Nuffnang

MY VOICE FOR NATION

Posted by Unknown | Posted on 11:07 PTG

Dr Shafie Abu Bakar

Posted by Unknown | Posted on 11:02 PTG

Dr Shafie Abu Bakar


`Naik Surau` Sempena Maulidur Rasul: Adun Serahkan Bantuan

Posted: 25 Jan 2013 03:20 PM PST

Salawat Hujan

Posted: 25 Jan 2013 12:36 AM PST

www.telokkemang.blogspot.com/

Posted by Unknown | Posted on 7:02 PTG

www.telokkemang.blogspot.com/


JELAJAH MERDEKA RAKYAT BERSAMA DATO' SERI ANWAR IBRAHIM DI N. SEMBILAN

Posted: 25 Jan 2013 10:57 AM PST

JELAJAH MERDEKA RAKYAT BERSAMA DATO' SERI ANWAR IBRAHIM DI N. SEMBILAN

27 JAN 2013 - AHAD

DIJEMPUT SEMUA RAKYAT HADIR BERSAMA








KONVOI JELAJAH MERDEKA RAKYAT 27 JAN AHAD

Posted: 25 Jan 2013 10:43 AM PST

JELAJAH MERDEKA RAKYAT 27 JAN AHAD

JELAJAH BERSAMA DATO SERI ANWAR IBRAHIM DAM PIMPINAN KEADILAN NEGERI SEMBILAN SERTA PEMIMPIN PAKATAN RAKYAT

KONVOI KUALA PILAH - MELANG - TEMERIS - PASIR BESAR


BERSAMA RAKYAT - TELOK KEMANG - NEGERI SEMBILAN

Posted: 25 Jan 2013 10:21 AM PST

BERSAMA RAKYAT - TELOK KEMANG - NEGERI SEMBILAN


"Membela Rakyat Agenda Pakatan Rakyat N. Sembilan"

-Kamarul Baharin Abbas-




BERBASIKAL BERSAMA RAKYAT - LUKUT - PORT DICKSON





CERAMAH PENERANGAN DEMI RAKYAT SIRUSA - BERSAMA PIMPINAN KEADILAN & PAKATAN RAKYAT









SANTAI BERSAMA ANAK MUDA - TELOK KEMANG


MENDENGAR - MENYELESAI MASALAH RAKYAT SUNGGALA

MASALAH RAKYAT DI DENGAR - TINDAKAN MEMBANTU RAKYAT - SUNGGALA



SUMBANGAN KEBAJIKAN DEMI RAKYAT - LINGGI - BAGAN PINANG - CHUAH






ZIARAH KENDURI BERSAMA RAKYAT TELOK KEMANG







MENJUNJUNG KASIH TUANKU


MANIFESTO PAKATAN RAKYAT NEGERI SEMBILAN - TONGGAK NAN SEMBILAN - SUATU PERJUANGAN MEMBELA RAKYAT



Lim Guan Eng

Posted by Unknown | Posted on 3:30 PTG

Lim Guan Eng


Cabinet should repudiate the irresponsible and unprofessional remarks by Attorney-General Tan Sri Abdul Gani Patail that no action will be taken against Perkasa President Datuk Ibrahim Ali (en/cn)

Posted: 24 Jan 2013 06:32 PM PST

Press Statement By DAP Secretary-General And MP For Bagan Lim Guan Eng In Kuala Lumpur On 24.1.13

Cabinet should repudiate the irresponsible and unprofessional remarks by Attorney-General Tan Sri Abdul Gani Patail that no action will be taken against Perkasa President Datuk Ibrahim Ali, for making the repulsive statement that the Malay version of the Bible be burned, with the flimsy excuse that the Bible had not yet been burned so where is the crime. Is the Attorney-General going to willingly let the Bible be burned first then only will he take action?

Has he not failed to do his duty to stop wrongful acts from happening?. Cabinet's should direct Tan Sri Abdul Gani to act against Ibrahim Ali in the same manner they prosecuted DAP National Chair Karpal Singh for sedition to prove that there is no double-standards but respect for equality of the law in an impartial and fair manner. By failing to do so, Cabinet shows that it condones the Attorney-General's refusal to act because BN continues to support Perkasa as a BN-friendly organization.

Why should Cabinet and Tan Sri Abdul Gani wait when there are also threats by some parties to have a Bible burning festival by distributing pamphlets to carry out such threats in Butterworth on this Sunday morning? The failure by Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak to immediately condemn Perkasa's call to burn the Bible contrasts with PR leader Datuk Seri Anwar Ibrahim statement yesterday condemning such inflammatory statements.

Instead of questioning the loud silence and failure to act by UMNO, MCA president Dr Chua Soi Lek has chosen to blame me for instigating the call by Perkasa chief Ibrahim Ali to burn the Malay-language Bible and also refused to press that action be taken against Perkasa. This is a classic case of being framed up and being a scapegoat for another person's wrongdoing.

Chua has shown that his true colours that he prefers to blame me or that action be taken against me when I talked the language of peace of harmony than act against Ibrahim Ali who uses hate and the language of violence against non-Malays and non-Muslims. DAP shall let voters decide whether BN and UMNO's support for Perkasa is justified.
LIM GUAN ENG

—-Mandarin Version —-

民主行动党秘书长兼峇眼区国会议员林冠英于2013年1月25日在吉隆坡发表的文告:

内阁必须拒绝总检察长丹斯里阿都甘尼不负责任且不专业的言论,那就是将不会对土著权威组织主席拿督依布拉欣阿里采取行动,后者发表令人反感的言论,扬言要焚烧马来文版圣经,而阿都干尼所给理由根本站不住脚,他说"圣经还没被烧,所以哪来的罪案?"。难道总检察长是想让圣经被焚烧了之后才采取行动吗?

他没有尽责阻止错误行为的发生,是不是失职?内阁必须指示丹斯里阿都甘尼对依布拉欣阿里采取行动,正如他们起诉民主行动党全国主席卡巴星煽动一样,以证明他们没有持双重标准,而是在公平及公正地尊重法律平等。然而内阁并未这么做,更显示了他们纵容总检察长拒绝采取行动,是因为国阵继续支持土权为亲国阵的组织。

正当有一些单位在分派传单,威胁说要在来临的星期日早上,在槟城北海进行焚烧圣经节,为什么内阁及丹斯里阿都甘尼还要等?首相拿督斯里纳吉没有立刻谴责扬言要焚烧圣经的土权,与民联精神领袖拿督斯里安华昨日谴责此煽动性言论的反应,成了强烈对比。

马华总会长蔡细历非但不质疑巫统不采取行动及保持缄默,反而选择责怪我进一步鼓动土权主席依布拉欣焚烧马来版圣经,而他也拒绝施压对土权采取行动。这就是典型的"黑狗偷吃,白狗当灾"。

蔡细历露出了真面目,那就是他比较喜欢在我发表和平言论时谴责我;而不是谴责依布拉欣阿里对非马来人及非穆斯林使用憎恨性及暴力语言时。行动党让选民决定,究竟国阵及巫统对土权的支持是否合理。

林冠英

Comments for Wee Choo Keong

Posted by Unknown | Posted on 1:49 PTG

Comments for Wee Choo Keong


Comment on Misleading advertisment by Proton Edar? by weechookeong

Posted: 25 Jan 2013 06:37 AM PST

Anonymous 9:20 pm

Gong Xi Fa Cai to you and family too. I also hope that Proton Group would explain why was the ads different did not state that the RM4,000 discount was for certain models only. Was this ads just a gimmick to get customers to go the Proton showroom?

Perhaps the Ministry of Domestic Trades and Consumer Affairs should also step in examine this ads to see whether it was misleading.

Thank you

Regards

wee choo keong

Comment on Misleading advertisment by Proton Edar? by Anonymous

Posted: 25 Jan 2013 05:20 AM PST

Gong Xi Fa Chai….YB…it’s look not so good…i hope proton can explain what is going around…hope..drb -hicom can give some explain…how about the people had buy..,

Direct Free Kick

Posted by Unknown | Posted on 1:24 PTG

Blog@Wengsan...博客@永山

Posted by Unknown | Posted on 11:40 PG

Blog@Wengsan...博客@永山


建议重新考虑设立雪州政府辅警杜绝罪案

Posted: 24 Jan 2013 09:08 PM PST

Kenyataan Ibrahim Ali bercanggah dengan Slogan “1Malaysia” Najib Razak dan PM perlu memisahkan dirinya daripada Perkasa

Posted: 24 Jan 2013 06:39 PM PST

Anwar Ibrahim

Posted by Unknown | Posted on 7:50 PG

Anwar Ibrahim


‘Jawatan PM Bukan Isu, Yang Penting Rakyat’

Posted: 24 Jan 2013 11:21 PM PST

Dari Sinar Online

KETUA Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah nama besar dunia politik Malaysia, malah namanya terkenal di seluruh dunia. Dikenali sebagai seorang reformis, beliau sering menggegarkan negara sejak beliau di bangku universiti lagi.

Malah karier politiknya cerah apabila dalam tempoh yang singkat, Anwar diangkat menjadi Timbalan Perdana Menteri. Namun, pada 1998, segalanya berubah, Anwar dipecat dan kemudian mengetuai barisan pembangkang. Pada Pilihan Raya Umum 2008, Pakatan Rakyat (PR) yang diketuainya berjaya memecah dominan dua pertiga Barisan Nasional (BN) di Dewan Rakyat, malah Anwar terus mengorak langkah untuk menawan Putrajaya pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13).

Ikuti wawancara eksklusif bersama Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan DR G MANIMARAN, SITI SALMI DRAHSIN dan NOOR AZURA SAHRIL dengan jurugambar SAFWAN MANSOR di pejabatnya kelmarin.

SINAR HARIAN: Selepas lima tahun PRU pada 2008, bagaimana perasaan Datuk Seri melihat suasana politik dan perkembangan dilalui Pakatan Rakyat?

ANWAR: Alhamdulillah, kerana tahap kesedaran rakyat itu meningkat walaupun iklim politik masih tidak terbuka dan demokratik, ruang media itu sangat terbatas tetapi wujud kesedaran sehingga membawa kepada kebangkitan rakyat. Itu pada saya sangat meyakinkan.

SINAR HARIAN: Pilihan raya semakin hampir, adakah Datuk Seri berasa gementar untuk hadapi PRU13 kali ini?

ANWAR: Sudah lama kita tunggu jadi dah tiba waktunya, sudah tentu kita bekerja dengan suasana yang lebih tertekan dan juga dalam beberapa aspek melelahkan. Tetapi PRU ruang berdamping secara langsung dengan rakyat dan memberikan kesempatan untuk mengungkap dasar dan menjelaskannya. Saya rasa itu suatu yang positif.

SINAR HARIAN: Apakah perkara menggembirakan yang Datuk Seri rasakan sejak lima tahun lalu. Adakah gembira dengan pencapaian PR setakat ini?

ANWAR: Walaupun perjalanannya penuh dengan onak dan getir, peristiwa di Perak, tekanan di negeri-negeri yang diperintah, pendakwaan baru terhadap saya, tetapi saya syukur Alhamdulillah, itu tidak sedikitpun mengalihkan fokus kita yang utama untuk memenuhi agenda.
Tahun ini, kita nampak prestasi dengan negeri-negeri makin mantap, kerjasama dalam Pakatan dengan pelbagai serangan, jauh lebih kukuh dan muafakat dalam isu-isu besar. Saya lihat ini perkembangan yang menggalakkan termasuk tahap dan keupayaan kita menerobos ke rantau dan daerah baru yang dahulunya sukar diterima.

Jadi itu permulaan yang sangat baik dan saya dapat kesan baik di Lahad Datu, Baram, Hulu Kelantan dan Johor. Sambutan itu sangat meyakinkan. Di sebalik kelebihan itu, pastinya ada kekurangan dengan PR atau kerajaan Negeri, bolehkah Datuk Seri kongsikan bersama?

Kalau Kerajaan Negeri, sementara langkah yang diambil itu baik, menghindar rompakan khazanah negeri, beberapa kemudahan merakyatkan ekonomi, tetapi mungkin kerana ada yang kurang pengalaman daripada segi pentadbiran, maka penyampaiannya kurang menyeluruh sehinggakan media Umno dapat menyerang hal-hal negatif dan kita tidak dapat menyampaikannya.

Bagi saya, kekalahan kita di Hulu Selangor itu ada hikmahnya, iaitu sementara kita berkuasa di negeri, tetapi ada sebahagian penduduk yang tidak mengikuti perkembangan sebenarnya dan masih bergantung kepada media Umno.

Maka kejutan itu telah menyebabkan kerajaan negeri umpamanya mengambil langkah-langkah segera untuk turun secara langsung.

Ini bagi saya cara kita respons positif terhadap apa yang kita kesan sebagai hal yang negatif.

Dari sudut PR, kerjasama antara pimpinan itu jauh lebih mantap dan muafakat dan berjalan baik, tetapi kita mengambil sedikit masa untuk kerjasama dan muafakat itu difahami di peringkat bawahan dan akar umbi. Itu dianggap sedikit kelemahan.

Keduanya, tanpa pendedahan daripada media utama, maka beberapa program kita dan kenyataan kita tidak dihadam oleh penyokong parti. Ini merupakan sedikit hambatan yang perlu diperbaiki.

SINAR HARIAN: Pada pandangan Datuk Seri, adakah PR memainkan peranan sebagai pembangkang yang baik sepanjang 5 tahun lalu?

