Rabu, 5 Oktober 2011

Dr Shafie Abu Bakar

Dr Shafie Abu Bakar


Mesyuarat Stanco Perumahan Tempat Sesuai Membawa Masalah Perumahan Di Bangi

Posted: 05 Oct 2011 04:22 PM PDT

念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang

念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang


[Oct 5@8 pm] 警民对话会 Dialog bersama polis di Tmn Universiti Indah, Seri Kembangan

Posted: 04 Oct 2011 10:48 PM PDT

Program 节目: 警民对话会 Dialog bersama pegawai kanan polis di Taman Universiti Indah
Lokasi 地点: Balai Masyarakat MPSJ, Jalan Indah 3, Taman Universiti Indah
Tarikh日期:  5/10/2011 (Rabu Malam ini / 今晚)
Masa 时间: 8:00 pm
Pihak Penganjur:  JKP MPSJ Zon 21, Persatuan Perayaan Yeelan Serdang Selangor
(More......)

YB Dato' Mohd Nasir Tan Sri Ibrahim Fikri

YB Dato' Mohd Nasir Tan Sri Ibrahim Fikri


BN TELAH LAKUKAN APA SAJA UNTUK RAKYAT

Posted: 05 Oct 2011 07:46 AM PDT

Assalamualaikum...

Alhamdulillah, dapat juga saya luangkan sedikit masa untuk menulis sebelum melelapkan mata sekejap. Sidang Parlimen baru sahaja selesai malam ini dan akan disambung esok. Syukur kerana dapat menunaikan amanah yang telah diberikan ini dengan sempurna.

Alhamdulillah, kerajaan Barisan Nasional (BN) telah pun menunaikan janjinya untuk memansuhkan beberapa akta. Hari ini, Akta Buang Negeri 1959 (Akta 79) telah dimansuhkan dan sekaligus menyaksikan ratusan tahanan akan dibebaskan serta-merta, manakala waran tangkap yang dikeluarkan juga dibatalkan.

Malah kerajaan BN yang diketuai Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak telah juga mengumumkan pemansuhan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang sebelum ini sentiasa dijadikan senjata oleh pembangkang.

Sebagai pemimpin kerajaan, saya boleh menyatakan bahawa kami telah melakukan yang terbaik untuk rakyat dan negara. Walaupun ada tindakan yang memerlukan sedikit masa untuk melalui proses perubahan atau pembaharuan, namun semua itu penting sebagai tempoh penilaian agar apa yang bakal diputuskan tidak merugikan rakyat dan negara.

Bagi pihak rakyat pula, saya fikir rakyat perlu lebih terbuka dalam menerima transformasi yang sedang dilaksanakan Perdana Menteri kita. Kita tidak boleh terabai dengan membuat andaian atau telahan awal terhadap sesuatu perkara tanpa mengetahui bahawa setiap perkara yang berkaitan dengan kepentingan negara dan rakyat adalah menjadi sesuatu yang sentiasa dipertimbangkan oleh kerajaan dan pemimpinnya.

Hakikatnya, segelintir rakyat kita mudah termakan atau terjebak dengan dakyah pembangkang yang sentiasa memberikan gambaran buruk terhadap kerajaan BN sedangkan pembangkang sendiri tidak berbuat apa-apa pun untuk rakyat dan negara.

Kita harus jujur dan adil bahawa hampir segala-galanya telah disediakan kerajaan BN untuk rakyat. Dan, setiap kali Parlimen bersidang, isu-isu kepentingan rakyat sentiasa diberikan keutamaan walaupun banyak waktu persidangan kadangkala diganggu pembangkang yang membangkitkan perkara-perkara yang tiada kena mengena dengan rakyat.

Oleh itu, saya berharap rakyat akan lebih bersyukur di atas nikmat yang ada di negara ini dan tidaklah mudah terpedaya dengan perkara-perkara yang merugikan mereka.

Nasihat saya, rakyat mesti bijak dalam keadaan sekarang. Kita tidak boleh mudah menjadi alat atau diperalatkan. Itu yang penting.

Apatah lagi dengan iklim politik yang semakin menjurus ke arah pilihan raya, maka macam-macam lagilah yang pembangkang sengaja timbulkan.

Berhati-hatilah kita dengan pihak yang tidak bertanggungjawab ini.





Comments for Wee Choo Keong

Comments for Wee Choo Keong


Comment on Deputy Finance Minister told Parliament: MAS-AirAsia share swap based on share price on 5-8-2011 by Anonymous

Posted: 05 Oct 2011 08:32 AM PDT

Malaysian Airlines System Employees' Union (Maseu) secretary general Ab Malek Arif said the staff of the national airlines had not forgiven former prime minister Dr Mahathir Mohamad for appointing Mr T to replace Abdul Aziz as the MD in the 1990s.

Claiming that invisible hands had been at work since T's appointment, Malek recalled how MAS was making profits every year before T came on board.
He said since T’s entry, “MAS not only did not make profit, in fact it has been making losses every year.

“It is clear that MAS staff are still angry and cannot forgive what Mahathir did,” he said

He, he, he Che Det, macam meludah ke langit .

Note: Sorry just a minor edition to avoid unnecessary problems.

Comment on Deputy Finance Minister told Parliament: MAS-AirAsia share swap based on share price on 5-8-2011 by Pak Amin

Posted: 05 Oct 2011 07:08 AM PDT

Kenyataan YB Awang Adek yang menunjukkan beliau adalah BODOH.

Comment on Deputy Finance Minister told Parliament: MAS-AirAsia share swap based on share price on 5-8-2011 by Anonymous

Posted: 05 Oct 2011 02:36 AM PDT

In Islam when you hold Public Office you must tell the Truth when you speak. When you make a Promise you must keep it. And when you are given Trust you must not betray it.

Todate God has been very kind to Malaysia. Many Third World countries in the Asian and African region are being devastated by floods, drought, Tusunami, fire, famine , earthquake and not to mention civil war. I do not know how war can be civil. But we in Malaysia have been spared. I hope that we do not miss this opportunity to get a head beacuse I am afraid that by the time you wake up God,too, may wake up to tell us that our time is up.

Comment on YB Tan Sri Nor Yakob and Md Nor: How much did MAS sell the 70% of MAS Catering? by En. Acura

Posted: 05 Oct 2011 12:38 AM PDT

MAS Boy, ya la you are right about the open tender and nepotism or croniysm. To be totally fair and transparent is something which our country needs to strive for. Can this happen under the current administration?

I honestly don’t know if the deal was unfair to MAS. Perhaps YB Wee can get an answer in Parliament. But from public records it seems that the catering business was losing money before the sale and that after the sale, the amount paid to LSG for catering expenses remained relatively the same. Do you agree?

Yes it should have been open tender but even now lots of things are done by direct nego, the MRT project, Sg Besi Base etc. Those are big fish compared to this.

To answer your 2 questions:
1. I agree bulk of their profits come from LSG. What is the issue?
2. Catering is a core of an aviation business but not core for an airline business. Do I agree with this WAU thing and restructuring/refocusing, asset light mumbo jumbo? Maybe I don’t either. Please don’t compare me to the bina tak pikiak guys.

Comment on Deputy Finance Minister told Parliament: MAS-AirAsia share swap based on share price on 5-8-2011 by MAS Boy

Posted: 04 Oct 2011 11:42 PM PDT

The picture is showing a happy family. Both were smiling away at the rakyat. Kerjasama was the key word but kerjasama for who? the facts showed that the kerjasama was for Airasia all the way. Awang Adek please give a clearer answer next time. Please don’t make yourself to look so stupid.

Share swap based on share prices! how stupid can Khazanah and Awang Adek be. Why NTA/valuation was not used to calculate the percentage of share. Share prices can be manoipulated as pointed out by YB. I have looked at the historical prices in BURSA KL website. It can not be clearer that there were grounds for an investigation into possibilities of INSIDER TRADING! Only the blind cannot see it.

