Moga ALLAH memberikan Saiful kekuatan Nabi Ibrahim berdepan dengan fitnah bapanya Azar)
Salam 2 all.
Videoklip diatas adalah footage sumpah laknat yang dibuat oleh Saiful Bukhari Azlan pada hari Jumaat 14 Sya'ban 1429 bersamaan 15 Ogos 2008 di Masjid Wilayah Persekutuan, Jalan Duta, Kuala Lumpur.
Lafaz sumpah itu adalah saperti berikut:
"Saya Mohd. Saiful Bukhari Azlan, Kad Pengenalan No. 850706-01-5687 pada hari ini bersumpah dengan lafaz Bismillah hirrohmanirrohim, Wallahi, Watallahi, Wabillahi, bahawa sesungguhnya saya telah diliwat oleh Dato' Seri Anwar Ibrahim pada 26 Jun 2008 iaitu pada tarikh tersebut Dato' Seri Anwar Ibrahim telah memasukkan zakarnya kedalam lubang dubur saya. Jika saya berdusta atas pengakuan ini, maka saya berdusta terhadap ALLAH swt dan saya sanggup menerima azab, dilaknat dan kutukan daripada ALLAH swt sehingga ke kiamat".
Lafaz sumpah laknat itu disaksikan oleh Imam Masjid Wilayah Ustaz Romlan Porigi. Turut hadir menemani Saiful dengan baju Melayu muda bersamping kotak ialah ayah Saiful sendiri Azlan Mohd. Lazim. Selepas mendengar dengan setia lafaz sumpah laknat itu, Azlan Mohd. Lazim bersalaman dengan anaknya Saiful, kemudian memeluk Saiful dengan penuh erat tanda sokongan dan keredhaan!
Hampir lima tahun berlalu! Tau-tau hari Jumaat 08 Mac 2008, genap 5 tahun PRU 12, Azlan Mohd. Lazim membuat kenyataan menyatakan bahawa "saya percaya anak saya Saiful telah dipergunakan oleh pihak tertentu yang tidak bertanggungjawab termasuk pegawai khas YAB PM Khairil Annas Jusoh. Mereka inilah merupakan dalang kepada semua fitnah liwat yang dilakukan terhadap Anwar Ibrahim yang melibatkan anak saya".
Azlan seterusnya membuat permohonan maaf kepada Anwar Ibrahim. Agak memusykilkan kerana sidang media Azlan hanya dihadiri media pro-pembangkang. Media arus perdana langsung tidak kelihatan. Mengikut maklumat yang diberi, media arus perdana tidak dijemput.
Dan bertambah menimbulkan persoalan ialah kehadiran orang kanan Anwar iaitu Datuk Johari Abdul, Ahli Parlimen PKR(Sg. Petani). Apatah lagi kenyataan Azlan Mohd. Lazim dibuat setelah hampir 5 tahun berlalu, dan dibuat dalam keadaan PRU 13 sudah begitu hampir.
Dalam keadaan negara berdepan dengan kemelut pencerobohan dan serangan penjenayah Kiram III daripada Filipina sehingga melakukan pembunuhan kejam terhadap pasukan keselamatan Malaysia, dan pencerobohan itu dikaitkan dengan pimpinan pembangkang Malaysia saperti yang didedahkan oleh media Filipina sendiri.
Adakah kenyataan Azlan dibuat untuk menutup isu pengkhianatan pimpinan pembangkang ini adalah suatu persoalan yang perlu dinilai oleh rakyat Malaysia sendiri?
Dan kemungkinan isu ini semua dijadikan bahan politik bertambah terserlah apabila Azlan Mohd. Lazim membuat kenyataan di Ibu Pejabat PKR di Tropicana mengumumkan penyertaan ke PKR sebentar tadi.
Sidang media yang dihadiri oleh pimpinan pembangkang Lajim Ukin, Khalid Samud, Joharu Abdul turut dpersaksikan oleh Saifuddin Nasition Ismail yang menerima borang penyertaan Azlan dan memakaikan jaket PKR kepada Azlan tanda simbolik penyertaan Azlan ke PKR.
Teman tidak berminat untuk menilai isu ini dari segi politiking nya walaupun makin hari makin terserlah isu ini menjadi bahan politik yang begitu hebat diputar-pusing oleh pembangkang serta media cyber mereka.
