-parasit Anwarinas bermaharajalela menguasai PAS. Akibat tindak-tanduk parasit-parasit Anwarinas ini, PAS sanggup bersekongkol dengan Anwar menghalalkan penyalahgunaan kalimah ALLAH oleh kristian, walaupun Timbalan Mursyidul Am Dato' Dr. Harun Din mengeluarkan fatwa syirik bagi mereka yang redho dan bersetuju.

PAS membenarkan rumahtangga dan perkahwinan wakil rakyat mereka digadaikan sebagai pajakan politik dengan bai'ah sumpah talaq tiga semata-mata untuk menjaga kerusi dan kedudukan. PAS menghalalkan himpunan bersama kafir, malah mengangkat kafir harbi sebagai kalipah mereka dalam satu himpunan haram. Sebaliknya PAS melarang ahlinya daripada berhimpun bersama Exco Agama Islam mereka sendiri dalam membela dan mempertahankan aqidah umat Islam.

PAS sanggup bersekongkol untuk menabalkan seorang manusia yang sangat buruk akhlak dan perangainya untuk menjadi calon Perdana Menteri Malaysia! Malah calon tersebut menganut fahaman pluralisma yang diisytiharkan sebagai satu fahaman yang sesat dan boleh merosakkan aqidah! Dan lebih mengaibkan, calon kalipah pujaan parasit Anwarinas ini juga menyatakan undang-undang liwat sudah lapuk dan tidak relevan!

Penghinaan diri sendiri oleh PAS ini sehingga ke peringkat PAS boleh menolak kepimpinan ulama' saperti Ustadz Nasaruddin Mat Isa, sebaliknya memilih Mat Sabu sebagai Timbalan Presiden! Dan kemuncaknya PAS boleh memecat seorang tokoh dan aktivis perjuangan Islam saperti Dr. Hasan Ali dan redho menerima portfolio menjaga adat Melayu, dan membenarkan orang yang bukan ahli untuk menjaga hal ehwal Islam.

PAS yang selama ini memfitnah orang Melayu yang membela dan memperjuangkan bangsa Melayu sebagai assobiyyah, akhirnya dimalukan ALLAH dengan fitnah itu kembali kepada mereka, mereka pulak hari ni kena jaga adat resam Melayu! PAS yang selama ini memaki hamun orang Melayu yang bekerjasama dengan non-Muslim sebagai tidak Islamik, malah ada yang sampai dikafirkan.

Tetapi hari ini, mereka bukan sahaja bersekongkol dengan parti cauvinis harbi BiaDAP, malah ada yang sampai isytihar sanggup mati demi membela dan mempertahankan harbi ini! Dan fitnah paling besar melanda PAS apabila mereka mengisytiharkan perjuangan PAS untuk menegakkan sebuah Negara Islam ditongsampahkan kerana konon ceritanya "Negara Islam" TDAK ADA ada dalam Quran"!!!

Parasit-parasit Anwarinas terpaksa menelan ludah dan kahak yang mereka hamburkan selama ini terhadap bangsa Melayu umat Islam yang tidak sehaluan dengan mereka selama ini!


Akhirnya perkataan "Islam" hanya tinggal label sahaja didalam PAS. Perlembagaan PAS untuk menegakkan Negara Islam hanya menjadi huruf tulisan hiasan untuk keseronokkan membaca. Markas-markas dan pusat-pusat propaganda PAS yang dihias cantik dan indah sejak mendapat sedikit kuasa kini menjadi hambar, sehinggakan pentas ceramah politik mereka dirakusi oleh kaum cauvinis BiaDAP untuk memaki hamun sesama Islam diiring 'takbeer jihat' oleh parasit-parasit Anwarinas!

Para pemimpin, agamawan dan ustad-ustad dikalangan mereka pula sanggup mengeluarkan pelbagai patwa dan "wahyu" yang mengelirukan dan meragukan! Kalau dulu mereka sanggup berjihad dan mati syahid untuk mempertahankan surau papan plywood, hari ni mereka sanggup merampas tanah waqaf khas umat Islam untuk membina supermarket! Malah sampai ada yang mengeluarkan wahyu manusia yang ditabal bininya sendiri sebagai anugerah tuhan sebenarnya penyelamat umat akhir zaman setaraf Imam Mahdi! Akhirnya fitnah itu kembali kepada mereka apabila rakan sebantal mereka memalukan para parasit Anwarinas ini dengan titah yang mereka hanya layak menjaga adat resam Melayu sahaja, dan perihal Islam dicabut daripada mereka!

PERINGATAN RASULULLAH SAW

Benarlah sabda Rasulullah saw dalam satu hadis riwayat Baihaqi yang mafhumnya "nanti akan datang satu zaman didalam waktu terdekat dimana Islam itu tidak tinggal melainkan hanya namanya sahaja. Dan tidak tinggal didalam Al Quran kecuali huruf dan tulisannya sahaja. Masjid-masjid mereka cantik dan megah, tetapi sunyi daripada petunjuk. Ulamak mereka adalah antara manusia yang paling jahat diantara manusia yang ada dimuka bumi ini. Dari para ulamak ini akan muncul pelbagai fitnah, dan kepada mereka kembalinya fitnah itu" !!!

Semoga ALLAH memelihara iman dan aqidah kita semua daripada fitnah akhir zaman ini. Semoga sahabat dan saudara kita didalam PAS yan masih ada sedikit keimanan mendapat petunjuk, hidayah dan istiqomah daripada ALLAH demi menyelamatkan aqidah dan keimanan mereka.

Nasihat teman untuk mereka, untuk sekali dalam hidup mike, lakukanlah satu perkara yang haq dan betul. Mufaraqahlah, berpisahlah, tinggalkalah pakatan songsang dan luar tabi'e ini. Hapuskanlah parasit-parasit Anwarinas yang sedang bersarang didalam parti mike. Mereka itu umpama anai-anai yang sedang merosakkan PAS. Mereka hanyalah politikus kalkatus rakus yang bernafsu buas mahukan mahkota kekuasaan Putrajaya, yang mengamalkan politik machiavelli matlamat menghalalkan cara yang mike pernah patwakan sebagai sesat lagi menyesatkan.

AAMANTU BILLAH SUMMASTAQEEM - BERIMANLAH KEPADA ALLAH DAN BERISTIQOMAHLAH!

SELAMATKAN PAS DARIPADA KEHANCURAN!


MENGHAPUSKAN PARASIT ANWARINAS ITU JIHAD!

MENENTANG ANWAR ITU SATU JIHAD!


MEMERANGI BiaDAP ITU SATU JIHAD!


KEMBALI KEPADA AL QURAN & SUNNAH ITU SATU JIHAD!


Adios amigos, grasias senor!

Walahua'lam & Wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
Khamis
25 Safar 1433
19 Januari

Dr Shafie Abu Bakar

Posted by Unknown | Posted on 11:10 PTG

Dr Shafie Abu Bakar


Tafakur Kita Dengan Amanah Diberi

Posted: 19 Jan 2012 03:48 PM PST

Lim Guan Eng

Posted by Unknown | Posted on 3:39 PTG

Lim Guan Eng


The Royal Malaysia Police Should Explain Why It Did Not Contact INTERPOL (en/cn)

Posted: 19 Jan 2012 08:52 AM PST

Press Statement by the Hon. Lim Guan Eng, DAP Secretary-General and MP for Bagan, on 19 January 2012:

The Royal Malaysia Police Should Explain Why It Did Not Contact the International Criminal Police Organisation (INTERPOL) to Apprehend the Fugitive Suspect in the Brutal Rape and Murder Case of Chee Gaip Yap, 25, Who Was Found Murdered in Sungai Petani in January 2006, but Instead Took Six Years to Bring Him to Justice

The Royal Malaysia Police should explain why it did not contact the International Criminal Police Organisation (INTERPOL) to apprehend the fugitive suspect in the brutal rape and murder case of Chee Gaip Yap, 25, who was found murdered in Sungai Petani in January 2006, but instead took six years to bring him to justice.

The case of Chee Gaip Yap in 2006 was one of several brutal sexual assaults against women that highlighted the failure of the Police to reduce crime in Malaysia.

It is reported that the suspect was placed on police bail in 2006, but absconded and fled to Australia before DNA tests, which confirmed his link to material found on the victim, were completed. The suspect was finally apprehended at KL International Airport upon his return from Perth on Tuesday night.

While we are all grateful that the fugitive suspect has now eventually been apprehended by the Police, this six-year delay in the apprehension of the suspect has naturally caused increased suffering to the victim’s family and friends, and may even make the prosecution of the case more difficult.

The Royal Malaysia Police should explain why they waited so long for the suspect to return voluntarily to Malaysia, and why they have not previously pursued the extradition of the suspect to Malaysia through INTERPOL under the provisions of the Australia-Malaysia Extradition Treaty.

LIM GUAN ENG

民主行动党秘书长兼峇眼区国会议员林冠英于2012年1月19日发表声明:

马来西亚皇家警察必须解释为何没联系国际刑警组织 (INTERPOL) ,扣捕涉嫌2006年双溪大年25岁女生朱玉叶残酷奸杀案的嫌犯,必须拖延6年才将他绳之以法。

马来西亚皇家警察必须解释为何没联系国际刑警组织 (INTERPOL) ,扣捕涉嫌2006年双溪大年25岁女生朱玉叶残酷奸杀案的嫌犯,必须拖延6年才将他绳之以法。

这宗发生于2006年的朱玉叶命案,只是几宗残酷性侵犯案的其中一宗,凸显警方无能减低马来西亚的罪案率。

据悉,嫌犯在2006年获得保释,但在脱氧核糖核酸检验(DNA)检验报告完成前逃到澳洲,报告揭露他的DNA与受害人身上所检验出来的DNA吻合,嫌犯最终在周二晚从澳洲珀斯返回吉隆坡国际机场时被逮捕。

潜逃多年的嫌犯最终落网,我们固然感到欣慰,但6年的拖延对受害人的家人和朋友带来痛苦难过,也可能造成此案难以起诉。

大马皇家警察必须解释为什么耗时等待嫌犯自愿返国,而不通过国际刑警组织援引澳洲与马来西亚的引渡条约,将嫌犯引渡回国。

林冠英

i n t a n h i j a u

Posted by Unknown | Posted on 3:24 PTG

i n t a n h i j a u


GAME 'AKU JIMAT' MIRIP KAK ROSMAH ?

Posted: 18 Jan 2012 11:30 PM PST


Pengguna alat elektronik Apple,  - iPod, iPad dan iPhone kini boleh mempelajari beberapa petua tentang bagaimana untuk berjimat untuk masa depan berdasarkan satu permainan yang dipercayai diilhamkan dari watak isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor.

NONEPermainan versi 1.1 Aku Jimat boleh didapati di App Store sejak 17 Januari lalu. Ia memaparkan watak kartun yang mirip Rosmah, termasuk gaya rambutnya. Permainan ini mengajak pengguna supaya 'menyimpan wang' untuk membolehkan mereka 'membeli-belah'.

