Nuffnang

N45 Dr Halimah Ali

Posted by Unknown | Posted on 11:14 PTG

N45 Dr Halimah Ali


ADUN SELAT KLANG mahu pelajar tadika merasa mereka diambilberat untuk berjaya

Posted: 09 Mar 2012 06:10 AM PST

 DUN SELAT KLANG
1.3.12

Pelajar di tahap formatif years amat reseptif kepada input pelajaran.Apa sahaja samada yang positif mahupun yang negatif. Input yang baik sudah tentu akan menghasilkan insan yang baik dan produktif.Begitu juga sebaliknya. Input negatif yang masuk dan tidak terkawal akan menyebab produk insan yang liable.Insan yang boleh merugikan diri sendiri, keluarga dan masyarakat. Inilah yang mungkin disebut 'sampah' masyarakat.
 Menyedari hakikat ini, ADUN SELAT KLANG merangkap EXCO Pendidikan Selangor, YB Dr Hjh Halimah Ali telah melaburkan masanya untuk menyemai benih kasih sayang, menzahir keprihatinan beramah mesra dengan pelajar-pelajar prasekolah di sekitar DUN Selat Klang. Tidak ketinggalan insan bergelar guru yang mendampingi mereka di peringkat usia begitu muda.

Hanya diiringi pegawai dan petugas daripada pejabat ADUN Selat Klang, Dr Halimah telah berjaya bergaul mesra dengan pelapis masa depan ini. Bakal modal insan! 
Jelas kelihatan kegirangan mereka mendapat sedikit cenderahati daripada pemimpin mereka berupa 'pencilcase' itu. Pencilcase yg berlapik plastik mereka cepat-cepat buka untuk melihat apa yang berada di dalamnya.
Senyum menguntum bila terdapat pencil, pen, pemadam bahkan pembaris. Ada yang pantas masukkan balik dalam plastik dan disimpan dalam beg. YB tersenyum simpul melihat gelagat anak-anak bak kan putih ini memaparkan kualiti insan yang jujur dan hati bersih. Mungkin mereka tak sabar untuk berkongsi hadiah itu dengan ibubapa dan keluarga dirumah bisik hati YB.
 Guru-guru dan pembantu juga diraikan agar turut menumpah anak murid mereka. Jarang-jarang orang memandang jasa guru prasekolah. Bagi kebanyakan orang, guru tadika ini darjat rendah sikit. Namun pada perkiraan kerajaan Selangor, khususnya di bawah portfolio Pendidikan, JawatankuasaTetap Pendidikan yang dipengerusikan oleh YB Dr Halimah teramat penting. Sebab itu perancangan jawatankuasa ini merangkumi pengupayaan taman kanak-kanak(tadika) atau institusi prasekolah agar mahu meletak batu asas konsep pendidikan sepanjang hayat dengan mengutamakan minat dan skil menggunakan segala pancaindera serta sumber input pelbagai untuk
 mempastikan proses pengajaran dan pembelajaran di tahap optima.
Pelbagai jenis tadika dikunjungi oleh ADUN Selat Klang merangkap EXCO Kerajaan Selangor itu:tadika Kemas, tadika swasta termasuk PASTI.
PASTI AL Islah adalah PASTI terbaru di DUN SELAT KLANG di Tmana Sg Sireh.



tadika RIA



Satu lagi dasar flip flop BN

Posted: 09 Mar 2012 05:04 AM PST

Putrajaya mulls MAS-AirAsia break-up, unhappy with results

March 09, 2012
KUALA LUMPUR, March 9 — Putrajaya is reviewing the eight-month-old Malaysia Airlines-AirAsia alliance as it has failed to show any promised improvement or lift the morale of the 20,000-strong staff in the flag carrier that lost RM2.52 billion in 2011. The Malaysian Insider understands that the Najib administration is also considering taking MAS private by directing state asset manager Khazanah Nasional Berhad buy back a 20.5 per cent stake exchanged with Tune Air Sdn Bhd, the majority owner of AirAsia, for 10 per cent stake in Southeast Asia's largest budget carrier

File photo of a customer at the MAS ticketing office in KL Sentral.
"Datuk Seri Najib Razak is not happy with MAS's performance which he was told would improve after the share swap," a government source told The Malaysian Insider. He confirmed that the MAS Employees Union (Maseu) had met and urged the prime minister to unravel the deal, which will break MAS into separate long- and short-haul operations. MAS also operates the Firefly community airline and MASwings for rural air services in Sabah and Sarawak.
Khazanah and Tune Air agreed to the share swap last August, after four previous unsuccessful attempts for an alliance between MAS and AirAsia, which soared from a decade ago when Tan Sri Tony Fernandes and partners bought the two-aircraft operation and its debts for RM1.
Khazanah's CIMB Bank advised both parties in the deal, which was seen as the last attempt to save MAS despite an earlier rescue programme in 2001 planned by advisory firm BinaFikir Sdn Bhd.
Coincidentally, BinaFikir co-founder Tan Sri Azman Mokhtar is now Khazanah managing director while the other co-founder Mohammed Rashdan Yusof is in charge of MAS short-haul operations.
"The prime minister wants to see the full picture of the deal and find the best way forward for MAS especially since the union has expressed concerns," another source told The Malaysian Insider.
The MAS management, under managing director Ahmad Jauhari Yahya, has had townhall meetings with the staff, some of whom are unhappy with Rashdan's management style
"There are some valid concerns as they feel he isn't a people person and that is important in a service industry," the source said.
Another area of concern is the talk of being redeployed outside MAS to the short-haul premium airline headed by Rashdan as that would mean a loss of benefits.
MAS has slightly more than 20,000 staff although former MD Datuk Seri Idris Jala had cut it down to 17,000 when he left in 2009. Industry analysts say the flag carrier could just do with one-third of its current staff especially with cuts in routes in the past six months.
Cutting staff could improve costs but is seen as a major political liability in Selangor, where MAS has most of its operations and the state that Najib wants to win back in the next elections.
The entire airline group posted a net loss of RM1.28 billion for the fourth quarter of last year, bringing its total net loss for 2011 to RM2.52 billion. MAS, however, did see a marginal increase in group revenue, going up two per cent from the previous year to RM13.9 billion in 2011.
The airline attributed the losses to the increase in fuel price, which rose up from US$95 per barrel in 2010 to US$133 per barrel in 2011.
The bigger-than-expected losses were also due to additional provisions like redelivery of aircraft, impairment of freighters and stock obsolescence.
MAS hopes to finalise and announce a plan to raise funds and strengthen its balance sheet within the next 60 days. This is critical as the carrier's plan to deploy 23 new aircraft this year would cost some RM6 billion.

ZULKIFLI BIN NOORDIN

Posted by Unknown | Posted on 11:13 PTG

ZULKIFLI BIN NOORDIN


TEMBERANG LAGI!

Posted: 09 Mar 2012 04:08 AM PST

Salam 2 all.

Teman ucapkan tahniah kepada YAB PM, Datuk Omar Osman dan semua pihak yang terlibat atas pembatalan SBPA & penambahbaikan SSM. Dari respon d twitter & FB, teman tengok lebih 90% memberi respon positif. Tapi Anwar & para parasitus kalkatus rakus nampak gaya nak claim kredit. Konon tu usaha mereka. Nampak benar nak temberang rakyat.

Pertama, PM dah umum sejak bulan Oktober 2011 lagi semasa pembentangan Bajet 2012 bahawa semakan kenaikan dan penambaikan gaji kakitangan awam akan dibuat dalam lingkungan 7-13%. Masa tu suara pembangkang sepatah haram pun tak dengar.

Cuma dalam perlaksanaan dasar itu ada pihak cuba ambil kesempatan. Mekanisma kenaikan gaji kakitangan awam dibawah sekim Saraan Baru Perkhidmatan Awam di olah sebegitu rupa sehingga dispariti diantara kakitangan bawahan dan sektor turus terlalu jauh berbeza! Hinggakan disektor turus ada yang mendapat kenaikan hampir 100%.

Maka apabila kakitangan bawahan melalui CEUPACS membuat bantahan, PM yang prihatin dan peka dengan suara marhaen telah mengarahkan supaya SBPA dikaji semula sesuai dengan dasar kenaikan dalam lingkungan 7-13% saperti yang diumumkan PM dalam Dewan Rakyat.

Dan apa yang diumumkan PM semalam pada pertemuan dengan kakitangan awam di PICC adalah hasil pertemuan dan perbincangan secara langsung diantara PM dengan kakitangan awam.

Ini bermakna YAB PM sangat prihatin dan mengamalkan sikap terbuka bila berdepan dengan isu membabitkan rakyat. Tepat sekali slogan PM "Rakyat DiDahulukan, Pencapaian DiUtamakan'! Ia bukan sekadar retorik politik murahan, tetapi diterjemahkan dalam bentuk perlaksanaan dan realiti!

Sebaliknya apakah tindak-tanduk Anwar dan para parasitus kalkatus rakus dalam pakatan pembangkang dalam isu dengan kakitangan awam? Tak ada lain selain putar belit dan putar alam! Contohnya:

1. Pakatan BiaDAP-PKR-PAS adalah anti kakitangan awam. Pimpinan parasit jelas menegaskan bahawa jika pakatan pembangkang menjadi kerajaan (na'uzubillah), mereka berazam akan mengurangkan kakitangan awam sebanyak 50%. Maknanya jika mereka memerintah, lebih 700,000 ribu kakitangan awam akan dibuang!

Dan sekarang setelah PM berjaya memberikan faedah terbaik kepada kakitangan awam, mereka melalak konon itu perjungan mereka! Kalau dah kaki putar!

2. Kita tengok sendiri layanan kerajaan pakatan pembangkang kepada kakitangan kerajaan dibawah negeri yang mereka perintah. Tengok nasib kakitangan Kerajaan Selangor. Apabila pembayaran bonus diumumkan kerajaan pusat untuk kakitangan kerajaan Persekutuan, kerajaan Selangor turut mengumumkan bonus. Tetapi hanya untuk kakitangan GLC Selangor. Kakitangan awam Selangor langsung tak dapat bonus. Jelas kakitangan awam di Selangor di anaktirikan!

Dan hari ni Anwar dan juak-juak parasitnya melalak konon mereka hero memperjuangkan hak kakitangan awam! Hampeh!!!

3. Kita tengok bagaimana pakatan pembangkang menghina kakitangan perkhidmatan awam. Ini jelas dalam isu perlantikan Datuk Ahmad Khusrin sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor. Tengok bagaimana beliau dimalukan dan diaibkan, sehingga dibawa ke sidang tergempar di DUN Selangor mempertikaikan perlantikan sah beliau. Penghinaan itu dilakukan hanya kerana tanggapan para parasit ini bahawa Datuk Khusrin "tak dengar dan patuh kepada kehendak mereka"! Maknanya nanti kalau ditakdirkan mereka memerintah (na'uzubillah), kakitangan awam yang tidak tunduk kepada kehendak dan nafsu serakah mereka, akan menjadi mangsa kepada kerakusan politiking pembangkang ini!

Dan para parasit melalak mendakwa mereka memperjuangkan kebajikan kakitangan awam! Mike percaya ke yop?

4. Kita tengok pula bagaimana kakitangan awam Kerajaan Negeri Kedah dihina apabila Kerajaan Kedah termasuk MB diletakkan dibawah JK Pemantauan parti politik PAS. Ini secara tidak langsung meletakkan seluruh jentera kakitangan awam Kerajaan Kedah dibawah telunjuk sebuah parti politik! Maknanya seluruh jentera kakitangan awam Kedah terpaksa "tunduk na'am" kepada kehendak dan nafsu politik kepartian PAS! Tapernah berlaku dalam sejarah Kerajaan bertamadun diletakkan dibawah telunjuk nafsu sebuah parti politik!

Dan Anwar serta para parasitnya melalak menyatakan mereka menghormati kakitangan awam! Kalau ini bukan penghinaan, tak tau lah teman apa nak komen lagi!

5. Kita lihat juga bagaimana gelagat pembangkang menghina dan memperlekeh institusi kakitangan awam saperti Mahkamah, Polis DiRaja Malaysia, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, Suruhajaya Pilihan Raya, dan banyak lagi. Apa yang mereka tak kutuk kepada institusi-institusi ini. Mereka langsung tidak peduli kepada perasaan dan kegigihan serta usaha kakitangan awam di institusi-institusi ini. Sebaliknya penghinaan demi penghinaan, cacian demi cacian. kutukan demi kutukan terus dihamburkan oleh pakatan pembangkang BiaDAP-PKR-PAS terhadap institusi kakitangan awam tersebut!

Dan hari ini mereka melalak konon kerana merekalah kakitangan awam mendapat kenaikan gaji. kerana merekalah SBPA dibatalkan. Kerana merekalah SSM ditambah-baik dan dilaksanakan semula.

