Nuffnang

ZULKIFLI BIN NOORDIN

Posted by Unknown | Posted on 11:41 PTG

ZULKIFLI BIN NOORDIN


SEKS MURTAD!

Posted: 09 Nov 2011 11:32 PM PST

(Kaum PaLut @ Pakatan Luar Tabi'e melahirkan PoLut @ Politik Luar Tabi'e)

Salam 2 all.

Apa yang penganjur Festival Seks Bebas mahu promosikan ialah amalan seks songsang dan luar tabi'e Lesbian, Bisexual, Gay & Transgender - LBGT! Iaitu menggalakkan amalan seks antara lelaki & lelaki, wanita dengan wanita, manusia dengan haiwan, manusia hidup dengan mayat, jantan jadi betina, betina jadi jantan dan macam-macam lagi amalan seks songsang dan luar tabi'e!

Ada pihak menyatakan tujuan Festival Seks Bebas ini adalah untuk mendedahkan "kesengsaraan", "penderitaan", "diskriminasi" dan lain-lain yang dilalui oleh kaum songsang dan luar tabi'e ini. Adakah itu benar? Sedangkan slogan mereka "Our Body, Our Right"! Apa maknanya tu? Maknanya kaum ni berkata "ini tubuh badan aku, hak aku nak bersetubuh apa cara pun!".

1. MURTAD MENGHALALKAN YANG HARAM!


Persoalan pokok yang timbul daripada isu Festival Seks Bebas ini iala
h mereka sedang mempromosikan sesuatu yang haram disisi mana-mana agama dan ketamadunan & peradaban kemanusiaan.

Hukum agama jelas. Amalan seks songsang ini ditolak oleh semua agama samawi Islam, Kristian & Yahudi, termasuk agama pagan Hindu, Budha, Tao dan lain-lain. Khususnya dalam Islam, hukum bagi pengamal seks songsang & luar tabi'e adalah jelas, ianya 'amalan yang dikutuk dan dilaknat ALLAH.

HUKUMNYA DALAM ISLAM JELAS: HARAM! HARAM! HARAM!

Bermakna Festival Seks Bebas ini cuba menghalalkan apa yang diharamkan secara sarih oleh ALLAH swt.

Bagi umat Islam pendirian kita mesti jelas. Menghalalkan apa yang diharamkan ALLAH hukumnya murtad, terbatal aqidahnya! Ini membabitkan soal aqidah, satu soal besar yang akan menentukan nasib kita dihadapan ALLAH nanti!

Sebab itu teman menyokong Mufti Perak, Mufti Pahang dan beberapa orang ulama' lain yang mengambil pendirian yang tegas dan jelas. Mana-mana umat Islam yang menyokong atau bersekongkol dengan Festival Seks Bebas ini hukumnya murtad dan batal aqidahnya!

2. PERBUATAN JENAYAH BUKAN HAK ASASI


Kedua, apa yang cuba dipromosikan oleh kaum penganjur Festival Seks Bebas ini adalah satu perbuatan jenayah. Amalan seks songsang dan luar tabi'e ini adalah satu kesalahan jenayah didalam peruntukkan undang-undang negara ini. Seksyen 377A-D Kanun Kesiksaan memperuntukkan pengamal seks songsang dan luar tabi'e ini, jika sabit kesalahan hendaklah dihukum tidak melebihi 20 tahun penjara ataupun sebatan.

Adakah masuk aqal untuk kita menyokong dengan kaum yang mahu mempromosikan perlakuan jenayah. Apa kata lepas ini ada kaum mempromosikan merogol itu hak asasi, merompak, mencuri membunuh juga hak asasi! Budak tadika pun tahu ini kerja orang bodoh! Tapi malangnya ramai yang jadi bodoh dan cuba memperbodohkan orang lain dalam isu seks songsang dan luar tabi'e ini!

3. MEMANSUHKAN SEKSYEN 377 A-D KANUN KESIKSAAN


Atau adakah kaum ini mempunyai agenda yang tersirat-mahu me
mansuhkan Seksyen 377 A-D! Apakah mereka merancang supaya perlakuan seks songsang & luar tabi'e bukan lagi satu jenayah!

DAN ADAKAH IANYA SATU KEBETULAN MEREKA YANG TERLIBAT INI ADALAH ANTARA PENYOKONG KUAT ANWAR IBRAHIM! DAN KITA SEMUA TAHU MANUSIA YANG DITABAL BININY
A SEBAGAI ANUGERAH TUHAN INI SEDANG MENGHADAPI PERTUDUHAN JENAYAH KERANA MELAKUKAN SEKS SONGSANG DAN LUAR TABI'E TERHADAP PEMBANTUNY SAIFUL BUKHARI AZLAN!

Apakah ini formula "win-win" atau "menang-menang" mereka? Bila mereka membela dan menyokong Anwar sehingga menjadi PM (na'uzubillah) kelak nanti akan menghalalkan seks songsang & luar tabi'e yang mereka perjuangkan, dan untuk pakatan tertentu menyokong penganjur Festival Seks Bebas ini akan membebaskan Anwar daripada cengkaman perundangan anti seks songsang & luar tabi'e!

Apa pun, kedudukan masakini jelas! Seks songsang & luar tabi'e ini adalah satu kesalahan jenayah! Mempromosikannya pun satu kesalahan jenayah! Oleh itu tidak timbul soal hak asasi manusia atau kebebasan amalan seks. Melakukan jenayah, termasuk mempromosi perlakuan jenayah tidak termasuk dalam ruang-lingkup hak asasi manusia. Kalau ada kaum yang menyatakan melakukan dan mempromosi perlakuan jenayah adalah hak asasi manusia, maka samada orang itu gila, atau memang benar-benar dah gila!

4. FESTIVAL ORANG BERPENYAKIT & GILA


Pengama
l seks songsang dan luar tabi'e ini adalah orang yang berpenyakit. Jangankan manusia, haiwan binatang pun tidak mengamalkan perlakuan seks songsang dan luar tabi'e ini. Sebab itu teman nak perbetulkan kenyataan sebelum ini iaitu tindakan kaum Festival Seks Bebas ini akan membawa ketamadunan manusia ke tahap ketamadunan haiwan adalah tidak tepat, sebaliknya ia membawa manusia ketahap ketamadunan dan peradaban yang lebih buruk daripada haiwan!

Dan bila berdepan dengan orang gila dan berpenyakit, kita tidak mengambil sikap mengadakan dialog ataupun berbincang. Itu bukan cara manusia bertamadun, itu cara manusia yang jahil, bahlol lagi dan bodoh. Orang gila dan sakit kita rawat dan cuba pulihkan, bukan kita pergi berbincang dan berdialog. Kang dok sibuk nak berdialog dan berbincang, penyakit dan gilanya makin parah, silap-silap padam terus.

5. DIALOG DENGAN ORANG GILA?


Sebab itu teman tegaskan, tidak timbul isu dialog atau bincang dalam berdepan dengan isu ini. Apabila berlaku kemungkaran, dan seks songsang dan luar tabi'e ini adalah satu kemungkaran besar, caranya ialah dengan pencegahan. Iaitu dengan tindakan penguatkuasaan dan perlaksanaan undang-undang. Dalam hal melaksanakan hukum dan undang-undang, kita wajib tegas, dan tidak ada kompromi!

Teringat teman satu dialog diantara seorang waras dengan dengan seorang gila. Si Waras melawat sebuah pusat penjagaan orang gila. Dia terlihat salah seorang daripada mereka sedang menjulur lidi seolah-olah sedang memancing ikan didalam sebuah baldi yang kosong. Lalu si Waras bertanya, "banyak dapat ikan yop?". Si Gila menjeling lalu menempelak si Waras, "mike gila ke yop, mana ada ikan dalam baldi ni!!!". Ringkasnya, kita tak sepatutnya berdialog dengan orang gila, sebab nanti kita akan ditertawakan oleh si Gila!

6. NGO & INDIVIDU YANG SAMA BERSIKAP PROVOKATIF


Dan yang paling teman musykil, tiap kali isu provokatif dan sensitif ini ditimbulkan, mesti indidividu dan NGO yang terlibat dikalangan orang dan badan yang sama. Daripada isu penubuhan IFC, kepada isu murtad, kepada isu himpunan haram, sekarang kepada isu seks bebas, dan terkini isu mendesak amalan qurban umat Islam dihadkan ketempat tertutup, semuanya membabitkan individu dan NGO yang sama atau yang berkaitan dengan mereka!

Dan yang paling malang, ada jugak umat Islam, termasuk yang mengaku pejuang Islam, yang mengambil sikap menyokong individu dan badan-badan ini. Dan mereka berselindung disebalik hak asasi manusia dan kebebasan bersuara.

Sebab itu teman tegaskan "hak asasi manusia & kebebasan bersuara" ini adalah satu virus agama baru yang sedang menyerang ketamadunan kemanusiaan dan akan meranap dan menghancurkan peradaban dan warisan kesinambungan insan!

7. FITNAH DAJJAL KECIL


Satu soalan yang ingin teman lontarkan kepada umat Islam khususnya; cuba bayangkan bagaimana agaknya keadaan kita nanti bila fitnah Dajjal muncul nanti? Sedangkan dengan fitnah Dajjal-Dajjal Kecil yang melanda kita hari ini pun ramai yang kecundang dan tewas. Malah dengan bukti jelas dan nyata pun ada kalangan kita bukan sahaja menolak, malah berterusan menyokong dan mendokong Dajjal-Dajjal Kecil ini hanya kerana habuan dunia, demi kedudukan dan kemahkotaan duniawi.

Bayangkanlah apabila Dajjal sebenarnya muncul!?

Na'uzubillah min zalik! Moga ALLAH jauhkan kita daripada fitnah ini, dan memelihara iman dan aqidah kita!

