Nuffnang

MY VOICE FOR NATION

Posted by Unknown | Posted on 11:29 PTG

MY VOICE FOR NATION


Kula pans former Education DG and ex-top judge

Posted: 15 May 2013 08:11 PM PDT

N45 Dr Halimah Ali

Posted by Unknown | Posted on 11:17 PTG

N45 Dr Halimah Ali


Anggota Kabinet Baru Pasca PRU 13 termasuk Parti Komponen Baru BN- HINDRAF

Posted: 15 May 2013 03:35 PM PDT



Abd Wahid Omar, Khairy, Waytha Moorthy
gambar ehsan harakahdaily



Berikut adalah senarai menteri dalam kabinet 
Najib:


Perdana menteri: Datuk Seri Najib Razak (Umno)



Paul Low
Timbalan Perdana Menteri: Tan Sri Muhyiddin Yassin (Umno)


 

Jabatan Perdana menteri:

Datuk Seri Jamil Khir Bahrom (Umno)
Datuk Seri Idris Jala (Senator)
Datuk Seri Abdul Wahid Omar (Senator) - Ceo Maybank

Tan Sri Joseph Kurup (PBRS)
Puan Hajah Nancy Shukri (PBB)
Datuk Joseph Entulu anak Belalun (PRS)
Datuk Paul Low Seng Kwan (Senator)
Datuk Seri Shahidan Kassim (Umno)

Timbalan Menteri di JPM
Datuk Razali Ibrahim (Umno)
P Waythamoorthy (Senator) - Parti Hindraf
Menteri Kewangan 1:
Datuk Seri Najib Tun Razak (Umno)

Menteri Kewangan II:
Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah (Umno)

Timbalan Menteri Kewangan:
Datuk Ahmad Maslan  (Umno)                            

Kementerian Pelajaran dan Pengajian Tinggi:
Menteri I: Tan Sri Muhyiddin Yassin (Umno)
Menteri II: Datuk Seri Idris Jusoh (Umno)
Timbalan I: Datuk Mary Yap Kain Ching (PBS)
Timbalan II: P Kamalanathan (MIC)



Menteri Pertahanan:
Datuk Seri Hishammuddin Hussein (Umno)
Timbalan: Datuk Abdul Rahim Bakri (Umno)                                                

Menteri Dalam Negeri:
Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi (Umno)
Timbalan: Datuk Wan Junaidi Tunku Jaafar (PBB)

Menteri Pengangkutan:
Datuk Seri Hishammuddin (pemangku)(Umno)
Timbalan: Datuk Abdul Aziz Kaprawi (Umno) 

Menteri Pelancongan dan Kebudayaan:
Datuk Seri Nazri Abdul Aziz (Umno)
Timbalan: Datuk Joseph Salang Anak Gandum (PRS)

Menteri Luar Negeri:
Datuk Seri Anifah Aman  (Umno)                                          
Timbalan: Datuk Hamzah Zainuddin (Umno)

Menteri Kerja Raya:
Datuk Fadillah Yusof (PBB)
Timbalan: Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin (Umno)

Menteri Kesihatan:
Datuk Seri Dr S Subramaniam (MIC)
Timbalan: Datuk Seri Hilmi Yahaya (Umno)

Menteri Belia dan Sukan:
Khairy Jamaluddin Abu Bakar (Umno)                                
Timbalan:
Datuk M Saravanan (MIC)

Menteri Sumber Manusia:
Datuk Richard Riot Anak Jaem (SUPP)
Timbalan: Datuk Ismail Abd Muttalib (Umno)

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan:
Datuk Hassan Malek (Umno)
Timbalan: Datuk Paduka Ahmad Bashah Md Hanipah (Umno)

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri:
Datuk Mustapa Mohamad (Umno)
Timbalan: Hamim Samuri  (Umno)              

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani:
Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob (Umno)
Timbalan: Datuk Tajuddin Abdul Rahman (Umno)

Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi:
Datuk Dr Ewon Ebin (UPKO)
Timbalan: Datuk Dr Abu Bakar Mohamad Diah (Umno)
                         
Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar:
Datuk Seri G Palanivel
Timbalan: Datuk Dr James Dawos Mamit (PBB)

Menteri Tenaga, Air dan Teknologi Hijau:
Datuk Seri Maximus Ongkili
Timbalan: Datuk Seri Mahdzir Khalid

Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah:
Datuk Seri Shafie Apdal (Umno)
Timbalan: Datuk Alexander Nanta Linggi  (PBB)               

Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi:
Datuk Seri Douglas Uggah Embas (PBB)
Timbalan: Datuk Noriah Kasnon (Umno)

Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan:
Datuk Abdul Rahman Dahlan (Umno)
Timbalan: Datuk Halimah Sadique (Umno)

Menteri Komunikasi dan multimedia:
Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek (Umno)
Timbalan: Datuk Jailani Johari (Umno)

Menteri Wilayah Persekutuan:
Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor (Umno)
Timbalan: Datuk Dr Loga Bala Mohan A/L Jaganathan (Senator)

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat:
Datuk Rohani Abdul Karim (PBB)
Timbalan: Datuk Azizah Mohd Dun (Umno)


PRU13 dakwat: potassium permanganate??

Posted: 15 May 2013 06:15 AM PDT


Artikel | Pengerusi SPR dan ahli-ahlinya perlu letak jawatan.-Prof. Mohammad Agus
Oleh Prof.Mohammad Agus Yusoff.
Setelah hampir seminggu pilihan raya selesai, masih ada suara yang tidak puas hati. Saya tidak lihat sebabnya adalah keengganan rakyat untuk menerima keputusannya, tetapi ada sebab lain berkaitan hal ini.

Jika ditanya apa sebabnya, saya akan katakan ia bukan berkaitan dengan pengundi hantu dari Bangladesh, Nepal, India dan Pakistan kerana sukar untuk saya membuktikannya.


Saya juga tidak akan katakan soal berat sebelah media perdana kerana laporan media pembangkang dan alternatif lainnya pun sama. Saya juga tidak akan katakan kerana senarai nama pengundi yang bertindih kerana ramai yang sukar mempercayainya.

Tetapi saya akan katakan saya tidak puas hati kerana saya berasa tertipu dengan penggunaan dakwat kekal yang tidak kekal. Soalan saya ialah kenapa susahnya SPR menyediakan dakwat kekal? India, Indonesia, Bangladesh dan Pakistan yang gunakan dakwat ini tidak ada masalah pun untuk kekal selama tujuh hari. Dakwat kita belumpun sampai tujuh jam sudah tanggal dan ini boleh dirasai oleh semua pengundi.

Maka, siapa yang patut dipersalahkan? Saya tidak salahkan UMNO dan BN, tetapi saya salahkan SPR. Dengan kegagalan ini, jika tanpa jawapan yang memuaskan, sampai ketikanya Pengerusi SPR dan ahli-ahlinya meletakkan jawatan.

Semoganya kelemahan dalam pengendalian pilihan raya kali ini tidak berlaku lagi dalam PRU ke-14 nanti. Negara kita berhak mendapat pengurusan pilihan raya yang lebih baik.

