Nuffnang

Hannah Yeoh

Posted by Unknown | Posted on 11:18 PTG

Hannah Yeoh


Pesta Lagu Jalanan

Posted: 12 Jul 2012 02:17 AM PDT


Admission is free. Come and enjoy our local talents!

162 Projek Tidak Diluluskan, SYABAS Tidak Layak Urus Air Selangor

Posted: 12 Jul 2012 02:05 AM PDT


My question in the State Assembly - Article from www.selangorku.com


SHAH ALAM, 10 JULAI : Sebanyak 162 buah projek pembangunan di Selangor tidak diluluskan oleh Syarikat Bekalan Air Selangor (SYABAS) membuktikan syarikat itu tidak layak untuk mengurus air di negeri ini.
Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, penswastaan air di Selangor sepatutnya diubah kerana syarikat-syarikat yang dipilih tidak mempunyai kemampuan kewangan dan keupayaan pengurusan yang baik.
"SYABAS perlu meluluskan projek-projek ini seperti mana apa yang dijanjikan mereka ketika mengambil alih pengurusan air ini pada tahun 2004," katanya ketika menjawab soalan daripada Hannah Yeoh (DAP-Subang Jaya).
Katanya, pada tahun 2006, Kerajaan Pusat telah meluluskan akta bagi menyelesaikan isu pengurusan air di negeri-negeri di Malaysia.
"Kerajaan Negeri diminta untuk mengambil semula pengurusan air dan ini sudah mula dilakukan di Johor, Negeri Sembilan dan Melaka," katanya.
Sebelum ini, Kerajaan Negeri telah mencadangkan untuk mengambil alih pengurusan air di Selangor supaya lebih teratur dan efektif.
Abdul Khalid berkata, pengambilan pengurusan air di Selangor adalah sangat penting kerana tidak mahu membebankan rakyat.
"Jika tidak diambil alih pengurusan, kita akan membebankan rakyat dengan peningkatan harga air lebih daripada 70 peratus," katanya.
Namun begitu katanya, pemilik saham SYABAS tidak mempersetujui tawaran Kerajaan Negeri dengan mengatakan keuntungan yang diterima SYABAS masih tidak mencukupi.
"SYABAS mahu keuntungan sebanyak 1.2 billion sedangkan syarikat itu sudah mendapat keuntungan sejak 2004 lagi," katanya lagi.

Dr Shafie Abu Bakar

Posted by Unknown | Posted on 11:01 PTG

Dr Shafie Abu Bakar


Kursus Modul Imam dan Bilal Tarawih Dan Program Akil Baligh

Posted: 12 Jul 2012 06:00 PM PDT

Lim Guan Eng

Posted by Unknown | Posted on 3:22 PTG

Lim Guan Eng


Najib Must Prove That The Repeal Of The Sedition Act And The Introduction Of The National Harmony Act Is Not Another Thinly-Disguised Draconian Law(en/cn)

Posted: 12 Jul 2012 06:56 AM PDT

Press Statement by DAP Secretary-General and MP for Bagan Lim Guan Eng in Kuala Lumpur on 12.7.2012

Najib Must Prove That The Repeal Of The Sedition Act And The Introduction Of The National Harmony Act Is Not Another Thinly-Disguised Draconian Law By Immediately Withdrawing All Charges Under The Sedition Act Against Karpal Singh And Other Leaders, And Issuing An Apology To All Those Convicted Throughout The Years Under Both The Sedition Act As Well As The ISA.

Last night, Prime Minister Dato' Sri Najib Razak announced that the government will finally be repealing the Sedition Act 1948. He then added that it will be replaced with a National Harmony Act.

DAP welcomes the repeal of this draconian and antiquated piece of legislation that has over half a century been used and abused to suppress legitimate political opposition. However, we also urge the government to ensure that its replacement, the National Harmony Act, will not end up like the newly-introduced Peaceful Assembly Act which has turned out to be nothing but a sham.

The Peaceful Assembly Act, which was introduced last year, has introduced a multitude of arbitrary requirements, making it even more difficult for people to assemble, and incredibly even outlaws street protests. Worse, the act has now been used to selectively prosecute opposition leaders including Datuk Seri Anwar Ibrahim over the Bersih 3.0 protest in Dataran Merdeka earlier this year.

Dato' Sri Najib needs to prove to Malaysians that the repeal of the Sedition Act and the introduction of the National Harmony Act is genuine and not another thinly-disguised draconian law, and the only way to do this is by immediately withdrawing all existing charges under the Sedition Act against Karpal Singh and other leaders.

I myself have been a victim of the Sedition Act. In 1998, I was convicted and imprisoned for 18 months for allegedly making seditious remarks that caused public disaffection over my defence of an under-aged Malay girl who was detained despite being a rape victim. These charges were filed against me even though there had been no demonstrations against me for defending this under-aged rape victim. This is because no one in their right mind would make such a demonstration against someone who was defending the victim instead of the rapist. And yet I ended up charged under the Sedition Act. Here, it is very clear that like the now-repealed ISA, the Sedition Act has long been used as a convenient political tool against members of the opposition including myself, other MPs, journalists and even NGO leaders.

Dato' Sri Najib himself recently admitted that the ISA was a political tool that has in the past been used for "wrongful reasons". If that is the case, then Dato' Sri Najib should now prove his sincerity and commitment to reform by not only withdrawing all existing charges against Karpal Singh and other leaders but also issuing an official apology to all those convicted throughout the years under both under the Sedition Act as well as the ISA.

