Nuffnang

N45 Dr Halimah Ali

Posted by Unknown | Posted on 11:41 PTG

N45 Dr Halimah Ali


EMPAYAR TAIB BERMULA 30 TAHUN LALU

Posted: 12 Apr 2011 10:04 PM PDT

KUCHING, 13 April — Tinggal tiga hari sebelum hari penentuan Sabtu ini, kelihatan petanda seolah-olah ada yang tidak kena dengan Barisan Nasional (BN) Sarawak - hanya disebabkan kedegilan seorang pemimpin.

Beberapa pegawai jentera BN mengakui bahawa keengganan Ketua Menteri Tan Sri Abdul Taib Mahmud untuk menetapkan tarikh beliau akan melepaskan jawatannya dan enggan menerima hakikat bahawa perikatan itu kini berhadapan dengan cabaran sengit, kali pertama dalam sejarah, daripada Pakatan Rakyat dan hanya bergantung pada mereka dari luar kitaran politik, termasuk kuasa ghaib, dilihat sebagai memeningkan keadaan.

Taib genap tiga dekad menjadi ketua menteri Sarawak pada 26 Mac lalu. Laporan penuh di SINI


Taib says he has identified his successor
 Malaysian Insider
April 12, 2011


KUCHING, April 12 — Sarawak Chief Minister Tan Sri Abdul Taib Mahmud said today he has identified his successor, but did not name the person.

Saying that he has groomed his successor for 20 years, he said the person replacing him must be acceptable not only to the Sarawak Barisan Nasional (BN) but also the people.

He said he must choose the best person to take over from him, one who could work as a team.

The team taking over must be able to work together to ensure that all government policies and plans were implemented smoothly, he added.

On the view that he had been chief minister for too long, Taib said he chose to stay after the 2006 state election because the SUPP lost several seats and he had to "groom new talents."

Read more HERE

SPIRITUAL PRESENT FOR YOU

Posted: 12 Apr 2011 08:12 AM PDT

Tazkirah for all of us

MENTERI BN HABIS MODAL?

Posted: 12 Apr 2011 06:20 AM PDT

KENYATAAN MEDIA
APRIL 12, 2011 (SELASA)
KERAJAAN SELANGOR SANGAT KECEWA ATAS KENYATAAN MENTERI PELAJARAN MALAYSIA

Kerajaan Selangor sangat kecewa di atas kenyataan Menteri Pelajaran Malaysia yang juga merupakan Timbalan Perdana Mneteri Malaysia yang juga merupakan orang nombor dua yang seolah-olah mengugut guru-guru khususnya di Sarawak supaya menyokong BN dalam pilihanraya. Malaysia sebagai Negara yang dikatakan mempraktikkan demokrasi sepatutnya tidak memperlihat tindakan terdesak Menteri Pelajaran untuk menyelamatkan BN daripada tumbang di Sarawak. Guru-guru adalah individu yang mempunyai hak asasi seperti rakyat lain. Justeru itu, guru-guru mempunyai hak untuk memiliki sesiapa yang mereka mahu untuk menjadi wakil rakyat mereka.

Saya ingin mengingatkan Menteri Pelajaran supaya menghormati hak guru-guru di seluruh Malaysia. Guru-guru sebagai golongan intelek mesti diberi kebebasan bersuara dan bukan dikongkong oleh Menteri Pelajaran. Saya menyeru guru-guru untuk bangun mempertahankan maruah diri daripada terus ditekan dan diperkotak katikkan Kerajaan BN.


Y.B. Dr. Hjh Halimah Ali
Exco Pendidikan, Pendidikan Tinggi
Dan Pembangunan Modal Insan Negeri Selangor

VOTE FOR CHANGE: SARAWAKIANS EXERCISE THEIR POWER

Posted: 12 Apr 2011 04:16 AM PDT

Dr Shafie Abu Bakar

Posted by Unknown | Posted on 11:36 PTG

Dr Shafie Abu Bakar


Risaunya PM & TPM Kiranya Berlaku Tsunami Politik Di Sarawak

Posted: 12 Apr 2011 05:02 PM PDT

ZULKIFLI BIN NOORDIN

Posted by Unknown | Posted on 11:19 PTG

ZULKIFLI BIN NOORDIN


DIALOG KEBENARAN

Posted: 12 Apr 2011 02:46 AM PDT

(Bersama mantan Mufti Trinidad-Tobago Sheikh Imran Hossein & Sheikh Ali Mustafa semasa menghadiri sidang 2nd International Islamic Retreat, Capetown 27-31 Mac 2011)

Salam 2 all.

Kebetulan teman singgah solat disebuah Masjid (nama tidak akan disebut). Selepas solat, kebetulan ada ceramah oleh seorang Ustad kawan teman yang juga aktivitis sebuah parti politik. (juga nama tidak akan disebut). Semasa berceramah, kawan teman ini tidak perasan yang teman ada disitu. Teman pun dok berlonggok dengan para jemaah masjid yang lain, yang ada dalam 30-50 orang, termasuk jemaah wanita (agaknya yang lain ke Sarawak kot).