ZULKIFLI BIN NOORDIN

Posted by Unknown | Posted on 11:02 PTG

ZULKIFLI BIN NOORDIN


FIRST PAST THE POST

Posted: 15 May 2013 04:21 AM PDT

Jah..aku menang badminton final lawan Najib. Aku dapat 59 mata, Najib 45 je!!! Yey yey aku menang! Errmm..Bang Non, Jah fenin ni! Najib menang 2 set, hang menang satu set je. Macam mana Bang Non kata menang pulak ni! Bang Non ni sihat ke? Dah, gi makan ChinaDol sebijik!

Salam 2 all.

Nampak gaya Anwar masih dok meroyan keliling bandar menghasut rakyat yang sebenarnya pembangkang DAP-PKR-PAS yang menang PRU-13 dan dia yang patut jadi PM. Antara alasannya ialah pembangkang DAP-PKR-PAS mendapat undi terbanyak, atau dipanggil undi popular.

Ramai jugak rupanya yang sama meroyan macam Anwar dok percaya kelentong dia.

Inilah yang dikatakan cerdik tak boleh diikut, bodoh tak boleh diajar!

Maknanya dema tak faham sistem pilihanraya first past the post yang Malaysia telah diamalkan sejak PRU-1 lagi, yang sama saperti diamalkan oleh banyak negara maju dan moden termasuk Britain dan lain-lain.

Apa makna 'first past the post'?

Maknanya siapa yang dapat kerusi 112 yang pertama dalam PRU akan menjadi Kerajaan Malaysia dan ketuanya Perdana Menteri. Sempoi kan? Senang je nak faham!

Pasal apa?

Pasal Parlimen Malaysia ada 222 kerusi. Separuh daripadanya ialah 111. Kalau BN 111, pembangkang DAP-PKR-PAS 111, itu namanya 'hung Parliament' - Parlimen tergantung. Dua-dua tidak menang dan tidak kalah. Tapi mana-mana parti dapat 112, iaitu lebih satu daripada lawannya, dia dikira menang dan jadi gomen!

Ada faham yop?

Kita tidak gunakan konsep 'undi popular' sebab kedudukan geo-politik kita tidak sama. Jumlah pengundi berdaftar di Parlimen 108 Shah Alam contohnya, keluasan geografinya kecil tetapi padat, iaitu sebanyak 100,076 pengundi.

Pengundi luar bandar contohnya Parlimen 188 Silam hanya ada 51,590, separuh daripada di Parlimen Shah Alam. Tetapi kawasan geografinya terlalu luas!

Walaupun jumlah pengundi tidak sama, tetapi nilai kerusinya tetap sama - iaitu satu kerusi Parlimen daripada 222 kerusi Parlimen!

Jadi kenyataan Anwar menyatakan pembangkang menang PRU-13 kerana undi popularnya lebih walaupun sedikit kerusi adalah satu kenyataan yang bodoh lagi memperbodohkan rakyat!

Kita ambil contoh begini.

Dalam Final Badminton Piala All-Malaysia diantara Najib -lwn- Anwar, keputusannya saperti berikut:

Set 1: Najib 21 - Anwar 19;

Set 2: Anwar 21 - Najib 3;

Set 3: Najib 21 - Anwar 19.

Mike semua tahu dalam game diatas, juaranya ialah Najib yang menang 2 set menewaskan Anwar yang menang 1 set. Itulah peraturannya, first past the post. Najib melepasi post 2 set, sedangkan Anwar 1 set.

Tapi apa kata kalau Anwar melalak satu kampung kata dia menang sebab jumlah mata poin dia 59, sedangkan Najib 45 mata poin.

Nampak, mike pun dah tersenyum senget. Kalau Anwar kata dia menang, dan mengajak satu kampung pergi berlarak ke jalanraya untuk tuntut kemenangan, tentu mike akan cari wad kosong di Hospital Mental Tanjung Rambutan untuk masukkan Anwar dan para penyokong dia, betul kan yop?

Jadi ringkasnya, janganlah perbodohkan diri sendiri dengan mengikut manusia desperado dan bodoh; yang dek kerana terlalu gila meroyan nak ke Putrajaya, sampai sanggup memperbodohkan rakyat!

Bagitahu Anwar kita tidak sebodoh dia; tolak Anwar seratus satu peratus yop!

Wallahua'lam dan Wassalam.

Adios amigos, grasias senor!

Zulkifli Bin Noordin
Rabu
05 Rejab 1434
16 Mei 2013

*Ilustrasi badiminton diatas adalah daripada idea kreatif blogger www.rbfonline.net

Dr Shafie Abu Bakar

Posted by Unknown | Posted on 11:02 PTG

Dr Shafie Abu Bakar


Tahniah Tan Sri Khalid Dilantik Menteri Besar Selangor Bagi Penggal Kedua. Semoga Menjadi `Khalid` Paling Berjaya Antara Tiga Khalid Dilantik !

Posted: 15 May 2013 04:00 PM PDT

Lim Guan Eng

Posted by Unknown | Posted on 3:42 PTG

Lim Guan Eng


By Continuing To Blame The Chinese Community And 51% Malaysians That Rejected BN And Supported PR, Datuk Seri Najib Tun Razak Wants To Be A Minority Prime Minister For Only 47% Of Malaysians.(en/bm/cn)

Posted: 15 May 2013 06:12 AM PDT

Press Statement By DAP Secretary-General And MP for Bagan Lim Guan Eng In Kuala Lumpur On 15.5.2013.

By continuing to blame the Chinese community and 51% Malaysians that rejected BN and supported PR, Datuk Seri Najib Tun Razak wants to be a minority Prime Minister for only 47% of Malaysians. Malaysians are shocked by race-baiting that can only be described as hate crimes by UMNO leaders, Utusan Malaysia, an ex-judge and even a pro-Chancellor of a public university.

Such disgraceful conduct by so-called intellectuals reminds us of how Hitler suborned some sections of the educated elite in Germany to support his racist supremacy theories. Now UMNO supporters are proposing a boycott of some Chinese businesses. Is this the national reconciliation that Najib is talking about? UMNO has to decide whether it wants to adopt 1 Malaysia or continue down this dangerous path of no return.

UMNO is angry and in denial mode over losing the popular vote in the 13th general elections and PR becoming the first opposition coalition to win the popular vote in Malaysian history. Has UMNO analysed their mistakes why not only the Chinese, but also Indians, urban Malays, Kadazans and Ibans voters abandoned BN despite BN's widespread abuse of money politics and threats to voters?

How can UMNO expect not only non-Malay voters but also Malay voters, to support BN when it puts up racist candidates like Perkasa's Zulkifli Noordin and Ibrahim Ali? How can UMNO expect not just Malay voters but also non-Malay voters, to support BN when UMNO proudly hugs MCA President Datuk Seri Dr Chua Soi Lek as its partner in power? Do not expect Malaysian voters regardless of race and religion to blindly support BN when its candidates symbolises everything that is wrong in BN by being either immoral, racist or corrupt.

If UMNO is angry at losing the popular vote to PR, PR is even more upset that we are not in power in Putrajaya despite winning a clear and unequivocal mandate in the general elections with 51% of the popular vote. PR and the 51% Malaysian voters who supported PR feel strongly that they have been cheated of victory.

PR have conducted peaceful rallies to press for polls reforms, a clean and neutral Election Commission and establishing a fair election process by respecting the "one-person, one-vote,one-value" principle. The overwhelming support for polls reforms in the nation-wide rallies organised by PKR demonstrates the people's hunger for a fair election.

