Nuffnang

Dr Shafie Abu Bakar

Posted by Unknown | Posted on 11:45 PTG

Dr Shafie Abu Bakar


Bangunan Baru Sekolah Tamil Pekan Bangi Siap, Sekolah Enggan Terima Kecuali Selepas Kerosakan Dibaiki

Posted: 07 Sep 2011 06:14 PM PDT

ZULKIFLI BIN NOORDIN

Posted by Unknown | Posted on 11:43 PTG

ZULKIFLI BIN NOORDIN


LAMAN MURTAD BiaDAP?

Posted: 07 Sep 2011 01:49 AM PDT

(Laman web yang begitu biaDAP menghina aqidah & keimanan umat Islam. Elok mike baca sendiri petikan diatas yop)

Salam 2 all.

Gejala murtad dan serangan terhadap aqidah umat Islam termasuk bangsa Melayu akhir-akhir ini semakin lama semakin biaDAP, semakin daring dan semakin kurang ajar. Kegiatan gereja Methodist Damansara Utama hanyalah "tip of the iceberg". Serangan terhadap Exco Hal-Ehwal Islam YB Datuk Dr. Hasan Ali dan JAIS, terutamanya oleh segelintir bangsa Melayu sendiri adalah sesuatu yang tidak boleh dibiarkan tanpa tindakan balas. Kebisuan para agamawan dan ustadwan dalam PAS mengenai murtadnya Nor Azman Beginda, saksi Anwar Ibrahim dalam kes liwatnya dan calon PKR dalam PRN Sarawak sangat membimbangkan umat Islam. Pengharaman bacaan Al Quran di Pulau Pinang adalah satu kebiadapan yang wajib dibendung!

Kini, mereka menggunakan laman web dan dunia cyber untuk menyerang aqidah umat Islam. Cube mike baca sendiri petikan dari laman web diatas yang menyamar menggunakan nama-nama Melayu dan Islam*. Teman kata menyamar kerana kalau benar mereka umat Islam yang ada sekelumit iman, mereka tidak akan berani, apatah lagi tergamak membuat kenyataan saperti itu. Tetapi kaum kafir ini memang telah ALLAH sebut akan menggunakan apa sahaja cara untuk menyesatkan umat Islam.

Yang bodoh sebenarnya segelintir dikalangan kita umat Islam. Dek kerana terpengaruh dengan kilauan kuasa politikus rakus yang bernafsu haiwan, ada antara kita terlupa kedudukan kita sebagai hamba ALLAH. Hinggakan kalimah ALLAH yang mulia itu pun ada antara kita sanggup gadai. Hingga ada yang dah tak jumpa ayat Quran mengenai negara Islam. Ada yang sanggup jual anak bini demi survival politik.

Apapun, teman berharap pihak berkuasa mengambil tindakan tegas terhadap gejala ini. Memang kita sedar didunia tanpa sempadan, dunia internet tanpa batasan, memang sukar untuk berbuat penguatkuasaan. Namun dalam kes-kes yang jelas, saperti tindakan Gereja Our Lady Fatima Brickfield yang terlibat dengan kegiatan memurtadkan Azlina Jailani, kerajaan wajib bertindak. Selagi kita biarkan puak-puak ni lepas begitu sahaja, maka mereka akan naik tocang memijak kepala kita. Dan kalau ada orang Melayu yang sanggup menjadi bangsat mengkhianati agama dan bangsa sendiri, tindakan tegas mesti diambil. Tak kiralah dia Anwar Ibrahim ke, atau sesiapa pun, Kerajaan wajib bertindak tanpa sebarang keraguan!

Kepada umat Islam khususnya bangsa Melayu, kita tidak lagi boleh bergantung harap samada kepada PAS, UMNO ataupun mana-mana parti politk atau pertubuhan untuk membela dan mempertahankan Islam. Kita perlu bangkit sendiri untuk menobatkan dan menjaga aqidah dan syariat Islam.

MEMBELA ISLAM ITU JIHAD
MEMPERTAHANKAN ISLAM ITU JIHAD
MENOBATKAN ISLAM ITU JIHAD

Wallahua'lam dan wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
Rabu
07 Syawal 1432
07 Sept 2011

*Teman ucapkan terima kasih kepada rakan twitter Rizadnafiah yang merujuk teman kepada laman web dan komen-komen biaDAP ini. Untuk rujukan, alamat laman itu ialah www.doposen.com/2011/08/murtads-in-malaysia-and-singapore.html

N45 Dr Halimah Ali

Posted by Unknown | Posted on 11:41 PTG

N45 Dr Halimah Ali


Apa kata Adik MAT INDERA tentang abangnya yang dilabel UMNO pengkhianat negara??

Posted: 07 Sep 2011 06:26 AM PDT

Utama Berita Kolum Surat Video Mobilekini Buku SMS Hartanah Pekerjaan Pelancongan Juadah Saham Pendidikan Kereta Peta
Adik: Mat Indera bukan anggota PKM
Jimadie Shah Othman
Sep 7, 11
2:39pm
Kongsi 226
Bukan sahaja tidak berfahaman komunis, tokoh kontroversi kemerdekaan Muhammad Indera atau lebih dikenali Mat Indera juga bukan anggota Parti Komunis Malaya (PKM), kata keluarganya.

