Nuffnang

R Sivarasa - Ahli Parlimen Subang

Posted by Unknown | Posted on 11:28 PTG

R Sivarasa - Ahli Parlimen Subang


Sepanjang Bulan Ramadhan

Posted: 05 Sep 2011 11:04 PM PDT

YB Sivarasa sempat menjelajah sekitar kawasan Parlimen Subang sepanjang bulan Ramadhan untuk berbuka puasa di surau dan masjid.

Beliau juga bersama bermorei di beberapa surau bersama dengan ahli-ahli jawatankuasa surau.

YB Sivarasa juga hadir berbuka puasa bersama DYMM Baginda Sultan Selangor di masjid Seksyen 7 Kota Damansara dan Masjid Subang Permai.





Dr Shafie Abu Bakar

Posted by Unknown | Posted on 11:24 PTG

Dr Shafie Abu Bakar


Noramfaizul Mangsa Publisiti Murahan: Senjata Makan Tuan ?

Posted: 05 Sep 2011 06:05 PM PDT

N45 Dr Halimah Ali

Posted by Unknown | Posted on 11:15 PTG

N45 Dr Halimah Ali



APA KATA MAT SABU sebenarnya?Hingga media UMNO terus cop penyokong komunis?!

Posted: 05 Sep 2011 08:47 AM PDT

Mohamad Sabu   
Transkrip ucapan Mohamad Sabu di Padang Menora , 21 Ogos 2011 yang dijadikan isu oleh media dan pemimpin Umno...Editor
Assalamualaikum.
Alhamdulillahirobbil Alamin, Wassalatuwassalamu Ala Ambiya'i Walmursalin, Wa'ala Alihi Wasohbihi Ajma'in.
Yang Mulia Saudara Pengacara Majlis, Yang Amat Berhormat Ketua Menteri Pulau Pinang, Setiausaha Agung DAP yang baru meninggalkan majlis kita, Alfadhil Dato' Dr Mahfoz Muhammad, Naib Ketua Dewan Ulama PAS, juga Pesuruhjaya PAS Negeri Johor, Ustaz Khalid Man Timbalan Pesurujaya, Seluruh Ahli-ahli Jawatankuasa Peringkat Perhubungan Negeri, Seluruh Jawatankuasa PAS Kawasan Tasik Gelugor, Seluruh Jawatankuasa Pemuda , Muslimat dan Seluruh  Alim Ulama , Rakan-rakan daripada Parti Keadilan, Para hadirin hadirat, Muslimin Muslimat yang dihormati sekalian.
Alhamdulillah, sekali lagi kita dapat bertemu pada malam ini, Insya ALLAH lepas raya ni boleh berdiri eloklah kot, aaaa….dah seminggu saya buang kerusi roda, sekarang dah boleh pakai tongkat… aa..jadi lepas raya ni  jadi Pak Maunlah , boleh buang tongkat…
Itu adalah dalam perjuangan ini, nasib saya macam tu nak buat macam mana, aaa….kalau kita nak ikut pasai apa tak kena semua orang….kita, redha dengan apa yang ALLAH uji kita dalam perjuangan ini… saya sendiri "ISA" kena  2 kali….bicara kes mahkamah ni…setakat la 5 kes…..dah menang  dah … 4 , tinggal satu lagi, hak nak mai kedepan hak kita nak saman tu berlambak lagi ,  jadi saya hadapi nasib macam tu …dalam perjuangan ini….nak buat camna…kalau ditahan di balai polis, lokap tu ….selalu lah, Cuma kita rasa apa yang dilalui itu adalah perkara yang kadangkalanya terpaksa,  untuk kita membuat pembaharuan …politik tentulah melalui perjuangan , bukan melalui hamparan permaidani merah…
Hadirin yang dihormati sekalian, sebelum saya pergi kepada perkara-perkara yang  saya nak sampaikan    saya lancarkan dulu kutipan derma pada malam ini, untuk tuan-tuan membantu perjuangan kita, para petugas diminta untuk bertemu dengan mereka yang hadir pada malam ini.

Alhamdulillah bulan Ramadhan, ramai begini hadir dalam majlis penerangan kita, petugas bertemu dengan setiap mereka yang hadir….ini malam sepuluh terakhir, sebarang sedekah jariah kita untuk perjuangan mendaulatkan Islam , menegakkan keadilan, menentang kemungkaran akan mendapat ganjaran di sisi ALLAH Subhanallahu Taala. Para petugas bertemu dengan setiap mereka yang hadir, saya akan cuba terus memberi ucapan.
Isu kemalangan Bersih
Hadirin hadirat yang dihormati sekalian, saya ditempat lain saya tak terangkan  hal kemalangan yang saya lalui , tapi ini kampung saya….Jarak, jadi yang ada ni kawan-kawan, adik-beradik, saya terangkanlah sikit …hadirin sekalian.
Dalam televisyen itu….Pengarah Keselamatan Dalam negeri berbohong, dia tunjuk dengan tourch light yang tu….tengok….kereta pajero tak langgar pun Mohamad Sabu, …..saya buat repot polis 14 julai, Pengarah Keselamatan Dalam Negeri buat kenyataan 22 , dia tak baca repot polis saya….saya dilanggar oleh kereta polis jenis waja….bukan pajero, kemudian dia kata saya jatuh langgar divider….lagi bohong….kereta polis yang belah kepala lutut saya….kemudian dia kata saya berlakon duk atas kerusi roda, dia bukan doktor….lagi dia cakap lagi dia bohong…..lagi dia cakap lagi dia bohong….sepatah tak mai minta maaf sampai hari ini…..dan dia berbohong dalam televisyen…seluruh rakyat Malaysia dengar. Saya jawab dalam majlis ceramah, dalam surat khabar Harakah, surat khabar Keadilan, tapi hadirin sekalian oleh kerana mereka berbohong terlalu banyak, sekarang ni….cakap polis pun orang tak percaya…betui ke dak? ….tambah cakap Najib lagi bohong…aaa tu lah….apa….siakap senohong gelama ikan duri, selalu cakap bohong, lama-lama jadi menteri….
Hadirin sekalian, saya sebut bahawa semasa saya dibawa ke hospital….General Hospital , berada dalam lokap di Jinjang, nak ambik wudhu' , nak pegi bilik air…nak buat statement polis….nak cop jari….semua dipapah oleh polis…..2 orang kiri-kanan, sebab tak boleh jalan…..dan polis yang papah saya tu….saya ucap terima kasihlah….mereka khidmat sungguh, saya nak bergerak ja dia tau saya tak boleh jalan, dia mai angkat…aaa  sampai dah dibebaskan 10 malam….saya diletakkan dihadapan lokap…..orang lain semua berjalan kaki keluar, saya tak keluar …..kereta masuk ambik….itu pada hari sabtu, hari isnin saya pergi ke doktor pakar….doktor pakar …aaa..KPJ Hospital dekat rumah di Shah Alam….dia check , didapati ligament hak orang panggil … urat belakang lutut tu terkoyak…..kena buat pembedahan. Dia nak buat pembedahan hari tu, dia tak boleh buat sebab darah saya cayak….duk makan desprin (sebenarnya Aspirin)….pasal ada hal jantung…..dia kata kena berhenti makan desprin (sebenarnya Aspirin)….4 hari , mai sini , kita nak buat pembedahan….hari Jumaat 15 hari bulan…masuk bilik pembedahan…..pukul 2 petang….pukul 4 keluar dari bilik pembedahan….iaitu dia bubuh satu skru….2 inci setengah….ke dalam lutut ni…jadi saya suruh doktor  bubuh skru sebab saya nak berlakon….hadirin sekelian…pelak….sampai rupa ni….pemain sampai macam tu….jadi hadirin sekelian lepas bubuh skru tu….3 hari lepas tu baru boleh lah menapak…dan Alhamdulillah sekarang dah boleh berjalan dah…..Cuma nak naik …..naik tangga turun tangga tu kenalah bantuan tongkat sikit… Alhamdulillah, lepas raya ni kembali pulih lah kot….boleh berjalan dan boleh bekerja lagi dalam ….dalam parti , dalam perjuangan ini….
Hadirin hadirat yang dihormati sekelian….Oleh kerana dia tak minta maaf sampai hari ni, lepas ni akan diikuti lah dengan tindakan mahkamah….Saya sepanjang dalam perjuangan ni tak meniaga , jadi nak kaya lepas ni …dengan saman jer lah….haaa ….Insya ALLAH….peguam-peguam duk kata …kami banyak dah orang yang nak ambik kes saya ni….hak kes pecah cermin kereta tu…menang di  peringkat Juru, kemudian pihak pendakwa buat rayuan di Mahkamah Tinggi….5 hari bulan ogos, bulan puasa ni jugak….hakim Mahkamah Tinggi mengatakan…keputusan Mahkamah Majistret Nibung Tebal…betul…..iaitu Saudara Mohamad Sabu ni perlu dibebaskan….dan tak perlu membela diri….kita tengoklah , kalau keadaan sesuai peguam kita akan dakwa pulak….kita akan tuntut…pecah cermin dan juga sebagainya….itu serah lah pada peguam hadirin sekelian….jadi saya….terima kasihlah kepada doa tuan-tuan semua….sebab saya banyak melalui kes-kes mahkamah….haaa …..Dato' Seri Anwar teruk lagi…jadi saya ni peringkat  yang agak …kawan-kawan kata banyaklah juga hadapi kes-kes …mahkamah. Tapi, janganlah bimbanglah …kita takut pun mati, berani pun mati…..