——Mandarin Version—–
民主行动党秘书长及峇眼国会议员林冠英于2012年7月12日在吉隆坡发表的文告

纳吉必须马上取消以煽动法令对卡巴星及其他领袖的指控,同时必须正式向这些年来被煽动法令及内安法令定罪的人士道歉,以证明取消煽动法令以国家和谐法取代并不是又一个稍加伪装的恶法。

昨晚,首相拿督斯里纳吉宣布政府将取消1948年的煽动法令,接着也补充将以国家和谐法令取代。

民主行动党欢迎取消这项超过半世纪以来,用以合法迫害政治异己的过时恶法。然而,我们也吁请政府要确保替代的国家和谐法令,最终不会像之前新推行的和平集会法令一样,只不过是玩假的。

去年推行的和平集会法提出了多不胜数的专制规定,导致人们更加无法进行集会,更甚的是禁止街头示威。最糟糕的是这项法令如今开始滥用来控告参加今年独立广场净选盟集会的反对党领袖,包括拿督斯里安华。

纳吉必须马上取消以煽动法令对卡巴星及其他领袖的指控,同时必须正式向这些年来被煽动法令及内安法令定罪的人士道歉,以证明取消煽动法令以国家和谐法取代是来真的,并不是又一个稍加伪装的恶法。

我自己本身在1998年就因为捍卫遭性侵却反而被扣留的未成年马来少女,遭指控发表引起公众不满的煽动言论。结果,我成为了煽动法的受害者,被定罪并且判监18个月。

这项指控当时竟然可以成功获得开档调查,即使当时并没有任何人举报我捍卫这名遭性侵的未成年马来少女。因为在每一个正常人的思维中,不可能不去举报性侵者,反倒过来去举报为受害者伸张的捍卫者。但最终我还是在煽动法下被控告。在此,可以明显的看出,如今终于取消的内安法令及煽动法令是如何长期成为政治迫害的工具,对付包括我在内的反对党人士、国会议员、新闻从业员及非政府组织领袖。

纳吉最近已经承认内安法令是一项在过去一直被借以滥用的政治工具。既然纳吉这么说,那他现在就必须拿出诚意及承诺,不只要取消目前以煽动法令对卡巴星及其他领袖的指控,更要正式向这些年来遭到煽动法令及内安法令定罪的所有人士道歉。

林冠英

Dr Siti Mariah Mahmud

Posted by Unknown | Posted on 3:21 PTG

Dr Siti Mariah Mahmud


Mood Perubahan Rakyat

Posted: 11 Jul 2012 04:26 PM PDT

Datuk Seri Anwar Ibrahim menyatakan keyakinannya dengan Pakatan Rakyat (PR) dalam peluang untuk memenangi pilihan raya umum (PRU) akan datang, sambil mengatakan "momentum" semakin kuat untuk menuju ke Putrajaya.
"Mood perubahan itu ada," kata Anwar dalam temuramah bersama akhbar British The Guardian hari ini.
Dan sama seperti yang telah dinyatakan pada Financial Times, Anwar mengulangi kenyataan bahawa ini adalah peluang terakhir beliau untuk menang dalam PRU.
Akhbar itu menggelar Anwar sebagai "lelaki yang paling digemari untuk dibenci di Malaysia", dengan menekankan dua isu liwat yang dikatakan sebagai politik kotor oleh ketua pembangkang itu, di samping dituduh sebagai agen Zionis serta anti Islam dan juga seorang gay.
Kali ini Anwar muncul dalam apa yang dikatakan sebagai perjuangan politiknya yang terakhir, selepas beliau menyatakan hasratnya untuk bersara dalam Financial Times baru-baru ini sekiranya tewas dalam PRU akan datang.
"Saya yakin kita akan menang dan membawa perubahan," kata Anwar kepada The Guardian.
Laporan The Guardian juga menyatakan terdapat ramai yang tidak menyukai Anwar tetapi bersamanya untuk menjatuhkan kerajaan BN yang dikatakan autoktratik dan tidak lagi memahami aspirasi rakyat.
Datuk Seri Najib Tun Razak cuba membawa imej yang lebih baik untuk Barisan Nasional — menghapuskan imej negatif, iaitu dengan menghapuskan undang-undang keselamatan dalam negeri yang penuh kontroversi dan menggubal undang-undang kebebasan berhimpun.
Walaupun sudah menggubal undang-undang baru, pertempuran ganas antara polis dan penunjuk perasaan pada perhimpunan Bersih 3.0 pada 28 April yang lalu - mencalarkan imej pentadbiran Najib yang seterusnya mengakibatkan beliau menangguhkan pilihan raya walaupun sebelum ini dijangka akan diadakan pada bulan Jun.
Puak berhaluan kanan dalam UMNO menjadi halangan bagi program transformasi Najib dalam kerajaan.
Kolumnis dan peguam terkemuka, Art Harun berkata, Bersih telah menyebabkan jarak antara kerajaan dan rakyat melebar — berlaku lebih banyak lagi pembongkaran hal ehwal rasuah dan salah guna kuasa.
Pilihan raya yang adil dan bersih juga ditekankan dalam hal ini.
"Daftar pemilih yang tidak bersih mungkin menjadi punca kekalahan kami dan cara mereka untuk memenangi undi, itu yang merisaukan kami," kata Nurul Izzah, anak kepada Anwar yang berusia 31 tahun itu.
"Dahulu, kami ada sedikit maklumat, tetapi kini kami berjaya memperoleh banyak pembohongan dan penipuan mereka."
Beliau mendakwa bahawa ada 10,000 nama muncul tiba-tiba dalam daftar pemilih di kawasannya.
Anwar yang dilihat menjadi tonggak kekuatan antara parti-parti pembangkang yang berlainan ideologi untuk menumpaskan Barisan Nasional, memberitahu The Guardian Pakatan terpaksa melupakan perbezaan mereka dan bekerjasama demi rakyat dalam masyarakat yang berbilang agama dan kaum.
"Kita telah berbincang dalam membentuk polisi ekonomi, polisi sosial serta kedudukan agama, kemudian kita cari titik persetujuan," kata beliau yang mewakili PR.
"Jurang antara mereka yang fanatik dengan ekstremisme semakin melebar, kita perlu ada pendekatan liberal.
"Kami gelar diri kami sebagai golongan liberal, kita harus memastikan nilai intelektual berkembang, dan tidak menggunakan kuasa ganas untuk tujuan politik," kata Anwar

Direct Free Kick

Posted by Unknown | Posted on 1:47 PTG

Direct Free Kick


BUKIT BOTAK : UMNO CUBA RAMPAS KEJAYAAN PAKTAN RAKYAT, BERI TAWARAN PALSU.

