Nuffnang

MY VOICE FOR NATION

Posted by Unknown | Posted on 11:41 PTG

MY VOICE FOR NATION


Now what, Mr Prime Minister — Lucius Goon

Posted: 04 Jul 2011 06:01 PM PDT

Dr Shafie Abu Bakar

Posted by Unknown | Posted on 11:37 PTG

Dr Shafie Abu Bakar


Serah Mesin Faks Untuk Kegunaan Pejabat Ketua Penghulu Mukim Kajang

Posted: 04 Jul 2011 08:17 PM PDT

Karnival Di Masjid Al-Ikhwaniah Meriah

Posted: 04 Jul 2011 04:00 PM PDT

N45 Dr Halimah Ali

Posted by Unknown | Posted on 11:28 PTG

N45 Dr Halimah Ali


takut,fobia gara-gara banyak tengok cerita hantu di TV PUTRAJAYA

Posted: 04 Jul 2011 07:35 AM PDT

Bersih 2.0: Bila 1 juta pelancong domestik banjiri Kuala Lumpur
Ahmad Tajdid   
Entahlah... Mengapa agaknya sesetengah pemimpin negara ini begitu kacau bilau pemikirannya apabila mengulas cadangan perhimpunan BERSIH 2.0 yang bakal berlangsung di Kuala Lumpur, 9 Julai ini?
Bagaimana pula perhimpunan aman tanpa senjata yang dibenarkan Perlembagaan tiba-tiba boleh menjadi ancaman kepada ketenteraman dan keselamatan negara sedangkan ianya hanya berlangsung selama 2 hingga 3 jam dan diadakan pada cuti hujung minggu pula.
Tak semena-mena, hampir seribu laporan polis dibuat NGO dan pertubuhan politik di seluruh negara bagi membantah perhimpunan  itu sedangkan yang terjejas dalam kesesakan lalulintas (itupun jika polis enggan memberi kerjasama) hanyalah penduduk ibukota yang kebanyakannya tentu memilih untuk duduk di rumah jika tidak mahu menyertai perhimpunan BERSIH 2.0.
Lucunya antara yang membantah adalah Umno, Perkasa dan beberapa NGO pro-Umno, sedangkan merekalah yang saban minggu menganjurkan 'perhimpunan haram' di Selangor, Pulau Pinang, Kelantan, Kedah dan juga Perak ketika negeri-negeri itu ditadbir Pakatan Rakyat. Ada juga perhimpunan dan perarakan yang membawa pelbagai poster dan sepanduk mengecam kerajaan negeri. Tidak mudah dilupa juga perarakan membawa kepala lembu oleh ahli-ahli Umno Selangor ke Bangunan SUK di Shah Alam.
Mutakhir adalah komen dibuat Menteri Pelancongan Datuk Seri Dr Ng Yen Yen (yang kini dikenali sebagai "Menteri Curi-Curi Malaysia" ekoran skandal RM1.8 juta akaun Facebook kementeriannya) tentang perhimpunan BERSIH 2.0.
Menurut Ng, perhimpunan 9 Julai ini bakal menyebabkan sektor pelancongan negara kehilangan lebih RM1 bilion. Ini kerana, dakwa beliau BERSIH 2.0 boleh merencatkan kehadiran pelancong sekaligus mengurangkan jumlah pendapatan sepertimana yang dicatat pada tempoh sama tahun lalu.
"Berdasarkan statistik, ketibaan pelancong antarabangsa pada bulan Julai 2010 adalah sebanyak 2.2 juta dengan perbelanjaan sebanyak RM6 bilion.
"Jika perhimpunan itu telah kurangkan 20 peratus daripada pendapatan tersebut, kita sudah kerugian RM1.2 bilion, yang mana ini akan dirasai oleh semua pihak dalam industri," katanya kepada pemberita di Kuala Lumpur seperti dipetik Malaysiakini.
Pelik juga difikirkan bagaimana perhimpunan aman selama 3 jam itu boleh menyebabkan pengurangan 20 peratus pendapatan industri pelancongan? Menurut Ng Persatuan Pelancongan Negara China telah berada di negara ini bagi berbincang dan mendapatkan perkembangan mutakhir 'perhimpunan haram' itu sebelum membuat keputusan sama ada membatalkan pakej-pakej percutian yang telah dibuat sebelum ini.
Lihatlah betapa jahilnya menteri berkenaan dalam memberikan hujah sehingga memperlihatkan bagaimana rapuhnya tahap keselamatan negara kita hingga perhimpunan aman pun boleh mengancam nyawa pelancong asing!
Adakah Ng berani membandingkan jumlah kemasukan pelancong asing ke Malaysia berbanding negara jiran Thailand dan Indonesia, sedangkan dua buah negara itu lebih kerap menghadapi demonstrasi rakyat? Demonstrasi rakyat di Thailand sebagai contoh bukan sahaja berlangsung selama beberapa jam, malah mengambil masa berhari-hari, berminggu-minggu dan berbulan-bulan! Dan adakah pelancong asing telah serik untuk mengunjungi negara gajah putih itu kerana rakyatnya gemar berdemonstrasi? Sudah tentu tidak.
Bagi menjawab hujah Ng juga, sukacita disiarkan komen beberapa pembaca Malaysiakini:
"Orang pergi BERSIH ingat tak keluar duit ke? Naik bas, naik kereta, itu semua kena pakai petrol. Perut kosong nak kena diisi. Tekak dahaga nak kena basahkan. Itu semua kena beli guna duit! Jangan nak membohong kata akan rugi RM1 billion. RM1.8 juta yang kamu dah rembat untuk akaun Facebook tu apa cerita? *** Ingat kami bodoh?" - Che' Tat
Lebih menarik lagi komen seorang pembaca:
"Alamak! Yang jadikan kerugian kononnya berbilion ringgit tu sapa? Hangpa jugak.. Cuba bagi dia orang buat demo secara aman, tak payah simbah itu ini. Hangpa yang buat rosak tu semua. Tengok Indonesia, buat demo cool je. Tidak pun polis nak buat kacau bilau... Masa saya pergi ke sana, siap pemandu pelancong bagi tahu hari ni ada demonstrasi pelajar-pelajar. Tapi jangan risau, mereka tak ganggu orang... di sini demonstrasi secara aman... lagi ramai pelancong datang adalah... Malulah! Berbeza betul dengan Malaysia. Tak boleh buat demo langsung. Kalau 'orang depa' buat tak apa pulak...
"Cuba bila tv atau radio umumkan hari ini BERSIH akan mengadakan satu demonstrasi secara aman. Sesiapa yang ingin menyertai perhimpunan tersebut, sila kawal tingkah laku anda agar tidak mencemarkan nama baik negara dan kawasan yang terlibat. Peniaga-peniaga juga digalakkan untuk membuka jualan dengan menempah khemah-khemah jualan. Siapa cepat dia dapat... Bukankah bagus begitu? Dapat tolong peniaga lain. Pasti orang yang berdemo itu lapar dahaga. Lepas berdemo, mereka pergi makan sama-sama. Bukankah bagus begitu? Tak ada kecoh-kecoh. Polis pun boleh makan laksa bawah pokok bersama orang yang berdemo." - Nora Abdullah
Begitulah komen-komen bernas pembaca yang sempat dirakam. Soalnya, mengapa Ng dan lain-lain pemimpin BN gagal melihat aspek positif perhimpunan itu.
Ketepikanlah sentimen politik sempit dan fobia hilang kuasa. Lihatlah perhimpunan BERSIH 2.0 dari sudut positif.
Bagi Ng Yen Yen, cuba bayangkan sejuta pelancong domestik yang bakal membanjiri Kuala Lumpur 9 Julai ini. Semuanya hadir dengan perbelanjaan sendiri tanpa tajaan mana-mana pihak. Kementerian beliau sendiri tidak perlu membelanjakan walau sesen pun wang negara untuk menarik kehadiran sejuta pelancong domestik ini.
Bayangkan apa yang akan diraih oleh para peniaga dan pusat membeli belah di Kuala Lumpur dengan kehadiran sejuta pelancong domestik ini. Pastinya premis perniagaan mereka akan bertambah meriah dan kutipan hasil jualan berlipat kali ganda.
Apa yang pasti, negara tidak memerlukan pelancong asing untuk menjana ekonomi Kuala Lumpur pada tarikh 9 Julai ini!
HARAKAHDAILY

Orang negeri HANG TUAH bangkit men'jebat'!!

