Ahad, 29 Julai 2012

Ahli Parlimen Kota Belud

Ahli Parlimen Kota Belud


Akhirnya, penantian berakhir. Datuk Seri Lajim & Bumburing lompat

Posted: 29 Jul 2012 12:37 AM PDT




Akhirnya Datuk Seri Panglima Lajim Hj Ukin dan Datuk Seri Panglima Wilfred Bumburing membuat keputusan untuk keluar dari Barisan Nasional dan merapatkan diri dengan Pakatan Rakyat.

Walaupun BN Sabah merasa "sedih" dan "kesal' dengan berita ini tetapi secara jujur dan ikhlas, respon yang saya dapati dari kalanga ahli-ahli BN ketika ini lebih kepada menghembuskan nafas kelegaan. Lega kerana satu episod lambaian "bye-bye" politik yang terlalu lama dan yang penuh dengan babak-babak dramatik dan retorik yang memenatkan telah berakhir.

Dalam Twitter saya berjenaka, "sukan olimpik baru bermula hari ini, tetapi sudah ada rakyat Malaysia menang pingat emas acara LOMPAT!"

Kenapa Lajim dan Bumburing meninggalkan BN? Banyak spekulasi yang dibuat mengenainya. Daripada kekecewaan tidak mendapat apa yang dihajati di dalam BN kepada janji yang diumpan oleh pihak sebelah kepada tuduahan bahawa BN gagal mentadbir negara. Apa pun sebabnya, itu adalah hak kedua-dua pemimpin tersebut. Malaysia adalah negara demokrasi dan sesiapa pun berhak untuk menggunakan landasan yang disukai dalam perjuangan politik mereka.

Sejak akhir-akhir ini, pembangkang mendakwa Lajim mempunyai pengaruh di Beaufort dan perletakan jawatannya dalam UMNO akan memberi tamparan hebat kepada BN. Puluhan tahun menjadi wakil rakyat di jadikan alasan populariti tersebut. Tetapi saya mempunyai pendapat berbeza. Pengaruh beliau di situ bukan semata-mata kerana populariti beliau sendiri tetapi kerana kekuatan parti UMNO yang menjadi pilihan kepada rakyat di Beaufort. Majoriti rakyat Beaufort terutamanya pengundi Islam mempunyai pandangan jauh. Mereka mengundi parti bukan indidvidu. Sekadar seorang individu tidak akan dapat menjamin kepentingan mereka terjamin.

Membaca komen-komen dalam garisan masa Facebook saya, ramai yang menjangkakan akan berlaku pergolakan di dalam Pakatan Rakyat Sabah dalam masa yang terdekat ini. Lajim, kata mereka, sudah tentu akan menuntut tampuk kepimpinan Pakatan Rakyat jika beliau mahu menjadi Ketua Menteri Sabah. Ada juga yang mengatakan bahawa Lajim mahu senarai calonnya digunakan untuk memastikan calon-calon pilihan beliau menjadi calon Pakatan. Tujuannya ialah untuk memastikan  tidak ada tentangan dari dalaman bila beliau mahu menjadi Ketua Menteri nanti.

Persoalannya bagaimaan pula dengan pemimpin awal dan veteren Pakatan Sabah yang selama ini berhempas pulas dan berkorban masa, tenaga dan wang ringgit untuk berjuang di dalam Pakatan sejak 1998. Bagaimana perasaan mereka jika ada orang luar dari parti mereka masuk dan diangkat menjadi pemimpin dan menentukan dasar-dasar parti tanpa individu-individu ini melalui pfoses pengorbanan yang perit dalam Pakatan? Sudah tentu mereka akan tidak berpuas hati dan akan menunjukkan protes mereka. Kita tunggu dan lihat samada telaan itu benar atau tidak.



Saya ingin ambil kesempatan ini untuk membawa satu fakta yang menarik mengenai UMNO.  Ada yang hairna kenapa UMNO mampu bertahan lebih 70 tahun walaupun dalam sejarahnya ramai pemimpin kecil dan besar bertindak keluar parti, meletak jawatan atau bersara. Ada beberapa sebab.

Pertamanya UMNO ditubuhkan atas dasar perjuangan bukan kerana individu. Maknanya, ahli UMNO mendokong UMNO kerana dasar perjuangannya. Oleh sebab itu, individu sebesar mana sekalipun tidak menjadi perhitungan dalam perjuangan mereka dalam UMNO. Berlainan dengan Pakatan rakyat. Padamkan Datuk Seri Anwar Ibrahim dari kepimpinan Pakatan, Pakatan akan mengalami krisis kepimpinan yang kronik. Pakatan adalah berasaskan individu bukannya kepada perjuangan.

Keduanya, struktur hierarki atau tatatingkat UMNO diolah sebegitu rupa untuk tidak terganggu gugat jika berlaku insiden pemimpin meninggalkan parti. Bagi sesetengah orang luar yang kurang faham, sistem tatatingkat pelbagai UMNO contohnya Supreme Council, Perhubungan Negeri, Bahagian, Cawangan dan sayap-sayap dilihat sebagai redundant atau berlebihan. Tetapi sebenarnya itulah yang menjadi kekuatan UMNO kerana jika ada seorang pemimpin berpaling tadah, sistem berlebihan ini sukar untuk menjadi lemah dalam sekali gus. Kalau ada pemimpin atasan meninggalkan parti, belum tentu sayap wanita, pemuda, puteri dan putera akan menyokong beliau dan struktur parti secara keseluruhan masih kekal. Bagi Pakatan, oleh kerana kepetahannya bercakap dan aura sebagai penceramah, Anwar Ibrahim bercakap terus dengan ahli partinya tanpa perlu sistem Cabang, Negeri dan Pusat. Ini menyebabkan kurang pengikhtirafan penghormatan kepada sistem Cabang, Negeri dan Pusat mereka.