Baharum Shah, 65, berkata, abang keduanya itu sebenarnya seorang pejuang kemerdekaan sayap kiri yang mahu menghalau penjajah British dari negara ini.

suhaizan kayat baharom shah 070911"Tidak. Itu peristiwa tahun 1948. Beliau (Mat Indera) komited pada perjuangan membebaskan negara ini," kata Baharum ketika ditanya sama ada abangnya mengganggotai mana-mana platun PKM.

Justeru, tampil dalam sidang media di ibu pejabat PAS di Kuala Lumpur hari ini, Baharum (kiri) mahu kerajaan dan ahli akademik membuat kajian dan membersihkan nama abangnya.

"Saya mohon pihak kerajaan dapat membersihkan Mat Indera daripada dilabel sebagai pengkhianat negara. Sejarah kemerdekaan perlu dikaji semula.

"Saya bagi pihak keluarga mengalu-alukan mana-mana pihak yang ingin membersihkan maruah dan nama baik keluarga saya," katanya dalam majlis yang turut dihadiri Ketua Pemuda PAS Johor Suhaizan Kaiat.

Ditanya kenapa baru tampil untuk tujuan itu setelah 54 tahun Malaysia mencapai kemerdekaan, Baharum berkata, beliau pernah menyuarakannya melalui kajian sendiri dan penulisan tetapi tidak mendapat perhatian.

Katanya, sekitar tahun 1970-an, beberapa siri rencananya berhubung perkara itu disiarkan akhbar milik Umno Utusan Malaysia.

"Saya pergi ke arkib negara untuk buat kajian dan tulis tentangnya," katanya yang sebelum itu memulakan sidang media dengan mengajak pemberita menyedekahkan al-Fatihah kepada arwah abangnya yang dikatakan kuat beragama.

Rangkaian komunis

Bagaimanapun, menurut pesara tentera itu, rekod tersebut tidak lagi disimpannya kerana hilang semasa berpindah rumah. Baharum kini tinggal berdekatan Cheras, Kuala Lumpur.

Sementara itu, Suhaizan berkata, setelah Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) yang dianggotai Mat Indera diharamkan dan beliau sekali gus dikehendaki British, Mat Indera tiada pilihan selain menyertai gerakan gerila.

suhaizan kayat barom shah 070911"Sama ada beliau bekerjasama dengan komunis atau tidak, itu kena ada kajian. Sama ada beliau alat PKR atau memperalatkan PKM (untuk menuntut kemerdekaan). Sebab itu kajian perlu dibuat.

"Dan adakah menggunakan PKM untuk menuntut kemerdekaan menjadi satu kesalahan?" kata anak kelahiran Johor itu.

Malah, kata Suhaizan (gambar, di tengah), selain Umno yang berhaluan kanan, semua pertubuhan lain ketika itu diharamkan British.

Beliau berkata, dengan keadaan komunikasi terhad pada masa itu, Mat Indera juga sudah pasti tidak tahu kaitan antara PKM dengan rangkaian komunis antarabangsa.

"Yang dia tahu, di depannya ada sekelompok orang yang mahukan kemerdekaan," kata Suhaizan yang diberi kepercayaan oleh Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu bagi berdebat berhubung perkara itu dengan Pemuda Umno.

MY VOICE FOR NATION

Posted by Unknown | Posted on 11:23 PTG

MY VOICE FOR NATION


Give back school’s land, MIC told | Free Malaysia Today

Posted: 07 Sep 2011 05:21 PM PDT

Ramasamy snubs forum, wants debate with Najib

Posted: 06 Sep 2011 11:54 PM PDT

Khalid Samad claims of plot to oust Selangor MB

Posted: 06 Sep 2011 11:49 PM PDT

念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang

Posted by Unknown | Posted on 9:07 PTG

念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang


[Jemputan - Sept 18 (Ahad)] Hari Terbuka Aidilfitri di Bandar Baru Bangi

Posted: 07 Sep 2011 09:48 AM PDT



Maklumat dipetik dan diubahsuai dari artikel yang dipaparkan pada blog ADUN Bangi

Jemputan ke aktiviti: Hari Terbuka Aidilfitri Anjuran bersama Ahli Parlimen Serdang dan ADUN Bangi

Tarikh: 18 Sept 2011
Masa: 12.00 pm hingga 3.00 pm
Tempat: Kompleks Sukan , Seksyen 15 Bandar Baru Bangi (Klik sini untuk lihat peta ; Click here for map; 点击地图) (More......)

魏宗贤文打烟之声 Gwee Tong Hiang for Bentayan

Posted by Unknown | Posted on 3:59 PTG

魏宗贤文打烟之声 Gwee Tong Hiang for Bentayan


誤信招財廣告 退休人士被騙4萬

Posted: 06 Sep 2011 06:28 PM PDT

i n t a n h i j a u

Posted by Unknown | Posted on 3:25 PTG

i n t a n h i j a u


MUSLIMAT PAS PUSAT CABAR KHAIRY BERDEBAT...!

Posted: 07 Sep 2011 12:50 AM PDT


KUALA LUMPUR, 7 Sept: Selepas Dewan Pemuda PAS Pusat, Dewan Muslimat pula hari ini ingin menyahut 'keberanian' Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin berdebat berhubung isu pejuang kemerdekaan.

Bagi ketua penerangannya Aiman Athirah Al-Jundi, muslimat PAS bersedia berada sepentas dengan Khairy berdebat isu itu malah akan menghantar surat jemputan dalam masa terdekat.