KITA BUKA GILA KUASA!
KITA NAK HALANG ORANG GILA DARIPADA BERKUASA!

Wallahua'alam & Wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
Khamis
14 Zulhijjah 1432
10 November 2011

Dr Shafie Abu Bakar

Posted by Unknown | Posted on 11:21 PTG

Dr Shafie Abu Bakar


Pelaburan Di Selangor: Soalan Adun Bangi Di Sidang Dewan Negeri November 2011

Posted: 10 Nov 2011 02:53 PM PST

N45 Dr Halimah Ali

Posted by Unknown | Posted on 11:16 PTG

N45 Dr Halimah Ali


KEWANGAN KERAJAAN SELANGOR SEMAKIN KUKUH: meningkat 20%

Posted: 10 Nov 2011 06:11 PM PST

Penyata Kewangan Kerajaan Selangor Meningkat 20.2 Peratus
Tuesday, 25 October 2011 | Ruangan: Berita

Oleh Naeem Raffi

SHAH ALAM 25 OKTOBER : Laporan Ketua Audit Negara menunjukkan keadaan kewangan Kerajaan Negeri Selangor tahun lepas bertambah baik berbanding tahun 2009 di mana ia mencatatkan penambahan sebanyak 20.2 peratus.

Kedudukan kewangan ini disifatkan sebagai memuaskan dengan menyaksikan Kumpulan Wang Disatukan Kerajaan Negeri meningkat sejumlah RM266.91 juta atau 20.2 peratus kepada RM1,586.88 juta pada tahun 2010 berbanding RM1,319.97 juta pada tahun 2009.

Kumpulan Wang Disatukan bermaksud segala hasil dan wang yang diterima oleh negeri dan kumpulkan menjadi satu "kumpulan wang". Hasil ini tidak termasuk dari sumber Zakat, Fitrah, Baitulmal atau hasil agama Islam yang lain.

Perkara ini termaktub di dalam Perkara 97(1) dan (2) Perlembagaan Persekutuan.

Hasil Kerajaan Negeri yang berjumlah RM1,571.50 juta menurun sejumlah RM192.36 juta atau 10.9 peratus berbanding tahun 2009 yang berjumlah RM1,763.86 juta.

Perbelanjaan mengurus yang dilakukan turut menurun sejumlah RM382.56 juta atau 20.9 peratus menjadi RM1,447.26 juta pada tahun 2010 berbanding RM1,829.82 juta pada tahun 2009.

Selain itu, laporan audit juga membuktikan Kerajaan Negeri pimpinan Pakatan Rakyat berjaya mengurangkan tunggakan hasil negeri sejumlah RM99.87 juta atau 16.6 peratus kepada RM502.05 juta pada tahun 2010 berbanding RM601.92 juta pada tahun 2009.

Usaha memperkukuhkan ekonomi, menambah hasil dan belanja berhemat tanpa menjejaskan kualiti perkhidmatan, sistem penyampaian awam dan sumbangan kepada rakyat adalah elemen yang membantu mempertingkatkan lagi kedudukan kewangan Kerajaan Negeri.

i n t a n h i j a u

Posted by Unknown | Posted on 4:05 PTG

i n t a n h i j a u


ADUN CHANGKAT JONG ZIARAH PELAJAR DI HOSPITAL

Posted: 10 Nov 2011 02:20 AM PST


TELUK INTAN, 8 November - ADUN Changkat Jong YB Hj. Mohd. Anuar Sudin hari ini telah menziarahi seorang pelajar yang telah terlantar di hospital selama tiga bulan akibat kemalangan jalan raya pada bulan Ogos lalu.Turut bersama beliau ialah Ketua Cawangan PAS Batu 9, Sdr. Salleh Ibrahim serta beberapa orang ahli jawatankuasa PAS Cawangan dan Unit Amal Kawasan Teluk Intan.

Pelajar tersebut, Adik Yusri bin Mustajab, 17, kini dimasukkan ke Hospital Teluk Intan setelah berada hampir tiga bulan di  Hospital Ipoh. 

Blog ini pernah menyiarkan berita tentang Adik Yusri serta usaha Unit Amal melancarkan 'Tabung Kami Peduli Yusri' pada September lalu. Sila rujuk di sini untuk berita lanjut.

YB Anuar Sudin turut menyampaikan  sumbangan kepada ibu Yusri, Puan Zakiah yang begitu setia menjaga anaknya selama tiga bulan sejak dimasukkan ke hospital.

Kepada sesiapa yang ingin menghulurkan sumbangan bolehlah merujuk kepada maklumat di sini.

Semoga Adik Yusri cepat sembuh seperti biasa serta sentiasa berada dalam kesabaran atas ujian yang menimpa beliau.

intanhijau.blogspot.com

SERVANTHOOD

Posted by Unknown | Posted on 3:58 PTG

SERVANTHOOD


Irregularities in the award of contracts by Rural Development Ministry costing the people at least RM500,000,000.00‏

Posted: 10 Nov 2011 12:53 AM PST

Media Statement by YB Ngeh Koo Ham, Member of Parliament for Beruas in Parliament on the 10th Nov 2011:

Irregularities in the award of contracts in the Ministry of Rural Development, at least Five Hundred Million Ringgit (RM 500,000,000.00) could have been saved! MACC must conduct investigation immediately.

The Minister of Rural Development must explain the irregularities in the award of contracts in his ministry. There are reasons to suspect the existence of rampant corrupt practices. As much as RM 500,000,000.00 could have been saved had the Ministry followed the proper practice of awarding contract to the lowest qualified tenders.
I stayed up till 10.30pm in Parliament on Monday (8/11/2011) to debate and to wait for the answer from the Ministry of Rural Development with regard to the issues I had raised. I was greatly disappointed when the Deputy Minister of the Ministry refused to answer my questions.

The Rural Development Ministry is awarding 209 projects for the year 2011 and they are numbered KKLW 1/2011 – 209/2011. The Ministry has announced only the award of 129 projects. I have asked what has happened to the other 80 projects. The Deputy has refused to reply.
The projects under the ministry were given by direct negotiation, limited tender or open tender.

I have asked why projects like the Sarawak Rural Water Supply worth RM638,910,000.00 was given through direct negotiation. The Deputy has refused to give an answer. Other projects given through direct negotiation were the Sarawak Rural Water Supply recticulation system worth RM83,860,000.00 and the Sarawak Special Rural water Supply 2011/2012 project worth RM555,050,000.00

I have informed the Deputy Minister that I have received complaints that the companies that submitted the quotations for projects under limited tender category in many cases were in fact submitted by the same person using different names. The Ministry did not invite separate independent companies to bid for the job. The Deputy Minister also refused to answer whether the allegation is true. Projects No. 9–13, 23–40, 43-46, 51-56, 60, 69-75, 82-92, 100, 101, 110, 115 116, 118-124, 131, 132, 143 and 144/2011 (68 of them) were projects awarded through limited tenders.

Although open tenders were conducted for the 68 projects as listed in the schedule hereto, all were not given to the lowest priced bidder except for one. Many of them were awarded at many times more than the lowest price tendered.

The Government lost RM403,857,592.72 for its failure to give to the lowest qualified tenders. The proper way to conduct an open tender is to first determine those qualified to bid for the job. Once the qualifying criteria for the tender have been met, the contract must be awarded to the bidder who submits the lowest bid. Such a system will save the government money and be fair to all those who have make the effort to submit the tenders.
After taking into consideration, the loss the government suffered through direct negotiation and limited tender projects, I estimate the people lose at least Rm500,000,000.00 through the improper way the above said contracts were awarded.

I call on the government to award the balance projects that have yet to be given out to be done in accordance to the abovesaid accepted proper procedure of open tender system.
Unless a satisfactory answer is forth coming from the Minister, I call on the Malaysian Anti Corruption Commission (MACC) to immediately conduct investigation as the facts show prima facie that rampant corruption exists in the award of the above said contracts.