Ketiga, UMNO bukan parti bermusim. Jentera UMNO sentiasa berada dalam kaedah "berjaga-jaga" sepanjang tahun. Selain daripada mesyuarat dan aktiviti, jentera UMNO didedahkan kepada latihan strategi dan perancangan sepanjang masa. Tambahan pula pilihanraya kecil yang sering berlaku juga menjadi tempat latihan terbaik untuk jentera UMNO. Dengan aktiviti sepanjang tahun sebegini, UMNO sebagai sebuah jentera politik sentiasa di dalam keadaan terbaik sepanjang tahun dan boleh diaktifkan bila-bila masa. Sudah tentu, bila ada wakil rakyat atau Ketua Bahagian UMNO meninggalkan parti, jentera UMNO masih kukuh dan efektif.

Itu beza UMNO dari yang lain.

Nota: Saya akan memberi komen kepada isu-isu dasar yang dibawa oleh Lajim dan Bumburing dalam posting yang akan datang.


*end*


MY VOICE FOR NATION

MY VOICE FOR NATION


Govt only fighting for ‘rentier’ class | Free Malaysia Today

Posted: 29 Jul 2012 07:08 PM PDT

Bumburing quits BN, pledges to aid Pakatan

Posted: 29 Jul 2012 03:15 AM PDT

Dr Shafie Abu Bakar

Dr Shafie Abu Bakar


Pilihanraya Hendaklah Dilaksanakan Secara Demokratik: MB Selangor

Posted: 29 Jul 2012 04:35 PM PDT

Lim Guan Eng

Lim Guan Eng


Will Seaport Terminal (Johor) Sdn Bhd Stop Being Secretive But Make Public The Terms Of The Privatisation Of Penang Port (en/bm/cn)

Posted: 28 Jul 2012 10:28 PM PDT

Will Seaport Terminal (Johor) Sdn Bhd or Seaport stop being secretive but make public the terms of the privatisation of Penang Port to reassure the public how this privatisation benefits the future interest of Penang and that this is not another piratisation of a public good for private profit by a BN crony? Communications infrastructure such as ports, airports public transportation are public goods similar to water services, electricity supply, health and education.

Such public goods must have strong government oversight to ensure that public interest is given priority over private profits. Failure to do so would see the private companies earning exorbitant profits at the expense of an efficient, reliable and affordable service given to the public.

Without strong government oversight of such public goods, privatisation invariably leads to piratisation where only the profits are privatisated and any losses incurred socialised to be borne by the public. There is grave concern that the privatisation of the Penang Port without consultation with the state government, local stakeholders and the people of Penang generally is another piratisation exercise.

Worse there are doubts whether the tender is open and competitive as only those invited by the Federal government to bid were entertained. Even the Penang state government's proposed bid was not even entertained despite many letters sent to the Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak. Until now no details have emerged from the award of Penang Port to Seaport, whose terms for the takeover remained shrouded in secrecy and even mystery.

Seaport's recent public declaration that they do not intend to relegate Penang Port to a feeder port nor have plans to transfer Penang Port's cranes to Pelabuhan Tanjung Pelepas (PTP) in Johor as alleged will not allay concerns without any full disclosure of facts and figures of their future plans and amounts to be invested to develop Penang Port. Further Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary who owns Seaport and operates two ports in Johor ― the Port of Tanjung Pelepas (PTP) and Pasir Gudang port, has not responded to criticisms that the takeover of Penang Port is creating a monopoly that is against the Anti-Competition Act 2010 and an anti-trust violation.

Seaport's assurances contradict MCA President and Penang Port Commission Chair Datuk Seri Dr Chua Soi Lek's previous puiblic assertions that Penang Port has to accept the reality of being relegated to a feeder port. He even said that Penang Port earned only RM180,000 in profit last year with huge debts of RM1.3 billion as compared to Seaport Terminal's Johor Port which made RM185 million.

What assurances will the public have that Seaport will not relegate Penang Port to a feeder port given that Port of Tanjung Pelepas and Pasir Gudang is performing so much better than Penang Port? Tanjung Pelepas Port which started operations in 1999 handles more than six million TEUs a year, five times more than Penang Port! Penang also saw cargo volumes growing only 5.8 per cent a year between 1995 and 2009 compared with Port Klang which grew 14.2 per cent annually.

Failure to deepen the navigation channel will torpedo any efforts to revive Penang Port to its former status of being a regional commercial port. For that reason the refusal by either the Federal government or Seaport to state when the RM353 million project to dredge the navigation channel near the Penang Port will be implemented or whether only a smaller token sum be spent for dredging purposes will certainly deepen suspicion that Penang Port will indeed be reduced to a mere feeder port.
Lim Guan Eng

—–BM Version —–

Kenyataan Akhbar oleh Ketua Menteri Pulau Pinang di Komtar, George Town pada 29.7.2012

Adakah Seaport Terminal (Johor) Sdn Bhd Akan Berhenti Berahsia Dan Membuat Kenyataan Umum Tentang Terma Penswastaan Pelabuhan Pulau Pinang Untuk Meyakinkan Rakyat Bahawa Tindakan Ini akan Memanfaatkan Masa Depan Pulau Pinang Dan Bukan Satu "Penlanunan" Demi Keuntungan Sebuah Kroni BN?

Adakah Seaport Terminal (Johor) Sdn Bhd ataupun Seaport akan berhenti berahsia dan membuat kenyataan umum tentang terma penswastaan Pelabuhan Pulau Pinang untuk meyakinkan rakyat bahawa tindakan ini akan memanfaatkan masa depan Pulau Pinang dan bukan satu "penlanunan" demi keuntungan sebuah kroni BN? Infrastruktur komunikasi seperti pelabuhan, lapangan terbang dan pengangkutan awam adalah barang awam yang serupa dengan perkhidmatan air, pembekalan tenaga elektrik, kesihatan dan pendidikan.