ANWAR: Pada saya, prestasi pembangkang jauh lebih baik daripada ahli Parlimen BN. Ada satu dua yang dulunya terlalu lembap mengemukakan pandangan, tetapi telah lompat. Jadi kita telah selesai bab itu, tetapi saya tekankan ahli Parlimen itu harus menjalankan tugas mampu membahaskan dasar dan menilai projek-projek program pemerintah selain bahaskan rang undang-undang. Tetapi kalau dilihat secara keseluruhan prestasi kita, ahli Parlimen kita jauh lebih baik. Ini diakui lebih baik oleh Speaker, walaupun tidak secara umum.

SINAR HARIAN: Berdasarkan prestasi sedemikian, adakah Datuk Seri yakin PR boleh menguasai Putrajaya?

ANWAR: Saya yakin sebab pertamanya kerana dukungan rakyat dan keduanya kerana prestasi barisan pimpinan PR, termasuk prestasi di kalangan pemimpin muda DAP, Pas dan PKR. Jauh keupayaannya berbanding Umno dan BN. Itu kenyataan dan tidak dipertikai. Kita lihat pengolahan mereka di Parlimen dan luar Parlimen, penglibatan mereka dalam perbincangan isu dasar itu banyak membantu.

SINAR HARIAN: Datuk Seri dilihat menjadi formula pengikat kepada parti komponen PR. Adakah Datuk Seri melihat peranan yang dimainkan Datuk Seri sendiri?

ANWAR: Bukan sebab Anwar, saya cuma membantu menyelaraskan mesyuarat, tetapi agenda dasar bersama itu yang mengikat.

Sebab itu saya mempunyai keyakinan, PR boleh kekal. Lebih menyakinkan, kerana kita setuju formula, dasar dan perkara asas. Ada beberapa perkara kecil yang kita tidak setuju, orang kata, ini akan menyebabkan (PR) pecah.

Saya tidak nampak kita akan pecah kerana ada perbezaan pendapat sama ada Beyonce patut menyanyi atau tidak. PR akan pecah sebab itu? Tidak!

Tetapi soal yang fundamental, soal peruntukan Perlembagaan, soal dasar media yang bebas, profesionalisme polis, kebebasan badan kehakiman, dasar ekonomi, pasaran tetapi dengan penekanan kepedulian terhadap rakyat, hentikan rasuah dan penyelewengan dan ini sikap rasis dan menggunakan agama untuk menakutkan.

Ini bagi saya hal-hal dasar yang jauh lebih sukar dipersetujui daripada isu-isu yang kecil, mungkin berbangkit dari semasa ke semasa. Ini kita hadam bersama dan bahas dengan panjang dan kita bersetuju.

SINAR HARIAN: Apa cita-cita Datuk Seri dalam ikatan bernama PR? Nak jadi Perdana Menteri atau…?

ANWAR: Ya, kalau ada sokongan Insya-ALLAH. Tetapi yang lebih penting itu apakah yang kita mampu lakukan berbeza daripada keupayaan Perdana Menteri pimpinan Umno-BN. Ini bagi saya ukuran keupayaan kita.

SINAR HARIAN: Jawatan bukan isu?

ANWAR: Ya, kerana jawatan itu membolehkan kita melaksanakan pelbagai program umpamanya.

Bolehkah kita pastikan bahawa menyandang jawatan perdana menteri itu bukan ruang untuk memperkayakan keluarga atau pun kesempatan untuk merubah sistem dengan menjamin rakyat hidupnya lebih selesa? Ya, kenyataan orang politik itu mungkin dipertikai.

Tetapi kalau kita ada keupayaan membuktikan isu-isu pendidikan percuma, meringankan beban rakyat, meningkat mutu kesihatan, hal-hal itu bagi saya, impian saya. Kita boleh laksanakan dan kita boleh buktikan.

Tidak ada masalah. Kalau orang miskin Melayu yang banyak terlantar, tidak terbela, tapi mereka rasa selesa kerana dasar Melayu itu memang diungkapkan.

Jadi rasa selesa. Walaupun dia berada dalam keadaan paling miskin, rumah paling robek, bendera BN paling besar. Itu kerana dia tidak dapat menangkap isu-isu yang kita bangkitkan.

Jadi kita hendak beri ruang kepada orang-orang ini supaya tidak diabaikan dan tidak dikhianati amanahnya.

SINAR HARIAN: Salah satu serangan ke atas Datuk Seri sejak lima tahun lalu dan lebih kuat tiga tahun ini, mereka kata PR kerana seorang yang bernama Datuk Seri Anwar Ibrahim yang bercita-cita hendak jadi perdana menteri dan ia berterusan, apa pandangan Datuk Seri?

ANWAR: Ya lah kerana dia rasa mengikut tafsirannya itu, kehadiran Anwar itu membantu PR, membantu melemahkan Umno-BN. Orang sudah tak nak dengar, nak buat macam mana. Jadi kutuklah saya. Bukan tiga tahun, 15 tahun lalu pun begitu.

Apakah saya tidak punya maruah, (Presiden PKR, Datin Seri) Wan Azizah (Wan Ismail), anak-anak tidak merasa sedih? Ya, kami ada. Tapi kita kena terima dengan sabar apa yang kita lalui kerana apa yang kita lawan ini, siapa? Perasuah besar. Bila kita bercakap tentang dasar elektrik IPP, yang kita kritik siapa? digabungkan kekayaannya puluhan bilion ringgit. Gabung lagi dengan kekuatan Umno, dengan kerajaan, saudara, gabung ini, tak terlawan kita dalam keadaan biasa. Ini cerita David and Goliath.

Tetapi kita harus dedahkan. Kalau kita tidak hebohkan begini, siapa tahu? Bahawa perjanjiannya sekian, mereka untung berbilion, kadar elektrik naik orang tak tahu. AES kalau kita tak bangkitkan, siapa (tahu). Semua apabila kita bangkitkan ialah subahat kaitan kepentingan di antara penguasa iaitu ahli politik dengan konglomerat yang kaya. Ia merentas kaum.

PRU13, rakyat akan mengundi untuk menentukan kerajaan. Tapi menurut Profesor Datuk Dr Shamsul Amri Baharudin, PRU13 pertarungan personaliti antara Datuk Seri Najib dan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Saya tidak hendak komen tentang beliau, tetapi kalau beliau profesor, beliau patut baca agenda kami. Mana-mana pertarungan tentunya orang akan tengok pimpinan, tetapi orang tengok juga dasar.

Orang tengok harga minyak, orang tengok harga barang, dasar ekonomi, orang tengok isu konflik yang berlaku, tak akan ada sebahagian orang Cina yang tidak menyokong BN sebab Anwar, orang Melayu sokong Pas sebab Anwar, tak betul. Logika itu tidak terpakai dalam teori dan politik. Kalau dia kata bahawa faktor pimpinan itu boleh mempengaruhi, adalah kemunasabahannya.

SINAR HARIAN: Bagaimana peluang PR? Rafizi sudah bercakap, Saifuddin sudah, Pas pun sudah, Datuk Seri punya ukuran peluang kemenangan macam mana?

ANWAR: Ya, ia sukar. Kita belum beres tentang pilihan raya yang bersih. Masih jadi isu dan sidang Parlimen terakhir, saya kemukakan bukti penipuan angka berdasarkan buku terakhir nama pengundi SPR. Jadi ada masalah. Kemudian, Selangor lakukan tinjauan umum menemui 138,000 yang tidak dapat dikenal pasti berdasarkan alamat yang diberikan kerana orang itu tidak ada di alamat yang berkenaan. Jadi maknanya langkah penipuan itu akan diteruskan.

Tapi saya masih yakin dan media masih belum berubah walaupun menteri penerangan ada menyebut bahawa akan ada ruang untuk menerangkan manifesto, bebas apa? Lepas ini syarat itu, syarat ini, maknanya kebebasan media bagi menteri penerangan ini adalah peluang mengungkapkan sedikit tentang manifesto.

Kita ini di zaman apa? Jadi itu menunjukkan sikap keangkuhan. Ini "listen, listen, listen", gejala peraturan autoritarian baik di universiti, baik di media, itu dia yang kamu dengar dan dalam istilah Inggerisnya "condescending" (meninggikan diri), memberi arahan dan tidak memberikan ruang tapi dengan semua keterbatasan ini, 2008 kita di Semenanjung, kita sudah capai majoriti mudah. Kita tewas teruk di Sabah Sarawak.

Saya yakin Insya-ALLAH, kita bukan sahaja dapat memperkukuh kawasan yang kita kuasai sebelum ini termasuk Perak, di Kuala Lumpur 10 daripada 11 dan kita boleh terus menawan Negeri Sembilan, boleh bertapak kuat di pantai barat Johor dan beberapa kawasan Sabah Sarawak itu tidak ada yang menyangkal kita menembusi beberapa kawasan menewaskan apa yang dahulunya kubu-kubu Umno-BN. Maknanya ada kebebasan dan Sinar Harian adalah satu media yang memberi kebebasan penuh tanpa dipanggil pegawai Kementerian Dalam Negeri setiap kali Anwar muncul di muka depan akhbar.

Ataupun dalam hal ini setiap kali Ketua Pembangkang yang baru, Datuk Seri Najib keluar di muka depan Sinar kemudian, Kementerian Dalam Negeri yang baru tidak mungkin memanggil dan memberi amaran.

Itu petanda PR akan berada di Putrajaya pada 2013?

Insya-ALLAH. Sekurang-kurangnya untuk media ini, kita mesti bebas. Ini yang kita kena dapat melihat, batalkan lesen, batalkan gangguan, undang-undang ada, kalau anda fitnah, ikut proses mahkamah. Apa urusan politik untuk menahan?

Kadang-kadang pegawai, saya tahu pegawai-pegawai ini, editor beritahu saya, hari ini berita keluar, pegawai ini akan panggil akan panggil dan tanya, "Kenapa dengan u ni, kenapa kamu sokong pembangkang?".

SINAR HARIAN: Kalau PR menang, berapa kerusi yang selesa dan yakin?

ANWAR: Saya tak buat kiraan ikut kerusi. Asalkan menang, Alhamdulillah.

SINAR HARIAN: Ada yang kata tipis?

ANWAR: Tak terlalu tipis. Insya-ALLAH. Satu lagi yang sering disebut ialah apabila PR menang dalam pilihan raya, kuasa Melayu akan terhakis.

Kuasa pemimpin Umno, kuasa rasuah, bukan sahaja terhakis, tapi akan hilang. Tapi kuasa Melayu umum tidak akan terjejas. Kita tidak akan bertolak ansur. Malah kalau pendapat saya, saya jelaskan dalam pimpinan Pakatan Rakyat secara umum, saya mahu tahap penguasaan orang Melayu itu jauh lebih baik daripada di bawah pencapaian Umno selama lebih 50 tahun dan ini terpakai kepada semua jenis persekolahan Melayu, Inggeris, Cina, Tamil, tanpa syarat kerana inilah bahasa kebangsaan yang telah pun disepakati dalam Perlembagaan.

Kemudian yang lain-lain seperti soalnya pendidikan bahasa Inggeris, saya tidak ada masalah. Soal Islam, penghayatan Islam, mengimarahkan masjid, memastikan undang-undang dan peraturan itu dikemaskan, soal membanteras rasuah yang patut, soal kepedulian terhadap masyarakat yang dihina, terpinggir dan miskin, Muslim atau bukan Islam, ini penghayatan Islam yang patut kita ketengahkan bahawa pimpinan itu adanya amanah untuk tidak merompak kekayaan negara.

Apa sebab kita umpamanya selain daripada Nabi Muhammad SAW sebagai contoh terbaik, apa sebabnya kita selalu hebahkan sumbangan Umar Abd Aziz sebagai sebagai khalifah utama dari segi tatakelola yang adil dan bijak?

Justeru, kerana ia tidak menyalah guna kuasa. Kalau ini dilakukan siapa yang akan mendapat manfaatnya paling banyak? Orang Melayu. Kalau saya katakan pendidikan percuma, siapa yang paling banyak dapat? Siapa yang paling miskin dari segi jumlah? Orang Melayu.

Golongan mana yang dapat meningkat keupayaan mereka daripada tahap hidup yang rendah di rumah asal mereka kepada peningkatan yang lebih baik? Itu dengan sosial mobiliti, dengan pendidikan bermutu dan juga dengan pendidikan percuma.

Tetapi apakah dengan membantu mengangkat martabat Melayu majoriti ini hanya dengan menafikan kemudahan kepada individu India miskin atau Cina miskin? Saya jawab tidak. Saya boleh angkat bersama, kita tolong semua.

Walaupun di kalangan masyarakat India itu memang tahap sosioekonomi itu amat parah. Tetapi jumlah mereka masih kecil berbanding dengan Melayu dan Bumiputera di Sabah Sarawak. Jadi kita berfaedah.

Saya kalau ada RM10 bilion yang digunakan sekarang untuk Dasar Ekonomi Baru, memperkayakan kroni, caj elektrik lebih, caj AES, pelbagailah. Gula naik semua. Untung berapa syarikat? Kalau saya ada RM10 bilion itu, saya akan agihkan kepada yang di bawah.

Bagaimana pendidikan percuma? Bagaimana kos barangan yang lebih rendah? Bagaimana pendapat gaji yang minimum? Ini soal kita, ini tuduhan Pas akan khianati Islam, Anwar akan khianat Melayu, ini hanya slogan murahan sahaja.

