Nuffnang

ZULKIFLI BIN NOORDIN

Posted by Unknown | Posted on 11:30 PTG

ZULKIFLI BIN NOORDIN


PELIWAT DEMOCRAZY

Posted: 24 Jun 2013 05:31 AM PDT

Oppocot..sesumpah angkat sumpah jugak? Baik teman layan tidor lagi baguih yop!

Salam 2 all.

Hari ni Isnin 15 Sya'ban 1434, bersamaan dengan 24 Jun 2013. Hari ini istimewa kerana disambut oleh sebahagian umat Islam sebagai hari Nisfu-Sya'ban, sempena setengah bulan Sya'ban. Bermakna lagi 15 hari kita akan masuk Ramadhan.

Hari ini juga istimewa kerana hari sidang Dewan Rakyat Penggal ke 13 bermula dengan proses angkat sumpah oleh 222 Ahli Dewan Rakyat yang terpilih dalam PRU-13 pada 05.05.2013 lepas.

Sebagaimana biasa, teman akan melalui Jalan Tun Razak dalam perjalanan pergi-balik ke pejabat di Jalan Masjid India, Kuala Lumpur. Inilah rutin regular teman sejak awal 1990an. Antara jalan yang teman akan tempoh dalam rutin harian ini ialah Jalan Parlimen melalui Padang Merbok.

Malam semalam teman ada nampak beberapa buah khemah didirikan di Padang Merbok. Teman diberitahu itu adalah khemah para demonstran Blackout 505. Pagi tadi semasa melalui jalan yang sama, teman terlihat beberapa orang demonstran dari Padang Merbok ini sedang bersiap sedia nak ke Bangunan Parlimen.

Mereka sanggup bermalam di Padang Merbok dalam keadaan tidak teratur, entah ke mandi ataupun tidak, jangan-jangan gosok gigi pun tak. Kena pulak dengan keadaan jerebu yang begitu kronik. Bacaan IPU pun sudah melebihi tahap bahaya.

Begitu bersemangat para demonstran yang seciput ini sanggup berkorban. Agaknya dema terbaca patwa terbaru ular-semak dema yang kalau mati dalam menyertai himpunan haram ini dianggap mati syahit. Ekspress terus ke sorga!

Mereka begitu yakin perjuangan mereka benar kerana kata para pemimpin mereka sepatutnya mereka yang menang PRU-13 baru-baru ini. Kekalahan mereka kerana penipuan SPR-kononnya berlaku blackout dibeberapa tempat semasa pengiraan undi. Dan ada 40,000 pengundi Bangla telah dibawa masuk oleh SPR untuk menjadi pengundi hantu. Dan dakwat yang diguna oleh SPR tidak kekal, boleh dibasuh dengan sabun cap kapak je!

Dan yang lebih hebat, pemimpin mereka mendakwa sebenarnya mereka menang kerana mendapat undi popular lebih 50%, sedangkan BN dapat undi popular tidak sampai 50%. Walaupun hakikatnya BN mendapat 133 kerusi, sedangkan dema hanya mendapat 89 kerusi!

Dengan pembohongan dan putarbelit itu, para pemimpin mereka mengajak mereka supaya mengadakan himpunan haram, dan pemimpin mereka berjanji akan memboikot majlis angkat sumpah Dewan Rakyat konon atas prinsip kerana membantah pilihanraya konon dicabuli!

Sedangkan kalau ditanya dema mana bukti ada berlaku blackout semasa PRU-13, dema pun akan terkedu tak boleh nak jawab. Malah yang mendakwa berlaku blackout pun dah mengaku itu cerita rekaan!

Kalau ditanya mana bukti 40,000 Bangla datang mengundi, mana bukti Boeing 747 sebanyak 100 buah terbang keluar masuk daripada Dhakka-KLIA untuk bawa masuk 40,000 Bangla ni; dema pun akan geleng kepala tahu itu adalah sesuatu yang mustahil!

Kalau ditanya dema mana bukti yang dakwat kekal itu boleh dicuci; mana bukti pengundi yang berjaya menyuci dakwat itu boleh mengundi semula; dema sendiri pun tahu bukti itu tidak ada!

Walaupun tahu dakwaan berlaku blackout, 40,000 pengundi Bangla dibawa masuk, pengundi dakwat kekal boleh mengundi semula semuanya adalah dakwaan palsu dan tidak boleh dibuktikan, penyokong tegar dan taksub ini tetap gagal menggunakan otak mereka dan kekal berada dalam keadaan saperti kaldai dicucuk hidung percaya bulat-bulat apa yang didakwa oleh para Peliwat Democrazy dema!

Malah, para pengikut yang taksub dan tegar ini begitu yakin dengan tipudaya, pembohongan dan putarbelit pemimpin mereka sehingga mereka sanggup mengharungi susah payah datang ke KL, bermalam di padang yang penuh ulat, unggas dan nyamuk, menghirup udara jerebu yang mengancam kesihatan!

