Nuffnang

ZULKIFLI BIN NOORDIN

Posted by Unknown | Posted on 11:52 PTG

ZULKIFLI BIN NOORDIN


VIDEO AGEN ASING?

Posted: 25 Jun 2011 03:36 AM PDT

(Lee Kuan Yew pernah mendedahkan bahawa Bahagian Risikan Singapura mempunyai "bukti teknikal" kegiatan Anwar dan "Anwar walks into the trap!!!)

Salam 2 all.

Siapa sebenarnya yang merakamkan videoklip adengan "kondang-kondi" Anwar Ibrahim dengan China-Doll itu? Itulah persoalan besar yang bermain dalam fikiran rakyat. Prosiding perbicaraan Datuk Trio semalam, walaupun jelas membuktikan Jantan-X sebagai Anwar Ibrahim, tetapi meninggalkan persoalan besar; siapa dalang yang membikin rakaman tersebut? Kerana Mahkamah dimaklumkan bahawa dalang pembuat video itu tidak diketahui lagi!

Teman menerima banyak pertanyaan mengenai kemusykilan itu. Yang nyata, Datuk Eskay, rakan baik Anwar, tidak membuat rakaman tersebut. Beliau menjumpai alat perakam dan videoklip itu. Datuk Shuib dan Tan Sri Rahim lagi lah takde kena mengena, sebab prosiding semalam membuktikan mereka sekadar membantu menyiarkan videoklip tersebut. Jadi siapa dalang yang membuat rakaman tersebut?

Apa yang jelas ialah dalang pembuat rakaman tersebut sudah tentu bukan calang-calang orang, atau kumpulan, kerana:

1. sudah pasti mereka mempunyai maklumat tentang lokasi kegiatan Anwar;
2. mereka mempunyai akses ke bilik kegiatan tersebut;
3. mereka mempunyai kepakaran dan dana yang cukup untuk melaksanakan operasi.

Teman cukup yakin orang atau kumpulan yang melaksanakan operasi tersebut adalah agen-agen negara asing kerana:

1. sudah pasti mereka yang memasang alat perakam tersebut sudah tahu Anwar Ibrahim akan membuat "taklimat pelaburan" didalam bilik tersebut; maka mereka memasangnya didalam bilik itu. Ini menimbulkan persoalan, bagaimana mereka tahu Anwar akan "bercucuk-tanam" dalam bilik tersebut.

2. mengikut maklumat yang diperolehi, Anwar telah beberapa kali menggunakan bilik atau lokasi yang sama untuk tujuan "main kondang-kondi" ni. Bermakna samada pembawa Anwar, iaitu rakan baiknya Datuk Eskay yang bocorkan maklumat, atau kakitangan apartment yang membocorkan kegiatan Anwar disitu. Atau ada pihak yang sudah memang sedia memantau dan mengekori Anwar. Datuk Eskay langsung tidak mengetahui tentang adanya alat video perakam itu, jadi kemungkinan besarnya bukan Datuk Eskay. Mungkinkah kakitangan apartment itu sendiri?

3. Atau adakah agen negara asing sudah mengetahui tentang kegiatan Anwar ini? Dan memantau serta merakam "adengan kondang-kondi' Anwar itu? Kalau benar, apa matlamat mereka? Apa kepentingan mereka?

4. Kita perlu ingat bila Anwar sudah beberapa kali pergi ke lokasi yang sama, atau kegiatannya dilokasi yang sama sudah dibocorkan, maka mudah lah pihak agen asing yang memantau kegiatan Anwar melaksanakan operasi mereka.

5. Kita juga perlu ingat bukan mudah hendak memasang empat (4) buah alat perakam video "high-definition camera" didalam sebuah bilik yang disewakan saperti hotel atau servis apartment. Bermakna kumpulan agen asing ini sudah tahu Anwar akan ada disitu, dan mempunyai banyak masa untuk memasang alat perakam video itu.

6. Dan kita perlu ingat, untuk melaksanakan operasi saperti ini memerlukan kos yang sangat tinggi. Peralatan perakam yang canggih saperti yang digunakan sangat mahal. Untuk menampung anggota risikan yang melaksanakan operasi bukan murah yop. Nak membayar pemberi maklumat, tempat penginapan, mereka yang memberi akses kepada agen-agen ini masuk ke bilik adengan untuk memasang perakam video tersebut, kos logistik dan banyak lagi. Pendek cerita, bukan murah yop.

7. Oh ya, jangan lupa lokasi tempat adengan "kondang-kondi China-Doll" itu berlaku ada kedutaan negara asing yang berdekatan. Mike tahu kedutaan apa tu yop? Cuba mike lalu kat depan loksai tu dan tengok, jelas tertulis kedutaan negara mana!!!

Bila mengimbas kembali pendedahan oleh portal WikiLeaks, berderaulah darah teman! Kita jangan lupa dalam pendedahan yang menggegarkan dunia risikan, WikiLeaks antara lain pernah mendedahkan kabel pertukaran maklumat diantara mantan Perdana Menteri Singapura Lee Kuan Yew, Bahagian Risikan Singapura/ Australia dengan Bahagian Risikan Amerika Syarikat.

Antara yang didedahkan ialah, Bahagian Risikan Singapura/ Australia mendedahkan bahawa "mereka mempunyai bukti & keterangan teknikal" tentang kegiatan Anwar Ibrahim. Apa dia "bukti teknikal" itu? Adakah ianya termasuk rakaman video Anwar Ibrahim. Kita perlu ingat yang perakam video dan rakaman videoklip yang dijumpai oleh Datuk Eskay, kawan baik Anwar itu hanyalah secara kebetulan beliau terjumpa. Persoalannya, adakah mereka, iaitu kumpulan agen asing ini sudah mempunyai rakaman-rakaman lain sebelum daripada itu?

Yang lebih parah, mantan Perdana Menteri Singapura Lee Kuan Yew menyatakan dalam pendedahan WikiLeaks itu, bahawa bukan sahaja Bahagian Risikan Singapura mempunyai "bukti teknikal" mengenai kegiatan Anwar, malah beliau dengan jelas menyebut "Anwar termasuk didalam perangkap tersebut"!!! Apa perangkap yang dimaksudkan oleh Lee Kuan Yew? Adakah termasuk rakaman video 'adengan kondang-kondi dengan China-Doll" ini atau adengan lain-lain?

Teman teringat semasa lawatan Lee Kuan Yew ke Malaysia selepas pilihanraya 2008, beliau menemui beberapa pemimpin Pakatan pembangkang terutamanya dikalangan pimpinan PAS dan DAP, dan beliau langsung tidak menemui Anwar. Dan teman masih ingat kenyataan yang disampaikan kepada kami oleh pimpinan yang berjumpa Lee Kuan Yew mengenai apa yang telah disebut oleh Lee Kuan Yew, "everytime Anwar touchdown in Singapura, we have cameras monitoring him, and we know his activities. Be careful!".

Kalau tak percaya, cuba tanya beberapa kepimpinan Pakatan pembangkang. Malah antara mereka pernah membuat komen selepas pendedahan Lee Kuan Yew itu, "tak habis-habislah Anwar ni". Tak percaya cuba tanya dema yop! Itupun kalau dema masih nak bercakap benar lah. Paham-pahamlah kalau perjungan Negara Islam pun mereka boleh campak ke longkang kerana ugutan seorang punjabi tak berturban, bayangkanlah apa yang mereka mampu buat!!!

Jadi yop, persoalan besar yang rakyat perlu tanya sekarang ini ialah, apakah Bahagian Risikan Singapura mempunyai "bukti teknikal" kegiatan "kondang-kondi" Anwar Ibrahim? Dan berapa banyak bukti teknikal yang mereka ada tu? Apakah bukti teknikal itu boleh memudaratkan kedaulatan Malaysia dan mengamcam keselamatan negara?

Kalau benar mereka ada bukti teknikal berkenaan Anwar Ibrahim, mike tak nampak ke bahaya yang sedang negara hadapi? Kita semua tahu Singapura semakin terdesak dengan isu pembekalan air bersih dan perluasan tanah untuk penduduknya. Kontrak pembekalan air dari Malaysia ke Singapura akan tamat tidak lama lagi. Kesempitan tanah memaksa Singapura mendapatkan bekalan pasir untuk usaha penebusan dan tambakan laut, hinggakan aktiviti penyeludupan pasir dari Malaysia semakin berleluasa!