Apa yang ingin teman lontarkan disini ialah:
1. mengapa Azlan Mohd. Lazim, dengan pengetahuan penuh anaknya Saiful Bukhari akan membuat sumpah laknat membenarkan fakta Anar Ibrahim telah meliwat dia, membenarkan, meredhai, bersetuju atau membiarkan Saiful berbuat sedemikian.
2. Jika benar dakwaan Azlan beliau memang tidak percaya Anwar meliwat anaknya sejak dahulu, bukankah tanggungjawab Azlan sebagai bapa sepatutnya menghalang Saiful daripada melakukan sumpah laknat itu? Atau sekurang-kurangnya tidak hadir tanda protes? Bukan sahaja beliau tidak halang, malah perlakuan Azlan hari itu (sila lihat footage diatas) menunjukkan dengan jelas beliau redha dan bersetuju dengan tindakan Saiful! Malah Saiful selepas daripada itu telah melakukan sekali lagi sumpah laknat dihadapan Baitullah di Masjidil Haram!
3. Mengapa Azlan memilih untuk membisu sebegitu lama, hampir 5 tahun? Tau-tau dekat PRU-13 bukan sahaja beliau membuat kenyataan yang jelas bercanggah, malah mengkhianati sumpah laknat anaknya sendiri, tetapi mengisytiharkan pula untuk menyertai PKR pimpinan manusia dajal yang meliwat anaknya sendiri!
Saiful Bukhori dengan tangkas dan segera membuat kenyataan media dihari yang sama Jumaat 08 Mac menafikan kenyataan ayahnya, dan memberi amaran kepada Anwar supaya jangan memperkeldaikan ahli keluarganya demi mengejar nafsu politik mahu ke Putrajaya. Saiful tegas istiqomah dengan sumpah laknat yang dibuatnya pada 15.08.2008 bahawa Anwar telah meliwatnya pada 26.06.2008!
Kenyataan segera Saiful telah berjaya meredakan keadan dan merungkai kekeliruan yang timbul dikalangan orang ramai hasil tindakan drastik ayahnya. Teman angkat tabik kepada Saiful atas kecekalan dan semangat juang yang begitu tinggi untuk berdepan dengan segala mehnah dan dugaan berat ini.
Semoga ALLAH memberikan Saiful kekuatan istiqomah Nabi Ibrahim as yang terpaksa berdepan dengan fitnah angkara Azar ayahnya sendiri!
Apapun, teman cadangkan kepada Azlan Mohd. Lazim supaya mengambil tindakan berikut untuk menyelesaikan kemelut yang timbul daripada isu ini:
1. teman desak supaya Azlan Mohd. Lazim mengambil ujian poligrafi untuk menentukan samada beliau bercakap benar atau tidak. Pasukan Forensik Malaysia mempunyai kepakaran melakukan ujian ini. Jika Azlan tidak mempercayai PDRM, teman cadangkan beliau panggil pakar poligrafi yang beliau percayai untuk melakukan ujian tersebut dengan dipersaksikan oleh peguam beliau dan peguam Saiful. Teman yakin ujian poligrafi boleh merungkai permasalahan ini!
2. teman juga mendesak Azlan supaya mengangkat sumpah laknat sebagaimana yang dilakukan oleh Saiful sendiri. Lafaznya mesti menepati kehendak syara', contohnya "Wallahi, Watallahi, Wabillahi, saya Azlan Mohd Lazim dengan ini bersumpah bahawa anak saya Saiful Bukhari Azlan telah dpergunakan oleh pihak tertentu termasuk Khairil Annas Jusoh yang merupakan dalang kepada semua fitnah liwat yang dilakukan terhadap Anwar Bin Ibrahim yang melibatkan Saiful. Dan saya bersumpah bahawa anak saya Saiful Bukhori Azlan sebenarnya tidak diliwat oleh Anwar Ibrahim saperti sumpah yang dibuat oleh anak saya pada 15.08.2008. Jika saya berdusta atau berbohong atas sumpah ini maka laknat ALLAH keatas saya dunia dan akhirat".
Azlan boleh memilih untuk mengangkat sumpah itu dimana sahaja dan dihadapan sesiapa pun, syaratnya ia mesti dibuat mengiktu kehendak syara' dan ditempat terbuka yang boleh dipersaksikan dan didengar oleh umat Islam sebagaimana yang dibuat oleh Saiful pada 15.08.2008.