KLSE what are you all doing? Pleae take actions now for not reporting of the intending share swap. Penalise MAS/Khazanah and Airasia. Tan Sri Azman Mokhtar should be made to pay for the fine and to be reprimanded. KLSE must take strong actions against MAS.

SC. Of course too busy with Azizan Bakar’s problems in the E & O deals. So no time. The government should take action on KLSE and SC for being asleep.

Comment on YB Tan Sri Nor Yakob and Md Nor: How much did MAS sell the 70% of MAS Catering? by MAS Boy

Posted: 04 Oct 2011 11:35 PM PDT

En Acura

The fact that 70% was sold to the brother of Badawi speaks for itself. Obvious nepotism. Don’t you think that if MAS really had to sell why can’t it be done by open tender. Please don’t try to defend an indefensible deals. There are more of such deals under Badawi ok. MAS Catering was just one of them.

How about the 25 years exclusive contract with MAS? Do you think that this was the bad deal, Lufthansa and Tamadam would waste time to get into it. I know where you are coming from.

Just answer these two principle questions then we can go further in our discussion.

Do you know that the big chunk of Tamadam’s profits came from LSG Sky Chef Brahims (formerly MAS Catering)?

MAS Catering was an in-house catering company. The core business of MAS. You are talking like the two Bina Tak Fikir persons in Khazanah. My friends in Khazanah also knew that the sale of the 70% was done like what it was done in this share swap.

Comment on Deputy Finance Minister told Parliament: MAS-AirAsia share swap based on share price on 5-8-2011 by Jay

Posted: 04 Oct 2011 09:46 PM PDT

BURSA KL and SC are all sleeping until now. A clear case for BURSA to take action as no reports were lodged by both AirAsia and MAS regarding the share swap negotiation worth billion of Ringgit.

SC needs to only look at the movement of the share prices and volumes from April 2011 especially AirAsia. SC don’t tell us that you need us to tell you what to do.

All gaji buta and sitting pretty, YB whack them in Parliament so that they can wake up.

Comment on YB Tan Sri Nor Yakob and Md Nor: How much did MAS sell the 70% of MAS Catering? by En. Acura

Posted: 04 Oct 2011 07:48 PM PDT

MAS Boy, from your first paragraph you said Mas Catering charged low prices so that MAS can show a profit and then you ask what are the prices charged to MAS now.

Ok, I would guess the prices charged now would be higher as this ex-PM’s brother wants to make a profit. Is that wrong? Or you rather have the catering go back to MAS and as you say, charge low prices and make a loss, so that MAS can show a profit?

Also lets put this in perspective, in 2001 before the sale, MAS paid RM135 million for inflight meals and RM2 billion for fuel. In 2010, they paid RM230 million for meals and RM4 billion for fuel. Don’t forget, MAS still owns 30% of catering so net effect is they paid RM160 million? That’s a difference of only RM25 million in 10 years. Source of this info is the annual report, I don’t have any deep throat like RPK.

I cannot speak to why LSG agree to buy, but I would assume it’s because they saw an opportunity to leverage on their experience and operational know-how to run the kitchen more efficiently.

In the utusan article it said the total price for MAS Catering was RM250 million. How much was paid to MAS? 70% of that? Was that too low? Too high? I don’t know.

I’m not an insider but a stakeholder. During uni times I consume a lot of brahims food and if got money to fly back, will take MAS because it felt like you’re almost home the minute you step on the plane. Now I have not flown MAS in long time because its not value for money. No doubt there is something wrong with MAS and I support YB Wee’s efforts to seek the truth.

.:: LAMAN RASMI ADUN SG ABONG ::.

.:: LAMAN RASMI ADUN SG ABONG ::.


Video Pembentangan Belanjawan Pakatan Rakyat 2012

Posted: 04 Oct 2011 11:15 PM PDT

SUARA PERAK

SUARA PERAK


Media View : KEHADIRAN KHAS DATUK HAJI NIK AZIZ DI BUNTONG (MAKKAL OSAI 04OCT11)

Posted: 04 Oct 2011 09:46 PM PDT

Nurul Izzah Anwar

Nurul Izzah Anwar


Soalan & Jawapan YB Nurul Izzah-MP Lembah Pantai Penggal Ke-4 Mesyuarat Ke-3

Posted: 05 Oct 2011 03:24 AM PDT


NO. SOALAN : 43

 

PEMBERITAHUAN PERTANYAAN DEWAN RAKYAT

 

PERTANYAAN          :           LISAN

DARIPADA                :           PUAN NURUL IZZAN BINTI ANWAR

                                                       [ LEMBAH PANTAI ]

TARIKH                     :           3 OKTOBER 2011 (ISNIN)

SOALAN                    :

 

Puan Nurul Izzah Binti Anwar [ Lembah Pantai ] minta PERDANA MENTERI menyatakan milik siapa pesawat Airbus A319-IIX yang digunakan semasa percutian YAB. Perdana Menteri di Perth, Australia serta kekerapan penggunaan pesawat dan kos terbabit.

JAWAPAN :               (DATO' SERI MOHAMED NAZRI BIN ABDUL AZIZ)

 

Tuan Yang Di-Pertua,

            Mulai 3 Ogos 2007, Kerajaan telah menyewa sebuah Pesawat Airbus A319 daripada Syarikat Penerbangan Malaysia Berhad (PMB) untuk kegunaan VVIP Kerajaan meliputi Seri Paduka Baginda yang di-Pertuan Agong, YAB Perdana Menteri dan YAB Timbalan Perdana Menteri.

            Bagi tempoh Januari sehingga Ogos 2011 kekerapan penggunaan pesawat adalah meliputi 155 sektor di dalam dan luar negara dengan kos penggunaan berjumlah RM9,158,430.45 yang meliputi kos bahan api pesawat, parking & handling charges, sajian dan logistic krew pesawat.

Sekian, terima kasih.

——————————————————————————————————————————

Belanjawan Pakatan Rakyat : Bajet Kesejahteraan 2012

Posted: 05 Oct 2011 12:13 AM PDT

MUQADDIMAH

1. Terima kasih dan tahniah kepada pasukan belanjawan Pakatan Rakyat yang berjaya menghasilkan sebuah dokumen yang lengkap dan menyeluruh, walaupun mereka tidak dibantu oleh perunding dan firma media antarabangsa yang mahal.

2. Keupayaan Pakatan Rakyat menghasilkan sebuah belanjawan menyeluruh yang berlandaskan semangat reformasi rakyat adalah satu mercu tanda kematangan dan kesediaan Pakatan Rakyat menjadi kerajaan persekutuan yang baru. Belanjawan yang bertemakan "Kesejahteraan Untuk Semua" ini lengkap mencerakinkan dengan terperinci unjuran pendapatan, perbelanjaan dan peruntukan untuk program-program nasional yang meniupkan roh kebajikan seperti yang diperjuangkan oleh Pakatan Rakyat

3. Belanjawan ini akan menjadi penanda aras dan penimbal balik kepada belajawan yang akan diumumkan oleh Perdana Menteri pada 7 Oktober ini. Saya yakin rakyat yang serba matang dan mahir menilai akan membandingkan kedua-dua dokumen dan Insya Allah menguatkan lagi iltizam rakyat menuntut perubahan di negara yang kita cintai.

 

BAB 1: MAQASSID BELANJAWAN MENGANGKAT KEPERLUAN RAKYAT

4. Proses pembentangan dan meluluskan belanjawan setiap tahun hanya dijadikan rutin oleh Barisan Nasional hingga mengenepikan matlamat sebenar sebuah kerajaan merangka dan membentangkan belanjawan kepada rakyat.

