Nuffnang

MY VOICE FOR NATION

Posted by Unknown | Posted on 11:38 PTG

MY VOICE FOR NATION


Pakatan only needs 100 MPs to take power, says Guan Eng

Posted: 21 Mar 2012 07:01 PM PDT

Tamil school aid: Whither the millions? | Free Malaysia Today

Posted: 21 Mar 2012 02:22 AM PDT

N45 Dr Halimah Ali

Posted by Unknown | Posted on 11:23 PTG

N45 Dr Halimah Ali


Masalah tidak cukup GURU di seluruh Malaysia

Posted: 21 Mar 2012 09:22 PM PDT

Kenyataan akhbar EXCO PENDIDIKAN SELANGOR tentang kekurangan guru di SJKC
22.3.12
Saya selaku EXCO Pendidikan Kerajaan Selangor mengalu-alukan pengumuman Timbalan Menteri Pelajaran Datuk Wee Ka Siong semalam tentang PENGISIAN SERTA MERTA kekosongan guru di 1294 SJKC di seluruh negara dengan guru interim. Semoga dengan tindakan pantas itu mampu menyelesaikan masalah proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah aliran Cina ini.
Namun, saya berpendapat KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA sepatutnya bertindak dengan cara yang lebih professional dan sistematik. Bukan kerana setelah persatuan-persatuan aktivis sekolah Cina ini bersiap untuk membuat bantahan besar-besaran sahaja barulah Kementerian Pelajaran bertindak.(Saya sendiri mendapat jemputan rasmi dari Persekutuan Persatuan-Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia selain diminta mewakili PAS Pusat- rujuk lampiran)
Kewibawaan kementerian pelajaran yang dikuasai oleh Timbalan PM sendiri sentiasa dipertikaikan sekiranya isu-isu utama mengenai pendidikan di Malaysia tidak diurus dengan baik dan telah diakui oleh banyak pihak sebagai perkara yang memerlukan 'overhaul'/kajian tuntas bukan sentiasa 'fire fighting' yang membuang masa dan wang rakyat.
Contoh
Apabila pelbagai pihak membantah dan ada yang pro PPSMI, barulah mahu dikaji dan berdialog.Baru nak jemput pelbagai pihak. Kementerian perlu membuat kajian yang menyeluruh tentang segala keperluan dalam pendidikan. Kerajaan Malaysia perlu bedahsiasat secara jujur sistem pendidikan yang diguna pakai selama ini. Adakah berkesan? Adakah relevan? Paling penting hasil pendidikan itu sendiri. Mana hala tuju mahu dibawa rakyat Malaysia? Ada 'roadmap'. Ada visi yang jelas. Ada misi mahu mencapai mercu kejayaan.
Mesti mengambilkira realiti dan kegagalan supaya tindakan tepat boleh diambil. Hakikat sistem pendidikan nasional tidak diterima oleh pelbagai kaum hingga semakin jauh daripada sistem sekolah kebangsaan perlu diterima dengan fikiran terbuka dan berlapang dada.Kementerian juga harus matang menerima kritikan membina daripada semua pihak tanpa dibatasi oleh fahaman dan ideologi politik yang berlainan. Untuk melahirkan satu formula  mendidik rakyat kementerian mesti bersifat inklusif dan memahami keperluan dan sensitiviti pelbagai golongan dalam negara.

PERLU HOLISTIK DAN PROAKTIF
Kementerian Pelajaran Malaysia dilihat terlalu pasif dan bersifat reaktif. Kementerian sentiasa dihantui dengan masalah-masalah yang timbul yang bersifat pokok atau fundamental kerana melibatkan dasar dan polisi. Bukan sekadar masalah implementasi atau perkara remeh dan bersifat teknikal.
Contoh
Keputusan  memulakan dasar PPSMI tanpa mempastikan SELURUH sekolah terutama sekali di luar bandar dan sekolah yang ramai pelajar miskin bandar menyebabkan jurang semakin melebar di antara anak orang berkemampuan dengan anak marhaen.Ini menyebabkan kemarahan ibubapa Melayu luar bandar dan miskin bandar.Begitu juga pelajar Cina dan India di SJKC dan SJKT masing-masing. Guru-guru yang mengajar Matematik dan Sains yang mengajar di sekolah kurang cemerlang sendiri kurang kemampuan. Ini menatijahkan guru yang mengajar tanpa keyakinan.Natijahnya pembelajaran pelajar terjejas.Ini berlainan fenomena dengan ibubapa kelas menengah yang mampu menghantar anak mereka ke kelas tambahan yang mahal dan diri mereka sendiri adalah terdidik melalui sistem Inggeris. Akhirnya masing-masing menentang satu sama lain. Bukankah gejala ini berlaku kerana kegagalan kementerian mencuba-cuba perkara yang baru dan menjadikan pelajar dan guru sebagai makmal kaji uji. Yang menjadi mangsa rakyat itu sendiri.
Dasar yang membebankan pelajar dengan membawa buku-buku yang berat ke sekolah dan menekankan mereka dengan peperiksaan yang menguji akademik bersifat hafalan semata-mata telah melahirkan pelajar yang mudah bosan dan benci belajar.Walhal proses belajar sepatutnya menyeronokkan. Barulah ia menjadi tabiat dan budaya sepanjang hayat.Semua ini perlu dikaji dengan teliti oleh kementerian pelajaran Malaysia.
Perbincangan yang mahu dilakukan seperti yang diuar-uarkan oleh Menterinya baru-baru ini MESTI menyeluruh dan diberikan masa untuk dihazam dan dibuat projek perintis dahulu. Jangan membazirkan duit rakyat dengan dasar yang tidak boleh bertahan lama.