A Day Will Come…
BN and UMNO should realise that the paradigm shift in this general elections clearly shows that Malaysians do not want to live in the past of fear and hatred. Malaysians want to live in the future filled with hope where Malaysia is free from ignorance, free from poverty, free from repression of basic human rights and free from corruption.

To put the past behind us, we must demand good governance and performance from our ministers. If we want to benefit from equal opportunities and realize our human potential, we must stop extremists from continually degrading others as inferiors so as to uplift ourselves.

We can only be prosperous together. The time has come to focus on the economy, in employment, education and business opportunities as the conditions for prosperity. We must build human talent and be performance-based.

A day will come when racial unity of one race will be replaced by national unity of all Malaysians regardless of race or religion. Where the May 13 tragedy will no longer haunt the nation but be replaced by May 5 as a celebration of how love and hope can overcome hatred and fear.

A day will come where the young, the old, men and women all of different colours will hold hands together to say "No" to race politics and religious extremism. Where those in power can not enjoy their corrupt ways by continuing to divide the nation.

A day will come where the power of the people will be more powerful than those people in power. Where change is inevitable, change is progress. As Victor Hugo said, "No power on earth can stop an idea whose time has come".

LIM GUAN ENG

—-BM Version —
Kenyataan Media Setiausaha Agung DAP merangkap Ahli Parlimen Bagan, Lim Guan Eng di Kuala Lumpur pada 15 Mei 2013.

Dengan terus menyalahkan masyarakat Cina dan 51% rakyat Malaysia yang menolak BN serta menyokong Pakatan Rakyat, Datuk Seri Najib Tun Razak mahu terus menjadi Perdana Menteri minoriti untuk 47% rakyat Malaysia sahaja.

Dengan terus menyalahkan masyarakat Cina dan 51% rakyat Malaysia yang menolak BN serta menyokong Pakatan Rakyat, Datuk Seri Najib Tun Razak mahu terus menjadi Perdana Menteri minoriti untuk 47% rakyat Malaysia sahaja. Rakyat Malaysia amat terkejut dengan tindakan menabur umpan perkauman yang hanya boleh disifatkan sebagai jenayah kebencian oleh pemimpin UMNO, Utusan Malaysia, seorang bekas hakim dan juga seorang pro-canselor sebuah Institusi Pengajian Tinggi Awam.

Tindakan yang begitu memalukan oleh mereka yang kononnya golongan cerdik pandai mengingatkan kita bagaimana Hitler menghasut golongan elit berpendidikan di Jerman untuk menyokong teori keagungan kaumnya. Sekarang penyokong UMNO sedang mencadangkan supaya diboikot beberapa perniagaan masyarakat Cina. Adakah ini perdamaian nasional yang sedang diperkatakan oleh Najib? UMNO mesti memutuskan sama ada ia mahu menyetujui gagasan 1Malaysia atau terus mengikuti jalan yang merbahaya tanpa boleh berpatah balik.

UMNO sedang marah dan berada dalam penafian apabila ia kalah undi popular dalam PRU ke 13 manakala Pakatan Rakyat menjadi koalisi pembangkang pertama yang menang undi popular dalam sejarah Malaysia. Adakah UMNO telah menganalisa kesilapannya, bagaimana bukan sahaja pengundi Cina, malah India, Melayu bandar, Kadazan dan Iban meninggalkan BN walaupun BN berusaha melakukan politik wang secara meluas dan mengugut para pengundi?

Bagaimana UMNO boleh mengharapkan bukan sahaja pengundi Melayu malah pengundi bukan Melayu untuk menyokong BN sedangkan ia meletakkan calon-calon rasis seperti Ibrahim Ali dan Zulkifli Noordin dari Perkasa? Bagaimana mungkin UMNO boleh berharap pengundi Melayu serta yang bukan Melayu untuk menyojong BN apabila UMNO dengan bangga berelukan dengan Presiden MCA Datuk Seri Chua Soi Lek sebagai teman berkongsi kuasa? Jangan harap pengundi Malaysia, tanpa mengira kaum dan agama untuk menyokong BN secara membuta tuli, apabila calon-calonnya pun menjadi simbolik atas segala yang tidak kena dengan BN dengan menjadi korup, rasis dan tidak bermoral.

Kalau UMNO berang kerana kalah undi popular kepada Pakatan Rakyat, Pakatan Rakyat lebih kecewa kerana tidak mengambil alih pentadbiran Putrajaya walaupun memenangi mandat yang jelas dalam PRU ke 13 dengan 51% undi popular. Pakatan Rakyat dan 51% rakyat Malaysia yang telah mengundi menyokong Pakatan Rakyat amat yakin bahawa kita semua telah ditipu dan kemenangan kita telah dirompak.

Pakatan Rakyat telah mengadakan beberapa perhimpunan aman untuk mendesak reformasi pilihanraya, sebuah Suruhanjaya Pilihan Raya yang bersih dan tidak berpihak yang boleh melaksanakan sebuah proses pilihan raya yang adil dengan menghormati prinsip 'satu orang, satu undi, satu nilai'. Sokongan hebat menuntut reformasi pilihanraya dalam siri perhimpunan di seluruh negara yang diatur oleh Parti Keadilan Rakyat (PKR) memperlihatkan keinginan rakyat untuk sebuah pilihan raya yang adil.

Harinya akan tiba…

BN dan UMNO harus menyedari bahawa anjakan paradigma dalam PRU kali ini jelas memperlihatkan bahawa rakyat Malaysia sudah tidak mahu hidup dalam masa lalu yang penuh ketakutan dan kebencian. Rakyat Malaysia mahu hidup dalam sebuah masa depan yang dipenuhi harapan, di mana negara Malaysia bebas daripada kejahilan, kemiskinan, penindasan hak asasi manusia dan bebas daripada rasuah.

Bagi melupakan kisah silam, kita mesti menuntut pentadbiran yang baik serta prestasi yang baik daripada menteri-menteri. Jika kita mahu mendapat manfaat daripada peluang saksama dan merealisasikan pontensi insan yang kita ada, kita mesti menghentikan semua ekstremis daripada terus merendahkan golongan lain sebagai lebih hina, demi mengangkat martabat kita semua.

Kita hanya boleh hidup makmur secara bersama. Masanya telah tiba untuk memberi tumpuan kepada ekonomi, pekerjaan, pendidikan dan peluang perniagaan sebagai pra syarat kemakmuran. Kita mesti membina bakat manusia dan menilai berdasarkan prestasi.

Harinya akan tiba apabila perpaduan perkauman satu kaum akan berganti dengan perpaduan kebangsaan seluruh rakyat Malaysia tanpa mengira kaum dan agama. Di mana tragedi 13 Mei tidak akan lagi menghantui negara tetapi digantikan dengan 5 Mei sebagai sambutan meraikan tumpasnya kebencian dan ketakutan dengan kasih sayang dan harapan.

Harinya akan tiba di mana yang muda, yang tua, lelaki dan wanita daripada semua warna kulit akan berpimpin tangan untuk mengatakan tidak kepada politik perkauman dan ektrimisme agama. Di mana mereka yang berkuasa tidak lagi boleh menikmati jalan hidup korup dengan terus memecahbelahkan negara.