Ustad kawan teman ini memulakan ceramah dengan membaca Surah Al Hujurat ayat 6 dan An Nur ayat 4. Lalu beliau mengupas tentang isu videoklip dan mendakwa ianya adalah satu fitnah besar menuduh orang berzina (cara dia kupas macam dia yang buat videoklip tu, walaupun sebenarnya dia tengok pun tak lagi). Malah beliau menyebut terus nama manusia yang ditabal bininya sebagai anugerah tuhan sebagai mangsa fitnah zina, dan mendakwa mereka yang menuduh sebagai layak dihukum qazaf. Malah beliau menambah bahawa beliau hairan mengapa YAB Dato' Sri Najib boleh terlepas daripada tuduhan membunuh Altantuya sebaliknya "insan suci" (ni perkataan Ustad tu yop) Anwar Ibrahim terus difitnah.

Kemudian Ustad ni membawa kisah Nabi Yusuf a.s yang turut menjadi mangsa fitnah. Dan cara beliau bawa cerita tu seolah-olah Anwar dan Nabi Yusuf sama taraf yop!!!

Kebetulan ada makan-makan disediakan selepas ceramah, teman ambil kesempatan untuk betanya beberapa soalan. Teman tidak mahu bertanya secara terbuka selepas ceramah, khuatir nanti akan meletakkan Ustad kawan teman tu serba salah. Lalu teman pun ambil peluang untuk bertanya sambil makan-makan. Boleh nampak wajah ustad kawan teman itu saperti tidak selesa menyedari teman ada disitu. Lalu bermulalah dialog teman dengan Ustad kawan teman ni:

ZN : Salam Ustad, ana nak tanya adakah Ustad sudah menonton sendiri videoklip tersebut sepenuhnya, atau versi yang singkat itu?

Ust: Ana tidak gamak menengok sebab ianya haram! Malah sesiapa yang tengok itu semuanya haram dan melakukan dosa besar!

ZN: bagaimana Ustad tahu haram sedangkan Ustad tengok lagi pun tidak? Baik, ana nak tanya, kalau seorang perompak pecah masuk rumah seseorang, dan setelah merompak, dia merogol pembantu rumah orang tu, kemudian dia lari. Kebetulan rumah tersebut ada video CCTV, adakah haram bagi polis melihat video itu untuk mengecam perompak/ perogol tersebut? Adakah haram polis menyebarkan video itu dimedia cetak, elektronik dan cyber untuk mengecam perompak/ perogol itu?

UST: itu isu lain, itu satu jenayah! Sebenarnya videoklip ke, DNA ke tidak boleh dijadikan bahan bukti dimana-mana Mahkamah Syariah! (kata Ustad dengan agak meninggi suara) (Nota: teman agak terkejut dengan kenyataan ini kerana jelas memperbodoh dan memperlekeh Islam seolah-olah menolak sains & teknologi sedangkan dizaman kegemilangannyaa Islam mempelopori sains & teknologi).

ZN: dimana lainnya Ustadz? Soalnya sekarang ialah ada satu bahan bukti yang boleh mengecam siapa pelakunya, bukan perlakuan itu yang nak didedahkan! Baik, bagaimana pula kalau ada aduan menyatakan suami seseorang itu nusyuz dan mengadakan hubungan sulit dengan wanita lain. Mereka didapati pergi kesebuah hotel. Yang ada hanya bukti CCTV yang kebetulan ada didalam bilik hotel itu. Takkan tidak boleh si isteri guna video CCTV itu untuk membuktikan sumainya curang?

UST: (tak menjawab).

ZN: isunya sekarang Ustad, videoklip itu diperlukan pertama untuk mengecam dan membuktikan pelaku dan watak didalamnya, bukan membuktikan perbuatan didalamnya. Hanya setelah terbukti siapa pelakunya baru kita pergi ke peringkat selanjutnya iaitu apa yang dibuat oleh para pelaku tersebut. Apakah itu salah dan berdosa?

Ust: tapi video itu adalah rakaman video lucah! Orang sedang buat seks!

ZN: Tadi Ustad kata tidak tengok lagi, mana Ustad tahu? Jadi tidakkah penting untuk Ustad tengok dulu baru buat rumusan? Tidakkah Ustad tahu tiada siapa yang membuat tuduhan seks atau zina terhadap Anwar Ibrahim. Datuk Eskay, kawan baik Anwar sendiri, hanya menggunakan video itu untuk memberitahu rakyat bahawa kawannya Anwar tidak layak jadi pemimpin, adakah itu salah?

Ust: Tetapi video itu mendedahkan 'aib seseorang, dan mendedahkan 'aib seseorang itu dilarang dan adalah haram hukumnya dalam Islam (lalu Ustad membaca sepotong ayat Al quran).

ZN: kalau ada seseorang datang meminang anak perempuan Ustad, dan kebetulan ana tahu akhlak dan karektor peminang tersebut, dan kebetulan ana ada satu videoklip menunjukkan perangai peminang itu, adakah ana berdosa ana memberitahu Ustad dan menunjukkan video itu sebagai bukti keterangan ana?

Ust: itu soal peminangan, tidak ada kena mengena dengan videoklip seks ini.

ZN: tapi Anwar Ibrahim mahu "meminang" seluruh rakyat Malaysia, tidakkah seluruh rakyat Malaysia berhak mengetahui akhlak dan karektor sebenar beliau sebab mereka yang akan menentukan samada mahu menerima "pinangan" Anwar Ibrahim atau tidak?