3. teman juga mendesak Azlan Mohd. Lazim supaya berjumpa sendiri dengan anaknya Saiful Bukhari dan menyatakan secara berhadapan bahawa Saiful telah dipergunakan oleh pihak tertentu untuk memfitnah Anwar Bin Ibrahim meliwatnya. Biarlah Azlan berlaku adil kepada anaknya Saiful. Kalau semasa Saiful bersumpah laknat di boleh bersama dengan Saiful, mengapa Azlan tidak boleh berhadapan dengan Saiful untuk menyatakan beliau percaya Anwar difitnah meliwat Saiful;
Dan kepada para anwarinas dan pasrasit yang sedang seronok bertakbeer sakan meraikan kenyataan Azlan Mohd. Lazim dan penyertaan beliau ke PKR, ingat balik maki-hamun kaum mike selepas Azlan Mohd. Lazim bersama anaknya Saiful dalam membuat sumpah laknat pada 15 Ogos 2008.
Kalau mike lupa, teman nak ingatkan semula antara komen dan kenyataan yang pernah dibuat terhadap Azlan Mohd. Lazim yang kini menjadi manusia sanjungan mike saperti berikut:
"Azlan Mohd. Lazim bapa Saiful berasal dari Janda Baik, Pahang pernah bertugas sebagai General Manager di Hotel Merlin Inn Johor Bharu. Kemudian berhenti kerana dia adalah seorang yang kuat berjudi.
Ibu Saiful, Halina Alif terpaksa melakukan berbagai kerja untuk membantu keluarga, termasuk menjadi pelakon tambahan dalam beberapa buah filem Melayu dan drama.
Halina memohon cerai daripada Azlan, apabila Azlan cuba memaksa beliau menjual tubuh dan menjadi pelacur. Perceraian itu berlaku ketika Saiful berumur empat tahun. Azlan kemudiannya menghilangkan diri.
Selepas bercerai, Halina melakukan berbagai kerja dan akhirnya melalui hubungan kerja dengan Pengerusi MCA Terengganu, Datuk Lau, ekonomi Halina kembali stabil dan beliau membeli polisi insurans AIA untuk anak-anak beliau, Saiful dan adiknya Tati.
Halina kemudiannya berkahwin dengan seorang duda bernama Haris.
Halina meninggal dunia beberapa tahun lalu di Hospital Pantai, Kuala Lumpur akibat barah payudara. Ketika itu Saiful menuntut di Uniten.
Kos rawatan perubatan Halina dibiayai melalui polisi insuransnya, begitu juga rumah mereka yang berlamat di No. 78, Jalan 7/6, Bandar Utama Damansara, PJ".*
Kepada rakyat Malaysia, lihatlah bagaimana ALLAH semakin hari semakin membuka pekung pakatan DAP-PKR-PAS ini. Lihat bagaimana politik cakap tak serupa bikin, politik putar belit yang mereka amalkan.
Inilah kaum yang sama pada 25 Dis 2012 dan 08 Jan 2013 menyatakan kristian boleh mengguna kalimah ALLAH, tak berapa hari selepas itu setelah umat Melayu-Islam membuat bantahan keras, mereka membuat u-turn pada 13.01.2013 menyatakan kristian tidak boleh kalimah ALLAH!
Kalau Tuhan mereka pun mereka boleh permainkan dan politikkan, apatah lagi perkara lain! Fikirkanlah! ALLAH memberikan kita otak bukan untuk dibuat sup, tetapi untuk berfikir!
Adakah mereka sudah terkena laknat sumpah Saiful Bukhori? Tepuklah dada, tanyalah iman masing-masing!
Yang baik dan yang benar datangnya daripada ALLAH, yang tidak adalah kelemahan teman sendiri. Moga ALLAH berikan kita petunjuk dan hidayah untuk melalui kehidupan yang makin penuh mehnah dan fitnah ini. Ameen!
Wallahua'lam & Wassalam.
Adios amigos, grasias senor.
Zulkifli Bin Noordin
Isnin
28 Rabi'ul Akhir 1434
11 Mac 2013
*Maklumat menyatakan bahawa laman web pembangkang yang menyiarkan tulisan ini dan semua link yang menyiarkan tulisan ini telah dipadamkan sebaik sahaja ianya didedahkan oleh laman-laman web pro-kebenaran. Adakah mereka panik dan cuba menipu rakyat? Fikirlah sendiri yop.
