Nuffnang

Dr. Boo Cheng Hau's Trilingual Blog: SAY WHAT YOU LIKE

Posted by Unknown | Posted on 11:43 PTG

Dr. Boo Cheng Hau's Trilingual Blog: SAY WHAT YOU LIKE


Banjir kilat Taman Damai Jaya

Posted: 11 Oct 2010 07:34 PM PDT

Gambaar: Dr. Boo Melawat mangsa-mangsa banjoir kilat di Kawasan Jalan Makmur20 hingga 24, Taamn Damay Jaya, SKudai pada jam 7 malam 23 September 2010

 图片:新山花园玛目路的居民马富兹(左)向巫程豪(右)讲述水灾发生的情况

 Kenayatan Akhbar Dr. Boo Cheng Hau, ADUN Skudia berkenaan banjir kilat berlaku dianatara jam 5 dan 7 petang 23 September 2010 di kawasan Jalan makmur 20-24, Taman Damai Jaya

Adalah dimaklumkan bahawa saya telah meninjau tempat kejadian banjir kilat pada jam 7 petang 23 September di Jlan Makmur 20 dan 24 serta merta memamlumkan punca-punca banjir kilat berkenaan kepada    Yang Di Pertua, Majlis Perbandaran Johor Bahru Tengah dan Jurutera  Jabatan Pengairan dan Saliran Derah Johor Bahru selpas lawatan saya dalam surat bertarikh 24 September. 

Dilampirkan fambar di temapat kejadian untuk tujukan pihak akhbar-akhbar.


Banjir berpunca daripada hujan lebat di antara pukul 5 hingga 7 petang pada 23 September. Punca permasalahan adalah disebabkan dua faktor yang dipercayai dapat dielakkan.

Berikut adalah di antara punca-punca banjir kilat dan cadanagan tindakan  daripada pihak kami untuk mengatasi masalah tersebut dari terus berlaku:

Bil
Punca Masalah
Cadangan Tindakan
1.
Sampah sarap tersangkut di parit-parit dan perlu dibersihkan.

Bersihkan parit-parit tersebut mengikut jadual.

2.
Arus lumpur dari hulu Sungai Melana tidak dikawal dengan ketat sebab projek-projek perumahan baru didapti tidak menyediakan kolam kelodak yang menurut specifikasi.

Memastikan pemaju menyediakan kolam kelodak atau silt trap menurut peraturan yang ditetapkan.



Oleh itu, salinan surat berkenaan juga dihantar kepada pemaju-pemaju dua projek perumahan yang sedang berjalan di hulu Sungai Melana supaya diperingatkan kolam penakung kelodak disiapkan menurut kehendak undang-udang.

Saya juga difahamkan pihak MPJBT telah membersihkan lebih kurang tiga tan sampah sarap dari sisten perparitan di Jalan Makmur Taman Damai Jaya pada 24 September.
2010923傍晚五点钟至七点钟之间,一场滂沱大雨后,在短短不到半小时的时间内,士姑来新山花园(Taman Damai Jaya)玛目2024路地区发生闪电水灾,多家民宅受到影响,水深逾尺。士姑来州议员巫程豪闻讯后,马上到现场了解闪电水灾情况。

许多居民向巫程豪指出,他们在大雨约十五分钟,就发现水沟的水开始倒流入家中,便马上将车子驶到安全的地点,然后马上回家欲将贵重的物件搬到较高处,无奈水位迅速涨高,不到十五分钟,水便已淹进家中,深达尺余,许多居民只好看着黄泥水淹没家中的加剧、地毯和电器,而无法即使把这些家中用具抬到楼上。有关地区是属于廉价双层排楼地区。

该区居民指出,自从巫程豪担任州议员后极力向有关当局,当局提升默拉纳河道后,以及地方政府监督附近屋业发展工程,确保新屋业发展有设立蓄水池,减少泥水冲下默拉纳河,该区已经近三年未发生水灾了。

今次事发突然,大部分居民在毫无准备的情况下,应对今次的闪电大水时措手不及。部分居民也指出,虽然河道已经被提升,然而住宅区的沟渠却与河道齐高,导致沟渠的水在河水上涨时无法及时排走,并使河水倒灌入屋。

相信这和附近位于默拉纳河上游的两项屋业发展计划,没有根据地方这呢功夫条例,设立合格的蓄水池,造成上游泥水流量意示过快,河水水位迅速升高,河水无法即使排除,加上玛目一代的排水沟被垃圾阻塞,排水量不胜负荷,造成闪电水灾无法避免。

居民向他投诉指水沟并未被清理,导致水沟遭阻塞,无法及时把水排出。此外,根据水退后留下的泥泞看来,水中带有大量的泥浆。

巫氏表示,他将继续关注此事,并查出导致水患噩梦重新困扰该区居民的原因,以便向各有关当局建议解决方案,以便一劳永逸地解决该区居民面对的困扰。

据悉,今天早上新山市议会已经派人清理该排水沟的垃圾,估计有5公吨的垃圾被清理。

巫程豪指出由于上游地区正进行屋业发展,导致工地的泥土被侵蚀流到河中。他不排除发生这种现象的原因是因为有关发展计划的建筑工地,并无含有拦截淤泥作用的防洪蓄水洪池(silt trap),致使水灾的情况加重。 他已经通知新山中区市议会以及新山水利灌溉局,要求监管发展商,确保位于上游的屋业发展计划,有根据条例设立防洪蓄水洪池(silt trap)。



Dr Shafie Abu Bakar

Posted by Unknown | Posted on 11:23 PTG

Dr Shafie Abu Bakar


Anak-Anak Dari Bandar Baru Bangi Hyper Aktif ? Melawat Wad Kanak-Kanak Hospital Serdang

Posted: 06 Oct 2011 04:39 PM PDT

N45 Dr Halimah Ali

Posted by Unknown | Posted on 11:16 PTG

N45 Dr Halimah Ali


LUAHAN HATI SEORANG CINA: SAYA nak undi PAS!!

Posted: 06 Oct 2011 08:23 AM PDT

Berambuslah MCA: Warga internet Cina tampil bela PAS | Print |
Lim Hong Siang, Merdekareview   
KUALA LUMPUR, 6 Okt: Memang sesuatu yang dijangka apabila MCA menggunakan "Hukum Hudud" untuk menyerang Pakatan Rakyat, ketika isu ini kembali semula ke persada politik menjelang PRU ke-13.  Namun, ia mungkin sesuatu di luar jangkaan apabila serangan MCA kali ini mengundang reaksi sebaliknya di ruang internet, menyaksikan bagaimana parti Cina ini dibidas sehabis-habisnya oleh warga internet.

