Nuffnang

MY VOICE FOR NATION

Posted by Unknown | Posted on 11:44 PTG

MY VOICE FOR NATION


Just withdraw to avoid crisis

Posted: 21 Mar 2011 06:04 PM PDT

NIAT group met PR MP's in Parliament

Posted: 21 Mar 2011 12:29 AM PDT

ZULKIFLI BIN NOORDIN

Posted by Unknown | Posted on 11:26 PTG

ZULKIFLI BIN NOORDIN


VIDEO-KLIP LAGI!

Posted: 21 Mar 2011 03:31 AM PDT

(Video "Pak Yangoat Yang Terlampau"-tiada kena mengena dengan videoklip ini ;)

Salam 2 all.

Hari ni riuh di Parlimen dan media cyber mengenai satu videoklip yang didakwa sebagai adengan seksual seorang pemimpin pembangkang dengan seorang pelacur muda Cina. Video tersebut dikatakan dirakam secara sulit di sebuah hotel di Kuala Lumpur. Menurut orang yang menemui video tersebut, dikenali sebagai Datuk T, beliau menjumpai rakaman videoklip tersebut selepas disuruh oleh pemimpin pembangkang itu untuk naik ke bilik hotel itu mengambil jam beliau yang tertinggal. Dalam mecari jam tersebut, beliau menjumpai alat perakam video itu yang mengandungi adengan seksual pemimpin tersebut.

Videoklip itu mengambil masa beberapa minit, dengan segmen pertama menunjukkan pemimpin tersebut memasuki bilik hotel berkenaan dengan seorang wanita (disyaki seorang pelacur Cina) diiringi seorang lelaki. Segmen kedua menunjukkan pemimpin tersebut diberikan layan oral oleh wanita tersebut. Ini diikuti dengan segmen adengan "menyudu" dalam pelbagai posisi sehingga ke segmen "tembakan ke muka wanita tersebut". Segmen akhir menunjukkan pemimpin itu ke bilik sebelah kemungkinannya tandas. Keseluruhan adengan mengambil masa dalam 17 minit.

Kata seorang rakan yang menonton videoklip tersebut, "kalah Chua Soi Lek yop!". Kalah dari segi kecepatan dan kepantasan adengan yop!!! Takde "muqaddimah", takde "starter", terus "tomahawk missile" je yop! Kata kekawan yang tengok "200%" mamat tu yop!!!

Kita sebagai umat Islam mengambil pendirian bahawa dalam perkara berat saperti ini, kita mesti hati-hati. Kena periksa dahulu kesahihan videoklip itu. Beberapa persoalan yang berbangkit ialah:

1. kenapa penama yang dikatakan "Datuk T" itu memilih untuk mendedahkannya kepada para editor akhbar dan wartawan dahulu?
2. siapa Datuk T tersebut, mengapa perlu identitnya dirahsiakan?
3. mengapa tiada lapuran polis dibuat?
4. kenapa mereka yang mendedahkan videoklip itu begitu berhati-hati, dengar kata siap pakai cermin mata hitam dan wartawan yang memasuki bilik tempat ditayangkan itu langsung tidak dibenarkan membawa walaupun pen; kena pakai robe lagi?
5. bagaimana videoklip ini boleh muncul setelah sebulan kejadian (iaitu 21.02.2011 sekitar 10 mlm).

Kedua, teman nasihatkan semua pihak supaya berhati-hati. Teman khuatir ianya mungkin satu perangkap sahaja. Setakat yang teman kenal, puak-puak ni mampu berbuat apa sahaja. yop, takat baut video palsu kira celah gigi je yop! Kalau satu dunia pun dema boleh bohong dan kelentong, takat tambah setahil lagi bukan masalah yop. Ini adalah puak-puak yang terdesak. Setelah pemimpin mereka kantoi mengenai isu DNA, dan dalam keadaan mereka tidak ada sebarang jawapan, tiba-tiba muncul videoklip ini. Kemungkinan ianya satu sandiwara yang direkayarsa dengan begitu teliti tidak boleh ditolak. Mereka boleh cipta videoklip ini, dan mereka pulak nafikan! Nggak ada masalah dong!

Cuba bayang kalau semua orang dok bercakap mengenai videoklip ini, semua suratkhabar dok tumpu dan buat ulasan masing-masing, semua ahli politik termasuk Ahli Parlimen dok bercakap mengenainya; hilanglah tumpuan rakyat kepada isu DNA. Mereka sekarang ini sangat tertekan dengan isu DNA. Mereka sudah tidak ada jawapan. Mereka mati kutu cara terbaik nak putar belitkan cerita DNA ini. Jadi cara terbaik ialah dengan merekayarsa dan menipu dengan cara licik ini..alihkan tumpuan rakyat daripada isu DNA. Lebihkurang satu decoy lah yop!

Dan cuba bayangkan kalau akhir nanti terbukti videoklip ini palsu dan direka. Apatah lagi diletopkan betul-betul sebelum pemilihan di Sarawak. Boleh bayang apa nak jadi? Rakyat akan kata ini fitnah besar, sekaligus isu DNA juga akan dikatakan fitnah besar; dan pasti rakyat akan terpengaruh untuk menolak kerajaan dan menyokong pembangkang. Teman cukup yakin selepas ini dema akan pukoi kompang dan gendang sekuat mungkin bahawa ini semua fitnah tajaan kerajaan. Mungkin dema yang buat, lepas tu dema kata orang lain buat. Eleh yop, putarbelit ini dah ujud sejak zaman Goebel, Menteri Propaganda Hitler. "Reka satu pembohongan, besar-besarkan pembohongan itu". Itulah pepatah Goebel yang dicatat sejarah!

Nasihat teman kepada semua supaya berhati-hati. Sikap kita mudah sahaja. Kita tidak tahu apa pun tentang videoklip ini. Oleh itu kita minta supaya Datuk T, atau sesiapa juga yang terlibat, supaya membuat lapuran polis. Kemudian biar pihak berkuasa membuat siasatan dan kajian, termasuk dari segi pembuatan video dan lain-lain. Jika ianya tidak benar, maka pihak yang bertanggungjawab hendaklah dikenakan tindakan yang tegas termasuk pertuduhan jenayah. Malahan pihak polis sudahpun boleh bertindak kerana "Datuk T" tersebut melakukan satu kesalahan jenayah, "kerana memiliki satu video lucah". Dan kepada sesiapa yang rasa dirinya "teraniaya", eloklah buat lapuran polis, supaya siasatan terperinci boleh dibuat.

Namun, jika siasatan polis dan pihak berkuasa mendapati videoklip itu betul, dan melibatkan pemimpin tersebut, maka tindakan mengheret beliau dengan pertuduhan jenayah hendaklah diambil. Bukan susah, dapatkan sahaja pelacur itu dan lelaki yang mengiringi pemimpin tersebut ke hotel tersebut. Dan jangan lupa siasat juga Datuk T itu. Kalau sempat, cari DNA mereka yang terbabit.

Dan kepada pemimpin tersebut, jika benarlah videoklip itu membabitkan pemimpin tersebut, teman paling kasihan ialah kepada ahli keluarga beliau. Isterinya telah mengisytiharkan lakinya sebagai ...dot...dot...dot! Rakyat termasuk segelintir pak jangoat dah terpercaya dan terpedaya dengan mainan politik pemimpin ini. Kepada sang isteri, jika benar sang suami terlibat, sudah sudah lah tu. Mike tahu teman pun tahu apa yang mike tahu. Dah tiba masanya sang isteri menasihatkan sang suami supaya bertaubat, dan berundurlah. Demi maruah keluarga, isteri, anak-anak, agama, bangsa dan negara!

Kalaulah benar pemimpin itu yang didalam videoklip tersebut, beliau sepatutnya mengambil langkah berani untuk mengakui kesalahan dan bertaubat. Berundurlah daripada politik. Letaklah jawatan. Eloklah pergi jauh-jauh buat muhasabah diri. Jangan sampai video ini terdedah kepada umum. Eloklah ditutup keaiban dan kejijikan tersebut. Kalau tak mau pergi ke Mekah, pergi ke Tibet pun tak apa. Bertaubatlah! Kalau Dato' Seri Chua Soi Lek, seorang bukan Islam pun berani mengaku berbuat kesalahan dan menebusnya dengan meletakkan jawatan Menteri, dan berundur untuk bermuhasabah; inikan pula kita yang yang beragama Islam!

Tetapi setakat yang teman kenal puak-puak ni yop, dema akan dengan cepat memutar-belit cerita ini dan dakwa ianya rekaan Kerajaan. Silap-silap YAB Dato' Sri Najib akan ditohmah mendalangi videoklip ini. Mungkin juga UMNO/ BN difitnah menaja videoklip itu. Teman tidak akan terperanjat kalau ditohmah-fitnah kata videoklip itu membabitkan pelakon yang di upah. Mungkin RM2 juta kot. Almaklumlah dema ni suka bebenor dengan angka RM2 juta ni yop. Cuma malang YB Gobala saja ada kureng sikit, difitnah RM1.4 juta. Lekeh betoi ye yop!

Dan yang paling teman takkan terkejut kalau mereka berkata, "it looks like him, sound like him, but it must be his genie who was paid RM2 million by UMNO/ BN to pretend as the leader!!". Kasi alihbahasa sikit, teman takkan terkejut kalau mereka berkata, "lelaki itu suara saperti dia, muka macam dia, tapi itu adalah Jin dia yang menyamar setekah dibayar RM2 juta oleh UMNO/BN". Dema ni boleh buat apa aje yop!!!

Adios amigos, grasais senor.

Wallahua'lam & Wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
Isnin
16 Rabi'ul Akhir 1432
21 Mac 2011

*Nota: Anwar Ibrahim sebentar tadi membuat kenyataan akhbar menafikan beliau "Lelaki-Y" didalam videoklip tersebut, walaupun sebenarnya tiada siapa pun yang membuat tuduhan ianya Anwar. Makan cili terasa podeh ke yop!


Dr Shafie Abu Bakar

Posted by Unknown | Posted on 11:18 PTG

Dr Shafie Abu Bakar


Perubahan Yang Berlaku Di Asia Barat Jangan Sampai Diambil Kesempatan Dan Mengancam Perubahan !

Posted: 21 Mar 2011 04:19 PM PDT

Philosophy Politics Economics

Posted by Unknown | Posted on 9:29 PTG

Philosophy Politics Economics


Ubah v Taib

Posted: 21 Mar 2011 06:59 PM PDT



The campaign for Sarawak has begun! Ubah!

Let's Meet in Court!

Posted: 21 Mar 2011 06:32 PM PDT

Zahid and Pua cross swords again over defence deals
Reports by MARTIN CARVALHO, YUEN MEIKENG and RAHIMY RAHIM

DEFENCE Minister Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi and Tony Pua (DAP– PJ Utara) have crossed swords again over the procurement of vessels and armoured personnel carriers (APC) for the armed forces.

Both men said they would not hesitate to haul the other side to court over defamatory statements made over the procurement of the military hardware.

"If you want to bring me to court, I am willing to meet you there but I, too, am ready to take you to court over your wild allegations," Zahid said when asked by Pua about the purchase of six patrol vessels valued at RM6bil.

He said Pua should not have made unsubstantiated claims on his blog or through media statements.

Earlier, their argument started when Zahid said he would not compromise on the country's security by divulging details of the procurement.

On his part, Pua stressed that he was not touching on military secrets but was instead seeking details about the deal following an increase in the purchase amount by 26% from RM5.35bil to RM6.75bil.

"We want to ensure that this does not happen again," Pua said, adding that he would not hesitate to take legal action against Zahid over any "wild allegations".

Zahid said the higher purchase price was due to the cost of fitting the vessels with the appropriate systems, and not due to certain parties "pocketing sales commission" as alleged.

He said Pua had failed to present evidence of wrongdoings despite being requested to by the Malaysian Anti-Corruption Commission.

Both sides traded words again over a deal between DRB-Hicom Defence Technologies Sdn Bhd and FNSS Turkey over the purchase of APC that cost RM5.8bil.

Zahid said the deal was for the purchase of "baseline" APC which did not include the cost for the necessary weapons and communications sub-systems depending on their combat roles.

To a question by Salahuddin Ayub ((PAS–Kubang Kerian) on the difference between the defence budget of Malaysia and Singapore and neighbouring countries, Zahid said that it would correlate with the gross domestic product and defence needs of each country.

念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang

Posted by Unknown | Posted on 9:23 PTG

念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang


DAP launches Sarawak mascot, a hornbill named 'Ubah'

Posted: 21 Mar 2011 08:12 AM PDT

Today, DAP has officially launched its Sarawak State Election mascot, a hornbill named 'Ubah'.  

UBAH, the Sarawak DAP Mascot is now on every DAP Branches. Its cute and your kids absolutely will like it, let buy some for your kids. Support us to kick the Taib and the cronies out of the Bumi Kenyalang. Big@RM60, Small@RM10. 

行动党推介砂州选举吉祥物为“乌巴-犀鸟” 行动党为砂州选举推介筹款网站,作为竞选基金,吉祥物为“乌巴-犀鸟”。左起为沙登区国会议员张念群、马拉端州议员陈耔橞、雪州行动党署理主席潘俭伟、林冠英和张健仁;右起为行动党砂州財政杨薇讳、升旗山区国会议员刘镇东、行动党总財政方贵伦以及日落洞区国会议员黄泉安。(图:星洲日报)

相关新闻:【星洲日报】林冠英:刻商议席分配‧砂民联一对一战国阵

(More......)