Ngeh Koo Ham

Schedule of 68 contracts awarded by open tender. Comparison of contract price awarded with that of the lowest bidder
No. Project No Lowest Bidder (RM) Awarded to Amount (RM) Difference (RM)
1 KKLWT1/2011 7,775,000.00 8th lowest 41,736,809.77 33,961,809.77
2 KKLWT2/2011 30,774,266.00 9th lowest 50,000,000.00 19,225,734.00
3 KKLWT3/2011 31,819,957.00 10th lowest 46,479,946.70 14,659,989.70
4 KKLWT4/2011 27,543,000.00 23rd lowest 55,864,389.65 28,321,389.65
5 KKLWT5/2011 12,461,000.00 6th lowest 45,212,680.00 32,751,680.00
6 KKLWT6/2011 9,519,000.00 14th lowest 53,303,701.79 43,784,701.79
7 KKLWT7/2011 25,175,862.90 3rd lowest 25,287,395.00 111,532.10
8 KKLWT8/2011 18,949,394.86 7th lowest 23,007,412.00 4,058,017.14
9 KKLWT14/2011 8,188,000.00 14th lowest 10,606,000.00 2,418,000.00
10 KKLWT16/2011 14,907,734.30 lowest 14,907,734.30 0.00
11 KKLWT17/2011 38,317,840.00 9th lowest 44,753,169.50 6,435,329.50
12 KKLWT19/2011 23,980,000.00 13th lowest 26,906,373.30 2,926,373.30
13 KKLWT21/2011 15,940,880.00 17th lowest 18,998,935.00 3,058,055.00
14 KKLWT22/2011 4,014,525.80 3rd lowest 4,940,029.50 925,503.70
15 KKLWT41/2011 7,903,269.00 8th lowest 10,255,000.00 2,351,731.00
16 KKLWT42/2011 12,658,519.10 17th lowest 17,066,668.00 4,408,148.90
17 KKLWT48/2011 33,200,000.00 11th lowest 44,950,336.22 11,750,336.22
18 KKLWT49/2011 19,564,411.00 10th lowest 24,791,993.20 5,227,582.20
19 KKLWT50/2011 13,632,609.50 10th lowest 16,005,736.00 2,373,126.50
20 KKLWT57/2011 4,453,561.00 4th lowest 4,695,656.00 242,095.00
21 KKLWT58/2011 3,999,000.00 6th lowest 4,280,332.00 281,332.00
22 KKLWT59/2011 1,695,423.00 7th lowest 1,778,590.00 83,167.00
23 KKLWT61/2011 3,964,450.00 6th lowest 4,382,653.00 418,203.00
24 KKLWT62/2011 2,630,000.00 6th lowest 2,920,285.00 290,285.00
25 KKLWT63/2011 5,060,000.00 12th lowest 6,188,888.00 1,128,888.00
26 KKLWT64/2011 5,043,124.00 9th lowest 7,185,650.00 2,142,526.00
27 KKLWT65/2011 5,699,000.00 10th lowest 8,050,500.00 2,351,500.00
28 KKLWT67/2011 37,189,000.00 26th lowest 81,475,281.42 44,286,281.42
29 KKLWT77/2011 21,336,333.40 9th lowest 24,896,997.98 3,560,664.58
30 KKLWT78/2011 19,000,000.00 9th lowest 22,176,223.00 3,176,223.00
31 KKLWT79/2011 21,280,142.40 9th lowest 24,297,795.30 3,017,652.90
32 KKLWT80/2011 18,221,634.00 14th lowest 35,500,000.00 17,278,366.00
33 KKLWT81/2011 20,503,925.50 10th lowest 26,640,000.00 6,136,074.50
34 KKLWT82/2011 6,045,771.00 12th lowest 11,912,202.00 5,866,431.00
35 KKLWT93/2011 741,033.20 4th lowest 1,526,400.00 785,366.80
36 KKLWT95/2011 1,391,941.00 11th lowest 1,782,367.00 390,426.00
37 KKLWT96/2011 1,657,385.00 12th lowest 15,076,251.43 13,418,866.43
38 KKLWT98/2011 7,763,788.00 8th lowest 10,422,536.00 2,658,748.00
39 KKLWT99/2011 12,500,774.00 18th lowest 20,791,446.18 8,290,672.18
40 KKLWT105/2011 8,660,014.25 7th lowest 11,369,684.00 2,709,669.75
41 KKLWT106/2011 3,000,000.00 6th lowest 3,778,933.00 778,933.00
42 KKLWT107/2011 1,100,900.00 9th lowest 1,480,000.00 379,100.00
43 KKLWT108/2011 12,348,370.00 5th lowest 16,537,921.90 4,189,551.90
44 KKLWT109/2011 15,160,246.70 2nd lowest 16,348,147.20 1,187,900.50
45 KKLWT114/2011 13,000,000.00 24th lowest 17,839,488.40 4,839,488.40
46 KKLWT125/2011 13,749,759.45 7th lowest 16,484,752.00 2,734,992.55
47 KKLWT126/2011 4,081,600.00 13th lowest 4,466,627.00 385,027.00
48 KKLWT130/2011 9,358,419.00 9th lowest 10,280,339.00 921,920.00
49 KKLWT134/2011 10,300,000.00 14th lowest 12,140,059.35 1,840,059.35
50 KKLWT135/2011 12,382,391.39 5th lowest 21,954,971.00 9,572,579.61
51 KKLWT138/2011 32,619,302.80 7th lowest 35,887,197.90 3,267,895.10
52 KKLWT139/2011 60,571,391.30 2nd lowest 64,444,000 3,872,608.70
53 KKLWT140/2011 8,361,900.10 lowest 8,361,900.10 0.00
54 KKLWT141/2011 5,570,000.00 5th lowest 5,976,000.00 406,000.00
55 KKLWT142/2011 23,089,683.00 10th lowest 27,468,000.00 4,378,317.00
56 KKLWT145/2011 9,008,104.00 12th lowest 10,237,377.00 1,229,273.00
57 KKLWT146/2011 43,444,000.00 3rd lowest 47,588,012.70 4,144,012.70
58 KKLWT148/2011 17,614,726.10 3rd lowest 18,888,000.00 1,273,273.90
59 KKLWT149/2011 25,587,256.50 12th lowest 27,977,000.00 2,389,743.50
60 KKLWT151/2011 11,818,121.42 5th lowest 13,862,680.00 2,044,558.58
61 KKLWT152/2011 9,144,200.00 7th lowest 9,730,267.00 586,067.00
62 KKLWT153/2011 10,389,789.00 2nd lowest 10,680,000.00 290,211.00
63 KKLWT154/2011 15,460,000.00 16th lowest 23,495,935.00 8,035,935.00
64 KKLWT157/2011 18,811,011.00 10th lowest 23,888,888.00 5,077,877.00
65 KKLWT163/2011 1,193,316.80 4th lowest 1,373,282.20 179,965.40
66 KKLWT178/2011 5,039,694.60 5th lowest 6,150,279.00 1,110,584.40
67 KKLWT179/2011 5,648,991.90 4th lowest 6,975,249.00 1,326,257.10
68 KKLWT183/2011 1,846,160.00 4th lowest 1,999,142.00 152,982.00
Total wastage: 403,857,592.72

Dr Siti Mariah Mahmud

Posted by Unknown | Posted on 3:20 PTG

Dr Siti Mariah Mahmud


Update : SELAMAT DATANG YAB PM KE KOTA RAJA

Posted: 09 Nov 2011 09:55 PM PST

Pagi ini saya mendapat panggilan telefon dari petugas sekretariat saya. Bendera parti yang saya minta mereka pasangkan sempena kedatangan YAB PM ke KOTA RAJA malam ini telah ditanggalkan oleh sekumpulan manusia selepas tengah malam semalam.


Klik sini untuk melihat lebih banyak gambar : Candid : Warna warni sambutan Hj Najib ke Kota Raj...

YAB PM akan menyempurnakan majlis Deepavali peringkat Nasional di Kota Raja bukan datang sebagai Presiden UMNO untuk meresmikan mesyuarat agong UMNO bahagian Kota Raja!

Semenjak PR memerintah Selangor, tiada arahan yang dikeluarkan supaya bendera dacing BN ditanggalkan. Malah pihak PBT amat toleransi dengan bendera2 parti politik. Kesempatan ini saya lihat sebagai keterbukaan PR meraikan demokrasi. Kalau ada bendera atau kain rentang UMNO yang ditanggalkan ia adalah tindakan individu yang tidak rasional. Malah di Johan Setia ada kain rentang yang saya percayai diletakkan oleh penyokong UMNO yang memaki PR pun tidak ditanggalkan oleh JKKK.

Apakah kain rentang ucapan selamat datang PM Malaysia oleh Ahli Parlimen yang dipilih rakyat terbanyak satu perkara yang 'offenssive' atau menghina PM? Pengundi saya bukan sahaja orang PAS tetapi juga rakyat jelata yang tidak berparti dan juga dari kalangan orang UMNO. Tidak bertamaddunlah saya jika saya tidak mengalu-alukan Perdana Menteri Malaysia. Saya mungkin tidak mempunyai ideologi politik yang sama tetapi beliau masih PM Malaysia. Kalau saya ke luar negara dan ditanya siapa PM Malaysia, tak kan saya hendak kata saya tidak ada PM?

Saya bengang betul dengan kepimpinan golongan tertentu di Kota Raja ni. Selama ini saya tidak pernah ambil pusing apakah parti apa yang disokong oleh rakyat atau pengundi Kota Raja. Ramai yang datang berjumpa dengan saya mengenai pelbagai hal terdiri daripada orang UMNO. 

Tidak menjadi hal. Saya wakil rakyat Kota Raja. Tidak apa kalau orang UMNO tidak mengiktiraf saya sebagai wakil rakyat mereka tetapi jangan sabotaj saya mengalu-alukan PM ke Kota Raja. Saya tidak ada apa nak bodek PM. Kalau nak bodek PM tunjukkan kepada PM yang anda boleh 'deliver' bukan hanya mampu buang kain rentang dan bendera orang lain. Tiadanya bendera PAS dan PKR tidak semestinya kami tiada di Kota Raja.
Published with Blogger-droid v1.6.8

Comments for Wee Choo Keong

Posted by Unknown | Posted on 1:47 PTG

Comments for Wee Choo Keong


Comment on Complaints for DBKL by Anonymous

Posted: 10 Nov 2011 10:09 AM PST

YB Wee Choo Keong,

Please help us in PV10. Pasar malam location is where our way out of the condo. It will create a massive jam and inconvenience for us in PV10. Most of us are already facing disturbance from KL Festival City and problems from opposite construction sites. We don’t want another new problem. Please help us.

Suara Penduduk PV10

Comment on Complaints for DBKL by Alex Leow

Posted: 10 Nov 2011 07:53 AM PST

Dear YB Wee and DBKL officer,

I am writing this with deep frustration.
My Name is Dr. Alex Leow
Seksyen 6 wangsa maju

Lately fairview international school has started construction for new building. We understood their needs and respect their development. However what is inconsiderate on the developers part is the construction hours. Not only the construction continue over weekend Sunday and public holidays, the heavy machinery still dug till late at night long after working hours. As I am writing this complaint at 11.40pm, the noise generated from the construction can still be heard. This is not acceptable and the developers should comply with regulation given to them by local authorities.

YB, I really appreciate if you could assist us on this matter. I have recorded video proofs of the noise generated and activities beyond office hours.

Would be grateful if you could help ASAP as this is certainly affecting our rest and not to mention affecting our work eventually.

