Nuffnang

Dr Shafie Abu Bakar

Posted by Unknown | Posted on 11:35 PTG

Dr Shafie Abu Bakar


Madu Ilmu - Kiranya Dapat Membantu Pelajar SPM

Posted: 12 Nov 2011 03:39 PM PST

MY VOICE FOR NATION

Posted by Unknown | Posted on 11:26 PTG

MY VOICE FOR NATION


Kit Siang: Shouldn’t someone go to jail in cattle farm scandal?

Posted: 12 Nov 2011 06:50 PM PST

BN rule has brought too much darkness to our motherland

Posted: 12 Nov 2011 04:57 AM PST

LEE GUAN AIK for KOTA DARUL AMAN 李源益州议员

Posted by Unknown | Posted on 7:32 PTG

LEE GUAN AIK for KOTA DARUL AMAN 李源益州议员


Bencana angin di Tmn. Bersatu, Kuala kedah, 5hb. Nov. 2011.

Posted: 12 Nov 2011 07:04 AM PST






i n t a n h i j a u

Posted by Unknown | Posted on 4:00 PTG

i n t a n h i j a u


BUKAN ISLAM TERIMA PAS BERBEZA 5 TAHUN LEPAS - TIMBALAN PRESIDEN PAS

Posted: 12 Nov 2011 05:27 AM PST


GOMBAK, 12 Nov: Sikap orang bukan Islam terhadap PAS kini ternyata amat jauh berbeza berbanding 5 tahun lalu sehingga menjadikan parti itu tidak lagi dianggap musuh oleh mereka.

Perkembangan tersebut ternyata memberikan gambaran yang amat baik terhadap PAS sehingga lebih memudahkan para pemimpin dan ahli-ahli parti itu mendekati golongan bukan Islam di tanah air.

Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu berkata, kejayaan tersebut dicapai oleh PAS hasil penglibatan dan kesabaran semua pendokong parti dalam perjuangan untuk mendaulatkan Islam di bumi bumi ini.

Menurut beliau, kejayaan itu juga dicapai berkat pendekatan-pendekatan yang tepat yang diambil oleh para pemimpin dan ahli-ahli PAS dalam perjuangannya selaras dengan kehendak Islam.

Katanya, realiti itu lebih terserlah dengan pendekatan "Tahaluf Siyasi" yang diambil oleh PAS terutama dengan DAP dan PKR sehingga menyebabkan para pemimpin dan ahli-ahli PAS turut dijadikan rakan oleh orang bukan Islam.

"Ini ditambah pula dengan konsep Negara Berkebajikan yang diperkenalkan oleh PAS sehingga menyebabkan orang-orang bukan Islam turut berminat untuk mengetahuinya dengan lebih jauh," katanya ketika berucap di majlis penutup Multaqa Pendakwah PAS di Dewan Datuk Fadzil Mohd Noor di KUIZM di Taman Melewar, di sini, hari ini.

Dalam ruang kejayaan yang semakin terbuka seperti sekarang, menurut beliau, ahli-ahli PAS perlu mempertingkatkan lagi usaha masing-masing untuk menyampaikan mesej Islam kepada seluruh rakyat negara ini.

Dalam hubungan ini, beiau menasihatkan setiap ahli-ahli PAS agar berdakwah dengan pendekatan yang tepat agar dakwah yang disampaikan itu memberikan kesan baik kepada golongan sasarnya.

"Selain menguasai ilmu syariat, kita juga perlu menguasai ilmu mantik dan corak penerangan yang baik ketika mendekati pihak terbabit seperti yang ditunjukkan oleh Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat," katanya.

Ketika mendekati golongan yang minum arak atau gemar melakukan maksiat walaupun beragama Islam, katanya, ahli-ahli PAS perlu menggunakan pendekatan yang berbeza ketika berceramah dan menyampaikan tazkirah di dalam masjid.

Tambah beliau, sewaktu mendekati golongan bukan Islam pula contohnya, ahli-ahli PAS perlu menggunakan pendekatan lain selaras dengan tuntutan Islam, dengan tidak mengenengahkan perkara-perkara yang tidak difahami oleh mereka malah boleh menimbulkan salah faham dan ketakutan mereka terhadap Islam.

"Sekiranya pendekatan-pendekatan yang diambil itu tepat, mesej dakwah yang disampaikan pasti akan memberikan kesan baik, lebih-lebih dalam suasana sekarang yang lebih memihak kepada perjuangan Islam," katanya.

Suasana yang memberangsangkan itu, tambahnya, antara lain boleh dirujuk kepada perkembangan dunia masa kini yang menyaksikan masyarakat di Barat semakin rosak akibat sistemnya yang tidak betul.

Manakala di negara-negara sosialis pula termasuk Sosialis Cina kini sedang dilakukan perubahan agar sistem yang diketengahkan oleh mereka itu dapat diterima dengan baik oleh rakyatnya," tegasnya.

Beliau menegaskan, perkembangan itu juga tidak terkecuali di tanah air dan jika berjaya ditangani dengan baik oleh ahli-ahli PAS pasti akan lebih memudahkan parti itu melangkah ke Putrajaya bersama Pakatan Rakyat pada PRU Ke-13 nanti.(harakahdaily)

魏宗贤文打烟之声 Gwee Tong Hiang for Bentayan

Posted by Unknown | Posted on 3:42 PTG

魏宗贤文打烟之声 Gwee Tong Hiang for Bentayan


YB Gwee menerima aduan drpd Mrs Jenny Tan yang menyatakan bahawa pekerja MPM di Dataran Tg Emas tidak membenarkan mereka berkelah & bermain di Padang Dataran Tg Emas

Posted: 11 Nov 2011 08:08 PM PST

Direct Free Kick

Posted by Unknown | Posted on 1:39 PTG

Direct Free Kick


Pelancaran Kempen Anti Vandalisme

Posted: 12 Nov 2011 02:18 AM PST

Comments for Wee Choo Keong

Posted by Unknown | Posted on 1:26 PTG

Comments for Wee Choo Keong


Comment on Tony: The truth hurts! by Smart Dugong

Posted: 12 Nov 2011 08:43 AM PST

Yeehaaaa. Toni sudah belit diri sendiri..