Barang awam ini harus dipantau dengan tegas oleh kerajaan untuk memastikan kepentingan awam diberi keutamaan ke atas keuntungan swasta. Kegagalan untuk membuat demikian akan membenarkan syarikat-syarikat swasta untuk mengaut keuntungan yang tinggi sementara mengurangkan kecekapan, kebolehpercayaan dan kemampu milikan perkhidmatan awam.

Tanpa pemantauan kerajaan yang tegas ke atas barang awam, penswastaan akan membawa kepada penlanunan di mana hanya keuntungan yang akan diswastakan dan segala kerugian akan ditanggung pihak awam. Terdapat kebimbangan bahawa sekiranya penswastaan Pelabuhan Pulau Pinang dijalankan tanpa rundingan dengan kerajaan negeri, pihak-pihak berkepentingan setempat serta rakyat Pulau Pinang, maka ia akan menjadi lagi satu program penlanunan.

Lebih teruknya adalah keraguan sama ada tender ini terbuka dan berdaya saing kerana hanya mereka yang dijemput oleh Kerajaan Persekutuan telah diterima. Bidaan Kerajaan Negeri Pulau Pinang pun tidak dilayan walaupun surat-surat telah dihantar kepada Perdana Menteri Dato' Sri Najib Tun Razak. Sehingga sekarang tidak ada butiran mengenai penganugerahan Pelabuhan Pulau Pinang kepada Seaport, dan terma penswastaan atau pengambil alihan ini masih lagi diselubungi rahsia dan misteri.

Pengisytiharan umum Seaport baru-baru ini bahawa mereka tidak berancang untuk menjadikan Pelabuhan Pulau Pinang sebagai pelabuhan penghantar (feeder port) serta tidak berancang untuk memindah kren-kren Pelabuhan Pulau Pinang kepada Pelabuhan Tanjung Pelepas (PTP) di Johor seperti yang didakwa tidak akan memadamkan kebimbangan tanpa pendedahan penuh tentang fakta dan perangkaan rancangan mereka. Tambahan, Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary selaku pemilik Seaport dan pengendali dua pelabuhan di Johor – PTP dan Pasir Gudang, belum lagi menjawab kritikan bahawa pengambil alihan Pelabuhan Pulau Pinang akan mewujudkan monopoli yang bertentangan dengan Akta Persaingan 2010 dan merupakan pelanggaran undang-undang anti-trust.

Jaminan Seaport juga bercanggah dengan Presiden MCA dan Pengerusi Penang Port Commission Datuk Seri Dr Chua Soi Lek yang terdahulu telah membuat kenyataan umum bahawa Pelabuhan Pulau Pinang harus menerima hakikat bahawa ia akan menjadi pelabuhan penghantar. Malah, beliau berkata bahawa Pelabuhan Pulau Pinang hanya mendapat keuntungan RM180,000 pada tahun lepas dengan hutang RM1.3 bilion berbanding Johor Port kepunyaan Seaport yang mengaut keuntungan RM185 juta.

Apakah jaminan kepada rakyat bahawa Seaport tidak akan menjadikan Pelabuhan Pulau Pinang sebagai pelabuhan penghantar memandangkan PTP dan Pasir Gudang mencatat prestasi yang lebih baik? PTP yang mula beroperasi pada tahun 1999 mengendalikan lebih 6 juta TEU setahun, 5 kali ganda Pelabuhan Pulau Pinang! Pulau Pinang juga melihat pertumbuhan kargo 5.8% setahun antara 1995 hingga 2009 berbanding 14.2% untuk Pelabuhan Klang.

Kegagalan untuk mendalamkan saluran navigasi hanya akan menggagalkan usaha untuk memulihkan Pelabuhan Pulau Pinang kepada status dahulu sebagai pelabuhan komersial serantau. Untuk sebab itu, keengganan Kerajaan Persekutuan dan Seaport untuk menyatakan sama ada projek RM353 juta untuk mengorek saluran navigasi di Pelabuhan Pulau Pinang akan dilaksanakan ataupun hanya jumlah yang kecil akan digunakan untuk tujuan tersebut akan menyebabkan kecurigaan bahawa Pelabuhan Pulau Pinang akan dijadikan pelabuhan penghantar.

Lim Guan Eng

----Mandarin Version —–

槟州首席部长林冠英于2012年7月29日在乔治市发表声明:

Seaport Terminal (Johor) Sdn Bhd是否可以不再神神秘秘,公开私营化槟城港口的条件,解除公众的疑虑,解释这将为槟城的未来带来什么好处?同时说服人民,这不是另一宗国阵朋党为了私利,将公共物品的"强盗化"的交易。

Seaport Terminal (Johor) Sdn Bhd是否可以不再神神秘秘,公开私营化槟城港口的条件,解除公众的疑虑,解释这将为槟城的未来带来什么好处?同时说服人民,这不是另一宗国阵朋党为了私利,将公共物品的"强盗化"的交易。物流设施如港口、机场、公共交通与水供、电供、健保及教育一样,都是公共物品。

如此的公共物品必须由强稳的政府来看管,以确保公共利益优先于私人利益。如果政府做不到,私人公司就会藉此谋取暴利,牺牲有效率的、可靠的、可负担的公共服务。

如果没有强稳政府来看管公共物品,"私营化"总是会变成"强盗化",利润被"私有化",而亏损则"社会化"由公众来承担。大家关注的问题还包括同,槟城港口的私营化完全没有征询过州政府、相关组织及槟州人民,这很明显地的是另一种"强盗化"的作风。

更糟的是,我们怀疑竞标过程是否公开及公平竞争?是不是只有联邦政府邀请的公司才受考虑 ?就连槟州政府多次致函首相拿督斯里纳吉表达本身要竞标的意愿,也不受考虑。直到现在,我们都还不知道将槟城港口交给Seaport的合约内容,接管的条件是不是秘密,甚至神秘?