Dalam keadaan itu, cuba mike bayang kalau Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri Malaysia! Orang yang paling tersenyum besar ialah Lee Kuan Yew dan kekawan dia. Sebab, semua masalah besar Singapura itu tadi akan selesai. Apa susah, dengan menggunakan "bukti teknikal" yang mereka ada, mudah sangat bagi mereka "memeras" dan "mengugut" Anwar Ibrahim.

Jangan lupa Anwar Ibrahim hampir memusnahkan negara dahulu apabila beriya-iya mahu melaksanakan preskripsi IMF dalam menangani krisis kewangan dan ekonomi 1998. Bayang apa akan jadi jika Anwar berjaya; kita akan jadi hamba IMF selama-lamanya. Persoalannya, adakah pihak asing tersebut mempunyai apap-apa "bukti" atau "bahan" untuk memeras Anwar, sehingga dia sanggup tunduk kepada telunjuk negara Barat dan IMF dengan prsekripsi yang boleh memperhambakan Malaysia kepada telunjuk asing?

Alhamdulillah Tun Dr. Mahathir bertindak pantas memintas dan mencantas Anwar; dan negara kita bukan sahaja terselamat, malah masih punya maruah dan harga diri kerana kita berjaya menyelesaikan masalah kita mengikut cara kita sendiri, tanpa bergantung atau tunduk kepada sesiapa.

Oleh itu jawapannya mudah yop; Anwar Ibrahim, manusia yang ditabal bininya sendiri sebagai anugerah tuhan wajib dipintas, wajib dicantas; sebelum negara kita tergadai, dan diletakkan dibawah ransom dan tebusan oleh negara asing!!!

Tepuk dada tanyalah iman masing-masing yop. Gunakanlah otak yang ALLAH beri itu untuk berfikir, bukan untuk dibuat sup otak masak lemak cili padi. Dan bila berfikir, tengoklah wajah anak zuriat masing-masing; apa nak jadi dengan masa depan mereka jika ini semua terjadi. Jangan nanti sampai ke peringkat anak cucu mike kencing diatas kubur mike yop; kerana mike menggadai masa depan mereka hanya kerana ketaksuban melampau kepada seorang manusia!!!

Kita bukan gila kuasa, tetapi kita nak halang orang gila daripada berkuasa!!! ALLAH huakbar
..ALLAH huakbar..ALLAH huakbar..!!!

Adios amigos, grasias senor.

Wallahua'lam & wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
Sabtu
23 Rejab 1432
25 Jun 2011

MY VOICE FOR NATION

Posted by Unknown | Posted on 11:45 PTG

MY VOICE FOR NATION


BERSIH RALLY ACID TEST FOR THE NATION

Posted: 25 Jun 2011 07:27 AM PDT

N45 Dr Halimah Ali

Posted by Unknown | Posted on 11:15 PTG

N45 Dr Halimah Ali


Time for introspection=spiritual fill up

Posted: 25 Jun 2011 05:28 AM PDT

Dr Shafie Abu Bakar

Posted by Unknown | Posted on 11:02 PTG

Dr Shafie Abu Bakar


Rumah Mampu Milik; Najib Tiru Selangor

Posted: 25 Jun 2011 04:14 PM PDT

念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang

Posted by Unknown | Posted on 9:30 PTG

念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang


Kempen Keadilan Untuk Pejuang Pendidikan Lim Lian Geok

Posted: 25 Jun 2011 08:47 PM PDT

~ By Dr Toh Kin Woon

Pusat Pembangunan Kebudayaan LLG mengecam tindakan melapor polis PERKASA (Pribumi Perkasa Negara) yang mahu kerajaan mengambil tindakan terhadap kempen ini dan melucut kerakyatan penganjur kempen. Ini menunjukkan perangai tidak demokratik PERKASA.

20110508_llg_03Kempen Keadilan Untuk Lim Lian Geok adalah perjuang hak sivil yang munasabah, mematuhi undang-undang dan secara aman. Tujuannya adalah mengembalikan status kerakyatan bekas Presiden Jiao Zong dan pejuang pendidikan Bahasa Cina Lim Lian Geok, menggubal Akta Kesamarataan Pendidikan dan melarang kerajaan mendiskriminasikan pendidikan bahasa ibunda.

Kami berazam menuntut keadilan untuk Cikgu Lim Lian Geok dan menggesa kerajaan membetulkan kesalahan melucut kerakyatannya secara zalim. Objektif kedua ialah memansuhkan segala dasar diskriminasi dan memperjuangkan hak menikmati sumber samarata sekolah-sekolah bahasa ibunda.

Peruntukan sumber samarata bagi pendidikan bahasa ibunda adalah berselaras dengan semangat samarata perlembagaan persekutuan. Artikel 8 (1) Perlembagaan menyatakan semua orang adalah sama rata di sisi undang-undang dan berhak mendapat perlindungan yang sama rata di sisi undang. Artikel 8(2) menjelaskan tidaklah boleh ada pembezaan terhadap warganegara semata-mata oleh sebab ugama, kaum, keturunan atau tempat lahir atau jantina dalam mana-mana undang-undang atau dalam perlantikan bagi apa-apa jawatan di bawah pihak berkuasa awam.

Demikian, dasar pendidikan kini yang hanya membenarkan pembinaan sekolah kebangsaan, tidak membenarkan penambahan SJK(C) dan SJK(T); mengasingkan sekolah kepada kategori bantuan penuh dan bantuan modal, tidak mengagihkan peruntukan yang saksama kepada SJK(C) dan SJK(T); sengaja tidak melatih perguruan yang cukup bagi sekolah Cina, semuanya ialah amalan dikriminasi yang bercanggah dengan perlembagaan. Kempen keadilan untuk Lim Lian Geok meminta kerajaan menangani pendidikan bahasa ibunda secara adil ialah usaha membawa dasar pendidikan kembali ke semangat perlembagaan yang menekankan kesamarataan rakyat, membetulkan kepincangan sekarang.

Seruan PERKASA mendesak kerajaan melucut kerakyatan penganjur kempen tidak masuk akal dan menghina perlembagaan yang merupakan undang tertinggi Negara. PERKASA berkata ia mempertahankan hak-hak bumiputera, sebenarnya mereka telah melampaui batas perlembagaan, mencabul hak-hak asasi rakyat berketurunan bukan bumiputera.
(More......)

[Malaysiakini] Restore Lim Lian Geok's citizenship

Posted: 25 Jun 2011 08:43 PM PDT

~ By Dr Kua Kia Soong (Source: Malaysiakini)
COMMENT At the next general election, among the demands for civil rights by the Chinese community in Malaysia, there will be one demand that I hope will not only return justice to Lim Lian Geok but also focus on all the principles that he stood for, namely, reclaim Lim's citizenship that was unjustly taken away from him in 1961.

For the first time, a book in English has been published on a man beatified in the Malaysian Chinese community as the 'soul of the Malaysian Chinese' after his passing in 1985. No other Malaysian Chinese has been accorded that highest honour.

book lim lian geok soul of the malaysian chineseAnd no other Malaysian Chinese has been so highly respected to be given the privilege of lying-in-state at the Chinese Assembly Hall in Kuala Lumpur before the biggest funeral procession the capital had ever seen for a Malaysian Chinese. The anniversary of his passing has been institutionalised as an Education Festival – an annual celebration of mother tongue education, patriotism and the spirit of struggle he embodied.

His name was Lim Lian Geok, and every year during the Education Festival in December, political parties, associations and school children go to pay their respects at this great man's mausoleum at the Hokkien Cemetery in Kuala Lumpur. He was such an important figure in the Malayan Chinese community that the Tunku had to include him in the 'Malacca Talks' over the constitutional issues in 1955.

And yet this great man suffered the biggest pain any patriot and educator could possibly endure; being stripped of his Malayan citizenship and his teaching licence, after all his contributions towards mother tongue education, civil rights and the Independence struggle in 1961.