AA – 9000 staff – revenue per annum RM 4 Billions
MAS – 18000 staff – revenue p.a RM 14 Billions.

So siapa pandai berniaga, siapa pandai goreng sampai hangus.

Comment on Tony: The truth hurts! by Con Man Tony

Posted: 12 Nov 2011 06:25 AM PST

It was a con job!

Comment on Tony: The truth hurts! by MAS Boy

Posted: 12 Nov 2011 05:37 AM PST

Thamby tak boleh spin lagi. We all know your bullshit already. Unless you shy away with the share swap then i may just believe you! But i will be cautious with what you are going to say about to bullshit.

I felt so sorry for you lah Tan Sri Bullhist Lony fu.klandes!

Comment on Tony: The truth hurts! by Khazanah Mat

Posted: 12 Nov 2011 05:19 AM PST

Tan Sri don’t make the Agong malu. Please give YB and Malaysians your answers to all the questions posed. I am sure you, your business partners and good friends in Khazanah can cook up stories mah. I am sure that you can easily spin your way out with ease.

With your spinning records, I trust you can do it Tan Sri. Please show Malaysians you can always twist and turn your way out even in tight corner.

But i know you cannot answer unless you admit that you good all the help during the Bodohwi time. I rest my case.

Comment on Tony: The truth hurts! by Rosli of Khazanah

Posted: 12 Nov 2011 02:35 AM PST

The Agong should withdraw his Tan Sri title because he is not qualified to hold any title. His new title is Tan Sri LIAR Tony. This is the most suitable title for him. Lying all the way to get his way. The worst type of person to run a public listed company. I hope that the SC and Bursa KL will take the necessary actions against this liar.

His friend Anman Mokhtar and Md Nor should not be spared. THe Government should take drastic actions against them too.

Comment on Tony: The truth hurts! by Ismee from MAS

Posted: 12 Nov 2011 02:18 AM PST

That bloody Red Indian has been proven to be a bullshitter. The Melayu like Tan Sri Azman Mokhtar, Rashdan, Tan Sri Md Nor and Datuk Azman Yahya allowed the Red Indian to bullshit them all the way. These are the pseudo brainless Melayu.

Datuk Azman Yahya has been appointed to be a member of director of AA Bhd. Melayu yang tiada maruah dan tidak malu. Of course, he is also the director of SCOMI. So now you all should know what is the real game!

Comment on Tony: The truth hurts! by MAS Troubleshooters

Posted: 12 Nov 2011 12:47 AM PST

Well done again, YB. The end is near.
Please read how the mess started below.
http://mastroubleshooters.blogspot.com/2011/11/6-major-things-that-mas-should-have.html

Comment on Tony: The truth hurts! by Pariah Tony

Posted: 12 Nov 2011 12:18 AM PST

Syabas YB! Very nice reply. In fact YB shouldn’t waste time with the pariah like him. I bet you he will not be able answer the questions posed. How can company with the only expertise of cannibalising aircraft for spare parts was allowed to keep its Air Operation Certificate???? Only the Bloody Sleepy Head/4th floor government can do it. No other government in the world will allow it.

Not surprising that Tan Sri Azman Mokhtar said AirAsia X Sdn Bhd is a dodgy deal! but he still instructed Stanley Morgan to do valuation. Khazanah has too much money to waste on consultant fees.

Comment on Tony: The truth hurts! by newbie

Posted: 11 Nov 2011 10:14 PM PST

What about a proposed new airline by Tony set to operate out of Subang Airport

http://www.thesundaily.my/news/202557

It rocks the mind…
One can imagine the implications

How does that fit to the “rescue” of MAS

There only so much market in the air for flyers. There will be losers

It’s just fair for one to think that he is “using” all the cables for purposes known to him

Comment on Tony: The truth hurts! by Rakyat Prihatin II

Posted: 11 Nov 2011 09:42 PM PST

yea…well said YB…

bedebom kena sibijik kat muka TF.

Dear TF (shouid we called him by his salutation so-called ‘Tan Sri’ for what he has done to the rakyat),

dont try to fool Malaysia and dont you ever try to misuse the tax payers money for your interest (business interest) by doing all these thing.

i heard that you are attacking SQ just to show you are truly Malaysian who want to save MAS???dont you think by attacking others you are acting like US, ISRAEL???they (US and their allies) are attacking others (syria, iraq and others just to ‘bolot’ all their welath especially the black gold (oil)).they are just do it like what you are doing rite now!?.bribing the idiots is one of the way to succeed!?

by making MAS a premium airline and Firefly a full-service airline is just to make you fly low cost (not so low cost now with all the unacceptable fees) exclusively.as many said before, you totally fear of competition.business is all about competition.if you scared, dont try to be in this line (business).Yang Berbahagia Tan Sri Mokhtar al-Bukhari had once said in 1 of the newspaper “saya juga pernah ditipu”.from my point of view some businessman also use dirty way to achieve their mission.i think you are trying to do this.the Malay proverb ssaying “api dalam sekam” you are just be good to your enemy while at the same you are trying to make he/she down/lost.this is what happen to MAS and Firefly.

the rakyat is watching you.