Posted: 12 Jul 2012 05:39 AM PDT

KAJANG, 2 JULAI 2012 : Gara-gara dengki dengan kejayaan Pakatan Rakyat  Selangor menyelesaikan masalah Projek Perumahan Bukit Botak, pemimpin Umno Selangor sekali cuba merampas kejayaan tersebut dengan menawarkan harga yang tidak munasabah kepada peserta skim itu.

Menurut Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setinggan, Iskandar Samad, ADUN dari Umno Selangor sekarang berlumba-lumba untuk menonjolkan diri sebagai wira bagi menyelesaikan apa yang mereka sendiri gagal selesaikan selama lebih 20 tahun,

"Apa yang saya tahu, ada ADUN Umno tawarkan harga antara RM60 ribu hingga RM70 ribu. Lepas tu ada lagi seorang lagi ADUN Umno menawarkan RM42 ribu.

"Saya bimbang nanti ada pula YB Umno yang tawarkan harga RM10 ribu pula, jadi macam sarkis.

"Ini bukannya jual beli ikan, tetapi melibatkan berjuta-juta ringgit, lagipun harga yang kita tawarkan jauh lebih rendah dari harga sebenar," kata Iskandar ketika ditemui selepas Majlis Dialog Bersama Penduduk Pangsapuri Anggerik di sini baru-baru ini.

Masalah Projek Perumahan Bukit Botak yang lebih 20 tahun terbengkalai dan gagal diselesaikan oleh pentadbiran Umno-BN yang lama akhirnya berjaya diselesaikan dalam tempoh kurang lima tahun setelah Pakatan Rakyat menerajui Selangor.

Kerajaan Selangor menawarkan harga RM99,000 kepada peneroka asal kawasan ini dan jauh lebih rendah berbanding harga sebenar yang mencecah lebih RM160,000.

Pengurangan harga dibayar subsidi sebanyak RM 79.6 juta oleh Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS).

Iskandar turut mengingatkan pembeli unit kediaman Projek Perumahan Bukit Botak agar tidak termakan dengan tawaran palsu Umno.

"Saya harap penduduk tak percaya sebab dah lebih 20 puluh tahun, mereka tak buat apa, tak diselesaikan.

"Bila kita berjaya selesaikan dalam masa tak sampai lima tahun pentadbiran Pakatan Rakyat, mereka tawarkan macam-macam pula," ujarnya lagi. - NAZLI IBRAHIM, Media SelangorKu.

77,378 UNIT KEDIAMAN GUNA METER PUKAL DAPAT AIR PERCUMA.

Posted: 12 Jul 2012 05:32 AM PDT


SHAH ALAM, 12 JULAI 2012 : Sebanyak 77,378 unit kediaman pangsapuri yang masih menggunakan meter air pukal di Selangor telah menerima rebat air percuma semenjak program ini diperkenalkan pada Jun 2010.

Demikian ujar Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setinggan, Iskandar Abdul Samad di Sidang Dewan Undangan Negeri Selangor pagi ini.

"Semenjak rebat air percuma diperkenalkan pada Jun 2010, lebih kurang RM11.87 juta nilai rebat air percuma telah diberi kepada 250 kawasan kemajuan pangsapuri yang terdiri daripada 77,378 unit kediaman," kata Iskandar di hari terakhir persidangan Dun itu.

Selain itu, Iskandar turut memberitahu, sistem kupon yang digunakan pada awal program rebat air percuma telah dimansuhkan berikutan beberapa masalah seperti salah guna kupon oleh pihak pengurusan bangunan dan kelewatan tuntutan kepada Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas).

Selain itu, Kerajaan Negeri juga terpaksa menanggung kos tambahan bagi kerja-kerja mencetak kupon.

"Jesteru itu pada 2011, penggunaan kupon telah dimansuhkan dan diganti dengan kaedah pengebilan amaun rebat air percuma secara automatik pada bil air unit kediaman setiap pembeli.

"Kaedah baru ini lebih telus, mudah dan sukar untuk disalah guna oleh pemaju, Badan Pengurusan Bersama (JMB) atau Jawatankuasa Bersama (JMC).

"Pada 2012, kaedah pemberian air percuma dipermudahkan melalui konsep 'Lapor dan Dapat' dengan format tuntutan kepada Syabas yang lebih ringkas supaya pengagihan rebat air percuma dapat dibuat secara lebih berkesan dan meluas kepada semua pangsapuri kos rendah di Negeri Selangor," jawab Iskandar lagi. - Nazli Ibrahim, Media SelangorKu.

Comments for Wee Choo Keong

Posted by Unknown | Posted on 1:19 PTG

Comments for Wee Choo Keong


Comment on AJ: What was the total cost of designing & re-branding of the new livery? by Also a concerned Malaysian

Posted: 12 Jul 2012 10:52 AM PDT

AJ> 2012 Award for possibly one of the worst MD/CEO to helm MAS since its humble beginnings. This MD seems not able to control his team. He portrays himself as incapable to handle this huge task. Malakoff was perhaps a stroll in the park compared to this GLC! Where did the top guns find such a guy with questionable, mediocre capabilities and experience? Tulah satu sbab MAS is a “sick patient” forever and ever untill 2014 and we !might get another management that says the same so the story continues, the cycle continues..

AJ> your troops are not behind your back. You address the wrong issues and worse still beat around the Jungles of Amazonia with your sub-par answers. You are quick to deny and do a “lock-down” stunt with staff whereas the underlying issue remains scot-free.

