Nuffnang

MY VOICE FOR NATION

Posted by Unknown | Posted on 11:38 PTG

MY VOICE FOR NATION


Appeal fuels idea BN wants Anwar out, say analysts

Posted: 20 Jan 2012 08:17 PM PST

Karpal says appealing reversal of sedition acquittal

Posted: 20 Jan 2012 04:55 AM PST

ZULKIFLI BIN NOORDIN

Posted by Unknown | Posted on 11:26 PTG

ZULKIFLI BIN NOORDIN


ANWAR AL-KAZIB

Posted: 20 Jan 2012 01:02 AM PST

(Aramak Jah! Fenin..fenin..tembelang aku dah pecah Jah oiii!!!)

Salam 2 all.

Persoalan yang bermain dikalangan rakyat sekarang ini ialah: mengapa Mahkamah membebaskan Anwar Ibrahim daripada pertuduhan meliwat stafnya Saiful walaupun kesan airmani Anwar dijumpai didalam dubur Saiful?

Kedua, adakah Anwar Ibrahim "suci & bersih" setelah Mahkamah menolak pertuduhan meliwat staf dia Saiful Bukhori?

Ketiga, adakah Kerajaan terlibat dengan konspirasi bersama Mahkamah untuk membebaskan Anwar kerana tekanan atau kepentingan politik? Adakah benar dakwaan kaum Anwarinas bahawa Kerajaan begitu takut rakyat akan marah sehingga berpakat dengan Mahkamah untuk membebaskan Anwar?

ABU KAZIB @ BAPAK PEMBOHONG

Saperti yang telah teman sebut sebelum daripada ini, penghakiman Mahkamah membuktikan satu perkara yang cukop jelas:

ANWAR IBRAHIM BAPAK PEMBOHONG & PUTAR BELIT!

Buktinya? Kerana Anwar mendakwa pertuduhan liwat terhadap Saiful itu adalah konspirasi jahat Kerajaan untuk menjatuhkan dia! Perbicaraan itu satu sandiwara! Skrip perbicaraan dan hukuman sudah siap! Dia pasti ke penjara! Inilah yang dijaja Anwar siang malam pagi petang, di bandar dikampung, didalam dan luar negara! Mesej Anwar jelas: dia adalah mangsa konspirasi jahat Kerajaan! Bahawa Kerajaan mahu menyumbat dia kedalam penjara dengan pertuduhan rekayarsa meliwat stafnya Saiful Bukhori!

INI BERMAKNA PENGHAKIMAN MAHKAMAH SEPATUTNYA MENDAPATI ANWAR BERSALAH & DIHUKUM DALAM PENJARA DENGAN HUKUMAN BERAT!

Tetapi hakikat yang berlaku adalah sebaliknya! ANWAR DIBEBASKAN!

HAKIKATNYA MAHKAMAH MEMBEBASKAN ANWAR!

Setelah kes berlalu lebih daripada 3 tahun, dengan puluhan penangguhan, dengan pelbagai usaha dibuat untuk menyingkirkan Hakim, dengan pelbagai permohonan difailkan; fakta didepan mata kita ialah HAKIM MEMBEBASKAN ANWAR!

Bukankah penghakiman itu bukti jelas apa yang ditemberangkan Anwar sejak Saiful membuat lapuran polis ini sebagai satu konspirasi adalah satu pembohongan dan putarbelit semata-mata?

Dan mike dah lupakah pembohongan Anwar mengenai 16 Sept? Mike dah lupa pembohongan Anwar dia nak kena tembak mati selepas Saiful buat lapuran polis? Mike dah lupe pembohongan Anwar konon tidak mengenali rakan baiknya Datuk Eskay? Mike dah lupe pembohongan Anwar pasal jam Omega? Mike dah lupa pembohongan Anwar mengenai twit semasa dengan ChinaDOLL? Berapa punya banyak lagi pembohongan Anwar yang telah dilakukan?

APA MIKE LUPA SEMUA TU YOP?

Pokok pangkalnya, keputusan Mahkamah hanya memperkuatkan lagi jaringan bukti yang kita semua sudah tahu: iaitu Anwar ini adalah ABU KAZIB! BAPAK PEMBOHONG!

SUCI & BERSIH

Adakah Anwar terbukti "suci & bersih" dengan pembebasan tersebut?

Mahkamah tidak menyatakan Anwar tidak bersalah! Mahkamah tidak menyatakan aduan Saiful tidak betul! Mahkamah tidak memutuskan pertuduhan itu satu rekaan!

Mahkamah cuma menyatakan bukti DNA yang ada tidak selamat untuk menyabitkan Anwar dengan kesalahan meliwat Saiful! Mahkamah Cuma menyatakan bahawa "Mahkamah keberatan untuk mensabitkan tertuduh berdasarkan keterangan Saiful tanpa bukti sokongan (iaitu DNA yang jelas)", walaupun semasa memutuskan ada kes prima facie, Mahkamah menyatakan Saiful adalah saksi yang berwibawa & ada integriti!

Ini sama dengan keputusan Mahkamah Persekutuan semasa membebaskan Anwar daripada pertuduhan meliwat Azizan pada tahun 2004, bila Mahkamah menegaskan "walaupun kami menemui bukti untuk mengesahkan Anwar & adik angkatnya Sukma terlibat dalam kegiatan homoseksual dan terdorong untuk mempercayai perbuatan liwat terhadap Azizan memang berlaku, tetapi Mahkamah hanya boleh mensabitkan Anwar & Sukma jika Pendakwaraya berjaya membuktikan kes tanpa sebarang keraguan".

Jadi persoalannya ialah, adakah Anwar "bersih & suci" daripada perbuatan terkutuk amalan kaum Lut ini? Jelas jawapannya tidak! Cuma dia bernasib baik kerana kita mengamalkan prinsip beban pembuktian yang terlalu tinggi dalam membuktikan pendakwaan kes-kes seksual.

Perlu diingatkan, jika Anwar berasa diri dia benar-benar "suci & bersih", sudah tentu dia akan berikan sample darah untuk ujian DNA tanpa sebarang keraguan pun. Tapi tidak, Anwar berdolak-dalik tak mau bagi! Kenapa? Mike pikior sendiri lah yop!

Begitu juga Anwar tidak berani memberi keterangan dengan cara bersumpah? Sebaliknya dia hanya membaca kenyataan yang sudah ditaip oleh peguamnya dari kandang orang salah. Macam pasang kaset aje. Hakim tak boleh tanya soalan, dan Pendakwaraya tidak boleh soal-balas!

Dan mengapa tidak ada seorang pun saksi alibi dia hadir memberi keterangan di Mahkamah? Mana dia Wan Azizah isteri dia sendiri! Mana dia Hasanudin tuanpunya kondo yang juga kawan baik Anwar? Mana dia Mohd. Sani pemandu setia Anwar berbelas tahun? Mana dia Mokhtar pengawal peribadi Anwar yang juga adik ipar dia! Mereka ini semua disenaraikan oleh Anwar sebagai saksi alibi dia, untuk beri keterangan bersumpah konon Anwar tidak ada ditempat kejadian! Tapi seorang pun tak datang Mahkamah! Mike pikior sendirilah yop!