Teman cukup yakin IQ kakitangan awam taklah serendah para parasitus kalkatus rakus yang tahap pemikiran mereka hanya menurut secara membabi buta apa yang diperdayakan kepada mereka,. Babi buta pun tidak serendah itu IQ nya yop!

Tidak ada bahasa nak gambarkan hipokritnya para parasit ini! Tidak ada perkataan nak ceritakan putar-belit parasit ini! Iblis syaitan pun boleh menangis melihat kemungkaran kaum parasit ni yop!

ALLAH berikan otak bukan untuk buat sup yop, tapi untuk memikir. Jadi, fikir-fikirlah yop! Janganlah menghina diri dengan terus terpedaya dengan dakyah kaum yang kuat mendakyah ini yop!

Adios amigos, grasias senor!

Wallahua'lam & wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
Jumaat
10 Rabi'ul Akhir 1432
09 Mac 2012

MY VOICE FOR NATION

Posted by Unknown | Posted on 11:06 PTG

MY VOICE FOR NATION


Chief Justice Ariffin Zakaria should intervene against the harsh and excessive one-year jail sentence imposed on imam Hoslan Hussein for throwing his shoes at the Federal Court judges

Posted: 09 Mar 2012 05:09 PM PST

Dr Shafie Abu Bakar

Posted by Unknown | Posted on 11:02 PTG

Dr Shafie Abu Bakar


Kempen Kesedaran Pengguna Bukit Mewah, Kajang: Adun Bangi Rasmikan

Posted: 09 Mar 2012 03:14 PM PST

Banjir Lumpur Terbesar Di Hulu Langat; Adun Bangi Luluskan Peruntukan Membeli Jet Water Untuk Pembersihan

Posted: 09 Mar 2012 01:26 AM PST

念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang

Posted by Unknown | Posted on 9:31 PTG

念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang


Updates on 7-day online fundraising campaign for Frusis Lebi. 7天的在线筹款运动进展

Posted: 09 Mar 2012 04:19 PM PST

Updates on 7-day online fundraising campaign for Frusis Lebi.

As at 5pm, there were 53 donations banked into the designated account. Total amt collected is RM2856.

Thank you to those who have supported this campaign generously! For those yet to join us, u still hv 5 days to do so!

"国阵无赖,火箭还在!"

截至下午5点,已经有53人支持并参与这项筹款运动。我们共筹得了2856令吉!

感谢那些参与这项筹款运动的朋友,那些还没有行动的朋友,你们还有5天加入我们的行列!


相关连接  / Related Link: 请按 / Please Click Here

(More......)

Philosophy Politics Economics

Posted by Unknown | Posted on 9:23 PTG

Philosophy Politics Economics


NFCorp Buys "Apartment" in Kazakhstan

Posted: 09 Mar 2012 06:25 PM PST

It was exposed by The Malaysian Insider (TMI) that the police are investigating the fact that the directors of National Feedlot Corporation (NFCorp) has used part of the RM250 million government soft loan to purchase an "apartment" in Kazakhstan.  The apartment is said to be worth RM1.7 million.

What justification can there be now from NFCorp for such a purchase, which is understood to be an "all-cash" transaction?  Does the company even have any clue about the cattle industry in Kazakhstan, which is blessed with large tracts of the Central Asian Steppes or grasslands?  Are we planning to export beef to Kazakhstan or are we planning to buy meat from them?

If the TMI report is indeed accurate, then there was "a memorandum of understanding (MoU) was inked in June 2011 between NFCorp and the Jambyl district of Kazakhstan to raise cattle for export to Malaysia and neighbouring countries."

While there is nothing intrinsically wrong with cattle imports as a business in Malaysia, the purpose of the RM250 million government loan is clearly not intended for such purposes.  The purpose as specifically defined in the loan agreement is to establish and operate "a National Feedlot Centre to be consistent with the Government of Malaysia's policy of developing, promoting and nurturing the production of beef and beef products…"

Based on the loan agreement, NFCorp is certainly not meant to be acquiring meat from Kazakhstan, much less buying an "apartment" there.

We call on NFCorp to come clean on the Kazakhstan property purchase and confirm if the report by TMI is true.  In public interest, the following questions must be answered:

  1. Did NFCorp acquire an "apartment" in Kazakhstan?
  2. What was the full purchase price of the "apartment"?
  3. Is the property registered to NFCorp or to individual directors of NFCorp?
  4. What is the status and use of the "apartment" as of today?
  5. Did the acquisition of the property in Kazakhstan receive the endorsement of the Ministry of Finance?

If NFCorp refuses to answer the above questions, then surely Datuk Seri Najib Razak, as the Minister of Finance and the governing authority over the RM250 million soft loan must surely respond over the preposterous scandal.  Datuk Seri Najib Razak must confirm if any approval has been given to NFCorp to acquire an "apartment" in Kazakhstan, whether the Ministry of Finance endorses such an acquisition and what actions will be taken by the Ministry to protect the interest of Malaysian tax-payers, if indeed such an acquisition is deemed highly improper.

The Prime Minister has no right to talk about "transformation", "fighting corruption"  and ending "political patronage" if he does not even have the steel and ability to act tough on those who abuse power.  Malaysians are thoroughly disappointed that the NFCorp scandals have only grown in size and incredulity over the past 6 months and yet do not see an end in sight with the Government taking any decisive action.

LEE GUAN AIK for KOTA DARUL AMAN 李源益州议员

Posted by Unknown | Posted on 7:21 PTG

LEE GUAN AIK for KOTA DARUL AMAN 李源益州议员


Visiting taois temple celebration at Bee Bee Park,Alor Setar.

Posted: 09 Mar 2012 04:06 AM PST


i n t a n h i j a u

Posted by Unknown | Posted on 3:36 PTG

i n t a n h i j a u


Majlis pertunangan anak Najib dibiaya kerajaan?

Posted: 09 Mar 2012 04:24 AM PST


PETALING JAYA, 9 Mac: PKR hari ini mendakwa kerajaan telah menaja majlis pertunangan anak perempuan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang berjumlah RM409,767.00.

Pengarah strateginya, Rafizi Ramli berkata, dokumen rasmi dari sebuah hotel di Kuala Lumpur yang diperolehinya itu membuktikan bahawa segala bayaran bagi majlis tersebut dibiayai oleh Pejabat Perdana Menteri.

Rafizi berkata, ianya berupa bayaran majlis bankuet di Hotel Shangri La yang didakwa menyediakan katering untuk majlis berkenaan.

"Hari ini PKR mengemukakan bukti kukuh bahawa majlis tersebut dibiayai oleh rakyat apabila keseluruhan urusan tempahan dan pembayaran dibuat oleh Pejabat Perdana Menteri.

"Ini dokumen untuk bukti-bukti yang jelas, yang mana perbelanjaan sepenuhnya sebanyak RM409,767 ribu telah digunakan," jelasnya pada sidang media di pejabat PKR hari ini.

Perbelanjaan tersebut menurut Rafizi meliputi kos jamuan VIP seramai 36 orang sebanyak RM18,792, kos jamuan tetemu seramai 862 orang sebanyak RM309,975 dan juga kos pengendalian majlis RM81,000.

Menurut Rafizi lagi, PKR juga telah membuat semakan dan berjaya mengesahkan bahawa individu-individu di dalam dokumen tersebut adalah sahih dan bekerja di organisasi masing-masing.

"Dengan pendedahan ini PKR berpendapat sudah sampai masanya satu Suruhanjaya Diraja ditubuhkan menyiasat penyelewengan wang rakyat oleh Perdana Menteri termasuk barisan kabinetnya.

"Kita mahu Najib menjawabnya pada sidang dewan rakyat minggu depan, dari mana peruntukan itu diambil," katanya lagi.(harakahdaily)

Comments for Wee Choo Keong

Posted by Unknown | Posted on 1:27 PTG

Comments for Wee Choo Keong


Comment on MAS TRIO’s briefing “ACCURACY IS NOT GUARANTEED!” by Johan Khazanah

Posted: 08 Mar 2012 11:14 PM PST

That was bullshit accounting. This must be the work of that bloody Azman’s crony. That was what they both did under WAU. Now the crony was trying again. Even Maybank can’t stand him that’s why he was thrown out from Maybank. His master Aman of course took him back and put him as director of investment in Khazanah. within a short span of time, he now head mAS to disaster.

All decisions were cosmetic with no substance. Selling assets to show profit. Under WAU MAS sold MAS catering. YB you are right. Now this Con-sultant is trying to sell “non-core assets of MAS. He is an idiot.

Comment on AJ & Rashdan: What “COST CUTTING”? – Part 1 by Olek Skilgannon

Posted: 08 Mar 2012 11:12 PM PST

Flyguy

Please…you are trending into the realms of absurdity.

“national carrier”, “social and business obligations”, blah blah. Fine-sounding phrases, but what exactly do they mean and imply?

For example, does it mean the right to keep on incurring losses and going cap-in-hand to the government for bail-outs?

Let’s see – British Airways is the national carrier of the UK. Does the British government require BA to operate unprofitable routes?

Ditto for Australia and Qantas, Germany and Lufthansa, the Netherlands and KLM, France and Air France, Singapore and SIA – well, you get the picture, don’t you?

I ask you this question – does Malaysia have a national aviation policy? If yes, what is it? Nothing that I have seen from a succession of Transport Ministers!

Let me give you a concrete example. MAS currently flies to only 1 destination in the US – Los Angeles. Singapore Airlines, on the other hand, flies to Los Angeles, San Francisco, Houston, New York (JFK) and New York (Newark).

All of SIA’s US sectors are profitable, to the extent that it can run A380s to New York/JFK via Frankfurt.

Is this a failure of MAS or a failure of the Malaysian government that US business and leisure travellers prefer to travel to Singapore and use Changi as a transit hub to connect to other regional destinations rather than use MAS and fly to KLIA?

What it means is that MAS has already lost out on the US market and ceded it to SIA. Pure and simple.

AirAsia X made a hard-headed business decision to stop unprofitable flights to London, Paris and Mumbai and to redeploy their medium- and long-haul aircraft to profitable regional routes. Why are you faulting them for this?

If the Malaysian government keeps on micro-managing MAS and interfering in it’s business decisions, then the airline will forever be a loss-making basket case.

Comment on MAS TRIO’s briefing “ACCURACY IS NOT GUARANTEED!” by Time Traveller

Posted: 08 Mar 2012 10:04 PM PST

Yes Recalcitrant, those who want to join the Short Haul (SH) airline would have to resign from MAS. Then join under new T&C and no union. But I heard pilots from MAS who go to SH will only be on secondment basis. No need to resign from MAS. Why the different treatment? Why the double standard by the management? Are they afraid of losing the pilots? Cos they know they will have problems recruiting pilots from other countries – higher pay, work permit etc. MAS local pilots are amongst the lowest paid in the region. Etihad, Emirates and Qatar pay double and tax-free. So many double standard in MAS. New management also the same. We all have been fooled by them.

Comment on MAS TRIO’s briefing “ACCURACY IS NOT GUARANTEED!” by Anak Malaysia

Posted: 08 Mar 2012 09:11 PM PST

The “TRIO” are really idiots and the pariah TF put Rosman there to manupilate with the financial report. Have anyone of you notice that the financial report came out 1 week later than it supposed to be. WHY???? because those not so smart croonies of pariah TF, will have to make sure that the financial report shows more -ve numbers than +ve.

The livery of MAS and colours had been changed and even the direction of the logo been changed too. WHY?????? The MAS website now look so pale and sad as though that all MAS staffs are death and the Website mourning.
What happened to the RED/BLUE corporate colour of MAS??? Don’t tell me just because the Pariah TF uses RED, MAS can’t have RED in their logo. Hey, Pariah TF and his stupid croonies, listen up, by changing the colour and logo direction will not help MAS to recover and be in the RED but it will make MAS looses even more and continue to in the BLACK till God knows when.

Hey Pariah TF and croonies, don’t steal, rob and rape anymore from MAS. YB, appreciate if you could bring all these up in the Parliment.

1. How much will it cost MAS to repaint all their existing aircrafts to the new livery and logo?

2. What the story behind the change of colour/logo direction?

3. If MAS is bleeding so much, don’t you croonies think that it’s not so smart to change colour/logo direction now?

4. Which not so smart croonies idea is it to change the colour/logo direction or maybe it the Bina Tak Fikir idiots/consultants who are doing it?

Can’t wait to see all you Panamera Deadwood/Idiots get whack from YB in the Parliment.

Comment on MAS TRIO’s briefing “ACCURACY IS NOT GUARANTEED!” by Little Bird

Posted: 08 Mar 2012 08:34 PM PST

YB,

The disclaimer is a standard format for many companies’ presentations to investors and the public. You can see in most Bursa-listed companies’ documentation and circulars. It’s not for MAS only.