Pengusaha permainan Antartica Group berkata, permainan ini adalah "untuk mendidik anak-anak kepentingan menabung" sejak kecil dan "lebih awal jika seseorang berjimat maka, lebih banyak yang dapat dikumpulan".

NONEDengan tabung berbentuk seekor kucing, pemain dikehendaki menyambut duit syiling bernilai US$1000 (RM3,100) setiap satu yang digugurkan bagi membuat pembelian - sama adasebuah rumah bernilai US$5,000,000 (RM15, 000,500) atau kereta berharga US$300,000 (RM10,000).

Pengguna juga boleh membeli mana-mana sembilan beg tangan yang ditawarkan, bernilai antara US$ 9,000 hingga US$ 110,000 (RM27, 900 hingga RM440,000) atau juga cincin berlian bernilai US$ 24 juta (RM74 juta).

NONESetiap syiling bernilai $1,000 tetapi jika seseorang itu bernasib baik, jongkong emas bernilai $1,000,000 akan digugurkan.

Pemain bagaimanapun mesti berhati-hati untuk mengelakkan diri mereka daripada terkena bom. Ini kerana bagi setiap kali mereka terkena bom, tambahan umur setahun akan dimasukan kepada pemain dan seseorang dipaksa untuk "bersara" pada usia 99 tahun.

Comments for Wee Choo Keong

Posted by Unknown | Posted on 1:28 PTG

Comments for Wee Choo Keong


Comment on MYCC has commenced investigations into the “STRATEGIC ALLIANCE” between MAS & AirAsia by Anonymous

Posted: 19 Jan 2012 08:44 AM PST

Salam Sejahtera YB Wee,

Saya minta YB Wee bawa perkara ni ke Parlimen. CEO/Chairman GLC yang merugikan wang negara haruslah dipenjara sekurang2nya 10 tahun. Dengan ini baru dia tau bukan senang2 dapat gaji buta dan merugikan wang MAS serta wang kerajaan. Semua harta2 dirampas termasuk rumah, kereta, MPV, keahlian golf, kapal layar, kira2 semualah. Jadi lepas ni sapa nak jadi CEO kena pikir masak2, layak ke tak. Barulah dapat CEO yang bagus dan menguntungkan company dan GLC. Jangan bagi orang lain cuci mangkuk tapi CEO lari dengan duit berbillion. Kalau kat negara China, mesti dah kena tembak CEO ni. TQ.

Comment on Is MAS serious about joining Oneworld? by Anonymous

Posted: 19 Jan 2012 08:35 AM PST

Salam,

Bila dah takda ilmu pasal aviation business, AJ panggil consultant luar negara untuk bagi nasihat camana nak jalankan bisnes. What a stupid move. Ada yg bagus macam CEO MAS cargo, dia buang lepas tu ambik mat saleh, india ke arab, bayo gaji juta2 untuk bagi nasihat je. Apa punya bodoh melayu seko ni. Kenapa tak bagi aku je untuk jalankan operasi MAS tu, tapi bayo gaji sama macam mat salleh shane tu. Ini namanye KERA DI HUTAN DISUSUKAN, MELAYU KAT MALAYSIA DIPERBODOHKAN.

Comment on MYCC has commenced investigations into the “STRATEGIC ALLIANCE” between MAS & AirAsia by Olek Skilgannon

Posted: 19 Jan 2012 04:53 AM PST

Anak Malaysia

My questions are “bullshit”?

The CAPA Analysis is a piece of hogshit?

At least, man up and answer the questions!

And this cracks me up – that “true Malaysians” have a duty to support a national company, no matter how lousy, unprofitable or badly run.

Really, ah? Which business school taught you that?

Comment on Is MAS serious about joining Oneworld? by anti-betrayal

Posted: 18 Jan 2012 10:52 PM PST

Dear Anonymous, thank you for the info. Anyway as the caption for the head; i already put as at 30 sept 2011…

Comment on Is MAS serious about joining Oneworld? by Anonymous

Posted: 18 Jan 2012 10:02 PM PST

Anti-betrayal,

I would like to cirrect some factual errors in your posting:

#7) Alias asked for and was granted the transfer to Kota in 2008/09 during Idris Jala’s time. This is well before the CCF.

#11) MA, RZ, MR and DS are no longer with MAS. DG is not the head of IA.

Comment on Is MAS serious about joining Oneworld? by Old Man

Posted: 18 Jan 2012 09:57 PM PST

Time Traveller,

Boards as representative of the shareholders have the penultimate authority over a Company. If they want to ratify, they can. If they want to backadte, also can.

Comment on Is MAS serious about joining Oneworld? by Kana

Posted: 18 Jan 2012 09:31 PM PST

Aj still warming up after 4 months then he should stop taking salary from now until he has finally finished warming up. He is just a Mr Blur and not about warming up. He just allowed Rashdan and the pariah to bull doze things and he blindly endorsed them.

Aj where is your self respect?

Comment on MYCC has commenced investigations into the “STRATEGIC ALLIANCE” between MAS & AirAsia by MAS Loyal

Posted: 18 Jan 2012 09:02 PM PST

Anak Malaysia,
Be patient. Don’t too emotional. Anyway, we know that we don’t have to entertain him. Let him be. At least we know what he is trying to bullshit us and public, same like TF.
Just for summary, MAS been tied by the dirty politician all this while whereas AA got help from the same dirty politician including our top gunner in M’sia.
So we don’t have to answer him as he also know the real story.

Comment on Complaints for DBKL by Yaacob

Posted: 18 Jan 2012 08:55 PM PST

Shahrizad

Terima kasih atas maklum balas pihak Sdri.

Pihak kami telah menghubungi pihak Alam Flora dan melapurkan aduan Sdri.

Untuk makluman Sdri, pihak Alam Flora hari ini telah pun mengutip sampah-sampah yang masih belum habis di kutip sebagaimana aduan Sdri. Pihak kami dimaklumkan bahawa pihak Alam Flora menghadapi masalah dengan kenderaan-kenderaan awam yang diletakan di tepi-tepi jalan di kawasan tersebut menyebabkan mereka sukar untuk mengutip dan membersihkan sampah-sampah berkenaan.

Pihak kami berharap dengan tindakan membersihkan sampah-sampah tersebut masalah gangguan bau busuk yang menganggu penduduk-penduduk sekitar telah dapat diatasi.

Sdri juga boleh menghubungi pihak kami di no 0122186929 sekiranya memerlukan sebarang bantuan dari pihak kami dan kami akan cuba membantu seberapa yang boleh.

Terima kasih

Yaacob Abd Hamid
Pembantu kepada
YB Wee Choo Keong

Comment on Is MAS serious about joining Oneworld? by shankarprasad

Posted: 18 Jan 2012 08:15 PM PST

Guys…guys…guys… we have been talking for months of this issues but to no where like anjing menyalak bukit. There has been nothing favorable to us so as the culprits be investigated or call whatsoever and furthermore no interest has been shown by the government to pursue at the end of the day it will be like nothing happened Malaysia Boleh maaa.

Direct Free Kick

Posted by Unknown | Posted on 1:23 PTG

Direct Free Kick


Still on the Islamic Religious Affairs portfolio.

Posted: 19 Jan 2012 06:48 AM PST

Press : My first question to you is how do you feel about Selangor Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim(non Pas member) taking over the Islamic affairs, infrastructure and public amenities portfolio that was once held by Pas man Datuk Hasan Ali when he was state Exco?

Iskandar : As an Islamic Party it is only natural that we strongly feel that the Islamic Affairs potfolio should go to PAS. However MB had explained that he will be holding the post temporarily. This I believe in order to sufficiently prepare Dr Yunus for the job. Its up to the PAS leaders at the national level to discuss the date of handing over at the Pakatan Rakyat Presidential Council.

Press : Since MB will be holding the post temporarily, are you certain the post will permanently go to Dr Yunus ?

Iskandar : That is the hope of our members in Selangor. MB had said temporary. We will hold on to that promise.

Edar limau dan kad ucapan sempena Tahun Baru Cina di pasar malam Ampang Mewah 19 Januari 2012

Posted: 19 Jan 2012 03:53 AM PST

Sarapan yg disediakan di luar bilik MTES pagi ni - Ubi rebus, kelapa, sambal bilis, ikan kering dan kopi O.

Posted: 18 Jan 2012 06:40 PM PST

SUARA PERAK

Posted by Unknown | Posted on 11:38 PG

SUARA PERAK


BEBASKAN SEKOLAH DARIPADA BAHAYA DADAH

Posted: 19 Jan 2012 12:16 AM PST

PROGRAM DERMA DARAH DI DUN TRONOH

Posted: 18 Jan 2012 11:43 PM PST

Khalid Samad

Posted by Unknown | Posted on 9:23 PG

Khalid Samad


Politik Roti

Posted: 19 Jan 2012 02:46 AM PST

Beberapa hari lepas sempat juga saya membaca, mengenai kisah persaingan di antara roti Gardenia dan Mossimo. Roti pun menjadi bahan politicking di Malaysia ini!

Katanya Gardenia adalah pro UMNO dan Mossimo pula 'pro Cina'. Maka pembeli Cina khususnya disaran untuk memulau Gardenia. Tidak saya sangka pula selama ini Raja Gula, Robert Kouk pemilik Roti Mossimo tidak pro-UMNO. Kalau dia tidak pro-UMNO, bagaimana dia dapat monopoli AP gula? Mungkin dia gula-gulakan UMNO sahajakah?

Mungkin itulah sebabnya mengapa soal pro-PR tidak ditimbulkan. Kerana Raja gula pun pro UMNO juga. Maka kempennya diubah kepada soal perkauman. "UMNO kata Cina tak penting, mari kita tunjuk kuasa ekonomi Cina dan boycott roti Melayu UMNO iaitu Gardenia. Kita tak pro-PR tapi kita pro-Cina", seolah-olah itulah apa yang dikatakan mereka.

Saya secara peribadi tidak boleh terima seruan yang berbau perkauman yang sebegini. Saya harap semua rakyat Malaysia terutamanya kawan kita yang berbangsa Tiong Hua pun menolaknya. Semangat perkauman tiada tempat dalam masyarakat negara ini. Lebih-lebih lagi di kalangan orang Islam kerana Nabi tidak mengaku ummat. Begitu juga harapnya kesedaran yang wujud di kalangan masyarakat bukan Islam.

Dalam kita berusaha untuk membina budaya politik baru, kita kena berhati-hati dengan golongan yang menggunakan sentimen yang sebegini. Ianya merosakkan suasan harmonis di kalangan rakyat. Semangat perkauman mampu mengaburkan mata sehingga kebaikan pihak lain langsung tidak kelihatan.

Sekiranya roti Mossimo itu sedap, murah dan berkhasiat, saya pasti ianya mampu menembusi pasaran roti Gardenia tanpa bantuan semangat perkauman yang terkutuk ini. Adakah kualitinya begitu buruk sehingga terpaksa menggunakan kaedah perosak yang seperti ini? Saya pasti tidak. Sudah pasti raja gula mampu mengula-gulakan pembeli tanpa menggunakan racun yang pahit seperti ini.

