Nuffnang

R Sivarasa - Ahli Parlimen Subang

Posted by Unknown | Posted on 11:59 PTG

R Sivarasa - Ahli Parlimen Subang


Bersama Penganut-penganut Katholik di Desa Jaya

Posted: 02 Aug 2011 11:58 PM PDT

YB Sivarasa sempat beramal mesra dengan penganut-penganut Kristian di satu majlis suai-kenal di Gereja Cahaya Kristus di Desa Jaya baru-baru ini.


Perjuangan BERSIH berterusan...

Posted: 02 Aug 2011 11:41 PM PDT



Selepas BERSIH 9hb Julai, program-program anjuran masyarakat madani berterusan untuk menuntut pilihanraya yang Bersih dan Adil.

YB Sivarasa terus memberi sokongan beliau dengan menghadiri program-program ini.




N45 Dr Halimah Ali

Posted by Unknown | Posted on 11:47 PTG

N45 Dr Halimah Ali


Pemimpin PAS 'all out' curah bakti

Posted: 02 Aug 2011 09:00 AM PDT

'Azizan nampak letih sangat'
Ogos 2, 11 11:32am
Kongsi 255
Sebelum dimasukkan ke Institut Jantung Negara (IJN), Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Razak sejak sebulan lepas kelihatan sangat letih sehingga menyebabkannya menukar rutin tidur.

Setiausaha politiknya Muhammad Sanusi Md Nor berkata, Azizan yang sebelum ini berjaga sehingga jam 1 hingga 2 pagi, kini terpaksa tidur sejam atau sejam setengah selepas Maghrib.

azizan abdul razak"Kebelakangan ini dia tidur selepas Maghrib, hingga jam 9.30 atau 10.00 (malam), selepas itu baru dia memanggil saya ke rumah.

"Kalau tak panggil saya, dia akan maklumkan dia nak jumpa si polan si polan di rumah, semuanya berkaitan kerja.

"Keletihannya nampak sangat-sangat. Jam 12 baru selesai," kata Sanusi.

Sehubungan itu, Sanusi yang juga ketua penerangan PAS Kedah berkata setelah bekerja "dari pagi hingga pagi", beliau patut berehat sekejap.

Semalam, kesihatan Azizan yang dimasukkan di IJN di Kuala Lumpur untuk menjalani rawatan serta pemeriksaan jantung, dilaporkan tidak membimbangkan dan berada dalam keadaan stabil.

Azizan yang menghidap penyakit darah tinggi dimasukkan ke IJN Jumaat lalu selepas mengadu sakit jantung.

Menulis dalam blognya hari ini, Sanusi juga menggambarkan Azizan sebagai orang yang kuat bekerja dan enggan bercuti walaupun untuk berehat.

"Laaaa... aku nak rehat lagu mana? Hang tak nampak kerja kita bertimbun tu...," kata Sanusi menceritakan semula reaksi Azizan apabila dinasihatkan berehat.

Dr Shafie Abu Bakar

Posted by Unknown | Posted on 11:03 PTG

Dr Shafie Abu Bakar


Sumbangan Kebajikan Sempena Ramadhan

Posted: 02 Aug 2011 04:48 PM PDT

念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang

Posted by Unknown | Posted on 9:23 PTG

念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang


Selamat berpuasa kepada Muslimin Dan Muslimat..

Posted: 01 Aug 2011 07:46 AM PDT

Sempena ketibaan bulan Ramadhan yang mulia ini, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan selamat berpuasa kepada semua umat Islam di negara ini. Semoga saudara dan saudari sekalian sentiasa berada dalam keadaan sihat sejahtera. (More......)

【念念有辞】“大马能”式的巧合

Posted: 01 Aug 2011 07:28 AM PDT

Article published on the Website of Chinese newspaper Chinapress.com.my

对待喜欢把“勿把赵明福之死政治化”挂在嘴边的国阵诸公,我首先会奉劝他们去阅读一遍皇委会的报告;如果他们连报告都没读过就在那里大放厥词,我会不客气地告诫他“Diamlah”!

悲剧的源头来自2009年6月22日时任雪州反贪会副总监希山慕丁所收到,指雪州民联议员滥用拨款的情报。尽管所谓的“情报”只是告密者的一面之词,希山慕丁没有进一步确认该讯息的正确性,却即刻展开雷霆搜索Ops DUN,成立9个小组来调查该指控。由于人手不足,希山慕丁更从雪州反贪会的其他分局调派人手来参与7月15号的行动。反贪会当天出动了33官员来调查欧阳捍华和刘永山两位州议员。

在其他的舞弊案中,我们可曾见过反贪会展开如此大规模的行动?