Jadi untuk menyatakan Anwar sekarang "suci & bersih" daripada perbuatan meliwat Saiful itu, ataupun daripada aktiviti homoseksual & liwat hanya kerana Mahkamah membebaskan dia adalah tidak tepat sama sekali!

ADAKAH INI KONSPIRASI KERAJAAN

Keputusan Mahkamah membebaskan Anwar (walaupun dengan bukti dan keterangan yang begitu kuat) jelas membuktikan bahawa kes liwat Saiful ini bukan satu konspirasi Kerajaan, apatah lagi YAB Perdana Menteri.

Anwar cukup bijak memutar belit! Cukop mudah beliau putarbelitkan cerita mengaitkan konon YAB PM terlibat hanya kerana Saiful pernah bergambar dengan seorang kakitangan pejabat PM, dan konon ceritanya Saiful pernah berjumpa dengan PM!

Sama macam cubaan mengaitkan kes pembunuhan Altantuya dengan PM. Hanya kerana yang terlibat ialah Razak Baginda, penulis ucapan PM (yang mengaku ada hubungan sulit dengan Altantuya), dan pegawai UTK yang pernah menjadi bodyguard dan pengiring Tun Abdullah Badawi & Dato' Sri Najib (semasa dia TPM). Maka habis diputarbelit cerita konon PM pun terlibat! Alhamdulillah nasib baik teman sendiri adalah peguam yang terlibat dengan kes Altantuya ini, dan teman menegaskan dengan jelas bahawa PM tidak terlibat samasekali (walaupun masa itu teman adalah juga peguam Anwar Ibrahim).

Dan yang peliknya, Anwar langsung tidak mengaitkan kes Saiful dengan YB Senator Ezam, sedangkan Saiful ada juga berjumpa Ezam. Begitu juga dengan Rahimi, pegawai khas Anwar sendiri langsung tidak dikaitkan, sedangkan Rahimi yang membawa Saiful masuk bekerja dengan Anwar, dan Rahimi membuat lapuran polis dia diarah membuat Akuan Bersumpah palsu untuk mengaitkan PM dengan kes Saiful!

Apa pun, jelas daripada keputusan Mahkamah membebaskan Anwar itu bahawa fitnah kononnya ini semua satu konspirasi Kerajaan & PM adalah satu pembohongan dan putar-belit semata-mata.

Dan setelah fitnah konon tuduhan liwat itu satu konspirasi hancur terhempas, kini mereka bawa pula satu fitnah terbaru; pembebasan Anwar itu satu konspirasi Kerajaan kerana takutkan tekanan asing, dan kerana takutkan kemarahan rakyat!

Hanya mereka yang biol dan otak kurang sifat sahaja yang akan membuat tuduhan jahat saperti ini. Kerana kalau benar, maknanya mereka menyatakan Dato' Sri Najib yang bebaskan Anwar. Kalau itu betul, Anwar dan para penjilat dan pencacai dia sepatutnya beratur diluar pagar Sri Perdana dan mencium tangan dan kaki Dato' Sri Najib sambil tunduk syukur dan berterima kasih kerana Dato' Sri Najib telah membebaskan Anwar.

RUMUSAN – MAHKAMAH RAKYAT

Apa yang perlu kita faham ialah soal samada Anwar bersalah atau tidak adalah tugas dan bidangkuasa Mahkamah perundangan, itu kerja para Hakim, bukan kerja kita. Selepas ini ada proses rayuan. Pendakwaraya telahpun mengemukakan rayuan kepada Mahkamah Rayuan. Selepas itu, mana-mana pihak yang terkilan boleh merayu ke Mahkamah Persekutuan. Dan Akhirnya nanti, YDP Agong adalah merupakan autoriti terakhir sebagai penentu kepada kes ini. Biarkan proses perundangan berjalan saperti mana biasa di Mahkamah perundangan!

Jadi sebagai rakyat, bukan menjadi kerja kita untuk pening kepala samada Anwar kena sabit atau tidak, samada Anwar wajib dipenjarakan atau tidak. Itu tugas dan bidangkuasa Mahkamah perundangan dan para Hakim!

Tetapi itu tidak bermakna kita rakyat marhaen, kita rakyat biasa, kena pejam mata buat tak tahu. Di luar sana ada satu lagi Mahkamah: iaitu Mahkamah Rakyat. Mahkamah dimana Rakyat Hakim Negara! Dan perbicaraannya ialah pada masa PRU 13.

Sebab itu walaupun soal samada Anwar bersalah dan patut dihukum adalah tugas Hakim dan Mahkamah Perundangan, tetapi soal samada Anwar layak atau tidak menjadi calon Perdana Menteri adalah hak dan bidangkuasa Mahkamah Rakyat dan Rakyat Adalah Hakim Negara!

Dan dalam menjawab soalan samada Anwar layak atau tidak menjadi calon Perdana Menteri mewakili pakatan BiaDAP-PKR-TumPAS, Rakyat sebagai Hakim Negara di Mahkamah Rakyat perlu menilai watak dan akhlak Anwar!

Disinilah pentingnya kes liwat Saiful Bukhori dan keputusan Mahkamah membebaskan Anwar itu! Iaitu jelas Anwar ini adalah manusia yang sangat buruk akhlak dan perangainya.

Bak kata Datuk Dr. Hasan Ali, politik Anwar ini sangat kotor dan jijik!

Apa yang jelas, Anwar ini adalah pembohong, penipu dan kaki putar alam! Bukan sahaja rakyat Malaysia, habis satu dunia dibohongi, ditipu dan diputarbelitkan. Konon ini satu konspirasi, konon perbicaraan itu hanya satu sandiwara, konon skrip perbicaraan sudah disediakan, konon hukuman sudah ditetapkan. Malah Anwar boleh kelentong satu dunia, konon sebagai persediaan untuk dia ke penjara, pengganti sementara beliau sebagai bakal PM sudah ditetapkan, sampai Anwar meninggalkan wasiat supaya tolong tengok-tengokkan anak isteri dia bila dia ke penjara nanti! Begitu hebat pembohongan, penipuan dan putar belit yang dikompangkan Anwar Ibrahim.

Malah dihadapan Hakim, semasa dipanggil membela diri, Anwar enggan mengangkat sumpah memberi keterangan. Sebaliknya dia membaca satu kenyataan yang antara petikannya saperti berikut:

"Saya menyatakan sedemikian (iaitu perbicaraan ini adalah satu konspirasi & sandiwara) kerana keluhuran Mahkamah telah terjejas dan memperlihatkan segala unsur-unsur perbicaraan sandiwara, dimana skripnya telahpun dirangka, dan HUKUMANNYA telah ditetapkan! Saya nyatakan sedemikian kerana sebagai seorang Hakim yang mengadili perbicaraan ini, kamu telah tanpa ragu lagi menunjukkan sikap berat sebelah!".

Cuba bayang yop, daripada awal sehinggalah dipanggil membela diri, Anwar jelas membawa fitnah dan tohmahan kononnya perbicaraan dia adalah satu konspirasi, dan hukuman sudah ditetapkan! Siap dengan amanat dan wasiat lagi! Begitu bijak lakunan Anwar. Dan jika Mahkamah sabitkan kesalahan dan menjatuhkan hukuman penjara, sudah pasti Anwar dan para pencacai dia akan mengamuk dengan segala deminstarsi dan himpunan haram!