Artikel berjudul "Orang Cina Malaysia wajib baca! MCA, Saya nak undi PAS!" ditulis oleh seorang penulis dengan nama samaran "yue" (maksud: bulan), disiarkan oleh seorang rakannya melalui laman sosial Facebook pada jam 2 petang, 4 Oktober 2011.  Tulisan ini telah dikongsi oleh kira-kira 1,500 rakan Facebook, dalam masa 48 jam.

Meskipun diselit dengan kata-kata kesat yang mencaci MCA, namun tulisan ini sempat mengulas alasannya memperlekehkan MCA dan mengapa PAS dibela.  MCA dibidas kerana tunduk dan bersekongkol dengan UMNO; sementera PAS disanjung kerana beberapa langkah yang memperlihatkan "keterbukaannya" terhadap golongan bukan muslim.

Bagaimanapun, penulis tidak menunjukkan pendirian untuk menyokong pelaksanaan Hukum Hudud, hanya menyebut ia sebagai matlamat tertinggi PAS, dan realiti politik hanya membenarkan pelaksanaan dasar bersama dalam "Buku Jingga", seandainya Pakatan Rakyat memerintah.  Malah, menurut penulis, seandainya masyarakat Cina tidak suka jika Hukum Hudud dilaksanakan, maka tukarlah semula kepada Barisan Nasional dalam PRU ke-14 kelak.

Yang berikut adalah terjemahan dan suntingan tulisan berjudul "Orang Cina Malaysia wajib baca! MCA, Saya nak undi PAS!"

Saya, sebagai warga Malaysia kaum Cina, tiada Roket mahupun Keadilan bertanding di kawasan pengundian saya, hanya pertembungan terus antara UMNO dengan PAS.  Sekarang, secara rasminya saya mengumumkan di sini,  bahawa pada PRU yang akan datang, saya akan mengundi PAS!

Melihat kepada pemimpin MCA yang haprak berucap menyerang Hukum Hudud Islam dalam perhimpunan agung tahunannya, kononnya mempertahankan kepelbagaian budaya Malaysia, saya teringin nak berkata, MCA, pergi mampuslah!

XXX, saya sebagai orang Cina di Malaysia, sekarang saya ingin berkata kepada MCA, pada pilihan raya umum yang akan datang, saya pasti akan mengundi PAS!  Malas saya nak layan kau!

Jangan kata kepada saya penubuhan Negara Islam, akan dipotong tangan dan dipotong kaki, XXX, Malaysia di bawah perintah kau dan UMNO - Teoh Beng Hock pun boleh jatuh dari bangunan!  Polis boleh tembak sewenang-wenangnya!  Tak kurang tahanan yang mati dalam lokap!  Belum sempat kami dipotong tangan dan kaki oleh PAS, mungkin dah mati kena aniaya unit penguatkuasa!

XXX, MCA, parti yang haprak, saban hari memfitnah PAS dalam akhbar.  Tahukah kau, PAS memperuntukkan tanah untuk 'menyara' sekolah menengah Cina di Kelantan; di Perak, benda yang sama berlaku ketika pemimpin PAS menjadi Menteri Besar.  XXX... Dah berapa tahun kau MCA menjadi kerajaan, tapi gagal menginstitusikan peruntukan kepada sekolah Cina, dan sekarang kau suruh kami jangan mengundi PAS, gila!
XXX, satu parti yang besar, dalam perhimpunan agungnya, boleh menggunakan sepenuh masa untuk mengecam idealisme Islam, pada masa yang sama akur secara senyap kepada perkauman sempit UMNO, parti apa yang haprak sebegini?  Memang parti haprak yang tidak boleh diselamatkan!

Apabila UMNO menyerang, bahawa Cina adalah "pendatang", suruh kami balik ke Tiongsan, PAS yang tampil mempertahankan kita!

Apabila UMNO melarang bukan-muslim menggunakan kalimah Allah, PAS yang tampil mempertahankan hak bukan muslim!

Apabila UMNO melarang bukan-muslim ke dalam masjid/surau, PAS yang tampil membantah UMNO!

Apabila PERKASA yang pro-UMNO menyerang bahawa Pakatan Rakyat mengkhianati Melayu, PAS yang tampil menyanggah mereka!

XXX, apa yang kau MCA lakukan?  Hanya mampu berkata UMNO tak harus begini, tak patut begitu, kalau betul kau hebat, takkan Cina masih menjadi rakyat kelas kedua?  Kalau betul ada tulang belakang, keluarlah kau dari Barisan Nasional-lah, bodoh!"

Semakin meluap-luap kemarahan saya... Sekian lama kau MCA makan duit, satu projek PKFZ kau telan RM12.5 bilion, satu Facebook RM1.8 juta, dan wang kopi yang sikit-sikit tu?  Kau yang telan wang rakyat!  PAS?  Pernahkah kau denganr PAS terima rasuah?  PAS terkenal dengan bersih dan amanah, 20 tahun memerintah di Kelantan, tiada satu kes rasuah, Menteri Besar duduk dalam rumah kampung, makan nasi lemak!  Kau orang senang saja kata kalau menang makan udang galah, masih nak kami undi kau?"

MCA, berambuslah kau!  Apabila Perdana Menteri mengumumkan pemansuhan ISA kerana terdesak dengan tekanan rakyat, kau bagaikan anjing, segera bersetuju!  XXX, untuk sekian lama kau menyokong akta yang mencabul hak asasi manusia, kini sikap kau berubah dalam sekelip mata?  Kau ingat rakyat ni bodoh?  Untuk sekian lama, PAS memimpin rakyat untuk berjuang, sama ada perhimpunan anti ISA, BERSIH 1.0 mahupun BERSIH 2.0, PAS berada di baris paling depan untuk menentang kezaliman - menahan gas pemedih mata, menghalang meriam air berkimia!

Ketika 9 Julai, UMNO mengecam kami kerana berarak di jalan raya.  Pada saat yang paling genting, Unit Amal PAS membuka jalan, kemudian berkata, 'Bagi Cina semua keluar dulu, kita lindung mereka!'  XXX, mana kau MCA?  Di mana kau sorok ketika itu?  Sekarang kau panggil kami jangan undi PAS, mampuslah kau!