DUN BUKIT PAYONG

Posted by Unknown | Posted on 7:56 PG

DUN BUKIT PAYONG


‘Zikir agung’ : Kenapa Jais lambat bertindak?

Posted: 11 Nov 2011 07:27 PM PST

Marang : "Sepatutnya Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) gembira dengan penyertaan ramai pendakwah yang ingin menyebarkan agama Islam.

Akan tetapi sayangnya kebanyakan pejabat agama seolah-olah tidak selesa dengan senario terkini dan seperti membenci pendakwah-pendakwah serta bertindak seperti mengikut telunjuk pihak ketiga pula.

Jika salah apa yang diajar (oleh pendakwah-pendakwah itu), maka perbetulkan," kata ADUN Bukit Payong, Ustaz Mohd Nor Hamzah.

Beliau berkata demikian apabila diminta mengulas isu berkaitan 'zikir agung' yang menyebut nama bekas pemimpin al-Arqam Ashaari Muhammad di sebuah asrama kebajikan di Puchong yang sehingga kini masih tidak diambil tindakan oleh Jais.

Sedangkan ketika bekas artis Bob Lokman sedang memberikan tazkirah, Jais dengan pantas bertindak menghalang beliau pada hari yang sama.

Waran tangkap kepada Bob Lokman juga telah dikeluarkan baru-baru ini atas kesalahan mengajar tanpa tauliah.

Semalam didalam laporan sebuah akhbar tempatan, bekas orang kanan al-Arqam Sheikh Hussien Sheikh Omar telah membuat laporan polis terhadap Pengarah Jais, Marzuki Hussin atas kenyataannya berhubung isu 'zikir agung' ini.

Dalam kenyataannya, Marzuki mendakwa pihaknya telah mengetahui mengenai 'zikir agung' ini sejak setahun yang lalu tetapi masih belum mengambil tindakan sehingga kini.

Bertolak dari kenyataan Marzuki itu, Sheikh Hussien mendesak agar Marzuki meletak jawatan atas kegagalannya bertindak kerana ini adalah isu akidah.

"Jais sudah mengetahui berkenaan isu 'zikir agung' ini sejak setahun lalu. Sampai bila mahu siasat perkara ini?" beliau dipetik sebagai berkata.

Sheikh Hussien yang juga Timbalan Presiden Persatuan Usahawan Konsultan dan Pengarah Islam Malaysia (Uruskop) dilaporkan akan membawa perkara ini ke peringkat antarabangsa.

'Zikir agung' ini seperti yang dijelaskan oleh kakitangan asrama kebajikan itu, ialah menyebut-nyebut nama Abuya (Ashaari Muhammad) sebagai zikir selepas solat.
Mereka akan mengadu dan meminta pertolongan kepada Abuya dengan cara bertawassul.

Tambah Ustaz Mohd Nor lagi, sekiranya pendakwah-pendakwah ini tiada tauliah, maka berikan kepada mereka, sehingga terbukti penyelewengan agama telah dilakukan, barulah tindakan diambil.

Tetapi apa yang berlaku sekarang menurut beliau tindakan itu bagaikan salah diberi keutamaan diantara isu akidah dan isu tauliah.

"Jika hal seperti yang terjadi kepada saudara Bob berterusan, kita bimbang masyarakat akan membuat anggapan bahawa pejabat agama suka masyarakat menjadi jahil agama.

Jika tidak diselesaikan(tangkapan terhadap pendakwah-pendakwah tanpa tauliah), kita bimbang masyarakat akan terus tinggal dalam keadaan batil.

Dan yang paling kita tidak mahu, takut-takut ialah tindakan-tindakan ini dibayangi oleh tangan-tangan politik di belakang Jais," kata Ketua Dewan Pemuda PAS Terengganu itu mengakhiri perbualan.

Gesa umum pilihan raya lebih awal

Posted: 11 Nov 2011 06:17 PM PST

Petikan Sinar Harian:


Kuala Terengganu – Dewan Pemuda PAS Negeri Terengganu menggesa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengisytiharkan pilihan raya umum lebih awal bagi memberi peluang kepada pengundi membuat penilaian.

Ketuanya, Mohd Nor Hamzah berkata, penetapan tarikh lebih awal juga melambangkan sistem demokrasi yang diamalkan dalam negara lebih telus selain memberi peluang kepada semua pihak bersiap sedia.

Menurutnya pilihan raya adalah perkara yang besar dan tidak harus disembunyikan daripada pengetahuan umum dengan mengadakan pilihan raya secara mengejut.

"Perkara ini menjadi persoalan besar kepada masyarakat yang sepatutnya ditentukan awal supaya masyarakat boleh berfikir dan membuat penilaian kerana mereka mempunyai hak memilih," katanya kepada Sinar Harian ketika dihubungi, di sini.

Bagaimanapun, Mohd Nor menjelaskan bahawa tarikh pilihan raya di negara ini tidak pernah diumumkan lebih awal, sebaliknya pilihan raya mengejut bertujuan memberi kelebihan kepada satu pihak.

Mengulas mengenai ramalan pembangkang mengenai tarikh pilihan raya yang dijangka berlaku tahun ini, beliau berkata PAS bersedia bila-bila masa sahaja menghadapi kemungkinan tersebut.

Pihaknya tetap menyerahkan perkara berhubung tarikh sebenar pilihan raya kepada Najib.

Bagaimanapun beliau tidak menolak pilihan raya boleh berlaku bila-bila masa sahaja termasuk musim banjir memandangkan Kelantan dan Terengganu dijangka mengalami banjir besar tahun ini.

