Nuffnang

N45 Dr Halimah Ali

Posted by Unknown | Posted on 11:18 PTG

N45 Dr Halimah Ali


RUTIN YB bersama pengantin

Posted: 17 Jan 2013 06:19 AM PST

SPR BERSEKONGKOL DENGAN JPN DULU, KINI,...

Posted: 17 Jan 2013 02:35 AM PST


Bekas pegawai JPN dakwa SPR arah beri IC 

 RCI: Pelarian imbas pengalaman terima IC 

Saksi RCI kata tak terima arahan dari setpol


Dr M pertahan beri kewarganegaraan kepada pendatang Sabah, bertegas ikut undang-undang


SHAH ALAM, 17 Jan — Tun Dr Mahathir Mohamad mempertahankan pemberian status warganegara kepada warga asing di Sabah dan menegaskan ia dilakukan kerana mereka berhak dan dilaksanakan mengikut lunas undang-undang, kata bekas perdana menteri itu semasa disoal wartawan pada sidang media di Wisma Karangkraf.
Mahathir berkata selagi seseorang individu tersebut memenuhi syarat seperti fasih bertutur dalam bahasa Melayu dan menetap di Malaysia mereka berhak untuk mendapat status sebagai rakyat Malaysia.
"Semasa saya jadi perdana menteri, memanglah saya berkuasa menentukan pelaksanaan dasar kerajaan.
"Kerajaan menerima warga asing jadi warganegara jika memenuhi syarat tertentu, malahan mereka yang berada disana bukan satu dua hari tetapi sudah 20-30 tahun dan mereka bercakap bahasa Melayu berhak jadi rakyat Malaysia," kata Mahathir semasa memberi maklum balas terhadap kenyataan saksi inkuiri Suruhanjaya Di Raja (RCI) berkenaan pendatang haram yang mengatakan pentadbirannya terlibat dalam pemberikan kad pengenalan di Sabah pada 1993-1994.
Mahathir walaubagaimanapun mengakui terdapat pihak yang tidak senang dengan langkah pemberian kewarganegaraan tersebut tetapi menyatakan langkah tersebut dilakukan mengikut undang-undang.
"Jadi, masalahnya ialah apabila ada orang tidak senang bila ada yang jadi rakyat Malaysia walaupun individu tersebut sudah lama menetap di Malaysia, itu yang timbul masalah.
"Saya akui saya bagi (kewarganegaraan), di zaman pentadbiran saya ada diberikan," tambah Mahathir.
sumber: Malaysian Insider
Seorang pelarian dari Filipina memberi keterangan kepada suruhanjaya siasatan diraja berhubung masalah pendatang asing di Sabah bahawa beliau dan individu lain dijadikan warganegara Malaysia tanpa usaha mereka sendiri.

Ismail Balaka berkata beliau menerima kad pengenalannya tiga bulan selepas satu kumpulan misteri melawat penempatannya di Kinarut untuk mendapatkan butiran peribadinya.

Katanya, beliau tidak dapat mengingati tarikh kejadian tersebut.

Tambahnya, kumpulan itu datang dengan menaiki satu kenderaan tidak bertanda dan menghimpunkan semua penduduk kampung tersebut pada satu tarikh.

Katanya, kumpulan itu meminta penduduk kampung tersebut mengisi borang, dan turun mengambil cap jari dan gambar mereka.

Katanya lagi, beliau pada masa itu tidak tahu apakah tujuan kegiatan tersebut tetapi diberitahu seorang rakannya bahawa ia adalah untuk kad pengenalan.

Selepas menerima kad pengenalan tersebut, beliau dapat memohon untuk mendapatkan kad penempatan yang dikeluarkan unit penempatan di Jabatan Ketua Menteri.

Ismail mengakui bahawa beliau tidak pernah memiliki pas lawatan pelarian, kad penempatan sementara atau kad penduduk tetap sebelum memperolehi kad pengenalan biru itu.

Beliau tiba di Sabah dengan satu bot nelayan pada 1975 dari Pulau Ubian, Filipina ketika melarikan diri dari konflik di kawasan tersebut.
(http://www.malaysiakini.com/news/219228)
-------------------------------------------------------------------

Dua bekas orang kanan mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini dikaitkan oleh saksi-saksi yang memberi keterangan kepada suruhanjaya siasatan diraja (RCI) berhubung dakwaan pemberian kewarganegaraan untuk jadi pengundi di Sabah.


Bekas pegawai Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) Sabah memberi
keterangan bahawa dia dan yang lain-lainnya menginap di rumah Tan Sri Abdul Aziz Shamsuddin (kanan), yang ketika itu merupakan setiausaha politik kepada Dr Mahathir, untuk mengeluarkan kad pengenalan biru kepada pendatang asing.

Yakup Damsah, yang ketika itu ketua JPN Tamparuli, memberitahu RCI bahawa beliau dan pegawai lain JPN telah diterbangkan dari Sabah ke Kuala Lumpur.

Katanya, selepas menerima arahan dari pengarah JPN Sabah ketika itu, Abdul Rauf Sani, mereka diminta pergi ke Kuala Lumpur dan ditempatkan di kediaman Abdul Aziz di Kampung Pandan.

Beliau berkata mereka ditugaskan untuk menandatangani kad pengenalan yang akan diberikan kepada pendatang, yang kemudiannya dilamina di ibu pejabat JPN di Petaling Jaya dan dihantar ke JPN Kota Kinabalu untuk pengagihan.

Ditahan di bawah ISA

Yakup berkata, mereka telah diberi taklimat mengenai tugasan khas oleh seseorang yang mereka tidak diketahui, bernama 'Mat Nor'.

"Beliau minta kami mengeluarkan kad pengenalan biru kepada pendatang," katanya.

Yakup, yang kemudiannya ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), berkata dia sedar bahawa operasi itu adalah haram, tetapi dia mengikuti arahan kerana dia adalah seorang penjawat awam.

"Kami telah diberitahu bahawa kami akan dilindungi daripada sebarang tindakan undang-undang," katanya.

