Sabtu, 11 Jun 2011

N45 Dr Halimah Ali

N45 Dr Halimah Ali


Jangan tunggu ibumu menjadi mayat sebelum berjasa

Posted: 11 Jun 2011 09:09 AM PDT

Ayah kau mewarnai masa depan anak-anakmu.....jangan lali dan leka

Posted: 11 Jun 2011 08:58 AM PDT

Penguin boleh jadi role model pengorbanan ayah!

Posted: 11 Jun 2011 08:52 AM PDT

Wahai ayah, di mana anakmu?

Dewan Muslimat PAS Pusat menyusun langkah kritikal memimpin wanita

Posted: 11 Jun 2011 08:22 AM PDT

AJK MUSLIMAT DMPPSenator Mumtaz(Naib),Athirah,YB Dr Halimah
Kuala Lumpur
Hiruk pikuk yang ditimbulkan oleh  UMNO yang gelabah melihat pendekatan PAS yang lebih inklusif dan praktikal ekoran daripada keperluan mendesak rakyat jelata natijah kepincangan sistem pemerintahan UMNO/BN.Lebih tepat lagi negara kebajikan yang dijadikan tema muktamar ke 57 PAS. Sekali ilmbas tidak ada yang pelik dengan kemahuan Presiden PAS mahu menggerak seluruh ahli perwakilan PAS yang datang dari seluruh pelusuk tanah air untuk membantu  menjadikan Malaysia negara berkebajikan.
  Apa peliknya sebuah parti yang berteraskan Islam mengambil kebajikan diantara perkara utama untuk diperjuangkan.Berkebajikan sinonim dengan prihatin, ambil peduli,peka,empati dan dari sudut sebuah kerajaan bertimbang rasa, cuba mengurangkan beban rakyat, usaha mempastikan rakyat cukup makan,cukup pakaian, cukup tempat tinggal yang wajar, berpendidikan, mempunyai sumber pendapatan, sihat dan aman tenteram.
Berkebajikan juga bermakna semua kaum terbela. Kaum wanita tidak dipinggirkan dan terjamin hak mereka.
Tidak dinafikan ada usaha kebajikan yang diusahakan oleh pihak pemerintah di peringkat federal namun 'kebersihan' pemimpinnya dipertikaikan oleh banyak pihak hingga tahap yang mencemaskan.UMNO/BN tidak mampu lagi memimpin negara kerana telah dijangkiti penyakit rasuah yang membarah 'sehingga busuk sampai ke usus',ikatakan oleh mantan PM Tun Dr Mahathir.
 
Ahli Jawatankuas Dewan Muslimat PAS Pusat yang baru bersidang selepas muktamar ke 51 dan sebulat suara bersetuju akan merapatkan sof muslimat dan meletakkan target yang jelas untuk memartabatkan Islam dengan memperbanyakkan suara penerus perjuanagn RASULULLAH S.A.W.Bukan sekadar melukut di tepi gantang.Suara keramat yang ada 'izzah,berani kerana benar, tidak gentar atas celaan orang yang suka mencela.Inilah nekad pimpinan tertinggi Dewan Muslimat PAS Pusat yang mahu diterjemahkan oleh semua Muslimat di seantero dunia amnya dan Malaysia khususnya.

Bagi yang MAHUKAN KEBENARAN ini dia perkara asas dalam perjuangan PAS sebelum menilai dengan adil adakah kenyataan pemimpin UMNO benar atau salah mengenai PAS sudah tidak memperjuangkan Islam.

MUQADDIMAH

BAHAWA dengan sesungguhnya adalah diisytiharkan, demi untuk menyempurnakan taqwa kepada Allah dan kebaktian kepada sesama manusia, yang dijadikan bagi menegakkan AL AMRU BIL MA'RUF WAN NAHYU 'ANIL MUNGKAR dalam kehidupan bermasyarakat dan bernegara, maka inilah diisyiharkan sebuah pertubuhan yang dinamakan "PARTI ISLAM SEMALAYSIA"

BAB YANG KEDUA: DASAR DAN SERUAN

Fasal 3. Dasar
Dasar PAS ialah ISLAM

Fasal 4. Seruan
Seruan PAS ialah ALLAHUAKBAR

HADIAH SPIRITUAL UNTUK MU!

Posted: 11 Jun 2011 05:23 AM PDT

NEGARA KEBAJIKAN cetus panik BN

Posted: 11 Jun 2011 05:18 AM PDT

Negara berkebajikan: Siapa nak tiru siapa
Mohd Sabri Said   
TASEK GELUGOR, 11 Jun: PAS tidak akan meniru Barisan Nasional (BN) melaksanakan program kebajikan pada rakyat yang di dalamnya mengandungi unsur rasuah, penyelewengan dan penipuan.
Demikian kata Pesuruhjaya PAS Pahang, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (gambar) ketika ditemui di majlis minum pagi di perkarangan Dewan Jawatankuasa Kemajuan dan Komoniti (JKKK) Sungai Dua pagi tadi sebagai mengulas kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.
Najib menyaran PAS agar tidak meniru Umno untuk mewujudkan negara berkebajikan kerana perkara itu telah dilaksanakan oleh kerajaan BN.

Sebaliknya, kata Tuan Ibrahim, Negara Berkebajikan yang disarankan oleh Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dalam ucapan dasar muktamar baru-baru ini mempunyai agenda tersendiri dan jauh daripada anasir buruk sepertimana yang dilakukan kerajaan pimpinan Najib.

"Siapa yang nak tiru siapa. PAS tidak seinci pun akan meniru langkah BN melakukan program kebajikan kepada rakyat kerana usaha itu sering terdapat penyelewengan, penipuan atau kepentingan kroni.  Bagi PAS semua itu akan ditentang bagaimana Najib kata kita tiru BN," tegasnya.

Katanya, yang sebenarnya BN meniru langkah Pakatan Rakyat apabila cuba melaksanakan sedikit demi sedikit rancangan 10 perkara yang termaktub dalam Buku Jingga.

Beliau berkata, jika Pakatan Rakyat dapat menguasai Putrajaya selepas Pilihanraya Umum ke 13 nanti pasti rakyat akan menikmati banyak manfaat yang tidak pernah dilaksanakan di era pemerintahan BN.

Jelasnya, gagasan Negara Berkebajikan yang ingin diperkenalkan oleh PAS kepada rakyat berlainan dengan cara Umno dan BN lakukan kerana Negera Berkebajikan bukan sebuah negara yang hanya membantu rakyat semata-mata tanpa kerajaan sendiri mengubah cara pentadbiran.
"Umno melalui BN dan PAS dalam Pakatan Rakyat berlainan corak pendekatan.  Umno memperkenalkan kebajikan dan mengulangi apa yang mereka lakukan bila terdesak khususnya ketika menjelang pilihanraya sama umum mahupun kecil.  Tetapi PAS, tidak begitu kerana bila menang ia adalah amanah yang perlu dijagai demi memastikan rakyat mendapat manafaatnya," tambah beliau.
Katanya, konsep kebajkan yang dipandang oleh BN seperti jalan raya, sekolah, perumahan, rumah kos rendah atau sebagainya tidak memadai.
Bagi PAS, katanya ini kerana semua isu tersebut sudah menjadi kewajiban sebagai pemerintahan.

Sebaliknya, tambah beliau PAS menerusi Negara Berkebajikan lebih memfokuskan bagaimana mendapatkan dana negara untuk mengurus pentadbiran agar tidak menyeleweng.

Menurutnya, sumber yang diperolehi pula tidak hanya berlegar di kalangan kroni sahaja tanpa memberi ruang kepada pihak yang sewajarnya memperolehi berdasarkan kemahiran atau tender terbuka.

MY VOICE FOR NATION

MY VOICE FOR NATION


Why RM 50million worth of state land meant for Government Servants given to private developers?