Betapa pun Pas itu sebagai parti politik dengan kerjasama bersama-sama Keadilan dan DAP, soal Islam mereka konsisten. Saya tahu dalam mesyuarat Pakatan Rakyat, mereka sentiasa mengingatkan dasar akhlak dan Islam yang harus difahami dan disepakati dalam program-program dan kerangka besar Pakatan Rakyat.

DAP tentunya ada pendirian tentang demokratik, prinsip meritokrasi. Dan saya dalam Keadilan, apatah lagi sebagai seorang Muslim, saya tidak berganjak dalam soal ini. Jadi kalau soal Melayu ini kalau dikatakan Umno itu berjaya, hanya dari sudut slogan politik, kuasa tetapi dari sudut program, kepedulian di bawah, kita kena ingat berdasarkan fakta berapa jumlah saham Bumiputera? RM22 bilion.

Berapa yang dapat melepas bil akhir sekarang, RM2 bilion. Berapa yang diambil oleh keluarga menteri, keluarga pimpinan Umno? Berapa permit teksi yang diberikan? Berapa yang diperolehi oleh orang Melayu di bawah dan berapa yang diberikan kepada pemimpin di atas?

Berapa permit AP yang diberikan untuk kelapa sawit? Siapa yang dapat? Kita boleh teruskan "ad nauseam" dan ia akan membuktikan bahawa apa yang disebut sebagai program Melayu itu memberi manfaat kepada kelompok kecil.

Saya tidak pernah menafikan ada program yang memberi manfaat kepada masyarakat Felda, pembangunan luar bandar,UiTM, ada. Saya tidak nafikan. Kita tidak semestinya ganggu.

Kita tidak akan ganggu Felda melainkan perjalanannya supaya jangan ada rasuah. Kita tidak akan ganggu UiTM melainkan mengangkat kedudukan dan mutu pendidikan UiTM dan tidak menjadikannya sebagai bahan propaganda murahan untuk merendahkan keupayaan anak-anak seperti "listen,listen,listen".

Siri Jelajah Merdeka Rakyat Dato’ Seri Anwar Ibrahim Ke Negeri Sembilan

Posted: 24 Jan 2013 10:48 PM PST

27 Januari 2013 (Ahad)

1) 5.00 – 7.00 ptg – Hi-Tea / Majlis Penutup Dialog Ekonomi & Sosial
Lokasi: Jalan Melang, Kuala Pilah (Sebelah Pasaraya Econsave)

2) 7.15 malam – Solat & Tazkirah Maghrib
Lokasi : Masjid Kampung Temeris, Jelai, Bahau

3) 8.30 malam- Jamuan Makan Malam & Ceramah
Lokasi: Rumah Mantan Ketua Kampung Temeris,
Jalan Bahau, Kuala Pilah

4) 9.00 -12.00 malam – Ceramah Perdana Merdeka Rakyat
Lokasi: Pekan Pasir Besar, Gemas

5) Barisan Penceramah:
i. YB Dato' Seri Anwar Ibrahim
ii. YB Dato' Seri Panglima Lajim Ukin
iii. YB Dato' Kamarul Bahrin Abbas
iv. YB Anthony Loke Siew Fook
v. YB Taufik Abdul Ghani

[PRESS RELEASE] Meeting with His Excellency, Luc Vandebon the EU Ambassador

Posted: 24 Jan 2013 09:19 PM PST

We welcome the visit by His Excellency Luc Vandebon, the European Union Ambassador and his team. Since 2010, the EU has had seven rounds of negotiations with the Malaysian government. The process has slowed down in the run up to the general elections but it is meant to resume after the general election.

Their presentation today to the Pakatan Rakyat leaders and Members of Parliament was informative. They raised various economic issues that are of importance to the EU and we will take these views and positions into consideration.
Malaysia is a trading nation and effective measures need to be adopted to enhance trade and investment. Thus, we will direct the Pakatan Rakyat Economic Secretariat to urgently look into the matter. We will engage with our industry sectors for their feedback. Our general philosophy on the matter is to adopt the principle of free trade with fairness and a level playing field.

We are glad to hear that the EU is fully supportive of ASEAN integration. We agree that the various bilateral FTAs with our friends in ASEAN can be positive building blocks towards the EU-ASEAN FTA. We are also delighted to hear that the EU stands ready to work with any democratically elected government and that it plans to resume the negotiation process immediately after the general election.

ANWAR IBRAHIM
LEADER OF THE OPPOSITION

:: cina islam | 2011 ::

Posted by Unknown | Posted on 7:35 PG

:: cina islam | 2011 ::


Bila lemah banyak salah laku Umno terdedah

Posted: 25 Jan 2013 12:22 AM PST

13 Rabi'ul Awal 1434 H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Rakyat Malaysia beruntung apabila Umno BN lemah, kerana banyak kejahatan dan penyelewengan harta rakyat akan terbongkar.

AJK PAS Pusat, Idris Ahmad berkata, Selangor adalah negeri yang boleh dirujuk kerana pendedahan demi pendedahan telah dibuat oleh pimpinan Pakatan Rakyat terutama tanah yang membabitkan pemimpin Umno.

Katanya, sehingga kini terdapat 24 keping tanah di Selangor yang diberi, seperti yang didedahkan oleh Ng Suee Lim, Adun Sekincan.

Tambahnya, terbaru didedahkan tanah seluas empat ekar di Seksyen 25 Shah Alam, hanya dibayar dibayar premium sebanyak RM1,000 seekar sedangkan harga pasaran RM700,000.

"Semuanya diambil atas nama 'Hidup Melayu' akhirnya Melayu merempat di negara sendiri," katanya dalam satu kenyataan.

Beliau berkata, apabila Umno lemah, terbongkar RM40 juta kepada Umno Sabah oleh tauke balak Michael Chia untuk wang sumbangan politik.

Katanya lagi, rahsia kekayaan misteri anak Tan Sri Nazri Aziz yang masih muda memakai kereta Hummer yang bernilai RM459,000 atas nama Michael Chia juga terdedah

Rakyat juga, ujarnya dapat mengetahui suami Datuk Seri Shahrizat Jalil mendapat projek NFC sebanyak RM250 juta.

Selain itu, katanya rahsia hutang Tan Sri Tajudin Ramli sebanyak RM589 juta dihapus kira juga terbongkar.

Terdedah juga, katanya Raja Farhana Raja Nong Chik mendapat projek membina Institut Kemahiran Belia Negara Bandar Penawar Johor bernilai RM30.8 juta.

Selain itu, katanya rakyat dapat maklumat Ikhwan anak Datuk Jamaludin Jarjis memperolehi projek radar di Lapangan Terbang Subang sebanyak RM128.4 juta.

"Harga kamera laser Digicam (kamera polis) berharga RM173,385 seunit terbongkar, sedangkan harga sebenar RM15,000 hingga RM19,000 sahaja.

"AES ditangguhkan kerana Umno lemah dan Pakatan Rakyat kuat," ujarnya lagi.

Beliau berkata, apabila Umno lemah terdedah bagaimana projek IC biru di Sabah yang berlaku di zaman Tun Mahathir.

Katanya lagi, apabila Umno lemah banyak kelemahan SPR yang terbukti menjadi lembu yang dicucuk hidung oleh Umno BN.

Rakyat, ujarnya boleh ketahui bagaimana pemimpin Umno Kedah menggunakan Seri Temin Development Corporation (M) Sdn Bhd (STDC) untuk penginapan di Perhimpunan Agung Umno.

"Patutlah Umno takut sangat hilang kuasa, bimbang banyak lagi senarai salah laku mereka akan terdedah.

"Cuba bayangkan jika kerajaan pusat tumbang kepada Pakatan Rakyat maka banyak lagi misteri yang tersembunyi akan terdedah," katanya.

Itulah sebabnya, kata beliau Tun Mahathir siang malam mempertahankan Umno BN supaya jangan tumbang.

harakah/-

Tapisan calon: PAS Perak persoal MB mana terlibat

Posted: 25 Jan 2013 12:21 AM PST

13 Rabi'ul Awal 1434 H. [MOD] -

IPOH: Badan Perhubungan PAS Negeri Perak amat prihatin dalam menunggu keputusan Cawangan Tapisan Keutuhan, Bahagian Pengurusan Rekod dan Teknologi Maklumat, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang melaporkan kegagalan beberapa pimpinan bertaraf menteri di dalam ujian tapisan yang dilakukannya.
Laporan berita SPRM menyebut beberapa orang menteri mempunyai masalah dengan undang-undang juga melibatkan seorang menteri besar.

"Persoalan awal kami, adakah ia melibatkan Menteri Besar Negeri Perak?" tanya Ketua Penerangan PAS negeri, Dr Ahmad Nuri Al-Amin dalam satu kenyataan.

Katanya, ini ekoran beberapa laporan SPRM yang telah PAS negeri buat termasuk isu projek perhotelan di Rumah Perak, Batu Feringgi, Pulau Pinang di samping beberapa pendedahan lain di dalam persidangan Dun oleh Datuk Seri Ir Mohammad Nizar Jamaluddin baru-baru ini yang melibatkan pegawai khas menteri besar.

"Kami konsisten daripada awal laporan SPRM ini dibuat meminta agar disegerakan siasatan terhadap isu ini bagi 'membersihkan' nama menteri besar," ujarnya.

harakah/-

Konflik Umno Johor, rakyat perlu buka mata

Posted: 25 Jan 2013 12:12 AM PST

13 Rabi'ul Awal 1434 H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Rakyat Johor diseru menilai sendiri berhubung konflik dalaman yang melanda Umno negeri itu demi masa depan mereka.

Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub berkata pergeseran dalaman Umno di Johor itu diperingkat kronik termasuk hilang kepercayaan kepada menteri besar Datuk Abdul Ghani Othman itu sendiri.

Sebuah akhbar semalam melaporkan, sebahagian besar cawangan parti di Pasir Gudang menutup bilik gerakan kerana kecewa dengan tindakan Abdul Ghani yang masih belum memberi hak milik tanah kepada penduduk setinggan.

Laporan berkenaan memetik kenyataan pegerusi tetap Umno bahagian tersebut, Abu Bakar Alibi yang mendakwa lima bilik gerakan ditutup dan empat lagi dijangka mengambil tindakan sama menjelang pilihan raya.

"Kegagalan Abdul Ghani dalam mempertahankan kampung-kampung melayu dan juga tanah menyebabkan orang-orang Melayu di sana akan kehilangan tanah mereka.

"Kampung-kampung Melayu juga semakin terpinggir apabila kerajaan negeri gagal memberi jamin untuk mempertahankan hak mereka, apabila Umno lebih mementingkan pembangunan dari menjamin hak orang Melayu terutama dalam isu tanah," kata Salahudin.

Menurut beliau lagi, isu pengambilan tanah yang diperjuangkan PAS terutamanya di Pengerang membuktikan bahawa isu tanah adalah isu serius di negeri itu.

Ianya juga membuktikan kegagalan Umno BN negeri itu membela nasib rakyat termasuk ahli Umno sendiri berhubung isu itu.

Sebelum ini, Ketua Penerangan Umno Malaysia, Datuk Ahmad Maslan didakwa mengeluarkan amaran kepada pemimpin akar umbi di Pasir Gudang yang menutup bilik gerakan tersebut.

Ahmad berkata tindakan tegas akan diambil terhadap ahli Umno yang melakukan sabotaj ke atas parti dalam pilihan raya umum akan datang.

harakah/-

Dakwah secara santai

Posted: 25 Jan 2013 12:08 AM PST

Joseph (kiri) mengambil peluang untuk mendengar dakwah yang disampaikan oleh pendakwah dari IPSI.13 Rabi'ul Awal 1434 H. [MOD] -

Joseph (kiri) mengambil peluang untuk mendengar dakwah yang disampaikan oleh pendakwah dari IPSI.
Kamarudin (tengah) ketika ditemubual mengenai program yang dijalankan..
Kamarudin (tengah) ketika ditemubual mengenai program yang dijalankan..
 
PANTAI CHENANG - Bersempena sambutan hari kelahiran junjungan besar Nabi Muhammmad SAW pada 12 Rabiul'Awal 1434 Hijrah, Pertubuhan Sukarelawan Sosial dan Dakwah Langkawi (LANDAS) dengan kerjasama Pertubuhan Penyebaran Islam Malaysia (IPSI) mengadakan program dakwah berbentuk tazkirah.

Pertemuan secara santai itu bertujuan  memberi maklumat tentang kebesaran ALLAH dan kemuliaan Nabi Muhammad SAW kepada masyarakat dan juga tidak ketinggalan pelancong asing.

Presiden IPSI, Kamarudin Abdullah berkata, objektif utama adalah memberi kefahaman kepada masyarakat tentang keindahan Islam dan Rasul terakhir bagi umat manusia.

"Kita mendapat respons yang cukup positif daripada pelancong Kanada, Amerika, United Kingdom dan sebagainya.

"Kesemuanya bersikap terbuka untuk mendengar mengenai hari kebesaran Nabi kita ini," katanya.

Program yang dijalankan sekitar Pantai Chenang bermula dari Grand Beach Motel menyasarkan pelancong asing.

Kamarudin berkata, pelancong diberikan bunga dan buku mengenai kemuliaan Nabi Muhammad SAW oleh petugas dan pendakwah yang mengikuti program itu.

Pelancong dari Scotland, Joseph Atkinson, 56, berkata, dia tiada masalah untuk mendengar lebih lanjut isi kandungan program itu.

