Nuffnang

N45 Dr Halimah Ali

Posted by Unknown | Posted on 11:22 PTG

N45 Dr Halimah Ali


PANDA dan JANDA memang PM PANDE

Posted: 26 Jun 2012 10:00 AM PDT

DUA  ekor panda belanja RM20 juta, untuk janda bagi RM500 duit BR1M.

Lima hektar tanah Putrajaya dan sepuluh hektar di Wetland untuk pembiakan keluarga PANDA.

Lagi  RM500,000,untuk menanam pokok buluh.

Kononnya untuk memberi pendidIkan kepada 
rakyat Malaysia ilmu daripada kerajaan Komunis China.

Memang PM kita pande (loghat Kelantan untuk perkataan  pandai).

Sumber Rujukan di bawah.

Kerajaan tak tahu keutamaan panda dan janda


KUALA LUMPUR: Kerajaan ternyata tidak tahu keutamaan antara panda dan janda, kata Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar.

"Kerajaan tidak tahu keutamaan untuk orang muda, sama seperti kerajaan tidak tahu keutamaan antara panda dan janda," kata beliau dalam perbahasan di Dewan Rakyat.

Panda yang disebut oleh Mahfuz itu merujuk kepada dua ekor beruang panda yang disewa oleh Malaysia daripada negara China.

Ketika diminta mengulas lanjut kenyataan itu selepas perbahasan tersebut, Ahli Parlimen Pokok Sena itu berkata, kerajaan ternyata lebih suka mengutamakan perkara-perkara yang membazirkan wang negara.

"(Perdana Menteri, Datuk Seri) Najib (Tun Razak) mendakwa, tindakan menyewa panda itu untuk meningkatkan kesedaran kepada kerja-kerja perlindungan.

"Itu untuk panda. Bagaimana pula kesedaran kepada kerja-kerja perlindungan entah berapa ratus ribu janda di negara ini?" katanya.

Apa yang berlaku itu, kata Mahfuz, jelas membuktikan kerajaan langsung tidak tahu keutamaan.

"Kerajaan Najib tak tahu keutamaan dan nampak benar tak tahu keutamaan antara panda dan janda.

"Akhbar The Star melaporkan kerajaan berbelanja sehingga RM20 juta untuk memelihara dan menjaga dua ekor panda itu.

"Berapa kerajaan berbelanja untuk setiap janda yang tidak berkemampuan di negara ini? Untuk dua ekor panda belanja RM20 juta, untuk janda bagi RM500 duit BR1M sahajakah?" katanya.

Mahfuz juga menyifatkan perjanjian penyewaan panda itu ternyata merugikan Malaysia.

"Kalau mati kerajaan Malaysia kena bayar ganti rugi. Kalau panda itu beranak dalam penjagaan Malaysia, anak itu jadi milik syarikat China berkenaan.

"Orang kampung yang pawah kambing atau lembu lebih pandai buat perjanjian dari kerajaan Malaysia," kata Mahfuz.

Mahfuz juga menyifatkan Najib sengaja mereka-reka dakwaan untuk mewajarkan tindakan kerajaan terhadap tindakannya berbelanja begitu besar untuk dua ekor panda itu.

"Najib kata tindakan kerajaannya menyewa panda itu akan menjadi pengalaman pendidikan untuk rakyat Malaysia.

"Adakah orang Alor Setar akan naik bas beratus-ratus kilometer untuk melancong di Kuala Lumpur kerana hendak tengok dua ekor panda itu kononnya untuk menimba pengalaman pendidikan?" beliau terus mempersoalkan.

Sebelum itu, seruan Najib dalam laman Facebook berbahasa Cinanya supaya orang ramai menamkan dua ekor panda itu dibalas oleh rakyat dengan pelbagai persendaan.

Sebahagiannya mengambil peluang memperolokkan Najib dan isterinya Rosmah Manosr dengan menamakan panda itu sebagai "cincin dan beg beg", "Altantuya dan Scorpene" dan "Rara dan Suahsuah".

Seorang pengunjung laman tersebut yang bernama Aun Huang Long menulis: "Lembu pun tak boleh jaga. Najib, u nak panda? Kesian panda tu".
============================================================


A TOTAL of 15ha has been identified to be turned into bamboo plantations for the supply of panda food.