XXX, dah sekian tahun menjadi kerajaan, Presiden video lucah itu masih berada di atas pentas untuk menggesa agar kerajaan begini, supaya kerajaan begitu... Pernahkah kau anggap diri kau sebagai kerajaan?  Kalau kau sendiri tak mampu, tak larat, tukarlah orang! Bodoh!

Apa yang paling hebat, Liow Tiong Lai, mencabar DAP untuk keluar dari Pakatan Rakyat.  Ketika hukum Islam diluluskan di DUN Kelantan dan Terengganu, ADUN UMNO menyokong dengan mengangkat kedua-dua tangan mereka.  Satu undi pun tidak pernah diluluskan DAP.  Mengapa tidak kau memimpin MCA untuk keluar dari Barisan Nasional?
PAS ingin melaksanakan Hukum Hudud, ini matlamat tertinggi parti mereka.  Ia bagaikan Parti Demokratik Progresif di Taiwan yang menuntut kemerdekaan, sudah pasti ia tak jadi, kerana tidak dibenarkan realiti politik.  Apatah lagi PAS bersekutu dengan dua parti komponen Pakatan Rakyat, semestinya memerintah berdasarkan Buku Jingga apabila berkuasa - bukan matlamat tertinggi PAS mahupun DAP.  Mungkin ada yang akan tanya, bagaimana pula di Kelantan?

Saya teringin nak tanya mereka, jikapun terlaksana di Kelantan, apa susahnya?  Kau bukannya muslim, apa kena-mengena dengan kau?  Lebih-lebih lagi, kau tunggulah sehingga Pakatan Rakyat memperolehi majoriti dua pertiga untuk meminda perlembagaan.  Buat masa sekarang, kerajaan pun belum tukar.  Kini bertimbun-timbun pengundi hantu, Pakatan Rakyat nak pertahan satu pertiga kerusi pun payah!

Ramai lagi Cina bertanya, matilah kalau Pakatan Rakyat memperolehi majoriti dua pertiga.  Saya kata XXX, kepala otak kau, kalau Pakatan Rakyat memperolehi dua pertiga, sudah pasti DAP ada 50 kerusi dalamnya.  Kalau DAP tidak mengundi untuk sokong, maka tak jadilah pindaan tu.

Kemudian lebih ramai Cina tanya, kalau DAP menjadi pengecut, menyokong pelaksanaan Hukum Hudud?  Kalau kau tak suka, tukar balik Barisan Nasional-lah!  Takkan tiada lagi pilihan raya selepas pertukaran kerajaan pada PRU akan datang?  Kan pilihan raya memberi peluang kepada kita untuk tukar kerajaan apabila kita tidak setuju dengan dasar kerajaan yang sedia ada?

Sesetengah Cina bodoh betul, saya terus terang di sini.  Seandainya pada PRU akan datang, kami menyokong satu kerajaan yang sudah lama korup dan mencabul hak asasi manusia, hanya kerana takut kepada Hukum Hudud yang langsung tak pernah wujud, maka saya perlu kata, benar orang Cina ni hina.  Nasib orang Cina dan rakyat akan tergadai pada tangan sendiri!

Sedarlah orang Cina, jangan lagi ditipu MCA!  Hanya apabila kami mengundi Roket, Keadilan dan Bulan, bersatu menukar kerajaan yang haprak ini untuk memperbaiki nasib orang Cina di tanahair ini.  Seandainya kamu mencintai bangsa kau, seandainya kamu mencintai rakyat kau, seandainya kau mencintai negara kau, berkongsilah tulisan ini dengan setiap orang kawanmu.  PRU yang akan datang, kami bernyanyi bersama "Bulan lambang hatiku" (lagu Cina terkenal)!

*Lim Hong Siang ialah Editor MerdekaReview, edisi bahasa Malaysia.

What's our real history?Were we colonized?

Posted: 06 Oct 2011 08:04 AM PDT

Remembering 500 years of colonialism — Tommy Thomas

October 05, 2011
OCT 5 — The Malay Peninsula was colonised 500 years ago this year, and its significance in our history should be marked in some way by universities and scholars. We should be having public seminars and academic conferences to remember and discuss this aspect of our history in its 500th anniversary. I am surprised that nearly half a year has passed, and no university has publicly announced any such initiative.
Remembering that the Malay Peninsula was colonised half a millennium ago is one way to remind the post-independence generation of Malaysians to be grateful for Merdeka. It is critical to teach the present generation about the dangers of empire and colonialism so that we can celebrate what independence means and pay tribute to the people who fought for it. Parts of the Malay Peninsula have only experienced 54 years of self-governance since 1511 when the Portuguese invaded and colonised Malacca. Soon after the founding of Malacca by Parameswara in 1403, it rapidly developed into a major entrepot in Southeast Asia, with traders from the Indonesian archipelago, China, India and Arabia crowding its marketplace. Admiral Cheng Ho led the then greatest naval expedition to Malacca and could have easily taken Malacca by force. The Chinese did not do that; instead, they were content to allow Malacca to govern itself through the Malacca Sultanate. Hence, throughout the 15th century, no foreign power colonised Malacca.
Four different colonial powers
Vasco da Gama's arrival in Calcutta in 1498 after discovering the Cape of Good Hope route saw the first European presence in India, from which the Portuguese launched their violent takeover of Malacca in 1511. The Portuguese were not content to trade in the markets of Malacca like all the other traders. The urge to dominate, combined with their sense of racial superiority, led the Portuguese to use force to conquer Malacca. Control and monopoly of the lucrative spice traded in the markets of Malacca were primary objectives of the Portuguese.
In the 446 years between 1511 and 1957, Malaya was colonised by three European powers and one Asian. The Portuguese colonised Malacca from 1511 to 1641 and the Dutch from 1641 to 1824. The British were in Malaya from 1786 to 1941 when the Japanese invaded and took over until 1945. The British then returned to continue their rule over Malaya until 1957, when the country gained independence. Additionally, for a period of 38 years between 1786 and 1824, two European powers ruled parts of Malaya — the British over Penang and the Dutch over Malacca.
Malaysia's colonial history was probably unique in the annals of imperialism in that we were colonised by four different foreign powers. Does this suggest that we were a valuable colony? Being wary of different forms of colonialism and standing united against foreign occupation, rather than jingoism that pits the different races against each other in our plural society, is true nationalism. However critical we may be of our government and institutions, at the end of the day, we must be grateful that Malaysia is an independent, sovereign nation which justly has a place in the world community.
Likewise, however critical one is of colonial rule, it must be conceded that colonialism had some redeeming factors. Thus, Malaysia benefited from some colonial legacies such as the civil service and the educational, transportation and legal systems, parliamentary democracy and the English language. How enduring the effect of empire is, is difficult to measure because Malaysians were resilient to foreign influence, having retained our religions, culture, food, dress and other aspects of our identity, despite the presence of various colonial powers and the duration of colonialism.
New forms of imperialism
Since Merdeka, Malaysia enjoys the best of relations with the four colonial powers. Should we seek reparations from each of them or at least a public apology are matters worthy of public debate. There is no threat of Malaysia being colonised again through brutal invasion by any of its four former colonisers. However, it is a terrible regret that colonialism of this nature still exists in the 21st century. The US is the most dangerous colonial power in the 21st century. Since September 11, 2001 the US has invaded and occupied two sovereign states — Iraq and Afghanistan — in the old-fashioned way. Both countries remain colonised, even though Osama bin Laden has been executed and the public justification for invading Afghanistan has disappeared. There was none for Iraq.
Malaysia is fortunate in that we are not deemed to be of strategic importance to the policy-makers in Washington and hence, Malaysia is not likely to be occupied by the US. Malaysians must count their blessings that in the geo-strategic plans of the Pentagon and the CIA, we are low on the radar, particularly since neighbours like Singapore, the Philippines and Thailand are more supportive of US interests.
Over time, new forms of imperialism have developed. Thus, financial, economic and cultural imperialism have emerged. Hollywood films and an obsession with English football are subtle types of contemporary cultural imperialism which Malaysians are addicted to.
It is vital for public discussion to take place on the effects of empire and imperialism. It is not healthy to pretend that we were never under colonial yoke, and that our history only began with Merdeka in 1957. Can the debate begin? — aliran.com