Posted: 11 Jun 2011 07:15 PM PDT

A radioactive time-bomb ticks

Posted: 11 Jun 2011 01:50 AM PDT

念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang

念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang


Pertanyaan untuk Mesyuarat Kedua, Penggal Keempat Parlimen Ke-12

Posted: 11 Jun 2011 06:04 PM PDT

Below are the questions submitted for the 1st Parliament sitting of 2011 which scheduled to convene from Jun 13 until Jun 28, Your comments are welcome. n_n

Pertanyaan Jawab Lisan

1. Puan Teo Nie Ching [Serdang] minta PERDANA MENTERI menyatakan perbelanjaan Suruhanjaya Pillihanraya, PDRM dan Kerajaan dalam pilihanraya Dun Sarawak. 13 Jun, 2011

2. Puan Teo Nie Ching [Serdang] minta PERDANA MENTERI menyatakan punca kebocoran paip Perhentian Bas Puduraya  walaupun baru sahaja Puduraya kembali dibuka tidak sampai sebulan dengan kos pengubahsuaian sebanyak RM52 juta, kos untuk kerja pembaikpulihan dan pihak yang menanggung kos pembaikpulihan. 14 Jun 2011

3. Puan Teo Nie Ching [Serdang] minta PERDANA MENTERI menyatakan siapa yang harus bertanggungjawab terhadap kesilapan penterjemahan Bahasa Melayu kepada Bahasa Cina semasa Sambutan rasmi rombongan Wen Jiabao oleh Kerajaan Pusat dan apakah tindakan yang diambil terhadap kakitangan kerajaan tersebut. 15 Jun 2011

4. Puan Teo Nie Ching [Serdang] minta PERDANA MENTERI menyatakan peratusan kenaikan harga rumah di Kuala Lumpur, Petaling Jaya, Serdang, Lembah Klang, Pulau Pinang, Johor dan setiap negeri setiap tahun sejak tahun 2000 sampai sekarang dan apakah langkah-langkah yang diambil untuk mengatasi kenaikan harga rumah yang melonjak. 16 Jun 2011

(More......)

Dr Siti Mariah Mahmud

Dr Siti Mariah Mahmud


Negara Berkebajikan

Posted: 11 Jun 2011 01:11 AM PDT

Di antara polisi yg akan saya perjuangkan untuk wanita di dalam negara berkebajikan ialah mewajibkan para suami @ anak2 mencarum ke KWSP dan SOCSO untuk isteri @ ibu mereka yg bekerja sepenuh masa sebagai suri rumah tangga untnk memastikan nasib wanita yang bergelar ibu. 

Mereka ini bila ditanya apa pekerjaan anda? 

Mereka akan menjawab 'saya tak kerja, jaga suami dan anak2 saja'. 

Pada hal sumbangan mereka tidak ternilai untuk produktiviti negara.

Lim Guan Eng

Lim Guan Eng


BN’s Failure To Enact A Minimum Wage And Increase Real Wages Has Forced PR Penang To Use Our Limited Resources To Increase Welfare Aid To The Poor, RM100 Yearly To 115,000 Senior Citizens, Set Up A Dialysis Centre In Balik Pulau And Allocate 150 Acres For Public Housing.

Posted: 11 Jun 2011 09:15 AM PDT

Press Statement By Penang Chief Minister And DAP Secretary-General Lim Guan Eng In Kuala Lumpur On 11 June 2011

BN's Failure To Enact A Minimum Wage And Increase Real Wages Has Forced PR Penang To Use Our Limited Resources To Increase Welfare Aid To The Poor, RM100 Yearly To 115,000 Senior Citizens, Set Up A Dialysis Centre In Balik Pulau And Allocate 150 Acres For Public Housing.

Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak will not succeed in his new role as an agitator provocateur or "batu api" to try to goad PAS to fight with the DAP by saying DAP won just because of PAS' emphasis on a welfare state. Elections are won in the centre and DAP can understand Najib's concern that PAS stand on the middle ground, especially on helping the poor who are affected by UMNO's subsidy cuts will cost UMNO and BN votes in the next general elections.

The latest subsidy cuts on daily essential goods such as petrol, sugar, gas, electricity tariffs and rice affecting 27 million ordinary Malaysians but not gas subsidies for the few Independent Power Producers(IPPs) has shown how the rich benefit from BN at the expense of the poor. That is why DAP challenges Najib to enact a minimum wage and increase real wages in tandem with the subsidy cuts.

BN's failure to do so has forced PR states in Penang to use our limited resources to implement certain measures for the poor such as:-
· increase welfare aid,
· RM 100 yearly to 115,000 senior citizens, single mothers and disabled;
· RM1,000 one-off to beneficiaries of senior citizens, single mothers and disabled;
· Refusal to increase Penang domestic water tariffs for resulting in Johor's water tariffs 3-6 times more expensive than Penang;
· set up a RM 2 million dialysis centre in Balik Pulau charging RM30 per treatment; and
· allocate 150 acres of land for public housing in the new Batu Kawan Township ranging from RM72,500 to RM220,000.

Najib's attack on Penang giving RM100 yearly to all senior citizens regardless of race, religion and political affiliations can not hide the fact that the previous BN state government failed to give a single cent to Penangites. Even UMNO and BN leaders lined up to receive such grants whether RM100 yearly or RM1,000 one-off.

On the other hand, BN appears to be more interested in helping IPPs. Up to end 2010, Petronas has extended about RM131.3 billion in gas subsidy to both the power and non-power sectors. The greatest beneficiaries of the RM131.3 billion gas subsidies are IPPs who also benefit from a guranteed buyer through the compulsory Power Purchase Agreement signed by Tenaga Nasional Bhd. The Economic Planning Unit or EPU's role in this sorry episode resulted in Tan Sri Ani Arope resigning in protest as CEO of Tenaga, who also referred the EPU as the "Economic Plundering Unit"
That is why BN's failure to remove gas subsidies for IPPs does not lend credibility to Najib's assertion that BN's subsidy policy is to provide reasonable amounts of subsidy to the needy target groups. Are IPPs amongst the eligible and needy target groups when they earn billions of ringgit in extraordinary profits from enjoying RM131.3 billion in gas mega subsidies?

Subsidy reduction can improve competitiveness, efficiency and the living standards of the people if it is supported by measures such as the setting of a minimum wage, increasing real wages and removing gas mega-subsidies for the IPPs. Reports show that 40% of households in Malaysia earns less than RM1,500 in average monthly income.

How then can our poor maintain their standard of living with such rising costs when subsidies are removed but our wages have not kept up with inflation? Between 2000 and 2010, wages increased by only 2.6 per cent, meaning that in the last ten years, there has been wage stagnation and our wages cannot match the rising cost of living.

A minimum wage and increasing real wages is necessary towards a fairer and more prosperous society. Najib's admission that less than two million of the 12 million workers pay taxes demonstrates the severity of wage disparities and caused by the lack of minimum wage and rising real wages. There is a need to develop the services sector and a consumption-based economy to graduate to a high-income economy, therefore requiring economic policies that leads to job creation, wage increases, sustainable industries and innovation is essential.

Malaysia is seen to be running a budget deficit that is fast spiralling out of control in proportion to its growth. Household debt to gross domestic product (GDP) is highest in Asia after Japan, from approximately 64% in 2008 to close to 76% or RM581 billion in 2010. In other words, our budget balance and debt control is deemed to be unsustainable in the long run.

That is why DAP questions the rationale, logic and justice of subsidy cuts for small items like sugar and diesel that saves hundreds of millions but not big-ticket items like gas mega-subsidies to independent power producers (IPPs).

The Prime Minister claims that subsidies are akin to 'opium', then why not first remove the 'Big Opium' like corruption that costs RM 28 billion yearly or gas mega subsidies to independent power producers (IPPs) that would cost RM25 billion this year? Any people-centric government would do that first before removing the 'Small Opium' of subsidies in sugar, diesel and petrol which hurt directly the masses, 10 million Malaysians who does not even earn enough to pay taxes.

LIM GUAN ENG

- Malay Translation -

Kenyataan Akhbar oleh Ketua Menteri Pulau Pinang merangkap Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng pada 11 Jun 2011 di Kuala Lumpur.