Menjelang Merdeka
Hadirin yang dihormati sekelian….sekarang ini pemikiran rakyat….sudah mula berubah….mereka tidak lagi di awal merdeka dulu…aaa…sekarang kita ni….suasana nak sambut merdeka, kita tengok takda orang pun bawa bendera di kereta,…. Ada… setengah tu kereta dia bubuh dekat 200 bendera, tu  hak jenis masuk ayak dalam kepala tu….haa…hak jenis tu ada….tapi orang biasa , saya tak nampak pun….sebab rakyat tak berasa sambut merdeka….sambut merdeka seolah-olah perayaan umno….betul ke dak?  Sepatutnya tokoh pejuang kemerdekaan kena masuk dalam televisyen….kalau nak buh Tengku Abdul Rahman, Dato' Onn pun takpalah…..kena letak juga Dr Burhanudin, kena letak juga Ustaz Abu Bakar Al Bakir, kena letak juga Dato' Ahmad Bustamam, kena letak juga Dato' Ibrahim Yaakob, kena letak juga perjuangan-perjuangan seperti Mat Kilau dan sebagainya…..ini penentang-penentang British….tapi bila merdeka , Tengku Abdul Rahman , Dato' Onn , Tengku Abdul Rahman , Dato' Onn…..kalau gitu umno lah yang layak…..betul ke dak?
Di negeri orang lain , sambut merdeka rakyat ambik bendera letak di pintu rumah masing-masing ….kalau kita pegi Indonesia, di Thailand….tak kira parti politik, pembangkang ke …..kerajaan ke , bila merdeka ni rakyat yang menyambutnya….di Malaysia ni kita tak rasa sambut merdeka, rakyat sambut …..macam umno sambut , bahkan berlaku beberapa tahun lepas di mana Majlis Daerah Raub mintak supaya semua parti politik buat perarakan hari merdeka, maka ….aaa….PAS di Raub itu kebetulan ahlinya banyak bekas-bekas tentera berlatih lah berkawat….elok tak kiralah berkawat puak-puak tentera ni…..banyak duk dalam PAS….nak sambut merdeka di majlis bandaran, sehari sebelum merdeka….mai surat….PAS tak boleh terlibat dalam sambut merdeka….haaa…..ni hadirin sekelian yang berlaku…..
Ertinya sambut merdeka ni seolah-olah kepunyaan umno….sebab tu kita lihat tulisan-tulisan, blog-blog kebelakangan ni….anak-anak muda kata …umph sambut buat apa…bendera pun dia kata serupa bendera Amerika….lagu negaraku pulak….lagu Hawai….kemudian diterjemahkan lagu jadi  Terang Bulan di Indonesia….kemudian jadi lagu Negaraku…mula-mula  saya ingat budak-budak ni melawak….hari tu anak saya tunjuk…dia bukak YouTube…dia kata ayah dengak….ini lagu Terang Bulan di Indonesia….ini lagu Negaraku….hundred percent serupa……ertinya lagu ni lagu di ambik daripada lagu Terang Bulan , bukan lagu patriotik apa-apa pun….sebab tu kita harap….takpalah dah guna pakai nak buat macamana
…tapi kita lihat cara yang dibuat itu memang banyak yang tak kena….bila hari merdeka nanti tunjuklah filem Bukit Kepong….Bukit Kepong polis itu….polis British…hak serang Bukit Kepong tu lah pejuang kemerdekaan….ketuanya Mat Indera….Melayu…..tetapi semua sejarah itu ditutup…..Jins Samsudin buat filem….Jins Samsudin tu umno….cerita Bukit Kepong hak serang Balai Polis tu penjahat…..polis tu polis British, sebelum merdeka, negara kita diperintah oleh British…..tapi dibuat filem yang hero hak pertahan balai polis, hak serang tu pengganas, padahal Mat Indera….ketua penyerang balai polis itu….dan akhirnya dia dihukum gantung di Jail Taiping ….
Begitulah jugak…Tok Janggut , Tok Janggut ni lawan British….tapi sebelum British nak….nak bunuh dia, dia menghasut Sultan Kelantan …untuk mengisytiharkan Tok Janggut sebagai penderhaka….bila isytihar Tok Janggut sebagai penderhaka , barulah Tok Janggut di hukum gantung di Pasir Puteh, Kelantan.
Semua sejarah negara kita mohong….bohong ada, dulu kita duk menyanyi di Jarak tu….rupanya cikgu tu mohong (bohong) kita….cikgu tu pulak Kemeterian Pelajaran mohong dia….jadi , depa duk lawan mohong lah para hadirin sekalian….jadi sejarah kemerdekaan tak kena hadirin sekelian….sebab tu kita tengok pegawai British jadi pejuang kemerdekaan, lawan British jadi jahat….siapa pegawai British? Dato' Onn , Tengku Abdul Rahman. Itu pegawai British…hak lawan British…hak tu pula jadi pengganas… Abu Bakar Bakir pengganas… Dr Burhanudin pengkhianat, kemudian Rashid Maidin komunis….semua hak lawan British jahat…hak sokong British hero….ini pelik bin ajaib….hak lawan British tulah pejuang kemerdekaan…
Takpalah kita ambik alih Malaysia esok…kita ubah balik sejarah nie….boleh ke dak? Bukan kita nak memihak pada siapa….bagi hak betul…kalau kemerdekaan di tangan Tengku Abdul Rahman….ya!....tapi perjuangan kemerdekaan bukan mereka….pejuang-pejuang kemerdekaan kebanyakannya merengkok dalam penjara, di antara mereka lari menyelamatkan diri ke Indonesia, termasuklah Ibrahim Yaakob…kerana nak ditangkap oleh pihak British….
Pembangunan
Hadirin yang dihormati sekalian, begitulah juga hal pembangunan….pembangunan kalau dulu memanglah…umno berkempen, saya sebut selalu mudah…dulu mana ada jalan….La Jarak nak pegi Lunas 15 minit boleh sampai , siapa buat jalan ni? ….umno….haaa….dia senang….macam tu….ceramah zaman Sulaiman Palestin….zaman Dato' Mat Said….dulu nie…..dia mai ceramah gitu……kita nganga dengak….tali ayak Jarak tu siapa buat? …perikatan….ha ini zaman-zaman begitu….sekarang hadirin sekelian….ceramah dan penerangan macam tu dah tak boleh….rakyat nak pembangunan, rakyat nak pembaharuan….yang rakyat tak mahu penyelewengan dan rasuah….haaa ini yang rakyat tak mahu…..rasuah tak mahu, penyelewengan tak mahu….kalau harga sekolah 20 juta , buat dengan belanja 20 juta….kenapa jadi 30 juta? Kenapa perlu "mark-up" price? Naikkan harga 10 juta….beri kat sapa wang ini? …ha ini yang rakyat tak mahu ….sekolah rakyat mahu dak? …mahu….makmal komputer , rakyat mahu…..tapi kenapa buat…rakyat, anak murid belum masuk….dah runtuh, stadium…..rakyat mahu….nak tengok bola, nak bersukan….tapi kenapa stadium bina , tak sampai setahun runtuh…pasai apa jadi macam tu….? Sedangkan kita tengok bangunan, kita tengok tu Padang Kota….bangunan tu 80 tahun, 100 tahun, sampai la duk kukuh…..Bank-bank duk pakai …British buat dulu….bangunan buat lepas merdeka ni….haaa….retak , pecah ….kerana apa?
Rasuah dan penyelewengan
Rasuah dan penyelewengan berlaku….ini perubahan pemikiran rakyat , sebab itulah dalam satu forum….anjuran KrangKraf , Sinar ….Surat khabar Sinar…di Shah Alam baru-baru ini….yang hadir ialah Dato' Ambiga , seorang lagi aaaa… Saifudin Abdullah, Timbalan Menteri….Timbalan Menteri daripada umno….kemudian seorang lagi Dato' Wan Ahmad daripada SPR…..dan seorang lagi Professor Shamsul Amri….yang rambut panjang tu….Professor Shamsul Amri mengatakan BN sekarang …bukan menghadapi rakyat seperti tahun 60an…..rakyat telah berubah dan rakyat telah faham apa dia pembangunan dan sebagainya…maka BN menghadapi penghakisan sokongan rakyat….kalau penyelewengan terus berlaku…..ini di antara petikan kata-kata Professor Shamsul Amri….beliau mengatakan masalah yang umno hadapi sekarang ini ialah….umno berkempen di tahap lama….pemikiran rakyat telah berubah ke tahap baru…mereka masih lagi di takuk lama , iaitu soal siapa buat pembangunan, siapa itu semua….sedangkan pemikiran rakyat telah maju kehadapan….Ini kata Professor Shamsul Amri….
Pilihan raya
Hadirin yang dihormati sekelian, macam dulu kita masuk pilihanraya….bila kalah kita kata takdir , nak buat macamana….kita dapat undi macam tu….sekarang kita akui undi kita tak cukup, tapi kenapa tak cukup? Di antaranya kita tak boleh beri penerangan kepada orang ramai….media tidak adil….ini tuntutan yang dituntut kebelakangan ini ….soal keadilan media ….contohnya , Pengarah Keselamatan Dalam Negeri mengatakan , saya tak dilanggar oleh Pajero….takdak kemalangan….dia berbohong….saya takdak peluang untuk jawab dalam televisyen….kalau saya boleh jawab saya kata…..saya dilanggar pada hari itu oleh Waja….maka rakyat dapat dua penerangan….satu penerangan Pengarah Keselamatan Dalam Negeri….satu penerangan saya , maka rakyat bebas untuk buat pertimbangan…..sekarang rakyat yang boleh buat pertimbangan….rakyat yang mari dengar ceramah malam ni……sebab dia dah tengok televisyen , dia dengar penerangan saya…..macamana rakyat Ijok? Macamana rakyat Selama? Macamana rakyat Parit? Pahat? Padang Tongson?  ….aaaa……hak tak mai ooo…. Ceruk Kudong….Kupang,  Merbau Kudong ka apa semua dalam nu…..ayak melintas…yang tak mai dengar penerangan kita, dia percaya lah kepada apa yang tv bagi tau…
Di sinilah berlaku ketidak ….ketidak adilan media…bukan kita nak apa yang kita cerita mesti rakyat percaya….kita juga nak apa yang pemerintah cerita mesti rakyat percaya….yang pentingnya, kedua-dua dapat peluang memberi penerangan….inilah keadilan media yang kita tuntut….misalnya mereka menyerang , sekarang ini…. PAS alat DAP , naik sepanduk di Terengganu….sepanduk merata kampong , kalau Umno kalah , DAP lah yang menang…..sedangkan di Terengganu , DAP satu kerusi pun tak bertanding….yang bertanding PAS lawan Umno….adalah Keadilan satu dua…. Tu pun Melayu , tapi dia naik sepanduk, kalau Umno kalah ….DAP menang , setengah-setengah orang kampong yang dia tak faham, dia kata habislah…kalau Umno kalah , apa nak jadi Melayu ni…..inilah kata Professor Shamsul Amri….iaitu BN masih bertahan di takuk dengan memperbodohkan rakyat,  sedangkan rakyat bandar,rakyat Internet, rakyat blog…..dah mula mendapat maklumat yang lain….
Oleh itu Barisan Nasional bertahan….undi di kampong-kampong , di pendalaman, tidak lagi di bandar-bandar , saya sebutlah kalau di sebelah bandar sekarang ni…..Shah Alam ka? Petaling Jaya ka? Sebut umno pun orang geli, anak-anak muda…..kamu ni umno ka? ….eeeee….dia geli dengar…..tapi kot Jarak ni, sebut umno dia tak geli lagi….tapi anak-anak muda bandar , dia tau sejarah , dia baca internet, dia tengok laporan semua …..rupanya banyak  berlaku pembohongan sejarah….
BERSIH
Hadirin yang dihormati sekelian…..sebab itu tuntutan kita di antara keadilan media ni…kita tak dapat lagi, terlalu pincang , terlalu pincang….. kita tengoklah menjelang BERSIH , Allah…..saya dipanggil ke Bukit Aman , oleh pemimpin polis yang tingggi-tinggi tu…ketua polis negara , timbalan , dalam cakap dan mereka ….sambut saya dengan mesra saya akui…dan mereka sebutlah,  di antaranya dia sebut, nanti ramai orang datang , nanti meniaga tak laku….saya kata pelik….peniaga tak suka orang ramai…..peniaga yang tak suka orang ramai datang….hantar mereka meniaga di Hulu Tembeling….Hulu Tembeling tau….daripada Jerantut tu, kena naik bot….6 jam nu…..pi meniaga dalam tu….ni tuan-tuan di sini  orang meniaga ni , betui ke meniaga tak suka orang ramai mai….pelik ke dak?  Duk interview dalam televisyen nu….saya tak suka orang datang , nanti perniagaan saya merosot…..ehhhh….pelik , dia kata nanti orang masuk dalam kedai…saya kata orang masuk dalam kedai , kerana hangpa sembur gas pemedih mata….kalau sembur gas pemedih mata , bukan setakat kedai , kandang babi pun kami masuk…..kena gas pemedih mata, kalau babi lari… belum tentu babi dengan kami siapa laju lari….aaa…polis tu diam…. Nak tergelak pun ada depa tu , depa tak berani  gelak , boss ada….jadi beri jawapan yang tak logik hadirin sekelian….aaaa….jadi kita hadirin sekelian, kemudian kita , saya kata kenapa ….kumpulan yang nak mandi darah, sorang pun tak diambil tindakan….puak silat, kami sanggup bermandikan darah….eeiiiii….kita bukan nak pi perang , hang nak mandi darah dengan sapa? Tapi hari 9 hb haribulan hari BERSIH tu …Omar Din hadir tau….tuan-tuan tak nampak  sebab dia meresap….jangan anggap dia tak hadir….dia hadir….tapi dia meresap….ni banyak hadirin sekelian , perkara-perkara  yang tak logik….
Kemudian ini pertubuhan haram….pertubuhan haram…. BERSIH….tiba-tiba Yang Dipertuan Agong jumpa…..takkan Yang Dipertuan Agong jumpa pertubuhan haram…..boleh ka masa…askar dan polis kita   duk berlawan dengan parti komunis malaya dulu….sebelum tandatangan  perjanjian damai tahun 89…boleh dak Yang Dipertuan Agong bertemu dengan  parti komunis malaya….boleh dak? Tak boleh….tetapi BERSIH…Yang Dipertuan Agong bertemu….dan orang yang bertemu tu pulak Dato' Ambiga …bekas pengerusi majlis peguam , Dato' A Samad Said…Sasterawan Negara… A Samad Said ialah penggerak utama Himpunan Bersih ….kalau tuan-tuan nak tau….masa dua tiga hari amaran macam-macam….kalau FRU mai tembak lah apalah semua… amaran,  masa itu , beberapa orang dah goyang….nak jadi…tak jadi , nak jadi tak jadi….Dato' A Samad Said…saya Tanya dia…macamana ni Dato' jadi ka dak himpunan ni?….jangan lihat cakap , lihat tindakan saya….ni Dato' A Samad Said dia bercakap  bila pun sajak ….saya duk depan dia pun saya sebut …Dato' ni rasa nak ajak bini dia pi tidur pun dia sajak dulu…. "Hari sudah larut malam….begitu dingin rasanya kulitku ini….buat apa kita berbual kosong di sini…kan lebih baik pergi beradu…."  , kita tak dak lah kot Jarak ni…..jom tidur….anak semua tidur…. Jomler…..ha jenis-jenis Ustaz Khalid….jenis kita ni  lah….
Hadirin sekelian…..A Samad Said dan hari himpunan tu….saya diberitahulah, sebab himpunan baru ni…saya tak terlibat….kenapa tak terlibat? Kena tangkap awal….depa langgar awal ….12.50 cekop dah….aaaa….jadi tak taulah….tapi A Samad Said , dia berjalan……sampai stadium….berjalan sampai pintu istana….dia tak takut, bila orang tembak gas, dia ambik janggut dia ….tutup hidung….janggut dia sampai pusat tu….saya maksud itu berguraulah ….yang pentingnya….beliau mempunyai semangat yang cukup cekal….terutama dia amat tidak setuju dengan kerajaan BN dalam segi menjaga bahasa…..PPSMI , dia menjadi hero….hantar memorandum  supaya mansuhkan pengajian pendidikan dalam bahasa Inggeris , sebab pada fikiran dia dan cendikiawan Melayu yang lain….kalau berterusan program itu…..Bahasa Melayu akan lupus….. 15 tahun 20 tahun lagi di Malaysia ini…..ni bukan kita kata , orang Kuk Petai (sebenarnya Guaq Petai), orang Jarak ni….ini kajian dibuat oleh para professor….tiba-tiba umno kata , kami pembela bangsa….tak cukup dengan umno, di swastakan pulak kepada perkasa …..aaaa…..padahal….cendikiawan melayu berarak kena gas dan sebagainya….mintak Bahasa Melayu dipertahankan….ketua di antaranya Dato' A Samad Said….sekarang dia boikot semua program kerajaan…..satu program kerajaan, dia di undang, dia dibayar tambang, dia di bayar elaun….adalah duit, sekarang dia boikot semua….orang tanya dia banyak mana duit dia ada? ….dia ada akaun bank 96 ringgit….saya jamin dia kata ,  cukup untuk hidup…ini Dato' A Samad Said….dia kurus….kalau dia makan teh tarik tu…setengah gelas jer….tapi bukan soal itu…ini semangat pejuang tua… hadirn sekelian…..yang sayangkan bangsa dia,  sayangkan agama dia…..saya kagum dengan Dato' A Samad Said ni…..
Tuntutan
Hadirin yang dihormati sekelian…..kita lihat kenapa rakyat nak…ndak….kalah ka, menang pilihanraya ka nombor dua…..yang penting kita nak, pilihanraya adil dan bersih….ini tuntutan anak-anak muda sekarang….media lagi kita lihat, BN bertapak di mana? Dia menang 45 kerusi parlimen kerana undi felda….25 kerusi parlimen kerana undi pos….kenapa undi felda jadi begitu? ….kita tak boleh masuk…..tanya Doktor Mahfuz….kita pergi ceramah di kawasan felda…..polis jadi pekerja umno…..dia mengawal, kepong kita ….tak boleh bersyarah…yang datang ….masuk dalam markaz, ahli PAS….hardcore,  ahli Keadilan hardcore ….yang tu tak perlu ceramah…..betul ke dak? Takkan macam Rahman Ayam ni perlu dengak ceramah…..untuk nak menentukan dia nak undi siapa? ……tak perlu…..yang kita perlu orang ramai….orang ramai….tak boleh dengar ceramah kita….di felda-felda , polis jadi jentera umno…..bukan lagi  keselamatan rakyat….tapi jaga keselamatan umno….saya sebut di Bukit Aman , depan Ketua Polis, Timbalan Ketua Polis Negara , dan….dan pemimpin-pemimpin tinggi polis ….saya kata….polis sekarang dilihat menjaga umno….bukan menjaga rakyat….hangpa ingat aku kata depan hangpa ni ka?....naik-naik atas tu….dalam parlimen …menteri  aku jerkah macam tu jer….zainudin maiden tu…jerkah macam tu ha….pasai dia kata apa? ….mementingkan sukan negara lebih penting dari sembahyang….haaa….aku kalau hangpa maki PAS takpa…..maki  ISLAM , lompat selalu lah….kalau dia tak tarik saya merudum….sampai ke peringkat speaker parlimen akhirnya….dah dia tangguh 20 minit… masuk gitu ….dia mintak lah Zainudin Maiden tarik balik….iaitu mementingkan nama negara….sampai tak perlu sembahyang….dia tarik balik , barulah saya duduk….aaa ni…..hak jenis pusak dua ni…ketegak….jadi sekelian…jadi saya sebut….tapi belum terlewat , pasukan polis belum terlewat untuk buat perubahan….supaya mereka menjaga rakyat, menjaga undang-undang, menjaga perlembagaan…. bukan menjaga umno….sebab umno kalah nanti polis akan terus bertugas di bawah pemerintah baru….ini yang kita ingatkan , polis pun banyak datang malam ni….sebab kita , kita tak mahu mereka….mereka menjadi pengawal kepada umno , pengawal keselamatan negara, pengawal rakyat….pengawal perlembagaan…itu sewajarnya….peranan dimainkan oleh pihak keselamatan….
Rusuhan
Dan hadirin sekelian , kita tengok….himpunan BERSIH , apa yang berlaku….polis yang buat rusuhan , bukan rakyat….betul kan? ….tembak sana…tembak sini….mati orang….ooooo…..semua pura-pura , saya pura-pura duk atas kerusi…. Bahrudin tu pura-pura mati…. Eh , dia tak mati tau….hangpa pegi tengok di rumah dia… La duk ada tu pura-pura mati….pengawal Anwar Ibrahin tu…pura-pura pecah tulang pipi….pemuda kita daripada Balik Pulau…pura-pura hilang gigi 11 batang….hilang gigi, kelongsong peluru tu masuk mulut….dia tembak…pruuuum , patah semua depan ni….
Hadirin sekelian, dan …walaupun kita begitu, saya tetap rasional…iaitu pasukan keselamatan boleh lagi buat perubahan….kembali kepada tugas secara professional….ini kehendak rakyat sekarang….bukan kehendak rakyat tahun 60 an….rakyat sekarang rakyat twiter….rakyat facebook…tak boleh tipu….oooo kami tak dak berlaku kezaliman….rakyat dilayan dengan baik….
Zaman i-pad
Hadirin sekalian….zaman sekarang , orang pi tunjuk perasaan , bawak i-pad , bawak black berry….pruup…prooom dia hantar pada kawan dia….hantar kepada seluruh dunia dah….ambik gambar…pruuup,  semua orang dah tengok…penyepak…kena tendang… kena cekik….hak polis punya ….  2 minggu baru tunjuk….he he…2 minggu mestilah hangpa pinda….betul ke dak? Sebab tu , dia boleh tipu lah orang-orang  dalam …apa…siaran-siaran tu…. orang Pahit , orang Pahat …orang dalam tu…. orang Selama …orang belah Ijok ….tu pun Ijok pun  ada internet dah  la ni….jadi orang dah tengok keadaan…jadi  tak boleh, sekarang rakyat nak pembaharuan….haa ini yang …yang professor Shamsul Amri  mengatakan SPR dan kerajaan kena sedia buat perubahan…kerana perubahan….berlaku pada rakyat….