Lim Guan Eng

Posted by Unknown | Posted on 3:50 PTG

Lim Guan Eng


Rais Yatim Should Stop His Dangerous Games Of Portraying Himself As A Bahasa Malaysia Language Hero By Denying That I Had Also Spoken In Bahasa Malaysia.

Posted: 05 Oct 2011 09:31 PM PDT

The series of malicious lies against me continue with harsh and personal attacks by Information, Communications and Culture Minister Rais Yatim that at an official function that Rais attended in Penang had sidelined the use of Bahasa Malaysia. Rais Yatim Has No Sense Of Right And Wrong When A State Government Is Held Responsible For A Function Organised By A Private Body And Refuses To Admit The Penang Chief Minister Also Spoke In Bahasa Malaysia.

Rais had first lied that only he spoke some Bahasa Malaysia at the Han Chiang College dinner on 29 September 2011, when he represented Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak who could not attend as promised.Rais claims that he was the only person speaking Bahasa Malaysia that night is false as I had also spoken in Bahasa Malaysia, English and Mandarin. Rais also spoke some Chinese at the event. Why is Rais trying to portray himself as a Malay language champion by denying that I had also spoken in Bahasa Malaysia?

Rais is wrong to treat the Han Chiang event as a Penang government event when it was organised by the private college. Clearly those who wish to explain away or cover up their lies would have to make another lie. Instead of admitting that he had been mistaken that the Han Chiang event was not a state government event, Rais had continued to attack the Penang state government by stating that I should have advised my konco-konco (followers) at the Han Chiang College to respect the national language.

The use of the words konco-konco(followers) is unwarranted because those managing Han Chiang are involved in education and not in political partisanship. Rais not just rude and disrespectful to organizers but has also breached protocol by asking the state government to interfere in a function meant for the Prime Minister. I wish to stress that the state government has no role whatsoever in the organisation of the 29thSeptember function at Han Chiang College.

Further how can the present state government be involved with the establishment of the Han Chiang College as alleged by Rais when the college was set up well before the PR government took office in 2008? If Rais is unhappy with Han Chiang, he should have boldly protested to Han Chiang that night itself. Instead he took the "brave" route of criticising Han Chiang from the distant safety of Negeri Sembilan.

Clearly, a mountain of lies by Rais would not be sufficient to hide the truth that he has unfairly maligned the Penang state government in bad faith over a private function organised by Han Chiang College. Further Rais should stop behaving exactly like Utusan Malaysia, which refuses to admit its lies and will continue those lies just to play up Malay sentiments.

Will Rais Yatim deny that I had also spoken Bahasa Malaysia at that event? That is why Rais Yatim should stop his dangerous games of play-acting as the Bahasa Malaysia language hero and stop blaming the state government for a private event organised by a private college for the Prime Minister.

—— BM Translation —-

Kenyataan Akhbar oleh Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng pada 6.10.2011 di Komtar, George Town:

Rais Yatim perlu menghentikan permainan bahaya beliau yang kononnya menunjukkan dirinya sebagai pejuang Bahasa Malaysia dengan menafikan bahawa saya juga turut bertutur dalam Bahasa Malaysia.

Siri pembohongan yang berniat jahat dan menyerang peribadi saya diteruskan oleh Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Rais Yatim yang mendakwa bahawa sebuah majlis rasmi yang dihadiri Rais di Pulau Pinang telah meminggirkan Bahasa Malaysia. Rais jelas tidak dapat membezakan antara salah dan betul.

Pertamanya, Kerajaan Negeri tidak mempunyai sebarang hak dalam majlis yang dianjurkan oleh agensi swasta, dan di samping itu, beliau enggan mengakui bahawa Ketua Menteri Pulau Pinang turut bertutur dalam Bahasa Malaysia.

Rais pada mulanya berbohong bahawa hanya beliau seorang sahaja bercakap Bahasa Malaysia pada majlis makan malam di Kolej Han Chiang pada 29 September 2011 ketika beliau hadir mewakili Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak. Dakwaannya adalah tidak benar kerana saya juga turut bertutur dalam Bahasa Malaysia, Inggeris dan Mandarin. Rais juga turut berucap beberapa patah dalam Bahasa Mandarin. Mengapa Rais cuba menggambarkan dirinya seorang sahaja pejuang Bahasa Malaysia dengan menafikan bahawa saya turut bertutur dalam Bahasa Malaysia?