With this kind of captain surely MAS will karam! For the sake of 20K staff I hope not, but the signs are there. Sad thing kan? Hopefully we make it till 2014 for obvious reasons, AJ?@?

*****ALSO want to comment on the article in Star on Saturday July 7, 2012

“MAS should get some peace and quiet” by ERROL OH

Errol Oh – You sure talk like a person who is on cloud 11. Come down to earth for once as you start to sound like AJ. Have you no head that there is no peace and quiet, as for once the MAS employees are speaking up on what is so wrong about the company and the way it is run?! They are fed-up with management upon management coming in to tell the story of this “sick patient” and with no concrete solution and output in the end; transparency is nothing but a myth here.
Everytime a management comes in they plead to give them a chance but look at where we’re at? Give them time you say, sampai bila bang??? Until the ship explodes then we do something about it? Wow!
Do we shoot the staff and say the problem is with the staff? Yes and no. Sit back and think – if the business plan is flawed do we blame staff for not buying into it, not getting buy-in from staff and not handling staff the right way < all this leads to mayhem! If say 50% of staff think it's flawed, there must be some truth to it. Management brushes it off like they're the kings – the Rambo-do-it-my-way-or-hit-the-highway type.
So Mr Oh, I suggest you ponder long and hard before recklessly writing. PLUS, you are not even in MAS so it is easy for you to ask us to Dream but for the guys who eat, sleep and breathe the real MAS world everyday for umpteen years, it is a horrible NIGHTMARE!!!!! Peace and quiet you say….. ~sigh

Comment on AJ: What was the total cost of designing & re-branding of the new livery? by Antigajibuta

Posted: 12 Jul 2012 10:36 AM PDT

Can anyone find out whenever AJ & the gang go to London, where do they stay? do they stay at the same hotel with MAS crew? or they get better hotel?

Comment on AJ: What was the total cost of designing & re-branding of the new livery? by Sate ayam

Posted: 12 Jul 2012 09:45 AM PDT

Haih AJ lah AJ… bila hang nak berubah ni weh… bkn susah sgt pun, jwb soalan2, mintak maaf pastu buat keja betoi2… tp hang jgn loq laq dh la pasni…
hmmphh lantak pi la kat hang…

Comment on AJ plugs the wrong “LEAKS”! by hc staff

Posted: 12 Jul 2012 09:30 AM PDT

oh bangau. maybe if you are in the know you can help the ceo find the 100 top performers. that will help.no need to be so angry with hc staff or the vp that was extended.give the names or better propose the structure and give . if it good i am sure the ceo will accept.writing in this forum do not help the company.i dont want to say.i am sure that there are many good top management who know the real problems and working quietly to make mas better.or else mas will not be running well today.and they are sincerely doing their jobs..all the problems are yesterdays problems some 30 years ago.you cannot change fast a system that is so strong. we in hc is also doing our jobs for your info.

Comment on Does MAS need Martin Gilbert Barrow as an Advisor? by today man

Posted: 12 Jul 2012 09:15 AM PDT

no need to bring back all the has beens.. semua dah brain dead and the business time was different and the workers in mas now are gen y..not that type of people anymore.let not dream too much.we want a new mas…. not a replay of yesteryears.

Comment on Does MAS need Martin Gilbert Barrow as an Advisor? by Anonymous

Posted: 12 Jul 2012 08:55 AM PDT

An a…hole from the British bast..d who got his kids in KUL ja
An Luda lari

Comment on Does MAS need Martin Gilbert Barrow as an Advisor? by Hands So Low

Posted: 12 Jul 2012 08:30 AM PDT

Every time this Mat Salleh comes into our department in MAS, it is like Darth Vader coming to a Star Destroyer to inspect his Imperial Clone guards. The saddest thing is all the bosses will layan him as if he is going to draw his light sabre and cut off their head! A lot of people in MAS can do better than him and yet all their views are overlooked. This Mat Salleh will always ask for our opinion and then will write it down only to ciplak the information elsewhere. God only knows how many secrets he has taken out and passed to other airlines or aviation companies.

Comment on AJ: What was the total cost of designing & re-branding of the new livery? by hiding at home

Posted: 12 Jul 2012 07:47 AM PDT

These top people in MAS and Khazanah dare not respond and they are hiding at home. That is why they are clueless.

Comment on AJ: What was the total cost of designing & re-branding of the new livery? by MAS Boy

Posted: 12 Jul 2012 07:41 AM PDT

YB don’t bother to wait for AJ’s reply. Just upload your next posting and let AJ run for cover. He will not be able to tell us how much because if may be too much like the Bina tak Fikir con-sultant fees.

Aj is the worst CEO MAS ever had.

Comment on AJ: What was the total cost of designing & re-branding of the new livery? by outsiders

Posted: 12 Jul 2012 07:37 AM PDT

may be observer is the agent of the CEO, Board and Khazanah. They also want to defend themselves but these highly paid people only dare to use agent. They have no guts to reply to all the questions raised in this forum. What a shameful lots.

Blog@Wengsan...博客@永山

Posted by Unknown | Posted on 11:48 PG

Blog@Wengsan...博客@永山


雪兰莪州政府应更快及有效率解决雪兰莪州内坟地缺乏的问题。

Posted: 12 Jul 2012 01:30 AM PDT

SUARA PERAK

Posted by Unknown | Posted on 11:05 PG

SUARA PERAK


Pembukaan Rasmi Bilik Gerakan DAP Tronoh

Posted: 11 Jul 2012 11:49 PM PDT

CERAMAH PERDANA TAMIL PR di BATU GAJAH

Posted: 11 Jul 2012 10:20 PM PDT

'Kecurian di Kuil Karthigeyan'

Posted: 11 Jul 2012 08:50 PM PDT

.

Posted by Unknown | Posted on 7:29 PG

.