Forest Research Institute of Malaysia (FRIM) director-general Datuk Dr Abd Latif Mohmod said 5ha in Putrajaya and 10ha in Paya Indah Wetlands will be cultivated with four types of bamboo suitable for the consumption of pandas.

"The four types of bamboos are Dendrocalamus asper (buluh betung), Bambusa ventricosa (buluh botol), Thyrsostachys siamensis (buluh siam) and Bambusa glaucesnes (buluh pagar)," he told The Malay Mail.

"These bamboo species are commonly found here. We wanted to create the plantations as it would be most feasible in the long run."

He said the two locations were selected on the basis of rotation, so that one area would be able to provide supplies if the other fell short.

Abd Latiff said all four types of bamboo are easily found in the country and officers from China will test the bamboo supplies before it is consumed by the pandas.

It would take six months to a year to set up the plantations, he said.

The endeavour will cost RM500,000, including maintenance, over two years.

He also said there were no foreseeable problems in relation to the cultivation of bamboo.

"For example, buluh siam and buluh pagar are most commonly found because they are commercially cultivated. People also plant them for ornamental use," he said.

"Pandas only consume the small leaves and branches of bamboo as well as fruits such as apples and carrots."

Abd Latiff said the pandas' surrounding areas will also be enhanced with bamboo plants to simulate its natural habitat.

It was recently announced that the Chinese government will loan two pandas to the Malaysian government, in commemoration of diplomatic relations between both nations which reaches its 40th anniversary in 2014.

The loan will cost the Malaysian government RM20 million.

The pandas will be kept at the Putrajaya Wetlands Park, in the land activities area.

Animal conservation groups have criticised the move, saying the allocation should be used for the conservation of other endangered species in the country.


==================

PUTRAJAYA: China will loan two pandas to Malaysia as part of a collaboration between the China Wildlife Conservation Association and the Malaysian government, said the Natural Resources and Environment Ministry in a statement.
The pandas, to be on loan for 10 years, mark the 40th anniversary of diplomatic relationship between both countries in 2014.
Bilateral relations between Malaysia and China started during the tenure of late Tun Razak.
The ministry said the close relationship has enabled Malaysia to attract more foreign investment from China to boost the country's economy further.
The cooperation would enable Malaysia to conduct conservation research on the giant panda, it said.
The ministry added that the presence of the pandas would promote public awareness on panda conservation undertaken by China. This will encourage the public to appreciate and learn the importance of biodiversity and wildlife conservation in Malaysia.
A nationwide contest to name the pandas would be held to spur interest among the Malaysians to learn more about this unique animal.
The pair will be placed in a special exhibit in Taman Wetland, Putrajaya.

Ref: Staronline

Dr Shafie Abu Bakar

Posted by Unknown | Posted on 11:06 PTG

Dr Shafie Abu Bakar


Rumah Tradisi Selangor: Di manakah Hendak Ditempatkan?

Posted: 26 Jun 2012 04:49 PM PDT

Dr Siti Mariah Mahmud

Posted by Unknown | Posted on 3:47 PTG

Dr Siti Mariah Mahmud


Tarbiah Harakiah Menjana Kemenangan

Posted: 26 Jun 2012 07:56 AM PDT

Ust Idris Ahmad : Sebagai sebuah sebuah Harakah Islamiah dan gerakan politik, Pas  bergerak dijaluran dakwah dan politik yang dibenarkan oleh Perlembagaan negara. Inilah satu keunikan Pas di negara ini yang bergerak sebagai sebuah  gerakan Islam dan gerakan politik di negara ini. Sekiranya Pas hanya bergerak sebagai sebuah parti poliitk sahaja maka sudah lama Pas tersungkur di pertengahan jalan, sebagai nasib parti-parti politik pembangkang di negara ini. Namun alhamdulilah Pas mampu bergerak dan menjadi pencabar utama kepada Umno di negara ini terutamanya. Walaupun Pas belum lagi mendapat kuasa di peringkat  pusat, namun ia telah berjaya melakarkan politik yang ternama di negara ini.