Yakup berkata, kumpulannya menandatangani sebanyak 40,000 kad pengenalan biru dalam tempoh sebulan, berdasarkan borang permohonan yang telah diisi yang diberikan kepada mereka.

Katanya, mereka tidak melihat borang secara terperinci, "kita hanya tandatangan..."

"Kami tahu mereka adalah pendatang, kebanyakannya warga Indonesia dan Filipina, tetapi kami tidak tahu sama ada mereka pendatang yang sah atau tidak," katanya.

Beliau menambah bahawa niat tindakan mereka itu adalah untuk meningkatkan bilangan pengundi Islam di Sabah dan untuk memastikan bahawa mereka akan mengundi untuk Umno dalam pilihan raya 1994 di negeri Sabah.

Pada masa yang sama, kata Yakup, kumpulannya juga terlibat dalam operasi lain, di mana mereka tidak memberikan kewarganegaraan kepada pendatang tetapi memberi mereka resit kad pengenalan sementara (resit JPN) dengan tarikh luput, semata-mata untuk tujuan pilihan raya.

Bekas timbalan menteri dalam negeri juga dikaitkan

Sebelum itu, dalam keterangannya, bekas pengarah Jabatan Pendaftaran Sabah, Ramli Kamaruddin yang menggantikan Abdul Rauf, mendakwa operasi itu bermula hampir dengan tarikh pilihan raya.

Ramli mendakwa operasi itu dijalankan selepas secara peribadi menerima arahan dari timbalan menteri dalam negeri ketika itu, Tan Sri Megat Junid Megat Ayub.

Menjelaskan lebih lanjut mengenai operasi itu, Ramli mendakwa beliau telah diarahkan untuk mengeluarkan resit kad pengenalan kepada pendatang asing menggunakan butiran mereka yang sudahpun ada dalam daftar pemilih tetapi tidak pernah mengundi sebelumnya.

Beliau mendakwa menerima panggilan dua minggu sebelum pilihan raya negeri Sabah pada 1994 untuk menemui Megat Junid di sebuah hotel.

Beliau mendakwa telah diarahkan untuk membantu memastikan akan kemenangan kerajaan negeri yang disokong oleh kerajaan persekutuan.

Ramli mendakwa telah diarahkan untuk mengeluarkan resit JPN menggunakan nama dan nombor IC pengundi yang sudah ada dalam daftar pemilih dengan tujuan bagi memboleh mereka mengundi.

Resit JPN adalah slip kad pengenalan sementara yang dikeluarkan sebelum menerima kad pengenalan sebenarnya. Dokumen tersebut adalah memadai untuk mengundi, jelas beliau.

Personaliti lain yang hadir di hotel tersebut ketika itu ialah Datuk Osu Sukam yang menjadi ketua menteri Sabah pada tahun 1999.

Ketika dihubungi lewat petang ini, jawapan ringkas Aziz ialah: "Saya tak ingat apa-apa mengenai perkara itu. Terima kasih.
(http://www.malaysiakini.com/news/219122)
--------------------------------------------------
Bekas pengarah Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) Sabah, Abdul Rauf Sani mengakui bahawa beliau mengetuai satu pasukan yang memproses kad pengenalan untuk pendatang tanpa izin yang tidak layak.

Bagaimanapun, beliau mendakwa bahawa beliau bertindak sendirian dan tidak menerima arahan daripada pemimpin politik.

Katanya, sekiranya ia merupakan arahan, ia akan diterima dalam bentuk bertulis, kata Abdul Rauf dalam keterangannya kepada suruhanjaya siasatan diraja (RCI) mengenai isu pendatang asing tanpa izin di Sabah.

Beliau mengesahkan bahawa beliau dan kakitangannya beroperasi daripada kediaman bekas setiausaha politik Tun Dr Mahathir Mohamad, Datuk Seri Abdul Aziz Shamsuddin di Kuala Lumpur.

Bagaimanapun, Abdul Rauf menegaskan bahawa Abdul Aziz tiada peranan dalam operasi tersebut.

Katanya, semua orang mengenali Abdul Aziz sebagai setiausaha politik namun mereka tidak melaksanakan apa yang dikatakan bekas setiausaha politik itu.

"Penjawat awam tidak terima arahan dari setiausaha politik," katanya.

Pegawai pengendali RCI, yang mewakilli pejabat peguam negara, turut meminta beliau mendedahkan sebab menjalankan operasi di kediaman Abdul Aziz.

Bekas ketua JPN daerah Tamparuli Yakup Damsah yang merupakan sebahagiaan dariapada kumpulan dikenali dengan unit 'G17' - yang berpengkalan di ibu pejabat JPN di Kota Kinabalu - beroperasi di kediaman Abdul Aziz.

Yakup mendakwa dalam operasi itu mereka diminta menandatangani kad pengenalan yang akan diberikan kepada pendatang asing.

Abdul Aziz ketika dihubungi semalam berkata beliau tidak dapat mengingati peristiwa seperti itu.
(http://www.malaysiakini.com/news/219212)
------------------------------------------------------------------------
Seorang bekas pegawai Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) hari ini memberi keterangan berhubung dakwaan kerjasama pihak berkuasa untuk mengubah demografi pemilih Sabah pada tahun 1990-an.

Mohd Nasir Sugip ketika memberi keterangan kepada Suruhanjaya Diraja (RCI) mengenai masalah imigrasi Sabah hari ini mendakwa jabatannya pernah menerima arahan daripada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) negeri untuk memberi kad pengenalan kepada pendatang asing untuk membolehkan golongan itu mengundi.

Mohd Nasir yang pernah ditahan bawah ISA sebelum ini mendakwa operasi yang digelar "Ops Durian Buruk" itu dijalankan antara tahun 1992 hingga 1995.

Dakwanya, pengarah SPR Sabah pada masa itu, Wan Ahmad Wan Yusof menyerahkan senarai 16,000 nama untuk diklasifikasikan sebagai pengundi "Bumiputera Islam".