Rais telah salah menilai majlis anjuran Han Chiang sebagai majlis Kerajaan Negeri Pulau Pinang apabila majlis tersebut merupakan anjuran kolej swasta. Jelas sekali orang yang ingin menutup pembohongan akan terpaksa berbohong lagi. Daripada mengakui kesilapan yang mengatakan bahawa majlis anjuran Han Chiang bukan merupakan majlis kerajaan negeri, Rais terus menyerang Kerajaan Negeri Pulau Pinang dengan menyuruh supaya saya menasihati konco-konco (pengikut) di Kolej Han Chiang supaya menghormati bahasa kebangsaan.

Penggunaan perkataan ‘konco-konco’ (pengikut) adalah tidak munasabah kerana pihak pengurusan Han Chiang hanya terlibat dalam bidang pendidikan dan bukan politik. Rais bukan sahaja biadap dan tidak menghormati penganjur malah telah melanggar protokol dengan meminta kerajaan negeri untuk mencampur tangan dalam sebuah majlis yang dianjurkan untuk pemimpin tertinggi Kerajaan Persekutuan. Saya ingin menegaskan di sini bahawa kerajaan negeri tidak mempunyai apa jua peranan dalam penganjuran majlis di Kolej Han Chiang pada 29 September yang lalu.

Tambahan pula, bagaimana kerajaan negeri sekarang boleh terlibat dengan penubuhan Kolej Han Chiang sebagaimana didakwa oleh Rais sedangkan kolej tersebut sudah lama wujud sebelum Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat mengambil alih pada 2008? Sekiranya Rais tidak gembira dengan Han Chiang, beliau sepatutnya berani membantah pada malam tersebut. Sebaliknya beliau hanya ‘berani’ mengkritik Han Chiang daripada jarak yang jauh dan selamat, iaitu ketika beliau berada di Negeri Sembilan.

Jelas sekali, sebanyak mana pembohongan Rais pun tidak cukup untuk menyembunyikan kebenaran bahawa beliau dengan tidak adilnya telah menghina Kerajaan Negeri Pulau Pinang atas majlis anjuran Kolej Han Chiang.

Seharusnya Rais berhenti daripada berkelakuan seperti Utusan Malaysia yang enggan mengakui pembohongan dan akan terus menipu untuk memainkan sentimen perkauman.

Adakah Rais Yatim akan menafikan bahawa saya juga turut bertutur dalam Bahasa Malaysia pada malam tersebut? Itulah sebabnya mengapa Rais Yatim harus menghentikan permainan bahaya kononnya beliau merupakan seorang pejuang Bahasa Malaysia, dan juga berhenti menyalahkan Kerajaan Negeri untuk sebuah majlis anjuran kolej swasta.

—– Mandarin Translation —-

槟州首席部长林冠英于2011年10月6日在乔治市发表声明:

莱士雅丁应该停止他的危险游戏,把自己当成国语英雄,却否认我也跟他一样在同一个场合用国语致词。

新闻、通讯及文化部长莱士雅士继续用一系列的恶意谎言,对我进行人身攻击,他说他所出席的一项槟州官方活动边缘化国语。莱士雅丁简直是非不分,那是私人机构主办的活动,却把它归咎于州政府,他也不愿意承认槟州首长也用国语致词。

莱士雅丁代表首相拿督斯里纳吉出席于2011年9月29日的韩江学院晚宴上,他首先谎称只有他一个人使用国语致词,这是不真实的。我也在当晚用国语、英语和华语致词。莱士雅丁也在当晚使用了一些华语。为什么莱士雅丁要自我描述成马来语英雄,不愿意承认我也用马来语致词?

莱士雅丁硬要把韩江学院主办的活动说成是槟州政府主办的活动是不对的。很明显地,那些撒谎的人必须继续用另一个谎言来加以掩盖。他不但不承认自己错把韩江学院的活动当成州政府官方活动,他还继续攻击槟州政府,说我应该建议韩江学院的"跟班(konco-konco)"尊重国语。

他用"跟班"这种字眼是无根据的,因为韩江学院的领导人都是办教育,而不是办政治的。莱士雅丁不只是对主办单位无礼,也违反礼节,要州政府插手干预一个原本是邀请首相开幕的活动。我要郑重强调,州政府在9月29日韩江学院的那场活动上,不曾参与筹办工作。

再说,现任政府又如何与韩江学院的创办有关?有关学院是民联在2008上任之前成立的。如果他对韩江不满,他大可在当晚大胆地向韩江抗议,但是,他却跑到几百公里外的森美兰州,在安全距离内做这种看来"勇敢"的批评韩江。

很明显的,莱士雅丁的谎言掩盖不了事实,明明是私人机构主办的活动,他却不公平地恶意诬赖槟州政府。他也应该停止像《马来西亚前锋报》那样,不承认撒谎,还继续用谎言煽动马来人的情绪。

莱士雅丁会不会否认我也在同一个场合用国语致词?那就是为什么莱士雅丁应该停止他的危险游戏,假装自己是国语英雄, 也不要再把一个私立机构为首相而主办的活动,算到州政府的头上。

林冠英

i n t a n h i j a u

Posted by Unknown | Posted on 3:11 PTG

i n t a n h i j a u


262 GAS PEMEDIH MATA DIGUNAKAN SEMASA BERSIH 2.0 ....dahsyatnya!!!

Posted: 06 Oct 2011 02:44 AM PDT


Sejumlah 262 kanister gas pemedih mata telah digunakan untuk menyuraikan peserta perhimpunan BERSIH 2.0 pada 9 Julai, demikian menurut satu jawapan bertulis di Dewan Rakyat.

Menjawab soalan ahli parlimen DAP Segambut, Lim Lip Eng, Kementerian Dalam Negeri berkata 226 peluru gas pemedih mata (TS Shell) dan 36 bom gas pemedih mata (TS Grenades) digunakan ke atas penunjuk perasaan.

Menurut Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, kos TS Shell TS dan TS Grenades ialah masing-masing RM79.76 dan RM135 (tiap satu).

Katanya, kerajaan membelanjakan RM22,855.76 untuk membelinya.