GURU SEMUA JENIS SEKOLAH MESTI MENCUKUPI
Cukup bilang guru adalah antara faktor kritikal untuk menjayakan proses pendidikan masyarakat. Justeru, saya selaku EXCO Pendidikan Selangor juga menggesa kementerian pelajaran Malaysia mengkaji mana-mana sekolah yang kekurangan guru termasuk di sekolah agama mesti diisi segera supaya tidak ada gangguan kepada guru lain dan agar silibus boleh diselesaikan mengikut jadual dan pelajar sentiasa dibimbing oleh guru khusus dan perhatian mencukupi .

YB Dr Hjh Halimah Ali
EXCO Kerajaan Selangor merangkap
Pengerusi
Jawatankuasa Tetap Pendidikan,Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan
Kerajaan Selangor
Merangkap
ADUN Selat Klang
(Merangkap
Timbalan Pengerusi
Biro Pendidikan PAS PUSAT)

GURU: Timb Menteri MCA umum selesaikan masalah kekurangan guru SJKC serta merta, Menteri UMNO bolehkah lihat semua sekolah?

Posted: 21 Mar 2012 07:10 AM PDT

Kekurangan guru SJKC disi serta-merta
Kekosongan jawatan guru di 1,294 Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) seluruh negara perlu diisi dengan guru-guru interim serta merta, kata Timbalan Menteri Pelajaran Datuk Dr Wee Ka Siong.
  
NONEBeliau berkata keputusan itu dibuat oleh Jawatankuasa Khas bagi menangani isu kekurangan guru di SJKC setelah mengadakan tiga mesyuarat dan dua perbincangan meja bulat bersama pihak berkepentingan termasuk Jiaozong Huazong, Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan Malaysia (NUTP) dan Kesatuan Guru Besar SJKC Malaysia.
  
Katanya sehingga Januari lepas, kementerian telah menempatkan seramai 1,482 guru interim di beberapa SJKC bagi menampung kekurangan 1,874 guru di sekolah jenis itu di seluruh negara.
  
"Penambahan 392 guru lagi sedang diusahakan dengan kadar segera. Kuasa akan diturunkan kepada guru besar SJKC untuk melantik guru interim mengikut keperluan dengan penyelarasan Jabatan Pelajaran Negeri," katanya kepada pemberita di Parlimen di sini, hari ini.
  
Wee berkata perkhidmatan guru interim di SJKC sedia ada akan terus dikekalkan sehingga guru terlatih ditempatkan di sekolah-sekolah tersebut kelak.

Beliau berkata bagi mengatasi masalah kira-kira 100 guru pemulihan yang tidak mempunyai kelayakan dwibahasa, mereka akan dipindahkan serta-merta dari SJKC dan ditempatkan di Sekolah Kebangsaan.

"Ini kerana murid-murid yang mengikuti program pemulihan LINUS (Saringan Literasi dan Numerasi) di SJKC sudah tersedia lemah dan merasa sukar untuk memahami pengajaran dan pembelajaran oleh guru yang tidak boleh bertutur dalam bahasa Cina," katanya.
  
Kekosongan guru pemulihan yang dipindah keluar itu perlu diganti dengan guru berpengalaman dan berkelulusan dwibahasa dari sekolah yang sama, dan guru besar perlu mengambil guru interim dengan segera mengisi kekosongan tersebut.

Wee berkata kementerian menetapkan pengajaran subjek bahasa Melayu dan bahasa Inggeris bagi tahap satu diajar oleh guru berkelayakan dwibahasa, manakala bagi tahap dua diajar oleh guru opsyen kedua-dua bahasa.

