Nuffnang

ZULKIFLI BIN NOORDIN

Posted by Unknown | Posted on 11:28 PTG

ZULKIFLI BIN NOORDIN


BERSELINDUNG DISEBALIK QAZAF

Posted: 01 Jun 2011 03:19 AM PDT

(Adakah wanita yang mengadu dirogol, wajib membawa empat orang saksi. Dan jika gagal akan diqazaf dan dirotan 80 kali?! Adakah itu sistem keadilan Islam?)

Salam 2 all.

Berikut adalah artikel teman yang disiarkan media. Teman melihat dalam isu videoklip yang didedahkan oleh Datuk Eskay, rakan baik manusia yang ditabal bininya sebagai anugerah tuhan, persoalan qazaf telah diputar belit dengan sebegitu rupa sehingga menimbulkan kekeliruan yang serius dikalangan umat Islam. Bukan sahaja dikaki lima dan di kedai kopi, para agamawan dan penceramah, dalam kuliah, tazkirah, termasuk mimbar Jumaat menyerang habis-habisan videoklip tersebut, walaupun ramai antara mereka yang bercakap tu tengok pun tak lagi?!

Sebenarnya Datuk Eskay telah dengan jelas menyebut bahawa beliau mendedahkan videoklip itu bukannya untuk menuduh dan membuktikan rakan baik dia Anwar Ibrahim berzina, sebaliknya untuk menunjukkan kepada umat Islam dan rakyat Malaysia bahawa manusia yang ditabal bininya sebagai anugerah tuhan itu tidak layak menjadi pemimpin negara, apatah lagi Perdana Menteri!!! Itu sahaja.

Tidak timbul langsung persoalan menuduh Anwar berzina. Maka tidak timbul isu qazaf. Tambahan qazaf pula adalah isu hudud. Ini bukan soal hudud, ini soal melantik dan memilih seorang pemimpin.

Kalau nak bertanding jawatan Nazir Masjid pun akhlak kena jaga, ni kan pula nak menjadi pemimpin umat Islam, apatah lagi Perdana Menteri negara umat Islam! Alangkan orang nak masuk meminang anak kita pun kita akan pastikan dia bukan sahaja beriman, bahkan baik akhlaknya. Inikan orang yang nak "meminang" seluruh rakyat Malaysia, nak menjadi menantu negara ini! Maka seluruh rakyat Malaysia dan negara ini berhak tahu siapa dia manusia yang ditabal bininya ini sebagai anugerah tuhan. Dan kebetulan rakan baik dia sendiri yang mahu mendedahkan akhlak sebenar kawan sebantal dia; dan kebetulan dia punya bukti dalam bentuk videoklip!!!

Tepuk dada tanya iman sendirilah yop! Cuba tanya balik diri sendiri, yang kita menentang macam nak gila tu apa ke halnya, dah tengok sendiri ke video tu? Kalau belum tengok, maka kita tidak ada hak langsung nak bercakap, apa lagi menghukum.

Adios amigos, grasias senor.

Jazakallah & wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
Rabu
28 Jamadil Akhir 1432
01 Jun 2011

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Berselindung di sebalik Qazaf


Anwar Ibrahim diiringi penyokongnya ketika hadir di mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, 16 mei lalu.


SUDAH lebih satu dekad, iaitu sejak tahun 1998, Anwar Ibrahim, dengan pelbagai episod kontroversial yang melibatkan dirinya, telah menjadi tokoh yang paling mempengaruhi situasi politik tanah air.

Oleh kerana pada ketika bermulanya Saga Anwar, dengan pemecatannya pada September 1998, beliau merupakan seorang tokoh besar dalam negara maka pelbagai episod yang melibatkan beliau begitu menarik minat dan menangkap imaginasi masyarakat.

Boleh dikatakan beliau adalah tokoh yang paling disanjungi oleh sebahagian daripada kita dan paling dibenci pula oleh sebahagian yang lain. Malah, sanjungan atau kebencian terhadap pelbagai tokoh, pertubuhan dan institusi yang lain dalam negara ini turut banyak dipengaruhi oleh persepsi kita terhadap peranan mereka dalam Saga Anwar ini.

Akhirnya Saga yang cukup panjang dan dramatik ini nampaknya makin menghampiri babak penutupnya. Terutamanya dengan kemunculan dua episod terakhir yang sangat besar kesannya iaitu, episod kes tuduhan liwat Mohd. Saiful Bukhari Azlan serta episod video seks yang didedahkan Datuk Shazryl Eskay Abdullah.

Jikalau terbukti Anwar benar-benar bersalah dalam kedua-dua episod ini atau salah satu daripadanya maka sudah pasti Anwar sudah tiada kredibiliti lagi untuk memimpin, hatta keluarganya sendiri sekalipun.

Kita katakan ini kerana, jika Anwar terbukti bersalah dalam dua episod terbaru ini, maka berkemungkinan besar bahawa semua atau sekurang-kurangnya sebahagian besar dakwaan-dakwaan terhadap Anwar selama ini, sama ada isu moral mahupun bukan moral, juga adalah benar.

Jika dihimbau kembali segala dakwaan dan 'dalil' yang timbul sebelum-sebelum ini, hakikatnya ia menampilkan Anwar sebagai individu yang cukup bermasalah dan berpenyakit. Tidak patut lagi mana-mana pihak mempunyai prinsip menyokong Anwar kecuali mereka yang terdesak dan atau mempunyai agenda sampingan lalu mahu mempergunakan beliau untuk mencapai matlamat lain.

Sebaliknya, jika terbukti bahawa Anwar bersih dan tidak bersalah, maka memang wajarlah beliau mendapat simpati kita semua dan memang sangat zalimlah mereka yang mereka-reka tuduhan palsu terhadap beliau. Kredibiliti moral mereka ini juga akan runtuh daripada melayakkan untuk diangkat atau kekal sebagai pemimpin.

Jadi hakikat sebenar dalam dua episod terakhir Anwar Ibrahim ini sangat kritikal dan besar implikasinya. Soalnya, siapakah dan neraca manakah yang paling tepat untuk membuktikan dan menentukan apa yang sebenarnya berlaku.

Sebagai seorang Muslim yang beriman dengan kemampuan Islam untuk merungkaikan segala persoalan dan sebagai seorang yang punya sedikit latar belakang agama, saya yakin ajaran Islamlah satu-satunya formula penentu yang paling adil kepada kemelut ini.

Cuma dalam Saga Anwar, soal formula Islam dan neraca syariat sering turut menjadi kelabu dan keliru. Ini adalah kerana kes ini melibatkan Anwar. Tokoh yang menampilkan imej agama dan mempunyai latar belakang gerakan Islam.

Faktor ini menjadi punca kegagalan sebahagian masyarakat Islam termasuklah sebahagian ahli-ahli agama untuk bersikap objektif dan neutral apabila menanggapi kes. Apatah lagi bila faktor-faktor lain seperti kepentingan politik atau kebencian melampau terhadap UMNO/BN turut kuat mewarnai sikap mereka.

Akhirnya hujah agama, terutamanya hukum Qazaf, sering dijadikan asas untuk cuba mengelakkan Anwar daripada dibicarakan dan diadili dalam kedua-dua kes ini.