5. Apakah wajar belanjawan hanya dilihat sebagai satu senarai gula-gula yang hendak ditawarkan kepada rakyat beberapa bulan sebelum pilihanraya umum, sedangkan bertahun-tahun sebelum itu rakyat ditindas? Di mana kewarasan sebuah kerajaan apabila fokus setiap belanjawan hanyalah kepada perkara-perkara yang penting kepada golongan kecil niagawan kaya dan kroni-kroni mereka, sedangkan kebajikan rakyat diketepikan?

6. Sebab itu Belanjawan 2012 oleh Pakatan Rakyat mengambil pendekatan yang sangat berbeza. Sementara kita memberi perhatian kepada perkara-perkara makro ekonomi (baik persoalan defisit, pelaburan swasta, angka-angka pertumbuhan, keberdayasaingan ekonomi negara), kita jangan sekali-kali alpa bahawa maqassid perancangan belanjawan adalah untuk mengangkat keperluan rakyat mengatasi yang lain.

 7. Makanya, prinsip asas yang menjadi teras kepada Belanjawan 2012 oleh Pakatan Rakyat adalah seperti berikut:

       a. Membantu rakyat dalam masa terdekat untuk mengharungi suasana ekonomi yang semakin terhimpit;

       b. Menjamin kelangsungan kewangan negara dengan tumpuan khusus untuk mengurangkan defisit;

      c. Menambahnilai perbelanjaan negara agar peruntukan benar-benar sampai kepada rakyat dengan memerangi rasuah dan penyelewengan;

      d. Memperkasakan keupayaan ekonomi rakyat dalam jangka masa sederhana dan panjang melalui rekayasa latihan teknikal, vokasional dan penggajian yang memartabatkan rakyat; dan

      e. Mengukuhkan lagi arus reformasi politik yang menjadi prasyarat dan pendinding dari anasir-anasir yang mahu membolot kekayaan negara untuk mereka dan kaum kerabat mereka sahaja.

 8. Oleh yang demikian, Belanjawan 2012 oleh Pakatan Rakyat akan memperuntukkan RM220 bilion berasaskan kepada sasaran untuk mengekang defisit pada kadar 4.4% daripada KDNK. Walaupun jumlah ini melibatkan penjimatan perbelanjaan sebanyak RM14 bilion dari kadar yang dibelanjakan oleh Barisan Nasional, kita yakin melalui pengurusan wang negara yang lebih berhemah, telus, bertanggungjawab dan berkesan, jumlah RM220 bilion ini akan memberi 20% nilai tambah kepada rakyat, berbanding apa yang dibelanjakan oleh Barisan Nasional selama ini.

 9. Keseluruhan RM220 bilion ini akan digunakan sebaiknya untuk mengimbangi keperluan membaiki kerangka ekonomi negara yang kian punah di bawah Barisan Nasional dan membela rakyat dalam suasana yang semakin mendesak.

 10. Defisit tahun 2011 yang diunjurkan mencecah 6% dari KDNK membayangkan kegagalan Barisan Nasional menghentikan langkauan defisit belanjawan selama 13 tahun berturut-turut akibat ketirisan, rasuah dan penyelewengan. Oleh itu, fokus untuk mengurangkan defisit kepada angka 4.4% telah menjadi satu keperluan mutakhir demi kelangsungan kewangan negara di masa akan datang.

 

BAB 2: KESEJAHTERAAN UNTUK SEMUA MELALUI PEMBELAAN RAKYAT TERBANYAK

11. Merujuk kepada angka-angka pendapat isi rumah yang terkini, seharusnya kita menginsafi ingatan Allah SWT yang cukup jelas di dalam Surah Al-Hasyr ayat 7 yang bermaksud: "Apa yang Allah kurniakan kepada RasulNya (Muhammad) dari harta penduduk negeri, bandar atau desa dengan tidak berperang, maka adalah ia tertentu bagi Allah, dan bagi Rasulullah, dan bagi kaum kerabat (Rasulullah), dan anak-anak yatim, dan orang-orang miskin, serta orang-orang musafir (yang keputusan). (Ketetapan yang demikian) supaya harta itu tidak hanya beredar di antara orang-orang kaya dari kalangan kamu."

12. Realitinya di Malaysia sudah jauh menyimpang dari ketetapan ini. Walaupun ada pihak yang mendakwa satu Malaysia ini serupa, hakikatnya negara kita adalah negara yang majmuk kelas ekonominya.

13. Golongan mahakaya (super rich) membolot kekayaan negara dan dipisahkan dari golongan pesara tua dan warga emas yang dihimpit kenaikan harga walhal pencen dan pendapatan mereka semakin mengecil. Anak-anak muda yang memasuki alam pekerjaan terpaksa bertungkus lumus berkongsi rumah dan mengikat perut, sedang anak-anak golongan mahakaya ini seronok melancong dan berbeli belah beg-beg tangan mahal dan cincin permata.

14. Golongan pekerja masih memperjuangkan hak untuk dibayar upah yang bersesuaian dengan kos sara hidup kini dan masih ramai yang upahnya lebih kecil dari garis kemiskinan yang ditetapkan. 35% dari rakyat kita bekerja dalam sektor tidak formal seperti menjaja dan berniaga kecil-kecilan yang tidak mempunyai perlindungan kerja dan imbuhan sosial yang memadai.

15. Statistik-statistik rasmi dari Kerajaan sendiri jelas menunjukkan satu Malaysia yang caca merba dan tidak sekata agihan kekayaannya.

16. 40% dari rakyat Malaysia datang dari isi rumah yang pendapatannya kurang dari RM1,500 sebulan. ¾ dari golongan ini adalah Melayu/Bumiputra yang kononnya dibela oleh pemerintah. Lebih mendukacitakan, golongan 20% terkaya di dalam negara (termasuklah golongan mahakaya dan kaum kerabat mereka) membolot 50% kekayaan negara, sedang 40% golongan terbawah hanya menikmati 15% dari kekayaan negara.

17. Semua ini melambangkan kegagalan sebuah pentadbiran yang memusatkan kekayaan kepada segelintir kecil kroni dan kaum kerabat mereka, bertentangan dengan peringatan Allah SWT di dalam Surah Al-Hasyr tadi.

18. Kegilaan itu semakin menjadi-jadi. Terkini kita disajikan dengan berita-berita pengambilan aset-aset syarikat awam oleh entiti yang dikawal oleh beberapa kerat mahakaya dan kaum kerabat mereka, seolah-olah kekayaan sedia ada masih belum mencukupi. Jangan kita lupa bahawa senarai orang-orang terkaya di Malaysia dihiasi dengan kaum-kerabat pemerintah, baik anak-anak mantan mahupun adik kepada Perdana Menteri sedia ada.

19. Kalau anak mantan Perdana Menteri memiliki syarikat perkhidmatan petroleum yang kelima terbesar di dunia selepas penggabungan Kenchana Petroleum dan SapuraCrest yang melibatkan RM12 billion, apakah tiada anak Malaysia yang cemerlang di dalam bidang-bidang ini selain dari anak mantan Perdana Menteri?

20. Tidak cukup seorang anak mantan Perdana Menteri itu menguasai industri huluan petroleum, anaknya yang seorang lagi pula mahu menguasai industri hilirian petroleum melalui konglomerat San Miguel yang membina kekayaan hasil dari perniagaan arak.

21. Kebejatan ekonomi sebeginilah yang menyebabkan RM52 bilion saham yang diberikan kepada golongan-golongan atasan Melayu akhirnya hilang begitu sahaja. Sedang mereka bergembira dengan kekayaan mereka, rakyat di bawah merempat mencari sesuap rezeki.

22. Tatkala kadar inflasi terus kekal pada kadar sekitar 3% seperti sekarang, rakyat akan terus terbeban dengan harga barang yang menjadi jenama paling unggul Barisan Nasional.