"Semua guru tahap satu dan tahap dua SJKC dalam kategori sekolah kurang murid perlu berkelayakan dwibahasa kerana perlu melaksanakan pengajaran pelbagai gred," katanya.
  
Selain itu, katanya, guru-guru bukan opsyen BM dan BI yang telah mengajar subjek itu lebih daripada lima tahun di SJKC akan ditawarkan Program Intervensi Tambah Opsyen (PITO) bagi memperkukuhkan penguasaan mereka dalam kedua-dua bahasa itu.

- Bernama

HUTANG NEGARA KRITIKAL BILA SAMPAI 55% KDNK, sekarang baru 53% kata MENTERI UMNO-BN

Posted: 21 Mar 2012 06:28 AM PDT

Hutang negara kini pada paras 53% KDNK
Hutang negara belum berada pada tahap kritikal atau membimbangkan,walaupun ia hanya dua peratus sebelum mencecah had pinjaman yang dibenarkan oleh perlembagaan, kata Timbalan Menteri Kewangan Datuk Awang Adek Hussin.

NONE"Ia tidak berada pada tahap yang kritikal pada masa ini. Had kita adalah 55 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK), kita kini cuma berada pada paras 53 peratus. Jadi tidak perlu bimbang tentang hal itu," katanya semasa sesi soalan di Dewan Rakyat hari ini.

Awang Adek menjawab soalan tambahan daripada Datuk Saifuddin Nasution (PKR-Machang) mengenai apa yang dilakukan oleh kerajaan untuk mengawal hutang kerajaan yang semakin meningkat.
Memetik rekod kewangan 2008 dan seterusnya yang mempamerkan peningkatan hutang dari tahun ke tahun, Saifuddin mendakwa bahawa trend peningkatan hutang akan menyaksikan negara berhutang sehingga 100 peratus Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).

"Had kami adalah pada 55 peratus. Jika kita tidak cecah 55 peratus, maka kita tidak akan capai100 peratus," kata Awang Adek sambil menambah sebagai kerajaan yang bertanggungjawab, mereka tidak akan membenarkan perbelanjaan dan pinjaman melebihi had yang ditetapkan.

SPM 2011: Setinggi tahniah kepada semua calon yang telah berjaya!

Posted: 21 Mar 2012 06:10 AM PDT

559 calon SPM 2011 peroleh semua A+
Seramai 559 calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tahun 2011 memperoleh gred cemerlang tertinggi (A+) bagi semua mata pelajaran yang diduduki, berbanding 403 pada tahun 2010.

education examination spm stpm scholarship biasiswa 090609 02Ketua Pengarah Pelajaran Datuk Seri Abd Ghafar Mahmud berkata daripada jumlah itu, seramai 506 adalah calon sekolah menengah kebangsaan manakala 53 lagi calon dari sekolah selain sekolah menengah kebangsaan berbanding masing-masing 363 dan 40 calon pada tahun 2010.

"Pencapaian keseluruhan calon SPM 2011 bertambah baik dengan Gred Purata Nasional (GPN) 5.04, berbanding 5.19 pada tahun 2010," katanya pada majlis pengumuman analisis keputusan peperiksaan SPM di Putrajaya hari ini.

Beliau berkata seramai 468,808 calon menduduki peperiksaan itu tahun lalu.
Abd Ghafar berkata seramai tujuh calon memperoleh semua A+ dalam 12 mata pelajaran, 72 calon (11 mata pelajaran), 284 calon (10 mata pelajaran) dan 143 calon (sembilan pelajaran).

Berdasarkan GPN, Abd Ghafar berkata keputusan SPM 2011 adalah yang terbaik dalam tempoh lima tahun.

Beliau berkata pencapaian GPN calon bandar dan luar bandar bertambah baik dengan calon bandar sebanyak 0.22 iaitu daripada 4.89 pada tahun 2010 kepada 4.67 pada tahun 2011 dan calon luar bandar sebanyak 0.13 iaitu daripada 5.52 pada tahun 2010 kepada 5.39 pada tahun 2011.
Luar bandar bertambah baik

"Namun, jurang pencapaian calon bandar dan luar bandar bertambah sebanyak 0.09," katanya.

Abd Ghafar berkata pencapaian sekolah pada keseluruhannya menunjukkan peningkatan dengan sekolah dalam kategori Cemerlang dan Baik masing-masing bertambah sebanyak 13 dan 60 buah manakala sekolah dalam kategori memuaskan dan berpotensi masing-masing berkurang sebanyak empat dan 17 buah.