Daftar pemilih
Hadirin sekelian, kalah menang dalam pilihanraya perkara kedua , tapi kita nak pilihanraya yang adil , kita kata bersihkan daftar pemilih, Pengerusi  SPR dan Timbalan kata ….mana ada pembangkang bohong….mana ada daftar pemilih yang tidak betul? Sekarang saya kata tadi zaman komputer , zaman internet , zaman IT….pemuda kita cari-cari ….tammm…jumpa 17,000 lebih , nama yang 2 kali berulang….ada pulak di Selangor hadirin sekalian perumahan….rumah 35,  37 , 39 …rumah takat tu….pengundi dia ada lagi rumah  41 , 43….. rumah takda…pengundi penuh….dibuktikan oleh kita PAS dan juga Pakatan Rakyat di Selangor….bagaimana tak dak rumah, didaftarkan rumah-rumah hantu….berdebat dan berjumpa dengan SPR …. akhirnya….sekarang mereka mengaku….banyak daftar pemilih tak betul….haaa….bukan soal kalah menang , soalnya…kalau kita …kalau kita menang pun takpa….BN kalah pun takpa….tapi yang penting kita nak pilihanraya yang adil dan saksama….ini yang …dan kita lihat Mismah , bagaimana dia jadi warganegara lebih kurang 10 pagi…. 4 petang  ….dah jadi pengundi….sedangkan kita kena ambik borang , kena  hantar, kena pergi ke pejabat pos nak daftar jadi pemilih….warganegara asing begitu mudah…kerana apa?  SPR …agen SPR dan agen Jabatan Pendaftaran Negara buat kerja ….daftar mereka ni sebagai pemilih , untuk memenangkan umno dan Barisan Nasional  seperti yang dibuat di Sabah….
Jumpa German
Sekarang terdedah pada dunia….tuntutan BERSIH tu betul….tak dapat lari dah….dan baru ni…saya dipanggil , saya ….Nurul Izzah , Tan Seng Giaw….saya pun dipanggil kerana….Timbalan Menteri Luar German datang melawat…dan dia nak jumpa kami….saya pergi lah…..jumpa di pejabat duta German….kita terangkanlah hal pilihanraya di Malaysia….kepada mereka , bukan soal siapa menang , siapa kalah ….tapi cara pilihanraya yang tidak betul….daftar pemilih yang tidak betul….media yang tidak betul….kami tidak boleh ke tv dan radio memberi penerangan….seperti di negara tuan….dia kata …takpa…dia kata negara-negara barat….yang menjalankan demokrasi, kita nak minta Malaysia….keluar daripada  alam kolot…. kuno…. konservatif…. lepas tu hadirin sekelian …..saya dengar Najib umum….nak tubuh Jawatankuasa Select Komiti….barangkali tekanan dari negara-negara orang putih ni lah….dan pemimpin mereka datang nanti…. Raja German…di antaranya dia kata , dia nak jumpa kerajaan, dia nak jumpa NGO , nak jumpa jugak Pakatan Rakyat….dan salah seorang tentulah aku…..
Hadirin sekelian….bukan kita nak qiblat pada barat…tidak….kita nak pilihanraya yang adil….kalau pilihanraya yang adil…BN nak menang…menanglah….takpa….kalau kita menang pun takpa lah…pentingnya pilihanraya yang adil , media yang adil….ini tuntutan kita mula di dengar….sekarang ini walaupun mereka buat ke dak….tapi dah akui… 2 hari lepas ….Pengerusi SPR mengatakan secara resmi …keluar dalam televisyen semua….dia sanggup untuk bertemu sekali lagi , dengan jawatankuasa BERSIH….yang sebulan dulu mereka kata haram….sekarang nak bertemu dengan BERSIH…..
BN=Barang Naik
Inilah hadirin sekelian….sebab tu sampul raya….Jabatan Lujnah Mahfuz Omar….Dato' Mahfuz Omar kempen …mari kita menentang BN….BN tu barang naik….saya lancarkan semalam di Kampung Baru, Kuala Lumpur , tempat Allahyarhamah Doktor Lo'lo' …sampul raya tu kita tak tulis BERSIH….kita tulis tidak kotor….haaa….sebab BERSIH ni…tidak boleh….haaa tulis tidak kotor…..haaa jadi hadirin sekelian….. bila dilihat keadaan begitu sekarang ini…. Select Komiti pun nak buat…tiba-tiba dia kata….pilihanraya boleh buat bila-bila masa sahaja, tak perlu tunggu keputusan Select Komiti atau pun Jawatankuasa Pemilih Khas untuk mengkaji …hal sistem pilihanraya di Malaysia….bila buat begitu …saya tak tahu lah , kami akan mesyuarat 24 haribulan….nak ambil pendirian Pakatan Rakyat….ahli parlimen kita…perlu atau tidak…duduk dalam jawatankuasa itu…..Najib …main-main kita nampak…..walaupun pihak SPR kita nampak….dia dah kona dah…dia rasa nampak… sedikit ada kesungguhan….untuk mendengar pandangan BERSIH terutama…..hal daftar pemilih…
Bila pemuda kita, Suhaizan Kayat….seorang pemuda kita yang bijak dalam hal komputer….dia bekas pensyarah….dia dapati hadirin sekelian…..di Johor , banyak ahli umno….yang daftar mengundi….boleh mengundi 2 kali…..kemudian didapati dalam tentera….dia bawak, beberapa orang bekas pegawai tentera….buat dalam press conference….pegawai tentera tu kata….merekalah yang menipu undi dalam pilihanraya dulu…pangkah bagi pihak kawan-kawan yang lain …menderu….mereka buat pengakuan dalam surat khabar Harakah….yang mereka dulu pangkah bagi pihak rakan yang lain….tiba-tiba Ketua Turus Tentera Malaysia keluar kenyataan …tak berlaku…pilihanraya kami berlaku dengan adil….saya tidak mahu kata adil atau tak berlaku….Ketua Turus tentera tidak boleh terlibat dengan politik kepartian….setuju atau tidak? Kalau ada tuduhan…Menteri Pertahanan , Timbalan ….atau Kementerian Pertahanan kena jawab….atau SPR …bukan tentera yang beruniform…..sekali lagi Najib telah buat silap….mengajak tentera terlibat dalam politik kepartian….ini cukup silap….saya yakin kesilapan mereka itu….mereka sedar,  sebab tu 2  hari berita tu , dah tak dak…..saya dengar sahaja keadaan itu…saya pergi hari tu, kebetulan …mesyuarat PBA…saya mintak Yang Amat Berhormat Lim Guan Eng ….pejabatnya tolong panggil wartawan….saya nak buat press conference….saya nak tegur kesilapan yang dilakukan oleh Ketua Turus Angkatan Tentera….kalau ada tak puas hati…mesti Kementerian Pertahanan  jawab….SPR jawab….bukan pasukan beruniform…kerana tentera dia wajib berkecuali…kerana tentera , berkhidmat di bawah Yang Dipertuan Agong….betul atau tidak? Ni Najib buat silap banyak ni….ni tak kena….sebab hadirin sekelian kalau tentera terlibat dalam politik kepartian…..rosak habis Malaysia ini…..dan kita harap ,  perbuatan yang berlaku tiga …empat hari lepas …cukup takat itu….jangan ulang lagi ….ada benda tak puas hati….mengadu kat Menteri Pertahanan…Menteri Pertahanan akan jawab , atau SPR …..bukan pihak tentera sendiri…kalau mereka yang menjawabnya….dia akan jadi politik kepartian, dia tidak sihat di Malaysia…sejak merdeka hingga sekarang….tentera di sanjung tinggi….penghormatan kepada mereka tinggi….dan mereka berkhidmat di bawah panji-panji Yang Dipertuan Agong ,  bukan bawah umno….bukan bawah  PAS…..bukan bawah sesiapa….mereka di bawah panji  Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong….
Bersih di luar negara
Hadirin yang dihormati sekelian…..ini kita lihat , kepincangan hal pilihanraya…yang sekarang menjadi bahan perbincangan umum….BERSIH tahun ni…..himpunan di Kuala Lumpur…..saya ucap tahniah lah kepada tuan-tuan…..disekat macamana ….diugut macamana….berpuluh ribu, ratus ribu hadir….bahkan di seluruh dunia kali ini paling banyak…35 tempat berlaku….himpunan serentak , di Melbourne, di Sydney, di Brisbane, di London, di New York, di Kampuchea….ada…..di Dubai, di Kaherah, berlaku di 35 tempat….Cuma di England , tunjuk perasaan takda masalah….rusuhan tak boleh lah….sekarang ni Timbalan Ketua Polis cuba samakan tunjuk perasaan dengan rusuhan….tak betul…..rusuhan…bakar kereta , rompak bank , rompak kedai….itu pun kita tak setuju….kalau ada orang yang buat macam tu….kita dengan polis bergabung tenaga….ligan puak-puak ni…..setuju ke dak? Kita tak mau….kita mau aman…..di England tunjuk perasaan , aman…..rakyat Malaysia menyanyi lagu "Yellow Submarine"…..yellow submarine…yellow submarine…..dengan polis-polis semua menyanyi….jadi ni masalah submarine ni masalah….kapal selam yang dibeli….yang perbicaraannya akan berlangsung bermula bulan sembilan ni…..di Paris , tentang rasuah dan penyelewengan yang saya dah terang dah….dan kawan-kawan terang dah banyak tempat….saya nak sebut di sini….hadirin sekelian….kesedaran untuk mintak pilihanraya yang adil….sekarang inilah tuntutan rakyat….dan dalam umno pulak, semakin hari semakin berpecah….sekarang lahir kumpulan Amanah Merdeka , yang diketuai  oleh Yang Berhormat Mulia Tengku Razaleigh Hamzah , Amanah Merdeka ni salah seorang bekas menteri yang duduk dalam  jawatankuasa itu…..dia jumpa orang kita , dia kata ….wajib jatuhkan kerajaan BN pilihanraya ke 13 , dia kata wajib….bekas….dia bekas menteri , masih umno….saya kata nak tolong kami ke pilihanraya akan datang? ….tentu….Kemudian dua tiga minggu lepas , lahir lagi satu kumpulan….Penawar , juga veteran umno…yang tak puas hati dengan pemerintahan Najib….
Melayu tak sensitif
Cuma akhirnya saya nak sentuh di sini….orang Melayu…tadi saya sebut sikit , dalam tazkirah ringkas….tazkirah saya bulan ini di Selangor…ini ajalah tajuknya…orang Melayu tidak sensitif dalam hal penyelewengan….sedangkan ISLAM tidak mengajar begitu….Omar Al Khatab…pakai baju baru pun ditanya oleh penduduk waktu itu…mana kamu ambik duit beli baju baru….sifat hisbah , accountability yang dididik oleh ISLAM pada waktu itu…gabenor yang tambah kekayaan tak ikut peraturan….Omar hukum….sebat….ini hadirin sekelian, accountability hisbah di zaman kehebatan ISLAM….sekarang orang ISLAM dia tak peduli….bila kita cerita Rosmah, disebut oleh pegawai kastam, dapat gambak semuanya….cincin 24 juta , cuba tuan-tuan cakap pada orang Cina….sebut ajer cincin 24 juta , …..aiiiyaaa……mana dia angkat itu wang ..aaaa…..gua sendili tak dapat oooo….kalau dia culi wang kita….ini talak boleh….Melayu…kita cerita Rosmah ada cincin 24 juta….dia diam, serupa lembu kenyang ….balik petang nak pegi masuk relau….buat dek ajer….kita cerita rumah Najib , bil ayak 30 ribu sebulan….dia tak rasa, Melayu tak rasa apa….Cina marah….30 ribu , ni hang mandi apa ni ….mandi orang ka mandi badak ni? Pembaziran ….dia suruh rakyat berjimat….kita , harga ayam naik…harga tepung naik, harga gula naik…..wang 28 ribu juta hilang…..hospital tak cukup pakar….yang nu tak cukup, yang ni tak cukup….duit kita hilang…tapi kita cerita pada orang Melayu tak sensitif….betul ke dak ni?
Duk  tu keadaan sekarang ni…..mereka main isu perkauman nak pertahan undi orang Melayu kepada umno dan BN ….cina tak dak dah, india pun serupa dah…india pun dak balik kat kita habih dah….cina ni sebut….sebut dacing tu….umph….dah tak mahu langsung dah…..tapi Melayu dia tak sensitif , bila cerita hal penyelewengan…..hadirin sekelian , kita harap kita balik kepada perjuangan asal , perjuangan ISLAM , terutama di bawah Nabi Muhammad S.A.W, para sahabat Baginda yang terkemudian…iaitu amar ma'aruf , nahi mungkar , disebut oleh Dato' Dr Mahfuz tadi…..mesti  kita hidupkan….walaupun yang memerintah nanti kerajaan Pakatan Rakyat , kalau berlaku penyelewengan ….rakyat akan bangun di atas sifat amar ma'aruf , nahi mungkar….untuk kita menuntut keadilan….
Setakat ini lah ucapan , para hadirin sekelian kita harap pilihanraya akan datang…rakyat akan berubah, Sekian…dahulu Wassalamualaikum Warahmatullahi wabarakatuh…..