23. Angka-angka ekonomi negara semuanya rendah-rendah belaka, kecualilah angka-angka kenaikan harga barang. Perbandingan harga barang di antara tahun 2008 dan 2011 menunjukkan bahawa harga gula telah melonjak sebanyak 66%, diikuti dengan harga 1 kilogram ayam bersih yang melonjak 37%, seterusnya harga susu bayi 1.8 kilogram mencecah kenaikan 26%, teh tarik mengalami kenaikan harga 25% dan sebungkus roti putih naik harganya sebanyak 20%.

24. Unjuran angka inflasi membayangkan sekiranya keadaan ini berterusan sehingga tahun 2015 akibat kegagalan Barisan Nasional mengawal harga barang, rakyat Malaysia akan menanggung kos barangan harian yang telah melonjak naik 50% lebih mahal dalam tahun 2015 berbanding tahun 2005, sedangkan purata kenaikan gaji dalam masa satu dekad hanyalah 2.6%.

25. Makanya, tema "Kesejahteraan Untuk Semua" adalah sangat bertepatan kerana Belanjawan 2012 oleh Pakatan Rakyat akan melaksanakan bantuan-bantuan berikut untuk mengalihkan sumber kekayaan negara dari golongan mahakaya kepada program khusus untuk mengurangkan bebanan rakyat:

         a. Peruntukan subsidi sebanyak RM22 bilion dikekalkan dengan mengambil kira unjuran harga minyak mentah terkini. Ini dijangka akan mengelakkan sebarang kenaikan harga minyak di dalam tahun 2012.

         b. Tumpuan khusus akan diberikan untuk menambahbaik sistem penyampaian subsidi agar ia sampai terus kepada rakyat yang memerlukan, bukannya ditadbir dan tersekat di pertengahan akibat monopoli yang diberikan kepada syarikat tertentu. Ini termasuklah penghapusan subsidi korporat yang selama ini menguntungkan golongan mahakaya dan kroni mereka seperti pemilik-pemilik penjana bebas (IPP), monopoli beras oleh BERNAS, monopoli lesen teksi oleh golongan berkepentingan dan lain-lain.

         c. Kerajaan Pakatan Rakyat akan melaksanakan bayaran bonus warga emas sebanyak RM1,000 setahun kepada warga emas yang layak, berdasarkan pendapatan kurang dari RM18,000 setahun. Ia dijangka akan menelan belanja RM1.7 bilion setahun tetapi difikirkan perlu untuk membantu golongan warga emas dan pencen yang kuasa beli mereka semakin terhakis akibat kenaikan harga barang.

         d. Pakatan Rakyat akan melaksanakan bayaran suri rumah sebanyak RM1,000 dalam tahun 2012 kepada mereka yang layak, untuk mengurangkan bebanan keluarga dan menggalakkan suri rumah menabung melalui Kumpulan Wang Simpanan Pekerja. Ini akan membabitkan peruntukan RM2 bilion.

         e. Bayaran tambahan (top up payment) kepada isi rumah di dalam kategori miskin tegar untuk memastikan pendapatan bulanan mencecah sekurang-kurangnya RM550. Ini difikirkan wajar sebagai langkah segera membantu golongan terbawah di dalam ekonomi negara.

          f. Pada masa yang sama, mengambil kira faktor semasa dan kenaikan harga mutakhir, bayaran kepada penerima bantuan dari Jabatan Kebajikan Masyarakat akan diselaraskan kepada RM550 sebulan, dari kadar sedia ada sebanyak RM300 sebulan.

 

BAB 3: MENGEMBALIKAN MARTABAT RAKYAT

26. Pemerintah sedia ada sering berkelakuan angkuh apabila berhadapan dengan kesusahan rakyat. Apabila harga minyak naik mendadak, Perdana Menteri meminta rakyat mengubah gaya hidup sedangkan beliau dan keluarga menghabiskan lebih banyak masa di luar negara atas pelbagai urusan.

27. Barisan Nasional juga menyalahkan segala-galanya kepada rakyat. Hutang negara yang mencecah kadar tertinggi dalam sejarah pun dek kerana rakyat, ekonomi yang tidak dapat dipulihkan pun kerana rakyat yang kononnya mahu bertongkat. Malah, pengangguran anak-anak kita sekali pun ditohmahkan kepada sikap anak-anak muda yang kononnya terlalu memilih, sedangkan ramai pula yang tidak malu melakukan kerja-kerja bawahan walaupun berijazah.

28. Hubungan rakyat dengan pemerintah sedia ada umpama khadam dengan tuan. Kalau tidak kerana puluhan ribu rakyat turun membanjiri Kuala Lumpur bersama-sama BERSIH2.0, warna kuning sekali pun hendak diharamkan; apatah lagi menerima dengan terbuka tuntutan agar reformasi pilihanraya dijalankan.

29. Hakikatnya, masih ramai rakyat Malaysia yang hidup umpama melukut di tepi gantang. Anggaran Bank Dunia meletakkan bahawa 34% daripada tenaga kerja masih dibayar di bawah kadar RM700 sebulan, bermakna satu pertiga daripada tenaga kerja Malaysia berada di bawah paras kemiskinan.

30. Persoalan gaji juga menjadi isu yang mahu dipadamkan oleh pemerintah sedia ada. Gaji yang bermaruah dan bertepatan dengan keperluan kewangan menampung hidup mengikut kos semasa bukanlah keistimewaan atau kemewahan yang dituntut oleh rakyat. Ia adalah satu konsep hak asasi manusia yang diterima pakai di seluruh dunia; bahawa setiap manusia wajar menerima upah yang membolehkan dia menampung kos asas kehidupan seperti kediaman, makanan, pendidikan dan perubatan.

31. Oleh yang demikian, kemelut tuntutan gaji minima yang berpanjangan dan tidak berkesudahan melambangkan persepsi pemerintah yang memandang rendah kepada rakyat, seolah-olah rakyat menagih dan meminta sedekah. Kuasa untuk menentukan gaji minima terus dipusatkan di tangan Menteri, justeru Akta Majlis Rundingan Gaji Kebangsaan yang dibentangkan baru-baru ini tidak lebih dari helah untuk menutup keengganan Barisan Nasional melaksanakan gaji minima.

32. Tabiat merendah-rendahkan martabat rakyat ini semakin berleluasa sehingga mengenepikan kakitangan perkhidmatan awam. Umum mengetahui bahawa pentadbiran Perdana Menteri lebih gemar menggunakan khidmat perunding luar atau mereka yang dibawa masuk dan dibayar gaji besar daripada tenaga pakar sedia ada di dalam perkhidmatan awam. Kerajaan mengeluh apabila berhadapan dengan masalah gaji perkhidmatan awam, tetapi kontrak ratusan juta kepada perunding asing diluluskan dengan sewenang-wenangnya.

33. Beberapa dasar pemerintah sekarang juga tidak membantu memperkasakan rakyat meningkatkan keupayaan ekonomi mereka. Kegagalan membina sistem latihan teknikal dan vokasional yang baik dan ketiadaan universiti-universiti berorientasikan teknikal yang menekankan kepada skim perintis dengan industri menyebabkan wujudnya jurang di antara kehendak industri dan kemahiran tenaga kerja.