Dalam episod Anwar lawan Saiful Bukhari, hukum Qazaf sering cuba digunakan untuk membenteng Anwar daripada mempertahankan diri dan menjawab dakwaan Saiful. Sedangkan, adalah sangat jelas bahawa fakta kes menunjukkan bahawa ini bukanlah kes tuduhan zina atau liwat biasa tetapi lebih menyerupai kes rogol atau yang lebih tepat sumbang mahram atau gangguan seksual antara majikan dan pekerja.

Perbezaan utama antara kedua-dua kategori ini adalah wujudnya unsur paksaan sama ada secara fizikal atau secara tidak langsung di sebalik perlakuan yang terbabit. Saiful membuat aduan kerana mendakwa tidak rela dan tidak mahu lagi diperlakukan sebegitu.

Beliau juga mendakwa kejadian yang telah berlaku sebelumnya bukanlah dengan sepenuh kerelaan beliau walaupun akhirnya pendakwa memilih untuk mendakwa Anwar di bawah seksyen yang tidak melibatkan paksaan, mungkin untuk memudahkan pendakwaan dan pensabitan kesalahan.

Dalam situasi sebegini, hukum syarak menuntut agar kes Saiful didengari dan diadili dan bukannya ditolak mentah-mentah kerana kegagalan beliau mendatangkan empat orang saksi yang melihat sendiri kejadian tersebut. Memang dalam kes rogol, sumbang mahram ataupun gangguan seks tempat kerja, hampir mustahil untuk si mangsa mendatangkan empat saksi lelaki yang adil.

Oleh itu, syarak menetapkan bahawa beban bukti dalam kes rogol atau sumbang mahram adalah berbeza. Segala bentuk bukti yang boleh diterima oleh syarak selain daripada saksi mata boleh diterima pakai dalam kes ini termasuklah DNA, rakaman CCTV dan seumpamanya.

Hakikatnya kesalahan yang hendak dibuktikan dalam kes Saiful lawan Anwar adalah bukannya hudud zina atau liwat tetapi liwat yang berbentuk rogol, sumbang mahram ataupun gangguan seksual tempat kerja.

Saya yakin mana-mana tokoh ulama sekalipun, termasuklah Syeikh Yusuf al-Qaradhawi atau Syeikh Wahbah al-Zuhaili, akan memberi pandangan yang sama jika fakta kes yang sebenar dijelaskan dengan tepat kepada mereka.

Selain daripada unsur paksaan, Qazaf juga melibatkan tuduhan daripada pihak ketiga. Kes Saiful adalah melibatkan pihak yang mendakwa menjadi mangsa dan bukannya pihak ketiga. Jelas sekali perbezaan fakta kes berbanding dengan kes Qazaf iaitu tuduhan zina daripada pihak ketiga tanpa asas dan bukti seperti dalam kes asalnya melibatkan Sayyidatina 'Aishah ra. Maka tidak salahlah jika dikatakan bahawa sikap berkeras membenteng Anwar atas nama Qazaf adalah suatu kedegilan dalam kekeliruan terhadap hukum syarak.

Dalam episod terbaru melibatkan video seks yang dikatakan melibatkan Anwar, adalah tidak benar jika pihak yang mendedahkan perkara tersebut hendak dipersalahkan dari segi hukum syarak. Kalau nak dikatakan sebagai salah kerana mendedahkan aib sesama Islam, kita semua maklum bahawa larangan membuka aib dalam Islam ada beberapa pengecualiannya.

Kita dibolehkan mendedahkan aib demi memberi amaran tentang kejahatan yang boleh menimpa orang lain dan dalam kes menilai kesesuaian peribadi seseorang untuk diangkat sebagai pemimpin.

Jika hendak dikatakan Qazaf pula, adakah Eskay Shazril seorang penuduh yang datang dengan tangan kosong? Jelasnya beliau datang sebagai pihak yang mendakwa sebagai pihak yang turut terlibat, malah turut ada dalam rakaman video tersebut. Beliau juga datang dengan membawa rakaman video tersebut serta bukti-bukti sokongan yang lain seperti jam Omega yang kuat diperkatakan itu.

Bolehkah kita terus menghukumnya sebagai pelaku Qazaf? Bukankah Qazaf juga sebahagian dari kesalahan Hudud? Kita maklum bahawa Nabi Muhammad SAW dalam satu hadis mengarahkan kita untuk mengelakkan pensabitan Hudud jika terdapat apa-apa syubhah atau kesamaran?

Tidak cukupkah apa yang dibawa oleh Eskay untuk menimbulkan syubhah atas dakwaan bahawa beliau membuat tuduhan zina yang palsu atau tanpa asas terhadap Anwar? Kita juga sangat faham bahawa bukti video tidak mencukupi untuk mensabit kesalahan Hudud Zina, tetapi ia tetap boleh diterima oleh syarak untuk membuktikan kesalahan takzir atau membuktikan kesahihan sesuatu fakta.

Dalam kes Anwar, kita bukannya hendak menghukum beliau dengan Hudud Zina tetapi yang terpenting adalah hendak memastikan adakah beliau orang yang terakam dalam video tersebut, yang akan menentukan tahap keperibadian beliau.

Jika diteliti perspektif di atas dengan insaf, maka jelaslah bahawa Anwar tidak boleh terus-terusan mempergunakan Islam dan hukum Qazaf untuk mengelakkan daripada menghadapi proses kehakiman dalam kedua-dua episod ini.

Beliau dan penyokongnya perlu akur kepada prinsip hukum Islam bahawa beliau perlu membersihkan dirinya daripada dakwaan bahawa beliau telah meliwat Saiful Bukhari serta dakwaan bahawa beliau adalah pelaku dalam video seks terbabit.

Sementara proses ini berlangsung dan belum selesai, kaedah yang terbaik dan amalan yang lebih terhormat ialah dengan meminta Anwar bercuti daripada semua tugas rasminya sehinggalah namanya dibersihkan (jika beliau benar-benar bersih). Bukannya dengan beliau ataupun para penyokongnya yang taksub terus-menerus cuba berselindung di sebalik hukum Qazaf atau atas nama agama.

MY VOICE FOR NATION

Posted by Unknown | Posted on 11:07 PTG

MY VOICE FOR NATION


Posted: 01 Jun 2011 05:42 PM PDT

Posted: 01 Jun 2011 07:30 AM PDT

Dr Shafie Abu Bakar

Posted by Unknown | Posted on 11:03 PTG

Dr Shafie Abu Bakar


Santai Ber-Bowling Bersama Pengerusi-Pengerusi Surau Hulu Langat

Posted: 01 Jun 2011 05:19 PM PDT

Lim Guan Eng

Posted by Unknown | Posted on 3:45 PTG

Lim Guan Eng


Historic Water Restructuring Agreements Between Penang State Government and the Federal Government (en/bm/cn)

Posted: 01 Jun 2011 02:38 AM PDT

Press Statement By Penang Chief Minister Lim Guan Eng In Komtar, George Town On 1 June 2011.

Historic Water Restructuring Agreements Between Penang State Government and the Federal Government Demonstrates The Commitment Of Penang PR Government To Have A Mature Working Relationship With The BN Federal Government That Is In The National Interest And Beneficial To The People.

The State Government of Penang and the Ministry of Finance have come to an agreement where the state government will agree to the migration of its core assets in Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang(PBAPP) in exchange for a complete restructuring exercise of the outstanding federal loans owed by Penang. The Ministry Of Finance represents the Federal Government and Pengurusan Aset Air Berhad (PAAB), a company under the Minister of Finance Inc. PAAB will assume responsibility for water supply projects through the National Water Services Industry Restructuring Initiative.