【念念有辞】豆腐渣工程师

Posted: 21 Mar 2011 08:02 AM PDT

Article published on the Website of Chinese newspaper Chinapress.com.my

尼科保罗是位17岁的中学生。他心中对一些问题感到疑惑。

第一道疑惑在于庆祝国庆日的意义。在他看来,8月31日只是一个纪念我们从殖民政府统治转换为强权政府统治的日子,没什么值得庆祝。或许在这个年轻人略带完美主义的观念看来,一个未曾落实政党轮替的国家称不上真正的独立。

倘若我是他的老师,我或许会这样向他解释:独立日的庆祝具有多重意义,可以是纪念先辈们当时为争取独立所付出的努力,后人必须引以为鉴,为了更美好的家园加倍努力;也可以作为一种提醒,让国人明白今天的自主自治并非从天而降,大家必须珍惜自己的投票权。

我不懂尼科保罗的中学老师是否有这样尝试;但是他们给与尼科保罗另一种答案:停学。

SPM预考,试卷上有这么一题:国家原则的好处。
(More......)

【诗华日报】张念群:花钱建摩天楼 . 不如拨款发展砂拉越基建更实际

Posted: 21 Mar 2011 07:48 AM PDT

For blog post in English, please click here.

Picture courtesy of AhYip

沙登区国会议员张念群(右)颁发幸运礼篮予幸运儿。(图片:联合日报在线)

(本报民都鲁14日讯)沙登区国会议员张念群指出,在2011年财政预算案,政府建议在吉隆坡市中心建立100层楼高的摩天大楼,价值50亿令吉,但是根据数据显示,吉隆坡的办公室有26%是空置。她质问,为何是笔资金不要用于发展砂拉越和沙巴,或建设医院,聘请专科医生,建设学校,以及让土著长屋居民拥有足够的水电供应。

“我国人民应对百物通涨之际,薪水却平平无起,在这当儿,首相拿督斯里纳吉却说,通货膨胀是每个国家都会出现的情况,也因此,人民应该一起省钱,以便将资金用于发展国家。”

当然,国家有难,身为国民的应该跟政府同舟共济,可是,张念群说,人民却从2011年财政预算案中,看到政府拨出6500万令吉装修首相署官邸,而这些钱,全是人民的纳税钱。

“一个如此有财富的国家,但国阵首相署部长讲说2019年我国或面临破产,是多么大的悲哀。”

4旧课题没解决

张念群在“2011年砂州UBAH晚宴”政治演说中,不禁提起2011年的财政预算案,并透露,目前许多家庭主妇和商家面对聘请不到外劳的事宜,主要原因是外劳和印尼女佣都认为我国所能支付的薪水过少。

(More......)

My Niece, Xin Xin 我的侄女 欣欣..

Posted: 21 Mar 2011 05:00 AM PDT

[Mac 18@Seremban] DAP 45th Anniversary

Posted: 21 Mar 2011 04:52 AM PDT

Lim Guan Eng

Posted by Unknown | Posted on 3:34 PTG

Lim Guan Eng


Surat Kepada Peter Chin Fah Kui (Isu Loji Nuklear)

Posted: 20 Mar 2011 06:29 PM PDT

21 Mac 2011

Y.B. DATO’ SRI PETER CHIN FAH KUI
Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air,
Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air,
Aras 6, Blok E4/5, Parcel E,
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan,
62668 PUTRAJAYA.

Yang Berhomat Dato’ Sri,

MERAYU RANCANGAN PEMBINAAN LOJI NUKLEAR UNTUK PENJANAAN TENAGA ELEKTRIK DIBATALKAN

Dengan segala hormatnya Kerajaan Negeri Pulau Pinang ingin merakamkan pendirian tidak bersetuju kami terhadap rancangan Kerajaan Persekutuan untuk membina loji nuklear di negara kita.

2. Adalah juga dimaklumkan bahawa Mesyuarat Kerajaan Negeri Pulau Pinang sudahpun memutuskan untuk tidak membenarkan sama sekali pembinaan loji nuklear di mana-mana kawasan dalam negeri Pulau Pinang.

3. Memandangkan negara Jepun yang memiliki kepakaran dan tahap teknologi yang sangat maju dan progresif kini dihadapi dengan krisis nuklear yang paling serius dalam sejarah dunia sejak bencana Chernobyl 25 tahun lalu, adalah perlu rancangan ini dibatalkan. Perlu diambil perhatian, tahap kawalan teknologi fusion nuklear di negara kita adalah terhad berbanding dengan kepakaran Negara Jepun. Lagipun negara-negara maju dan berteknologi tinggi seperti Jerman dan ekonomi kedua besar dunia negara China telahpun membatalkan rancangan membina loji nuclear dalam negara mereka masing-masing. Keselamatan rakyat Malaysia harus diutamakan dan risiko tinggi ini tidak harus diperjudikan.

4. Sehubungan dengan itu, kami juga tidak yakin dengan rekod prestasi yang kurang memuaskan oleh sesetengah projek Kerajaan Persekutuan yang dijalankan seperti ada bumbung yang bukan sahaja bocor tetapi juga runtuh. Sekiranya bumbung stadium, sekolah dan terminal bas pun boleh runtuh bagaimana kita boleh yakin tentang keselamatan dan kekukuhan sesuatu loji nuklear yang berisiko tinggi dan bahaya?

5. Kami merayu kepada Kerajaan Persekutuan agar menolak cadangan membina loji nuklear sebagai sumber tenaga alternatif di Malaysia. Terdapat pelbagai sumber tenaga alternatif yang lain yang boleh diterokai.

Sekian,

"CEKAP, AKAUNTABILITI DAN TELUS"
"BERKHIDMAT UNTUK NEGARA"

Yang ikhlas,

(Lim Guan Eng)
Ketua Menteri Pulau Pinang

魏宗贤文打烟之声 Gwee Tong Hiang for Bentayan

Posted by Unknown | Posted on 3:22 PTG

魏宗贤文打烟之声 Gwee Tong Hiang for Bentayan


民主行动党文打烟支部举办 “挽救大马, 改朝换代” 千人宴圆满主办

Posted: 20 Mar 2011 07:05 PM PDT

Suara Sri Andalas

Posted by Unknown | Posted on 3:06 PTG

Suara Sri Andalas


YB Dr Xavier Lancar Buku Jingga Versi Tamil di Cabang Batu Gajah

Posted: 20 Mar 2011 09:00 PM PDT

Batu Gajah, Perak, 20 Mac 2011 -YB Dr. Xavier Jayakumar EXCO Negeri Selangor telah meluangkan masa ke Cabang Keadilan Batu Gajah bagi menyempurnakan program pelancaran Buku Jingga dan Seminar 'Masyarakat India Abad 21' petang tadi.

Turut hadir ialah YB Sivakumar Speaker Dun Perak merangkap Adun Tronoh, Perak, Sdra Lee Soo Har Ketua Cabang, AJK Cabang Batu Gajah  dan beberapa orang lagi ahli Panel yang membentangkan kertas seminar masing-masing.

Dalam ucapan alu-aluannya Dr. Xavier menegaskan bahawa parti-parti dalam Pakatan Pakyat iatu Keadilan, DAP dan Pas adalah komited untuk merealisasikan agenda yang terkandung dalam Buku Jingga  dalam memastikan ianya terlaksana apabila Pakatan Rakyat berjaya menjejak kaki ke Putrajaya.

Tegas beliau kerajaan UMNO/BN telah gagal sejak 53 tahun merdeka dalam membina sebuah bangsa Malaysia yang bersatu padu dan Negara yang makmur sebaliknya sejak beberapa tahun kebelakangan ini kerajaan UMNO/BN telah memainkan isu perkauman yang sempit dalam usaha menarik perhatian rakyat untuk terus menyokong mereka.


Ujarnya lagi isu novel Interlok jelas menunjukkan kerajaan Barisan Nasional tidak peka dan sensatif terhadap perasaan masyarakat India yang mewakili kaum ketiga terbesar di Malaysia.

Tegasnya lagi kerajaan BN mengamalkan sikap 'pilih kulit' apabila bertindak menangkap setiap orang India yang kelihatan di persekitaran KLCC semasa perhimpunan masyarakat India bulan lepas tetapi tidak mengambil sebarang tindakan apabila Perkasa, Pekida dan NGO pro-UMNO mengadakan beberapa siri demonstrasi terhadap kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor dan Pulau Pinang.

Tambah beliau lagi kerajaan Pakatan Rakyat lebih-lebih lagi di Selangor telah mengambil beberapa pendekatan dalam usaha pembasmian kemiskinan di seluruh negeri Selangor.

Usaha-usaha agresif sedang dijalankan bagi membantu sekolah-sekolah Tamil dan anak-anak  pekerja ladang  di negeri Selangor.

Pelbagai bantuan telah diberi untuk menaikkan taraf pendidikan di sekolah dengan pemberian dana bagi membaikpulih infrastruktur sekolah, pembinaan kelas tambahan,  pembelian kerusi meja baru dan juga pembinaan beberapa buah makmal komputer di beberapa buah sekolah tamil.

Anak-anak pekerja ladang juga dibantu dengan pemberian subsidi bas sekolah bagi meringankan  bebanan kewangan ibubapa mereka yang rata-rata miskin dan berpendapatan rendah.

Beliau mengucapkan syabas kepada AJK penganjur kerana berjaya mengadakan program tersebut.






Comments for Wee Choo Keong

Posted by Unknown | Posted on 1:30 PTG

Comments for Wee Choo Keong


Comment on Questions Time: 17-03-2011 Abused of Social Pass by Singaporeans by mieaab

Posted: 21 Mar 2011 03:38 AM PDT

Thank you for this question.
Hope that you can help draft a new bill to control and limit this misuse of loopholes and regulations.
Similar situation committed by Thai visitors working in Tom Yam and food stalls throughout Malaysia too.

Direct Free Kick

Posted by Unknown | Posted on 1:24 PTG

Direct Free Kick


Mereka marah sebab rahsia mereka terdedah.

Posted: 20 Mar 2011 06:29 PM PDT

UMNO dan BN memang marah apabila penyelewengan-penyelewengan mereka didedahkan kepada umum.

Mungkin itu sebabnya ada yang marah dengan artikel saya '22 tahun, rugi RM100 bilion' yang diedarkan di Pandan melalui akhbar Harakah sebagai Coretan 48.

Ada yang kata ia hanya 'layak dibaca oleh bini dan anak-
anak' saya.

Saya faham maksud beliau. Beliau tentu hanya mahu artikel itu dibaca oleh 'bini dan anak-anak' saya kerana tidak mahu rahsia penyelewengan-penyelewengan UMNO dan BN terdedah.

RM100 bilion telah ditelan oleh kroni-kroni UMNO dan BN sepanjang 22 tahun pentadbiran Tun Mahathir. Mereka kaya raya walhal rakyat merempat dan melarat. Padanlah mereka tidak mahu rakyat tahu apa yang mereka telah lakukan!

:: cina islam | 2011 ::

Posted by Unknown | Posted on 7:52 PG

:: cina islam | 2011 ::


Pakatan nafi lelaki dalam video seks Anwar

Posted: 21 Mar 2011 02:41 AM PDT

16 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -
The Malaysian Insider.

KUALA LUMPUR, 21 Mac — Pakatan Rakyat (PR) menafikan lelaki yang didakwa dalam rakaman video, melanggan seorang pelacur di sebuah hotel di ibu negara akhir bulan lalu sebagai Ketua Umumnya Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Ini (rakaman) video Anwar yang direka," kata pengarah komunikasi PKR Nik Nazmi Nik Ahmad.

"Ia bukan Datuk Seri Anwar. Ini satu lagi usaha Barisan Nasional (BN) untuk memberi persepsi umum bahawa beliau seorang yang tidak bermoral, yang tidak layak untuk menerajui negara ini," kata anggota biro politik PAS Khalid Samad kepada The Malaysian Insider.

Naib presiden PKR Chua Tian Chang juga mendakwa BN semakin terdesak, "beralih daripada isu-isu besar seperti pilihan raya dan dasar kepada serangan peribadi."

Pagi tadi, seorang lelaki yang menamakan dirinya "Datuk T" mempertontonkan rakaman video menunjukkan seorang pemimpin kanan PR sedang mengadakan hubungan seks dengan seorang wanita, dipercayai pelacur asing dari China.

Video 21 minit itu, dalam empat segmen, menggambarkan pemimpin tersebut yang juga seorang Ahli Parlimen mengadakan hubungan seks di sebuah hotel di sini, dilihat akan menggegarkan arena politik negara sekali lagi.

Ia yang dirakamkan pada 21 Februari lalu dipertunjukkan kepada media di sebuah hotel di sini pagi ini.

Menurut Datuk T, beliau mahu media menonton rakaman tersebut sebelum dia menghantarkannya kepada pemimpin berkenaan dan isterinya.

Malah katanya, jika pemimpin politik itu mengenal pasti dia adalah tuan punya diri dalam rakaman tersebut, maka dia dan isterinya harus meletakkan jawatan.