Beliau berkata kategori pencapaian sekolah Cemerlang, Baik, Memuaskan dan Berpotensi adalah berdasarkan indeks Gred Purata Sekolah (GPS).

education examination spm stpm scholarship biasiswa 090609 01Abd Ghafar berkata seramai 662 calon berkeperluan khas menduduki peperiksaan SPM pada tahun lepas dan seramai 343 calon berjaya mendapat sijil SPM berbanding 319 pada tahun 2010.

"Tiga calon rabun, seorang calon cacat pendengaran dan tiga calon lain-lain jenis kecacatan mendapat gred A dalam semua mata pelajaran yang diduduki.

"Kejayaan tujuh calon berkeperluan khas ini menunjukkan semua calon, tanpa mengira kekurangan mereka, berpeluang untuk cemerlang dalam peperiksaan SPM," katanya.

Bagi pretasi mata pelajaran, Abd Ghafar berkata sebanyak 63 daripada 112 mata pelajaran menunjukkan peningkatan prestasi, manakala 35 mata pelajaran menunjukkan penurunan prestasi.
Mata pelajaran teras
Beliau berkata prestasi lima mata pelajaran teras iaitu Bahasa Inggeris, Sejarah, Matematik, Pendidikan Islam dan Pendidikan Moral bagi calon di bandar adalah jauh lebih baik daripada calon luar bandar.

"Bagaimanapun, prestasi mata pelajaran sains bagi calon di luar bandar adalah lebih baik daripada calon di bandar, iaitu 92.6 peratus berbanding 91.4 peratus," katanya.

Untuk memastikan peperiksaan SPM mendapat pengiktirafan antarabangsa, Abd Ghafar berkata Kementerian Pelajaran menggunakan pakar-pakar pentaksiran dari luar negara, iaitu Cambridge International Examinations (CIE), United Kingdom, Victoria Curriculum and Assessment Authority (VCAA) Australia dan London Chambers of Commerce and Industry (LCCI) United Kingdom.

"Para Pentaksiran yang hadir amat berpuas hati dengan proses penentuan standard, pembinaan instrumen dan pemeriksaan yang dilaksanakan dengan penuh profesionalisme dan kredibiliti.

"Mereka juga berpendapat bahawa semua proses itu menepati ciri-ciri pentaksiran pendidikan dan telah diurus secara sistemaik bagi memastikan kesahan dan kebolehpercayaan yang tinggi," katanya.
- Bernama

R Sivarasa - Ahli Parlimen Subang

Posted by Unknown | Posted on 11:18 PTG

R Sivarasa - Ahli Parlimen Subang


Kenyataan Akhbar - Rabu 21hb Mac 2012

Posted: 21 Mar 2012 06:49 AM PDT


ELECTION COMMISSION EXPLANATION FOR SHIFTING TAN SRI KHALID IBRAHIM PLACE TO VOTE FROM PJ SELATAN TO LEMBAH PANTAI IS A SHOCKING CONFESSION TO AN ILLEGAL ACT

Election Deputy Chairperson Wan Ahmad Wan Omar when asked to explain how Tan Sri Khalid became a voter in Lembah Pantai without his knowledge said as follows " he has not been moved. He is still registered at the same address but the boundaries have been moved in accordance with the Elections Act 1958 ( our emphasis )( quote from Malaysiakini  15 March 2012 ).

In my view Wan Ahmad has just confessed to performing an illegal act.  Is this simply incompetence or a deliberate cover-up of illegality?

The Election Commission is NOT allowed to move boundaries of state or parliament constituencies unless it is done pursuant to a delimitation of constituency exercise pursuant to the 13th Schedule of the Federal Constitution which is done at minimum intervals of 8 years (also called "redelineation").

In between such redelineation,  NO movement of voters across state or parliament constituency boundaries as inflicted on the Selangor Menteri Besar is allowed under the law.

The EC has referred to Section 7(1) of the Elections Act 1958. However this section is about the process of creating voting districts in each constituency AFTER delimitation of a constituency including altering or creating new constituencies.  Section 7(2) then provides that the division of a constituency into polling districts may be altered as occasion may require.  This alteration is clearly limited to the polling districts WITHIN the constituency. 

This is confirmed in the Election Commission's own website under the section "Persempadanan Bahagian Pilihanraya" and the sub-section "Belah Bahagi Daerah Mengundi" where it is categorically stated that it is NOT ALLOWED to move a voter across a state constituency boundary, let alone a parliament constituency boundary.   All examples given there of modifications to voting districts or daerah mengundi given on the EC website do NOT involve moving voters across constituency boundaries

It is clear therefore that voters can only be moved WITHIN a state constituency to different  voting districts ( or daerah mengundi ).  Any move across a constituency boundary requires the permission of the voter if done in between redelineation exercises.