时隔两年,反贪会迄今依然找不出这两位州议员贪墨的证据。那么当初的雷霆搜索可谓猴子捞月亮白忙一场。可是,希山慕丁的情报从何而来?为什么他具有绝对的权力来调查雪州的民联议员,无需通知或获取雪州反贪会总监或布城总部高层的批准?

(More......)

i n t a n h i j a u

Posted by Unknown | Posted on 3:33 PTG

i n t a n h i j a u


JADIKAN RAMADHAN SEBAGAI PENJANA KEKUATAN - DR. MUHAIMIN

Posted: 02 Aug 2011 09:21 AM PDT


TELUK INTAN, 2 Ogos - Ahli PAS perlu menjadikan bulan Ramadhan ini sebagai bulan menjana kekuatan untuk menghadapi pilihan raya pada bila-bila masa. Ia juga boleh dijadikan sebagai menjana kewangan parti dengan kemurahan para penyokong dan ahli menghulurkan sumbangan kepada parti.

Demikian telah dinyatakan oleh Setiausaha Badan Perhubungan PAS Negeri (BPPN) Perak semasa menyampaikan tazkirah di dalam program Ihya Ramadhan PAS Kawasan Teluk Intan. Majlis telah diadakan di Markaz PAS Kawasan Teluk Intan, Kg. Padang Tembak.

Menurut beliau, Ramadhan selain menjadi madrasah rohani, sepatutnya ahli-ahli PAS menjadikan Ramadhan sebagai madrasah intelektual (aqliah) kerana Ramadhan adalah bulan al Qur'an yang mampu meningkatkan daya keintelektualan ahli-ahli PAS.
YDP PAS Ustaz Ismail turut bersama dalam majlis iftar jamaei.
YB Anuar bersama ahli-ahli PAS berbuka bersama.
Juadah istimewa.
Program Ihya Ramadhan  kawasan Teluk Intan diadakan setiap hari Selasa di sepanjang bulan Ramadhan dengan aktiviti seperti bertahlil, berbuka puasa, bersolat Maghrib, Isya' dan bertarawih. Ia juga menampilkan penyampai tazkirah di penghujung program  dari kalangan pimpinan PAS negeri.

Turut memeriahkan majlis ialah seluruh pimpinan PAS kawasan dan cawangan-cawangan.

intanhijau.blogspot.com

PAGI TADI PR, PETANG NI DAH JADI WARGA NEGARA ?

Posted: 02 Aug 2011 03:37 AM PDT

Kurang empat jam selepas Malaysiakini melaporkan seorang penduduk tetap (PR) yang memegang kad MyPR merah telah didaftarkan sebagai pengundi baru, dia nampaknya telahpun menjadi warganegara.

NONEDia kini mempunyai MyKad biru, berdasarkan semakan pada sistem dalam talian yang sama Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) di mana butiran identifikasi dirinya direkodkan.

Semakan pada sistem pengesahan dalam talian JPN sebanyak dua kali - pada jam 5.48 petang semalam dan 11.30 pagi ini - menunjukkan nama Mismah adalah berstatus PR yang telah mengambil kad MyPRnya (No 640704715238), kad pengenalan bagi PR.

Apabila nombor yang sama dimasukkan ke dalam sistem pengesahan dalam talian SPR, Mismah yang sama adalah pengundi berdaftar yang baru.

Bagaimanapun, satu lagi semakan dengan sistem JPN pada jam 3 petang ini menunjukkan hasil yang mengejutkan - Mismah telah menjadi warganegara dengan Mykad biru.

Statusnya pada sistem pengesahan dalam talian SPR kekal sama pada jam 3 petang - pengundi yang baru berdaftar dalam senarai daftar tambahan pemilih yang dipamerkan oleh semakan umum.(malaysiakini)

MENGAPA DULU TAK INGAT TAMBAH MENTERI INDIA ?

Posted: 02 Aug 2011 03:33 AM PDT

 
JERANTUT, 2 Ogos: Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) melihat pelantikan Presiden MIC Datuk G Palanivel sebagai menteri kedua daripada kaum India dalam kabinet hanyalah untuk memancing undi kaum itu yang mula menolak BN pada pilihan raya umum (PRU) lalu.