Harinya akan tiba apabil kuasa rakyat akan menjadi lebih kuat daripada mereka yang berkuasa. Di mana perubahan tidak boleh lagi ditahan-tahan; perubahan adalah kemajuan. Seperti yang disebut Victor Hugo, "Tidak ada kuasa di dunia yang boleh menghalang sebuah ide yang sudah sampai masanya".

LIM GUAN ENG

—–Mandarin Version —–

民主行动党秘书长兼峇眼区国会议员林冠英于2013年5月15日在吉隆坡发表声明:

纳吉大可继续怪罪华社及51%的马来西亚人拒绝国阵、支持民联,反正他只是想成为47%马来西亚人的少数票首相。

纳吉大可继续怪罪华社及51%的马来西亚人拒绝国阵、支持民联,反正他只是想成为47%马来西亚人的少数票首相。马来西亚人对于巫统领袖、《马来西亚前锋报》、前法官及国立大学名誉副校长发表形同"仇恨罪行"的"种族迫害"言论感到吃惊。

这种由知识分子做出的可耻举动让我们想起希特勒笼络德国教育精英支持他的种族至上理论。现在巫统支持者竟然提议杯葛一些华商。这难道就是纳吉在谈着的国民和谐?巫统必须决定,他们到底是要真正贯彻一个马来西亚还是继续不回头地玩弄种族课题。

巫统感到很生气,他们还不肯承认自己在第13届大选已经失去多数票,而民联已经成为我国历史上第一个赢得多数票的反对阵营。巫统是否已经分析他们的错误,为何不只华人,就连印度人、城区马来人、卡达山人及伊班人选民都抛弃国阵,尽管国阵广泛地用金钱政治及威胁的手段来恐吓选民。

当巫统遴选种族主义候选人如祖基菲里及依布拉欣阿里时,巫统如何能够认为非马来人,及马来人都支持国阵?当巫统骄傲地拥护马华总会长拿督斯里蔡细历为执政伙伴时,他们怎会认为马来人与非马来人都会支持国阵?当他们的候选人象征着国阵一切的不道德、种族主义及腐败,别指望马来西亚选民不论什么种族、宗教会盲目地支持国阵。

如果巫统为失去多数票而怪罪民联,我们更加不高兴,因为我们并不执政布城,尽管我们在大选中清楚地、明白地获得51%多数票的委托。民联与51%支持民联的马来西亚选民都强烈感觉到他们被胜利的选举成绩欺骗了。

民联已经针对选举改革、要求干净中立的选委会、尊重"一人、一票、一价"的公平选举程序举行了和平集会。从人民热烈出席在全国各地公正党举办的选举改革集会,可以看出人民对公平选举的渴望。

那一天会到来

国阵与巫统应该意识这场选举所带来的范例转移,这场选举清楚的说明马来西亚人不要活在过去的恐惧和仇恨。我国人民要活动充满希望的未来,让马来西亚成为一个免于无知、免于贫穷、免于人权压迫及免于贪污的国阵。

我们要放下过去,就必须要求部长的良好施政及表现。如果我们要从机会平等中获得益处、实现我们身为人的潜能,我们必须停止极端主义,别为了提高自己继续踩低别人。

我们唯有共同努力才能共存共荣。是时候让我们把焦点放在经济、就业、教育及商业机会,做为繁荣的前提。我们必须根据绩效制培育人才。

那一天终会到来,当种族团结被国民团结取代,不分种族或宗教。当513悲剧不再是困扰人民的梦魇,而是让505成为庆祝爱与希望如何战胜仇恨及恐惧的日子。

那一天终会到来,当各族人民不论男女老少,都能手牵手一起对种族政治及极端宗教主席说"不"。当那些在位的掌权者无法再通过分化国民、为所欲所、贪污败国。

那一天终会到来,当人民的力量,比掌握权力的人更强大。改变,不可避免,改变就是进步。正如雨果所说:"一种信念一旦产生,其力量是无人可当的."

林冠英

Comments for Wee Choo Keong

Posted by Unknown | Posted on 1:23 PTG

Comments for Wee Choo Keong


Comment on PM Najib’s new Cabinet after PRU 13 by TTDI guy

Posted: 15 May 2013 07:23 AM PDT

I was disappointed my wish for you to be a cabinet member did not materialize, yet

Comment on PM Najib’s new Cabinet after PRU 13 by wan tmn ibu kota

Posted: 15 May 2013 04:38 AM PDT

really feels that nazri aziz should’ve been dropped altogether. ali rustam would make a good tourism minister albeit as a senator.

Comment on PM Najib’s new Cabinet after PRU 13 by Darry Lau

Posted: 15 May 2013 04:02 AM PDT

only 2 Chinese minister??? Is this a lesson to us??? :-((

SUARA PERAK

Posted by Unknown | Posted on 11:32 PG

SUARA PERAK


Najib Tuduh Orang Cina Untuk Menutup Kelemahan 1Malaysia

Posted: 14 May 2013 10:06 PM PDT

:: cina islam | 2011 ::

Posted by Unknown | Posted on 7:18 PG

:: cina islam | 2011 ::


Akhirnya Najib dapat 2/3 majoriti...

Posted: 15 May 2013 03:24 AM PDT

5 Rejab 1434 H. [MOD] -

KUALA LUMPUR:Akhirnya Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dapat juga dua-pertiga majoriti tapi bukan di Dewan Rakyat.

Di sebalik populariti Najib yang diwar-warkan di alam maya, satu majalah Australia hari ini membuat dakwaan bahawa 70 peratus, melebihi dua pertiga followers (pengikut) Najib di Twitter adalah akaun palsu.

Mengikut laporan Meld Magazine yang berpusat di Melbourne, satu laman berita bebas, Najib menguasai carta peratusan pengikut palsu teramai di Twitter di antara lapan tokoh politik antarabangsa yang termasuk Presiden Amerika Syarikat Barack Obama bersama perdana menteri yang lain daripada Australia, India, Thailand, Jepun, Singapura dan Vietnam.

"Satu semakan menggunakan perisian 'online Fake Follower Check' mendedahkan secara mengejut 70 peratus daripada 1.4 juta pengikut Perdana Menteri Najib adalah palsu," kata Meld Magazine bertarikh May 3. 

Sekarang ini, Twitter Najib sudah mencecah 1.5 juta pengikut. (Data Meld Magazine mungkin sudah lari selepas 12 hari).

Di belakang Najib, ialah rakan sejawat daripada Thailanda dan India, Yingluck Shinawatra dan Manmohan Singh, pada 55 dan 54 peratus.

Menurut laporan itu lagi, hanya 15 peratus pengikut Najib dikategorikan sebagai pengikut yang baik manakala 15 peratus lagi adalah pengikut yang tidak aktif.

Di Twitter Obama pula, hanya 45 peratus daripada 29.18 juta pengikutnya adalah palsu.

Mengikut Thomas Tudehope, seorang pakar sosial media di social@Ogilvy dan bekas penasihat kepada menteri bayangan komunikasi dan jalur lebar Australia, Malcolm Turnbull, pengikut di Twitter boleh dibeli, "100 dan ke atas sehingga 10,000 pengikut mengikut harga berlainan."

Bagaimanapun, Tudehope berkata apa yang penting ialah penglibatan dalam berkomunikasi dengan pengikut dan memberikan reaksi.