The Water Services Industry Act 2006 (WSIA) which has come into force in 2007 and agreed to by the previous BN state government is a takeover of water supply functions now presently under the purview of the state government. The main objectives of the WSIA are:

• Resolution of all federal government water loans

• Provision of water as a basic right

• The state will retain ownership on land at water catchment areas

• The state will retain rights on raw water

Under the WSIA, all water operators will be regulated and licensed by Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN). SPAN's responsibility is to regulate as well as to monitor the performance of the water operators. The restructuring is required for a better quality of water and to relieve the states and concessionaires of the heavy burden of funding water infrastructure development, of which is now the responsibility of the Federal Government and PAAB. PAAB is fully owned by Ministry of Finance to facilitate this migration and provide funding for future water assets development.

Chief Minister, YAB Lim Guan Eng said that the Cabinet has approved the restructuring and migration exercises subject to the following terms and conditions:-
• the state's outstanding loan of RM655.24 million to the Federal government will be interest-free and rationalized by alienating state land related water assets to PAAB for a period 45 years. PAAB will lease back the water assets to PBAPP for 45 years. PBAPP shall pay PAAB a yearly lease rental of RM 14.56 million and upon settlement of the lease at the end of 45 years, the state land will automatically revert back to the state;
• the funding of Mengkuang Dam expansion project of RM 1.2 billion will be given as a grant by the Federal Government;
• any revision or variation in water tariffs must obtain the approval and consent of the Penang state government.

This is an improvement of the previous terms as the state's outstanding loan of RM655.24 million was supposed to be charged an interest rate of 3%. Instead of the 3%, it will now be interest-free, and paid by PBAPP. PAAB will also be providing funding at the lowest market rates available to PBAPP for new and upgrading water infrastructure projects in Penang.

Further, the RM1.2 billion has also been converted to a grant instead of an interest-free loan that will be required to be repaid by the state government. Finally the state government retains control over the rate of water tariffs so that the people of Penang decides and not the Federal government.

The Penang State Government, Ministry Of Finance and PAAB will sign the Restructuring Agreements on 2 June 2011 in Putrajaya. The main benefits of the National Water Services Industry Restructuring Initiatives to Penang State government will be:
1. Relieved of repaying the RM 655.24 million water supply loan owing to the Federal Government, which will be repaid by PBAPP.
2. Penang State Government will be given a grant allocation of RM1.2 billion for the expansion project of Mengkuang Dam in Penang.
3. Federal Government will be fully responsible for the source work of water supply projects.
4. Relieve of the heavy financial burden to develop and upgrade water supply assets.
5. Enable PBAPP to focus solely on providing water treatment and distribution services and concentrate on achieving operational efficiencies, good quality water and services.
6. PBAPP can work towards full cost recovery and financial independence in the long term;
7. Retain control by the people of Penang over the determination of water tariffs rates in Penang.

The RM1.2 billion grant for the expansion project of Mengkuang Dam will be expedited from this migration exercise. Currently, Mengkuang Dam's capacity is 23 million cubic meters and with the expansion it will increase the dam capacity to 78 million cubic meters and be able to meet the state's water need until the year 2020.

Penang State Government requires a large capital expenditure for the water supply systems and the restructuring need to be implemented so as to ensure sustainable operations and distribution of water supply. We hope that this exercise will relieve the state from the heavy financial burden to develop water assets and at the same time reduce the burden to review water tariff increases in the future. Penang shall depend on the promise of the Federal government that both the state and PBAPP will not have to depend on funding and loan by the financial institutions in time to come.

The willingness of the Penang state government to agree to this historic water restructuring agreement with the Federal government demonstrates the commitment of the Penang PR state government to have a mature working relationship with the BN Federal government that is in the national interest and beneficial to the people.

—– BM Translation ———
Kenyataan Akhbar oleh Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng di KOMTAR, George Town pada 1 Jun 2011.

Perjanjian Bersejarah Berkaitan Penstrukturan Semula Air di Pulau Pinang Di Antara Kerajaan Negeri dan Kerajaan Persekutuan Menunjukkan Komitmen Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat Pulau Pinang Dalam Menjalinkan Kerjasama Dengan Kerajaan Persekutuan Barisan Nasional Demi Kepentingan Nasional dan Manfaat Kepada Rakyat.

Kerajaan Negeri Pulau Pinang dan Kementerian Kewangan telah mencapai persetujuan di mana Kerajaan Negeri akan bersetuju untuk memindahkan aset teras Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang (PBAPP) sebagai pertukaran penyelesaian penstrukturan semula baki pinjaman Persekutuan yang dimiliki oleh Pulau Pinang.

Kementerian Kewangan mewakili Kerajaan Persekutuan dan Pengurusan Aset Air Berhad (PAAB), salah sebuah syarikat di bawah Perbadanan Kementerian Kewangan. PAAB akan memikul tanggungjawab untuk projek bekalan air di bawah 'National Water Services Industry Restructuring Initiative'.

Akta Industri Perkhidmatan Air 2006 (Water Services Industry Act 2006-WSIA) yang berkuatkuasa pada 2007 dan telah bersetuju bahawa Kerajaan Negeri kini akan mengambil alih bidang kuasa pembekalan air. Objektif utama WSIA adalah:
• Resolusi kepada pinjaman air Kerajaan Persekutuan
• Penyediaan air sebagai hak asasi
• Kerajaan Negeri akan mempertahankan pemilikan ke atas tanah tadahan air
• Kerajaan Negeri akan mempertahankan hak ke atas bekalan air mentah

Di bawah WSIA, semua syarikat bekalan air akan dikawal selia dan dilesenkan di bawah Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN). SPAN bertanggungjawab untuk menetapkan serta memantau pengoperasian syarikat-syarikat bekalan air. Penstrukturan semula diperlukan untuk meningkatkan kualiti air dan meringankan bebanan pembiayaan pembangunan infrastruktur air yang ditanggung oleh Kerajaan Negeri dan syarikat-syarikat konsesi, yang mana kini menjadi tanggungjawab Kerajaan Persekutuan dan PAAB. PAAB dimiliki sepenuhnya oleh Kementerian Kewangan untuk memudahkan pemindahan serta menyediakan peruntukan kewangan demi pembangunan bekalan air di masa hadapan.

Ketua Menteri, Y.A.B Lim Guan Eng berkata bahawa Kabinet telah meluluskan penstrukturan dan pemindahan latihan berdasarkan terma-terma serta syarat-syarat berikut:
• Pinjaman Kerajaan Negeri berjumlah RM655.24 juta kepada Kerajaan Persekutuan akan diberikan tanpa faedah dan tanpa batasan pemsempadanan berkaitan aset air terhadap PAAB bagi tempoh 45 tahun. PAAB akan menyewa kembali aset air kepada PBAPP untuk tempoh 45 tahun. PBAPP akan membayar PAAB kadar sewaan tahunan sejumlah RM14.56 juta sehingga tamat tempoh 45 tahun, secara automatik tanah akan dikembalikan kepada negeri.
• Pembiayaan projek pembesaran Empangan Mengkuang berjumlah RM1.2 bilion akan diberikan sebagai geran oleh Kerajaan Persekutuan;
• Segala semakan semula atau kenaikan kadar tarif air mestilah mendapat persetujuan dan kelulusan Kerajaan Negeri.