Posted: 04 Jul 2011 07:22 AM PDT

Guru sekolah agama dipaksa hadir majlis Muhyiddin
Ahmad Danial   
BUKT KATIL, 4 Julai: Ramai di kalangan guru Sekolah Agama Jabatan Agama Islam Melaka (Jaim) merungut kerana dipaksa menghadiri program makan malam 1Malaysia bersama Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin di sebuah sekolah Cina di Machap Baru malam ini.
"Kami sudah tidak tahan dengan paksaan sebegini, bayangkan kami yang kebanyakan wanita dipaksa hadir pada program tersebut sehingga pukul 12.00 malam.
"Ada yang dari Sungai Rambai dan lain-lain tempat yang jaraknya agak jauh dari Machap Baru, kami berasa kesal dengan Jaim dan Kerajaan Negeri Melaka yang seringkali memaksa kami hadir pada program bersama pemimpin," kata seorang guru yang tidak mahu namanya disiarkan.
Selain itu, menurut guru tersebut murid-murid sekolah Jaim juga dipaksa balik awal iaitu pada pukul 4.30 petang.
Menurutnya, sudah banyak kali sekolah diarahkan ditutup awal hanya kerana program-program bersama pemimpin kerajaan pusat.
Apa yang dikesalkan ialah semua guru-guru diwajibkan hadir dan sesiapa yang didapati tidak hadir akan diambil tindakan tegas oleh Jaim.
"Masa murid-murid belajar digadaikan hanya semata-mata kerana politik," tegas seorang bapa yang kesal.
Menurutnya, satu lagi masalah timbul ialah ibu bapa juga menghadapi kesulitan kerana terpaksa mengambil anak mereka lebih awal iaitu pada pukul 4.30 petang sedangkan majoriti dari mereka bekerja dan pulang paling awal jam 5.00 petang.
"Saya risau dengan keselamatan anak saya yang terpaksa menunggu saya mengambilnya agak lewat iaitu sekitar jam 5.45 petang.
"Anak saya kadang-kadang terpaksa menunggu saya seorang diri, siapa yang dapat menjamin keselamatan anak saya sedangkan sekarang ini bermacam jenayah berlaku melibatkan anak-anak sekolah," tegas beliau.
Sementara itu Ketua Penerangan PAS Kawasan Bukit Katil, Yusof Wahab berkata tindakan Jaim dan kerajaan negeri Melaka benar-benar merugikan pembelajaran anak-anak kerana masa belajar menjadi pendek selain ianya membebankan guru-guru dan juga mendedahkan murid-murid kepada ancaman keselamatan.
"Tindakan Jaim ini benar-benar merugikan pembelajaran anak-anak kita selain ianya membebankan guru-guru yang terpaksa bekerja lebih masa kerana terpaksa menghadiri program berkaitan sehingga jauh malam.
"Kita juga bimbang tentang keselamatan anak-anak kita kerana mereka terpaksa menunggu ibubapa sehingga sampai jam 6.00 petang atau mungkin lebih lambat kerana habis kerja pun jam 5.00 petang," kata Yusof.
harakahdaily

PAS MIRI cergas menghijaukan bumi Kenyalang!!

Posted: 04 Jul 2011 07:03 AM PDT

Presiden PAS tetamu makan malam PAS Miri
Harakahdaily   

MIRI, 4 Julai: Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang akan menjadi tetamu khas PAS kawasan Miri, Sarawak dalam satu majlis makan malam 6 Julai ini.

Majlis ini akan diadakan di Park City Everly Hotel Miri bermula jam 7.45 malam dengan tema "Miri Go Green With PAS".

Majlis ini adalah antara program yang dibuat PAS Miri untuk mempersiapkan mereka menghadapi pilihan raya umum akan datang.

Dalam pilihan raya negeri Sarawak baru-baru ini, PAS Miri terlepas untuk menyertainya apabila PAS tidak jadi bertanding di Dun Senadin.

Ekoran itu dalam Muktamar PAS Kawasan Miri baru-baru ini, perwakilan membuat ketetapan melalui usul agar PAS bertanding di Parlimen Miri mewakili Pakatan Rakyat.

Tiket-tiket makan malam boleh didapati melalui saudara Arifiriazul (0138377505) atau saudara Azwani (0133603290) dengan harga RM50 setiap
satu.

Selain Abdul Hadi, turut serta menjadi tetamu majlis makan malam ini adalah Mazlan Aliman, AJK PAS Pusat yang mendapat undi paling tinggi dalam muktamar PAS ke 57 baru-baru ini.

Kenapakah 60 NGO tekad memBERSIHkan sistem pilihanraya negara?!

Posted: 04 Jul 2011 04:23 AM PDT

BERSIH 2.0: Gabungan ini tak perlu didaftar
Joseph Sipalan
Jul 4, 11
1:47pm

BERSIH 2.0 berkata ia bukan sebuah 'pertubuhan haram' seperti yang diisytiharkan oleh Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein Sabtu lalu.

Ahli jawatankuasa pemandu BERSIH, Subramniam Pillay berkata manakala bersetuju dengan kementerian dalam negeri bahawa ia sebuah pertubuhan tidak berdaftar, BERSIH 2.0 tidak diperlukan mengikut undang-undang untuk didaftarkan secara rasmi.

Bercakap dalam satu sidang akhbar di ibupejabat gabungan itu di Petaling Jaya hari ini, beliau berkata, BERSIH bukan pertubuhan yang didaftarkan, tetapi gabungan pertubuhan yang sah.

Sabtu lalu, Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein (kanan) mengisytiharkan BERSIH 2.0 sebagai sebuah pertubuhan haram, atas alasan ia operasi tanpa kebenaran Pendaftar Pertubuhan.

Ahli Parlimen Kota Belud

Posted by Unknown | Posted on 11:20 PTG

Ahli Parlimen Kota Belud


Maaf Ambiga, saya tidak lut dengan jarum anda.

Posted: 04 Jul 2011 02:47 AM PDT

Rasanya, semua mesti sudah mengetahui mengenai rancangan BERSIH dan pakatannya dalam parti pembangkang untuk mengadakan perhimpunan jalanan di Kuala Lumpur dengan kehadiran lebih 100,000 `orang kuning' pada Sabtu depan. Dengan penuh angkuh, mereka mendakwa mempunyai alasan kukuh berbuat demikian dan pada 9 Julai nanti, Yang di-Pertuan Agong mesti dimaklumkan mengenainya.

Apabila diminta justifikasi mengadakan perhimpunan jalanan haram itu, penyokongnya pantas memberi alasan yang sudah dijangka. Anda akan diberi syarahan mengenai kepentingan kebebasan hak demokrasi, selain kenyataan sinis kononnya anda tidak menghiraukan kebenaran.

Mereka akan memberitahu betapa SPR bersekongkol dengan kerajaan untuk menyenaraikan individu yang sudah meninggal dalam senarai pengundi. Mereka resah apabila dimaklumkan SPR tidak harus dipersalahkan. Berapa ramai antara kita yang membuat pemberitahuan kepada SPR apabila ada saudara-mara yang meninggal? Mengapa kita tidak mengambil masa lama untuk memaklumkan bank, syarikat insurans, polis, KWSP hatta Along sekalipun tetapi bukan SPR? Hakikatnya, kita memandang lewa keperluan membuat laporan kepada SPR kerana pilihan raya umum berlaku sekali dalam lima tahun. Kita kerap mendengar orang berkata: "Kenapa perlu nak lapor cepat-cepat? Orang mati bukannya boleh mengundi." Apa yang dilepas pandang ialah undang-undang tidak membenarkan SPR membuang nama pengundi tanpa bukti sahih.