"Kisah kebesaran Nabi Muhammad dan Islam menarik perhatian saya.

"Ia saya umpamakan sebagai satu ilmu yang dikongsi bersama walaupun kita berlainan budaya dan agama.

"Pada pandangan saya aktiviti seperti ini baik agar pemahaman tentang Islam dapat difahami sepenuhnya," katanya.

Pengerusi LANDAS, Mohd Ali Abdullah berkata, seramai 15 pendakwah dan sukarelawan ahli-ahli LANDAS bergabung tenaga menggerakkan dakwah di sepanjang persekitaran Pantai Chenang.

"Kami hanya menjalankan tugas untuk sama-sama berdakwah kepada mereka-mereka ini, yang selebihnya kita serahkan kepada ALLAH SWT, moga pintu hidayah dibuka kepada mereka yang mendengar seruan ," katanya.

sinar/-

Sindiket Jual Bayi Terbesar Tumpas

Posted: 25 Jan 2013 12:06 AM PST

13 Rabi'ul Awal 1434 H. [MOD] -

Antara sijil kelahiran asli yang turut dirampas.
GEORGE TOWN: Polis Pulau Pinang berjaya membongkar satu sindiket penjualan bayi terbesar di negara ini selepas menahan 33 suspek dan menyelamatkan sembilan kanak-kanak berusia di antara dua bulan hingga lapan tahun.

Seorang doktor dari sebuah hospital swasta di sini dan seorang pekerja di Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) antara yang ditahan termasuk dalang di negeri ini, Perak dan Kedah.

Polis merampas 19 telefon bimbit, dua kereta, lima kad Mykid, 18 kad perubatan, 14 sijil kelahiran asli dan wang tunai RM15,000 dari suspek yang berusia antara 23 dan 62 tahun.

Dalang sindiket tersebut adalah seorang wanita berusia dalam lingkungan 50-an yang dalam tahanan polis.
Ketua Polis Pulau Pinang, Datuk Abdul Rahim Hanafi berkata, sindiket tersebut yang menjual bayi dan kanak-kanak pada harga RM18,000 dan RM30,000 aktif dalam kegiatan itu sejak 2009.

Katanya, polis menubuhkan pasukan khas dengan disertai 25 pegawai selepas menerima satu laporan pada bulan lalu mengenai seorang wanita asing menjual bayi berusia 40 hari pada harga RM4,300.

"Melalui operasi yang dinamakan Ops Pintar Sayang, kami berjaya menyelamatkan sembilan kanak-kanak dari keluarga angkat yang membeli mereka. Kanak-kanak itu dipercayai terdiri daripada warga Thailand, Indonesia dan Bangladesh," katanya kepada pemberita di ibu pejabat polis kontinjen di sini.
Beliau turut menyiarkan gambar kanak-kanak tersebut kepada media.

Nama dan gambar kanak-kanak terbabit dilindungi di bawah Seksyen 15 Akta Kanak-Kanak.
Kanak-kanak tersebut dibawa ke rumah perlindungan dan berada dibawah jagaan polis.

Abdul Rahim berkata, modus operandi kumpulan terbabit adalah mensasarkan wanita warga Thailand dan Indonesia yang hamil luar nikah serta mengalami masalah kewangan.

"Wanita tersebut akan dibayar RM2,500 dan RM4,500 bergantung kepada jantina dan fizikal rupa paras bayi yang dilahirkan.

"Namun mereka akan menjual bayi tersebut kepada pasangan yang sukar mendapat anak bersama-sama dengan sijil kelahiran asli pada harga RM18,000 dan RM30,000," katanya.

Beliau berkata, hasil siasatan mendapati pekerja JPN tersebut terlibat mengeluarkan sijil kelahiran asli kepada keluarga angkat, berdasarkan bangsa bayi itu.

Bayi warga Thailand akan dijual kepada pasangan Cina manakala bayi warga Indonesia kepada keluarga Melayu dan bayi warga Bangladesh kepada pasangan India.

Menurutnya, polis juga sedang menyiasat sama ada terdapat pekerja JPN lain yang terlibat dengan sidiket tersebut.

mstar/-

NGO lapor ke Jawi bantah filem tamil hina Islam

Posted: 25 Jan 2013 12:04 AM PST

13 Rabi'ul Awal 1434 H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Pertubuhan Kebajikan An-Nasr hari ini membuat laporan di Jabatan Agama Wilayah Persekutuan (JAWI) berhubungan dengan sebuah filem Tamil, Vishwaroopam lakonan Kamal Hassan kerana didakwa menghina komuniti Islam.

Pengerusinya, Salim Hassan ketika dihubungi Harakhdaily mendakwa filem tersebut sudah pun dihalang penayangannya di beberapa negera seperti Singapura, Sri Lanka dan UEA namun ia terus ditayang di negara ini.

"Kita telah membuat satu laporan di JAWI pagi ini mengenai sebuah filem Tamil yang didakwa telah menghina komuniti Islam, perkara ini akan disiasat oleh pihak JAWI sebelum mereka mengambil tindakan.

"Walaupun beberapa negara telah pun menghalang penayangan filem tersebut, namun Malaysia masih lagi meneruskan tayangan di seluruh negara," jelasnya.

Beliau mendakwa, filem tersebut telah mengambarkan bahawa umat Islam sebagai penganas kerana ajaran yang ditunjukkan dalam Al-Quran.

Mahkamah Tinggi Madras masih menggantung filem ini sehingga 28 Januari ini dan akan menonton sendiri filem itu pada 26 Januari sebelum membuat keputusan.

"Adalah amat memalukan apabila Malaysia dijadikan sandaran penerbit India apabila kes tersebut dibawa ke mahkamahdengan mempersoal kenapa Malaysia sebuah negara Islam pun membenarkan penayangan filem tersebut tetapi tidak di Sri Lanka (India)," katanya.

Sementara itu, bererapa NGO akan berkumpul di Dataran Merdeka pada jam 2.30 petang ini sebelum berarak ke Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan bagi penyerahan memorandum.

harakah/-

Kronologi Pegawai HEP pukul pelajar Perak Mesir

Posted: 25 Jan 2013 12:04 AM PST

13 Rabi'ul Awal 1434 H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Pada 19 Januari lalu, para pelajar Perak di Mesir dikejutkan dengan perilaku Pegawai Hal Ehwal Pelajar (HEP) Perak di negara itu yang telah melakukan satu tindakan yang kurang profesional bermula dengan mengunci surau Wisma Darul Ridzuan B dengan tanpa ada apa-apa perbincangan.

"Perkara ini disedari apabila beberapa orang pelajar yang ingin mengadakan mesyuarat di tempat tersebut mendapati pintu surau telah dikunci," tulis Yang Dipertua Keluarga Pelajar-pelajar Islam Perak Mesir sesi 2012/2013, Muhammad Hanif Abdullah di dalam blog http://kpipm64.blogspot.com.

Katanya, setelah gagal mendapat respons yang baik dari pihak HEP Perak, beberapa orang pelajar terpaksa mencari inisiatif lain bagi membuka pintu tersebut dengan baik.

Menurutnya lagi, setelah beberapa minit mesyuarat dijalankan, secara tiba-tiba pegawai HEP Perak bertindak dengan menghalau semua ahli mesyuarat daripada menggunakan surau tersebut.

harakah/-

Cemas hampir dihempap pokok

Posted: 24 Jan 2013 11:54 PM PST

13 Rabi'ul Awal 1434 H. [MOD] -


Sarojah (duduk, tengah) melihat sisa pokok yang tumbang ke dalam rumahnya.
Sarojah (duduk, tengah) melihat sisa pokok yang tumbang ke dalam rumahnya.
Meja makan hanya beberapa meter dari tempat kejadian.
Meja makan hanya beberapa meter dari tempat kejadian.
 
TAWAR - Selera seorang penduduk ketika menikmati buah pisang terbantut setelah beberapa dahan dan batang pokok menghempap kediamannya kira-kira jam  5.30 petang di Kampung Baru Pekan Tawar di sini, kelmarin.

Ketika kejadian, Sarojah Hang Chuen Seng, 48, sedang menikmati pisang yang diberikan oleh jirannya sebelum dikejutkan dengan kejadian itu.

Menurutnya, dia terkejut setelah dahan pokok bersama beberapa pokok tumpang jatuh dan menembusi bumbung rumahnya.

"Dahan pokok hampir terkena diri saya, jarak tempat kejadian hanya beberapa meter dari meja makan," katanya kepada Sinar Harian.

Menurutnya, dia terus melarikan diri ke rumah jirannya bagi mendapatkan bantuan selain bimbang berlaku kejadian yang lebih buruk.

"Saya memang takut, tambahan pula hanya saya seorang saja di rumah ini. Saya tiada anak dan suami pun sudah meninggal beberapa tahun lalu.

"Jadi, saya seorang sahaja yang menetap di rumah ini. Saya tiada orang lain melainkan jiran-jiran di kawasan ini," katanya.
Katanya, beberapa bahagian bumbung rumahnya rosak teruk dalam kejadian itu.

"Hari ini (kelmarin) saya tumpang tidur di rumah jiran, saya masih bimbang dengan kejadian ini tambahan pula keadaan cuaca yang tidak menentu," katanya.

Sementara itu, Ketua Pemuda PPP Kedah, A Maniwel berkata, pihaknya akan memanjangkan masalah tersebut kepada pihak berkenaan.

"Kita akan meneliti bantuan yang diberikan berikutan mangsa tidak mempunyai pendapatan dan hanya bergantung dengan wang Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) mendiang suaminya," katanya semasa melawat keadaan mangsa.

Hadir sama, Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Persekutuan (JKKKP) Sulaiman Ahmad dan Jawatankuasa Kelab Putera 1 Malaysia, R Karthik.

sinar/-

[PANAS] 2 Menteri, 1 MB, 1KM Gagal Ujian Saringan SPRM, Dinasihat Tak Tanding PRU13

Posted: 24 Jan 2013 11:15 PM PST

13 Rabi'ul Awal 1434 H. [MOD] -


Beberapa parti politik dijangka terpaksa menggugurkan nama-nama besar daripada menjadi calon mereka dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13).

Pengguguran itu tidak boleh dielakkan kerana beberapa tokoh itu gagal dalam ujian tapisan yang dilakukan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) kerana mempunyai masalah dengan undang-undang.

Antara nama-nama besar yang disebut sebagai mereka yang dijangka tidak akan dicalonkan semula akibat masalah berkenaan ialah seorang menteri besar, seorang ketua menteri dan dua pemimpin tinggi sebuah parti.

Difahamkan, perkembangan terbaru ini disedari setelah urusan awal tapisan senarai calon yang diserahkan beberapa parti kepada SPRM untuk tapisan menjelang PRU13 selesai, baru-baru ini.

Menurut sumber yang boleh dipercayai, ratusan nama calon sudah diserahkan kepada SPRM dan berikutan tapisan yang dilakukan, beberapa nama-nama besar telah gagal saringan.

Berdasarkan hasil ujian tersebut, parti-parti yang terlibat telah dinasihatkan tidak meletakkan nama-nama besar yang bermasalah itu sebagai calon mereka.

Maklumat yang diterima Sinar Harian menunjukkan nama-nama besar yang gagal ujian tapisan tidak boleh diletakkan sebagai calon dan jika dicalonkan juga, ia akan memberi implikasi kepada parti terbabit.

Ketika dihubungi Sinar Harian, Timbalan Ketua Pesuruhjaya SPRM (Operasi), Datuk Mohd Shukri Abdul enggan memberi sebarang komen mengenai perkara tersebut.

Beliau sekadar menegaskan bahawa Cawangan Tapisan Keutuhan, Bahagian Pengurusan Rekod dan Teknologi Maklumat SPRM masih membuat tapisan ke atas senarai calon yang dihantar parti-parti politik.

Katanya, parti-parti yang akan meletakkan calon dalam PRU13 masih terus menghantar nama-nama calon masing-masing untuk tapisan dan ada yang akan terus menghantar senarai tersebut walaupun selepas Parlimen dibubarkan nanti. -SH

Berang diadu pada ibu

Posted: 24 Jan 2013 11:14 PM PST

13 Rabi'ul Awal 1434 H. [MOD] -

pix_topright

Gombak: Hanya kerana sebuah telefon bimbit, seorang pemandu van putus urat tangan kanan dan menerima empat jahitan di telinga kiri selain patah kedua-dua tangan selepas diserang seorang lelaki yang tiba-tiba mengamuk sebaik mendapat tahu mangsa berjumpa ibunya, kelmarin.

Kejadian tidak diduga itu berlaku ketika mangsa, Mustafa Bahak, 48, bertemu ibu lelaki itu di rumahnya di Selayang Baru, di sini kira-kira jam 6.30 petang untuk mengadu perbuatan anak wanita terbabit yang mencuri telefon bimbit miliknya.

Ketika itu, lelaki berusia 28 tahun itu baru pulang dan sebaik mendapati mangsa berada dalam rumahnya, lelaki itu terus naik angin dan mengunci pintu pagar rumah sebelum menyerang mangsa dengan parang.

Malah, mangsa yang cedera ditetak cuba menyelamatkan diri dengan berlari melompat pagar rumah namun gagal sebaliknya terjatuh ke dalam longkang dan tidak sedarkan diri sebelum diselamatkan orang awam yang menyaksikan kejadian itu dan menghantarnya ke Hospital Selayang.