Hal ini adalah peningkatan dari terma-terma sebelumnya sebagai pinjaman negeri berjumlah RM655.24 juta yang seharusnya dikenakan kadar faedah sebanyak 3%. Berbanding kadar faedah 3% yang dikenakan, kini ia akan bebas kadar faedah dan akan dibiayai oleh PBAPP. PAAB juga akan menyediakan peruntukan pada kadar terendah mengikut harga pasaran semasa kepada PBAPP bagi projek baharu dan projek peningkatan infrastruktur bekalan air di Pulau Pinang.

Tambahan pula, sejumlah RM1.2 bilion akan ditukar menjadi geran dan bukannya pinjaman bebas kadar faedah yang akan dibiayai oleh Kerajaan Negeri. Akhirnya Kerajaan Negeri dapat mengawal kadar tarif air dan bukannya Kerajaan Persekutuan.

Kerajaan Negeri Pulau Pinang, Kementerian Kewangan dan PAAB akan menandatangani Perjanjian Penstrukturan (Restructuring Agreements) pada 2 Jun 2011 di Putrajaya. Manfaat utama 'National Water Services Industry Restructuring Initiatives' terhadap Kerajaan Negeri Pulau Pinang adalah:
1. Tidak perlu membayar semula RM655.24 juta pinjaman bekalan air kepada Kerajaan Persekutuan, di mana akan dibiayai oleh PBAPP.
2. Kerajaan Negeri Pulau Pinang akan diberi peruntukan geran sejumlah RM1.2 bilion untuk projek pembesaran Empangan Mengkuang di Pulau Pinang.
3. Kerajaan Persekutuan akan bertanggungjawab sepenuhnya terhadap projek pengendalian sumber bekalan air.
4. Meringankan bebanan kewangan untuk pembangunan dan peningkatan penyediaan bekalan air.
5. Membolehkan PBAPP menfokuskan sepenuhnya terhadap penyediaan bekalan air dirawat dan penyediaan perkhidmatan serta tumpuan terhadap pencapaian operasi yang efisien, peningkatan kualiti air dan lain-lain perkhidmatan.
6. Membolehkan PBAPP bergerak ke arah pemulihan kos dan kemandirian kewangan untuk jangka masa panjang.
7. Mempertahankan kawalan terhadap penentuan kadar tarif air Pulau Pinang oleh warga Pulau Pinang sendiri.

Geran yang bernilai RM1.2 bilion untuk projek pembesaran Empangan Mengkuang akan dipercepatkan pemindahannya. Pada masa ini, kapasiti Empangan Mengkuang adalah 23 juta meter padu dan akan diperluaskan serta ditingkatkan kapasitinya kepada 78 juta meter padu serta mampu menampung keperluan air semasa dalam negeri sehingga tahun 2020.

Kerajaan Negeri Pulau Pinang memerlukan modal yang besar untuk sistem bekalan air dan penstrukturan semula perlu dilaksanakan bagi memastikan operasi dan pembekalan bekalan air mencukupi. Kami berharap agar inisiatif ini dapat meringankan bebanan kewangan negeri dalam membangunkan sumber bekalan air dan dalam masa yang sama dapat mengurangkan bebanan untuk meninjau kenaikan kadar tarif air pada masa hadapan. Pulau Pinang bergantung kepada janji Kerajaan Persekutuan bahawa Kerajaan Negeri dan PBAPP tidak perlu bergantung pada peruntukan pinjaman dari mana-mana institusi kewangan pada masa hadapan.

Kesungguhan Kerajaan Negeri untuk memeterai perjanjian bersejarah berkaitan penstrukturan semula bekalan air dengan Kerajaan Persekutuan menunjukkan komitmen Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat Pulau Pinang untuk bekerjasama dengan Kerajaan Persekutuan Barisan Nasional demi kepentingan nasional dan manfaat kepada rakyat.

—— Mandarin Translation ———-

槟城首席部长林冠英于2011年6月1日在乔治市发表声明:

槟州政府与联邦政府即将签署历史性水供重组协议,展现了槟州民联政府为了国家与人民的利益,愿意与国阵联邦政府共同打造成熟的合作关系。

槟州政府与财政部已经达致协议,州政府同意将槟州控股水务机构(PBAPP)的核心资产转交给联邦政府,以完整地重组槟城所拖欠的联邦贷款债务。财政部代表了联邦政府和水务资产管理公司(PAAB)(隶属财政部的公司)。水供资立管理公司将通过国家水供业重组计划,承担水供工程的责任。

2006年的水供工业法令已经在2007年生效,而前朝国阵政府同意交出原本属于州政府权限的水供资产管理权。上述法令的宗旨在于:
• 解决槟州所拖欠的联邦水务债务
• 水供是基本权利
• 州政府保留集水区的拥有权
• 州政府保留对生水的权利

在这项法令下,所有的水务操作将被规范,并由国家水供服务理事会(SPAN)发出执照。上述理事会的责任是管理以及监控水务操作的表现。为了更好的水质以及减轻州政府及特许经营在水供基建融资方面的沉重负担,重组是必要的。而隶属财政部的水务资产管理公司将促进这项转移工作,并提供未来水资产发展的资金。

内阁已经批准的重组及转移作业的条款如下:

• 槟州所拖欠的6亿5524万令吉债务将是免息贷款,并将州土地上的水资产转让给水务资产管理公司45年。上述管理公司将把水资产转租给槟州控股水务机构45年。供水机构将缴付年租1456万令吉给管理公司,45年租凭期届满后,州政府的土地将自动交回给州政府。
• 孟光水坝的扩建计划所需的12亿令吉,交由联邦政府拨款。
• 任何与水费有关的检讨或变更,都必须经过槟州政府的批准与许可。

上述条款改良了之前的协议,原本州政府所拖欠的6亿5524万令吉债务需加上3%的利息,现在则是免利息,并由控股水务机构缴付。在新的供水设施提升工程中,管理公司也会依据最低市价,为控股水务机构提供资金。

此外,原有的12亿令吉已经从州政府的免息贷款,转成拨款。最后,州政府可以控制水费,由槟州人民来决定水价,而不是联邦政府。

槟州政府、财政部与水务资产管理公司将在2011年6月2日于布城签署水供重组协议。国家水供业重组计划对槟州政府的好处包括:

1. 免去州政府所欠下的6亿5524万水供贷款,并将由控股水务机构缴付。
2. 槟州政府将获得孟光水坝扩建计划的12亿令吉拨款。
3. 联邦政府将全权负责水供工程。
4. 免除发展与提升水供资产的沉重财务负担。
5. 让控股水务机构可以专注在治水及分配用水服务,并全力提高运作效率、提供水的品质及服务素质。
6. 长远来说,可以让控股水务机构全面恢复财务独立。
7. 继续由槟州人民掌控水费。

在这项资产转移当中,当局将加速拨款进行孟光水坝扩建计划。目前,孟光水坝的容量是2300万立方尺,扩建后其容量将增加至7800万立方尺,以应付目前州内至2020年的需求。

槟州政府需要大笔的资本性支出,以应付水供系统和执行重组计划,以确保水供的永续经营和分配。我们希望这项做法能减轻州政府在发展水资产的财务负担,同时,减少未来重新检讨水费涨价的负担。槟州政府将依据联邦政府的承诺,而州政府与控股水务机构往后也不需要依赖金融机构的资金与贷款。

槟州政府愿意与联邦政府即将签署的历史性水供重组协议,展现了槟州民联政府愿意为了国家与人民的利益,与国阵联邦政府共同打造成熟的合作关系。

林冠英

BN Deluding Themselves And Deceiving The People If They Say There Will Be Only 0.27% (en/bm/cn)

Posted: 01 Jun 2011 02:32 AM PDT

BN Deluding Themselves And Deceiving The People If They Say There Will Be Only 0.27% Inflation Following Power Tariff Hikes, Ending Free Electricity To 900,000 Consumers Using Less Than RM20 Monthly By End 2011 And Withdrawal Of Diesel Subsidy.