But this great man was not your stereotype Malaysian Chinese leader in a suit driving a limousine yearning for power, wealth or honorific titles. I first met Lim when I was interviewing him for my book 'The Chinese Schools in Malaysia: a Protean Saga'. I had read so much about him and heard from my colleagues in Dong Jiao Zong, about his courage and commitment and about how his citizenship and teaching licence had been revoked for all his efforts on behalf of mother tongue education and civil rights.

(More......)

张念群: 挑战马华在内阁会议,商讨林连玉的公民权事宜

Posted: 25 Jun 2011 08:25 PM PDT

Serdang MP Saudari Teo Nie Ching challenges MCA ministers to raise the issue pertaining to the restoration of the late Chinese educationist Lim Lian Geok's citizenship during the upcoming Cabinet meeting. In his parliamentary reply to Bakri MP Saudara Er Teck Hwa, MCA's Deputy Home Minister Datuk Lee Chee Leong said that it is impossible to restore the late Chinese educationist Lim Lian Geok's citizenship since he has passed away and the law requires the person involved to complete the application procedure in-person.

国阵政府对人民要求恢复林连玉老师公民权的呼声冷处理,显示国阵对褫夺林连玉公民权一事丝毫没有反省。

我也挑战马华领袖在来临的内阁会议上,商讨林连玉的公民权事宜;如果50年后的今天,马华还不敢为林连玉仗义直言,马华应该修改党章,将“确定代表本国华人, 为华人社群争取权益”的字眼删除,因为在1961年,身为执政党的马华连同巫统将族魂林连玉的公民权褫夺,已经是马华的一大罪孽。

林连玉毕生坚信“民族平等,语言平等”,但其公民权却在“故意歪曲与颠倒政府的教育政策丶蓄意激起人民对政府的不满及煽动各民族间的仇恨”的罪名下被褫夺。

“林老师从此隐居在吉隆坡,生计成了问题,只能过着寂寞清苦的日子。这么一位落魄老人,在他出殡的那一天却出现万人空巷的送葬场面。林连玉的公民权和母语教育的平权,也自此成为华社心心念念的追求。”

(More......)

【南洋商报】 逮捕身穿黄衣者 . 张念群斥警方扰民

Posted: 25 Jun 2011 08:09 AM PDT

Ahli Parlimen Serdang Saudari Teo Nie Ching mengutuk tindakan polis mengganggu anggota-anggota NGO dan parti politik semasa mereka mengadakan kegiatan mempromosikan kempen Bersih 2.0. Polis malahan telah mengepung kesemua jalan menuju ke arah Uptown Shah Alam pada malam semalam dan menahan 6 individu yang berkempen untuk Perhimpunan Aman Bersih 2.0. Reaksi polis yang keteraluan ini jelas telah mengganggu kehidupan orang awam.  Tindakan polis yang hanya mensasarkan pihak-pihak  yang berjuang untuk pilihanraya yang telus dan adil tetapi tidak memberi perhatian dan sumber tenaga yang sama untuk menangani masalah-masalah jenayah telah membelakangi tujuan kewujudan pasukan polis dalam menjaga keamanan dan keselamatan orang awam.


张念群:我们需要干净选举,只有这样,人民才能选出心目中的代议士。(光明日报)

(沙登25日讯)沙登区国会议员张念群谴责警方逮捕身穿黄衣及印有“BERSIH”(干净与公平选举联盟)衣服者,已达到扰民程度,甚至也有政治议程。

张念群今天出席掌管雪州地方政府行政议员刘天球拨款给沙登中元协会兴建篮球场盖时说,呼吁人们积极参与709活动。

“这并非破坏性的活动,而是爱国的举动,如果没有干净的选举,根本无法用手上的一票选出我们要的政府。”

另外,张念群也指,昨晚10时6名公青团团员身穿黄色及印有“BERSIH”字眼,在莎阿南派发干净与公平选举联盟传单时,竟然遭警方逮捕。

“他们遭扣留三小时,逮捕的原因是他们身上的衣服;另外在居銮也发生类似的事,社会主义党同样派发本身的传单及宣传干净与公平选举联盟活动时,也遭警方驱赶。”

张念群指,警方也取消芙蓉一项有民主行动党举办的晚宴。

“有关晚宴售出所有的餐券及所有东西已准备就绪,现在却取消准证。

张念群笑言,市民日后要小心身穿衣服颜色。

(More......)

My book is sold at MPH!! :-D

Posted: 25 Jun 2011 07:58 AM PDT

Well, I must admit, I am rather excited when I see my book being sold at MPH :-D Thank you for your support, my book sold well so far, first print sold out within a month. :-)

(More......)

Panduan Bagi Peserta Perhimpunan Bersih 2.0 (Pls read, very useful tips)

Posted: 25 Jun 2011 02:01 AM PDT

Perhimpunan Bersih 2.0 Pada 9 Julai 2011 (Sabtu), Jam 2 Petang Di Kuala Lumpur

(Lokasi : Masjid Kg. Baru, Sogo & Bangunan DBKL). 

Aman Dan Tanpa Senjata.

 

Tuntutan Bersih 2.0 :

  1. BERSIH kan Senarai Undi (Daftar Pemilih)
  2. Reformasikan Undi Pos
  3. Gunakan Dakwat Kekal
  4. Akses Media Yang Bebas & Adil
  5. Tempoh Berkempen Minima 21 Hari
  6. Kukuhkan Institusi Awam
  7. Hentikan Rasuah
  8. Hentikan Politik Kotor

Jawatankuasa Pemandu Bersih 2.0 :

Dipengerusikan Oleh Dato Ambiga Sreenavasaan (Mantan Presiden Majlis Peguam Malaysia). Anggotanya Adalah Daripada Kalangan Pimpinan Dan Aktivis NGO’s.

 

Kedudukan Parti-Parti Politik Termasuk PAS :

Adalah Sebagai Entiti Yang Bergabung Di Dalam Bersih 2.0 Dengan Aspirasi Bersama Iaitu Menuntut Satu Sistem Dan Perjalanan Pilihan Raya Yang Bersih & Adil Untuk Malaysia.

(More......)

Philosophy Politics Economics

Posted by Unknown | Posted on 9:05 PTG

Philosophy Politics Economics


Peter Chin defends IPPs

Posted: 25 Jun 2011 08:10 PM PDT

Peter Chin's open defence of the Independent Power Producers (IPPs) proves beyond doubt that the BN Government seek to protect the fat cats at the expense of the man-on-the-street

Malaysians throughout the country are taken aback by the open position taken by the Minister of Energy, Water and Green Technologies, Datuk Peter Chin in support of the current Power Purchasing Agreements (PPAs) between the Independent Power Producers (IPPs) and Tenaga Nasional Bhd (TNB).

Datuk Peter Chin has defended the country's reserve margins of 45% as an intended policy as the Government had wanted a "bigger cushion" to prevent any sudden rise in electricity demand. In fact ever since 1997, a few years after the first IPP concessions were awarded, our reserve margins have been consistently in excess of 40%. The Chief Operating Officer of TNB Azman Mohd even added that our reserve margins are expected to fall below 20% come 2015, a "dangerous level".

Today, the electricity reserve margin for Thailand and Java, Indonesia are only 25.4% and 26% respectively, is the Minister claiming that both these countries who have been attracting greater foreign direct investments than Malaysia consistently over the past 5 years do not have sufficient margins? Even in the United States and Canada, the North American Electric Reliability Corporation's ("NERC") study indicated a reserve margin of 28.6% despite being an advanced and developed country.

The Minister should perhaps enlighten Malaysians as to what makes Malaysia so special that Malaysians are forced to pay for electricity reserve margins which have been consistently close to 50% over the past decade?

In addition to defending the country's outrageous reserve margins, Datuk Peter Chin adopted the tired excuse utilised by the IPPs that they do not benefit fuel subsidies as "the fuel cost for electricity generation by both TNB and IPPs is a pass-through component", arguing that it's the end-consumers who benefit from these subsidies.

While the Minister and the IPPs are absolutely right "technically" and "legally" speaking, the subsidies have allowed the IPPs to mask the high electricity prices they sell, particularly to TNB. For example, despite subsidising less in Thailand where natural gas is sold at RM23.10 per MMBTU to IPPs compared to RM13.70 per MMBTU in Malaysia, the electricity tariffs in Thailand is similar, if not cheaper than that in Malaysia. For example, average commercial tariff rate today is RM40/kWh after the recent tariff hike compared to RM38/kWh in Thailand.