Thank you.

Best regards,

Dr. Alex Leow

Comment on Was Tony trying to spin again? by Anonymous II

Posted: 10 Nov 2011 05:23 AM PST

YB, bravo…..hehehe….That idiot TF cannot take the truth anymore. (hahaha) and that is disgraceful! TF, welcome to the blog that spells the truth and the truth is you are just a small boy who called someone the night before the signing of share swap with this melody “DENG, DENG, DENG, DENG, We are taking over M.A.S”.

Fat hope you can do that. If you think you can share swap, we also can share swap in the name of your mother’s grave. Shame on you as Malaysian who can’t speak a single true word.

Comment on Was Tony trying to spin again? by dragon lord

Posted: 10 Nov 2011 04:49 AM PST

Dear MP Wee,

we are very lucky to have an MP like you. I’ve been following your blog especially on MAS / AA issue. As Tan Sri Tony Fernandes have replied, allow me to highlight few issues:

1. Is the repair cost of aircraft returned to MAS by FAX app. RM35m have been
paid to MAS. If yes, kindly provide proof of payment.

2. The decision to stop jet operations of FireFly (FF) & sponsorship of MAS to
QPR made by the EXCO – interim caretaker of MAS before the appointment
of MAS Managing Director. You are one of the EXCO and both decisions
directly or indirectly benefiting you. Dont you think this is conflict of interest.

3. FF have increase the frequency of their flight to Kota Kinabalu from 3 to 6
flights a day, and when you sit in MAS Board suddenly FF ceased its jet
operations with lame excuses “not profitable”. If not profitable, FF will not
increased the frequencies not only to Kota Kinabalu but to Kuching too.
Stoppage of this route directly benefiting AA. As FF have become a treat to
AA.

4. As published in newspaper MAS is sponsoring RM18 M to QPR for home
jersey while AA only sponsoring RM2.5 M for away jersey. MAS is losing
RM800 M while AA is a profitable company. If you really concerned & sincere
to help MAS why don’t AA take the home jersey.

5. You (TSTF) are the champion of “LEVEL PLAYING FIELD” during Idris Jala
is the MD of MAS but the stoppage of FF – MAS LCC the challenger of AA
while you are in the EXCO is NOT level playing field.

6. If the CCF between MAS / AA is for national interest, why do AA send the
aircraft for maintenance & repair to overseas (before CCF) and not to MAS?

Hopefully TSTF will clarify.

” you can fool some people sometime, but you cant fool all the people all the time”

Comment on Complaints for DBKL by Anonymous

Posted: 10 Nov 2011 01:22 AM PST

Mohamad Fairuz Ibrahim

Terima kasih atas maklumat dan maklum balas Sdr.

Merujuk kepada cadangan mengwujudkan pasar malam di kawasan perumahan PV 10.

Pihak kami akan menulis surat rasmi kepada pihak DBKL, Jabatan Pengurusan Penjaja bagi memaklumkan bahawa terdapatnya bantahan keras dari penduduk-penduduk berhampiran terutamanya di PV 10.

Pihak kami percaya dengan dengan adanya bantahan dari penduduk-penduduk diharapkan pihak DBKL akan mengkaji semula cadangan tersebut dengan mengambil kira pandangan dan bantahan yang dikemukakan oleh penduduk-penduduk sekitar.

Pihak kami berpendapat bantahan tersebut ada asasnya dimana keselamatan dan keselesaan kepada penduduk-penduduk adalah lebih penting dan pihak kami juga berharap masalah yang telah diwujudkan oleh aktiviti-aktiviti bazar larut malam di Danau Kota tidak akan berlaku di kawasan perumahan PV 10 yang juga turut berhampiran dengan kawasan bazar larut malam tersebut. Pihak kami berpendapat mencegah adalah lebih baik daripada merawat.

Pihak kami akan sentiasa memantau perkara ini dan akan memaklumkan kepada Sdr dan penduduk-penduduk melalui blog ini atau Sdr boleh menghubungi kami di no.41433322 sekiranya pihak kami mendapat sebarang maklum balas dari pihak DBKL.

Terima kasih.

Yaacob Abd Hamid
Pembantu kepada
YB Wee Choo Keong

Comment on Was Tony trying to spin again? by weechookeong

Posted: 10 Nov 2011 12:47 AM PST

Dear Tan Sri Tony Fernandes,

Thank you for reading yours truly blog and Tan Sri’s responds. Yours truly very regret that yours truly cannot reply to Tan Sri’s reply because yours truly has been preoCcupied with the hearing of Electoral Reforms. Yours truly undertakes to give Tan Sri a reply as soon as it is practicable – most probably tonight.

Thank you

With. Kindest regards

Wee choo keong

Comment on Questions time 9-11-2011: MAS sold 70% of MAS Catering & signed a 25 year exclusive contract by Penumpang Marah

Posted: 09 Nov 2011 11:24 PM PST

The cancellation of Johannesburg, Cape Town and Buenos Aires including Dubai???

After this AirAsia X will fly dubai…wow…hebat sangat CCF Tony ni…cam sial…

AirAsia X should stop immediately as TF stopped firefly jets just to make AirAsia fly exclusively…why dont AirAsia is just flying asean and domestic sectors..MAS can fly exclusively Asian and other long haul sectors…

Ini baru adil…TF jangan nak bodohkan orang lain sedangkan kau membodohkan diri ko sendiri…pengkhinat negara…

Comment on Was Tony trying to spin again? by Old Man

Posted: 09 Nov 2011 09:42 PM PST

Tony, Tony, Tony,

Starting a new premium airline that compete’s directly with MAS (first class) is your new approach to help turnaround MAS?

Or is this another tactic one of your tactics to get your way?

Old Man

Comment on Was Tony trying to spin again? by Tony Fernandes

Posted: 09 Nov 2011 09:36 PM PST

MP Wee,

Your comments are disgraceful for a Member of Parliament.

AirAsia X has been open about the RAS issue. All our accounts have been audited by the Auditor-General's Office. If there remains dissatisfaction, we are more than happy to have the Public Accounts Committee go through the accounts again.

Time and time again, you have repeated your baseless allegations. Yet, each time we suggest a face-to-face meeting, you have refused to accept our offer.

The last straw is dragging my late mother into this issue. There is no need to get personal. I am sure you would not want anyone to denigrate your family members as well.

Once again, I extend you an invitation to AirAsia X to meet with our management team so that we can answer any queries that you have. Azran, Kamarudin and I are at your disposal. We hope that together we can lay the issue to rest.

Tony

Comment on Complaints for DBKL by Mohamad Fairuz Ibrahim

Posted: 09 Nov 2011 08:06 PM PST

Yang Berhormat Wee Choo Keong
1-3, Platinum Walk,
2 Jalan Langkawi, Taman Danau Kota,
53300,
Kuala Lumpur.

Yang Berhormat,

PETISYEN BANTAHAN SEKERAS-KERASNYA KEPADA CADANGAN MEWUJUDKAN PASAR MALAM SETAPAK DI JALAN 3/23D, BERSEBELAHAN PV10 KONDO, TAMAN DANAU KOTA DAN SK. DANAU KOTA 2

Dengan segala hormatnya saya merujuk kepada perkara di atas.

Saya, mewakili penduduk dari Platinum Lake Condominum Taman Danau Kota membantah sekeras-kerasnya cadangan diatas seperti yang dicadangkan kerana jalan yang sedia ada adalah sempit dan sehala yang mana akan meyukarkan kami untuk keluar dari kawasan kami iaitu PV 10.

Pihak kami juga telah membuat petisyen bantahan dan ternyata mendapat sokongan daripada penduduk dengan lebih 690 tandatangan dapat dikumpulkan dalam masa seminggu ia dilancarkan, jelas menunjukkan kami sekali lagi membantah cadangan yang dicadangkan.

Oleh yang demikian, kami berharap agar YB sebagai wakil rakyat di zon ini dapat membuat tindakan susulan kepada Pihak-pihak yang bertanggungjawab dengan menyekat cadangan Pasar Malam tersebut.

Kami penduduk Kondominium PV 10, Danau Kota berharap agar perkara ini dapat diselesaikan dengan segera dan diberikan perhatian yang sewajarnya. Jasa baik serta keperihatinan yang diberikan oleh Tuan dalam perkara ini kami ucapkan ribuan terima kasih.

Kami juga telah menghantar surat bantahan rasmi kepada pihak2 yang bertanggungjawab dan juga kepada pembantu YB, Encik Yaakob, semalam (09/11/2011).

Sekian.
Setiausaha
JMB PV 10

Gwo-Burne for Kelana Jaya

Posted by Unknown | Posted on 1:20 PTG

Gwo-Burne for Kelana Jaya


Pameran Fotografi Kerja-kerja Kebebebasan 2.0

Posted: 10 Nov 2011 10:29 AM PST

Pameran Fotografi Kerja-kerja Kebebebasan 2.0 FAN Malaysia (Friederich Naumann Foundation Alumni Network) dengan bangganya menganjurkan Pameran Fotografi 'Kerja-kerja Kebebasan 2.0' 2011. Pameran ini mempersembahkan foto-foto yang diterima daripada mereka yang bertanding untuk pertandingan Fotografi 'Kerja-kerja Kebebasan 2.0' di bawah tema kebebasan dan pertandingan ini direka untuk mengiktiraf penggiat-penggiat seni terutama jurufoto [...]

Direct Free Kick

Posted by Unknown | Posted on 1:16 PTG

Direct Free Kick


Tarbiyyah Haraki di Taman Melor bersama Ustaz Dzia Ul Haq pada 10/11/2011.

Posted: 10 Nov 2011 07:47 AM PST

Tarbiyyah Haraki di Taman Melor bersama Ustaz Dzia Ul Haq pada 10/11/2011.