BN deluding themselves and deceiving the people if they say there will only be 0.27% inflation following power tariff hikes, ending free electricity to 900,000 consumers using less than RM 20 monthly by end 2011 and withdrawal of diesel subsidy. How can the government state that inflation will rise by only 0.27 % when everyone feels the price increase in basic household commodities is higher than 0.27%?

The withdrawal of diesel subsidies has led to the announcement by transport operators of the rise in transport costs and prices of fishes soaring because fishermen find it too expensive to put their boats out to sea. For BN to state that inflation will only rise by 0.27% is not reflective of reality and is typical of rich men quoting meaningless statistics to justify wrong policies that hurt the poor and ordinary Malaysians.

Prime Minister Najib Abdul Razak has outlined three criteria which must be practised by government agencies in order to be more innovative those:-
• which could bring about a big impact for the nation,
• were cost savings and shorter cycle times; and
• improvements to the delivery system.

Whilst the withdrawal of subsidies for the poor would bring about a big impact for the nation, the refusal to ask Independent Power Producers(IPPs) to share the burden will not bring about cost savings, shorter cycle times or even improvements to the delivery system. Even though economists generally agree that reducing subsidies improves efficiency, any unequal reduction that impacts only on the lower income groups but spares the richer corporate sectors only causes distortions that will negate any efficiency gains.

Up to end 2010, Petronas has extended about RM131.3 billion in gas subsidy to both the power and non-power sectors, with almost RM19 billion annual gas subsidies to IPPs and the commercial power sector. Whilst the government can claim that the IPPs will have to bear a bit more in paying for gas, substantial subsidy savings can be earned by the Federal government by terminating the compulsory purchase of power generated by IPPs.

With Malaysia enjoying an energy reserve margin that is the highest in the world of 52.6%, there is no need for TNB to purchase power from IPPs that TNB does not need. IF TNB is not required to purchase power it does not need, then substantial gas subsidies can be saved as Petronas sells gas at less than 30% of the market rate.

How then can the Prime Minister develop an innovative culture for Malaysia if such crony capitalistic and anti-competitive practices are permitted in the country?

– BM Translation——

Kenyataan Akhbar oleh Setiausaha Agung DAP dan Ahli Parlimen Bagan, Lim Guan Eng di Kuala Lumpur pada 1 Jun 2011.
__________________________________________________________________

BN menipu diri sendiri dan menipu rakyat sekiranya mereka memberitahu bahawa kadar inflasi hanya 0.27% berikutan kenaikan tarif elektrik, kadar percuma kepada 900,000 pengguna yang menggunakan elektrik kurang dari RM20 setiap bulan menjelang akhir 2011 serta penarikan balik subsidi minyak.

BN menipu diri sendiri dan menipu rakyat sekiranya mereka memberitahu bahawa kadar inflasi hanya 0.27% berikutan kenaikan tarif elektrik, kadar percuma kepada 900,000 pengguna yang menggunakan elektrik kurang dari RM20 setiap bulan menjelang akhir 2011 serta penarikan balik subsidi minyak. Bagaimana Kerajaan Persekutuan menyatakan bahawa inflasi hanya akan naik sebanyak 0.27% apabila semua pihak merasakan bahawa kenaikan harga komoditi asas meningkat melebihi 0.27%?

Penarikan balik subsidi minyak telah menyebabkan pengusaha pengangkutan awam menaikkan kos pengangkutan dan harga ikan melambung kerana para nelayan berpandangan bahawa ia terlalu mahal untuk menggerakkan bot mereka ke laut. Bagi BN, dengan menyatakan kenaikan inflasi sebanyak 0.27% bukanlah menggambarkan situasi sebenar dan merupakan ciri-ciri individu yang membenarkan dasar-dasar yang salah yang boleh merugikan Malaysia.

Perdana Menteri, Najib Abdul Razak telah menggariskan tiga kriteria di mana ia perlu dipraktikkan oleh agensi kerajaan agar lebih berinovasi :
• Ia boleh memberi impak yang hebat terhadap bangsa
• Penjimatkan kos dan pemendekan kitaran masa; dan
• Penambahbaikan sistem penyampaian.

Sementara penarikan balik subsidi terhadap rakyat miskin akan membawa impak yang besar terhadap bangsa, penolakan untuk meminta 'Independent Power Producers' (IPPs) untuk berkongsi bebanan tidak akan membawa kepada penjimatan kos, pemendekan kitaran masa ataupun penambahbaikan dalam sistem penyampaian. Walaupun pakar ekonomi menyatakan persetujuan bahawa pengurangan subsidi akan meningkatkan tahap kecekapan, setiap pengurangan tidak setara yang akan memberi implikasi kepada golongan berpendapatan rendah tetapi bagi syarikat korporat ia hanya akan menjadi lebih kaya dan menyebabkan distorsi yang menafikan keberkesanan keuntungan.

Sehingga akhir 2010, Petronas telah menambah sejumlah RM131.3 bilion subsidi bagi kedua-dua sektor janakuasa dan bukan janakuasa, dengan hampir RM19 bilion subsidi gas tahunan kepada IPPs dan sektor elektrik komersil. Sementara kerajaan boleh mendakwa bahawa IPP harus menanggung sejumlah bayaran untuk gas, penjimatan subsidi oleh Kerajaan Persekutuan boleh dilakukan dengan menamatkan pembelian janakuasa oleh IPP.

Malaysia menikmati jidaran penggunaan tenaga tertinggi di dunia 52.6%, tidak perlu untuk TNB membeli janakuasa dari IPP yang mana TNB tidak memerlukannya. Sekiranya TNB tidak diperlukan untuk membeli janakuasa yang tidak perlu, maka subsidi gas dapat dijimatkan. Kini, Petronas menjual gas kurang dari 30% harga pasaran.

Jadi bagaimana Perdana Menteri mahu mengembangkan budaya inovasi di Malaysia jika kroni-kroni dan amalan-amalan kapitalis serta anti persaingan dibenarkan di negara ini?

———- Mandarin Translation ————

民主行动党秘书长兼巴眼区国会议员林冠英于2011年6月1日在吉隆坡发表声明:

国阵自欺欺人,在调高电费、让全国90万名每月用电低于20令吉的消费人不再免缴电费,以及取消柴油津贴后,却声称电费涨价所导致的通膨只会提高0.27%。

国阵自欺欺人,在调高电费、让全国90万名每月电费低于20令吉的消费人不再免缴电费,以及取消柴油津贴后,声称电费涨价所导致的通膨只会提高0.27%。当每个人都感觉到基本物品价格都高过0.27%时,政府怎么还可以说通膨只会提高0.27%?