Seaport最近宣布他们没有意愿要将槟州港口转为集散港,也没有计划将槟州港口的起重机运到丹绒柏勒巴斯港口,这无法缓和公众的关注,除非他们全面公布事实、未来计划以及他们将在槟城港口投资的数据。丹斯里赛莫达拥有柔佛州两个港口(丹绒柏勒巴斯港及巴西古当港),致今都还没有回应有关接管槟城港口属于"垄断港口",违反2010反竞争法令及反信任。

Seaport所做的保证也与马华总会长及槟州港务局主席拿督斯里蔡细历相反,他之前公开说槟州港口要接受转为集散港的事实,他还说,槟城港口去年只赚18万令吉,欠债13亿令吉,而Seaport Terminal的柔佛港口则赚了1亿8500万令吉。

既然柔佛州两个港口表现比槟城港口出色,他们要如何保证Seaport不会将槟城港口转为集散港?丹绒柏勒巴斯自1999年起开始运作,每年处理超过600万TEU,是槟城港口的5倍!槟州港口在1995年至2009年期间,每年的吞吐量增长5.8%,而巴生港口每年增长14.2%。

当局无法加深航道,将破坏任何恢复槟州港口成为区域商业港口的努力。因此,不论是联邦政府或Seaport拒绝说明是否会动用3亿5300万令吉在港口附近进行航道加深工程,或者只会花费一小笔经费来加深航道,都会让人怀疑槟城港口可能会被降级为集散港。

林冠英

i n t a n h i j a u

i n t a n h i j a u


HARI MERDEKA : TUKAR LOGO PULAK DAH...

Posted: 28 Jul 2012 09:02 PM PDT


Kerajaan memutuskan untuk menggantikan logo sambutan Hari Kemerdekaan ke-55 yang menampilkan kempen "Janji Ditepati" selepas menghadapi kritikan pelbagai pihak sejak seminggu lalu.

Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Rais Yatim mengumumkan bahawa langkah itu untuk "membendung salah faham".

"Untuk membendung sedikit salah faham kami (akan) hanya (menampilkan) 1Malaysia sebagai logo Merdeka (dan) Hari Malaysia," kata di laman Twitter.(malaysiakini)

Dr Siti Mariah Mahmud

Dr Siti Mariah Mahmud


Motivasi hari ini

Posted: 29 Jul 2012 12:16 AM PDT

Comments for Wee Choo Keong

Comments for Wee Choo Keong


Comment on Indon MOT yet to give approval for acquisition of Batavia Air by AirAsia by Anti Hypocrite

Posted: 29 Jul 2012 09:00 AM PDT

haiyaaa…. that pariah interest won’t last longer laaa….

Comment on Indon MOT yet to give approval for acquisition of Batavia Air by AirAsia by Hassan

Posted: 29 Jul 2012 08:37 AM PDT

This is normal. Publicity/hype first then …

As usual acquisition get wide coverage in the Star but not a word about no approval for the acquisition has been reported by Star. Most probably the Editor was not aware of such adverse news! ka! KA! KA!

Comment on “3 Pesawat AirAsia Ditahan Bea & Cukai Bandara Soekarno-Hatta, Penumpang Mengamuk” by Pak Tidur

Posted: 29 Jul 2012 08:05 AM PDT

Jhon LABU

WHAT IS THE PROBLEM? MAB JUST CLOSE LCCT WHEN KLIA2 IS OPERATIONAL. LET SEE WHAT THE PARIAH AND THE LITTLE NAPOLEONS IN KHAZANAH CAN DO.

THANK GOD THE SLEEPY HEAD HAD GONE AND REMAIN VERY QUEST ENJOYING THE PERK IN MAS. ANOTHER GAJI BUTA OF THE WORST KIND!

LET GET RID OF THE SLEEPY HEAD IN MAS AS HE WAS THE MAIN PLAYER TO SCREW MAS IN TERM OF GIVING UP ROUTES FOR THE PARIAH.

Comment on “3 Pesawat AirAsia Ditahan Bea & Cukai Bandara Soekarno-Hatta, Penumpang Mengamuk” by Jhon Labu

Posted: 29 Jul 2012 07:30 AM PDT

Accodding to the survey M;sia is less currupt than our counterpart yet our counterpat can ground aa for not paying airportax Msia can give discount somemore now who is currupt than who.
KLIA2.. if MAB just stop LCCT licence from operatng the day KLIA2 open that will be a good strategies ….but knowing Mab kan
we will endup with LCCT and KLIA2 both will be open .. poor MAB

Comment on MAHB should ignore “Low Cost Mentality”! by Jumaat

Posted: 29 Jul 2012 03:07 AM PDT

Comment on MAHB should ignore “Low Cost Mentality”! by IT.Sheiss

Posted: 29 Jul 2012 12:04 AM PDT

“One should not the take Top Gear Program as a serious car review. Look Jeremy is a nobody- not a mechanical engineer or a technical guy. He is just a celebrity person on TV. He is known more as a serial adult.. than an expert on cars.” —–

Any right thinking person won’t take Jeremy Clarkson’s programme Top Gear seriously but when his stunt with the Kelisa was criticised in Malaysia’s parliament – i.e. Malaysian MPs took him seriously, many anti-establishment Malaysians started to repost mentions accounts of Clarkson smashing up a Kelisa and his comments uncritically, as if it delighted their dislike of things Malaysian or for the BN government.

While there are many valid reasons for public dissatisfaction with Malaysians cars, especially Proton – such as reported auto wind windows, the cars are generally quite reliable, spare parts are abundantly available and affordable, almost all mechanics can repair it and it retains its resale value.

My major grievance over the national car project is that it resulted in driving up all car prices to about three times what they were before Proton came out.