"Saya rasa tekniknya ialah meletakkan lebih banyak bahan, secara kerap, untuk orang berlainan. Ini adalah strategi yang mudah dan saya rasa ia agak berkesan," katanya.

Sebelum PRU13, media tradisional telah menghebohkan bahawa satu laman pemantauan internet, Socialbakers, telah meletakkan Najib di tangga 11, tokoh politik paling popular di dunia.

Dalam reaksinya, Menteri Belia dan Sukan Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata itu petanda Najib popular di kalangan orang muda.

"Ini menunjukkan Perdana Menteri bukan sahaja popular di Malaysia, tapi juga di dunia," kata Ahmad Shabery ketika mengulas berita itu.

Harakahdaily/-

Khairy, Waytha sertai 'kabinet berimbang' Najib

Posted: 15 May 2013 03:22 AM PDT

5 Rejab 1434 H. [MOD] -

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak hari ini mengumumkan senarai anggota jemaah menterinya, yang disifatkannya sebagai "kabinet berimbang".

Antara yang menjadi perhatian adalah pelantikan ketua pemuda Umno Khairy Jamaluddin sebagai menteri belia dan sukan serta, pemimpin Hindraf P Waythamoorthy sebagai timbalan menteri di jabatan perdana menteri.
Berikut adalah senarai menteri dalam kabinet yang diumumkan Najib

Perdana menteri: Datuk Seri Najib Razak
Timbalan Perdana Menteri: Tan Sri Muhyiddin Yassin
Jabatan Perdana menteri:
Datuk Seri Jamil Khir Bahrom
Datuk Seri Idris Jala
Datuk Seri Abdul Wahid Omar 
Tan Sri Joseph Kurup
Puan Hajah Nancy Shukri
Joseph Entulu
Paul low Seng Kuan
Datuk Seri Shahidan Kassim 

Timbalan Menteri di JPM
Datuk Razali Ibrahim 
P Waythamoorthy
Menteri Kewangan 1:
Datuk Seri Najib Tun Razak

Menteri Kewangan II

Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah 
Timbalan Menteri Kewangan:
Datuk Ahmad Maslan                               

Menteri Pelajaran dan Pengajian Tinggi:
Menteri 1: Tan Sri Muhyiddin Yassin, 
Menteri 2: Tan Sri Idris Jusoh                                               
Timbalan Menteri: 
Yap Kain Ching 
P Kamalanathan 
 
Menteri Pertahanan:
Datuk Seri Hishammuddin Hussein 
Timbalan: Datuk Rahim Bakri
                                                       
Menteri Dalam Negeri: 
Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi
Timbalan: Datuk Wan Junaidi Tunku Jaafar 

Menteri Pengangkutan: 
Datuk Seri Hishammuddin (pemangku) 

Menteri Pelancongan:
Datuk Seri Nazri Abdul Aziz 

Menteri Luar Negeri:
Datuk Anifah Aman                                               
Timbalan Menteri Luar:
Datuk Hamzah Zainudddin
  
Menteri Kerja Raya:
Datuk Fadhilah Yusof 
Timbalan: Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin

Menteri Kesihatan: 
Datuk Dr S Subramaniam

Menteri Belia dan Sukan:
Khairy Jamaluddin                                   
Timbalan menteri:
Datuk M Saravanan

Menteri Sumber Manusia:
Datuk Richard Riot

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Hal-Ehwal Pengguna:
Datuk Hassan Malek

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri:
Datuk Mustapa Mohamad                      

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani:
Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob

Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi:
Ewon Ebin
Timbalan: Datuk Abu Bakar Mohd Diah
                           
Menteri Alam Sekitar dan Sumber Asli:
Datuk Seri G Palanivel

Menteri Tenaga, Air dan Teknologi Hijau:
Datuk Seri Maximus Ongkili    

Menteri Pembangunan Wilayah dan Luar Bandar:
Datuk Shafie Apdal                        

Menteri Industri Perladangan dan Komoditi:
Datuk Douglas Uggah Embas

Menteri Perumahan, Kerajaan Tempatan dan Kesejahteraan Bandar:
Datuk Abdul Rahman Dahlan  
Perdagangan Perdagangan Antarabangsa dan Industri:Datuk Seri Mustapa Mohamed
Timbalan: Datuk Hamim Samuri

Menteri Komunikasi dan multimedia: 

Datuk Seri Ahmad Shabery

Menteri Wilayah Persekutuan: 

Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor
Timbalan: Loga Balamohan

Menteri Pembangunan Wanita:
Datuk Rohani Abdul Karim 
Timbalan: Datuk Azizah Mohd Dun

Malaysiakini/-

Tiada rancangan demonstrasi jalanan, tetapi protes tempat tertutup berterusan

Posted: 15 May 2013 01:07 AM PDT

5 Rejab 1434 H. [MOD] -

PETALING JAYA, 15 Mei — Pakatan Rakyat (PR) hari ini menjauhkan diri dari desakan untuk demonstrasi jalanan bagi membantah keputusan Pilihan Raya 2013 tetapi mengatakan akan meneruskan perhimpunan tempat tertutup bagi memberikan peluang kepada pengundi untuk "menyuarakan kemarahan" mereka terhadap tuduhan kecurangan pilihan raya 5 Mei lalu.

Pemimpin de facto PR Datuk Seri Anwar Ibrahim (gambar) mengatakan desakan untuk PR menganjurkan demonstrasi jalanan bagi menjatuhkan kerajaan Barisan Nasional (BN) adalah cadangan dari NGO dan bukan pendirian rasmi gabungan tersebut.
"Ini hanyalah cadangan dan tidak pernah dibangkitkan kepada kepimpinan dan bukan sesuatu yang akan dipertimbangkan oleh kepimpinan," kata beliau dalam satu sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat majlis presiden PR di sini.
Malaysian Insider/-

PRU13: Bukan tsunami bangsa tapi tsunami nilai

Posted: 15 May 2013 01:05 AM PDT

5 Rejab 1434 H. [MOD] -


SHAH ALAM: Ahli Parlimen Kuala Terengganu, Datuk Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad menolak sama sekali pandangan yang mengaitkan keputusan Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) dengan tsunami bangsa.

Sebaliknya menurut Raja Bahrin, apa yang belaku adalah lebih tepat dipanggil sebagai tsunami nilai.

"Ini bukan tsunami bangsa, ini tsunami nilai. 

"Pengundi bukan memilih warna kulit lagi, mereka memilih wakil rakyat melihat kepada apa nilai yang akan dibawa oleh wakil rakyat itu," katanya.

Beliau berkata demikian dalam wacana Sinar Harian yang bertajuk "Pasca PRU13: Ke mana haluan politik Melayu" yang diadakan di Auditorium Kompleks Karangkraf, di sini petang ini.

Pandangan itu turut dikongsi oleh seorang lagi panel, bekas Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah yang juga menolak berlakunya tsunami bangsa pada PRU13 lalu.

Beliau berpendapat, keputusan PRU13 lalu dipengaruhi oleh keputusan yang dibuat oleh dua kelompok.

Kelompok pertama katanya mereka yang mengundi dengan harapan pembangunan, manakala kelompok kedua adalah yang mengundi dengan harapan demokrasi.

"Kita boleh melihat bahawa kawasan kelompok pengundi mahukan pembangunan ini BN menang, tetapi di kelompok pengundi yang mahukan demokrasi ini BN kalah," katanya.