Satu kelebihan yang ada kepada Pas ialah ketika Pas menggerakkan tenaga parti ia hanya berbekalkan tarbiah kepada ahlinya. Mereka bekerja tanpa diupah dan dipaksa. Bekerja atas kerelaan hasil lonjakan iman yang membara di dada.
Pengertian Tarbiah Harakiah
Tarbiah harakiah bererti tarbiah  yang menjuruskan kepada pembinaan peribadi dan jamaah. ia bukan sekadar untuk menjadi fardu Muslim (individu Muslim) yang baik malahan ia menjadi mujtamak muslim ( masyarakat Muslim). Tidak dinamakan Tarbiah Harakiah jika hanya untuk memperbaiki dirinya sedangkan masyarakat sekeliling berada di dalam kefasadan. Tarbiah  harakiah mengharungi dan mempengaruhi semua manusia dengan fikrah dan dakwahnya, sekalipun mereka terdiri daripada berbagai latar belakang. Apabila mereka ini bersama dengan kita maka di sini berlakulah proses pembinaan mereka dalam jamaah
Kepentingan Tarbiah Harakiah
1. Tarbiah Harakiah akan melahirkan ahli yang mengutamakan jamaah dan perjuangan berbanding dengan kepentingan peribadi. 
2. Tarbiah Harakiah melatih individu yang kental supaya dapat berhadapan dengan berbagai tribulasi dan mehnah 
3. Ia berusaha untuk membawa manusia mengenal Allah dan sistemnya yang lengkap

4. Ia akan melahirkan rijaluddakwah (lelaki dakwah) supaya jamaah kaya dengan petugas untuk menarik manusia lain bersama dengan kita . Sekiranya kita mampu melahirkan petugas yang bekerja kearah ini maka untuk melihat suasana Islam akan dapat dijelmakan dalam masyarakat. Sebaliknya kalau kita miskin dan faqir orang yang berkerja kearah itu maka kita sukar untuk menggerakkan parti dan jentera.

Oleh kerana kerja pilihanraya memerlukan kemampuan dan semangat yang waja, kerana kerja ini memerlukan beberapa pra syarat untuk Berjaya.  Nature pilihanraya memerlukan beberapa perkara asas,  jentera, tenaga, strategi dan bantuan Allah SWT

Jentera

Pilihanraya memerlukan kepada jentera parti yang kemas daripada Peringkat Pusat hingga kepada lokaliti (kampung). Ini adalah perkara asas di dalam gerak kerja parti. Walau pun kadang-kadang berlaku tsunami politik dan faktor penolak, ketika itu tidak perlu lagi kepada panduan bilik gerakan dan cula. Faktor ini hanya kadang- kadang bukan kebiasaan. Walaubagaimana pun teras kepada kejayaan masih lagi faktor jentera. Kerana jenteralah yang akan berusaha untuk mengubah persepsi pengundi. Menjadi kelaziman di dalam satu lokaliti yang terdapat 100 pengundi, yang menjadi pengundi tegar antara Pas dan Umno hanya 40 orang, sedangkan 60 lagi mereka yang berada di atas pagar. Goloangan inilah yang perlu diubah untuk beralih sokongan kepada Pas. Jikalau Pas lemah dari segi jentera macam mana ia boleh untuk menarik sokongan.
Strategi

Pilihanraya ialah seni dan strategi untuk menguasai pengundi. Sebagai sebuah Parti Islam yang berpegang kepada Al-Quran dan Sunnah, Ijamak dan Qias, kita tidak pernah lari daripada asas ini. Walaupun matlamat kita hendak menang,  strategi yang kita atur masih tidak lari daripada perkara tersebut. Segala permasalahan hukum dan strategi mesti diluluskan oleh Majlis Syura Ulamak yang bertindak sebagai Lembaga Penapis. Contohnya ijtihad politik seperti Tahalluf Siasi dan penubuhan Dewan Himpunan Penyokong Pas (DHPP). Pas bertahalluf siasi kerana hendak menentang perkara zalim dan memperjuangkan maslahah umum tanpa mengorbankan prinsip Islam.
Pas berdalilkan dengan apa yang pernah dilakukan oleh Rasulullah SAW mengiktiraf Half al-Fudul yang berlaku pada zaman jahiliah apabila terbentuk satu persefahaman menentang kezaliman. Perkara ini terjadi  setelah seorang lelaki dai kabilah Zubaid dizalimi oleh Aas bin Wail, lalu dia minta pertolomgan. Tidak ada siapa yang sanggup menolongnya, lalu beberapa orang daripada bangsawan Makkah yang bersimpai degannya telah mengadakan persefahaman di rumah Abdullah bin Juod'an untuk menentang kezaliman tersebut. Berhubung dengan peristiwa ini Rasulullah SAW telah bersabda Bermaksud "Sesungguhnya aku telah menyaksikan Hilfu al-Fudhul di rumah Abdullah bin Jud'an satu pakatan yang amat aku sukai kepadanya seperti sayang kepada unta merah ( barang yang sangat berharga), kalau aku diajak kepadanya di zaman Islam nescaya aku menyahutinya"