Tau-tau Mahkamah membebaskan Anwar! Walaupun Hakim kata keterangan Saiful ada kewibawaan dan integriti, walaupun sudah ada bukti video dan CCTV, walaupun beberapa pakar forensic, perubatan dan kimia mengesahkan kejadian, walaupun Anwar enggan berikan sample darah untuk ujian DNA, walaupun Anwar enggan berikan keterangan bersumpah, walaupun tidak ada seorang pun saksi alibi dia datang termasuk bini Anwar, walaupun Thomas Hoogland terkejut teori dia "anu" Anwar tidak boleh berfungsi diperlekeh dengan video yang ditunjuk oleh Pendakwaraya; walaupun Anwar tuduh Hakim berat sebelah, walaupun Anwar fitnah kata hukuman telah diskripkan; dengan semua itu HAKIM TETAP BEBASKAN ANWAR!

Itupun nak kata konspirasi lagi? Bukan sahaja ianya menafikan konspirasi tidak ujud, malah pembebasan Anwar membuktikan Anwar pembohong, penipu dan kaki putar-belit!

Atas alasan itu sahaja sudah cukup untuk Rakyat Hakim Negara menghukum Anwar di Mahkamah Rakyat didalam perbicaraan PRU 13 dengan satu sahaja hukuman: nyahkan Anwar dan Pakatan BiaDAP-PKR-TumPAS daripada politik negara dengan memberi undi dan kepercayaan yang sepenuhnya kepada Dato' Sri Najib Tun Razak untuk terus memimpin rakyat dan negara ini kearah tranfomasi politik, ekonomi dan sosial.

Berikan 222 kerusi Parlimen kepada Dato' Sri Najib, berikan 0 kepada Anwar!

Adios amigos, grasias senor!

Wallahua'lam & Wassalam.

Zulkifli Bin Noordin

Jumaat

26 Safar 1433

20 Januari 2012

Ahli Parlimen Kota Belud

Posted by Unknown | Posted on 11:24 PTG

Ahli Parlimen Kota Belud


US has 'archaic' laws too | MOLE.my

Posted: 20 Jan 2012 11:10 AM PST


KUALA LUMPUR: A Malaysian blogger points out that sodomy laws – which he says Anwar must have been referring to when he called some of Malaysia's law "archaic" -- do not only exist in Malaysia but in other countries too, notably the United States of America.

Not only that, he believes Anwar would have been tried there as well.

"Anyone, even without reading in between the lines, would have interpreted the archaic law he was referring to was the sodomy law," Hantu Laut wrote today, referring to remarks Anwar had made in a recent BBC interview.

"Certainly, the BBC was not referring to the ISA,OSA or the Police Act when the question was thrown at him. He was asked a specific question and he gave a specific answer saying that such archaic laws should be reviewed," he said.

The blogger pointed out that besides Malaysia, other countries have laws against sodomy, including the US, where sodomy is illegal in 22 states.

"Some states with strong Christian values," he said, "even outlawed consensual homosexuality, open and notorious cohabitation and adultery."


US has 'archaic' laws too | MOLE.my

Dr Shafie Abu Bakar

Posted by Unknown | Posted on 11:05 PTG

Dr Shafie Abu Bakar


Berbalah Dengan Burung ?

Posted: 20 Jan 2012 03:12 PM PST

念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang

Posted by Unknown | Posted on 9:12 PTG

念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang


Happy Chinese New Year

Posted: 19 Jan 2012 09:43 PM PST

欧阳捍华允助申请地段建新楼 沙登洗肾中心接喜讯

Posted: 19 Jan 2012 09:33 PM PST

( 沙登17日讯 ) 雪兰莪州行政议员欧阳捍华今日捎来喜讯,允诺协助沙登社区慈善洗肾中心申请位于斯里沙登一块面积4万多平方尺地段,作为兴建该洗肾中心新楼用途。

他今日联袂沙登国会议员张念群到该洗肾中心派送红包给肾脏病病患,针对该洗肾中心主席拿督张玉兴为扩充洗肾服务,申请上述地段为新中心大楼的公益事业,表示会尽力协助该中心得到新土地。

欧阳捍华说,该中心目前使用沙登花园的草场会所作为洗肾中心并非长远计,即使获得居民同意让出洗肾中心背后的土地扩建和容纳更多洗肾机器,也不理想,即不能应付肾病病患的需求。

"我将协助争取州政府批准沙登社区慈善洗肾中心申请斯里沙登花园地区的地段,希望尽快获得批准。"

张玉兴:经费不成问题 需地扩建增洗肾机

(More......)

LEE GUAN AIK for KOTA DARUL AMAN 李源益州议员

Posted by Unknown | Posted on 7:08 PTG

LEE GUAN AIK for KOTA DARUL AMAN 李源益州议员


Rakyat Ubah Pakatan Boleh.wmv

Posted: 20 Jan 2012 08:15 AM PST

Ucapan Tahun Baru Cina oleh Anwar Ibrahim

Posted: 20 Jan 2012 08:12 AM PST

Chinese New Year 2012

Posted: 20 Jan 2012 08:11 AM PST

YB Dato' Mohd Nasir Tan Sri Ibrahim Fikri

Posted by Unknown | Posted on 3:36 PTG

YB Dato' Mohd Nasir Tan Sri Ibrahim Fikri


DEMIKIANLAHLAH PAS ...

Posted: 20 Jan 2012 02:40 AM PST



Assalamualaikum.

Mungkinsaya agak terlewat sedikit untuk mengulas mengenai pemecatan Datuk Dr HassanAli sebagai ahli Pas, sekaligus sebagai Exco Kerajaan Selangor. Namun, denganperkembangan menarik yang berlaku selepas  pelantikan exco kerajaan negeri yangmenggantikan Datuk Dr Hassan Ali dibuat dengan portfolio hal ehwal agama Islamdipegang oleh Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim dari PKR, ia menarikperhatian saya.

Sayatidak peduli (seperti ayat Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat)mengenai portfolio itu dipegang oleh PKR ke, Pas ke kerana bagi saya, selagimereka berada dalam Pakatan Pembangkang yang didalamnya ada DAP, keadaan tidakmungkin mampu mengubah apa-apa.

Padapendapat saya, saya tidak nampak bahawa selain Datuk Dr Hassan Ali, ada lagipemimpin Pas yang berani dalam menegakkan perjuangan partinya. Soal padapandangan UMNO, Pas adalah parti yang memperalatkan Islam itu soal lain yangkita ketepikan seketika – kerana jika tidak, ada yang beranggapan sayabersetuju dengan Datuk Dr Hassan Ali sewaktu beliau berada dalam Pas.

Begini,ketegasan Datuk Dr Hassan Ali dalam memperjuangkan isu murtad di kalangan umatIslam di Selangor misalnya, dilihat menjangkaui kepentingan politiksemata-mata. Oleh sebab itu, ia dilihat dalam banyak perkara, bertentangandengan ramai pemimpin tertinggi Pas dan saya amat yakin bahawa sesiapa pun yangrapat dengan Datuk Dr Hassan Ali, selain melihat trek rekod beliau dalammemperjuangkan isu-isu yang berkaitan Islam, maka kita simpulkan bahawa DatukDr Hassan Ali adalah seorang yang ikhlas dalam perjuangannya.