Menurutnya, jika BN ingin lebih selamat pada pilihan raya akan datang, parti itu perlu menangani kelompok demokrasi dengan baik.

"Pada PRU14 harapan demokrasi tentunya akan mengatasi harapan pembangunan," katanya.

Wacana hari ini juga turut menampilkan Ahli Parlimen Bukit Bendera, Zairil Khir Johari.

Harakahdaily/-

Anggota polis parah dilanggar ketika buat rondaan

Posted: 15 May 2013 01:03 AM PDT

5 Rejab 1434 H. [MOD] -

K Manoharan

K Manoharan
SETIU - Seorang anggota polis berpangkat Koperal cedera akibat sengaja dilanggar seorang lelaki di Kampung Telaga Papan di sini semalam.

Anggota yang berusia sekitar 40-an itu terpaksa dirawat di hospital akibat cedera di muka, kepala dan kaki sementara suspek yang berusia 30 tahun berjaya ditahan.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Negeri, ACP K.Manoharan berkata kejadian berlaku kira-kira pukul 5.15 petang ketika anggota polis tersebut dari balai Setiu beserta rakannya yang berpangkat Lans Koperal sedang membuat rondaan dengan kereta peronda apabila mereka terserempak dengan sekumpulan penunggang motosikal di simpang Kampung Bukit Putera Chalok.

Beliau berkata curiga dengan kumpulan itu, kereta peronda tersebut menghampiri kumpulan berkenaan yang kemudiannya melarikan diri ke dalam hutan.

"Lalu kedua-dua anggota itu meneruskan rondaan mereka dan apabila tiba di Kampung Telaga Papan, mereka telah diekori dua lelaki bermotosikal. "Kedua-dua anggota itu keluar dari kereta mereka dan cuba menghampiri penunggang motosikal tersebut dan ketika itu suspek memecut motosikalnya dan melanggar kedua-dua anggota itu menyebabkan salah seorang daripada mereka rebah manakala rakannya tidak mengalami kecederaan," katanya kepada pemberita.

Manoharan berkata salah seorang suspek turut terjatuh dari motosikal akibat rempuhan itu dan dapat diberkas manakala rakannya melarikan diri.

Beliau berkata pihaknya percaya kumpulan tersebut yang berasal dari Kampung Telaga Papan terlibat dalam kes jenayah di daerah ini.

"Kita masih mengesan saki baki kumpulan ini," katanya dan menambah suspek kini ditahan untuk siasatan di bawah Seksyen 307 Kanun Keseksaan kerana cubaan membunuh. 

- Bernama

Petugas SPR dikurung untuk pangkah kertas undi - PKR

Posted: 14 May 2013 11:51 PM PDT

5 Rejab 1434 H. [MOD] -



KUALA LUMPUR: PKR semalam mendedahkan satu maklumat yang didakwa mereka sebagai bukti berlakunya penipuan dalam proses Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) lalu.

Maklumat tersebut berkaitan 24 petugas Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) didakwa dikurung untuk memangkah kertas undi di Parlimen Besut.

Perkara itu didedahkan Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail yang turut dipetik portal rasmi parti itu, KeadilanDaily. 

Portal itu memetik Saifuddin sebagai berkata, bukti tersebut baru diterima Sekretariat Pakatan Rakyat pagi semalam dan ia dihantar oleh petugas SPR di Besut.

Bukti tersebut berupa satu laporan polis yang mendakwa pada hari mengundi 5 mei lalu, beliau dan 23 lagi petugas SPR telah dikurung untuk memangkah kertas undi.

Salinan laporan polis tersebut diserahkan kepada pasukan penyiasat penipuan PRU13 Pakatan Rakyat yang diketuai Rafizi Ramli, lapor portal itu lagi.

"Kita ada bukti kukuh untuk menjelaskan kenapa kita menolak keputusan di sesetengah kawasan, dan proses pengumpulan bukti masih berjalan," katanya.

Pada pilihan raya umum lalu, calon BN Besut, Datuk Seri Idris Jusoh menewaskan calon PAS Riduan Mohamad Nor dengan majoriti 8,342 undi.

Idris memperoleh 35,232 undi manakala Riduan mendapat 26,890 undi.

Harakahdaily/-

PAS harap Khalid mampu angkat imej polis

Posted: 14 May 2013 11:47 PM PDT

5 Rejab 1434 H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Ketua Polis Negara yang baru Tan Sri Khalid Abu Bakar diharap berupaya membersih dan mengangkat imej polis kepada satu tahap yang lebih tinggi.

Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub berkata, kepimpinan Khalid ini sangat diharap untuk mengembalikan imej PDRM sebagai sebuah badan yang lebih berintegriti dan profesional termasuklah bebas dari campur tangan politik.

"Imej polis hari ini banyak menimbulkan pelbagai persepsi negatif di mata masyarakat dan inilah masanya yang sesuai untuk kepimpinan baru PDRM membuat perubahan agar PDRM dilihat sebuat institusi keselamatan yang terus mendapat kepercayaan rakyat," katanya kepada Harakahdaily.

Malah katanya harapan rakyat amat besar kepada PDRM dan imej mereka boleh terus dilonjakkan dengan syarat kepimpinan baru mempunyai iltizam yang tinggi untuk membuat perubahan.

Khalid dilantik sebagai Ketua Polis Negara yang baru berkuat kuasa Jumaat ini.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Bakri Zinin pula dilantik sebagai Timbalan Ketua Polis Negara baru berkuat kuasa tarikh sama. 

Khalid menggantikan Tan Sri Ismail Omar, yang tamat tempoh pelantikan secara kontrak esok. 

Khalid, 56, yang berasal dari Seremban dan memiliki ijazah perundangan dari Universiti Islam Antarabangsa (UIA), menjalani latihan sebagai inspektor di Pusat Latihan Polis pada 5 Disember 1976, dan pernah berkhidmat sebagai Ketua Jabatan Anti-Narkotik Kedah pada 1997.

Harakahdaily/-

Ahmad Said tidak layak jadi Menteri Besar - Mustafa

Posted: 14 May 2013 09:54 PM PDT

5 Rejab 1434 H. [MOD] -

SHAH ALAM: Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali menyelar tindakan Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said  yang menyatakan pembinaan rumah mampu milik hanya akan dibina di kawasan Dun yang dimenangi Barisan Nasional (BN) sahaja.


"Sebagai Menteri Besar kita jangan meletakkan diri kita setaraf Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) dengan mengeluarkan kenyataan yang tidak bertanggungjawab.

"Ini merupakan satu kenyataan yang tidak bertanggungjawab oleh seorang Menteri Besar, tindakan tersebut juga menunjukkan beliau tidak layak menjadi Menteri Besar.

"Membina rumah kos rendah ini adalah tanggungjawab kerajaan yang dipilih, siapa pun kerajaan menjadi tanggungjawab dia bagi memberi kemudahan kepada rakyat," ujar beliau kepada Harakahdaily.

Katanya lagi, kenyataan yang dikeluarkan oleh Ahmad itu merupakan politik balas dendam serti bersifat peribadi.

Beliau berkata, politik balas dendam intu tidak sepatutnya berlaku di dalam negara ini.