Orang glamour mudah dihargai dan selalu mendapat perhatian. Namun bagi insan yang memerah keringat untuk mencari rezeki halal untuk diri dan keluarga jarang diingati apalagi untuk di warnai dengan perhatian khusus orang bergelar VIP. Menyedari hakikat tersebut, EXCO PEMBANGUNAN MODAL INSAN KERAJAAN SELANGOR mengulur sekuntum bunga, sekeping kad ucapan dan seukir senyuman salam ukhuwwah, salam penghargaan kepada pembersih laman sekolah, pekerja kantin, pengawal keselamatan selain, guru dan suri rumah serta penjawat awam.
Semua riang tidak terkata. Ceria dapat bahagia yang tidak diduga.Ada yang mendakap dan mohon bergambar. Anak murid diminta pula mengucap " Selamat hari wanita Cikgu"
HUKUM TAHALUF SIYASI DALAM KONTEKS GERAKAN ISLAM MASAKINI
Disediakan oleh: Ahmad Fadhli bin Shaari, Pensyarah KIAS
Pendahuluan Istilah tahaluf siyasi menjadi satu istilah yang semakin dikenali khususnya di kalangan pendokong gerakan Islam. Dengan kejatuhan khilafah Uthmaniyyah di Turki pada tahun 1924, gerakan Islam yang pertama ditubuhkan ialah Ikhwan al-Muslimin di bawah pimpinan Hassan al-Banna pada tahun 1928. Penubuhan gerakan ini di Mesir membayangkan hasrat untuk menegakkan Haikimiyyah Allah SWT. Idealisme ini berkembang ke seluruh dunia dengan penubuhan gerakan-gerakan Islam di hampir setiap negara di dunia. Matlamat dan konsep perjuangan mereka hampir sama antara satu lain iaitu ke arah menegakkan sebuah negara Islam dan lebih jauh dari itu menghidupkan semula sistem khilafah yang telah berkubur.
Dalam keadaan hari ini, amatlah disedari oleh gerakan-gerakan Islam bahawa mereka tidak mampu untuk berdiri sendiri dalam memperjuangkan aspirasi masing-masing. Di dalam sesebuah negara bangsa yang dibina pada zaman moden ini, tidak semua rakyat memahami inti kandungan Islam dan kebaikan-kebaikannya. Lantas, berlakulah keperluan untuk bekerjsama dengan gerakan lain samada di dalam menyertai politik pilihanraya atau sebagai pendokong di dalam pembentukan kerajaan. Perosalannya, adakah ia merupakan satu keharusan? Dalam erti kata lain, haruskah bagi sesebuah gerakan Islam untuk menjalinkan kerjasama dengan gerakan lain yang tidak mempunyai hasrat yang sama dengannya dalam membentuk kerajaan? Pengertian Tahaluf Siyasi
Tahaluf Siyasi membawa makna kerjasama harakah Islam dengan mana-mana pergerakan lain yang tidak bermatlamatkan Islam di dalam perjuangannya. Kerjasama ini boleh terjadi di dalam apa jua bidang yang dipersetujui bersama untuk sama-sama menghadapi musuh yang sama. Tahaluf Siyasi juga kemungkinan boleh berlaku dengan gerakan yang pernah atau berpotensi untuk menentang ideologi harakah Islam. Dalam suasana hari ini, tahaluf siyasi yang dimaksudkan juga termasuk kerjasama dengan golongan bukan Islam untuk menghadapi musuh yang sama.
Hukum Tahaluf Siyasi
Para ulama haraki khususnya berbeza pandangan mengenai hukum melakukan kerjasama dengan gerakan yang tidak bermatlamatkan perjuangan Islam. Sebahagian daripada mereka dengan tegas menolak langsung sebarang usaha melakukan kerjasama ini serta menghukumkan bahawa kerjasama ini sebagai haram. Di antara mereka ialah Sheikh Muhammad Qutb dan al-Syeikh al-Imam Abu Nasr Muhammad bin Abdullah . Manakala di antara ulama yang mengharuskan tahaluf siyasi ialah Dr Yusuf al-Qaradhawi , Dr Mustoffa al-Tohhan , al-Syeikh Muhammad Ahmad al-Rasyid , Doktor Solah al-Showi dan Doktor Munir Ghahdban .
Dalil-dalil yang dipegang oleh ulama yang mengharamkan tahaluf siyasi ialah seperti berikut :
Yang bermaksud : Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani menjadi pemimpin-pemimpin(mu); sebahagian mereka adalah pemimpin bagi sebahagian yang lain. barangsiapa diantara kamu mengambil mereka menjadi pemimpin, Maka sesungguhnya orang itu termasuk golongan mereka. Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang zalim. Maka kamu akan melihat orang-orang yang ada penyakit dalam hatinya (orang-orang munafik) bersegera mendekati mereka (Yahudi dan Nasrani), seraya berkata: "Kami takut akan mendapat bencana". Mudah-mudahan Allah akan mendatangkan kemenangan (kepada Rasul-Nya), atau sesuatu keputusan dari sisi-Nya. Maka kerana itu, mereka menjadi menyesal terhadap apa yang mereka rahasiakan dalam diri mereka.