In 1980, a 1.3 litre car such as a Ford Escort cost about RM14,000, while a Toyota Corolla & Nissan Sunny were around RM17,000 – RM20,000, a 1.5 litre Fiat Ritmo around RM15,500 but after Proton came out and import duties on foreign cars – even locally assembled ones were driven up above the price of a Proton, which was more expensive than that of a locally assembled foreign car.

Where the standard car loan repayment period was three years shortly before Proton came out, it was driven up to seven years after Proton came out. Thus cars became less affordable for Malaysians, whose income levels had not risen correspondingly.

However also contributing to car price rises in the 1980s was the increase in the exchange rate of the Japanese Yen, which has made Japanese cars much more expensive, in places like Thailand, though about RM10,000 lower than in Malaysia, so we can’t just blame higher import duties/tariffs for the rise in prices of Malaysian cars.

Back to topic, just as Jeremy Clarkson can’t be taken seriously, neither can Tony Fernandez.

Comment on CONSPIRACY or SABOTAGE? by Prakash MAS

Posted: 28 Jul 2012 11:43 PM PDT

capal

He got away with murder because of the Sleeping PM. The Pariah got easy approval, subsidy and almost everything on a silver platter. and at the same time the Pariah talking cock.

Then we have the clueless Aj praising the Pariah to the hilt and asking MAS to emulate the Pariah. What a smart CEO AJ is!!!!

Comment on MAHB should ignore “Low Cost Mentality”! by capal

Posted: 28 Jul 2012 11:34 PM PDT

I POSTED THE SAME IN “SABOTAGE OR >>>>>>>>>>>>” BUT I THINK THIS SITE IS MORE APPROPRIATE FOR EVERYONE TO READ . IF TONY AND RAFIDAH THINK THEY CAN TAKE MAB TO TASK THEN READ THE FOLLOWING . DEAR TS TONY IT IS NOT EASY TO DO BUSINESS IN INDON SIR. TO MY LITTLE KNOWLEDGE NONE SUCCEEDED INVESTING THERE BE IT PRIVATE OR PUBLIC INSTITUTION . I SINCERELY HOPE YOU CAN CLEAR THE HURDLE AND BE AS SUCCESSFUL AS YOU ARE IN MALAYSIA – WHICH I DOUBT INDEED . I THINK NONE IN THIS WORLD YOU WILL FIND A GOVERNMENT LIKE MALAYSIA- VERY , VERY , VERY ACCOMODATING .

PLEASE READ THE FOLLOWING:-

Govt may review AirAsia's Batavia deal
Nurfika Osman, The Jakarta Post, Jakarta | Business | Sun, July 29 2012, 9:14 AM
A- A A+

Paper Edition | Page: 2

The government may cancel the acquisition of local airline Batavia Air by Malaysian airline, AirAsia Berhard, and its Indonesian partner, if the transaction breaches the ownership limit imposed on foreign companies in national airlines, a top government official has said.

The Transportation Ministry's air transportation director general, Herry Bhakti Gumay, said AirAsia Berhard and its partner in the acquisition, PT Fersindo Nusaperkasa, had yet to report their acquisition to the ministry.

AirAsia and its Indonesian partner Fersindo, owner of a 51 percent stake in Indonesia AirAsia (IAA), signed an agreement on Thursday to buy Metro Batavia, the owner of Batavia Air, for US$80 million (Rp 756 billion).

"We will give Batavia, AirAsia Berhard and Fersindo Nusaperkasa one month to report their plan to us. We will cancel the acquisition process if Indonesia is not the majority shareholder," Herry told reporters.

Herry said the ministry would not hesitate to "revoke Batavia Air's SIUAU [flight permit]".

According to the acquisition plan, AirAsia would own a 49 percent stake in Metro, while Fersindo would hold the remaining 51 percent in order to comply with Indonesian ownership rules.

Seventy-six percent of the shares are due to be purchased this year and the remainder by 2013.

Herry said, however, that the ownership status of Fersindo, which controls 51 percent of AirAsia's Indonesian subsidiary IAA, remained unclear.

"They will not be able to execute their plan if they do not report clear information to us," he added.

Previously, AirAsia Group's CEO, Tony Fernandez, had said in a statement that the Batavia Air acquisition was a fantastic opportunity for AirAsia to accelerate its growth plans in one of the most exciting aviation markets in Asia; and that it further underlined its belief in the growth potential of Indonesia's aviation sector.

Even though analysts might see the acquisition in a negative way, Tony said the partnership would help both companies to grow.

"This is a good marriage because Batavia Air is the jewel of Indonesia. We hope we can build something very special here; to increase tourism in Indonesia, and help more Indonesians to fly," Tony told reporters at a conference.

Batavia Air's president director, Yudiawan Tansari, said the company would maintain its name and its mid-range service after the acquisition.

Aviation expert and former investigator at the National Transportation Safety Committee (KNKT), Hana Simatupang, said the acquisition showed the growing dominance of foreign airlines in the national aviation industry.

The Batavia acquisition comes hot on the heels of Tiger Airway's takeover of Mandala Air earlier this year.

"This is what I'm afraid of. Foreign airlines, through their subsidiaries, will come to control domestic airlines because they [domestic airlines] have failed to professionally manage their businesses," Hana told The Jakarta Post.

Comment on MAHB should ignore “Low Cost Mentality”! by Zul

Posted: 28 Jul 2012 11:25 PM PDT

Padan muka kepada si Priah. Indonesia belum memberi kebenaran untuk memberli Batavia Air. Ka ka Ka!

Comment on “3 Pesawat AirAsia Ditahan Bea & Cukai Bandara Soekarno-Hatta, Penumpang Mengamuk” by weechookeong

Posted: 28 Jul 2012 11:18 PM PDT

John

Thank you for the information. It has shed some light in the style of dissemination by certain media. It has published the acquisition prominently but it chose not to inform Malaysians of this piece of news that the Indonesian authority has yet to give approval of the acquisition of Bataavia Air.