Pokoknyaialah, mengapa manusia seperti Datuk Dr Hassan Ali tersingkir dan disingkirkan.Ya, bagi seorang pemimpin UMNO dan BN, sudah tentu saya "gembira" dengan apayang berlaku kerana ia sudah tentu membawa sedikit keuntungan kepada partisaya. Namun, apakah seorang manusia seperti Datuk Dr Hassan Ali yang tegasdalam perjuangan Islam, hendak kita letak ketepi.

Jauhdaripada itu, ia lebih kepada soal perjuangan umat Islam yang merentasisempadan parti politik pun sebenarnya.

Apayang saya inginkan ialah, rakyat mesti membuka mata dan melihat apa yang sedangberlaku ini dengan matang dan terbuka. Kita tidak boleh terlalu fanatik keranaorang yang fanatik tidak akan dapat berfikir dengan waras dan bijaksana.
Olehitu, marilah kita melihat isu ini dengan bijaksana untuk menilai, siapakah Passebenarnya. Apakah ia benar-benar sebuah parti Islam, atau hanyalah sebuahparti yang inginkan kuasa.

Apakahia hanya sebuah parti yang pentingkan partinya mengatasi kepentingan laintermasuk Islam?. Atau apakah wajar rakyat yang selama ini terpedaya dengan Pasuntuk terus menyokong Pas.

Andafikir, renung dan tentukan pendirian anda.

魏宗贤文打烟之声 Gwee Tong Hiang for Bentayan

Posted by Unknown | Posted on 3:25 PTG

魏宗贤文打烟之声 Gwee Tong Hiang for Bentayan


危险沟渠已塔建上围栏砖

Posted: 19 Jan 2012 10:13 PM PST

Lim Guan Eng

Posted by Unknown | Posted on 3:19 PTG

Lim Guan Eng


Elected Public Officials Should Put Their Country First And Not Endanger Malaysia By Taking The First Necessary Step To Publicly Declare Their Assets To Promote Transparency And Accountability(en/bm/cn)

Posted: 19 Jan 2012 07:16 PM PST

Press Statement By Penang Chief Minister And DAP Secretary-General Lim Guan Eng In Kuala Lumpur On 20.1.2012

Elected Public Officials Should Put Their Country First And Not Endanger Malaysia By Taking The First Necessary Step To Publicly Declare Their Assets To Promote Transparency And Accountability

DAP urges BN to take a bipartisan approach towards promoting transparency and accountability in Malaysia by publicly declaring their assets. Whilst revealing the asset declarations of ministers and their immediate family members to the public may endanger the individuals concerned, as a first step those holding public office should disclose their assets publicly.

In the interest of bipartisanship, DAP is willing to start only with Ministers, Deputy Ministers or state excos publicly declaring their assets instead of their family members. Declaring to the Prime Minister alone or only to the Malaysian Anti-Corruption Commission(MACC) is not enough.

For this reason, the refusal of MACC to openly endorse the principle of public declaration of assets by Ministers, Deputy Ministers and state EXCOS deserve strong condemnation. I can understand BN's concerns that such asset declarations may endanger public officials. However BN should also understand public concerns that failure to do so may also endanger Malaysia.

Those aspiring to be leaders should put their country first by being more willing to endanger themselves than endangering Malaysia. For this reason, a public declaration of assets by Ministers, Deputy Ministers and state excos is a necessary first step towards ensuring that public interest is protected over and above any private benefit.

Penang state EXCO members created history last week by being the first elected public officials in Malaysia to publicly declare their assets. Information about the EXCO members' liabilities or loans and that the source of income were from their statutory allowances were also disclosed.

The Penang state EXCO public allowances as EXCOs and ADUNs can be referred from the Enakmen Anggota Pentadbiran dan Ahli Dewan Undangan Negeri(Saraan) 1980, which was also uploaded. Such information were even made available on the Penang state government website of www.penang.gov.my. This marks an important milestone towards ensuring that there is no accumulation of unexplained and extraordinary wealth by elected public officials.

The Penang state government took a further step in appointing the internationally renowned accounting and audit firm, KPMG and its senior partner Chartered Accountant Ooi Kok Seng, for the verification exercise and to formulate the template of asset declaration. Ooi was present at the press conference on 12 January 2012 in Penang publicly declaring the assets, where he said that KPMG is required to uphold professional standards of compliance with the principles of objectivity, independence and no conflict of interest before undertaking any task.

The Penang state government's faith in the MACC has been shaken by MACC's perceived failure to act against BN's leaders involved in questionable deals and contracts as well as their perceived willingness to be used by BN for political purposes and lack of independent action. Penang state government's lack of faith in MACC's commitment to fight corruption is evident not only by their failure to act against various reports made by me in the past but also by the present Penang state government to the MACC.

The deteriorating state of corruption in Malaysia is highlighted by the decline in Malaysia's rankings in the Transparency International's Corruption Perception Index from No. 37 in 2003 to No. 60 last year. For this reason, verification by an internationally renowned audit and accounting firm would attract greater credibility and reliability than by MACC.

Lim Guan Eng

—- BM Translation—-

Kenyataan Akhbar Ketua Menteri Pulau Pinang dan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng Di Kuala Lumpur Pada 20.1.2012

Anggota-Anggota Pentadbiran Yang Dipilih Harus Mengutamakan Negara Dan Tidak Membahayakan Malaysia Dengan Mengambil Langkah Pertama Untuk Mengisytiharkan Harta Secara Terbuka Demi Menggalakkan Ketelusan Dan Kebertanggungjawaban.

DAP menggesa BN untuk mengambil pendekatan dwipartisan untuk menggalakkan ketelusan dan kebertanggungjawaban dalam Malaysia dengan mengisytiharkan harta mereka secara terbuka. Walaupun pengisytiharan harta secara terbuka oleh menteri-menteri serta keluarga terdekat mungkin membahayakan bagi individu-individu tersebut, sebagai langkah pertama hanya mereka yang memegang jawatan awam harus mengisytiharkan harta secara terbuka.

Demi kepentingan dwipartisan, DAP boleh terima sebagai permulaan jika hanya menteri-menteri, timbalan-timbalan menteri dan ahli-ahli majlis mesyuarat kerajaan negeri sahaja yang mengisytiharkan harta. Ahli keluarga mereka boleh dikecualikan. Sekadar mengisytiharkan kepada Perdana Menteri seorang atau pun kepada Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) tidak memadai.

Atas sebab ini, keengganan pihak SPRM untuk mengiktiraf prinsip pengisytiharan harta secara terbuka oleh para menteri, timbalan menteri dan ahli-ahli majlis mesyuarat kerajaan negeri perlu dikecam. Saya memahami kebimbangan BN bahawa pengisytiharan harta mungkin akan membahayakan penjawat-penjawat awam tersebut, namun BN juga harus memahami kebimbangan umum bahawa kegagalan untuk mengisytiharkan harta mungkin akan membahayakan Malaysia.

Sesiapa yang berhasrat untuk menjadi pemimpin harus mengutamakan negara mereka dan harus rela untuk membahayakan diri sendiri daripada membahayakan Malaysia. Oleh itu, pengisytiharan harta secara terbuka oleh menteri-menteri, timbalan-timbalan menteri dan ahli-ahli majlis mesyuarat kerajaan negeri adalah langkah pertama yang wajar untuk memastikan bahawa kepentingan umum akan terpelihara.