"Bos saya, pengarah JPN Sabah Ramli Kamarudin kemudiannya secara lisan memberitahu saya untuk menjalankan projek ini," katanya.

Mohd Nasir turut mengaitkan tiga lagi individu yang hadir ketika arahan itu dikeluarkan.

Bagaimanapun, nama individu berkenaan tidak dapat diperolehi memandangkan pegawai RCI – wakil daripada pejabat peguam negara – enggan memberi kerjasama.

Katanya, beliau mengikut arahan tersebut dan mengambil pegawai yang tidak dinamakan di peringkat negeri untuk operasi berkenaan.

Mohd Nasir mendakwa, operasi berkenaan melibatkan tindakan memberi kad pengenalan kepada pendatang asing dan mengeluarkan nombor kad pengenalan berdasarkan tarikh lahir, foto dan nama yang diberikan SPR.(http://www.malaysiakini.com/news/219096) Sumber: Malaysiakini

Dr Shafie Abu Bakar

Posted by Unknown | Posted on 11:02 PTG

Dr Shafie Abu Bakar


Pentingnya Pemuliharaan Warisan

Posted: 17 Jan 2013 06:05 PM PST

Suara Sri Andalas

Posted by Unknown | Posted on 3:06 PTG

Suara Sri Andalas


Konspirasi, Sabotaj Untuk Wujudkan Krisis Air Di Selangor

Posted: 17 Jan 2013 01:00 AM PST


PETALING JAYA: Kerajaan Selangor hari ini tidak menolak wujud unsur konspirasi melibatkan gangguan air ekoran kegagalan operasi di rumah pam Wangsa Maju pada Disember 29 lalu.

"Kecurigaan kita berdasarkan logik dan fakta bagaimana kelima-lima buah pam termasuk dua  buah pam tambahan di rumah pam Wangsa Maju tersebut rosak secara serentak," kata Exco kerajaan negeri Selangor, Dr Xavier Jayakumar.

Dalam pada satu kenyataan media, Dr Xavier berkata beliau juga mempertikaikan kenyataan Syabas bahawa mereka menjalankan perkhidmatan berkala terhadap pam-pam tersebut sedangkan buku log tersebut tidak ditemui.

"Kita juga sedang menunggu keputusan siasatan Jabatan Kimia terhadap sampel air Sungai Semenyih tersebut," tambah beliau.



"Apa yang jelas, apabila Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak membangkit isu air di Selangor, maka berlakulah gangguan air di beberapa kawasan di negeri ini.

"Kami kerajaan negeri tidak pasti sama-ada ianya berlaku secara kebetulan atau satu konspirasi yang telah dirancang oleh pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab.," katanya.

Xavier juga berkata ekoran wujudnya unsur konspirasi dan sabotaj tersebut ekoran dua kejadian terdahulu , kerajaan negeri melalui Jawatankuasa Pemantauan Bekalan Air Negeri Selangor  sedang memantau secara dekat  operasi harian dua buah loji pembersih air yang besar di Sungai Kapar Indah dan Sungai Langat yang membekalkan hampir 60 peratus  bekalan air di Lembah Kelang.

Beliau juga menekan bahawa Pengerusi Puncak Niaga dan Syabas Tan Sri Rozali Ismail perlu bersikap lebih professional dan berhemah dalam urusan membekal air terawat kepada rakyat Selangor.

Letak jawatan seperti Dr Ani Arope

"Sebagai pengerusi sebuah syarikat yang tersenarai di bursa saham  menjadi tanggung jawab beliau untuk mempastikan rakyat Selangor mendapat perkhidmatan dan bekalan air yang berterusan tanpa sebarang gangguan," katanya.

Xavier menambah Rozali seharusnya memastikan bahawa semua pam air di rumah pam dan peralatan di loji-loji di bawah kendalian Syabas sentiasa diselenggara secara berkala bagi memastikan tidak berlakunya gangguan bekalan.

Menurut Xavier lagi, Rozali sepatutnya mempunyai keberanian mengambil tanggungjawab seperti dilakukan oleh Pengerusi Eksekutif TNB, Tan Sri Dr. Ani Arope meletakkan jawatan ekoran insiden  'bergelap 12 jam' , semasa  bekalan letrik terputus di seluruh negara  pada 3 Ogos 1996.

"Tetapi apa yang berlaku ialah Najib bukan sahaja tidak berani menegur Rozali di atas ketidakcekapan pengurusan Syabas sebaliknya mengatakan bahawa masaalah air di Selangor akan selesai sekiranya rakyat Selangor memilih BN dalam piliharaya umum akan datang."

"Jelas kepada kita bahawa kerajaan Najib mempertahankan kepentingan sebuah syarikat komersil yang berpaksikan keuntungan dan sebaliknya tidak menghormati kerajaan negeri yang dipilih oleh rakyat Selangor," tambahnya.

Ini jelas menunjukkan bahawa kerajaan persekutuan menjadikan rakyat Selangor sebagai tebusan (ransom) untuk merampas tampuk pentadbiran negeri.

Rata-rata rakyat Selangor diperingkat akar umbi mengetahui dan sedar bahawa Syabas 'dipergunakan' untuk mereka-cipta gangguan bekalan air demi kepentingan agenda politik pemimpin BN untuk merampas Selangor dari Pakatan Rakyat.

Sumber: FreeMalaysiaToday

Selangor Sedia Bantu Penduduk Tuntutan Mahkamah Daripada Syabas

Posted: 16 Jan 2013 01:15 AM PST


SHAH ALAM 16 JAN : Kerajaan Negeri sedia membantu penduduk di beberapa kawasan yang mengalami gangguan bekalan air untuk mengemukakan tuntutan mahkamah daripada Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas).

Kira-kira 500,000 penduduk di sekitar Kuala Lumpur, Gombak dan Ampang mengalami gangguan bekalan air sejak dua minggu akibat kegagalan pam di rumah pam Wangsa Maju.