Setakat hari ini tidak ada yang rugi apabila Pas bertahaluf. Mereka yang jahil Feqh Politik  sahaja yang mengatakan Pas sudah tergelincir. Mereka hendak menyamakan Pas dengan Umno yang berkawan dengan MCA, MIC (BN). Sedangkan Pas di dalam Pakatan Rakyat bertahaluf tidak menggadaikan Islam, sedangkan Umno bersama rakan bukan Islam gagal untuk memberi kefahaman kepada orang bukan Islam. Boleh dikatakan setiap hari pemimpin MCA menghina Islam, Umno membisu. Ini adalah petanda aras Umno merestui tindakan MCA yang biadab dengan Islam. Semua orang menilai antara ucapan dua pemimpin bukan Islam di dalam satu forum yang diadakan pada 18 feb 2012.

Presiden MCA Datuk Seri  Chua Soi Lek dengan bangga mengatakan "Kita orang cina.berani menentang-menentang dan melawan  Umno terutama dalam bab hudud, adakah DAP berani dalam hal ini…?. Ini pula jawapan YAB Lim Guan Eng. "Kita orang DAP tidak boleh menghalang kepercayaan orang Islam dalam hal Agama mereka, begitu juga orang Pas tidak pernah menghalang dalam bab agama kita". 

Tawakkal dan Nusrah Daripada Allah
Setelah berusaha dan melaksanakan dengan sebaik mungkin, kemudian penyerahan diri kepada Allah SWT adalah perkara kemuncak dalam gerak kerja pilihanraya. Maksud Firman Allah SWT "Apabila kamu berusaha , maka Tawakkal kepada Allah SWT"
Unsur-Unsur Tarbiah Harakiah
1. Kefahaman yang mendalam kepada perjuangan
2. Manhaj yang tersusun
3. Pemimpin yang berkualiti
4. Persekitaran yan baik
5. Ahli yang istiqamah
6. Organisasi yang kukuh
7. Program yang teratur
8. Wala dan Taat
9. Syura

Ciri-Ciri Petugas PRU Haraki 
1. Sentiasa wala dan taat
2. Berilmu
3. Bertawakkal kepada Allah SWT
4. Beriman bahawa kerja adalah ibadah dan menjadi amal soleh
5.Bersedia untuk menerima ilmu-ilmu baru dalam gerak kerja pilihanraya
6. Bersedia menerima arahan
7. Berwawasan 
8. Multazim dengan akhlak Islam
9. Thabat
10. Amanah
11. Sabar ketika menjalankan tugas
12. Berkemahuan
13. Mencari kerja bukan hanya tunggu kerja
14. Optimis
15. Yakin pembalasan Allah SWT
16. Tidak ada rasa kecewa.
17. Banyak bertindak daripada bercakap
18. Elak bertengkar
19. Meraikan kelemahan sahabat dan tampung kekurangannya
20. Bijak memilih mana keutamaan, yakni penting perlu disegerakan, penting tidak perlu disegerakan.

Program Tarbiah Untuk Petugas Pilihanraya
1. Usrah bincang tajuk jihad, uslub dakwah, wala, kerahsiaan
2. Tamrin tajuk pengisian "Kerja Pilihanraya Satu Jihad", "Pendekatan Dan Strategi Pilihanraya", "Tahalluf Siasi"
3. Al-Quran wajib dibaca walaupun sibuk
4. Solat hajat cara fardiah atau jamaah
5. Zikir dan doa mathur
6. Qiamullail kerana ini adalah masa yang paling terbaik untuk bermunajat

Kesimpulan

Walaupun kita hendak menghadapi pilihanraya, masalah tarbiah jangan dikesampingkan

Direct Free Kick

Posted by Unknown | Posted on 1:33 PTG

Direct Free Kick


WAKAF UNTUK TINGKATKAN HUBUNGAN MASYARAKAT.