"Semua ini disebabkan oleh sikap balas dendam dan peribadi, sepatutnya sebagai sebuah negara maju politik sedemikian sudah tidak ada lagi dalam negara ini," kata beliau mengulas kenyataan Ahmad yang meminta rakyat di kawasan Parlimen dan Dun dimenangi Pakatan Rakyat meminta bantuan daripada wakil rakyat yang mereka pilih.

Mustafa berkata, jika cukai yang diperolehi dari rakyat dikembalikan kepada calon Pakatan Rakyat yang menang di sesebuah kawasan parlimen, ia tidak menimbulkan masalah.

"Duit yang diambil dari cukai rakyat jika dikembalikan kepada Pakatan Rakyat pasti tidak timbul masalah untuk kita meneruskan menyediakan kemudahan kepada rakyat.

"Tapi ini tidak berlaku, kerajaan jangan ingat itu duit Barisan Nasional atau Umno, dan siapa yang menjadi kerajaan ia bertanggungjawab sepenuhnya kepada rakyat setempat bukannya kepada mereka yang menyokong sahaja," tegasnya.

Beliau mengulangi bahawa kerajaan Terengganu tidak faham apa itu tanggungjawab sebuah kerajaan yang dipilih.

"Ahmad ini tidak faham apa itu tanggungjawab sebuah kerajaan yang dipilih, hentikan politik balas dendam serta bersifat peribadi tetapi jika ini yang beliau tekankan saya rasa beliau tidak layak menjadi seorang Menteri Besar," jelasnya.

Beliau yang berharap sebagai rakyat yang perihatin seharusnya tahu bahawa tindakan seperti itu tidak wajar dilakukan oleh kerajaan.

Ini, katanya proses demokrasi apabila pilihanraya selesai, maka siapa yang dipilih bertanggungjawab untuk semua rakyat tanpa mengira mereka menyokong Pakatan Rakyat ataupun BN.

Pada PRU13 ini, BN Terengganu kekal memerintah apabila memenangi 17 kerusi daripada 32 Dun manakala PAS (14) dan PKR (satu).

Harakahdaily/-

Persempadanan: Pengundi Cina dalam satu kelompok

Posted: 14 May 2013 07:26 PM PDT

5 Rejab 1434 H. [MOD] -

KAJANG: Pengarah Institut Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya Universiti Malaya (UMCEDEL) Prof Datuk Dr Mohd Redzuan Othman (gambar) menjangkakan BN akan memastikan pengundi-pengundi Cina dikelompokkan kepada satu kelompok dalam persempadan semula kawasan pilihan raya yang akan dibuat akhir tahun ini.

Ini kerana katanya, persempadanan semula kawasan pilihan raya merupakan senjata yang terbukti memberi kemenangan besar kepada BN.

Misalnya kata beliau, persempadanan semula pada tahun 2003 telah dibuat untuk mewujudkan kerusi campuran kerana selama ini pengundi Cina dan India adalah simpanan tetap kepada BN.

Namun, pada tahun 2008 berlaku tsunami politik yang memberi undi kepada Barisan Alternatif akhirnya usaha itu dilihat umpama 'senjata makan tuan'.

Redzuan yakin, jika persempadanan semula dilakukan, BN akan membuat seperti mana pada tahun 1974 di mana digabungkan kawasan-kawasan Cina terutama di bandar.

"Apa yang dibuat sebelum ini kawasan-kawasan Cina dipadatkan saya ambil contoh Lembah Pantai bersempadan dengan Seputeh. 99 peratus adalah pengundi Cina di Seputeh dipecahkan dan akan pergi ke Lembah Pantai, ini yang akan berlaku. 

"Dan kalau persempadanan dibuat,  dia akan banyakkan kawasan Felda, sekarang ada 54 Felda tambah 20 lagi Felda. BN akan menang sebab Felda memang sapu bersih," katanya dalam Wacana Isu Semasa: Analisis Keputusan PRU13; Memahami Makna Pilihan Rakyat anjuran Abim, PKPIM dan Wadah.

Bagaimanapun katanya, oleh kerana tidak ada dua pertiga majoriti, BN tidak semudah itu untuk membuat persempadanan semula sebagaimana yang dijangka.

Jika diteruskan juga persempadanan semula, katanya sudah tentu Pakatan Rakyat akan memohon dan menuntut persempadanan yang adil.

"Kalau ini tidak adil, Pakatan Rakyat buat penat sahaja. Tetapiitulah yang berlaku sebelum ini persempadanan semula dibuat sewenang-wenangnya," kata beliau.

Mengikut Perlembagaan Persekutuan Perkara 113 (2) (ii), persempadanan semula Bahagian-Bahagian Pilihan Raya akan dibuat dalam tempoh tidak kurang dari 8 tahun dan tidak lebih daripada 10 tahun daripada siapnya urusan persempadanan terdahulu.

Kajian UMCEDEL ini telah dibuat bermula hari pembubaran parlimen sehingga hari penamaan calon PRU13 dengan seramai 1407 respondan.  

Turut bersama menjadi ahli panel wacana yang berlangsung malam tadi antaranya, Ahli Parlimen Parit Buntar Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa, Ahli Parlimen Serdang Dr Ong Kian Ming, Ahli Parlimen Batu Pahat Datuk Idris Jauzi, manakala Prof Madya Dr Saharuddin Badaruddin selaku moderator.

Harakahdaily/-

30,000 sertai himpunan 'Blackout 505' Kuantan

Posted: 14 May 2013 07:01 PM PDT

5 Rejab 1434 H. [MOD] -

KUANTAN: Himpunan ke empat Suara Rakyat Suara Keramat membantah penipuan dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) yang berlangsung di Kuantan malam tadi sekali lagi menarik puluhan ribu rakyat turut menyertainya.

Himpunan bertempat di kawasan letak kereta berhampiran pejabat PKR di Jalan Beserah di sini itu menyaksikan lautan manusia berpakaian hitam, warna tema protes tanda terkuburnya demokrasi pada 5 Mei lalu atau disebut 'Blackout 505'.

Seperti biasa, pelbagai spanduk dan poster membawa mesej bantahan terhadap ketelusan pilihan raya turut dibawa oleh peserta.

Selain Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim, pimpinan parti itu yang hadir termasuk Datuk Johari Abdul, Badrul Hisham Shaharin, Ketua Srikandi PKR Siti Aishah Shaik Ismail serta Pengerusi PKR Pahang Datuk Fauzi Abdul Rahman.

Wakil PAS pula termasuk Pesuruhjaya PAS Pahang yang juga Ketua Penerangan PAS Pusat Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, Naib Presiden PAS Datuk Husam Musa serta Pengarah Pilihan Raya PAS Dr Hatta Ramli.

Anwar dalam ucapannya berkata, himpunan tersebut adalah manifestasi bantahan rakyat terhadap "kemenangan yang dirompak".

"Perhimpunan ini hasrat rakyat. Kami menang pilihan raya kamu rompak kemenangan ini. Orang Umno kata terimalah keputusan ini. Keptusan apa, keptusan rompak?

"Kamu terima orang rompak kereta kamu, harta kamu, tanah kamu, kamu nak suruh rakyat terima?

"(Perhimpunan) ini menengenai maruah rakyat menuntut pilihan raya bebas dan adil," katanya.

Sementara itu penganjur menganggarkan kehadiran malam tadi mencecah 30,000 orang.

Jumlah itu difahamkan tidak termasuk mereka yang beradal di kawasan luar padang yang tidak dapat masuk akibat kawasan penuh.