The EC's explanation that it is done "to synchronise electoral maps with the country's official map" is a confession to ignorance of their own legal framework.    Such so-called "synchronisation" must be done in accordance with the law.

What the EC is doing now allows it to secretly move voters across boundaries without their knowledge. This is what the electoral law does not allow to prevent manipulation of boundaries outside a proper delimitation exercise. 

In Subang, we have after checking the electoral roll gazetted up to September 2011 found at least 208 voters moved from other Parliament seats and state seats into Subang, again in complete breach of the electoral law.

Yesterday afternoon I lodged a report on this at the EC office in Shah Alam and also a report at the MACC office in Shah Alam requesting investigation into the EC's abuse of power and illegal acts. 

The EC should disclose in full to the public how many more illegal transfers of such voters it has performed in reckless and irresponsible ignorance of the law. The Parliamentary Select Committee on Electoral Reform should investigate this to the fullest. Is the EC doing this deliberately knowing that it is illegal?



Sivarasa Rasiah, Ahli Parlimen Subang

 Anggota Majlis PImpinan Pusat, Parti Keadilan Rakyat                    21st March 2012


PENJELASAN SURUHANJAYA PILIHANRAYA BERHUBUNG PEMINDAHAN KAWASAN MENGUNDI TAN SRI KHALID IBRAHIM DARI PJ SELATAN KE LEMBAH PANTAI ADALAH PENGAKUAN YANG MENGEJUTKAN TERHADAP TINDAKAN  MENYALAHI UNDANG-UNDANG

________________________________________________________________________

Apabila diminta mengulas bagaimana Tan Sri Khalid secara tiba-tiba menjadi pengundi kawasan Lembah Pantai tanpa pengetahuannya, Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihanraya Wan Ahmad Wan Omar menyatakan "Beliau tidak dipindahkan. Beliau masih didaftarkan di alamat yang sama, tetapi sempadan telah diperbetulkan selaras dengan Akta Pilihan Raya 1958," ( petikan dari Malaysiakini  15 March 2012 ).

Pada hemat saya Wan Ahmad secara terbuka telah mengaku melakukan perbuatan yang menyalahi undang-undang.  Adakah puncanya cuma tidak berkebolehan atau secara sengaja melindungi tindakkan haram?

Suruhanjaya Pilihanraya tidak dibenarkan mengubah sempadan mengundi bagi negeri dan parlimen melainkan dilakukan persempadanan semula selaras dengan Jadual 13, Perlembagaan Persekutuan, perkara tersebut hanya boleh dilaksanakan sekali dalam tempoh 8 tahun.

Di antara tempoh 8 tahun ini, pengundi tidak boleh dipindahkan merentasi sempadan kawasan negeri atau parlimen sebagaimana yang terjadi kepada Menteri Besar Selangor.

SPR telah merujuk kepada Seksyen 7(1) Akta Pilihanraya 1958. Walaubagaimanapun peruntukan tersebut hanya terpakai bagi proses pembentukan daerah mengundi bagi setiap kawasan SELEPAS persempadanan semula kawasan mengundi termasuk mengubah atau membuat kawasan baru. Seksyen 7(2) pula memperuntukkan bahawa pembahagian kawasan mengundi kepada daerah-daerah pengundian boleh diubah sekiranya diperlukan. Walaubagaimanapun perubahan ini hanya berlaku DI DALAM kawasan pengundian yang sama. 

Perkara ini boleh disemak di dalam laman web Suruhanjaya Pilihanraya sendiri di bawah seksyen "Persempadanan Bahagian Pilihanraya" dan di bawah sub-seksyen "Belah Bahagi Daerah Mengundi" yang mana dinyatakan bahawa seseorang pengundi tidak boleh dipindahkan merentasi kawasan pilihanraya negeri apatah lagi sempadan pilihanraya parlimen. Kesemua contoh-contoh yang ditunjukkan di dalam laman web SPR adalah berkaitan dengan pengubahsuaian daerah mengundi dan ianya tidak langsung menyentuh pemindahan pengundi merentasi sempadan kawasan pengundian.

Justeru, adalah jelas pengundi hanya boleh dipindahkan ke daerah mengundi yang berbeza dalam kawasan pengundian negeri yang sama. Sebarang perpindahan merentasi kawasan pengundian negeri memerlukan kebenaran pengundi sekiranya ia dilakukan di luar daripada persempadanan semula.