"Semalam dia (Khairy) heboh menghentam Timbalan Presiden PAS (Mohamad Sabu) sebagai penakut la, bacul, tiada maruah la.

"Sekarang Muslimat pula nak cabar dia berdebat isu yang sama, kita nak tengok dia nak terima atau tidak," katanya kepada Harakahdaily.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas tindakan Ahli Parlimen Rembau itu semalam yang menyifatkan Mohamad sebagai bacul dan tiada maruah ekoran tidak mahu berdebat dengannya.

Mengulas lanjut, Aiman berkata penolakan timbalan presiden PAS itu dibuat kerana debat tersebut bukan anjuran PAS Pusat malah hanya inisiatif kerajaan negeri Kelantan.

Lebih dari itu katanya, gandingan Mohamad dengan Khairy juga dilihat bukan padanan setara kerana Mohamad adalah Timbalan Presiden PAS manakala Khairy hanya Ketua Pemuda Umno yang dipinggirkan.

"Dia (Mohamad) tolak sebab lihat pemuda, bagi la dengan pemuda, timbalan presiden dengan timbalan presiden la," katanya.

Debat tersebut sebelum ini dicadang oleh kerajaan negeri Kelantan yang mahu mempertemukan timbalan presiden PAS itu dengan Khairy berhubung isu pejuang kemerdekaan.

Mohamad dalam kenyataannya semalam bagaimanapun, menyerahkan kepada Dewan Pemuda PAS untuk berdebat dengan Khairy sebagai 'lawan yang sama padan'.

Menurut Mohamad, beliau hanya bersedia berdebat dengan lawan seangkatan iaitu Timbalan Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin yang lantang menyerang beliau termasuk menggesanya "bertaubat dan bertakwa" ekoran ceramahnya berhubung isu pejuang kemerdekaan dan peristiwa Bukit Kepong.

Sehubungan itu, Dewan Muslimat berharap Khairy sedia menyahut cabaran debat mereka jika beliau tidak mahu dilihat betul-betul penakut dan bacul seperti yang dilemparkan terhadap Timbalan Presiden PAS.(harakahdaily)

Comments for Wee Choo Keong

Posted by Unknown | Posted on 1:57 PTG

Comments for Wee Choo Keong


Comment on Complaints for DBKL by weechookeong

Posted: 07 Sep 2011 08:17 AM PDT

Thank you Steve for your comments/complaints.

They are all problems for DBKL to resolve. My PA En Yakob shall attend to the problems tomorrow morning and revert by phone or through this blog.

thank you.

Regards

wee choo keong

Comment on Complaints for DBKL by Steve

Posted: 07 Sep 2011 08:07 AM PDT

Nice talking to you Mr.Yaacob, very fast and efficient of you to call me in just a few minutes after complaint posted.

Regards,
Steve

Comment on Complaints for DBKL by Steve

Posted: 07 Sep 2011 07:53 AM PDT

Dear YB Wee and Mr.Yaacob,

1. I will like to mention that two very long row of buses that waited at taxi/bus stop LRT Wangsa Maju still existed, and seriously brings inconveniences to the road users.

2. Illegal parking in Desa Setapak housing area is getting very serious nowadays. They obstructed the road and potentially brings accident, especially to bigger car which have very very little space to move. Also, there are a lot of car that stops, double parks at Desa Setapak shoplots like nobody business, it brings congestion and disturbed the traffics.
I sincerely hope you can find some solution to fix or improve these frustrated problems.

3. Wangsa Metroview, inside the shoplots area, the traffic was extremely terrible. Very very terrible and obstructed the traffic a lot. Please do the same as problem above if possible.

4. Are there any DBKL officer I can contact to help me regarding my inconsiderate neighbour who always parked 1/4 of my gate and reserved the parking in front of my house with pots/bins. They reserved it from the outsiders, but then its in front of my house. I only hope that it is share-able, or at least readjust the area of reserve, leave a parking slot in front of my house. I understand that this problem may not be in responsibility at all by officer, but at least maybe someone who could talk/warn them since mine failed.

Thanks.

Regards,
Steve
016-6786078
Desa Setapak’s resident.

Comment on Cabinet must say “NO” to Tony by arjuna waspada

Posted: 07 Sep 2011 07:53 AM PDT

Wee Choo Keong,Saya amat setuju dan menyokong saranan anda bahawa kabinet wajib dan mesti kata No, tidak,Nyet,nix,pu yau,wen nak, kapada TF, sebab kerana semua memang pentabiran sudah banyak membuat keputusan tanpa ambil kira kepentingan negara dan rakyat.Dan juga bukan saja kapda TF tetapi deal deal saperti yang ,ada, E & O.
Felda dah terlepas beli syarikat gula,so takan nak terlepas kali ini juga ….
MAS punya deal memang ta patut di sokong.Cukup lah.
Saya hanya harap WCK terus bangkang sebab semenjak liberalai transformsi,kpi kra engagement inclusivens dan lain lain saperti 1M, ratusan isu asas pokok tidak di indah kan lagi olih umno/bn.setiap kali ada isu, ada saja penyelesaian tapi dengan campak duit sekali.
Terus kan WCK dan selamat berjuang di DR..
arjuna waspada
changkat lobak

Comment on Cabinet must say “NO” to Tony by Tony"s advisor

Posted: 07 Sep 2011 06:56 AM PDT

Tony should also order MAHB that AirAsia and AirAsia X need not pay airport tax but are allowed to collect airport tax.Tony should also order Jabatan Hasil Dalam Negeri that AirAsia and AirAsia X need not pay any form of corporate tax. Tony should ordeer Ministry of Transport not to interfere with whatever international or domestic routes that AIrAsia and AirAsia X fly.