Sudah tentu kaum taksub dan tegar ini menjangka pemimpin mereka juga akan datang bersama mereka mengadakan bantahan diluar pintu Parlimen. Sudah senang mesti bersama. Itu namanya esprit-de-corp. Semangat berpasukan, semangat kekitaan.

Tau-tau pemimpin mereka datang berduyun-duyun ke Dewan Rakyat pagi ini menaiki kereta mewah dan hebat, segar bugar didalam kenderaan yang ber'air-cond'! Siap baju Melayu bersongkok dengan sampin songket sulaman Terengganu yang ada antaranya punya harga yang bisa boleh pergi ke haji di Mekah! Ada yang datang dengan kot-tie mengalahkan Brad Pitt!

Malah para pemimpin mereka turut sama dalam proses angkat sumpah. Begitu segak bergaya mereka melafazkan keta'atan mempertahankan Perlembagaan dan institusi Parlimen. Mereka berdiri tegak dalam pancaran siaran langsung ditonton jutaan rakyat melalui kaca televisyen.

Mengangkat sumpah bermakna mereka mengiktiraf keputusan PRU-13. Mengangkat sumpah bermakna mereka mengiktiraf kemenangan mereka yang diisytiharkan SPR. Mengangkat sumpah bermakna mereka kini layak mendapat elaun bulanan REM13,000-00 ++ tidak termasuk tuntutan dan lain-lain.

Apa maknanya?

Maknanya dalam keadaan pengikut taksub dan tegar mereka bersusah payah mengharungi badai berjerebu untuk mendapat syahit ekspress kasorga; pemimpin mereka bersenang lenang didalam dewan air-cond berpakaian segak mengutip elaun bulanan yang menebalkan poket!

Kalau ini tidak dipanggil hipokrit paling besar, teman tak tau lah apa label lagi nak diberi!

Sebab itu teman memberi mereka label PELIWAT DEMOCRAZY!

Mereka telah meliwat otak pengikut taksub dab tegar mereka sampai pengikut kaldai-jadian ini sudah hilang keupayaan berfikir secara waras dan rasional. Pengiktu tegar dan taksub mereka boleh sampai ke peringkat robotik - summum bukmum 'umyum fahuum - Pekak, Bisu & Buta terhadap yang hak dan kebenaran!

Kepada pengikut tegar dan taksub para Peliwat Democrazy ini, tanyalah diri kamu sendiri. Berapa lama kamu nak kena kencing? Berapa lama kamu nak kena tipu? Berapa lama kamu nak hidup dalam sindrom penafian terhadap perkara hak dan kebenaran?

Janganlah kamu khianati anugerah aqal fikiran yang ALLAH berikan. Jangan kamu hina tahap pemikiran kamu sampai ke peringkat kehaiwanan - malah lebih rendah daripada haiwan!

DON'T INSULT YOUR INTELLIGENCE!

Teman terdengar tadi lawak senario yang boleh menyebabkan Saiful Apek  mati terkekeh!

Ada para Peliwat Democrazy mengusulkan supaya Speaker atau Timbalan Speaker dilantim dikalangan mereka yang dicalonkan pembangkang. Maknanya calon yang sudah pasti akan menyokong pembangkang. Konon dakwa Peliwat Democrazy ini adalah salah satu tanda amalan demokrasi yang sihat.

Inilah yang teman sebut berulang kali amalan 'politik dualam' - politik putar belit dan cakap tak serupa bikin yang menjadi teras amalan para Peliwat Democrazy ini!

Kalau benar lah dakwaan mereka, kenapa kita tidak mendengar langsung para Peliwat Democrazy ini membenarkan UMNO/BN mencadangkan calon Speaker bagi DUN Selangor atau Pulau Pinang?

Teman tak dengar sepatah haram pun dari Peliwat Democrazy ini? Jangan kata calon Speaker daripada UMNO/BN; calon Exco untuk Kerajaan Pulau Pinang daripada PAS rakan komponen mereka pun teman tak nampak!

Apa lagi nak dipanggil puak-puak ni yop? Dah tak cukup ayat dalam kamus nak bagi. Apa yang jelas, inilah sikap politik sesumpah, politik dualam; politik putar belit dan cakap tak serupa bikin.

Dan teman cukup yakin sidang Dewan Rakyat Penggal Ke 13 ini akan menjadi gelanggang sarkas kalau para Peliwat Democrazy ini tidak dibendung. Teman kenal bebenor ramai antara Peliwat Democrazy ni yop. Kebanyakannya jenis mulut takde insurans. Teman cukup yakin perangai dan akhlak yang mereka pertontonkan nanti akan memalukan sedara-mara dema di Zoo Negara!

Apa pun, selamat menonton sarkis yang bakal dipertontonkan kepada kita oleh para Peliwat Democrazy pengamal politik dualam - putarbelit dan cakap tak serupa bikin!