Timbalan Pengerusinya, N Balasubramaniam berkata, sudah begitu lama kaum itu diwakili hanya oleh seorang menteri dalam kabinet kerajaan sehinggalah berlaku perubahan sokongan kepada pembangkang.

"Dulu mengapa tak ingat nak tambah menteri India, mengapa baru sekarang?" soalnya ketika diminta mengulas  pengumuman Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak untuk melantik Palanivel sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri.

Pengumuman itu dibuat buatnya semasa merasmikan mesyuarat agung tahunan MIC ke-65 di Pusat konvensyen Putrajaya (PICC) Sabtu lalu.

Balasubramaniam yang juga Pengerusi DHPP Pahang berkata, pertambahan satu menteri bukan bermakna membawa pembaharuan kepada kaum India tetapi sebaliknya Palanivel sendiri yang naik pangkat.

"Kalau kita tengok berlaku swing sehingga 70 peratus undi kaum India kepada Pakatan Rakyat pada PRU yang lalu ialah kerana mereka sedar kebajikan mereka tidak lagi dibela oleh BN melalui MIC.

"Orang India merupakan lebih kurang 7 peratus daripada jumlah penduduk di Malaysia iaitu sekitar 1.8 juta. Kebanyakan mereka masih berada di estet atau di pinggir bandar yang masih perlukan bantuan kebajikan dan sebagainya.

"Kalau masyarakat India diberi penempatan seperti tanah, rumah atau sebagai contoh kalau kerajaan beri dana RM50 juta untuk masyarakat India, ia mungkin ada perubahan sedikit.

"Tetapi yang dapat hanyalah menteri. Itu bermakna hanya kenaikan pangkat Palanivel iaitu dulu timbalan menteri sekarang jadi menteri," ujarnya.

Menurut Balasubramaniam, orang India juga perlukan tanah sama ada untuk tempat tinggal atau bercucuk tanam.

Beliau menceritakan, baru-baru ini ketika Menteri Besar Pahang Datuk Seri Adnan Yaakob datang ke Jerantut, ada ketua cawangan MIC yang minta selesaikan masalah pemohonan tanah yang diusahakan oleh sejak zaman bapa mereka tetapi belum lulus.

"Bukannya orang India minta tanah baru, tapi tanah yang telah lama mereka usahakan. Begitu juga dengan masalah kebajikan kaum," ujarnya.(harakahdaily)

Dr Siti Mariah Mahmud

Posted by Unknown | Posted on 3:24 PTG

Dr Siti Mariah Mahmud


Kerja Gila

Posted: 02 Aug 2011 02:52 AM PDT

Comments for Wee Choo Keong

Posted by Unknown | Posted on 1:40 PTG

Comments for Wee Choo Keong


Comment on Complaints for DBKL by Yaacob

Posted: 02 Aug 2011 02:53 AM PDT

Sdr Anonymous

Merujuk kepada aduan kerja lebih masa di PV 2 oleh pemaju di Tmn Melati.

Untuk maklumat Sdr pihak kami telah menghubungi Jabatan Bangunan untuk mendapatkan maklum balas berkenaan aduan tersebut tetapi gagal.

Pegawai berkenaan Tuan Hj Ismail, dimaklumkan dalam mesyuarat sekarang, saya juga telah menghantar SMS kepada beliau dan sedang menunggu panggilan daripada beliau.

Kami akan follow up perkara ini.

Terima kasih.

Yaacob Abd Hamid
Pembantu kepada
YB Wee Choo keong

Comment on Complaints for DBKL by Yaacob

Posted: 01 Aug 2011 09:29 PM PDT

Sdr Anonymous

Terima kasih atas aduan dan maklumat Sdr.

Merujuk kepada aduan Sdr dan no repot 26869, pihak kami masih belum menerima jawapan dari Jabatan Bangunan mengenai pemaju yang masih melakukan kerja-kerja lebih masa yang ditetapkan.

Mengenai dengan aduan terbaru Sdr, pihak kami telah pun membuat lapuran ke Call Center DBKL, no repot adalah 037811. Pihak kami juga telah menulis surat rasmi untuk melapurkan aduan Sdr.

Pihak kami akan cuba untuk mendapatkan jawapan dari pihak Jabatan Bangunan mengenai tindakan yang telah diambil terhadap pemaju berkenaan. Dan pihak kami merasakan bahawa hanya tindakan sebagaimana yang dikenakan terhadap pemaju KP Property saja barulah semua pemaju akan mematuhi undang-undang DBKL.