Syabas juga didakwa cuai kerana kesemua lima pam termasuk dua pam dalam simpanan (standby pump) rosak dan keraguan timbul apabila dua pam yang jarang digunakan turut rosak menunjukkan syarikat konsesi air itu gagal menyelenggaranya dengan baik.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, Kerajaan Negeri akan menggunakan peruntukan daripada Geran Selangorku untuk membiayai penduduk yang ingin mengemukakan tuntutan daripada Syabas di mahkamah.


Katanya, penduduk berhak mengemukakan tuntutan di atas kegagalan Syabas menyediakan perkhidmatan yang sempurna kepada penduduk.

"Rakyat boleh memfailkan tuntutan di mahkamah dan Kerajaan Negeri akan membantu melalui Geran Selangorku untuk membela perkara-perkara yang tidak adil," katanya.

Abdul Khalid berkata demikian ketika menjawab pertanyaan pemberita di sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Exco di Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri hari ini.

Dalam pada itu, Abdul Khalid berkata Jawatankuasa Pemantauan Air Selangor yang dipengerusikan Datuk Mohamed Khusrin Munawi akan memantau operasi Syabas setiap hari terutamanya pelan tindakan dan pemulihan air syarikat itu.

Jawatankuasa tersebut juga telah meminta penjelasan daripada Syabas mengenai kegagalan rumah pam dan penyelesaian jangka pendek dan panjang gangguan itu.

Sumber: Selangorku

Selangor Sekat Capex Kerana Syabas Tak Tepati Perjanjian 2004

Posted: 16 Jan 2013 01:00 AM PST


SHAH ALAM 16 JAN: Kerajaan Negeri menyekat Perbelanjaan Modal (Capex) kerana Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) didakwa gagal mematuhi prosedur yang ditetapkan dalam Akta Perjanjian Penswastaan Air 2004.

Syarikat konsesi itu didakwa tidak menggunakan kaedah tender terbuka dalam perlantikan kontraktor untuk kerja-kerja penyelengaran dan membaikpulih sistem pengagihan air.

Sebaliknya dakwa Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim Syabas menggunakan kaedah pemberian terus yang mengikut Laporan Ketua Audit Negara, tidak digalakkan.

Abdul Khalid juga berkata Syabas gagal dalam usaha mengurangkan kadar air tidak berhasil (NRW) kepada 15 peratus seperti yang dipersetujui di dalam perjanjian penswastaan air 2004.


Kata Abdul Khalid, Kerajaan Negeri mempunyai hak untuk tidak meluluskan Capex kerana kerja pembaikpulih yang dilakukan Syabas adalah terhadap aset perkhidmatan air yang dimiliki Selangor.

Abdul Khalid berkata, permohonan dan penggunaan Capex mesti mengikut prosedur iaitu melalui proses tender terbuka dan bukannya pemberian terus kerana ianya melibatkan dana Kerajaan Negeri.

"Bagi sesetengah kes, Kerajaan Negeri sedia menggunakan dana negeri untuk Capex tetapi ia mestilah mengikut prosedur yang telah ditetapkan," katanya.

Katanya, Syabas turut dikritik oleh laporan Ketua Audit Negara kerana tidak melakukan proses tender terbuka dengan mengatakan ia bukanlah tindakan yang bijak untuk digunakan.

Abdul Khalid berkata demikian ketika menjawab pertanyaan pemberita ketika sidang media di Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri hari ini.

Dalam pada itu, Abdul Khalid mendakwa Syabas gagal menyediakan pelan jangka pendek dan panjang bagi mengenalpasti kawasan yang mempunyai kadar NRW yang tinggi.

NRW adalah air yang hilang semasa proses pengagihan disebabkan terutamanya paip bocor atau dicuri.

Sehingga kini, Syabas masih gagal menurunkan tahap NRW daripada lebih 30 peratus kepada 15 peratus seperti perjanjian 2004 itu.

Sumber: Selangorku

Comments for Wee Choo Keong

Posted by Unknown | Posted on 1:54 PTG

Comments for Wee Choo Keong


Comment on MAS Integrity Programe NO:7 by Pak Ngah

Posted: 17 Jan 2013 09:37 AM PST

Setuju, MACC pun kuat Tidor Macam creator dia Pak Lah. Post kat sini je, mesti malu punya.

Comment on MAS Integrity Programe NO:7 by Abu

Posted: 17 Jan 2013 09:07 AM PST

Haha..betul tu Ahmad..Ali ni tin kosong je..aku rasa dia ni Ali Baba parang kontot ni..dah lama bagi pada MACC konon..

Ali, kalau betul anak jantan pegi la buat press con mcm Ahmad cakap tu..tunjuk report MACC engkau and tanya dia orang apasal tak ambik tindakan walaupun engkau dah bagi list dan bukti kukuh..wakaka..engkau ingat AJ takde kerja lain nak layan komen tin kosong engkau..pigi dah..

Comment on MAS Integrity Programe NO:7 by David Sullivan

Posted: 17 Jan 2013 08:37 AM PST

other airlines at the brink of bankruptcy have embraced change…banded together. They chose to rally and throw their support around a new livery, a new brand.


http://www.aa.com/newamerican?v_locale=en_US&v_mobileUAFlag=AA

but at MAS, certain quarters are still more concerned about where the wau faces.
All those months of bickering about livery, and the share-swap…Malindo has quietly come in.
Malindo is offering full-service flights out of KLIA at almost low-cost prices..it doesn’t take a genius to realize who will be the first to suffer. MAS.

you talk about needing an expert in aviation….u guys had 2 of them before this but you had already formed your prejudice before any work started. you’re worried the Red people would steal MAS secrets.. Yeah sure, a profit-making company stealing money-making secrets from an airline that has never posted an operational profit in the last decade.

But actually, you guys have nothing to worry about. You know MAS will not crumble, so why bother changing… annual increment greater than the world’s inflation for doing the same job…not a bad bargain.

you guys are more interested in digging up dirt about everyone..MAS’ issues have been the same for the past decade, managements have changed…the only thing that hasn’t is the mentality…

and if it wasn’t for the election..the turnaround plan would have saved MAS.

ps-surprising how money can help create stories…well-documented stories filed in the crew log!