柴油津贴取消后,运输业者已经宣布运输费将起价,鱼也会起价因为渔夫发现出海捕鱼的成本太高了。国阵声称通膨只会提高并没有反映现实,也是典型的有钱人做了无意义的统计,然后用来合理化那些伤害贫民与普通老百姓的错误政策。

为了让政府机构变得更有革新能力,首相纳吉曾列出三个标准:
• 必须为国人带来影响力,
• 可以省钱、省时,
• 改善传递系统。

取消穷人津贴的确能够对国人带来巨大影响力,当局不愿叫独立发电厂共患难,这不是省钱省时的做法,也无法改善传递系统。虽然,经济学家普遍上同意减少津贴能够改善效率,但是,不公平地削减津贴只会影响低收入群,而不是富裕的企业界,这做扭曲的做法无助于提高成效。

截至2010年底,国油已经为发电及非发电业者付出1313亿万令吉的天然气津贴,独立发电厂与商业发电领域获得了约190亿令吉的天然气津贴。政府企图说明独立发电厂需为天然气付出多一点钱,但是,如果联邦政府终止必须向独立发电厂购电的协议,这笔省下的巨额津贴可以全归联邦政府。

既然马来西亚拥有全世界最高的储备电量52.6%, 国能根本不需要向独立发电厂购买它不需要的电供。如果国能无需购买它所不需要的电供,那么我们可以省下一大笔天然气津贴,目前国油以低于市价30%的价格售卖天然气。

如果我国允许这种朋党资本主义与反竞争的做法,首相怎么可能发展一个具革新能力的马来西亚?

林冠英

Suara Sri Andalas

Posted by Unknown | Posted on 3:26 PTG

Suara Sri Andalas


Mencari Penyelesaian Pemberhentian Pekerja Estet Dunedin, Semenyih

Posted: 31 May 2011 05:00 PM PDT

Shah Alam, 31 Mei 2011 - Satu mesyuarat yang dipengerusikan oleh YB Dr. Xavier Jayakumar, EXCO Negeri Selangor telah diadakan di bangunan SSAAS Shah Alam bagi mencari jalan penyelesaian kepada masalah pemberhentian 9 orang pekerja estet tersebut ekoran penjualan estet tersebut yang terletak di Semenyih, Selangor.

Pihak estet  diwakili oleh beberapa orang pegawai pengurusan syarikat Inch Kenneth Rubber Plantation manakala pihak pekerja ladang di wakili oleh S. Arutchelvam dari NGO Jaringan Rakyat Tertindas (Jerit).

Pihak pekerja menuntut agar diberikan pampasan dan pembayaran ex-gratia yang setimpal kepada pekerja-pekerja yang diberhentikan. Turut dibangkitkan ialah kemudahan penyediaan perumahan bagi pekerja-pekerja terlibat.   

Dr Xavier yang juga pengerusi Jawatankuasa Tetap Pekerja Ladang Negeri Selangor menyarankan agar kedua-dua belah pihak mengadakan perbincangan selanjutnya bagi mendapatkan keputusan dan situasi 'menang-menang' bagi kedua-dua belah pihak. 

Pegawai dari Pejabat Tanah dan Galian (PTG) Selangor turut menghadiri mesyuarat tersebut.



KPRU: Kenaikan Tarif Elektrik Tingkat Inflasi

Posted: 31 May 2011 02:00 AM PDT

Kajian Politik untuk Perubahan (KPRU) berasa kesal dengan langkah kerajaan untuk meningkatkan tarif elektrik secara purata sebanyak 7.12% mulai Jun 2011 mahupun pelbagai pihak, termasuk pakar ekonomi telah mengingatkan kerajaan bahawa tekanan inflasi semakin mendesak.

Dalam pada itu, kerajaan juga mengumumkan bahawa tarif elektrik di negara ini akan dinaikkan setiap 6 bulan bagi tahun-tahun berikut supaya selaras dengan kenaikan harga gas asli yang dijual oleh Petronas kepada pengeluar tenaga.

Pengumuman kerajaan bahawa 4.4 juta atau 75% pengguna di Malaysia tidak akan mengalami sebarang kenaikan tarif elektrik memang dalam jangkaan.

Akan tetapi, kerajaan secara sengaja mengabaikan satu fakta, iaitu harga barangan harian dan makanan akan meningkat susulan daripada pengumuman tersebut. Hal ini kerana pihak industri pengeluaran makanan yang menggunakan sebahagian besar tenaga elektrik dijangka memindah kos berkaitan kepada pihak pengguna.

Pandangan sedemikian juga disahkan oleh ketua ekonomis Ratings Agency Malaysia (RAM) Yeah Kim Leng yang mengatakan bahawa walaupun sebahagian besar isi rumah terlepas daripada kesan langsung kenaikan tarif elektrik, tetapi mereka tetap akan menghadapi bebannya apabila pengeluar dan peniaga memindakan kos yang lebih tinggi kepada pengguna.[1]

KPRU ingin menekankan bahawa kenaikan tarif elektrik dengan kuantum yang tinggi pada ketika inflasi cukup membebankan rakyat adalah kurang wajar. Dalam konteks kenaikan kos atau harga barangan utama dan barangan harian lain beberapa kali sebelum ini, kenaikan tarif elektrik kali ini akan menyebabkan gegaran berganda kepada pengeluar yang akhirnya memindahkan tekanan itu kepada harga barangan pengguna.

Misalnya, mulai Julai 2010, harga minyak RON97 mula dinaikkan sehingga RM2.15/liter pada 2 November 2010, RM2.30 pada 1 Disember 2010, dan RM2.50 pada 4 Januari 2011. Harga minyak RON97 terbaru mencecah RM2.90/liter.

Minyak RON95 mula diperkenalkan dalam pasaran domestik pada 1 September 2009 untuk menggantikan RON92. Harganya bermula pada RM1.75/liter dan seterusnya dinaikkkan kepada RM1.80. Dalam tahun 2010, harga minyak RON95 telah meningkat sebanyak dua kali. Harga terkini minyak RON95 adalah RM1.90/liter, dan dijangka akan naik lagi dalam masa yang singkat.

Dalam tahun 2010 sahaja, harga gula telah naik mendadak sebanyak 55%.  Pada Januari 2010, harga gula hanya berada pada paras RM1.10/kg, kemudian naik sebanyak tiga kali, iaitu 20 sen dalam Jan 2010, 25 sen dalam Julai 2010 dan 20 sen dalam 4 Disember 2010 sehingga RM2.10/kg. Pada 10 Mei 2011, harga gula sekali lagi naik sebanyak 20 sen menjadikan harga runcit sebanyak RM2.30/kg. Ekoran itu, Persatuan Kedai Kopi Wilayah Persekutuan-Selangor telah menaikkan harga minuman daripada RM1.20 secawan kepada RM1.40 secawan mulai 1 Jan 2011.[2]

KPRU ingin memaklumkan bahawa fenomena kenaikan harga bukan sahaja berlaku ke atas barangan tertentu, malah kesannya besar merangkumi sektor yang luas, seperti yang ditunjukkan dalam jadual berikut:


(Sumber: Sinchew Jit Poh, Malaysiakini, 2011)

Ekoran itu, kadar inflasi di Malaysia pada Disember 2010 mencecah 2.2%, iaitu yang tertinggi dalam tempoh 19 bulan.[3] Indeks Harga Pengguna (CPI) kemudian melonjat ke 3% pada Mac 2011, dan seterusnya 3.2% pada April 2011, menjadikan kadar inflasi setinggi 2.9% sepanjang bulan Januari hingga April tahun 2011.[4][5] Perkembangan ini sejajar dengan unjuran dalam Laporan Tahunan Bank Negara bertarikh 24 Mac 2011 bahawa kadar inflasi akan mencatat 2.5%-3.5% bagi tahun 2011.[6] Peningkatan kadar inflasi jelas akan memberikan impak negatif seperti menjejaskan kuasa membeli dan meningkatkan beban kos sara hidup rakyat, terutamanya kepada golongan yang kurang berdaya dan berupaya.