Hujah : Kerjasama gerakan Islam dengan orang-orang kafir di atas dasar politik akan menjauhkan lagi orang-orang Islam daripada mereka. Ini kerana, Islam mengharamkan sebarang jenis wala' kepada kepada ahli kitab yang mempunyai akidah yang hampir sama dengan Islam, apatah lagi wala' kepada orang-orang kafir yang akidah mereka langsung tidak mempunyai persamaan dengan akidah Islam.
Yang bermaksud : Pada keduanya terdapat dosa yang besar dan beberapa manfaat bagi manusia, tetapi dosa keduanya lebih besar dari manfaatnya
Hujah : Ayat di atas berkenaan dengan pengharaman arak dan judi. Namun jika dilihat dari sudut tahaluf siyasi, kerjasama dengan musuh mungkin mendatang manfaat dari beberapa sudut, bagaimanapun dari sudut yang lebih jauh iaitu ke arah menegakkan hakimiah Allah SWT, ia tidak akan dapat dicapai. Lantas, kerjasama akan menyebabkan terbantutnya usaha gerakan Islam untuk menegakkan daulah Islamiah. Oleh yang demikian, kerjasama ini adalah haram kerana lebih banyak mendatangkan mudharat daripada manfaat.
3. Pertimbangan logik bahawa gerakan yang tidak berhasrat untuk menegakkan Islam ini pastinya hanyalah menjadikan gerakan Islam sebagai jambatan untuk mereka mendapatkan kuasa. Mereka sekali-kali tidak membiarkan gerakan Islam ini berkembang sehingga mengatasi diri mereka. Dan ini sekali lagi akan menghalang kepada tertegaknya daulah Islamiah seperti yang diperjuangan oleh Harakah Islamiah.
Manakala bagi golongan ulama haraki yang mengatakan tahaluf siyasi sebagai sesuatu yang diharuskan, mereka berpegang dengan hujah-hujah berikut :
1. Half al-Fudhul : Ia merupakan satu peristiwa yang berlaku pada zaman jahiliyyah iaitu perjanjian di antara beberapa qabilah untuk menolong golongan yang dizalimi. Perjanjian ini telah disaksikan oleh Nabi Muhammad SAW. Inilah yang dimaksudkan oleh hadis baginda yang menyatakan :
Yang bermaksud : Mana-mana perjanjian yang dilaksakanan ketika jahiiyyah tidak akan ditambahkan (diubah) oleh Islam melainkan semakin patut dilaksanakan - membawa makna mana-mana perjanjian di zaman jahiliyyah yang bermaksud kerjasama dan silaturrahim tidak akan berubah ketika Islam melainkan ia lebih patut untuk dilaksanakan. Ini kerana Islam tidak akan mengharamkan sesuatu perkara yang baik.
Hujah : Sekalipun Nabi SAW menyaksikan perjanjian ini ketika jahiliyyah, tetapi kerana Nabi telah memujinya semasa Islam, ia dianggap sebagai perkara yang baik. Ini menunjukkan bahawa sekalipun yang berada dalam ikatan perjanjian itu orang-orang yang berakidah salah, ia tetap dianggap perjanjian yang baik selagi mana tujuannya adalah baik.
2. Perjanjian Rasulullah SAW dengan bapa saudaranya Abu Talib untuk menjaganya serta memeliharanya dari ancaman kaum Quraisy. Tahaluf di antara mereka berdua berlaku dalam beberapa peringkat :
2.1 Ketika Abu Talib melihat bagaimana Nabi Muhammad SAW bertegas untuk melaksanakan dakwah sekalipun terpaksa mati untuk Islam, Abu Talib lantas menyatakan : "Teruskan wahai anak saudaraku, katakanlah apa yang kamu hendaki. Demi Allah, aku tidak akan serahkan kamu kepada sesiapa selama-lamanya" Kata-kata ini dibuktikan beberapa kali oleh Abu Talib di mana pernah beliau mengetahui tentang sekumpulan kaum Quraisy yang merancang untuk membunuh Nabi Muhammad SAW, lalu dikumpulkan bani Abdul Mutalib dan Bani Hasyim untuk melindungi baginda SAW. Mereka semua berkumpul termasuklah yang masih kafir untuk melindungi Nabi Muhammad SAW.