Comment on MAS Integrity Programe NO:7 by Danny Boy

Posted: 17 Jan 2013 06:08 AM PST

No program or spinning by any spin doctor can help if the share price of MAS is at 70 Sen. It is a waste of money to get an expensive spin doctor to spin so that MAS can look good. But the share price will tell it all. Please listen to the staff and the people at large. Stop doing all the nonsense. When MAS is bleeding we do not need a Spin Doctor like Najmuddin Abdullah., We need professional who know the aviation business.

Integrity starts from the top down and not bottom. Stop treating us like idiots. When Danny Boy was exposed of abusing his power when he unilaterally upgraded his maid to First Cabin, what action did AJ, Md Nor, Azman Yahya and the like did. Nothing but cover up. What integrity you are talking AJ? when he had none in the first place.

Comment on MAS Integrity Programe NO:7 by Bang Toyib

Posted: 17 Jan 2013 04:13 AM PST

Bro Ali, no point asking AJ. He wont answer you. Just post it here with your evidence and let the whole world know about it. You will be the hero bro.. I am quite sure you will get a lot of support.

Tapi janganlah main acah2 je.. Sorry bro, jangan marah.. Berani kerana benar! I believe you will do it.

Comment on MAS Integrity Programe NO:7 by ali

Posted: 17 Jan 2013 03:35 AM PST

ali,

I got the full list and dah lama bagi kat MACC and engkau ni kerja dengan aj ke pasal sepatutnya dia yg reply tapi si abu pulak.

Comment on MAS Integrity Programe NO:7 by Ahmad

Posted: 17 Jan 2013 03:31 AM PST

Abu…ali tu cakap je tu, sebenarnya ‘tin kosong’. Kalau betul ada.. tk pyh la nk cerita kt sini..buat press conference terus laaa..paling cantik depan ofis MACC. Baru ‘anak jantan’…kalau kt sini ‘anak betina’.

Comment on MAS Integrity Programe NO:7 by Pak Man MAS

Posted: 17 Jan 2013 02:24 AM PST

I agree with the Brainless management. The top management of MAS should ask themselves why is the share of MAS only worth 70 Sen now before they talk about INTEGRITY. If they cannot answer then how to talk about integrity with the staff. Stupid or incompetence?

Comment on MAS Integrity Programe NO:7 by Brainless management

Posted: 16 Jan 2013 09:20 PM PST

The top management has no moral ground to talk about integrity. Examine yourselves first before you want to preach to us. Stop of the spinning about profits. Just look at the share price of MAS which is hovering around 70 Sen. So what profits the idiots are talking about?

Comment on MAS Integrity Programe NO:7 by Kamarudidn MAS

Posted: 16 Jan 2013 08:59 PM PST

jack1960

You are absolutely right when you said everything start from the top and not from the bottom. Just look at the top management now. Tan Sri Md Nor, AJ, Tan Sri Azman Yahya and Tan Sri Krishnan Tan. They all have too much to answer when they were sharing the same pillow as the pariah.

Tan Sri Md Nor and Tan Sri Azman Yahya were on the top management of MAS when MAS was made to sell 70% of MAS Catering to Datuk Hj Ibrahim Badawi. Then MAS signed the 25 years catering contract with Datuk Ibrahim’s company now know as LSG Sky Chef Brahim’s Sdn Bhd.

Tan Sri Krishnan Tan, Tan Sri Azman Yahya, Tan Sri Md Nor and AJ were all involved in giving in to the Pariah. Rubber stamping decisions made by the pariah, Danny Boy and Kamarudin Meranun. Sponsorship of QPR, termination of Firefly service from Johor to KK, MAS route to Bandung, Dubai and giving up the additional Sydney route.

Now they are not sitting up there and enjoying all the salaries and perks happily when MAS is bleeding. Shameless lot. They have the cheek to talk about integrity when they have none.

YB Ahmad Razif Blog's

Posted by Unknown | Posted on 1:49 PTG

YB Ahmad Razif Blog's


Majlis Penyerahan Bantuan Awal Persekolahan SK Tok Jembal

Posted: 17 Jan 2013 04:34 AM PST







Hari ini, 17 Januari 2013 bermulanya penyerahan bantuan awal persekolahan bagi Sekolah Kebangsaan Tok Jembal untuk sekolah-sekolah dalam DUN Seberang Takir bagi sesi 2013. Selepas SK Tok Jembal, ade 6 buah sekolah lagi dalam DUN Seberang Takir akan menunggu giliran untuk diserahkan. InsyaAllah, dengan izin dari-Nya bantuan bagi 6 buah sekolah lagi dapat diselesaikan dalam bulan ini juga.

Semoga dengan mendapatnya bantuan, dapat meringankan sedikit beban bagi pelajar-pelajar yang kurang berkemampuan untuk meneruskan pelajaran.

Majlis Makan Malam APMT Bersama YAB Menteri Besar Terengganu

Posted: 16 Jan 2013 04:33 PM PST








Semalam 16 Januari 2013 juga telah berlangsungnya Majlis Makan Malam Agensi Pembangunan Masyarakat Terengganu (APMT) bersama YAB Menteri Besar Terengganu, Dato' Seri Ahmad bin Said bertempat di Dewan Konvensyen, Taman Tamadun Islam.

Tahniah diucapkan kepada staf APMT yang mendapat anugerah malam tadi. Semoga dengan pengiktirafan ini, kalian terus memberikan perkhidmatan yang cemerlang. Bagi mereka yang tidak mendapat anugerah, tidak bermakna anda tidak cemerlang, teruskan usaha, insyaAllah, Allah S.W.T akan membalas segala jasa kalian. 