Adios amigos, grasias senor.

Zulkifli Bin Noordin
Isnin
15 Sya'ban 1434
24 Jun 2013

Dr Shafie Abu Bakar

Posted by Unknown | Posted on 11:27 PTG

Dr Shafie Abu Bakar


Tidak Mudah Mendapat Tempat Dalam Penerbitan

Posted: 24 Jun 2013 04:11 PM PDT

N45 Dr Halimah Ali

Posted by Unknown | Posted on 11:16 PTG

N45 Dr Halimah Ali


Tetamu Yang Tidak Diundang Menyusahkan

Posted: 24 Jun 2013 09:53 PM PDT



Pelabuhan Klang bahaya, S'gor sangat tak sihat
  
10:09AM Jun 25 2013 /malaysiakini/   admin

Indeks Pencemaran Udara (IPU) di Port Klang berada di paras bahaya dengan bacaan 487, sementara kualiti udara sangat tidak sihat seluruh Lembah Klang.



Bacaan IPU Pelabuhan Klang itu semakin buruk berbanding 314 pada jam 3 petang semalam.

Isu Meritokrasi Timbul lagi Senyap selama Lima Tahun

Posted: 24 Jun 2013 07:05 AM PDT

Bekas NC UiTM cadang mansuh meritokras

  Jun 24 2013/Malaysiakini/admin
Cadangan bekas naib canselor UiTM Tan Sri Ibrahim Abu Shah untuk memansuhkan sistem meritokrasi yang diamalkan dalam pengambilan ke universiti menerima sokongan dari beberapa orang tokoh pendidikan Melayu.

Menurut Ibrahim, cadangan untuk menstruktur semula pendidikan itu, bermula di peringkat prasekolah hinggal ke peringkat pengajian tinggi, adalah untuk mengembalikan keadilan kepada pelajar Melayu.

Laporan Utusan Malaysia semalam memetik kenyataan Ibrahim yang mendakwa sistem meritokrasi tersebut "mewujudkan ketuanan Cina".

"Tidak ada yang menguntungkan pelajar Melayu. Bayangkan pelajar Melayu di IPT kini hanya kira-kira 35 peratus dan selebihnya kaum Cina.

"Dalam aspek biasiswa pula, pelajar Melayu gagal menjadi dominan dalam merebut biasiswa kerana pada tahun lalu, sejumlah 80 peratus pelajar Cina menerima biasiswa kerana mendapat keputusan cemerlang berdasarkan penetapan kerajaan melalui meritokrasi," kata Ibrahim.

Ibrahim yang juga presiden Majlis Perundingan Melayu dilaporkan mendakwa demikian ketika berucap dalam Konvensyen Pendidikan Melayu dan Bumiputera pada hari Sabtu lalu.

Kenyataan tersebut disokong seorang lagi anggota panel, presiden Persatuan Pesara Pendidik, Datuk Raof Hussin yang mahu kerajaan mengkaji semula sistem meritokrasi.

"Selama ini kerajaan terlalu memikirkan kaedah mengambil hati kaum Cina dan India yang kononnya untuk kepentingan negara sehingga sebenarnya telah terlalu lama menganiaya orang Melayu," kata Raof yang mahu kerajaan mengehadkan kuota pendidikan terutama untuk bukan bumiputera.

Akhbar berkenaan seterusnya hari ini memetik kenyataan bekas ketua pengarah kementerian pelajaran Tan Sri Alimuddin Mohd Dom yang berkata keistimewaan perlu diberikan kepada pelajar luar bandar.

Beliau memberi alasan, pelajar luar bandar tidak menikmati kemudahan pendidikan seperti pelajar di bandar.

Sistem meritokrasi untuk pengambilan ke universiti diperkenal pada 2002 oleh perdana menteri pada masa itu, Tun Dr Mahathir Mohamad untuk menggantikan sistem kuota yang menetapkan tempat sebanyak 55 peratus untuk pelajar bumiputera.

Sistem berkenaan bagaimanapun tidak terpakai untuk institut pendidikan tinggi MARA dan kelas matrikulasi yang didominasi pelajar bumiputera.

    

MY VOICE FOR NATION

Posted by Unknown | Posted on 11:05 PTG

MY VOICE FOR NATION


The case for electoral reforms - Sakmongkol AK47

Posted: 24 Jun 2013 05:13 PM PDT

Smoke gets in our eyes: A way out - Dr Lim Teck Ghee

Posted: 24 Jun 2013 02:24 AM PDT

Lim Guan Eng

Posted by Unknown | Posted on 3:15 PTG

Lim Guan Eng


All Areas With Air Pollutant Index (API) Readings Of 300 Or More Should Be Under A State Of Emergency And Not Wait Until It Exceeds 700 And Schools Should Be Automatically Closed When The API Reaches 150.(en/bm/cn)

Posted: 23 Jun 2013 09:46 PM PDT

Press Statement by Penang Chief Minister Lim Guan Eng In Komtar, George Town On 24 June 2013.