Minggu lepas, Ahli-ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (EXCO) Pulau Pinang telah mencipta sejarah dengan menjadi anggota-anggota pentadbiran dipilih yang pertama di Malaysia untuk mengisytiharkan harta secara terbuka. Maklumat mengenai pinjaman-pinjaman dan liabiliti-liabiliti Ahli-Ahli EXCO telah didedahkan. Pendapatan mereka juga jelas diperolehi daripada satu sumber sahaja, iaitu elaun sebagai wakil rakyat dan badan-badan berkanun.

Elaun untuk Ahli-ahli EXCO Pulau Pinang boleh dirujuk daripada Enakmen Anggota Pentadbiran dan Ahli Dewan Undangan Negeri (Saraan) 1980, yang turut dimuat naik. Maklumat ini boleh didapati di laman sesawang Kerajaan Negeri Pulau Pinang iaitu www.penang.gov.my. Ini adalah satu pencapaian dalam usaha untuk memastikan tidak berlaku pengumpulan harta yang luar biasa dan yang tidak dapat dijelaskan oleh anggota-anggota pentadbiran.

Kerajaan Negeri Pulau Pinang telah mengambil langkah yang lebih dengan melantik firma akauntan dan audit antarabangsa yang terkenal iaitu KPMG dan rakan kongsi kanannya Akauntan Bertauliah Ooi Kok Seng, untuk mengesahkan dan menetapkan templat yang akan dipaparkan kepada umum. Ooi juga hadir semasa sidang akhbar pada 12 Januari 2012 di Pulau Pinang apabila pengisytiharan harta itu dibuat dan telah berkata bahawa KPMG telah mendukung standard profesional yang tertinggi untuk memastikan pematuhan kepada prinsip-prinsip keobjektifan, kebebasan dan tiada konflik kepentingan sebelum menjalankan apa-apa tugasan.

Kepercayaan Kerajaan Negeri Pulau Pinang dalam SPRM sudah pun terhakis berikutan apa yang dilihat sebagai kegagalan untuk mengambil tindakan terhadap pemimpin-pemimpin BN yang terlibat dalam kontrak-kontrak yang mencurigakan serta apa yang dilihat sebagai tindak-tanduk mereka yang seolah-olah tidak bebas dan sanggup digunakan oleh BN bagi tujuan politik. Ketidakpercayaan Kerajaan Negeir Pulau Pinang terhadap komitmen SPRM untuk menangani rasuah adalah jelas bukan sahaja kerana kegagalan mereka untuk bertindak atas laporan-laporan yang dibuat oleh saya tetapi juga oleh Kerajaan Negeri Pulau Pinang.

Kemerosotan Malaysia dalam hal rasuah ini juga terserlah dengan penurunan kedudukan Malaysia dalam Indeks Persepsi Rasuah Transparency International dari tangga ke-37 pada tahun 2003 kepada tangga ke-60 tahun lepas. Oleh itu, pengesahan daripada sebuah firma audit dan akauntan antarabangsa yang terkemuka adalah lebih dipercayai dan boleh diharap berbanding dengan SPRM.

Lim Guan Eng

— Mandarin Translation–

槟州首席部长兼民主行动党秘书长林冠英于2012年1月20日在吉隆坡发表声明:

民选官员应该以国家利益为先,采取必要的措施,公开财产,促进透明度及公信力。

民主行动党促请国阵领袖采纳两党磋商方式公开财产,促进透明度及公信力。尽管公布部长及他们直系亲属的财产可能危害他们的人身安全,但是那些拥有官职者应该踏出第一步,公布财产。

基于两党合作的利益,行动党愿意先让部长、副部长或州行政议员公开财产,而不是他们的家人。仅仅对首相一人,或是只对马来西亚反贪污委员会公开财产是不够的。

因此,我们强烈谴责反贪委不支持部长、副部长及州行政议员对外公开财产。我明白国阵担忧公开财产将威胁公职人员的人身安全。但是,国阵也应该明白人民的忧虑,他们不这么做可能危及马来西亚。

那些国家领袖应该以国家利益为先,宁可让自己受威胁也不可以危害国家。因此,正副部长及州行政议员应该踏出第一步,公开财产,确保公众利益受到保护,而不是任何私人利益。

槟州行政议员上个星期公开财产,而马来西亚第一批公开财产的民选公职人员。他们公布本身的负债、贷款、以及法定收入来源。
槟州行政议员及州议员的津贴可以从1980年行政议员及州议员(津贴)法令得知。这些资料已经上载至州政府网站: www.penang.gov.my. 这是一个重要的里程碑,确保民选的公职人员没有累积来历不明的财富。

槟州政府选择了国际著名的会计公司毕马威(KPMG)及其资深会计师黄国成, 进行查证及设计公布财产的格式并公布给公众。做为独立的稽查公司,毕马威在接下任务前,必须维护其最高的专业水平,以确保其工作符合目标与原则,保有独立性及没有利益冲突。

对于大马反贪委会一直无法对国阵领袖涉及可疑的交易及合约采取行动,也仿佛愿意被国阵当时政治工具、无法独立运作,让槟州政府对大马反贪委员会的信心再次动摇。槟州政府不只因反贪污明显反贪无力而失去信心,也对我之前所做的数宗投报以及槟州政府最近所做的投报皆没有下文,而失去信心。

马来西亚在国际透明贪污印象指数的排名从2003年第37名、下滑至去年第60名。有鉴于此,与其叫大马反贪污委员会负责核实公开财产,倒不如叫国际著名的稽查及会计公司负责,这样反而更加有公信力、更可靠。

林冠英

i n t a n h i j a u

Posted by Unknown | Posted on 3:18 PTG

i n t a n h i j a u


ZIARAH JUMAAT ADUN CHANGKAT JONG DI SG. KERAWAI

Posted: 20 Jan 2012 07:38 AM PST


TELUK INTAN, 20 Januari - Pada minggu ini, ADUN Changkat Jong YB Hj. Mohd. Anuar Sudin telah melakukan ziarah Jumaat di Kg. Sungai Kerawai. Turut serta ialah pembantu khas beliau Hj. Mohammad Akram Ayub dan Timbalan YDP PAS Teluk Intan Sdr. Rahmat Maliki. Ia bermula dengan solat Jumaat di Masjid Kg. Sungai Kerawai. Kehadiran YB Anuar telah disambut mesra oleh para jemaah masjid dan tuan imam.
YB Anuar dan Hj. Akram beramah mesra dengan Ketua Kampung Sg. Kerawai.


Usai solat Jumaat, beliau telah dibawa oleh Ketua Cawangan PAS Sg. Kerawai, Hj. Jumali Sadeli bertemu penduduk di Kg. Selat Manggis. Pertemuan tersebut adalah berbentuk santai di mana ADUN Changkat Jong itu berbual-bual mesra dengan penduduk kampung di halaman rumah sambil menyampaikan penerangan tentang Islam dam perjuangannya. YB Anuar juga mendengar masalah penduduk di situ.
YB Anuar berbual santai dengan penduduk kampung.

Penduduk kampung mendengar penerangan dari Hj. Akram.

Penduduk kampung mula memenuhi halaman rumah.