Be that as it may, its the CONTENT and their basis that needs to be scrutinised and no matter what, the disclaimer cannot be the all-encompassing “shield” for the management to hide behind when things don’t come out right. They still have a duty to make sure their disclosures are accurate.

Comment on MAS TRIO’s briefing “ACCURACY IS NOT GUARANTEED!” by Anonymous

Posted: 08 Mar 2012 07:26 PM PST

Dear YB
Please raise all those Q in Parliament.I think you are the only YB that really concern about MAS.We need to know the transparency of the deals and plans by MAS AirAsia and whoever involved.
Met you 2yrs ago onboard.:)
Thank you again and may you win the coming elections again.

Comment on MAS TRIO’s briefing “ACCURACY IS NOT GUARANTEED!” by Anonymous

Posted: 08 Mar 2012 07:17 PM PST

Dear Yb,,
Met you once onboard 2yrs ago.
Hope you can put all those Q in the Parliament…We know you the only MP who goes all out about MAS.thank you for that.We need your support,please do save our national carrier from those bunch.We ,the rakyat need them to be transparency about all their deals or planning.

Comment on MAS TRIO’s briefing “ACCURACY IS NOT GUARANTEED!” by weechookeong

Posted: 08 Mar 2012 07:09 PM PST

Time Traveller

Thank you so much for the valuable information. I am most grateful to you and others for all the contributions and support for my blog.

Thank you

With kindest regards

Wee choo keong.

Comment on MAS TRIO’s briefing “ACCURACY IS NOT GUARANTEED!” by Time Traveller

Posted: 08 Mar 2012 07:00 PM PST

Just to clarify your statement YB – “Why was there a desperate need to make such a sudden briefing/announcement at this particular time?”

All public listed co must make an annoucement of their financial result within 2 months from the end of each quarter. Hence, for the quarter ended 31/12/11, an announcement has to be made on or before 29/2/12. So that was why the briefing was made on that day. It’s just to meet the stock exchange requirement.

Comment on MAS TRIO’s briefing “ACCURACY IS NOT GUARANTEED!” by Anonymous

Posted: 08 Mar 2012 06:14 PM PST

Recalcitrant,

I agree with you on your statements, I would like to fiurther add to your statement on Item 2 – Stock obsolescence.

How could they declare lock, stock and barrel obsolete in 2011 when the spares will continue to be used until 2014.

In any case, by writing off the value of the aircraft spares in 2011, any proceeds from sale of these “obsolete” spares can be written back into the books as extraordinary income for the forthcoming year. There are still many B747s and B737s flying around the world and the demand for their spare parts are still high. Without actively looking for buyers for these spares, a company can get 70-80cents to the dollar easily.

I feel that this is nothing that to create the opportunity for the new management to make up for any shortfall or make them look good for the forthcoming year.

SUARA PERAK

Posted by Unknown | Posted on 11:08 PG

SUARA PERAK


Banjir Kilat Di Batu Gajah

Posted: 09 Mar 2012 08:51 AM PST

:: cina islam | 2011 ::

Posted by Unknown | Posted on 7:51 PG

:: cina islam | 2011 ::


Pelajar selatan Thai tahfiz di Malaysia

Posted: 09 Mar 2012 12:50 AM PST

16 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR - Yayasan Yayasan Kebajikan dan Pendidikan Asia Tenggara (Seaweed) berjaya melahirkan lapan pelajar Diploma Tahfiz Al-Quran di Pusat Islam Darul Quran terdiri dari kalangan masyarakat wilayah bergolak selatan Thailand.

Pengerusinya, Tan Sri Wan Abu Bakar Wan Omar berkata, pelajar ini adalah antara yang terakhir bernaung dibawah mereka selepas melahirkan hampir 100 jururawat dan pelajar jurusan kemahiran yang menerima pendidikan formal di negara ini.

Katanya, sebagai pengerusi yayasan itu, beliau amat khuatir sekiranya pelajar ini gagal untuk meneruskan kehidupan sebaik mungkin di negara mereka sebaik pulang ke kampung halaman masing-masing.

"Kerajaan Thailand hendaklah memainkan peranan sebaik mungkin agar usaha meningkatkan modal insan dan pendidikan masyarakat setempat.

"Masyarakatnya mengharapkan kerajaan terus memberikan bantuan agar mereka dapat melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi," katanya ketika menyampaikan sijil penghargaan kepada pelajar yang menamatkan pengajian selama tiga tahun.

Program berkenaan adalah kerjasama Jabatan Kemajuan Islam Malaysia melibatkan pelajar berumur antara 20 hingga 25 tahun yang berasal daripada tiga wilayah utama, iaitu Narathiwat, Pattani dan Songkhla.

Wan Abu Bakar sebelum ini adalah Ketua Pengarah Task Force 2010 (Malaysia) yang menjadi koordinator usaha kedamaian di selatan Thailand.

Task Force 2010 (Malaysia) ditubuhkan pada 20 Oktober 2007 yang diberi mandat selama tiga tahun oleh Jabatan Perkhidmatan Awam mengendalikan usaha-usaha damai di negara gajah putih itu.

Agensi di bawah Jabatan Perdana Menteri itu akhirnya ditamatkan perkhidmatannya pada 1 Januari 2010.

Mengulas mengenai Yayasan Seaweed, Wan Abu Bakar berkata, mereka juga mengadakan kerja-kerja kebajikan dan kemasyarakatan ke seluruh Asia Tenggara termasuk di Kemboja.

"Kita mengalu-alukan sumbangan korporat dan individu perseorangan dalam memastikan yayasan ini dapat memberikan bantuan kepada mereka yang benar-benar memerlukan," katanya.

Orang ramai boleh menghubungi Yayasan Seaweed di talian 03 21440607.

sinar harian/-

Jeti LKIM Tanjung Karang: “Satu Lagi Projek Gajah Putih Umno-BN”

Posted: 09 Mar 2012 12:40 AM PST

16 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

TANJONG KARANG, 9 MAC: Gara-gara obses dengan projek pembangunan yang menjanjikan pulangan lumayan untuk parti, kroni dan diri, undang-undang tidak lagi menjadi persoalan bagi pemimpin-pemimpin Barisan Nasional (BN).

Projek yang sepatutnya melalui prosedur dan kelulusan pihak tertentu sebelum kerja pembinaan dimulakan juga dipandang sebelah mata sekaligus menjadikan kemudahan yang dibina bakal menjadi satu lagi projek gajah putih BN.

Terbaru, projek pembinaan Jeti Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) di Bagan Pasir Penambang yang hampir 90 peratus siap juga tidak mendapat kelulusan mana-mana pihak termasuk kelulusan kerajaan negeri.

Menurut Penyelaras Pusat Khidmat Rakyat Dun Permatang, Mohd Yahya Mat Sahri hari ini, projek yang menelan kos lebih RM22 juta itu juga tidak memiliki pelan yang diluluskan oleh pihak Majlis Daerah.

"Sebelum sesuatu projek pembangunan dijalankan mestilah kemukakan Permohonan Kebenaran Merancang dari pihak kerajaan tempatan dan pihak berkaitan dengan mengemukakan Pelan Pendirian Bangunan dan Pelan Susunatur.

"Contohnya kelulusan Jabatan Alam sekitar, Jabatan Penilaian, Jabatan Kawalan Bangunan, Jabatan Pembangunan, Indah Water, TNB, Jabatan Mineral dan Geosains, Pejabat Tanah dan Galian, Jabatan Perancangan Pembangunan dan kesemuanya lebih kurang ada 19 pihak perlu meneliti sesuatu projek.

"Oleh kerana ia melibatkan pembinaan jeti, projek ini juga mesti dapatkan komen dan kelulusan dari jabatan maritim atau pun marin.

"Komen-komen dari jabatan-jabatan atau agensi yang saya sebutkan ini amat penting sebab ia melibatkan struktur bangunan itu sendiri supaya tidak timbul isu keselamatan atau bangunan runtuh apabila diduduki nanti.

"Jadi bila dah tak ada kelulusan pelan pembinaan, macamana pihak MDKS nak bagi sijil menduduki (CF) bila siap nanti sebab dah tentu mereka tahu tiada jaminan jeti itu selamat digunakan.

"Saya pasti Jeti itu nanti akan jadi satu lagi projek gajah putih BN sebab tak boleh dapat CF.

"Ini memang jelas, kalau tanya pada pihak majlis pun, mereka akan 'confirm' tiada kelulusan" ujar Yahya.

Sebagai indikasi tentang keraguan status projek itu, papan tanda di tapaknya tidak mempunyai nombor rujukan dan tarikh kelulusan seperti yang lazimnya terpapar pada mana-mana tapak pembinaan.

Juga meragukan, papan tanda itu tidak mencatatkan tarikh pembinaan projek tersebut.

Tindakan Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani mengeluarkan peruntukan RM22 juta terhadap projek yang tidak mendapat kelulusan RM22 juta juga menimbulkan pelbagai tanda tanya.

"Kenapa Menteri Pertanian, tergesa-gesa mengeluarkan peruntukan yang besar tanpa mahu berbincang dengan kerajaan negeri dan menunggu pemeriksaan pihak berkuasa tempatan untuk dapatkan kelulusan?

"Adakah semata-mata mahukan projek ini jalan supaya dapat habuan untuk kroni, parti dan diri sendiri sahaja, maklumlah sekarang dah dekat pilihan raya dah ni.

"Sekiranya projek ini beri manfaat kepada rakyat Selangor dan mematuhi undang-undang saya pasti pihak kerajaan negeri tentunya tidak akan menghalang," katanya lagi.

Selain itu Yahya turut mempersoalkan infrastruktur yang belum dibina meskipun proses pembinaan bangunan tersebut telah mencapai lebih 80 peratus.

Menurut beliau lagi, keadaan ini berlaku disebabkan ketiadaan pelan perancangan yang diluluskan.

Yahya turut menggesa pihak Suruhanjaya Pencegah Rasuah (SPRM), Jabatan Audit Negara dan Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan (CIDB) segera campur tangan dalam isu yang melibatkan kepentingan awam ini.

sinar harian/-

Liga Eropah: Ferguson yakin masih ada peluang

Posted: 09 Mar 2012 12:36 AM PST

16 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

PENGURUS Manchester United (MU), Sir Alex Ferguson masih yakin bahawa kelab Liga Perdana Inggeris itu masih boleh menebus kembali kekalahan pahit 2-3 semasa menentang Athletic Bilbao pada perlawanan awal pagi tadi (waktu Malaysia).

Pasukan Sepanyol itu kini mendahului tiga gol berbalas dua walaupun penyerang MU, Wayne Rooney menjaringkan gol di awal perlawanan pusingan pertama 16 pasukan terakhir Liga Eropah.

Menurut Ferguson, mereka sememangnya yakin bahawa MU akan menang perlawanan tersebut.

"Saya tersilap membuat andaian, Bilbao sebuah pasukan yang hebat dan ini merupakan satu perlawanan yang sukar untuk kelab ini," katanya lagi.

Gol pasukan lawan disumbangkan oleh Fernando Llorente Oscar De Marcos dan Iker Muniain.

Selain itu, beliau turut menyuarakan rasa tidak puas hati terhadap pengadil Jerman, Florian Meyer apabila mengambil kira gol penyerang Bilbao, De Marcos walaupun ia ofsaid.

Dalam pada itu, jurulatih Bilbao, Marcelo Bielsa menganggap kejayaan terbaru ini satu 'pujian' daripada pihak lawan kerana mampu menewaskan mereka dengan kelebihan satu gol.

Sinar Harian

Jamil Diberi Seminggu Perjelas Isu Zakat - PAS

Posted: 09 Mar 2012 12:30 AM PST

16 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

PETALING JAYA: Dewan Pemuda PAS, pada Jumaat, mendesak Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir menjawab segera persoalan berhubung dakwaan penyelewengan urus tadbir zakat oleh Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP).

Exco Dewan Pemuda Pas Malaysia, Kamaruzaman Mohamad berkata, Jamil Khir diberi masa seminggu untuk menjelaskan isu berkenaan.

Katanya, sekiranya beliau gagal berbuat demikian pihaknya akan membuat laporan terhadap pihak berkuasa.

"Kami beri tempoh seminggu, jika masih mendiamkan diri dan tidak beri jawapan yang memuaskan hati umat Islam, kami akan buat laporan polis atau kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk menyiasat perkara ini", tegasnya kepada mStar Online, Jumaat.

Kamaruzaman selaku Pengarah Pasukan Petugas Zakat Dewan Pemuda PAS berkata, desakan ini dibuat kerana Jamil Khir selaku pengerusi MAIWP dan Yayasan Taqwa enggan menjawab persoalan ditimbulkan Pemuda PAS berhubung isu kelulusan peruntukan wang zakat RM4 juta yang melebihi jumlah asal dipohon iaitu RM1 juta.