Prime Minister Dato Seri Najib Tun Abdul Razak should not share Natural Resources and Environment Minister G. Palanivel's lackadaisical and irresponsible attitude in handling the haze crisis by announcing an emergency status in Muar and Ledang, not when the Air Pollutant Index (API) readings reached 300, but only after it reached 746 on 23.6.2013. What is shocking is that Palanivel was more concerned about completing the panda house than dealing immediately with the haze crisis.

The Department of Environment states that an API reading of more than 300 is hazardous to health. All areas with API readings of 300 or more should be under a state of emergency and not wait until it exceeds 700. In other words Melaka should also be under a state of emergency as the API reading there is above 300.

Many are already falling sick in Johor, Selangor, Melaka and Negeri Sembilan. All school principals in areas with API above 100 should be given the full discretion to decide whether to close schools whilst automatic closure of schools should be implemented when the API reaches 150.

Even though the haze situation in Penang is presently under control, I have directed both the State Secretary Dato Farizan bin Darus and Penang State EXCO for Environment to replenish stock of face masks, especially N95 version. The problem is the N95 industrial face masks needed when the API reaches hazardous levels, is out of stock as the Singapore government is pro-active and bought up 1 million N95 masks to be distributed free to its citizens.

Such irresponsible and lackadaisical attitude by the Federal government has caused Malaysians to lose out once again to Singaporeans. Najib had said that all ministries and agencies involved in haze disaster management at the federal, state and district levels must plan and take the needed measures to ensure safety and public health is protected.

I have directed both the State Secretary and Phee to hold meetings and direct officers to be prepared to implement guidelines and actions already in place to manage any haze disaster that may impact on Penang. In the meantime, Penangites can only pray that the haze will not worsen in Penang.

——BM Version —–

Kenyataan Akhbar Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng di Komtar, George Town Pada 24 Jun 2013.

Semua Kawasan Dengan Bacaaan Index Pencemaran Udara (API) 300 Atau Lebih Perlu Diisytiharkan Darurat Dan Tidak Harus Menanti Sehingga Melebihi 700 Dan Sekolah Perlu Ditutup Serta-Merta

Perdana Menteri Dato Seri Najib Tun Abdul Razak tidak harus menuruti sikap sikap tidak acuh Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar G. Palanivel dalam menangani krisis jerebu dengan mengisyitiharkan Darurat di Muar Dan Ledang, hanya setelah bacaan API mencecah 746 pada 23.6.2013. Apa yang lebih mengejutkan adalah Palanivel lebih sibuk untuk menyiapkan tempat panda berbanding bertindak serta-merta dalam isu jerebu.

Jabatan Alam Sekitar menyatakan bacaan API yang melebihi 300 adalah merbahaya kepada kesihatan. Maka setiap kawasan dengan bacaan API melebihi 300 harus diletakkan dalam keadaan Darurat, bukan hanya setelah mencecah 700. Dalam kata lain, Melaka seharusnya diletakkan dalam keadaan Darurat kerana bacaan API yang melebihi 300.

Ramai yang telah jatuh sakit di Johor, Selangor, Melaka dan Negeri Sembilan. Semua pengtua dan guru besar sekolah di kawasan dengan bacaan API melebih 100 harus diberikan kuasa budi bicara memutuskan untuk menutup sekolah dan mana-mana sekolah yang melebihi bacaan API 150 harus ditutup serta merta.

Meskipun situasi jerebu di Pulau Pinang kini terkawal, saya telah mengarahkan Setiausaha Negeri, Dato Farizan bin Darus dan EXCO Alam Sekitar menambah bekalan topeng muka, khasnya versi N95. Masalahnya, topeng muka industri N95 yang diperlukan apabila bacaan API mencecah paras bahaya, telah kehabisan stok apabila kerajaan Singapura bertindak proaktif dengan membeli sejuta topeng N95 untuk diagihkan kepada warganya.

Tindakan tidak bertangungjawab dan tidak acuh Kerajaan Persekutuan telah menyebabkan Malaysia ketinggalan berbanding Singapura sekali lagi. Najib mengatakan bahawa semua kementerian dan agensi yang terlibat di peringkat persekutuaan, negeri dan daerah mesti merangka dan mengambil tindakan sewajarnya untuk memastikan keselamatan dan kesihatan awam dipelihara.

Saya telah mengarahkanSetiausaha Negeri dan Phee untuk mengadakan mesyuarat dan mengerahkan pegawai mereka bersedia untuk melaksanakan garis panduan dan pelan tindakan sedia ada bagi berdepan dengan jerebu yang mungkin melanda Pulau Pinang. Sementara itu, warga Pulau Pinang hanya mampu berdoa agar jerebu tidak merebak ke negeri ini.