2.2 Peringkat berikutnya ialah ketika kaum Quraisy melancarkan pemulauan kepada Bani Hashim dan Bani Abdul Mutalib sebagai tindak balas kerana mereka melindungi Rasulullah SAW. Lalu ditulis surat penguatkuasaan di mana tidak dibenarkan sesiapa pun menikahi atau dinikahi oleh kedua-dua kabilah ini. Juga tidak dibenarkan berlakunya urusan jual beli dengan kedua-duanya. Surat ini ditampalkan di dinding kaabah.
Hujah : Di dalam peristiwa-peristiwa ini, dapatlah dibuat kesimpulan bahawa menjadi satu keharusan jamaah Islam untuk mendapat perlindungan daripada orang yang bukan Islam demi mencapai matlamat perjuangannya. Namun ia tidaklah sampai kepada peringkat tunduk dan patuh sehingga menggadaikan perjuangannya.
3. Perjanjian Rasulullah SAW dengan Mut'im bin 'Adi. Ia berlaku selepas kewafatan Abu Talib dan sekembalinya baginda SAW dari menyebarkan dakwah Thaif. Rasulullah SAW telah memasuki kota Mekkah dengan perlindungan seorang musyrik yang bernama Mut'im bin 'Adi. Rasulullah SAW menghargai pertolongan Mut'im sehingga baginda pernah bersabda apabila memenangi perang Badar, "Sekiranya Mut'im bin Adi masih hidup lalu memintaku membebaskan tawanan ini, aku akan lakukan untuknya.."
Hujah : Mut'im di dalam peristiwa ini sekalipun tidaklah memberikan kebebasan dan pertolongan kepada dakwah Islam tetapi melakukan sesuatu yang lebih besar dari itu iaitu menjaga tubuh badan Nabi Muhammad SAW. Mut'im tidak pernah berniat untuk menjadi pengikut Rasulullah SAW dan pendirian ini jelas ketika ia menjawab soalan dari Abu Jahal . Ini menunjukkan keharusan mendapatkan kerjasama dari orang yang tidak berniat melaksanakan Islam di dalam urusan yang memberikan kebaikan kepada Islam dan umatnya.
4. Perjanjian yang dibuat oleh Rasulullah SAW dengan kaum Yahudi ketika ditegakkan negara Islam Madinah. Perjanjian yang melahirkan Sahifah Madinah ini merupakan satu-satunya peristiwa besar dan terpenting yang menjadi hujjah keharusan kaum muslimin menjalinkan perjanjian dengan orang-orang bukan Islam di atas dasar memelihara kebajikan kedua-dua pihak.
Di antara isi kandungan perjanjian ini ialah, "Kaum muslimin mempunyai haknya dan kaum Yahudi mempunyai haknya. Dan di antara mereka hendaklah tolong menolong sekiranya diserang oleh sesiapa. Dan di antara mereka hendaklah saling menasihati dan bekerjasama. Dan janganlah sesiapa memungkiri janjinya. Dan hendaklah pertolongan diberikan kepada yang dizalimi. Dan sekiranya berlaku apa-apa kepada pihak yang menjalinkan perjanjian ini, maka tempat rujukan ialah kepada Allah dan Muhammad Rasulullah SAW…"
Hujah : Inilah sebesar-sebar hujah keharusan melakukan hubungan dengan non-muslim di dalam menegakkan negara Islam. Dan tidaklah menjadi dasar Islam mengenepikan kaum musyrikin daripada realiti kehidupan.
5. Perjanjian Rasulullah SAW dengan Bani Khaza'ah. Ia berlaku apabila baginda bersama para sahabat ingin memasuki kota Makkah untuk mengerjakan haji namun disekat oleh kaum Quraisy. Lalu Rasulullah SAW mengutuskan pengintip dari bani Khaza'ah yang merupakan seorang musyrik dan mereka melaporkan kepada Rasulullah SAW mengenai pergerakan kaum Quraisy. Bani Khaza'ah sebenarnya telah mempunyai hubungan dengan Bani Hasyim semenjak zaman jahiliyyah dan mereka meneruskan hubungan baik mereka dengan Bani Hasyim sekalipun berbeza akidah. Rasulullah SAW mengiktiraf hubungan ini dengan memberikan syarat iaitu pertolongan tidak akan diberikan kepada golongan yang zalim.