Saya berjumpa dengan pegawai Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) semalam. Mereka mengakui ramai penduduk terutama di luar bandar, gagal melaporkan kematian anggota keluarga. Ini membuatkan saya terfikir, mengapa BERSIH menyalahkan SPR dan bukan sikap acuh tidak acuh sebilangan rakyat Malaysia?

Begitu juga halnya dengan dakwaan ramai pengundi mendaftar menggunakan alamat sama. Saya mengesyaki satu daripada puncanya ialah pengundi menggunakan alamat kediaman disewa apabila mendaftar sebagai mengundi. Malangnya, apabila mereka berpindah daripada rumah sewa, mereka gagal memaklumkan kepada SPR. Penghuni berikutnya akan menggunakan alamat sama unuk mendaftar sebagai pengundi. Saya masih ingat ketika berpindah ke kondo sewa di Kuala Lumpur pada 1993. Saya kerap menerima surat penyewa terdahulu termasuk penyata bank dan surat rasmi kerajaan kerana beliau tidak menukar alamat dengan pihak berkenaan, hinggalah saya berpindah tiga tahun selepas itu!

Dalam kes pengundi hantu yang berdaftar menggunakan alamat rumah ibu YB Azmin Ali, saya dapati ia agak melucukan kerana dalam jutaan rumah di negara ini, SPR terpaksa memilih rumah ibu pemimpin pembangkang yang paling lantang bersuara untuk `menempatkan' pengundi hantu. Memang melucukan.

Satu lagi isu berterusan BERSIH ialah undi pos. Pertamanya, istilah pengundi pos tidak tepat. Tidak ada undi pos bagi polis, tentera dan kakitangan kerajaan yang bertugas sebagai pegawai pilihan raya ketika pengundian. Mereka tidak mengirim undi masing-masing menerusi sistem perkhidmatan pos. Mereka mengundi lebih awal dengan diperhatikan wakil semua parti bertanding. Pengundi pos mengundi seperti mana kita pengundi biasa melakukannya. Dakwaan yang diputar belit pembangkang kononnya ketua mereka memeriksa siapa yang dipangkah adalah palsu sama sekali. Wakil calon ada di tempat pengundian bagi memastikan itu tidak berlaku, melainkan mereka tertidur ketika bertugas!

Beberapa pemimpin BERSIH juga mahu pengiraan undi pos dilakukan pada hari yang sama atas alasan ada kemungkinan berlaku penipuan jika dikira kemudian. Cadangan itu tidak praktikal kerana keputusannya akan mempengaruhi aliran pengundian pada hari pengundian sebenar. Apa pun, pernah berlaku pembangkang mendapat lebih banyak undi pos berbanding BN. Secara khususnya, pilihan raya kecil Teluk Kemang pada 2000. Jika BERSIH bimbang dengan integriti beg mengandungi undi pos sepanjang berada dalam jagaan pihak berkuasa, mereka sepatutnya mencadangkan supaya wakil pembangkang hadir di lokap di mana beg-beg berkenaan disimpan. Iyalah, apalah sangat duduk merenung beg selama 3 hari 3 malam semata-mata untuk memastikan keselamatan beg-beg yang dikawal ketat, dikunci dan dipateri kemas itu.
 
Memang benar sebahagian besar pengundi pos memihak kepada BN. Bagaimanapun, ini tidak menghairankan langsung dan boleh dijelaskan dengan muda. Mengapa mereka mahu mengundi parti yang tidak putus-putus memburuk-burukkan, menghina, memaki dan mengkritik mereka? Mereka juga manusia yang mempunyai perasaan dan harga diri.

BERSIH juga mahu pegawai tentera dan polis, yang tidak terbabit secara langsung dengan pilihan raya supaya mengundi menerusi proses biasa seperti mana orang awam. Mereka mendakwa pihak berkenaan tidak perlu mengundi awal. Saya tidak setuju.

Antara hari paling kritikal bagi negara ialah pada hari mengundi. Ini kerana ketiadaan pihak berkuasa awam menimbulkan pelbagai kemungkinan berlaku huru-hara dan elemen subversif. Pada hari mengundi, pasukan tentera dan polis berada di tahap berjaga-jaga paling tinggi dalam berdepan sebarang kejadian tidak diingini yang boleh menjejaskan keselamatan negara.

Justeru, bagi BERSIH jelas bersikap tidak bertanggungjawab apabila mencadangkan supaya pegawai tentera dan polis meninggalkan pusat kawalan masing-masing - tidak kiralah di hutan rimba, pulau terpencil, pangkalan udara dan laut, pusat pemeriksaan persempadanan nun di pedalaman atau pusat kawalan strategik! Kesediaan anggota berkuasa kita memastikan keselamatan negara tidak boleh dikompromi.

Mungkin ada yang menganggap saya keterlaluan dalam memperkatakan soal ancaman keselamatan pada hari mengundi. Mungkin juga. Tapi kalau ia berlaku, saya lebih sanggup anggota berpakaian seragam bergegas mendapatkan pesawat Sukhoi, MiG dan F18 serta segera melancarkan kapal Frigate, Corvette dan kapal selam untuk mengekang lawan. Ia hanya boleh dilakukan jika mereka berada di pangkalan dan bukannya menghabiskan masa beratur untuk mengundi di Grik, Batang Berjuntai, Lubok Antu atau Long Pasia!

BERSIH turut mendesak supaya undi pos dibenarkan di kalangan rakyat Malaysia yang tinggal jauh (dalam negara) dari kawasan mengundi. Sebagai contoh, rakyat Sabah yang tinggal dan bekerja di Kuala Lumpur tetapi mendaftar sebagai pengundi di Kota Belud, Sabah.

Pada pendapat saya, seseorang yang mendaftar sebagai pengundi di Kota Belud tetapi memilih untuk hidup dan bekerja di Kuala Lumpur tidak berhak menentukan siapa yang patut menjadi Wakil Rakyat bagi penduduk Kota Belud! Dia sepatutnya mengundi memilih Wakil Rakyat di Kuala Lumpur yang lebih sesuai menangani pelbagai isu berhubung kehidupannya di bandaraya besar itu! Adalah tidak adil bagi masyarakat tempatan Kota Belud tunduk kepada kemahuan `orang luar' yang tinggal di Kuala Lumpur dalam menentukan calon pilihan sedangkan mereka yang perlu berdepan Wakil Rakyat itu setiap hari.

Lagipun, bukankah meminta lebih ramai pengundi mengamalkan undi pos bertentangan dengan tuduhan awal BERSIH kononnya sistem undi pos dilingkari masalah prosedur yang membawa kepada kemungkinan penipuan?

Menyentuh isu penggunaan dakwat kekal, SPR sudah menjelaskan secara terperinci berhubung kebimbangannya mengenai penggunaan bahan itu. Secara peribadi, kebimbangan saya mengenai dakwat itu lebih kepada sama ada ia sah dari segi undang-undang.

Apakah SPR mempunyai kuasa di bawah Akta Pilihanraya 1958 sedia ada, untuk menafikan hak seorang pengundi yang jarinya sudah bertanda dakwat selepas mengundi tetapi mendakwa jarinya dihitamkan oleh dakwat secara paksa? Apa akan berlaku jika beliau berkeras untuk mengundi bagi menunaikan tanggungjawabnya di bawah Perlembagaan, tidak kiralah jarinya mempunyai dakwat atau tidak? Apakah kita akan menyaksikan suasana kacau-bilau di pusat mengundi?

Semua ini adalah persoalan mudah tetapi besar kesannya jika tidak diperhalusi dengan jelas. Itu sebabnya mengapa BERSIH wajar mencadangkan pindaan terhadap Akta Pilihanraya di Parlimen dan bukannya demonstrasi jalanan! Walau sejuta orang berpakaian kuning muncul menyertai perhimpunan jalanan sekalipun, tuntutan itu tidak boleh dipenuhi tanpa meminda Akta Pilihanraya bagi menjadikannya lebih spesifik dan jelas.