PAS kepada Ikhwan: Kemenangan beri inspirasi kepada semua

Posted: 11 Jul 2012 11:30 PM PDT



(Rombongan Presiden PAS bertemu Dr Mehdi Akif, mantan Mursyidul Am Ikhwan Muslimin di rumahnya)
KAHERAH: Kemenangan pergerakan Islam Ikhwan Muslimin di Mesir memberi inspirasi bukan sahaja kepada PAS, malah seluruh parti Islam di seluruh dunia.
Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, kemenangan ini juga penting kepada politik Islam memandangkan Mesir merupakan sebuah negara yang terlibat dalam percaturan kuasa-kuasa besar politik dunia.

"Kedatangan ini satu penghargaan kepada gerakan Islam di Mesir khususnya Ikhwan atas kemenangan yang dicapai.

"Kemenangan ini tidak sama dengan kemenangan gerakan Islam di tempat lain kerana faktor georafinya, politiknya, jumlah kependudukannya yang ramai dan kebergantungan kuasa barat terhadapnya," katanya.

Perkara itu dinyatakan beliau dalam pertemuan dengan mantan Mursyidul Am Ikhwan Muslimin, Dr Mehdi Akif di kediamannya di sini semalam.
(Dr Mehdi Akif bercakap intim dengan Ustaz Abdul Hadi dan Dr Syed Azman)
Selain menyampaikan penghargaan dari PAS, pertemuan itu juga bagi mendapat gambaran sebenar perkembangan di Mesir khususnya terhadap laporan media yang menggambarkan sedang berlaku pertembungan antara Mohamed Mursi dengan tentera.

Turut serta dalam pertemuan itu, Penolong Setiausaha Agung PAS, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi selaku Timbalan Pengerusi Lajnah Antarabangsa PAS Pusat serta wakil rombongan Kerajaan Negeri Kelantan yang diketuai Speaker Dun Kelantan Datuk Nassruddin Daud.

Dalam pada itu, Mehdi Akif berpendapat, kemenangan gerakan Islam di Mesir termasuk Presiden Dr Mohamed Mursi merupakan perancangan dan kekuasaan Allah SWT.

Katanya, jika dilihat dari segi logik, memang sangat sukar untuk gerakan Islam Mesir termasuk Mohamed Mursi untuk menang dalam keadaan tekanan dan perancangan jahat dari pihak musuh.

"Apa yang berlaku adalah ketentuan Allah yang melangkau semua perancangan pihak-pihak yang tidak mahu gerakan Islam menang di Mesir.

"Tiga bulan sebelum pilihan raya presiden, media masa serang Ikhwan sama ada dalam mesir dan luar. Maknanya kalau melihat kepada keadaan, dari segi logiknya memang sukar untuk Ikhwan dan parti Islam menang pilihan raya," katanya.

Mengulas laporan media tentang perkembangan semasa Mesir, Medi Akif berkata keadaan sebenar yang berlaku tidak seteruk  apa yang dilaporkan.

Sebaliknya, pentadbiran Mohamed Mursi sangat menghormati institusi di bawah kerajaan termasuk tentera, kehakiman dan perlembagaan negara.

Sementara itu, pertemuan hari ini adalah bersempena lawatan rasmi Presiden PAS ke sini selepas Ikhwan berjaya mencapai kemenangan dalam pilihan raya lalu.

Bertemu pelajar



Selain bertemu pimpinan Hamas dan Ihkwan, Tuan Guru Abdul Hadi malam tadi turut dijemput ke program dialog bersama mahasiswa Malaysia di sini.
(Antara pelajar Malaysia di Mesir yang mendengar ucapan pemimpin PAS)

Hampir 3,000 mahasiswa dari seluruh Mesir hadir dalam pertemuan itu yang disifatkan jarang-jarang berlaku.

Malah himpunan mereka semalam juga berjaya mengutip sumbangan lebih RM8,000 yang diserahkan kepada Presiden PAS untuk membantu dana pilihan raya.

Source: http://bm.harakahdaily.net/index.php/headline/11604-pas-kepada-ikhwan-kemenangan-beri-inspirasi-kepada-semua

Calon DAP tidak lebih 60 orang

Posted: 11 Jul 2012 09:56 PM PDT


Lim Guan Eng
Ketua Menteri Lim Guan Eng
GEORGETOWN - Tidak mungkin DAP akan bertanding 90 kerusi Parlimen dalam Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13), kata Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng.

Katanya, walaupun pembahagian kerusi dalam Pakatan Rakyat (PR) belum selesai namun DAP hanya akan meletakkan tidak melebihi 60 orang bagi kerusi Parlimen.

"Kalau DAP bertanding 90 kawasan Parlimen, anda akan dilantik sekali untuk menjadi calon kami," katanya dengan nada bergurau kepada wartawan Sinar Harian pada sidang media di sini semalam.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas laporan sebuah blog propembangkang, suarapakatanrakyat.com yang mendakwa DAP akan bertanding 90 kawasan Parlimen manakala PKR dan Pas masing-masing sebanyak 66 kerusi.

Menurutnya, DAP sedang menyediakan senarai pendek nama calon parti itu dan ia akan diputuskan oleh tiga ahli jawatankuasa parti dalam masa yang sesuai.

Dalam pada itu, diminta mengulas mengenai kenyataan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang mendakwa Pas adalah parti yang paling kuat dalam PR, Guan Eng berkata, ketiga-tiga parti perlu kuat bagi memenangi PRU13 seterusnya menawan Putrajaya.

"Kalau PR nak menang kita tidak boleh bergantung kepada Pas sahaja yang kuat. Kalau satu parti sahaja yang kuat belum tentu PR akan menang.Apa yang paling penting, sokongan rakyat kepada PR," kata beliau.