Posted: 25 Jun 2012 11:23 PM PDT

AMPANG 24 JUN: Kewujudan wakaf komuniti yang menelan kos RM20,000 di Taman Dagang diharap akan meningkatkan lagi hubungan sesama penduduk di sini.

Demikian menurut Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setinggan Negeri Selangor, Iskandar Samad ketika merasmikan Wakaf Rakyat Taman Dagang pagi ini.

"Dengan adanya wakaf ini, saya percaya pelbagai kegiatan dapat dijalankan di sini sekaligus dapat lebih menceriakan dan mengeratkan silaturahim antara sesama penduduk.

"Pembinaan wakaf ini adalah sebahagian dari usaha Kerajaan Negeri untuk meningkatkan kualiti hidup masyarakat di Selangor termasuklah bagi masyarakat yang mendiami pangsapuri," ujar beliau.

Menurut Iskandar program 'Bersih, Ceria dan Harmoni' ini akan diteruskan di seluruh Selangor.

Selain fokus untuk pembinaan wakaf, program ini turut menyediakan peruntukan untuk sudut belajar dan membaca dan pejabat yang lebih selesa untuk Badan Pengurusan Bersama (JMB) untuk mentadbir.

Sementara itu, beberapa penduduk yang ditemui berharap wakaf yang siap pembinaannya pada Mei lalu, dapat dimanfaatkan oleh semua lapisan penduduk Taman Dagang.

"Saya harap dengan adanya wakaf ini, pelbagai program dapat dijalankan sekaligus merapatkan penduduk tak kira parti politik.

 

"Di sini kita boleh berbincang dengan lebih santai," menurut seorang penduduk yang mahu dikenali sebagai Zarina.

Aziz Ismail pula berkata wakaf ini turut sesuai dijadikan tempat untuk beristirahat setelah letih berkerja seharian.

"Kerajaan menggalakan masyarakat negara ini supaya lebih erat tak kira bangsa dan agama.

"Selain mengadakan program, sebelah petang kami masyarakat di sini boleh berehat dan bertemu atara satu sama lain, dari tak kenal dah jadi kenal," ujar Aziz - NAZLI IBRAHIM, MEDIA SELANGORKU.


Comments for Wee Choo Keong

Posted by Unknown | Posted on 1:25 PTG

Comments for Wee Choo Keong


Comment on Tan Sri Wan Azmi steps down from MAS, the aviation expert Dato’ Rohana of ASTRO hangs on by Tan Chak Pin

Posted: 26 Jun 2012 07:21 AM PDT

I am curious…why buy the A380…which can easily sit over 450 passengers…can someone inside MAS enlighten me which sector does MH have over 400 passengers…Malaysia Boleh…

Comment on 25-6-2012 Questions Time: “Little Napoleoans in Khazanah are still dreaming about the share swap” by Tan Chak Pin

Posted: 26 Jun 2012 07:16 AM PDT

This issue have to be one of the priority before the GE..Let’s.see what is the next move of the BN govt…feed the Napolean or contribute to the rakyat coffer..Way to go YB

Comment on 25-6-2012 Questions Time: “Little Napoleoans in Khazanah are still dreaming about the share swap” by anwar

Posted: 26 Jun 2012 06:37 AM PDT

YB,
We can say anything but MAS people will still do what they want to do unless they get directive from the PM.
They don’t care what happen to MAS as salary every 25th of the month or earlier is confirmed.
Do something YB and do it fast before MAS collapse and government has to dump in the rakyat monies to save it

Comment on MAS AGM tomorrow: Why Tan Sri Azman Yahya of SCOMI is not seeking re-election by Anonymous

Posted: 26 Jun 2012 06:32 AM PDT

Easy to blame the captain of the boat. Did his lieutenants tell him when the boat was heading for disaster? Or perhaps everyone huddled together and pray for miracle? Perhaps they have all put on their life vest. But in the case of mas, the captain has to be incompetent. Gomen will not allow a good captain and everyone knows why. Idris jala left behind a half rotten PMS system which encourages staffs to be PMS oriented putting their primary functions and duties aside. Bodek culture and politicking became rampant. Good staffs who do their job do not get good PMS ratings as they are deemed as threats. With my extensive connections and knowledge on MAS and Airasia operations, I assure you that a person’s job in Airasia is shared by atleast 3 in MAS, especially those jobs behind the scene. MAS’s managers attend too many loooooonggg meetings, that’s where gotong