Have a nice day.

with kindest regards

wee choo keong

YB Ahmad Razif Blog's

YB Ahmad Razif Blog's


Program Masuk Kampung

Posted: 28 Jul 2012 07:50 PM PDT




Pada 26 Julai 2012 yang lalu telah masuk Kampung Duyung, Bukit Tok Beng, Seberang Takir untuk melawat orang sakit dan orang miskin.

Majlis Berbuka Puasa Bersama Imam dan Bilal dalam DUN Seberang Takir

Posted: 28 Jul 2012 07:40 PM PDT



Pada 22 Julai 2012 yang lalu telah mengadakan Majlis Berbuka Puasa bersama Imam dan Bilal di dalam DUN Seberang Takir bertempat di Quianara Resort, Inforana, Tok Jembal.

My journey - Wong Hon Wai 黃漢偉

My journey - Wong Hon Wai 黃漢偉


"Menjaga kebajikan orang miskin" - Ucapan YB Wong sempena majlis penyerahan kunci rumah sewa Padang Tembak

Posted: 29 Jul 2012 08:08 AM PDT


 
TEKS UCAPAN YB WONG HON WAI
(EXCO PERANCANG BANDAR DAN DESA, PERUMAHAN, KESENIAN)

SEMPENA MAJLIS PENYERAHAN KUNCI RUMAH SEWA PADANG TEMBAK PADA 29 Julai 2012

Selamat pagi dan salam sejahtera,

Tuan-tuan dan puan-puan yang dihormati dan diraikan sekalian.


Pada pagi yang indah ini, saya berasa amat gembira dan berbesar hati kerana berpeluang untuk bertemu tuan-tuan dan puan-puan semua. Untuk makluman tuan-tuan dan puan-puan, Kerajaan Negeri Pulau Pinang sentiasa menjalankan tugas dan tanggungjawab yang diamanahkan di dalam menjaga kebajikan para penduduk di negeri ini.

Untuk makluman tuan-tuan dan puan-puan, Rumah Pangsa Pandang Tembak ini telah disiapkan pada tahun 1969. Rumah Pangsa Padang Tembak ini mempunyai 9 blok rumah pangsa iaitu Blok A, B, F,G,H & J mempunyai 16 tingkat tidak termasuk tingkat bawah (Ground floor) dengan kata lain 18 lantai termasuk bumbung dan Blok C, D, & E mempunyai 17 tingkat, termasuk tingkat bawah (Ground floor) dengan kata lain 19 lantai termasuk bumbung. Unit-unit rumah tersebut dijual pada harga RM5,773.00 untuk rumah satu bilik manakala RM9,287.00 untuk rumah dua bilik. Penjualan rumah tersebut dibuat secara sewa beli dengan tempoh selama 25 tahun. Hakmilik strata untuk Rumah Pangsa Padang Tembak ini telah dikeluarkan antara tahun 1995/1996.

Blok E dan Blok J yang pada asalnya merupakan quarters bagi askar. Pada awal 2000an, quarters tersebut telah dikosongkan dan tidak dihuni sebanyak melebihi 10 tahun. Kerajaan Negeri mengambil initiatif untuk memperbaiki unit-unit yang kosong ini untuk disewakan kepada golongan yang kurang berada. Sejak tahun 2008 sehingga 2011, 93 unit telah diperbaiki atas usahasama Kerajaan Negeri dan pihak swasta.

Pada tahun 2012, sebanyak 77 telah diperbaiki. Pada bulan April lalu, kita telah melangsungkan majlis untuk penyerahan kunci fasa pertama. Hari ini, kita mengadakan majlis ringkas untuk fasa yang kedua.

Prioriti sewaan kepada golongan yang kurang berkemampuan dan berpendapatan rendah terutamanya golongan miskin, orang kelainan upaya (OKU), ibu tunggal dan warga emas. Tujuan dasar ini dibuat adalah untuk membolehkan golongan-golongan ini mendapatkan tempat kediaman yang murah dan selesa untuk didiami bagi menjalani kehidupan seharian. Kadar sewaan yang telah ditetapkan adalah pada kadar RM90 bagi unit satu bilik dan RM110 bagi unit dua bilik.

Kerajaan Negeri sentiasa peka terhadap keperluan golongan yang kurang berkemampuan ini, justeru pelbagai usaha dan inisiatif telah digerakkan untuk membaikpulih unit-unit rumah sewa yang masih kosong untuk disewakan. Penglibatan syarikat swasta di dalam menjalankan tanggungjawab sosial mereka untuk membaikpulih unit-unit yang masih kosong juga memberikan pandangan bahawa sektor korporat juga sentiasa mengembeling tenaga bersama-sama pihak kerajaan untuk membantu golongan-golongan ini. Justeru, untuk makluman tuan-tuan dan puan-puan, fasa terakhir pembaikan unit-unit Rumah Pangsa Padang Tembak ini telah diselesaikan dengan siapnya pembaikan ke atas 170 unit rumah sewa di Blok E dan J.

Kerajaan Negeri juga memberikan perhatian yang menyeluruh kepada semua penduduk/pemilik/penyewa Rumah Pangsa Padang Tembak. Antara tindakan yang telah dilaksanakan di Rumah Pangsa Padang tembak ini adalah dengan menaiktaraf saluran paip-paip najis dan air bersih di setiap unit di setiap blok Rumah Pangsa Padang Tembak. Pengecatan juga dibuat di blok F dan J di Rumah Pangsa Padang Tembak. 5 blok 5 tingkat di Padang Tembak juga turut dicatkan dan ini telah menyerikan keadaan sekeliling. Begitu juga 3 buah lif di Blok E ditukar pada tahun 2010 dan 3 buah lift lagi akan ditukar di Blok B tahun ini.