Berdasarkan sejarah katanya, pilihan raya di negara ini pernah berlaku pada musim haji, namun menjelaskan Umno sebenarnya mendapat pandangan tertentu untuk memastikan pilihan raya menyebelahi mereka.

"PAS bersedia bila-bila masa dan melihat suasana ketika ini, banyak isu berlaku termasuk laporan audit yang didedahkan baru-baru ini di Parlimen," katanya

DUN PENGKALAN KUNDOR

Posted by Unknown | Posted on 7:46 PG

DUN PENGKALAN KUNDOR


Pindah Wakaf Surau sudah dirujuk kepada Majlis Fatwa Negeri

Posted: 12 Nov 2011 04:47 AM PST



ALOR SETAR - Cadangan pemindahan surau wakaf Salihiah Kanchut adalah selepas perkara tersebut dirujukkan kepada Majlis Fatwa Negeri Kedah dan ia tidak dibuat dengan sewenang-wenangnya memandangkan surau tersebut adalah harta yang diwakafkan oleh individu tertentu.


Demikian penjelasan yang diberikan oleh Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Kedah, YB Dato' Ir Amiruddin Hamzah kepada Warta Darul Aman.

Menurut beliau, apabila cadangan pembangunan Kompleks Tunku Yaakob melibatkan tanah premis Madrasah Salihiah yang dijadikan surau maka beliau bagi pihak kerajaan negeri, berjumpa dengan Mufti Kerajaan Negeri Kedah yang mengetuai Majlis Fatwa; bagi mendapatkan pandangan.

Hasilnya, pihak jawatankuasa Fatwa yang bermuzakarah membenarkan surau tersebut dipindahkan ke lokasi lain dengan kaedah 'Istibdal' iaitu lokasi baru yang dipindahkan mendapat manfaat yang lebih besar dari lokasi asal.

"Contoh yang mudah ialah jika surau wakaf lama hanya dimakmurkan oleh 10 orang tetapi jika dipindahkan ia boleh dimakmurkan oleh 100 orang bersama lain-lain manfaat yang lebih besar, maka tempat wakaf asal itu boleh untuk dipindah atau ditukarganti ke tempat lain," ujar Amiruddin.

Apa yang berlaku terhadap surau Salihiah itu, kata Amiruddin, ia hanya menjadi tempat berjemaah untuk jumlah yang kecil iaitu para pekerja di sekitar itu sahaja. Surau tersebut tidak terletak di kawasan perkampungan atau taman perumahan.


Menurut Amiruddin, pihak kerajaan telah berunding dengan pemaju supaya membina sebuah surau dengan keluasan yang lebih besar (dari surau asal) dalam kompleks tersebut.

"Pihak pemaju telah bersetuju untuk membina surau tersebut di aras bawah kompleks bagi memudahkan umat Islam mengerjakan solat berjemaah serta lain-lain aktiviti," ujarnya.

Katanya, bagi pandangan Majlis Fatwa, oleh kerana tempat asal tersebut adalah surau, maka 'imej surau' hendaklah dikekalkan pada binaan kompleks baru bagi memaklumkan kepada umat Islam bahawa terdapat surau di situ.

"Hal tersebut juga turut dipersetujui oleh pihak pemaju," ujarnya.

Bagaimanapun, katanya, surau tersebut bukanlah ganti wakaf kepada surau asal. Ganti wakaf kepada surau asal akan diuruskan oleh Majlis Agama Islam Kedah yang menjadi pemegang amanah kepada surau tersebut setelah diberikan pampasan oleh pihak pemaju sebanyak RM1.6 juta.

"Majlis Agama nanti yang akan mengenalpasti dan menguruskan tapak wakaf baru yang akan memberi manfaat lebih besar dari yang asal," katanya.

Mengenai kenyataan pihak pengurusan surau tersebut yang masih mempertahankan fatwa bahawa surau asal tidak boleh dirobohkan, Amiruddin memberitahu bahawa apabila terdapat fatwa baru yang dikeluarkan oleh Majlis Fatwa maka dengan sendirinya ia memansuhkan fatwa yang terdahulu.

(Warta Darul Aman akan cuba mendapatkan penjelasan lengkap Dato' Mufti berhubung isu berkenaan)



Perkasa tunjuk jaguh di Pulau Pinang

Posted: 12 Nov 2011 04:16 AM PST





Perkasa bantah bas percuma di Pulau Pinang!


PERTUBUHAN super rasist yang diketuai oleh "bapak katak" ni memang suka buat benda-benda pelik. Suka buat isu bukan-bukan dan tak masuk akal.

Bila tak ada isu, mereka akan cuba cari isu asalkan dapat menunjukkan mereka seolah-olah sebagai pejuang Bangsa Melayu yang hebat.
Budak-budak yang masih mentah dibasuh otaknya dengan sentimen perkauman supaya menjadi "super Melayu". Tujuannya mudah, supaya Umno terus berkuasa, supaya mereka bersatu di dalam United Malays No Otak.

Terbaru, lantaran dah tak tahu isu apa nak dimainkan supaya mereka dilihat seolah-olah "pejuang Melayu sejati", mereka berdemo beramai-ramai (ramai ke?) untuk membantah perkhidmatan bas percuma di Pulau Pinang.

Berakal ke tak berakal diorang ni?

Carilah isu yang logik dan masuk akal kalau ye pun nak berlagak membela orang Melayu. Beca tu pergerakannya terhad, dekat-dekat bolehla, bas pulak bergerak lebih jauh. Berbeza peranannya.