Mustafa berkata, kejadian bermula apabila telefon bimbitnya hilang Isnin lalu ketika berkunjung ke kedai makan bersama rakan di Selayang, kira-kira jam 11 malam.

metro/-

Pesawat hilang di Antartika, nasib 3 lelaki belum diketahui

Posted: 24 Jan 2013 10:54 PM PST

Pesawat hilang di Antartika, nasib 3 lelaki belum diketahui13 Rabi'ul Awal 1434 H. [MOD] -
 
Pesawat Hercules C130 masih gagal dikesan akibat ribut salji di di Antartika.
 
WELLINGTON - Tiga lelaki warga Kanada dipercayai hilang di Antartika selepas pesawat kecil dinaiki hilang.

Jurucakap pihak berkuasa tempatan berkata, misi mencari dan menyelamat kesemua mangsa giat dilakukan.

"Mereka dilaporkan hilang malam kelmarin dalam penerbangan dari Kutub Selatan ke pangkalan Itali di Terra Nova Bay," katanya.

Menurutnya, satu pemancar kecemasan diaktifkan di kawasan pergunungan.

"Pasukan penyelamat masih gagal mencari lokasi pesawat Twin Otter tersebut," katanya.

Sementara itu, Koordinator Misi Mencari dan Menyelamat New Zealand, Mike Roberts, berkata, pesawat Hercules C130 dikesan di pergunungan Queen Alexandra, namun tiada bangkai pesawat ditemui.

"Keadaan cuaca yang buruk menyukarkan lagi misi mencari dan menyelamat mangsa," katanya. - AP

Gagal tapisan SPRM tetapi tiada tindakan undang2?

Posted: 24 Jan 2013 10:50 PM PST

13 Rabi'ul Awal 1434 H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Sekurang-kurangnya empat pemimpin politik termasuk menteri besar dan ketua menteri tidak melepasi tapisan SPRM untuk menjadi calon tetapi persoalan timbul kenapa mereka tidak diambil tindakan.

Inilah yang dipersoalkan apabila media mula menyiarkan perkara ini ekoran tapisan yang dibuat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) itu.

Menurut akhbar Sinar pengguguran itu tidak boleh dielakkan kerana beberapa tokoh itu gagal dalam ujian tapisan yang dilakukan SPRM kerana mempunyai masalah dengan undang-undang.

Antara nama-nama besar yang disebut sebagai mereka yang dijangka tidak akan dicalonkan semula akibat masalah berkenaan ialah seorang menteri besar, seorang ketua menteri dan dua pemimpin tinggi sebuah parti, lapor muka depan akhbar itu hari ini.

Difahamkan, perkembangan terbaru ini disedari setelah urusan awal tapisan senarai calon yang diserahkan beberapa parti kepada SPRM untuk tapisan menjelang PRU13 selesai, baru-baru ini.

Menurut sumber yang boleh dipercayai, ratusan nama calon sudah diserahkan kepada SPRM dan berikutan tapisan yang dilakukan, beberapa nama-nama besar telah gagal saringan.

Berdasarkan hasil ujian tersebut, parti-parti yang terlibat telah dinasihatkan tidak meletakkan nama-nama besar yang bermasalah itu sebagai calon mereka.

Maklumat yang diterima Sinar Harian menunjukkan nama-nama besar yang gagal ujian tapisan tidak boleh diletakkan sebagai calon dan jika dicalonkan juga, ia akan memberi implikasi kepada parti terbabit.

Ketika dihubungi Sinar Harian, Timbalan Ketua Pesuruhjaya SPRM (Operasi), Datuk Mohd Shukri Abdul enggan memberi sebarang komen mengenai perkara tersebut.

Beliau sekadar menegaskan bahawa Cawangan Tapisan Keutuhan, Bahagian Pengurusan Rekod dan Teknologi Maklumat SPRM masih membuat tapisan ke atas senarai calon yang dihantar parti-parti politik.

Katanya, parti-parti yang akan meletakkan calon dalam PRU13  masih terus menghantar nama-nama calon masing-masing untuk tapisan dan ada yang akan terus menghantar senarai tersebut walaupun selepas Parlimen dibubarkan nanti.

sinar/-

42 maut di majlis pengebumian

Posted: 24 Jan 2013 10:38 PM PST

13 Rabi'ul Awal 1434 H. [MOD] -


42 maut di majlis pengebumian

Orang ramai membawa lelaki cedera ke hospital bagi mendapatkan rawatan sejurus letupan.
KIRKUK - Seorang pengebom berani mati meletupkan dirinya di sebuah majlis pengebumian yang berlangsung di masjid pengikut Syiah, utara Baghdad serta mengorbankan 42 orang dan 75 yang lain cedera, kelmarin.

Menurut Datuk Bandar Tuz Khurmatu, Shallal Abdul, berpuluh mayat bertaburan di lantai Masjid Sayyid Al-Shuhada sejurus penyerang meletupkan dirinya.

"Sehingga ke hari ini, tiada mana-mana pihak tampil mengaku bertanggungjawab terhadap serangan mengejut itu," kata Abdul.

Beliau berkata, suspek disyaki menjadikan majlis pengebumian seorang saudara kepada ahli politik yang ditembak mati sehari sebelumnya sebagai sasaran.

"Antara mangsa yang cedera adalah pemimpin puak termasuk Ali Hashem Aghlu, timbalan ketua Barisan Hadapan Turkmen Iraq dan ahli majlis Salaheddin," katanya.

Letupan bom berani mati membabitkan seorang lelaki itu berlaku selepas insiden melibatkan serangan bom yang meragut 26 nyawa serta berpuluh yang lain cedera pada minggu lalu.  -  AFP

Isteri tanam RM42,000

Posted: 24 Jan 2013 08:00 PM PST

13 Rabi'ul Awal 1434 H. [MOD] -

pix_topright

Kuala Lumpur: Tidak tahan wang simpanannya sering dilesapkan suami yang suka berjudi, seorang wanita terpaksa menyorokkan wang hasil pendapatannya menjual nasi lemak dengan mengorek lubang dan menanam tin berisi wang di dalam rumahnya.

Wanita itu yang hanya mahu dikenali sebagai Mashitah, 42, berkata, hasil kegigihan dan sikap jimat cermatnya selama dua tahun, dia berjaya menyimpan RM42,000.

Menurutnya, tindakan menanam wang simpanan dalam tanah ikhtiar terakhirnya bagi memastikan wang miliknya tidak diambil suami yang ketagih bermain judi mesin kuda.

"Dia mengambil duit saya kerana setiap bulan semua gajinya sebagai penjawat awam habis digunakan untuk membayar hutang akibat berjudi.
FotoMASHITAH (kanan) menceritakan masalahnya kepada Khairul Anwar dan Nur Hafidzah.

"Malah, semua barang kemas saya berjumlah RM12,000 dia gadai dan duit digunakan untuk berjudi dan selepas itu, saya terpaksa menebus sendiri untuk mendapatkan balik barang kemas berkenaan," kata ibu tiga anak berusia enam hingga 15 tahun itu.

metro/-

Pelajar rentung dalam kereta selepas dirempuh pacuan empat roda

Posted: 24 Jan 2013 07:48 PM PST

S Lavindra13 Rabi'ul Awal 1434 H. [MOD] -

Bomba mengeluarkan mayat mangsa di tempat duduk pemandu, lewat petang semalam.
 
KLANG SELATAN - "Beberapa minit sebelum itu, Lavindra ada menghubungi saya minta saya belikan petrol. Dia beritahu keretanya kehabisan minyak di lebuh raya Kesas," kata Suren mengenai panggilan terakhir diterima daripada mangsa, S Lavindra, 25, yang meninggal dunia dalam kebakaran kereta, di sini.

Suren berkata, tiada apa-apa perkara pelik dimaklumkan mangsa melainkan agar cepat membelikan petrol.

"Saya segera ke stesen minyak di Bandar Puteri sebelum bergegas ke lokasi Lavindra berada namun saya rasa tidak sedap hati dan mengesyaki sesuatu berlaku apabila orang ramai mengerumuni keretanya.

"Bomba memaklumkan ada lelaki terbakar dalam kereta dan sebaik tahu nombor pendaftaran serta sah ia milik Lavindra, jantung saya bagaikan tercabut. Tidak sangka baru sekejap tadi dia menghubungi saya, kini dia sudah meninggal dunia," katanya.

Dalam kejadian lewat petang kelmarin, hasrat seorang penuntut tahun akhir jurusan Kejuruteraan Telekomunikasi sebuah kolej swasta di Cheras pulang menemui keluarga sempena cuti umum semalam tidak kesampaian.

Hasratnya berakhir tragedi menyayat hati apabila mangsa terbakar dan rentung dalam kereta di Kilometer 19.5 lebuh raya Kesas berdekatan susur ke Bandar Botanic dari arah Shah Alam menghala Pelabuhan Barat.

Dalam kejadiam kira-kira jam 4.20 petang itu, kereta mangsa dirempuh dari belakang oleh sebuah kenderaan lain dipandu seorang wanita.

Menurut Suren, dia yang berkawan baik sejak tujuh tahun lalu tidak menyangka mangsa meninggal dunia dalam keadaan tragis dan tidak akan melupakan peristiwa ngeri itu.

"Lavindra memang seorang yang peramah dan suka membantu rakan-rakan. Dia dijangka menamatkan pengajiannya tidak lama lagi dan Oktober ini juga dia dijadualkan hadir konvokesyen.

"Namun impian sahabat saya yang juga anak kedua daripada empat beradik itu tidak kesampaian," katanya yang menemui mendiang buat kali terakhir Sabtu lalu, ketika mangsa pulang bercuti di kediaman keluarganya di Pelabuhan Klang.

Sementara itu, Ketua Trafik yang juga Ketua Bahagian Ketenteraman Awam (KBKA) Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Klang Selatan, Deputi Superintenden Rosly Abd Rahman berkata, rempuhan Toyota Fortuner itu menyebabkan Proton Saga yang dinaiki mangsa berpusing beberapa kali sebelum meletup.

"Letupan itu disusuli dengan percikan api yang mula membakar belakang kenderaan dan mangsa dipercayai gagal keluar daripada kenderaannya kerana disyaki terhidu asap dan pengsan.

"Difahamkan orang awam yang melihat kejadian itu cuba membantu mangsa keluar daripada kereta namun gagal ekoran kebakaran berlaku pantas," katanya.

Menurutnya, bomba yang tiba di lokasi kejadian berusaha memadamkan kebakaran dan mayat mangsa ditemui rentung dalam keadaan terbaring di tempat duduk pemandu.

"Mangsa yang rentung dihantar ke Bilik Mayat, Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR) untuk bedah siasat," katanya.

Dalam pada itu, beliau berkata, saksi kejadian diminta tampil ke Balai Trafik Klang Selatan atau menghubungi Pegawai Penyiasat Trafik, Inspektor Khairul Naim Saufy menerusi 03-33722222 untuk membantu siasatan.

sinar/-

Malaysia tayang filem yang diban kerana hina Islam

Posted: 24 Jan 2013 07:41 PM PST

13 Rabi'ul Awal 1434 H. [MOD] -


KUALA LUMPUR: Ketika Mahkamah Tinggi Madras masih menggantung filem Tamil, Vishwaroopam lakonan Kamal Hassan kerana didakwa menghina komuniti Islam di sana, rakyat Malaysia bebas menonton filem itu.

Ekoran itu, sebuah NGO dari komuniti India Muslim akan membuat laporan polis bagi membantah tayangan filem ini.

Menurut mereka, selain Madras, filem ini telah di halang untuk tayangan di Singapura, Srilanka dan UAE tetapi di Malaysia kini sedang ditayangkan di seluruh negara.

Antaranya di GSC Midvalley, tempat tumpuan anak muda untuk menonton filem.

Filem Tamil ini didakwa mengandungi penghinaan terhadap Islam khasnya komuniti Islam di India.

"Esok (hari ini) kami NGO India Muslim akan membuat laporan polis terhadap penghinaan ini dan untuk menghentikan dgn segera filem ini," kata satu kenyataan.

Mahkamah Tinggi Madras telah menggantung penayangan filem ini sehingga 28 Januari ini.

Mahkamah akan menonton sendiri filem itu pada 26 Januari sebelum keputusan dibuat.

harakah/-

Anwar: 'Jawatan PM bukan isu, yang penting rakyat'

Posted: 24 Jan 2013 07:28 PM PST

Anwar Ibrahim13 Rabi'ul Awal 1434 H. [MOD] -



Datuk Seri Anwar Ibrahim
 
KETUA Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah nama besar dunia politik Malaysia, malah namanya terkenal di seluruh dunia. Dikenali sebagai seorang reformis, beliau sering menggegarkan negara sejak beliau di bangku universiti lagi.

Malah karier politiknya cerah apabila dalam tempoh yang singkat, Anwar diangkat menjadi Timbalan Perdana Menteri. Namun, pada 1998, segalanya berubah, Anwar dipecat dan kemudian mengetuai barisan pembangkang. Pada Pilihan Raya Umum 2008, Pakatan Rakyat (PR) yang diketuainya berjaya memecah dominan dua pertiga Barisan Nasional (BN) di Dewan Rakyat, malah Anwar terus mengorak langkah untuk menawan Putrajaya pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13).

Ikuti wawancara eksklusif bersama Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan DR G MANIMARAN, SITI SALMI DRAHSIN dan NOOR AZURA SAHRIL dengan jurugambar SAFWAN MANSOR di pejabatnya kelmarin.