MY VOICE FOR NATION

Posted by Unknown | Posted on 11:09 PTG

MY VOICE FOR NATION


DAP claims Rasah postal voters using army spouses’ IC numbers

Posted: 05 Sep 2011 10:04 PM PDT

念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang

Posted by Unknown | Posted on 9:21 PTG

念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang


【念念有辞】怎能轻慢以待?

Posted: 05 Sep 2011 05:54 AM PDT

Article published on the Website of Chinese newspaper Chinapress.com.my

出国走走,不论是工作还是旅行,绝大部分的人应该都会喜欢,毕竟体会不同的风土人情和美食可是一大乐事。贵为一国首相,纳吉出国走走的机会绝对不会少。与此同时,开销之庞大也不是常人能够想象。

正副首相与夫人自2008年至2011年6月出国官事访问开销,分别为RM 17,118,650.58 58及RM8,020,328.0 7,总额达到RM 25,138,978. 65。

其中,首相纳吉及夫人的官事访问开销,按年分别是2008年为RM 1,739,332.85、2009年为RM 4,811,837. 48、2010年为RM 5,140,307元99人,而2011年截至6月为RM5,427,172. 26。

纳吉夫妇单单是今年上半年的出国费用,全都高于过去三年的全年开销,不晓得到了年底这笔账又会攀高多少。这对一个提倡撙节的政府而言绝对是一大讽刺。

纳吉夫妇出国不仅开销大,时间也也长。从2009年4月3日上任至2010年10月19日这段期间,纳吉当了588天的首相,可是却有274天是人在国外,近乎一半的时间首相人都不在国内处理国务。
(More......)

魏宗贤文打烟之声 Gwee Tong Hiang for Bentayan

Posted by Unknown | Posted on 3:21 PTG

魏宗贤文打烟之声 Gwee Tong Hiang for Bentayan


道路设计欠佳又酿车祸

Posted: 05 Sep 2011 01:13 AM PDT

文打烟区州议员魏宗贤主办欢庆中秋节

Posted: 04 Sep 2011 10:27 PM PDT

i n t a n h i j a u

Posted by Unknown | Posted on 3:13 PTG

i n t a n h i j a u


APA MOTIF KELAB PUTERA BAWA BANYAK PESERTA KE SOMALIA..?

Posted: 05 Sep 2011 06:43 AM PDT

KOTA BHARU, 5 Sept: Ketika Allahyarham Noramfaizul Mohd Nor dikenang sebagai seorang wira, persoalan baru pula timbul apakah motif Kelab Putera 1Malaysia membawa begitu ramai ahli rombongan ke Somalia.
Rombongan sehingga 54 orang termasuk petugas media tentunya mebabitkan kos begitu tinggi dan siapa pula menanggungnya.
Bagi Pemuda PAS Kelantan kos menanggung begitu ramai ahli rombongan sebenarnya boleh diguna menyediakan keperluan untuk disampaikan kepada mangsa di Somalia.
Ketuanya, Abdul Latiff Abdul Rahman mempersoalkan apakah alasan Kelab Putera 1Malaysia membawa begitu ramai anggota rombongan.
"Jika dilihat mana-mana misi kemanusiaan antarabangsa yang dianjurkan NGO dinaungi Umno mereka lebih mementingkan publisiti dan mempolitikkan misi.
"Sebelum ini dalam misi bantuan ke Gaza penganjur mempolitikkan misi tersebut sehingga Timbalan Presiden PAS, Muhamad Sabu yang sepatutnya berucap dibatalkan di saat-saat akhir.
"Tindakan itu menyebabkan beberapa NGO menarik diri daripada menyertai misi dan meneruskan misi secara bersendirian," katanya dalam satu kenyataan di sini.
Ketua Umno Johor Bahru, Datuk Shahrir Samad hari ini dilapor mempertahankan misi bantuan kemanusiaan ke Somalia anjuran Kelab Putera 1Malaysia dan tidak menganggap sengaja mencari publisiti.
Allahyarham Noramfaizul (gambar) yang bertugas sebagai jurugambar Bernama TV meninggal dunia baru-baru ini akibat terkena tembakan curi ketika menyertai misi anjuran Kelab Putera 1Malaysia.
Abdul Latif yang juga Adun Mengkebang berkata, berdasar pengalaman lepas terbukti ada maksud tersirat di sebalik misi kemanusiaan anjuran Kelab Putera 1Malaysia, di mana lebih bermotifkan kepentingan politik.
"Ini dapat dibuktikan juga dalam misi bantuan kepada rakyat Malaysia di Mesir di mana Kelab Putera 1Malaysia mempolitikkan misi tersebut sehingga wakil kerajaan Kelantan dinafikan untuk menyertai rombongan terbabit," ujarnya.
Selain itu berdasar pengakuan beberapa anggota rombongan mereka tidak dibekalkan baju kalis peluru dan tiada latihan keselamatan sebelum misi ke Somalia berlangsung.
Kata beliau juga jika dibandingkan misi bantuan kemanusiaan antarabangsa dianjur NGO lain seperti Yayasan Amal Malaysia dan Misi Cakno Palestin mereka tidak mencari publisiti secara berlebihan.
"Saya juga berharap agar mana-mana misi bantuan kemanusiaan selepas ini supaya mengambil berat soal keselamatan bukan hanya untuk mencari publisiti murahan daripada musibah menimpa orang lain.
"Janganlah berterusan mempolitik misi bantuan yang dianjur semata-mata kerana mereka mempunyai hubungan rapat dengan pemerintah," katanya.
Abdul Latif turut merakamkan ucapan takziah kepada keluarga Noramfaizul dan mendoakan semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya.(harakahdaily)

Comments for Wee Choo Keong

Posted by Unknown | Posted on 1:10 PTG

Comments for Wee Choo Keong


Comment on Greetings from Khazanah: Fly AirAsia fly by Save Malaysia From Vultures

Posted: 05 Sep 2011 06:48 AM PDT

Azman and Rashdan think that the rakyat tak FIKIR like them. They didn’t know that the Rakyat knew that in the secret share deal both of them are BINAing something. what? Azman said Tahu Sama Tahu! Thats why Tony just love both of them. Tony loves both of these 3 Bina tidak Mahu FIKIR because they love to protect companies especially private limited company like AirAsia X Sdn Bhd!

Malaysia should be proud of these two because they want to use public fund through to help limited company because they have acquired the principle of caring society. They should be more caring to help a few more thousand sdn bhd. Big problem here because the directors are not their good friends so cannot help.

I think that we better ask PM Datuk Najib to sack both of them not only to save MAS but Malaysia.

Comment on Greetings from Khazanah: Fly AirAsia fly by Robert

Posted: 05 Sep 2011 04:44 AM PDT

Tan Sri Azman Mokhtar dengan kawan dia yang Tidak Berfikir/Tiada Otak tak payah dengan susah nak matikan Firefly, jual Khazanah kepada Tony aje. Rakyat Malaysia semua bodoh jangan takut. Nanti PR 13 Najib baru tahu.

Kalau saya jadi PM saya akan buang Nor Yakob, Amok dan Rasdan dari Khazanah. Kemudian Azman Yahya, Tna Sri Mohd NOr dan Wan Azmi. Semua ni tidak boleh dipakai lagi.

Comment on Greetings from Khazanah: Fly AirAsia fly by Anonymous

Posted: 04 Sep 2011 11:40 PM PDT

This nor yaakob guy screwed up everything he touch. First He screwed mahathir, then paklah n now najib. No wonder people cal him black midas .

Comment on Greetings from Khazanah: Fly AirAsia fly by Razak

Posted: 04 Sep 2011 11:27 PM PDT

For a start Rashdan must be removed immediately and all the AirAsia people must be also removed from MAS management.Azman Yahya is questionable. Wan Azmi has no clue about aviation industry. Why is he in MAS? to do what? Draw salary?

So the PM must get rid of all the dead wood that were recently appointed to “SAVE” MAS. Bullshit! Save what? Save their own friends and to do more damage to MAS. Just remove them and MAS will have a better chance of surviving.

I agree to the call for PM to step in to save MAS from these bas..ds. They are not fit to be anywhere in the GLC except their own grandfather companies.

Najib – please take immediate step to remove Rashdan and Amok immediately and appoint professionals to run MAS. Mohd nor is just a YES man. No point.

Tank you MR PM. MAS needs you now not Tan Sri Nor Yakob.

Comment on Greetings from Khazanah: Fly AirAsia fly by The jury

Posted: 04 Sep 2011 11:04 PM PDT

Spot on Jay, the mentioned names must response to YB, failing which they are considered guilty as charged.

Comment on Greetings from Khazanah: Fly AirAsia fly by K Melanun

Posted: 04 Sep 2011 10:14 PM PDT

it seemed to me that this Run Amok and Rashdan are both trying their best to undermine the PM, who is trying so hard to work a better Malaysia.These two were trying their best to work for a better AirAsia.

Lebih baik jual Khazanah kepada Tony Fernandes lagi baik.Harpakan pagar pagar makan padi!

Comment on Greetings from Khazanah: Fly AirAsia fly by Aziz

Posted: 04 Sep 2011 10:08 PM PDT

At the rate this share swap is moving with cancellation of Firefly flight during raya and stopping services for profitable routes from JB to KK and etc, this Bina Tak Fikir Rashdan was showing to his boss Tony F that he was doing what he can to kill Firefly for the benefits of AA.

Rashdan why don’t you join the board of AirAsia or AirAsia X and help them directly. stop pretending to be working for MAS. You are not. We can see it.

Why can’t he PM see that? The PM must stop the rats from eating up MAS slowly. at this rate things are going, I will not be surprise if Khazanah had to do another share swap in a year time to save MAS.

Comment on Greetings from Khazanah: Fly AirAsia fly by Jay

Posted: 04 Sep 2011 09:28 PM PDT

Azam Mokhtar, Mohammed Rashdan and Nor Yacop please answer what have been stated in YB’s blog. Why so quiet?

If cannot answer the postings better resign lah. You all are too much. o

It is about time that PM sack all the trio from office as they are no performers and at the same time not looking after the interests of MAS. If they can do such things to MAS, how about other GLCs.

YB you should also start your research on other GLCs. Stop the rats from their activities.

Comment on How many years did Khazanah sleep on the huge debts owed by Alwafeer Air to MAS? by Harpoon

Posted: 04 Sep 2011 08:52 PM PDT

I told you many time, Amokh didn’t know how to run a business. What he knows is he has access to unlimited fund from Malaysian wealth. He just put any “business plan”. Success or fail he does not matter because it is not his pocket money. Then he put another business plan, the same happen time and again until the treasury run out of money. I don’t rule out any “ketirisan” happens in between especially “consultant fees”, underwriting viz-a-viz…….

Comment on Greetings from Khazanah: Fly AirAsia fly by Kamal

Posted: 04 Sep 2011 10:07 AM PDT

The deal stink. It was so obvious that they just want to kill Firefly. I am told that Firefly is making money and why Firefly had to stop its popular services to Sarawak and Sabah. Why must it cancel its flight during the Raya season. I would have thought that they should increase their flight.

No business man with the right mind will do what they did and are doing to Firefly.

If they honestly want to help MAS they wouldn’t have even thought of the deal in the first place. Tan Sri Azman and Rashdan the shameless beings on earth.

SUARA PERAK

Posted by Unknown | Posted on 11:49 PG

SUARA PERAK


Media Post : Mekanisme Untuk Membetulkan Dasar Lama

Posted: 04 Sep 2011 11:43 PM PDT

Blog@Wengsan...博客@永山

Posted by Unknown | Posted on 11:08 PG

Blog@Wengsan...博客@永山


PM Perlu Jelas Sebab Beliau Bercuti Di Perth Pada 31 Ogos

Posted: 05 Sep 2011 09:36 AM PDT

:: cina islam | 2011 ::

Posted by Unknown | Posted on 7:42 PG

:: cina islam | 2011 ::


Warganegara segera lebih bahaya dari Komunis

Posted: 05 Sep 2011 04:08 AM PDT

7 Syawal 1432H. [MOD] -
Nazri Abdullah

KUALA LUMPUR, 5 Sept: Memberikan hak warganegara kepada warga asing dan seterusnya mendaftarkan mereka sebagai pemilih adalah lebih bahaya dari pengganas Komunis, kata Salahudin Ayub.