Comments for Wee Choo Keong

Posted by Unknown | Posted on 1:14 PTG

Comments for Wee Choo Keong


Comment on Deputy Finance Minister told Parliament: MAS-AirAsia share swap based on share price on 5-8-2011 by Average Joe

Posted: 06 Oct 2011 04:33 AM PDT

@ bukanawang

quote: “TUN dah setuju dan kata OK!! korang nak bising apo lagi!
Oklah tu!!”

please learn how to read between the lines and don’t make yourself look stupid. the following are courtesy of Mr Don Rahim from PROMUDA:

Dear all,

Let me show you briefly how to detect a very subtle media spin and ways to uncover it.

I’ll give you a real life example.

The MalasyianInsider says “Dr M says fed up with MAS, backs AirAsia swap deal”
See http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/dr-m-says-fed-up-with-mas-backs-airasia-swap-deal/ .

Cuba baca tu dulu & tanya diri sendiri;

Is is true that Tun Dr M supports the MAS-Air Asia swap deal?

Or ni tak betul langsung?

1st rule : Always go to the main source of the news to find out.

The source is from Tun’s blog, heading “Supporting MH/AK”
See http://chedet.cc/blog/?p=605#more-605 which I reproduce at the end.

2nd rule : Baca apa Tun tulis tu betul-betul and cuba faham.

Then you’ll notice the following;

Tun cuba explain kenapa dia sokong MAS dan Air Asia untuk bekerjasama sebab ada yang tanya dia tak nampak ke ni bad deal dan MAS dah kena tipu dengan Air Asia.

Tun pun jawab dengan panjang lebah kelebihan Air Asia dan dia dah fed-up dengan MAS. Dan MAS patut belajar dari Air Asia katanya.

Tapi apa yang penting ialah Tun cakap walaupun dia sokong kerjasama tu secara prinsipal, dia TIDAK DIBERITAHU apa bentuk kerjasama tu atau secara detail (Swap ke, merger ke, LBO ke, MOU je ke etc). I quote below.

“When I (Tun) was told by Azman Mokhtar that MAS was looking into ways of working together with Air Asia, I did not object. In fact I welcome the proposal. How the co-operation is to be carried out was not told to me…”.

As they say, the devil is actually in the details. Once you know the details, only then can you see through the scheme! Haha…

So the right heading should be “Dr. M supports MAS-AirAsia Cooperation in Principle, But Was Not Told about the Swap Deal”!

CONCLUSION :

So tak betullah yang Tun sokong swap deal tu, sebab masa tu dia tak tahu detail ……….dia sokong kerjasama je secara principle!

That is his explanation on why he is perceived to be supporting a bad deal. But biasalah, kena spin by some media for certain interests.

Rasanya sedih betul, Tun Dr. M pun nak digunakan untuk kepentingan pihak-pihak tertentu..

Salam,
Don

http://chedet.cc/blog/?p=605#more-605

SUPPORTING MH/AK
Sep27
2011
23 Comments
Sep27
2011
23 Comments Written by chedet
1. I have been asked why I support bringing MAS and Air Asia together. Don’t I know that it is a bad deal; that MAS has been cheated by Air Asia?

2. I support MAS/Air Asia cooperation because for years now I have been fed-up with the management of MAS. Government had supported MAS with funds and protection but MAS had never done well.

3. Air Asia is a newcomer but it has managed to sustain itself. Despite giving free seats and cheap fares it is still surviving. And it is apparently making some profits. By right it should close down by now. That it is still around must be because its management knows something that I don’t know.

4. I visited the head office of Air Asia and I flew Air Asia to London and I understand a little how Air Asia operates.

5. Let us take one example. Air Asia Airbus A340 flew into Stanstead, England, with a full load of passengers and I mean full load. The business class was full.

6. I will not mention the VIP treatment that I got. It is not standard and therefore it should not be cited as an example.

7. But what I noticed about the operation is that having flown for 13 hours non stop KL-London, the aircraft flew back to KL one-and-a-half hours later (with a different crew of course).

8. But MAS aircrafts stay on the ground in Heathrow for at least 12 hours. On some routes the air crew would stay in hotels for four days before flying back.

9. When airlines stay on the ground they will not help earn income for the company. Instead they have to pay ground parking charges. Commercial aircrafts should be flying most of the time. Then and then only will they earn money for airlines. And air crews should fly after the statutory rest requirement. Can it be that four days rest is required to certify that crews are fit to fly.

10. This is just one example of not so good management. MAS has a huge staff but Air Asia make-do with a very much smaller staff. They engage in multi-tasking. In fact Air Asia does everything possible to minimise overheads. It would be interesting to compare MAS’ overheads per aircraft against that of Air Asia.

11. Long ago I told a very senior man in MAS to learn from Air Asia its operations and how to cut cost. I don’t know whether he did.

12. When I was told by Azman Mokhtar that MAS was looking into ways of working together with Air Asia, I did not object. In fact I welcome the proposal.

13. How the co-operation is to be carried out was not told to me. That is up to the parties concerned. All I wanted to see is Air Asia’s management playing a role, indirectly or directly in the management of MAS. I believe Air Asia can contribute in this area i.e. unless MAS is not prepared to learn from a “cheap” airline. That would be a tragedy.

14. I hope I have made clear why I support MAS and Air Asia working together.

Comment on Deputy Finance Minister told Parliament: MAS-AirAsia share swap based on share price on 5-8-2011 by Kana

Posted: 05 Oct 2011 11:49 PM PDT

YB Awang Adek and the Tun Azman Mokhtar. Stop bullshitting. Kerjasama or collaborative frameworks need not involve share swap ok. Who are both of you trying to fool? Other co-operation or kerjasama between other airlines do not involve share swap except Khazanah’s idiots.

Sponsorship costing RM18 million was a form of collaboration? bullshit! it was a form of bleeding MAS to help the thambi.

Comment on Deputy Finance Minister told Parliament: MAS-AirAsia share swap based on share price on 5-8-2011 by bukanawang

Posted: 05 Oct 2011 10:46 PM PDT

TUN dah setuju dan kata OK!! korang nak bising apo lagi!
Oklah tu!!

Comment on Deputy Finance Minister told Parliament: MAS-AirAsia share swap based on share price on 5-8-2011 by Rizal

Posted: 05 Oct 2011 09:54 PM PDT

Awang Adek: Kerjasama means to screw up Firefly and ultimately MAS. Please use our brian to think before you make such a silly statement. Where on earth company used share prices to determine share swap. Gunalah otak sikit Timbalan Menteri.