Lastly, Tony should also order Tan Sri Azman Mokhtar adn Rashdan to resign from their post and he is the new M D for Khazanah and the Executive Director in MAS in full charge of MAS operation. This will definitely get the green light both of his very very close friends. Why are you making it so difficult for yourself Tony? Just do it the easy way. If you need PM support just take Nazir to a trip in Oxford and talk over a boat ride. So easy.

Comment on Cabinet must say “NO” to Tony by KAMALUDIN

Posted: 07 Sep 2011 05:41 AM PDT

YB can you also ask MAHB in Parliment how many accidents, near accident , security breaches etc. that went unreported in the press involving Air Asia aircraft or passemgers on LCCT tarmac? any crazy passengers could prctically slipped on to the tarmac without problem with the present LCCT arrangement. Imagine the situation in the new KLIA2 with capacity to handle 30million pax? Air Asia business model is ` LEBIH MENYUSAHKAN LAGI MENGUNTONGKAN!

Comment on Cabinet must say “NO” to Tony by weechookeong

Posted: 07 Sep 2011 05:11 AM PDT

Economist Kampong
Sdr, please don’t worry I will definitely submit several questions on the dirty deal, Firefly, Alwafeer Air and others. They are not going get the dirty deal through so easy.
It will be debated for sure during the Budget where we can talk about anything under the sun.
If you or other readers have any other questions for Parliament, please email to me as soon as possible preferably by tomorrow as I have to do in BM and English. Dateline this Friday.

Selamat Hari Raya to you and family and to all the readers.

Regards

wee choo keong

Comment on Cabinet must say “NO” to Tony by Anonymous

Posted: 07 Sep 2011 05:06 AM PDT

Tony if AirAsia operates from USA, UK or Hong Kong, you wouldn’t have been able to owe airport tax to the tune of MR100 million for so many years. You wouldn’t have been able to ask the government to build lCCT for you and then renovate in 2 years later costing more than RM200 million (for a warehouse style) and the same contractor from REMBAU was directly appointed.

Don’t dream of telling their airport authority you don’t want the aerobridge but a new airport. Correct they will give you a Two Figure Sing as the answer.

So grow up my little boy including your good friends in Khazanah and the CIMB guy. oh Ya, if you were to march to the 4th floor, none of your good friends are there.

Comment on Cabinet must say “NO” to Tony by Economist Kampong

Posted: 07 Sep 2011 04:38 AM PDT

YB CK Wee

This is important BUT only a side issue. Of course either the air-bridges get built or AA stays where they are.

Remember also the issues you have raised and we supported you and agreed that you raised these in Parliament in its October sitting,

1. Who and how was the MAS-AA deal designed that it had so obviously insulted and injured the interests of the Rakyat (by overly rewarding Tony and Company),

2. Who is or are the real owners of AA?? Tony and gang are known to only hold less that 25% of the company. Who else owns AA that it is able to extract/extort such concessions from the Government??

3. Rumour has it that Khazanah also had to pay CASH to Tony/Company as part of the MAS-AA share swap. Please ask this in Parliament. We wait for Khazanah to give us the answer. Then we shall see if they are telling the truth or not.

Thank you YB. Keep up the good work.

Comment on Cabinet must say “NO” to Tony by Rizal dari MAS

Posted: 07 Sep 2011 04:36 AM PDT

Najib Government must tell Tony, Rashdan and Azman Mokhtar that stop all the nonsense. There is no more 4th Floor government as of 3rd April 2009. If you don’t aerobridge please operate from other countries like Myamar and hte like.

Malaysians do not need people like Tony who is only interested in his bullshit business model. Everything the passenger must pay for it. Soon every time we look at the AirAsia advertisements we had to pay money. Pooooorah thambi.

Blog@Wengsan...博客@永山

Posted by Unknown | Posted on 11:17 PG

Blog@Wengsan...博客@永山


The first step towards quality higher education is to remove all restrictions on freedom of expression casted on our universities

Posted: 07 Sep 2011 02:23 AM PDT

Janganlah Khairy Jamaluddin Menuduh Mat Sabu Penakut Sedangkan Dia Sendiri Menolak Untuk Berbahas Isu Yang Sama Enam Tahun Yang Lalu

Posted: 06 Sep 2011 06:58 PM PDT

Lim Kit Siang

Posted by Unknown | Posted on 8:03 PG

Lim Kit Siang


The making of a hero out of our own stupidity

Posted: 07 Sep 2011 06:42 AM PDT

By Mohd Arshad Raji September 5, 2011 I received this distressing email from a colleague regarding the death of Bernama's cameraman Noramfaizul Mohd Nor who was shot while on UMNO Putra's humanitarian mission in famine stricken Somalia. For those Malaysian soldiers that had served Somalia during the troubled period of the early 90's would know [...]