34. Mengambil kira perkara-perkara ini, untuk mengembalikan martabat rakyat dan menghentikan pendekatan yang meremeh temehkan rakyat seperti yang diamalkan pemerintah sedia ada, Belanjawan 2012 oleh Pakatan Rakyat memperuntukkan perkara-perkara berikut:

         a. Gaji minima akan diperkenalkan dan dikuatkuasakan. Pakatan Rakyat akan menggunapakai mekanisme penetapan gaji yang terbukti berkesan di negara-negara lain dengan meminda semua akta sedia ada. Gaji minima sebanyak RM1,100 akan disyorkan untuk diangkat dan dikuatkuasakan;

          b. Pengenalan gaji minima dijangka akan memanfaatkan 300,000 orang kakitangan awam yang berada di bawah RM1,100;

          c. Tangga gaji kakitangan awam akan diselaraskan berikutan pengenalan gaji minima dan melibatkan kenaikan gaji kakitangan awam yang lain mengikut tangga gaji masing-masing;

          d. Pakatan Rakyat akan melaksanakan pembayaran elaun pendidik sebanyak RM500 sebulan bagi setiap orang guru seperti yang dijanjikan di dalam Buku Jingga;

          e. Penyelarasan gaji kakitangan awam berikutan pengenalan gaji minima dan janji Buku Jingga akan melibatkan peruntukan tahunan sebanyak RM5.9 bilion;

            f. Pakatan Rakyat akan menghentikan serta-merta kecenderongan dan amalan menggunapakai tenaga perunding dalam proses keputusan kerajaan seperti amalan sekarang dan mengembalikan pengaruh dan kedudukan kakitangan awam dalam proses kerajaan;

           g. Peruntukan tambahan RM1.3 bilion untuk menambahbaik skim latihan vokasional dan teknik di semua peringkat termasuk naiktaraf kursus ijazah sedia ada supaya berorientasikan pendidikan universiti teknikal;

            h. Peruntukan tambahan RM1 bilion untuk perumahan awam yang akan dipacu melalui perkongsian pintar bersama-sama dengan kerajaan-kerajaan negeri;

             i. Pelaksanaan skim "Bina dan Jual" secara berperingkat bermula dengan skim perumahan awam untuk memastikan tiada rakyat Malaysia yang teraniaya akibat projek perumahan terbengkalai; dan

             j. Penganugerahan lesen-lesen secara terus kepada rakyat dan pemohon dengan membatalkan sistem payung dan konsesi yang digunapakai; bermula dengan pemberian lesen teksi secara terus kepada pemandu-pemandu teksi.

 

BAB 4: MENJAMIN KELANGSUNGAN KEWANGAN NEGARA

35. Laporan Bank Negara Malaysia yang terkini bertarikh 30 September 2011, berdasarkan angka hutang negara setakat suku kedua 2011 menunjukkan jumlah hutang negara telah mencecah RM437 bilion. Jika unjuran KDNK bagi 2011 dibuat berdasarkan pertumbuhan 5%, maka kadar keberhutangan negara telah mencecah 53% dari KDNK negara. Pada tahun 2007, kadar ini hanyalah 42% dari KDNK negara.

36. Kadar keberhutangan rakyat Malaysia juga merunsingkan. Jumlah hutang oleh isi rumah Malaysia telah mencecah RM577 bilion pada akhir 2010, iaitu 77% dari KDNK sedangkan pada tahun 1997, ia hanyalah 33% dari KDNK. Maknanya, di bawah pentadbiran Menteri-menteri Kewangan yang kebetulannya semuanya Perdana Menteri sejak tahun 1998, rakyat Malaysia terpaksa berhutang lebih sehingga kadar keberhutangan meningkat sekali ganda dalam masa 13 tahun sahaja.

37. Keadaan diburukkan lagi dengan kadar defisit yang berpanjangan sejak mantan-mantan Perdana Menteri dan Perdana Menteri sekarang memegang tampuk perbendaharaan negara. Defisit negara diunjurkan mencecah 6% bagi tahun 2011, jauh tersimpang dari janji Perdana Menteri untuk mengurangkan defisit ke kadar 5.2% seperti yang dibentangkan di dalam belanjawan dan Rancangan Malaysia Kesepuluh.

38. Malaysia tidak memerlukan perunding ekonomi antarabangsa yang mahal-mahal untuk memahami ancaman defisit dan hutang kepada kelangsungan kewangan dan kestabilan negara.

39. Rentetan krisis kewangan di Eropah dan Amerika Syarikat secara jelas mengajar kita bahawa negara-negara yang tata kelolanya lemah, berbelanja berlebihan melalui hutang dan disalahtadbir ekonominya adalah negara-negara yang paling terkesan apabila berlaku kejutan ekonomi dunia.

40. Malangnya, apabila ini berlaku, rakyatlah yang menjadi mangsa dan terpaksa menanggung beban pelbagai tindakan susulan yang diambil.

41. Oleh yang demikian, tumpuan untuk mengekang defisit sewajarnya menjadi tumpuan utama agar kita berjaya menghentikan kitaran memusnahkan akibat tabiat berhutang yang diamalkan Barisan Nasional selama ini.

42. Saya juga ingin menegaskan bahawa persoalan defisit bukanlah persoalan melebarkan jaringan percukaian agar lebih ramai rakyat membayar cukai. Usaha mengekang defisit perlu ditumpukan kepada usaha mengawal perbelanjaan dan mewujudkan tata kelola kewangan terlebih dahulu; berbanding sikap Barisan Nasional yang cepat melatah untuk mengenakan cukai baru seperti Cukai Barangan dan Jualan (GST).

43. Mengambil kira keperluan untuk memulihkan asas kewangan negara dan menjamin kelangsungan kewangan negara, Belanjawan 2012 oleh Pakatan Rakyat akan melaksanakan perkara-perkara berikut:

         a. Memotong belanjawan Perdana Menteri sebanyak RM10 bilion dengan mengembalikan peruntukan ini kepada kementerian-kementerian yang berkenaan dan mengurangkan kecenderongan berbelanja berlebihan oleh Perdana Menteri;

         b. Sasaran mengekang defisit yang drastik iaitu pada kadar 4.4% bagi tahun 2012, berbanding sasaran-sasaran yang menyimpang sebelum ini;

         c. Dividen dari PETRONAS diunjurkan pada kadar RM26 bilion sahaja, iaitu RM4 bilion lebih rendah dari amalan semasa Barisan Nasional walaupun keuntungan PETRONAS dijangka melonjak naik dalam tahun 2012 akibat harga minyak mentah yang tinggi. Ini bertujuan memastikan PETRONAS mempunyai sumber yang mencukupi untuk berkembang dan menjamin masa depan negara;

         d. Penjualan lesen import (AP) akan dibuat melalui proses lelongan yang dijangka akan menambah pendapatan negara sebanyak RM1.2 bilion;

         e. Pendekatan perolehan kerajaan akan dipinda untuk mengamalkan tender terbuka dengan jaminan skim-skim khas untuk Melayu/Bumiputra dan golongan-golongan yang memerlukan diperkenalkan bagi melatih usahawan-usahawan baru berteraskan kebolehan dan merit;

           f. Menyemak kembali kontrak-kontrak pembelian senjata oleh Kementerian Pertahanan untuk memastikan nilai tambah kepada strategi dan keperluan pertahanan negara;

          g. Tumpuan kepada memaksimakan pendapatan negara dengan mengutip hutang-hutang, tunggakan dan penyelewengan membabitkan dana dan aset negara; dan

          h. Mengembalikan cukai-cukai eksais dan duti yang dibatalkan oleh Perdana Menteri ke atas barang-barang mewah seperti beg tangan, seluar dalam berjenama dan lain-lain atas pertimbangan kategori barangan ini hanya digunakan oleh golongan mewah. Maka sewajarnya cukai yang berpatutan disumbangkan untuk memperkemaskan kewangan negara.

 

BAB 5: MEMBINA KEANJALAN DAN DAYA SAING EKONOMI

44. Ekonomi negara perlu beralih kepada sektor bernilai tinggi untuk menambah pendapatan rakyat dan negara. Model ekonomi kos rendah yang banyak menggunapakai tenaga asing yang murah sebenarnya merompak rakyat Malaysia dari segi peluang ekonomi. Saban tahun, pekerja-pekerja asing juga menghantar puluhan bilion wang ringgit keluar dari Malaysia.