SINAR HARIAN: Selepas lima tahun PRU pada 2008, bagaimana perasaan Datuk Seri melihat suasana politik dan perkembangan dilalui Pakatan Rakyat?

ANWAR: Alhamdulillah, kerana tahap kesedaran rakyat itu meningkat walaupun iklim politik masih tidak terbuka dan demokratik, ruang media itu sangat terbatas tetapi wujud kesedaran sehingga membawa kepada kebangkitan rakyat. Itu pada saya sangat meyakinkan.

SINAR HARIAN: Pilihan raya semakin hampir, adakah  Datuk Seri berasa gementar untuk hadapi PRU13 kali ini?

ANWAR: Sudah lama kita tunggu jadi dah tiba waktunya, sudah tentu kita bekerja dengan suasana yang lebih tertekan dan juga  dalam beberapa aspek melelahkan. Tetapi PRU ruang berdamping secara langsung dengan rakyat dan memberikan kesempatan untuk mengungkap dasar dan menjelaskannya. Saya rasa itu suatu yang positif.

SINAR HARIAN:  Apakah perkara menggembirakan yang Datuk Seri rasakan sejak lima tahun lalu. Adakah gembira dengan pencapaian PR setakat ini?

ANWAR: Walaupun perjalanannya penuh dengan onak dan getir, peristiwa di Perak, tekanan di negeri-negeri yang diperintah, pendakwaan baru terhadap saya, tetapi saya syukur Alhamdulillah, itu tidak sedikitpun mengalihkan fokus kita yang utama untuk memenuhi agenda.

Tahun ini, kita nampak prestasi dengan negeri-negeri makin mantap, kerjasama dalam Pakatan dengan pelbagai serangan, jauh lebih kukuh dan muafakat dalam isu-isu besar. Saya lihat ini perkembangan yang menggalakkan termasuk tahap dan keupayaan kita menerobos ke rantau dan daerah baru yang dahulunya sukar diterima.

Jadi itu permulaan yang sangat baik dan saya dapat kesan baik di Lahad Datu, Baram, Hulu Kelantan dan Johor. Sambutan itu sangat meyakinkan.  Di sebalik kelebihan itu, pastinya ada kekurangan dengan PR atau kerajaan Negeri, bolehkah  Datuk Seri kongsikan bersama?

Kalau Kerajaan Negeri, sementara langkah yang diambil itu baik, menghindar rompakan khazanah negeri, beberapa kemudahan merakyatkan ekonomi, tetapi mungkin kerana ada yang kurang pengalaman daripada segi pentadbiran, maka penyampaiannya kurang menyeluruh sehinggakan media Umno dapat menyerang hal-hal negatif dan kita tidak dapat menyampaikannya.

Bagi saya, kekalahan kita di Hulu Selangor itu ada hikmahnya, iaitu sementara kita berkuasa di negeri, tetapi ada sebahagian penduduk yang tidak mengikuti perkembangan sebenarnya dan masih bergantung kepada media Umno.

Maka kejutan itu telah menyebabkan kerajaan negeri umpamanya mengambil langkah-langkah segera untuk turun secara langsung.

Ini bagi saya cara kita respons positif terhadap apa yang kita kesan sebagai hal yang negatif.
Dari sudut PR, kerjasama antara pimpinan itu jauh lebih mantap dan muafakat dan berjalan baik, tetapi kita  mengambil sedikit masa untuk kerjasama dan muafakat itu difahami di peringkat bawahan dan akar umbi. Itu dianggap sedikit kelemahan.
Keduanya, tanpa pendedahan daripada media utama, maka beberapa program kita dan kenyataan kita tidak dihadam oleh penyokong parti. Ini merupakan sedikit hambatan yang perlu diperbaiki.

SINAR HARIAN:  Pada pandangan Datuk Seri, adakah PR memainkan peranan sebagai pembangkang yang baik sepanjang   5 tahun lalu?

ANWAR: Pada saya, prestasi pembangkang jauh lebih baik daripada ahli Parlimen BN. Ada satu dua yang dulunya terlalu lembap mengemukakan pandangan, tetapi telah lompat. Jadi kita telah selesai bab itu, tetapi saya tekankan ahli Parlimen itu harus menjalankan tugas mampu membahaskan dasar dan menilai projek-projek program pemerintah selain bahaskan rang undang-undang. Tetapi kalau dilihat secara keseluruhan  prestasi kita, ahli Parlimen kita jauh lebih baik. Ini diakui lebih baik oleh Speaker, walaupun tidak secara umum.

SINAR HARIAN:  Berdasarkan prestasi sedemikian, adakah Datuk Seri yakin PR boleh menguasai Putrajaya?

ANWAR: Saya yakin sebab pertamanya kerana dukungan rakyat dan keduanya kerana prestasi barisan pimpinan PR, termasuk prestasi di kalangan  pemimpin muda DAP, Pas dan PKR. Jauh keupayaannya berbanding Umno dan BN. Itu kenyataan dan tidak dipertikai. Kita lihat pengolahan mereka di Parlimen dan luar Parlimen, penglibatan mereka dalam perbincangan isu dasar itu banyak membantu.

SINAR HARIAN:  Datuk Seri dilihat menjadi formula pengikat kepada parti komponen PR. Adakah Datuk Seri melihat peranan yang dimainkan Datuk Seri sendiri?

ANWAR: Bukan sebab Anwar, saya cuma membantu menyelaraskan mesyuarat, tetapi agenda dasar bersama itu yang mengikat.

Sebab itu saya mempunyai keyakinan, PR boleh kekal. Lebih menyakinkan, kerana kita setuju formula, dasar  dan perkara asas. Ada beberapa perkara kecil yang kita tidak setuju, orang kata, ini akan menyebabkan (PR) pecah.

Saya tidak nampak kita akan pecah kerana ada perbezaan pendapat sama ada Beyonce patut menyanyi atau tidak. PR akan pecah sebab itu? Tidak!

Tetapi soal yang fundamental, soal peruntukan Perlembagaan, soal dasar media yang bebas, profesionalisme polis, kebebasan badan kehakiman, dasar ekonomi, pasaran tetapi dengan penekanan kepedulian terhadap rakyat, hentikan rasuah dan penyelewengan dan ini sikap rasis dan menggunakan agama untuk menakutkan.
Ini bagi saya hal-hal dasar yang jauh lebih sukar dipersetujui daripada isu-isu yang kecil, mungkin berbangkit dari semasa ke semasa. Ini kita hadam bersama dan bahas dengan panjang dan kita bersetuju.
      
SINAR HARIAN:  Apa cita-cita Datuk Seri dalam ikatan bernama PR? Nak jadi Perdana Menteri atau...?

ANWAR: Ya, kalau ada sokongan Insya-ALLAH. Tetapi yang lebih penting itu apakah yang kita mampu lakukan berbeza daripada keupayaan Perdana Menteri pimpinan Umno-BN. Ini bagi saya ukuran keupayaan kita.
     
SINAR HARIAN:  Jawatan bukan isu?

ANWAR: Ya, kerana jawatan itu membolehkan kita melaksanakan pelbagai program umpamanya.
Bolehkah kita pastikan bahawa menyandang jawatan perdana menteri itu bukan ruang untuk memperkayakan keluarga atau pun kesempatan untuk merubah sistem dengan menjamin rakyat hidupnya lebih selesa? Ya, kenyataan orang politik itu mungkin dipertikai.

Tetapi kalau kita ada keupayaan membuktikan isu-isu pendidikan percuma, meringankan beban rakyat, meningkat mutu kesihatan, hal-hal itu bagi saya, impian saya. Kita boleh laksanakan dan kita boleh buktikan.
Tidak ada masalah. Kalau orang miskin Melayu yang banyak terlantar, tidak terbela, tapi mereka rasa selesa kerana dasar Melayu itu memang diungkapkan.

Jadi rasa selesa. Walaupun dia berada dalam keadaan paling miskin, rumah paling robek, bendera BN paling besar. Itu kerana dia tidak dapat menangkap isu-isu yang kita bangkitkan.

Jadi kita hendak beri ruang kepada orang-orang ini supaya tidak diabaikan dan tidak dikhianati amanahnya.
SINAR HARIAN: Salah satu serangan ke atas Datuk Seri sejak lima tahun lalu dan lebih kuat tiga tahun ini, mereka kata PR kerana seorang yang bernama Datuk Seri Anwar Ibrahim yang bercita-cita hendak jadi perdana menteri dan ia berterusan, apa pandangan Datuk Seri?

ANWAR: Ya lah kerana dia rasa mengikut tafsirannya itu, kehadiran Anwar itu membantu PR, membantu melemahkan Umno-BN. Orang sudah tak nak dengar, nak buat macam mana. Jadi kutuklah saya. Bukan tiga tahun, 15 tahun lalu pun begitu.

Apakah saya tidak punya maruah, (Presiden PKR, Datin Seri) Wan Azizah (Wan Ismail), anak-anak tidak merasa sedih? Ya, kami ada. Tapi kita kena terima dengan sabar apa yang kita lalui kerana apa yang kita lawan ini, siapa? Perasuah besar. Bila kita bercakap tentang dasar elektrik IPP, yang kita kritik siapa? digabungkan kekayaannya puluhan bilion ringgit. Gabung lagi dengan kekuatan Umno, dengan kerajaan, saudara, gabung ini, tak terlawan kita dalam keadaan biasa. Ini cerita David and Goliath.

Tetapi kita harus dedahkan. Kalau kita tidak hebohkan begini, siapa tahu? Bahawa perjanjiannya sekian, mereka untung berbilion, kadar elektrik naik orang tak tahu. AES kalau kita tak bangkitkan, siapa (tahu). Semua apabila kita bangkitkan ialah subahat kaitan kepentingan di antara penguasa iaitu ahli politik dengan konglomerat yang kaya. Ia merentas kaum.

PRU13, rakyat akan mengundi untuk menentukan kerajaan. Tapi menurut Profesor Datuk Dr Shamsul Amri Baharudin, PRU13 pertarungan personaliti antara Datuk Seri Najib dan Datuk Seri Anwar Ibrahim.            

Saya tidak hendak komen tentang beliau, tetapi kalau beliau profesor, beliau patut baca agenda kami. Mana-mana pertarungan tentunya orang akan tengok pimpinan, tetapi orang tengok juga dasar.

Orang tengok harga minyak, orang tengok harga barang, dasar ekonomi, orang tengok isu konflik yang berlaku, tak akan ada sebahagian orang Cina yang tidak menyokong BN sebab Anwar, orang Melayu sokong Pas sebab Anwar, tak betul. Logika itu tidak terpakai dalam teori dan politik. Kalau dia kata bahawa faktor pimpinan itu boleh mempengaruhi, adalah kemunasabahannya.

SINAR HARIAN:  Bagaimana peluang PR? Rafizi sudah bercakap, Saifuddin sudah, Pas pun sudah, Datuk Seri punya ukuran peluang kemenangan macam mana?

ANWAR: Ya, ia sukar. Kita belum beres tentang pilihan raya yang bersih. Masih jadi isu dan sidang Parlimen terakhir, saya kemukakan bukti penipuan angka berdasarkan buku terakhir nama pengundi SPR. Jadi ada masalah. Kemudian, Selangor lakukan tinjauan umum menemui 138,000 yang tidak dapat dikenal pasti berdasarkan alamat yang diberikan kerana orang itu tidak ada di alamat yang berkenaan. Jadi maknanya langkah penipuan itu akan diteruskan.

Tapi saya masih yakin dan media masih belum berubah walaupun menteri penerangan ada menyebut bahawa akan ada ruang untuk menerangkan manifesto, bebas apa? Lepas ini syarat itu, syarat ini, maknanya kebebasan media bagi menteri penerangan ini adalah peluang mengungkapkan sedikit tentang manifesto.

Kita ini di zaman apa? Jadi itu menunjukkan sikap keangkuhan. Ini "listen, listen, listen", gejala peraturan autoritarian baik di universiti, baik di media, itu dia yang kamu dengar dan dalam istilah Inggerisnya "condescending" (meninggikan diri), memberi arahan dan tidak memberikan ruang tapi dengan semua keterbatasan ini, 2008 kita di Semenanjung, kita sudah capai majoriti mudah. Kita tewas teruk di Sabah Sarawak.

Saya yakin Insya-ALLAH, kita bukan sahaja dapat memperkukuh kawasan yang kita kuasai sebelum ini termasuk Perak, di Kuala Lumpur 10 daripada 11 dan kita boleh terus menawan Negeri Sembilan, boleh bertapak kuat di pantai barat Johor dan beberapa kawasan Sabah Sarawak itu tidak ada yang menyangkal kita menembusi beberapa kawasan menewaskan apa yang dahulunya kubu-kubu Umno-BN. Maknanya ada kebebasan dan Sinar Harian adalah satu media yang memberi kebebasan penuh tanpa dipanggil pegawai Kementerian Dalam Negeri setiap kali Anwar muncul di muka depan akhbar.

Ataupun dalam hal ini setiap kali Ketua Pembangkang yang baru, Datuk Seri Najib keluar di muka depan Sinar kemudian, Kementerian Dalam Negeri yang baru tidak mungkin memanggil dan memberi amaran.
Itu petanda PR akan berada di Putrajaya pada 2013?

Insya-ALLAH. Sekurang-kurangnya untuk media ini, kita mesti bebas. Ini yang kita kena dapat melihat, batalkan lesen, batalkan gangguan, undang-undang ada, kalau anda fitnah, ikut proses mahkamah. Apa urusan politik untuk menahan?