Kalau betul nak bela Melayu, nak jadi "Pejuang Melayu" pergilah bantah pasaraya-pasaraya besar yang mengaut untung sambil membuatkan ramai peniaga-peniaga kecil Melayu gulung tikar tu.

Bas percuma bukan mengaut keuntungan pun, ini kemudahan untuk rakyat dan juga strategi menarik pelancong datang ke Pulau Pinang. Malu betul jadi Melayu gila macam ni!

Sumber: [Anak Sungai Derhaka]

P/S admin: bodoh bertingkat-tingkat, langsung tak boleh diajar!



:: cina islam | 2011 ::

Posted by Unknown | Posted on 7:41 PG

:: cina islam | 2011 ::


Jambatan Baru Piasau Menyusahkan Para Nelayan?

Posted: 12 Nov 2011 02:50 AM PST

15 Zulhijjah 1432H. [MOD] -
PAS Miri

Jambatan Piasau lama yang digunakan oleh penduduk Miri sekarang sudah tentu memberi seribu kenangan kepada mereka yang lalu atau yang tinggal berdekatan dengan jambatan tersebut. Sekarang ini jambatan baru dalam pembinaan dan ini sudah tentu akan memberi sedikit keselesaan kepada mereka yang menggunakan jambatan tersebut bila sudah siap nanti.
Walaupun jambatan baru tersebut mungkin memberi keselesaan kepada sebahagian pengguna tetapi pernahkah pihak yang membina jambatan tersebut memberi laluan alternatif kepada para nelayan atau laluan bagi kapal kecil untuk lalu di bawah jambatan tersebut nanti?
 
Para nelayan dan kapal-kapal kecil sekarang ini menghadapi kesukaran untuk melalui dibawah jambatan tersebut kerana ianya masih dalam proses pembinaan.  Menurut mereka jambatan baru tersebut agak rendah,sempit dan sukar bagi kapal kecil untuk melalui jambatan tersebut.
 
Kita mendesak agar pihak yang bertanggunjawab dalam pembinaan jambatan baru tersebut dapat memikir apakah laluan alternatif sekiranya para nelayan yang menggunakan kapal mereka untuk melalui jambatan tersebut nanti. Sebelum jambatan baru siap sepenuhnya, pihak yang bertanggungjawab perlu memikir juga akan nasib para nelayan yang menggunakan kapal melalui jambatan baru tersebut nanti agar bukan saja jambatan tersebut memberi keselesaan kepada pengguna atas darat tetapi juga mereka yang mengguna sungai juga perlu di ambil kira.
 
Akibat pembangunan yang hanya memikirkan keuntungan semata-mata tanpa memikirkan kebajikan orang ramai, ini menyebabkan bukan saja manusia yang tertekan bahkan buaya dalam sungai sekarang ini pun sudah berani menyerang manusia kerana terdesak untuk mendapat makanan dan habitat mereka juga sudah terganggu akibat pembangunan yang terlalu agresif dan tanpa memikirkan kebajikan dan keselamatan orang ramai.
 
Harapan orang ramai agar jambatan baru tersebut nanti bukan saja memberi keselesaan pada pengguna di darat bahkan yang menggunakan sungai juga dapat manafaat darinya. Di harap pihak yang berkenaan bertindak dengan adil dengan semua golongan tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik.
 
PAS Miri
Jofri Jaraiee
 

Semangat hormat menghormati : Sikap hipokrit BN mestilah dihentikan

Posted: 11 Nov 2011 11:47 PM PST

15 Zulhijjah 1432H. [MOD] -
Kenyaaan Media

Saya ingin membuat kenyataan media bagi menjelaskan bahawa Umno BN telah berbohong buat kesekian kalinya apabila PM Najib menyatakan antara isi perkara pokok mesyuarat Dewan Tertinggi BN petang semalam adalah membincangkan tentang betapa perlunya parti itu kembali kepada prinsip asal BN iaitu semangat hormat menghormati antara sama lain.

Najib patut sedar bahawa selama ini pun prinsip tersebut sebenarnya telah lenyap berdasarkan rekod amalan pentadbiran BN yang secara jelas mencabuli prinsip itu secara total
.
Sebagai contoh, hak Kelantan itu sendiri dalam isu tuntutan royalti petrolium yang sememangnya menjadi hak mutlak rakyat negeri Kelantan seperti mana perjanjian asal, dimana jaminan itu sendiri datangnya daripada Tun Razak yang merupakan mantan Perdana Menteri juga bapa kepada PM Najib.

Dalam isu ini bukan sahaja beliau selaku pemimpin tertinggi Negara yang juga anak kepada Tun Razak tidak menghormati hak rakyat negeri Kelantan, malah beliau juga tidak menghormati amanat ayahnya sendiri .

Lalu bagaimana dan dimanakah rasionalnya tindakan serta ungkapan PM Najib dalam isu menjaga kepentingan hormat menghormati antara satu dengan lain adalah prinsip dasar BN, tindakan sebegini tidak masuk akal dan tidak rasional.

Hormat sesama komponen BN sahaja bukanlah tarsiran tepat untuk menterjemahkan bahawa BN komited dengan prinsip tersebut.

Parti tua yang kolot seperti BN ini saban hari jelas menzahirkan bahawa mereka tidak akan berubah dan ingin terus berkuasa dalam masa sama bakal menyusahkan warga Malaysia jika rakyat tidak lakukan perubahan melalui undi khususnya.

Jalan paling selamat setakat ini ialah selamatkan Malaysia dari dikuasai BN melalui pemberian undi kepada PAS PKR dan DAP pada PRU13 tidak lama lagi.

Sikap hipokrit BN mestilah dihentikan dengan segera demi menyelamatkan Malaysia dari mereka.