Sama juga halnya dengan pendaftaran pengundi secara automatik. Kaedahnya tidak jauh berbeza dengan amalan pendaftaran pengundi sepanjang tahun. Ia juga memerlukan pindaan ke atas Akta Pilihanraya bagi membolehkan peruntukan itu dimasukkan. Bagaimanapun, jika seseorang itu berasa tidak mahu mendaftar sebagai pengundi, bukankah beliau sekadar melaksanakan hak demokrasinya? Mengapa BERSIH mahu menidakkan haknya untuk tidak mendaftar sedangkan kononnya BERSIH adalah juara hak demokrasi rakyat?

Saya tiada masalah dengan tuntutan BERSIH supaya jangka masa berkempen ditetapkan sekurang-kurangnya 21 hari. Apa yang agak pelik di pandangan saya ialah BERSIH gagal menyedari kempen tanpa henti pembangkang yang berlangsung 365 hari, 24 jam seminggu di seluruh negara sejak 2008.

Mengenai dakwaan membeli undi ketika pilihanraya, saya harap Ambiga menyedari bahawa mereka yang bakal berdemonstrasi dengan beliau pada 9 Julai kelak agak pakar dalam hal ini. Semua orang tahu di tengah-tengah kerancakan kempen pilihan raya kecil Hulu Selangor pada April tahun lalu, Anwar Ibrahim menjanjikan 100,000 hak milik tanah kepada golongan miskin di kawasan itu (Sumber: The Malaysian Insider, 13 April 2010). Ini diikuti dengan pengumuman Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim, untuk menghapuskan cukai tanah bagi rumah kedai di Hulu Selangor (Sumber: New Straits Times, 20 April 2010), selain memberi bonus berjumlah RM6,116,000 kepada semua ketua kampung dan Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung (JKKK) di Hulu Selangor (Sumber: SelangorKini Online, 21 April 2010).

Dan saya harap Ambiga tidak melupakan ibu kepada segala perbuatan membeli undi: kempen Nik Aziz yang menjanjikan syurga jika anda mengundi PAS!

Dengan pelbagai kekecohan mengenai dakwaan keraguan pilihan raya di Malaysia, saya terfikir bagaimana agaknya keadaan di negara lain. Adakah negara lain di seluruh dunia berdepan isu dan dakwaan kepincangan pilihan raya? Apakah masalah itu hanya berlaku di Malaysia?

Menerusi carian di Internet, saya dapati pada Oktober tahun lalu, Pendaftar Pemilih (ROE) di New Zealand mengeluarkan 306 nama daripada senarai pengundi yang dikesan tidak mendiami alamat yang dinyatakan dalam borang pendaftaran. Di Auckland, ROE menyiasat 90 pengundi yang dikesan menetap di dua kediaman di Pembroke St dan Puhinui Rd.

Di Venezuela, Majlis Pendaftar Pemilih Nasional dimaklumkan mengenai kewujudan 39,000 pengundi berusia 100 tahun dan ke atas. Di Sepanyol, Biro Bancian Pemilih menerima aduan berhubung percanggahan dari segi pengundi di 22 pekan di Malaga dan 16 lagi di Granada.

Dan di Amerika Syarikat, aduan dikemukakan berdasarkan pelucutan hak mengundi apabila Parti Republikan didakwa `membersihkan' nama golongan Afrika-Amerika daripada senarai pengundi pada pilihan raya Presiden 2004 yang memihak kepada George Bush. Selain itu, ramai yang tidak dapat melupakan peristiwa apabila Suruhanjaya Hak Asasi Amerika Syarikat mengumumkan proses pilihan raya di Florida ketika Pilihan Raya Presiden AS 2000 dipenuhi dengan pelbagai kesilapan serius.

Kisah di atas membawa kita kepada dua perkara menarik. Pertama, dari segi statistik, seperti mana-mana pangkalan data yang besar saiznya, senarai pengundi tidak akan terlepas daripada kesilapan sepenuhnya, walaupun Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri. Secara statistik, ia memang mustahil. Ia adalah apa yang dipanggil oleh pakar statistik sebagai ralat pensampelan dibenarkan yang tidak menjejaskan integriti keseluruhan senarai dalam apa keadaan pun. Keduanya, dalam contoh di atas, pengadu membuat laporan kepada pihak berkuasa pilihan raya masing-masing dan membenarkan penyiasatan dilakukan. Mereka tidak menjadikan demonstrasi jalanan sebagai penyelesaian.

Hujah terakhir saya dalam artikel ini ialah soalan buat warga Kuala Lumpur. Apakah anda bersedia menghadapi demonstrasi jalanan di tengah-tengah ibu kota sepanjang masa? Anda sedia berdepan dengan segala kesulitannya? Semua itu akan menjadi rutin jika BERSIH diberi laluan memulakannya. Anda tidak boleh membenarkan BERSIH dan menghalang yang lain daripada berarak di sepanjang Jalan Bukit Bintang setiap hujung minggu bagi memperjuangkan pendapat masing-masing. Anda akan digelar hipokrit.

Will you ever understand Dear Ambiga's friends?

Posted: 04 Jul 2011 12:32 AM PDT

Yesterday, some of my Twitter friends pointed me to an article written by a person named Tulang Besi in the Malaysia Waves website. Here is my response to it.


Dear Mr Tulang Besi,
Thank you for your rebuttals to my original article. Your full version of rebuttal can be found here. And my original article can be found here.


If you don't mind allow me to respond to your main points so that our readers can be better informed of the issue in hand ie allegations that the Election Comission (EC) manipulates election and that is not competent to do its job.
(1) The problem is these dead people seem to rise up from the grave and voted. And despite party representatives reporting these people as being dead, the EC still refuse to remove them from the list.


I can confidently and categorically say that the EC will remove the name of the dead from the electoral roll if an official certificate of death is presented to them. No question about it. You can bring them to court and I GUARANTEE YOU WILL WIN YOUR CASE. But if the reporting by your party representative was done verbally or by presenting only Certificate of Burial from the police or by bringing a relative of the dead to vouch for the death, I am sorry, EC won't entertain you.
The EC needs official proof. Provide them with the official death certificate issued by the Registration Department. Even Certificate of Burial from the police is not enough since the EC regulation clearly states that ONLY death certificate issued by Registration Department is acceptable to EC. If you can't provide that, then yes, I am afraid you are right. The "dead" will rise from the grave and vote. And you know what? It's legal.

(2) Why has EC refused to take action when the evidence is so glaring. For instance, the house below has 60 registered voter in it. What's stopping EC from cleaning this part of the roll? (more information on the 60 voters in one address example can be read here: http://www.malaysiawaves.com/2011/07/bersih-20-60-pengundi-dalam-1-rumah.html)



Mr Tulang Besi,
Have you been to a kampung setting? Do you know how many kampung folks use single address to deal with the government? Do you know that most squatters (who live on illegal structures) use legal (meaning not a squatter) house belonging to other people as their official address? And do you know that in a kampung setting, when a son gets married and builds his house within the big compounds of his father's house, chances are he, his wife and children will still use his father's house as official address? Can SPR remove their names form the electoral roll and deny them their rights to vote just because they use the same address? Absolutely not! It's not even constitutionally allowed!

Here is a true personal story for you. My late father was a YB in the 70s. He was born and lived in a poor village call Kampung Serusup. Being a YB, he was the first person in my kampung to have a mail box number at the Post Office. Those days (and this still apply to certain kampungs even today), most kampung houses in Sabah were not numbered and because of that postmen couldn't deliver letters to their houses. The villagers had to go to the Post Office personally to collect their letters from the mail boxes assigned to them. One day instead of his usual self, my late father asked me to collect the mails. I was quite shocked to find that our family's mailbox was full of letters for people I did not know at all. I ran back to my father and told him of my shocking discovery. He smiled at me and said, "It's okay, these are the poor people without proper addresses in our kampung whom I allowed to use our mail box to correpondance with the government".