LIM GUAN ENG

—–Mandarin Version —–

槟州首席部长林冠英于2013年6月24日在乔治市发表声明:

所有空气污染指数(API)达300或以上的地区必须马上进入紧急状态,而不是等到超过700,而当空气污染指数达到150点时,学校应该自动停课。

首相拿督斯里纳吉敦拉萨不应该像天然资源及环境部长G巴拉尼维那样怠慢及不负责任,在处理烟霾危机时,等到2013年6月23日空气污染指数冲破700时才宣布麻坡和礼让进放紧急状态,而不是早在空气污染指数为300时就宣布,更令人惊讶的是,巴拉尼维更加关心什么时候可以建好熊猫馆,而不是优先处理烟霾危机。

环境部说明,当空气污染指数超过300时,就是有害健康。 所有空气污染指数(API)达300或以上的地区必须马上进入紧急状态,而不是等到超过700。换句话说,马六甲应该也宣布紧急状态,当时的空气污染指数已经超过300。

柔佛、雪兰莪、马六甲及森美兰很多人已经生病了。那些空气污染指数达100的地区之学校校长应该被授权决定是否关闭学校,当空气污染指数达到150点时,学校应该自动停课。

虽然槟州的烟霾情况受到控制,我已经指示州秘书拿督法立占及槟州环境行政议员补充口罩,特别是N95型号的口罩。问题是N95这种在危险水平使用的工业口罩已经断市,这是因为新加坡政府已经抢先一步购买了100万个N95型口罩免费派发给它的人民。

联邦政府不负责任及怠慢的态度已经导致我国再一次输给新加坡人。纳吉已经说过,所有在联邦、州级、县级涉及霾害管理的部长、机构,必须计划及采取必要的措施,以确保安全及公共安全受到保护。

我已经指示州秘书及彭文宝两个人召集会议,指示官员准备执行现有的指南及行动, 以应对任何霾害可能对槟州造成的影响。现阶段,槟州人民只能祈祷,槟州的烟霾不会加剧。

林冠英

Not Just Indonesia But Malaysia Too Must Prosecute And Punish Any Malaysian Plantation Companies Who Are PROVEN To Be Involved In The Outlawed Slash-and-Burn Methods Of Clearing Land For Their Plantations In Sumatera.(en/bm/cn)

Posted: 23 Jun 2013 06:17 PM PDT

Press Statement By DAP Secretary General And MP For Bagan Lim Guan Eng on 24 June 2013 in Kuala Lumpur.

Indonesian Environment Minister Balthasar Kambuaya's claims that eight companies with Malaysian ownership were contributing to the haze pollution by using the cheap but outlawed slash-and-burn methods to clear land for their plantations must be fully verified. If true, not just Indonesia but Malaysia too must prosecute and punish any Malaysian plantation companies who are proven to be involved in the outlawed slash-and-burn methods of clearing land for their plantations in Sumatera.

Balthasar said that the allegations will be followed up by Riau Police. One of the alleged offenders is PT Tunggal Mitra Plantation, a unit of Minamas Plantation, a subsidiary of Malaysia-based Sime Darby Plantations, one of the world's largest listed oil palm plantations. Another is PT Adei Plantation, owned by Kepong Berhad. The others are PT Langgam Inti Hibrida, PT Bumi Reksa Nusa Sejati, PT Udaya Loh Denawi, PT Jatim Jaya Perkasa, PT Multi Gambut Industri, and PT Mustika Agro Lestari.

Balthasar claimed that "the Malaysian plantation companies have often ordered local people to burn forest or peatland near their concessions, hoping that the fire will spread onto their land. Once the fire takes hold of their concessions, the companies shift the blame onto the local residents as if the fire had accidentally and spread to their land."

DAP notes that Sime Darby Plantations Bhd had issued a statement vehemently denying these allegations by the Indonesian government. DAP hopes that the Indonesian government is not trying to divert attention from their failure to prevent such open burning by Indonesian plantation companies and small-holders by pinning the blame solely on innocent Malaysian companies.

However this serious allegation against Sime Darby must be thoroughly investigated as Sime Darby is a Government-linked Corporation(GLC) owned by the Malaysian government. This serious allegation can adversely damage the international reputation of not just Sime Darby but also Malaysia.

Further if Malaysian plantations companies did indeed carry out such open burning and has caused the present haze crisis, this is an act of betrayal to Malaysians by destroying both the environment and forests as well as threatening the safety and health of Malaysians. The Malaysian government must send their own investigators to verify such claims, severely and sternly punish any Malaysian companies if they were so involved.

—–BM Version —–

Kenyataan Media Setiausaha Agung DAP merangkap Ahli Parlimen Bagan, Lim Guan Eng pada 24 Jun 2013 di Kuala Lumpur.