Datuk T mendakwa lelaki dalam rakaman video itu bukan seorang yang bermoral tinggi dan oleh itu, tidak layak bertindak sebagai pemimpin.

Dalam satu kenyataan yang turut diedarkan kepada media, yang tertera nama pemimpin tersebut, dikatakan bahawa ahli politik tersebut pergi ke hotel yang menawarkan khidmat seks dan kemudahan SPA.

Selepas pemimpin itu meninggalkan hotel, dia sedari bahawa dia tertinggal jam tangan jenama Omega di bilik dia memperoleh khidmat seks.

"Saya diminta mendapatkan jam tangan di bilik tersebut. Oleh kerana saya tidak nampak jam tangan pada meja, saya memeriksanya di belakang tempat persolekan. Saya terkejut melihat banyak wayar di belakangnya," kata kenyataan itu.

Kata kenyataan itu, wayar berkenaan disambungkan ke CCTV yang kemudiannya didapati merakamkan hubungan seks pemimpin itu dengan pelacur tersebut.

Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, dalam memoirnya yang dipasarkan awal bulan ini mendakwa bekas timbalannya itu pernah dibekalkan dengan empat wanita untuk khidmat seks pada 1990-an.

Anwar, yang kini berhadapan dengan kes liwat keduanya, telah menafikan tulisan Dr Mahathir itu.

Akhir 2007, Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek memutuskan untuk meletakkan jawatan selepas didapati muncul dalam rakaman video seks.

Pada 1989, bekas setiausaha agung MIC D. P. Vijandran telah dipaksa meletakkan jawatan timbalan speaker Dewan Rakyat berikutan kontroversi video seks.

SPR guna senarai pemilih sehingga 31 Dis. 2010

Posted: 21 Mar 2011 02:18 AM PDT

16 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

KUCHING 21 Mac - Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan menggunakan senarai pemilih yang didaftarkan sehingga 31 Disember 2010 untuk pilihan raya negeri Sarawak kali ini.

Pengarah SPR Sarawak, Datuk Takun Sunggah ketika dihubungi Bernama di sini hari ini berkata, berdasarkan senarai pemilih itu, seramai 979,796 pengundi layak untuk mengundi pada pilihan raya negeri ke-10 itu.

"Dengan pembubaran Dewan Undangan Negeri Sarawak hari ini maka hanya pemilih yang mendaftar setakat 31 Disember 2010 sahaja yang layak untuk mengundi," katanya.

Pagi ini Speaker DUN Sarawak Datuk Seri Mohamad Asfia Awang Nassar berkata, pengisytiharan pembubaran DUN Sarawak yang ditandatangani oleh Yang Dipertua Negeri Sarawak Tun Abang Muhammad Salahuddin Abang Barieng akan diserahkan kepada Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof esok.

Utusan Malaysia/-

Tujuh maut dalam runtuhan selepas lombong meletup

Posted: 21 Mar 2011 02:12 AM PDT

16 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

QUETTA, Pakistan 21 Mac - Sekurang-kurangnya tujuh pelombong maut manakala 41 lagi masih terperangkap di bawah runtuhan selepas satu letupan berlaku menyebabkan lombong arang batu di wilayah Baluchistan runtuh.

Jumlah keseluruhan pelombong yang dapat dikenalpasti adalah seramai 48 orang.

Menurut pihak berkuasa, peluang mangsa yang tertimbus hidup amat tipis kerana lombong tersebut mempunyai kedalaman 1,200 meter.

Utusan Malaysia/-

Ali Abdullah Saleh pecat semua anggota Kabinet Yemen

Posted: 21 Mar 2011 02:09 AM PDT

16 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

SANAA 21 Mac - Presiden Yemen, Ali Abdullah Saleh memecat semua ahli kabinetnya semalam ketika penunjuk perasaan mendesak peletakan jawatannya.

Keputusan tersebut dibuat selepas tiga menteri mengundurkan diri dalam tempoh beberapa hari kebelakangan ini sebagai protes ke atas kekerasan terhadap penunjuk perasaan yang menuntut pengunduran diri Ali Abdullah.

Utusan Malaysia/-

Chelsea hidupkan peluang pertahan gelaran

Posted: 21 Mar 2011 02:07 AM PDT

16 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

LONDON: Penyandang juara, Chelsea menghidupkan peluang merebut tahta kejuaraan apabila menumpaskan Manchester City 2-0 dalam saingan Liga Perdana Inggeris, di Stamford Bridge, awal pagi tadi.

Gol Chelsea diperoleh menerusi tandukan David Luiz sebelum separuh masa pertama tamat dan Ramirez menambah gol kedua pada minit ke-92.
Kemenangan itu bermakna Chelsea merampas tempat City di kedudukan ketiga liga dan hanya sembilan mata memisahkannya dengan pendahulu, Manchester United.

Berita Harian/-

MUI: Fatwa Kopi Luwak (Tahi Musang) Halal

Posted: 21 Mar 2011 02:00 AM PDT

16 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

Kopi Luwak adalah seduhan kopi menggunakan biji kopi yang diambil dari sisa kotoran luwak/musang kelapa. Biiji kopi ini diyakini memiliki rasa yang berbeda setelah dimakan dan melewati saluran pencernaan luwak. Kemasyhuran kopi ini di kawasan Asia Tenggara telah lama diketahui, namun baru menjadi terkenal luas di peminat kopi gourmet setelah publikasi pada tahun 1980-an. Biji kopi luwak adalah yang termahal di dunia, mencapai USD100 per 450 gram.

Kemasyhuran kopi ini diyakini karena mitos pada masa lalu, ketika perkebunan kopi dibuka besar-besaran pada masa pemerintahan Hindia Belanda sampai dekade 1950-an, di mana saat itu masih banyak terdapat binatang luwak sejenis musang.



Luwak, atau lengkapnya musang luwak, senang sekali mencari buah-buahan yang cukup baik dan masak termasuk buah kopi sebagai makanannya. Luwak akan memilih buah kopi yang betul-betul masak sebagai makanannya, dan setelahnya, biji kopi yang dilindungi kulit keras dan tidak tercerna akan keluar bersama kotoran luwak. Biji kopi seperti ini, pada masa lalu sering diburu para petani kopi, karena diyakini berasal dari biji kopi terbaik dan telah difermentasikan secara alami dalam perut luwak. Dan konon, rasa kopi luwak ini memang benar-benar berbeda dan spesial di kalangan para penggemar dan penikmat kopi.

Kopi Luwak yang diberikan oleh Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyono kepada PM Australia, Kevin Rudd, pada kunjungannya ke Australia di awal Maret 2010 menjadi perhatian pers Australia karena menurut Jawatan Karantina Australia tidak melalui pemeriksaan terlebih dahulu. Pers menjulukinya dung diplomacy.

Melalui fatwa nomor 4, 20 Juli 2010, Majelis Ulama Indonesia atau MUI menyatakan bahwa kopi luwak, yakni kopi yang diolah dari biji kopi yang diambil dari kotoran hewan luwak (musang), termasuk halal atau boleh dikonsumsi umat Islam. Namun, biji kopi luwak harus melalui pencucian terlebih dahulu sebelum dapat dikatakan halal.

"Statusnya biji kopi luwak adalah mutanajis, artinya suatu benda yang terkena najis. Mutanajis itu jika dibersihkan, dicuci, maka biji kopi itu suci, halal, bisa dikonsumsi," ujar Wakil Sekretaris Komisi Fatwa MUI Aminudin Yakub, Selasa (20/7/2010).

Aminudin mengatakan, fatwa kopi luwak tersebut dikeluarkan MUI untuk menjawab pertanyaan masyarakat mengenai halal atau tidaknya kopi yang diambil dari kotoran hewan tersebut. Menurutnya, MUI telah melakukan kajian dan menemukan bahwa hewan luwak hanya memakan kulit luar buah kopi dan menyisakan kulit tanduk buah kopi. "Dan kalau ditanam, biji kopi itu bisa tumbuh. Dengan demikian, itu bukan najis, melainkan mutanajis," katanya.

Mutanajis berbeda dengan najis. Apa yang dikatakan najis, menurut Aminudin, salah satunya, adalah suatu benda yang dilarang untuk dikonsumsi umat Islam, seperti daging babi. Namun, mutanajis adalah kondisi ketika suatu benda terkena najis yang dapat dikatakan halal jika dibersihkan.

Disebabkan permintaan di dunia banyak meningkat, Kopi Luwak yang dihasilkan di Indonesia tidak dapat memenuhi permintaan para penggemarnya.


Kopi Luwak merupakan antara kopi yang termahal di dunia. Biji kopi ini diperolehi dari tahi melalui penghadaman musang di Indonesia, kemudian diproses menjadi Kopi Luwak.

Kopi Luwak dijual hingga 800 dolar Amerika sekilogram. Minuman kopi ini dijual kira-kira 100 dolar Amerika secawan di London.

Ulasan tentang kenyataan Mufti Perak di dalam Sinar Harian, 18 Mac

Posted: 21 Mar 2011 02:00 AM PDT

16 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

1. Pengertian

Di dalam membahaskan tentang tajuk ancak, terdapat 3 khurafat di dalam masyarakat Melayu yang hampir sama, yang perlu dihuraikan di sini. Ketiga-tiga perkara ini bercanggah dengan syara' disebabkan beberapa unsur yang akan dibentangkan selepas ini, insya Allah

Pertama : Ancak

Ancak di buat daripada buluh yang hampir sama dengan sangkak. Ada juga terdapat ancak yang di buat daripada daun pisang yang di isi dengan pulut kuning, bertih, ketupat dan sebagainya.

Ancak juga di gunakan sebagai "jamu" untuk Jin keturunan atau Jin penjaga kampung supaya tidak menggangu anak cucu atau penduduk kampung tersebut pada tahun itu. Kepercayaan menjamu dengan menggunakan ancak ini masih ada sehingga ke hari ini terutamanya bagi mereka yang masih ada lagi atau berpegang dengan saka atau Tok-Nenek atau Jembalang-jembalang keturunan.

(Haji Ahmad bin Haji Che Din, Satu Penilaian Terhadap Perubatan Tradisional Melayu, Adat Resam Masyarakat Melayu Islam, Latihan Pertahanan Diri Melayu, Perkara-perkara Khurafat dan Ajaran-ajaran Sesat 1 Ogos 1997, versi pdf)

Kedua : Sangkak

Sangkak pula di perbuat daripada buluh dengan mengikut syarat-syarat tertentu. Di atasnya diletakkan seekor ayam panggang yang telah di proses dengan syarat-syarat tertentu ataupun pulut kuning dan bertih sebagai " jamu " bagi Jin yang dihajatinya, samada Jin keturunannya atau Jin penjaga kampung supaya jangan menggangu keluarga atau kampung tersebut pada tahun itu.

Kemian diletakkan bersebelahan dengan sangkak tersebut sebagai bauan wangi yang sangat disukai oleh Jin yang juga menjadi syarat utama untuk memanggil Jin tersebut. Terdapat dua cara menguna dan meletakkan sangkak ini. Jika sangkak tersebut di buat untuk keselamatan keluarga maka ianya dibuat dan diletakkan di dalam rumah dengan di ikuti oleh majlis tahlil dan sebagainya.

Jika sangkak tersebut di buat untuk menjaga kampung pula maka ianya di letakkan di tepi hutan atau di pinggir kampung dengan bacaan mentera dan jampi serapah tertentu dan kadang-kadang di sembelih pula seekor kambing atau kerbau.

(Haji Ahmad bin Haji Che Din, Satu Penilaian Terhadap Perubatan Tradisional Melayu, Adat Resam Masyarakat Melayu Islam, Latihan Pertahanan Diri Melayu, Perkara-perkara Khurafat dan Ajaran-ajaran Sesat 1 Ogos 1997, versi pdf)

Ketiga : Tiang Seri

Antara Syarat dan adat Istiadat yang mesti di buat untuk mendirikan rumah baru ialah seperti mengantungkan buah kelapa muda di tiang seri rumah, menanam tahi besi, emas, perak atau tembaga pada setiap tiang seri rumah dan menepung tawar sebagai upacara memulih rumah tersebut.

Acara-acara tersebut akan dilakukan oleh Tok Bomoh, kononnya untuk mengelakkan daripada diganggu oleh Jin dan syaitan dan untuk mendapatkan kesejahteraan dan keselamatan kepada semua penghuni rumah tersebut. Sebenarnya upacara tersebut tidak lebih daripada upacara menjamu Jin dan tidak ada kena mengena dengan keselamatan dan kesejahteraan penghuni rumah itu.

(Haji Ahmad bin Haji Che Din, Satu Penilaian Terhadap Perubatan Tradisional Melayu, Adat Resam Masyarakat Melayu Islam, Latihan Pertahanan Diri Melayu, Perkara-perkara Khurafat dan Ajaran-ajaran Sesat 1 Ogos 1997, versi pdf)

Kesimpulan

Ancak, sangkak dan tiang seri adalah antara alat yang digunakan untuk satu upacara. Apa yang akan saya bahaskan di sini ialah "ancak dari perspektif upacara". Peralatan itu sendiri tidak diharamkan, sebaliknya apa yang diharamkan ialah penyalagunaan alatan-alatan itu. Insya Allah perbahasannya selepas ini.