Ust: bukan begitu caranya, banyak cara lain yang boleh dibuat!

ZN: bagaimana cara lain itu Ustad?

Ust: (tidak menjawab tetapi sebaliknya berkata) Ana rasa elok kita tangguhkan dulu sembang kita kerana para jemaah lain mungkin ada urusan lain.

(Seorang jemaah menjawab, "takpa Ustad, kami pun nak tau jugak. Kebetulan YB ada sini eloklah Ustad perjelaskan").

ZN: ana nak sentuh isu qazaf yang Ustad sebut. Bukankah qazaf ini berlaku hanya jika seseorang menuduh tanpa bukti orang lain melakukan zina?

Ust: Ya, dan jika penuduh itu gagal membawa empat orang saksi yang cukup syaratnya penuduh itu hendaklah dihukum qazaf dengan 80 sebatan.

ZN: Tetapi didalam kes videoklip ini, Datuk Eskay atau mana-mana pihak lain tidak pernah membuat tuduhan untuk membuktikan Anwar berzina. Mereka cuma sekadar nak buktikan Anwar tidak layak menjadi seorang pemimpin umat Islam dan negara ini, dan video itu sebagai bukti. Itupun kita perlu tunggu sehingga polis mengesahkan ketulinan videoklip itu dan siapa watak-wataknya? Apakah itu juga termasuk dalam qazaf?

Ust: soalnya bukan menuduh zina, tetapi ianya videoklip menunjukkan perbuatan seks! Itu sudah cukup untuk mengujudkan qazaf! (Nota: padahal Ustad ni video tu pun tak tengok lagi!)

ZN: Adakah pendirian Ustad kalau ada wanita mengadu dirogol juga perlu membawa empat orang saksi, kalau tidak dia akan diqazaf?

Ust: Sesiapa juga yang menuduh seseorang dengan tuduhan membabitkan seks samada zina, rogol, liwat dan lain-lain, hukum Islam memerlukan empat orang saksi. Jika tidak, orang itu hendaklah dikenakan qazaf iaitu disebat!

ZN: (teman agak terkejut dengan jawapan Ustad ni) Tidakkah Ustad rasa dengan cara itu tiada wanita akan berani membuat lapuran polis mengadu dirogol! Tidakkah itu akan menggalakkan jenayah rogol, kerana para penjenayah ini akan tahu tiada siapa boleh bawak empat orang saksi. Adakah ini cara sistem keadilan Islam? Ana rasa ini bukan cara yang Islamik?

Ust: Islam lebih memelihara kehormatan seseorang, sebab itu ALLAH mewajibkan empat orang saksi (lalu Ustad membaca sepotong ayat Al Quran & satu hadis) (kemudian Ustad menceritakan mengenai tuduhan seorang wanita Yahudi terhadap anak Saidina 'Umar).

ZN: Tapi macam mana dengan kehormatan wanita yang telah dirogol itu? Tidakkah Islam sangat menjaga kehormatan dan kemuliaan wanita, serta membela dan mempertahankan mereka? Satu lagi soalan ana nak tanya, Ustad kata adalah satu fitnah bercakap tanpa bukti. Sekarang secara terbuka Ustad menuduh Dato' Sri Najib sebagai pembunuh Altantuya. Apa bukti yang Ustad ada?

Ust: (langsung tidak menjawab sebaliknya terus tutup majlis) Sorilah ana terpaksa pergi dulu kerana ada program lain. Assalammu'alaikum.

Begitulah secara ringkas dialog diantara teman dengan kawan teman Ustad lulusan 'pengajian Islam ini. Tujuan teman bukan untuk mempertikaikan Ustadz kawan teman ni, sebab itu teman tidak sebut nama dan lokasi tempat dialog itu. Malah teman sangat menghormati komitmen dan dedikasi Ustad ni menyampaikan ceramah siang dan malam. Cuma teman kasihan kepada para jemaah yang kebanyakkannya tidak tahu hujung pangkal, datang dengan ikhlas untuk menimba ilmu tetapi menerima sogokan politik murahan yang teman rasa bertopengkan agama dan kitab. Dan teman kasihan kepada sahabat teman itu, yang mungkin ikhlas orangnya, tetapi dikalkatukan oleh kabus-kabus politik kepartian yang terlalu sempit. Semoga ALLAH memberikan petunjuk dan hidayah kepada kita semua.

Adios amigos, grasias senor.

Wallahua'lam & Wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
Selasa
08 Jamadil Awal 1432
12 Apr 2011

*Kepada sahabat teman Ustad tersebut, teman memohon ma'af jika dialog tersebut diatas mengguriskan perasaan beliau. Pada teman ianya penting demi membuktikan kebenaran. Moga ALLAH mengampunkan kita semua. Sekiranya teman ada melakukan kesilapan dalam dialog itu, samada dari segi isinya ataupun adabnya, teman memohon kemaafan daripada Ustad kawan teman itu, dan para jemaah yang kebetulan ada masa itu, serta keampunan daripada ALLAH. Amin.