Hence despite industry consensus of the fact that the IPPs enjoy highly lucrative contract terms masked by the heavy susbidies granted by the Government, the Minister has regretfully chosen to defend these IPPs and their contracts.

This goes to show that the Government is completely insincere about its recent talks of "renegotiating" the IPP contracts and that the Minister is only buying time for the first generation IPPs to complete their PPA contracts which are expected to expire starting from 2015.

Lim Guan Eng

Posted by Unknown | Posted on 3:49 PTG

Lim Guan Eng


What Is The Extraordinary Investment For A Global Center From An American Company Which Dr Koh Tsu Koon Claimed On 16 May 2011 That He Had A Role To Play In Bringing To Penang? (En/Bm/Cn)

Posted: 25 Jun 2011 06:38 AM PDT

Press Statement By Penang Chief Minister And DAP Secretary-General Lim Guan Eng In Komtar, George Town & Kuala Lumpur On 24 June 2011.

What Is The Extraordinary Investment For A Global Center From An American Company Which Dr Koh Tsu Koon Claimed On 16 May 2011 That He Had A Role To Play In Bringing To Penang?

Minister in the Prime Minister's Department Tan Sri Dr Koh Tsu Koon should prove that he has the courage to own up to his own mistake of a false investment announcement by an American company instead of trying to cover up his failure with another lie. Dr Koh must fully account to Malaysians what is the extraordinary investment for a global center from an American company which he claimed on 16 May 2011 that he had a role to play in bringing to Penang.

Dr Koh claims that he had never announced that Motorola was investing RM4 billion in Penang. However Koh is not being honest. Reports in all main newspapers, such as the Star and the Sun on 17 May 2011 had reported Koh as saying that the Prime Minister will announce an extraordinary investment to set up a global center by a United States firm during his visit to the US.

Koh even boasted in The Sun on 17 May 2011 that he had played a role as an adviser to the US company in coming to its decision, which is to be announced by Najib in New York. True enough, Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak announced on 19 May 2011 of a new RM4 billion investment by a Motorola to set up a global excellence center. This new RM4 billion announcement was widely reported in all newspapers including Bernama, Star, Sun, Utusan, Berita Harian and in MIDA websites.(see chronology of press reports below)

Koh now claims that this new RM4 billion investment was a mistake by Reuters. If so then why was this mistake not corrected by all the mainstream news media including Bernama? No one in Malaysia was aware that Najib and Reuters had made a mistake as not a single correction was reported in Malaysian news media. Were the official Malaysian media accompanying Najib so incompetent that they did not correct the RM 4 billion mistake? This can not be so.

Najib's announcement of a RM 4 billion investment had delighted Penangites and Malaysians. The Penang state government was willing to thank Koh for helping to bring the RM4 billion new investment to Penang. But this empty boast by Koh had not only deeply disappointed Malaysians and Penangites but also shamed the Prime Minister for making a false announcement in front of the foreign audience in the United States.

If Motorola is not the extraordinary investment of a US company in Penang, then Koh should explain what is the amount and from which American company is that extraordinary investment coming to Penang? Many Penangites are shaking their heads that Koh despite 18 years of experience as Penang Chief Minister can make such a shameful mistake.

Can Koh Tsu Koon please stand up and own up to your mistake so that you can learn from it and improve your performance in your new job as Minister in the Prime Minister's Department?

LIM GUAN ENG

Chronology of Koh Tsu Koon's Announcement Of An Extraordinary Investment By A US Firm From 16 May 2011

‘Extraordinary’ investment by US firm soon
Himanshu Bhatt The Sun
GEORGE TOWN (May 16, 2011): Penangites can look forward to an “extraordinary” invesment initiative by an American multi-national giant during Prime Minister Datuk Seri Najib Abdul Razak’s current working visit to New York.

In dropping the hint, Minister in the Prime Minister’s Department Tan Sri Dr Koh Tsu Koon said the move by the unidentified company was due to the tireless effort of the federal government, in particular the Malaysian Industrial Development Authority (MIDA).

“The company has been in Penang since the 70s and expanded here in the 90s. They are now going to set up a global centre in Penang,” Koh, who is also the Penang Barian Nasional (BN) chairman, said at a press conference here today.

Without revealing details, Koh, who is also the former Penang chief minister, said he had played a role as an adviser to the company in coming to its decision, which is to be announced by Najib in New York.

Dr Koh: PM to announce ‘extraordinary’ investment for Penang
By CHRISTINA CHIN
GEORGE TOWN: Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak will announce an “extraordinary” investment for Penang soon.

Minister in the Prime Minister’s Department Tan Sri Dr Koh Tsu Koon said Najib, who is currently abroad, is expected to reveal the details of a new initiative by a Penang-based multi-national company (MNC).

“The MNC has been in the state since the 1970s, and in the 1990s, was growing rapidly. It’s now ready to scale greater heights by establishing a global centre in Penang.”

On 19 May 2011, in 1malaysia official website headline "Firma AS Labur US$5-US$6 Bilion Di Malaysia, Kata Najib"- Perdana Menteri berkata Motorola, yang telah beroperasi di Malaysia sejak 37 tahun lepas dengan 7,000 pekerja, akan melabur kira-kira RM4 bilion bagi menubuhkan Pusat Kecemerlangan Global di kilangnya di Pulau Pinang bagi menyediakan sokongan perkhidmatan kepada pelanggan di seluruh Asia Pasifik.

On 19 May 2011, in The Malaysian Insider portal with headline" Najib: US firms eyeing RM18b investments here" – Datuk Seri Najib Razak has said Malaysia can expect up to US$6 billion (RM18 billion) in investments by US firms over the next three years.
Major US telecommunications firm Motorola is also setting aside RM4 billion for its centre of excellence to be based in Penang, the prime minister said, adding that the company has been a long-time partner in the Malaysian economy.

On 20 May 2011, in Utusan portal with headline "Firma multinasional AS berminat" – Perdana Menteri berkata, Motorola yang telah beroperasi di Malaysia sejak 37 tahun lepas dengan 7,000 pekerja, akan melabur kira-kira RM4 bilion bagi menubuhkan Pusat Kecemerlangan Global di kilangnya di Pulau Pinang bagi menyediakan sokongan perkhidmatan kepada pelanggan di seluruh Asia Pasifik.

On 23 May 2011, in MIDA website with headline"AS komited labor RM6 bilion"- Najib juga menemui beberapa tokoh perniagaan termasuk Presiden dan Ketua Pegawai Operasi (CE0) Forbes, Steve Forbes. Dalam pertemuan dengan beberapa syarikat multinasional,Motorola yang beroperasi di Malaysia sejak 37 tahun lalu dengan pelaburan RM4 billion, kedua-dua pihak bekerjasama dengan MIDA untuk menubuhkan Pusat Kecemerlangan Global di Pulau Pinang. Berita Harian

- Malay Translation –
Kenyataan Akhbar oleh Ketua Menteri Pulau Pinang dan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng di Komtar, George Town dan Kuala Lumpur pada 24 Jun 2011.

Apakah Pelaburan Luar Biasa Yang Dinyatakan Oleh Dr.Koh Tsu Koon Berkaitan Penubuhan Sebuah Pusat Global Dari Amerika Syarikat Pada 16 Mei 2011 Bahawa Beliau Turut Memain Peranan Dalam Membawanya Ke Pulau Pinang?

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Dr. Koh Tsu Koon harus membuktikan bahawa beliau mempunyai keberanian menyatakan pendirian sehingga beliau membuat pengumuman palsu tentang pelaburan oleh salah sebuah firma dari Amerika Syarikat dan bukannya cuba untuk menutup kegagalan beliau dengan satu lagi penipuan. Dr. Koh perlu menjelaskan kepada rakyat Malaysia, apakah pelaburan luar biasa yang dibuat oleh syarikat dari Amerika Syarikat untuk menubuhkan pusat global seperti yang dinyatakan beliau pada 16 Mei 2011, bahawa beliau turut memain peranan dalam membawanya ke Pulau Pinang?