Penjelasan SPR kononnya ia dilakukan "bagi menyelaraskan peta pilihanraya dengan peta rasmi negara" adalah pengakuan yang menampakkan kejahilan SPR terhadap kerangka undang-undangnya sendiri. "Penyelarasan" tersebut sekiranya dilakukan hendaklah mengikut kaedah-kaedah perundangan yang digariskan.

Apa yang dilakukan SPR sekarang membenarkan pemindahan pengundi-pengundi merentasi kawasan pengundian secara rahsia tanpa pengetahuan daripada pengundi. Perkara sebegini adalah salah dan bertentangan dengan undang-undang pilihanraya dan membuka ruang kepada SPR untuk memanipulasi  sempadan pilihanraya di luar pelaksanaan persempadanan semula.   

Di kawasan Subang, selepas semak daftar undi yang diwartakan oleh SPR untuk akhir September 2011 telah mendapati sekurang-kurang 208 pengundi yang telah dipindah kawasan ke Subang dari kawasan parlimen dan DUN yang lain, satu kelanggaran undang-undang yang jelas. 

Petang semalam, saya telah buat satu lapuran berkenaan perkara ini dengan pejabat SPR di Shah Alam dan juga buat suatu aduan di pejabat SPRM di Shah Alam memohon satu siasatan terhadap penyelewengan dan tindakkah haram ini.

SPR perlu mendedahkan sepenuhnya kepada umum berapa ramai lagi pengundi-pengundi yang menjadi mangsa perpindahan sempadan secara tidak sah yang dilakukan secara tidak bertanggungjawab dan melulu tanpa menghiraukan undang-undang. Jawatankuasa Pilihan Parlimen- Pembaharuan Pilihanraya harus menyiasat perkara ini sepenuhnya. Adakah SPR dengan sengaja dan sedar melakukan perbuatan ini walaupun mengetahui ianya bercanggah dengan peruntukan undang-undang?



Sivarasa Rasiah, Ahli Parlimen Subang

 Anggota Majlis PImpinan Pusat, Parti Keadilan Rakyat                    21hb Mac 2012







MEMO



KEPADA










      











































Pejabat Parlimen Subang,

6-2, Jalan Pekaka 8/4,

Seksyen 8, Kota Damansara,

47810 Petaling Jaya,


Selangor darul Ehsan.





TPj Dato' Ja'afar Bin Mahad
Pengarah SPRM Negeri Selangor
Tingkat 7 & 8, Wisma PKPS,
Persiaran Perbandaran,
Seksyen 14, 40675 Shah Alam,
Selangor Darul Ehsan
.                                                                                 20 Mac 2012



Isu Penyelewengan Daftar Pengundi Baru Oleh SPR di Parlimen Subang

Saya YB R Sivarasa, Ahli Parlimen Subang ingin membawa perkara tersebut di atas untuk pemerhatian Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM). Saya ingin mengemukakan laporan terhadap Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang telah melakukan penyelewengan dan penyalahgunaan kuasa di dalam pendaftaran pengundi baru di Parlimen Subang. Saya mempercayai bahawa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) terlibat secara langsung di dalam penyelewengan dan penyalahgunaan kuasa ini.

2.         Saya ingin membuktikan penyelewengan dan penyalahgunaan kuasa ini dengan mempertengahkan hujah saya yang berlandaskan fakta seperti berikut:

a)         Penambahan Pengundi Baru Secara Mendadak Mencurigakan

Penambahan pengundi baru di Parlimen Subang di dalam jangka masa 4 tahun (2008 – 2012) ialah sebanyak 29 564 pengundi. Penambahan pengundi sebanyak 35% adalah begitu besar. Kenaikan mendadak peratus pengundi baru ini amat mencurigakan kerana peningkatan ini dianggap agak luarbiasa dan tidak konsisten dengan rekod pendaftaran SPR.

b)         Peningkatan Tidak Konsisten Dengan Rekod Pendaftaran SPR

Jumlah Pemilih Rasmi melebihi daripada jumlah yang diwartakan oleh SPR. Jumlah Pemilih Rasmi mengikut Daftar Pemilih Induk (DPI) 2010 ialah 97 351 pengundi. Apabila Rang Daftar Pemilih Tambahan (RDPT) ditambah untuk Suku 1 , 2 dan 3 untuk tahun 2011, jumlah yang dipamerkan ialah 110 614 pengundi.

Namun begitu, saya amat terkejut apabila mendapati bahawa Jumlah Pemilih Rasmi sehingga suku ke 3 2011 yang diwartakan ialah 113 978 pengundi. Terdapat perbezaan sebanyak 3 364 pengundi yang muncul secara tiba – tiba.