6. Perintah Rasulullah SAW kepada para sahabat agar berhijrah ke Habsyah semasa ditindas di Makkah untuk mendapatkan perlindungan dari Raja Najasyi yang merupakan seorang Nasrani pada masa itu turut merupakan dalil kepada keharusan untuk mendapatkan perlindungan dari orang yang bukan Islam di dalam menjaga kemaslahan umat Islam.
Jawapan Terhadap Golongan Yang Mengharamkan Tahaluf Siyasi Di dalam memberikan jawapan kepada golongan ulama haraki yang mengharamkan tahaluf siyasi, beberapa pandangan telah dikemukakan. Antara lain :
1. Ayat yang digunakan iaitu dari surah al-Maidah, ayat 51-52 bukanlah merujuk kepada tahaluf siyasi tetapi merujuk kepada orang-orang munafik yang terus meletakkan kepatuhan kepada orang-orang Yahudi di Madinah. Ianya turun kepada ketua munafik iaitu Abdullah bin Ubai yang bertindak untuk menyokong kabilahnya Yahudi Bani Qainuqa' di dalam berhadapan dengan Nabi Muhammad SAW. Ini menunjukkan bahawa ayat ini tiada kena mengena dengan tahaluf siyasi tetapi berkenaan dengan orang yang keluar langsung dari Harakah Islam untuk bekerjasama dengan musuh bagi melawan Islam.
2. Ayat 219 dari surah al-Baqarah pula bukan sahaja tidak menjadi hujah mengharamkan tahaluf siyasi bahkan menjadi peneguh kepadea keharusannya. Ini kerana daripada tahaluf siyasi yang dilaksanakan di beberapa buah negara seperti Mesir, Sudan dan Yaman, manfaat yang besar banyak diperolehi oleh kaum muslimin. Oleh yang demikian, di dalam masalah manfaat dan mudharat ini, pertimbangan berdasarkan senario semasa perlu diambil kira. Tahaluf Siyasi sebelum diputuskan hendaklah dipertimbangkan semasak-masaknya oleh pakar politik dan ahli-ahli strategi. KESIMPULAN Di dalam mendepani arus politik dunia pada hari ini, gerakan Islam perlulah bijak mengambil manfaat daripada ruang dan peluang yang ada. Tahaluf siyasi perlulah dilakukan dalam keadaan gerakan Islam mendapat keuntungan yang maksimum dalam usaha untuk menegakkan agama Allah SWT. Bagaimanapun, perlulah diingatkan agar penerangan demi penerangan hendaklah dilakukan dari masa ke semasa khususnya kepada masyarakat awam agar tidak terkeliru dengan langkah yang diambil.
Penyertaan gerakan Islam dalam mana-mana kerajaan seharusnya dilakukan dengen penelitian yang teliti terhadap senario politik setempat. Oleh yang demikian, pimpinan gerakan Islam perlulah sentiasa prihatin dan sensitif dengan perkembangan semasa serta kehendak masyarakat agar langkah yang diambil tidak menyebabkan kerugian di mereka nanti.
Maklumat Penulis :
Ahmad Fadhli bin Shaari B.A (Hons) Dakwah Islamiyyah, Univ. Al-Azhar, Mesir. Penulis merupakan Ketua Jabatan al-Dakwah wal Qiadah
Walk-in patient boleh jika dia tiada hepatitis kerana di sini hanya ada jururawat yang mengendalikan rawatan. Yang kes hepatitis perlu ada pengawasan doktor.