Kerajaan Negeri Pulau Pinang di bawah Pakatan Rakyat telah menaik-taraf projek-projek perumahan awam yang diuruskan oleh Kerajaan Negeri. Sejak tahun 2009, bajet untuk pengurusan rumah pangsa awam telah dinaikkan ke RM10 juta setiap tahun.

Semasa pemerintahan Kerajaan Barisan Nasional, bajet berkenaan hanya RM1 juta dan memang hanya untuk projek-projek kecil sahaja.

Kerajaan Pakatan Rakyat memandang berat terhadap kebajikan bagi penduduk-penduduk yang menghuni di rumah pangsa awam dan dengan ini telah memperuntukkan sejumlah 10 kali ganda berbanding pentadbiran lama.

Antara projek-projek berkenaan ialah penukaran lif, pengecatan, penukaran paip air, penukaran paip kumbahan, penukaran wayar baru dan projek-projek lain.

Antara projek-projek perumahan awam yang mendapat manfaat ialah Rumah Pangsa Padang Tembak, Rumah Pangsa Kampung Melayu, Rumah Pangsa Tun Sardon, Rumah Pangsa Desa Wawasan, Ampang Jajar, Jalan Macallum dan Desa Jawi dan Taman Free School.


Kerajaan Negeri menguruskan 45 projek dengan 15,000 unit rumah awam di seluruh Pulau Pinang. Melalui peruntukan RM10 juta setiap tahun, ia akan memberikan manfaat kepada penghuni-penghuni di rumah pangsa awam tersebut.

Kerajaan Negeri telah mengemukakan permohonan untuk membina lebih banyak rumah sewa melalui PPR dalam Rancangan Malaysia ke-8, ke-9 dan ke-10 tetapi tidak mendapat kelulusan kewangan di peringkat Kerajaan Persekutuan.

Pada 4-3-2012, YAB Lim Guan Eng telah melawat ke projek mampu milik Halaman Kenanga yang dibangunkan oleh PDC iaitu 510 LMC dan 206 unit LC. Ketua Menteri pada majlis tersebut telah menyerahkan kunci kepada pemilik-pemilik baru.

Untuk rumah kos rendah, saya telah membuat lawatan ke tapak low cost flat yang dibangunkan oleh Ideal Property Development Sdn Bhd di Bayan Lepas, Pulau Pinang pada 19 April 2012. Projek pembangunan adalah melibatkan 534 unit rumah low cost dengan harga RM42,000. Selepas hari pelancaran tersebut, dianggarkan 4000 orang melawat ke tapak tersebut dan terdapat 1141 pemohon yang membuat permohonan terhadap projek ini. Bahagian Perumahan telah membuat tapisan serta pemilihan dan pemohon-pemohon yang berjaya dihubungi melalui surat dan urusan balloting akan dibuat pada 30-7-2012 hingga 2-8-2012 di premis syarikat tersebut.

Pada 28-4-2012, saya telah mengumumkan bahawa integrasi data telah disempurnakan antara sistem perumahan, MPPP, MPSP dan Pejabat Tanah. Dengan integrasi data ini, kita boleh membuat tapisan yang lebih ketat terhadap pemohon-pemohon supaya mereka yang memiliki rumah dapat dikesan dan tawaran tidak akan dibuat. Ini merupakan satu usaha yang baik untuk menambahbaikan sistem perkomputeran permohonan rumah kos rendah.

Pada 28-4-2012, saya juga turut mengumumkan butiran penjualan terhadap projek terbengkalai yang dihidupkan semula iaitu Bukit Erskine di mana terdapat 554 unit LMC. Mengikut rekod penjualan pemaju, 75% pembeli adalah mereka yang berumur kurang daripada 40 tahun. Oleh itu, orang-orang muda berpeluang memiliki rumah yang mampu milik.

Pada 13-5-2012, saya telah melawat ke Teluk Air Tawar untuk memulakan piling work untuk satu projek terbengkalai selama 14 tahun. Ini berita baik untuk 37 keluarga yang duduk di rumah kontena. Apabila kerja-kerja siap dalam masa tiga tahun, 298 unit rumah low costs akan dapat disiapkan di Teluk Air Tawar.

Pada 21-5-2012, saya telah melawat ke projek Suria Vista di Paya Terubong untuk menyerahkan kunci kepada 123 unit LMC berharga RM67,500 kepada pemilik-pemilik baru. Antaranya ialah 15 setinggan di kawasan Air Itam yang mendapat pampasan rumah. Pembeli-pembeli berasa gembira kerana berpindah ke rumah baru selepas satu tahun lebih menandatangani S & P. Setinggan-setinggan juga berasa gembira kerana mendapat pampasan munasabah.

Pada 1 Julai 2012, Kerajaan Negeri telah melaksanakan dasar baru terhadap pembelian rumah yang membabitkan warga negara asing. Kerajaan Negeri telah menetapkan warga negara asing hanya boleh membeli rumah dengan harga minimum sejuta untuk semua kategori rumah dan 2 juta untuk hartanah landed di Pulau Pinang. Usaha ini ialah untuk memastikan kepentingan warga tempatan dijaga dan warga asing hanya dibenarkan untuk membeli rumah melebihi harga minimum dan tidak bersaing dengan warga tempatan dalam pembelian rumah. Transaksi hartanah yang melibatkanwarga asing ialah lebih kurang 3%.

Kerajaan Negeri turut mengumukan pembinaan 12,000 unit rumah mampu milik di Batu Kawan, 6000 unit di DTL, DBD, SPU dan SPT. Lokasi berkenaan ialah di Jalan SP Chelliah, Teluk Kumbar, Ampang Jajar, Bukit Mertajam dan Batu Kawan. Angka ini ditambahkan kepada unit yang dirancang oleh sektor swasta sebanyak 20,000 unit. Maka jumlah tawaran masa depan ialah 38,000 unit.