"Kita juga tidak berpuas hati dengan jawapan yang diberikan beliau dalam siri pendedahan penyelewengan wang zakat terdahulu kerana 'terlalu umum'," jelasnya.

Kamaruzaman menjelaskan, surat untuk mengadakan pertemuan dengan Jamil Khir sendiri telah dihantar bagi mendapatkan penjelasan terperinci berhubung isu-isu zakat yang timbul tetapi gagal mencapai kesepakatan oleh kedua-dua pihak.

"Beliau sebagai orang yang bertanggungjawab terhadap dua pertubuhan ini dan kita minta beliau sendirilah yang jawab dan beri penjelasan.

"Kita minta penjelasan kenapa peruntukan yang diluluskan lebih dari yang dipohon? Ke mana pula wang RM4 juta itu dibelanjakan? Dan sila dedahkan segera audit dalaman Yayasan Taqwa segera", tegas beliau.

Ketua Pemuda PAS Wilayah Persekutuan ini berkata, pihaknya mempunyai dua dokumen berkaitan transaksi wang zakat ke yayasan tersebut iaitu surat permohonan dan surat kelulusan yang telah didedahkan pada sidang media, Jumaat.

Dokumen tersebut menjelaskan berlakunya permohonan yang diluluskan oleh Jawatankuasa Baitulmal terhadap permohonan Yayasan Taqwa Wilayah Persekutuan melalui Pengurus Besar Yayasan Taqwa Ahmad Ayob Ibrahim dengan pertambahan kepada RM4 juta daripada RM1 juta yang dipohon.

"Pada kami, transaksi seperti ini mengandungi 'conflict of interest' dan perlanggaran kepada konsep urus tadbir yang baik.

"Orang yang sama luluskan...orang yang sama guna (duit)," katanya.

Selain itu, pihaknya turut mendesak agar Yayasan Taqwa ditutup dan fungsinya dikembalikan semula kepada Baitulmal yang berperanan selaku pengurus dan juga pengagih kepada wang zakat.

"Tidak perlu ada Yayasan Taqwa kerana sudah ada Baitulmal.

"Sampai RM2 juta diperlukan untuk biaya kos pengurusan Yayasan Taqwa ini. Kita andaikan kalau dipecahkan kepada aRM5 ribu untuk diagihkan, hampir 400 orang akan dapat manfaat dari jumlah RM2 juta ini," katanya.

mstar/-

SBPA: Mulut didahulukan, flip-flop diutamakan

Posted: 09 Mar 2012 12:27 AM PST

16 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 9 Mac: Pembatalan Sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) menonjolkan sekali lagi kegagalan transformasi yang diwar-warkan Datuk Seri Najib Razak sebagai Perdana Menteri dan akhirnya terpaksa berbalik kepada sistem lama.

Menurut Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dalam satu kenyataan hari ini, isu SPBA diwujudkan secara gopoh-gapah sebagai reaksi segera PM kepada janji Pakatan Rakyat (PR) dalam Buku Jingga.

Bahkan, kata Tuan Ibrahim pemerhatian umum yang dilakukan terhadap banyak perkara yang dikatakan transformasi kerajaan hanyalah berkisar di sekitar Buku Jingga PR.

"Isu penyenaraian Felda pula mengambilkira janji PR untuk memastikan hak peneroka terpelihara di semua ladang Felda. Dan lainnya, hanyalah gambaran sebenar sikap menggelabah PM dalam menghadapi janji Buku Jingga," tambah beliau.

Banyak 'transformasi' yang dilakukan kerajaan pimpinan Najib, tambah Pesuruhjaya PAS Pahang itu bukanlah penyelesaian kepada masalah sebenar yang dihadapi rakyat.

"Lihat sahaja apa yang berlaku terhadap penyenaraian Felda Global Ventures Holdings, sebuah syarikat yang tiada aset selain hutang diberi amanah untuk mengambil aset Felda Plantation, Koperasi Permodalan Felda dan lain sebagai modal penyenaraian. Kini ia berhadapan dengan pelbagai bantahan peneroka Felda dan kakitangan Felda yang tidak bersetuju," bidas beliau.

Demikian juga isu kegagalan kerajaan mengawal harga barangan pengguna, katanya, di mana akhirnya kerajaan sekadar mampu mewujudkan kedai- kedai 1Malaysia yang disubsidikan duit berjuta ringgit untuk menjual barang pada harga yang diwar-warkan lebih rendah.

"Sedangkan tugas kerajaan bukan mewujudkan kedai murah. Bayangkan pekedai lain terpaksa bersaing dengan kedai kerajaan, dan ini sangat tidak adil bagi peniaga dan rakyat yang jauh dari kedai 1 Malaysia, yang terpaksa membeli dengan harga yang lebih mahal.

"Ini juga membuktikan kegagalan Najib dan kerajaan sekali lagi menggunakan cara yang tidak munasabah untuk mengawal harga barangan kepada pengguna," kata beliau.

Isu SPBA, hujahnya adalah berkait-rapat dengan janji PR kepada kakitangan awam dan skim gaji minimum yang dijanjikan dalam belanjawan alternatif 2012 PR.

Dalam flip-flop terbaru Najib ini, katanya ia adalah jelas akibat daripada sikap gopoh-gapah pentadbiran Najib tanpa perancangan teliti, kajian mendalam dan sikap mengenepikan pandangan kesatuan sekerja dan badan berkaitan.

Oleh kerana sikap gopoh-gapah, katanya, akhirnya rakyat mendapati apa yang dicadang oleh PM berhadapan dengan pelbagai masalah sehingga terpaksa disemak, ditarik balik dan dibatalkan.

"Akhirnya, kerajaan berhadapan bantahan umum kakitangan sehingga terpaksa menarik balik, dan kembali kepada sistem lama. Inilah transformasi 1Malaysia Najib – 'Mulut didahulukan, Flip-Flop diutamakan,' kata beliau dengan nada sinis.

Harakah Daily

MAIWP: Mengapa mohon RM1 juta, dapat RM4 juta?

Posted: 09 Mar 2012 12:24 AM PST

16 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 9 Mac: Dewan Pemuda PAS Pusat (DPPP) hari ini mendedahkan sejumlah RM4 juta wang Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) diberikan kepada Yayasan Taqwa Wilayah Persekutuan, berbanding RM1 juta yang dipohon yayasan tersebut.

Ketua DPPP Wilayah Persekutuan, Kamaruzaman Mohamad (gambar), mendedahkan pada 17 Sept 2010, pihak Yayasan Taqwa telah memohon peruntukan tambahan sebanyak RM1 juta bagi menampung sebahagian kos operasi dan aktiviti yayasan terbabit.

"Permohonan sejumlah wang itu bagi menampung sebahagian kos operasi dan program yayasan tersebut dari bulan September sehingga Disember 2010, bagaimanapun pada 13 Okt 2010, Mesyuarat Jawatankuasa Baitulmal telah meluluskan sebanyak RM4 juta," dedah beliau ketika sidang media, di Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut, hari ini.

Kamaruzaman yang juga Pengerusi Task Force Zakat DPPP mempersoalkan mengapa wang yang diperuntukkan jumlahnya lebih besar berbanding yang dipohon yayasan tersebut.

"Kenapa yang dipohon RM1 juta, tetapi diberikan RM4 juta? Ke mana wang itu dibelanjakan? Kita mahu Yayasan Taqwa segera mendedahkan audit dalaman yayasan tersebut berhubung pendedahan ini," tegas beliau.

Tambah beliau, bagi menjaga kepentingan pembayar zakat dan kemaslahatan masyarakat, persoalan yang dibangkit DMPP ini perlu dijawab segera pihak terbabit iaitu Datuk Seri Jamil Khir Baharom sendiri.

Katanya, pihaknya tidak teragak-agak untuk membuat laporan polis dan laporan ke Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sekiranya pihak yang terlibat tidak memberikan penjelasan yang memuaskan.

"Kita memberi tempoh seminggu bermula hari ini untuk mereka jawab. Jika tidak, kita akan membuat laporan polis dan ke SPRM," tegas beliau yang mengakui mempunyai beberapa bukti lain mengenai penyelewengan MAIWP.

Dalam pada itu, Kamaruzzaman turut menuntut agar yayasan itu ditutup bagi memastikan tidak berlakunya pembaziran kos yang tinggi, dan dalam masa sama menyerap kakitangan yayasan tersebut ke MAIWP bagi menjamin kebajikan mereka.

"Pandangan kami, tidak perlu Yayasan Taqwa diwujudkan kerana peranannya sama dengan Baitulmal. Kenapa perlu ditubuhkan dua badan yang berbeza untuk satu tugas yang sama? Adalah lebih baik kos pengurusan yang tinggi dapat diberikan kepada asnaf yang lebih memerlukan," tegas beliau lagi.

Harakah Daily

SBPA: Transformasi 1Malaysia Najib gagal

Posted: 09 Mar 2012 12:19 AM PST

16 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

Pembatalan Sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) menonjolkan sekali lagi kegagalan transformasi yang diwar-warkan Datuk Seri Najib Razak sebagai Perdana Menteri dan akhirnya terpaksa berbalik kepada sistem lama.

Isu SPBA diwujudkan secara gopoh-gapah sebagai reaksi segera PM kepada janji Pakatan Rakyat (PR) dalam Buku Jingga. Bahkan pemerhatian umum yang dilakukan terhadap banyak perkara yang dikatakan transformasi kerajaan hanyalah berkisar di sekitar Buku Jingga PR.

Lihat sahaja apa yang berlaku terhadap penyenaraian Felda Global Ventures Holdings, sebuah syarikat yang tiada aset selain hutang diberi amanah untuk mengambil aset Felda Plantation, Koperasi Permodalan Felda dan lain sebagai modal penyenaraian. Kini ia berhadapan dengan pelbagai bantahan peneroka Felda dan kakitangan Felda yang tidak bersetuju.

Demikian juga isu kegagalan kerajaan mengawal harga barangan pengguna, yang akhirnya kerajaan sekadar mampu mewujudkan kedai- kedai 1Malaysia yang disubsidikan duit berjuta ringgit untuk menjual barang pada harga yang diwar-warkan lebih rendah.

Sedangkan tugas kerajaan bukan mewujudkan kedai murah. Bayangkan pekedai lain terpaksa bersaing dengan kedai kerajaan, dan ini sangat tidak adil bagi peniaga dan rakyat yang jauh dari kedai 1 Malaysia, yang terpaksa membeli dengan harga yang lebih mahal. Ini juga membuktikan kegagalan Najib dan kerajaan sekali lagi menggunakan cara yang tidak munasabah untuk mengawal harga barangan kepada pengguna.

Isu SPBA berkait-rapat dengan janji PR kepada kakitangan awam dan skim gaji minimum yang dijanjikan dalam belanjawan alternatif 2012 PR. Isu penyenaraian Felda pula mengambilkira janji PR untuk memastikan hak peneroka terpelihara di semua ladang Felda. Dan lainnya, hanyalah gambaran sebenar sikap menggelabah PM dalam menghadapi janji Buku Jingga.

Dalam flip-flop terbaru ini, jelas ia adalah akibat daripada sikap gopoh-gapah pentadbiran Najib tanpa perancangan teliti, kajian mendalam dan sikap mengenepikan pandangan kesatuan sekerja dan badan berkaitan. Akhirnya, kerajaan berhadapan bantahan umum kakitangan sehingga terpaksa menarik balik, dan kembali kepada sistem lama.

Oleh kerana sikap gopoh-gapah inilah rakyat dapati apa yang dicadang oleh PM berhadapan dengan pelbagai masalah sehingga terpaksa disemak, ditarik balik dan dibatalkan. Inilah transformasi 1Malaysia Najib – "Mulut didahulukan, Flip-Flop diutamakan."
Tuan Ibrahim Tuan Man
Ketua Penerangan PAS Pusat
9 Mac 2012

Harakah Daily

SBPA: Bagaimana status Kumpulan Premier?

Posted: 09 Mar 2012 12:17 AM PST

16 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 9 Mac: PAS menuntut penjelasan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berhubung status terkini kakitangan Kumpulan Premier setelah Skim Saraan Baru Penjawat Awam (SBPA) diumum mansuh semalam.

Ini kerana, kumpulan tersebut difahamkan telah diwajibkan bersara pada 31 Disember tahun lalu dan diserap sebagai kakitangan berstatus kontrak di bawah SBPA sejak Januari lalu.

"Sekarang SBPA dah diumum mansuh, jadi saya nak tanya apa status mereka (kumpulan premier) sekarang ini.