2. Hukum Berkaitan Ancak

Berdasarkan maksud yang saya bentangkan di atas, ancak diharamkan disebabkan beberapa perkara, antaranya ialah :

1. Haram disebabkan "jamu" untuk jin yang dikatakan menjaga kampung
2. Haram disebabkan meminta bantuan jin dalam perkara yang menyalahi syara'
3. Haram disebabkan upacara yang menyalahi syara', seperti upacara pemujaan dan lain-lain

Ancak bukanlah diharamkan disebabkan peralatan yang digunakan, sebaliknya upacara tersebut. Ia menjadi haram atau dikatakan khurafat disebabkan menjamu jin yang dikatakan menjaga kampung, atau menjaga rumah yang didirikan tersebut. Dan hukum meminta bantuan jin.

Di dalam Sinar Harian bertarikh 18 Mac, Tan Sri Mufti Negeri Perak hanya mengemukakan hujah menyatakan perkara tersebut tidak haram disebabkan alatan-alatan yang dikemukakan berdasarkan rujukan Kitab Tajul Muluk, yang akan saya ulas selepas ini, insya Allah.

Maka, ancak tidak dikatakan haram sekiranya tiada unsur menjamu jin yang kononnya menjaga rumah yang tiang serinya didirikan melulai upacara ini. Ia juga diharamkan disebabkan meminta bantuan jin, di dalam urusan yang menyalahi syara'.

Bahkan, apa yang dikatakan haram ialah upacara itu sendiri. Iaitu upacara pemujaan, walaupun menggunakan peralatan yang berbeza. Contohnya pemujaan Black Metal zaman ini tidak menggunakan pulut kuning, daun pisang dan lain-lain. Tetapi tetap haram kerana terdapat unsur pemujaan.

Maka, pengharaman sesuatu upacara tersebut bukanlah disebabkan peralatan yang digunakan, sebaliknya upacara itu sendiri yang mengandungi unsur-unsur kepercayaan (akidah) yang songsang. Antaranya :

1. Mempercayai kekuatan jin atau makhluk halus untuk menjaga
2. Meminta bantuan selain daripada Allah kepada makhluk halus
3. Mempercayai alatan-alatan yang digunakan boleh memberi kuasa, contoh beras kuning yang dikatakan boleh memberi semangat

(Sila rujuk Haji Abdul Hamid@Yusoff bin Yunus, Penjelasan Terhadap 58 Ciri-ciri Ajaran Sesat Di Malaysia, terbitan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia)

Perkara ini juga telah dihuraikan di dalam web JAKIM tentang Ciri-ciri Khurafat dan Tahyul :

(c) Cerita-cerita yang bersumberkan kepada kepercayaan lama dan adat yang bercanggah dengan Islam.

(d) Cerita-cerita yang berbentuk pemujaan dan permohonan kepada 'makhluk halus' bagi tujuan memudharatkan orang lain dan menyeleweng dari akidah Islam

(e) Menggunakan objek-objek tertentu seperti kubur, pokok dan sebagainya bagi tujuan yang tertentu.

(http://www.islam.gov.my/sites/default/files/garisan_panduan_bercetak_2.pdf)

3. Ulasan Kenyataan Mufti Perak

Apa yang ingin saya ulas di sini ialah tentang sikap Tan Sri Mufti Perak. Sebagai seorang mufti, beliau perlu berdisiplin sebagai seorang mufti. Antaranya yang boleh dipertikaikan ialah :

Pertama : Sumber Yang Diragui

Seorang mufti perlulah mengemukakan sumber rujukan yang tepat, bukanlah sumber-sumber yang bersifat "lemah" untuk dijadikan hujah. Antara rujukan yang dikemukakan oleh beliau ialah Kitab Tajul Muluk dan Kamus Dewan untuk mendefinisikan Ancak dan mengemukakan bahawa ia bukanlah Ancak.

Dalam masa yang sama, Kitab Tajul Muluk telah diharamkan oleh JAKIM sejak 2007 lagi. (sila rujuk http://www.islam.gov.my/ppi/BhnHaram/bm/T.pdf). Bagaimanakah seorang mufti boleh menggunakan kitab yang telah diharamkan oleh JAKIM untuk mengeluarkan fatwa?

Selain itu, beliau juga tidak boleh berpegang dengan pengakuan si pelaku semata-mata, kerana berkemungkinan orang yang melakukan upacara tersebut (Menteri Besar) menyeleweng daripada apa yang terjadi. Antara skop kajian seorang mufti antaranya seperti video, saksi orang ramai (yang boleh dipercayai) dan sebagainya.

Video tersebut hendaklah rakaman yang boleh dipercayai, atau diakui sah. Sekiranya terdapat manipulasi di dalam video tersebut, ia tidak boleh diterima pakai sebagai bahan bukti.

Kedua : Hujah Tidak Kukuh

Apa yang ingin dibincangkan di sini ialah, adakah ancak itu hanya berdasarkan alatan yang digunakan sahaja? Beliau hanya menyatakan di dalam akhbar Sinar Harian bahawa ia bukanlah ancak. Tetapi adakah ia bermakna apa yang dilakukan oleh Dato' Seri Dr Haji Zambry Abdul Kadir itu adalah upacara yang tidak berlanggar dengan syara'?

Sebab itulah di permulaan penulisan ini, saya telah mengemukakan maksud ancak, dan amalan-amalan khurafat yang hampir sama maksudnya dengan ancak. Ia bertujuan supaya kita mengetahui bahawa sesuatu perbuatan tersebut bukanlah berdasarkan pada namanya, tetapi dikira berdasarkan apa yang terkandung di dalamnya.

Beliau menyatakan :

Dalam upacara Menteri Besar, jelas menunjukkan tiada peralatan atau perbuatan yang membuktikan ia adalah upacara ancak

Ancak yang kita bincangkan di sini bukanlah pada namanya atau peralatan yang digunakannya semata-mata. Sebaliknya berdasar upacara tersebut. Ancak yang dimaksudkan di sini adalah nama sebuah upacara, bukanlah nama peralatan yang digunakan.

Maka, Tan Sri Mufti hendaklah merujuk kepada rujukan yang lebih tepat, contohnya di dalam kitab Usul 20 karangan Imam Hassan al Banna yang ada menyatakan bahawa "sesuatu itu dihukumkan berdasarkan isi kandungannya, bukan berdasarkan namanya" Perkara ini akan dihuraikan selepas ini, insya Allah.

Di dalam akhbar tersebut, Tan Sri Mufti hanya menyatakan bahawa perbuatan tersebut tidak bercanggah dengan syara'. Kemudian beliau mengulas tentang maksud ancak, dan menafikan apa yang dilakukan oleh Dato' Seri Zambry sebagai upacara ancak. Saya tidak nampak sebarang hujah yang menjadi sandaran beliau untuk "membolehkan" perbuatan tersebut.

Ketiga : Berubah Pendirian

Seorang mufti juga perlu bersifat tegas dalam mengeluarkan fatwa. Tidak sepatutnya bagi seorang mufti mengeluarkan fatwa pada hari ini, kemudian pada esoknya dia berubah pandangan, sedangkan perbuatan haram yang sama juga dilakukan.

Sebelum ini, beliau pernah menyatakan bahawa ancak itu haram, tetapi pada hari ini beliau telah mengubah pandangan menyatakan bahawa itu bukanlah ancak. Perlu diingat, walaupun ia bukan ancak sekalipun, ia tetap haram sekiranya terdapat unsur-unsur khurafat sepertimana yang telah dinyatakan sebelum ini.

Di dalam kitab Adabul Fatwa, Mufti Wal Mustafti karangan Imam Nawawi RA telah menyenaraikan banyak sikap seorang mufti yang perlu. Antaranya ialah bersikap tegas terhadap fatwa yang dikeluarkan.

(Sila rujuk Imam Nawawi, Adabul Fatwa, Mufti Wal Mustafti, Saa'id.net, hal. 13)

Sebelum seorang mufti mengeluarkan fatwanya, beliau perlu mengkaji sedalam-dalamnya terhadap apa yang dilakukan oleh Dato' Seri Zambry tersebut.

Imam Nawawi menukilkan kalam Abu Amru bin as Solah di dalam kitab tersebut :

وينبغي أن يكون كالراوي في أنه لا يؤثر فيه قرابة وعداوة،‏ وجرّ نفع ودفع ضر،‏ لأن المفتي في حكم مخبرٌ عن الشرع بما لا اختصاص له بشخص

Sepatutnya bagi seorang mufti itu, seperti perawi hadis. Iaitu, dia tidak terpengaruh disebabkan kaum kerabat, dan musuh. Juga tidak terkesan dengan sebarang pemberian atau ancaman bahaya. Ini kerana mufti pada hukumnya, merupakan penyampai berita tentang syara', yang tiada pengkhususan kepada seseorang individu.

(Imam Nawawi, Adabul Fatwa, Mufti Wal Mustafti, Saa'id.net, hal. 5)

Sebagaimana yang telah saya sebutkan, beliau tidak boleh berpegang dengan pengakuan si pelaku semata-mata, kerana berkemungkinan orang yang melakukan upacara tersebut (Menteri Besar) menyeleweng daripada apa yang terjadi. Antara skop kajian seorang mufti antaranya seperti video, saksi orang ramai (yang boleh dipercayai) dan sebagainya sepertimana yang telah disebutkan sebelum ini.

4. Ulasan Tentang Apa Yang Dilakukan Oleh Dato' Seri Zambry

Berdasarkan video yang telah disiarkan oleh Perak Today, saya dapat menyimpulkan bahawa upacara tersebut adalah di antara khurafat masyarakat Melayu, berdasarkan beberapa sebab yang jelas. Saya tidak akan menyentuh unsur-unsur yang tidak jelas, yang akan saya ulas selepas ini. Insya Allah.

Antara perjalanan upacara tersebut ialah, terdapat pembacaan doa sebelum upacara. Kemudian sesuatu yang berwarna putih (mungkin tepung) ditaburkan pada tapak tiang, dan seterusnya proses renjisan dengan menggunakan sejenis daun (tidak dikenal pasti) ke tempat meletakkan tiang di tengah-tengah tapak rumah. Setelah itu, tiang tersebut diletakkan di tempat renjisan tersebut, dan dinaikkan. Akhir sekali, tiang tersebut diikat dengan kain merah dan diselitkan daun yang digunakan untuk merenjis tadi, pada kain tersebut.

(http://www.youtube.com/watch?v=4AzHKLhnNrQ)

Apa yang boleh dilihat di sini ialah, satu upacara yang tidak boleh dianggap sebagai "majlis perasmian" yang biasa dilakukan. Jelas, ia merupakan satu upacara yang dikatakan sebagai adat yang songsang kerana apa yang dilakukannya boleh menimbulkan persoalan, antaranya :

1. Kenapa air direnjiskan ke lubang tiang tersebut?
2. Kenapa diikat kain merah pada tiang tersebut setelah didirikan?
3. Kenapa ditaburkan tepung pada tapak untuk dipasakkan tiang?
4. Kenapa ia daun yang digunakan untuk merenjis, diikat bersama kain merah pada tiang?
5. Dan sebagainya

Apa yang dilakukan ini jelas terdapat unsur pengamalan adat-adat Melayu yang songsang, antaranya seperti :

1. Upacara mendirikan rumah baru
2. Upacara menurunkan perahu/kapal yang baru ke laut
3. Kenduri tolak bala
4. Upacara persandingan
5. Upacara lenggang perut
6. dan lain-lain

(Haji Ahmad bin Haji Che Din, Satu Penilaian Terhadap Perubatan Tradisional Melayu, Adat Resam Masyarakat Melayu Islam, Latihan Pertahanan Diri Melayu, Perkara-perkara Khurafat dan Ajaran-ajaran Sesat 1 Ogos 1997, versi pdf. hal 36-38)

Setiap upacara yang dilakukan di atas, terdapat kaedah-kaedahnya yang tersendiri. Dan ada kaedah yang berbeza berdasarkan perbezaan tok bomoh yang melakukannya.

Selain itu, beliau menyatakan bahawa beliau tidak berniat untuk melakukan upacara tersebut, sebaliknya hanya membantu untuk menaikkan tiang sahaja. Apa yang ingin saya ulas di sini ialah :

1. Berkemungkinan beliau jahil tentang upacara-upacara yang bercanggah dengan syara', lalu menyertainya. Hukumnya tetap haram, walaupun seseorang itu jahil tentangnya. Apabila sudah mengetahui pengharamannya, seseorang itu wajib bertaubat.

2. Niat yang baik tidak dapat menghalalkan sesuatu perbuatan yang haram (al Qaradhawi, al Halal Wal Haram Fil Islam, Maktabah Wahbah, cet. 24, 1997, hal. 33)

3. Kejahilan dan taqlid buta menjadi unsur utama berlakunya amalan-amalan sesat dan khurafat.

5. Hujah Pengharaman

Berdasarkan kenyataan Tan Sri Mufti dan Dato' Seri Menteri Besar, ingin saya kemukakan beberapa hujah yang mengharamkan perbuatan tersebut, seterusnya memperbetulkan kenyataan Tan Sri Mufti.

Pertama : Haram Pada Upacara Bukan Pada Alat

Pengharaman sesuatu amalan, bukanlah disebabkan peralatan yang digunakan semata-mata. Sebaliknya ia haram disebabkan upacara sesat yang dilakukan. Perkara ini telah disebutkan oleh Dr Ali Jum'ah, Mufti Mesir di dalam kitab beliau al Bayan Lima Yashgahul Azhan Siri Pertama ketika mengulas penyalahgunaan media elektronik.