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

:: cina islam | 2011 ::

Posted by Unknown | Posted on 7:41 PG

:: cina islam | 2011 ::


Isu NFC: Shahrizat saman , Rafizi bersedia berdepan di mahkamah.

Posted: 19 Jan 2012 02:47 AM PST

25 Safar 1433H. [MOD] -

Menteri pembangunan wanita Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil hari ini mengemukakan saman ke atas dua orang pemimpin PKR ekoran kenyataan oleh kedua-dua individu berkenaan berhubung skandal National Feedlot Corporation (NFC).

shahrizat wanita umno victory 250309 3Shahrizat dalam saman yang difailkan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur mendakwa ketua Wanita PKR, Zuraida Kamarudin dan pengarah strategi parti itu, Rafizi Ramli telah memfitnah dan memburuk-buruk beliau.

Ketua wanita Umno itu, yang kini bercuti selama tiga minggu, menuntut RM50 juta untuk gantirugi umum dan RM50 juta untuk gantirugi teruk dan teladan.

Peguam Datuk Seri Muhammad Shafee Abdullah berkata, saman itu dikemukakan dengan asas bahawa siasatan yang sedang berjalan itu diyakini akan membuktikan Shahrizat tidak bersalah.

Sementara itu, Rafizi dalam satu kenyataan media petang tadi berkata saman itu adalah tindakan politik untuk menutup mulutnya dan Zuraida daripada terus membuat pendedahan.

"Jika pimpinan Umno seperti Datuk Seri Shahrizat Jalil beranggapan mereka boleh menutup mulut dan akal rakyat seperti saya dengan mengemukakan saman seperti ini, mereka tersilap besar.

NONE"Peluang di mahkamah kelak akan digunakan sepenuhnya untuk membongkar lebih banyak penyelewengan dan bakal diikuti oleh lebih ramai rakyat.

"Oleh itu, kami cukup bersedia dan teruja untuk berdepan dengan Datuk Seri Shahrizat Jalil dan peguam-peguam Umno di mahkamah kelak," katanya.

Menurut Rafizi, beliau yakin bahawa semua pendedahan yang dibuat setakat ini adalah benar belaka kerana ia berdasarkan maklumat kewangan dan operasi yang dibocorkan dari dalam NFC sendiri.

"Oleh yang demikian, saya dan Zuraida bersedia untuk berdepan dengan peguam-peguam Umno di mahkamah kelak.

"Peluang ini memang telah ditunggu-tunggu agar kami boleh menggunakan kuasa mahkamah untuk mencari kebenaran sejauh manakah berlakunya penyelewengan di dalam NFC, selain dari yang didedahkan setakat ini," katanya.

Beliau juga mengingatkan Shahrizat bahawa Ketua Wanita Umno itu juga perlu berdepan dengan mahkamah rakyat yang "mual dengan pelbagai keborosan dan salahguna wang" yang didedahkan setakat ini.

Berita asal: Malaysiakini/-

Khalid lantik dua pegawai khas baru

Posted: 19 Jan 2012 01:00 AM PST

25 Safar 1433H. [MOD] -

SHAH ALAM, 19 Jan: Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim (gambar) telah melantik dua Pegawai Khas bagi membantu beliau dalam menjalankan portfolio Infrastruktur dan Kemudahan Awam yang baru diambil alih semalam.

Adun Rawang, Gan Pei Nei dan Ahli Lembaga Pengarah Kumpulan Semesta Sdn Bhd V. Ganabatirau dipilih untuk memegang jawatan tersebut yang bertanggungjawab memastikan penyelarasan kerja-kerja pembaikan jalan dan parit yang dikelola Jabatan Kerja Raya (JKR) dan pihak berkuasa tempatan (PBT) berjalan lancar.

"Pelantikan mereka berkuatkuasa serta merta dan Menteri Besar berharap kedua-duanya akan bekerja keras untuk memberi perkhidmatan yang baik dan berkesan kepada rakyat Selangor," kata kenyataan yang dikeluarkan pejabat MB hari ini.

Semalam Khalid membuat rombakan kecil kepada exconya berikutan perlantikan Dr Ahmad Yunus Hairi sebagai Exco baru bagi menggantikan Datuk Dr Hasan Mohd Ali yang dipecat dari PAS.

Melalui rombakan itu, Khalid mengambil alih portfolio yang dipegang Hasan sebelum ini iaitu Hal Ehwal Islam, Infrastruktur dan Kemudahan Awam.

Dr Yunus yang merupakan Pembantu Exco kepada Khalid sebelum ini diberikan portfolio yang dipegang beliau iaitu Belia dan Sukan di samping mengambil portfolio Hasan iaitu Adat Melayu.

ISU SAMPAH

Sementara itu, talian bebas tol (1-800-88-282) yang dibentuk kerajaan negeri untuk memantau isu kutipan sampah di negeri ini berjalan dengan baik.

Talian yang bermula dua hari lepas, 17 Januari itu mendapat sambutan baik dari orang ramai yang ingin mengadu masalah kutipan sampah di kawasan mereka.

"Kita pastikan, tindakan terhadap aduan itu dibuat dalam masa 48 jam," kata Arfa'eza Aziz, Setiausaha Akhbar MB Selangor kepada Harakahdaily.

Kerajaan negeri Selangor juga sudah mengeluarkan tender terbuka untuk melantik kontraktor bagi membuat kutipan sampah ini.

Ia dibuat ekoran pemberhentian syarikat Alam Flora dari menjadi kontraktor tunggal pengutipan sampah di Selangor.

Di samping itu, kata Arfa, setiap Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) telah membuat skuad khas untuk memastikan kutipan sampah di seluruh negeri ini berjalan lancar.

"Di Shah Alam, Datuk Bandar turun sendiri (untuk memantau)," beritahu Arfa.

Harakah Daily

Beri singa makan daging

Posted: 19 Jan 2012 12:50 AM PST

25 Safar 1433H. [MOD] -

SEORANG pekerja menggunakan kereta sorong untuk menghantar daging mentah untuk diberikan kepada sejumlah singa di kawasan ibu pejabat agensi Perkhidmatan Hidupan Liar Kenya di Nairobi kelmarin.

NAIROBI - Sejumlah daging mentah disediakan di ibu pejabat agensi Perkhidmatan Hidupan Liar Kenya untuk diberi makan kepada sejumlah singa yang dipelihara di sini.

Para pekerja akan mengerat bekalan daging mentah sebelum dihantar dengan menggunakan kereta sorong ke kandang haiwan itu.

Agensi Perkhidmatan Hidupan Liar Kenya di sini ditubuhkan menerusi satu akta Parlimen dan menguatkuasakan undang-undang dan peraturan mengenai hidupan liar. - Agensi

Hentikan biasiswa pengkhianatan kepada negara - Presiden PAS

Posted: 19 Jan 2012 12:50 AM PST

25 Safar 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 19 Jan: Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang (gambar) kesal dengan ura-ura tindakan kerajaan memberhentikan biasiswa kepada pelajar sarjana dan PhD di beberapa universiti terkemuka dan dalam negara atas alasan kekurangan dana.

Ini kerana, bagi Abdul Hadi, pelajar terpilih ini merupakan aset penting negara yang perlu dibantu untuk maju dalam pelajaran mereka.

Namun, katanya, dipertengahan jalan, ianya terbantut disebabkan pemberhentian biasiswa oleh kerajaan.

Abdul Hadi berkata demikian dalam satu kenyataannya semalam.

Menurut beliau, PAS dimaklumkan bahawa pemberhentian biasiswa ini berkait rapat dengan usaha kerajaan mengecilkan dana kepada IPTA yang turut melibat sama pengecilan pengambilan kakitangan.

Ramai kakitangan diambil secara kontrak sahaja kerana IPTA kekurangan dana.
Bahkan ada yang sudah berkhidmat lebih lima tahun pun masih belum disahkan jawatan, katanya.

"Ia merupakan satu pengkhianatan dan penggadaian masa depan negara," kata beliau.

Dalam masa yang sama IPTA digalakkan berlumba 'ranking' di peringkat antarabangsa yang dianjurkan oleh syarikat yang mempunyai kepentingan komersil tertentu.

PAS, katanya, tidak menolak usaha untuk meletakkan IPTA Malaysia di 'ranking' lebih baik di dunia, namun jika ia mengikat IPTA dengan syarat-syarat yang merugikan masa depan negara, ia perlu dihentikan.

Antaranya meluaskan pengambilan pelajar asing dan 'post-Graduate', dalam masa yang sama mengecilkan pengambilan pelajar tempatan di peringkat sarjana muda, kata beliau.

Tindakan ini, dakwa beliau, menyebabkan tempat untuk rakyat Malaysia belajar di IPTA terkemuka negara semakin mengecil dan tempat untuk warga asing pula terbuka luas semata-mata untuk penuhi syarat ditetapkan dalam perlumbaan 'ranking'.

Kesannya, dakwa Abdul Hadi, kerajaan berusaha untuk mengecilkan saiz jabatan-jabatan dan fakulti, mengecilkan pengambilan kakitangan dan pelajar di peringkat sarjana muda.

Lebih malang lagi, apabila pelajar diperingkat Master dan PhD yang sudah berada di semester kelima dan keenam dihentikan terus biasiswa yang merencatkan pembelajaran mereka.

"Oleh itu kita mendesak kerajaan, supaya mengembalikan skim biasiswa-siswazah kepada pelajar-pelajar tersebut dan menawarkan lebih banyak biasiswa di masa depan buat rakyat Malaysia," desak beliau.

Desakan ini, kata beliau, dibuat kerana di kala negara berhadapan dengan kemelut ekonomi yang meruncing ini, penjimatan sepatutnya dilakukan dalam hal lain khususnya melibatkan perbelanjaan pemimpin negara, kebocoran rasuah dan projek membazir, bukan dengan mengecilkan dana IPTA yang merupakan aset berharga negara.

Harakah Daily

Blogger terkejut didakwa melarikan diri

Posted: 19 Jan 2012 12:40 AM PST

25 Safar 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 19 Jan: Kerana tidak berpuashati dengan laporan akhbar Umno, Utusan Malaysia kononnya beliau lari dari menerima surat saman, Blogger Shardshooter datang sendiri ke pejabat peguam.

Sharpshooter atau nama sebenarnya, Amizuddin Amat dilaporkan datang sendiri ke pajabat peguam Datuk Seri Rais Yatim iaitu Datuk Seri Muhamad Shafee Abdullah di Kampung Atap untuk mendapatkan dokumen saman itu.

Namun ketika ditemui peguam berkenaan tidak menyerahkan dokumen itu tetapi meminta Amizuddin datang mengambilnya di mahkamah keesokan harinya.

Utusan 13 Januari lepas dalam laporannya mendakwa, kes menghina mahkamah terhadap blogger berkenaan terpaksa ditangguhkan kerana 'penulis blog itu hilangkan diri'.

Sharpshooter disaman oleh Rais Yatim berhubung isu dakwaan merogol amah dikatakan telah melarikan diri daripada menerima dokumen saman menghina mahkamah.