Menurut Hj. Jumali, kampung tersebut mempunyai 16 buah rumah dan kebanyakan penduduknya bekerja sendiri seperti menangkap ikan, berkebun sawit dan lain-lain lagi.

Suasana yang tidak formal tetapi mesra itu berjalan selama lebih sejam dan diakhiri dengan YB Anuar menyampaikan agihan duit zakat kepada para penduduk.


YB Anuar menyampaikan sumbangan kepada seorang penduduk kampung.

Bergambar bersama sebahagian penduduk kampung.

Kemudian, YB Anuar telah dibawa menziarahi seorang penduduk kampung di Sg. Kerawai yang baru terkena angin ahmar. Sambil bertanya khabar, wakil rakyat itu turut menyampaikan sumbangan sebagai tanda simpati.


intanhijau.blogspot.com

UJIAN ADALAH UNTUK MENGUJI IMAN DAN TAPISAN DALAM JEMAAH

Posted: 20 Jan 2012 04:40 AM PST


TELUK INTAN, 18 Januari - Ujian dari Allah SWT dalam perjuangan adalah untuk menguji keimanan dan mengukuhkan perjuangan seorang anggota jemaah atau parti. Demikian dinyatakan oleh  Timbalan Pesuruhjaya PAS Negeri Selangor Ustaz Sallehen Muhyi di dalam majlis Liqa Fikri PAS Kawasan Teluk Intan baru-baru ini. Program bulanan tersebut telah diadakan di Markaz PAS Kawasan Teluk Intan, Kg. Padang Tembak dekat sini.
"Cairkan keegoan anda apabila dalam jemaah," seru Ustaz Sallehen.

Antara ahli dan penyokong yang hadir.

Menurut Ustaz Sallehen lagi, ujian juga bertindak sebagai mekanisme penapis dalam jemaah atau parti. Dengan adanya ujian dalam perjuangan, sesebuah parti itu akan mengalami mengalami proses penapisan ahli yang akan menyelamatkan parti dari unsur-unsur yang tidak sihat. Beliau telah membentangkan kertas kerja yang bertajuk " Peranan Tarbiyyah Kepada Petugas-petugas Pilihanraya".

Menurut beliau lagi, seseorang yang telah mengintima'kan diri ke dalam jemaah perlu mencairkan keegoannya demi kesatuan dalam jemaah. Mungkin ahli mempunyai pendapat tersendiri namun apabila berada di dalam jemaah dan telah diputuskan di dalam mesyuwarah maka pendapatnya yang berbeza itu akan terhenti dengan memberikan sepenuhnya wala dan thiqah kepada pimpinan dan jemaah.
Ustaz Sallehen bersalaman dengan ahli yang hadir seusai program.

Kehadiran Ustaz Sallehen Muhyi sebagai naqib jemputan telah menarik kehadiran begitu ramai pimpinan dan ahli ke program liqa kali ini. Turut hadir ialah Yang DiPertua PAS Kawasan Teluk Intan Ustaz Ismail Che Nik. ADUN Changkat Jong YB Hj. Mohd. Anuar Sudin serta pimpinan kawasan dan cawangan di seluruh Teluk Intan.

intanhijau.blogspot.com

Suara Sri Andalas

Posted by Unknown | Posted on 3:17 PTG

Suara Sri Andalas


Perutusan Tahun Baru Cina 2012 Oleh YB Dr Xavier Jayakumar

Posted: 20 Jan 2012 02:00 AM PST

Saya ingin mengucapkan Selamat Menyambut Tahun Baru Cina kepada semua rakyat yang berbangsa Tiong Hua.

Tahun naga yang merupakan tahun baru kali ini merupakan tahun yang istimewa dan semoga sambutan perayaan ini diraikan dengan penuh kemeriahan disamping keluarga dan rakan-rakan.

Saya berharap amalan kunjung-mengunjungi diantara satu sama lain akan diteruskan bagi merapatkan hubungan bukan sahaja dikalangan masyarakat Tiong Hua malah masyarakat lain yang berbilang bangsa dan agama untuk turut meraikan bersama-sama.

Bagi mereka yang akan membuat perjalanan jauh pulang ke kampung, saya berharap akan mengutamakan aspek keselamatan dan sentiasa berhati-hati dijalanraya. Semoga selamat ke destinasi masing-masing.

Sekali lagi bagi pihak saya dan keluarga serta warga kerja DUN Seri Andalas, mengucapkan Selamat Tahun Baru Cina, Xin Nian Kuaile dan Gong Xi Fa Cai kepada semua rakyat Malaysia berbangsa Tiong Hua.


YB DR XAVIER JAYAKUMAR
ADUN Seri Andalas
EXCO Kerajaan Negeri Selangor

Kaedah Berkesan Tangani Sampah Di Selangor

Posted: 20 Jan 2012 12:00 AM PST

SHAH ALAM, 20 JANUARI: Negeri Selangor terus komited dan telus dalam usaha menguruskan sisa pepejal dengan menggunakan teknologi yang lebih berkesan bahkan berupaya menjimatkan kos penyelenggaraan.

Ia terbukti menerusi pembinaan Stesen Pemindahan Sisa Pepejal di Shah Alam bagi tujuan pengumpulan sisa pepejal sebelum dihantar ke tapak pelupusan akhir sampah.

Exco Kerajaan Tempatan, Kajian dan Penyelidikan, Ronnie Liu berkata, stesen pemindahan ini akan bertindak sebagai pusat transit untuk sisa pepejal sebelum dilupuskan di tapak pelupusan yang terletak di Jeram, Kuala Selangor.

Menurut Ronnie, stesen pemindahan itu dilihat lebih efektif malah lebih menguntungkan kerana sisa pepejal dari lori kutipan akan dikumpulkan dan dimampatkan terlebih dahulu sebelum dipindahkan kepada jentera yang lebih besar muatannya untuk dihantar ke tapak pelupusan akhir.

"Keunikan stesen pemindahan ini adalah ia dapat mengurangkan perjalanan "compactor" ke tempat pelupusan sampah. Sebelum wujudnya stesen ini, semua "compactor" di Shah Alam hanya dapat menjalankan kira-kira 1.5 perjalan sehari ke tapak pelupusan sampah.

Ia amat efisyen di mana lori kutipan boleh menambah jumlah penghantaran sisa pepejal ke tapak pelulusan akhir kira-kira 3 kali sehari. Prosesnya amat mudah dan berkesan,"ujarnya.

Beliau berkata, stesen pemindahan itu setakat ini dilaksanakan di Shah Alam di bawah pengawasan Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) dan akan diperluaskan kepada pihak berkuasa tempatan (PBT) lain seperti Subang Jaya dan Petaling Jaya dalam masa terdekat.

Jelasnya lagi, stesen pemindahan yang dibina khusus untuk pengurusan sisa pepejal ini bersifat lebih murah malah menjimatkan masa untuk kutipan sampah.

Tambahnya, ia juga akan mengurangkan lalu lintas lori sisa pepejal di tapak pelupusan, mengurangkan perkhidmatan lori "standy" selain turut menjimatkan kos penyelenggaraan lori kutipan.