No MRT land return guarantee shows bad faith, says DAP

Posted: 06 Sep 2011 09:37 PM PDT

By Yow Hong Chieh The Malaysian Insider Sep 07, 2011 KUALA LUMPUR, Sept 7 — DAP has accused Putrajaya of bad faith for not guaranteeing the return of land acquired for the Klang Valley Mass Rapid Transit (KVMRT) project even while admitting that the wholesale acquisition was done for the sake of convenience. DAP publicity [...]

Setting the record straight on land acquisition for the MY Rapid Transit project

Posted: 06 Sep 2011 07:22 PM PDT

— Mohd Nur Kamal The Malaysian Insider Sep 06, 2011 SEPT 6 — The Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) would like to refer to the various reports, opinions and views which have been published and aired recently concerning land acquisition for the MY Rapid Transit project. We are concerned that some of these views are [...]

DUN BUKIT PAYONG

Posted by Unknown | Posted on 7:25 PG

DUN BUKIT PAYONG


Tahniah kepada YDP MDM yang baru

Posted: 07 Sep 2011 03:24 AM PDT

Marang : ADUN Bukit Payong Ustaz Mohd Nor Hamzah mengucapkan tahniah kepada Encik Zulkefli Ali diatas perlantikannya sebagai Yang Dipertua (YDP) Majlis Daerah Marang (MDM) yang baru kelmarin.

Beliau mengharapkan agar kerjasama lebih erat dengan pihak MDM dapat dijalinkan untuk kepentingan rakyat di daerah Marang amnya dan di kawasan Bukit Payong khasnya.

Beliau juga mendoakan agar Allah membimbing YDP MDM yang baru dengan sifat taqwa dan amanah.

Petikan Sinar Harian:

Zulkefli Yang Dipertua MDM baru

Penolong Setiausaha Kerajaan Negeri Bahagian Pengurusan Majlis dan Protokol, Zulkefli Ali menerima tugas sebagai Yang Dipertua Majlis Daerah Marang (MDM) bagi menggantikan Ibrahim Mohamad yang bertukar ke Majlis Daerah Besut (MDB).

Majlis penyerahan tugas dilakukan di pejabat Majlis Daerah Marang (MDM), kelmarin.

Zulkefli sebelum ini pernah bertugas sebagai Penolong Pegawai Daerah Dungun pada 1991 hingga 1995 dan menguruskan perihal tanah, sebelum ditugaskan sebagai Penolong Setiausaha Kerajaan Negeri Bahagian Pengurusan Majlis dan Protokol.

Zulkefli yang ditemui selepas majlis penyerahan tugas itu mengucapkan terima kasih atas pelantikan itu dan akan menjalankan tugas dimanahkan dengan sebaik mungkin.

"Dari segi pelaksanaan, seperti yang saya sedia maklum, MDM adalah agensi barisan hadapan kepada orang ramai. Jadi maklumat dan segala respons daripada orang ramai akan kita ambil kira untuk memenuhi kehendak rakyat," katanya.

Ditanya strategi yang akan dijalankannya, Zulkefli berkata, beliau akan meneruskan segala perancangan yang telah dibuat sebelum ini, selain melihat potensi yang boleh dimajukan lagi di daerah Marang yang terkenal dengan pelbagai produk pelancongan.

"Mengenai keperluan rakyat, saya akan mengambil inisiatif untuk mendapatkan apa juga maklumat diperlukan dan terjemahkan ia dengan pelaksanaan. Maklumat yang sama juga akan diperoleh daripada pemimpin masyarakat.

"Saya berharap, kesemua pihak khususnya semua kakitangan MDM dapat memberikan kerjasama baik kepada saya selepas ini demi memastikan semua perancangan yang dibuat sebelum ini dapat diteruskan tanpa halangan," katanya

Program ziarah YB Bukit Payong

Posted: 06 Sep 2011 08:29 AM PDT

(Makcik Semek yang kematian suaminya)




(Encik Aziz Deraman menghidap kencing manis sejak 10 tahun lalu)




(Haji Salleh Cik yang kematian isterinya hajjah Zainon pada hari raya kedua)




(Makcik Aisyah hampir 80 tahun sudah tak mampu berjalan)



Petang tadi kira-kira jam 5.30 petang, Ustaz Mohd Nor memulakan program ziarah beliau ke beberapa lokasi di sekitar DUN Bukit Payong. Ada beberapa orang yang dikenal pasti sebagai uzur dan kematian waris telah dikunjungi oleh Ustaz Mohd Nor.Alhamdulillah ada kira-kira empat orang yang telah berjaya ditemui dalam masa kira-kira sejam itu.



Mereka ialah Encik Aziz Deraman di Kampung Wakaf Kedondong yang sudah setahun tidak bekerja kerana menghidap kencing manis yang akhir-akhir ini semakin teruk. Haji Salleh di Kapung Padang Air Deras yang kematian isterinya Hajjah Zainon pada hari raya kedua yang lalu.


Makcik Aisyah jiran Haji Salleh seorang warga emas yang sudah tidak mampu berjalan berumur hampir 80 tahun dan Makcik Semek juga dari Kampung Padang Air Deras yang kematian suaminya kira-kira setahun yang lalu.