Bukan sahaja Indonesia, Malaysia juga mesti mendakwa dan menghukum mana-mana syarikat perladangan Malaysia yang telah dibuktikan terlibat dalam jenayah tebang dan bakar untuk mencerahkan hutan untuk ladang-ladang mereka di Sumatera.

Dakwaan Menteri Alam Sekitar Indonesia, Balthasar Kambuaya bahawa lapan syarikat milikan rakyat Malaysia menyumbang kepada pencemaran jerebu dengan menggunakan cara murah tetapi salah dengan menebang dan membakar hutan untuk mencerahkan kawasan baru bagi ladang mereka mesti disiasat sepenuhnya. Jika benar, bukan sahaja Indonesia, Malaysia juga mesti mendakwa dan menghukum mana-mana syarikat perladangan Malaysia yang telah dibuktikan terlibat dalam jenayah tebang dan bakar untuk mencerahkan hutan untuk ladang-ladang mereka di Sumatera.

Balthasar memberitahu bahawa dakwaan tersebut akan disiasat oleh pihak polis Riau. Salah satu daripada pesalah yang didakwa ialah syarikat PT Tunggal Mitra Plantation, sebahagian daripada Minamas Plantation, anak syarikat Sime Darby Plantation yang berpusat di Malaysia, sebuah syarikat ladang kelapa sawit terbesar di dunia. Sebuah syarikat lagi ialah PT Adei Plantation, dimiliki oleh Kepong Berhad. Yang lainnya ialah PT Langgam Inti Hibrida, PT Bumi Reksa Nusa Sejati, PT Udaya Loh Denawi, PT Jatim Jaya Perkasa, PT Multi Gambut Industri, dan PT Mustika Agro Lestari.

Blathasar mendakwa bahawa "syarikat perladangan Malaysia sering menyuruh orang tempatan untuk membakar hutan atau kawasan tanah gambut berhampiran kawasan konsesi mereka, dengan harapan api tersebut akan merebak masuk ke kawasan mereka. Apabila api telah membakar kawasan mereka, syarikat-syarikat ini menyalahkan penduduk tempatan seolah-olah api tersebut secara tidak sengaja merebak ke tanah mereka."

DAP maklum bahawa Sime Darby Plantations Bhd telah mengeluarkan kenyataan menafikan dakwaan daripada kerajaan Indonesia ini. DAP berharap agar pihak kerajaan Indonesia tidak mencuba untuk mengalihkan perhatian daripada kegagalan mereka untuk mencegah pembakaran terbuka sedemikian oleh syarikat perladangan Indonesia dan pengusaha kecil dengan menyalahkan syarikat Malaysia yang tidak bersalah semata-mata.

Namun begitu dakwaan serius terhadap Sime Darby mesti disiasat secara terperinci memandangkan Sime Darby adalah sebuah syarikat GLC yang dimiliki kerajaan Malaysia. Tuduhan serius ini boleh merosakkan reputasi antarabangsa Sime Darby dan juga Malaysia.

Jika syarikat perladangan Malaysia memang telah melakukan pembakaran terbuka dan mengakibatkan krisis jerebu sekarang ini, ia adalah satu pengkhianatan kepada rakyat Malaysia dengan tindakan merosakkan alam sekitar dan hutan sambil mengancam keselamatan dan kesihatan rakyat Malaysia. Kerajaan Malaysia mesti menghantar pasukan penyiasatnya sendiri untuk memeriksa dakwaan terbabit, dan menghukum mana-mana syarikat Malaysia jika benar mereka terlibat.

——Mandarin Version —–

民主行动党秘书长兼峇眼区国会议员林冠英于2013年6月24日在吉隆坡发表声明:

不只是印尼,马来西来也必须提控并惩罚任何被证明涉及在苏门答腊种植地非法进行传统农业烧垦(slash-and-burn)清芭的马来西亚种植公司。

印尼环境部长巴尔塔沙指出,共有八家马来西亚人拥有的公司涉及近日烟霾污染,他们采用廉宜但非法的传统农业烧垦方式进行清芭,这项指控必须被证实。如果属实,不只是印尼,马来西来也必须提控并惩罚任何被证明涉及在苏门答腊种植地非法进行传统农业烧垦(slash-and-burn)清芭的马来西亚种植公司。

巴尔塔沙说廖内警察将会进行调查。其中一家涉案的公司是PT Tunggal Mitra Plantation, Minamas 种植公司的单位,也是世界最大的上市棕油公司 — 马来西亚森那美种植集团的子公司,另一家是PT Adei Plantation,由Kepong Berhad拥有。其它包括PT Langgam Inti Hibrida, PT Bumi Reksa Nusa Sejati, PT Udaya Loh Denawi, PT Jatim Jaya Perkasa, PT Multi Gambut Industri, 及 PT Mustika Agro Lestari.