Can we be a bit conspiratorial, Mr Tulang Besi?
Is Kampung Bagan Serai in Permatang Pauh parliamentary seat? Yes.


Did the 60 people register during Dato Seri Anwar Ibrahim's tenure as Deputy Prime Minister and Finance Minster? Possible.
Is it plausible Anwar was  trying to fatten his vote bank then to ensure he won in Permatang Pauh considering he had a lot of enemies within and outside UMNO who tried to do him in? Plausible.


Now consider the issue which made YB Azmin Ali screaming from the top of his lung  a couple of weeks ago. He was incessantly attacking the EC for allowing 11 people to register as voters using his mother's house. Without missing a beat, he spun the theory of  UMNO-BN-Najib-SPR-Police evil axis to the hilt!
Upon checking, the EC found out that out of the 11 names,  5 were Azmin's own family members namely, Azmin himself, his wife, his mother, his sister Ummi Hafilda and his brother Mohd Azwan Ali. The other 6 were made of Chinese (5 people) and a Malay. But that's not the interesting part. EC also revealed that the 6 names  were registered between 1990-1993 when Anwar and Azmin were the darlings of everyone,  occupying the minister office including that of the Deputy Prime Minister's.


One wonders why a party accused of being anti-chinese and a racist, planted chinese votes in a Malay area like Azmin's mother's  Kg Kelang Gate Baharu to undermine Pakatan Rakyat? Logically "an anti-chinese and  racist UMNO" will not get chinese support. It should have planted Malay voters instead! Now you know why Azmin has been deafeningly silent about the issue since the EC made this revelation!
Actually Mr Tulang Besi, the more pertinent issue is, did the 60 persons voted twice? If they did, please let the whole world know.

(3) ARD argues for the current practice of postal voting. Maybe ARD would care to comment on the article below related to Postal Voting



Mr Tulang Besi,
Although I sometimes find Harakah is written for the sole purpose of  getting maximum political mileage, like the side story on arsenic poisining in the article above,  I nevertheless thank you for highlighting the main headline.


I notice the date of the publication was 20th September 1999. Precisely because of this kind of allegations back then that the EC had decided to make immediate changes to the postal vote procedures involving the military and the police. Now, postal vote voting procedure is similar to normal vote system. Military and police personnel vote in private booths, while the entire voting procedures are watched by representatives of the candidates. Now, no one can claim he votes for someone elese anymore.

(4) Turkey had just concluded their election recently. Yet, all their army personnel votes in voting centres open to supervision by parties contesting. Unlike Malaysia, Turkey actually has problems with Kurdish armed insurgency. Yet, they can get their servicemen and women to vote in polling centres without having them to abandon their posts.

Mr Tulang Besi,

I hope you dont mind if I say it one more time. This time in bold capital letters complete with quotation and three exclamation marks in an exclusive paragraph of its own, to emphasize it just incase you forget again.


"ALL POSTAL VOTING ARE MONITORED PERSONALLY BY PARTY REPRESENTATIVES WHO ARE PHYSICALLY PRESENT AT THE POLLING CENTRES!!!".
I can understand if you can't and don't want to trust the EC since you say it's evil, but not trusting your own party representatives? Adoi!  


Since I don't have the time to verify, I presume you meant Turkey servicemen and women voted in polling centres set up outside their military compunds.  Well, we are better than them actually. Our Malaysian servicemen and women voted, under the watchful hawkish eyes of each party representatives, in polling centres set up within their compounds! So, they can vote independently, in private booths,  while still be able to  man their posts! Isnt't that wonderful? Perhaps that's why, compared to Turkey,  insurgents don't want to mess with Malaysian military! We are ever ready!

(5) Indelible ink: My question to ARD is that why has this problem NEVER BEING FACED by countries already practicing usage of indelible ink. Has ARD shut his eyes to the fact that indelible ink is being practiced in many countries all over the world including our neighbour, Indonesia. Indonesia has more than 200 million electorates, yet, they don't face the hypothetical problem that ARD has highlighted above. As such, the hypothetical problem being cited by ARD is no more than a lame excuse made up by the EC.

Mr Tulang Besi,
Did you notice that the countries you quoted using indelible ink are those which have huge population and a big proportion of them do not have official indentification? India, Indonesia, Afghanistan etc. Their election identification and verification  system is so outdated that they need indelible ink to identify, verify and mark voters who have voted. Go read blogger OutSyed The Box's interesting take on this issue. And who said they dont have problems with their indelible ink system? Google the stories and you will find many disputes, frauds and illegal tempering. In short, the indelible ink system is not fool-proof either.
Mr Tulang Besi, in your attempt to vilify the EC and the government, you conveniently forgot that in Malaysia we have a law named Elections Act 1958. I dont know about Afghanistan, India or Indonesia, but here in Malaysia, the Election Act clearly DOES NOT PROVIDE POWER to the EC to compel all voters to have their fingers inked. In other words, if someone has voted but refuses to have his finger inked, there is nothing that the EC can do about it. That's why I said in my original article, BERSIH made a mistake by bringing this issue to the streets instead of the Parliament to propose amending the Election Act.
So, Mr Tulang Besi, I hope I have answered your rebuttals in a clearer and unemotional way. Have a good day. Thank you.

念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang

Posted by Unknown | Posted on 9:32 PTG

念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang


【念念有辞】 一人一票是以Bersih推动改革的理由

Posted: 04 Jul 2011 07:25 AM PDT

Article published on the Website of Chinese newspaper Chinapress.com.my

 全国最大的选区是雪州的加埔,共有12万2011名选民,是平均人数的2.25倍。第二名则是我的选区沙登,选民人数10万8534。

 距离沙登20分钟车程之遥的布城则是全国最小的选区,只有8840名选民,仅有沙登的十二分之一。 308大选时,我的多数票是2万1025张,友人偶尔会打趣说,只要把我多数票的一半搬到那里,那么民联“攻下”布城就不是梦了!

 全国选民人数超过10万的选区有5个,这么巧,5个都是民联的选区。

 全国也有8个选民少过2万人的选区,这么巧,8个都是国阵获胜的选区。

 选区人口不一,最直接的结果就是虽然每人一票,可是每一票的价值和分量都不一样。以2004年全国大选的成绩为例,1张投给国阵的选票等于3张投给行动党的选票,或者7张回教党的选票,或者28张公正党的选票。

 也因为如此,在刚结束的砂拉越州选中,国阵虽然只得到55%选票,却囊括了77.5%的议席。

51年才看到两线制

 很多人将308视为我国政治格局转型的分水岭,盖因国阵在国会的三分二优势是自1969年以来第一次被打破。

 事实上,纵观历届大选成绩,反对党得票率都维持在40%左右,最差一届也有35%。结果却无法反映在议席上。以2004年为例,国阵只取得64%选票,却获得91%的席位。更离谱的例子是在1969,反对党得票率高达50.9%,在议席上,反对党却只得到36%席次。

(More......)

[July 3] Menyampaikan sumbangan kepada mangsa kebakaran di Pekan Baru Bangi

Posted: 04 Jul 2011 07:24 AM PDT

Artikel blog ini dipetik dan diubahsuai dari blog ADUN Bangi@Dr Shafie

9 buah kedai sederet di Pekan Bangi terbakar pagi ini. Api merebak dari kedai makan kira-kira jam 2.30 pagi dan segera merebak ke kedai-kedai lain yang hanya bertiang batu, tetapi bahagian yang lain daripada papan (kayu). Dijangka berlaku litar pintas. Menurut pegawai bomba Encik Khairuddin, pihak bomba menerima maklumat jam 3.00 pagi dan dapat sampai ke Pekan Bangi, tempat terbakar 12 minit kemudian. Menurutnya 4 buah kereta bomba tiba ke lokasi, 2 buah dari Bangi, 1 buah dari Kajang dan 1 buah dari Serdang. Operasi diketuai oleh Haji Imran Ahmad Pegawai Bomba dari Bandar Baru Bangi. Menurutnya `Api segera merebak oleh kerana bahagian bangunan berusia 70 tahun itu adalah dari kayu dan tidak dapat diselamatkan, walaupun bekalan air tidak terganggu.