"Kita nak beritahu kepada Umno BN, memberikan warganegara kepada warga asing dan mendaftarkan mereka sebagai pemilih lebih bahaya dari pengganas Komunis," kata Naib Presiden PAS itu kepada Harakahdaily.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian berkata demikian sebagai membidas tindakan Umno BN yang menyerang Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu dalam isu Mat Indera.

Mohamad pada satu ceramahnya sebelum ini mendakwa Mat Indera sebagai pejuang sebenar menentang penjajah dengan menyerang British di rumah pasung Bukit Kepong.

Umno bagaimanapun menuduh Mat Indera sebagai pengkhianat bangsa kerana bersekongkol dengan Komunis dalam serangan itu sekaligus menghentam Mohamad yang membela perjuangan Mat Indera.

Mengulas lanjut Salahudin berkata, Umno menggunakan isu tersebut semata-mata bagi menutup isu pemberian MyKad kepada pemegang kad merah yang didedahkan Pakatan Rakyat sebelum ini.

PAS dan pelbagai pihak sebelum ini mendedahkan wujudnya sendikit memberikan taraf warganegara kepada penduduk tetap dan didaftarkan sebagai pengundi dipercayai untuk Pilihan Raya Umum ke-13.

Perkara itu dikesan melalui semakan dalam Sistem Pendaftaran Negara (JPN) yang mendapati sehingga suku kedua (Mac-Jun) 2011, terdapat 1,108 kes pemegang kad pengenalan Merah diberikan MyKad khususnya di Selangor.

Turut menggemparkan negara sebelum ini, pertukaran status warganegara dalam masa singkat iaitu penduduk tetap pada sebelah pagi dan bertukar menjadi warganegara sebelah petang.

Ekoran itu, ahli parlimen Pakatan Rakyat mendesak Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak memanggil sidang Khas Parlimen.

Najib bagaimanapun enggan berbuat demikian dan hanya mengumumkan akan menubuhkan Jawatankuasa Khas Parlimen bagi Pembaharuan Sistem Pilihan Raya.

Harakahdaily/-

Kenapa ramai nama askar Inggeris pada tugu negara?

Posted: 05 Sep 2011 02:00 AM PDT

7 Syawal 1432H. [MOD]
Setujukah kalau kita katakan bahawa kita hanya ada sebelah buku sejarah iaitu versi UMNO sedangkan Inggeris mempunyai buku sejarah tentang negara kita yang lebih lengkap yang tersimpan di London.
  1. 1. Benarkah UMNO tidak pernah berperang dengan British dan pemimpinnya hanya berunding untuk mendapat kemerdekaan. Jadi Tunku adalah perunding atau pejuang ?
  2. Sebelum Merdeka British begitu terancam dengan PKM selepas merdeka UMNO pula, walaupun sudah berdamai (1989) tetapi tetap gelabah. Apakah mereka bimbang mengenai hakikat sejarah yang akan terbongkar?
  3. Benarkah ramai tentera British telah menjadi korban gerila Tentera Pembebasan Rakyat Malaya (TPRM) yang terdiri dari seluruh bangsa rakyat Malaya yang bergabung tenaga bersama PKM?
  4. Bilakah semboyan MERDEKA bermula dan siapakah pemulanya?
  5. Benarkah ramai perajurit TPRM juga telah terkorban menentang tentera penjajah Inggeris sejak darurat 1948 hinggalah merdeka. Apakah maksud pernyataan ini?
  6. Kalau merdeka tanpa pertumpahan darah kenapa begitu ramai nama-nama askar Inggeris yang mati direkodkan di tugu negara kita. Kenapa mereka mati? Mempertahankan siapa - tanah jajahan atau rakyat Malaya?
  7. Benarkah Darurat 1948 adalah perang terhadap rakyat yang berjuang bersemboyankan merdeka. Mereka ditangkap, dipenjara dan dibunuh yang terlepas menyusup ke hutan bergerila membentuk TPRM.
  8. Akta darurat 1948 adalah demi keselamatan negara atau keselamatan imperialis Inggeris di Malaya?
  9. Benarkah Darurat 1948 ini diisytiharkan sesudah kuasa penjajah Inggeris melihat PKMM, AWAS, API, PKM, BATAS, Kesatuan Buruh dan lain-lain telah berjaya mengumpulkan berjuta rakyat Malaya di bawah PUTERA-AMCJA untuk mengusulkan negara merdeka berpelembagaan.
  10. Benarkah Darurat 1948 diistiharkan bagi mengekang tekanan dan suara merdeka di bawah PUTERA-AMCJA pelbagai kaum rakyat Malaya ketika itu.
  11. Benarkah HARTAL yang dilancarkan pada 1948 adalah antara penyebab kuasa imperialis Inggeris melancarkan akta darurat 1948 … dan kenapa?
  12. Siapakah yang sebenarnya dalam keadaan darurat – imperialis Inggeris atau rakyat kerana kebangkitan seluruh rakyat ketika itu … ?
  13. Benarkah akta ini adalah muslihat untuk British tidak mengisytiharkan perang sedangkan ia suatu perang terhadap rakyat yang berjuang menuntut Merdeka dengan membawa masuk 400,000 tentera dari tanah-tanah jajahannya ke Malaya?
  14. Kerana akta ini ramai pemimpin PKMM, AWAS, API serta lain-lain parti yang berjuang untuk menuntut merdeka telah bersama PKM dan berjuang dengan senjata menentang Inggeris dan kenapa?
  15. Jika mereka tidak memilih hutan dan gerila apakah pilihan yang ada untuk mereka kerana seluruh parti-parti progresif telah diharamkan. Apakah mereka perlu memilih rumah pasung Inggeris (balai polis), penjara atau tali gantung (UMNO sahaja yang tidak diharamkan ketika itu kerana ia ditaja oleh British).
  16. Kenapa perang dalam negeri terus berlangsung selepas merdeka. Bukankah ini antara syarat yang dikenakan Inggeris untuk merundingkan kemerdekaan? Apakah signifikan syarat ini? Tidakkah untuk memberi masa kepada British bagi mengelak "premature withdrawal"? Dan apakah signifikannya terhadap soal perniagaan senjata jangka panjang ke Malaya oleh British serta kepentingan mempertahankan harta mereka (kolonial) yang masih ada.
  17. Benarkah Inggeris memberi kemerdekaan kepada Malaya kerana mereka hormat orang Melayu yang mereka pernah tulis sebagai bangsa yang tinggal di atas pokok (1786) atau kerana mereka sudah tidak dapat tahan terhadap ribuan serangan bertubi-tubi dari gerila PKM yang menyebabkan beribu-ribu askarnya cedera dan terkorban.
  18. Setujukah kalau kita katakan bahawa kita hanya ada sebelah buku sejarah iaitu versi UMNO sedangkan Inggeris mempunyai buku sejarah tentang negara kita yang lebih lengkap yang tersimpan di London.
  19. Bolehkah wira-wira Melayu silam seperti Tok Janggut, Datok Bahaman, Mat Kilau, Dato Sagor, Dato Maharajalela dan yang lainnya yang dituduh oleh British sebagai pengganas itu adalah sebahagian dari pejuang kemerdekaan.
  20. Benarkah pada tahun 1948 UMNO hanya sebuah parti (gerombolan) kecil minoriti seperti PERKASA hari ini (oleh Tongkat Bahaman)

Trend baharu fotografi guna lampu picit

Posted: 05 Sep 2011 02:00 AM PDT

7 Syawal 1432H. [MOD] -

ANTARA gambar yang disiarkan dalam laman Darren Pearson-Home di Internet dengan menggunakan lampu picit.

SAN DIEGO, Amerika Syarikat (AS) - Seorang artis dari sini, Darren Pearson menghasilkan fotografi dengan menggunakan lampu picit kecil.

Lampu itu digerakkan supaya ia boleh menghasilkan bentuk haiwan seperti dinosaur dan objek-objek lain.

Trend tersebut popular dalam kalangan jurugambar muda sehingga Pearson turut mempunyai blognya tersendiri bagi membincangkan teknik fotografi itu di laman Darren Pearson-Home.

Antara laman yang membincangkan teknik itu ialah thelightpainters.com.

Darren juga mengajar teknik tersebut di laman YouTube. - Agensi

Parti Komunis China Tetamu Kehormat Persidangan Umno

Posted: 05 Sep 2011 01:54 AM PDT

7 Syawal 1432H. [MOD] -

IPOH 5 SEPT : Parti DAP Perak menganggap Umno sebagai 'meludah ke langit' apabila mendedahkan perjanjian kerjasama antara parti Melayu itu dengan Parti Komunis China pada Ogos 2010.

Perjanjian itu ditandatangani di Beijing, China oleh Setiausaha Agungnya ketika itu, Datuk Seri Tengku Andan Mansor yang mendapat liputan meluas media tempatan.

Pemimpin Umno sebelum ini termasuk Presidennya yang juga Perdana Menteri, Najib Tun Razak mengecam pemimpin Pakatan Rakyat kononnya mendewakan fahaman Komunis dengan menyifatkan tentera Komunis yang terlibat dalam tragedi Bukit Kepong sebagai pejuang kemerdekaan sebenarnya.

Timbalan Presiden PAS, Mohammad Sabu semasa berceramah di Tasek Gelugor di Georgetown, 21 Ogos lalu berkata tentera Parti Komunis Malaya sepatutnya diiktiraf sebagai pejuang merdeka berikutan mereka menentang penjajah yang sebenar di tanah Melayu, iaitu British.

Namun jasa mereka dipadamkan dari sejarah kemerdekaan negara dan dituduh sebagai pengganas.

Umum mengetahui Parti Komunis Malaya (PKM) adalah jaringan kepada Parti Komunis China.

Justeru, Setiausaha DAP Perak, Nga Kor Ming menganggap Umno tidak layak untuk mengecam pemimpin Pakatan Rakyat berikutan parti perkauman itu secara jelas menjalinkan kerjasama dengan parti Komunis China.

"Adalah jelas ini terbukti bahawa apabila UMNO mengutuk komunis dan melemparkan segala fitnah terhadap parti Komunis Malaya serta cuba menodai nama baik Mat Sabu, UMNO secara terbuka telah menjalin hubungan intim dengan bapa Komunis Parti Comunist Malaya (PCM), Parti Komunis Cina.

"Bah kata pepatah Melayu, apabila meludah ke langit, akhirnya kena pada muka sendiri. Inilah akibat melakukan dosa fitnah," katanya menerusi kenyataan medianya.

Kor Ming yang juga Ahli Parlimen Taiping, menambah hubungan Parti Komunis China dengan Umno sangat erat ekoran parti itu sering dijemput menjadi tetamu kehormat khas setiap kali Perhimpunan Agung Umno diadakan di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC).

"Adalah jelas Parti Komunis Cina sering diundang menjadi tetamu kehormat khas perhimpunan Agong UMNO yang diadakan di PWTC, KL. Apa nak dikata sekarang?," soalnya.

tv selangor/-

Tidak perlu pemangku MB Kedah

Posted: 05 Sep 2011 01:51 AM PDT

7 Syawal 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 5 Sept: Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar tidak bersetuju diwujudkan jawatan pemangku Menteri Besar Kedah kerana Datuk Seri Azizan dapat melaksanakan tanggungjawabnya sebagai Menteri Besar dengan baik.

"Jawatan Pemangku Menteri Besar itu adalah pemilihan parti. Dalam konteks di negeri Kedah, jawatan Pemangku Menteri Besar itu memang tak timbul dan tak perlu.

"Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang sendiri pun baru-baru ini dah keluarkan kenyataan mengenai perkara itu dan ia tidak perlu dibangkitkan lagi oleh sebarang pihak," tegasnya yang juga ahli Parlimen Pokok Sena.

Ustaz Azizan dapat menjalankan tanggungjawabnya dengan baik sejak dulu, katanya, untuk apa lagi diwujudkan jawatan Pemangku Menteri Besar.

"Soal hendak mewujudkan jawatan Pemangku Menteri Besar itu sebenarnya tidak berbangkit. Tambahan pula Ustaz Azizan dan Presiden PAS sendiri pun dah keluarkan kenyataan tiada keperluan untuk mewujudkan jawatan Pemangku Menteri Besar Kedah, jadi semua pihak perlulah faham dengan realiti itu," tegas beliau.

Aziz Muda

Putera 1Malaysia utama publisiti dari keselamatan?

Posted: 05 Sep 2011 01:50 AM PDT

7 Syawal 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 5 Sept: Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar (gambar) mendakwa Kelab Putera 1Malaysia lebih mementingkan publisiti mereka daripada keselamatan seluruh anggota misi bantuan kemanusiaan di Somalia baru-baru ini.

Mahfuz berkata, Pengerusi kelab tersebut, Datuk Azeez Abdul Rahim tidak seharusnya mengutamakan liputan kepada misinya namun harus menekankan tujuan misi dan aspek keselamatan seluruh anggota misi.

"Pihak penganjur seharusnya lebih bertanggungjawab di atas segala kemungkinan, bukan mementingkan publisiti semata-mata.

"Keselamatan angggota misi khususnya petugas media lebih utama daripada mahu namanya terkenal kerana menerajui misi kemanusiaan di negara yang sedang bergolak," kata beliau ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas mengenai kematian jurukamera BernamaTV, Noramfaizul Mohd Nor akibat terkena peluru sesat di dalam pacuan empat roda sewaktu dalam perjalanan pulang ke tempat penginapan dari memberikan bantuan kepada mangsa kemarau dan kebuluran di sana.

Sambil merakamkan ucapan takziah kepada keluarga Allahyarham Noramfaizul, Mahfuz mengakui kematian itu satu takdir namun menegaskan, pihak penganjur harus melakukan persiapan rapi sebelum menjalankan misi kemanusiaan di kawasan berisiko tinggi.

"Kita tidak menolak takdir yang berlaku tapi itu (takdir) persoalan lain. Yang saya persoalkan kenapa Kelab Putera 1Malaysia tidak membekalkan jaket kalis peluru dan persedian keselamatan lain?