Puan Hasiah, boleh mohon masuk sekolah pendidikan khas yang berdekatan jika tiada kekosongan di PDK berhampiran. Puan boleh dapatkan maklumat lanjut daripada JKM Selangor
saya mempunyai anak oku berumur 14 tahun masalah pembelajaran tahun 2008 saya brpindah ke melaka dan anak saya ditempatkan disekolah khas dimelaka dan pada tahun 2012 saya berpindah balik kekuang selangor saya pernah minta masuk pdk tapi jawapan dari pdk dah penoh sekarang anak saya belum bersekolh dan hanya duduk dirumah tanpa mendapat bantuan apa apa dan saya ingin menepattkan anak saya dipdk paya jaras bolehkah saya memohon harap dapat bantuan dari pihak tuan .terima kasih
Salam utk Kak Haniza….utk kursus kemahiran Lain bagi ibu2 tunggal saya mencadangkan kursus kemahiran dalam pemprosesan makanan kerana d samping menghalalkan makanan kita mrk juga dapat memulakan perniagaan dgn modal yg rendah mudah berurus niaga…pulangan modal yg sgt cepat…insyallah saya boleh meluangkan masa n berkongsi pengalaman dlm pemprosesan makanan antaranya: 1)Bahagian Bakery..a)aneka jenis roti & Pizza.b) aneka Jenis Donat 1) Sweet Doughnut 2) King Doughnut Frozen Doughnut 2)Bahagian Makanan Laut a)fishball/fishcake/keropok lekor/keropok segera/keropok kering 3)bahagian minuman KORDIAL…a) Kordial berperisa Oren/Rose/Sarsi 4)bahagian Sos Cili n Pencicah 5)Makanan Segara a)Roti canai & Frozen b) Cha Koi c)Pau putih ….sebarang keterangan lanjut boleh berhubung dgn saya ke Email:azizah_wardina03@yahoo.com/FB:Durian tembaga satu@ sms ke 0128709468 (Bussines line) 0138407872 (Personal Line) Dg.Azizah Salwah TQ
Pada 9 Mac 2013 yang lalu, telah berkesempatan untuk menghadiri Majlis Temu Mesra Mahasiswa Terengganu anjuran Yayasan Terengganu dengan kerjasama Persatuan Mahasiswa Terengganu (PERMATA) Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) bertempat di Restoren Nelayan, Gombak. Semoga anak-anak dapat keputusan cemerlang dalam bidang masing-masing dan ikatan yang terjalin antara kita tidak putus sampai di sini sahaja.
Pada 8 Mac 2013 yang lalu telah merasmikan Kursus Kepimpinan bagi Ketua Pemuda dan Ketua Puteri dalam DUN Seberang Takir bertempat di Kuala Lumpur International Hotel. Semoga dengan kursus yang di adakan ini dapat memberi sedikit sebanyak persediaan kepada pemuda dan puteri dalam menghadapi PRU ke 13 yang akan menjelang tidak lama lagi. Turut hadir sama dalam kursus ini ialah Y.Bhg Tuan Haji Apli bin Yusof Ketua Pemuda Bahagian Kuala Nerus dan Puan Aida Azam Ketua Puteri Bahagian Kuala Nerus. Terima kasih kerana turut serta juga dalam kursus tersebut.
Pada 7 Mac 2013 yang lalu, selepas majlis di TER selesai telah berkesempatan untuk melawat Kelas Bina Modal Insan Perumahan Telaga Daing bertempat di Surau Perumahan Telaga Daing, Seberang Takir.
Pada 7 Mac 2013 juga telah merasmikan Wacana Intelektual Terengganu Negeri Anjung Ilmu bertempat di Terengganu Equesterian Resort (TER) Kuala Ibai bersama-sama seluruh guru besar dan pengetua dalam negeri Terengganu anjuran Jabatan Pelajaran Negeri Terengganu (JPNT).
Pada 7 Mac 2013 yang lalu telah menyerahkan baucer Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M) 2.0 bernilai RM 250 untuk orang bujang dalam DUN Seberang Takir bertempat di Dewan Besar, Bangunan Penyelaras UMNO DUN Seberang Takir, Telaga Daing, Seberang Takir.
The owners knew very well that this David Lim is hanging on to cari makan in Danau Kota with the help of Yew Teong Look, the MCA man.
YB please get TNB to check on the electricity meters of the common area whether they have adjusted. Why should the owners be paying maintenance charges when Danau kota Management services sdn bhd and David Lim didn’t pay the electricity and water bills.
Typical of MCA leaders at work. Making profit from the people without regards to their welfare. We will reject MCA.
How could TNB allowed such a huge debt of RM480k? The Management of TNB must take all actions to investigate why such debts allowed to be owed by this unscrupulous management?
YB please assist the owners as they have been exploited by David Lim and his political master.
All will be well only when there is no problem. When accident happened then all hells will break loose. They will have to run for cover. In the mean time, the DCA fellows better pray hard for no mishap.
Meter air untuk kesemua flat adalah dibawah kawalan David Lim. YB sila chek samada meter air telah disahkan oleh Kementerian Perdagagan dan Hal Ehwal Penggunna. Saya percaya meter air tidak disahkan.
DCA DG is a sure sweet n smooth talker .a man of talk but no action.He is gelled with those operators who kaki bodek him.Go ask his second man too..those two shud be kicked out from DCA and bring in ACA to chk their backgrounds.