Adun Bangi mendapat maklumat jam 8.30 pagi ketika bersiap ke Program di Cheras Jaya. Adun mengarahkan Haji Rushdi bersiap dengan bantuan dan peruntukan tambahan, selain dari kewangan yang ada pada Adun. Arahan juga agar pengiring-pengiring ikut sama. Dalam masa membuat persediaan Adun segera ke Cheras Jaya yang turut ke sana YB Teo Nie Ching Ahli Parlimen Serdang. Dari program di sana bersama pengiring-pengiring Adun berkejar ke Pekan Bangi dan tiba di lokasi jam 11.00 pagi menemui Pegawai-Pegawai Bomba, pemilik-Pemilik Kedai yang terbakar dan melihat kerja-kerja memadam masih sedang dilakukan. YB Teo Nie Ching yang juga dari Program di Cheras Jaya bersama pengiring turut sama tiba. Adun Bangi yang bertemu mangsa-mangsa mensenaraikan nama-nama mereka yang kehilangan bangunan dan harta, iaitu seramai 8 orang (seorang memiliki dua unit kedai). Mereka ialah:

1) Puan Sapura Baby – Ibu tunggal menyewakan bangunan sebagai kedai makan
2) En. Tony yang berniaga hardware
3) En. Rama Samy
4) Mr. Tan Hoi Tiong berniaga perabut
5) En. Rama Muthu peniaga kedai gunting
(More......)

[July 3] Program gotong-royong di Taman Megah Cheras

Posted: 04 Jul 2011 07:01 AM PDT

Menghadiri Kempen memBERSIHkan Taman Perumahan di Taman Megah Cheras pada waktu pagi hari Ahad (3 Julai 2011) yang lalu.

(More......)

[July 3] Voter Registration at Bandar Damai Perdana morning market

Posted: 04 Jul 2011 07:00 AM PDT

Doing voter registration at Bandar Damai Perdana morning market on Sunday morning. All of us were in yellow! :-D

(More......)

Dr Siti Mariah Mahmud

Posted by Unknown | Posted on 3:55 PTG

Dr Siti Mariah Mahmud


Bersih 2.0 : PAS akur dengan sebarang keputusan

Posted: 04 Jul 2011 08:30 AM PDT

PAS akan akur dengan sebarang keputusan Bersih 2.0 dan sehingga kini ia tidak dibatalkan lagi, kata Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu.

Mohamad Sabu menegaskan, sehingga kini Bersih tetap tidak berganjak dengan keputusan itu kerana tiada sebab untuk Bersih membatalkannya.

Menurut beliau, perhimpunan aman itu diadakan untuk mendesak Kerajaan BN melaksanakan pilihanraya dengan bersih dan adil, setelah pilihanraya di negara ini tidak pernah diadakan dengan bersih dan adil seperti yang dikehendaki oleh rakyat.

Katanya, jadi soal membatalkan perhimpunan itu tidak berbangkit sebab Bersih tidak membatalkannya, manakala PAS pula tetap menyokong keputusan yang akan diambil oleh Bersih berhubung perhimpunan berkenaan.

"PAS percaya bahawa asas penyebab bantahan itu perlulah digali-selidik dengan hati terbuka dan keikhalasan oleh Kerajaan BN yang memerintah negara kita sekarang," katanya pada sidang media di Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut, di sini, hari ini.

Pada sidang media itu, beliau turut membaca kenyataan Presiden PAS, Tuan Guru Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang menjelaskan tentang pendirian PAS yang menjunjung tinggi titah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong pada hari Ahad, 3 Julai lalu mengenai Himpunan Aman Bersih 2.0 yang hangat diperkatakan sekarang.

Sehubungan itu, seperti yang ditegaskan oleh Abdul Hadi, menurut beliau, PAS akan menghantar wakil dalam jawatankuasa pemandu Bersih untuk mengadap Yang di-Pertuan Agong bagi menjelaskan tuntutannya untuk pilihan raya bersih dan adil.

Katanya, PAS akan mempersembahkan antara lainnya isu berhubung tindakan melampau yang dilakukan polis dalam usaha pasukan berkenaan untuk menghalang perhimpunan Bersih.

"Kini, kita dalam proses mengutus surat kepada Tuanku dan tarikh untuk kami mengadap Tuanku itu pula bergantunglah kepada Tuanku menentukannnya," jelasnya.

Turut hadir pada sidang media itu, Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali, Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar dan Salahuddin Ayub.

Sementara itu, ketika ditemui selepas sidang media itu, beliau berkata, walau apa pun alasan yang diberikan, tujuan Pemuda Umno, Perkasa dan pasukan silat yang diketuai oleh Omar Din untuk turut mengadakan perhimpunan pada hari yang sama dengan Bersih 2.0, ternyata untuk melakukan provokasi.

"Pemuda Umno, Perkasa dan Omar Din sendiri menjelaskan yang mereka tidak boleh mengawal orang-orangnya untuk tidak melakukan kekacauan pada perhimpunan itu.

"Ini amat berbeza dengan Bersih yang sememangnya boleh memberikan jaminan bahawa para penyokong Bersih atau pesertanya tidak akan melakukan kekacauan.

"Mereka tak boleh kawal, tetapi kita boleh kawal. Tapi jika mereka tak boleh kawal, kenapa mereka nak adakan perhimpunan pada hari yang sama juga? Jadi ini jelas bertujuan untuk melakukan provokasi," katanya.  

Lim Guan Eng

Posted by Unknown | Posted on 3:55 PTG

Lim Guan Eng


Does Datuk Seri Hishammuddin Hussein Dare To Ban Perkasa As He Has Banned Bersih (en/bm/cn)

Posted: 03 Jul 2011 07:55 PM PDT

Press Statement By Penang Chief Minister and DAP Secretary-General Lim Guan Eng In Kuala Lumpur On 4 July 2011.

Does Datuk Seri Hishammuddin Hussein Dare To Ban Perkasa As He Has Banned Bersih Or Arrest Senator Ezam Mohamad And Khairy Jamaluddin Just As The Police Has Arrested Sungai Siput MP Dr Michael Jeyakumar Devaraj Under The Emergency Ordinance To Prove That The Police Does Not Practice Double-Standards Or Favouritism?

Does Home Minister Datuk Seri Hishammuddin Hussein dare to ban Perkasa as he has banned Bersih or arrest UMNO's Senator Ezam Mohamad and UMNO Youth head Khairy Jamaluddin just as the police has arrested Sungai Siput MP Dr Michael Jeyakumar Devaraj under the Emergency Ordinance to prove that the police does not practice double-standards or favouritism?

DAP questions Hishammuddin insistence that the authorities will act fairly in stopping all gatherings despite only outlawing electoral reforms group Bersih, when no action was taken against UMNO and Perkasa for organising a violent demonstration in Penang on 1.7.2011. Why has Hishamuddin also not arrested Ezam under the Emergency Ordinance for his threats that there is no need to wait for general elections and he wanted to do more protests to force me to step down as Chief Minister earlier?

The Penang Chinese Journalists and Photographers Association (Pewaju) has condemned the unprovoked attacks on a journalist, a photographer and a videographer by the protestors during violent and illegal rallies in George Town downtown and on Penang Bridge. Pewaju questioned why the police did not enforce the law and failed to take preventive measures to stop the demonstration before hand when they already knew about it a day earlier.