Beliau menyatakan bahawa media elektronik tidaklah diharamkan, sebaliknya apa yang diharamkan adalah penyalahgunaan barang tersebut. (sila rujuk Syeikh Ali Juma'ah, al Bayan Lima Yashgahul Azhan, Siri Pertama, Maktabah al Wabil As Soyyid, hal. 254)

Az Zaila'ie menyatakan di dalam kitab Tabyinul Haqa'iq menyebut tentang haiwan yang disalahgunakan seperti ayam yang digunakan untuk bersabung, dan sebagainya bukanlah haram pada binatang tersebut, sebaliknya diharamkan pada perbuatan itu.

Lalu beliau berkata :

Ini kerana, bukanlah disebabkan objek (binatang) itu yang dikatakan sebagai satu kemungkaran, akan tetapi kemungkaran itu disebabkan penyalahgunaannya.

(az Zaila'ie, Uthman bin Ali, Tabyinul Haqa'iq, cet Darul Kitab Islami, Kaherah, jilid 3, hal. 296/297)

Syeikh Yusof al Qaradhawi menyatakan di dalam qaradawi.net :

العبرة بالمسميات والمضامين، لا بالأسماء والعناوين
Sesuatu perkara itu dikira berdasarkan ciri-ciri dan isi kandungnya, bukan pada namanya dan tajuknya.

(http://www.qaradawi.net/site/topics/article.asp?cu_no=2&item_no=4464&version=1&template_id=254&parent_id=1)

Sepertimana yang telah saya sebutkan sebelum ini, walaupun alat yang digunakan berbeza, tetapi apabila upacara tersebut adalah upacara pemujaan misalnya, maka ia tetap haram. Haramnya upacara tersebut disebabkan pemujaan tersebut, bukannya diharamkan disebabkan peralatan yang digunakan semata-mata.

Kedua : Haram Disebabkan Terdapat Unsur Khurafat

Di dalam rakaman video Perak Today, jelas menampakkan terdapat beberapa unsur khurafat. Antara bentuk-bentuk khurafat yang telah disiarkan di dalam web rasmi JAKIM seperti berikut :

(a) Kepercayaan kepada keramat seperti kubur, pokok kayu dan seumpamanya.

(b) Kepercayaan kepada nasib sial majal, seperti adat membuang sial.

(c) Kepercayaan kepada jin dan memohon pertolongan daripadanya, umpamanya adat memuja kampung.

(d) Kepercayaan kepada bertambah dan berkurangnya rezeki seperti adat
memuja semangat padi.

(e) Kepercayaan kepada petanda-petanda dan pantang larang, seperti menanguhkan perjalanan jika terdapat biawak melintas kerana dianggap sebagai isyarat benda tidak baik akan berlaku.

(f) Percaya kepara ramalan-ramalan bintang, angka-angka atau rajah-rajah tertentu.

(g) Memuja objek-objek tertentu, roh nenek moyang dan kubur

(http://www.islam.gov.my/sites/default/files/garisan_panduan_bercetak_2.pdf)

Sebab itulah sebelum ini saya menyatakan bahawa sesuatu perkara itu bukan dikira pada namanya, tetapi ia dikira berdasarkan ciri-ciri, bentuk-bentuk dan sebagainya. Maka, saya tidak ingin mengulas panjang tentang peralatan yang digunakan, ataupun nama upacara tersebut.

Sebaliknya saya mengetengahkan bentuk-bentuk upacara tersebut, yang menjadi hujah pengharamannya.

Setiap item yang telah disenaraikan oleh JAKIM di atas, terdapat dalil-dalil yang disandarkan kepadanya. Namun, tidak perlu untuk dipanjang lebarkan perbahasannya di sini.

Perkara yang perlu diberi perhatian ialah, unsur-unsur khurafat di dalam upacara yang dihadiri oleh Dato' Seri Zambry ialah seperti menabur tepung di tapak tiang, merenjis air ke dalam lubang tersebut, menggunakan daun tertentu untuk merenjis, kain merah diikat pada tiang yang dipasakkan di tengah-tengah tapak rumah dan diikat bersama daun tadi.

Persoalan saya, kenapa menggunakan peralatan seperti itu? Dan kenapa upacaranya sebegitu? Seperti biasa kita menyaksikan gimik Majlis Perasmian dengan memotong reben, tandatangan pada plak, peletakan batu asas dan lain-lain.

Kita tidak melihat gimik perasmian kali ini seperti itu, sebaliknya ia diadakan seperti satu upacara yang tidak dilakukan di mana-mana majlis rasmi. Maka, jelas di sini unsur-unsur khurafat yang diharamkan, turut ada di dalam upacara yang dilakukan oleh Dato' Seri Zambry.

Ketiga : Haram berdasarkan kaedah fiqh

Sebelum ini, saya telah menyenaraikan beberapa persoalan yang berkaitan dengan upacara tersebut. Kali ini, suka untuk saya kemukakan beberapa keraguan terhadapnya.

Sebelum itu, suka untuk saya nyatakan di sini bahawa, ada sesetengah adat Melayu yang nampak seperti amalan karut, tetapi hakikatnya ia tidak bercanggah dengan syara' kerana khasiat-khasiatnya yang tertentu. Contohnya seperti amalan berzanji, gunting rambut bayi, kemudian kepala bayi disapu dengan bedak sejuk.

Upacara yang dilakukan oleh Dato' Seri Zambry boleh dibahagikan kepada tiga hukum :

1. Harus
2. Makruh
3. Haram

Tidak mungkin upacara tersebut satu perkara yang wajib, kerana tiada dalil yang mewajibkannya. Juga tidak boleh dikatakan sunat, kerana Nabi SAW tidak pernah melakukannya.

Adakah hukumnya harus? Atau Makruh? Atau Haram?

Upacara tersebut hukumnya harus, sekiranya menepati syarat-syarat berikut :

1. Tiada unsur-unsur pemujaan
2. Tiada unsur-unsur kepercayaan karut terhadap sesuatu benda, seperti pokok, kayu, batu dan lain-lain
3. Tiada unsur-unsur jampi serapah yang karut
4. Dan sebagainya.

Hukumnya makruh sekiranya terdapat unsur-unsur pembaziran, tidak terdapat unsur-unsur haram dan sebagainya. Manakala upacara tersebut boleh dikatakan haram sekiranya :

1. Terdapat unsur-unsur pemujaan
2. Terdapat unsur-unsur kepercayaan karut.
3. Terdapat unsur-unsur jampi serapah, bomoh, pantang larang dan lain-lain
4. Dan sebagainya.

Maka, setelah diteliti, video tersebut mendedahkan bahawa di dalam upacara tersebut terdapat unsur-unsur kepercayaan karut, seperti mengikat kain merah bersama daun yang direnjis pada tiang yang dipasak di tengah-tengah rumah, ditaburkan tepung pada tapak tiang dan lain-lain. Kenapa daun tersebut diikat pada tiang tersebut? Apa perlunya gimik sedemikian? Dan apa perlunya menaburkan tepung?

Antara amalan sesat masyarakat Melayu dahulu, mereka menggantung buah kepala di tiang seri rumah bagi mengelakkan gangguan jin (sila lihat bab pertama). Ada juga yang mengamalkan amalan menepung tawar, kononnya boleh memberi keamanan kepada rumah tersebut. Kepercayaan seperti inilah yang dikatakan bercanggah dengan syara' sepertimana yang telah saya nyatakan sebelum ini.

Maka, sebab itulah saya menyatakan bahawa upacara seperti itu adalah diharamkan kerana ia tidak boleh dikatakan harus atau makruh, sebaliknya haram.

(Sila lihat huraian kaedah ini secara ringkas di dalam kitab Husnud Darki Wat Tafahhumi Li Mas'alatit Tarki karangan Syeikh Abdullah Siddiq al Ghumari)

Dr Yusof al Qaradhawi menukilkan pendapat seorang ulama' di dalam al Halal Wal Haram Fil Islam

Manakala adat istiadat berdasarkan apa yang ditetapkan oleh menusia (tidak seperti ibadat) mengikut keperluan dalam kehidupan mereka. Maka, hukum asalnya ialah tidak diharamkan, maka anda tidak perlu menjauhinya (adat) melainkan apa yang telah Allah SWT larang

(al Qaradhawi, al Halal Wal Haram Fil Islam, Maktabah Wahbah, cet. 24, 1997, hal. 22)

Maka, asal hukum pelaksanaan sesuatu adat istiadat adalah diharuskan, melainkan sekiranya terdapat di dalamnya unsur-unsur yang diharamkan oleh Allah. Sekiranya terdapat unsur-unsur yang haram di dalam adat istiadat tersebut, maka hukumnya turut haram.

Beliau menyatakan lagi :

Dan tidak diharamkan sesuatu adat, melainkan apa yang diharamkan oleh Allah

(al Qaradhawi, al Halal Wal Haram Fil Islam, Maktabah Wahbah, cet. 24, 1997, hal. 23)

WaLlahua'lam.


MOHD AKMAL KAMARUDDIN
Ketua Penerangan,
Dewan Pemuda PAS Negeri Perak






Liga Arab kutuk serangan Barat ke atas Libya

Posted: 21 Mar 2011 01:57 AM PDT

16 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

TRIPOLI: Liga Arab hari ini mengutuk tindakan Barat menyerang Libya dengan menyifatkan tindakan itu sebagai 'oengeboman ke atas orang awam'.
Setiausaha Agung Liga Arab, Amr Moussa serentak itu mahu semua 22 negara dalam gagasan itu mengadakan sidang tergempar bagi membincangkan isu iru.
"Apa yang berlaku bukannya tindakan mewujudkan zon penerbangan bebas, tapi 'oengeboman ke atas orang awam Libya," katanya.

Berita Harian/-

SIDANG DUN PERAK: SOKONG BOIKOT!

Posted: 21 Mar 2011 01:52 AM PDT

16 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

Dewan Pemuda PAS Negeri Perak (DPPN Pk) menyokong penuh kenyataan Datuk Seri Ir Haji Mohammad Nizar Jamaluddin untuk mengambil pendirian untuk memboikot Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak berikutan kawalan ketat oleh Pasukan Polis DiRaja Malaysia (PDRM) semenjak rampasan kuasa awal Februari 2009 yang lalu dan DPPN Pk melihat bahawa tindakan tersebut adalah wajar.

Bagi DPPN Pk, pelbagai sekatan tersebut seperti menghadkan pemerhati untuk hadir, meletakkan pengamal media di dalam bilik khas, memendekkan persidangan tanpa notis yang jelas, menyekat ruang kepada ADUN untuk berucap, tidak membenarkan siaran langsung Persidangan DUN berjalan dan terlalu banyak Polis yang berada di luar dan dalam Dewan termasuk Persidangan terbaru yang lalu atas diluar kebiasaan dan seolah ada agenda tertentu dipihak kerajaan negeri.

Kenyataan sinis Datuk Seri Dr Haji Zambry Abdul Kadir di dalam menafikan perkara ini amat mendukacitakan. Datuk Seri Zambry berbohong di dalam perkara ini, sepatutnya beliau mengemukakan fakta sebenar jika benar rakyat menerima Kerajaan Negeri yang ada. DPPN Pk mencabar agar semua sekatan tersebut dihapuskan jika benar kerajaan negeri telus di dalam urusan pentadbiran mereka selama ini semenjak rampasan kuasa dahulu.

Ataupun sikap dan keburukan sebelum jatuh dahulu sama sehingga merampas kembali pentadbiran kerajaan negeri dan tidak berubah sama sekali. Sikap inilah yang terus akan ditolak oleh rakyat kerana Barisan Nasional (BN) tidak sedarkan diri mereka. Rakyat wajar menghukum sekali lagi BN dengan rekod tambahan iaitu merampas kuasa pemerintahan daripada Pakatan Rakyat (PR) dahulu.

DR RAJA AHMAD AL-HISS
Setiausaha,
Dewan Pemuda PAS Negeri Perak.

Satu lagi reaktor nuklear Jepun berasap

Posted: 21 Mar 2011 01:47 AM PDT

16 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

FUKUSHIMA: Satu lagi reaktor nuklear di Fukushima mengeluarkan asap tebal dengan pekerja di loji terbabit kini diarah keluar dari kompleks loji nuklear berkenaan.

Jurucakap Tokyo Electric Power Co., Hiroshi Aizawa, berkata pihak syarikat kini sedang menjalankan siasatan selepas asap itu meledak ke udara dari tangki simpanan minyak reaktor Nombor 3.
Pegawai loji nuklear terbabit kini bertungkus-lumus menyejukkan reaktor dan tangki minyak bagi mengelak kebocoran radiasi selepas dilanda gempa bumi dan tsunami 11 Mac lalu.

Berita Harian/-

Kereta terbakar ketika isi minyak, stesen minyak turut terbakar

Posted: 21 Mar 2011 01:35 AM PDT

16 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

ALOR SETAR: Sebuah stesen minyak di Jalan Sultanah di sini terbakar dalam kejadian awal pagi ini dipercayai berpunca daripada sebuah kereta yang terbakar ketika mengisi minyak.