MASJID TAMAN KENARI

Posted: 12 Apr 2011 01:24 AM PDT

(Risalah permohonan sumbangan pembinaan Masjid Kariah Taman Kenari Kulim)

Salam 2 all.

Teman ingin memanjangkan permohonan Ahli Jawatankuasa Pembangunan Masjid Kariah Taman Kenari, Kulim yang memohon sumbangan pembinaan sebuah Masjid baru bagi kariah Taman Kenari.

Bagi mereka yang berminat memberi sumbangan, bolehlah berbuat sedemikian dengan menghubungi terus Ahli Jawatankuasa Pembangunan Masjid Kariah Taman Kenari, 240, Jalan Kota Kenari 2, Kota Kenari, 09000 Kulim (H/p: 016-4160074/ Tel/Fax:04-4905404) atau melalui akaun Masjid Taman Kenari Bank Islam Malaysia Berhad Akaun No: 02057010019390.

Insyallah selain memberi sedikit sumbangan, teman akan usahakan peruntukkan melalui Kerajaan Persekutuan bagi membantu memberikan sumbangan bagi pembinaan Masjid ini. Harap-harap Kerajaan Persekutuan bersedia membantu insyallah.

"Bandingan (derma/sumbangan) orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan ALLAH, ialah sama saperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai; tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji dan ingatlah, ALLAH akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendakiNya dan ALLAH Maha luas (rahmat) kurniaanNya, lagi meliputi ilmu pengetahuanNya" (Al-Baqarah: 261).

Wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
Selasa
08 Jamadil Awal 1432
12 Apr 2011

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
(Surat permohonan sumbangan oleh AJK Masjid Taman Kenari)

Ruj Kami: Dlm Masjid 70/007/17 (6602)

Assalammu'alaikum warahmatullah

Dengan nama ALLAH Yang Maha Pemurah, Pengasih lagi Mengasihani. Kami bagi pihak Jawatankuasa Pembinaan Masjid dan seluruh anak kariah Taman Kenari memberi penghormatan sepenuhnya diatas jasa baik pihak tuan, sudi kiranya menghulurkan infaq fisabilillah dan turut membantu membiayai operasi institusi agama Islam ke arah membina generasi soleh.

2. Sehubungan dengan itu, pihak Jawatankuasa Pembangunan Masjid Kariah Taman Kenari, Kulim, Kedah sedang giat berusaha melakukan kutipan dana bagi menyiapkan pembinaan masjid yang bernilai RM3,334,094-25;

3. Untuk makluman tuan, kutipan dana yang terkumpul dan telah dibelanjakan berjumlah RM948,886-15 dan baki berjumlah RM2,385,208-10 masih diperlukan bagi menyiapkan pembinaan Masjid ini.

4. Besarlah harapan kami, sudi sekiranya permohonan kami ini mendapat perhatian dan sokongan padu dari pihak tuan, dan semoga segala bentuk kerjasama dan usaha yang dilakukan pihak tuan kami dahului dengan ucapan "jazakumullah hu khairan jaza".

Ya ALLAH kami mohon dan merayu
"Mudahkanlah bagi kami segala urusan kami, janganlah Engkau susahkan atas kami
Wahai Tuhan sempurnakan bagi kami dengan kebajikan.

MEMBINA GENERASI SOLEH PEMBANGUN NEGARA

Sekian terima kasih.

Yang menjalankan tugas,

tt
EN. SEHABUDDIN BIN HJ. ABDULLAH
Bendahari
Masjid Kariah Taman Kenari
09000 Kulim
Tel: 04-490 5404
Tel: 016-4160074

MY VOICE FOR NATION

Posted by Unknown | Posted on 11:18 PTG

MY VOICE FOR NATION


Let April 16 be a day of political tsunami which will cause Taib to go and bring about a better Sarawak for all.

Posted: 12 Apr 2011 06:13 AM PDT

BN trapped in its own web of deceit -

Posted: 11 Apr 2011 11:34 PM PDT

念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang

Posted by Unknown | Posted on 9:29 PTG

念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang


[Youtube] Opportunity..

Posted: 12 Apr 2011 10:43 AM PDT

[ATTN!!] News Portal Malaysiakini under cyberattack amid intense Swak Election Campaign

Posted: 12 Apr 2011 09:29 AM PDT

Online News Portal Malaysiakini is encountering massive cyberattack since yesterday morning until it is being brought down amid intense Sarawak State Election campaign.

You can still access to this independent news source at:-

1) Its temporary English news portal blogs at http://malaysiakinicom.wordpress.com/ OR http://malaysiakinicom.blogspot.com/

2) Its facebook fan page@ Malaysiakini a.k.a. http://www.facebook.com/MalaysiaKini

1) Its Bahasa Malaysia Versi BM@ Malaysiakini a.k.a. http://www.facebook.com/mkinibm

3) 《当今大马》中文版面子书 its temporary Chinese language news page at http://www.facebook.com/mkinicn

4) 《当今大马》中文版临时部落格 its temporary Chinese language news blog at http://malaysiakinicn.blogspot.com/

Guys and gals, feel free to copy Malaysiakini content and repost. Let's get the word out!!

(More......)