Ustaz Mohd Nor juga mengambil kesempatan untuk menghulurkan bantuan peribadi kepada mereka-mereka yang berkenaan. Beliau juga mengucapkan takziah kepada keluarga Mak Long Lijah di Kampung Undang atas pemergiannya tengahari tadi.Moga Allah mengampunkan kesalahannya

Walaupun dengan keterbatasan masa dan kewangan namun kesungguhan wakil rakyat kita untuk menjalankan tanggungjawab kepada masyarakat atas dasar amanah yang dipikul mengatasi segala-galanya tanpa mengira parti. Kita mendoakan semoga YB terus diberikan kekuatan oleh Allah untuk menjalankan amanah ini. InsyaAllah

Anwar Ibrahim

Posted by Unknown | Posted on 7:24 PG

Anwar Ibrahim


Perth in August, Italy in July, Kazakh in June: Time For Umno to Rein in Najib

Posted: 06 Sep 2011 07:57 PM PDT

Malaysia Chronicle

There is nothing wrong if one wants to escape the rigors of everyday work and take a short vacation to unwind and relax. A period of rest and recreation is needed and in fact a healthy way of living. So what is fuss about when the Malaysian Prime Minister decided to go Down-Under for some down-time with his family and friends?

Firstly, it was on the 31st of August, a key day in the Malaysian calendar for this was the day Malaya obtained independence from the British colonialists. Iin other words, it was Independence Day. Secondly, there was a huge questionmark over who was funding the trip and was it for public or private reasons?

No doubt this year, instead of holding nationwide celebrations including the annual parade on August 31, the Malaysian government had finally decided to have it on September 16, to commemorate the joining of Sabah and Sarawak to form the federation of Malaysia in 1963, it is still against protocol to quietly sneak out without informing the people where you are going, not when you are the PM.

Half-truths and cover-ups

There is now huge derision over the whole affair which has even attracted the attention of the foreign diplomatic community. The way the PM's aides have sidled and dished out half-truths rather than provide open and honest answers when asked about his whereabouts is rather alarming. Is not the PM of a country a public figure? Instead, a situation developed where one aide said he was away on vacation but declined to state where and why. Then another one staffer – probably overzealous – said he was in Australia for physio-therapy or was it knee-operation, as some blogs reported it to be?

But Najib walked fine when he finally showed himself to the people on Monday. So what was the real reason behind the PM’s decision to hop onto the Malaysian government’s private jet and make his way to Australia?

The latest reason offered was that he had gone to spend Hari Raya, which was on August 30, with Malaysian students there. But was the whole 'speaking to students' session as reported by the national Bernama news agency a sufficient reason to justify such costly use of public funds?

Not that our children are not important, but there is justifiable grounds to suspect the PM was taking advantage of public funds to spend a mere two hours or so at a public function, while spending the rest of the week enjoying a spanking good holiday. To many Malaysians, Najib appears to have perfected the art of making use of official trips for personal pleasure.

UMNO must take disciplinary action

But then, this is not surprising as previous Malaysian premiers have shared the same love for venturing out of the country on publicly-funded escapades. It is high time that UMNO, the country’s largest political party, take note of this because so far all the PMs have been their party presidents. If UMNO doesn’t clean up its own stables, how can it expect Malaysians to vote in its candidates when the next election arrives. If its Supreme Council sits back and does nothing, then expect the public to continuously have the impression that UMNO is the most corrupt party in the country, if not the region!

Consider this. In 2006, Najib’s predecessor Abdullah Badawi enjoyed a publicly-funded trip to the Caribbean. Back then it was stated that the four-day trip was a "working visit", but little appears to have come out from that excursion despite his having addressed the St Vincent Parliament. A reporter travelling with the entourage reported that the Jamaica portion of the trip dealt with possible Malaysian investment in energy exploration and construction projects, while the PM stopped in St Vincent 'mostly for a vacation and to unwind from the pressures of work.

This shocking news was revealed in a newly-leaked US diplomatic note written by the missionary here and sent to Washington. So another holiday disguised as a working trip and to think Malaysians used to call their 5th PM and UMNO president their Mr Clean!

A new era with many opposition MPs on the lookout

Now with so many opposition lawmakers on the pounce for any financial shenanigans, it will no longer be easy for BN leaders to sneak away goodies as easily as they did in the past.  And this is a positive development for Malaysia.

Citizens can expect that any trip the current PM makes overseas will be put through the clothes wringer. Reasons such as generating possible investment inflow will no longer be acceptable without proper detailing. After all, how many of these overseas trips have really generated any good for the nation?

Same thing goes for huge commercial or public-sector contracts and other mega projects, especially without open tenders. Costs will be scrutinised mercilessly.

Times have changed and really, UMNO needs to wise up and learn to handle the realities of a Malaysia in the 2010s. If they don’t, then this is why they have been frequently accused of being trapped in their own time-warp, playing childish yet potentially lethal racial and religious games. All these can only harm not help the nation, which will be further ostracised by civil society and the world at large.

Aussie in August, Europe in July, Kazakhstan in June

Another much-watched and glaring case was the hugely expensive trip to the Vatican in July. Najib’s European tour began in England, with the Queen snubbing him for his mis-treatment of the Bersih ralliers for free and fair elections. Then he went on to the Vaticam to establish bilateral ties with the Holy See. But the moment he stepped foot back in Malaysia, he shot down any hopes for greater Islamic-Christianity goodwill by insulting the Christians.