Sharpshooter dilaporkan benar-benar terkejut dengan laporan berita ini sebaik sahaja ditunjukkan kepada beliau.

Blogger tersebut berasa hairan, sejak bila beliau lari atau menghilangkan diri?

Oleh kerana tidak berpuas hati, Amizuddin ditemani oleh tiga orang rakannya telah pergi sendiri ke pejabat Peguam Rais Yatim di Alamat 25, Jalan Tunku, Bukit Tunku Kuala Lumpur untuk meminta dokumen saman tersebut.

Namun peguam Rais Yatim iaitu Mohd Shafee meminta beliau datang ke mahkamah keesokan harinya untuk mendapatkan dokumen itu sambil bertegas sudah tujuh kali pihaknya cuba menyerahkan dokumen itu.

Amizuddin berkeras dengan berkata beliau tidak ke mana-mana dan tidak menerima sebarang dokumen atau surat dari peguam berkenaan.

Harakah Daily

Rasuah Taib Mahmud: Antarabangsa desak tapi SPRM membisu

Posted: 19 Jan 2012 12:39 AM PST

25 Safar 1433H. [MOD] -

SARAWAK: Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Krian, Ali anak Biju mempersoalkan sikap membisu Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung skandal rasuah melibatkan Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud.

Katanya, pihak berkuasa masih gagal mengumumkan status siasatan ke atas Taib, meskipun kes itu menerima desakan di peringkat antarabangsa dan sekaligus menjejaskan imej Malaysia di mata dunia.

"Ini sangat pelik, kalau Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) antarabangsa pun mahu kes ini disiasat, mengapa SPRM Malaysia masih membisu," soalnya.

Menurutnya, kes rasuah melibatkan Taib dan keluarganya bukan sahaja berkaitan soal perundangan tetapi turut merangkumi kepentingan rakyat miskin di seluruh Sarawak.

"Kita tidak kisah Taib kaya tapi yang kita persoalkan ialah sumber kewangan itu dari mana, adakah kerana penyelewengan dan berunsur rasuah?

"Ini isu penting yang perlu disiasat dan kita berharap siasatan dijalankan segera kerana kekayaan Taib sangat luar biasa sekaligus menimbulkan persoalan," tegasnya.

Awal bulan lalu, BMF dan 16 NGO lain menulis sepucuk surat mendedahkan kepentingan keluarga Taib dalam 332 syarikat Malaysia dan 85 syarikat asing di 25 negara yang dianggar berbilion ringgit.

BMF dan NGO terbabit menggesa Malaysia menahan Taib dan ahli keluargnya kerana melakukan salahguna jawatan awam, rasuah dan konspirasi untuk membentuk sebuah organisasi jenayah.

Surat 10 muka itu ditandatangani 13 NGO dari Malaysia, Australia, Jerman, Jepun, Switzerland dan United Kingdom.

Pada masa yang sama, polis antarabangsa Interpol, menyatakan siasatan mengenai jenayah membabitkan Taib hanya boleh dilakukan pihak berkuasa Malaysia.

Sebelum ini, banyak laporan SPRM telah dibuat terhadap Taib dan keluarganya. Namun sehingga kini SPRM masih gagal mendedahkan status siasatan berkenaan.

Keadilan Daily

Qazaf: Peguam Anwar kemuka hujah 30 Jan

Posted: 19 Jan 2012 12:36 AM PST

25 Safar 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 19 Jan: Rayuan kes isu qazaf akan dihujah oleh barisan peguam yang mewakili Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim di Mahkamah Rayuan Syariah pada 30 Januari ini, jam 9 pagi.

Penghujahan itu diteruskan apabila notis rayuan yang dikemukakan oleh peguam Anwar dibantah oleh peguam yang mewakili Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir dan dua lagi, Ketua Pendakwa Syarie, Shamsuddin Hussain dan Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan, Datuk Che Mat Che Ali yang mohon agar Mahkamah Rayuan Syariah menolak permohonan tersebut.

Salah seorang peguam yang mewakili Anwar, Dorina Abdullah (gambar) yang ditemui di Pejabat Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) menjelaskan pihaknya akan membahas terhadap bantahan rayuan yang dikemukakan berhubung kes qazaf yang sebelum ini tertangguh.

"Pihak kami telah menfailkan rayuan kepada Mahkamah Rayuan Syariah bagi mendengar semula permohonan qazaf yang tertangguh sejak sekian lama apabila Hakim Mahkamah Syariah Kuala Lumpur memberitahu beliau tiada kuasa untuk mengarah pihak pendakwa syarie agar mengambil tindakan mendakwa Saiful Bukhari berhubung kes qazaf.

"Tetapi belum pun lagi perkara itu diputuskan pihak peguam yang mewakili ketiga-tiga mereka itu telah memfailkan notis kepada mahkamah agar ia ditolak kerana terdapat kesilapan teknikal yang kecil, dan kami akan membahaskan perkara tersebut yang mana ia tidak memberi kesan kepada keseluruhan kes tersebut," jelasnya yang mewakili Tetuan Kamar Ainiah, Raziff dan Zashidi.

Tambahnya lagi isu pendakwaan qazaf terhadap Saiful ini masih jauh lagi tetapi sudah ada halangan awal.

"Belum lagi di peringkat pendakwaan sudah ada halangan, kita masih di peringkat awal. Kita akan meneruskan dakwaan qazaf ini walaupun terdapat halangan," sambungnya lagi.

Sebelum itu, Anwar telah memfailkan permohonan qazaf itu pada 9 Julai 2008 di Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan terhadap Mohd Saiful yang didakwa membuat "tuduhan palsu terhadapnya".

Mengikut Seksyen 41 Akta Kesalahan Jenayah Syariah Wilayah Persekutuan 1997, qazaf ialah tuduhan terhadap seseorang yang melakukan zina tanpa membawa empat orang saksi lelaki.

Seksyen ini adalah bagi mengelak seseorang menuduh orang lain berzina.

Jika sabit kesalahan, pesalah boleh dikenakan denda RM5,000 atau penjara sehingga tiga tahu atau kedua-duanya.

Anwar yang sebelum ini diwakili lima peguam yang diketuai oleh Kamar Ainiah Kamaruzaman.

Harakah Daily

Jual Proton: Pastikan rakyat dapat manfaat

Posted: 19 Jan 2012 12:35 AM PST

25 Safar 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 19 Jan: Penjualan Proton kepada DRB-Hicom seharusnya menjadi langkah pertama ke arah industri automotif yang memberi faedah kepada rakyat serta penghapusan dasar perlindungan industri automotif yang membebankan rakyat, selaras dengan prinsip "rakyat diutamakan".

Demikian pandangan Eksekutif Kanan Institute for Democracy and Economic Affairs (IDEAS), Medecci Lineil sebagai respons kepada isu DRB-Hicom yang telah disahkan sebagai pemilik baru Proton Holdings Berhad apabila berjaya memeterai perjanjian penjualan dan pembelian 42.7% kesemua saham yang dipegang oleh Khazanah Holdings Berhad pada harga RM1.291 billion.

Katanya, penjualan Proton kepada DRB-Hicom harus dijadikan peluang sebaik mungkin untuk kerajaan melakukan perubahan struktur (structural changes) terhadap industri automatif negara.

Menurutnya, proses liberalisasi industri automatif tidak hanya melibatkan persaingan domestik Proton dan Perodua tetapi juga proses persaingan dan interaksi antara pengeluar kereta tempatan dan asing secara terbuka, pembukaan kilang pembuatan kenderaan asing di Malaysia serta proses pemindahan teknologi dan kepakaran yang boleh mencipta lebih banyak peluang pekerjaan dan meningkatkan pendapatan eksport sebagaimana yang dialami oleh sektor automotif negara Thailand.

"Saya berpandangan bahawa strategi pembangunan Proton kini harus berpaksikan prinsip persaingan yang kompetitif di pasaran terbuka. Perlindungan yang diberikan kerajaan selama ini tidak membawa kejayaan yang diharapkan," ujarnya dalam satu kenyataan.

Maka, ujarnya dengan terjualnya Proton, mekanisme pasaran tanpa perlindungan harus dibenarkan memacu Proton ke hadapan.

Beliau menambah, Proton hanya boleh berjaya jika ia dapat berdikari dalam pasaran terbuka, bersaing dan seterusnya meningkatkan mutu dan inovasi produk, lebih penting lagi, rakyat juga mesti mendapat manfaat.

Untuk memastikan manfaat akan sampai kepada rakyat, katanya penjualan Proton mestilah disusuli dengan penghapusan segala bentuk cukai dan duti yang menekan pengguna seperti duti eksais, cukai jualan dan skim permit import (AP).

"Langkah penghapusan cukai-cukai ini akan membolehkan pengguna menikmati harga kenderaan yang rendah dan mampu memberi model yang pelbagai," katanya lagi.

Menurutnya, data yang dikeluarkan oleh NGO Refsa hari ini mengatakan bahawa rakyat Malaysia membayar harga yang amat tinggi akibat dari semua cukai ini.

Contohnya, kata beliau Refsa mengatakan bahawa kereta Gen 2 1.6L di Arab Saudi berharga hanya sekitar RM40,000 sedangkan di Malaysia ianya berharga RM60,000.

"Jika data Refsa ini benar, kenapa orang luar menikmati harga lebih rendah daripada rakyat Malaysia sendiri?" soalnya.

Harakah Daily

Lagi suara desak Gerakan keluar BN

Posted: 19 Jan 2012 12:33 AM PST

25 Safar 1433H. [MOD] -

KOTA BHARU, 19 Jan: Barisan Nasional (BN) tidak mampu lagi mempertahankan hegemoninya apabila pakatan pelbagai parti hampir 55 tahun dalam gabungan itu kini semakin rapuh.

Retak menunggu belah semakin jelas sekarang, lebih-lebih lagi Gerakan yang bergabung dalam BN selepas menawan Pulau Pinang pada pilihan raya umum 1969, mulai berani mempersoalkan keikhlasan Umno.

Gerakan diasaskan Prof Dato' Dr Syed Hussein Alatas bersama Tan Sri Dr Tan Chee Khoon, Dr J.B.A Peter, Tun Dr Lim Chong Eu, Prof Wang Gangwu dan V. Veerapan pada 1968.

Bagaimanapun hasil pujukan Tun Razak Hussin parti itu menyertai BN pada 1972 dengan alasan mengelakkan peristiwa 13 Mei 1969 berulang kembali.

Sejak itulah Gerakan mulai hilang identiti sebagai parti pelbagai kaum apabila lebih didominasikan kaum Cina.

Kini selepas hampir 40 tahun mimpi sebahagian pemimpin Gerakan dan Umno mulai berlainan, lebih-lebih lagi selepas Pulau Pinang terlepas ke Pakatan Rakyat pada Mac 2008.

Suara-suara muak dan kecewa semakin nyaring apabila ramai pemimpin menyuarakan mereka sekadar menjadi alat Umno bagi mencengkam kuasa politik Malaysia.

Sebulan selepas tsunami Mac 2008 Timbalan Setiausaha Agung Gerakan, Datuk Lee Kah Choon menjadi pemimpin kanan pertama keluar parti itu.