Sekiranya pihak Sdr memerlukan satu salinan surat tersebut, Sdr boleh menghubungi saya di no 41433322 dan memaklumkan alamat rumah Sdr supaya pihak kami boleh mengirimkan salinan surat tersebut.

Terima kasih.

Yaacob Abd Hamid
Pembantu kepada
YB Wee Choo keong

Direct Free Kick

Posted by Unknown | Posted on 1:21 PTG

Direct Free Kick


Hari kedua Ramadhan 1432 / 2 Ogos 2011 - Iftar bersama ahli kariah Surau Raihan, Pandan Indah

Posted: 01 Aug 2011 07:18 AM PDT

Blog@Wengsan...博客@永山

Posted by Unknown | Posted on 11:26 PG

Blog@Wengsan...博客@永山


New safety features in PJ Paramount Garden

Posted: 01 Aug 2011 04:29 PM PDT

SUARA PERAK

Posted by Unknown | Posted on 11:25 PG

SUARA PERAK


SIDANG DEWAN NEGERI PERAK KE-12

Posted: 02 Aug 2011 02:11 AM PDT

SIDANG DEWAN NEGERI PERAK KE-12

Posted: 02 Aug 2011 12:33 AM PDT

INFO : KES MAHKAMAH KETUA KAMPUNG

Posted: 01 Aug 2011 11:45 PM PDT

Nurul Izzah Anwar

Posted by Unknown | Posted on 11:11 PG

Nurul Izzah Anwar


Surat Terbuka kepada Perdana Menteri Malaysia

Posted: 02 Aug 2011 07:38 AM PDT

Surat terbuka kepada,
Perdana Menteri Malaysia, Yang Amat Berhormat Dato’ Sri Mohd Najib BinTun Abdul Razak.
 
Adalah tidak bermoral dan haram untuk mengadakan Pilihan Raya Umum Ke-13 sebelum melaksanakan reformasi  pilihan raya yang bebas dan adil
 
 
Yang Amat Berhormat Perdana Menteri,
 
Sebagai Perdana Menteri, adalah amat mustahak untuk YAB memenuhi janji yang termaktub di dalam ucapan penutup Persidangan Pemimpin Pelajar Malaysia Kelima (MSLS) pada 31 Julai 2011, dan saya petik:
 
“Saya komited untuk melakukan pembaharuan pilihan raya. Kami akan melaksanakannya. Contohnya, terdapat kebimbangan mengenai pengundi hantu. Kami akan memastikan tidak akan ada peluang untuk pengundi hantu.”
 
“Jangan merasa sangsi komitmen kami untuk memperbaiki sistem tersebut. Kami mempunyai kelemahan tetapi tidak ada seseorang pun yang dapat menafikan bahawa terdapat demokrasi.”
 
Rakyat tidak akan membiarkan tindakan mengalihkan perhatian dengan memberi alasan-alasan seperti perubahan kepada tempat perhimpunan, tindakan keras atau secara terpilih mengisytiharkan kumpulan-kumpulan tertentu sebagai tidak sah (berkait BERSIH 2.0).
Sebaliknya, tumpuan perlu dikekal kepada lapan tuntutan untuk merealisasikan proses pilihan raya yang bersih dan adil di Malaysia.
 
1. Bersihkan senarai pengundi
2. Mereformasikan undi pos
3. Gunakan dakwa kekal
4. Akses Media Bebas dan Adil
5. Masa berkempen minima 21 hari
6. Kukuhkan institusi awam
7. Hentikan rasuah
8. Hentikan politik kotor.

Sebagai peringatan, dan imbauan sejarah, rakyat tidak pernah memilih YAB sebagai Perdana Menteri Malaysia. Oleh itu,  peluang untuk melaksanakan reformasi pilihan raya menyeluruh ini merupakan peluang terbaik untuk menerima mandat dari rakyat untuk memerintah.

 
Pelaksanaan reformasi pilihan raya yang berani ini juga memberi isyarat bahawa YAB tidak lagi terbuka kepada ugutan oleh elemen-elemen pelampau berhaluan kanan yang telah menyekat refomasi untuk Malaysia yang lebih baik.
 
YAB juga perlu menyelami hati nurani dengan menyedari bahawa pelaksanaan reformasi ini akan memastikan YAB mendapat pengesahan dari rakyat bukan daripada mereka yang ingin merampas takhta politik YAB. 
 