Dr.Koh mendakwa bahawa beliau tidak pernah mengumumkan bahawa Motorola akan melabur sebanyak RM4 bilion di Pulau Pinang. Walau bagaimanapun, Koh tidak bersikap jujur. Laporan dalam akhbar-akhbar utama, seperti The Star dan The Sun pada 17 Mei 2011 melaporkan bahawa Koh, mengatakan bahawa Perdana Menteri akan mengumumkan suatu pelaburan luar biasa dalam menubuhkan sebuah pusat global oleh salah sebuah firma dari Amerika Syarikat semasa lawatan beliau ke Amerika Syarikat.

Koh turut menyatakan dalam The Sun pada 17 Mei 2011 bahawa beliau memainkan peranan sebagai penasihat kepada syarikat Amerika Syarikat tersebut dalam proses membuat keputusan untuk melabur, dimana akan diumumkan oleh Najib di New York. Tepat sekali, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan pada 19 Mei 2011 bahawa jumlah pelaburan baru ini, sebanyak RM4 bilion oleh Motorola adalah untuk menubuhkan sebuah pusat kecemerlangan Global. Pengumuman baru tersebut telah dilaporkan secara meluas dalam semua akhbar termasuklah Bernama, The Star, The Sun, Utusan, Berita Harian dan juga di laman rasmi MIDA. (Lihat kronologi laporan akhbar di bawah).

Kini Koh mendakwa bahawa pelaburan baru bernilai RM4 bilion adalah suatu kesilapan oleh Reuters. Jika demikian, kenapakah kesilapan sebegini tidak diperbetulkan oleh semua media utama termasuk Bernama? Tidak ada sesiapa pun di Malaysia yang sedar bahawa Najib dan Reuters telah membuat kesilapan dan tiada sebarang laporan pembetulan dilaporkan dalam media di Malaysia. Adakah media rasmi di Malaysia yang mengiringi Najib tidak cekap sehingga mereka tidak memperbetulkan kesilapan bernilai RM4 bilion tersebut? Hal ini tidak boleh jadi.

Pengumuman Najib mengenai pelaburan RM4 bilion telah menggembirakan rakyat Pulau Pinang dan rakyat Malaysia. Kerajaan Negeri Pulau Pinang bersedia mengucapkan terima kasih kepada Dr.Koh sekiranya beliau betul-betul membantu dalam membawa masuk pelaburan baru bernilai RM4 bilion ke Pulau Pinang. Tetapi ini Cuma omongan kosong oleh Koh, bukan sahaja mengecewakan rakyat Malaysia dan Pulau Pinang, malah mengaibkan Perdana Menteri kerana membuat pengumumam palsu di hadapan penonton warga asing di Amerika Syarikat.

Jika Motorola bukan syarikat Amerika Syarikat yang membuat pelaburan baru di Pulau Pinang seperti dinyatakan oleh Koh, maka Koh harus menjelaskan apakah jumlah dan manakah syarikat Amerika yang akan membuat pelaburan yang luar biasa kepada Pulau Pinang? Ramai warga Pulau Pinang menggelengkan kepala, walaupun Koh sudah 18 tahun berpengalaman sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang namun masih boleh membuat kesilapan yang memalukan itu.

Bolehkah Koh Tsu Koon tampil ke hadapan dan menyatakan pendirian beliau bahawa beliau telah melakukan kesilapan dan sudi belajar daripada kesalahan serta meningkatkan prestasi beliau dalam jawatan baru beliau sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri?

LIM GUAN ENG

Kronologi Pengumuman Koh Tsu Koon Berkaitan Pelaburan Antarabangsa Oleh Salah Sebuah Firma Dari Amerika Syarikat Bermula 16 Mei 2011

Terjemahan:
Pelaburan "Luar Biasa" oleh Firma Amerika Syarikat Tidak Lama Lagi
Himanshu Bhatt The Sun
GEORGE TOWN (16 Mei 2011): Pulau Pinang boleh mengharapkan kepada pelaburan "luar biasa" inisiatif dari syarikat multinational terkemuka dari Amerika Syarikat semasa lawatan kerja Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak ke New York.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Dr. Koh Tsu Koon dalam pada itu berkata langkah yang diambil oleh salah sebuah syarikat yang tidak diketahui adalah hasil usaha gigih Kerajaan Persekutuan, khususnya Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA)

“Syarikat tersebut telah berada di Pulau Pinang sejak tahun 70-an lagi dan berkembang pesat di sini dalam tahun 90-an. Kini meraka akan menubuhkan sebuah pusat global di Pulau Pinang,” Koh, yang juga Pengerusi Barian Nasional (BN) Pulau Pinang, berkata pada sidang akhbar di sini hari ini.

Tanpa mendedahkan maklumat lanjut, Koh, yang juga mantan Ketua Menteri Pulau Pinang, berkata bahawa beliau memainkan peranan sebagai penasihat kepada syarikat tersebut dalam membuat sebarang keputusan, yang kelak akan diumumkan oleh Najib di New York.

Terjemahan:
Dr.Koh: Perdana Menteri akan mengumumkan pelaburan 'luar biasa' untuk Pulau Pinang
Oleh Christina Chin
GEORGE TOWN: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak akan mengumumkan pelaburan 'luar biasa' untuk Pulau Pinang dalam tempoh terdekat ini.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Tan Sri Dr. Koh Tsu Koon berkata bahawa Najib, yang kini berada di luar negara, dijangka mendedahkan butiran inisiatif baru oleh salah sebuah syarikat multinasional (MNC) yang berpengkalan di Pulau Pinang.

"Syarikat MNC tersebut telah berada di sini sejak tahun 1970 dan pada tahun 1990 ia telah berkembang pesat. Kini ia bersedia untuk skala yang lebih tinggi dengan menubuhkan sebuah pusat global di Pulau Pinang.”

Pada 19 Mei 2011, dalam laman sesawang rasmi 1Malaysia, bertajuk "Firma AS Labur US$5-US$6 Bilion Di Malaysia, Kata Najib"-Perdana Menteri berkata Motorola, yang telah beroperasi di Malaysia sejak 37 tahun lepas dengan 7,000 pekerja, akan melabur kira-kira RM4 bilion bagi menubuhkan Pusat Kecemerlangan Global di kilangnya di Pulau Pinang bagi menyediakan sokongan perkhidmatan kepada pelanggan di seluruh Asia Pasifik.

Terjemahan:
Pada 19 Mei 2011, dalam portal The Malaysian Insider bertajuk "Najib: Firma AS mengintai peluang pelaburan RM18b di sini" – Datuk Seri Najib Razak berkata Malaysia menjangkakan jumlah pelaburan sehingga US$6bilion (RM18bilion) oleh sebuah firma AS untuk tiga tahun akan datang.
Syarikat telekomunikasi terkemuka AS, Motorola juga telah meletakkan RM4 bilion untuk penubuhan pusat kecemerlangannya yang akan berpusat di Pulau Pinang, Perdana Menteri dalam pada itu berkata, tambahan pula syarikat tersebut telah lama menjadi rakan perniagaan dalam ekonomi Malaysia.

Pada 20 Mei 2011, dalam portal Utusan bertajuk "Firma multinasional AS berminat" – Perdana Menteri berkata, Motorola yang telah beroperasi di Malaysia sejak 37 tahun lepas dengan 7,000 pekerja, akan melabur kira-kira RM4 bilion bagi menubuhkan Pusat Kecemerlangan Global di kilangnya di Pulau Pinang bagi menyediakan sokongan perkhidmatan kepada pelanggan di seluruh Asia Pasifik.

Pada 23 Mei 2011, dalam laman sesawang MIDA bertajuk "AS komited labor RM6 bilion"- Najib juga menemui beberapa tokoh perniagaan termasuk Presiden dan Ketua Pegawai Operasi (CE0) Forbes, Steve Forbes. Dalam pertemuan dengan beberapa syarikat multinasional,Motorola yang beroperasi di Malaysia sejak 37 tahun lalu dengan pelaburan RM4 billion, kedua-dua pihak bekerjasama dengan MIDA untuk menubuhkan Pusat Kecemerlangan Global di Pulau Pinang. Berita Harian

– Chinese Translation –
槟州首席部长兼民主行动党秘书长林冠英于2011年6月24日在槟城乔治市光大及吉隆坡发表声明:

许子根在2011年5月16日声称,他在吸引一家美资厂在槟设立全球中心的"非比寻常"投资上,扮演着一个角色,这"非比寻常投资"到底是什么呢?