"Sekiranya kerajaan negeri boleh mendapat kerjasama daripada kerajaan pusat, kita ingin membina satu lagi stesen pemindahan sisa pepejal di kawasan lain seperti Ampang atau Selayang kerana kedua-dua kawasan ini menyukarkan lori kutipan untuk menghantar sisa pepejal ke tapak pelupusan memandangkan tempat itu agak jauh," katanya.

Ronnie berkata demikian ketika mengadakan lawatan ke Stesen Pemindahan Sisa Pepejal di Seksyen 21 di sini petang tadi.

Hadir sama, Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad dan Datuk Bandar Shah Alam, Datuk Mohd Jaafar Mohd Atan.

Stesen pemindahan tersebut telah siap dibina oleh WorlWide Holdings Berhad pada 2008 dengan menelan kos sebanyak RM77 juta dan telah beroperasi pada 10 Januari lalu.

Menerusi sistem ini, sisa pepejal akan dipindahkan secara terus ke dalam "silo" yang bersifat kedap air dan boleh membawa 22 peratus lebih sisa pepejal iaitu kira-kira 20 tan sehari.

Dalam sidang media sama, Ronnie turut menafikan dakwaan sesetengah pihak yang mengatakan kontraktor yang dilantik oleh setiap PBT tidak menjalankan kutipan sampah dengan konsisten sehingga menimbulkan rasa kurang senang di kalangan penduduk.

Jelasnya, setiap kontraktor yang dilantik menjalankan kerja kutipan sampah secara teratur iaitu tiga kali seminggu di setiap kawasan perumahan, empat kali seminggu di kawasan komersial dan setiap hari di kawasan pangsapuri kos rendah.

Beliau berkata, penduduk perlu memberi peluang kepada PBT dan kontraktor yang dilantik untuk membaiki perkhidmatan mereka supaya operasi kutipan sampah dapat berjalan lancar dan tidak lagi menimbulkan sebarang masalah.

"Pada permulaan, memang nampak sedikit kecoh tetapi penduduk perlu beri kita sedikit masa untuk memperbaiki perkhidmatan kontraktor kerana mereka masih baru dan belum mahir dengan kawasan itu untuk urusan kutipan sampah.

Tetapi kita ada beberapa cara untuk menangani masalah ini iaitu penduduk boleh menghubungi talian hotline yang disediakan di setiap PBT dan kerajaan negeri sendiri untuk membuat sebarang aduan sebelum boleh diambil tindakan," tegasnya.


Sumber: SelangorKini

Kerajaan Selangor Ucap Selamat Tahun Baru Cina

Posted: 19 Jan 2012 01:00 AM PST

Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim serta ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri mengucapkan Selamat Tahun Baru Cina kepada semua masyarakat Cina di Malaysia, khususnya di Selangor.

"Kerajaan negeri Selangor dengan gembira menyambut ketibaan tahun naga, yang dipercayai oleh kaum Cina sebagai tahun yang istimewa dan bertuah," kata Menteri Besar.

"Saya berharap semua rakyat Selangor, tidak kira kaum, bangsa ataupun agama akan mengambil kesempatan musim perayaan ini untuk bersama-sama keluarga dan rakan-rakan bagi mengeratkan hubungan silaturahim antara satu sama lain," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau dan para exco kerajaan negeri berharap hubungan antara kaum akan lebih baik melalui interaksi dan usaha memahami antara satu sama lain.

"Selain itu, mereka mengingatkan kepentingan aspek keselamatan sepanjang musim perayaan kali ini," tegasnya.

Sehubungan itu, katanya, kerajaan negeri menjemput semua pihak untuk menyambut Tahun Baru di Jalan Maxwell, Rawang dari jam 2 petang hingga 11.30 malam 6 Februari 2012.

Katanya, beliau dan barisan exco kerajaan negeri akan bersama rakyat memeriahkan sambutan tersebut.

Antara program pada hari tersebut termasuk persembahan orkestra Cina, tarian singa, akrobat.

ADUN Sijangkang Angkat Sumpah Ganti Hasan Ali

Posted: 18 Jan 2012 01:00 AM PST

ADUN Sijangkang Dr Ahmad Yunus Hairi dilantik menjadi exco kerajaan negeri Selangor yang baru bagi menggantikan Datuk Hasan Ali yang digugurkan dari jawatan tersebut minggu lalu.

Dr Ahmad Yunus yang juga pembantu exco belia dan sukan - portfolio yang dipegang Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim - mengangkat sumpah sebagai exco di Istana Bukit Kayangan di Shah Alam pagi ini.

Ahmad menggantikan Hasan selepas beliau dipecat dari PAS pada 8 Januari lalu susulan tindakan beliau yang merugikan parti itu.

Sebelum ini, spekulasi bertiup kencang bahawa calon pilihan adalah Pesuruhjaya PAS Selangor Dr Rani Osman tetapi menurut sumber beliau menolak pencalonan berkenaan.

Pada sidang akhbar selepas majlis berkenaan, Abdul Khalid mengumumkan bahawa Dr Ahmad Yunus akan bertanggungjawab terhadap portfolio Adat Resam Melayu, Belia dan Sukan yang sebelum ini dipegangnya.

Manakala portfolio mengenai hal ehwal Islam, infrastruktur dan kemudahan awam akan disandang oleh Abdul Khalid.

"Kami percaya YB Dr Ahmad Yunus ADUN Sijangkang boleh menjalankan tugas dengan amanah, telus dan bertanggungjawab.

Doktor Perubatan

"Latarbelakang beliau sebagai doktor perubatan telah banyak memberi khidmat kepada rakyat, boleh membantu beliau menjalankan tugas sebagai ahli MMKN (Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri) secara efisien dan profesional," kata Khalid.

Menyifatkan Dr Ahmad Yunus berpengalaman dalam bidang belia dan sukan, Khalid berkata rombakan kecil portfolio itu berkuatkuasa hari ini dan ia dilakukan bagi "memastikan kesinambungan kerja dan perkhidmatan kepada rakyat dapat berjalan dengan lancar".

Pada masa yang sama, Khalid juga turut mengumumkan pelantikan ADUN Meru dan pesuruhjaya PAS Selangor, Dr Abd Rani Osman sebagai pengerusi Skim Mikro Kredit Miskin Luar Bandar (SKIMSEL).

Manakala ADUN Bandar Baru Bangi Dr Shafie Abu Bakar pula dilantik sebagai pengerusi Perbadanan Adat Melayu dan Warisan (PADAT), yang mana kedua-dua jawatan tersebut dipegang oleh Hasan sebelum ini.

Ditanya mengapa permilihan Dr Ahmad Yunus mengisi kekosongan kerusi exco itu, Khalid berkata pertimbangan itu dibuat berdasarkan atas "dasar kerja dan ia tidak bermaksud membelakangkan PAS".

"Keputusan melantik Dr Ahmad Yunus, Dr Rani dan Dr Shafie adalah keputusan yang dibincang... Kualiti perbincangan di antara kumpulan parti (dalam Pakatan) adalah 'rigorious'.

"Pelantikan Dr Yunus tidak bermaksud untuk membelakangkan PAS. Kita merujuk kepada PAS, bagaimana dengan (calon) ini... Kita berdiskusi dengan kepimpinan (PAS).

"Saya diberikan tanggngjawab untuk menentukannya... Saya rasa pelantikan Dr Ahmad Yunus dapat restu daripada kepimpinan PAS dan Dr Abd Rani," kata Khalid sambil menolak tanggapan pelantikan itu dibuat tanpa mengambil kira pandangan semua pihak dalam Pakatan.