Comment on 25-6-2012 Questions Time: “Little Napoleoans in Khazanah are still dreaming about the share swap” by Gofirefly

Posted: 26 Jun 2012 06:23 AM PDT

If AJ and Nanny Danny is so adamant saying that Firefly jets are losing money..here the deal…why dont you ask former firelfy MD Dato Eddy if he is up to the challenge of running this segment independently..give him a license to run Firefly jet if MAS is no longer keen to run Firefly jets. I’m sure he will get a lot of support from Malaysian especially Sarawakians and Sabahans..New LCCT2 is just handy for Dato Eddy to operate as a base to spread the wings. Then only we will see how AA will react after becoming so arrogant when commenting about LCCT2 as if MAB must beg them to use this terminal…enough is enough..Dato Eddy..are u ready? But please remember..we dont need another anaconda if he succeded later.

Comment on “Ular lidi, ular sawa, sekarang jadi anakonda” by Anonymous

Posted: 26 Jun 2012 06:06 AM PDT

Since AJ told firefly jet is not making money and MAS is not keen to run it except turboprop flights..why dont you ask former firefly CEO Dato Eddy if he is keen to take the challenge of running this business under a separate entity and give him a stake and let him run all Firefly jets as a separate entity..and proof to AJ that he is wrong!! I’m sure a lot of Malaysian will support it especially Sarawakians and Sabahans. Hopefully, Dato Eddy will not be another anaconda if he is successful later.

Comment on 25-6-2012 Questions Time: “Little Napoleoans in Khazanah are still dreaming about the share swap” by Tony's Baloney

Posted: 26 Jun 2012 05:36 AM PDT

We have too many academics (read : morons!) & no real business savvy leaders running Khazanah.
Anywhere else in the world & the,pariah will be behind bars
But anything.is possible in BOLEHland

Comment on 25-6-2012 Questions Time: “Little Napoleoans in Khazanah are still dreaming about the share swap” by anonymous

Posted: 26 Jun 2012 04:39 AM PDT

With the economic situations and challenging competitive; It’s the best time for MAS to reconsider to put back their Firefly jet services. Lots of demand on low cost carrier and we don’t want to let the anaconda to swallow everything by himself. Do remember that Firefly revenue will go back to MAS & MAS revenue will go back to Khazanah but AA revenues ??

Comment on 25-6-2012 Questions Time: “Little Napoleoans in Khazanah are still dreaming about the share swap” by jack1960

Posted: 26 Jun 2012 04:34 AM PDT

Little Napoleans got to PM/MOF and our leader is stuttering to make any sense, if at all. (NST Prime News Pg 11, 26 June 2012)

Comment on 25-6-2012 Questions Time: “Little Napoleoans in Khazanah are still dreaming about the share swap” by Ordinary Staff in Khazanah

Posted: 26 Jun 2012 03:47 AM PDT

The little napoleons in Khazanah better wake up before they will suffer the same fate as the Nanny Danny.

Blog@Wengsan...博客@永山

Posted by Unknown | Posted on 11:39 PG

Blog@Wengsan...博客@永山


双溪威草场发展计划没违规 刘永山要张胜富道歉

Posted: 25 Jun 2012 08:46 PM PDT

SUARA PERAK

Posted by Unknown | Posted on 11:17 PG

My journey - Wong Hon Wai 黃漢偉

Posted by Unknown | Posted on 11:17 PG

My journey - Wong Hon Wai 黃漢偉


Street Art in George Town 旅客遊喬治市必到本頭公巷‧“姐弟共騎”壁畫好夯

Posted: 26 Jun 2012 09:31 AM PDT

As reported in Sinchew Jit Pao

旅客遊喬治市必到本頭公巷‧"姐弟共騎"壁畫好夯!