Pegawai Operasi Bomba dan Penyelamat Jalan Tun Razak, Mohd Noor Din, berkata kejadian berlaku kira-kira 4.20 pagi menyebabkan pemiliknya kerugian RM160,000.
Katanya pihaknya menerima panggilan pada 4.26 minit pagi dan sampai ke tempat kejadian tiga minit kemudian. "Tiga jentera bomba dengan kekuatan 14 anggota dikejarkan ke tempat kejadian bagi memadamkan kebakaran.

"Ketika sampai di tempat kejadian api marak dengan cepat dari sebuah kereta yang menyambar pam minyak sehingga menyebabkan stesen minyak itu terbakar 30 peratus dan memusnahkan sebuah pam minyak," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Kebakaran itu turut memusnahkan sebuah kereta jenis Proton Waja.

Tiada kemalangan jiwa dilaporkan kerana tiga pekerja dan pemilik kenderaaan berkenaan yang berada di tempat kejadian sempat menyelamatkan diri.
Punca kejadian masih disiasat.

Berita Harian/-



Serangan udara ke atas Libya cetus banyak persoalan

Posted: 21 Mar 2011 01:30 AM PDT

16 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

Tindakan serangan udara ke ats Libya oleh Barat yang diketuai AS menimbulkan banyak persoalan dan kuasa barat serta Eropah perlu memberikan penjelasan motif sebenar serangan ke atas negara pimpinan Muammar Gaddafi ini kerana jelas gambaran sejarah Iraq dan Saddam Husein bakal berulang.

Memang saya telah menjangkakan serangan ini akan berlaku malah amat yakin ianya akan berlaku cepat atau lambat ditambah lagi dengan sokongan beberapa negara Arab yang bebal dan dungu.

Kalau betul bagai dicanang, serangan dilakukan bertujuan untuk menyelamatkan dan melindungi orang awam daripada krisis yang melanda Libya, tapi yang jelas orang awam tetap menjadi mangsa. Alasan sama yang pernah diberi di Iraq dahulu, tapi saya melihat dengan mata kepala sendiri bagaimana orang awam telah menjadi mangsa. Ianya hanya skrip lama yang diulang cetak untuk kali yang entah ke berapa.

Persoalan samada tindakan ketenteraan ini akan menghapuskan regim Gaddafi sama sebagaimana yang pernah menimpa Saddam, saya yakin kita belum pasti ianya akan berlaku tapi krisis ini telah membuka pintu untuk campur tangan barat di bumi ummat Islam. Sepatutnya peranan Liga Arab perlu dimaksimakan dan penyelesaiannya perlu dalam kontek dunia Arab dan dunia Islam.

Apa yang nyata, Barat telah menzahirkan lagi sikap double standard mereka yang telah sedia diketahui umum.

Mengapa ketika Israel menganyang Gaza pada Januari 2009, mereka tidak terfikir langkah untuk selamatkan rakyat Palestin dan melindungi orang awam sedangkan jelas sekali orang awam Palestin telah dan sedang menjadi mangsa keganasan Israel. Situasi sama sedang berlaku di Bahrain sekarang tetapi tiada tindakan dari Barat mungkin disebabkan negara itu menjadi sekutu AS dan menempatkan pengkalan tentera AS.

Kita meyakini tanpa ragu, agenda sebenarnya adalah emas hitam yang ditakungi perut bumi Libya. Agenda tersembunyi adalah kerana Libya antara negara terkaya dengan hasil minyak dan gas.

http://www.drazmanibrahim.com

Ahli PAS diminta mantapkan gerak kerja

Posted: 21 Mar 2011 01:16 AM PDT

16 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

Batu Caves – Mesyuarat Agung tahunan PAS cawangan Tmn Selayang kali ke 13 diadakan baru-baru ini di Dewan Pusat Komuniti MPS Tmn Selayang. Majlis telah dirasmikan oleh Ketua Pemuda Dewan Negeri Selangor merangkap Ahli Majlis MPS Zon 13, Utz Hasbullah Mohd Ridzuan.

Dalam ucapannya, beliau menekan kepada semua Ahli PAS bahawa memandangkan tahun ini merupakan tahun pemilihan maka semua ahli harus memberi kerjasama untuk menjalankan tanggungjawab dengan sebaiknya. Menjadi satu kewajipan seorang ahli PAS menjalankan tanggungjawabnya kepada jemaah dengan menghadirkan mesyuarat yang merupakan faktor penting untuk memastikan kemenangan Pakatan Rakyat (PR) terus kekal dalam Pilihanraya Umum (PRU ke13 ) tidak lama lagi.

"Saya harap pemilihan jawatankuasa pada tahun ini tidak berlakunya berbagai provokasi, cantas – mencatas sesama ahli dengan niat menjatuhkan pimpinan yang lain seperti berlaku dalam parti UMNO/BN. Ahli PAS telah ditarbiyahkan agar menghormati sesama ahli dan displin ahli PAS amatlah tinggi dengan tarbiyah-tarbiyah yang telah diberikan oleh pucuk pimpinan melalui usrah-usrah yang telah dilalui".

" Dalam kemenangan yang diberikan oleh ALLAH swt , janganlah kita merasakan berada di zon yang sangat selesa. Tanggungjawab kita amatlah berat setelah mengecapi kemenangan. Untuk mengekal kemenangan bukan satu perkara yang mudah jika kita tidak bekerja keras untuk mengekalkannya. Oleh itu setiap ahli PAS diminta meneruskan tugas dengan sebaiknya tanpa berlengah –lengah lagi. Ini adalah kerana petanda-petanda PRU ke 13 semakin hampir yang akan berlaku pada bila-bila masa sahaja."

"Keadaan ini juga mengcemaskan apabila jumlah bilangan pengundi yang memasuki Kawasan Parlimen Gombak semakin meningkat dengan kemasukan pengundi-pengundi yang tidak dapat dikenal pasti. Kemasukan-kemasukan pengundi hantu ini sudah pasti telah mendapat kerjasama oleh pihak SPR yang telah bersetongkol dengan UMNO/BN. UMNO/BN telah menggunakan kakitangan kerajaan bagi memastikan kemenangan dipihak mereka. Oleh itu jika semua masih lalai tidak membuat anjakan pradigma untuk mengorak langkah kehadapan dengan tidak mengaktifkan cawangan, tiada aktiviti, usrah cawangan layu, tiada mesyuarat, tidak membuat pendemokrasian atau kerja-kerja mencula maka tidak mustahil untuk mengekalkan kemenangan pada PRU ke 13 agak sukar. Oleh itu semua ahli diminta agar menjadi pelumba nombor 1 dalam acara larian 100m dengan mengemaskini segala gerakkerja lebih mantap", katanya.

Ujarnya lagi, berikutan dengan kekalan-kekalahan PR dalam pilihanraya kecil dibeberapa buah negeri menunjukkan UMNO/BN telah memasangkan starategi mereka. Walaupun kita sudah maklum setiap kali pemilihan calon dalam PRK, terdapat pergolakan yang berlaku pada ahli-ahli UMNO/BN sendiri.

Meskipun ahli UMNO/BN tidak setuju dengan calon mereka namun ianya telah menjadi sebati dalam darah daging mereka bahawa UMNO/BN perlu di sokong seperti berlaku di PRK Merlimau, Tenang. PAS pula mendekati pengundi-pengundi dengan bertemu mereka dirumah-rumah pengundi sendiri memandangkan pengundi-pengundi di kawasan perkampungan tidak gemar untuk keluar mendengar ceramah. Dengan itulah PAS tidak ada erti jemu untuk bertemu pengundi dengan turun padang setiap hari untuk bertemu rakyat.

Ini merupakan pengorbanan yang besar dan kita harap semoga semua ahli PAS akan terus istiqama' dalam membantu kerja-kerja perjuangan Islam meskipun terdapat kenkangan daripada pihak lawan.

Hasbullah juga mengingatkan kepada semua ahli dalam mesyuarat tersebut dengan melihat fenomena yang berlaku pada hari ini, rakyat terutamanya di kawasan Hulu Selangor, Perkampungan orang asli dan Kawasan –kawasan perkampungan masih tidak mengetahui program-program yang ditawarkan oleh Kerajaan PR seperti Skim Mesra Usia Emas (SMUE), Tawas, Hadiah kemasukan IPT,

Bantuan ibu tunggal, Mikrokredit dan sebagainya seperti yag termaktub dalam manifesto PR pada PRU ke 12 yang lalu. Malahan mereka masih menganggap Negeri Selangor masih diperintah oleh UMNO/BN dan Menteri Besar (MB) Selangor masih Datuk Khir Toyor. Lebih-lebih lagi pengundi melayu yang tidak peka kepada isu-isu semasa. Mereka hanya tertumpu media televesyin dan akhbar-akhbar yang dimonopoli oleh UMNO/BN.

Ini menunjukkan betapa PR masih lemah dalam membuat sesi penerangan dan penyebaran maklumat. Oleh itu, sudah menjadi tanggungjawab kepada semua ahli PAS, PKR dan DAP bersatu hati untuk memperkemaskini segala gerakkerja yang masih banyak belum diselesaikan sekiranya ingin merampas Putrajaya pada PRU ke 13 ini.

Katanya, Kerusi-kerusi yang dimenangi oleh Negeri –Negeri PR harus dikekalkan pada PRU ke 13 ini. Jangan mudah menjadi lemah apabila mendengar berita-berita yang tidak sahih datang daripada pihak UMNO/BN. Sebagai orang islam kita kena kuatkan rohani dan jiwa kita melalui bacaan al-quran, almathurat sebagai benteng agar tidak mudah menjadi lemah.

Beliau juga mengharapkan agar Ahli-Ahli Majlis, ketua-ketua kg, nazir-nazir masjid, Jawatankuasa pendudk (JKP) dapat berfungsi dengan sebaiknya untuk mendekati rakyat dengan menyebarkan segala informasi-informasi yang dibawa oleh Kerajaan Negeri PR untuk disebarkan kepada rakyat, katanya dalam perasmian majlis mesyuarat tahunan PAS cawagan Tmn Selayang .

Sehubungan dengan itu, Ketua cawangan PAS Tmn Selayang sesi 2011 telah jatuh kepada Tn Hj Mokhtar Husain, Pengerusi jatuh kepada Tn Hj Abdullah Ahmad, Ketua Muslimat Cawangan masih kekal kepada Pn Farhani Tajuddin.

Khaulah azwar

PR janji kejutan di Sarawak

Posted: 21 Mar 2011 12:34 AM PDT

16 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

KOTA BHARU - Pakatan Rakyat (PR) menjanjikan kejutan pada Pilihan Raya Sarawak Ke-10 termasuk meningkatkan bayaran tuntutan royalti petroleum sekiranya diberi peluang memerintah negeri itu.

Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, Datuk Husam Musa berkata, sudah masanya rakyat Sarawak menerima parti selain Barisan Nasional (BN) supaya boleh dipanjangkan tuntutan royalti petroleum dan dalam masa sama, mengagihkan kekayaan negeri dengan lebih saksama kepada rakyat.

Menurutnya, rakyat Sarawak kini sudah bersedia untuk memilih parti selain BN sekali gus melakukan kejutan memandangkan mereka sudah mendapat banyak maklumat yang dahulunya tidak sampai kepada mereka.

"Sekarang mereka sudah ada maklumat bahawa kekayaan Sarawak dimonopoli pihak tertentu sedangkan rakyat Sarawak masih kekal seperti biasa. Kemudahan dan infrastruktur di luar bandar, bahkan tanah mereka, bekalan air sangat mendukacitakan," katanya ketika ditemui pada Majlis Makan Malam Sempena Ulang Tahun Ke-15 Persatuan Orang Pekak Kelantan (POPK) di sebuah hotel di sini.

Menurutnya, hari ini, jurang rakyat Sarawak sangat ketara, yang miskin terlalu miskin.

"Masih ramai rakyat Sarawak miskin, dan kita bercadang untuk meningkatkan bayaran royalti petroleum daripada lima peratus kepada 20 peratus kerana rakyat tempatan harus menikmati hasil daripada petroleum tersebut lebih baik daripada pihak lain," katanya.

Menjelaskan soal pengesahan Abdul Taib akan bertanding tetapi akan berundur daripada kerusi Ketua Menteri tidak lama lagi, Husam yang juga Exco Kerajaan Kelantan menyatakan kehairanan bagaimana BN masih mengizinkan beliau bertanding.

"Saya hairan dia dah berkhidmat begitu lama. Ini bermakna BN tidak ada tokoh," katanya.

Husam berkata, Pas akan memberikan tumpuan kepada kerusi yang ditandingi supaya mempunyai kerusi pertama di Sarawak.

"Penting untuk menikmati kemenangan pertama bagi membolehkan perjuangan rakyat Sarawak diangkat dengan lebih baik, terutama dalam isu royalti petroleum," katanya.

Sinar Harian/-

Tidak mustahil pengundi berubah

Posted: 21 Mar 2011 12:17 AM PDT

16 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

JERTIH - Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, Pakatan Rakyat (PR) ada peluang menang pada Pilihan Raya Negeri Sarawak.

:"Tak mustahil pengundi di sana buat perubahan kali ini.

Ini berdasarkan keputusan Pilihan Raya Kecil Parlimen Sibu pada Mei tahun lalu yang dimenangi DAP," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan ceramah di kawasan berhampiran Sungai Jerteh di sini, semalam.