Dengan melaksanakan tanggungjawab moral ini, YAB secara efektif memenuhi syarat-syarat di bawah Perkara 114 Perlembagaan Persekutuan.
 
Merelealisasikan  Suruhanjaya Pilihan Raya yang menikmati sokongan dan keyakinan rakyat.
 
Akhir sekali, saya mengucapkan terima kasih kepada YAB sekurang-kurangnya kerana menyenaraikan  refomrasi pilihan raya sebagai perkara yang memerlukan tindakan segera dan secara jujur berharap YAB akan melaksanakan lapan tuntutan yang dibuat oleh BERSIH 2.0 sebelum Pilihan Raya Umum Ke-13.
 
Adalah tidak bermoral dan haram bagi YAB untuk mengadakan PRU Ke-13 tanpa melaksanakan refomasi pilihan raya yang perlu bagi memastikan pilihan raya yang bersih dan adil.
 
Pilihan raya yang bersih dan adil merupakan prasyarat di dalam sistem demokrasi  yang moden; ke arah mereleasasikan mandat sebenar daripada para pengundi untuk memilih kerajaan yang memerintah hari ini.
 
Oleh itu, saya ingin menyatakan bahawa jika YAB dan BN dipilih secara bebas dan adil sebagai kerajaan, maka menjadi tanggungjawab saya untuk berkhidmat sebagai pembangkang yang setia kepada negara.
 
Nurul Izzah Anwar
Ahli Parlimen Lembah Pantai
Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat
Terpenting, Rakyat Malaysia
 
——————————————————————————————————————————-

Open Letter to

 

Yang Amat Berhormat Dato’ Sri Mohd Najib BinTun Abdul Razak

Prime Minister of Malaysia

 

Immoral to Conduct 13th General Elections Before Substantive Electoral Reform Is Implemented

YAB Prime Minister,

As Prime Minister, it is morally imperative for you to fulfill the pledges you made during the closing address at the 5thMalaysian Student Leaders Summit on the 31st of July 2011, and I quote:

 ”I am committed to electoral reform. We will undertake it. For example, there are concerns about phantom voters. We will ensure there is no chance for phantom voters.”

“Do not doubt our commitment to improving the system. We have shortcomings but no one can dispute there is democracy.”

The Rakyat does not deserve to be misled yet again on the long over due need for electoral reform with distractions by way of excuses made for changed venues, heavy-handed crackdown or selectively declaring certain groupings illegal (read BERSIH 2.0).

Instead, the focus remains on the following 8 demands to realize a truly fair and free electoral process in Malaysia:

1. Clean the electoral roll

2. Reform postal ballot

3. Use of indelible ink

4. Minimum 21 days campaign period

5. Free and fair access to media

6. Strengthen public institutions

7. Stop corruption

8. Stop dirty politics

As a gentle and historical reminder YAB, the rakyat has never truly elected YAB as the Prime Minister of Malaysia. Hence, let this opportunity to enact comprehensive electoral reforms present YAB with the opportunity to definitively receive the rakyat’s mandate to govern.

The implementation of bold electoral reforms will also signal that YAB will no longer be held at ransom by extreme right wing elements that have held back reforms for a better Malaysia.

YAB must also take heart in realizing that embarking on reforms will also ensure YAB regains legitimacy from the Rakyat against other UMNO pretenders to the political throne. These pretenders must not get the better of YAB.

By fulfilling this moral imperative, YAB will effectively fulfill the conditions stipulated in Article 114 of our Federal Constitution:

Realizing an Election Commission which enjoys the support and confidence of the Rakyat.

Finally, i thank YAB for at the very least listing electoral reforms as an item that requires urgent action and sincerely hope that YAB will focus on action oriented plans to implement the 8 demands made by Bersih 2.0 before the 13th General Elections.

It would be immoral for YAB to hold the GE 13 without implementing the electoral reforms necessary to assure a free and fair election.

A free and fair election is the cornerstone of any modern democracy allowing for the true mandate of the electorate to choose the government of the day.

Hence, I would like to state that if YAB and BN are elected freely and fairly as the next government, then it would be my duty and honour to serve as a loyal opposition for the nation.