Rombakan Kecil

Malah, Khalid juga turut "bercakap" kepada Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berhubung pelantikan Dr Ahmad Yunus sebagai exco kerajaan negeri yang baru.

Ditanya mengapa rombakan kecil di mana beliau sendiri memegang exco hal ehwal agama, Khalid  menegaskan peluang kepadanya untuk menyelesaikan perkara yang berkaitan pentadbiran hal ehwal Islam.

"Saya mengambil alih tugas berkenaan kerana Datuk SUK dan Datuk Penasihat undang-undang negeri (juga) adalah ahli Majlis Agama Islam (MAIS) dan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS).

"Saya ambil alih kerana dapat mempengerusikan dan dapat melihat perkembangan dan pembangunan JAIS," katanya sambil berpendapat Dr Ahmad Yunus berpengalaman dan mampu mengambil alih daripada tugasnya sebelum ini.

Khalid juga menjelaskan jawatan Dr Abdul Rani dan Dr Shafie bukan bertaraf exco, dan tidak boleh menghadiri mesyuarat kerajaan negeri kerana kedua-dua tokoh tersebut tidak menerima watikah perlantikan daripada Sultan Selangor.

Dalam sidang media yang sama, Dr Ahmad Yunus duduk di sebelah Khalid berkata, beliau tidak menyangka akan dilantik menjadi exco menggantikan Dr Hasan.

"Walaupun PAS pusat mencadangkan Dr Abd Rani sebagai penggantinya, tetapi (pemilihan saya) atas pertimbangan berdasarkan kerja. Saya tidak kata Dr Abd Rani tak boleh bekerja.

"Daripada apa yang dimaklumkan oleh menteri besar, saya memegang portfolio belia dan sukan yang dipegang oleh beliau. Beliau memberikan amanah dan ia merupakan satu kesinambungan supaya ia berjalan lebih lancar," katanya.

Dr Ahmad Yunus, 47, mempunyai seorang isteri dan mempunyai empat orang anak, dan berkelulusan Ijazah Perubatan dan Pembedahan UM pada tahun 1991. Selain ADUN dan pembantu exco belia dan sukan, beliau merupakan yang dipertua (YDP) PAS kawasan Kuala Langat.

Beliau juga memegang jawatan antaranya sebagai ahli jawatankuasa badan perhubungan PAS Selangor dan timbalan pengerusi Dewan Himpunan Penyokong PAS Selangor.

Pernah bertugas sebagai pengarah hospital di Sabak Bernam dan Lundu, Sarawak dan masih bertugas sebagai doktor sehingga kini.


Sumber: Malaysiakini

150 Hamper Diagihkan di Tokong Tiong Sheng Keng Bersempena Tahun Baru Cina

Posted: 15 Jan 2012 01:00 AM PST

Kampung Jawa, 15 Januari 2012 - Sebanyak 150 hamper makanan disumbangkan oleh YB Dr Xavier Jayakumar di Tokong Tiong Sheng Keng, Lot 1596, Batu 3 1/4 Kampung Jawa.

Majlis sumbangan hamper yang bermula jam 10.30 pagi ini dibuat bersempena dengan Tahun Baru Cina yang akan menjelang tiba kira-kira satu minggu lagi.

Hamper yang disumbangkan mengandungi beras 10kg, gula 1kg, air kordial 1 liter, mee hoon, susu dan sardin.

Pemberian sumbangan hamper ini diharapkan dapat membantu sedikit sebanyak keluarga yang tidak berkemampuan untuk meraikan Tahun Baru Cina ini.


500 Kotak Limau Diagihkan Sempena Tahun Baru Cina

Posted: 14 Jan 2012 01:00 AM PST

Klang, 14 Januari 2012 - Sebanyak 500 kotak limau diagihkan kepada orang ramai bersempena dengan perayaan Tahun Baru Cina yang akan menjelang tiba.
Kawasan-kawasan agihan sekitar DUN Seri Andalas adalah:

Dihadapan Pasaraya 99, Taman Sentosa pada hari ini bermula jam 5 petang.

Di pasar pagi Taman Klang Jaya pada hari esok bermula jam 8 pagi dan kemudiannya pada waktu petang di jalan masuk Taman Klang Jaya.

Pemberian limau adalah acara setiap tahun di DUN Seri Andalas sempena Tahun Baru Cina. YB Dr Xavier Jayakumar mengucapkan terima kasih dan penghargaan kepada semua sukarelawan yang hadir memberi bantuan. 



Sebanyak 150 Periuk Diagihkan Untuk Perayaan Ponggal

Posted: 13 Jan 2012 03:00 AM PST

Taman Sentosa, 13 Januari 2012 - Sebanyak 150 periuk ponggal telah diagihkan kepada orang ramai yang akan meraikan perayaan ponggal yang bakal tiba.

Sumbangan periuk dan peralatan tersebut telah dibuat oleh Ahli Majlis, Majlis Perbandaran Klang, Encik PS Rajoo di hadapan Bilik Gerakan DUN Seri Andalas, Taman Sentosa sejak jam 5 petang.

Hadir bersama-sama beliau membantu mengagihkan periuk dan peralatan adalah isteri kepada ADUN Seri Andalas, Puan Sheila Devaraj dan para sukarelawan DUN Seri Andalas.

Perayaan Ponggal diraikan oleh kaum India pada pertengahan bulan Januari bagi merakamkan Uttarayan atau pergerakan matahari menuju ke utara. Persiapan memasak Ponggal dalam periuk tanah liat dan mengikat tebu dipintu rumah adalah sinonim dengan perayaan ini. Merupakan perayaan terbesar selepas Deepavali dan Thaipusam.



Sumbangan Basikal Dan Bantuan Yuran Bas Sekolah Diteruskan Bagi Membantu Mereka Yang Memerlukan

Posted: 13 Jan 2012 01:00 AM PST

Taman Sentosa, 13 Januari 2012 - Sebanyak 15 buah basikal telah disumbangkan kepada pelajar-pelajar disekitar kawasan DUN Seri Andalas yang datang dari keluarga kurang mampu dan ibu tunggal.

Program sumbangan basikal ini adalah sebahagian daripada usaha YB Dr Xavier Jayakumar untuk membantu meringankan beban keluarga-keluarga kurang mampu dan dari keluarga ibu tunggal untuk membantu anak-anak mereka ke sekolah.

Sumbangan basikal diberikan kepada pelajar-pelajar lelaki yang bersekolah di sekolah menengah manakala bantuan yuran bas sekolah diberikan kepada mereka yang kebanyakannya masih bersekolah rendah.

Kesemua 15 basikal tersebut telah diserahkan kepada penerima-penerimanya di kilang Asogo, Taman Sentosa.

Program bantuan ini adalah program yang berterusan dan telah diadakan sejak YB Dr Xavier Jayakumar dipilih menjadi ADUN seri Andalas. YB Dr Xavier Jayakumar berharap dengan sumbangan basikal dan bantuan yuran sekolah yang diberi, anak-anak ini dapat meneruskan persekolahan dengan selesa dan akhirnya bertekad untuk mempertingkat taraf hidup mereka.





YB BN

YB PAS

YB PKR

YB DAP