Comment on Complaints for DBKL by Yaacob

Posted: 05 Oct 2011 08:30 PM PDT

Kepada Penduduk-Penduduk Dan Pengadu Di Ria Kondominium dan Taman Genting.

Kawasan Bekas Tapak Setinggan Yang Tidak Diselenggarakan Dengan Baik.

Merujuk kepada perkara di atas pihak kami hari ini telah menghubungi DBKL Setiawangsa, pegawai berkenaan menjelaskan bahawa lawatan tapak ke kawasan berkenaan telah pun dilakukan bersama-bersama dengan Jabatan-Jabatan yang berkaitan.

Pihak kami diberitahu satu mesyuarat akan diadakan bagi menentukan Jabatan yang akan dipertanggungjawabkan untuk kerja-kerja pembersihan kawasan berkenaan yang keluasanya adalah seluas lebih kurang 40 ekar, pihak kami dimaklumkan. Dan sudah tentulah memerlukan kos yang tinggi serta mengambil masa yang lama sedikit.

Walubagaimana pun untuk tindakan segera pihak kami telah memohon supaya pihak DBKL melakukan kerja-kerja semburan nyamuk aedes di kawasan-kawasan sekitar bagi memastikan kawasan tersebut bebas daripada nyamuk aedes dan pihak DBKL telah bersetuju untuk melakukan kerja-kerja semburan tersebut sementara tindakan pembersihan kawasan tersebut dapat dilakukan.

Pihak kami berharap supaya penduduk-penduduk boleh bersabar sedikit dan pihak kami akan sentiasa memantau perkara ini dan akan memaklumkan sebarang jawapan yang kami terima dari pihak DBKL.

Terima kasih.

Yaacob Abd Hamid
Pembantu kepada
YB Wee Choo Keong

Comment on MAS Union to send letter to PM to oppose the secret MAS-AirAsia share swap by Highlander

Posted: 05 Oct 2011 07:53 PM PDT

No need to see PM… Believe me nothing will happen…. Remember this “Anything happens,doesn’t matter how horrible it is,will only materialize with the approval from government”… Don’t waste your time… Put it thru the ballot boxes in this coming GE!

Comment on Deputy Finance Minister told Parliament: MAS-AirAsia share swap based on share price on 5-8-2011 by sharifah

Posted: 05 Oct 2011 05:31 PM PDT

Dear YB, Great job! Now that the deputy minister is squirming, we must rally the unhappy politicians on both divide to keep pounding till the matter is solved. I am writing to my MP on this. 1 letter 1 citizen, lama2 jadi thousands of letters which they surely cannot ignore. Lets start a campaign for transparency especially when dealing with public concerns.
YB, is it also possible to bring up the PPSMI issue? I am a parent strongly for teaching of Math & Science in English. I really dont buy the excuses given by the Ministry on abolishing this. It is a ‘no-brainer’ matter that english should be the medium for these 2 subjects. All reference matters on these subjects available over the varius mediums are in English. This is also a critical matter as it involves the well-being of our future generation and our Malaysia. Based on my own experience, I’d rather hire a ” well-spoken English ” applicant with lower grade points than one with higher grade points but can hardly form a proper sentence. How do we go global if we continue to churn out graduates of this calibre.
Tq YB and may you be blessed with strength & courage!

SUARA PERAK

Posted by Unknown | Posted on 12:42 PTG

SUARA PERAK


Media View : Berapakah Jumlah Peruntukkan bagi Sekolah-sekolah Tamil di Perak? (MAKKAL OSAI 06OKT11)

Posted: 05 Oct 2011 10:50 PM PDT

Nurul Izzah Anwar

Posted by Unknown | Posted on 11:32 PG

Nurul Izzah Anwar


Bila Umno nak tolong Melayu?

Posted: 05 Oct 2011 10:58 PM PDT

Apabila PM menyatakan kuota Bumiputera akan dimansuhkan pada pelancaran NGO Majlis Tindakan Ekonomi Melayu Bersatu (MTEM) untuk melahirkan Melayu baru abad ke-21, semua rakyat menunggu penuh harapan, sama ada PM berkata benar atau akan bertukar nada dan irama sekali lagi?

Tetapi yang timbul dalam hati kecil saya pula adalah selama 54 tahun merdeka dan 41 tahun berkuota Bumiputera, kenapa kebanyakan orang Melayu masih diselubungi kemiskinan bandar apatah lagi luar bandar?

Jadi bila Umno nak tolong semua Melayu? Mari kita lihat pendekatan diambil selama ini untuk membangunkan ekonomi orang Melayu.

Pada tahun 70an, DEB dilahirkan untuk menghapuskan kemiskinan melalui kuota, kemudian pada 90an lahir pula Wawasan 2020 untuk memajukan negara melalui industri berat yang memang 'berat sebelah' keuntungannya dan pada dekad 2010 pula lahirnya Model Ekonomi Baru yang hanya baru pada nama dan lama sama saja pada isi serta kroninya.

Apa yang jelas, ketiga-tiga dasar perdana ini gagal untuk membawa kemajuan ekonomi saksama kerana dasar-dasar ini hanya menjadi alasan untuk kroni berselindung menjadi 'orang tengah' sahaja sementara pelaksanaannya yang berat sebelah dan tidak sama rata, tidak sama rasa dan tidak sama adil adalah untuk semua Melayu lain.

Sebaliknya, rasuah dan ketirisan berdasarkan Dasar Mengkronikan dan bukan Merakyatkan Ekonomi telah memperlihatkan RM50 bilion daripada RM52 bilion saham untuk Bumiputera hilang dijual mudah dan murah, 80 peratus daripada 40 peratus atau 2.4 juta isi rumah berpendapatan rendah kurang RM3,000 sebulan adalah Melayu, 80 peratus daripada lebih 400,000 penganggur adalah Melayu, 80 peratus daripada 80 peratus tenaga kerja berpendidikan SPM atau lebih rendah tanpa kemahiran adalah Melayu dan 80 peratus daripada lebih 1.6 juta peminjam yang hutang PTPTN juga Melayu.