Drs Khalil Idham Lim
Parit Buntar, 12 November 2011

Halang rakyat Malaysia luar negara mengundi tindakan dangkal

Posted: 11 Nov 2011 03:48 PM PST

15 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 11 NOV: PAS hari ini menempelak MCA dan menyifatkan cadangan parti itu untuk tidak membenarkan rakyat Malaysia yang tinggal di luar negara, mengundi dalam pilihan raya umum sebagai dangkal dan cetek pemikiran.

"Kalaulah atas alasan mereka tidak mendapat maklumat sebenar, maka apa beza dengan masyarakat pedalaman yang hanya mendapat maklumat sehala dari media perdana sahaja.

Ia juga tidak seimbang dan meragukan," kata Ketua Penerangan PAS Pusat Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dalam satu kenyataannya hari ini.

Ketika membentangkan pandangan parti kepada Jawatankuasa Pilihan Parlimen mengenai pembaharuan pilihan raya (PSC), ahli jawatankuasa pusat MCA, Datuk Ei Kim Hock berkata, cadangan untuk memperluaskan undi kepada rakyat Malaysia yang tinggal di luar negara adalah tidak munasabah kerana mereka menerima maklumat yang "meragukan".

"Pengundi yang menetap di luar negara tidak harus dibenarkan untuk mengundi," katanya sambil menambah parti itu memandang serius perkara itu kerana mereka yang tinggal di luar negara tidak mengikut perkembangan dalam negara dan tidak memahami sepenuhnya keadaan di Malaysia.

Tuan Ibrahim berkata hujah MCA tidak boleh dipakai kerana "rakyat Malaysia di luar negara samada sebagai pelajar atau pekerja, mereka mempunyai akses kepada media baru dan mengikuti perkembangan semasa dalam negara."

"Andaian mereka bahawa rakyat Malaysia di luar negara tidak mengetahui apa yang berlaku dalam negara; seolah-olah menggambarkan MCA sendiri yang kolot kerana tidak mengetahui perkembangan media baru yang sudah menjangkaui sempadan global," selar beliau, yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang.

Rakyat di mana mereka berada, hujah Tuan Ibrahim kini bebas mendapat maklumat, bahkan kemudahan media alternatif di luar negara lebih baik dari kawasan pendalaman yang hanya bergantung kepada media perdana yang dikuasai oleh BN sahaja.

"Daripada melahirkan kebimbangan terhadap hak undi rakyat Malaysia yang layak mengundi, lebih baik MCA memokuskan bagaimana untuk menghalang konspirasi yang membolehkan warga asing mengundi di negara ini," tambah beliau.

Tuan Ibrahim juga menasihatkan agar Suruhanjaya Pilihan Rayat (SPR) tidak menyekat hak rakyat Malaysia walau di mana mereka berada untuk mengundi sebagaimana yang dijamin oleh Perlembagaan Negara.

"Sebarang usaha menyekat hak mengundi adalah pencabulan prinsip demokrasi yang menjadi dasar politik negara," terang beliau lagi.

Dana projek lembu beli kondo, NGO lapor pada SPRM

Posted: 11 Nov 2011 03:46 PM PST

15 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

NGO Jingga 13 yang dikaitkan dengan PKR, telah membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung dakwaan penyalahgunaan pinjaman untuk Perbadanan Feedlot Nasional (NFC) untuk membeli sebuah kondominium mewah di Bangsar, Kuala Lumpur.

Jingga 13, dalam satu kenyataan semalam, berkata setiausahanya, Saifuddin Shafi Muhammad telah membuat laporan tersebut.

Ia ekoran dakwaan PKR bahawa dana daripada pinjaman NFC kepada National Meat and Livestocks Corporations Sdn Bhd (NLMC) telah digunakan untuk pembelian satu unit berharga RM9.8 juta di projek berprestij One Menerung.

NONENGO itu berkata maklumat yang diperolehi itu menunjukkan bukti jelas berlaku pecah amanah.

Semalam, PKR mendakwa syarikat milik keluarga Menteri Pembangunan Wanita, Datuk Shahrizat Abdul Jalil itu telah menggunakan dana melalui NFC untuk membeli satu unit kondominium mewah dengan bayaran berjumlah RM9.8 juta.

Setiausaha agung PKR Saifuddin Nasution mendakwa, tindakan berkenaan merupakan satu bentuk penyelewengan memandangkan bayaran untuk pembelian unit kondominium mewah itu di Bangsar bertentangan dengan tujuan pinjaman wang kepada NFC.

Beliau mendakwa, bayaran penuh bagi pembelian kondominium itu telah dibuat melalui empat transaksi pindahan akaun NFC kepada satu pemaju hartanah terkemuka pada 2 Disember 2009.

Malaysiakini/-

Ulasan : adakah mungkin disebabkan isu lembu inilah Najib tidak jadi untuk bubarkan perlimen kelmarin.

Panglima ATM dahului senarai

Posted: 11 Nov 2011 03:41 PM PST

15 Zulhijjah 1432H. [MOD] -


Sultan Muhammad V disambut oleh Menteri Besar, Nik Abdul Aziz Nik Mat (kiri) ketika hadir pada Majlis Istiadat Letak Kerja dan Perbarisan sempena Ulangtahun Hari Keputeraan baginda di Istana Balai Besar, Kota Bharu, semalam.


KOTA BHARU 11 Nov. – Panglima Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Jeneral Tan Sri Zulkifeli Mohd. Zain mendahului senarai 613 penerima darjah kebesaran, bintang, tauliah dan pingat sempena Hari Keputeraan Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V Ke-42 yang akan berlangsung di Istana Balai Besar di sini esok.