砂州选战倒数计时诡计百出 . 网络媒体《当今大马》遭骇客狙击瘫痪

Posted: 12 Apr 2011 09:28 AM PDT

在砂拉越州选举选战战进入倒数计时的关键阶段,网络媒体《当今大马》突然遭到骇客以大量假流量狙击,造成读者无法登陆该网站。

请登录《当今大马》面子书@当今大马 (Malaysiakini Chinese Version) (http://www.facebook.com/mkinicn),阅读即时新闻资讯,莫让政棍阻截资讯流通的诡计得逞!!

《当今大马》誓不向恶势力屈服,继续站在选战前线挖掘新闻,并透过以下临时搭建的中、英文部落格,以及面子书页面为读者提供翔实的第一手资讯:-

1) 《当今大马》中文版面子书专页: http://www.facebook.com/mkinicn

3) 《当今大马》中文版临时部落格: http://malaysiakinicn.blogspot.com/

3) 《当今大马》英文版面子书专页: fan page@ Malaysiakini a.k.a. http://www.facebook.com/MalaysiaKini

4) 《当今大马》英文版临时部落格: http://malaysiakinicom.wordpress.com/http://malaysiakinicom.blogspot.com/

3) 《当今大马》马来文版面子书专页: fan page@ Malaysiakini a.k.a. http://www.facebook.com/MalaysiaKini

(More......)

[Schedule@April 13 Wednesday] Where to meet DAP's Candidate for N. 39 Repok (Sarikei)

Posted: 12 Apr 2011 09:24 AM PDT

Sarikei-Lawatan Calon  Date/Time: 13 April, 8:30am – 11:00am

Venue: Susur Jambu/医院附近 (map)  ; Enquiry:欲知详情,请联络王振金 016-8681630。谢谢。


Sarikei-Sidang Akhbar  Date/Time: 13 April,  11:30am – 12:30pm

Venue: Pejabat Cawangan DAP Sarikei 民主行动党泗里街支部  ; Enquiry:欲知详情,请联络王振金 016-8681630。谢谢。


Sarikei-Lawatan Calon  Date/Time: 13 April, 2:30pm – 5:00pm

Venue: Stesen Bas Perjalanan Panjang di Sarikei 长途巴士站附近住宅区  欲知详情,请联络王振金016-8681630。谢谢。


Sarikei-Ceramah  Date/Time: 13 April,  6:30pm - 11:30pm

Venue: 168茶室 (Susur Jambu)  ;  福源轩茶室(Jln Repok)
(More......)

My election campaign diary@April 12..

Posted: 12 Apr 2011 09:01 AM PDT

Rejang River, later I am going to Kuching by speed boat thru this river. :-)

My express ferry ticket from Sarikei to Kuching, RM40 per trip, quite reasonable :-)

Back to place with network coverage, still on the river though. Not many passengers at this hour..

This is the River Express I took, very comfortable. :-)

Arrive at Terminal Penumpang Kuching.. :-)

(More......)

[April 12] DAP Ceramah in Sarikei..

Posted: 12 Apr 2011 06:01 AM PDT

Crowd at Sarikei listening to the speech of Lim Kit Siang. UBAH glad that the crowd is growing these few days.. :-)

Update at 10pm: I just spoke at 10th mile away in Kuching, now is on the way to 4 1/2 mile. Received good news from Sarikei, donation collected tonight is RM4300! :-D

(More......)

Suara Sri Andalas

Posted by Unknown | Posted on 3:44 PTG

Suara Sri Andalas


Program Mendaftar Skim MES di Taman Mewah

Posted: 10 Apr 2011 07:00 PM PDT

Taman Mewah Jaya, Klang, 10 April – Beberapa kaunter telah dibuka kepada orang ramai bagi memudahkan mereka mendapatkan maklumat dan seterusnya mendaftar skim-skim Merakyatkan Ekonomi Selangor.

Selain mendaftar Skim Warga Emas, TAWAS (Tabung Warisan Anak Selangor), Mammogram dan pendaftaran pengundi, turut dibuka pendaftaran bagi membuat pemeriksaan mata yang akan diadakan pada 23 April 2011 nanti. Program tersebut telah diuruskan oleh Ahli Majlis MPK dalam kawasan DUN Sri Andalas, Encik PS Rajoo.

Sukarelawan telah membuka kaunter dan bekerja bersungguh-sungguh dari pukul 9 pagi hingga 1 petang. Sambutan orang ramai sangat menggalakkan. Seramai 25 pengundi beau telah didaftarkan dan seramai 19 orang wanita telah mendaftar untuk program mammogram.

Turut diedarkan oleh para sukarelawan dari rumah ke rumah di sekitar taman tersebut adalah surat khabar Selangor Time dan Selangor Kini



Dr Xavier Jayakumar yang berada di Sarawak mengucapkan terima kasih kepada para sukarelawan yang telah bekerja keras. 




Calon Keadilan Dun Krian Paling Menyerlah

Posted: 10 Apr 2011 04:00 AM PDT

Saratok, Sarawak 10 April 2011 - Calon bagi N34 Krian, Ali Anak Biju merupakan salah seorang calon yang paling menyerlah dalam PRN Sarawak ke 10 ini.

Semasa hari penamaan calon lebih 3,000 penyokong parti telah mengiringi beliau berarak sekitar pekan Saratok  selepas beliau diisytiharkan sebagai calon PKR di Dun tersebut .