Kadang-kadang pegawai, saya tahu pegawai-pegawai ini, editor beritahu saya, hari ini berita keluar, pegawai ini akan panggil akan panggil dan tanya, "Kenapa dengan u ni, kenapa kamu sokong pembangkang?".
     
SINAR HARIAN:  Kalau PR menang, berapa kerusi yang selesa dan yakin?

ANWAR: Saya tak buat kiraan ikut kerusi. Asalkan menang, Alhamdulillah.

SINAR HARIAN: Ada yang kata tipis?

ANWAR: Tak terlalu tipis. Insya-ALLAH. Satu lagi yang sering disebut ialah apabila PR menang dalam pilihan raya, kuasa Melayu akan terhakis.

Kuasa pemimpin Umno, kuasa rasuah, bukan sahaja terhakis, tapi akan hilang. Tapi kuasa Melayu umum tidak akan terjejas. Kita tidak akan bertolak ansur. Malah kalau pendapat saya, saya jelaskan dalam pimpinan Pakatan Rakyat secara umum, saya mahu tahap penguasaan orang Melayu itu jauh lebih baik daripada di bawah pencapaian Umno selama lebih 50 tahun dan ini terpakai kepada semua jenis persekolahan Melayu, Inggeris, Cina, Tamil, tanpa syarat kerana inilah bahasa kebangsaan yang telah pun disepakati dalam Perlembagaan.

Kemudian yang lain-lain seperti soalnya pendidikan bahasa Inggeris, saya tidak ada masalah. Soal Islam, penghayatan Islam, mengimarahkan masjid, memastikan undang-undang dan peraturan itu dikemaskan, soal membanteras rasuah yang patut, soal kepedulian terhadap masyarakat yang dihina, terpinggir dan miskin, Muslim atau bukan Islam, ini penghayatan Islam yang patut kita ketengahkan bahawa pimpinan itu adanya amanah untuk tidak merompak kekayaan negara.

Apa sebab kita umpamanya selain daripada Nabi Muhammad SAW sebagai contoh terbaik, apa sebabnya kita selalu hebahkan sumbangan Umar Abd Aziz sebagai sebagai khalifah utama dari segi tatakelola yang adil dan bijak?

Justeru, kerana ia tidak menyalah guna kuasa. Kalau ini dilakukan siapa yang akan mendapat manfaatnya paling banyak? Orang Melayu. Kalau saya katakan pendidikan percuma, siapa yang paling banyak dapat? Siapa yang paling miskin dari segi jumlah? Orang Melayu.

Golongan mana yang dapat meningkat keupayaan mereka daripada tahap hidup yang rendah di rumah asal mereka kepada peningkatan yang lebih baik? Itu dengan sosial mobiliti, dengan pendidikan bermutu dan juga dengan pendidikan percuma.

Tetapi apakah dengan membantu mengangkat martabat Melayu majoriti ini hanya dengan menafikan kemudahan kepada individu India miskin atau Cina miskin? Saya jawab tidak. Saya boleh angkat bersama, kita tolong semua.

Walaupun di kalangan masyarakat India itu memang tahap sosioekonomi itu amat parah. Tetapi jumlah mereka masih kecil berbanding dengan Melayu dan Bumiputera di Sabah Sarawak. Jadi kita berfaedah.
Saya kalau ada RM10 bilion yang digunakan sekarang untuk Dasar Ekonomi Baru, memperkayakan kroni, caj elektrik lebih, caj AES, pelbagailah. Gula naik semua. Untung berapa syarikat? Kalau saya ada RM10 bilion itu, saya akan agihkan kepada yang di bawah.

Bagaimana pendidikan percuma? Bagaimana kos barangan yang lebih rendah? Bagaimana pendapat gaji yang minimum? Ini soal kita, ini tuduhan Pas akan khianati Islam, Anwar akan khianat Melayu, ini hanya slogan murahan sahaja.

Betapa pun Pas itu sebagai parti politik dengan kerjasama bersama-sama Keadilan dan DAP, soal Islam mereka konsisten. Saya tahu dalam mesyuarat Pakatan Rakyat, mereka sentiasa mengingatkan dasar akhlak dan Islam yang harus difahami dan disepakati dalam program-program dan kerangka besar Pakatan Rakyat.
DAP tentunya ada pendirian tentang demokratik, prinsip meritokrasi. Dan saya dalam Keadilan, apatah lagi sebagai seorang Muslim, saya tidak berganjak dalam soal ini. Jadi kalau soal Melayu ini kalau dikatakan Umno itu berjaya, hanya dari sudut slogan politik, kuasa tetapi dari sudut program, kepedulian di bawah, kita kena ingat berdasarkan fakta berapa jumlah saham Bumiputera? RM22 bilion.

Berapa yang dapat melepas bil akhir sekarang, RM2 bilion. Berapa yang diambil oleh keluarga menteri, keluarga pimpinan Umno? Berapa permit teksi yang diberikan? Berapa yang diperolehi oleh orang Melayu di bawah dan berapa yang diberikan kepada pemimpin di atas?

Berapa permit AP yang diberikan untuk kelapa sawit? Siapa yang dapat? Kita boleh teruskan "ad nauseam" dan ia akan membuktikan bahawa apa yang disebut sebagai program Melayu itu memberi manfaat kepada kelompok kecil.

Saya tidak pernah menafikan ada program yang memberi manfaat kepada masyarakat Felda, pembangunan luar bandar,UiTM, ada. Saya tidak nafikan. Kita tidak semestinya ganggu.

Kita tidak akan ganggu Felda melainkan perjalanannya supaya jangan ada rasuah. Kita tidak akan ganggu UiTM melainkan mengangkat kedudukan dan mutu pendidikan UiTM dan tidak menjadikannya sebagai bahan propaganda murahan untuk merendahkan keupayaan anak-anak seperti "listen,listen,listen".

sinar/-

Hidup Sehat Tanpa Mengeluh

Posted: 24 Jan 2013 07:26 PM PST

13 Rabi'ul Awal 1434 H. [MOD] -

Pernah ada seorang ibu muda bersama suaminya yang sempat berbincang bersama saya di Rumah Amalia. Ibu muda itu mengatakan sudah lama tidak bisa tidur. Cemas, gelisah dan bingung karena tidak bisa tidur, 'setiap malam saya berusaha tidur namun saya tetap tidak bisa tidur, saya gelisah, bangun, tidur lagi. Saya suka marah melihat suami yang tertidur pulas sementara saya tidak bisa tidur.' Sampai oleh dokter dia dikasih obat penenang agar bisa tidur. 'Rasanya saya tidak bisa tidur tanpa obat itu, padahal saya pengen melepaskan diri dari ketergantungan obat tidur itu.' tutur ibu muda itu dengan wajah kusut, muka terlihat cemas dan tegang dengan didampingi suami penuh kesetiaan mendengarkan istrinya bercerita.

Hampir setiap hari saya mendengar keluhan, setiap hari selalu ada orang yang mengeluh seolah tiada hari tanpa mengeluh bahkan ada yang memiliki kebiasaan berganti-ganti dokter dan semua dokter jawabannya sama, 'anda tidak ada kelainan, anda hanya banyak pikiran.' karena berdasarkan hasil laboratorium menunjukkan semuanya normal sehingga dengan keluhan tiada habisnya membuat dirinya benar-benar sakit bahkan seluruh keluarganya ikut sakit, tanpa disadari oleh dirinya telah menyebarkan kebiasaan mengeluh sakit sehingga anaknya juga mengeluh dengan keadaan yang sama, merasa dirinya sakit.

Gangguan ini biasanya disebut dengan gangguan 'Somatoform' atau yang dikenal dengan 'psikosomatis.' Kalo tidak ditangani dengan baik maka penderita akan cemas, takut, tidak mampu dan hidupnya tidak berfungsi dengan baik, karena merasa selalu sakit, dikantor tidak banyak yang bisa ia perbuat, sering tidak masuk kantor, tidak tahu sakitnya apa karena tidak ada dokter yang bisa menyakinkan dirinya akan sakit yang dideritanya. Apakah hal ini merugikan? Tentunya saja hal ini merugikan selain merugikan diri sendiri, merugikan keluarga, tempatnya bekerja bahkan kecemasan dan ketakutannya menyebar kepada orang2 disekelilingnya dan masyarakat luas.

Lantas bagaimana untuk mengatasi bila anda mengalami hal seperti ini? Pertama, Berhentilah mengeluh. Bila anda mengalami peristiwa pada masa lalu yang membuat anda sakit hati, kecewa dan marah, biarkanlah itu berlalu. Upayakan untuk berhenti mengeluh kepada siapapun. Walaupun ada dorongan atau desakan ingin mengeluh bertahanlah, kalo bisa bertahan untuk tidak mengeluh itu berarti gangguan psikosomatis sudah dari setengahnya menurun. Kedua, Sebagai gantinya mengeluh gunakanlah berdzikir kepada Allah, 
 
untuk mengkonsentrasikan pikiran & curhatnya kepada Allah maka hati dan pikiran mampu dibersihkan dari segala kegelisahan, kecemasan dan kesedihan. Ketiga, berkumpullah dengan orang-orang yang berpikir positif sehingga anda mampu dipengaruhi oleh pikiran-pikiran yang positif dengan demikian anda mampu hidup sehat tanpa mengeluh.

Orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingat ALlah hati menjadi tenteram.' (QS. ar-Raad : 28).

Pemuda PAS Kelantan terbit buku jawab 7 janji Najib

Posted: 24 Jan 2013 07:04 PM PST

13 Rabi'ul Awal 1434 H. [MOD] -

KOTA BHARU: Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan (DPPNK) melalui Lajnah Penerangan telah menerbitkan satu buku bertajuk 'Al-Kisah 7 Janji Najib'.

Menurut Ketua Penerangan DPPNK, Ahmad Fadhli Shaari, buku setebal 50 mukasurat itu khusus bagi menjawab janji-janji yang telah ditaburkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sewaktu datang ke Kelantan 20 Januari lalu.

"Buku ini bakal menjawab semua persoalan di sebalik tujuh janji yang dikemukakan perdana menteri itu satu-persatu.

"Janji-janji seperti lebuhraya, pembinaan masjid terbesar, menyelesaikan masalah air dan sebagainya tidak lebih merupakan helah politik Najib untuk merampas Kelantan.

"Kesemuanya telah dijawab dengan fakta dan data yang dimuatkan di dalam buku ini," katanya.

Najib ketika 'kempennya' dalam program Jelajah Janji Ditepati di Kelantan baru-baru ini berjanji membawa tujuh projek besar ke negeri ini.

Antara janji itu termasuk untuk membina lebuhraya bagi menghubungkan kawasan Kuala Krai dan Kota Bharu di negeri itu yang tertangguh sejak Rancangan Malaysia ke-5 (1986-1990) sehingga hari ini.

Enam lagi projek termasuk pembinaan stadium baharu, masjid terbesar dan perumahan rakyat dengan peringkat permulaan melibatkan 3,000 unit, mewujudkan sistem pengangkutan Rapid Kota Baharu, pembinaan kampus bandar Universiti Teknologi Mara (UiTM) dan projek menyelesaikan masalah air.

"Janji-janji tersebut kononnya akan dilaksanakan sekiranya Umno berjaya merampas negeri Kelantan daripada PAS dalam pilihanraya umum yang akan datang.

"Hakikatnya, tujuh janji itu hanyalah merupakan janji kosong yang tidak berpijak di bumi nyata.

"Bahkan Najib selaku Perdana Menteri Malaysia sudah boleh melaksanakan kesemua projek yang dijanjikan memandangkan kuasa yang dimiliki oleh kerajaan pusat pada hari ini," tegasnya.

Buku tersebut, mula diedarkan di kuliah pagi Jumaat di Medan Ilmu hari ini.

Kepada mana-mana pihak yang berminat boleh dapatkan di Kedai KITA, Bangunan Perhubungan PAS Negeri Kelantan atau melalui emel ahmadfadhli80@gmail.com.

Misi Tawan Selangor - 40,000 warga asing Sabah dipindah ke Selangor

Posted: 24 Jan 2013 07:00 PM PST

13 Rabi'ul Awal 1434 H. [MOD] -


SHAH ALAM, 24 JAN : Kerajaan Negeri Selangor diseru mengambil tindakan undang-undang terhadap dakwaan wujudnya kira-kira 40,000 'warga Sabah' yang dipindahkan sebagai pengundi di Selangor.

Mantan Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Seri Lajim Ukin mendakwa, 'warga Sabah' itu majoritinya bukan yang berasal atau lahir daripada negeri itu tetapi pendatang asing yang diberi taraf kewarganegaraan dan kad pengenalan.

Katanya, daripada jumlah itu hanya kira-kira 20-30 peratus adalah warga Sabah yang sebenar.

"Pihak Kerajaan Selangor perlu meneliti jika ada ruang-ruang dalam perundangan untuk mendapatkan proses injuksi atau sebagainya kepada mereka ini," kata Lajim yang juga Ahli Parlimen Beaufort ketika dihubungi TVSelangor.

Ujar beliau lagi, jentera Pakatan Rakyat (PR) di Selangor perlu memperhebatkan usaha dan gerak kerja untuk mengenalpasti 40,000 'warga Sabah' itu dengan memberikan penerangan agar mereka tidak dipergunakan oleh BN.

"Tidak mustahil jika mereka-mereka ini diberikan penjelasan dan penerangan maka mereka akan berpihak kepada kita (Pakatan Rakyat).