Kegagalan BN untuk menetapkan kadar upah minimum dan peningkatan gaji memaksa Pakatan Rakyat (PR) Pulau Pinang untuk menggunakan sumber yang terhad dalam usaha untuk meningkatkan bantuan kebajikan kepada golongan miskin, pemberian RM100 setahun kepada warga emas, penubuhan pusat dialisis di Balik Pulau dan peruntukan 150 ekar tanah khas untuk projek perumahan mampu milik.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak tidak akan berjaya memainkan peranan baru beliau sebagai ‘batu api’ kepada PAS dalam usaha mempengaruhi parti itu untuk bertarung dengan DAP dengan mengatakan bahawa penekanan PAS untuk menjadikan Malaysia sebagai negara kebajikan merupakan kemenangan DAP. Kemenangan pilihanraya adalah di peringkat Pusat dan DAP dapat memahami kebimbangan Najib dimana PAS sekarang berdiri di pendirian pertengahan, terutamanya untuk membantu masyarakat miskin yang terjejas berikutan pemotongan subsidi oleh UMNO dan BN, yang turut akan menjejaskan undi mereka dalam pilihanraya umum akan datang.

Pemotongan subsidi terkini ke atas barangan harian seperti petrol, gula, tarif elektrik dan beras mempengaruhi 27 juta rakyat Malaysia biasa tetapi pemberian subsidi gas kepada Penjana Tenaga Bebas (IPP) menunjukkan bagaimana BN mengorbankan golongan miskin untuk memberi kebaikan kepada golongan kaya. Itulah sebabnya DAP mencabar Najib untuk menetapkan kadar upah minimum dan peningkatan gaji seiring dengan pemotongan subsidi.

Kegagalan BN untuk melakukannya memaksa negeri Pakatan Rakyat (PR) di Pulau Pinang untuk menggunakan sumber yang terhad ini untuk melaksanakan beberapa langkah dalam usaha untuk membantu golongan miskin seperti:-
-meningkatkan pemberian bantuan kebajikan
-pemberian RM100 setiap tahun kepada 115, 000 warga emas, ibu tunggal dan
orang kelainan upaya (OKU).
-pemberian RM1000 sekali sahaja kepada waris warga emas, ibu tunggal dan OKU
-penolakan tawaran untuk menaikkan tarif domestik air seperti di Johor yang
menjadikan tarif air 3- 6 kali ganda mahal dari Pulau Pinang
-penubuhan pusat dialisi yang bernilai RM2 juta di Balik Pulau dengan kadar
bayaran RM30 bagi setiap satu rawatan
-peruntukan 150 ekar tanah untuk projek perumahan rakyat di Batu Kawan yang
berharga dari RM72, 500 hingga RM220, 000.

Najib menyerang Pulau Pinang kerana memberikan RM100 setiap tahun kepada semua warga emas tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik kerana ini tidak dapat menyembunyikan hakikat bahawa Kerajaan BN sebelum ini gagal memberikan walau satu sen pun apatah lagi RM100 setiap tahun mahupun RM1000 untuk sekali sahaja.

Selain itu, BN nampaknya lebih berminat untuk membantu IPP. Sehingga penghujung tahun 2010, Petronas telah menanggung RM131.3 bilion subsidi gas kepada kedua- dua sektor non- kuasa ini. Penerima manfaat terbesar sebanyak RM131.3 bilion subsidi gas ini sudah tentulah IPP yang mendapat jaminan pembeliannya melalui Perjanjian Pembelian Kuasa yang ditandatangani dengan Tenaga Nasional Berhad (TNB). Unit Perancang Ekonomi (EPU) memainkan peranan penting sehingga menyebabkan Tan Sri Ani Arope mengundur diri dari jawatan CEO TNB sebagai tanda protes dan mengelar EPU sebagai "Unit Pengarah Ekonomi’.

Itulah sebabnya kegagalan BN untuk menghapuskan subsidi gas kepada IPP tidak akan menjejaskan kredibiliti kenyataan Najib kerana polisi subsidi BN ialah memberikan sejumlah subsidi yang wajar kepada kumpulan sasaran sahaja. Persoalannya, adakah IPP merupakan salah satu kumpulan sasaran yang memenuhi syarat dan membantu golongan miskin atas keuntungan luar biasa berbilion- bilion ataupun hanya menikmati RM131.3 bilion subsidi gas mega?

Pengurangan subsidi dapat meningkatkan daya saing, kecekapan dan taraf hidup masyarakat sekiranya disokong oleh penetapan kadar upah minimum, meningkatkan gaji dan menghapuskan subsidi gas berganda untuk IPPs. Laporan menunjukkan bahawa 40% isi rumah di Malaysia memperoleh pendapatan kurang dari RM1,500 sebulan.

Jadi, bagaimana masyarakat miskin mengekalkan taraf hidup mereka sekiranya kos sara diri meningkat apabila penghapusan subsidi dibuat tetapi pendapatan atau gaji tidak mampu menyaingi kadar inflasi? Antara tahun 2000 sehingga 2010, kadar pendapatan meningkat hanya sebanyak 2.6%, bermakna dalam tempoh sepuluh tahun yang lalu, pendapatan tidak berubah dan kadar pendapatan masih tidak mampu menyaingi peningkatan kos sara hidup.

Penetapan kadar upah minimum dan peningkatan gaji adalah perlu untuk memastikan masyarakat menikmati keadilan dan kesejahteraan hidup. Najib mengakui bahawa kurang daripada dua juta berbanding 12 juta pekerja yang membayar cukai menunjukkan jurang pendapatan dan menyebabkan kadar upah minimum tidak ditetapkan serta tiada kenaikan gaji. Adalah perlu untuk mengembangkan sektor perkhidmatan dan ekonomi berasakan kepenggunaan untuk beralih kepada ekonomi yang berpendapatan tinggi, maka suatu polisi ekonomi yang mengarah kepada pembentukkan peluang pekerjaan, peningkatan gaji, perkembangan industri yang berterusan dan perkembangan inovasi adalah penting.

Malaysia mengalami anggaran defisit yang berlegar-legar di luar kawalan dalam ketidakseimbangan pertumbuhannya. Hutang isi rumah berbanding keluaran dalam negara kasar (KDNK) adalah yang tertinggi di Asia selepas Jepun, antara 64% pada tahun 2008 kepada hampir 76% atau RM581 bilion pada tahun 2010. Dalam erti kata lain, baki belanjawan dan kawalan hutang adalah tidak seimbang untuk jangka masa panjang.

Inilah sebabnya kenapa persoalan DAP adalah rasional, logik dan adil terhadap pemotongan subsidi ke atas barangan seperti gula dan diesel yang mampu menjimatkan ratusan juta ringgit tetapi bukan pemotongan subsidi ke atas barangan seperti subsidi gas berganda kepada IPPs.

Perdana Menteri mendakwa bahawa subsidi adalah 'candu' atau opium, jadi mengapa tidak menghapuskan 'Big Opium' seperti rasuah yang menyebabkan kerugian RM28 bilion setiap tahun atau subsidi gas berganda kepada IPPs berjumlah RM25 bilion tahun ini? Mana-mana kerajaan yang berjiwa rakyat seharusnya melakukannya dahulu sebelum menghapuskan 'Small Opium' seperti subsidi gula, minyak disel dan petrol yang pasti akan menyebabkan masyarakat umum menanggung beban, 10 juta rakyat Malaysia tidak mampu membayar cukai.