"Mereka sudah tandatangan surat pertukaran kepada jawatan kontrak, dan sudah dibayar gaji lebih tinggi mengikut SBPA malah ada yang sudah dapat ganjaran pesara sehingga mencecah RM500,000. Adakah mereka kena bayar balik atau bagaimana," soal Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar menuntut penjelasan kerajaan.

Beliau mengulas pengumuman Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak hari ini bahawa Skim Saraan Baru Penjawat Awam (SBPA) dimansuhkan dan Skim Saraan Malaysia (SSM) dikembalikan dengan penambahbaikan.

Selain itu Najib turut mengumumkan pelarasan gaji SSM dengan kenaikan 13 peratus bagi kumpulan pengurusan, profesional dan pelaksana dari gred 1 hingga 54.

Untuk gred utama kumpulan JUSA C, B dan A pula menerima kenaikan 9 peratus.

Turus 3 dan 2 menerima kenaikan sebanyak 8 peratus manakala turus 1 pula 7 peratus.

Mengulas lanjut, Mahfuz berkata, beliau khuatir tindakan pembatalan SBPA yang diumum Najib semalam mempunyai kesan perundangan terhadap kumpulan premier ini yang boleh mengambil tindakan mahkamah terhadap kerajaan.

Turut dipersoalkan, sekiranya kumpulan ini ditukar semula kepada status asal sebelum ini, adakah gaji mereka akan dibayar sama seperti sekarang atau lebih rendah seperti asalnya.

Jumlah sudah dibelanja

Mahfuz yang juga ahli parlimen Pokok Sena turut memohon penjelasan Najib berhubung jumlah wang yang telah dihabiskan untuk tujuan perlaksanaan SBPA sejak ianya dicadangkan tahun lalu.

Menurut Mahfuz, rakyat harus tahu berpa jumlah yang telah dibazirkan kerajaan untuk satu skim yang tidak dibincang dengan teliti dan akhirnya diumum mansuh itu.

"Berapa jumlah duit yang sudah dihabiskan untuk tujuan ini? Saya hairan kenapa perdana menteri boleh bersetuju dengan cadangan JPA ini.

"Pada saya perdana menteri sudah hilang kelayakan. Selepas PRU saya rasa banyak lagi benda celaru macam ni akan diperkenalkan," katanya.

Harakah Daily

Muslimat usahaRM800 sebulan bantu imam Hoslan

Posted: 09 Mar 2012 12:13 AM PST

16 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 9 Mac: Selain Pemuda PAS, Dewan Muslimat PAS juga akan membantu keluarga imam Hoslan Hussin yang dihukum penjara setahun atas kesalahan menghina mahkamah berikutan tindakannya melemparkan selipar ke arah panel hakim.

Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat Siti Zailah Mohd Yussuf berkata, dewan itu akan cuba memberikan sumbangan tetap sebayak RM800 sebulan kepada keluarga Hoslan.

"Kita insyaAllah akan beri sumbangan tetap sebanyak RM800 sebulan kepada keluarganya.

"Kita harap sumbangan ini dapat meringankan beban keluarganya khususnya untuk keperluan isteri dan anak-anaknya," katanya yang juga ahli parlimen Rantau Panjang kepada Harakahdaily.

Beliau juga menyeru pihak yang perihatin agar bersama dewan muslimat untuk bersama-sama menghulurkan bantuan kepada keluarga Hoslan sehingga imam itu dibebaskan .

Semalam, Mahkamah Persekutuan menjatuhkan hukuman penjara setahun ke atas Hoslan.

Biarpun menyesal atas keterlanjuran itu, Hakim Besar Malaya, Tan Sri Zulkefli Ahmad Makinuddin ketika menyampaikan hukuman berkata, penjara setahun adalah hukuman setimpal ke atas Hoslan.

Sementara itu, Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Pusat, Riduan Mohd Nor berkata, dewan itu mensasarkan RM20,000 kutipan derma bagi membantu keluarga Hoslan.

Sumbangan itu katanya akan dibuat berterusan sehingga Hoslan dikeluarkan daripada penjara.

"Kita beri bantuan ini bukan kerana dia imam tetapi atas dasar kemanusiaan.

"Bantuan ini bagi menjaga kebajikan anak-anaknya. Dia mempunyai anak-anak yang ramai, masih kecil dan bersekolah," katanya dipetik Malaysiakini.

Riduan turut menyeru kepada semua Pemuda PAS agar dapat bersama membantu keluarga Hoslan bagi meringankan beban isterinya.

Harakah Daily

Bas usang jadi ‘rumah’ dua beradik malang

Posted: 09 Mar 2012 12:10 AM PST

16 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

SPLENDORA, Texas — Kisah dua adik-beradik yang tinggal dalam sebuah bas usang berhampiran Houston sejak beberapa bulan lalu akhirnya terbongkar selepas seorang posmen melaporkan mengenai kes mereka kepada pihak berwajib.

Seorang kanak-kanak berusia lima tahun dan kakaknya, 11, mula hidup merempat selepas ibu bapa mereka, Mark Pendekkan dan isteri, Sherrie dipenjarakan setelah disabitkan menggelapkan wang daripada seorang mangsa Taufan Ike tahun 2008.

Sherrie ditangkap pada Disember 2010, diikuti Pendekkan pada Mac 2011.

Ejen kebajikan kana-kanak, Vanessa Picazo berkata, ketika ditemui, kanak-kanak itu berada dalam keadaan tidak terurus dan rambut mereka juga kusut."Sebaik diselamatkan, kedua beradik ini ditempatkan di rumah keluarga angkat sementara pihak berkuasa menyiasat kes itu.

"Sebelum ini, mereka juga dilaporkan tinggal dalam sebuah kereta buruk yang diletakkan di sebuah lorong bersama ibu bapa mereka sebelum dipenjarakan," katanya.

Menurut Picazo, ketika siasatan dijalankan, Pendekkan mendakwa, dia tidak pernah berniat menjadikan bas itu sebagai rumah kekal mereka kerana keluarganya telah merancang membina sebuah rumah di tapak tetapi masih terbengkalai.Pendekkan turut mendakwa 'rumah' itu biasanya bersih.

"Jika saya atau isteri saya berada di sana, sudah tentu ia tidak akan berada dalam keadaan itu, saya memberi jaminan," katanya.

Sementara itu, peguam yang mewakili ibu kanak-kanak itu, Randal McCann berkata, sejak ibu bapa kanak-kanak dipenjarakan setahun lalu, mak cik mereka, Louisiana diamanahkan menjaga mereka tetapi gagal berbuat demikian, malahan mereka juga tidak didaftarkan di sekolah.

"Mak cik mereka yang sepatutnya dipertanggungjawabkan atas apa yang berlaku ke atas kanak-kanak malang itu.

"Saya benar-benar terkejut membaca laporan akhbar pagi ini tentang kisah mereka dan saya tidak pasti sama ada mak cik mereka ada melawat mereka atau tidak," kata McCann ketika merujuk kepada laporan Houston Chronicle.

McCann turut mendakwa, mak cik kanak-kanak itu sering menghubunginya tetapi untuk membincangkan kes jenayah adiknya dan bukannya mengenai anak-anak saudaranya. - AP

Sinar Harian

PKFZ: Liong Sik diarah bela diri

Posted: 09 Mar 2012 12:08 AM PST

16 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR - Mahkamah Tinggi hari ini memerintahkan bekas Menteri Pengangkutan, Tun Dr Ling Liong Sik membela diri atas tuduhan menipu kerajaan berhubung projek Zon Bebas Pelabuhan Klang satu dekad yang lalu.

Pada 29 Julai 2010, Liong Sik mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen Putrajaya atas tuduhan menipu kerajaan agar memberi persetujuan pembelian tanah di Pulau Indah Pelabuhan Klang bagi pembinaan projek Mega Distribution Hub yang kini dikenali PKFZ.

Hakim Datuk Ahmadi Asnawi membuat keputusan itu selepas mendapati pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes prima facie terhadap bekas Presiden MCA itu di akhir kes pendakwaan.

Liong Sik, 69, yang menjadi Menteri Pengangkutan selama 17 tahun sejak 1986, didakwa menipu kerajaan Malaysia apabila tidak mendedahkan kepada jemaah menteri fakta berkaitan kadar faedah sebanyak 7.5 peratus setahun adalah tambahan kepada harga pembelian tanah pajakan negeri 7324 Lot 67894 yang berasaskan RM25 sekaki persegi iaitu RM1,088,456,000 sedangkan dia tahu Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta (JPPH), dalam menentukan nilai kadar RM25 sekaki persegi (skp), telah mengambil kira kadar kupon/faedah.

Beliau juga didakwa atas dua pertuduhan pilihan (pindaan) iaitu menipu dan sengaja tidak mendedahkan kepada jemaah menteri fakta berkaitan kadar faedah sebanyak 7.5 peratus setahun adalah kadar faedah tambahan kepada harga pembelian tanah pajakan 7324 Lot 67894 berasaskan RM25 skp iaitu RM1,088,456,000.

Liong Sik, yang diwakili peguam Wong Khian Keong, didakwa melakukan semua kesalahan itu di tingkat 4, pejabat Perdana Menteri, Bangunan Perdana Putra, Putrajaya antara 25 September dan 6 November 2002.

Bagi pertuduhan pertama, beliau didakwa mengikut Seksyen 418 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum tujuh tahun dengan denda atau kedua-duanya manakala bagi dua pertuduhan pilihan (pindaan), dia didakwa mengikut Seksyen 417 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara lima tahun atau dengan denda atau kedua-duanya.

Beliau dibicarakan selama tiga bulan bermula 1 Ogos tahun lepas.

Pihak pendakwaan yang diketuai Timbalan Pendakwa Raya Datuk Tun Abdul Majid Tun Hamzah telah memanggil seramai 25 orang saksi termasuk menteri kabinet dan pegawai kanan Kementerian Pengangkutan dan JPPH.

Sinar Harian

1Care tak bertapak atas realiti sosioekonomi

Posted: 09 Mar 2012 12:00 AM PST

16 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

ULASAN Penjagaan kesihatan merupakan hak asasi setiap rakyat Malaysia tanpa mengira usia, etnik atau status sosial. Sebagai sebuah negara yang berdaulat, hak rakyat mengakses perkhidmatan kesihatan yang bersistem lengkap haruslah sentiasa terjamin.

Sekali pandang, konsep 1Care yang bertujuan memperbaiki sistem perkhidmatan kesihatan awam demi kebajikan dan manfaat rakyat memang menggalakkan memandangkan sistem perkhidmatan kesihatan awam memainkan peranan yang amat mustahak dalam kehidupan semua lapisan masyarakat.

Namun, suara bantahan terhadap retorik skim 1Care yang kian berkobar-kobar di kalangan masyarakat bukannya tanpa alasan yang munasabah.

Malahan, isu yang dibangkitkan berkenaan dengan cadangan skim 1Care turut mendedahkan kelemahan dan ketidaksempurnaan sistem penyampaian dan pembiayaan perkhidmatan kesihatan sedia ada di Malaysia.

Sebagai langkah pertama, Kajian Politik untuk Perubahan (KPRU) menyokong cadangan pelbagai pihak bahawa meningkatkan peruntukan dana kerajaan dalam sektor perkhidmatan kesihatan merupakan penyelesaian yang lebih praktikal.

Peruntukan terhad, tadbir urus kerajaan lemah

Menurut laporan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), kadar peruntukan dana kerajaan Malaysia untuk sektor penjagaan kesihatan masih rendah berbanding dengan negara-negara lain.

Hanya 2.2 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) yang diperuntukkan untuk sektor penjagaan kesihatan dan jumlah peratusan ini hanya mencakupi 7.1 peratus daripada jumlah perbelanjaan kerajaan.

Peratusan ini adalah jauh lebih rendah daripada cadangan WHO dan purata sedunia.

Sebagai rujukan kepada model perkhidmatan kesihatan di luar negara seperti NHS, rakyat British tidak perlu membayar cukai tambahan untuk membiayai perbelanjaan perkhidmatan kesihatan yang ditawarkan kerana cukai yang sedia dibayar adalah dikendali secara berasingan di bawah dua sistem, iaitu cukai pendapatan dan Insurans Kebangsaan (National Insurance).

Cukai tersebut kemudiannya disalurkan bagi pembiayaan perkhidmatan kesihatan yang dikendali NHS Trust. Pada dasarnya, rakyat British dapat dimanfaatkan dengan menerima perkhidmatan percuma dalam bidang amalan am, kecemasan, penjagaan jangka panjang, dan pergigian.

Dalam sistem tersebut, pesakit turut diberi hak pemilihan dari segi doktor, penjagaan, dan tempat rawatan. Namun, pakej lengkap tidak ditawarkan dalam 1Care yang dicadangkan Kementerian Kesihatan.