首相署部长丹斯里许子根博士应该证明他有胆承认他错误宣布了一个不存在的美国投资,而不是以另一个谎言来掩盖他的无能。许子根应该向全马来西亚人民交代,他在2011年5月16日声称他在吸引一家美资厂在槟设立全球中心的"非比寻常"投资上,扮演着一个角色,这"非比寻常"的投资到底是什么呢?

许子根声称他从未宣布摩托罗拉会在槟城投资40亿令吉,可是他却一点也不诚实。在马来西亚的所有主流报章,如2011年5月17日的《星报》和《太阳报》,都有报导许子根说首相将会在访美期间,宣布一家美资工厂有意在槟注资设立全球中心的非比寻常投资。

许子根甚至在2011年5月17日的《太阳报》放言,指他本身在这家美国公司来投资的决定上,扮演着顾问的角色,并将会由首相纳吉在纽约作出宣布。 果然,首相拿督斯里纳吉在2011年5月19日,宣布了摩托罗拖拉将会作出高达40亿令吉的新投资项目,以设立一个全球卓越中心。这个40亿令吉新投资的宣布,广泛地被我国所有媒体大幅度报导,包括《马新社》、《星报》、《太阳报》、《马来前锋报》、《今日新闻》及在马来西亚工业发展局(MIDA)的网站(请参考附档的报章报导演进表)。

许子根现在竟然说这个40亿令吉新投资是《路透社》的错误报道。若这是事实,为什么这个"错误"却没有在我国的各主流媒体,包括《马新社》作出澄清呢?全马没有人知道首相纳吉及《路透社》搞错了,因为在马来西亚的新闻里,没有任何的澄清被报导在媒体上。难道陪同首相纳吉出访的官方媒体这么不称职,连错误报导40 亿令吉新投资的事也没有修正?这不可能的。

纳吉宣布的40亿令吉投资,让槟城人和马来西亚人欣喜。若许子要真的协助引进了这40亿令吉的新投资,槟州政府可真的会好好感谢他一番。但是他的空头承诺不只让马来西亚人及槟城人感到失望,首相也因被他所误导,而在美国的外国人面前献丑。

如果摩托罗拉并不是许子根所声称、会在槟城作出"非比寻常" 投资的美国公司,那他得解释,到底他所指的,是哪一家美国公司要在槟城作出这个"非比寻常"投资,而投资额是多少呢?虽然他曾任槟州首长长达18年之久,却犯上这么'献丑'的错误,使很多槟城人摇头感叹。

许子根能不能有胆承认他所做出的错误,并从错误中学习,以便能改进在首相署新职务上的表现 ?

林冠英

许子根在2011年5月16日宣布美国企业一笔非比寻常投资的演进表

"美国企业即将有一笔非比寻常的投资"-太阳报 Himanshu Bhatt 2011年5月16日报导
(乔治市讯)槟城人将在首相纳吉官访美国纽约的时候,看到一笔来自美国工业巨子,非比寻常的投资。
首相署部长在此卖关子说这家不具名公司的投资,是经过联邦政府的努力,特别是马来西亚工业发展局(MIDA)
也是槟州国阵主席的许子根在今天的记者会中说:"这家公司从70年代起已经进驻槟城,并在90年代扩大其槟城业务。他们现在要在槟城设立全球中心"

在没有提供细节之下,槟州前首席部长许子根说他在这家公司的决策上扮演了顾问咨询的角色,这项决策将由首相在纽约宣布。

许博士:"首相将宣布非比寻常的投资予槟"
CHRISTINA CHIN 报导
乔治市讯:首相拿督斯里纳吉即将宣布一笔非比寻常的投资给槟城。.
首相署部长丹斯里许子根博士说正美的首相预料将透露这家槟城跨国企业的新投资。
他说"这家跨国企业早在70年代进驻槟城,并在90年代迅速扩展,如今他们要更上一层楼在槟城设立全球中心"

2011年5月19日,一个大马官方网站的标题"纳吉说:美国公司投资大马50至60亿令吉"- 首相说已经在马来西亚投资37年,拥有7000名员工的摩托罗拉将投资约40亿令吉在槟城设立全球卓越中心,以支援其亚太地区的客服业务。"

2011年5月19日,内幕者新闻网标题"纳吉:美企业要在这里投资180亿令吉"- 拿督斯里纳吉预料在接下来3年内马来西业将会获得美国企业高达180亿令吉的投资。

首相透露,作为马来西亚经济长期伙伴的美国主要通讯器材企业摩托罗拉也投资40亿令吉在槟城设立全球卓越中心。

2011年5月20日,马来西亚前锋报网站标题"美国跨国企业有兴趣"- 首相说已经在马来西亚投资37年拥有7000名员工的摩托罗拉将投资约40亿令吉在其槟城工厂成立全球卓越中心以支援其亚太地区的客服业务。

2011年5月23日, 大马工业发展局官网的新闻标题"美国承诺投资60亿令吉"- 纳吉也会见了数名商业钜子,包括富比士总裁史提夫富比士。在会见数家跨国公司的时候, 已经在马来西亚投资37年的摩托罗拉将投资约40亿令吉,两造将透过大马工业发展局在槟城设立全球卓越中心。Berita Harian

Hamidah Osman

Posted by Unknown | Posted on 3:40 PTG

Hamidah Osman


Bersihkan Perhimpunan Bersih 2.0

Posted: 16 Jun 2011 07:31 AM PDT




1.
Selepas Pilihan Raya Umum 2008, sebanyak 16 pilihan raya kecil diadakan daripada jumlah itu BN menang lapan kerusi, Parti Keadilan Rakyat (PKR) (tiga kerusi), DAP (satu kerusi) dan Pas (empat kerusi).

2. Barisan Nasional (BN) gagal mempertahankan majoriti dua pertiga di Parlimen.

3. Adalah sesuatu yang aneh apabila pembangkang secara tiba-tiba mahu mengadakan perhimpunan Bersih pada 9 Julai ini kononnya bagi menuntut pilihan raya diadakan secara bersih dan adil.

4. Gendang pilihan raya umum yang 'sayup-sayup' mula kedengaran dijadikan alasan untuk pembangkang turun ke jalanan pada 9 Julai ini.

5. Sebenarnya, tujuan pembangkang berbuat demikian adalah bagi menutup segala kemelut yang melanda pakatan mereka dan kerisauan berhubung prestasi kerajaan BN .

6.Mereka bukan sahaja gagal menunaikan berpuluh-puluh janji di dalam manifesto pilihan raya umum 2008, malahan berlaku banyak masalah yang menyusahkan rakyat di negeri-negeri yang dikuasai.

7. Langkah yang dilakukan oleh Perdana Menteri bagi meningkatkan taraf hidup rakyat dan membawa kemakmuran kepada negara bagaikan mimpi ngeri yang menghantui pembangkang.

8. Pembangkang bimbang perolehan undi popular sebanyak 3,796,464 atau 49.4 peratus yang diraikan pada tahun 2008 tidak akan berulang lagi.

9. Faktor-faktor inilah yang mendorong Bersih 2.0 dilaksanakan, walaupun pembangkang mengetahui bahawa perhimpunan pasti akan mendapat tentangan daripada pihak berkuasa.

10 . Mereka akan 'bergembira' apabila imej Malaysia akan tercalar akibat huru-hara yang mungkin berlaku akibat demonstrasi jalanan berkenaan.

11. Perhimpunan Bersih yang dirancangkan tidak mempunyai niat murni apatah lagi bersih, sebaliknya terpalit dengan seribu mainan politik yang menjijikkan semata-mata kerana terlalu mahu berkuasa.

12. Kajilah bagaimana apabila mereka menang dalam sesuatu pilihan raya itu ia dianggap tidak ada masalah, tetapi apabila mereka kalah atau berada di ambang kekalahan mulalah hendak mengatur strategi bagi menutupi kelemahan sendiri.