Satu lagi faktor penting yang telah diabaikan oleh kerajaan ialah kadar kenaikan gaji dan pendapatan boleh guna rakyat tidak dapat menyaingi kadar kenaikan inflasi. Mengikut Laporan Bank Dunia, purata kenaikan gaji sebenar di negara ini hanyalah sekitar 2.6% dari tahun 1994 hingga tahun 2007.[7]

Satu lagi kajian yang bernama Reshaping Economic Geography Report in East Asia, an East Asian and Pacific region companion volume to the World Development Report 2009 juga menunjukkan kadar kenaikan gaji secara purata selepas krisis ekonomi 1997 di Malaysia hanya sekadar 1.9%.[8]Selain itu, walaupun Robert Walters Global Salary Survey 2011 mengunjurkan kenaikan gaji sebanyak 5-30% di Malaysia bagi tahun ini, tetapi unjuran tersebut hanya merujuk kepada golongan professional daripada sektor ICT, akaun, kewangan, bank, logistik dan penjualan yang jauh lebih selesa dari segi kehidupan dan pendapatan boleh guna.[9]

Hakikatnya, pada tahun 2010, antara lebih 10 juta tenaga kerja di Malaysia, hanya 3.76 juta orang rakyat yang layak membayar cukai.[10] Dengan kata lain, hampir 6.4 juta rakyat Malaysia tidak mampu membayar cukai pendapatan peribadi. Golongan 6.4 juta ini membentuk lapisan rakyat miskin, seperti yang disebut dalam Rancangan Malaysia Ke-10 sebagai '40% isi rumah yang berpendapatan kurang daripada RM2,300 sebulan dengan purata pendapatan hanya mencapai RM1,440'.[11]

Jika pengagihan pendapatan diteliti mengikut subjek pekerja, satu kajian oleh Kementerian Sumber Manusia mengenai gaji pekerja di Malaysia mendapati bahawa hampir 34% daripada kira-kira 1.3 juta pekerja memperolehi pendapatan bulanan bawah RM700. Hampir 34% pekerja memperoleh gaji di bawah garis kemiskinan yang bermaksud seramai 1/3 pekerja bergaji di bawah paras kemiskinan.[12]

Golongan sebeginilah yang terpaksa berdepan dengan kos sara hidup yang meningkat, kekurangan peluang pekerjaan, tekanan harga barang dan sewa rumah yang melambung serta masa depan yang muram. Akibatnya, dasar rasionalisasi subsidi secara tergesa-gesa ini memang tidak banyak menggoyangkan gaya hidup golongan atasan dan elit, tetapi kehidupan rakyat biasa terjejas dan terbiar papa kedana.

KPRU berpendapat pemotongan subsidi wajar dilaksanakan sekali dengan 'rasionalisasi' dasar kerajaan sedia ada yang bersifat berat sebelah. Pengurangan subsidi rakyat sewajarnya dilaksanakan selepas kerajaan menilai dan merunding semula perjanjian yang memberikan subsidi 'luar biasa' kepada korporat besar, antaranya termasuk perjanjian antara Tenaga Nasional Berhad (TNB) dengan Penjana Tenaga Swasta (IPP) yang memberikan subsidi sebanyak RM22 billion setahun.

Jika tidak, langkah kenaikan kos kehidupan rakyat tersebut bukan sahaja akan mewujudkan persepsi ketidakadilan dan kurang 'legitimate', malah dilihat sebagai menjalankan penjajahan berbentuk ekonomi terhadap golongan rakyat marhaen.


Sumber: Selangorkini

Selangor Atasi Masalah Guru Agama Kontrak Dan Sambilan

Posted: 31 May 2011 01:30 AM PDT

SHAH ALAM, 31 MEI : Kerajaan negeri akan memohon pertambahan jawatan guru agama dinegeri ini bagi menyerap guru-guru berstatus kontrak dan sambilan supaya menjadi guru tetap.

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim berkata kerajaan negeri menyedari terdapat ramai guru agama dinegeri ini yang masih belum mendapat status guru tetap meskipun sudah lama berkhidmat.

Khalid berkata perkara itu akan diuruskan Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Khusrin Munawi.

"Kerajaan Negeri bersetuju memberi sokongan penuh terhadap usaha mendapatkan waran jawatan tambahan kepada pihak Jabatan Perkhidmatan Awam. Saya mahu, Setiausaha Kerajaan Negeri memberi perhatian utama terhadap perkara ini.

"Saya sedar betapa ramainya guru di negeri ini yang masih berjawatan kontrak atau sambilan dan dengan yang demikian, Kerajaan Negeri mahu mengatasi masalah ini dengan segera," kata Khalid.

Khalid menambah, kerajaan negeri tidak pernah lepas tangan dalam urusan menjaga kebajikan guru- guru agama yang menabur bakti kepada anak- anak Selangor.

Beliau menjelaskan kerajaan negeri turut berperanan dalam urusan pemberian gaji kepada guru-guru dibawah seliaan Jabatan Islam Selangor (JAIS).

"Untuk pengetahuan guru-guru, setiap RM1 gaji yang dibayar kepada guru-guru, hanya 30 sen daripada Kerajaan Persekutuan dan selebihnya, 70 sen datangnya daripada Kerajaan Negeri," jelas Khalid.

Bukan itu sahaja, kerajaan negeri sebelum ini meluluskan RM300 tambahan elaun kepada semua guru KAFA Integrasi yang bertugas di Semua Sekolah Rendah Agama di Negeri Selangor. Penambahan ini menjadikan jumlah elaun bulanan bagi kumpulan ini sebanyak RM 1,300.

Beliau turut menambah, segala peruntukan yang diberikan oleh kerajaan negeri dan dari Lembaga Zakat Selangor (LZS) akan digunakan untuk meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran disamping mengadakan program- program peningkatan kerjaya untuk guru.

Dalam majlis yang sama, Tan Sri Khalid menyerahkan replika cek dari lembaga Zakat Selangor berjumlah hampir RM47 Juta.  Sebanyak RM26 Juta diserahkan kepada sumbangan bayaran guru- guru kafa Negeri Selangor setahun dan RM12.5 Juta untuk sumbangan dermasiswa pelajar luar negara (Mesir, Jordan dan Morocco).

Sementara untuk anugerah tokoh guru terbaik bagi kategori lelaki dianugerahkan kepada Mohd Dawam Dollah @ Hj Mohd Anuar dan untuk tokoh guru wanita dianugerahkan kepada Mistijah Nordin.