Melawat Orang Kampung Sakit

Posted: 16 Jan 2013 04:30 PM PST





Semalam 16 Januari 2013 telah berkesempatan untuk melawat pesakit di Kg. Pak Tijah, Tok Jembal, Seberang Takir. Di kesempatan itu juga, menghulurkan sedikit bantuan kepada pesakit bagi meringankan sedikit beban. Semoga mereka cekal dan tabah menghadapi ujian dari Allah S.W.T dan sembuh dari sebarang penyakit. InsyaAllah dengan izin dari-Nya.

Direct Free Kick

Posted by Unknown | Posted on 1:43 PTG

Direct Free Kick


15 Jan 2013 - Lawatan ke DPR RI.

Posted: 17 Jan 2013 10:29 AM PST


Selepas perjumpaan dengan Ahli Parlimen Indonesia (DPR RI) pada 15 Jan 2013 di Jakarta.

Posted: 17 Jan 2013 10:24 AM PST


PERJUMPAAN DENGAN AHLI PARLIMEN INDONESIA : 15 Januari 2012 - Perbincangan bersama Bapa Nusyirwan Soejono dan Bapa Drs. Yoseph Umar Hadi dari Komisi V Dewan Perwakilan Rakyat Republik Indonesia (DPR RI) mengenai perumahan rakyat di Jakarta pada 15 Januari 2012.

Posted: 17 Jan 2013 10:10 AM PST


PERJUMPAAN DENGAN AHLI PARLIMEN INDONESIA : 15 Januari 2012 - Bersama Bapa Nusyirwan Soejono dan Bapa Drs. Yoseph Umar Hadi dari Komisi V Dewan Perwakilan Rakyat Republik Indonesia (DPR RI) mengadakan perbincangan mengenai perumahan rakyat di Jakarta pada 15 Januari 2012.

Posted: 17 Jan 2013 10:07 AM PST


Di temuramah oleh Televisyen Dewan Perwakilan Rakyat Republik Indonesia (DPR RI) bersama Bapa Nusyirwan Soejono dari Komisi V DPR RI di Jakarta pada 15 Januari 2012.

Posted: 17 Jan 2013 09:21 AM PST

.

15 Januari 2012 - Bertukar cenderamata dengan Bapa Nusyirwan Soejono dan Bapa Drs. Yoseph Umar Hadi dari Komisi V Dewan Perwakilan Rakyat Republik Indonesia (DPR RI) selepas perbincangan mengenai perumahan rakyat di Jakarta pada 15 Januari 2012.

Posted: 17 Jan 2013 09:15 AM PST


15 Januari 2012 - Bertukar cenderamata dengan Bapa Nusyirwan Soejono dan Bapa Drs. Yoseph Umar Hadi dari Komisi V Dewan Perwakilan Rakyat Republik Indonesia (DPR RI) selepas perbincangan mengenai perumahan rakyat di Jakarta pada 15 Januari 2012.

Posted: 17 Jan 2013 09:12 AM PST

17 Jan 2013 - Lawatan ke Projek Rumah Mampu Milik di Sg Long. Sebanyak 136 unit rumah dibina dengan keluasan purata 850 kp setiap satu dan akan dijual dengan harga di bawah RM90,000 sebuah.

Posted: 17 Jan 2013 04:53 AM PST


Lawatan projek Rumah Mampu Milik 136 unit di Sg Long. Telah 80% siap.

Posted: 16 Jan 2013 09:11 PM PST

Blog@Wengsan...博客@永山

Posted by Unknown | Posted on 11:45 PG

Blog@Wengsan...博客@永山


The Ministry of Higher Education must cease all of the “brainwashing” programmes in public universities

Posted: 17 Jan 2013 09:04 AM PST

My journey - Wong Hon Wai 黃漢偉

Posted by Unknown | Posted on 11:16 PG

My journey - Wong Hon Wai 黃漢偉


公民一校土蝕問題明年全盤解決

Posted: 17 Jan 2013 06:22 AM PST

公民一校土蝕問題明年全盤解決

星洲日報大北馬于 2013年1月17日下午 9:49 ·

(檳城)1995年一場帶來山崩地裂的暴風雨,逼使公民一校全體師生放棄成為危樓的校舍,搬到公民總校上課長達3年,有關長期纏繞該校的土蝕問題,可於明年一勞永逸的解決。

阿依淡州議員黃漢偉,和負責州水利灌溉及治水事務的劉子健行政議員,昨日聯袂視察位於極樂寺登山石階旁的公民一校,雙雙宣佈這項振奮阿依淡和壟尾華社的消息。

接待2名議員的公民董事長陳玟良,公民信理會主席拿督莊耿康、董事總務郭狄歷、董事財政程福隆和顧問工程師陳艷梅等憶起往事,仍心有餘悸。

當時,一塊高及人胸部的大石頭自極樂寺石階旁的山坡滾下,差一點滾進教室。河岸旁校地原來地陷的裂痕,突然擴大。

教育部過後宣佈公民一校校舍為危樓,全校四百多名師生遂搬到阿依淡交通圈旁的公民總校上課。3年之後維修工程完成,當局確定校舍安全,才允許師生搬回原來的校舍上課。

過後,校舍地段土蝕的問題仍然存在,舖上洋灰的地面裂痕不斷擴大,該校董事、家長、校友和師生擔心山崩地陷的歷史重演。


劉子健捎來好消息,檳州水利灌溉局耗資35萬令吉,在公民一校籬笆外的一段60公尺長河岸興建防崩堤,工程將於今年3月動工。

黃漢偉說,民聯州政府除了撥款給州內學校提升設施,也關心各校所面對的各種問題,公民一校是其中一個獲得州政府關照的例子。

莊耿康說,公民一校位於黑水河畔,18年前的山崩地裂,差點令公民三校,即民總校、公民一校,和公民二校三失其一。

他說,當年當局基於安全的理由,執意不讓公民一校師生搬回原來的校舍,他們唯有努力修復校舍,和爭取各方面的協助進行防崩措施,最後保住了校舍。

不過,黑水河土蝕的問題嚴重,過去18年來,校地出現新的裂痕,且裂痕越來越長。
他們不要看到校舍被列為危樓,必須遷校的歷史重演。幸而當局基於學校的需要,進行河堤防護工程,使他們不必再為地面上日益擴大的裂痕而憂心忡忡。