Posted: 10 Nov 2011 07:00 AM PST

Anwar Ibrahim

Posted by Unknown | Posted on 7:49 PG

Anwar Ibrahim


PM Najib Mengelirukan Rakyat Jelata Sejak Hari Pertama

Posted: 10 Nov 2011 01:47 AM PST

1.?"PM and agro minister lied on NFC"."PM lied about NFC loan",begitulah hebatnya tajuk-tajuk berita masing-masing dalam Malaysiakini dan Malaysianinsider pada 8 November 2011.Bagi ramai orang berita-berita tersebut tidak sedikitpun mengemparkan atau sesuatu kejadian yang luar biasa yang asing kepada pendengaran rakyat.
 
2.?Sama ada secara sedar atau sebaliknya,PM Najib telah mengelirukan,atau lebih tepat untuk dikatakan,telah memperdayakan rakyat jelata sejak dari hari pertama beliau dilantik menjadi Perdana Menteri Malaysia Ke-6 pada 3.4.2009 lagi.
 
3.?Pada hari bersejarah itu, ketika mengangkat sumpah jawatan sebagai Perdana Menteri dihadapan SPB Yang Di-Pertuan Agong ,beliau telah melafazkan…."Bismillah hirrahman nirrahim..Wallahi, wabillahi,watallahi. Saya Muhammad Najib bin Tun Haji Abdul Razak telah dilantik memegang jawatan Perdana Menteri,dengan sesungguhnya bersumpah…."
 
4.?Nama beliau yang dilafazkan sediri olih PM Najib dalam sumpah tersebut ialah "Muhammad Najib".Majlis ini bukan sahaja disaksikan oleh dua orang mantan Perdana Menteri bersama isteri masing-masing,selain daripada lebih 300 orang pembesar Negara,bahkan ditonton pula oleh jutaan rakyat Malaysia menerusi kaca televisyen masing-masing.
 
5.?Pada 9.4.2009 pula,ketika mengumumkan barisan Kabinet beliau,ketika diapit oleh YAB Timbalan Perdana Menteri dan YBhg. Ketua Setiausaha Negara,beliau sekali lagi dengan jelas mengumumkan nama beliau sebagai "Muhammad Najib".
 
6.?Namun setelah dua-setengah tahun selepas itu pula, pada 21 dan 23 September 2011,ketika mengikrarkan secara bersumpah menerusi Afidavit Sokongan dan Afidavit Pembetulan untuk mengenepikan sepina dalam perbicaraan kes liwat,yang lebih dikenali dengan Sodomy II,PM Najib telah mengikrarkan nama beliau sebagai "Najib bin Tun Abdul Razak" sahaja.Tidak ada nama "Mohd.atau Muhammad" sebelum nama Najib.
 
7.?Nama "Najib bin Tun Abdul Razak" itu ditulis sebanyak 8 kali dalam kedua-dua afidavit beliau itu.Mustahil berlaku kesilapan.Afidavit tersebut pasti telah disemak oleh seramai 4 orang peguamcara berpengalaman yang mewakili beliau dalam permohonan mengenepikan sepina itu.
 
8.?Lebih dari itu,isteri PM sendiri,Datin Seri Rosmah binti Mansor,dalam afidavit berasingan yang beliau ikrarkan pada 21.9.2011,dalam kes yang sama,merujuk nama suami beliau sebagai Dato Seri Najib bin Tun Abdul Razak juga.Bukan sebagai "Muhammad Najib".Siapa yang lebih berhak mengesahkan nama sebenar PM, jika tidak isteri beliau sendiri?.
 
9.?Menerusi afidavit-afidavit yang diikrarkan oleh PM Najib dan oleh isteri beliau sendiri,tidak syak lagi nama sebenar beliau seperti dalam kad pengenalannya ialah "Najib bin Tun Abdul Razak" dan bukan "Muhammad Najib bin Tun Abdul Razak" sepertimana yang beliau bersumpah 'demi Allah' dihadapan Yang Di-Pertuan Agong di-Istana Negara pada 3.4.2009 itu.
 
10.?Apapun PM Najib sendiri bertanggungjawab untuk menjelaskan kepada rakyat jelata bagaimana nama beliau boleh berbeza diantara dua sumpah yang beliau sendiri telah sempurnakan itu.
 
11.?Soal sama ada akan terdapat dikalangan rakyat, yang akan mencabar kesahihan upacara angkat sumpah jawatan Perdana Menteri yang dilafazkan sedemikian pada 3.4.2009 itu, adalah terletak kepada hak dan kebebasan pilihan masing-masing.

a)?Contoh mudah yang boleh diambil ialah dalam sesuatu upacara Akad Nikah.Kesilapan dalam menyebut satu perkataan pun atau tersilap menyebut nama pasangan perempuan umpamanya, ataupun tidak lancar dalam menjawab akad,maka proses akad nikah itu akan diulangkan beberapa kali, sehingga sempurna untuk dianggap sah.
 
12.?Presiden Amerika,Barrack Obama pernah mengangkat sumpah jawatan Presiden Amerika buat kali kedua pada 21.1.2009 apabila terdapat kesilapan sebutan satu perkataan sahaja dalam upacara mengangkat sumpah kali pertama sehari sebelum itu.
 
13.?Jika satu patah perkataan sebegitu pun boleh menyebabkan sumpah jawatan Presiden Amerika terbatal, jika tidak dibetulkan serta merta, maka kesilapan pada nama PM Najib ketika beliau mengangkat sumpah jawatan Perdana Menteri sama ada sengaja atau tidak sengaja, adalah lebih serious.
 
a)?Sekiranya sumpah jawatan oleh PM Najib itu diistiharkan sebagai tidak sah, akibat menggunakan nama yang bukan nama sebenar beliau, maka beliau bukan Perdana Menteri Malaysia yang sah mengikut undang-undang. Dengan demikian itu, beliau tiada kuasa untuk membubarkan Palimen yang dijangka pada bila-bila masa dari sekarang.
 
14.?Saya telah menulis laporan lebih terperinci mengenai perkara diatas pada 8.11.2011 yang dialamatkan kepada YDH Ketua Polis Negara dengan salinannya kepada Y.B.Menteri Dalam Negeri.Namun saya menyimpan hak saya untuk tidak mendedahkan kandungan sepenuhnya memandangkan terdapat penegasan-penegasan saya yang mungkin boleh dianggap "subjudice" terhadap perbicaraan kes liwat yang sedang berjalan.
 
a)?Saya meletakkan kepercayaan kepada pihak Polis untuk menyiasat kandungan afidavit PM Najib yang disyakki menyalahi undang-undang seperti yang telah saya nyatakan dalam surat tersebut.
 
15.?Walaubagaimana pun,saya amat sedar dengan kuasa yang ada pada PM Najib dan jentera Kerajaan yang ada dibawah kawalannya.Beliau boleh mencari jalan untuk mengatasi persoalan mengenai perbezaan nama beliau dalam dua sumpah dan ikrar tersebut itu.
 
a)?Namun soal nama beliau itu bukanlah perkara utama dalam surat saya bertarikh 8.11.2011 itu. Mengikrarkan sesuatu fakta mustahak yang tidak benar atau mengelirukan dalam sesuatu afidavit adalah secara sendirinya suatu kesalahan jenayah.
 
16.?Apa pun langkah yang akan diambil oleh PM Najib mengatasi pelbagai persoalan yang memerlukan jawapan beliau yang munasabah,diharapkan beliau tidak akan terjerat sekali lagi sepertimana yang berlaku apabila beliau dinasihatkan untuk mengikrarkan afidavit-afidavit sedemikian itu.Beliau harus hurmati apa yang orang lain ada,dan boleh dedahkan.
 
17.?Apa yang paling penting dalam hal ini adalah,kejujuran,keihlasan dan ketelusan PM Najib sendiri,kerana beliau adalah seorang Perdana Menteri.
 
a)?Kemampuan beliau bukan diukur dari banyak mana kuasa yang ada padanya atau kebolehan beliau dan orang-orang yang rapat dengannya untuk memanipulasikan fakta dan menipu untuk terus berkuasa.
 
18.?Apa pun,dengan mengikrarkan afidavit-afidavit tersebut, PM Najib,secara efektifnya telah meletakkan untung nasib dan masa depan beliau dan isteri beliau diatas belas ehsan beberapa orang penyangak.Semoga Allah mengasihani kita semua.
 
Mat Zain bin Ibrahim.
10.11.2011

RM1.4b Bajet Luar Jangka Hilang Belum Terjawab

Posted: 09 Nov 2011 11:38 PM PST

Harakah

Kehilangan dana Bajet Wang Luar Jangka RM1.4 bilion daripada RM1.5 bilion yang diperuntukkan masih penuh dengan tanda tanya kerana belum terjawab oleh Kerajaan BN.

Sebaliknya Laporan Ketua Audit Negara berhubung perkara itu cuba disembunyikan oleh pihak Kerajaan BN sehingga dibangkitkan oleh pihak pembangkang pada persidangan Parlimen semalam.

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, kehilangan wang tersebut berjaya dikesan apabila Laporan Audit Negara 2010 berbeza dengan belanjawan yang dibentangkan.

Menurut beliau, ketika menjawab pertanyaan pembangkang semalam, Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Awang Adek Hussin menjelaskan, wang itu tidak lesap tetapi jumlah sebenar bagi tahun 2010 telah pun diisi semula melalui Rang Undang-Undang Pembekalan Tambahan 2011.

Katanya, jawapan tersebut bukanlah jawapan sebenar kerana laporan audit negara mestilah sama dengan belanjawan yang dibentangkan.