Bagi anugerah Pra Sekolah terbaik dimenangi oleh Pekan Sabak Bernam, Sekolah Rendah Agama (SRA) dimenangi oleh Sijangkang Kuala Langat, Sekolah Rendah Agama Integrasi dimenangi oleh SRAI Sungai Manggis Kuala Langat, KAFAi dimenangi oleh Taman Kemuning Kuala Langat dan MITS/SAM dimenangi oleh SAMT batu 38 Sabak Bernam.


Sumber: TVSNEWS

Kerajaan Selangor Komitted Bantu Masyarakat Orang Asli

Posted: 24 May 2011 01:45 AM PDT

Kuala Langat, 24 Mei, 2011 - 6 keluarga Orang Asli di Kampung Bukit Perah, Banting menerima kunci rumah masing-masing dari Kerajaan Negeri Selangor hari ini.

Mereka menerima kunci replika masing-masing  dalam satu program penyerahan kunci Rumah Kerajaan Prihatin yang diadakan di Dewan Orangramai Kampung Jenjarum, Kuala Langat  yang telah disampaikan oleh YB Dr. Xavier Jayakumar EXCO Kerajaan Negeri Selangor yang juga merupakan Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kerajaan Prihatin Negeri Selangor.

Turut serta dalam program tersebut ialah Dato' Asmawi Kasbi, Pegawai Daerah & Tanah Kuala Langat,  YB Dr. Ahmad Yunus Hairi, Adun Sijangkang, YB Philip Tan Chong Swee Adun Telok Datok dan YB Abdullah Sani Abdul Hamid Ahli Parlimen Kuala Langat.
 

Pegawai-pegawai dari Seksyen Sektoral, Unit Perancang Ekonomi Negeri Selangor dan pegawai dari Pejabat Daerah dan Tanah Kuala Langat turut terlibat dalam program tersebut.  Turut hadir ialah David Cheong Ketua PKR Cabang Kuala Langat, kepimpinan PAS dan DAP setempat serta beberapa orang Ketua-ketua Komuniti Kaum India daerah Kuala Langat.

Mereka kemudiannya melawat rumah-rumah baru tersebut yang dibina di kawasan perkampungan Orang Asli di Bukit Perah, Banting, Selangor. Setiap buah rumah bernilai RM30,000 setiap sebuah dan kos pembinaan disumbangkan oleh anak-anak syarikat dan syarikat-syarikat berkaitan kerajaan (GLC) Negeri Selangor.






i n t a n h i j a u

Posted by Unknown | Posted on 3:26 PTG

i n t a n h i j a u


UCAPAN TERAKHIR ALMARHUM USTAZ FADHIL NOOR DI MUKTAMAR PAS PUSAT

Posted: 01 Jun 2011 03:29 AM PDT


Apabila tiba sahaja muktamar PAS Pusat sudah pastilah sebahagian besar dalam kalangan kita yang tidak lupa akan ucapan terakhir mantan Presiden PAS, Almarhum Dato' Ustaz Fadhil Noor yang penuh nostalgia.

Ada antara isi-isi ucapan beliau telah menjadi realiti pada masa kini.

Al Fatihah...



KEHEBATAN USTAZ FADHIL NOOR DI PARLIMEN

Direct Free Kick

Posted by Unknown | Posted on 1:50 PTG

Direct Free Kick


Kenyataan akhbar yang diberikan kepada Sinar Harian tentang kepimpinan dalam PAS.

Posted: 31 May 2011 01:36 AM PDT

1 ) Saya lebih yakin kepada meritokrasi dari sebarang label.

2 ) Tidak kira label itu 'Ulamak' atau 'Profesional'.

3 ) Seseorang yang mempunyai kualiti, ilmu, kepakaran, komitmen dan visi untuk memikul sesuatu tanggung jawab wajar diberi peluang tidak kira seorang ulamak atau profesional.

4 ) Seseorang tidak boleh bergantung kepada sebarang label sama ada ulamak atau profesional.

5 ) Mereka mestilah berdiri di atas kekuatan diri mereka sendiri.

6 ) Walau bagaimanapun, sebagai sebuah gerakan Islam maka pemimpin-pemimpin PAS perlu ada ciri-ciri tertentu yang sesuai dengan peranan PAS.

7 ) Tetapi sesuai dengan peranan PAS hari ini yang bukan hanya memimpin orang Islam atau orang Melayu sahaja, pemimpin PAS mestilah berupaya untuk memimpin rakyat yang berbilang kaum.

8 ) Juga sesuai dengan peranan PAS yang merupakan kerajaan di beberapa negeri dan juga kerajaan menanti, pemimpin PAS juga mestilah menguasai kedua-dua cabang ilmu, sama ada ilmu-ilmu dunia dan akhirat.

9 ) Konsep kepimpinan ulama' perlu dipertahankan tetapi semua pemimpin perlu memainkan peranan masing2 serta bekerja keras dan tidak hanya bergantung kepada mana-mana label.

Iskandar Samad
1 Jun 2011

Comments for Wee Choo Keong

Posted by Unknown | Posted on 1:43 PTG

Comments for Wee Choo Keong


Comment on 05 April 2011 Sumbangan kepada warga emas oleh Poling Keong di Wangasa Maju by Fcuk

Posted: 01 Jun 2011 05:32 AM PDT

Next pru saya akan undi u

Comment on “Tourist” Minister: “RM3 million given to make Malaysia a hub for world fashion! by justice angle

Posted: 31 May 2011 11:30 PM PDT

Why don’t you guys post my coment on con man …. and his scams in shanghai right this moment?

Note: The name of the “con man” had to be deleted at the moment. I am sorry that I can publish the name as yet because I need the evidence before I publish your comments. Please contact me at my email to discuss this matter. In the interim the two comments that you have posted will be withheld for the moment until the allegations can be substantiated with some documentary evidence. This is to avoid legal complications. I hope you will understand why I didn’t approve the two comments. Prevention is better than cure. My e-mail address is: weechookeong@gmail.com Thank you. wee choo keong

Comment on Complaints for DBKL by weechookeong

Posted: 31 May 2011 07:55 PM PDT

John

Thank you for your comments. We have received a reply from the DBKL Pejabat Cawangan that it has also recommended that the market to be relocated. We have follow up with a letter to DBKL Hawkers Department asking for the maket to be relocated. We will do our best to move the market to a suitable place that is far from residential area.

Thank you.

Regards

wee choo keong

Comment on Complaints for DBKL by JOHN

Posted: 31 May 2011 07:14 PM PDT

JOHN
0125788810
Taman Desa Setapak

To YB Wee Choo Keong and Mr Yaacob

If u come to see this morning market, u will know, they are just right beside the resident’s houses, some of them even put their stalls right in front of the resident’s houses. They are so disturbing and irritating, this place is strictly not a place for market. But I agree what Mr Yaacob said, we shouldn’t just stop them from doing business so DBKL should relocate them to other places. Looking for the day the market disappear.

Thank you for all the help so far.

SUARA PERAK

Posted by Unknown | Posted on 11:31 PG

SUARA PERAK


Perlu Dewan Serbaguna Di Siputeh, Batu Gajah

Posted: 01 Jun 2011 08:54 AM PDT

CERAMAH UMUM - 01 JULAI 2011

Posted: 31 May 2011 08:32 PM PDT

YB BN

YB PAS

YB PKR

YB DAP