Tambahan pula, dasar-dasar yang dilaksanakan oleh Kementerian Kesihatan seperti memperkenalkan dispensari swasta dan menyediakan "sayap swasta" (private wing) di sesetengah hospital kerajaan, mempromosikan pelancongan kesihatan di hospital swasta dan sebagainya telah menghakis daya tahan sektor awam secara beransur-ansur.

Sebagai akibatnya, peranan yang dimainkan oleh sektor awam dalam penjagaan kesihatan semakin hari semakin terhakis dan diganti oleh sektor swasta, malah beban masyarakat semakin memberatkan.

Jurang perbelanjaan perkhidmatan kesihatan antara sektor awam dan swasta jelasnya bukan menunjukkan bahawa masyarakat adalah berupaya membiayai kos kesihatan tanpa bergantung kepada dana kerajaan dan perkhidmatan awam.

Sebaliknya, seperti yang dinyatakan di atas, percanggahan dari segi kualiti servis dan kelengkapan infrastruktur dalam sektor awam dan swasta masing-masing telah menyebabkan pesakit terpaksa mendapatkan rawatan di hospital atau klinik swasta supaya rawatan yang diterima terjamin kualiti dan kesannya.

Apa yang harus ditegaskan di sini ialah perkembangan sektor swasta dalam bidang kesihatan patutlah dihargai dan dikekalkan manakala kelemahan dalam perkhidmatan kesihatan yang ditawarkan oleh sektor awam hendaklah ditangani dan dinaiktarafkan.

Namun, keazaman pihak kerajaan dalam menambahbaik sistem perkhidmatan kesihatan awam dan mengekalkan sumbangan sektor swasta tidak terserlah dalam kertas konsep "1Care untuk 1Malaysia".

Sebaliknya, sistem pengendalian perkhidmatan kesihatan awam yang dinyatakan adalah melalui penggabungan hospital awam dan hospital swasta supaya perbezaan dari segi kelengkapan infrakstruktur dan amalan klinikal dapat mencapai tahap keseimbangan.

Isu seperti penghijrahan kepakaran (brain drain) turut dipercayai dapat diatasi melalui integrasi sektor awam dan swasta. Namun begitu, seperti yang didakwa oleh Dr Ng Swee Choon, integrasi ini seakan-akan menghapuskan daya persaingan bersama yang sebenarnya dapat mempertingkatkan prestasi perkhidmatan kesihatan.

Tambahan pula, integrasi yang disyorkan bukan sahaja akan menyekat perkembangan industri penjagaan kesihatan swasta, malah piawai penyeragaman kualiti juga tidak dapat dicapai.

Dari sisi pandangan ini, cadangan skim 1Care yang dikemukakan akan membazirkan usaha kegigihan pelbagai pihak tanpa mencapai objektif bagi mempertingkat perkhidmatan kesihatan.

Rumusan

Pada hakikatnya, kebanyakan projek yang dikendalikan oleh pihak kerajaan adalah berakhir dalam kekesalan disebabkan kelemahan dari segi kecekapan dan ketelusan dalam tadbir urus.

Telah pun wujudnya begitu banyak usaha penstrukturan sebelum ini yang dilaksanakan bagi memperbaiki sistem kesihatan tetapi malangnya ketiadaan proses yang cekap dan telus telah menyebabkan timbulnya masalah yang lebih serius.

Akibatnya, wang terbazir dengan sia-sia manakala kebajikan dan kebaikan rakyat pula tidak terjamin. Sekiranya skim 1Care dilaksanakan, berkemungkinan besar sistem perkhidmatan kesihatan kini akan dilanda kerugian yang lebih besar.

Oleh demikian, KPRU menyaran pihak berkaitan mengkaji semula sistem pembiayaan dan peruntukan perkhidmatan kesihatan semasa di Malaysia dan mempertingkatkan perbelanjaan kerajaan dalam sektor tersebut.

Di samping itu, sebuah suruhanjaya kesihatan yang dikendali secara awam di bawah kawalan masyarakat boleh ditubuhkan bagi memastikan pengendalian yang telus dan efektif.

Dengan memastikan tiada ketirisan, peningkatan peruntukan wang dipercayai dapat menyelesaikan masalah seperti kekurangan infrasktruktur yang lengkap atau kakitangan perubatan yang profesional bagi memenuhi keperluan dan permintaan masyarakat.

Apa yang asas sekali adalah memastikan kecekapan dan ketelusan dalam segala sistem pelaksanaan dan pengendalian supaya hak rakyat yang terasas sentiasa terpelihara.
Kajian Politik untuk Perubahan (KPRU) merupakan pusat kajian baru yang kritikal. KPRU ditubuhkan pasca 8 Mac 2008 dengan tujuan membawa idea perubahan kepada rakyat Malaysia melalui kajian dan sesi dialog.

Tulisan ini merupakan petikan daripada kajian KPRU berjudul "Kertas konsep 1Care tidak bertapak atas realiti sosioekonomi masyarakat Malaysia" dan tidak melambangkan pendirian rasmi Malaysiakini.

malaysiakini/-

Bumbung rosak tunggu mangsa

Posted: 08 Mar 2012 11:10 PM PST

16 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

KUANTAN – Keadaan bumbung salah satu bangunan sebuah sekolah kebangsaan di sini yang hampir tercabut menjadikan ibu bapa tidak senang duduk selepas menghantar anak-anak ke sekolah.

Lebih membimbangkan, bahagian bawah bumbung yang rosak itu menjadi tempat permainan pelajar-pelajar ketika waktu rehat atau waktu pulang sekolah.

Seorang penjaga, Abdul Majid Ahmad, 63, berkata, dia yang setiap menghantar dan mengambil cucunya, Noor Aina Shafiqah Mohamad Shukri, 9, di sekolah berkenaan tidak mahu ada murid yang tercedera akibat kecuaian orang lain.

"Saya bimbang jika dibiarkan, satu hari nanti ada yang tercedera kerana saya lihat semakin hari bumbung itu sudah semakin jatuh," katanya kepada Sinar Harian.

Katanya, kawasan bahagian bawah bumbung itu juga tidak diletakkan tanda amaran supaya pelajar tidak menghampiri tempat itu.

Abdul Majid berkata, sebelum ini, ibu bapa pernah membuat aduan berkaitan masalah itu ketika mesyuarat Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG).

Pun begitu katanya, sehingga kini masih tiada tindakan yang diambil oleh pihak bertanggungjawab.

"Saya kesal, kerana hingga kini keadaan bumbung masih tidak dibaiki sedangkan aduan sudah dibuat tahun lepas.

"Takkanlah mahu tunggu sampai ada yang cedera baru nak ambil tindakan. Masa itu, semuanya sudah terlambat," katanya.

Selain itu katanya, pelajar sekolah berkenaan turut berdepan dengan bahaya kerana longkang di hadapan sekolah yang tidak mempunyai pengadang.

"Saya minta pihak bertanggungjawab supaya lebih peka dengan keselamatan pelajar sekolah supaya ibu bapa rasa senang hati bila hantar anak ke sekolah," katanya.

Sementara itu, Pengarah Jabatan Pelajaran Negeri Pahang, Yahya Zainal Abidin berkata, pihaknya sudah menyemak senarai nama sekolah yang memerlukan penambahbaikan bangunan sekolah dan mengakui menerima aduan berkaitan sekolah SK Pandan.

"Kita akan menjalankan kerja-kerja membaiki bangunan sekolah secara berperingkat-peringkat.

"Insya-Allah, masalah di sekolah ini akan selesai setelah tamat cuti persekolahan ini kerana kita akan membaiki kerosakan tersebut sepanjang tempoh penutupan sekolah," katanya ketika dihubungi semalam.

Sinar Harian

Syukuri nikmat Allah, tanda iman

Posted: 08 Mar 2012 11:09 PM PST

16 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

Bersyukur terhadap kurniaan ALLAH SWT tidak hanya terbatas pada ucapan syukur mahupun kenduri kesyukuran yang pengisiannya bacaan zikir dan bersedekah makanan. Malah bukan sekadar ucapan syukur apabila mendengar berita gembira atau terlepas daripada musibah. Lihat bagaimana idola utama umat Islam iaitu Rasulullah SAW yang sentiasa menunjukkan rasa kesyukuran.

Imam Bukhari dan Muslim meriwayatkan bahawa Baginda bangun solat malam hingga kedua kaki baginda bengkak. Lalu isteri baginda iaitu Aisyah r.a bertanya, "Mengapa anda melakukan ini, padahal ALLAH telah mengampuni dosa anda yang dahulu mahupun yang akan datang?" Baginda SAW menjawab, "Tidak bolehkahkah jika aku menjadi hamba yang bersyukur?" (Al-Bukhari, no. 4837 dan Muslim, no. 2820).

Golongan rasul dan nabi sentiasa dalam pemeliharaan ALLAH SWT daripada segi tingkah-laku agar menjadi teladan bagi umatnya. Mereka ada insan yang paling banyak bersyukur, paling tinggi amal kebajikannya. Sifat sentiasa bersyukur terhadap nikmat yang ALLAH limpahkan adalah antara sikap terpuji yang menonjol kalangan rasul dan nabi.

ALLAH SWT memuji Nabi Nuh as. dengan firman-Nya yang bermaksud, "Sesungguhnya dia adalah hamba (Allah) yang banyak bersyukur." (Surah Al-Isra' : 3)

Alangkah sombongnya golongan yang merungut akan nikmat ALLAH. Rasa tidak puas hati apabila mengalami perubahan cuaca seperti sejuk, panas, angin kencang atau hujan; mendapati makanan tidak sesuai dengan selera; pakaian tidak cocok dengan pilihan hati; gaji kecil, rumah sempit atau kereta lama.

Walaupun pun cuaca berubah-ubah, cuaca itu ialah nikmat. Makanan, pakaian, rumah, gaji dan kenderaan ialah nikmat. Setiap satu berbeza dari segi paras atau ukuran relatif.


Ujian ALLAH

Sesungguhnya itu semua ujian dari ALLAH. Kebaikan seperti rezeki termasuk harta, anak, pangkat adalah ujian dari ALLAH. Begitu juga lawan kepada kebaikan iaitu keburukan. Perubahan relatif cuaca atau paras relatif rezeki semuanya ujian dari ALLAH.

ALLAH SWT berfirman yang bermaksud: "Tiap-tiap yang berjiwa pasti akan merasakan mati. Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cobaan (yang sebenar-benarnya). Dan hanya kepada Kami-lah kamu dikembalikan." (Surah Al-Anbiya:35)

Iman bukan sekadar meyakini Rukun Iman. Seorang yang mengaku beragama Islam dan beriman, wajib mempertingkat mutu iman agar seluruh kehidupan mereka benar-benar bermanifestasi kehidupan Islamik. Rukun Iman paling atas ialah percaya kepada Allah dan diikuti dengan percaya kepada Rasul.

Seseorang yang lahir sebagai seorang Islam atau menganut agama Islam wajib mendalami, mempraktikkan dan mempertingkat nilai keimanan seperti ditunjukkan ALLAH SWT dalam al-Quran dan Rasulullah SAW melalui hadisnya.

Sebagai rasa kesyukuran dengan cara yang benar di sisi Islam merupakan sebahagian ciri orang beriman. Apabila dalam kesusahan mereka bersabar. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Sungguh menakjubkan urusan seorang mukmin, semua urusannya adalah baik baginya. Hal ini tidak didapati kecuali pada diri seorang mukmin.

Apabila mengalami kesenangan, dia bersyukur maka yang demikian itu merupakan kebaikan baginya. Sebaliknya apabila tertimpa kesusahan dia pun bersabar, maka yang demikian itu merupakan kebaikan baginya." (Riwayat Muslim, no. 2999 daripada Abu Yahya Shuhaib bin Sinan r.a)


Tingkatkan iman

Betapa kadang-kadang manusia leka dengan kehidupan dunia yang sementara. Sesungguhnya ALLAH SWT melimpahkan segala nikmat dalam kehidupan di dunia ini. ALLAH SWT berfirman yang bermaksud, "Dan apa saja nikmat yang ada pada kamu, maka daripada Allah lah (datangnya)…" (Surah An-Nahl: 53).

Firman ALLAH SWT yang bermaksud: "Dan jika kamu menghitung-hitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak dapat menentukan jumlahnya." (Surah An-Nahl: 18) Bagaimanakah cara mudah walaupun bertatih untuk mensyukuri pelbagai nikmat kurniaan-Nya yang tidak terhingga ini? Jawapannya ialah menjalani kehidupan dengan mempertingkat iman. Iman yang mempunyai pelbagai tingkatan merupakan antaranikmat kurniaan ALLAH SWT yang tidak ternilai.