13. Rasa takut dan diambang kekalahan menjadikan Pembangkang kembali mengerakkan rakyat dan menanam persepsi negatif terhadap pemerintah sebelum pilihanraya dijalankan.

Kak Midah

Ipoh, Perak


i n t a n h i j a u

Posted by Unknown | Posted on 3:33 PTG

i n t a n h i j a u


MAJLIS MAKAN MALAM DAP TELUK INTAN SEMPENA ULANG TAHUN KE-45

Posted: 25 Jun 2011 09:09 AM PDT


TELUK INTAN, 26 Jun - Pimpinan PAS Kawasan Teluk Intan dan ADUN Changkat Jong telah menghadiri Majlis Makan DAP Teluk Intan Sempena Ulang Tahun Ke-45. Majlis telah diadakan di Dewan SJKC San Min, Teluk Intan. Antara yang hadir ialah YDP PAS Kawasan Ustaz Ismail Che Nik, TYDP PAS Kawasan Rahmat Maliki, AJK Kawasan Mohd. Ameer, Hj. Mohamad Akram, Hj. Abidin Sharip dan Hj. Jumali Sadeli.

Majlis telah bermula jam 8.00 malam. Ia telah dihadiri oleh pimpinan PR DAP, PAS dan PKR. Antara tetamu istimewa ialah YB Dato' Seri Hj. Nizar Jamaluddin dan Penasihat DAP YB Lim Kit Siang. Turut hadir ialah Ahli-ahli Parlimen, Ahli-ahli Undang Negeri serta pimpinan parti masing-masing.






Beberapa pimpinan PR telah menyampaikan ucapan. Hj. Nizar sendiri telah berpeluang menyampaikan ucapan ringkas selain Sdr. Lim Kit Siang, YB Ng Suee Lim, YB Manogaran dan lain-lain.

Antara isi ucapan Hj. Nizar ialah BN tidak berhak menghalang PR mengambil alih Putrajya kerana Putrajaya adalah milik rakyat. Jika rakyat memilih PR dalam PRU akan datang maka BN mesti menerima dengan hati terbuka.

Beliau juga amat berharap setiap ahli dan penyokong PR menyertai Himpunan Aman Bersih 2.0 pada 9 Julai nanti.

Sdr. Lim Kit Siang pula telah menyatakan tiga strategi PR pada PRU13 dalam mengambil alih Putrajaya iaitu mempertahankan empat negeri PR sedia ada, mengambil semula negeri Perak daripada BN dan menguasai negeri-negeri selatan iaitu Negeri Sembilan, Melaka dan Johor di samping negeri-negeri pantai timur.

intanhijau.blogspot.com

JOM SOKONG BERSIH 2.0

Posted: 25 Jun 2011 02:53 AM PDT

Saya sokong Bersih 2.0. Kome bila lagi...?

USTAZAH PILIHAN - ANTARA REALITI DAN FANTASI

Posted: 24 Jun 2011 11:07 PM PDT

Rakyat Malaysia hari ini semakin dihidangkan dengan pelbagai program realiti TV yang boleh diumpamakan seperti cendawan tumbuh selepas hujan. Satu persatu program realiti TV diperkenalkan oleh stesen-stesen TV sama ada stesen TV percuma mahu pun stesen TV berbayar. Daripada program berbentuk hiburan seperti Akademia Fantasia dan Mentor hingga kepada program berbentuk ilmiah seperti Akademi Al-Quran dan Imam Muda. 

Terbaru, satu lagi program realiti TV diperkenalkan oleh Astro Oasis yang berjudul Ustazah Pilihan yang akan memaparkan pencarian muslimah sejati merangkumi segala aspek kehidupan seperti pendidik, pembimbing dan pemimpin kaum wanita dalam masyarakat. Menerusi Ustazah Pilihan, 10 peserta yang terpilih akan dibahagikan kepada dua kumpulan bagi meneruskan pembelajaran amali dan praktikal yang diperlukan sepanjang lapan minggu di akademi, yang bertujuan memantapkan pengetahuan dari aspek keagamaan, hal ehwal teknologi, kewangan, kemasyarakatan serta kekeluargaan. Mereka akan diberikan tugasan tertentu sepanjang minggu berlandaskan format kitaran kehidupan yang membabitkan isu semasa berkaitan wanita manakala pendekatan yang digunakan pula harus relevan dengan realiti wanita zaman kini, malah markah diberikan bersandarkan kedua-dua kerja iaitu hasil kerja kumpulan serta kesungguhan individu itu sendiri.

Hari ini, rancangan-rancangan televisyen yang berkonsepkan keagamaan dan ketuhanan makin mendapat tempat di hati masyarakat Malaysia khususnya umat Islam. Bukan sahaja industri lakonan yang semakin rancak dengan penghasilan filem dan drama berkonsepkan keagamaan dan ketuhanan bahkan personaliti-personaliti seni turut sama mula kembali ke jalan fitrah. Kita lihat bagaimana satu anjakan paradigma berlaku dalam hidup beberapa personaliti TV seperti Malek Nor, Bob Lokman, Sham Kamikaze, Irma Hasmie dan Catriona Ross. Malah antara yang paling mengejutkan ialah dengan kehadiran kumpulan Al-Mawleed yang terdiri daripada bekas anggota tiga kumpulan penyanyi urban terkenal iaitu Ruffedge, VE dan Innuendo yang kini beralih ke lagu-lagu berbentuk kerohanian. 

Penghijrahan personaliti-personaliti terkenal tanah air diterima baik oleh masyarakat. Kita sememangnya mengharapkan nilai-nilai Islam diterapkan dalam segala aspek kehidupan termasuk dalam aspek hiburan seperti ini. Tambahan pula, realiti hari ini memperlihatkan bagaimana industri hiburan menjadi pengaruh besar kepada pemikiran dan perilaku kebanyakan masyarakat lebih-lebih lagi anak muda. Perkembangan ini diharapkan dapat memberi kesedaran kepada masyarakat Islam lain untuk mencontohi nilai-nilai Islam yang ditunjukkan. 

Lantas, apabila pertama kali mendengar hebahan Ustazah Pilihan, rasa begitu teruja untuk menonton rancangan tersebut. Title "Ustazah Pilihan" pasti menjanjikan ikon wanita muslim yang memiliki ciri-ciri pilihan seperti berilmu, berakhlak tinggi, bijak, petah berbicara dan ciri-ciri tambahan lain yang bakal melayakkan seseorang itu menjadi "Ustazah Pilihan". Sudah terbayang di fikiran bagaimana ramainya nanti muslimah di luar sana yang akan menjadi penonton dan peminat setia rancangan Ustazah Pilihan. Pasti akan ramai juga jejaka-jejaka di luar sana turut teruja dan setia menonton wanita-wanita muslim peserta Ustazah Pilihan. Jika rancangan Imam Muda mendapat sambutan hangat daripada masyarakat muslim khususnya anak muda, saya yakin dan percaya rancangan Ustazah Pilihan akan mendapat sambutan yang jauh lebih hangat. 

Pendekatan dakwah dengan memperkenalkan program Ustazah Pilihan merupakan satu alternatif yang pada awalnya dilihat mampu memberi manfaat kepada penontonnya. Pasti akan ada penonton-penonton wanita yang mula menjadikan peserta-peserta Ustazah Pilihan sebagai idola mereka, mencontohi peribadi mereka dan mula memasang angan-angan mahu menjadi seperti mereka! Tidak kurang pula penonton-penonton dari kaum Adam, pasti akan ada yang bercita-cita mahukan pasangan hidup yang mempunyai ciri-ciri seperti peserta-peserta Ustazah Pilihan yang mana antara kelayakan mereka menjadi peserta ialah berkebolehan dalam komunikasi, berilmu, berpegang kukuh kepada agama, berdaya fikir tinggi serta matang.

Jika diberi pilihan sama ada untuk membiarkan masyarakat khususnya anak-anak muda menonton rancangan Akademi Fantasia atau Ustazah Pilihan, sudah tentu kami memilih Ustazah Pilihan!