(檳城)猜猜看,喬治市目前最夯的旅遊景點在哪裡?
打開面子書,一張一張的照片將會告訴你:答案是位於古蹟核心區的本頭公巷!
事緣最近來過喬治市的遊客,都會聞風到那邊走一趟,他們不為百年老廟或是會館宗祠,反倒是衝著立陶宛畫家恩尼斯的裝置藝術作品"姐弟共騎"而來。

大家到了作品前,紛紛拿出相機拍照留念,再把照片上傳到網上與朋友共享,因此,面子書上滿滿都是這樣的照片。

展現無窮生命力
有人特帶道具再創作


不信嗎?只要你現在路過,必能看見一堆遊客頂著大太陽,在"合照"。有人甚至還特別帶了道具過去,譬如雞毛帚、小陽傘等,在恩尼斯的作品前搞怪地進行再度創作,讓這個"脫離母體"後的作品,展現出無窮的生命力與可能性。
針對這個現象,喬治市藝術節藝術總監祖西迪坦言,他萬萬想不到恩尼斯的作品竟然會受到那麼熱烈的歡迎,實在是出乎意料之外。

樂於與畫中人"合照"
"現在每天都看到許多遊客甚至包括檳城人,出現在本頭公巷前。他們對這幅作品充滿好奇,也樂於在那邊與畫中人'合照',呈現出有趣的畫面。"
"這很好,讓檳城可以多一個新旅遊景點。"
他說,文化藝術能夠撐開一座城市的能量,他希望更多的國內外藝術家能夠在檳城貢獻,讓他們的作品散佈在各個巷弄中,叫檳城展現出獨樹一幟的魅力。

祖西迪:進行街頭表演
喬治市慶典增本地藝術


另一方面,祖西迪坦承,藝術節舉辦迄今為止,接獲最多的批評是該節慶過於重視引入外國的表演,缺少本地表演團體的參與和本土元素。

但他表示,實際上在今年該藝術節的演出列表中,有許多內容包括序幕演出Silat、即將上演的Rasa Sayang、Wushu Madness等,都是由本地表演團體演出,此外,即將在7月7至8日舉行的3天真正意義上的喬治市入遺慶典,也將清一色採用本土表演團體進行街頭表演和 慶祝。

他昨日(25日)在新聞發佈會上說,他希望通過引入外國團體的表演,能夠達到啟發和交流的目的,讓本地藝術人才有一個平台接觸國際藝術界。
他強調,藝術節的表演和其他內容,並不只是針對遊客而設計,而是面向本地群眾。

"今年的部份表演所獲得的反應較往年佳,我相信只要不懈地推動,將會有更多觀眾關注藝術節。"(星洲日報/大北馬)

Khalid Samad

Posted by Unknown | Posted on 9:26 PG

Khalid Samad


Persoalan PTPTN dan Kedangkalan UMNO

Posted: 25 Jun 2012 07:23 PM PDT

Saya terkejut mendengar keputusan yang diumumkan pimpinan UMNO bahawa bantuan PTPTN tidak lagi wujud untuk para pelajar UNISEL. Walaupun isu ini telah hampir sebulan berlalu, tetapi kerana tindakan kolot sebegini telah pun menjadi sebahagian dari modus operandi mereka sejak dari dahulu lagi; maka adalah wajar bagi saya memberikan sedikit ulasan agar menjadi terang lagi bersuluh tentang dasar politik sebuah parti yang dikenali sebagai UMNO ini.

Apa yang jelas untuk semua menilai ialah ianya merupakan politik dendam dan kotor yang sanggup memangsakan rakyat semata-mata atas kepentingan politik UMNO. Pada masa yang sama juga ianya membuktikan tanpa syak lagi bahawa UMNO juga tidak mengambil berat bahawa tindakan yang diambil akan menjejas masa depan Majasiswa UNISEL yang majoritinya adalah Melayu. Maka menjadi jelaslah pada semua, UMNO tidak memperjuangkan nasib Melayu tetapi apa yang lebih penting dari itu ialah nasib UMNO. Dan apabila nasib UMNO terjejas, maka nasib Melayu sanggup dikorbankan oleh UMNO tanpa berfikir panjang.

Mungkin juga tindakan mereka itu adalah bertujuan supaya kerajaan Negeri Selangor melutut merayu agar dibuka kembali peluang untuk mendapat bantuan PTPTN untuk para pelajar UNISEL. Dengan itu akan ditempelak kerajaan Negeri Selangor sambil dengan sombong berkata, "inilah buktinya! Kerajaan PR tidak mampu dan janji menghapuskan PTPTN adalah janji kosong semata-mata!"