Source: http://www.sinarharian.com.my/politik/calon-dap-tidak-lebih-60-orang-1.65740?localLinksEnabled=false

Anwar Ibrahim

Posted by Unknown | Posted on 7:29 PG

Anwar Ibrahim


Siri Jelajah Dato’ Seri Anwar Ibrahim Ke Langkawi, Kedah

Posted: 12 Jul 2012 02:19 AM PDT

Demi Rakyat

13 Julai 2012 (Jumaat)

1) 7.15 mlm – Solat & Tazkirah Maghrib

Lokasi: Masjid Al Hana, Kuah

2) 9.00 – 10.00 mlm – Majlis Makan Malam

Lokasi: Hotel City Bayview, Langkawi

3) 9.00 – 12.00 mlm – Ceramah Perdana – Demi Rakyat

Lokasi: Tapak Pasar Ramadhan, Kuah

Penceramah:

i. YB Dato' Seri Anwar Ibrahim

ii. YB Firdaus Jaafar

iii. YB Mat Kassim

iv. YB Chang Lih Kang

v. YBhg Dato' Wan Salleh Wan Isa

What Law Reforms? Najib Using The Courts to Jail Anwar Ahead of GE-13

Posted: 12 Jul 2012 02:16 AM PDT

Malaysia Chronicle

I refer to the petition of appeal filed on 11.7.12 by the Attorney-General’s Chambers against the acquittal of opposition leader Datuk Seri Anwar Ibrahim in the Fitnah II trial.

We are shocked that the A-G has proceeded with this appeal despite High Court Judge Zabidin Mohd Diah’s clear factual finding of evidence-tampering by police.

This proves that the filing of the petition of appeal is politically motivated and and an attempt to jail Anwar before the 13th general election. Judge Zabidin Mohd Diah had found that the investigating officer had cut open the evidence bag (P 27) against all legal and investigative procedures and that the seals used were not tamper-proof.

The judge also strongly emphasised that there could be no confidence in the integrity of the samples. In the normal course of events the Court of Appeal would not interfere with these clear findings of fact.

The appeal is thus a deliberate misuse of prosecutorial powers and shows the extent to which the A-G’s Chambers has been undermined and compromised by Najib and Umno-BN.

Appeal can’t get through without approval from Najib & Umno

The evidence-tampering shows that there was an attempt to fabricate evidence against the parliamentary opposition leader and supports the defence case that there is a political conspiracy to taint and imprison Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Despite the pretence of democratization and reform, this appeal proves that Najib Razak is an unprincipled and authoritarian leader who will stop at nothing to cling on to power.

The prosecution of Anwar cannot happen without the approval and involvement of Najib and Umno-BN. Prime Minister Najib, UMNO-BN and the A-G must now immediately withdraw this legally untenable and baseless appeal against Anwar’s acquittal.

N SURENDRAN IS VICE PRESIDENT OF PARTI KEADILAN RAKYAT

Bapa Altantuya Bertegas Anaknya Pergi Ke Perancis

Posted: 12 Jul 2012 02:08 AM PDT

Malaysiakini

Setev Shaariibuu, bapa Altantuya – wanita Mongolia yang dibunuh – berkata anak perempuannya itu telah pergi ke Perancis dengan menggunakan nama lain – Aminah Abdullah.

“Kami ada bukti yang dia telah pergi ke Perancis dan akan mengemukakan bukti tersebut jika diminta berbuat sedemikian,” kata Setev dalam satu kenyataan akhbar hari ini.

Kenyataan akhbar Setev dibaca oleh ahli Parlimen Kelana Jaya, Loh Gwo Burne di lobi Dewan Undangan Negeri Selangor.

Setev mengulas satu laporan berita yang menyatakan Altantuya tidak pernah pergi ke Perancis antara tahun 1999 dan 2007 berdasarkan rekod imigresen Perancis.

Sebaliknya, kata Setev. beliau telah diberitahu oleh anaknya bahawa dia pergi ke Perancis dan beberapa negara lain dengan pasport yang menggunakan nama Islamnya.

Akta Keharmonian Bukti Najib ‘Demokrat Palsu’

Posted: 12 Jul 2012 02:00 AM PDT

Malaysiakini

Nurul Izzah Anwar berkata, tindakan perdana menteri memansuhkan Akta Hasutan 1948 tetapi menggantikannya dengan Akta Keharmonian Nasional membuktikan Datuk Seri Najib Razak seorang ‘demokrat palsu’.

Naib presiden PKR itu berkata, tindakan itu tidak membawa makna apa-apa kerana akta baru itu didakwa mempunyai “kuasa-kuasa drakonian” yang sama.

“Ibarat menggantikan tubuh badan antidemokrasi dengan baju baru drakonian yang sama lusuh; demi membuktikan bahawa beliau seorang demokrat sejati dan bukannya seorang demokrat palsu,” kata puteri sulung Datuk Seri Anwar Ibrahim itu.

Najib semalam berkata, pengenalan akta baru itu bertujuan mencari mekanisme bagi menentukan keseimbangan terbaik antara menjamin kebebasan bersuara dan keperluan menangani kompleksiti kemajmukan di negara ini.

Dalam kenyataannya hari ini, Nurul Izzah menyifatkan langkah terbaru itu sebagai “transformasi layu lagi lesu” kerana ia didakwa hanya helah politik.

Berdasarkan rekod, dakwanya lagi, ciri-ciri “demokrat palsu” itu boleh dilihat antaranya dengan langkah sebelum ini seperti penggantian ISA dengan Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 dan pengenalan Akta Keterangan (Pindaan) 2012.

Beliau menegaskan, kerajaan perlu memansuhkan Akta Hasutan tanpa menggantikannya dengan akta lain yang sama.

“PKR juga menggesa Najib mewujudkan jawatankuasa khas parlimen (JKP) yang bersifat bipartisan untuk mengkaji secara menyeluruh Akta Keharmonian Nasional yang beliau cadangkan, di mana JKP ini harus diberi mandat untuk membincangkan perihal perpaduan sosial dan perhubungan antara kaum,” katanya.