Persoalannya ialah:



i.              Dari mana wujudnya 3 364 pengundi ini?



ii.            Bagaimana 3 364 pengundi ini diwartakan tanpa dipamerkan dalam mana – mana sukuan?



iii.           Bagaimana prosedur undang – undang seperti bantahan dapat dilakukan untuk 3 364 pengundi ini kerana nama mereka tidak dipamerkan dalam mana – mana sukuan sebelum ini?





Lampiran Data Untuk Rujukan – Data Rasmi SPR





<><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><>

Data Rasmi SPR

Bilangan Pengundi

Jumlah Pemilih Rasmi Daftar Pemilih Induk (DPI) 2007

84 414

Jumlah Pemilih Rasmi Daftar Pemilih Induk (DPI) 2010

97 351





Jumlah Pemilih Rasmi 2010 + RDPT 1 + RDPT 2 + RDPT 3 bagi tahun 2011 * (Sila rujuk lampiran tambahan)

110 614 *

Jumlah Pemilh Rasmi Daftar Pemilih Induk (DPI) sehingga SUKU ke 3 2011

113 978





Beza di antara RDPT dan DPI

3 364

                       



Lampiran Tambahan Terperinci – Data Rasmi SPR





<><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><>

Data Rasmi SPR

Bilangan Pengundi

Jumlah Pemilih Rasmi Daftar Pemilih Induk (DPI) 2010

97 351

+ Rang Daftar Pemilih Tambahan (RDPT) Suku 1

4619

+ Rang Daftar Pemilih Tambahan (RDPT) Suku 2

3752

+ Rang Daftar Pemilih Tambahan (RDPT) Suku 3

4892





Jumlah Pemilih Rasmi DPI 2011 suku ke 3

110 614



* DPI               =          Daftar Pemilih Induk

* RDPT           =          Rang Daftar Pemilih Tambahan yang dipamerkan setiap suku

Nota: Had maksimum pendaftaran pengundi baru untuk suku ke 3 2011 untuk Parlimen Subang sepatutnya tidak boleh melebihi 110 614 pengundi.

c)         Pemilih Dimasukkan Ke DUN / Parlimen Subang Dari DUN / Parlimen Bersebelahan Tanpa Pengetahuan Mereka dan Tanpa Dipamerkan.

Mengikut Perkara 4 – Prinsip Belah Bahagi Sempadan Pilihan Raya – Urusan belah bahagi daerah – daerah mengundi adalah ditumpukan dan terhad dalam satu – satu bahagian Pilihan Raya Negeri sahaja. Maka, urusan belah bahagi daerah – daerah mengundi TIDAK BOLEH melampaui sempadan Bahagian Pilihan Raya Negeri dan juga sempadan Parlimen.

Hasil siasatan yang telah dilakukan, saya mendapati bahawa pemilih telah dimasukkan ke DUN / Parlimen Subang dari DUN / Parlimen bersebelahan tanpa dipamerkan dalam Rang Daftar Pemilih Tambahan (RDPT). Pemindahan ini mengakibatkan penukaran kawasan DUN dan Parlimen tanpa pengetahuan pemilih.

            Lampiran Data Untuk Rujukan – Data Rasmi SPR



<><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><>

Parlimen 2008

DUN 2008

Lokaliti 2008

Lokaliti 2010

DUN 2010

Parlimen 2010

Jumlah Pemilih



Kelana Jaya



Seri Setia

Kg Saujana

Kg Saujana

Kota Damansara

Subang

137



Kelana Jaya



Seri Setia

P/puri Sri Melewar

P/puri Melewar

Kota Damansara

Subang

26



Shah Alam



Kota Anggerik

Saujana Resort

Saujana Resort

Kota Damansara

Subang

19



Subang



Kota Damansara

Kondo Sunway  Sutera

Sunway Sutera Condo

Bukit Lanjan

Subang

7



Kelana Jaya



Kota Damansara

Saujana Resort Seksyen 2

Saujana Resort

Kota Damansara

Subang

5



Kelana Jaya



Seri Setia

Seksyen U2

Seksyen U2

Kota Damansara

Subang

4



Kelana Jaya



Seri Setia

Seksyen U3

Seksyen U3

Kota Damansara

Subang

4



Shah Alam



Kota Anggerik

Bunga Raya Condo Sek U2

Bunga Raya Condo Sek U2

Kota Damansara

Subang

4



Kelana Jaya



Seri Setia

Saujana Villa Condo

Saujana Villa Condo

Kota Damansara

Subang

2

Jumlah

208

Lampiran Data Nama Pemilih Yang Dikenalpasti – Data Rasmi SPR



Berikut ialah beberapa NAMA PEMILIH yang telah dipindahkan TANPA PENGETAHUAN dan TANPA DIPAMERKAN di dalam Rang Daftar Pemilih Tambahan (RDPT).