LIM GUAN ENG

- Chinese Translation –

槟州首席部长兼民主行动党秘书长林冠英于2011年6月11日在吉隆坡发表声明:

国阵无法制订最低薪资和增加实际工资,迫使槟州民联政府使用我们有限的资源来提高福利以援助穷人,每年分发100令吉给11万5千名乐龄人士、在浮罗山背设立洗肾中心和分配150依格土地兴建平民屋。

首相拿督斯里纳吉说回教党强调建立福利国,所以回教党党选的胜利者是行动党的,企图挑拨离间回教党与行动党的关系,但他这个煽动者的新角色将不会得逞。选举在中央取得胜利,行动党可以理解纳吉的担忧,就是回教党站在中产阶级,尤其是协助那些因巫统取消津贴而受到影响的贫民,这将影响巫统和国阵在下届大选的选票。

最近国阵取消了日常用品的津贴,如汽油、白糖、天然气、电费和白米的,已影响了2700万名大马人,但无法取消独立发电厂的天然气津贴,这说明了国阵是如何牺牲穷人来让富人受惠,这就是为什么行动党挑战纳吉在取消津贴的同时制订最低薪资和提高实际工资。

国阵无法做到这些,迫使槟州民联政府使用我们有限的资源来为贫民落实一些措施,如:
增加福利援助
-每年分发100令吉给11万5000名乐龄人士、单亲妈妈和残障人士
-一次过分发1000令吉抚恤金给已故乐龄人士、单亲妈妈和残障人士的受益人
-拒绝提高槟州家居用户水费,不像柔佛州水费比槟州高出三倍至六倍
-在浮罗山背设立一间2百万令吉的洗肾中心,只收取30令吉洗肾费
-分配峇都交湾150依格土地以兴建售价7万2000令吉至22万令吉的平民屋

纳吉攻击槟州政府不分种族、宗教和政治背景下,每年分发100令吉给乐龄人士,但他不能遮盖一个事实,国阵执政槟州时无法分给槟州子民一分一毫,连巫统和国阵领袖都要排队领取100令吉或1000令吉扶恤金。

另一方面,国阵似乎更有兴趣协助独立发电厂。截至2010年,国油已经为发电业及非发电业提供1313亿令吉的天然气津贴。上述1313亿令吉天然气津贴的最大受益者就是独立发电厂,因为国能签署了强制购电合约,他们的电供买主也是受保障的。经济策划署(EPU)当年陷于责众难堪的局面时,其主席丹斯里阿尼阿洛为了表示抗议而辞职,他还将EPU形容为"经济掠夺署"(Economic Plundering Unit)。

这也是为什么国阵无法取消独立发电厂天然气津贴,却无法让公众信服纳吉所说的"国阵的津贴政策是为了提供合理的津贴给有需要的一群"。难道独立发电厂就是所谓的"合格的"、"需要津贴的一群"?除了享有1313亿令吉的巨额津贴,他们还可以赚取额外几十亿令吉的利润。

若要通过取消津贴提高竞争力、效率和人民的生活水平,其前提条件必须包括制订最低薪资、增加实际工资、取消独立发电厂所享有的巨额天然气津贴。报告显示,我国有40%以下的家庭每月平均收入仍低于1500令吉。

贫穷家庭要如何在津贴取消、薪水调涨比不上通膨的情况下,维持他们的生活水平?在2000年至2010年间,薪金调幅只有2.6%,意味着在过去10年,我们的薪资一直停滞,一直追不上物价上涨的指数。

我国有必要制订最低薪资、调涨薪资,打造一个更公平、更繁荣的社会。纳吉已经承认,在1200万名劳工当中,不到200万名劳工是有缴税资格的,这显示我国的薪资差距问题多么严重,这是因为我国没有最低薪资、也没有调涨薪金。 我们有必要发展服务业和消费型经济以转型成为高收入经济体,因此,我们需要可以创造就业机会、让薪金调升、可持续工业及鼓励革新的经济政策。

马来西亚看来处于近乎失控的预算赤字局面,并与它的成长不成正比。我国的家庭债务占国内生产总值的比例排亚洲第二,仅次于日本,2008年的比率为64%,2010年比率占76%或5亿8100万令吉。换句话说,我们的预算平衡和债务控制长期看来是无法持续的。

这也是为什么行动党置疑政府取消像白糖、柴油这种小样物品津贴的合理性、逻辑性及公义性,这么做只能省下区区几亿令吉,与取消独立发电厂津贴所能节省的巨额相比,简直微不足道。

首相把津贴比喻为"鸦片" ,那么,为何不首先对付像贪污那样的"大鸦片",贪污造成我国每年损失280亿令吉;或者取消独立发电厂的巨额津贴(今年给它们的津贴将高达250亿令吉)?任何一个民本政府都会优先考虑上述两种做法,因为取消白糖、柴油、汽油这些物品的"小鸦片"津贴会冲击到普罗大众,其中包括1000万名收入不足以缴税的国人。

林冠英

Penang Pakatan Rakyat Has An Unblemished Record Of Three Straight Years Of Surpluses Since We Took Over From BN In 2008 (en/bm/cn)

Posted: 10 Jun 2011 07:19 PM PDT

Press Statement By Penang Chief Minister And DAP Secretary-General Lim Guan Eng In Kuala Lumpur On 10 June 2011.

Penang Pakatan Rakyat Has An Unblemished Record Of Three Straight Years Of Surpluses Since We Took Over From BN In 2008 By Relying On Corruption-Free And Good Governance Based On Competency, Accountability And Transparency (CAT).

MCA should stop believing its own lies when MCA President Datuk Seri Dr Chua Soi Lek claimed in a Malaysiakini interview published fully in The Star today that, "Penang had allowed the water tariff to increase by 20 percent while Penang was now running on a deficit budget, which he expects to deepen next year."

This is untrue as Penang PR has an unblemished record of 3 straight years of surpluses since we took over from BN in 2008 by relying on corruption-free and good governance based on CAT. This has been confirmed by the Auditor-General's Report that Penang is the best financially managed state for two years running. Penang is the only state or Federal government in Malaysian history that has been praised by Transparency International for fighting corruption.

Penang recorded the highest budget surpluses in history with RM88 million in 2008, RM 77 million in 2009 and RM33 million in 2010. The budget surplus would have been RM92 million in 2009, if not for the state government paying RM15 million to the High Court due to the Tang Hak Ju land scandal caused by the previous BN government.

It is this healthy financial management by the state government that allowed Penang PR to distribute RM12 million yearly to Sekolah Agama Rakyat, mission, Chinese, Tamil and Sikh schools. Was RM 12 million given to these schools yearly by the previous BN state government?

Penang did not increase water tariffs for domestic users, which is heavily subsidised, but imposed a water conservation surcharge on those who waste water. Chua is being dishonest by deliberately distorting this difference. In fact the failure by PR to increase water tariffs for domestic users has been severely condemned by NGOs who wanted steep tariff increases to reduce water wastage.

Only water tariffs for business were increased to equivalent to production cost. If Chua is unhappy about such increases, why did he not oppose the water tariffs increase in Johor, until water tariffs in Johor is 3-6 times higher than Penang?

Penang still enjoys the lowest water tariffs for both domestic and business in the country. Due to the low water tariffs, Penang suffers the highest consumption of water at 291 litres per person per day in 2010 as compared to the national average of 205 liters.

Penang PR's sterling financial performance is not limited to the state government's administration but also turning around and saving MPSP from bankruptcy. From 2000-2007, MPSP suffered record deficits every year, losing and spending RM230 million by the previous BN state government. MPSP was practically bankrupt when PR took over.

However in only one year, PR CAT's governance managed to rescue MPSP from financial bankruptcy by recording a small surplus in 2008 and surplus again for all 3 years as follows:-

2008 RM 3 million
2009 RM 15 million
2010 RM 23 million

Chua is in saying that "BN has a lot of weaknesses, corruption, abuse of power and it is not living up to its words" The disappearance of RM230 million in MPSP and the RM40 million Tang Hak Ju land scandal is the best example of such corruption and abuse of power. As for BN not living up to its words, perhaps Chua should refer to his predecessor's statements of Chua's broken promises made during their bitter MCA presidential elections.

There is no doubt the Penang under PR has performed so far better than BN. This confidence is reflected by the Penang recording the largest investment in history and being No. 1 in Malaysia with RM12.2 billion. Penang has also the highest reduction in crime index in the country with a drop of 27% and No. 1 in health tourism and air passenger growth (25%) in the country.

Chua should seek truth from facts and not seek lies by twisting facts to gain popularity and attack PR. PR is not perfect and willing to correct any mistakes made but PR is different from BN in that PR does not indulge in corruption or cronies.