Akhbar Kanada The Globe and Mail pada 8 Jun lalu memuatkan artikel wartawan terkenal Mark Mackinnon yang mengkategorikan Najib sebagai “demokrat palsu”, sebaris dengan autokrat seperti Presiden Rusia Vladimir Putin dan Presiden Palestin Mahmoud Abbas.

Kes Fitnah II: Pendakwa raya Ragui Kewibawaan Hakim?

Posted: 12 Jul 2012 12:36 AM PDT

KeadilanDaily

Alasan pendakwaan yang mengatakan Hakim Mahkamah Tinggi terkhilaf dalam membuat keputusan kes Fitnah II membabitkan Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 9 Januari lalu sebagai tidak menghormati kewibawaan institusi kehakiman negara.

Ketua Penerangan KEADILAN, Dr Mohd Nur Manuty mempersoalkan adakah Mohamad Zabidin Mohd Diah yang berpengalaman luas dalam bidang kehakiman telah melakukan kesilapan dalam membuat keputusan ataupun pendakwa sememangnya meragui keputusan yang dibuat beliau.

"Khilaf itu maksudnya silap, jadi masakan seorang hakim yang berpengalaman lama boleh tersilap dalam memberi keputusan?

"Adakah dengan mengenepikan keputusan itu, pihak pendakwaan sebenarnya meragui hakim Mahkamah Tinggi yang membuat keputusan? Kononnya hakim tak layak?" tempelak beliau.

Isnin lalu, Pejabat Peguam Negara mengemukakan permohonan kepada Mahkamah Rayuan agar mengenepikan keputusan Mahkamah Tinggi yang melepas dan membebaskan Ketua Umum KEADILAN itu daripada pertuduhan tersebut dan antara 10 alasan itu termasuklah hakim telah terkhilaf dari segi undang-undang dan fakta.

Tambah Mohd Nur, beliau turut meragui kenyataan pendakwa raya kerana katanya, terlalu jelas ada niat jahat untuk sengaja mensabotaj karier Ketua Pembangkang itu.

"Saya yakin, orang ramai tidak mungkin percaya lagi dengan fitnah itu, kerana semua tahu Peguam Negara sebenarnya bertindak di bawah telunjuk pemimpin Umno," tegasnya.

Dalam penghakiman bertulis setebal 80 muka surat bertarikh 2 Julai lepas, Mohamad Zabidin memutuskan mahkamah tidak boleh 100 peratus pasti tentang integriti sampel DNA yang diambil daripada pengadu, Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Katanya, sampel berkenaan boleh diusik sebelum sampai kepada Jabatan Kimia untuk dibuat analisis. Oleh yang demikian adalah tidak selamat bagi mahkamah bergantung kepada keputusan ujian DNA yang dilakukan terhadap sampel berkenaan.

Umno Menuai Berkat Daripada Kilang Arak San Miguel

Posted: 11 Jul 2012 10:23 PM PDT

Harakah
Mohd Rashidi Hassan

Sudah hampir sepuluh tahun Tun Dr Mahathir Mohamad bersara dari jawatan Perdana Menteri dan Presiden Umno. Ada orang kata buang ‘dakwat’ sahaja kalau hendak menulis atau mengkritik mantan PM ini.

Namun, kadang-kadang kita perlu diimbaskan kembali wajah politik Dr Mahathir, yang sehingga kini, masih mendominasi atau dictate masa depan Umno, khususnya pelbagai gesaan yang beliau lakukan terhadap PM, Dato’ Seri Mohd Najib Tun Razak.

Walaupun usianya sudah lanjut, tetapi sehingga hari ini Dr Mahathir masih aktif berpolitik, mengeluarkan kenyataan politik dan menghentam Pakatan Rakyat.

Ketua Pembangkang, Dato’ Seri Anwar Ibrahim sering menjadi sasarannya. Nampak jelas mantan Presiden Umno itu sangat berjaki dengan Anwar.

Baru-baru ini beliau terus menyerang Anwar dan menggesa Ahli Parlimen Permatang Pauh itu bersara daripada politik.

“Ada pemberita tanya, Dr Mahathir suruh berhenti sekarang. Saya kata tak apalah. Yang itu biar saya dengan rakyat. Kamu Dr Mahathir, duduk diam-diam. Jaga syarikat anak kamu yang berpuluh bilion ringgit. Kalau kamu pemimpin bersih, malu tahu tak, malu! Seorang pemimpin, puluh bilion kekayaan anak-anaknya,” tegas Anwar dalam ceramahnya di Selayang, baru ini.

Anwar mempersoalkan mengapa Dr Mahathir terlalu marah kepadanya. Sedangkan selama ini, beliau tidak pernah mengacau dan telah pun memaafkan bekas PM tersebut.

“Sudahlah. Yang kena pukul saya, Mahathir, bukan kamu. Yang kena penjara saya, yang kena telanjang saya. Sudahlah, saya dah maafkan.

“(Tetapi) yang kamu takut ini apa? Rupanya, dia takut saya nak rampas harta dia dan anak pinak dia,” katanya sambil mengimbau detik-detik perselisihan beliau dengan Dr Mahathir sebelum dipecat daripada kerajaan pada September 1998.

Ramai kalangan rakyat Malaysia yang dibutakan dengan fakta. Mereka digelapkan daripada mengetahui kekayaan Dr Mahathir anak-beranak. Kita tidak menuduh beliau kaki rasuah, namun sewaktu beliau masih menjadi PM lagi, anak-anaknya didapati menguasai lebih 160 buah syarikat, mengikut dokumen daripada Pendaftar Syarikat.

Apa yang disebutkan Anwar harus dibongkar. Bagaimana mereka sekeluarga boleh memperolehi kekayaan mencecah puluhan bilion ringgit? Ini tidak harus kita diamkan.

Apa pun, Dr Mahathir adalah seorang pemimpin yang berjaya membangunkan negara. Beliau juga berjaya mendidik anak-anaknya, supaya berjaya dalam politik dan perniagaan.