Pada 8 Mac tahun lepas seorang lagi pemimpin pusat Gerakan, Dr Hsu Dar Ren mengikut jejak langkah Kah Choon.

Beliau secara anak jantan menunding jari ke arah Umno yang mendominasi kuasa politik gabungan BN.

Tidak lama selepas itu pada 19 Oktober 2011 Setiausaha Gerakan Kedah yang juga Ketua Bahagian Padang Serai, Tang Hiang Lye mengambil langkah serupa.

Suara-suara kecewa dan mendesak Gerakan bersendirian seperti sebelum 1972 bergema hebat apabila Setiausaha Gerakan Kelantan, Lau Chin Chua pada ucapannya di Mesyuarat Agung parti itu pada September tahun lepas secara terus terang mempersoalkan keikhlasan Umno.

"Pada peringkat awal Gerakan Kelantan mahu usul supaya Gerakan keluar daripada BN dimuatkan dalam usul peringkat pusat, namun mereka tolak.

"Namun saya tetap mahu berucap pada perhimpunan itu. Ekoran itu Setiausaha Agung meminta saya tidak menyebut perkataan mendesak keluar daripada BN.

"Saya memang tidak sebut permintaan itu, namun saya tanya kepada 2,100 perwakilan, siapa yang mengkhianati Gerakan, adakah DAP, PKR atau PAS, perwakilan menjawab tidak.

"Saya sebut lagi adakah Umno yang sabotaj Gerakan, tiba-tiba perwakilan dengan nada kuat menjawab ya," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Chua bersara sebagai Guru Besar di Sekolah Kebangsaan Bahagia, Kuala Krai tiga tahun lalu, memberi ingatan kepada Presiden, Tan Sri Koh Tsu Koon supaya segera membawa keluar parti itu sebelum terlambat.

Menurutnya, Gerakan perlu bertanding secara bersendirian seperti sebelum 1972 sekiranya mahu parti kembali kuat, memandangkan sekarang mereka banyak disabotaj Umno.

Bagaimanapun katanya beliau amat kecewa dengan pemimpin di atas apabila enggan mendengar keluhan sebahagian besar ahli di peringkat akar umbi.

Ekoran kedegilan Tsu Koon akhirnya pada 3 Januari lalu Cikgu Chua menghantar surat meletak jawatan sebagai Setiausaha Gerakan Kelantan yang disandangkan 21 tahun lalu.

Dan pada 14 Januari lalu beliau berceramah di pentas PAS di Wakaf Baru bagi menyedarkan masyarakat Cina dan Siam terhadap hipokrasi pemimpin Umno.

Harakah Daily

Dekat Pilihanraya, Najib semakin baik dengan rakyat!

Posted: 19 Jan 2012 12:19 AM PST

25 Safar 1433H. [MOD] -

"Assalamualaikum,Tempoh penggal pemerintahan sudah semakin hampir tamat, yang juga menandakan pilihanraya negara semakin hampir.PR meningkatkan kempen menyedarkan rakyat akan keperluan menukar kerajaan dan BN menerusi pengerusinya merangkap PM, Najib tidak mahu ketinggalan.Memandangkan isu keburukan PR sudah semakin tiada sesudah DSAI dibebaskan dari drama liwatnya, Najib mula menggunakan pendekatan mesra rakyat.

Di Selangor, Najib mengumumkan keprihatinan kerajaan dengan memberi peruntukan segera untuk membina sebuah surau dan kuil di Rimba Raya yang satu ketika dulu merupakan tempat di mana rakyat dizalimi oleh Khir Toyo.Najib juga berjanji dengan peniaga di komplek PKNS untuk menyelesaikan masalah mereka dan berjanji dengan rakyat Selangor untuk menyelesaikan segala masalah mereka sekiranya menang.

Masalah yang dibuat oleh Abu HAssan Omar, Mat Tyson dan Khir Toyo sejak bertahun tahun dulu kini dijanjikan Najib akan diselesaikan dalam tempoh 5 tahun penggal pemerintahan akan datang sekiranya BN menang pilhanraya kali ini.

Dari Selangor, Najib ke negeri kelahirannya Pahang, di mana Najib akan melancarkan dana bantuan untuk nelayan.Nelayan yang pada setiap kali ada pilihanraya akan dibantu kerajaan bakal mendapat durian runtuh kali ini.Kerana bukan sahaja mereka akan dibantu tetapi anak anak mereka juga akan dibantu.

Itu janji Najib untuk pilihanraya kali ini walaupun janji janji pilihanraya yang lalu tidak semua ditunaikan terhadap masyarakat nelayan.Tabung kecemasan yang diumumkan pada PRK Kuala Terengganu sekarang entah ke mana, tetapi Najib masih berani untuk turun dan berjanji kepada nelayan dengan harapan undi para nelayan akan diberikan kepada BN.

Lebih menarik, Najib juga akan memberi bantuan khas kepada nelayan yang botnya tenggelam dan diserang jerung pada tahun 1993, 19 tahun yang lampau.Demikianlah baiknya Najib kerana prihatin dengan kesusahan nelayan terbabit sejak 19 tahun yang lampau walaupun dalam tempoh itu, nelayan tersebut tidak dipandang Najibpun.

Selepas ini akan kedengaran berita Najib menemui rakyat dari berbagai latar belakang yang berbeza untuk menunjukkan keprihatinannya sempena pilihanraya yang hampir tiba dan selepas pilihanraya seperti biasa kalau Najib dan BN menang, minyak akan naik harga lagi dan secara langsung, para nelayan akan menanggung akibat.

tranung kite/-

Cara berbakti kepada ibu bapa yang sudah meninggal dunia

Posted: 19 Jan 2012 12:19 AM PST

25 Safar 1433H. [MOD] -

Dari Aisyah menceritakan bahwa seorang lelaki datang kepada Rasulullah bertanya : Ya Rasulullah, sesungguhnya ibuku telah meninggal dunia, dan dia tidak ada berwasiat apa pun dan saya rasa kalau dia sempat berbicara dia akan bersedekah, apakah dia mendapat pahala jika aku bersedekah untuknya ? Nabi menjawab : Ya (bersedekahlah dan dia akan mendapat pahala ). (Sahih Bukhari dan Muslim)

Dari Abi Usaid Malik bin Rabi'ah berkata bahwa ketika kami sedang duduk-duduk bersama Rasulullah, tiba-tiba datanglah seorang lelaki dari kabilah Bani Salamah berkata : " Ya Rasulullah, adakah kebaikan yang dapat saya lakukan kepada kedua ibu bapa saya yang telah meninggal dunia ?

Rasul menjawab : Ada, engkau berdoalah untuk keduanya, dan meminta diampunkan dosa-dosanya, dan tunaikan wasiat dan janji-janjinya, dan hubungkan silatiurahim dengan saudara dan keluarganya, dan hormati serta muliakan kawan-kawannya." (HR Abu Daud, Ibnu Majah, Ibnu Hibban)

tazkirah/-

Bank Dunia ramal ekonomi lembap

Posted: 19 Jan 2012 12:15 AM PST

25 Safar 1433H. [MOD] -

WASHINGTON - Bank Dunia, kelmarin memberi amaran kepada masyarakat antarabangsa, supaya bersedia menghadapi pertumbuhan ekonomi lembap pada tahun ini, berikutan krisis hutang di Eropah sejak akhir 2009.

Dalam laporan tahunannya yang dicatatkan Jun lalu, krisis hutang berlarutan di Eropah, mungkin menyebabkan kemelesetan dan pertumbuhan ekonomi menjadi lembap di beberapa negara miskin dan membangun seperti di India, Brazil, Rusia, Afrika Selatan serta Turki.

Bagaimanapun, Ketua penulis laporan tahunan untuk Bank Dunia itu Andrew Burns turut menjangkakan ekonomi global akan berkembang 2.5 peratus pada 2012 dan meningkat 3.1 peratus pada tahun hadapan.

sinar harian/-

Permainan 'Aku Jimat' mirip Rosmah di pasaran

Posted: 19 Jan 2012 12:00 AM PST

25 Safar 1433H. [MOD] -

Pengguna alat elektronik Apple, - iPod, iPad dan iPhone kini boleh mempelajari beberapa petua tentang bagaimana untuk berjimat untuk masa depan berdasarkan satu permainan yang dipercayai diilhamkan dari watak isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor.

Permainan versi 1.1 Aku Jimat boleh didapati di App Store sejak 17 Januari lalu. Ia memaparkan watak kartun yang mirip Rosmah, termasuk gaya rambutnya. Permainan ini mengajak pengguna supaya 'menyimpan wang' untuk membolehkan mereka 'membeli-belah'.

Pengusaha permainan Antartica Group berkata, permainan ini adalah "untuk mendidik anak-anak kepentingan menabung" sejak kecil dan "lebih awal jika seseorang berjimat maka, lebih banyak yang dapat dikumpulan".

Dengan tabung berbentuk seekor kucing, pemain dikehendaki menyambut duit syiling bernilai US$1000 (RM3,100) setiap satu yang digugurkan bagi membuat pembelian - sama adasebuah rumah bernilai US$5,000,000 (RM15, 000,500) atau kereta berharga US$300,000 (RM10,000).

Pengguna juga boleh membeli mana-mana sembilan beg tangan yang ditawarkan, bernilai antara US$ 9,000 hingga US$ 110,000 (RM27, 900 hingga RM440,000) atau juga cincin berlian bernilai US$ 24 juta (RM74 juta).

Setiap syiling bernilai $1,000 tetapi jika seseorang itu bernasib baik, jongkong emas bernilai $1,000,000 akan digugurkan.

Pemain bagaimanapun mesti berhati-hati untuk mengelakkan diri mereka daripada terkena bom. Ini kerana bagi setiap kali mereka terkena bom, tambahan umur setahun akan dimasukan kepada pemain dan seseorang dipaksa untuk "bersara" pada usia 99 tahun.

malaysiakini/-

Terima kasih lepas samun

Posted: 18 Jan 2012 11:45 PM PST

25 Safar 1433H. [MOD] -

RAKAM...rakaman CCTV menunjukkan suspek berbual dengan mangsa.

KUALA LUMPUR: Dua penyamun mengucapkan terima kasih kepada pemilik sebuah kedai runcit selepas menyamun premis itu di sebuah pangsapuri di Jalan Klang Lama, di sini, petang kelmarin.

Dalam kejadian jam 7.10 malam itu, mangsa yang juga wanita yang sarat mengandung berseorangan sebelum didatangi seorang pelanggan lelaki berpakaian serba hitam.

Suami mangsa yang mahu dikenali sebagai Puven, 38, berkata ketika kejadian, dia berada di rumah di tingkat dua blok pangsapuri di kawasan sama untuk mandi dan ketika hendak turun semula ke kedai, dia menerima panggilan daripada isteri yang memaklumkan kedai mereka disamun dua lelaki bersenjatakan parang.

Beliau berkata, dua lelaki itu memasuki kedainya dengan berpura-pura membeli rokok sebelum seorang daripada mereka bercakap dengan isterinya mengenai pelbagai barangan yang dijual di kedainya.