 

Nurul Izzah Anwar

Member of Parliament for Lembah Pantai

Vice President of Parti Keadilan Rakyat

Most importantly, Rakyat Malaysia

 

DUN PENGKALAN KUNDOR

Posted by Unknown | Posted on 8:15 PG

DUN PENGKALAN KUNDOR


Kesihatan Menteri Besar bertambah baik

Posted: 02 Aug 2011 02:16 AM PDT

Selasa, 02 Ogos 2011 09:36 | Ditulis oleh Sarina Ismail

ALOR SETAR, 2 Ogos 2011 – Keadaan Menteri Besar, YAB Dato' Seri Ustaz Azizan Abdul Razak dilaporkan stabil setelah dimasukkan ke Institut Jantung Negara (IJN) Jumaat lepas setelah dinasihatkan doktor untuk berehat.

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, YB Dr. Ismail Salleh, keadaan Azizan bertambah baik sejak semalam dan mampu berbual dengan tetamu.

"Beliau membuat rawatan awal di Kedah Medical Centre (KMC) sebelum dinasihatkan membuat pemeriksaan susulan di IJN.

"Beliau menjalani prosedur angiogram dan dimasukkan ke wad untuk pemantauan berterusan," ujarnya.

Menurut beliau lagi, kemungkinan Azizan akan berehat daripada aktiviti rasmi kerajaan negeri antara satu dan dua minggu dan buat masa ini, semua majlis rasmi yang dijadualkan untuk beliau akan diwakili Exco.

"Beliau masih memerlukan pemeriksaan rapi dan pemantauan. Walau bagaimana pun pihaknya tidak perlu lantik Pemangku Menteri Besar kerana tempoh berehat beliau tidak melebihi 30 hari," terangnya.

Beliau juga mengharapkan Azizan akan segera sembuh dan dapat menjalankan tanggungjawab seperti biasa.

dipetik dari Warta Kedah

.

Posted by Unknown | Posted on 8:07 PG

.


Kesilapan Kerap Muslim di Ramadhan - UZAR (Siri 2)

Posted: 01 Aug 2011 03:31 PM PDT

4) Menunaikan solat witir sejurus selepas terawih. Menurut dalil-dalil yang sohih, waktu yang terbaik bagi solat witir adalah penutup segala solat sunat di sesuatu hari itu berdasarkan hadith ertinya "Jadikanlah solat sunat witir sebagai solat kamu yang terakhir dalam satu malam". (Fath al-Bari, no 936). Sememangnya tidak salah untuk melakukan witir selepas terawih, cuma sekiranya seseorang itu yakin akan kemampuannya untuk bangun bersahur dan boleh melakukan solat sunat selepas itu, maka adalah lebih elok ia melewatkan witirnya di akhir malam.

5) Tidak menunaikan solat ketika berpuasa. Ia adalah satu kesilapan yang maha besar. Memang benar, solat bukanlah syarat sah puasa. Tetapi ia adalah rukun Islam yang menjadi tonggak kepada keislaman sesorang. Justeru, 'ponteng' solat dengan sengaja akan menyebabkan pahala puasa seseorang itu menjadi 'kurus kering' pastinya.

6) Tidak mengutamakan solat Subuh berjemaah sebagaimana Terawih. Ini jelas suatu kelompongan yang ada dalam masyarakat tatakala berpuasa. Ramai yang lupa dan tidak mengetahui kelebihan besar semua solat fardhu berbanding solat sunat, teruatamnya solat subuh berjemaah yang disebutkan oleh Nabi SAW bagi orang yang mendirikannya secara berjemaah, maka beroleh pahala menghidupkan seluruh malam.

7) Menunaikan solat terawih di masjid dengan niat inginkan meriah. Malanglah mereka kerana setiap amalan di kira dengan niat, jika niat utama seseorang itu ( samada lelaki atau wanita) hadir ke masjid adalah untuk meriah dan bukannya atas dasar keimanan dan mengharap ganjaran redha Allah sebagaimana yang ditetapkan oleh Nabi SAW di dalam hadith riwayat al-Bukhari. Maka, "Sesungguhnya sesuatu amalan itu dikira dengan niat". (Riwayat al-Bukhari)

8) Bermalasan dan tidak produktif dalam kerja-kerja di siang hari dengan alasan berpuasa. Sedangkan, kerja yang kita lakukan di pejabat dengan niat ibadat pastinya menambahkan lagi pahala. Justeru, umat Islam sewajarnya memperaktifkan produktiviti mereka dan bukan mengurangkannya di Ramadhan ini.

- bersambung

YB BN

YB PAS

YB PKR

YB DAP