Sambutan Hari Keputeraan tersebut pertama kali diadakan selepas Sultan Muhammad dimasyhurkan sebagai Sultan Kelantan menggantikan ayahanda baginda, Sultan Ismail Petra pada 13 September tahun lalu.

Sultan Muhammad berkenan menganugerahkan Darjah Kebesaran Mahkota Kelantan Yang Amat Mulia (Al-Muhammadi 1) (SPMK) membawa gelaran Datuk kepada Zulkifeli.

Bendahari Majlis Orang-orang Besar Diraja Kelantan, Datuk Dr. Abdullah Sepien pula dianugerahkan Darjah Kebesaran Jiwa Mahkota Kelantan Yang Amat Mulia (Al-Ismaili 1 (SJMK) yang turut membawa gelaran Datuk.

Turut dianugerahkan SJMK ialah Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Khalid Abu Bakar.

Sementara itu, Hakim Mahkamah Rayuan, Datuk Seri Mohamed Apandi Ali; Pengerusi Syarikat Sen Media, Sekh Mohd. Ruzi @ Adnan Sekh Ahamad dan Ketua Pegawai Eksekutif Kuwait Finance House, Jamelah Jamaluddin dianugerahkan Darjah Kebesaran Mahkota Kelantan Yang Amat Mulia (Al-Muhammadi II) (DPMK).

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz; Exco kerajaan negeri, Abdul Fattah Mahmood; Timbalan Dekan (Ijazah Tinggi) Sekolah Perniagaan Pascasiswazah Fakulti Perniagaan dan Perakaunan Universiti Malaya (UM), Dr. Tengku Mohamed Faziharudean Tengku Feissal; dua peguam, Profesor Azmi Mohd. Ali dan Sulaiman Abdullah; pesara, Nik Mustapha Nik Mahmood serta Datuk Saharudin Samsudin pula dianugerahkan Darjah Kebesaran Jiwa Mahkota Kelantan Yang Amat Mulia (Al-Ismaili II) (DJMK).

Pengarah Infantri Markas Tentera Darat, Brigedier Jeneral Datuk Mohamad Khir Abdullah dan Panglima 8 Briged, Brigedier Jeneral Datuk Mohamad Zaki Hamzah merupakan dua tokoh yang dianugerahkan Darjah Kebesaran Kesatria Mahkota Kelantan Yang Amat Perkasa (Al-Yahyawi II) (DPKK).

Darjah Kebesaran Setia Mahkota Kelantan Yang Amat Terbilang (Al-Ibrahimi II)(DPSK) pula dianugerahkan kepada sembilan penerima iaitu Ketua Setiausaha Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Che Mohd. Hashim Abdullah; Pengarah Jabatan Pembangunan Persekutuan Kelantan (JPP), Makhtar Mustapha.

Penerima lain, Ketua Program Sains Politik Pusat Pengajian Sejarah, Sains dan Strategi, Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Madya Dr. Mohammad Agus Yusoff; Timbalan Ketua Setiausaha (Industri) Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Nik Rahmat Nik Taib.

Turut dianugerahkan DPSK ialah Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Datuk Othman Mustapha; Ketua Pengarah Jabatan Pengajian Tinggi Kementerian Pengajian Tinggi, Prof. Datuk Dr. Rujhan Mustafa; Pengarah Tanah dan Galian negeri, Wan Mustapha Wan Ab. Hamid dan Pakar Perunding Kanan Kardiologi Jabatan Perubatan Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM), Prof. Dr. Zurkurnai Yusof.

Penerima DPSK lain ialah Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Mohd. Bakri Mohd. Zinin dan Timbalan Ketua Polis Kelantan, Datuk Mazlan Lazim. Kesemua penerima di atas menerima darjah kebesaran yang membawa gelaran Datuk.

Sementara itu, isteri Menteri Besar, Datin Tuan Sabariah Tuan Ishak @ Tuan Muda yang juga Pengerusi Purnama, merupakan antara enam penerima yang dianugerahkan Darjah Kebesaran Jiwa Mahkota Kelantan Yang Amat Mulia (Al-Ismaili III) (JMK).

Pegawai Pemerintah 91 Depot Pusat Ordinan Diraja Kem Batu Kentonmen, Kolonel Azlan Othman dan Pegawai Staf 2 Pendidikan Markas 8 Briged, Leftenan Kolonel Ku Mohd. Ali Ku Sulong pula menerima Darjah Kebesaran Kesateria Mahkota Kelantan Yang Amat Perkasa (Al-Yahyawi III) (PKK).

Selain itu, 42 orang menerima anugerah Darjah Kebesaran Setia Mahkota Kelantan Yang Amat Terbilang (Al-Ibrahimi III), Darjah Kebesaran Setia Mahkota Kelantan Yang Amat Terbilang (Al-Ibrahimi IV) (57), Darjah Kebesaran Setia Mahkota Kelantan Yang Amat Terbilang (Al-Ibrahimi V) (70).

Seramai 42 penerima pula dianugerahkan Bintang Seri Mahkota Kelantan, Bintang Seri Kelantan (63), Bintang Ahli Kelantan (55), Pingat Bakti (57), Pingat Setia Mahkota Kelantan (69), Pingat Taat (59), Pingat Perangai Baik (52), Surat Kepujian (tiga) dan Jaksa Pendamai (11). Bernama

RM100 sebelum cuti : Untuk apa wang ini ?

Posted: 11 Nov 2011 03:21 PM PST

15 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

Pihak pengurusan sekolah akan mengeluarkan surat pekeliling kepada setiap ibu bapa atau penjaga meminta mereka hadir pada tarikh ditetapkan bagi pengagihan wang bantuan persekolahan RM100 seorang yang diberikan kerajaan.