Turut serta dalam ceramah itu Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali dan Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP, Dr Tan Seng Giaw.

Kelmarin, Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud mengumumkan Dewan Undangan Negeri Sarawak akan dibubar hari ini.

Sementara itu, Azmin ketika ditanya mengenai adiknya Ummi Hafilda yang ketika berceramah kelmarin, mendakwa abangnya hilang pedoman dan tenggelam dengan janjii manis Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, berkata: "Pembangkang fokus dalam perjuangan dan terpulang kepada parti lawan yang menggunakan cara itu."

Sinar Harian/-

Dewan Undangan Negeri Sarawak Dibubar

Posted: 21 Mar 2011 12:00 AM PDT

16 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

KUCHING: Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak dibubarkan pada Isnin untuk membolehkan pilihan raya DUN ke-10 diadakan.

Speaker DUN Sarawak, Datuk Seri Mohamad Asfia Awang Nassar berkata pengisytiharan pembubaran DUN yang ditandatangani oleh Yang Dipertua Negeri, Tun Abang Muhammad Salahuddin Abang Barieng telah diterima pada pagi ini.

"Pembubaran DUN Sarawak pada 21 Mac iaitu hari ini mengikut perkara 21(2) Perlembagaan Negeri Sarawak," katanya pada sidang media di bangunan DUN baru di sini.

Asfia berkata pengisytiharan pembubaran DUN Sarawak akan diserahkan kepada Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof pada petang Selasa.

"Tempat dan masa pertemuan belum dapat ditentukan tapi ia akan diserahkan esok," katanya lagi.

Asfia berkata selepas penyerahan pengisytiharan itu Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan menentukan tarikh penamaan calon dan pengundian.

Pada Sabtu lepas Ketua Menteri Tan Sri Abdul Taib Mahmud mengumumkan DUN Sarawak dibubar pada hari ini bagi membolehkan pilihan raya negeri ke-10 diadakan.

Ketika ini, BN negeri menguasai 63 daripada 71 kerusi DUN selepas Anggota Dewan Undangan Negeri kawasan Engkilili Dr Jonical Rayong Ngipa, yang bertanding atas tiket parti pembangkang Parti Kebangsaan Sarawak (SNAP), menyertai BN tahun lepas.

DAP menguasai enam kerusi manakala Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Parti Cinta Malaysia (PCM), menerusi wakil rakyat Bebas, masing-masing menguasai satu kerusi.

DUN Sarawak dengan 71 anggota sedia ada akan tamat pada 23 Julai ini.

Pilihan raya negeri yang lepas diadakan pada 20 Mei 2006.

mStar/-

Dun Sarawak bubar, bermulalah pesta temberang

Posted: 20 Mar 2011 11:30 PM PDT

16 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 21 Mac: Dewan Undangan Negeri (Dun) Sarawak dibubar pada hari ini, maka bermulalah pesta temberang oleh pemimpin BN yang akan membawa macam-macam janji manis untuk rakyat di Sarawak.

Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad berkata, bermacam-macam janji akan ditabur untuk rakyat Sarawak, ia merupakan amalan biasa pemimpin BN setiap kali pilihan raya.

Menurutnya, menjelang Pilihan raya Sarawak BN cuba hendak melindungi kelemahan mereka selama ini untuk membangunkan negeri itu.

Katanya, kegagalan mereka untuk mentadbir Sarawak dengan menuding jari kepada pembangkang kononnya Pakatan Rakyat punya angkara sedangkan Pakatan Rakyta baru sahaja berusia tiga tahun.

"PAS hendak tanya ke mana pula hasil mahsul negeri Sarawak seperti minyak dan balak?" soalnya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Beliau mengulas kenyataan Timbalan Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, akan ada 'hantu-hantu jembalang' dari Semenanjung yang mahu mengganggu keharmonian rakyat di Sarawak menjelang pilihan raya negeri itu tidak lama lagi.

Menurut Timbalan Perdana Menteri, mereka hanya datang ke Sarawak pada pilihan raya negeri semata-mata untuk membuat kacau dengan membawa berita manis untuk menarik sokongan rakyat.

"Kenyataan Timbalan Presiden Umno menggambarkan kebimbangan beliau berkenaan dengan kesedaran di kalangan rakyat Sarawak yang semakin celik maklumat mengenai kecacatan pemerintahan BN di Sarawak," ujar Idris.

Mereka, katanya sudah bertanya ke mana sumber kekayaan negeri mengalir kerana kehidupan mereka seolah-olah negeri Sarawak sebuah negeri padang sahara yang tidak mempunyai sumber hasil bumi.

Sebagai satu contoh, ujarnya sebuah kampung yang berhampiran dengan pejabat Petronas Cari Gali di Miri, terdapat sebuah kampung Pasir yang didiami oleh masyarakat Iban.

Katanya, kawasan sudah didiami hampir 30 tahun tanpa elektrik yang terpaksa menggunakan generator dengan kos RM150 sebulan untuk setiap rumah.

Baginya, Muhyiddin menganggap PR akan mengganggu Sarawak menjadi negara maju di mana kenyataan itu seperti pencuri menjerit pencuri.

Soalnya, apakah Sarawak selama ini diperintah oleh Pakatan Rakyat.

PAS, ujarnya mengharapkan Timbalan Presiden Umno jangan menganggap rakyat Sarawak buta sejarah kerana apabila hampir pilihan raya, pemimpin mula jijak kampung rakyat, selepas pilihanraya, rakyat dijijak.

PAS, katanya lagi percaya bahawa Timbalan Presiden takut dengan janji "Buku Jingga" antaranya 20% royalti minyak akan diberikan kepada Sarawak.

Datuk Seri Najib telah mengumumkan peruntukan RM5.7 bilion untuk negeri Sarawak ini sehingga 2012 supaya Sarawak seimbang dengan Semenanjung dari segi pembangunan.

Tambahnya, saban tahun peruntukan di Sabah dan Sarawak diluluskan, malangnya dari segi pelaksanaan tidak berlaku.

"Kehidupan rakyat seperti negeri baru merdeka 10 tahun. Tanah yang luas masih kedapatan, tetapi rakyat merempat di tanah setinggan, hanya menunggu masa untuk dihalau.

"PAS yakin rakyat Sarawak akan buat kejutan dalam pilihan raya kali ini. Mereka akan merdekakan diri daripada belenggu BN, insya Allah," ujarnya.

Harakahdaily/-

PAS rakam takziah

Posted: 20 Mar 2011 10:00 PM PDT

16 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 21 Mac: Seluruh ahli dan kepimpinan PAS ingin merakamkan ucapan takziah di atas kemangkatan bonda Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong, Tengku Ampuan Bahriya Sultan Alam Shah pada jam 1.22 pagi tadi di Seri Kota Hospital, Klang, Selangor.

Mewakili mereka, Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang turut berdukacita dan merakamkan agar Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong beserta anggota kerabat baginda dapat bersabar dengan ketentuan dari Allah SWT ini.

"Patik semua juga mendoakan agar roh Al MarhumahYang Maha Mulia Bonda ditempatkan di kalangan solehah di sisi Allah SWT," ujarnya dalam kenyataan ringkas kepada Harakahdaily.

Mursyidul Am PAS yang juga Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat turut mengucapkan takziah kepada Yang di-Pertuan Agong di atas kemangkatan bonda baginda.

"Insya allah, sebagai mewakili kerajaan negeri, Datuk Timbalan Menteri Besar akan hadir untuk memberikan penghormatan terakhir. Semoga beliau termasuk di kalangan hamba-hamba Allah yang dirahmati, insya Allah," ujarnya di laman twitter. Al Fatihah.

Harakahdaily/-

Elektrik murah daripada nuklear tidak berasas

Posted: 20 Mar 2011 09:30 PM PDT

16 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 21 Mac: Kenyataan para pemimpin Umno BN yang mengatakan negara perlu melibatkan diri dalam pembinaan nuklear bagi mendapatkan bekalan elektrik yang lebih murah, ternyata amat tidak berasas.

Sebaliknya, negara terpaksa mengeluarkan belanja lebih besar dan mengalami kerugian berlipat kali ganda jika memajukan tenaga nuklear dan membina empangan besar seperti yang dirancangkan itu, memandangkan Malaysia amat kaya dengan sumber-sumber tenaga lain.

Pakar sains dan nuklear, Ahmad Bungsu Hamid Tuah menegaskan, beliau bersedia berdebat dengan mana-mana pihak di Malaysia dan juga dari luar negara berkaitan tenaga nuklear termasuk berhubung perkara itu.

Menurut beliau, untuk memajukan tenaga nuklear memerlukan kos yang amat tinggi termasuk yang melibatkan pembinaan power stesyen, kos penyelenggaraan yang melibatkan gaji-gaji pakar yang cukup tinggi, kos keselamatan, kos penghantaran bahan buangan atau radioaktif ke negara lain.

Katanya, selain itu, kita juga terpaksa menanggung belanja yang besar bagi kos sewa tempat parking sepanjang kenderaan yang menghantar bahan radioaktif itu berada di negara terbabit dalam tempoh masa yang cukup lama, di samping kos keselamatan terhadapnya.

"Apabila cukup tempoh 60 tahun pula, kilang-kilang yang dibina itu mesti dimusnahkan dan dibina yang baru, sedangkan untuk memusnahkan kilang-kilang itu memerlukan belanja yang jauh lebih tinggi dari membinanya," katanya ketika ditemui di sini, semalam.

Dalam masa yang sama, menurut beliau, kerajaan juga terpaksa menanggung risiko besar dengan kemungkinan stesyen nuklear yang dibina itu meletup seperti yang berlaku di Jepun yang berlaku di luar jangkaan, walaupun telah menerima jagaan rapi.

"Jika kejadian di luar jangkaan itu terjadi, ia akan memusnahkan semua orang, bukan sahaja seluruh rakyat negara kita, tetapi juga negara-negara jiran dan negara-negara lain di seluruh dunia.

"Jadi, mana kata murah dan mana kata baiknya? Sebenarnya tentang usaha nak majukan nuklear itu tak ada baiknya. Dari sudut mana pun, nuklear tetap tak ada baiknya, apatah lagi dipandang dari sudut keselamatan manusia," tegas beliau.

Sehubungan itu, beliau yang juga AJK Biro Sains dan AJK Biro Aduan Rakyat PKR Nasional menasihatkan kerajaan mengkaji balik cadangan untuk memajukan nuklear bagi kepentingan negara dan seluruh rakyat negara ini.

"Ada orang kata, kalau mengikut piawaian yang betul dan dijaga dengan baik, jika berlaku insiden pun hanyalah insiden kecil. Tetapi sebenarnya jika stesyen nuklear meletup, semua orang akan musnah, semua orang akan terkena radioaktif.

"Itulah musibah yang perlu difikirkan sebelum kita juga menerima padahnya. Selain yang terbaru di Jepun, cukuplah dengan mengambil pengajaran yang berlaku di beberapa buah negara lain sebelum ini termasuk Iceland dan England yang walaupun dah dijaga dengan baik dan tidak berlaku tsunami, tetapi stesyen nuklear di dua buah negara itu juga pernah meletup," jelas beliau.

Harakahdaily/-
Oleh : Aziz Muda .

Saman ekor, debat, Buku Jingga akan tamatkan BN

Posted: 20 Mar 2011 09:01 PM PDT

16 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

KEPALA BATAS, 20 Mac: "Cetak sebanyak mungkin CD siri penerangan Kempen Anti Saman Ekor (KASE) oleh panel yang dilantik dan sebarkan ke serata pelosok tanah air bagi tujuan memahamkan masyarakat tentang sikap zalim Kerajaan Barisan Nasional (BN)," kata Pengerusi Kase, Datuk Mahfuz Omar.

Menurutnya, memandangkan Umno begitu resah dengan isu saman ekor dan dua isu besar lainnya membuatkan parti itu terpaksa melaksanakan pendekatan lembut dengan menggula-gulakan rakyat termasuk pada tiga pilihanraya kecil iaitu Dewan Undangan Negeri (Dun) Tenang, Merlimau dan Kerdau, baru-baru ini.

Katanya, dua lagi isu besar yang harus diketengahkan kepada rakyat ialah Buku Jingga dan debat antara Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Datuk Seri Najib Tun Razak.

Tambahnya, Buku Jingga terus menjadi ketakutan BN sebab apa yang diperkatakan semuanya menjurus kepada 10 jaminan Pakatan Rakyat pada 100 hari pemerintahanya.

"Buat masa ini kita masih tidak mencetak sebanyak mungkin CD siri penerangan Kase, Buku Jingga dan debat antara Anwar dan Najib. Kita tidak buat sesungguhnya untuk tujuan itu walaupun ada negeri telah membuat pelancaran terutamanya buku jingga," tegasnya yang juga Naib Presiden PAS.

Beliau yakin rakyat sendiri begitu marah ketika Kerajaan BN memperkenalkan saman ekor yang bertujuan mengutip wang untuk tabung pilihan raya umum yang bakal menjelang.

Tambahnya, tiada jalan lain kecuali bertindak menghukum kezaliman BN dengan bertindak memangkah parti yang bergabung dalam Pakatan Rakyat bagi membuktikan kesungguhan untuk membela rakyat yang daif dan memerlukan bumbung kebajikan.