"Sebab mereka hanya dipergunakan sahaja oleh BN untuk mendapatkan kuasa.

"Selepas itu mereka akan diabaikan dan tidak lagi diberi perhatian oleh BN jika berkuasa nanti," katanya. 

harakahdaily/-




Peguam: Polis kawal rapi bedah siasat Sugumar

Posted: 24 Jan 2013 06:55 PM PST

13 Rabi'ul Awal 1434 H. [MOD] -



 
Sekumpulan polis mengawal ketat kawasan rumah mayat Hospital Serdang hari ini ketika bedah siasat dijalankan ke atas seorang lelaki yang ditemui mati dalam keadaan bergari pada malam semalam.

NONESeorang peguam PKR Latheefa Koya berkata, kira-kira 20 orang termasuk empat anggota polis bersenjatakan M-16 mengawal kawasan tersebut yang dipenuhi anggota keluarga si mati.

Katanya, anggota keluarga berkenaan menunggu untuk mengecam mayat Sugumar Chelliah, 40, semenjak diberitahu mengenai kematian lelaki tersebut, lewat malam semalam.

Latheefa mendakwa, saksi melihat sekumpulan individu memukul Sugumar sehingga membawa kepada kematian lelaki tersebut dalam kejadian pada kira-kira jam 6.30 petang semalam.

Sementara itu, satu laporan laman berita The Malaysian Insider yang memetik kenyataan saksi menyebut sekurang-kurangnya empat anggota polis terlibat mengejar Sugumaran dan seterusnya menahan dan menggari lelaki tersebut dalam kejadian itu.

Laporan itu menyebut, seramai 20 orang yang lain kemudiannya didakwa menyertai anggota polis berkenaan dan memukul Sugumaran.
NONEMengulas dakwaan berkenaan, Latheefa berkata beliau menuntut agar anggota polis yang didakwa terlibat dalam kejadian itu tindakan tegas.

Turut hadir bersama keluarga mangsa hari ini ialah naib presiden PKR N Surendran dan MP Kapar M Manikavasagam.

Surendran berkata, Manikavasagam yang turut masuk ke bilik bayat untuk mengecam mayat Sugumar mendapati tangan si mati masih bergari.

Sementara itu, ketua polis daerah Kajang ACP Abdul Rashid Abdul Wahab ketika dihubungi Malaysiakini berkata beliau akan mengadakan sidang media pada malam ini.

Beliau dijangka akan menjelaskan rentetan kejadian yang berlaku pada malam semalam, sehingga membawa kepada kematian Sugumar di kawasan taman perumahan di Hulu Langat itu.

malaysiakini/-

PAS Sarawak kecam Ibrahim Ali

Posted: 24 Jan 2013 06:00 PM PST

13 Rabi'ul Awal 1434 H. [MOD] -

MIRI: PAS Sarawak mengecam keras tindakan presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali yang menyeru supaya membakar Bible versi Bahasa Melayu yang menggunakan kalimah Allah.

"Adakah dengan perbuatan membakar Bible versi Bahasa Melayu dapat menyelesaikan masalah kalimah Allah?

"Perbuatan Ibrahim Ali hanya mengundang perasaan benci penganut bukan Islam terhadap Islam," kata Timbalan Pesuruhjaya PAS Sarawak, Jofri Jaraiee.

Beliau seterusnya bertanya, adakah Islam mengajar umatnya melakukan perbuatan yang biadap ini terhadap penganut agama lain?

"Bagaimana pula kalau penganut agama lain yang membakar kitab suci umat Islam, sudah tentu umat Islam juga akan marah dan begitulah sebaliknya," tegas Jofri yang juga Yang Dipertua PAS Miri.

Sehubungan itu, beliau menegaskan, perbuatan Ibrahim Ali bukan mewakili umat Islam tetapi lebih kepada perbuatan extremis PERKASA yang bersifat perkauman yang melampau.

(Ibrahim ketika mencadangkan agar Bible bahasa Melayu dibakar yang menyebabkan pelbagai pihak tertanya-tanya kenapa beliau bebas bercakap begitu)

Islam, katanya, melarang umatnya bertindak sedemikian rupa kerana ianya boleh mencetuskan rusuhan kaum dan agama dalam negara ini.

Bagi beliau, PAS Sarawak serta umat Islam yang rasional tidak akan bertindak menghina agama lain disebabkan oleh salah faham dan adalah lebih baik mengadakan perjumpaan atau dialog antara agama untuk menyelesaikan masalah yang berkaitan.

Sementara itu, sebuah akhbar harian berbahasa Inggeris mempersoalkan bagaimana Ibrahim boleh bebas bercakap perkara yang sensitif sebegitu tetapi sentiasa terlepas dari tindakan.

The Mail di muka depannya melaporkan pelbagai tindakan dan kenyataan Ibrahim sebelum ini dilihat salah tetapi tidak ada tindakan dikenakan ke atasnya.

harakahdaily/-

Katak gergasi

Posted: 24 Jan 2013 05:50 PM PST

13 Rabi'ul Awal 1434 H. [MOD] -

FotoSungai Siput: Orang ramai sekitar daerah ini gempar apabila seorang ahli perniagaan mempamerkan dua ekor katak gergasi seberat hampir 2 kilogram (kg) setiap seekor yang didakwa ditangkap sekitar kawasan hutan di Gerik, Perak. 

Katak besar dipercayai spesis Lithobates Catesbeianus yang didakwa terbesar dan terberat di Malaysia setakat ini, memeranjatkan orang ramai berikutan turut mempunyai saiz panjang melebihi 40 sentimeter .

Katak berwarna hijau itu ditawarkan kepada orang ramai yang berminat untuk membelinya pada harga RM130 sekilogram.

Ahli perniagaan berkenaan, Low Yin See, 45, berkata, dia memperoleh dua ekor katak gergasi itu daripada lelaki Orang Asli yang berjaya menangkapnya berhampiran sebuah sungai di Gerik minggu lalu.

Menurutnya, katak berkenaan adalah spesis katak paling besar yang pernah ditemuinya sejak menjadi peniaga haiwan eksotik di Pasar Jalong, di sini, lebih 10 tahun lalu.

"Biasanya saiz katak yang dibekalkan kepada saya hanyalah sekitar 100 gram hingga 200 gram seekor. Namun, katak gergasi ini mencecah berat hampir 1.8 kg.

LOW menunjukkan katak diperoleh dari hutan Gerik, baru-baru ini.
"Berat katak ini amat luar biasa dan sukar dipercayai. Ramai yang teruja dan ragu-ragu namun akhirnya percaya selepas mendapati katak berkenaan bergerak-gerak," katanya.

Dia mendakwa katak itu yang hidup di tebing sungai dengan memakan ikan dan udang hanya aktif pada waktu malam saja.

"Katak ini biasanya boleh ditemui pada bulan Disember dan Januari," katanya ketika ditemui.

metro/-

Temui mayat disyaki William Yau

Posted: 24 Jan 2013 05:40 PM PST

13 Rabi'ul Awal 1434 H. [MOD] -

pix_topright

KLANG: Berdasarkan pakaian yang dicam ahli keluarga, mayat budak lelaki yang dijumpai di Sungai Sireh, Pelabuhan Klang, lewat petang semalam disyaki William Yau Zhen Zhong, 6, yang dilaporkan hilang pada 16 Januari lalu.

Menurut sumber Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR) di sini, kira-kira jam 12.30 malam tadi, ahli keluarga mangsa telah membuat pengecaman ke atas mayat kanak-kanak yang ditemui tersangkut di tepi bot berhampiran jeti Sungai Sireh di depan flat Sri Perantau itu.

Katanya, berdasarkan pengecaman ahli keluarga terbabit, kanak-kanak terbabit memakai seluar dalam sama seperti seluar dalam yang dipakai William Yau pada hari kehilangannya.

Bagaimanapun, usaha wartawan Harian Metro untuk menemubual ahli keluarga mangsa terbabit gagal kerana difahamkan mereka masuk dan keluar melalui pintu belakang rumah mayat HTAR.
Foto

Sementara itu, bercakap kepada pemberita di HTAR, Ketua Polis Daerah Klang Selatan, Asisten Komisioner Mohamad Mat Yusop berkata, mayat kanak-kanak itu itu dijumpai orang ramai pada jam 6.30 petang semalam.

"Polis terima panggilan daripada orang ramai berhubung penemuan satu mayat budak lelaki tersangkut berhampiran bot di jeti Sungai Sireh, Pelabuhan Klang petang semalam.

"Berdasarkan siasatan awal, polis tidak dapat kenal pasti identiti mangsa untuk dibuat pengecaman berikutan mayat dipercayai sudah lama berada di laut.

"Ketika dijumpai, mayat berkenaan lengkap berpakaian iaitu kemeja-T berwarna oren kekuning-kuningan dan seluar pendek," katanya di sini, semalam.

Difahamkan, kemeja T berkolar bulat itu bertulis perkataan `Active Group' dan `Best Team'.

Beliau berkata, mayat mangsa dibawa ke rumah mayat Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang, untuk dibedah siasat yang dijangka dilakukan pagi esok.

"Kita tidak menolak kemungkinan ujian DNA akan dilakukan bagi mengenal pasti identiti mangsa. Tiada sebarang kesan perbuatan jenayah pada mayat berkenaan dan berdasarkan keadaan fizikalnya, kita percaya mangsa adalah warga tempatan," katanya.

William Yau dilaporkan hilang pada 16 Januari lalu selepas keluar dari kenderaan untuk mencari ibu bapanya ketika singgah di kedai alatan elektronik di Jalan Putra Mahkota, Putra Heights Subang Jaya.

metro/-

Guru Bahasa Arab tokoh Maulidur Rasul P Pinang

Posted: 24 Jan 2013 05:30 PM PST

13 Rabi'ul Awal 1434 H. [MOD] -


(Ustaz Soid [tengah depan] bersama tokoh maah Hijrah Pulau Pinang yang lain)


GEORGETOWN: Bekas Guru Pakar Bahasa Arab Kementerian Pelajaran Malaysia, Ustaz Soid Mohd Amin dianugerahkan sebagai Tokoh Maulidur Rasul tahun 1434H / 2013 Peringkat Negeri Pulau Pinang yang diadakan di Dewan Sri Pinang pagi semalam.

Beliau dihadiah wang tunai berjumlah RM5,000 beserta kalungan  pingat serta sijil oleh Tuan Yang Terutama, Tun Dato'  Seri Utama (Dr) Haji Abdul Rahman Haji Abas.

Turut menyaksikan anugerah ini adalah Timbalan Ketua Menteri, Datuk Mansor Othman, Pengerusi Jawatankuasa Induk Majlis Sambutan Maulidur Rasul Negeri, Datuk Haji Abdul Malik Abul Kasim, Speaker Dun, Datuk Haji Halim Husain dan Yang Dipertua Majlis Agama Islam Negeri (MAINPP), Datuk Mohd Saleh Man.

Ustaz Soid yang kini bertugas sebagai guru kontrak di Sekolah Agama Madrasah Khairiah Islamiah Pokok Sena, Kepala Batas dilahirkan pada 25 Ogos 1944.

Mendapat pendidikan awal di Madrasah Khariah Pokok Sena sehingga dapat sijal Senawi kemudian melanjutkan pelajaran ke Univesiti Al Azhar dengan mendapat Sarjana Muda Syariah.

Selepas itu ke beberapa lagi Univesiti di Timur Tengah.

Pernah menjawat jawatan sebagai guru di Kolej Islam Klang, Yang DiPertua Angkatan Belia Islam (Abim) Pulau Pinang, Yang DiPertua Dewan Ulamak PAS Negeri Pulau Pinang, Ahli Jawatankuasa Fatwa Pulau Pinang dan Ahli Jawatankuasa Majlis Syura Pulau Pinang.

Sementara itu ketika ditanya apakah perasaan apabila diiktiraf sebegitu rupa beliau berkata, sebenarnya beliau bukan orang yang selayaknya kerana ramai lagi yang berkemampuan yang boleh  diiktiraf oleh Kerajaan Negeri.

Namun apapun jelasnya, ia mungkin satu rahmat dan sejuta kesyukuran tidak terhingga dipanjatkan ke hadrat Illahi kerana dipilih sebagai Tokoh Maulidur Rasul 1434H / 2013.

Beliau bertekad akan membantu memartabatkan Islam terutamanya dakwah dan pendidikan di negeri yang terkenal dengan nama Pulau Mutiara sebaik mungkin.

"Alhamdullilah, dengan kesihatan yang sihat dapatlah saya berkorban membantu memartabatkan syiar Islam di Pulau Pinang dengan lebih bersungguh.  Apa guna kesihatan yang Allah s.w.t berikan tidak dimanafaatkan untuk tujuan tersebut, " tegasnya dalam sambutan Maulidur Rasul dengan tema 'Qurwatul Ar Rasul - Membentuk Keperibadian Unggul'.

Turut tersenarai mendapat anugerah Maulidur Rasul di bidang perniagaan ialah Sheikh Mohamed Ahmad Banjenid yang mempunyai syarikat S.M Banjenid and Son iaitu pengusaha minyak wangi yang terkenal di Pulau Pinang

Anugerah Maulidur Rasul bagi ketogari kemasyarakatan diberikan kepada Haji Mohd Taufik Haji Abdul Rahman dan kategori pendidikan diperolehi oleh Abdul Rahman Yob.

harakahdaily/-

YB BN

YB PAS

YB PKR

YB DAP