巴尔塔沙说"马来西亚种植公司经常指示当地人民在他们的特许地段附近焚烧森林或泥炭林,他们希望火势蔓延后能同时清理他们的地段,当大火烧掉他们的租界地时,有关公司还责怪当地居民,好像大火是意外发生并蔓延到他们的租界地那样。

行动党注意到森那美种植有限公司已经发表文告,激烈地否认印尼政府的指控。行动党希望印尼政府不是在转移视线,以逃避他们无法对付本身印尼种植公司及小园主的责任,还把罪名套在无辜的马来西亚公司上。

无论如何,这项针对森那美的严重指控必须被彻底调查,理由是森那美是一家由马来西亚政府拥有的官联公司。这项严重的指控不只将影响森那美,也将破坏马来西亚的国际声誉。

再说,如果马来西亚种植公司的确采用这种公开焚烧清芭的活动,导致这几天的霾害,这是背叛国人的行为 ,他们不只毁掉环境及森林,也同时威胁了全民的安全及健康。如果真的有马来西亚公司涉及,我国政府必须派出本身的调查员以彻查这种声明,并严厉地惩罚这些涉案的马来西亚公司。

林冠英

Comments for Wee Choo Keong

Posted by Unknown | Posted on 1:07 PTG

Comments for Wee Choo Keong


Comment on HAZE: Palanivel to ask Indo Environment Minister “Why Indo did not institute the US$225 billion civil suit against Asia Pulp & Paper and APRIL in 2007?” by nizam

Posted: 24 Jun 2013 03:43 AM PDT

Thank YB. You have been a good MP when you were in Parliament. We will miss you and hope that you will be in the Senate to play a role in our nation. Unfortunately what you have questioned the Minister in 2008 when you were first elected but it falls on deaf ears as usual. Hope that they will learn from their stupid mistake.

Today the new MPs being sworn in and we hope that they will be following your footsteps and make this nation great again. We dont need more politics but nation building. Lets hope that this YB Palanivel have the balls to stand up to the Indonesians bullshit. This haze problems must be solved once and for all. Thank you YB for highlighting this haze problems.

Comment on HAZE: Palanivel to ask Indo Environment Minister “Why Indo did not institute the US$225 billion civil suit against Asia Pulp & Paper and APRIL in 2007?” by Abu Rokok

Posted: 23 Jun 2013 10:19 PM PDT

This is a political drama which we saw happening for many years.Those idiots who have poluted our airspace should be drag to court and face maximum life sentence for these bizarre problems.

What i see is there has been loopholes and weakness in environment enforcements,both here and there.

I dare say,after the haze is over,issues are shut and sum people paid off.

So,what does the public have to say now? Our kids and us are all suffering from severe medical health issues and no one takes blame for all these.

The Government must step up and assure our environment is safe and no insidence such as this will happen again.

Enough is enough – bring those to task and make them pay hard to serve a reminder.

An Indonesians,please stop pushing the blame on others.It starts from you and should end from you.Take responsibility and do something before every single person files a suit against those responsible.

Enough of mockery and enough of blame game.TQ YB for highlighting this to the public.

You have done justice for our rakyat with this exposure and the years of findings who are the culprits who caused these emotion stress to our country.

Over to you Najib!

Comment on HAZE: Palanivel to ask Indo Environment Minister “Why Indo did not institute the US$225 billion civil suit against Asia Pulp & Paper and APRIL in 2007?” by Seng

Posted: 23 Jun 2013 07:29 PM PDT

By looking at the picture of the Indonesian Minister is enough for me. It tells me all I need to know. Unless Palanivel has the balls to stand up to him nothing will come out from the meeting on Wednesday. This MIC fella is hopeless. We will have to endure the haze as long as it is here. We can only pray hard.

Comment on HAZE: Palanivel to ask Indo Environment Minister “Why Indo did not institute the US$225 billion civil suit against Asia Pulp & Paper and APRIL in 2007?” by George

Posted: 23 Jun 2013 07:07 PM PDT

Our government is equally to be blamed for not taking stronger actions against Indonesian government over this issue. Had we putting pressure on the Indonesia government during the ASEAN meeting without fear or favor then we may not have to face such dangerous level of haze now.

Lets hope that the new Minister Palanivel can perform. Chances are that he will screw it up as he has no priority and he is more interested in getting his boys in MIC to be in positions in government..