Menurutnya, siri penerangan Kase yang ke sembilan di Pulau Pinang selepas Kedah merupakan buah tangan untuk rakyat menjawab segala tohmahan BN di mana sahaja.

Selepas ini tambahnya, Kase akan bergerak lebih mantap dan memastikan Pakatan Rakyat dapat menterjemahkan segala manifesto yang ditaburkan.

"Saya yakin saman ekor, debat Anwar dengan Najib dan Buku Jingga akan menamatkan pemerintahan BN di Malaysia," jelasnya dalam program anjuran Dewan Pemuda PAS Negeri di Markaz Tarbiyah PAS di Pongsu Seribu, Kepala Batas, malam tadi.

Harakahdaily/-
Oleh : Mohd Sabri Said .

Libya Diserang Lagi, Gaddafi Umum Gencatan Senjata

Posted: 20 Mar 2011 08:30 PM PDT

16 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

TRIPOLI 21 MAC : Tentera perikatan meneruskan kempen serangan buat kali kedua semalam dan awal pagi ini (waktu Malaysia) ke atas Libya manakala negara utara Afrika itu pula sekali lagi mengisytiharkan gencatan senjata.

Libya juga berbuat demikian kelmarin tetapi Barat melancarkan serangan selepas mendakwa pendirian itu telah dilanggar oleh Muammar Gaddafi.

Serangan hari kedua ini termasuk ke atas ibu negara Libya sendiri.

Seorang jurucakap tentera mengumumkan pendirian Muammar itu, yang dipercayai berkuat kuasa mulai pukul 9 malam waktu Libya (3 pagi tadi waktu Malaysia).

"Angkatan tentera Libya... mengeluarkan arahan kepada semua unit tentera agar mengadakan gencatan senjata bermula 9 malam," kata jurucakap tentera itu.

Pengumuman itu muncul kira-kira 24 jam selepas pasukan tentera perikatan - Amerika Syarikat, Perancis dan Britain - menyasarkan tindakan mereka untuk menguatkuasakan resolusi PBB yang diluluskan minggu lepas.

Dua negara lain dalam perikatan itu ialah Kanada dan Itali.

Bagaimanapun pada sidang media di Washington (awal pagi ini waktu Malaysia), Pentagon berkata pihaknya mempersoalkan kesemua kenyataan yang datang daripada Muammar termasuk dakwaan bahawa ia akan melaksanakan gencatan senjata.

Lebih 60 orang didakwa terbunuh dalam serangan ke atas Libya, kata media kerajaan negara itu.

Semalam, Muammar berkata serangan ketenteraan perikatan lima negara Barat ibarat tindakan pengganas dan pihaknya akan menewaskan musuhnya.

Dalam ucapannya yang disiarkan menerusi televisyen kerajaan semalam, Muammar berkata Libya bersedia untuk perang yang panjang dan kesemua rakyat Libya akan membawa senjata untuk mempertahankan negaranya.

"Kami tidak akan meninggalkan tanah air kami dan kami akan membebaskannya (dari musuh)," kata beliau.

Siaran televisyen itu membawa suara Muammar tanpa menunjukkan imej beliau.

Dalam pada itu, jurucakap Kementerian Pertahanan Perancis Laurent Teisseire berkata Qatar juga akan menghantar pesawat perang untuk menyertai operasi bersama jet-jet negara itu.

Ketika ditemui wartawan di Paris, Teisseire berkata Qatar akan menyertai kempen antarabangsa "dalam beberapa jam akan datang" tetapi tidak memberikan butiran.

Muammar berhadapan dengan kebangkitan rakyat sejak sebulan lalu dan ramai melihat negara itu kini berhadapan dengan perang saudara.

Laporan dari Kaherah, Mesir memetik kumpulan pemberontak berkata lebih 8,000 rakyat Libya yang memihak kepada gerakan pemberontakan telah terbunuh sejak kebangkitan rakyat mendesak Muammar melepaskan kedudukannya 41 tahun sebagai ketua negara.

"Bilangan orang kami yang terbunuh dan mati syahid lebih 8,000," kata jurucakap puak pemberontak, Abdel Hafiz Ghoga.

Tv Selangor/-

Taib Mahmud, antara yang kaya dan miskin

Posted: 20 Mar 2011 08:00 PM PDT

16 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

Sirah nabi banyak mengajar kita berkenaan kepimpinan. Bagaimana tauladan memimpin boleh dilihat melalui tindak-tanduk Nabi s.a.w dan para Sahabatnya.

Seruan Nabi s.a.w tidak sekadar kepada mereka yang miskin sahaja. Bahkan keseluruhannya sama ada yang kaya, tua, muda hatta kepada hamba abdi.

Yang menerima Islam di kalangan yang miskin seperti Suhaib Ar-Rumi yang berbangsa Rom. Mereka yang kaya sendiri adalah Uthman bin Al-Affan dan Mus'ab bin Umair. Bilal bin Rabah, Ammar bin Yassir hamba kepada Bani Makhzum adalah mereka yang memeluk Islam dari kalangan hamba.

Namun, kebanyakan yang awal menerima Islam dari kalangan orang miskin.

Yang kaya, apabila berjuang bersama-sama dengan Rasulullah s.a.w, selepas itu mereka menjadi miskin. Bukan itu kehendak mereka, bahkan tuntutan amanah perjuangan Islam.

Diriwayatkan bahawa Suhaib Ar-Rumi adalah pendatang daripada negara Rom. Beliau miskin tetapi bijak berniaga. Tinggal di Makkah akhirnya dia menjadi jutawan. Namun apabila diminta berhijrah ke Madinah bersama Rasulullah s.a.w., seluruh kekayaannya ditinggalkan.

Kaum Quraisy berkata kepadanya: "Dahulu kamu datang kepada kami sebagai seorang yang miskin hina. Kemudian kamu mendapat harta yang banyak dan mencapai kedudukan yang kamu nikmati (di Makkah). Sekarang kamu hendak keluar (ke Madinah) membawa harta dan jiwa kamu begitu sahaja?"

Suhaib berkata: "Aku akan menyerahkan seluruh harta, maka adakah kamu lepaskan aku pergi berhijrah?". Jawab mereka: "Baiklah." Lalu jawab Suhaib: "Kalau begitu aku serahkan semua hartaku."

Berita ini sampai ke pengetahuan Rasulullah s.a.w, lalu Baginda bersabda: "Sungguh beruntung Suhaib!".

Mus'ab bin Umair juga seorang yang kaya. Apabila keluarganya mengetahui keIslamannya, lalu beliau diusir keluar dari rumah. Daripada seorang yang kaya, dia menjadi miskin sehingga tubuhnya diriwayatkan mengelupas seperti ular.

Begitu juga Saidina Uthman bin Affan. Diriwayatkan daripada Imam Tirmizi bahawa ketika Rasulullah memerintahkan sesiapa yang boleh membeli Telaga 'Al-Ruumah' yang sangat mahal dan diwakafkan kepada umat Islam untuk digunakan airnya, beliau membelinya. Walaupun pada ketika itu umat Islam tidak mampu.

Selepas beliau menjadi khalifah Islam ketiga, yakni di akhir pemerintahannya, beliau hanya memiliki dua ekor unta sahaja yang akan digunakan untuk beliau berangkat ke Makkah untuk menunaikan Haji dan pulang ke kampung halamannya. Daripada seorang yang kaya, beliau menjadi miskin kerana menunaikan amanah rakyat.

Hari ini sangat sedih, banyak pemimpin menjadikan amanah jawatan sebagai pengumpul harta. Sebelum menjadi pemimpin, dia miskin, selepas menjawat jawatan menjadi kaya. Sangat berbeza dengan sahabat Nabi s.a.w.

Lihat sahaja kekayaan Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud. Selepas menjadi Ketua Menteri memiliki harta berbilion-bilion.

Harakahdaily/-
Oleh : Mohd Aizat Mohd Salleh.

Reaktor Satu loji ditutup

Posted: 20 Mar 2011 07:30 PM PDT

16 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

OSAKA - Jurucakap pegawai tertinggi kerajaan Jepun mengeluarkan kenyataan bahawa loji nuklear Fukushima Daiichi yang terjejas dan mengalami krisis berterusan akibat beberapa siri letupan, akan ditutup, semalam.

Sistem penyejuk reaktor di Loji Satu rosak akibat gegaran berkekuatan 9.0 skala Richter dan tsunami yang melanda negara itu, Jumaat lalu.

Jurucakap Syarikat Tenaga Elektrik Tokyo, Yukio Edano berkata, sukar untuk dia menjelaskan mengenai perkara itu sebelum mengikuti prosedur yang tepat.

"Melihat dari satu sudut pandangan objektif, sudah jelas Loji Satu di loji nuklear Fukushima Daiichi boleh berfungsi atau sebaliknya," menurutnya lagi.

Sinar Harian/-

Tuah di Penang, Malang di Jelebu

Posted: 20 Mar 2011 07:30 PM PDT

16 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -
Oleh: WFAUZDIN NS

APABILA membaca kenyataan KM P.Pinang, Lim Guan Eng yang menyebut bahawa seluruh Negeri P.Pinang akan dibekalkan dengan WIFI percuma termasuk di beberapa kawasan yang diwakili oleh Wakil Rakyat dari Bn, sekaligus menafikan berita karut yang disiarkan oleh media pencacai yang menyebut kununnya hanya kawasan diwakili oleh PR sahaja yang memperolehi perkhidmatan tersebut.

Berita gembira yang seringkali dibawa oleh Lim Guan Eng kepada seluruh rakyat P.Pinang nampaknya sekali lagi membuat saya anak jati Jelebu menggigit jari. Masakan tidak, kawasan Jelebu diwakili oleh seorang Menteri yang menjaga hal ehwal komunikasi dan Penerangan serta budaya, tetapi selaku MP Jelebu anak Yatim ini seperti tidak terasa betapa Jelebu amat jauh ketinggalan dari segi komunikasi. Mungkin beliau lebih berminat menjaga `budaya' terutamanya `budaya menipu dan putar belit'. Sudahlah di Jelebu perkhidmatan bas boleh dikatakan tiada, perkhidmatan 3G di kawasan saya pun tiada, jangan disebut pasal WIFI percuma. Jika Lim Guan Eng boleh memberikan WIFI percuma kepada seluruh negeri P.Pinang, sukar buat anak Yatim ini untuk memberikan WIFI percuma untuk kawasan Jelebu sahaja.

Anak Yatim ini hanya berjanji untuk memberikan WIFI percuma jika ada pilihanraya kecil sahaja. Itu pun belum tentu dapat, sebagai contoh di Bagan Pinang seperti yang pernah dijanjikan sewaktu pilihanraya kecil di situ. Di Dun Galas, Gua Musang pun begitu termasuk juga baru-baru ini di Kerdau. Ini lah mentaliti yang ada pada anak Yatim yang penduduk Jelebu semakin bosan dengannya. Beliau sedikit pun tidak malu dengan Lim Guan Eng yang terus mengutamakan rakyat walaupun tiada pilihanraya kecil di negeri tersebut.

Rakyat seharusnya berfikir dengan lebih bijak lagi, parti manakah yang benar-benar jujur membela nasib rakyat. Kenyataan Lim Guan Eng yang menyebut, "Kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang adalah untuk semua penduduk Pulau Pinang, termasuk penyokong BN," adalah satu pendirian yang pemimpin-pemimpin Umno boleh belajar. Jangan jadikan rakyat hamba abdi dan pak turut atau pun dipelihara seperti `ayam daging' yang diberi makan dengan kenyang, bila gemuk ianya disembelih. - Deen

Kanak-Kanak Maut Kena Renjatan Elektrik Tiang Lampu

Posted: 20 Mar 2011 07:19 PM PDT

16 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Seorang kanak-kanak maut akibat terkena renjatan elektrik dari sebatang tiang lampu jalan ketika dia sedang bermain di padang berhampiran rumahnya di Taman Batu 3, Shah Alam, petang semalam.

Mohd Marzuki Muda, 44, berkata kejadian berlaku semasa anaknya Muhammad Naquiddin, 11, dikatakan sedang bermain bola sepak bersama rakan-rakanya di padang berhampiran.

"Tiba-tiba dalam pukul 6.50 petang, kawan-kawan Naqiuddin datang ke rumah beritahu yang anak saya terkena renjatan elektrik," katanya kepada pemberita ketika ditemui di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) di sini Ahad.

Beliau berkata setibanya di tempat kejadian, Naqiuddin dilihat sudah tertiarap dengan sebelah kakinya melekat pada salah satu tiang lampu di padang itu.

"Kulitnya yang cerah juga sudah kelihatan gelap, saya cuba tolak kakinya dengan menggunakan kayu dan mengerak-gerakkan tubuhnya namun tiada tindak balas," katanya.

Marzuki berkata beliau kemudian membawa anaknya ke Hospital Pakar KPJ, Shah Alam untuk mendapatkan bantuan kecemasan, dan menurutnya semasa di hospital itu doktor cuba memberikan 'CPR' namun anaknya tidak dapat diselamatkan.

"Sebelum ini ada beberapa jiran beritahu terasa seperti ada tenaga elektrik semasa tiang itu disentuh, namun mereka tidak buat sebarang aduan," katanya.

mStar/-

YB BN

YB PAS

YB PKR

YB DAP