黄汉伟:大选迟迟不来 改善亚依淡交通增至7项

Posted: 17 Jan 2013 06:14 AM PST


黄汉伟:大选迟迟不来 改善亚依淡交通增至7项


二零一三年一月八日 晚上十一时四十四分


(槟城8日讯)亚依淡区州议员黄汉伟说,他原已印制好改善亚依淡交通的成绩单只有5项方案,但因大选迟迟不来,目前已增加到7项,若大选再继续延迟,相信更多方案会获得落实。

他指出,他已印制好的"交通-从新整顿亚依淡区交通"成绩单原本有5项方案,包括提升峇都兰樟巷道路、提升天德园大道,从4条车道加宽至6条车道、提升州清真寺(青草巷)大路、重新规划在甘榜峇鲁巴刹前红绿灯和玫瑰园组屋前安装红绿灯。

他说,基于大选迟迟未举行,现在又增加2项,包括重整孔圣庙中华小学A校及B校前交通,在特定时段将道路改为单行,以舒缓交通,以及在峇都兰樟巷装置人行道红绿灯以让钟灵国民型中学学生更安全过马路。

峇都兰樟红绿灯启用

他周二为峇都兰樟巷人行道红绿灯主持启用礼时说,他是在2011年时接获钟灵中学家教协会的要求,关注该路段的交通,确保学生过马路时安全可获得保障,过后他要求槟岛市政局交通组研究改善措施,最后决定在该路段安装人行道红绿灯。

As reported in Sinchew Jit Pao

 惠及4校‧學生安全過馬路‧峇都蘭樟巷裝行人交通燈

(檳城)使用鍾靈中學後門的學生,今後可以安全越過馬路了,因為峇都蘭樟巷已安裝行人交通燈!

鍾靈中學家教協會於2011年向亞依淡區州議員黃漢偉申請安裝行人交通燈後,在經過檳島市政局交通工程組的鑑定等程序,行人交通燈終於在上個月完成安裝,並於1週前啟用。

耗資3萬從他處遷移使用

黃漢偉昨日(8日)為該行人交通燈主持啟用儀式時說,新安裝的行人交通燈是從其他地方遷至該處再使用,而花費是3萬令吉。

他說,安裝行人交通燈也方便了該區4所學校的學生,除了鍾靈中學,職業中學、工藝中學和喬治市中學的學生也可使用行人交通燈安全越過馬路。

他說,這是一項防範措施,也為顧及學生安全越過馬路,不希望在不幸事件發生後才來彌補,因為生命更值錢。

黃保明:鼓勵學生善用行人交通燈

他表示,他也在上任數年裡,提昇了峇都蘭樟巷、天德園大道、州回教堂路、重新規劃甘榜峇魯巴剎前交通燈、在玫瑰園組屋前安裝交通燈,並重新整頓中華A校及B校前交通。

鍾靈校長黃保明說,該校有2千700名學生,而且上下課時間有很多鍾靈學生從後門進出,為了確保學生的安全,校方也會加強學生的安全意識,要求學生善用行人交通燈。(星洲日報/大北馬)

黄汉伟: 非充商业用途 用壁画打广告没侵权

Posted: 17 Jan 2013 06:07 AM PST

黄汉伟: 非充商业用途 用壁画打广告没侵权

  • 行动党槟州领袖推展以"姐弟共骑脚车" 壁画为背景的"我爱新槟城" 广告, 左四为曹观友。
(槟城3日讯)行动党把"姐弟共骑脚车"的壁画拿来打广告是否触及版权问题?

行动党在元旦日于槟城两家本地报刊登"我爱新槟城"的半版彩色筹款广告,因使用立陶宛艺术家恩 尼斯(Ernest Zacharevic)画在本头公巷墙壁上的"姐弟共骑脚车"做背景,结果引起议论,有人质问行动党这样做是否有征得这名画家的同意?如果没有,是否已侵 犯版权?

替行动党宣传

槟行动党主席曹观友今日召开记者会,谈及行动党从元旦开始启动长达100天的资讯宣传,以传达新政府在2008年大选以后所带来深刻与良好改变,受报界询及上述问题时表示,他认为侵犯版权的问题不存在。

他笑说,如果有人要起诉行动党侵犯版权,可视为替行动党的100天资讯宣传搞宣传。

属民联州政府所拥有

掌管槟州艺术委员会的行政议员兼行动党槟州财政黄汉伟则表示,由于行动党并不是将"姐弟共骑脚车"的壁画当成商业用途,即拿去卖来赚钱,所以侵权问题是不存在的。
询及是否有征得恩尼斯的同意时,他说这方面他不很清楚,但该壁画是在民联执政后绘下的,属民联州政府所拥,而行动党既然是州政府的一员,是可以取该壁画来用的。

"如哥哥拿弟弟东西来用" 律师:筹办单位不敢做什么

本报询问执业律师林子辉时,他表示,由于此壁画是槟州政府的"乔治市节庆"筹办单位邀请恩尼斯画的,此壁画的主人是后者,行动党使用此壁画来打广告,在法律上是无须征得画家恩尼斯同意的,但照理必须获得"乔治市节庆"筹办单位的首肯。

"这副壁画现在已不属画家恩尼斯所拥了,它属于乔治市节庆单位,而这个单位是州政府的单位,行动党又是州政府的一员,所以行动党拿该单位的东西来用,正如哥哥拿弟弟的东西来用一样,就算不讲一声,该单位也不敢做什么。"

曹观友呛邓章耀 感谢宣传新槟城
"新槟城"概念,究竟是谁偸谁的?