Question also arises on why the police have been so tough to clamp down on the Bersih 2.0 rally which is yet to take place, while being incompetent in halting an illegal rally by Umno and Perkasa that actually took place. What is shocking is Pewaju's statement that the attacks on the journalists took place right before the police eyes, but the law enforcers were hapless, helpless and hopeless to stop the assault. The ineptness of the police raised a question on their integrity, competency and credibility to protect ordinary Malaysians.

DAP supports peaceful demonstrations but condemns violent demonstrations. The failure by the police to act against the violent demonstration by UMNO and Perkasa only shows that there is clear double-standards and favouritism.

Jeyakumar was unjustly arrested under the Emergency Ordinance with 5 other PSM members despite the government's failure to produce any proof that he was waging war against the King and country. Allegations of spreading communism is ridiculous when Malaysia enjoys close relations with Communist countries like Cuba, China and Vietnam.

Should not then Khairy Jamaluddin be also arrested and charged for trying to revive communism by setting up a permanent secretariat on October 12 2009 to strengthen ties between Barisan Nasional Youth and the Communist Youth League of China (CYL). Barisan Youth chairman Khairy Jamaluddin had said that the permanent secretariat would facilitate continuous bilateral programmes to promote a stronger bond between the two entities.

Clearly the BN government is only victimising Bersih supporters who are arrested in the past week and its secretariat raided on Wednesday, when they have not organised any demonstration whilst UMNO and Perkasa demonstrations are allowed to proceed unpunished. These unjust actions will only sully Malaysia's international image and its record of not practicing what it preaches on respecting basic human rights.

—-BM Translation ——-

Kenyataan Akhbar oleh Ketua Menteri Pulau Pinang dan Setiauasaha Agung DAP Lim Guan Eng di Kuala Lumpur pada 4 Julai 2011.

Adakah Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein Berani Untuk Mengharamkan Perkasa Sebagaimana Beliau Mengharamkan Bersih Atau Menahan Senator Ezam Mohamad Dan Khairy Jamaluddin Sepertimana Juga Polis Telah Menahan Ahli Parlimen Sungai Siput, Dr. Micheal Jeyakumar Devaraj Di Bawah Ordinan Darurat Bagi Membuktikan Pihak Polis Tidak Mengamalkan 'Double-Standard' Atau Pilih Kasih?

Adakah Menteri Dalam Negeri, Datuk Hishammuddin Tun Hussein berani untuk mengharamkan Perkasa sebagaimana beliau telah mengharamkan Bersih atau menangkap Senator UMNO, Ezam Mohamad dan Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin sepertimana juga polis telah menahan Ahli Parlimen Sungai Siput, Dr.Michael Jeyakumar Devaraj di bawah Orninan Darurat bagi membuktikan pihak polis tidak mengamalkan 'double-standard' atau pilih kasih?

DAP mempersoal desakan Hishammuddin bahawa pihak berkuasa akan bertindak adil dalam menghentikan semua perhimpunan walaupun hanya mengaharamkan kumpulan reformasi pilihanraya Bersih, apabila tiada tindakan diambil terhadap UMNO dan Perkasa yang menganjurkan demonstrasi ganas di Pulau Pinang pada 1 Julai 2011. Mengapakah Hishammuddin tidak menahan Ezam di bawah Ordinan Darurat atas ancaman beliau bahawa tidak perlu tunggu pilihanraya umum dan beliau mahu mengadakan lebih banyak bantahan bagi memaksa saya untuk meletak jawatan sebagai Ketua Menteri?

Pertubuhan Wartawan dan Jurugambar Akhbar Cina Pulau Pinang (Pewaju) telah mengutuk sekeras-kerasnya serangan ke atas salah seorang wartawan, jurugambar dan juruvideo oleh penunjuk perasaan semasa perhimpunan ganas dan haram yang diadakan di pusat Bandar George Town dan di atas Jambatan Pulau Pinang. Pewaju mempersoalkan kenapa pihak polis tidak mengambil tindakan undang-undang dan gagal mengambil langkah-langkah pencegahan bagi menghentikan demonstrasi walhal mereka telah maklum akan hal tersebut sehari sebelumnya.

Persoalan juga timbul kenapa pihak polis begitu berwaspada dalam mengetatkan kawalan di perhimpunan Bersih 2.0, yang belum berlaku, dan tidak cekap dalam menghentikan perhimpunan haram oleh Umno dan Perkasa yang telahpun berlaku. Apa yang mengejutkan adalah kenyataan Pewaju bahawa serangan ke atas wartawan tersebut berlaku di hadapan mata pihak polis, tetapi malangnya penguatkuasaan undang-undang tidak berdaya dan tiada harapan untuk menghentikan serangan tersebut. Ketidakcekapan pihak polis dipersoalkan di mana integriti, kecekapan dan kreadibiliti mereka untuk melindungi rakyat Malaysia menjadi persoalan.

DAP menyokong demonstrasi aman tetapi mengutuk sekeras-kerasnya demonstrasi ganas. Kegagalan pihak polis untuk bertindak ke atas demonstrasi ganas oleh UMNO dan Perkasa, menberi tanggapan bahawa jelas terdapat 'double-standard' dan pilih kasih.

Penangkapan Jeyakumar dan lima ahli PSM yang lain di bawah Ordinan Darurat adalah tidak adil kerana kegagalan untuk mengemukakan sebarang bukti bahawa dia telah melancarkan perang terhadap Yang Di-Pertuan Agong dan negara. Tuduhan menyebarkan fahaman komunis adalah tidak masuk akal apabila Malaysia sememangnya telah lama mengadakan hubungan akrab dengan negara-negara komunis seperti Cuba, China dan Vietnam.

Jika tidak mahu Khairy Jamaluddin ditahan dan didakwa kerana cuba menghidupkan semula fahaman komunis dengan penubuhan sebuah jawatankuasa tetap pada 12 Oktober 2009 untuk mengukuhkan hubungan antara Pemuda Barisan Nasional dan Liga Belia Komunis China (Communist Youth League of China). Ketua Pemuda Barisan, Khairy Jamaluddin berkata sekretariat tetap adalah untuk memudahkan hubungan dua hala yang berterusan dan menggalakkan ikatan yang lebih kukuh antara kedua-dua entiti.

Jelas sekali, penyokong Bersih yang ditahan minggu lalu dan serbuan sekretariat pada Rabu lalu hanya dijadikan mangsa Kerajaan BN, apabila mereka tidak menganjurkan sebarang demonstrasi walhal demonstrasi UMNO dan Perkasa dibenarkan berlangsung tanpa sebarang hukuman. Tindakan ini adalah tidak adil dan hanya mencemari imej Malaysia di mata dunia dan rekod kerana tidak mengamalkan apa yang dipegang dalam menghormati hak asasi kemanusiaan.

LIM GUAN ENG

—–Mandarin Translation ——–

槟州首席部长兼民主行动党秘书长林冠英于2011年7月4日在吉隆坡发表声明:

拿督斯里希山慕丁敢不敢像禁止净选盟那样禁止土著权威组织(PERKASA) ?又或者他敢不敢像逮捕和丰区国会议员再也古玛医生那样,以紧急法令逮捕上议员依占与凯里加玛鲁丁,以证明警方没有双重标准,也没有偏袒一方?

拿督斯里希山慕丁敢不敢像禁止净选盟那样禁止土著权威组织(PERKASA) ?又或者他敢不敢像逮捕和丰区国会议员再也古玛医生那样,以紧急法令逮捕上议员依占与凯里加玛鲁丁,以证明警方没有双重标准,也没有偏袒一方?

行动党质疑希山慕丁坚持当局将会一视同仁地阻止所有的集会,虽然他目前只是打压要求选举改革的净选盟,却不对付在2011年7月1日主办暴力集会的巫统和土著权威组织。当依占威胁说不必等到全国大选也可以利用发动更多示威来叫我下台、卸下首长一职时,为什么希山慕丁不以紧急法令逮捕他?

槟城中文报记者与摄影记者协会已经公开谴责示威人士在乔治市及槟城大桥进行暴力的非法集会时,无缘无故攻击一名记者、一名摄影记者以及一名录影记者。上述协会质问警方虽然在前一天已经知道这场集会,为何没有执法、也没有采取预防措施阻止有关示威?