<><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><> <><>

New

DPI2011sk3.IC

New

DPI2011sk3.Nama

newDPI2011sk3.

NamaLokaliti

newDPI2011sk3.

NamaParlimen

430813105513

LEW WENG @ LIEW KUM WENG

DESA JAYA JLN 1 - 19

SUBANG

780107146684

CHEONG CHOOI LAI

JLN ANGSANA SD 2/2E

SUBANG

511016035537

CHE MAT BIN CHE HUSAIN

JLN CEMARA SD 3/3B

SUBANG

610725135630

LING SUI MEING

JLN ARA SD 7/3D

SUBANG

600610107657

NAZARUDIN BIN ABAS

BATU 10 1/4 JLN DAMANSARA

SUBANG

650121016135

BHASKARAN A/L A SANTHANAM

KG SG KAYU ARA

SUBANG

390117075177

TAN KEAT SENG

DESA JAYA JLN 20 - 38

SUBANG

410519025370

TAN KEE YENG @ TUNG CHEE LEAN

DESA JAYA JLN 39 - 85

SUBANG

800524145485

NG CHEE TIONG

DESA JAYA JLN 39 - 85

SUBANG

611105086035

MUTHUSAMY A/L PONNIAH

KG SG RUMPUT

SUBANG

670530086597

NG SIEW HUNG

PERSIARAN MERANTI

SUBANG

850917875046

AMAL BINTI MOHD TAHIR

KG MERBAU SEMPAK

SUBANG

310217105297

BAHARUDDIN BIN SANIF

KG MERBAU SEMPAK

SUBANG

580426106368

AZIZAH BINTI HASHIM

PAYA JARAS DALAM

SUBANG

411109015596

AZIZAH BINTI AHMAD

PAYA JARAS DALAM

SUBANG

710820105454

TAN LIE CHOON

JLN WANGSA 1/3

SUBANG

540711055567

BAHAROM BIN UJANG

TAMAN EHSAN

SUBANG

370813105335

FOO TIONG POO

TAMAN EHSAN

SUBANG

401215105588

WONG KAM YING

JLN E 4/3

SUBANG

T1088800

SAFURUDIN B AWANG SULONG

SKN SEM 11 BGD

SUBANG

330415105659

MOH AH KOW

KG BAHRU SG BULUH

SUBANG

540620106293

NAZIR BIN KELANG

P/PENYELIDIKAN GETAH

SUBANG

611226106792

MARIAYEE A/P MUNIANDY

P/PENYELIDIKAN GETAH

SUBANG

630609107454

RAJA ATTHEE A/P KATHAVARAIAN

P/PENYELIDIKAN GETAH

SUBANG

640306107368

SELVARANI A/P RAJAMANICKAM

P/PENYELIDIKAN GETAH

SUBANG

700104075638

TUNG ENG CHIEW

TMN PINGGIRAN SUBANG U5

SUBANG

460218085754

SALAMIAH BINTI OTHMAN

KG MELAYU SUBANG

SUBANG

511210086610

SHARIFAH FATIMAH BINTI SYED ISA

KG MELAYU SUBANG

SUBANG

830918146365

GUNASEGARAN A/L KARUPIAH

GUGUSAN MELOR

SUBANG

T5800849

NUROL NORASYIMI MOHAR BTE MOHD HILMI

TUDM SUBANG

SUBANG

470712015355

MAHZAN BIN OTHMAN

BUNGA RAYA CONDO SEK U2

SUBANG

3.         Tingkah laku SPR menukar kawasan DUN dan Parlimen tanpa pengetahuan pemilih dan tanpa dipamerkan dalam Rang Daftar Pemilih Tambahan (RDPT) adalah kegiatan penyelewengan dan penyalahgunaan kuasa SPR yang menyalahi peruntukan Akta Pilihanraya.

Maka, SPR telah menyalahgunakan kuasa mereka dan telah menyeleweng dalam urusan pendaftaran pengundi baru di Subang. Tingkah laku SPR yang tidak professional, tidak beretika dan menyalahi undang – undang ini perlu disiasat dengan segera.  

Saya mengkehendaki Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM):

i.              Menyiasat secara terperinci isu penyelewengan dan penyalahgunaan kuasa oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dengan segera.



ii.            Menberi laporan bertulis mengenai siasatan ini dengan segera.  



Sekian.



Yang benar,







R. Sivarasa

Ahli Parlimen Subang.
012 2138 613

YB BN

YB PAS

YB PKR

YB DAP