Nuffnang

Ahli Parlimen Kota Belud

Posted by Unknown | Posted on 11:56 PTG

Ahli Parlimen Kota Belud


Status terkini bekalan air Kota Belud

Posted: 13 Oct 2011 02:09 AM PDT

Bekalan air adalah salah satu isu yang dekat di hati saya. Sepanjang penggal parlimen ini, saya sentiasa menyuarakannya kepada kerajaan melalui perbahasan di Dewan Rakyat, program soal jawab TV dan perbincangan secara persendirian dengan kementerian berkenaan. Sukacita saya ingin memaklumkan bahawa program bekalan air di Kota Belud sedang berjalan rancak dan menepati jadual perlaksanaan. Berikut adalah status terkini program bekalan air di Kota Belud.


KEMUDAHAN BEKALAN AIR DAERAH KOTA BELUD


1.0 Pendahuluan

Air merupakan kemudahan asas utama dalam kehidupan kita. Ianya sangat penting  bukansahaja untuk kegunaan makan minum tetapi ia juga penting untuk tujuan pertanian, perikanan,  perindustrian dan lain-lain kegiatan sosio ekonomiDi daerah Kota Belud kemudahan bekalanair yang bersih dan terawat merupakan kemudahan asas yang amat diperlukan terutama sekalibagi penduduk di kawasan luar bandar dimana pada ketika ini lebih kurang 50 % peratus lagipenduduk luar bandar yang masih belum dapat menikmati kemudahan ini.  Permintaan bekalanair di kawasan Kota Belud pada tahun ini ialah 33 juta liter sehari manakala keupayaanpengeluaran ialah 35 juta liter sehari.  


2.0 Status bekalan air Bandar dan  luar Bandar

2.1 Luar bandar

Pada ketika ini masih banyak penduduk luar bandar yang bergantung kepada sumber air secara alternatif seperti melalui air hujan, gravity, perigi dan telaga tiub (senarai kampung yangbergantung kepada system alternative ada di tunjuk dalam lampiran 1). Namun begitu sumberair seperti ini kerap terganggu atau terputus pada  musim kemarau dan tercemar.

Walaupun 50% penduduk kawasan luar bandar sudah menerima bekalan air terawatnamunterdapat   beberapa kampung yang masih mengalami masalah tekanan air yang rendah (senaraikampung yang mengalami masalah tekanan  air yang rendah ditunjukkan dalam lampiran 2).Tekanan air yang rendah ini berpunca daripada kaedah sistem pengagihan air yang tidak sesuai,siaz paip agihan yang kecil tidak dapat menampung permintaan bekalan air yang makinbertambah dan juga keuzuran paip-paip lama seperti paip jenis AC yang banyak mengalamikebocoran dan ini akan menyebabkan tekanan air menjadi rendah. Disamping itu faktorpenyambungan air secara haram juga sedikit sebanyak menyebabkan tekanan air rendah.

2.2 Bandar

Bagi kawasan Bandar pula liputan bekalan air sudah merangkumi 100 % dan pada ketika initidak menghadapi sebarang masalah tekanan air, kecuali jika berlaku sebarang  kerosakan di lojirawatan air ataupun  paip pecah.


3.0 Pembangunan bekalan air Kota Belud

Berdasarkan kepada situasi semasa bekalan air daerah Kota Belud, fokus pembangunan bekalanair daerah Kota Belud telah mengambilkira faktor berikut;

3.1 pertama : meluaskan liputan bekalan air terawat ke kawasan luar Bandar daripada 50% hingga 90% dalam Rancangan Malaysia ke sepuluh.

3.2 kedua  : menyelasaikan masalah tekanan air di kawasan yang sudah mempunyairangkaian perpaipan.

3.3 ketiga : bekalan air sebagai pemangkin kepada pertumbuhan industri kecil &sederhanaperikananpertanianpendidikan dan pelancongan.

Dalam Rancangan Malaysia Ke sepuluhkerajaan telah memperuntukkan lebih kurang RM100 juta (melalui program NKRA) bertujuan untuk membangun serta mengurangkan masalah bekalan air di kawasan Kota BeludProjek bekalan air luar bandar ini akan melibatkan pemasangan paip agihan, pumping mains dan transmisipembinaan rumah pam penggalak,pembinaan tangki simpanan air, menaiktaraf loji lama dan membina loji baru. Kapasiti keseluruhan pengeluaran bekalan air setelah projek-projek tersebut siap kelak  ialah 43 juta litersehari dan mampu membekalkan air sehinga tahun 2025Pada ketika ini projek bekalan air luarbandar bagi Zon Kota Belud berjalan dengan lancar  dan sekiranya beberapa  isu-isu seperti isutanah dapat ditangani dengan cepat maka projek ini secara keseluruhannya dijangka akan siapsepenuhnya  pada 31 Disember 2012.  