上述协会也问,为什么警方严格打压还没有发生的净选盟2.0大集会,却没有能力阻止巫统和土著权威组织真正举行的非法集会?最让人惊讶的是,上述协会的文告指出,记者遭袭击事件发生在警察面前,但是执法者却不阻止有关攻击行为,让人感到不幸、无助及绝望。警方的无动于衷不禁让人怀疑他们在保护国民安全方面的的廉正、能力及公信力。

行动党支持和平示威,但是我们谴责暴力示威。警方没有对付巫统和土著权威组织发起的暴力示威,一再证明警方实施双重标准和偏袒一方。

再也古玛以及另外五名社会主义党党员在紧急法令不公平地遭扣留,尽管政府也拿不出证据证明他要向元首和国家宣战。马来西亚正与共产国家如古巴、中国和越南建立紧密关系,有关当局指控他们宣扬共产主义是非常离谱的。

凯里加玛鲁丁在2009年10月12日成立永久秘书处以加强巫青团与中共青年团的联系,他是不是也应该在复辟共产主义的罪名下被逮捕与提控?国阵青年团团长凯里加玛鲁丁曾经说过,上述永久秘书处将促进双边交流,以加强两个团体的联系。

很明显地,国阵政府只是在加害过去一个星期被捕的净选盟支持者以及星期三遭搜查的秘书处,当时他们都还没有举办任何示威,但是,巫统与土著权威的示威却被允许并且不受对付。如此不公平的做法只会破坏马来西亚的国际形象,并让我国留下"不尊重基本人权"的污点。

林冠英

i n t a n h i j a u

Posted by Unknown | Posted on 3:08 PTG

i n t a n h i j a u


PEMUDA UMNO BATAL HIMPUNAN 9 JULAI...pulak dah..

Posted: 04 Jul 2011 02:49 AM PDT


Pemuda Umno membatalkan hasrat untuk mengadakan perhimpunan pada 9 Julai ini kerana menjunjung titah Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin.

Timbalan Ketua Pemuda Umno, Datuk Razali Ibrahim berkata pembatalan itu bagaimanapun tidak bermakna Himpunan Patriot akan dibubar, lapor Utusan Online

Sebaliknya, kata beliau, ia mungkin didaftarkan sebagai pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang berperanan memelihara kedaulatan negara.(malaysiakini)

Comments for Wee Choo Keong

Posted by Unknown | Posted on 1:35 PTG

Comments for Wee Choo Keong


Comment on Question on En Reezal Merican has been rejected for Questions Time! by weechookeong

Posted: 04 Jul 2011 07:51 AM PDT

Sdr Zahari

I leave it to you to judge from my speech. Thank you

regards

wee choo keong

Comment on Question on En Reezal Merican has been rejected for Questions Time! by zahari

Posted: 04 Jul 2011 07:46 AM PDT

YB, is this refer to ketua penerangan pemuda umno Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican or who else.

Comment on Complaints for DBKL by Yaacob

Posted: 04 Jul 2011 02:16 AM PDT

Penduduk-penduduk Taman Setapak.

Merujuk kepada permohonan laluan Bas Rapid KL di Taman dan Ibu Kota.

Hari ini pihak kami dimaklumkan oleh Jabatan Perancang Rapid KL bahawa maklum balas mengenai permohonan laluan bas di Taman Setapak dan Taman Ibu Kota akan di perolehi dalam minggu ini. Dimaklum juga bahawa pihak Rapid KL sedang meneliti permohonan dan akan membuat keputusan diatas permohonan tersebut.

Saya berharap penduduk-penduduk di kawasan Taman Setapak dan Ibu Kota dapat bersabar sedikit dan pihak kami akan sentiasa cuba mendapatkan jawapan dari pihak Rapid KL serta akan memaklumkan sebarang keputusan yang kami terima kepada penduduk-penduduk sekitar.

Sukacita dimaklumkan bahawa pihak kami sentiasa perihatin permintaan penduduk-penduduk di kawasan dan masalah yang ditimbulkan di dalam blog atau melalui talipon.

Terima kasih.

Yaacob Abd Hamid
Pembantu kepada
YB Wee Choo Keong

Comment on Complaints for DBKL by Yaacob

Posted: 04 Jul 2011 12:04 AM PDT

Ms MadelChing

Pihak JKA DBKL memaklumkan kepada kami bahawa kerja-kerja memasang papan tanda “hentian Bas” dan “Road Marking” telah pun siap dilakukan pada hari Jumaat minggu lepas.

Pihak kami amat berharap perubahan tersebut sedikit sebanyak akan memudahkan Sdri dan lain-lain penduduk untuk mendapatkan perkhidmatan bas awam. Pihak kami juga telah menulis surat kepada DBKL bagi mengesahkan perkara tersebut.

Sebagaimana Yang Berhormat jelaskan pihak kami amat berharap supaya Sdri boleh menghubungi saya untuk mendapatkan maklumat berhubung insiden tersebut bagi memudahkan kami melapurkan perkara tersebut ke pihak yang bertanggungjawab. Saya boleh dihubungi di no. 0122186929

Yaacob Abd Hamid
Pembantu kepada
YB Wee Choo Keong

Comment on The Stop Work Order for KP Property Sdn Bhd by Diamond Square Resident

Posted: 03 Jul 2011 10:40 PM PDT

Thank you YB.

I am a resident around the area in Diamond Square Wangsa Maju.

I am aware that many complaints have been lodged with DBKL Call Centre about KP Property but the DBKL officers “tidak peduli” at all. We knew why no actions taken. I still remember YB has once said that DBKL officer are “contractors friendly”. They just don’t care about the people.

Thank you for speaking up for us in Parliament and hopefully this will wake up the officers especially the “Sleeping Squad”!

Comment on Complaints for DBKL by weechookeong

Posted: 03 Jul 2011 10:02 PM PDT

Ms Madel Ching

Thank you for your comments.

There is nothing wrong for you to highlight the bus registration number and/or to lodge a formal complaint with the bus company. In fact you should lodge a formal complaint with the bus company immediately.

Please telephone my Personal Assistant, En Yakob at 012218929. We need more information on the matter so that we can follow up with your complaints with the bus company. Such behaviour of the driver must be stopped at all costs.

Thank you.

Regards

wee choo keong

Comment on Complaints for DBKL by MadelChing

Posted: 03 Jul 2011 06:18 AM PDT

Dear YB Wee Choo Keong,

Very sorry to trouble you again. I was told to get down in front of a church when I pressed the bell right after Courts. I boarded a Rapidbus U20 and when it passed the place, it was 8.10pm today. I have the registration number of the driver with me. However, I am not disclosing the registration number. I did nothing to provoke the driver. Perhaps, I provoke a few rapidbus driver by highlighting the removal of bus stop incident.

YB, please tell me if he does the same thing again, do I have the right to disclose his registration number.

Another instance was that I boarded a Rapidbus and I don’t remember the number. I had to press the bell 3 times and when the light turned red, the bus finally stopped just before Petronas (which is even nearer for me). I do not know whether the driver was doing me a favour by stopping at Petronas or because the light turned red, I went to the front, he had to open the door for me.

I faced no other problems with other Rapidbus drivers except for these incidents. Whenever I board a Rapid bus, I have to ask myself whether the driver is going to stop for me at the bus stop.

By the way, I noticed that DBKL & JKA had finally marked the road with ‘BAS SAHAJA’.

Thank you.

Comment on Teks Ucap Perbahasan Anggaran Perbelanjaan Mengurus Tambahan 2011 by iban perez

Posted: 02 Jul 2011 10:43 AM PDT

Orang dbkl sendiri kata tempat ia lubok ikan bg ramai kakitangannya yg mencuri ayam.rata2 stafnya nt BN.

YB BN

YB PAS

YB PKR

YB DAP