Pengagihan wang yang diumumkan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, kelmarin, akan diterima secara tunai oleh setiap pelajar dengan ibu bapa atau penjaga perlu hadir bagi menerimanya.

Yang Dipertua Majlis Guru Besar Malaysia (GMGBM), Ruslan Madon, berkata pengagihan secara tunai terus kepada ibu bapa atau penjaga juga yang terbaik bagi memastikan wang itu diterima dengan selamat dan telus.

"Prosedurnya juga mudah iaitu mereka menurunkan tandatangan dan nombor kad pengenalan bagi pengesahan penerimaan.

Namun yang menghairan dan menimbulkan seribu pertanyaan, apakah sebenarnya tujuan peruntukan RM 100 disalurkan kepada lebih 5 juta pelajar apalagi ianya diagihkan terlalu awal dan secara tergesa-gesa. Miskin sangatkah rakyat pada masa ini sehingga sekolah dipaksa agihkan wang tersebut secara tergesa-gesa.

Kenapakah perlu sangat sebelum cuti wang tersebut mesti diagihkan sedangkan keperluan sebenar wang adalah hampir waktu persekolahan baru akan datang. Apalagi bagi mereka yang berpendapatan rendah dan tinggal di pendalaman, mereka bagi saya melihat rm 100 adalah besar dan mampu membantu menampung keperluan untuk sesei persekoilahan anaknya.

Jelas rm 100 bagi saya adalah gula-gula yang datang dari bajet 2012 sempena pru 13 yang bakal menjelang. Disamping itu pelajar juga dijanjikan bebas yuran persekolahan namun apa yang di bebas belum dapat disahkan.

Selain itu yang seronok tidak lain Bank Simpanan Nasinal (BSN) sebagi satu-satunya bank yang dipilih untuk menyalurkan wang tersebut. Lama atau sebentar wang itu keluar masuk ke BSN jelas ia menambahkan urusan bisnes dan tentunya memberi suntikan kepada urusniaga Bank tersebut.

Tiada pembubaran

Posted: 11 Nov 2011 03:18 PM PST

15 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Razak berkata, mesyuarat Majlis Tertinggi Barisan Nasional (BN) semalam tiada kaitan dengan cadangan membubarkan Parlimen seperti khabar angin sejak beberapa hari lalu kononnya beliau akan berbuat demikian pada tarikh 11.11.11.

Memulakan sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat itu, Perdana Menteri berseloroh: "Tarikh 11.11.11 akan berlalu tanpa Parlimen dibubarkan."

Beliau berkata, mesyuarat itu membincangkan langkah memantapkan parti itu, selain persiapan menjelang pilihan raya umum akan datang

"Tiada perbincangan mengenai pengagihan kerusi atau tarikh kemungkinan pilihan raya diadakan," katanya. Hadir pada mesyuarat itu adalah Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin; Setiausaha Agung BN, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor; Presiden MCA, Datuk Seri Chua Soi Lek; Presiden GERAKAN, Tan Sri Dr Koh Tsu Koon dan Presiden Parti Progresif Penduduk (PPP), Datuk M Kayveas.

Menjelaskan lanjut, Perdana Menteri berkata, pemimpin BN diingatkan kembali kepada semangat dan prinsip parti dengan mengamalkan sikap hormat menghormati.

"Pemimpin BN juga perlu cenderung membincangkan isu berkepentingan bersama secara tertutup untuk mencari kata sepakat dalam menangani isu sensitif dan sebaliknya," katanya.

Mesyuarat juga membincangkan mengenai Bajet 2012, terutama kaedah penyampaian bantuan RM100 kepada pelajar sekolah rendah dan menengah serta RM500 kepada keluarga berpendapatan kurang RM3,000.

Najib yang juga Menteri Kewangan, berkata perkara itu turut dibincangkan dalam Jawatankuasa Kabinet Dalam Menangani Kos Sara Hidup Rakyat yang dipengerusikan Muhyiddin

Anggota parti Hosni Mubarak dilarang sertai pilihan raya

Posted: 11 Nov 2011 03:13 PM PST

15 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

KAHERAH 12 Nov. – Sebuah mahkamah Mesir memutuskan anggota parti pimpinan bekas Presiden, Hosni Mubarak perlu dihalang daripada bertanding dalam pilihan raya umum yang dijangka diadakan pada bulan ini.

Agensi berita MENA melaporkan mahkamah pentadbiran di bandar Mansoura, Delta itu kelmarin membuat keputusan Parti Demokratik Kebangsaan (NDP) yang kini telah dibubarkan tidak dibenarkan menjadi calon.

Keputusan tersebut akan menimbulkan gelombang memfailkan tindakan undang-undang sama di seluruh Mesir sebelum pusingan pertama pilihan raya umum pada 28 November ini. - Reuters

Piala Dunia: Jepun, Uzbekistan mara, Australia tewas

Posted: 11 Nov 2011 03:10 PM PST

15 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

DUBAI 12 Nov. – Jepun dan Uzbekistan menjadi pasukan pertama mara ke pusingan akhir kelayakan Piala Dunia zon Asia manakala hasrat Australia pula terencat selepas tewas kepada Oman 1-0.

Jepun berjaya membenam tuan rumah Tajikistan 4-0 manakala Uzbekistan pula menewaskan Korea Utara 1-0 di laman mereka.

Dengan kekalahan itu, Korea Utara menjadi pasukan Piala Dunia 2010 pertama yang terkeluar dari persaingan ke Brazil 2014. - Agensi

YB BN

YB PAS

YB PKR

YB DAP