4.0 Rumusan

Dengan terlaksananya projek-projek bekalan air luar Bandar ini nanti sudah tentulah rintihandan keluhan rakyat terutama di kawasan  luar Bandar mengenai dengan masalah bekalan airakan dapat diselesaikanSelain daripada itu usaha untuk membawa pelabur –pelabur asing kedaerah Kota Belud akan lebih mudah dengan adanya  bekalan air yang  baik.  Akhir sekali, yangamat penting ialah keselesaan dan kesejahteraan penduduk Kota Belud  akan akan tercapaikerana mereka akan dapat menikmati kemudahan asas iaitu bekalan air yang berkualiti danmencukupi.

 

 

Lampiran 1

Senarai kampung yang masih bergantung bekalan air secaraalternative –( terlibat dalam program NKRA)

Bil

Nama kampung

1

Kg. Tamau

2

Kg. Kuala Abai Seberang

3

Kg. Labuan Ulu

4

Kg. Ambong

5

Kg. Kelawat Pangi

6

Kg. Kelawat pompod

7

Kg. Kinasaraban

8

Kg. Mandap

9

Kg. Ambong

10

Kg. Kelawat  Sawah

11

Kg. Kesapang Ulu

12

Kg.Tawadakan

13

Kg. Kawang-Kawang

14

Kg. Rampaian Laut

15

Kg. Rampaian Ulu

16

Kg. Pandasan

17

Kg. Timbang Menggaris

18

Kg. Rosok

19

Kg. Bengkahak

20

Kg. Bahab

21

Kg. Taginambur Seberang

22

Kg. Gaur

22

Kg. Bokilong

23

Kg. Nanamun

24

Kg. Merabau

25

Kg. Dudar

26

Kg. Taburan

27

Kg. Sarang

 

Lampiran 2

Senarai kampung yang mempunyai rangkaian perpaipan tetapimenghadapi masalah air - ( terlibat dalam program NKRA)

Bil

Nama kampung

1

Kg. Wakaf

2

Kg. Timbang Dayang

3

Kg. Kuala Abai

4

Kg. Kota Peladok

5

Kg. Labuan

8

Kg. Jawi-Jawi Taun Gusi

10

Kg. Pusat Latihan Khidmat Negara

12

Kg.Pantai Emas

13

Kg. Kondis

14

Kg.Suang Punggor

 

 

Dr Shafie Abu Bakar

Posted by Unknown | Posted on 11:39 PTG

Dr Shafie Abu Bakar


Gurindam : Ilmu Itu Puri Kebenaran: Menegakkannya Adalah Tuntutan

Posted: 13 Oct 2011 04:16 PM PDT

ZULKIFLI BIN NOORDIN

Posted by Unknown | Posted on 11:34 PTG

ZULKIFLI BIN NOORDIN


MAT INDERA HamPAS!

Posted: 12 Oct 2011 11:03 PM PDT

Salam 2 all.

Teman hairan bin ajaib dengan kaum Anwarinas yang beriya-iya nak mempertahankan Mat Indera sebagai wira, dan diwaktu yang sama memaki hamun anggota polis dan keluarga yang mempertahankan Balai Polis Bukit Kepong sebagai "barua Inggeris".

Mat Indera itu komunis! Period!!!


Nak gaduh apa lagi. Kepala komunis Malaya masa itu namanya Cik Dat Anjang Abdullah @ Abdullah CD. Setiausaha Agong PKM masa itu ialah Chin Peng. Didalam Parti Komunis Malaya ni ada satu pasukan bersenjata komunis berbangsa Melayu, dipanggil Rejimen Ke 10 berpangkalan di Selatan Thai. Rejimen ke 10 diketuai oleh seorang pegawai komunis Melayu bernama Rashid Maidin. Abdullah CD , Pengerusi PKM dalam bukunya "Memoir Abdullah CD (Bhg Kedua): Penaja & Pemimpin Rejimen Ke 10" di mukasurat 115 menceritakan mengenai pasukan ini dan peranan Mat Indera saperti berikut:

"Salah satu pasukan bersenjata Melayu Johor yang berpengaruh dan luas kawasan gerakannya ialah pasukan di bawah pimpinan Mat Indera dan Kadir Murei'ih. Pasukan ini bergerak di kawasan dari Muar hingga ke Air Hitam, Batu Pahat dan Segamat. Mereka mendapat sambutan yang hangat dari massa rakyat, banyak kampung telah disusun menjadi pangkalan gerila yang kukuh, banyak darah-darah baru mengalir masuk tentera. Dengan itu terbentuklah satu pangkalan gerila yang luas di kawasan Pantai Barat N egeri Johor."
Dan kepala komunis ini cukup jelas didalam bukunya mengenai serangan ke atas Balai Polis Bukit Kepong dan peranan Mat Indera bila beliau menceritakan:

"Pada 23 Februari 1950 satu kompeni pasukan gabungan yang terdiri dari kawan-kawan Tionghua dan 2 platun kawan Melayu di bawah pimpinan Mat Indera melancarkan seran
gan mendadak ke atas Balai Polis penjajah di Bukit Kepong yang berkekuatan 1 platun."
Cukup jelas; sudah terang bersuluh pula. Mat Indera itu komunis! Ketua pasukan bersenjata komunis lagi! Bersekongkol dengan pasukan komunis berbangsa Cina, Mat Indera mengepalai serangan dan pembunuhan terhadap Balai Polis Bukit Kepong. Dan kita semua tahu bagaimana anggota polis dan keluarga mereka yang mempertahankan Balai Polis Bukit Kepong dibunuh, ada yang dibakar hidup-hidup! Ini semua dilakukan oleh Mat Indera dan pasukan komunis bersenjatanya!

P/s: teringat parti Mat Sabu dok bersekongkol dengan parti cauvinis Cina biaDAP untuk membunuh dan menghancurkan pemerintahan Kerajaan orang Melayu beragama Islam...isyk..isyk..isyk..sejarah berulang balik rupanya!

Jadi apa rasionalnya kaum Anwarinas beriya-iya sangat nak mempertahankan Mat Indera komunis ni, dan memaki hamun polis Melayu Islam dan keluarga mereka yang mempertahankan Balai Polis Bukit Kepong. Takkan sebab nak undi sampai sanggup "meliwat" sejarah bangsa dan negara sendiri yop! Cuba mike perhati tengok apa rasional kaum Anwarinas mengidolakan dan memuja Mat Indera komunis ni!

Pertama, dema kata nama Mat Indera tercatat dalam buku bertajuk Pengukir Nama Johor. Apa lah punya bangang! Takkanlah sebab nama dia dicatat dalam buku tu terus Mat Indera jadi hero yop. Awat mike boleh jadi bangang sampai macam tu. Abu Jahal bapak jahil pun tak sebangang tu!

Kalau macam tu, dalam Al Quran ada sebut nama Abu Lahab, Namrud, Firaun dan lain-lain; habis dema tu hero ke yop; hanya kerana disebut dalam Al Quran. Bodohlah namanya tu yop. Bacalah dalam konteks apa nama dema disebut. Kan jelas daripada fakta yang ALLAH beri dalam Quran tu yang dema tu kaum yang dila'nat!

Kedua, dema guna kenyataan konon adik Mat Indera yang dakwa abangnya bukan komunis. Teman tak tahu setakat mana kebenaran kenyataan ini. Tapi pada waktu itu, yang teman diberitahu adik Mat Indera ni baru berumur 4 tahun! Cuba banding kenyataan budak umur 4 tahun dengan kenyataan ketua komunis Abdullah CD sendiri!

Pendek cerita yop, takkanlah kerana politik sampai sanggup memutar belit sejarah. Faktanya jelas. Dan dicatat pulak oleh kepala komunis itu sendiri dalam sebuah buku. Ke mike tak baca pun buku kepala komunis sanjungan mike ni yop? Jangalah sampai jadi macam "ChinaDOLL dicucuk hidong" yop! Cukup-cukuplah tu. Udah-udahlah berbohong, memutar-belit, berpolitik sampai nak menjahanamkan agama, bangsa dan negara sendiri. Jangan jadi macam kalkatu yang menjahanamkan diri sendiri kerana terpukau dengan cahaya kepalsuan!

Tepuk dada tanya kepala otak mike sendiri yop! Adakah kebangangan mike sudah sampai ketahap "beyond repair", yang dah tak boleh nak diperbaiki lagi!

Adios amigos, grasias senor!

Wallahua'lam & wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
Khamis
15 ZulQaedah 1432
13 Okt 2011

YB BN

YB PAS

YB PKR

YB DAP