Nikmat iman hanya dapat difahami orang yang benar-benar menjalankan kehidupannya menggunakan petunjuk ALLAH SWT dan mencontohi Rasul-Nya. Ia menghasilkan kehidupan yang murni. Dengan peningkatan iman, maka diri seseorang sentiasa terperlihara daripada pelbagai segi termasuk perjalanan kehidupan secara keseluruhan.

Memanjatkan rasa syukur dengan cara yang dibenarkan Islam adalah berterima kasih kepada ALLAH akan kelahiran anda ke dunia. Antara cara utama menunjukkan rasa kesyukuran ialah menghindari kemungkaran dan maksiat.

Bercakap kosong dan membazir masa dengan melakukan perkara tidak berfaedah juga adalah maksiat. Sebenarnya tidak solat lima waktu dan tidak puasa Ramadan juga ialah maksiat kerana secara umum tidak mengerjakan suruhan-Nya ialah maksiat.

Lawan kepada maksiat ialah ibadah iaitu dengan melakukan amal kebajikan. Jadi meningkatkan takwa yang dilaksanakan seiring dengan peningkan iman ialah cara kita menunjukkan rasa kesyukuran terhadap limpahan nikmat ALLAH yang meliputi seluruh kehidupan kita.

Takwa merujuk kepada rasa takut akan seksaan ALLAH dengan mengelakkan perbuatan larangan-Nya dan meningkatkan amal soleh suruhan-Nya. Apalah erti kenduri kesyukuran jika solat lima waktu yang menjadi penentu diterima sesuatu amal ibadah tidak dilaksanakan? Apalah erti bersyukur jika meremehkan nasihat berguna berlandaskan agama?

Sinar Harian

‘Dia sempat berpaut pada saya’

Posted: 08 Mar 2012 11:07 PM PST

16 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

TELOK MAS – Pengala­-man melihat rakannya hanyut selepas perahu dinaiki mereka karam, malam kelmarin mungkin menjadi pengala­-man tidak akan dilupakan oleh seorang nelayan di sini.

Kejadian berlaku kira-kira 10.30 malam di Tanjung Nibong, dekat sini, apabila perahu dinaiki Mohd Noor Saimin, 53, dan rakannya, Mahmod Abu Samah, 64, dipukul gelombang menyebabkan kedua-duanya tercampak ke tengah laut.

Kejadian mencemaskan itu menyebabkan Mahmod yang juga seorang penoreh getah lemas sebelum mayatnya ditemui kira-kira 12 jam selepas itu menerusi operasi mencari dan menyelamat, semalam.

Mohd Noor yang terselamat dalam kejadian itu berkata, mereka berdua turun ke laut untuk memancing di Pulau Hanyut, di sini, kira-kira 6.30 petang kelmarin.

"Kami mengambil keputusan untuk pulang apabila melihat cuaca buruk dan ada tanda ribut akan melanda.

"Bagaimanapun, hujan mulai lebat menyebabkan kami menghalakan perahu ke Pulau Lalang, berhampiran Pulau Besar untuk berteduh. Kami singgah di sana kira-kira 45 minit dan sempat memancing sekejap," katanya.

Menurutnya, mereka bergerak semula selepas menyedari hujan reda, namun ketika tiba di kawasan Umbai, ombak mulai tinggi.

"Kami kemudian ke Pulau Menatang yang terletak kira-kira setengah kilometer dari pantai untuk berlindung di pulau kecil. Kami berusaha ke muara, tetapi perahu kami mulai karam dipukul ribut," katanya.

Mohd Noor berkata, mereka berdua berpaut di bawah perahu yang terlangkup dan sempat melihat Mahmod di belakangnya.

"Saya cuba memanggil Mahmod dan menyahut. Masa itu, saya rasakan dia berpaut memegang baju saya. Saya pula berpaut pada lunas perahu sambil memegang kolar baju Mahmod," katanya.

Bagaimanapun, katanya, rakannya itu kelihatan semakin lemah sebelum tiba-tiba hanyut dibawa gelombang.

"Dalam keadaan lemah saya berenang perlahan-lahan ke arah panggar kupang yang terletak berhampiran dan berpaut pada panggar kira-kira setengah jam.

"Selepas itu, saya ternampak kawasan berbatu dan menjerit meminta pertolo­-ngan sebelum disedari kira-kira lima lelaki di situ. Namun, mereka juga tidak dapat berbuat apa-apa kerana gelombang masih kuat.

"Saya kemudian berenang ke arah kawasan berbatu itu dengan kedalaman paras leher sebelum mereka membantu mengangkat saya dan membawa saya naik ke darat kira-kira 12.25 pagi, sebelum dibawa ke Hospital Melaka," katanya kepada Sinar Harian, di sini semalam.

Sementara itu, pasukan bomba dari Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Jalan Kubu melakukan operasi mencari dan menyelamat sebelum menemui mayat mangsa kira-kira 11.45 pagi semalam.

Ketua BBP Jalan Kubu, Yazid Mohd Tahir berkata, seramai 18 anggota bomba termasuk dua pegawai dan Pasukan Penyelamat Di Air (PPDA) dibantu beberapa orang kampung berpecah kepada dua kumpulan memulakan pencarian sehingga ke kawasan panggar, dengan berjalan di air laut yang sudah surut.

"Operasi dihentikan 4.15 pagi sebelum disambung semula 8.30 pagi dengan bantuan anggota agensi lain iaitu polis, Jabatan Pertahanan Awam (JPAM) dan Agensi Penguat kuasaan Maritim Malaysia (APMM)," katanya.

Menurutnya, mayat mangsa ditemui oleh lima anggota bomba di kawasan berhampiran perahu mangsa karam dalam keadaan tertiarap dan luka di kepala dipercayai terkena batu.

Sinar Harian

Waspada helah pasukan underdog

Posted: 08 Mar 2012 11:04 PM PST

16 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

Skuad hoki negara diberi peri­ngatan supaya tidak memandang rendah pasukan underdog dalam pusingan kelayakan Olimpik London 2012 di Dublin, Ireland yang membuka tirai esok hingga 18 Mac ini.

Presiden Persekutuan Hoki Malaysia (PHM), Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah berkata, mes­kipun diletakkan sebagai pasukan bukan pilihan, tetapi mereka mempunyai semangat tinggi untuk menewaskan pasukan lebih baik.

"Kita mahu pemain mengekalkan kecergasan dan mengelak sebarang masalah kecederaan kerana saya tahu keadaan cuaca di Dublin yang sejuk boleh memberi kesan terhadap pemain dan pasukan.

"Saya yakin mereka sudah banyak belajar daripada kegagalan ketika final Sukan Asia di Guangzhou, China yang. Mereka sudah mempelajari pahit maung sebagai pasukan kedua terbaik pada kejohanan itu kerana jika tidak, sudah tentu kita dapat layak secara automatik tetapi mereka memilih kelayakan kedua untuk beraksi di London," katanya.

Sinar Harian

NS Betaria enggan menyerah

Posted: 08 Mar 2012 11:03 PM PST

16 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

BERSEDIA untuk memberikan saingan kepada Lions XII esok, NS Betaria FC enggan menyerah kalah meskipun ada yang menganggap skuad kendalian Azuan Zain itu hanya sekadar pasukan belasahan.

Mengakui berdepan masalah menyesuaikan diri de­ngan keadaan padang di Stadium Jalan Besar, Singapura berikutan pertama kali beraksi di negara jiran itu nanti, Azuan bagaimanapun tetap memberikan kepercayaan penuh kepada anak didiknya.

"Masalah keadaan rumput tiruan bukan lagi alasan utama memandangkan sudah ada pasukan yang berjaya menewaskan tuan rumah di padang sama, meskipun menghadapi kesukaran.

"Kalah atau menang bukan perkara utama, sebaliknya apa yang penting sekarang, pemain perlu memberikan aksi terbaik. Biar kalah dalam keadaan bermaruah dan jangan terlalu menghormati pihak lawan," katanya yang melihat sikap terlalu menghormati boleh menjadikan pasukannya lemah semangat, sekali gus menjejaskan persembahan serta taktikal yang diatur.

Dalam masa sama, berpuas hati dengan persembahan pemain termasuk dua tonggak pemain importnya yang menunjukkan perkembangan positif, jurulatih berpengalaman yang mengendalikan skuad Johor FC musim lalu ini tetap berharap kejayaan memihak kepada pasukannya.

Sinar Harian

Percaturan kaki judi tidak menjadi

Posted: 08 Mar 2012 11:01 PM PST

16 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

BANDA HILIR - Tindakan pengusaha pusat judi berkomputer melanjutkan aktiviti selepas tengah malam kerana beranggapan polis tidak akan membuat serbuan pada masa itu, akhirnya memakan diri mereka sendiri.

Semalam, polis membuat serbuan ke atas 28 pusat perjudian berkomputer secara serentak di beberapa lokasi di negeri ini.

Dalam operasi bermula 12 tengah malam itu, seramai 80 kaki judi yang sedang leka bermain permainan judi berkomputer di 18 premis tergamam melihat anggota polis menyerbu premis berkenaan.

Hasil perancangan rapi polis, kesemua suspek, termasuk tiga warga Indonesia langsung tidak menyedari kehadiran polis.

Antara ditahan dalam operasi yang berakhir kira-kira jam 3 pagi itu adalah lima kakitangan awam peringkat pertengahan yang turut didapati leka berjudi apabila diserbu.

Turut ditahan, 18 penjaga premis, termasuk dua lelaki warga Myanmar dan seorang wanita Indonesia.

Kesemua mereka dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah Melaka Tengah, di sini untuk siasatan lanjut.

Ketua Penolong Pengarah Bahagian Kongsi Gelap, Judi dan Maksiat (D7) Ibu Pejabat Polis Persekutuan Bukit Aman, Datuk Abdul Jalil Hassan berkata, polis turut merampas 260 unit komputer dengan anggaran nilai kira-kira RM520,000 dalam operasi berkenaan.

Selain itu, katanya, turut dirampas wang tunai berjumlah lebih RM10,000.

"Operasi membabitkan kerjasama polis daerah Mela­ka Tengah dan Bukit Aman, dengan dibantu lima kontinjen lain iaitu Perak, Selangor, Negeri Sembilan, Johor dan Pahang.

Operasi khas ini, dikenali Ops Dadu Khas, bertujuan membanteras aktiviti perjudian terutama di Bandaraya Melaka sejajar dengan hasrat Kerajaan Negeri membebaskan Melaka daripada aktiviti tidak sihat, terutama perjudian.

Kita menjalankan operasi ini selepas tengah malam kerana daripada risikan, kita dapati ramai penganjur dan pemain beranggapan polis tidak akan membuat operasi selepas masa itu," katanya.

Sinar Harian

Palestin kemuka 20 tapak warisan untuk disenarai UNESCO

Posted: 08 Mar 2012 11:00 PM PST

16 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

RAMALLAH 9 Mac - Palestin bersedia untuk mengemukakan senarai 20 tapak warisan di Baitulmaqdis, Tebing Barat dan Gaza untuk disenaraikan dalam tapak Warisan Dunia Pertubuhan Pendidikan, Sains dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO), kata pegawai semalam.

Pengarah Jabatan PBB di Kementerian Luar Palestin, Omar Awadallah berkata, senarai tersebut akan dihantar dalam tempoh beberapa hari lagi.

Palestin diterima menjadi anggota penuh UNESCO pada tahun lalu walaupun mendapat bantahan daripada Israel dan Amerika Syarikat. - AFP

Berkat adab membaca al-Quran

Posted: 08 Mar 2012 10:55 PM PST

16 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

UNTUK membaca al-Quran, terdapat adab yang perlu diikuti agar bacaan lebih tertib dan tersusun di samping dengan bacaan itu dapat meresap ke dalam diri. Firman ALLAH yang bermaksud: "Orang-orang yang Kami turunkan Kitab kepadanya, mereka membacanya dengan sebenar-benarnya membaca, mereka itu beriman kepada kitab itu; dan siapa yang ingkar akan dia, mereka itulah orang merugi." (Surah A-Baqarah: 121)

Firman ALLAH yang bermaksud: "Atau lebih daripadanya dan bacalah al-Quran dengan perlahan-lahan (terang huruf-hurufnya)." (Surah Al-Muzammil:4)

ALLAH SWT melarang mempercepatkan, melajukan bacaan, hendak cepat-cepat menghabiskan hafazan dan penguasaan ke atas satu-satu ayat, kerana semua ini hanya akan menyebabkan kebinasaan ke atas bacaan sama ada tajwid dan hafazan serta penguasaan. Justeru, sikap hendak cepat sama sekali bukan suatu sikap yang baik.