"Bukan Allahyarham sahaja yang tidak dibekalkan dengan jaket keselamatan tapi keseluruhan anggota pasukan tidak dibekalkan. Sedangkan (Datuk) Eskay Abdullah boleh pakai jaket kalis peluru ketika bersumpah laknat di masjid. Padahal tak ada sebarang ancaman pun," katanya yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena.

Azeez yang muncul pada program Selamat pagi Malaysia di RTM pagi tadi berkata, kematian Noramfaizul Jumaat lalu adalah satu takdir kerana beliau mahu menyertai misi itu meskipun awalnya tidak disenaraikan oleh Bernama sebagai anggota pasukan.

Azeez yang juga ahli Majlis Tertinggi Umno mempertahankan tindakan kelab tersebut daripada kritikan dan gesaan agar bertanggungjawab atas kematian Noramfaizul.

Mahfuz bagaimanapun menegaskan Azeez harus bertanggungjawab di atas kecuaiannya pihaknya dan menggesa beliau meletakkan jawatan sebagai pengerusi kelab dan jawatan lain dalam Umno.

"Kelab Putera 1Malaysia harus bertanggungjawab di atas kehilangan nyawa ini dan Azeez harus meletakkan semua jawatannya kerana melakukan kelalaian yang tidak sewajarnya," katanya.

Selain tidak dibekalkan dengan jaket kalis peluru, pacuan empat roda yang dinaiki petugas media tidak ditandakan dengan pelekat bertulis "Media" bagi mengelakkan serangan.

Malah seangan dilakukan oleh African Union Peacekeepers (AUP) yang membuktikan mereka tidak memaklumkan kehadiran kepada AUP yang memantau misi keamanan di sana.

Jenazah Allahyarham Noramfaizul selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Universiti Putra Malaysia (UPM) pagi semalam.

Jenazah dibawa pulang dari Mogadishu menaiki pesawat C-130 TUDM ke Pangkalan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) Subang jam 10 pagi semalam.

harakahdaily/-

Mohd Sabu bangkit semula bincang sejarah negara

Posted: 05 Sep 2011 01:45 AM PDT

7 Syawal 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 5 Sept: Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) akan menganjurkan Forum Di Sebalik Tabir Kemerdekaan pada 16 September ini dengan menampilkan beberapa orang tokoh yang akan membincang mengenai isu penting berkaitan sejarah kemerdekaan Malaysia.

Pengerusinya, Ahmad Syukri Ab Razab berkata, forum itu bagi menyemarakkan perbicangan sejarah bersempena sambutan ke-54 Kemerdekaan Malaysia.

Katanya, forum itu dijangkakan akan memberi fokus mengenai perjalanan Sejarah sebelum merdeka melalui sisi pandang berbeza dan juga akan menyentuh Perlembagaan Rakyat yang pernah menjadi usul penting Parti Kebangsaan Melayu Malaya.

"SMM berharap perbincangan sejarah akan terus menjadi budaya dalam kalangan rakyat Malaysia dalam membina semangat patriotism yang tulen," ujarnya kepada Harakahdaily.

Beliau turut memberi respons terhadap media perdana hari ini yang begitu panas membincangkan isu Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu yang dituduh sebagai pro komunis oleh media Umno.

Katanya, walaupun kenyataan Mohamad dalam satu ceramah disifatkan banyak media pro kerajaan sebagai tidak menghormati kemerdekaan dengan mengagungkan perjuangan komunis namun mahasiswa gemar melihat isu itu melalui sisi pandang yang berbeza.

Menruutnya, bagi mahasiswa kenyataan Mohamad merupakan isu yang sangat kecil berbanding isu Sejarah Malaysia yang selama ini penuh misteri dengan fakta-fakta yang sama ada tersembunyi atau disembunyi.

SMM, ujarnya tidak ingin memberi komentar mengenai apa juga kenyataan yang dikeluarkan oleh Mohamad kerana bagi mahasiswa mana-mana pihak berhak mengeluarkan pandangan selagi mana disokong dengan fakta dan tidak berbaur fitnah.

"Tindakan Mohamad Sabu ini secara tidak langsung telah membangkitkan semula perbincangan mengenai sejarah Malaysia yang kurang diberi perhatian akibat kekalutan politik yang melanda sejak akhir-akhir ini," ujarnya.

Beliau berkata, Mohamad Sabu bukan satu-satunya tokoh yang mempersoalkan mengenai keabsahan penceritaan sejarah secara formal dalam silibus pendidikan Malaysia, namum sebelum ini ramai lagi tokoh yang telah menghuraikan mengenai kekurangan fakta yang terdapat dalam sejarah kemerdekaan negara.

Sebagai contohnya, kata beliau filem pendek 10 Tahun Sebelum Merdeka karya Fahmi Reza telah mengetengahkan fakta di sebalik sejarah formal dengan menceritakan plot perjuangan tokoh tokoh yang kurang ditonjol oleh teks sejarah formal.

Begitu juga, jelasnya dengan hasil kajian seorang bekas pensyarah UKM yang menceritakan fakta sejarah mengenai komunis di luar konsep biasa yang diceritakan oleh teks sejarah formal.

"Mahasiswa beranggapan perkembangan semasa ini amat sihat bagi menghasilkan rakyat yang lebih peka sejarah sekaligus mengenali Malaysia dalam erti kata yang sebenar," katanya.

Justeru, katanya tidak ada sebab untuk Kerajaan berasa khuatir dengan perkembangan semasa ini sekiranya kerajaan benar-benar jujur dengan sejarah yang selama ini dihidangkan kepada rakyat.

harakahdaily/-

Balu polis Bukit Kepong dakwa tak terima pencen

Posted: 05 Sep 2011 01:29 AM PDT

7 Syawal 1432H. [MOD] -

Sharifah Aminah Syed Ali, 83, balu kepada seorang anggota polis yang pernah berkhidmat di Balai Polis Bukit Kepong selepas berlakunya tragedi serangan komunis, memohon supaya dipertimbangkan untuk menerima pencen suaminya yang meninggal dunia semasa bertugas di Balai Polis Kulim pada 1962.

Sharifah Aminah, yang kematian suami Syed Omar Syed Yasin hampir 50 tahun lepas, memohon agar dipertimbangkan bayaran pencen kerana sepanjang kematian suaminya, dia tidak pernah menerima imbuhan itu.

"Selepas kematian suami, tok hanya menerima duit sagu hati sebanyak RM1,800 dan selepas itu dah tak dapat apa-apa duit dah. Duit pencen pun tak dapat juga sampai hari ini," katanya kepada pemberita di Alor Setar hari ini.

Beliau berkata bahawa selepas berkahwin dengan Syed Omar, mereka menetap di Kota Tinggi, kemudian berhijrah ke Johor Baharu sebelum ditukarkan ke Bukit Kepong.

"Masa mula-mula sampai di Bukit Kepong, rusuhan memang sudah reda tetapi keadaan masa itu sangat menakutkan. Selepas 6 petang, kami perlu tutup semua pintu dan tingkap dan tidak boleh keluar rumah. Nak ambil air dari telaga (perigi) pun tak boleh sebab komunis humban mayat-mayat dalam telaga.

"Kami terpaksa menggunakan air Sungai Bukit Kepong untuk kegunaan seharian," kata Sharifah Aminah.

Katanya beliau terkilan kerana pengorbanan suaminya yang manggunakan nombor pengenalan polis 10568 semasa berkhidmat dengan Polis Diraja Malaysia, tidak dihargai.

Suami beliau, yang ketika itu bersuai dalam 40-an, meninggal dunia setelah terjatuh basikal ketika dalam perjalanan ke balai.

"Tok bukannya nak minta banyak tetapi sekurang-kurangnya dapat pencen suami kerana dia meninggal pun semasa bertugas. Sekurang-kurangnya duit tu boleh tok guna untuk tanggung kos rawatan kira-kira RM500 sebulan," kata Sharifah Aminah yang menghidap penyakit kencing manis, darah tinggi dan sakit tulang belakang yang menyebabkan dia terpaksa menggunakan kerusi roda untuk bergerak.

Beliau berkata kehidupannya susah selepas suaminya meninggal dunia kerana dia terpaksa mengambil upah menjahit baju untuk menyara enam orang anaknya yang masih kecil.

"Kini semua kos rawatan dan kos sara hidup ditanggung oleh menantu saya yang menerima pencen RM400 sebulan. Dia pun susah sebab kena tanggung anak yang cacat. La ni (sekarang) dia berniaga surat khabar dan nasi lemak bagi menambah pendapatan untuk tanggung kami sekeluarga," kata Sharifah Aminah yang tinggal bersama anak, menantu dan cucunya di Taman Nakishah, Jalan Datuk Kumbar di Alor Setar.

--Bernama

Peluru sesat lalu celah ketiak - Aji

Posted: 05 Sep 2011 01:20 AM PDT

7 Syawal 1432H. [MOD] -

NORAZRINA JAAFAR menyiram pusara Allahyarham suaminya, Noramfaizul sambil mendukung anak mereka, Mohd. Naufal, 3, di Tanah Perkuburan Islam Universiti Putra Malaysia di Serdang, Selangor semalam.

SUBANG - Jurukamera TV3, Aji Saregar Mazlan menyifatkan dirinya bagaikan mati hidup semula apabila terselamat dalam tragedi tembakan curi yang mengorbankan jurugambar BernamaTV, Allahyarham Noramfaizul Mohd. Nor, 39, di Mogadishu, Somalia kelmarin.

Dia berkata, selepas mengorbankan rakannya, peluru sesat tersebut yang dipercayai dilepaskan oleh tentera Kesatuan Afrika (AU) telah melalui celah ketiak dan rusuknya di sebelah kanan.

NAJIB dan Muhyiddin bersolat jenazah Allahyarham Noramfaizul di Masjid Pangkalan Tentera Udara Subang di Selangor semalam.

"Saya sangat bernasib baik kerana peluru tersebut menembusi badan arwah terlebih dahulu sebelum lalu di celah ketiak dan rusuk saya di sebelah kanan, menyebabkan saya tercedera.

"Ada orang beritahu saya, telah terjumpa sebuah peluru yang dipercayai terkena arwah dalam pacuan empat roda dinaiki saya bersama rakan media lain," ceritanya lagi.

kosmo/-

Kesatuan Afrika siasat pembunuhan wartawan Malaysia

Posted: 05 Sep 2011 01:00 AM PDT

7 Syawal 1432H. [MOD] -

MOGADISHU - Kesatuan Afrika menyatakan pasukan pengaman Somalia mungkin terlibat dalam kejadian tembakan seorang jurukamera Bernama TV, Noramfaizul Mohd. Nor, 39, di sini.

Menurut satu kenyataan yang dikeluarkan lewat kelmarin, pihaknya menyiasat laporan awal yang menyatakan salah satu konvoi pasukan pengaman itu mungkin terlibat dalam kejadian tembakan ke atas kakitangan media tersebut.

Noramfaizul meninggal dunia pada Jumaat lalu selepas cedera akibat ditembak.

Sebelum ini, beberapa kumpulan hak asasi manusia dan penduduk Mogadishu menuduh pasukan pengaman melepaskan tembakan terhadap beberapa sasaran orang awam di sini. - AP

PAS cadang keluarga mangsa Bkt Kepong tuntut pampasan

Posted: 05 Sep 2011 12:30 AM PDT

7 Syawal 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 5 Sept: PAS mencadangkan agar semua keluarga anggota polis yang mati semasa mempertahankan rumah pasong Bukit Kepong pada tahun 1950 menuntut pampasan daripada kerajaan British.

Timbalan Presiden PAS, Haji Mohamad Sabu berkata, pihaknya sedia untuk mendapatkan peguam yang sesuai untuk membuat tuntutan pampasan itu.

"Saya telah ditemui oleh seorang peguam yang juga ahli PAS yang sedia memberikan khidmat itu dan yakin boleh membuatnya berdasarkan beberapa kes sebelum ini," kata beliau kepada Harakahdaily.

(Mohamad menunjukkan buku yang mencerita kesah Mat Indera sebagai hero Johor)

Semalam semasa berceramah di Pagoh, Mohamad mula mencadangkan pendekatan itu bagi membela keluarga anggota polis yang terbunuh ketika mempertahankan rumah pasong itu.

Rumah pasong adalah istilah yang digunakan oleh penjajah British untuk menempatkan anggota polis yang bertugas dengannya.

Nama rumah pasong ditukar kepada balai polis apabila negara merdeka dari penjajah British.

Rumah Pasong Bukit Kepong telah diserang oleh Mat Indera dan kumpulannya pada tahun 1950 ketika Tanah Melayu di bawah jajahan British.

Menurut kamus internet, Wikipedia, beliau memang bertanggungawab mengarahkan serangan tetapi arahan yang diberikan ialah untuk menangkap beberapa orang anggota polis Islam yang berjudi dan mabuk pada malam Tahun Baru Cina.

Akibatnya, Mat Indera menempa nama sebagai pejuang gerila yang paling dikehendaki apabila dikaitkan dengan peristiwa serangan Balai Polis Bukit Kepong.

Adik Mat Indera, Johan Shah pula mendedahkan bahawa abangnya mengaku bahawa beliau (Mat Indera) bertanggungjawab mengarahkan serangan ke atas Rumah Pasung Bukit Kepong tetapi tidaklah sehingga ke tahap membunuh dan membakar balai polis.

Beliau amat kesal dan marah dengan tindakan komunis yang bertindak sehingga membakar balai polis tersebut.

Akibat serangan ini, ramai anggota polis Melayu yang berkhidmat dengan British di rumah pasong itu mati terbunuh.

Kini, Mohamad Sabu mencadangkan agar keluarga mereka menuntut pampasan dari kerajaan British yang menggaji mereka ketika itu.

"Beberapa pihak telah membuat tuntutan pampasan sebegini dan berjaya," kata Mohamad kepada Harakahdaily.

Azeez: Ramai tawar diri untuk ikut misi bantuan

Posted: 05 Sep 2011 12:29 AM PDT

7 Syawal 1432H. [MOD] -

Presiden Kelab Putera 1Malaysia Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim berkata pihak insuran bersetuju memproses tuntutan berjumlah RM200,000 dalam masa terdekat untuk keluarga jurukamera BernamaTV Noramfaizul Mohd Nor, yang terbunuh di Somalia pada Jumaat lepas.