45. Niagawan-niagawan yang terlalu mempertahankan model ekonomi seperti ini sebenarnya mengambil subsidi dari rakyat Malaysia kerana keuntungan mereka adalah hasil dari menidakkan rakyat Malaysia dari peluang pekerjaan pada gaji yang munasabah.

46. Daya saing ekonomi negara juga memerlukan penglibatan lebih tinggi golongan wanita untuk merealisasikan potensi ekonomi mereka. Pakatan Rakyat mensasarkan penglibatan wanita dalam tenaga kerja mencecah 55% menjelang 2015, berbanding kadar 43% sekarang.

47. Kita juga perlu merubah struktur ekonomi yang mempertahankan dan mengkayakan beberapa kerat mahakaya melalui konsesi-konsesi yang meningkatkan kos operasi dan perniagaan. Pertembungan di antara sektor swasta dan syarikat milik kerajaan juga perlu dikurangkan untuk mengembalikan kerancakan pelaburan swasta dalam ekonomi negara.

48. Oleh yang demikian, Belanjawan 2012 oleh Pakatan Rakyat mencadangkan perkara-perkara berikut:

        a. Menubuhkan Suruhanjaya Perjanjian Awam Negara untuk menilai kembali konsesi-konsesi yang tidak adil untuk menghentikan herotan kos operasi dan perniagaan yang ditanggung oleh rakyat dan niagawan;

        b. Meminda Akta Persaingan 2011 supaya turut meliputi sektor-sektor penyiaran, telekomunikasi, tenaga dan sektor bermonopoli lain untuk memecahkan monopoli;

        c. Sasaran pengurangan pekerja asing yang jelas menjelang 2015 mengikut sektor ekoran pengenalan gaji minima; dan

        d. Elaun penjagaan anak sebanyak RM1,000 setahun kepada ibu-ibu yang layak untuk menggalakkan penyertaan lebih ramai wanita di dalam tenaga kerja; dipadankan dengan pelaburan kerajaan untuk membina pusat penjagaan kanak-kanak yang menepati piawaian.

BAB 6: KESEJAHTERAAN SEKATA DAN SEADILNYA

49. Pemusatan sumber dan kawalan kewangan yang keterlaluan kepada Kerajaan Pusat menindas kerajaan-kerajaan negeri sehingga mewujudkan jurang ekonomi yang luas di antara wilayah-wilayah, terutamanya di antara Sabah, Sarawak dan negeri-negeri di Pantai Barat.

50. Oleh yang demikian, tumpuan yang jelas perlu diberikan untuk mempercepatkan pembangunan di wilayah-wilayah ini terutamanya pembinaan infrastruktur termasuklah jaringan lebuhraya-lebuhraya yang menghubungi seluruh Sabah dan Sarawak.

51. Konsep perkongsian sumber dan tanggungjawab kerajaan persekutuan dan negeri-negeri juga perlu dikaji semula untuk memastikan kebertanggungjawaban dan kepakaran pentadbiran dipadankan dengan sumber kewangan yang bertepatan.

52. Mengambil kira perkara-perkara ini, Belanjawan 2012 oleh Pakatan Rakyat memutuskan perkara-perkara berikut:

        a. Pindaan kepada Akta Geran Kapita 2002 untuk beralih dari mekanisme bayaran tetap seperti sekarang kepada prinsip formula berdasarkan faktor-faktor seperti sumbangan ekonomi, keperluan pembangunan, pendapatan rakyat dan kedudukan sosio ekonomi setiap negeri;

        b. Peruntukan tambahan sebanyak RM3.6 bilion untuk pembangunan luar bandar; dan

        c. Peruntukan khas sebanyak RM100 juta untuk program-program pembersihan dan pengindahan desa di seluruh negara.

BAB 7: MENGUKUHKAN ARUS REFORMASI RAKYAT

53. Semua perancangan ekonomi yang dibuat hanyalah kekal menjadi diskusi akademik kecuali disertakan dengan iltizam untuk melaksanakan reformasi politik dan pentadbiran.

54. Suasana yang kondusif akan diwujudkan yang secara langsung membolehkan perubahan-perubahan ekonomi berlaku bila mana sistem pentadbiran dan dokongan adalah telus, amanah, bertanggungjawab dan berasaskan kerangka tata kelola yang baik.

55. Akhirnya, perbezaan ketara di antara Belanjawan 2012 oleh Pakatan Rakyat yang mengangkat Kesejahteraan Untuk Semua, dengan belanjawan yang akan diumumkan oleh Perdana Menteri adalah dari segi siapa yang boleh melaksanakan reformasi-reformasi ekonomi ini dengan berkesan.

56. Sebab itu kita tidak boleh lari dari pengajaran Kitab al-Muqaddimah oleh Ibn Khaldun, yang antara lain menggambarkan kemusnahan apabila pimpinan kerajaan bergelumang dengan "salah laku, buruk akhlak, ketidakikhlasan dan tipu daya untuk mengaut kekayaan. Hati mereka memikirkan dan mencari jalan untuk menggunakan semua helah bagi tujuan itu. Akibatnya rakyat pun turut terheret dengan penipuan, perjudian, kecurian dan riba".

57. Rakyat berhak mempersoalkan keikhlasan dan komitmen Barisan Nasional untuk menjalankan reformasi – baik reformasi politik, ekonomi atau sosial kerana rekod caca merba dan tipu daya mereka yang bergantung sepenuhnya kepada kepercayaan mereka bahawa rakyat mudah lupa. Sebab itu Perdana Menteri mengumumkan pemansuhan Akta Keselamatan Dalam Negeri tetapi kemudiannya menyebut pula akta gantian – maknanya perkara yang sama, Cuma sanggul dan cincin yang berbeza sebagai hiasan.

58. Dalam kehangatan menghadapi Pilihanraya Umum ke-13, rakyat juga tidak boleh alpa dengan pelbagai laporan dan bukti yang mempersoalkan ketulusan dan integriti daftar pemilih. Kalau selama ini kita percaya pelbagai helah digunakan untuk membenarkan pengundi hantu merosakkan amalan demokrasi di negara ini, pengesahan terbaru mengenai pemberian hak mengundi kepada warga negara Bangladesh mengukuhkan lagi persepsi rakyat bahawa Suruhanjaya Pilihanraya adalah tidak telus.

59. Oleh yang demikian, seluruh rancangan ekonomi perlu dijalankan seiringan dengan proses reformasi politik dan pentadbiran. Belanjawan 2012 oleh Pakatan Rakyat akan melaksanakan perkara-perkara berikut untuk mengukuhkan lagi arus reformasi rakyat:

         a. Melaksanakan sepenuhnya janji-janji di dalam Buku Jingga termasuk pemansuhan Akta Keselamatan Dalam Negeri, akta-akta bersabit media dan percetakan, Akta Rahsia Rasmi dan Akta Universiti dan Kolej Universiti;

         b. Membentangkan Akta Pemulihan Demokrasi seperti yang dicadangkan Pakatan Rakyat dalam tahun 2011 untuk memansuhkan semua peruntukan undang-undang yang bertentangan dengan amalan demokratik;

        c. Melaksanakan serta-merta semua tuntutak BERSIH2.0;

        d. Merombak Jabatan Perdana Menteri dengan menaiktaraf jabatan-jabatan bersabit tata kelola dan pertanggungjawab nasional seperti SPR, SPRM, Biro Pengaduan Awam dan lain-lain supaya bertanggungjawa terus kepada Parlimen;

        e. Pengenalan laporan setengah tahun perbelanjaan dan prestasi kewangan negara yang dibentangkan ke Parlimen bersama-sama dengan laporan Ketua Audit Negara; dan

        f. Pembentukan tujuh Jawatankuasa Parlimen untuk membahaskan belanjawan di peringkat Jawatankuasa secara terperinci.