Dr Mahathir adalah bapa mithali. Seorang bekas PM yang hebat dan bekas Presiden Umno yang berjaya. Beliau berjaya kerana beliau dan anak-anaknya menguasai konglomerat terbesar.

Bukan sahaja di Malaysia. Khabarnya kekayaan mereka meliputi Filipina sehingga ke Buenos Aires, Argentina. Kita tidak tahu sama ada syarikat yang dikuasai mereka, meliputi negara-negara bekas jajahan Soviet Union seperti Kyrgyzstan, Kazakhstan dan lain-lain.

Justeru, seluruh anggota dan pemimpin Umno harus mengambil contoh kejayaan Dr Mahathir, anaknya Mirzan, Mokhzani dan Mukhriz.

Anak sulungnya, Mirzan membuktikan bahawa beliau adalah Bumiputera yang berjaya, hasil didikan Umno. Beliau adalah intipati daripada profesional yang berjaya, hasil doktrin perjuangan kebangsaan Melayu Umno.

Mana tidaknya. Bukan senang orang Melayu hendak berjaya dalam perniagaan. Bukan senang kaum Bumiputera, anak seorang pemimpin Islam boleh menguasai syarikat yang bertaraf antarabangsa.

Seorang lagi anak Mahathir, Mokhzani, bekas bendahari Pemuda Umno adalah pemilik Kencana Petroleum. Kencana merupakan salah sebuah dari tujuh syarikat yang mendapat lesen menggali minyak daripada Petronas. Bapanya, merupakan Pengerusi Petronas. Ada sumber memberitahu kekayaan Mokhzani, hasil daripada syarikat minyaknya, mencecah RM1.6 bilion.

Anak bongsunya, Dato’ Mukhriz, walaupun kerjaya politik tidak seberapa, bertanding merebut jawatan Ketua Pemuda Umno pun kalah, tetapi dilantik menjadi timbalan menteri. Sekarang ini, beliau mencadangkan Mukhriz menjadi antara bakal calon Menteri Besar Kedah. Itu pun jika BN menang, kalau BN melingkup, tiada ada apa hendak dikata lagi.

Bercerita tentang kehebatan Mirzan. Beliau sebelum ini, menguasai syarikat antarabangsa Filipina, San Miguel Corporation, yang juga pemilik syarikat San Miguel Brewery Inc, pembekal dan pengedar minuman arak yang terbesar di negara tersebut.

San Miguel Brewery menguasai 95 peratus pasaran arak Filipina. Syarikat yang sudah mencecah satu abad itu, difahamkan turut mempunyai kilang arak serta kepentingan di China, Indonesia, Vietnam, Thailand dan Malaysia. Menurut laman web San Miguel, ia mempunyai pasaran 60 buah negara di seluruh dunia.

Walaupun San Miguel turut terbabit dalam beberapa bidang perniagaan lain, tetapi yang jelas penglibatan Mirzan, selaku anak kepada bekas PM, anak bekas Presiden Umno yang beragama Islam, yang partinya mendakwa parti Islam terbesar dalam Malaysia, mencetuskan banyak persoalan.

Hari ini rakyat Malaysia mempersoalkan pula, bagaimana Mirzan melalui San Miguel berjaya menguasai syarikat minyak Esso Malaysia. Esso kemudiannya menukar nama kepada Petron dan Petron diberi kontrak untuk membekalkan minyak kepada Syarikat Penerbangan Malaysia (MAS).

MAS sebelum ini mendakwa mengalami kerugian, kerana terpaksa menanggung kos bahan api yang dibekalkan oleh Petronas, dan Dr Mahathir selaku Pengerusi Petronas.

Esso sudah ‘direbranded’ sebagai Petron selepas syarikat asal dari Filipina, Petron Corp yang merupakan sebahagian daripada syarikat milik konglomerat San Miguel menjadi pemegang saham terbesar Esso Malaysia dengan pegangan saham sebanyak 73.4 peratus.

Apa yang jelas hari ini, Putrajaya yang dipimpin Najib begitu membisu dengan penguasaan ekonomi yang semakin rancak oleh anak-beranak Dr Mahathir. Yang jelas, mereka semakin mendominasi ekonomi negara. Penuh dengan ‘conflict of interest.’

Kita menggesa Putrajaya untuk memberi penjelasan bagaimana syarikat-syarikat yang merupakan aset penting negara, boleh dikuasai oleh entiti asing dengan harga belian di bawah harga pasaran sebenar.

Seperti yang ditegaskan Anwar, Najib harus membuat penjelasan kepada rakyat, mengapa semua urusniaga yang membabitkan Petronas, MAS, Petron dan sebagainya, dilakukan untuk kepentingan Dr Mahathir anak-beranak?

Bagi Dr Mahathir, beliau anak-beranak, boleh tersenyum bangga kerana mereka merupakan Bumiputera yang berjaya dalam perniagaan, dengan nilai syarikat-syarikat besar yang mereka kuasai mencecah puluhan bilion ringgit.

Tetapi bagi rakyat, kami tidak akan berpuas hati. Kami tidak akan meredai harta milik negara diserahkan kepada syarikat kroni pemimpin Umno. Harta rakyat bukan harta yang mudah-mudah hendak dibidak-bidak pemimpin Umno anak-beranak.

Justeru kita menuntut Putrajaya memberi penjelasan segera. Kita juga menuntut Dr Mahathir dipecat daripada Petronas kerana pelbagai kepentingan negara diraih beliau anak-beranak. Negara akan musnah jika pemimpin Umno dibiarkan untuk bebas sebegini.

Kayalah kamu, mewahlah hidup kamu wahai pemimpin Umno! Itulah berkat daripada kilang arak San Miguel! Berkat dari perjuangan kebangsaan, tanpa mengira halal haram. Meminjam kata Najib di Felda tempohari, memang ‘haram jadah’!

YB BN

YB PAS

YB PKR

YB DAP