Beliau berkata tuntutan itu adalah daripada insuran berkelompok yang diambil oleh kelab itu bagi melindungi kesemua anggota misi itu termasuk Noramfaizul sebelum mereka berlepas bulan lepas mengikuti misi kemanusiaan ke Somalia.

"Bagi setiap kali misi, kita akan membelikan insuran, bukan setakat kepada sukarelawan ahli Kelab tetapi untuk semua doktor dan wartawan yang mengikuti misi," katanya ketika ditemubual oleh hos rancangan Kopi Panas, Zulkifli Bujang, yang disiarkan TV1, pagi ini.

Abdul Azeez berkata walaupun kesemua anggota kumpulan misi telah diminta menandatangani surat persetujuan pelepasan (Letter Of Indemnity), tetapi Kelab Putera 1Malaysia tetap mengambil perlindungan insuran.

"Dalam kes Somalia, insuran yang dibeli adalah bagi tempoh setahun, iaitu bermula daripada 25 Ogos 2011 hingga 24 Sept 2012," katanya.

Abdul Azeez berkata perkara itu telahpun dimaklumkan kepada keluarga allahyarham Noramfaizul semalam.

Beliau juga menegaskan bahawa misi ke Somalia itu adalah mengikut prosedur termasuk mengkaji status kawasan, membuat tinjauan ke lokasi dan memastikan kesemua anggota misi dilindungi insuran khusus sebelum misi dilaksanakan.

Malah, katanya sebagai persediaan awal, Kelab Putera 1Malaysia telah menghantar pasukan peninjau terdiri daripada bekas duta dan seorang bekas Kolonel Angkatan Tentera Malaysia (ATM) ke Somalia.

"Ketika kumpulan misi sampai ke sana pada 28 Sept, kita disambut Timbalan Menteri Kesihatan dan Timbalan Menteri Perikanan serta Ketua Polis (Somalia) dan tentera yang memberi taklimat dan jaminan keselamatan kepada kita," katanya.

Beliau berkata kira-kira 60 anggota keselamatan tempatan ditugaskan untuk melindungi 55 anggota misi berkenaan, dan atas faktor itu, tiada pasukan keselamatan dari Malaysia diminta untuk mengiringi misi berkenaan.

"Lagipun kita merupakan NGO dan pergi secara sukarela, cuma kita minta bantuan pesawat C-130 TUDM untuk menghantar bantuan dan anggota misi sahaja," katanya.
Abdul Azeez berkata Kelab Putera 1Malaysia akur mengenai langkah-langkah yang harus diperbaiki demi mengukuhkan lagi misi-misinya masa depan.

Kepada soalan mengapa misi kemanusian anjuran kelab itu sering membawa kumpulan sukarelawan, termasuk media yang besar, Abdul Azeez berkata sambutan itu mungkin didorong oleh misi yang mahu dilaksanakan.

Beliau menjelaskan pada peringkat awal, seramai 173 sukarelawan termasuk 80 Cina, 47 (India) dan 46 (Melayu) telah memohon untuk menyertai misi itu.

Bagaimanapun, katanya, hanya 55 sukarelawan termasuk 15 orang daripada media massa dipilih mengikuti misi.

"Saya sendiri tidak tahu kenapa ramai yang menawarkan diri. Sedangkan saya sudah berulang kali menyatakan bahawa misi ini amat bahaya, malah dalam taklimat terakhir pada 27 Sept lepas pada 9 malam, saya sekali lagi menyatakan bahawa mereka boleh menarik diri.

"Mungkin semangat untuk memberi bantuan bila melihat keadaan sebenar di Somalia di mana setiap enam minit seorang kanak-kanak terkorban kerana kebuluran," katanya.

- Bernama

254 kematian dicatat sehingga hari ke-13 Ops Sikap-24

Posted: 05 Sep 2011 12:20 AM PDT

7 Syawal 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Berbaki dua hari lagi, Ops Sikap-24 terus merekodkan pertambahan jumlah kematian iaitu seramai 254 orang sehingga hari ke-13 operasinya semalam.

Laman web Polis Bukit Aman hari ini melaporkan seramai 26 orang terbunuh dalam kemalangan jalan raya yang membabitkan 22 kes kemalangan maut semalam.

Kenyataan itu berkata penunggang motosikal mencatat jumlah kematian paling tinggi iaitu 15 orang, pengguna kereta (lapan), pejalan kaki (dua) dan kenderaan lain (satu).

Sementara itu jumlah keseluruhan kemalangan yang direkodkan semalam ialah 1,144 dengan statistik paling tinggi dicatat di Jalan Bandaran iaitu 379 diikuti Jalan Persekutuan (371), Jalan Negeri (229), Lebuhraya (99) dan jalan-jalan lain (66).

Sebanyak 7,591 saman dikeluarkan kepada pesalah trafik semalam.

Ops Sikap-24 yang bermula 23 Ogos, akan berakhir 6 September ini. - Bernama

Misi bantuan disaran dapat kerjasama negara berkaitan

Posted: 04 Sep 2011 11:40 PM PDT

7 Syawal 1432H. [MOD] -

Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (MAPIM) menyarankan agar penganjur kumpulan misi bantuan dari Malaysia mendapatkan kerjasama pihak berkuasa tempatan negara berkenaan terlebih dahulu sebelum ke sana.

Setiausaha agungnya, Mohd Azmi Abdul Hamid berkata ini adalah penting bagi memastikan terutamanya dari aspek keselamatan terjamin serta memudahkan urusan ketika berhadapan dengan sebarang kemungkinan.

Beliau berkata peserta mesti berwaspada dengan keadaan yang tidak menentu kerana sebagai warga asing dalam zon perang, mereka hanya boleh meneruskan misi apabila mendapat perlindungan daripada pihak berkuasa tempatan.

Menurutnya tugasan dan pengarahan yang jelas mengikut aliran arahan hendaklah difahami sehingga tidak ada yang keliru atau kabur dengan tindakan yang perlu diambil apabila situasi menjadi tegang.

Mohd Azmi berkata kejadian yang berlaku ke atas jurukamera BernamaTV Noramfaizul Mohd Nor di Somalia Jumaat lepas sangat dikesali dan semua pihak mesti menerima takdir Allah dan katanya MAPIM merakamkan ucapan takziah kepada keluarga Noramfaizul.

Noramfaizul, 39, terkorban di Somalia setelah terkena tembakan curi ketika dalam perjalanan pulang ke tempat penginapan dengan menaiki pacuan empat roda dari memberikan bantuan kepada mangsa kemarau dan kebuluran oleh Misi Bantuan Kemanusiaan Kelab Putra 1Malaysia.

Sementara itu Mohd Azmi berkata MAPIM berterima kasih kepada pihak berkuasa Gaza dan Mesir serta kedutaan Malaysia di Kaherah kerana memberi kerjasama penuh kepada mereka untuk menjayakan misi kedua ke Gaza.

Beliau berkata MAPIM ingin berkongsi pengalaman ketika menghadapi situasi yang sangat mencemaskan apabila berada di Gaza dari 17 hingga 20 Ogos lepas di mana seramai 33 orang sukarelawan berada di sana dalam rangka menyampaikan bantuan dan menilai situasi terkini di Gaza.

Katanya anggota Misi Ramadan di Gaza 2 (RADIG 2)- MAPIM berhadapan dengan keadaan yang mencemaskan apabila berlaku serangan daripada Israel ke atas Gaza pada hari kedua anggota misi di sana.

Menurutnya, serangan pertama berlaku sangat dekat dengan mereka apabila Israel melancarkan roket yang merosakkan beberapa bangunan berdekatan iaitu kira-kira 400 meter dari hotelnya.

Beliau berkata anggota kumpulannya telah mendapat taklimat serta maklumat terkini mengenai tahap keselamatan di Gaza daripada pihak berkuasa Gaza.

"Melalui pengalaman inilah kami memastikan mempunyai akses kepada maklumat daripada pihak keselamatan tempatan agar kami mengetahui apakah yang bakal kami hadapi.

"Malah sebelum kami berangkat ke Gaza dari Kaherah dengan menaiki bas, kami telah melakukan latihan simulasi keselamatan pada hari sebelumnya untuk mempersiapkan peserta dari segi fizikal dan mental serta rohani ke arah menghadapi tindakan kecemasan jika berlaku serangan," katanya.

Mohd Azmi berkata, ketika serangan berlaku bermula 18 Ogos mereka telah mendapat maklumat dari masa ke semasa daripada pihak berkuasa Gaza dan menunggu arahan untuk bersiap melakukan proses pemindahan jika keadaan memerlukan.

Bernama/-

18 korban puting beliung Talas

Posted: 04 Sep 2011 11:27 PM PDT

7 Syawal 1432H. [MOD] -

TOKYO: Kira-kira 18 orang mati dan 43 lagi hilang apabila air sungai melimpah dan bangunan runtuh ekoran puting beliung yang membadai barat Jepun, semalam.

Seorang mangsa mati lemas selepas air naik di jalan raya dan menenggelamkan keretanya. Keadaan itu hampir sama dengan tsunami yang melanda negara itu 11 Mac lalu.

Puting beliung Talas yang melanda kelmarin membawa angin selaju 108 kilometer sejam, melanda Shikoku, barat Pulau Honshu.

Di Kampung Totsukawa, banjir menghanyutkan sebuah rumah menyebabkan dua orang mati dan tujuh hilang. - AFP

Ops Sikap ke-13: Jumlah kematian 254

Posted: 04 Sep 2011 10:31 PM PDT

7 Syawal 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Berbaki dua hari lagi, Ops Sikap-24 terus merekodkan pertambahan jumlah kematian iaitu seramai 254 orang sehingga hari ke-13 operasinya semalam.

Laman web Polis Bukit Aman hari ini melaporkan, seramai 26 orang terbunuh dalam kemalangan jalan raya yang membabitkan 22 kes kemalangan maut semalam.

Kenyataan itu berkata, penunggang motosikal mencatat jumlah kematian paling tinggi iaitu 15 orang, pengguna kereta (lapan), pejalan kaki (dua) dan kenderaan lain (satu).

Sementara itu, jumlah keseluruhan kemalangan yang direkodkan semalam ialah 1,144 dengan statistik paling tinggi dicatat di Jalan Bandaran iaitu 379 diikuti Jalan Persekutuan (371), Jalan Negeri (229), Lebuhraya (99) dan jalan-jalan lain (66).

Sebanyak 7,591 saman dikeluarkan kepada pesalah trafik semalam.

Ops Sikap-24 yang bermula 23 Ogos, akan berakhir 6 September ini. - BERNAMA

China tawar senjata kepada Gaddafi: Media

Posted: 04 Sep 2011 10:21 PM PDT

7 Syawal 1432H. [MOD] -

MONTREAL: China menawarkan bekalan senjata kepada Muammar Gaddafi dalam bulan terakhir pentadbiran rejim itu dan difahamkan turut mengadakan perbincangan secara rahsia bagi tujuan penghantaran menerusi Algeria dan Afrika Selatan, demikian menurut laporan The Globe dan Mail.

Akhbar harian Kanada, berkata syarikat senjata yang dimiliki China bersedia untuk menjual senjata dan peluru bernilai sekurang-kurangnya AS$200 juta kepada Gaddafi pada akhir Julai lalu.

Namun, katanya, PBB sudah membuat sekatan susulan penemuan dokumen rahsia itu.
Akhbar berkenaan, hari ini, tidak mengesahkan sama ada bantuan tentera dihantar, tetapi ahli kanan majlis pemerintah baru Tripoli berkata, mereka mengesyaki pembabitan China, Algeria dan Afrika Selatan baru-baru ini.

Menurut satu laporan daripada media di Toronto, memaklumkan Algeria, China dan Afrika Selatan enggan menyokong tindakan NATO di Libya.

Ketua Jawatankuasa Tentera bagi Majlis Peralihan, Omar Hariri, mengkaji semula dokumen dan akan membuat kesimpulan mereka mengenai kehadiran senjata baru di medan perang. - AFP

20 maut, 50 hilang Taufan Talas landa barat Jepun

Posted: 04 Sep 2011 10:19 PM PDT

7 Syawal 1432H. [MOD] -

TOKYO: Taufan yang melanda barat Jepun semalam, menyebabkan sekurang-kurangnya 20 terbunuh manakala lebih 50 lagi dilaporkan hilang.

Sungai yang dilimpahi air menyebabkan bangunan dan rumah dibawa arus akibat tanah runtuh.

Seorang daripada mangsa lemas selepas banjir menghanyutkan keretanya dengan kawasan ditimpa taufan ibarat tragedi tsunami yang melanda negara itu 11 Mac lalu.

Turut dilaporkan ribuan orang ramai kini kehilangan tempat kediaman akibat taufan berkenaan.

Taufan Talas yang membadai kelmarin adalah antara taufan yang membawa kemusnahan dan angka kematian yang tinggi sejak beberapa tahun lalu dengan membawa angin kencang sehingga 108 kilometer sejam melanda Pulau Shikoku dan Honshu.

Kerajaan menubuhkan pasukan petugas khas kecemasan bagi menangani keperluan mangsa yang kebanyakannya rumah mereka roboh akibat ditimpa tanah runtuh. - AFP

Chile isytihar berkabung berikutan nahas pesawat

Posted: 04 Sep 2011 10:17 PM PDT

7 Syawal 1432H. [MOD] -

SANTIAGO: Chile hari ini mengisytiharkan berkabung selama dua hari selepas 21 orang terkorban berikutan nahas pesawat tentera di Pulau Robinson Crusoe di Pasifik, Jumaat lalu.

Tragedi itu membawa kepada pengkebumian negara selepas hanya empat mayat setakat ini berjaya ditemui sejak pesawat jenis CASA 212 yang dipercayai dipukul ribut terhempas ketika hendak mendarat lewat Jumaat lalu.

Operasi mencari dan menyelamat dihentikan lewat semalam apabila mereka mendapati usaha untuk menemui mereka yang masih bernyawa amat tipis.

Presiden Chile, Sebastian Pinera berkata, dua hari berkabung itu membolehkan orang ramai memberi ucapan takziah kepada keluarga mangsa termasuk seorang personaliti televisyen terkenal negara itu, Felipe Camiroaga. - AFP

Harga penginapan hotel di Mekah menurun

Posted: 04 Sep 2011 09:30 PM PDT

7 Syawal 1432H. [MOD] -

MEKAH - Penginapan di hotel-hotel dan unit perumahan yang disewa di sekitar Masjidilharam mula merosot 50 peratus pada Selasa lalu.