PENUTUP

60. Malaysia adalah sebuah negara yang dirahmati dan diberkati. Rakyatnya telah membuktikan bahawa semua cabaran yang getir boleh diatasi bersama melalui muafakat, persefahaman dan hormat-menghormati.

61. Belanjawan 2012 oleh Pakatan Rakyat melihat rakyat sebagai aset pertama negara dan sewajarnya diangkat martabat rakyat untuk sama-sama menyumbang kepada kesejahteraan semua. Rakyat adalah tuan punya negara ini, rakyat bukannya khadam atau pekerja yang membanting tulang menagih ehsan pemerintah atau golongan mahakaya.

62. Belanjawan 2012 ini juga memberi gambaran sebuah negara yang berbeza di bawah Pakatan Rakyat. Berbeza ekonominya, rancak proses demokrasinya dan telus pentadbirannya.

63. Saya memohon doa supaya Belanjawan 2012 ini memberi peluang untuk semua pihak memainkan peranan bersama-ama membawa Malaysia ke tempat yang lebih sejahtera, lebih aman dan lebih adil.

64. Sekian, terima kasih.

 

Anwar Ibrahim

Anwar Ibrahim


GMI Minta Tahanan ISA Dan EO Dilepaskan

Posted: 05 Oct 2011 01:11 AM PDT

TVselangor

Gerakan Mansuh ISA (GMI) mahu Perdana Menteri membebaskan atau mendakwa kesemua tahanan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan Ordinan Darurat (EO) dengan segera sebagai bukti yang dia serius dengan hasratnya untuk memansuhkan kedua-dua undang-undang tersebut.

Pengerusinya, Syed Ibrahim Syed Noh juga meminta kerajaan membentangkan usul pemansuhan ISA pada sesi Parlimen ini dan bukan pada tahun depan seperti yang diumumkan Datuk Seri Najib Razak.

“Kita berpendapat bahawa kelewatan yang diumukan oleh kerajaan untuk memansuhan ISA melemahkan proses pembaharuan yang dijanjikan,

“Bukankah pengumuman dan janji pertama Perdana Menteri tentang ISA ini dilakukan pada 3 April 2009, lebih dua tahun lalu?” Syed Ibrahim berkata dalam satu sidang media di lobi Parlimen sebelum menyerahkan sebuah memorandum kepada wakil kerajaan di Parlimen hari ini.

Memorandum itu menyenaraikan sembilan tuntutan. Antara tuntutan yang lain adalah supaya kerajaan tidak mengantikan ISA dan EO dengan akta baru yang bercanggah dengan prinsip keadilan dan meminta pampasan bagi mangsa.

15 September lalu, Perdana Menteri mengumumkan keputusan kerajaan memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri dan Akta Buang Negeri 1959 dalam ucapan perutusan khasnya sempena Hari Malaysia.

Usul tersebut akan dibentangkan di Parlimen Mac depan selepas dua undang-undang baru yang bakal menggantikannya siap digubal.

GMI yang dianggotai lebih daripada 80 buah organisasi ini juga berpendapat bahawa kedua-dua undang-undang baru tersebut mesti mengambil kira adab undang-undang keselamatan dalam kewujudan dan perlindungan kebebasan asasi.

“Kami menyeru kerajaan untuk menghentikan undang-undang yang membenarkan penahanan tanpa bicara sebaliknya
untuk menangani isu-isu keganasan dengan mengunakan undang-undang dalam Penal Code.”

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Malaya Fiasco: Muhyiddin Cleans up For Najib But Faces ‘Distrust’ Roadblock

Posted: 05 Oct 2011 12:54 AM PDT

Unlike his boss, Deputy Prime Minister Muhyiddin Yassin seems to be pressing all the right buttons. Instead of foolishly trying to rely on a technicality to subvert what is a long-standing fact and well-accepted by the people in the country, Muhyiddin finally admitted Malaya was to all and intents and purposes a colony of the British prior to receiving Independence in 1957.

His response immediately won him points, and he is already being perceived as the more steady and reliable statesman compared to Prime Minister Najib Razak.

Instead of common sense, Najib had reverted to dark threats and the long arm of the law to charge PAS deputy president Mat Sabu for criminal defamation over the Bukit Kepong incident, which harks back to how and who were the heros who had helped Malaya gain independence from the British.

Many have accused Najib of unscrupulous ‘blowing with the wind’ polemics, taking lines of action not because they were right but because he thought it was what would please the Malay community and make them support him.

However, it has been obvious the PM has miscalculated, and Muhyiddin is now cleaning up for Umno and BN over the incident that has turned many Malaysians including the Malays against BN.

“Have we been colonised? Yes, we have been celebrating our independence every year. It can’t be for nothing. They received advice from the British residents, but the advice must be accepted. The sultans were not free to rule,” ,” Muhiddin admitted to Parliament on Wednesday.

He was replying to a supplementary question from Azmin Ali, the PKR MP for Gombak. The DPM also said that, while some have argued the Malay sultans only received ‘advice’ from the British, he is of the opinion that they were under the indirect, if not direct control, of the British Ruler.

Limited prospects

But if Muhyiddin and his supporters think that they can coast to victory from here onwards, they are likely to be wrong.

Not all the Malays accept Muhyiddin because of his serious and seemingly unimaginative demeanour. He is widely regarded as little better than the late Ghaffar Baba, the former DPM, who failed to shine or show any vision in taking Malaysia forward.

As for the non-Malays, the majority of Chinese dislike him because of his infamous ‘Malay-first, Malaysian-second’ comment. They perceive him as caring only for the Malays and someone who can be counted on to sell out the interest of the other races when the political going got tough.

Najib’s mistake

As for Najib, his minders have over-relied on his UK accent and urbane looks to sell him.

But perhaps it is time for the Umno leaders to accept that despite the Malays forming 55% of the population, to lead the nation they have to be a prime minister for all Malaysians.

They cannot just depend on the Malay vote which is already split, with PAS and PKR holding a sizeable proportion. And no amount of Malay championing can sway these votes away because they are due to deep-seated beliefs such as aversion to corruption or that Umno was not practising Islam properly.

“Problem for Najib is he may have taken too shallow a line with the people. He thinks that by looking the role and waving his 1Malaysia finger in the air, that is enough to be PM for all Malaysians. But we have tested him for nearly 3 years now and he has definitely failed, so he is out. But for Muhyiddin, I am very sure he will be president of Umno very soon but I doubt if he will make it as Prime Minister,” PKR vice president Chua Jui Meng, who also hails from Muhyiddin’s Johor homestate, told Malaysia Chronicle.

Distrust his main barrier

Another sore point that will be very tough for Muhyiddin to get past is his lacklustre performance as Education minister. Basically, and across the racial groups, he is seen as having done little better than Najib’s cousin, Hishammuddin Hussein, who is now Home Minister.

As Education minister, Muhyiddin made several calls that will permanently scar him with the non-Malays. For example, his defense of several school principals who had hurled racial slurs against Chinese and Indian pupils, his gunning down of popular rap star Namewee over his ‘Nah’ video, the Interlok novel that he refused to remove from the list of school literature despite the novel containing phrases like pariah and other derogatory terms that were unacceptable to the Indians and Chinese.

Perhaps if the 64-year-old Muhyiddin and his supporters wished to know how good are his future prospects, they should assess the wariness felt by all the racial groups at the way he is handling the ‘history’ of the country.

Indeed, the fear is high that Muhyiddin in his role as Education minister will sanction without the blink of an eye a ruthless rewriting of historical facts to boost the position of Umno, and consolidate his own hold on power. This fear actually reflects the high distrust Malaysians feel for him.