Ramai kalangan masyarakat setempat menyatakan bahawa ini lah pertama kali sebuah parti pembangkang mampu mengadakan perarakan sebesar itu di bandar tersebut jauh berkali ganda mengatasi BN. 

Yang lebih menakjubkan ialah kemampuan jentera PKR setempat untuk meletakan 5 buah 'billboard' besar  (bersaiz 15' X 25' ) di lokasi strategi di pekan Seratok dan kawasan sekitaran.


Ujar Ali Biju lagi beliau begitu yakin merampas Dun tersebut dari penyandang Peter Nyarok ak Entrie yang telah 5 kali bertanding di kawasan tersebut.

Dengan mengguna slogan "Aram Berubah Kitai Rakyat Sarawak " (Berubahlah Kita Rakyat Sarawak ) "Angkat Semua ... Tan Ka Reta Pesaka Kitai" ( Bangkitlah...Kita Pertahankan Tanah Kita) beliau yakin masyarakat Iban yang menetap di lebih 240 buah rumah panjang dalam Dun Krian akan mengundi beliau pada 16 haribulan (hari penggundian) ini.  

Beliau turut dibantu oleh YB Dr. Xavier Jayakumar EXCO Kerajaan Negeri Selangor sepanjang kempen pilihanraya tersebut. Tegas Dr. Xavier bahawa setelah beberapa hari berkempen di beberapa buah rumah panjang beliau dapati kaum Iban mahukan perubahan dan akan menggundi calon PKR kali ini.    

Dun Krian mempunyai lebih 10,800 penggundi yang terdiri dari lebih 90% penggundi dari kalangan masyarakat kaum Iban. Terletak di dalam Parlimen Saratok bersama sebuah lagi kawasan dikenali sebagi Dun Kalaka (N. 33) yang juga ditandingi oleh calon PKR.  

Calon BN Dun Krian Ugut 'Potong' Pemimpin/Petugas PKR Selangor

Posted: 10 Apr 2011 02:05 AM PDT

Saratok, Sarawak 10 April - Petugas-petugas PKR yang datang dari Selangor menggesa pihak Polis untuk mengambil tindakan segera terhadap Datuk Peter Nyarok ak Entrie yang juga merupakan Timbalan Menteri Pembangunan Pertanian Negeri Sarawak kerana telah mengugut untuk 'memotong' salah seorang petugas PKR kerana kononnya cuba mengubah budaya masyarakat Iban di Sarawak.

Insiden berlaku semasa Peter Nyarok (calon BN) bagi Dun N.34 Krian keluar dari dewan penamaan calon di Dewan Perpustakaan Saratok pada 6 April, Rabu lepas.

Beliau telah menghampiri sekumpulan petugas-petugas PKR yang berada di luar dewan dan meluru kepada Abdul Razak Bin Ismail, pembantu Khas kepada Dr. Xavier Jayakumar, Exco Negeri Selangor dan terus memberi amaran sambil berkata "U jangan cuba ubah budaya orang Sarawak...nanti kami 'Potong' U" dan kemudiannya terus berlalu menuju ke kumpulan penyokong-penyokong BN yang berada tidak jauh dari situ.  
  

Sebelum ini, beliau turut memberi amaran yang sama kepada YB Dr. Xavier Jayakumar, Exco Negeri Selangor dalam ceramah beliau di beberapa rumah panjang dan satu laporan telah dibuat oleh kepimpinan PKR setempat seperti rujukan artikel lampiran (http://www.freemalaysiatoday.com/2011/04/11/kill-the-indian-remark-lands-nyarok-in-trouble/)

Peter Nyarok merupakan Timbalan Presiden Sarawak Progressive Democratic Party (SPDP) sedang mempertahankan kerusi tersebut buat kali ke 5 menentang calon PKR Ali Anak Biju.

Ujar Dr. Xavier bahawa Peter Nyarok merasa begitu tertekan apabila masyarakat Iban di rumah-rumah panjang memberikan sokongan yang cukup hebat terhadap calon PKR tersebut.  

Tambah merisau Nyarok ialah apabila Dr. Xavier mengumumkan pemberian bantuan dana sebanyak RM360,000 oleh Kerajaan Negeri Selangor bagi membina semula sebuah rumah panjang yang hangus terbakar di Sungai Jerak, Krian baru-baru ini.   

PUSAT KHIDMAT WAKIL RAKYAT MERBAU PULAS N 33

Posted by Unknown | Posted on 3:39 PTG

PUSAT KHIDMAT WAKIL RAKYAT MERBAU PULAS N 33


Kemungkinan Pilihanraya 13 AWAL....... Bersiaplah kita.....!!!!!

Posted: 11 Apr 2011 07:02 PM PDT

KUALA LUMPUR, 11 April — Di sebalik desas-desus kemungkinan pilihan raya umum ke-13 akan diadakan tahun ini, laporan media menyebut sudah ada notis meminta peperiksaan sekolah-sekolah kerajaan pertengahan tahun ini dipercepatkan — dipercayai sebahagian persiapan menghadapi hari pengundian kelak.