LIM GUAN ENG
——— BM Translation ———-
Kenyataan Akhbar oleh Ketua Menteri Pulau Pinang merangkap Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng pada 10 Jun 2011 di Kuala Lumpur.

Pakatan Rakyat Pulau Pinang mempunyai rekod yang tidak tercela dengan lebihan bajet (surplus) untuk tiga tahun berturut-turut sejak mengambil alih tampuk kepimpinan Kerajaan BN pada 2008 dengan hanya mengamalkan urus tadbir baik dan bebas rasuah yang berlandaskan konsep Cekap, Akauntabiliti dan Telus (CAT).

MCA harus berhenti daripada terus melakukan pembohongan kepada diri sendiri apabila Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek dalam satu wawancaranya bersama Malaysiakini yang disiarkan secara penuh dalam The Star hari ni mengatakan bahawa 'Pulau Pinang telah membenarkan kenaikan tarif air sebanyak 20 peratus dan kini Pulau Pinang sedang mengalami bajet defisit, di mana akan menjadi lebih teruk menjelang tahun hadapan'.

Perkara ini adalah tidak benar sama sekali kerana Pakatan Rakyat Pulau Pinang mencatat rekod lebihan bajet untuk tiga tahun berturut-turut sejak mengambil alih tampuk pemerintahan BN pada tahun 2008 atas amalan bebas rasuah dan urus tadbir yang berasaskan CAT. Ini turut disahkan oleh Laporan Ketua Audit Negara di mana Pulau Pinang merupakan negeri yang mempunyai pengurusan kewangan yang baik selama dua tahun berturut-turut. Pulau Pinang merupakan satu-satunya kerajaan negeri atau negara yang telah dipuji oleh Tranparency International di Malaysia kerana berjaya memerangi rasuah.

Pulau Pinang mencatat surplus yang paling tinggi dalam sejarah dengan RM88 juta pada tahun 2008, RM77 juta pada tahun 2009 dan RM33 juta pada tahun 2010. Anggaran surplus pada tahun 2009 sepatutnya bernilai RM92 juta jika Kerajaan Negeri tidak perlu membayar RM15 juta atas perintah Mahkamah Tinggi disebabkan skandal tanah Tang Hak Ju yang telah dilakukan oleh Kerajaan BN sebelum ini.

Dengan pengurusan kewangan yang baiklah telah membolehkan Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat Pulau Pinang mengagihkan RM12 juta setahun kepada Sekolah Agama Rakyat, Sekolah Mubaligh, Sekolah Cina, Sekolah Tamil dan Sekolah Sikh. Adakah RM12 juta juga diberikan oleh Kerajaan BN sebelum ini?

Pulau Pinang tidak menaikkan tarif air untuk pengguna domestik malah telah membiayai subsidi yang besar, tetapi mengenakan surcaj pemuliharaan air kepada mereka yang membazirkan air. Chua tidak jujur kerana memutar belitkan perbezaan ini. Keengganan Pakatan Rakyat menaikkan tarif air kepada pengguna domestik telah dikutuk hebat oleh NGO yang menginginkan kenaikan tarif air bagi mengurangkan pembaziran air.

Tarif air hanya dinaikkan untuk perniagaan sahaja setara dengan kos pengeluaran. Sekiranya Chua tidak gembira dengan kenaikan ini, mengapa beliau tidak menentang kenaikan tarif air di Johor, yang mana tarif air di Johor adalah 3-6 kali lebih tinggi daripada Pulau Pinang?

Pulau Pinang masih menikmati tariff air yang terendah bagi kedua-dua domestik dan perniagaan di Negara ini. Disebabkan tarif air yang rendah ini, Pulau Pinang menanggung penggunaan air yang tertinggi dengan purata 291 liter seorang, sehari untuk tahun 2010 berbanding purata kebangsaan sebanyak 205 liter sahaja.

Prestasi kewangan Pakatan Rakyat Pulau Pinang bukan hanya untuk pentadbiran Kerajaan Negeri sahaja tetapi juga telah menyelamatkan MPSP daripada menjadi muflis. Dari tahun 2000- 2007, MPSP terpaksa menanggung defisit setiap tahun di mana, kehilangan RM230 juta yang telah dibelanjakan oleh kerajaan negeri BN sebelum ini. MPSP berada dalam keadaan muflis secara praktikal semasa Pakatan Rakyat mengambil alih negeri ini.

Walau bagaimanapun, hanya dalam masa satu tahun, Kerajaan CAT Pakatan Rakyat berjaya menyelamatkan MPSP daripada terus muflis dengan mencatatkan sedikit surplus pada tahun 2008 dan seterusnya untuk tiga tahun berturut-turut seperti berikut :-

2008 – RM 3 juta
2009 – RM 15 juta
2010 – RM 23 juta

Chua mengatakan bahawa 'BN mempunyai banyak kelemahan, kegiatan rasuah, penyalahgunaan kuasa dan tidak melakukan seperti yang dikatakan'. Kehilangan RM230 juta di MPSP dan RM40 juta ke atas skandal tanah Tang Hak Ju merupakan contoh terbaik kegiatan rasuah dan penyalahgunaan kuasa. Manakala kenyataan BN tidak melakukan seperti apa yang dikatakan, Chua seharusnya merujuk kembali janji-janji yang telah beliau taburkan ketika pilihan raya pemilihan presiden MCA yang lepas.

Tidak diragukan sememangnya Pulau Pinang menunjukkan prestasi yang jauh lebih baik daripada BN. Keyakinan diiringi dengan kejayaan Pulau Pinang mencatat jumlah pelaburan yang tertinggi dalam sejarah dan menduduki tempat pertama di Malaysia sebanyak RM12.2 bilion. Pulau Pinang juga mengalami penurunan indeks jenayah yang tertinggi di Malaysia dengan penurunan sebanyak 27 peratus. Pulau Pinang juga menduduki tempat pertama dalam sektor pelancongan kesihatan dan pertumbuhan penumpang udara sebanyak 25 peratus di Negara ini.

Chua seharusnya mencari kebenaran melalui fakta, bukannya berbohong dengan memutar belitkan fakta semata-mata untuk meraih populariti dan menyerang PR. PR tidak sempurna dan bersedia untuk memperbaiki setiap kelemahan yang dilakukan tetapi PR berbeza dengan BN kerana PR tidak memanjakan diri dengan rasuah dan kroni.

—– Mandarin Translation———-

槟州首席部长兼民主行动党秘书长林冠英于2011年6月10日在吉隆坡发表声明:

在2008年从国阵手中接管槟州政权后,槟州民联政府以杜绝贪污的能干、公信、透明施政方针(CAT)下,已连续3年写下无瑕疵的盈余记录。

马华总会长拿督斯里蔡细历在接受《当今大马》采访时说,"槟州允许水费调高20巴仙,槟州的预算案也正面对财政赤字,而且预计明年的赤字还会再飙高。",这新闻也刊登在今日的《星报》,马华应该停止相信自己的谎言。

这并非事实,因为在2008年从国阵手中接管槟州后,槟州民联政府以杜绝贪污的能干、公信、透明 施政方针(CAT)下,已创下连续3年无瑕疵的盈余记录。一连2年的总稽查司报告,已证实槟州是最佳的财务管理州属,槟州也是全马唯一获得国际透明组织表扬极力肃贪的州属。

槟州在2008年财政预算案取得史上最高的8800万令吉盈余,2009年7700万令吉盈余和2010年的3300万令盈余。若非前朝政府造成的陈合裕土地案丑闻,导致州政府必须依据高庭判决赔偿1500万令吉,2009年的财政预算盈余应该高达9200万令吉。

这良好的财务管理,让槟州民联政府有能力每年拨出1200万令吉给宗教学校、教会学校、华小、淡小和锡克学校,在这之前,国阵州政府曾每年拨款1200万令吉给这些学校吗?