Till now, the question remains, did he and wife Rosmah Mansor arrange the Vatican trip so that once they were done there,, they could continue with a personal Italian vacation on the Mediterranean? And this holiday lasted several days until Najib allegedly got wind that his Deputy Prime Minister Muhyiddin Yassin was planning a high-level meeting with UMNO warlords to discuss how to rein in his misconduct and mitigate the huge damge inflicted on the country’s image.

It was then that Najib cut short his Italian break, claiming he was homesick and even thanking Rosmah for being understanding enough to fly back immediately. Yes, it was a tremendous show but it didn’t end there. On the same day, a French lawyer William Bourdon due to expose the role of top Malaysian officials including Najib’s in the Scorpenes purchase scandal was mysteriously deported from Kuala Lumpur before he could give a dinner-talk and press conference to bare all.

UMNO must be responsible for its leaders or risk losing voter support

What good has the latest publicly-funded visit to Perth done for Malaysia now? Really, it is time for UMNO to be responsbile for all the shenanigans their party president has put the country through. He may be the current chief but what kind of a party is UMNO? Is it a dictatorship? Can Najib do what he wants, even if it means dragging UMNO’s and Malaysia’s name through mud? Is it not time for the UMNO Supreme Council to evaluate if Najib has not already done this with his lavish spending, poor leadership and scandals galore?

Is it not time for UMNO to mete out action, perhaps issue a disciplinary letter or ask him to show cause and explain his misconduct? If UMNO feels that this is merely negative politicking by the Pakatan Rakyat opposition, then do an internal investigation and call for whistleblowers to come forward.

If UMNO is a responsible political party, then it should do all these. Otherwise, don’t expect Malaysians or Malays to vote in your candidates when even those at the presidential level are not able to clear the basic requirements of honesty and transparency, what more lead the country.

It is also laughable that Malaysian sudents in Perth were so disgusted that they have put on Facebook their remarks were twisted to depict the current UMNO president as an “awesome” and ‘inspirational’ leader, just so he could escape more flak at home. Really, if UMNO cannot rein in their president, what a shame it is for the party and country.

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Buku Sejarah Umpama Koleksi Solekan Seorang Gadis

Posted: 06 Sep 2011 10:41 AM PDT

Merdeka Review
Oleh Ooi Heng

Kalau sejarah itu bagai gadis disolek sesuka hati, maka buku teks sejarah umpama koleksi solekan untuk mencantikkan wajah gadis tersebut. Lantas, murid sekolah yang diibaratkan sehelai kain putih akan terikut-ikut dengan kecantikan wajah yang disajikan kepada mereka sekian lama sehingga tidak berpeluang membuat perbandingan dan membezakan antara yang asli dengan yang tiruan.

Seminggu lagi kita akan meraikan Hari Malaysia, namun pemahaman sejarah kita sama ada yang berkaitan dengan lembaran-lembaran yang memperjuangkan kemerdekaan tanah air sebelum era-UMNO sehingga terbentuknya Malaysia, mahupun yang berkaitan dengan perjuangan anti penjajahan oleh rakyat berjiwa pahlawan seperti Mat Indera masih dilihat dari satu sudut satu interpretasi.

Secara amnya, rakyat Malaysia mengenali sejarah tanah air melalui “koleksi solekan” di sekolah atau dalam akhbar dari semasa ke semasa. Berdasarkan kajian yang dilakukan oleh Perpustakaan Negara pada tahun 2005, secara purata keseluruhan rakyat Malaysia membaca dua buku setahun.

Membaca dua buku dikira banyak kerana purata sebelum ini sekadar dua halaman buku setahun, terendah antara negara di Asia. Sebagai perbandingan dan secara purata, rakyat India membaca 35 buku setahun, rakyat Thailand membaca 25 buku setahun sementara rakyat Indonesia membaca 18 buku setahun.

Tak usah risau sangat dengan bacaan buku yang begitu sedikit. Sekurang-kurangnya UMNO tidak risau. Tidak terperanjant juga. Kerana rakyat Malaysia suka baca akhbar, tak suka baca buku. Keasyikan sebahagian besar rakyat terhadap akhbar khususnya “lidah UMNO” menyeronokkan UMNO.

Dengan adanya kawalan ketat, lesen mesin cetak, permit penerbitan, konglomerat UMNO serta UMNOputra dan lidah rasmi UMNO bergelar Utusan, akhbar itu bagai “koleksi solekan” UMNO, maka interpretasi sejarah adalah mengikut acuan dan teknik solekan UMNO. Menjaga kepentingan UMNO dikira peranan besar sekian “koleksi solekan”. Maka sudut berita dan perspektif penulisan haruslah sejajar dengan interpretasi UMNO. Itu namanya sejarah.

Yang memeranjatkan UMNO ialah keberanian insan bergelar Mat Sabu (gambar kiri) memberikan bahan solekan baru kepada gadis yang sekian lama menggunakan bahan solekan UMNO dan jentera UMNO.

Sebab itu, pengasas Zentrum Future Studies Malaysia (ZENTRUM) Dr. Abu Hassan Hasbullah (gambar kanan) mengucapkan tahniah buat Mat Sabu “kerana mengadiluhung tokoh MAT INDERA yang akhirnya telah menderu-deru keminatan, keinginan, dan kepedulian anak-anak tanahair terhadap SEJARAH peradaban bangsanya. Semoga dengan perdebatan demi perdebatan ini akan mengembalikan sebegitu ramai lagi tokoh-tokoh agung yang tersingkir dari helaian korupsi sejarah ke helaian hakiki sejarah Tanah Melayu, tanahair tercinta,” dalam halaman Facebooknya bernama “Hassan Hayastani (??? ????????)”.