Angka ini hendaklah dibaca bersama dengan pemohon-pemohon aktif rumah kos rendah dan sederhana rendah sebanyak 26,000 orang. Oleh itu, pada masa depan, kita mempunyai perancangan yang jitu yang dapat memenuhi keperluan penduduk-penduduk Pulau Pinang.

Saya mengambil kesempatan ini mengalu-alukan anda untuk menghuni di Padang Tembak. Adalah menjadi tanggungjawab saya dan Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat untuk memastikan kawasan ini selesa dihuni.

Sekian, terima kasih.

Handing over keys to 23 families at Rifle Range Flats

Posted: 29 Jul 2012 07:34 AM PDT



 


As reported in Kwong Wah

 
本报报导城市边缘赤贫夫妇 一家3口入住打枪埔组屋
二零一二年七月二十九日 晚上八时二十五分

(槟城29日讯)早前本报独家报导的"城市边缘赤贫夫妇渴望有个安乐窝"新闻中的郑秋福(57岁)及骆月萍(28岁),联同年仅5岁的儿子兴兴已入住打枪埔组屋的其中一个单位约1个月。

目前这一家3口的栖身居所问题已解决,而骆月萍本身也开始承接一些裁缝工作回家,负责剪裁布料。同时,也能在家中照料年纪幼小的儿子。

陪同黄汉伟行政议员巡视打枪埔组屋的包括:黄汉伟特别助理振部、王明月及刘镇东国会议员特别助理林发宝。

黄汉伟移交打枪埔组屋锁匙 23贫穷人士受惠

于今年4月移交锁匙予租借打枪埔组屋单位的贫穷人士后,槟州行政议员黄汉伟周日再次进行第二批的移交仪式,这次共有23个贫穷人士受惠。
 
As reported in China Press
 
黄汉伟轰柯为雄视若无睹 民联翻新170单位出租

地点:打枪铺E与J座组屋
 (槟城29日讯)"柯为雄当议员时,对打枪埔空置单位视若无睹,民联执政后,就将这些单位翻新,出租给穷人。"

 槟州房屋委员会黄汉伟今日以,民联翻新打枪埔组屋单位的政绩,批评国阵植物园区协调员柯为雄漠视民瘼。

 他说,从2008年至今,该委员会共翻新170个打枪埔E与J座组屋空置单位,出租给穷人、残障人士、单亲妈妈、乐龄人士。"

 "就算是在2006年,国阵拆除101间豆干屋以让路'城中城计划'时,也没有为受影响租户做妥善安排。"

 黄汉伟今日移交锁匙给打枪铺组屋23名新租户时,这么说。

 他说,他以前曾针对上述事件抨击柯为雄,当时后者无法对此作出回应。

 他指出,国阵执政时,他们只拨100万令吉展开翻新人民组屋的工程,但民联则拨款1000万令吉翻新人民组屋,包括更换升降机、油漆、更换水管与排污管、更换电线等。
次批23人受惠

 另一方面,黄汉伟指出,他在今年4月已移交锁匙给首批共77名受惠者,今日是移交给第2批共23名受惠者。

 "除了这23名,另外一些获得分配的合格者,拒绝政府的好意,一些合格者则无法联络。"

 谈到这些单位的租金时,他说,只有一间房的单位是每月90令吉租金,两间房单位租金是110令吉。

 直到截稿时,本报仍无法联络到柯为雄,对此课题作出回应。

Reserve land for Religious workship places at new township of Batu Kawan

Posted: 29 Jul 2012 07:22 AM PDT

As reported in China Press

供建廟宇 峇都交灣撥宗教保留地


威南29日訊)繼威北詩布朗再也后,檳州政府再充當宗教和諧推手,在峇都交灣規劃一塊不少于10英畝地段充作非伊斯蘭宗教保留地,有計劃性讓各族宗教團體集中建設,達致各宗教和諧發展局面。

檳州城鄉規劃及房屋事務委員會主席黃漢偉說,有關非伊斯蘭宗教保留地計劃為檳州發展機構轄下發展計劃。在這之前,峇央峇魯及詩布朗再也已進行類似發展計劃。
黃漢偉說,峇都交灣會是新興城市,州政府在整體大規模規劃中雄心壯志,除了發展工業區、花園住宅區、休閒公園等,也要保留給宗教組織,該計劃目前尚處于規劃階段。

集中建設促進宗教和諧
檳州行政議員黃漢偉說,在非伊斯蘭宗教保留地課題上,州政府盼通過集中建設,促進宗教和諧。

"如喬治市有上百年的和諧街,各宗教集中建設,取得良好交流,展現多元宗教文化特色。"

他說,有關發展計劃優先提供給威南,尤其是峇都交灣鄰近一帶活躍的非伊斯蘭宗教組織申請,欲申請單位可向當地州議員聯繫,由議員向當局提呈申請。

"峇都交灣非伊斯蘭宗教保留地目前尚在規劃中,是屬于檳州10年發展大藍圖中其中一項重要計劃,以達到峇都交灣各領域充分發展目標。"

檳州行政議員劉子健說,峇都交灣土地廣闊,州政府未雨綢繆預先撥出一塊地段,充當非伊斯蘭宗教保留地,以便佛教、道教、基督教、興都教等宗教組織申請廟地。

"這項計劃與詩布朗再也非伊斯蘭廟宇集中地的概念相似,面積不少于10英畝,並已納入檳州發展大藍圖內。"

劉子健也是武吉淡汶區州議員,他今早移交臨時地契予華都村濟公廟后,召開記者會這么透露。
他指出,宗教組織必須註冊為合法組織,才有資格提申請;而廟地申請提呈相關部門后,尚需非伊斯蘭宗教事務委員會進一步考核。

發展建設須申請
劉子健說,相較以往,檳州政府已採取更開明態度協助州內非伊斯蘭宗教團體的發展。雖然如此,他強調,一切發展建設尚需有關宗教組織理事會提出申請,正式註冊,不能沒有批准就違法建設。

Nuffnang