槟州并没提高家居用户水费,而是提供很大程度上的补贴,我们只是向浪费水源的用户收取水源附加费,蔡细历却撒谎和故意歪曲这当中的差异。事实上,民联政府未能提高家居用户水费以减少水源浪费,已蒙受非政府组织的谴责。

槟州只将商业用水费提高至与我们的生产成本相符之水平,如果蔡细历不高兴这项调整费,为什么他不反对柔佛州提高水费?柔佛水费甚至高出槟州的三倍至六倍。

槟州至今仍享受全国最低的家居和商业用水费,因为低廉的水费,2010年槟州的人均用水量高达291公升,全国的人均用水量才205公升。

槟州民联政府的出色财务表现不限于州政府行政上,也转向挽救威省市政局免于破产。从2000年至2007年,威省市政局每年面对财务赤字记录和损失,被前朝国阵政府花掉2亿3000万令吉, 在民联政府接管时几乎濒临破产。

但是,在短短的一年内,民联猫政府成功拯救威省市政局免于破产,于2008年转亏为盈,创下略有盈余的记录,接下来的3年都是盈余,分别是2008年盈余300万令吉,2009年盈余1500万令吉和2010年盈余2300万令吉。

蔡细历自己也说了,"国阵有许多弱点,贪污,滥权和食言",威省市政局损失了2亿3000万令吉和4000万令吉的陈合裕丑闻,就是最好的贪污和滥权例子。说到国阵食言,也许蔡细历应该提到他自己失信于那场苦涩的马华党选。

毫无疑问的,槟州在民联的管理下,表现远远超越国阵,槟州在2010年成功以高达122亿令吉总投资额,创下槟州史上最佳表现和全马居冠的投资记录。槟州总罪案率下降27%也是全马罪案率下降最多的州属,更是全国排名第一的医疗旅游和航空搭客成长率(25%)。

蔡细历应该事实求是,不要颠倒是非、企图通过歪曲事实和谎言来赢取声望及攻击民联,民联并不完美的,不过愿意改正错误,但不同的是,民联不像国阵那样沉迷于贪污和朋党关系。

林冠英

i n t a n h i j a u

i n t a n h i j a u


PERTANDINGAN MEMANCING UDANG GALAH DI KG. BAHAGIA

Posted: 11 Jun 2011 08:28 AM PDT


TELUK INTAN, 11 Jun - Pemuda PAS Kg. Bahagia dengan kerjasama Persatuan Amatur Lorong Masjid (PaLM), Kg. Bahagia telah berjaya menganjurkan pertandingan memancing udang galah baru-baru ini. Pertandingan telah diadakan di Jeti Awam Lorong Masjid, Kg. Bahagia dekat sini.
YB Anuar diarak dengan kumpulan pemuda PAS bermotorsikal ke tapak pertandingan.

YB Anuar meninjau di jeti.

Berbual dengan seorang urus setia pertandingan.

Lebih 40 orang telah menyertai pertandingan tersebut yang telah menyediakan hadiah-hadiah menarik. Pertandingan bermula pada jam 9.00 pagi di mana ADUN Changkat Jong YB Hj. Mohd. Anuar Sudin telah melepaskan para peserta.

Menurut seorang wakil PaLM, persatuan itu berasa berbesar hati dengan kehadiran ADUN Changkat Jong apatah lagi bilik rehat dan musolla persatuan tersebut telah mempunyai kemudahan bekalan air paip hadil usaha dan sumbangan YB Hj. Anuar Sudin.
Bot-bot para peserta.

Para peserta sedang bersiap sedia.

YB Anuar melepaskan para peserta.

Pada pukul 11.00 pagi pula, Ahli Parlimen Teluk Intan YB Manogaran telah hadir ke tapak pertandingan. Beliau telah dibawa meninjau dengan menaiki bot suasana pertandingan di Sungai Bidor.
YB Anuar berehat sebentar di pondok jeti.

YB Anuar dan YDP PAS Kawasan Ustaz Ismail Che Nik melawat bilik rehat dan solat jeti.

Ketua Pemuda PAS Kg. Bahagia Sdr. Esma bersama Ustaz Ismail.

Kemudian, pada sebelah tengah hari, kedua-dua wakil rakyat Pakatan Rakyat itu telah dibawa menikmati juadah tengah hari di mana menu utamanya ialah masakan udang galah.Selepas itu, mereka dibawa ke tepi sungai untuk menyaksikan pertandingan bot laju.
Menikmati jamuan tengah hari.

YB Anuar dan YB Manogaran dibawa melawat menaiki bot.

YB Manogaran menyampaikan hadiah kepada salah seorang pemenang.

YB Anuar menyampaikan sumbangan kepada seorang penduduk kampung.

Tepat jam 1.00 petang, pertandingan memancing telah tamat dan diikuti dengan penyampaian hadiah dan cendera mata kepada semua pemenang. Hadiah telah disampaikan oleh YB Manogaran. Kemudian, YB Anuar telah menyampaikan sumbangan beras kepada 30 orang penduduk di sekitar Lorong Masjid Kg. Bahagia.
Para peserta mengambil tempat masing-masing.


YB berbual dengan Pak Lang, penasihat persatuan.

Melihat gelagat peserta.

Teka kacangpun ada.

Bersama seorang urus setia.

Bersemangat adik ni.

YB meratah udang galah.






intanhijau.blogspot.com

Blog@Wengsan...博客@永山

SUARA PERAK

SUARA PERAK


Diskriminasi Terhadap Sekolah Bantuan Modal Di 1Malaysia

Posted: 11 Jun 2011 04:28 AM PDT

Anwar Ibrahim

Anwar Ibrahim


Public Forum With Dato’ Seri Anwar Ibrahim

Posted: 11 Jun 2011 04:02 AM PDT

"Towards A New Dawn"

Date: 12 June 2011 (Sunday)

Time: 4.00 – 7.30 pm

Venue: Dewan Persatuan Pandu Puteri, Brickfields, Kuala Lumpur

Speaker:

1.      YB Dato' Seri Anwar Ibrahim

2.      YBhg Datuk Ambiga Sreenevasan (Chairperson, BERSIH)

3.      YB Nurul Izzah Anwar

4.      YB S. Kesavasan

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Surat Terbuka Untuk Perdana Menteri

Posted: 11 Jun 2011 03:37 AM PDT

Mat Zain bin Ibrahim,

10hb.Jun 2011.

Kepada;

YAB Dato Seri Mohd.Najib Tun Abdul Razak,

Perdana Menteri Malaysia,

Jabatan Perdana Menteri,

Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan                              Dengan Tangan

62152 Putrajaya,

Wilayah Persekutuan.

Yang Amat Berhormat Dato Seri,

PERANAN PEGUAM NEGARA DALAM SKANDAL MAS.

Assalamualaikum wbt.

1.         Saya muncul kali ini untuk, menarik perhatian YAB kepada pengumuman yang dibuat oleh Tan Sri Dr.Hadenan Abdul Jalil pada 31.5.2011 yang "membersihkan" Tan Sri Abdul Gani Patail, Peguam Negara sekali lagi, daripada sebarang salah laku jenayah,berkaitan pemergiannya menunaikan Haji di-Mekah, bersama-sama dengan seorang Shahidan Shafie yang dikatakan seorang proxy kepada Tan Sri Tajuddin Ramli.

2.         Saya menyatakan bahawa tindakan Tan Sri Hadenan sedemikian itu, adalah tidak teratur serta tidak mengikut peraturan Undang-Undang sedia ada.Ini memandangkan beliau, sama ada secara persendirian atau sebagai sifat Pengerusi Operation Review Panel MACC tidak mempunyai sebarang kuasa atau hak mengikut Perlembagaan atau mana-mana Undang-Undang,untuk menyemak apa-apa keputusan yang dibuat oleh Pendakwa Raya atau SPRM sendiri.

3.         Untuk penekanan yang lebih jelas,saya sertakan salinan surat Lembaga Penasihat Pencegahan Rasuah (LPPR) bertarikh 23.7.2009, menyentuh  bidangkuasa mereka,yang ditanda tangani sendiri oleh YA Bhg.Tun Abdul Hamid bin Haji Mohamad,Pengerusi LPPR dengan maksudnya berpenerangan sendiri.