Kehadiran itu disifatkan sebgai memberangsangkan biarpun tempat himpunan terpaksa bertukar di saat-saat akhir atas arahan pihak polis.

Himpunan malam tadi itu pada asalnya dijadual berlangsung di Padang Mahkota Aman, Kuantan.

Harakahdaily/-

Dua maut motosikal bertembung

Posted: 14 May 2013 06:54 PM PDT

5 Rejab 1434 H. [MOD] -

kemalangan

Orang ramai memenuhi tempat kejadian. Gambar kecil: Mohd Hafiz (atas), V Punithan (bawah
BALING - Dua pemuda maut dalam kemalangan di Kilometer 32.9 Jalan Sungai Petani - Baling di Kampung Binjul Luar di sini kira-kira jam 8.25 malam kelmarin.

Mangsa terbabit ialah Mohd Hafiz Amirulzaman Zainol Abidin, 28, dan V Punithan, 26, kedua-dua dari Taman Sheikh Fadzir, Tawar.

Ketua Polis Daerah Baling, Superintendan Mat Daud Mat Hasan berkata, kedua-dua motosikal itu bertembung antara satu sama lain menyebabkan mereka terpelanting beberapa meter dari tempat kejadian.

Menurutnya, kedua-duanya cedera parah di bahagian kepala dan disahkan meninggal dunia di tempat kejadian.

Difahamkam, mereka dalam perjalanan pulang dari tempat kerja di Kulim dan Butterworth ke rumah masing-masing.

Mohd Hafiz merupakan anak sulung kepada Pegawai Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) Baling, Zainol Abidin Saleh.

Mat Daud berkata, mayat mangsa dihantar ke Hospital Baling untuk bedah siasat sebelum dituntut keluarga.

Kes disiasat bawah Sekyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Sinar/-

Tolak rasuah jadi formula kejayaan

Posted: 14 May 2013 05:19 PM PDT

5 Rejab 1434 H. [MOD] -

FARUSH KHAN

Ada beberapa orang ahli politik yang saya tabik, terutama selepas debu-debu PRU13 mulai mendap. Antara mereka ialah ahli Majlis Tertinggi Umno Datuk Saifuddin Abdullah dan Ketua Pemuda Pas, Nasrudin Hassan. Secara kebetulan mereka bertanding untuk kerusi Parlimen Temerloh, Pahang.

Menang atau kalah dalam pertandingan satu perkara, tetapi sikap, adab, pendekatan dan kewajaran fikiran adalah satu perkara lain. Pembaca budiman tentu masih ingat, sebaik sahaja keputusan PRU13 diketahui Ahad lalu, Nasrudin menjemput Saifuddin menyertai panel perunding "Temerloh Daerah Berkebajikan" untuk menyumbang idea ke arah pembangunan rakyat dan kemajuan daerah berkenaan.

Tempat dan tugas yang ditawarkan tidaklah sehebat mana pun, apabila kita mengambil kira ketokohan Saifuddin, termasuk jawatan Timbalan Menteri Pendidikan Tinggi yang pernah dipegangnya.

Beliau juga salah seorang pemimpin Umno yang diramalkan akan pergi jauh dalam perjuangan politik tanah air kerana sikapnya yang progresif dan kewajarannya apabila berhujah dan memberi idea.

Tetapi apa yang menjadi perkiraan di sini ialah sikap ahli-ahli politik dan pendekatan yang mereka ambil. Barangkali, setakat ini, itu yang mampu difikir dan dilakukan oleh Nasrudin bagi menimba pengalaman dan kebijaksanaan Saifuddin untuk kepentingan penduduk Temerloh, apatah lagi ia adalah bekas kawasan Parlimen di bawah penyeliaan Saifuddin.

Saya rasa Nasrudin juga mungkin hairan sedikit boleh mengalahkan tokoh Umno yang dihormati seperti Saifuddin. Tentu Nasrudin sendiri sudah tahu kemenangan beliau di Temerloh dengan undi majoriti 1,070 bukan kerana pengundi menolak Saifuddin secara total, atau kerana Nasrudin lebih kuat, tetapi, kerana Saifuddin bertanding sebagai wakil pihak yang ramai pengundi di situ tidak berapa suka ketika ini.

Saya kira Nasrudin sendiri bukan calang-calang orang kerana mampu menewaskan lawan seperti Saifuddin, yang menjadi jenama kepada Umno. Sebahagian daripada tarikannya tentulah sikap, perwatakan, ketokohan dan kemampuannya sebagai pemimpin muda.

Kalau kita masih ingat, kedua-dua Nasrudin dan Saifuddin antara segelintir tokoh politik tanah air yang awal-awal, secara sukarela, telah menyatakan kesediaan mereka untuk mengisytiharkan harta.

Malah, Nasrudin sudah pun mengisytiharkan hartanya ketika ucapan penggulungan Muktamar Dewan Pemuda Pas Pusat November lalu. Untuk rekod, beliau memberitahu beliau mempunyai RM9,000 dalam akaun simpanan tetap, pendapatan isteri (RM4,000 sebulan) sebagai guru, elaun daripada Dewan Pemuda Pas (RM2,500) dan hasil daripada rumah sewa (RM300).

Saifuddin pula pernah berkata beliau bersedia mengisytiharkan hartanya kepada umum, bergantung kepada pendirian Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengenai perkara itu.

Beliau menyatakan demikian ketika menjadi ahli politik pertama yang secara rasmi menandatangani ikrar integriti pilihan raya di lobi Parlimen pada Mac 2012, di hadapan Presiden Transparency-International Malaysia (TI-M), Datuk Paul Low.

Ikrar itu adalah usaha TI-M untuk meminta calon-calon pilihan raya menolak politik wang dan rasuah. Sebenarnya, apa yang jelas di ialah tidak susah untuk menjadi orang yang dihormati, dipercayai dan dipilih sebagai pemimpin atau wakil rakyat dalam dunia politik tanah air kita masa ini.

Tidak perlu retakkan otak dan membuang duit dengan adakan perhimpunan, pesta dan jamuan hebat-hebat bagi mencari formula dan mendapatkan sokongan, kepujian serta kemenangan.

Sudah pasti bukan juga melalui cara kurang etika - maki-hamun, bersikap samseng, ugut, serang, cabar, tipu, fitnah dan seumpamanya. Di samping kelayakan, ketokohan, ahli politik hanya perlu jauhkan diri daripada rasuah, penyelewengan dan salah guna kuasa, serta mengamalkan pimpinan melalui teladan; berprinsip, tidak sombong, tidak tamak dan patuh kepada ajaran agama.

Kepercayaan tidak mudah didapati kembali apabila ia hilang, seperti cerita dalam buku yang saya baca masa dalam darjah dua, mengenai sorang lelaki yang cuba perbodohkan orang kampung, dengan menjerit kononnya dia diserang harimau.

Kali pertama orang percaya, kali kedua masih percaya, tetapi apabila dia menjerit minta tolong kali ketiga, siapa pun tidak peduli kerana ingatkan dia menipu lagi. Rupa-rupanya itulah masanya dia betul-betul dibaham harimau.

Kan sudah ada pantun dua kerat: siakap, senohong, gelama, ikan duri; bercakap bohong.....!!!

Sinar/-

YB BN

YB PAS

YB PKR

YB DAP