Adakah ini pencapaian yang sepatutnya kita banggakan hasil daripada kuota? Sekiranya Umno ikhlas dan komited untuk menolong semua Melayu menjadi Melayu abad ke-21, Umno mesti bawa reformasi ekonomi dan politik melalui satu revolusi pendidikan yang dapat dilaksanakan melalui pendekatan lompatan gergasi (quantum leap) dan lonjakan paradigma (paradigm shift) dengan menubuhkan satu Tabung Pelaburan Pendidikan Nasional yang akan memacu dan menggandakan usaha pendidikan rakyat secara luar biasa dan luar lingkungan. Inilah strategi lautan biru (blue ocean strategy) yang akan menebus maruah dan mengangkat martabat bangsa melangkau abad ke-21.

Revolusi pendidikan ini bakal melahirkan masyarakat berilmu, mampu bersaing dalam dunia tanpa sempadan dan bangunkan sosioekonomi secara mampan.

Peruntukan tahunan yang dijangkakan untuk menjayakan Tabung ini ialah sebanyak RM20 bilion setahun atau lebih kurang 3 peratus KDNK purata setahun.

Tabung ini yang dirancang untuk berfungsi selama 10 tahun dengan dana RM200 bilion keseluruhannya akan menawarkan lebih 5,000,000 biasiswa dan bantuan pelajaran ke institut pengajian tinggi di dalam dan luar negara, geran penyelidikan dan pembangunan berganda, insentif guru dan pensyarah yang lumayan, membina beribu perpustakaan kecil sebagai pusat ilmu masyarakat dalam dan luar bandar, pembangunan pendidikan teknikal yang menyeluruh, latihan kemahiran golongan pekerja berkualiti dan peningkatan teknologi maklumat untuk pendidikan yang berkesan.

Sumber dana untuk Tabung ini ialah daripada empat sumber asas, iaitu pertama, sumbangan bermandat 20 peratus keuntungan tahunan selepas cukai daripada Petronas dan GLC, kedua daripada sumbangan Pengagihan dan Penstrukturan 20 peratus Ekuiti Bersenarai dan Tidak Bersenarai Bumiputera ke dalam tabung, ketiga daripada sumbangan hasil cukai khusus keuntungan besar peneroka bukan Petronas di dalam Medan Minyak Pinggiran negara (Marginal Oilfileds) dan keempat daripada sumbangan swasta dan peribadi yang dikecualikan cukai.

Sumber dana paling besar adalah daripada khazanah minyak negara yang mesti digunakan untuk mendidik modal insan anak-anak kita yang menjadi khazanah sebenar negara.

Sememangnya Revolusi Pendidikan ini menjadi ujian sama ada Umno memang benar-benar menolong semua orang Melayu atau hanya segelintir kroni Melayu.

Sebagai tanda ikhlas, mari kita lihat jika gagasan Tabung Revolusi Pendidikan ini diberi perhatian, disebut dan dirujuk oleh PM dalam pembentangan bajet Jumaat ini atau sebaliknya.

(Pertama kali disiarkan di Sinar Harian, 5 Oktober 2011)

Khalid Samad

Posted by Unknown | Posted on 10:05 PG

Khalid Samad


Tabung Pilihanraya PAS Shah Alam

Posted: 05 Oct 2011 06:26 PM PDT



Sepertimana yang telah sedia maklum, Pilihan Raya Umum ke-13 akan diadakan pada bila-bila masa, samada hujung tahun ini atau pada awal tahun depan. Seperti biasa, pihak Barisan Nasional akan memanfaatkan segala kekuatan yang ada pada mereka dan yang ada pada kerajaan itu sendiri untuk mengusahakan kemenangan bagi pihak mereka. PAS, sepertimana semua parti dalam Pakatan Rakyat hanya mempunyai sumbernya sendiri yang agak terhad serta sumber dari ahli dan para penyokongnya. Maka adalah amat diharapkan, kepada yang ingin mengekalkan dan menambahluaskan kemenangan PAS dan PR di Parlimen Shah Alam, agar mereka sudi menyalurkan sumbangan berbentuk wang, masa dan ide mereka kepada Pejabat Ahli Parlimen Shah Alam melalui Blog ini. Bagi yang ingin menyumbangkan wang untuk menampung perbelanjaan Pilihan Raya ke-13, sila salurkan sumbangan secara terus ke akaun berikut:

  • BANK : MUAMALAT
  • NAMA AKAUN: PUSAT KHIDMAT MASYARAKAT P108
  • NO. AKAUN : 1203-0002939-71-9

Sila hantarkan pengesahan sumbangan tersebut ke pru13@khalidsamad.com. Sebaliknya, sila poskan cek ke alamat: 6C, 3rd Floor, Blok 1, Worldwide Business Centre, Jalan Tinju 13/50, Seksyen 13, Shah Alam. Segala sumbangan yang diberikan akan dikendalikan secara sulit.

Di atas keprihatinan tuan-tuan dan puan-puan, saya dahului dengan ucapan ribuan terima kasih, semoga pengorbanan tuan-tuan dan puan-puan diberkati Allah.

*******************

ELECTION FUND FOR PAS SHAH ALAM

As we are aware, the 13th General Elections is around the corner. It may take place at the end of this year or early next year. As always, The Barisan Nasional will utilize all the assets available to them and those available to the Government in their attempt to achieve victory. PAS, like all the other Pakatan Rakyat parties, can only depend on their own assets, which are limited and those of their members and supporters. It is sincerely hoped, for those who wish to maintain and expand the victory of PAS and PR in the Shah Alam Parliamentary constituency, they will be willing to contribute their money, time and ideas to the 'Pejabat Ahli Parlimen Shah Alam' through this Blog. For those who wish to contribute financially in order to assist in the election expenses, please deposit your contribution to:

  • BANK : MUAMALAT
  • ACCOUNT NAME: PUSAT KHIDMAT MASYARAKAT P108
  • ACCOUNT NUMBER : 1203-0002939-71-9

Please send a confirmation of the contribution to pru13@khalidsamad.com. Alternatively, please post your cheques to: 6C, 3rd Floor, Blok 1, Worldwide Business Centre, Jalan Tinju 13/50, Seksyen 13, Shah Alam. All contributions will be treated with the utmost confidentiality.

I thank you in anticipation of your support and kind consideration. And may the Almighty reward you for your contribution.


KHALID SAMAD

*** Muat turun poster dalam format PDF / Download poster in PDF format ***

YB BN

YB PAS

YB PKR

YB DAP