Biarpun menggunakan bahan solekan yang sama, terdapat pelbagai cara dalam penggunaannya. Contohnya, apabila manusia yang sukakan buku seperti saya membaca “Perjanjian dan Dokumen Lama Malaysia 1791-1965″ yang diterbitkan oleh Institut Terjemahan Negara Malaysia (ITNM) pada tahun 2008, dalam bab “Perisytiharan Panglima Tentera Jepun, 1942″, sebahagian kandungan perisytiharan yang ditandatangani Panglima Tentera Jepun Tomoyuki Yamashita berbunyi seperti berikut:

“Pada asalnya, orang Inggeris telah menyanjung prinsip mereka yang terlampau egoistik dan dogmatik dan mereka bukan sahaja membenci orang lain, tetapi juga sudah biasa menjalankan intimidasi secara licik, tipu helah serta penuh muslihat dan mereka sanggup melakukan ketakadilan dan ketakjujuran demi mempertahankan kepentingan mereka sahaja, dan dengan demikian mereka sebenarnya telah merosakkan seluruh dunia.”

Seterusnya, “kami berharap kami telah menyapu bersih segala kesombongan dan ketakjujuran anasir British dan menanggung penderitaan serta menikmati kemanisan bersama-sama seluruh rakyat… maka angkatan tentera Jepun… berhasrat merealisasikan pembangunan dan dasar abadi Malaya selepas merawat luka yang diakibatkan oleh penindasan berdarah British pada masa yang lalu dan memulihkan kerosakan perang yang diakibatkan oleh perang ini.”

Tidakkah deklarasi di atas mencuit hati rakyat jika konteks penjajahan tidak diambil kira? Retorik penjajah terkini mengenai penjajah sebelum itu bertujuan melakar naratif, imej dan persepsi kononnya penjajahan baharu adalah untuk kebaikan dan kesejahteraan penduduk tanah jajahan maka wajar diterima penjajah baharu yang menyingkirkan penjajah lama.

Bukankah penjajahan masih berterusan dengan wajah penjajah yang berbeza pada ketika itu? Bukankah orang yang berkomplot dengan penjajah itu dilihat sebagai pengkhianat dalam konteks penjajahan? Bukankah darurat diisytiharkan oleh pihak penjajah atas agenda dan kepentingan tertentu?

Bacalah “Pemasyhuran Ordinan Peraturan Darurat, 1948″. Dokumen pemasyhuran tersebut ditandatangani dengan perkataan berikut:

“Dengan Perintah,
P.O. WICKENS,
Setiausaha Majlis.”

Siapa P.O. Wickens? Bukankah beliau mewakili pihak penjajah? Majlis di atas merujuk kepada Majlis yang mentadbir Persekutuan Tanah Melayu. Pentadbiran pada ketika itu diketuai Pesuruhjaya Tinggi Persekutuan Tanah Melayu Sir Edward Gent. Apakah dengan memakai nama Persekutuan Tanah Melayu, maka Sir Edward Gent dikira berdarah tanah air? Seterusnya wajah penjajah menjadi jernih dan wajah rakyat tempatan yang anti penjajah dihitamkan?

Seribu persoalan menanti penemuan baharu dari segi penggalian bahan dan sudut sejarah yang pelbagai, bukan solekan “berbau monopolistik” yang disajikan oleh UMNO sekian lama. Izinkan saya memetik kata-kata berikut untuk renungan semua sempena Hari Raya Aidifiltri:

“Hai orang-orang yang beriman! Taatilah Allah dan carilah wasilah – yang dapat mendekatkan diri kamu – kepada-Nya serta berjuanglah di jalan-Nya.” (Al-Ma’idah 5:35)

Dalam buku Yusuf Al-Qaradawi berjudul “The Lawful and The Prohibited in Islam”, Imam ‘Ali berkata: Truth is not to be learned on the basis of authorities. Learn the truth and then you will know who the truthful ones are.’

Dalam Kajian Malaysia, Vol. 27, No. 1 & 2, 2009, ahli penyelidik C.C. Chin membekalkan fakta berikut untuk renungan kita:

“The British deployed a total of 450,000 men consisting of 40,000 soldiers, 67,000 police, 45,000 special constables and 300,000 home guards. In addition 25,000 air strikes were made, more than 100,000 rockets fired and 33,000 tons of bombs dropped against a force of only 7,000-plus guerrillas at the time.”

Konteks sejarah berubah mengikut peredaran masa. British hari ini tidak lagi mampu berwajah penjajah. Jangan kita melihat warga British yang berada di Malaysia dengan kaca mata era penjajahan. Jangan juga kita melihat anggota polis yang bekerja semasa era penjajahan dengan sentimen era penjajahan. Namun, jangan juga kita lupakan sejarah penjajahan yang dialami rakyat Malaysia termasuk mereka yang berjiwa pahlawan, anti penjajah dan memperjuangkan kemerdekaan sebelum UMNO menikmati hasil kemerdekaan melalui rundingan.

*Ooi Heng ialah Pengarah Eksekutif Kajian Politik untuk Perubahan (KPRU) dan kolumnis MerdekaReview.

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

YB BN

YB PAS

YB PKR

YB DAP