Twisting history

Meanwhile, PKR’s Azmin asked Muhyiddin if there were any plans to include the “philosophy of history” as a subject in schools, as opposed to just educating students on the historical facts.

Muhyiddin had earlier admitted a committee was in place to ensure that the subject encompasses both facts and interpretation of the events. This was to enhance the students' understanding of history, he had said in reply to Shamsul Anwar Nasarah, the BN MP for Lenggong.

To Azmin, the DPM admitted that the interpretation of the facts including the philosophy and understanding of history could differ from person to person, and this could lead to misunderstanding.

As such, the interpretation of history should be done by experts and not by laymen and politicians, Muhyiddin elaborated. Words that pundits said he himself must heed. But will he?

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Pakatan Bentang Belanjawan Sejahtera Untuk Semua

Posted: 05 Oct 2011 12:46 AM PDT

Ihsan tvPAS

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Seperti Dijangka, Mahkamah Persekutuan Hari Ini Kekalkan Keputusan Mahkamah Rayuan

Posted: 04 Oct 2011 11:12 PM PDT

Keadilandaily

Seperti dijangka, Mahkamah Persekutuan hari ini mengekalkan keputusan Mahkamah Rayuan yang menolak permohonan Datuk Seri Anwar Ibrahim bagi mengenepikan Hakim Datuk Zabidin Mohd Diah daripada terus mendengar kes Fitnah II.

Keputusan Mahkamah Persekutuan itu dicapai sebulat suara oleh Hakim Tan Sri Zulkefli Ahmad Makinuddin, Hakim Datuk James Foong dan Hakim Datuk Abdul Hamid Embong yang mendengar permohonan Ketua Pembangkang itu pagi ini.

Rayuan itu dibuat selepas hakim Mahkamah Rayuan iaitu  Datuk Hassan Lah, Datuk Ahmad Maarof dan Malik Ishak pada 6 Julai lalu menolak permohonan peguam untuk menyingkirkan Zabidin.

Peguam membuat permohonan itu selepas Zabidin bertindak berat sebelah dengan memutuskan saksi utama perbicaraan, Mohd Saiful Bukhari Azlan sebagai saksi berwibawa, sekaligus  membuat keputusan pra-penghakiman dan menghukum Anwar bersalah sebelum mengarahkannya membela diri.

Bagaimanapun Mahkamah Persekutuan hari ini memutuskan Hakim Mahkamah Rayuan, Malik Ishak membuat kenyataan bersifat menyerang dan menghina Anwar.

Perbuatan itu dilakukan Malik ketika membuat penghakiman bertulis terhadap permohonan peguam bagi mengenepikan Hakim Zabidin daripada mendengar kes Fitnah II.

"Kami bersetuju dan mendapati perenggan 6, 15, 18 dan 75 adalah kenyataan menyerang dan menghina dan ia perlu dipadamkan daripada rekod," kata Hakim Zulkefli yang membacakan keputusan itu.

Permohonan pertama untuk menyingkirkan Zabidin dibuat pada November lalu apabila Zabidin menolak permohonan peguam untuk mendapatkan borang proforma Hospital Kuala Lumpur, yang diisi pengadu Mohd saiful Bukhari Azlan.

Bagaimanapun, Mahkamah Rayuan Putrajaya pada 14 Januari lalu menolak rayuan tersebut.

Permohonan kedua dibuat pada 8 Februari lalu apabila Zabidin tidak memberikan amaran kepada akhbar milik Umno, Utusan Malaysia atas dakwaan menghina mahkamah, namun turut ditolak mahkamah.

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Sidang Media Jawatankuasa Belanjawan Kesejahteraan Pakatan Rakyat 2012

Posted: 04 Oct 2011 07:44 PM PDT

Dimaklumkan bahawa Jawatankuasa Belanjawan Kesejahteraan Pakatan Rakyat 2012 akan mengadakan sidang media pada hari ini seperti berikut:
 
Tarikh     :  5hb. Oktober 2011(HARI INI)
Masa       :  4:00 petang
Tempat     :  Bilik Taklimat, Aras 2, Bangunan Utama
              Parlimen Malaysia

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

DUN BUKIT PAYONG

DUN BUKIT PAYONG


Pendirian BN penting dalam isu hudud

Posted: 05 Oct 2011 03:00 AM PDT

Marang: Umno, MCA, MIC dan parti komponen BN yang lain patut duduk semeja untuk mencari kata sepakat antara mereka berkenaan isu hudud dan menjelaskannya kepada rakyat.

"Pendirian BN penting kerana sebagai parti yang memerintah, kuasa berada ditangan mereka sudah lebih dari 50 tahun.

Ini kerana pendirian mereka boleh dijadikan indikasi kepada rakyat, adakah benar mereka (BN) boneka penjajah dan Umno pula menjadi boneka kepada MCA dan MIC,"

Demikian gesaan balas yang dibuat oleh ADUN Bukit Payong YB Ustaz Mohd Nor Hamzah kepada gesaan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin supaya DAP dan PKR menjelaskan pendirian mereka berkenaan isu hudud.

Muhyiddin dipetik sebagai berkata demikian selepas menyampaikan ucaptama pada seminar bersama pemimpin penjawat awam Malaysia-Singapura 2011 baru-baru ini.

Menurut laporan Bernama Online Muhyiddin menggesa Anwar Pengerusi DAP Karpal Singh dan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang untuk bersuara dengan jelas dan tidak lagi berdolak-dalik dalam isu itu.

"Setakat ini yang konsisten hanya Nik Aziz Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Biar Anwar, Karpal dan Hadi cakap dengan jelas apa pendirian mereka kerana bukan sahaja orang Islam tetapi orang bukan Islam juga mahu tahu apa pendirian pakatan pembangkang dalam soal ini," katanya.

"Yang penting sekarang bukan soal pendirian Barisan Nasional (BN) tetapi pendirian parti lain dalam PKR itu sendiri.

Sebelum ini mereka telah menyatakan tidak setuju pelaksanaan hukum hudud, tetapi PAS masih bertekad untuk teruskan,"kata beliau lagi.

Akan tetapi menurut Ustaz Mohd Nor yang juga Ketua Dewan Pemuda PAS Terengganu, Muhyiddin sepatutnya menyelesaikan percanggahan dalam BN dahulu, kerana PR bukan parti yang memerintah.

Beliau memberikan contoh percanggahan pendapat dalam BN yang cuba dikelirukan Muhyiddin ialah berkenaan resolusi MCA dalam perhimpunan agung mereka baru-baru ini dan beberapa pemimpin mereka.

MCA telah mengeluarkan resolusi berkenaan hudud dan jelas resolusi mereka menolak hudud kerana bercanggah dengan rukun asas Perlembagaan Persekutuan, kebebasan beragama dan hak asasi individu.

Manakala bekas Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir pula menyatakan bahawa kerajaan pimpinannya dulu bukan menolak hudud tetapi tidak melaksanakannya kerana masa dan keadaan pecahan kaum yang tidak sesuai.

Sedangkan pada awal 90-an, beliau dengan jelas dilaporkan menyindir kerajaan PAS Kelantan dengan kenyataan seperti mempelawa orang ramai kalau mahu makan sup tangan, boleh pergi ke Kelantan.

Muhyiddin pula baru-baru ini dalam satu kenyataannya menyatakan bahawa Umno tidak menolak hudud.

Oleh itu, dengan kekeliruan yang sengaja direka Umno ini Ustaz Mohd Nor menyeru kepada semua rakyat agar membuka minda mereka untuk sama-sama membantu PAS bagi menggantikan Umno dalam pilihanraya nanti.

"Rakyat tidak selamanya boleh diperbodohkan oleh BN," katanya lagi

Nuffnang