Namun begitu, jika dilihat dari satu sudut pandang yang lain, kami cukup bimbang sekiranya perlaksanaan program Ustazah Pilihan nanti tidak selari dengan syariat yang Islam tetapkan. Teori selalunya lebih mudah berbanding praktikal. Walaupun pihak penganjur mengatakan bahawa program ini akan berpaksikan hukum syarak namun sejauh mana hal ini terjamin sepanjang perlaksanaan nanti yang pastinya setiap perkara akan datang bersama ujian dan cabaran. 

Kami mula mempersoalkan bagaimana agaknya penampilan peserta-peserta Ustazah Pilihan nanti. Kalau peserta Imam Muda tampil dengan imej segak dan menarik, apatah lagi kaum Hawa. Adakah wanita-wanita yang bakal menghiasi pentas Ustazah Pilihan akan berpakaian menarik walaupun menutup aurat? Yakinkah kita tidak akan terjadinya tabarruj iaitu berhias untuk memperlihatkan perhiasan badannya (mekap/gaya tudung)? Tidakkah program seperti ini secara tidak langsung akan mempertontonkan personaliti wanita? Di mana pula perasaan malu seorang wanita apabila dipertontonkan di khalayak ramai untuk dinilai, disebut-sebut kelebihannya malah dipertandingkan peribadinya sedangkan istimewanya seorang wanita itu pada sifat malunya. 

Adapun bila menyebut soal kecantikan, pasti akan ada penonton rancangan Ustazah Pilihan yang memandang kepada kecantikan peserta lebih-lebih lagi penonton lelaki. Terjaminkah peserta-peserta Ustazah Pilihan tidak akan dipandang dan memandang? Sudah tentu tidak. Dan yang paling menjadi kebimbangan ialah apabila memikirkan hadis Nabi Muhammad SAW yang menyebut "Tidaklah aku tinggalkan fitnah yang lebih besar yang dihadapi kaum lelaki kecuali fitnah para wanita." (HR Bukhari dan Muslim). Tidak akan tergugatkah iman kaum Adam walaupun sedikit apabila memandang peserta-peserta Ustazah Pilihan yang berkemungkinan menjadi idaman penonton-penonton lelaki kelak? Layakkah wanita-wanita yang menjadi tontonan lelaki, yang namanya sering meniti di bibir lelaki malah yang mungkin menjadi khayalan lelaki diangkat menjadi "Ustazah Pilihan"?? Sedangkan kita tahu wanita yang baik tidak dipandang dan tidak memandang.
 
"Ustazah Pilihan" yang sebenar menurut pandangan kami bukanlah wanita yang hanya memiliki ilmu yang tinggi dan bakat yang luar biasa tetapi adalah wanita yang teguh aqidahnya, istiqamah ibadahnya dan mulia akhlaknya. Sebuah hadis Nabi Muhammad SAW menyatakan: Daripada Anas, Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: "Apabila seorang perempuan mendirikan sembahyang lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kehormatan dan taat kepada suami, dia akan disuruh memasuki syurga melalui mana-mana pintu yang dia sukai." (Hadis Riwayat Ahmad). 

Kami suka untuk mengambil pendekatan mencegah itu lebih baik daripada merawat. Kami melihat lebih banyak mudarat (keburukan) daripada maslahat (kebaikan) yang mungkin timbul daripada program Ustazah Pilihan. Banyak lagi pendekatan dakwah yang kita boleh ambil selain daripada mempertontonkan wanita kepada umum. Jika pihak penganjur masih berhajat mahu membentuk ikon pendakwah wanita melalui landasan akademik seperti ini, kami mencadangkan agar ia dijalankan secara tertutup dan tidak bersifat pertandingan. Islam memuliakan dan menghormati wanita, maka layanilah mereka dengan adil dan benar. 

"Dunia ini adalah perhiasan, dan sebaik-baik perhiasan adalah wanita yang solehah" (Hadis Riwayat Muslim)

Penulis adalah Syahirah Zulkifli Timbalan Majlis Dakwah Dan Kebajikan GAMIS

NGO MUSLIM TARIK DIRI DARI FLOTILLA II

Posted: 24 Jun 2011 04:56 PM PDT


 SHAH ALAM, 24 Jun: Dewan Pemuda PAS menegaskan tidak akan menghantar wakil untuk menyertai Flotilla II dan Lifeline4Gaza (LL4G) Malaysia.

Ketua Penerangannya, Ustaz Riduan Mohd Nor berkata, meski dipujuk oleh pihak terbabit untuk bersama dengan Flotilla II, namun Pemuda PAS enggan.

Dalam kenyataannya kepada Harakahdaily petang ini, Riduan berkata, pihaknya akan membantu rakyat Palestin dalam bentuk lain dan tersendiri.

"Kami hanya enggan sertai flotilla II ini tetapi Pemuda PAS akan bantu melalui kaedah lain dan kami akan mengelak diri dari dimanipulasi oleh Umno BN.

"Banyak pihak menyifatkan misi kali ini cuba dikudatunggangi BN yang ingin mewajahkan mereka mesra Palestin sedangkan sudah RM154 juta mereka bayar pada APCO," tegasnya.

Beliau mengesahkan Ketua  Pemuda PAS, Ustaz Nasrudin Hassan Tantawi telah dihubungi oleh Pengerusi LL4G, Dr Noorazman Shamsudin melalui panggilan telefon, semalam.

Dalam pada itu, sehingga petang ini semua NGO Muslim yang merintis LL4G untuk menjayakan Flotilla II telah menarik diri.

Setelah Muslim Care Malaysia dan Cakna Palestin secara rasmi menarik diri pada 22 dan 23 Jun, dimaklumkan hari ini Public Campaign to Protect Palestine (PC2P) - Aman Palestine pula akan menarik diri secara rasmi.

Sementara itu ketika dihubungi, Pengerusi Haluan Palestin, Dr Syed Muhamad Haleem Syed Hassan mengesahkan Haluan Palestin tidak bertanggungjawab di atas apa-apa tindakan Noorazman kerana beliau  tidak mewakili Haluan dalam LL4G Malaysia ataupun Flotilla II.

Jelasnya, kepimpinan tertinggi Haluan telah membuat keputusan rasmi pada hujung April 2011 bahawa Haluan tidak menyertai LL4G Malaysia dan Flotilla II dan Noorazman juga telah dinasihatkan  tidak terlibat.

Menurut Dr Syed Muhamad, penglibatan Norazman dalam LL4G dan Flotilla sekarang ini adalah atas kapasiti individu dan bukan sebagai wakil Haluan.

Sementara itu, Muslim Care pula memaklumkan sedang membuat persiapan untuk misi bantuan ke Gaza melalui Rafah.

Misi ini kemungkinan akan turut disertai oleh Cakna Palestin dan NGO serta beberapa pihak lagi.

 Khalis Samad Tarik Diri

Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad secara rasmi menarik diri dari menyertai Flotilla II dan Lifeline4Gaza (LL4G) Malaysia.


Beliau sebelum ini diumumkan sebagai mewakili Ahli Parlimen PAS semasa pelancaran Flotilla II ke Gaza oleh Perdana Menteri Najib Razak, 18 Jun lalu di Stadium Badminton Kuala Lumpur Cheras.

Khalid yang kini berada di Tanah Suci Makkah sejak 22 Jun berkata, hatinya merasa berat untuk ikut serta berdasarkan situasi yang berlaku tentang tatalaku pengurusan LL4G yang baginya, telah dikuasai Umno.

Menurutnya, beliau mengambil keputusan menarik diri dari menyertai flotilla II selepas memohon petunjuk dari Allah SWT dengan berkat malam Jumaat di hadapan Kaabah Asy-Syarif.

"Setelah melakukan solat istikharah pagi tadi (Jumaat) dan bila bangun sebelum Subuh, hati saya semakin berat untuk menyertai misi ini, juga teringat betapa pihak penganjur langsung tidak menghubungi saya dan segala maklumat saya terpaksa telefon sendiri.

"Semakin jelas misi ini ada agenda tertentu apabila berlakunya kes Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu dihalang berucap dalam majlis pelancaran dan penipuan penganjur berhubung isu itu, seterusnya penarikan diri Muslimcare yang dinafikan penganjur.

"Sekiranya dari sekarang menipu, tak tahu apa lagi yang akan berlaku kelak," jelasnya melalui mesej BBM kepada HarakahDaily.

YB BN

YB PAS

YB PKR

YB DAP