“Perkara ini dibangkitkan oleh Azan Ismail (PKR-Indera Mahkota) dan kemudian dilanjutkan oleh saya pada persidangan Dewan Rakyat semalam dengan menggunakan peraturan 68A.

“Kumpulan Wang Luar Jangka dan Laporan Audit Negara hendaklah dibentangkan dan tidak boleh dibahaskan, tetapi yang boleh dibahaskan adalah belanjawan yang dibentangkan,” katanya pada sidang media di lobi Parlimen, hari ini.

Bagaimanapun, menurut beliau, ketika menjawab pertanyaan itu, Awang Adek mengatakan perkara itu telah dibentangkan dan dibahaskan pada persidangan Parlimen tahun lalu.

Lebih jauh dari itu, Awang Adek turut menuduh pihak pembangkang sengaja hendak memutarbelitkan fakta-fakta untuk mengelirukan rakyat.

Katanya, jawapan timbalan menteri kewangan itu ternyata bercanggah dengan peraturan Parlimen, di samping bercanggah dengan prinsipnya yang sepatutnya dilihat kepada semua laporan berkenaan.

“Jawapan timbalan menteri kewangan itu bercanggah dengan peraturan 68A. Sepatutnya beliau menjawab ada kesilapan yang berlaku, bukannya telah dibahas di Parlimen,” ujarnya.

Beliau yang juga Ketua Umum PKR berkata, perbezaan laporan audit negara dan belanjawan itu merupakan kejadian pertama dalam sejarah kewangan negara dan ia tidak sepatutnya berlaku.

“Jawapan timbalan menteri kewangan itu tidak menggambarkan kejadian yang sebenar, sebaliknya cuba menyorok Laporan Ketua Audit Negara.

“Kami sedang menunggu jawapan sebenarnya. Diharap Perdana Menteri dapat menjelaskannya nanti kerana ini soal perlembagaan bagi memudahkan perlaksanaan,” ujar beliau.

‘National Feedlot Corp Loan Used To buy Condo Unit’

Posted: 09 Nov 2011 09:04 PM PST

Malaysiakini

Ramping up their criticism of alleged mishandling of government funds in the public-funded National Feedlot Corporation (NFC), PKR said today that the money loaned to a related company was used to purchase an RM9.8 million luxury condominium in Bangsar, Kuala Lumpur.

The money, which the opposition party claimed was part of an RM81 million loan by NFC, a company owned and operated by the husband and children of a federal minister, to related company National Livestock and Meats Corporation (NLMC), was used to purchase a luxurious condominium unit.

NLMC, which was contracted by NFC as its marketing development agent and granted the sizeable loan, is also owned and operated by the same federal minister’s husband and children.

“They are in the business of (marketing) cattle. Are the cows going to sleep in the condo?” asked party secretary Saifuddin Nasution, expressing his puzzlement at a press conference at Parliament House today.

The party’s strategy director Rafizi Ramli, who was also present, chimed in that the use of funds originating from public monies for such an unnecessary purchase was tantamount to criminal breach of trust (CBT).

Saifuddin and Rafizi added that a report of the alleged mishandling of funds has been submitted to the Malaysian Anti-Corruption Commission.

Pilihanraya:Pakatan Mahu Dakwat Kekal Digunakan

Posted: 09 Nov 2011 08:54 PM PST

Malaysiakini

Ahli Jawatankuasa Terpilih Khas Parlimen (PSC) untuk menambahbaik pilihan raya dari Pakatan Rakyat akan memberi tekanan kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk melaksanakan pembaharuan yang boleh dilaksanakan serta-merta apabila mereka bersidang secara tertutup untuk sesi keempat hari ini.

“Kami mahu PSC buat resolusi untuk memaksa SPR untuk melaksanakan sekurang-kurangnya penggunaan dakwat kekal dan cadangan mengundi lebih awal sekarang.

“SPR dakwa mereka memerlukan masa dua bulan hanya untuk membeli dakwat. Kita tidak mahu kekurangan masa dijadikan alasan untuk tidak melaksanakan ini sebelum pilihan raya umum akan datang, ” kata ahli parlimen Rasah, Anthony Loke pada sidang akhbar di bangunan Parlimen, semalam.

Loke, seorang daripada tiga orang wakil pembangkang di PSC, mengalu-alukan pengumuman pengerusi jawatankuasa itu, Datuk Seri Maximus Johnity Ongkili yang berkata laporan interim PSC akan dibentangkan di Parlimen sebelum mereka memulakan pendengaran awam esok.

Ahli parlimen dari DAP itu berharap bahawa penggunaan dakwat kekal dan cadangan membenarkan penggundian awal juga akan dimasukkan dalam laporan ini.

Loke juga mahu anggota tentera dan polis dibenarkan mengundi di kawasan tempat mereka bertugas terlebih dahulu bagi menggantikan undi pos kerana kebimbangan tekanan dikenakan ke atas mereka untuk mengundi BN.

Zuraida: Ada Pendedahan Lebih Besar Dari Skandal Fidlot

Posted: 09 Nov 2011 08:50 PM PST

Keadilan Daily

KEADILAN memberi kata dua kepada Datuk Seri Shahrizat Jalil samada meletakkan jawatan atau beberapa bukti penyelewengan yang lebih besar membabitkannya didedahkan.

Peringatan itu dibuat Ketua Wanita KEADILAN, Zuraida Kamaruddin kepada Shahrizat ekoran gagal menjawab skandal National Feedlot Corporation (NFC) melibatkan keluarganya.

Sebaliknya kata Zuraida, Shahrizat yang juga Ketua Wanita Umno bertindak menyerang peribadi beliau tanpa menjawab penyelewengan wang rakyat sebanyak RM250 juta itu.

"Tindakan terhormat perlu diambil Datuk Seri Shahrizat Jalil adalah mengumum perletakan jawatan dari kerajaan dan berundur dari politik serta merta kerana KEADILAN masih ada beberapa bukti penyelewengan lebih besar yang belum didedahkan," katanya dalam satu kenyataan.

Semalam, media melaporkan menteri pembangunan wanita keluarga dan masyarakat itu menyerang peribadi Zuraida dalam sebuah majlis dan pada masa enggan menjawab skandal Fidlot melibatkan beliau dan keluarganya.

"Isu pokok yang perlu diperhatikan adalah soal pertanggungjawaban wang rakyat sebanyak RM250 juta diberi kepada syarikat milik keluarga beliau walaupun prestasinya tidak menepati sasaran.

"Ia menyentuh nasib ribuan petani dan penternak yang lebih memerlukan bantuan dana kerajaan berbanding syarikat keluarga beliau," tegas Ahli Parlimen Ampang itu.

Menurutnya, Skandal NFC membabitkan Shahrizat , menyentuh soal tata kelola kewangan negara yang lemah dengan wang rakyat dibazir sewenangnya.

"Adalah menjadi tanggungjawab saya sebagai wakil rakyat dan seorang pemimpin wanita untuk membawa isu ini supaya sebarang penyelewengan dapat dihentikan segera.

"Saya langsung tidak mempunyai motif peribadi, saya hanya melaksanakan amanah yang dipikul," katanya.

Oleh itu, katanya, beliau berharap Shahrizat tampil segera menjawab isu itu dan bukan membiarkan pemimpin BN lain menjawabnya.

Is Our EPF Being Looted?

Posted: 09 Nov 2011 08:38 PM PST

Malaysia Chronicle

On the 23rd of June 2011, the EPF (KWSP) tabled its annual report to the parliament, declaring a 5.8% dividend and explained that 27% of its investments were in Malaysian Government Securities (MGS) and 32% were in loans and bonds to Govt agencies. A simple chart below summarises the report. At RM 440.52 billion, the EPF is one of the largest funds in the world and represents the life time savings of 12 million private sector employees.

The question is why is it that over 60% of EPF funds are in loans to the Govt and Govt bodies? Is the Malaysian Government a good borrower?

Let's look at the BN Govt's financial record….

Below is a summary of the Govt's annual deficits. The 2012 budget will mark the 15th year of budget deficit with no signal of financial prudence. And as you can see below, there have been supplementary budgets on top of the annual budgets every single year.

Govt debt as at Dec 2010 stands at 407 Billion ringgit. 60% of this or 240 Billion is owed to the EPF. This means the BN Govt of Malaysia has already spent 60% of all your savings in the EPF!

After running deficit budgets for 14 consecutive years, and funding those deficits by borrowing, Malaysian Govt Securities (MGS) are rated at CC(-)ve. At CC minus, what is the annual yield? Folks, it's an unbelievable 3% and below!! Why? Because MGS are not auctioned!!  There is a ready buyer for MGS and apart from the endless new PNB funds like the 1Malaysia bond, the main buyer of Malaysian debt papers is the EPF.

"Fair Value" rate for lower grade papers of single A and below is an annual yield of 5% and above.  Greek Govt bonds for example are being traded at yields exceeding 21% per annum

The constitution of Malaysia caps Govt debt at 55% of GDP. As at 30th June 2011, Govt debt stands at 433 billion, which is 53% of GDP. At 55% the Govt will be officially in crisis and the constitution will need to be changed to increase borrowing and possibly even require a bail out.

Recently the EU central bank agreed to extend financial aid to the Govt of Greece on the condition they adopt massive austerity measures and that the lenders take a haircut of 50% of all outstanding loans. After all, they continually lent to a borrower who showed absolutely NO commitment to cut expenses and begin to service their debts. Just imagine if the EPF is asked to take a 50% haircut of their debts from the Malaysian Govt!

Even worse than that …

An even worse scenario was painted recently by Pakatan Rakyat when they reported that much of govt debt was unreported as it is largely hidden from public eye in the form of debt owing by Govt agencies.

As you can see above, the 433 billion owed by the Govt is represented by the red and Orange bars. On top of official figures, an additional 184 billion is owed by various Govt agencies.