Katanya, seorang lagi yang memakai topi keledar pula berkawal di luar kedai dan menghalang pelanggan lain masuk ke kedai itu dengan menyatakan tuan kedai keluar makan.

"Selepas bercakap dengan isteri saya, tiba-tiba lelaki itu meminta dia mengeluarkan semua wang yang disimpan dalam peti simpanan dan apabila enggan berbuat demikian, lelaki itu mendekatinya sebelum meletakkan pisau di perutnya.

"Akibat panik, isteri menyerahkan semua wang tunai dan kad sim prabayar bernilai RM1,500 kepada lelaki terbabit. Mereka tidak segera meninggalkan kedai sebaliknya terus berbual dengan isteri lebih 10 minit," katanya ketika ditemui, semalam.

Menurutnya, lelaki terbabit menyatakan sekiranya isterinya enggan menyerahkan wang tunai itu secara 'percuma', suspek sanggup meminjam wang itu dengan isterinya dan membayar semula pada hari lain.

"Selain itu, lelaki terbabit mengucapkan terima kasih kerana isteri saya menyerahkan wang kepadanya sebelum beredar.

"Sebelum memasuki kawasan perumahan yang dikawal pengawal keselamatan, kedua-dua lelaki itu dipercayai mengugut pengawal terbabit dengan menyatakan akan memecahkan kepala pengawal itu jika enggan membenarkan mereka masuk, malah mereka dipercayai tinggal di kawasan berdekatan," katanya.

Menurutnya, dia bernasib baik kerana mempunyai kamera litar tertutup (CCTV) di kedainya dan sudah menyerahkan rakaman berkenaan kepada polis ketika membuat laporan di Balai Polis Petaling, semalam.

MY METRO/-

Khalid rangka pelan baru untuk Kampung Baru

Posted: 18 Jan 2012 11:34 PM PST

25 Safar 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 19 JAN: Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim akan melakukan penyusunan semula Jawatankuasa Lembaga Lembaga Pentadbir Penempatan Pertanian Melayu (MAS) supaya hak dan kedudukan penduduk Kampung Baru dipertahankan.

Katanya, masalah Kampung Baru perlu diselesaikan dengan cara rundingan bersama supaya kuasa dan undang-undang dapat dimantapkan tanpa membelakangkan penduduk.

MAS telah ditubuhkan sejak sekian lama, sebelum kemerdekaan supaya dapat menjaga kepentingan tanah-tanah.

Selain Menteri Besar, MAS dianggotai 11 anggota, termasuk tujuh ketua-ketua kampung di kawasan itu dan empat anggota dilantik.

Jelas Abdul Khalid, beliau telah menyiapkan pelan pembangunan Kampung Baru sejak 20 tahun lalu. Oleh kerana tidak ada ketetapan dari segi undang-undang dan penyatuan pendapat daripada penduduk setempat maka perkara ini berlarutan sehingga sekarang.

"Saya telah diminta oleh beberapa ahli untuk campurtangan dan saya akan selidik kalau betul, kita akan campurtangan supaya diadakan perhimpunan Jawatankuasa Akta MAS.

Saya akan buat mengikut lunas undang-undang bukan untuk merugikan tetapi untuk memberi kuasa kepada semua pimilik dan pewaris.

"Kita juga ada peguam termasuk peguam negeri untuk menerangkan mengapa kita mesti ada kuasa tersebut," katanya di Majlis Jamuan bersama Pemilik dan pewaris tanah Kampong Baru, Kuala Lumpur malam tadi.

Beliau menambah, berdasarkan pengalaman daripada kes projek terbengkalai yang lalu akan dipraktikkan supaya dapat membantu masyarakat di Kampung Baru selain menyediakan khidmat nasihat guaman secara percuma supaya pemilik dapat maklumat yang betul.

"Negeri Selangor akan membantu penduduk Kampung Baru kerana negeri Selangor yang membuat undang-undang MAS dan ianya berkuat kuasa.

"Tapi bila tanah KualaLumpur diserahkan kepada kerajaan persekutuan, maknanya tanah itu dibawah kuasa mereka, tapi idea MAS itu masih lagi dibawah jagaan negeri Selangor. Sebab itu kita bertanggungjawab untuk membantu," katanya.

Sementara itu, Pengurus Pembangunan perniagaannya Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS), Fathul Rahman Abu memberi jaminan pelan pembangunan baru dalam tempoh dua minggu daripada sekarang.

Beliau yakin satu-satunya kampung Melayu di Kuala Lumpur itu akan dibangunkan tanpa mengetepikan kepentingan penduduk, lapor Tv Selangor.

Keadilan Daily

Kenaikan gaji kakitangan awam perlu adil- Abdullah Sani

Posted: 18 Jan 2012 11:30 PM PST

25 Safar 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR 19 Jan: Cadangan kenaikan gaji yang lebih tinggi bagi pegawai tertinggi kerajaan di bawah Skim Persaraan Baru Kakitangan Awam (SBPA), menimbulkan perasaan tidak puas hati di kalangan 1.4 juta kakitangan awam di negara ini.

Ekoran itu, kerajaan mengumumkan penangguhan SBPA, yang menggambarkan sikap berdolak dalik Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, dalam mengumumkan sesuatu dasar.

Pengerusi Biro Pekerja KEADILAN, Abdullah Sani Abdul Hamid berkata, kerajaan sepatutnya memberikan kenaikan gaji kepada penjawat dengan adil dan bukan hanya mementingkan peringkat tertinggi seperti JUSA dan TURUS.

"SBPA ini sebenarnya satu laluan untuk kroni Kerajaan untuk bertambah kaya, yang peringkat bawahan diabaikan. TURUS mendapat kenaikan gaji 50 peratus, manakala JUSA 100 peratus. Sistem ini sepatutnya membuat kenaikan yang adil,"

"Di sini kita lihat kenaikan yang tidak adil dan memberikan kesan buruk.

Namun,sekiranya Pakatan Rakyat (PR) memerintah, perkara ini tidak berlaku kerana sekiranya peringkat tertinggi menerima kenaikan 20 peratus maka semua peringkat akan mengalami kenaikan peratusan yang sama," katanya.

Pakatan Rakyat (PR) pada konvensyen Sabtu lalu memberi jaminan mengkaji semula pelaksanaan SBPA bagi memastikan kakitangan awam mendapat pembelaan sewajarnya, sekiranya diberi mandat pada pilihan raya umum kelak.

Perkara itu ditegaskan Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam ucapan penggulungan di Konvensyen Pakatan Rakyat ketiga di Alor Setar, Kedah, 14 Januari lalu.

Di bawah SBPA, kakitangan awam dibahagikan kepada empat bahagian iaitu Kumpulan Premier, Kumpulan Pengurusan dan Profesional, Kumpulan Pelaksana dan Kumpulan Sokongan.

Pengumuman Anwar itu melegakan rakyat kebanyakan apabila pelaksanaan SBPA yang sepatutnya berkuat kuasa pada 1 Januari mencetuskan rasa tidak senang di semua peringkat sektor perkhidmatan awam terutamanya di kalangan Kumpulan Pelaksana.

Ini kerana ia merugikan majoriti kakitangan awam apabila 75 peratus golongan berpendapatan rendah dalam sektor awam hanya diberi kenaikan gaji 7 hingga 13 peratus berbanding kakitangan kumpulan Turus melebihi 50 peratus dan Jusa 100 peratus.

Skim SPBA juga tidak dirundingkan secara terperinci dengan Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) sebelum dijadikan dasar.

Keadilan Daily

Penduduk di pedalaman Sibuti Perlukan Pembangunan

Posted: 18 Jan 2012 11:25 PM PST

25 Safar 1433H. [MOD] -

MIRI - Kg Bungai, Kg Kepurau, Kg Subak dan Kelulit terletak dalam
kawasan parlimen Sibuti dan merupakan perkampungan orang Kadayan dan
juga orang Melayu. Terdapat juga orang Iban dan Cina tinggal di
kawasan tersebut. Jarak perjalanan dari bandaraya Miri ke kawasan
tersebut mengambil masa lebih kurang 1 jam.

Walaupun aktiviti PAS Miri berjalan seperti biasa di bandaraya Miri,
tetapi baru-baru ini rombongan PAS Miri telah meninjau keadaan
penduduk yang tinggal di kawasan Sibuti.

PAS Miri telah melawat Tamu Bungai dan bertemu dengan penduduk kampung
serta memberi penerangan tentang Negara Berkebajikan kepada penduduk
tempatan di Kg Bungai, Kg Kepurau dan Kg Subak.

Disamping lawatan sambil kerja tersebut, PAS Miri telah menghulurkan
bantuan sumbangan kepada 57 buah keluarga miskin dan ibu tunggal yang
tinggal di kawasan tersebut. Sumbangan dilakukan dari rumah ke rumah
ini telah mendapat sambutan yang baik dari penduduk tempatan.

Ini merupakan kali pertama PAS dapat bertemu dengan penduduk tempatan
di kampung tersebut dan merupakan langkah yang pertama ke arah Negara
Berkebajikan. Disamping itu PAS juga telah berjaya mendaftar 16 orang
pengundi baru di kawasan tersebut.

Masalah jalanraya dan juga bekalan air bersih masih lagi jadi isu
utama yang dihadapi oleh sesetengah kawasan khasnya Kg Kejapil ke Kg
Keluru dimana jalanraya yang masih rosak dan belum dibaiki sepenuhnya.
Jalanraya tersebut hanya diturap semasa Pilihan Raya Umum (PRU)
Sarawak yang lalu.

Masalah bekalan air bersih dibeberapa kawasan kampung seperti Padang
Kelulit masih lagi agak ketinggalan dan perlu diberi perhatian oleh
pihak yang berwajib. Kemudahan infrastuktur perlu diutamakan di
kawasan luar bandar kerana keadaan kampung di Sibuti masih lagi belum
membangun sepenuhnya walaupun kita sudah merdeka hampir 55 tahun.

Kemana perginya peruntukan untuk luar bandar yang sepatutnya dapat
dinikmati oleh penduduk di luar bandar?

Kita mendesak agar kerajaan BN dan pihak yang berwajib dapat
menunaikan janji-janji mereka kepada penduduk di Sibuti semasa PRU
Sarawak yang lalu. Peruntukan yang sepatutnya disalur kepada kawasan
pendalaman hendaklah dilaksanakan dengan segera tanpa menunggu PRU 13
nanti.

Tanggungjawab pemerintah adalah menjalankan amanah rakyat dengan jujur
dan adil tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik.

PAS Miri
Jofri Jaraiee

NFC: PKR cadang enam skop audit, siasatan telus

Posted: 18 Jan 2012 11:17 PM PST

25 Safar 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 19 Jan: PKR mencadangkan enam skop utama audit bagi memastikan siasatan terhadap penyelewengan wang rakyat dalam skandal Pusat Fidlot Nasional (NFC) benar-benar telus dan menepati kehendak rakyat, kata pengarah strateginya, Rafizi Ramli.