Pengetua, Pusat Pengajian Al-Quran Al-Itqaan, Dr Sahril Sartu berkata, membaca al-Quran bukanlah seperti membaca buku biasa. Ia adalah mukjizat ALLAH kepada Rasulullah SAW yang banyak kebaikannya. Justeru perlulah dibaca dengan penuh adab bagi memperoleh ganjarannya.

Menurutnya, antara adab sebelum membaca al-Quran adalah berwuduk, membersihkan mulut dengan bersiwak, menghadap kiblat, istighfar, luruskan niat, membaca doa, mohon perlindungan ALLAH, dan membaca bismillah.

"Adab ketika membaca al-Quran pula ialah suara tidak terlalu keras dan tidak terlalu perlahan, memperhatikan bacaan (yang panjang dipanjangkan, yang pendek dipendekkan), berhenti untuk berdoa ketika membaca ayat rahmat dan ayat azab, menangis sedih dan terharu ketika membaca al-Quran.

"Selain itu, jangan terlalu perlahan dan tergesa-gesa ketika membaca al-Quran, ALLAH menyukai orang yang membaca dengan membaguskan suaranya, sujud tilawah, apabila bertemu ayat Sajdah dan mentadabburnya. ALLAH berfirman yang bermaksud: "Tiadakah mereka memerhatikan al-Quran? Bahkah adakah kunci atas hati (mereka)?" (Surah Muhammad : 24)


Waktu sesuai

Sahril berkata, secara umum, membaca al-Quran tidak terikat dengan tempat dan waktu. Bila-bila masa sahaja boleh membacanya, lebih-lebih lagi bagi menghindar diri daripada mengatakan sesuatu yang tidak bermanfaat atau berbual kosong.

"Oleh itu, lazimkanlah lidah ini sentiasa basah dengan zikir al-Rahman. Jalannya adalah dengan menghafalnya. Hafallah ia walau beberapa ayat daripada kitab ALLAH itu dan diulang-ulang dengan kerap. Kalau mampu keseluruhannya lebih bagus.

Rasulullah SAW bersabda maksudnya: "Sesungguhnya orang yang dalam hatinya tidak ada sesuatu apa pun daripada al-Quran, yakni tidak ada sedikit pun daripada ayat al-Quran yang dihafalnya, maka ia adalah sebagai rumah yang musnah – sunyi dari perkakas." (Riwayat At-Tarmidzi, katanya Hadis Hasan Sahih)

Soalnya, ketika bila boleh membaca al-Quran? ALLAH menyebut dalam setiap keadaan kecuali di dalam tandas dan menghindari daripada menyebabkan syaitan mendekati manusia.

"Manakala masa yang sesuai (bukan semestinya) untuk membaca al-Quran dan lebih terkesan kepada jantung hati untuk bertadabbur adalah pada waktu tengah malam. Mengapa? Kerana pada waktu siang hari kebiasaannya manusia sibuk dengan urusan dunianya," jelasnya.


Golongan dikutuk

Kata Sahril, perlu diketahui dengan jelas bahawa tujuan penurunan al-Quran adalah untuk diikuti. Ia menjadi petunjuk. Bagaimana kita ingin menjadikan al-Quran sebagai petunjuk jika kita tidak membaca dan memahaminya?

"Maka membaca dan memahami merupakan proses dan misi dalam mencapai tujuan. Oleh itu, sudah tentu tidak cukup bagi seseorang itu berhenti sekadar pandai membaca sahaja.

"Wajib ke atasnya berusaha dengan belajar memahami seterusnya mengamalkan kerana akan menjadi daripada golongan yang dikutuk ALLAH iaitu mengetahui tanpa mengamalkan. Juga terdapat langkah berikutnya iaitu mengajak orang lain turut sama kembali dekat dengan al-Quran," katanya.

Beliau berkata, penghayatan membaca al-Quran timbulnya daripada iman, dan iman pula datangnya daripada bacaan dan pemahaman. Namun jalan permohonannya adalah dengan doa dan usaha.

"Bagaimana untuk berusaha? Usaha adalah dengan memaksakan diri mengamalkan apa yang telah diketahui daripada ilmu ALLAH itu meskipun pada mulanya kamu melakukan tanpa ikhlas dan terpaksa.

Berkata Imam Ghazali: "Jika kamu nakkan keikhlasan dalam melakukan sesuatu amalan itu, paksakan diri melakukannya walaupun pada mulanya kamu melakukan dalam keadaan terpaksa, tetapi lama kelamaan ALLAH akan campakkan rasa ikhlas itu dalam hati. Dan apabila ALLAH telah mencampakkan rasa ikhlas itu, maka kamu akan merasa ringan melakukannya".

Ini kerana hidayah, taufiq, ikhlas semuanya adalah milik ALLAH dan Dia yang memegang jantung hati manusia.

Sinar Harian

Usaha selamatkan ikan paus

Posted: 08 Mar 2012 10:50 PM PST

16 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

CONCEPCION, Chile - Beberapa anggota penyelamat dan orang ramai berusaha untuk menyelamatkan seekor ikan paus yang terdampar di pantai Colcura di sini kelmarin daripada mati.

Ikan paus itu ditarik ke laut dengan sebuah bot nelayan selepas beberapa orang mencurahkan air ke atas badan haiwan tersebut di pantai.

Operasi menyelamatkan itu turut melibatkan beberapa anggota bomba. - AGENSI

Ramai Tentera AS bunuh diri selepas balik dari Iraq

Posted: 08 Mar 2012 10:41 PM PST

16 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

Penelitian para doktor tentera Amerika Syarikat (AS) berkata, jumlah kes bunuh diri di Angkatan Darat AS melonjak 80 peratus setelah pencerobohan Iraq.

Menurut Jurnal Britain 'Injury Prevention' yang diterbitkan pada Khamis, (8/3) sebelum 2003 peratusan kes bunuh diri Angkatan Darat (AD) AS jauh di bawah masyarakat awam. Namun pada 2004 setahun selepas pencerobohan AS ke Iraq, angka bunuh diri itu terus naik tajam.

Pada 2008, lebih kurang 140 perajurit AD bunuh diri. Angka 2008 ini menunjukkan peningkatan 80 peratus dari tahun 2004, catat artikel dalam jurnal tersebut. Laporan lain jurnal itu juga mencatat peningkatan angka bunuh diri yang dilakukan oleh masyarakat awam.

Menurut jurnal tersebut, angka ini terus meningkat, belum pernah terjadi sebelumnya, selama 30 tahun catatan AD AS.

"Kenaikan 30 peratus kes bunuh diri tentera AS pada 2008, dijangka berkaitan dengan paska pencerobohan AS ke Iraq pada tahun 2003, di tambah operasi yang terus berlaku di Afghanistan," kata Jurnal itu.

Tentera yang melakukan bunuh diri, lebih dari satu perlima daripada mereka adalah mereka yang masih aktif berkhidmat. Mereka kemudian menderita beberapa jenis ganguan mental berat.

Apa yang disampaikan oleh jurnal 'Injury Prevention' ini ternyata terbukti dengan tiga kajian berbeza yang diterbitkan dalam American Journal of Public Health pada bulan Januari lalu. Menurut kajian tersebut, banyak anggota tentera AS dan veteran yang bertugas mengalami kemurungan atau post-traumatic stress disorder (PTSD), akibat situasi di zon perang.

Kajian ini mendedahkan hampir 600 veteran AS yang kembali dari Iraq atau Afghanistan, 14 peratus daripada mereka menderita PTSD dan 39 peratus menjadi bergantung pada minuman beralkohol.

harian metro/-

Pemuda PAS sasar RM20,000 bantu 'imam BERSIH'

Posted: 08 Mar 2012 10:30 PM PST

16 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

Pemuda PAS mensasarkan RM20,000 kutipan derma bagi tabung membantu keluarga Hoslan Hussin, imam yang dihukum penjara setahun atas kesalahan menghina mahkamah berikutan tindakannya melemparkan selipar ke arah panel hakim.

Ketua Penerangannya, Riduan Mohd Nor berkata, tabung bertujuan meringankan beban anggota keluarganya itu juga akan diedarkan ke seluruh negara.

riduan mohd nor"Sumbangan itu akan dibuat berterusan sehingga Hoslan dikeluarkan daripada penjara. Kita beri bantuan ini bukan kerana dia imam tetapi atas dasar kemanusiaan.

"Bantuan ini bagi menjaga kebajikan anak-anaknya. Dia mempunyai anak-anak yang ramai, masih kecil dan bersekolah," katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

Riduan turut menyeru kepada semua Pemuda PAS agar dapat bersama membantu keluarga Hoslan bagi meringankan beban isterinya.

Semalam, Mahkamah Persekutuan menjatuhkan hukuman penjara setahun ke atas Hoslan. Hakim Besar Malaya, Tan Sri Zulkefli Ahmad Makinuddin ketika menyampaikan hukuman berkata,
penjara setahun adalah hukuman setimpal bagi kes berkenaan.

Beliau sebelum itu berkata, tindakan membaling alas kaki itu boleh menggugat kuasa mahkamah dan menjatuhkan maruah mahkamah sekiranya tiada tindakan dilakukan untuk kesalahan seperti itu.

Hoslan diberi julukan 'iman BERSIH kerana mengangkat jubah dan menunjukkan baju-T BERSIH yang dipakainya ketika khutbah Jumaat melarang orang ramai turut serta dalam perhimpunan itu.

malaysiakini/-

Askar PBB bawa taun ke Haiti

Posted: 08 Mar 2012 08:00 PM PST

16 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

PORT-AU-PRINCE - Bekas timbalan presiden Amerika Syarikat (AS), Bill Clinton, kelmarin mendakwa misi pengaman Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mungkin bertanggungjawab menyebarkan taun di Haiti.

Hasil kajian mendapati pasukan pengaman dari Nepal dipercayai menjadi penyebar pertama wabak itu, beberapa bulan selepas Haiti dilanda gempa bumi pada Januari 2010.

Clinton turut menyatakan antara faktor lain wabak tersebut cepat merebak kerana tiada kelengkapan sanitasi yang sempurna.

Difahamkan, lebih 7,000 orang telah terkorban manakala kira-kira 526,000 lagi jatuh sakit akibat dijangkiti taun sejak ia mula menular kira-kira dua tahun lalu.

sinar harian/-

Carlos Slim paling kaya di dunia

Posted: 08 Mar 2012 07:45 PM PST

16 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

NEW YORK – Bilionair dari Mexico, Carlos Slim mengekalkan kedudukan tempat teratas sebagai individu terkaya di dunia buat kali ketiga berturut-turut dalam senarai majalah Forbes kelmarin.

Beliau memiliki anggaran kekayaan berjumlah AS$69 bilion (RM207 bilion).

Pengasas Microsoft Corporation, Bill Gates menduduki tempat kedua dengan anggaran kekayaan sebanyak AS$61 bilion (RM183 bilion).

Ahli perniagaan dari Amerika Syarikat (AS), Warren Buffett berada di tempat ketiga dengan anggaran kekayaan berjumlah AS$44 bilion (RM132 bilion).

Peniaga barang-barang mewah yang memiliki syarikat LVMH dari Perancis, Bernard Arnault masih kekal di tempat keempat dengan anggaran kekayaan berjumlah AS$41 bilion (RM123.41 bilion).

Empat individu teratas itu masih kekal sama seperti senarai Forbes pada tahun lepas.

Wanita paling muda dalam senarai itu ialah pengasas syarikat Spanx, Sara Blakely yang mempunyai anggaran aset berjumlah AS$1 bilion (RM3 bilion) hasil perniagaan pakaian pelangsing badan dan berada pada kedudukan 1,153.

Beliau merupakan antara 104 wanita dalam senarai itu.

Pengasas Facebook, Mark Zuckerberg, 27, berada di tempat ke-35 dengan anggaran kekayaan berjumlah AS$17.5 bilion (RM52.67 bilion).

Datuk Bandar New York, Michael Bloomberg berada pada tangga ke-20 dengan anggaran kekayaan sebanyak AS$22 bilion (RM66.2 bilion).

Seorang kerabat diraja Arab Saudi, Putera Alwaleed Talal al-Saud memiliki anggaran kekayaan berjumlah AS$18 bilion (RM54.18 bilion) berada pada tangga ke-29.

Menurut perangkaan Forbes, terdapat seramai 1,226 bilionair di dunia.

Sementara itu, Robert Kuok menduduki tangga ke-64 dengan anggaran kekayaan AS$12.4 bilion (RM37.32 bilion) diikuti Ananda Krishnan di tangga ke-93 yang dianggarkan mempunyai kekayaan berjumlah AS$9.9 bilion (RM29.79 bilion).

Tan Sri Syed Mokhtar al-Bukhary menduduki tangga ke-344 dengan anggaran kekayaan sebanyak AS$3.3 bilion (RM9.93 bilion). – AGENSI

YB BN

YB PAS

YB PKR

YB DAP