Laporan Sin Chew Daily hari ini menyebut, satu notis kerajaan persekutuan telah diedarkan meminta sekolah agar mempercepatkan peperiksaan supaya pilihan raya umum ke-13 boleh diadakan Jun atau Julai ini, bergantung pada keputusan pilihan raya negeri Sarawak yang sedang berlangsung sekarang.

Akhbar itu berkata beberapa sekolah di Negeri Sembilan telah menerima notis dan peperiksaan mesti diadakan bulan depan dan dewan sekolah pula tidak boleh disewa kepada awam mulai Jun dan bulan seterusnya.

Penganalisis dan pemerhati melihat pilihan raya paling cepat akan diadakan pada Jun atau Julai atau pada Oktober memandangkan Ogos dan September merupakan bulan Ramadan dan sambutan Aidilfitri manakala November umat Islam akan menunaikan haji.

Pengetua sebuah sekolah rendah kebangsaan Cina di Selangor berkata notis pemberitahuan seumpama itu biasa dihantar oleh Kementerian Pelajaran sebulan atau dua bulan sebelum pilihan raya umum diadakan walaupun tiada sebab yang dinyatakan.

"Tapi notis seperti ini boleh menjadi petunjuk pilihan raya dan biasanya ia tepat," kata pengetua yang enggan namanya didedahkan.

Menurut Sin Chew Daily lagi, setakat ini sekolah yang menerima notis pemberitahuan itu tidak banyak dan pilihan raya umum akan diadakan berpandukan sokongan rakyat terhadap Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya negeri Sarawak.

Pengundian pilihan raya negeri Sarawak diadakan 16 April ini.

Pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat mengakui BN itu akan berjaya mempertahankan Sarawak namun ramai yang percaya kedudukan kerusi Dewan Undangan Negeri BN akan berkurangan.

Kini, BN Sarawak yang dipimpin Tan Sri Abdul Taib Mahmud mempunyai 63 kerusi di Dewan Undangan Negeri manakala DAP enam, PKR dan Parti Cinta Malaysia masing-masing satu.

Dalam temu bual dengan Reuters awal bulan ini, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata keputusan pilihan raya negeri Sarawak pertengahan bulan ini akan digunakan sebagai "ukuran" untuk menentukan tarikh pilihan raya umum ke-13 — sama ada dipercepatkan ataupun sebaliknya.

Pengerusi BN itu berkata kerajaan akan memutuskan masa yang sesuai bagi pilihan raya umum selepas pilihan raya negeri Sarawak.

ATAS PERMINTAAN RAMAI KAMI DEDAHKAN DOKUMEN INI...

Posted: 11 Apr 2011 06:54 PM PDT

ATAS PERMINTAAN RAMAI KAMI DEDAHKAN DOKUMEN INI...
Khamis, 07 April 2011 09:52 | Ditulis oleh Pengarah | PDF | Cetak | E-mail

Ekoran pendedahan Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Kedah, Dato' Ir. Amiruddin Hamzah dalam Sidang DUN baru-baru ini mengenai laporan oleh pihak Audit terhadap Seri Temin Corporation Developement (M) Sdn Bhd (STDC) berhubung perbelanjaan tidak wajar GLC tersebut sehingga tidak mendapat pelepasan cukai dari LHDN, maka kami telah mendapat desakan dari orang ramai supaya dokumen tersebut didedahkan kepada umum.

Menyedari bahawa maklumat tersebut berhak dikongsi oleh orang ramai yang prihatin terhadap pengurusan GLC di bawah Kerajaan Negeri Kedah dahulu dan kini, maka Warta darul Aman bersetuju untuk menyiarkannya.

Berita lanjut klik link di bawah ni:
http://wartakedah.net/index.php?option=com_content&view=article&id=862%3Aatas-permintaan-ramai-kami-dedahkan-dokumen-ini&catid=36%3Aberita&Itemid=67&lang=ms

Tahniah MB.... PR memerintah dengan bijak di KEDAH

Posted: 11 Apr 2011 06:50 PM PDT

TAHNIAH KERAJAAN PAKATAN RAKYAT KEDAH ! SARAWAK TAK MAU KE MACAM NI ?
PKR Gerik, Monday, April 11, 2011

Sehingga penutupan akaun 31 Disember 2010, jumlah Simpanan Tetap Kerajaan Negeri adalah berjumlah RM268 juta.

1998 : Hanya RM 12 juta

1999 : Langsung tiada simpanan tetap direkodkan dalam Penyata Kewangan Kerajaan Negeri.

魏宗贤文打烟之声 Gwee Tong Hiang for Bentayan

Posted by Unknown | Posted on 3:36 PTG

魏宗贤文打烟之声 Gwee Tong Hiang for Bentayan


垃圾堆满屋,臭味熏天

Posted: 11 Apr 2011 07:25 PM PDT

土油栈商家盼加宽店前的洋灰桥

Posted: 11 Apr 2011 07:18 PM PDT

i n t a n h i j a u

Posted by Unknown | Posted on 3:29 PTG

i n t a n h i j a u


PERTEMUAN PAS TELUK INTAN DAN DHPP TELUK INTAN PENUH KEMESRAAN

Posted: 12 Apr 2011 04:40 AM PDT


TELUK INTAN, 11 April - Sebagai meraikan kehadiran sayap bongsu parti maka PAS Kawasan Teluk Intan telah menganjurkan pertemuan ramah mesra antara pimpinan PAS Kawasan dan Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) Teluk Intan. Majlis telah diadakan di Markaz PAS Kawasan Teluk Intan, Kg. Padang Tembak dekat sini.