Kemerosotan itu berlaku ekoran ramai penduduk tempatan dan 40 peratus penganut Islam dari luar negara yang menunaikan umrah dalam bulan Ramadan mulai meninggalkan Mekah.

Mereka mula meninggalkan Mekah ekoran sambutan Hari Raya Aidilfitri yang disambut di Arab Saudi pada Selasa lalu.

Harga penginapan hotel lima bintang yang menghadap Masjidilharam menurun sebanyak 70 peratus untuk mencecah harga hanya 650 riyal (RM513.79).

Bilik-bilik yang tidak menghadap Masjidilharam kini berharga 500 riyal (RM395.23).

Harga bilik hotel yang terletak jauh dari Masjidilharam berharga di antara 200 riyal (RM158) hingga 400 riyal (RM316.18).

Pengerusi Jawatankuasa Hotel dan Pelancongan di Dewan Perdagangan dan Industri Mekah, Waleed Abu Sabaah menyatakan, harga hotel akan berkurangan secara berperingkat-peringkat untuk mencecah peringkat paling rendah pada pertengahan Syawal ini. - Agensi

NTC sedia tawan Bani Walid

Posted: 04 Sep 2011 09:21 PM PDT

7 Syawal 1432H. [MOD] -

SEMAKIN HAMPIR...pejuang anti-Gaddafi tiba di bandar Tarhouna, kira-kira 70 kilometer di utara Bani Walid, semalam.

SHISHAN (Libya): Pejuang yang setia kepada kerajaan baru kini semakin mara ke kubu terakhir Muammar Gaddafi semalam, ketika rundingan untuk penyerahan aman bekas pemimpin Libya itu diketepikan.

Seorang pemimpin tentera itu berkata, serangan ke atas Bani Walid yang menjadi tempat pertahanan terakhir Gaddafi tidak dapat dielakkan.

"Kami bersedia," katanya dari sebuah kampung 70 kilometer di utara Bani Walid.

Kata pemimpin itu, rundingan di antara mereka dengan kumpulan Gaddafi berakhir kerana didapati tidak serius.

Katanya, dua kali kem Gaddafi berjanji menyerah tetapi ia gagal dikotakan.

"Hakikatnya, mereka mengambil kesempatan atas keadaan semasa dan mahu mengelak malu," katanya.

Sementara itu, Menteri Dalam Negara Libya yang baru, Ahmed Darrat, berkata dia yakin Bani Walid ditawan dalam tempoh sehari dua lagi.

Jurucakap Majlis Peralihan Kebangsaan (NTC) tempatan, Mahmud Abdelaziz, berkata tentera mereka kini menunggu arahan daripada pihak atasan untuk mara.

"Malam semalam (kelmarin) Gaddafi cuba meninggalkan Bani Walid dan mencetuskan tembak-menembak beberapa minit," katanya.

Kelmarin, timbalan ketua tentera Libya di bandar Tarhouna, utara Bani Walid, berkata Gaddafi dan penyokongnya diberi tempoh sehingga jam 4 petang semalam (waktu Malaysia) untuk menyerah. - AFP

Umno seleweng fakta sejarah negara

Posted: 04 Sep 2011 09:00 PM PDT

7 Syawal 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 5 Sept: Masyarakat kini melihat seolah-olah sejarah kemerdekaan seperti sejarah Umno semata-mata tanpa membabitkan tokoh yang lain.

Justeru, Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor (DPPNS) melihat isu yang berkaitan dengan pensejarahan hari kemerdekaan negara Malaysia ini tidak akan selesai dan menuju titik kesudahan kerana pihak kerajaan Umno BN yang memerintah sememangnya tidak ikhlas dan bersungguh-sungguh untuk menyelesaikannya.

Ketuanya, Ustaz Hasbullah Mohd Ridzwan (gambar) berkata, Umno BN sentiasa mempergunakan isu hari kemerdekaan untuk mempengaruhi, menakutkan dan mengancam rakyat supaya tidak menolak mereka.

Menurutnya, Umno BN sentiasa memomokkan kepada rakyat bahawa hanya mereka sahajalah yang berjuang untuk kemerdekaan negara sedangkan sejarah yang sebenarnya menukilkan bahawa Umno adalah sebenarnya 'alat kepada penjajah'.

Beliau berkata, Umno BN cuba meraih simpati politik murahan di atas isu yang ditimbulkan oleh Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu berkenaan hari kemerdekaan dan tragedi Bukit Kepong, dengan menunjukkan bahawa merekalah hero yang sebenarnya mempertahankan ketuanan Malaysia dan menuduh Pakatan Rakyat sebagai pengkhianat negara tanpa memberika ruang untuk Pakatan Rakyat menjawab balas.

"Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor penuh yakin dan percaya bahawa Timbalan Presiden PAS mempunyai hujah dan fakta yang kukuh serta bertanggungjawab terhadap segala kenyataan yang beliau keluarkan," katanya kepada Harakahdaily.

Tambahnya, Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor mengganggap sejarah kemerdekaan Malaysia masih ada banyak kelompongan fakta yang perlu ditambah dan diperbaiki terutamanya yang membabitkan perjuangan tokoh-tokoh agamawan yang telah mempelopori gerakan kebangkitan rakyat melawan penjajah.

Katanya, tokoh-tokoh ulama seperti Tok Janggut di Kelantan, Haji Abdul Rahman Limbong di Terengganu, Mat Kilau dan Dato' Bahaman di Pahang selain Ustaz Abu Bakar Baqir, Dr. Burhanuddin Al Helmi juga merupakan pahlawan yang melawan penjajah di zaman masing-masing yang telah dinafikan hak mereka sebagai tokoh kemerdekaan negara.

"Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor amat bersetuju sekiranya sejarah kemerdekaan Malaysia dapat dikaji dan ditulis semula secara berilmiah dan beradab," ujarnya.

Katanya, DPPNS meminta supaya pihak sejarawan yang ada di dalam negara ini perlu mendesak pihak kerajaan supaya membuka ruang yang seluas-luasnya untuk membicarakan isu kemerdekaan ini secara telus dan terperinci berdasarkan kajian dan ilmu mereka.

Justeru, ujarnya pihak kerajaan perlu menyediakan pentas untuk perbincangan ilmiah secara langsung yang membabitkan pihak sejarawan ini bersama dengan Timbalan Presiden PAS dan wakil Umno supaya mereka dapat membentangkan hujah dan fakta mereka berkaitan isu sejarah kemerdekaan Malaysia.

Beliau menambah, rakyat kini semakin bijak dan bermaklumat dan akan menerima penghujahan yang berdasarkan fakta yang tepat dan sahih.

"Umno BN tidak dapat lagi memperbodohkan rakyat dengan hujah emosi dan alasan yang tidak bersandarkan kepada fakta kerana Umno BNlah yang selama ini menyelewengkan fakta sejarah negara," katanya lagi.

Harakahdaily

PM India, 30 menteri kabinet isytihar harta

Posted: 04 Sep 2011 08:30 PM PDT

7 Syawal 1432H. [MOD] -

Perdana Menteri India Manmohan Singh dan kira-kira 30 menteri Kabinetnya semalam telah mengisytiharkan harta peribadi masing-masing.

Menurut laman web Pejabat Perdana Menteri, harta peribadi Manmohan (kiri, berserban) berjumlah 2.63 bilion Rupee (RM3.9 juta) termasuk wang tunai di bank, tanah dan harta (dua buah rumah dan sebuah kereta jenis Maruti 800cc).

Berdasarkan maklumat dalam laman web berkenaan, menteri Kabinet yang paling kaya ialah Menteri Pembangunan Bandar Kamal Nath, dengan nilai harta (termasuk milik keluarganya) berjumlah 263 juta Rupee (RM165 juta).

Yang paling miskin pula dalam kalangan mereka ialah Menteri Pertahanan AK Antony, yang berasal dari Kerala, dengan nilai harta 10 juta Rupee (RM666,000).

Perisytiharan harta itu dibuat mengikut Kod Tatalaku bagi menteri.

Namun begitu tidak semua menteri mengisytiharkan harta mereka.

Seramai 72 daripada 77 menteri mengumumkan kepada awam harta peribadi mereka -- yang dilihat sebagai langkah mempromosikan ketelusan yang lebih meluas dalam kerajaan -- semasa parti memerintah sedang menghadapi krisis kewibawaan.

Sejak akhir-akhir ini gabungan United Progressive Alliance, yang diketuai Manmohan, berdepan tekanan hebat selepas berlakunya kes-kes rasuah besar seperti rasuah Sukan Komanwel dan penipuan telekomunikasi yang menjadi tajuk utama akhbar.

- Bernama

Mekanisme Untuk Membetulkan Dasar Lama

Posted: 04 Sep 2011 08:23 PM PDT

7 Syawal 1432H. [MOD] -

Seringkali keputusan dasar yang dibuat oleh ahli-ahli politik akan mempunyai kepentingan politik dan tidak semestinya membawa hasil yang bermanfaat kepada rakyat jelata.

Oleh yang demikian, banyak diantara program-program yang dilancarkan oleh kerajaan adalah indah khabar daripada rupa. Sebelum sesuatu dasar atau polisi diperkenalkan, kerajaan harus mendapatkan maklum balas daripada pelbagai pihak yang terlibat secara langsung atau akan terjejas daripada dasar itu.

Adakah tindakan ini dibuat oleh pihak kerajaan? Secara umumnya, pendapat daripada pihak yang terlibat atau terjejas biasanya tidak diberi perhitungan yang sewajarnya oleh pihak berkuasa. Dari satu perspektif, ini adalah amalan yang bertentangan dengan prinsip-prinsip demokrasi.

Adakalanya wakil rakyat juga tidak dirunding atau diminta pandangan mengenai sesuatu dasar atau projek utama yang ingin dilaksanakan oleh kerajaan. Kewujudan wakil rakyat juga seringkali diabaikan atau diketepikan oleh pihak eksekutif yang berkuasa.

Sebelum merangka sesuatu dasar atau melaksanakan sesuatu projek utama yang melibatkan orang ramai, perkara itu perlu dipertimbangkan dalam pelbagai aspek dengan mendapatkan pandangan daripada pihak-pihak tertentu.

Tetapi, alasan yang kerap kali diberikan oleh pihak berkuasa ialah perkara seperti ini tidak wajar dilakukan kerana ia akan mengambil masa yang lama dan tidak kos efektif. Oleh itu, kerajaan beranggapan bahawa langkah ini tidak praktikal dan boleh diabaikan.

Memandangkan rakyat telah mengundi dan memilih satu kerajaan maka dianggap mandat telah diberikan kepadanya. Oleh itu, kerajaan berani mendabik dada melaksanakan apa jua tindakan atau dasar yang dirasakan sesuai untuk kepentingan politik.

Perkara ini memang sukar untuk dipertikaikan kerana keputusan tersirat pilihanraya adalah memberi kuasa penuh kepada kerajaan untuk mentadbir negara ini megikut selera kerajaan yang dipilih. Tetapi, adakah sistem ini akan membawa manfaat atau faedah kepada rakyat yang memilih kerajaan itu?

Pada pandangan saya, walaupun kerajaan telah dipilih oleh rakyat melalui pilihanraya, satu mekanisme diperlukan untuk memastikan dasar-dasar dan projek-projek utama yang dilaksanakan oleh kerajaan mempunyai kepentingan rakyat.

Bagaimanakah perkara ini boleh dilaksanakan tanpa merugikan masa dengan nilai kos yang rendah?

Selain daripada itu, terdapat banyak dasar-dasar yang diperkenalkan oleh kerajaan tetapi tidak pernah dikaji semula. Sebagai contoh Dasar Pandang Ke Timur, Bersih Cekap dan Amanah, Wawasan 2020, Islam Hadari dan lain-lain lagi.

Adakah dasar-dasar ini digunapakai lagi atau telah menemui ajal semulajadi apabila berlaku perubahan dalam tampuk pimpinan negara. Semua dasar yang yang pernah dilancarkan oleh kerajaan perlu dikaji semula supaya seluruh rakyat Malaysia tahu arah tuju negara. Sekarang konsep 1Malaysia telah diperkenalkan,

tetapi visi ini juga akan hilang dimakan masa apabila berlaku perubahan dalam pimpinan jemaah menteri.

Untuk menyelesaikan masalah ini kita memerlukan satu mekanisme untuk mengkaji semula dasar-dasar yang sedia ada dan mengolah dasar-dasar baru. Untuk itu, Pakatan Rakyat bercadang untuk mewujudkan Majlis Pakar-pakar (Council of Experts) jika berjaya menjadi kerajaan Pusat selepas Pilihanraya Umum ke 13.

Pakatan Rakyat akan mewujudkan Majlis ini dalam isu-isu utama negara seperti ekonomi, politik dan sosial untuk merangka dasar baru dan mengemaskini dasar sedia ada agar bertepatan dan mujarab menangani kemelut negara dan masyarakat.

Tindakan ini akan melancarkan lagi pentadbiran negara kerana kepentingan rakyat dan negara akan diutamakan.

YB V.Sivakumar, ADUN Tronoh,

Israel tak akan minta maaf

Posted: 04 Sep 2011 07:30 PM PDT

7 Syawal 1432H. [MOD] -

BAITULMUQADDIS - Pemimpin Israel menyatakan negaranya tidak akan meminta maaf berhubung serbuan di atas sebuah kapal milik Turki yang menyertai misi bantuan ke Gaza, Palestin pada tahun lalu.

Menurut Perdana Menteri, Benjamin Netanyahu, pihaknya menyuarakan perasaan kesal kerana sembilan rakyat Turki mati dalam serbuan itu.

Beliau berharap hubungan di antara Israel dan Turki akan menjadi semakin baik selepas kejadian itu berlaku.

Ia merupakan kenyataan pertama Netanyahu selepas Turki mengusir Duta Israel pada Jumaat lalu berhubung kejadian tersebut.

Turki mahu Israel meminta maaf kerana kematian rakyatnya itu.

Namun, Netanyahu memberitahu Kabinetnya semalam bahawa Israel tidak akan meminta maaf kerana tentera negaranya bertindak untuk mempertahankan rakyatnya dalam kejadian tersebut.

- AP

YB BN

YB PAS

YB PKR

YB DAP