当行动党于元旦日在槟城两家本地报刊登"我爱新槟城"广告时,国阵槟州主席邓章耀马上指行动党的"新槟城"概念是源自国阵,因为是国阵先在各报章刊登"全新槟城"概念的广告,加上"新槟城"

也是国阵在来届大选的竞选宣言,行动党现在刊登"我爱新槟城"的广告,形同支持国阵提出的全新槟城概念。

因此,邓章耀"感谢"行动党认同国阵的概念。

国阵只是承诺
可是,行动党槟州主席曹观友今日却反驳说,行动党早在3‧08后就推出"新槟城"的概念。
"邓章耀感谢我?我要感谢他替我们宣传我们的'新槟城'概念才对!"

曹观友说,槟国阵推出所谓"新槟城"概念,全是旧的东西、都是循环再用的东西。
"我们的'新槟城'概念举出的是全已在槟城出现的东西,国阵的却全只是承诺"。

他问邓章耀,既然使用行动党的"新槟城"概念,就是认同此概念,那么是否也认同此概念中的"槟城更进一步,中央改朝换代"目标?

居民久盼12年 安寧園組屋獲入伙證

Posted: 17 Jan 2013 06:04 AM PST

As  reported in Guangmin

居民久盼12年 安寧園組屋獲入伙證


  • 引頸長盼了12年,湖內安寧園中廉價組屋居民預料能在農曆新年前領得鑰匙而興奮不已,右起駱益忠、陳國輝、楊順興及黃漢偉。
(檳城12日訊)引頸長盼了12年,湖內安寧園(Desa Aman)中廉價組屋兩棟392單位的居民預料能在農曆新年前領得鑰匙。州房屋委員會主席黃漢偉週五宣佈這項好消息,同時象徵式移交入伙准證給居民。
安寧園中廉價屋計劃是於2000年開始興建,原訂於2003年竣工,這項房屋計劃過後被擱置,在2005年12月31日正式宣佈全面停工。 

農曆新年前領鑰匙
2008年,該組屋購屋者臨時委員會一伙人找上黃漢偉和壟尾區州議員楊順興尋求協助,檳州民聯政府介入計劃後,獲得白武士太平洋建築有限公司 (Pacific Construction)於2011年中展開复工,並趕在2012年杪完成A棟剩餘的40%及B棟的全部興建工程。

黃漢偉說,雖然計劃擱置多年,但是目前有逾96%的買主沒有放棄該組屋。他說,這項房屋計劃牽涉多方,包括市政局、州政府、聯邦政府及白武士、清盤師等等,一起解決了許多技術問題。約有10餘名居民出席記者會,尚有太平洋建築有限公司負責人陳國輝及駱益忠。
 
96%買主沒放棄組屋
湖內安寧園購屋者臨時委員會主席佘文強感謝檳州政府的幫助時,提及他們曾到州議會拉橫幅要求前朝政府協助但不果,幸有民聯政府的幫助,否則恐怕至今都見不到曙光。
 
該成員林慕賢也感激各方的幫忙,甚至對州議員黃漢偉及楊順興道歉,以表達當初找上門理論時的衝動和無禮。
 
大華高原第二期或復工
黃漢偉說,擱置多年的大華高原第二期計劃復工漸露曙光,目前已經有一家上市公司洽談買地事宜。

他說,自檳州民聯政府執政後,至少協助5項房屋擱置計劃展開复工,如今,被鑑定為擱置的大型計劃尚有大華高原第二期組屋。

5項復工的工程,包括發林天德園珍美園、白雲山的高峰園、威南新邦安拔的Taman Pekatra Indah、威北的Taman Teluk Air Tawar及湖內安寧園中廉價組屋。

申請10年 黃漢偉助爭取 梵音寺獲准繳1元地稅

Posted: 17 Jan 2013 06:00 AM PST

申請10年 黃漢偉助爭取 梵音寺獲准繳1元地稅

  • 黃漢偉移交批准書(右二)予梵音禪寺住持聖慧法師(左二)。左起楊錦樺及黃漢偉選區助理黃振部。
(檳城11日訊)申請繳付象徵式1令吉地稅長達10年懸而未決,阿依淡梵音禪寺去年在阿依淡區州議員黃漢偉協助下,終於獲得批准,理事們高興不已。

位於鄒新慶路的梵音禪寺是於1993年建立,每年必須繳交465令吉的地稅,已長達20年。
 
黃漢偉說,根據檳州政府的土地政策,屬於非盈利有宗教用途的膜拜場所,都可以申請象徵式1令吉地稅的優惠。
 
住持釋聖慧法師透露,他們於2002年向土地局申請繳付象徵式1令吉的地稅後,當時只有門牌稅優惠通過批准,即使之後嘗試申請仍不成功。
 
在無計可施之下,該寺透過信理員楊錦樺找上黃漢偉,在後者協助下,土地局於去年12月通知,指該寺接下來只需象徵式繳付1令吉地稅,讓事情圓滿解決。

黃漢偉指,他相信其他廟宇也可能面對同樣問題,希望借此案例告之有關廟宇,申請應享的優惠。
根據他向土地局查詢,申請期從1月開放至3月,3月以後以個別件處埋,申請費用為每單位20令吉,申請表格可到光大3樓、50樓的東北縣署,以及其他縣署免費索取。
 
黃漢偉說,一旦申請,土地局將會派人來視察,撰寫報告讓土地局作為最終的批准。據知,並不是每個膜拜場所都可以自動獲得優惠,土地局需先衝量其條件,包括把膜拜場所有用來租借的收入等,才決定是否批准申請。 

宗教場所獲水費回扣
根據黃漢偉向檳州水務局查詢,非盈利用途的宗教膜拜場所,也可以獲得水費回扣。凡水費少於50令吉者可回扣5令吉,超過50令吉者可回扣10令吉。

他呼籲有關單位向該局申請,該優惠是從2009年就開始啟動。

釋聖慧法師透露,該寺提供許多免費服務,包括兒童周日班及免費載送服務等。"每週五的成人佛學輔導班,初一、十五佛誕免費早、午餐提供,每週六日晚學習佛理及誦經,提供信眾家庭問題輔導,及每週三免費醫藥服務。

YB BN

YB PAS

YB PKR

YB DAP