Walaubagaimanapun, terkejut-beruk mereka apabila TS Abdul Khalid mengistiharkan bahawa UNISEL akan jual asetnya sebagai usaha menampung kos pendididkan mahasiswa UNISEL! Dalam keadaan itu, di mana kerajaan PR Selangor menangani permasalahan pinjaman PTPTN dengan sanggup membiayai para pelajar UNISEL dari sumber sendiri, maka UMNO terus bertindak menarik balik keputusan mereka. Jika tidak, maka semakin parah kedudukan mereka di kaca mata rakyat dan semakin naiklah imej kerajaan PR Negeri Selangor! Untuk mengelak kerugian politik dan disebabkan itu SEMATA-MATA, maka keputusan itu ditarik balik dan Majasiswa UNISEL dibenarkan untuk memohon pinjaman PTPTN.

UMNO sememangnya tidak memahami bahawa rakyat mempunyai hak dan segala cukai yang dikutip dari rakyat perlu digunakan dengan cara yang menguntungkan rakyat. Bukan digunakan sebagai kekuatan kewangan untuk mengugut atau merasuah rakyat supaya menolak PR atau menyokong BN!

Tuntutan supaya PR melaksanakan dasar pendidikan percuma di peringkat Negeri PR tidak masuk akal kerana sumbangan cukai dan pendapatan dari rakyat dan kesemua Negeri termasuk Selangor, telahpun diserahkan kepada pusat untuk melaksanakan dasarnya bagi setiap sektor termasuk sektor pendidikan. Kerajaan BN kurang mementingkan sektor pendidikan dan oleh itu menentukan sesuatu bajet yang tidak memungkinkan pendidikan percuma dinikmati rakyat. Ataupun, mungkin bajetnya cukup pada dasarnya tetapi disebabkan amalan ketirisan, kebocoran dan kronisma, maka ianya tidak mencukupi. Dengan itu rakyat terpaksa berhutang, termasuk melalui PTPTN, untuk menyempurnakan proses pendidikan anak masing-masing.

InsyaAllah PR akan melaksanakan dasar pendidikan percuma sekiranya diberi amanah untuk memerintah di pusat. Ini adalah kerana kewangan peringkat Pusat adalah terdiri dari cukai dan pendapatan yang dikutip dari seluuuruh rakyat dan Negeri di Malaysia. Melalui kutipan ini maka Pusat perlu melaksanakan dasar pertahanan, pendidikan, kesihatan, keselamatan awam dan lain-lain. Jumlah perbelanjaan bagi setiap satu sektor adalah bergantung kepada sejauh mana ianya dianggap penting dan keperluan asas bagi rakyat. Bagi PR, pendidikan adalah di antara sektor yang diutamakan dan oleh itu sektor pendidikan akan diberikan bajet yang mencukupi demi menjamin terlaksananya dasar pendidikan percuma.

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

Lim Kit Siang

Posted by Unknown | Posted on 7:39 PG

Lim Kit Siang


Sand, Sensibility and Singapore Bashing

Posted: 26 Jun 2012 07:29 AM PDT

by Koon Yew Yin CPI Every few months or so, the subject of selling sand to Singapore flares up in the media. When this happens in the websites, the discussion takes on a polemical turn – with 'patriots' proclaiming how disloyal it is to sell sand to our neighbor; how we are selling out our [...]

What Malaysians want in 13GE is not a revolution but a normal democracy where peaceful transition of power at national level is accepted by Najib, UMNO and all stakeholders

Posted: 26 Jun 2012 01:39 AM PDT

Yesterday, former Prime Minister Tun Dr. Mahathir Mohamad questioned the "clamour by some quarters to push for a revolution to topple the government when the latter was already giving a lot of priority to the people's interests". In a forum entitled "Discussions with a statesman – The commitment of graduates will be a catalyst for [...]

Anti Islam: DAP tidak bodoh

Posted: 25 Jun 2012 05:35 PM PDT

by Subyky Latif The Malaysian Insider Jun 26, 2012 26 JUN — Jika Umno ada kejayaan besar dalam perjuangannya setakat ini ialah ia dapat menenamkan persepsi di kalangan orang Melayu yang tebal Umnonya bahawa DAP anti Islam. Inilah yang dijaja di merata-rata oleh agen Umno sebagai usahanya menyekat kemaraan Pakatan Rakyat ke Putrajaya. Dan antara [...]

YB BN

YB PAS

YB PKR

YB DAP