Take a look here at another explanation,

So…. Is the EPF being looted?

I say yes it is. Let me explain how.

A summary on the 2012 budget is below,

Of the total 233 billion, total operating expenses is at 162 billion and over 64 billion is allocated for the civil service in pensions and wages. Of the massive 233 billion, only 51 billion is going to development, of which over 80% is to construction projects, designed to specifically benefit a few lucky fellows. And talking about lucky fellows, over 10 billion in subsidies paid for by us, are being paid directly to corporate bodies!

And how pray tell will they pay for all this? By borrowing of course! Do they even bother that it is we who will be paying for the debt servicing including interests? Najib even announced that employee's contribution to the EPF will increase to 12% of salary. Which means even more will be tied up in the EPF in order to enable more borrowing! And if you earn less than RM 5,000, your contribution will increase to 13%.

Hard times but spending remains irresponsible

These are indeed hard times for us, the people. And the Govt has done fabulously well to recognise this by granting pay increments of 7 to 13% to all Govt employees while carefully avoiding the minimum wage issue for private sector employees.

The Govt currently collects about 4 billion from the GST already in place. A one time payment of RM 500 to civil sector employees will cost the Govt over 2.6 billion.

Civil service remuneration cost 20 billion in 2004. This year it will cost 64 billion.

So the bottom line conclusion, again and again is the same. They are looting the EPF to please their vote bank of 1.3 million civil servants.

Hard times indeed… And yet DRB Hicom is buying 237 armoured personnel carriers from Turkey for RM 1.7 billion and selling it to the ministry of defence for RM 7.55 billion. The Malaysian Govt is buying 6 Littoral Combatant Vessels to enhance our Navy. These are the most advanced naval vessels in the world, able to shoot aircraft, ships and submarines… The ONLY other country that has such ships is the US navy. They have 2. We are buying 6 at a cost of 10 billion ringgit. The MRT can be built for 19 billion. But Idris Jala recently indicated that MMC Gamuda may incur more that the originally estimated cost of 54 billion to build it.

The Govt can reduce its subsidies for rice and sugar by opening up the market for other players, but no, both commodities are controlled by the same Govt crony. Syed Mokhtar Al Bukhary is the owner of all the companies mentioned above. Since this person took over the exclusive supply of these commodities in 2008, prices have doubled. This is despite the Govt's subsidy of 60 cents per kilo of rice and 20 cents per kilo of sugar.

The Govt can easily buy the LDP highway for 1.5 billion ringgit, but no, it's probably better that they continue to collect toll from us and receive 1.5 billion in subsidy from the govt. Our IPPs buy gas at 10 ringgit cheaper than companies in Thailand and 15 ringgit cheaper than Singapore (Per CuM)  but the Govt still needs to feed them billions in subsidy.

Nothing is done as evidenced by the AG’s latest report

Year after year after year, the Auditor General's annual report details all the financial mismanagement in Govt depts. But nothing is done. Take this year's AGs report for example. The MACC went into high gear and opened 36 investigation files to investigate all the rubbish. And the cases are now closed. They found no element of corruption or deceit. Another thing the AG highlighted is the treasury's contingency fund of 1.5 billion is now only 79 million ringgit. 1.4 billion is missing…..

The tolled highways were built at a cost of 26.4 billion and the operators have already raked in 37.7 billion and received another 2.1 billion in subsidies from the Govt. And they are planning to raise the rates again soon.

The Govt machinery of Barisan National is a system that benefits and enriches cronies with massively one sided contracts. It also ensures loyalty from a vote bank of 1.3 million civil servants who enjoy all kinds of benefits at the expense of the tax payer. The tax system is designed to exclude the majority of civil servants from actually paying any tax. And Govt debt is going through the roof. In 2004, the total Govt debt was 217. As at 30th June 2011, it stands at 433 billion. Najib's administration is milking us dry. And they are using our funds in the EPF to run all these excesses, to enrich themselves, and to bribe the civil service into loyalty.

We EPF investors are 12 million. Vote against corruption, vote against poverty, and vote against the looting of your EPF savings.

Perubahan Yang Berlaku Secara Semulajadi Tidak Boleh Dihindari

Posted: 09 Nov 2011 04:21 PM PST

The Malaysian Insider
Oleh Aspan Alias

Beberapa posting saya yang lepas saya telah menulis secara simple and bersahaja tentang perubahan yang wajib dilalui oleh semua makhluk Tuhan. Itu adalah natural dan siapa yang hendak menafikannya silalah sekehendak hati. Tidak siapa boleh menghalang.

Walau bagaimana pun tentunya perubahan ini akan mengorbankan setengah pihak dan jika elemen pengorbanan tidak ada maka tidak akan adalah perubahan. Setiap makhluk sekecil atau sebesar mana pun akan melalui perubahan. Perubahan boleh berlaku dalam bentuk, fungsi dan rupa kepada sesuatu makhluk itu.

Struktur permukaan bumi ini berubah begitu besar jika dibandingkan dengan rupa strukturnya di antara sebelum dan selepas "ice-age". Manusia sendiri berbeza dalam saiznya dari zaman dahulu kalau dibandingkan dengan manusia zaman sekarang.

Yang lebih pantas melalui perubahan ini ialah cara manusia berfikir termasuk orang Melayu khususnya dan rakyat negara keseluruhannya. Manusia di jadikan Tuhan dalam berbagai-bagai puak dan bangsa serta agama untuk masing-masing mengenali serta menghormati di antara satu kaum dan agama dengan yang lain.

Masing-masing telah pun menerimanya sebagai satu hakikat yang tidak dapat di alih dan dianjak lagi. Baik bangsa Melayu dan keseluruhannya beragama islam mahu pun bangsa lain yang di dorminasi oleh bangsa lain semuanya hidup dalam aman dan muhibbah dan masyarakat negara yang mempunyai toleransi yang tinggi.

Kita tidak akan mampu menafikan atau mengelakan perubahan berlaku termasuk kepada pemikiran kita semua. Perubahan tetap berlaku di setiap ketika dan masa. Sesiapa yang tidak mahukan perubahan maka mereka akan berada di takuk lama dan ketinggalan serta tidak akan dapat mensesuaikan keadaan semasa dengan mudah.

Politik dan pemikiran manusia juga tidak statik dan akan tetap bersama menempa perubahan itu. Parti Liberal Demokrat Jepun kecundang setelah rakyatnya berubah cara berfikir selari dengan kehendak semasa rakyat negara itu. LDP tidak sensitif terhadap perubahan kehendak dan selera rakyat Jepun dan parti yang memerintah lebih dari 5 dekad itu tidak "abreast" dengan perubahan itu.

Akhirnya parti itu kecundang dan salah satu dari penyebabnya parti itu ditolak ialah kerana kegiatan rasuah yang berlebihan skalanya yang dilakukan oleh pemimpin parti itu. Walaupun rakyat telah memberi isyarat tentang kebencian mereka terhadap isu rasuah itu, LDP tetap terus menerus melakukan rasuah tanpa segan dan silu. Apabila LDP jatuh kecundang maka parti itu sampai hari ini tidak mampu bangun lagi.

Di negara kita perubahan ini juga jelas sedang berlaku tetapi pemimpin kita tidak begitu peka dengan kehendak dan kemahuan rakyat negara ini. Banyak dari kegiatan rasuah dan salah guna kuasa di pagari oleh akta-akta yang ketat untuk menjauhi rakyat dari mengetahui kegiatan haram itu.

Tetapi di zaman sekarang, rakyat akan tahu juga apa yang di selindungi oleh pihak yang berkuasa ini. Tidak mampu untuk memberikan bukti kerana wujudnya akta-akta yang menyekat apa-apa tindakan secara undang-undang, nampaknya rakyat sedang bersedia untuk mengambil tindakan pembersihan melalui pilihanraya umum yang akan datang.

Perubahan ketara ini jelas kita lihat dan rakyat faham usaha untuk membersihkan negara dari kerja dan tabiat yang tidak baik ini bukan satu kerja mudah kerana usaha yang baik akan sentiasa mendapat tentangan yang hebat dari kumpulan yang tidak mahu berubah. Tetapi yang nyata jika usaha untuk mencari kebaikan ini terus menerus di jadikan perjuangan setiap di antara insan yang sedar dan insaf ianya akan berjaya juga akhirnya.

Perubahan cara pemikiran rakyat di negara ini kian menampakan perubahan. Kita boleh lihat dengan jelas yang isu ungkit mengungkit pihak yang berkuasa itu sudah tidak di terima oleh kebanyakan rakyat lagi. Rakyat tidak merelakan negara mereka ditadbir oleh perasuah walaupun parti itu menggunakan apa yang di lakukan untuk rakyat sebagai isu kempen seperti yang dilakukan oleh mereka setiap pilihanraya di adakan.

Rakyat tahu sekarang yang apa-apa yang diberikan oleh pemerintah hari ini adalah dari wang kutipan cukai rakyat termasuk cukai dari pemimpin dan ahli pembangkang. Wang ringgit tersebut bukannya wang BN atau pun wang Umno. Malahan yang menjadi isu sekarang ialah Umno gagal menguruskan wang rakyat dengan baik kerana kegiatan elemen rasuah yang berlaku di mana-mana kerajaan pimpinan BN Umno itu.

Rakyat tahu BN tidak boleh menggunakan isu bantuan gigi palsu serta pembiayaan sekolah kanak-kanak sekolah sebagai alasan untuk meneruskan sokongan terhadap parti pemerintah yang rasuah di setiap peringkat pentadbiran.

Rakyat sekarang berkecenderungan untuk memberikan mandat untuk mentadbir wang mereka yang ada di dalam kantung kerajaan itu kepada pihak lain yang telah terbukti secara relatifnya lebih baik dari yang di uruskan oleh BN selama ini seperti yang terdapat di negeri-negeri yang di tadbir oleh Pakatan Rakyat.