4.         Sekiranya Jawatankuasa induk LPPR yang diperngerusikan oleh seorang mantan Ketua Hakim Negara, telah mengesahkan bahawa mereka sendiri TIDAK mempunyai kuasa menyemak keputusan yang dibuat oleh Pendakwa Raya atau SPRM,maka persoalannya ialah;darimana pula Tan Sri Hadenan memperolehi kuasa beliau untuk membersihkan Gani Patail.Selain itu Tan Sri Hadenan sendiri dipercayai telah menerima surat rayuan saya bertarikh 15.4.2009 dialamatkan kepada LPPR dan dipercayai juga, telah mengambil pendirian secara kolektif sepertimana jawapan Pengerusi LPPR bertarikh 23.7.2009 tersebut.

5.         Pada pendapat saya persoalan sama ada Tan Sri Hadenan serta Ahli-Ahli jawatankuasa beliau berpuas hati atau sebaliknya, berkaitan siasatan SPRM itu tidak timbul,memandangkan beliau tidak ada kuasa untuk berbuat apa-apa sekalipun beliau tidak berpuas hati.Malahan Tan Sri Hadenan sendiri telah membuat kenyataan umum, bahawa Operations Review Panel (ORP) tidak terlibat didalam sebarang proses penyiasatan SPRM memandangkan ORP bukan sebagai sebahagian organisasi SPRM melainkan sekadar mewakili orang ramai sahaja,sepertimana yang dilaporkan oleh Bernama pada 12.11.2009. Beliau membuat kenyataan ini ketika mengesahkan akan menghantar peromohan ORP kepada Peguam Negara untuk mendapatkan kebenaran bertulis meneliti kes berkaitan V.K.Lingam.Saya sendiri tidak nampak apa yang ORP boleh buat dengan kes berkenaan oleh kerana ORP tidak mempunyai kuasa penyiasatan atau pendakwaan ataupun kuasa dan hak menyemak semula apa apa keputusan yang dibuat oleh SPRM atau Pendakwa Raya.

6.         Seterusnya saya berpendapat bahawa tindakan Tan Sri Hadenan membuat pengumuman berkaitan pemergian Peguam Negara ke-Mekah sedemikian itu, sekadar merupakan suatu eksesais "white-washing" yang tidak teratur dan sia-sia,bertujuan untuk menyelamatkan Gani Patail daripada dikenakan hukuman jenayah, berdasarkan daripada penerangan yang saya berikan diatas dan juga hujah lanjutan dalam perenggan-perenggan yang akan menyusul selepas ini.

7.         Antara dakwaan utama yang dibuat terhadap Gani Patail berkaitan isu pemergiannya ke-Mekah itu,ialah beliau didapati bersekongkol dengan seorang En.Shahidan Shafie yang dikatakan sebagai seorang proxy kepada Tan Sri Tajuddin Ramli (TRI) yang sedang menghadapi penyiasatan SPRM berkaitan skandal MAS.Hubungan erat  antara Gani Patail dengan Shahidan seperti ahli keluarga didakwa telah mempengaruhi Gani Patail untuk tidak mengambil tindakan undang-undang terhadap TRI.

8.         Saya menyatakan bahawa Shahidan bukan sekadar seorang proxy biasa kepada TRI.Malah Shahidan mempunyai liabiliti penjenayahannya yang tersendiri dalam Skandal MAS tersebut, berasingan dengan liabiliti jenayah TRI.Dakwaan ini dapat dilihat dengan jelas dalam laporan kepada SPRM yang dibuat oleh En.Shahari bin Sulaiman Pengarah Urusan MASKargo Sdn Bhd.sebuah anak syarikat MAS pada 20.5.2009.Untuk kemudahan rujukan,saya lampirkan salinan laporan berkenaan yang pernah disiarkan kepada umum oleh blog Malaysia Today sekitar bulan Ogos 2010.

9.         Siapa Shahidan,apa hubungan beliau dengan TRI  dan apa peranan yang dimainkan oleh Shahidan, dilaporkan secara teratur dan kemas dalam laporan berkenaan.Begitu juga dengan peranan dan tanggungan liabiliti jenayah oleh individu-individu lain yang dinamakan dalam laporan sama.Kredibiliti laporan oleh MAS tersebut tidak boleh dipertikaikan memandangkan terdapat wakil Kerajaan dalam Lembaga Pengarah MAS sendiri. Malahan laporan dari MAS itu seharusnya dianggap sebagai laporan daripada Kerajaan.Kerugian terkumpul RM 8 Billion akibat Skandal MAS itu juga wajar dianggap sebagai pendedahan oleh Kerajaan sendiri.

10.       Pada 15 Disember 2010,Tan Sri Hadenan telah membuat pengumuman bahawa Skandal MAS tersebut masih dalam siasatan SPRM setelah muncul keterangan dan saksi-saksi baru.Pengumuman ini telah disiarkan secara meluas oleh media MSM dan alternatif.Ini bermakna status TRI ialah beliau masih dalam siasatan.Begitu juga dengan status setiap seorang yang dinamakan dalam laporan MAS tersebut.Ini juga bermakna bahawa status Shahidan dalam Skandal MAS ini juga, adalah beliau masih dalam siasatan SPRM.

11.       Persoalannya ialah adakah wajar,Gani Patail seorang Peguam Negara yang masih berhidmat dilihat sebagai bersekongkol dengan Shahidan, seorang yang masih dalam siasatan serious SPRM, yang mana hasil siasatannya kelak, dipertimbangkan oleh Jabatan Peguam Negara yang diketuai oleh Gani Patail sendiri.Mampukah SPRM atau Jabatan Peguam Negara bertindak berkecuali serta memberikan pertimbangan yang adil dan saksama dalam kes ini sedangkan skandal ini melibatkan kerugian melebihi RM 8 Billion wang Rakyat.

12.       Ketika membuat pengumuman pada 31.5.2011 itu pula,Tan Sri Hadenan tidak langsung menyebut berkaitan status Shahidan dalam penyiasatan SPRM ataupun mengesahkan sama ada Gani Patail dan keluarganya benar telah pergi dan tinggal bersama dengan Shahidan ketika di-Mekah ,walapun fakta ini adalah fakta material dalam penyiasatan.Sekiranya Tan Sri Hadenan mengharapkan untuk menemui rekod transaksi kewangan antara TRI atau Shahidan didalam akaun persendirian Gani Patail,maka itu seolah mengharapkan bulan jatuh keriba.Sama ada beliau sedar atau tidak,Tan Sri Hadenan boleh disifatkan telah menyembunyikan sesuatu fakta material yang boleh dianggap sebagai suatu perdayaan sepertimana yang ditakrifkan dalam Kanun Keseksaan.

13.       Perkara utama dalam isu ini, tidak lain daripada mempertimbangkan tingkah laku atau conduct Gani Patail.Sama ada sebagai seorang Peguam Negara,sepadan atau tidak, beliau bersekongkol secara terang-terang dengan seorang yang sedang dalam penyiasatan pihak berkuasa kerana didakwa terlibat dalam suatu skandal besar melibatkan wang Rakyat.Apabila ianya melibatkan isu conduct seorang Peguam Negara yang sedang berhidmat,maka pihak yang mempunyai kuasa atau hak mengadilinya, hanyalah sebuah Tribunal yang dilantik oleh SPB Yang Di-Pertuan Agong setelah dinasihatkan oleh Perdana Menteri, sepertimana yang sedia ada secara spesifiknya dalam Artikel 125 (3) dibaca bersama Artikel 145 (6) Perlembagaan.Saya yakin saya tidak perlu menjelaskan perkara ini lebih lanjut lagi memandangkan Kerajaan sendiri pernah menghadapi situasi serupa dalam isu conduct mantan Ketua Hakim Negara, YA.Bhg.Tun Salleh Abbas.