Beliau mengulas kenyataan Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam yang mengumumkan kerajaan akan melantik firma perunding perakaunan bagi mengaudit dan menyiasat skandal NFC dalam tempoh sebulan bagi 'melindungi kepentingan kerajaan'.

Skop itu kata Rafizi termasuk menyiasat proses membuat keputusan di peringkat tertinggi kerajaan bagi memastikan tiada campur tangan politik semasa projek itu diluluskan.

Katanya, semua minit mesyuarat juga perlu disemak bagi menentukan keterlibatan setiap menteri terbabit serta menilai samada projek NFC mempunyai daya komersil untuk dibiayai kerajaan;

"Kedua, menyiasat proses pemberian dana NFC oleh Kementerian Kewangan bagi menentukan ia mengikut prosedur Perbendaharaan dan amalan terbaik.

"Ini termasuklah menyemak setiap pengeluaran dana (loan drawdown) untuk menentukan bahawa ia menepati syarat perjanjian dan tiada penipuan dokumen semasa permohonan mengeluarkan wang dibuat," katanya dalam kenyataan hari ini.

Rafizi turut menegaskan, skop audit itu wajar menyiasat setiap perbelanjaan NFC termasuk memastikan setiap perbelanjaan adalah berpatutan,diluluskan dan ada kena mengena dengan aktiviti penternakan lembu.

"Keempat, menyiasat setiap pemindahan wang keluar dari NFC kepada pihak ketiga untuk memastikan tiada unsur penyelewengan.

"Ini termasuklah menyiasat segala pembelian harta, penubuhan syarikat-syarikat lain, perbelanjaan oleh syarikat-syarikat lain yang ditanggung NFC dan segala operasi oleh pihak ketiga yang ditanggung atau berkaitan dengan NFC," tegasnya.

Siasat keluarga Shahrizat

Skop audit kelima ialah menyiasat setiap pembelian aset keluarga Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil bermula dari tempoh kontrak dianugerahkan sehingga kini, termasuk pembelian atas nama peribadi untuk menentukan samada dana NFC diguna bagi tujuan peribadi.

Manakala skop audit terakhir ialah menyiasat setiap pembayaran besar dan berkala NFC dan syarikat-syarikat berkaitan keluarga Datuk Seri Shahrizat Jalil untuk menentukan latar belakang pembekal dan individu terbabit yang berurusan dengan NFC.

"Saya percaya enam skop audit ini akan memberi peluang kepada rakyat menilai sendiri setakat mana berlakunya penyelewengan di dalam NFC dan menguji samada Tan Sri Muhyiddin Yassin benar-benar ikhlas menyiasat penyelewengan," tegasnya.

"Salah satu terma lantikan juga mestilah mewajibkan juruaudit membentang keputusan siasatan dan kesimpulan dibuat pada persidangan Dewan Rakyat, Mac ini," tegasnya.

Jika kerajaan enggan menerimapakai keenam-enam skop itu katanya, bermakna pentadbiran Datuk Seri Najib Razak bermain politik berhubung skandal siasatan NFC.

"Jika ia sampai ke peringkat itu, saya bersetuju dengan cadangan YB Lim Kit Siang dan pendirian kepimpinan PAS, bahawa sebuah Suruhanjaya Diraja (RCI) wajar ditubuh bagi membongkar segala penyelewengan yang berlaku dalam NFC," katanya lagi.

Harakah Daily

Bekas presiden NUJ Hata Wahari sertai DAP

Posted: 18 Jan 2012 11:15 PM PST

25 Safar 1433H. [MOD] -

Bekas Presiden Kesatuan Wartawan Kebangsaan (NUJ) Mohd Hata Wahari menjadi orang Melayu terbaru yang menyertai DAP.

Setiausaha agung parti itu Lim Guan Eng, dalam mengalu-alukan Hata, berkata beliau berharap bekas presiden NUJ itu akan terus berjuang demi kebebasan akhbar di negara ini.

"Saya percaya beliau boleh menyumbang kepada parti dan berjuang untuk kebebasan bersuara dan kebebasan akhbar," katanya.

Awal bulan ini, penulis blog Sakmongkol AK47 yang juga bekas ADUN Pulau Manis dari Umno, Mohd Ariff Sabri Aziz juga menyertai parti itu.

Selain Sakmongkol yang merupakan bekas Ketua Penerangan Umno Bahagian Pekan sehingga tahun 2004, turut dikatakan berbuat demikian ialah seorang lagi penulis blog Umno dan veteran parti itu, Aspan Alias.

malaysiakini/-

Tahniah mencurah-curah untuk Dr Ahmad Yunus

Posted: 18 Jan 2012 11:13 PM PST

25 Safar 1433H. [MOD] -

SHAH ALAM, 19 Jan: Ucapan tahniah terus datang mencurah-curah untuk Dr Ahmad Yunus Hairi atas perlantikan beliau sebagai Exco baru kerajaan negeri Selangor.

(Gambar: Khalid dan Dr Rani mengucapkan tahniah kepada Dr Ahmad Yunus sejurus selepas dilantik)

Terbaru, ucapan tahniah datang dari lajnah Pekerja dan Professional Muda Dewan Pemuda PAS Malaysia.

Dr Ahmad Yunus, ADUN Sijangkang dilantik sebagai Ahli Majlis Mesyuarat (EXCO) Kerajaan Negeri Selangor yang baru semalam.

Beliau dilantik menggantikan Datuk Dr Hasan Mohd Ali yang dipecat dari PAS sebelum ini.

Bagi lajnah ini, perlantikan ini akan memberi impak yang besar kepada pembangunan Negeri Selangor.

"Sesungguhnya perlantikan individu professional seperti YB Dr Ahmad Yunus Hairi amat-amat diperlukan bagi memantapkan lagi sistem pentadbiran kerajaan negeri," kata pengerusi lajnah itu, Dr Ghazali Hasbullah.

Lajnah ini mengharapkan penumpuan yang lebih fokus diberikan oleh beliau dalam portfolio Adat Resam Melayu serta portfolio Belia dan Sukan.

Isu-isu yang melibatkan pembelaan orang melayu dan belia sudah semestinya menjadi agenda utama beliau, kata beliau dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily.

Harakah Daily

Isu zakat MAIWP timbul prejudis umat Islam

Posted: 18 Jan 2012 11:07 PM PST

25 Safar 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 19 Jan: Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) hari ini menyerah satu memorandum kepada Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) bagi membantah penggunaan dana zakat sebanyak RM63,650.00.

Ketuanya, Nasrudin Hassan yang mengetuai Pemuda PAS bagi penyerahan memorandum tersebut menjelaskan DPPM melihat isu penggunaan wang zakat sebagai pendahuluan kos guaman merupakan satu penyelewengan terhadap dana zakat.

"Timbul persoalan bagaimana wang zakat boleh disalurkan kepada pihak yang tidak layak menerimanya.

"Isu ini boleh mengakibatkan timbulnya prejudis umat Islam bahawa wang zakat tidak digunakan kepada saluran yang sewajarnya dan boleh digunakan sewenang-wenangnya oleh mereka yang berkepentingan," jelasnya.

Tambahnya lagi, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom dan pihak MAIWP berkali-kali menafikan penggunaan wang zakat sebaliknya hanya menyatakan menggunakan wang dari peruntukan kerajaan.

"Jamil Khir dan MAIWP menafikan wang tersebut dari wang zakat walaupun terdapat bukti yang mengesahkan ia benar-benar dari sumber zakat.

"Lihat kepada Laporan Ketua Audit Negara dan juga Jawatankuasa Kira-Kira Negara yang mengesahkannya dan juga terdapat baucer bayaran bernombor 2010B04112 yang bertarikh 29 April 2010 sebanyak RM32,150 dikeluarkan," sambungnya lagi.

Dalam pada itu, beliau memberitahu DPPM juga mempersoalkan mengenai kenyataan Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) yang merujuk kenyataan Mufti Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Datuk Wan Zahidi Wan The bahawa penggunaan wang zakat kes guaman adalah dibolehkan demi mempertahankan kedaulatan Islam.

"DPPM ingin bertanya bagaimana boleh diklasifikasi penggunaan kos guaman itu sebagai mempertahankan kedaulatan Islam sedangkan kes sebenar adalah melibatkan kes qazaf oleh Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Tetapi kes tersebut dinafikan di Mahkamah Syariah dan dibicarakan di Mahkamah Sivil, adakah itu dianggap sebagai mempertahankan kedaulatan Islam," katanya lagi.

Nasruddin tegaskan pihaknya memohon agar MAIWP tampil memberi penjelasan kepada seluruh rakyat Malaysia serta memohon maaf secara terbuka atas kesilapan yang berlaku.

Dalam pada itu, beliau nyatakan DPPM menegaskan bahawa isu penggunaan wang zakat bagi tujuan kos guaman adalah suatu isu kesalahan dan merupakan penyelewengan yang besar di sisi rakyat.

"Kita tidak akan bersekongkol dengan kemungkaran yang berlaku dan menjadi tanggungjawab kami untuk membantah tindakan ini bagi kepentingan agama Islam dan umat Islam di negara ini," katanya lagi.

Sebelum itu, memorandum tersebut telah diserahkan kepada Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif MAIWP, Ismail Porjo di Pejabat MAIWP.

Turut hadir bersama Nasrudin adalah Pengarah Jawatankuasa Isu Zakat, Kamaruzaman Mohamad yang juga Ketua Pemuda PAS Wilayah Persekutuan, Pengarah Jabatan Undang-undang dan Hak Asasi Manusia, Ahmad Zamri Asa'ad Khuzaimi dan juga beberapa anggota exco DPPM yang lain.

Harakah Daily

Pakar nuklear dibunuh: Jangan sekat kebangkitan rakyat

Posted: 18 Jan 2012 11:05 PM PST

25 Safar 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 19 Jan: Peristiwa pembunuhan seorang pakar nuklear Iran oleh pihak Israel dengan persekongkolan Amerika Syarikat semalam perlu dijadikan pengajaran oleh Kerajaan Malaysia agar tidak menyekat kebangkitan rakyat.

Perancangan jahat pihak Israel dan Amerika Syarikat sehingga membawa kepada pembunuhan pakar nuklear itu ternyata gagal melemahkan semangat rakyat negara itu, malah ia telah mencetuskan kebangkitan puluhan belia lain untuk menggantikan tempatnya bagi kepentingan negara mereka.

Timbalan Pengerusi Lajnah Antarabangsa PAS Pusat, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi berkata, rakyat Iran sememangnya tidak akan tunduk dan lemah dengan tekanan Israel dan Amerika Syarikat kerana kerajaan yang ada di negara itu sendiri kini adalah terhasil daripada kebangkitan rakyat.

Menurutnya, mereka telah bangkit bersama-sama Ayatollah Khomeini menerusi Revolusi Iran pada tahun 1979 lalu untuk menggulingkan Shah Iran bagi melakukan perubahan terhadap pemerintahan di negara itu ke arah yang lebih baik.