BN boleh menafikan sekehendak hati mereka tetapi hakikatnya kerajaan yang di tadbir oleh kerajaan oleh parti-parti alternatif kepada BN itu adalah lebih telus dan baik. Perubahan yang baik ini adalah satu lagi bukti yang saya sebutkan sebagai perubahan yang sedang berlaku secara natural ini.

Perubahan cara berfikir dan persepsi rakyat kita sedang melalui proses perubahan yang sangat natural dengan keadaan dunia tanpa sempadan sekarang ini. Rakyat sudah tidak lagi menerima isu-isu yang rasis yang di mainkan oleh parti-parti dalam komponen. Isu rasis sudah ketinggalan zaman. Rakyat lebih berminat untuk hidup berdamai tanpa di halang oleh sentimen perkauman yang menebal.

Rakyat tahu sentimen perkauman ini dimainkan oleh parti-parti dalam BN semata-mata kerana kepentingan politik Umno, MCA dan MIC kerana parti-parti ini adalah parti rasis. Perubahan ini membuatkan BN dan parti-parti di dalamnya menjadi tertekan kerana mereka sudah terlalu biasa dengan kuasa yang sekarang ini memberikan mereka untuk melakukan segala-gala yang bertentangan dengan tuntutan semasa iaitu untuk berada di bawah pentadbiran kerajaan yang mengikut "rule of law", beretika, menghormati pandangan individu, serta kerajaan yang "magnanimous" dan demokratik yang tulin.

Rakyat juga sudah mula sedar apa yang dikatakan oleh Umno yang nasib bangsa dan agama kita hanya boleh selamat jika kerajaan terus di tadbir oleh Umno, seolah-olah parti itu sedang cuba memesongkan kita dari menyembah yang hak kepada yang bathil. Pengakuan Umno sebagai hanya pihak yang boleh menjamin masa depan manusia di negara ini adalah satu tindakan takbur dan sombong.

Masakan parti yang rasuah itu boleh diperakukan sebagai pihak yang hak dan mendapat keredhoan Tuhan? Masakan pihak yang di dukong oleh media massa seperti Utusan yang sentiasa memutar belitkan isu-isu penting rakyat itu boleh kita anggap sebagai pihak yang benar?

Masakan pihak yang melindungi kerja hina rasuah melalui akta-akta ketat itu boleh di yakini sebagai pihak yang baik dan adil serta boleh diberikan mandat terus menerus? Masakan pihak yang menjadi pembawa dalil-dalil hari kiamat boleh di katakan pihak yang benar? Tidak mungkin mereka yang cuba meyakinkan rakyat untuk membenarkan perkara yang salah dan menyalahkan yang benar itu boleh di berikan keyakinan.

Kita mesti berfikir dan membuat keputusan samada pihak yang sentiasa berjaya menyambung kekuasaan mereka dengan memecahbelahkan pemikiran rakyat itu masih wajar diberikan mandat untuk mentadbir kita semua? Sampai bila kita rela dipecahkan dan diperintah kerana kepentingan tempolok mereka semata-mata? Tidakkah kita terasa diperbodohkan tanpa henti-henti sejak 30 tahun dahulu sampai kehari ini?

Tidak beranikah kita untuk menolak pihak yang memecah belahkan kita selama ini? Kita masih ada jalan yang sangat baik dan ampuh untuk melakukan perubahan ini, iaitu melalui peti undi.

Perubahan pemikiran ini sudah bercambah setiap masa dan detik tetapi ianya perlu di pertahankan dan di tambah kekuatan "force" perubahan ini bukan untuk sesiapa tetapi untuk rakyat yang ramai juga.

Rakyat perlu membuktikan yang mereka adalah tuan yang sebenarnya dan berhak untuk menentukan siapa yang hendak diberikan kepercayaan untuk mentadbir negara dan rakyat serta melindungi harta benda rakyat ini dari dicuri dan dirompak oleh perompak-perompak kolar putih negara.Tidak kah kita sayang kepada harta rakyat dengan membiarkan di curi dan diferaidkan oleh mereka yang tidak bertanggung jawab?

Jawapan hanya boleh di berikan oleh rakyat sendiri. Kadang-kadang kita tidak boleh menyalahkan mereka yang telah merompak harta kita kerana kita yang memberikan kuasa kepada mereka untuk merompak kita. Selama ini kita yang memberikan mereka kemudahan untuk memecah belahkan kita sambil merompak dan mencuri harta-harta rakyat.

Perubahan pemikiran serta nilai beradaban rakyat sahaja yang akan memberikan jawapan yang sebenarnya semasa pilihanraya yang akan datang. Rakyat boleh memilih di antara mereka yang sudah sebati dengan sikap pencuri dan mereka yang sedang berusaha untuk memberhentikan kegiatan yang tidak bermoral itu

Tindakan Pemilik AIR ASIA Menubuhkan Syarikat Penerbangan Baru Menjejaskan Komitmen Kepada COMPREHENSIVE COLLABORATION FRAMEWORK (CCF) Dengan MAS

Posted: 09 Nov 2011 08:02 AM PST

KEADILAN merujuk kepada laporan Reuters mengenai penubuhan sebuah syarikat penerbangan baru yang menawarkan perkhidmatan premium penuh oleh pemilik Air Asia, Dato' Seri Tony Fernandes. Laporan itu turut menyebut bahawa syarikat penerbangan yang diberi nama Caterham Jet itu akan menyediakan perkhidmatan premium penuh di antara Subang dengan laluan serantau seperti Bangkok, Jakarta dan Singapura.
 
Tindakan Dato' Seri Tony Fernandes itu menimbulkan persoalan sama ada ia menjejaskan komitmen Air Asia yang dibuat berdasarkan Perjanjian Kerjasama Menyeluruh (CCF) dengan MAS. Tujuan utama perjanjian tersebut ialah untuk mengikat kedua-dua buah syarikat penerbangan agar menumpukan perhatian kepada pasaran masing-masing (iaitu pasaran khidmat premium penuh oleh MAS dan pasaran tiket murah oleh Air Asia) agar kedua-duanya tidak bersaing sesama sendiri.
 
Justeru, saya mempersoalkan sama ada tindakan Dato' Seri Tony Fernandes ini mencabuli komitmen yang telah dibuat melalui Air Asia di dalam perjanjian CCF yang ditandatangani dengan MAS?
 
Beliau dan Khazanah Berhad perlu juga menjawab soalan-soalan berikut:
 
1.      Bukankan perjanjian CCF secara jelas menghalang Air Asia dan pemiliknya membuka sebuah syarikat penerbangan yang menawarkan perkhidmatan premium penuh di laluan yang sama dengan MAS, agar masing-masing membina kekuatan di dalam pasaran tersendiri?
 
 
2.      Adakah Caterham Jet akan menggunakan laluan yang sama dengan MAS dan seterusnya menjadi pesaing kepada MAS? Ini menyebabkan perjanjian CCF tidak lagi bermakna dan berguna.
 

Pelaksanaan perjanjian CCF telah mengakibatkan kemarahan kakitangan MAS yang merasakan mereka dipinggirkan di dalam proses membuat keputusan; sedangkan mereka banyak berkorban di dalam pelbagai Pelan Transformasi Perniagaan (BTP) yang diperkenalkan pengurusan MAS sebelum ini.
 
Penubuhan Caterham Jet mengesahkan bantahan KEADILAN terhadap perjanjian CCF sebelum ini atas dasar ia tidak menjamin perkongsian sama rata di antara MAS dan Air Asia yang seterusnya merugikan rakyat akibat monopoli yang wujud.
 
 
MOHD RAFIZI RAMLI
PENGARAH STRATEGI

=====

DID AIR ASIA BREACH ITS COMPREHENSIVE COLLABORATION FRAMEWORK (CCF) WITH MAS BY SETTING UP A FULL PREMIUM AIRLINE?
 
KEADILAN refers to a Reuter's report on Dato' Seri Tony Fernandes's move to set up a full premium airline to compete on regional routes. The report quotes that the new airline called Caterham Jet shall operate from Subang to service the Bangkok, Jakarta and Singapore routes (among others).
 
With this latest development, the relevance and usefulness of the much criticised Comprehensive Collaboration Framework (CCF) signed between MAS and AirAsia becomes more questionable. The cornerstone of the CCF is MAS and AirAsia's commitment to stay in their niche markets (full premium service and no-frills respectively) in order not to commercially weaken each other by avoiding a direct competition.
 
I therefore question whether the latest move by Dato' Seri Tony Fernandes to set up a full premium airline is in breach of the CCF he signed on behalf of Air Asia?
 
The following questions with regards to the CCF should be clarified immediately by Dato' Seri Tony Fernandes and Khazanah Berhad:
 
1.      Does the CCF prohibit Air Asia or its owner (Dato' Seri Tony Fernandes) to operate a full premium airline that serves the same route as MAS; in order to leverage Air Asia and MAS' strength in the no-frills and full premium markets respectively;
 
2.      Does Caterham Jet serve the same routes as MAS and therefore becomes the latter's direct competitor, thus obliterating the usefulness of the CCF?
 

The CCF has caused much discomfort to the staff of MAS who feel they were left out in the decision making process in spite of the staunch support given to the various Business Transformation Programs previously rolled out by the management.
 
The setting up of Caterham Jet confirms our argument that the CCF does not guarantee a mutually beneficial commercial arrangement between MAS and Air Asia's owners that eventually will short-change the public due to the cartel created between the two.
 
 
 
MOHD RAFIZI RAMLI
DIRECTOR OF STRATEGY

YB BN

YB PAS

YB PKR

YB DAP