PAS Kawasan Teluk Intan diketuai oleh Yang DiPertua, Ustaz Hj. Ismail Che Nik berserta ahli jawatankuasanya manakala DHPP Teluk Intan telah diketuai sendiri oleh Sdr. Hacharan Singh a/l Saudagar Singh bersama-sama barisan ahli jawatankuasanya.Majlis telah dipengerusikan oleh Pengerusi Lujnah Perpaduan Nasional merangkap Naib YDP kawasan iaitu Sdr. Ahmad Kabir Mahdin. Seramai 25 orang ahli DHPP telah hadir ke majlis penuh bersejarah itu.
YB Anuar menyampaikan ucapan alu-aluan.

Antara saf pimpinan PAS kawasan yang hadir.

Ucapan alu-aluan telah dimulakan oleh ADUN Changkat Jong, YB Hj. Mohd. Anuar Sudin. Beliau banyak menyentuh tentang peranan wakil rakyat serta peranan sayap-sayap PAS termasuklah DHPP dalam melaksanakan program-program kebajikan dan kemasyarakatan. Setakat ini, beliau amat berpuashati akan kerjasama yang telah diberikan oleh DHPP terhadap setiap program ADUN dan parti itu sendiri.
Saf pimpinan DHPP Teluk Intan.

Ketua Penerangan DHPP Teluk Intan, Sdr. Kee Choon Keong turut hadir.

Para ahli DHPP mendengar penerangan oleh Sdr. Ahmad Kabir.

Selepas itu, Pengarah Pilihan Raya PAS kawasan Hj. Mohd. Azhar Rafaei telah menyampaikan taklimat berkenaan dengan gerak kerja pilihan raya serta prestasi parti pada PRU12. Beliau berharap kerjasama erat antara PAS kawasan dan DHPP dapat diteruskan dan dimantapkan bagi menghadapi PRU13 akan datang.

Beliau sempat mengingatkan kepada ahli-ahli DHPP akan perkara-perkara yang boleh dan tidak boleh yang menyentuh isu keagamaan semoga mereka memahaminya. Namun setakat ini, pihak PAS kawasan tidak menghadapi masalah menghadiri program-program anjuran DHPP kerana mereka menghormati agama Islam itu sendiri.
Ketua Muslimat kawasan (kanan) dan Timbalannya, Pn. Hjh. Faridah.

Ucapan yang begitu baik daripada Ketua Muslimat kawasan.

Ustaz Ismail menyampaikan amanat kepada DHPP.

Ketua Dewan Muslimat kawasan, Puan Robiatun Abas turut berpeluang menyampaikan ucapan. Beliau menyentuh akan hasrat pihak muslimat untuk mewujudkan Lujnah Perpaduan Nasional agar hubungan antara muslimat dan wanita DHPP dapat dieratkan melalui pertemuan dan program yang dianjurkan. Beliau juga menyentuh tentang konsep kehidupan seorang Muslim.
Ucapan penghargaan daripada Hj. Akram, PA YB.

Pembantu Khas ADUN Changkat Jong turut menyampaikan ucapan meraikan kehadiran rakan-rakan seperjuangan dalam DHPP.  Bagi beliau begitu banyak pengalaman yang dikutip semasa bekerjsama memenangkan PAS dalam PRU12 yang lalu.
Sdr. Hacharan Singh menyerahkan borang keahlian DHPP kawasan kepada Ustaz Ismail.

Berpegangan tangan melafazkan ikrar taat setia dalam parti.

Bergambar kenangan.

Akhir sekali, Ustaz Ismail Che Nik telah menyampaikan ucapan mengalu-alukan kehadiran seluruh AJK DHPP Teluk Intan serta ahli-ahlinmya pada malam tersebut. Bagi beliau, kepelbagaian kaum di negara ini telah ditakdirkan oleh Allah SWT agar setiap kaum itu dapat berkenal-kenalan antara satu sama lain.

"Malah adalah lebih manis lagi, kita bekerjasama dalam memperjuangkan keadilan yang sememangnya wujud dalam Islam," ujar beliau.
Kemesraan terjalin.

AJK kawasan, Hj. Azam berbual dengan Sdr. Hacharan Singh.

Ustaz Ismail bermesra dengan Timbalan Ketua DHPP, Sdr. Sarguna.

Sebelum itu, Sdr. Hacharan Singh telah menyampaikan ucapan serta memperkenalkan ahli-ahli jawatankuasa DHPP Teluk Intan. Beliau juga telah menyerahkan 27 borang keahlian DHPP Teluk Intan kepada YDP PAS Teluk Intan.

Pertemuan penuh kemesraan itu telah diakhiri dengan menikmati jamuan ringan. Semasa jamuan, setiap yang hadir telah sempat bertukar-tukar pandangan serta beramah-mesra antara pimpinan PAS dan ahli DHPP.

intanhijau.blogspot.com

YB BN

YB PAS

YB PKR

YB DAP