14.       Seorang Peguam Negara yang berwibawa dan mempuyai kredibiliti tidak tercemar, akan mempertahankan hak dan keistimewaan jawatan beliau yang sedia diperuntukkan dalam Perlembagaan.Beliau tidak akan sama sekali membenarkan, mana-mana pihak yang tidak berkenaan, sewenang-wenangnya mengadili atau meneliti perihal conduct beliau sepertimana yang pernah dicabar oleh Tun Salleh Abbas suatu ketika dahulu.Malangnya Gani Patail yang kita kenali, sanggup merelakan dirinya diadili oleh sesiapa jua asalkan pihak berkenaan sanggup mengistiharkan secara umum, bahawa beliau bebas daripada sebarang salah laku jenayah.Sekiranya Gani Patail tidak mampu dan berani mempertahankan hak dan keistimewaan jawatan beliau sendiri,maka bagaimanakah Rakyat boleh mengharapkan beliau menjadi pelindung serta mempertahankan hak kesamarataan Rakyat dari sudut Perlembagaan dan undang-undang Negara.

15.       Walaubagaimanapun perkara yang ,menarik dalam laporan Pengarah Urusan MASKargo itu ialah; "modus operandi" (M.O.) yang diamalkan oleh TRI dan lain-lain individu terlibat dalam Skandal MAS tersebut. M.O yang dimaksudkan ialah, "membuat perjanjian/konrak jangka panjang yang berat sebelah". M.O sebegini dikatakan telah diamalkan oleh TRI dalam beberapa perjanjian/kontrak sejak beliau mengambil alih MAS dari tahun 1994 sehingga 2001 yang menyebabkan kerugian terkumpul lebih daripada RM 8 Billion.

15.1.   Rakyat juga kini mendapat tahu bahawa Tenaga Nasional Berhad (TNB) juga dilaporkan telah menandatangani beberapa perjanjian/kontrak jangka panjang yang berat sebelah dengan beberapa Penjanakuasa Bebas (IPP),yang mengakibatkan Rakyat menanggung kerugian lingkungan RM 20 Billion.

15.2.   Begitu juga dalam hal skandal kewangan Syarikat Perwaja Steel, dimana beberapa perjanjian/kontrak jangka panjang yang berat sebelah telah dibuat dengan beberapa Syarikat dalam dan Luar Negara yang mengakibatkan dana Rakyat sekitar RM 4 Billion lesap.

16.       Secara kebetulan pula ketiga-tiga "skandal kewangan" ini berlaku atau bermula antara tahun 1994 hingga tahun 1996.Tidak salah jika demi kepentingan Rakyat, Kerajaan meneliti semula kesemua perjanjian/kontrak yang dikatakan berat sebelah itu memandangkan terdapat keserupaan dalam M.O yang digunakan oleh ketiga-tiga Syarikat terlibat untuk mencari "common factor" yang mungkin boleh ditemui jika penyiasatannya dilakukan dengan teliti.Kita tidak boleh mengenepikan kemungkinan mendapati orang atau kumpulan orang-orang yang menyediakan terma-terma perjanjian/kontrak berkenaan terdiri dari kumpulan orang yang sama.Kajian kriminologis telah membuktikan bahawa pencuri,perompak dan penipu lazimnya akan mengamalkan M.O yang sama setiap kali melakukan jenayah kerana itu adalah kelebihan atau kemahiran mereka.

16.1.   Saya percaya eksesais ini berbaloi memandangkan kerugian yang Rakyat telah tanggung melebihi RM 30 Billion.Mungkin Rakyat sendiri tidak dapat membayangkan nikmat dan kemudahan yang mereka akan rasai jika wang sebanyak itu telah dibelanjakan untuk kepentingan mereka.

17.       Boleh dikatakan  tahun 1994 hingga 1996 merupakan suatu tempoh bila mana "skandal-skandal" dan kontroversi menggemparkan Negara berlaku atau bermula.Selain daripada skandal kewangan melibatkan MAS,TNB dan Perwaja Steel yang telah dibincangkan dalam perenggan diatas, beberapa peristiwa menarik perhatian umum yang saya masih ingat antaranya;

17.1.   Beberapa orang Menteri Kanan  dan Ketua Menteri didedahkan melakukan salahgunakuasa dan rasuah melibatkan ratusan juta Ringgit.

17.2.   Pendedahan percutian mantan Ketua Hakim Negara Tun Eusuff Chin dan keluarga ke New Zealand bersama VK Lingam dan keluarga.

17.3.   Pendedahan percutian Peguam Negara Allahyarham Tan Sri Mohtar Abdullah dengan VK Lingam dan ahli perniagaan Vincent Tan ke-Italy/Spain.

17.4.   Rompakan terbesar dalam sejarah Negara berlaku di-gudang MASKargo, Terminal B Lapangan Terbang Subang dalam bulan Ogos 1994.Dalam kejadian ini kumpulan "Geng Mamak" terdiri daripada kumpulan 6 adik-beradik berasal dari Kuala Kangsar,Perak telah melakukan rompakan nekad, 300 ketul jongkong emas bernilai RM 10 juta.Kami mengenalpasti Geng Mamak yang melakukan rompakkan ini berdasarkan daripada kajian M.O mereka.

18.       Kecuali kes rompakan 300 jongkong emas di-MASKargo itu,peristiwa-peristiwa lain yang disebutkan diatas masih lagi diperbualkan dan dibahaskan sehingga hari ini.Mungkin kerana kerugian lebih RM 30 Billion itu adalah terlalu besar untuk Rakyat berdiam diri atau memaafkan sesiapa juga yang terlibat mengakibatkan kerugian sebanyak itu yang menyebabkan sebilangan besar Rakyat menderita selama itu.

19.       Dalam tempuh 1994 hingga 1996 itu juga,Gani Patail turut sibuk memainkan peranannya menutup kes atau membenamkan maklumat yang melibatkan Menteri-Menteri atau Ketua Menteri berkaitan yang boleh dibuktikan sebagai telah melakukan salahguna kuasa dan rasuah.Tidak ketinggalan juga berkaitan kes Perwaja dan kemudiannya yang berkaitan dengan TRI.

20.       Berbalik kepada perkara eksesais membersihkan Gani Patail daripada sebarang salahlaku jenayah pada 31.5.2011 itu, bukanlah kali pertama SPRM lakukan. Bukan sahaja keputusan ini sudah dijangkakan,malahan Rakyat telah sampai ketahap meluat dengan tindak-tanduk SPRM yang tidak putus-putus berbohong, semata-mata untuk menyelamatkan Gani Patail daripada dikenakan hukuman jenayah. Rakyat telah hilang keyakinan terhadap SPRM sehinggakan apa juga kebaikkan dan kejayaan yang dipamirkan oleh SPRM dianggap sebagai sandiwara untuk mengabui mata Rakyat semata-mata.

21.       Padahalnya, Operasi 3B yang SPRM lancarkan 2 bulan lalu, yang menghasilkan kejayaan cemerlang, patut diberi pujian dan sepatutnya mampu mengembalikan maruah SPRM yang telah tercemar.Bukan mudah untuk mencapai kejayaan sedemikian itu,melainkan operasinya dirancang dan dilaksanakan dengan tahap professionalisma yang tinggi dan kerahsiaan maklumat yang ketat, yang diamalkan oleh setiap seorang Pegawai dan angguta terlibat dalam operasi tersebut. Malangnya segala usaha mereka dianggap sebagai sandiwara semata-mata.Namun kita tidak boleh menyalahkan Rakyat kerana mereka mempunyai sebab untuk membentuk persepsi sedemikian.

22.       Walaubagaimanapun dalam hal ini hanya SPRM sahaja yang berhak memilih jalan terbaik untuk mereka.Sama ada mereka terus memilih untuk melindungi Gani Patail seorang dan sanggup membiarkan Rakyat terus mengecam mereka, ataupun mereka memilih mempertahankan nama baik dan maruah organisasi dan setiap seorang warga SPRM dan keluarga mereka.Saya yakin Yang Amat Berhormat tidak keberatan membantu mereka.

Selamat sejahtera.Wassalam.

Terima kasih,

Yang benar,

(MAT ZAIN IBRAHIM)

10.6.2011.

Nuffnang