Beliau menyatakan demikian sebagai mengulas laporan Agensi yang menyebut kira-kira 1,300 pelajar universiti di Iran memohon menukar bidang pengajian utama kepada sains nuklear berikutan pembunuhan seorang pakar nuklear Teheran, Mostafa Ahmadi Roshan (gambar) minggu lalu.

Mostafa terbunuh pada 11 Januari lalu akibat letupan sebutir bom magnet dilekatkan pada keretanya oleh seorang penunggang motosikal.

Pegawai Iran menuduh Amerika Syarikat (AS) dan Israel mendalangi pembunuhan beliau.

Syed Azman menambah, perubahan yang mereka ingini itu telah berlaku di negara tersebut setelah Shah Iran digulingkan dan kini mereka sedang berusaha mempertahankan dan membangunkan negara mereka dengan pelbagai cara, setanding dengan negara-negara sedang membangun lain di dunia ini.

"Kerajaan Iran juga telah mengambil inisatif membangunkan nuklear di negaranya untuk pembangunan tenaga. Pihak Israel dan Amerika Syarikat ternyata tidak senang dengan usaha Iran itu kerana dibimbangi akan turut membawa kepada perkembangan persenjataan menerusi nuklear yang akan mengancam mereka.

"Jika Iran mahu, Iran memang boleh membangunkan persenjataan menerusi nuklear di negaranya, tetapi sehingga kini nuklear yang dibangunkan itu sememangnya untuk tenaga seperti juga yang dilakukan oleh kerajaan Amerika Syarikat sendiri, Jepun, Jerman dan Perancis bagi pembangunan perindustrian," katanya ketika dihubungi Harakahdaily, di sini, hari ini.

Bagaimanapun, tindakan Iran tetap tidak disenangi pihak Israel dan Amerika Syarikat dan sekutu-sekutunya sehingga mereka telah melakukan pelbagai tekanan terhadap Iran termasuk dengan melakukan sekatan ekonomi.

"Terbaru, Mossad Israel telah berjaya membunuh pengarah nuklear Iran, tetapi sebaik sahaja pembunuhan itu berlaku, puluhan pelajar universiti di republik itu telah mengambil keputusan menukarkan jurusan pengajian mereka kepada nuklear bagi membolehkan mereka meneruskan usaha saudara mereka yang telah terbunuh itu.

"Begitulah hebatnya kebangkitan rakyat Iran. Dalam diri mereka sememangnya sentiasa menyala dengan semangat revolusi setelah tercetusnya Revolusi Iran pimpinan Khomeini tahun 1979 lalu, bagi membolehkan mereka terus mempertahankan kerajaan yang ada sekarang," katanya yang juga Adun Batu Buruk, Kuala Terengganu, Terengganu.

Kejadian yang berlaku di Iran itu, tambahnya, sememangnya penuh dengan pengajaran untuk Kerajaan Malaysia yang berada di bawah BN sekarang, khususnya mengenai kebangkitan rakyat.

Katanya, di negara kita, kebangkitan rakyat juga kini telah berlaku dengan keseluruhan rakyat menuntut keadilan dari pihak pemerintah dalam pelbagai aspek termasuk politik bagi melakukan perubahan ke arah yang lebih baik.

"Kebangkitan ini tidak lagi boleh disekat oleh kerajaan kerana jika disekat pasti akan mencetuskan kebangkitan lebih besar termasuklah kebangkitan rakyat ke jalan-jalan raya.

"Pihak pemerintah sememangnya tidak mempunyai pilihan lain lagi, kecuali dengan memenuhi tuntutan rakyat bagi mendapatkan keadilan setelah keadilan yang dituntut itu dinafikan oleh pihak Kerajaan BN sejak sekian lama," tegas beliau.

Harakah Daily

Ops SIkap 25: 13 kematian pada hari ketiga

Posted: 18 Jan 2012 11:00 PM PST

25 Safar 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR 19 Jan. — Sebanyak 13 kematian dicatat pada hari ketiga Ops Sikap ke-25 semalam, menjadikan jumlah korban kemalangan jalan raya sejak operasi itu bermula pada Isnin lalu kepada 39 orang.

Laman web Polis Diraja Malaysia (PDRM) melaporkan, jumlah kematian semalam meningkat empat orang berbanding hari kedua operasi itu dan pengguna kereta mencatatkan angka yang tertinggi.

Mereka yang terkorban melibatkan lapan pengguna kereta, tiga pengguna motosikal dan dua pejalan kaki.

Sebanyak 21,199 saman juga dikeluarkan atas pelbagai kesalahan trafik, kebanyakannya memandu melebihi had laju, memotong di garisan berkembar, melanggar lampu isyarat dan memandu di laluan kecemasan.

Selain itu, sebanyak 1,198 kemalangan dilaporkan berlaku semalam dengan jalan bandaran mencatatkan jumlah paling tinggi iaitu 433 kes diikuti jalan negeri (283) jalan persekutuan (282), lebuh raya (78) dan 122 kes lagi di jalan-jalan lain.

Ops Sikap ke-25 yang akan berakhir 30 Jan. dilancarkan sempena sambutan Tahun Baru Cina bagi mendidik pengguna memandu secara berhemah dalam usaha mengurangkan kadar kematian akibat nahas jalan raya pada musim perayaan. — BERNAMA

Dua remaja 16 tahun direman

Posted: 18 Jan 2012 10:59 PM PST

25 Safar 1433H. [MOD] -

PASIR MAS – Dua remaja lelaki ditahan, bagi membantu pihak polis berhubung kes simbah asid ke atas seorang duda di Kampung Tendong, Sabtu lalu.

Ketua Polis Daerah Pasir Mas, Asisten Komisioner Haliludin Rahim berkata, kedua-dua suspek berusia 16 tahun, dihadapkan ke Mahkamah Sesyen Pasir Mas bagi tahanan reman bermula semalam sehingga 24 Januari ini.

Menurutnya, suspek yang masih bersekolah, dipercayai diupah mendatangkan kecederaan kepada duda berkenaan.

"Sebelum ini, pihak polis menahan dua wanita dipercayai bekas isteri duda terbabit, di dua tempat berasingan dekat Tumpat, 16 Disember lalu.

"Ini menjadikan jumlah penahanan kepada empat suspek dan kita percaya dapat menyelesaikan kes tersebut dalam masa terdekat," katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Menurutnya, kejadian Sabtu lalu, melibatkan seorang mangsa, Wan Hussin Wan Yusoff, 52, cedera parah di muka akibat disimbah sejenis cecair dipercayai asid.

Haliludin berkata, mangsa dirawat di unit rawatan rapi Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II), Kota Bharu, dilaporkan stabil.

Beliau berkata, kes itu disiasat mengikut Seksyen 326 Kanun Keseksaan kerana mendatangkan cedera parah.

"Kita menasihati semua, agar tidak menjadikan jenayah sebagai satu jalan penyelesaian kepada setiap permasalahan yang berlaku," katanya.

Sinar Harian

NFC: PKR mahu tahu terma rujukan audit

Posted: 18 Jan 2012 10:57 PM PST

25 Safar 1433H. [MOD] -

SHAH ALAM - Parti Keadilan Rakyat (PKR) mencadangkan enam skop utama audit yang memberi kuasa sepenuhnya kepada juruaudit untuk menyiasat sepenuhnya isu Pusat Fidlot Kebangsaan (NFC) ekoran keputusan kerajaan melantik juruperunding.

Sehubungan itu, PKR juga mengesyorkan supaya terma pelantikan dan skop audit diumumkan kepada rakyat apabila lantikan dibuat.

"Salah satu terma lantikan mestilah mewajibkan juruaudit membentangkan keputusan siasatan dan kesimpulan yang dibuat dalam sidang Dewan Rakyat yang akan bersidang dalam bulan Mac ini," kata Pengarah Strategi Rafizi Ramli dalam satu kenyataan hari ini.

"Saya percaya enam skop audit ini akan memberi peluang kepada rakyat menilai sendiri setakat mana berlakunya penyelewengan di dalam NFC.

"Ia bakal menguji sama ada (Timbalan Perdana Menteri) Tan Sri Muhyiddin Yassin benar-benar ikhlas menyiasat penyelewengan yang berlaku apabila beliau mengumumkan perlantikan firma juruaudit semalam," kata beliau lagi.

Semalam, kerajaan berhasrat untuk melantik sebuah firma perunding perakaunan untuk menjalankan satu penelitian wajar dan audit projek NFC.

Muhyiddin berkata, bagi melindungi kepentingan kerajaan, firma perunding itu akan membuat penelitian dan audit projek dari segi penggunaan dana pinjaman, pengurusan dan kewangan projek tersebut.

"Tugasan ini dijangka akan dimuktamadkan dalam tempoh sebulan," katanya.

Sabtu lepas, Muhyiddin berkata, kerajaan akan mengumumkan langkah-langkah mengatasi isu yang melanda NFC ini dalam masa terdekat.

Isu NFC timbul apabila Laporan Ketua Audit Negara 2010 pada Oktober lepas menyatakan perbadanan itu gagal memenuhi matlamat penubuhannya.

Di bawah enam skop yang dicadangkan itu, Rafizi mahu panel audit menyiasat proses membuat keputusan di peringkat tertinggi kerajaan untuk memastikan tiada campur tangan politik dalam meluluskan projek NFC serta penganugerahan projek kepada keluarga menteri.

"Ini termasuklah menyemak semua minit mesyuarat untuk menentukan keterlibatan setiap menteri terbabit serta menilai sama ada projek NFC mempunyai daya komersil untuk dibiayai kerajaan," katanya lagi.

Selain itu, kata beliau, pihaknya mahu panel audit menyiasat proses pemberian dana kepada NFC oleh Kementerian

Kewangan untuk menentukan ia mengikut prosedur Perbendaharaan dan amalan terbaik.

Syor-syor lain ialah:

- menyiasat setiap perbelanjaan oleh NFC untuk memastikan ia benar dan tepat dengan matlamat penubuhan NFC

- menyiasat setiap pemindahan wang keluar dari NFC kepada pihak ketiga untuk memastikan

- menyiasat setiap pembelian aset oleh keluarga Datuk Seri Shahrizat

Jalil bermula dari tempoh kontrak dianugerahkan sehingga sekarang, termasuk pembelian atas nama peribadi untuk menentukan sama ada dana NFC telah digunakan bagi tujuan peribadi

- menyiasat setiap pembayaran besar dan berkala oleh NFC dan syarikat-syarikat berkaitan keluarga Shahrizat untuk menentukan latar belakang pembekal dan individu terbabit yang berurusan dengan NFC.

Kata Rafizi, sekiranya kerajaan enggan menerima pakai keenam-enam skop itu, ia bermakna pentadbiran Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak tidak serius mencari penyelesaian kepada skandal NFC yang berlarutan.

"Jika ia sampai ke peringkat itu, saya bersetuju dengan cadangan Lim Kit Siang dan pendirian kepimpinan PAS bahawa sebuah Suruhanjaya Diraja ditubuhkan untuk membongkarkan segala penyelewengan yang berlaku di dalam NFC," katanya lagi.

Sinar Harian

YB BN

YB PAS

YB PKR

YB DAP