SUARA PERAK

Posted by Unknown | Posted on 11:27 PG

SUARA PERAK


PENYELEWENGAN KUASA DIDAPATI DALAM PEMILIHAN SPEAKER DEWAN RAKYAT

Posted: 24 Jun 2013 12:21 AM PDT

My journey - Wong Hon Wai 黃漢偉

Posted by Unknown | Posted on 11:27 PG

My journey - Wong Hon Wai 黃漢偉


引人遐思及神秘的艺术中心

Posted: 24 Jun 2013 05:30 AM PDT

光华言论版
25-6-2013

引人遐思及神秘的艺术中心


黄汉伟
槟州立法议员兼槟州博物馆主席


最近,我去了一趟西澳。澳州人在整个南太平洋是享有最理想的文艺公共空间。在西澳首府柏斯(Perth) 铁道中心旁是柏斯的文化中心(Perth Cultural Centre). 这文化中心是集合了西澳画廊,西澳博物馆,图书馆及表演厅。这些建筑物有各自风格,全都在可徒步范围。柏斯的孩子们是很幸福的,所享有的文化资源丰富。周末,搭一趟近距离的火车就可直达市中心文化中心,可周游四个文艺公共空间。澳州其他大城市如墨尔本及布里斯本都是有集中的文化中心规画。

我也走访了费利曼图(Fremantle)这个近柏斯的海港城市。这个天鹅河畔的城市保有良好的历史建筑和历史地标。我对于费利曼图艺术中心 (Fremantle Arts Centre) 有深刻的印象。它是1864年由犯人使用当地的石灰岩建造,充作精神病院。1973年改成艺术中心。一所精神病院充作艺术中心,这是令人遐思,这建筑物本身就是令人神往,有很多联想空间。

费利曼图艺术中心与墨尔本国立维多利亚画廊(National Gallery of Victoria) 简称NGV 是拥有不同格局。NGV 空间大, 是广阔无比的展览空间。有些画作之巨须坐在二十五尺外的椅子上才可观得全貌。

费利曼图艺术中心拥有很多小小的房间。它是精神病患者的住宿房间。房间外是长长的走廊。我走在走廊时,脑海里涌现当年住宿该处的患者敲门的画象,医生及护士脚步声音。这是这所艺术中心美丽之处. 我参观时展览主题为"Mad About You" (为你发狂)。这时该馆成立四十周年的纪念展。

画家须有幻想力而精神病患者应过度幻想而患病。艺术史上著名的画家梵谷后期陷于精神病,割了自己的耳朵,但留下了色采丰富及著名的画作如<<向日葵>>及<<星夜>>。同样的槟州州立画廊副主席陈志宽医生专治精神科,其在医院诊所内外也有其本身的画作。

槟州文艺公共空间有待扩大是不争的事实。华盖街槟州博物馆创馆于1965年,前身是大英义校。槟州画廊于1994年设立于大会堂。长达数十年我们只有一间州立博物馆及一间州立画廊。我于2009年被委为槟州博物馆主席后,有一个平台给我发挥我的文艺细胞。我推动了增加分馆了工作。我与团队说服了市政局及全体市议员于2010年签下了30年租约,以每月五千令吉的租金租下了中路57号。2012年博物馆的办公室正式入驻中路57号。间中我们办了数个历史及艺术展包括了孙中山历史展,四十年代槟州音乐史展。 

中路57号本身就是个历史故事。它的前身是妇产医院。超过六十岁的槟岛人可查看报生纸,如写着Macalister Road 即是在中路57号妇产医院诞生。它有很多间的小房间,这些都是产妇待生的房间。它有长长的走廊。由于是方便产妇上下楼梯,楼梯的阶级斜度比较低。后园还有一个空阔的空间及一个废置的太平间。它见证了无数生死,不只曾为妇产医院,二战日军军用医院,红十字会,圣约翰及非政府组织活动及救灾中心。最近巫统大厦避雷针堕落事件中,中路57号也适时适地中成了指挥中心。

我漫步在费利曼图艺术中心的花园内思考。柏斯四合一的文化中心及墨尔本国立维多利亚画廊的格局是遥不可及。但我们可达至费利曼图艺术中心的高度。定期办展览,出版刊物,花园里的花草就是艺术品,壁画,装置艺术,为学生办艺术班,花园里办音乐会,艺术家驻馆。

去年槟州政府破天荒拨了一笔基金50万分三年来购置本地画家画作以充作永久收藏展览品。这是槟州画廊历史中一个亮点。

槟州政府在拟提升大会堂。我们应该善用这提升计划以扩大文艺空间,把我们的表演厅及画廊设备提升。一旦文艺硬体提升了,文艺人士就会相应的加强软体了。 

西澳人是爱护古迹。他们保留了拥有160年历史的费利曼图监狱,它后来列入了联合国古迹名单里,迎来了欲探险的游客们。

相对的我国中央政府在处理关闭半山芭监狱及双溪毛糯麻疯病院时,保留史迹的工作做得太少及不足够。

一所有故事的建筑物只要规画得当,是能持续发光发亮。

Delegation of DAP MPs and Assemblymen visiting Air Itam marekt.

Posted: 23 Jun 2013 07:09 PM PDT

DAP's MPSAs from all over Malaysia paid a visit to Air Itam Market during their recent excursion visit to the State. They were taken to a quick tour of the old wet market which underwent a facelift and upgrading under the Penang Pakatan State Government 's effort to make old wet markets in the state more user friendly and hygienic.


 


怡保‧村民小販不知向誰投訴‧斗華巴剎問題遲未解決

  • 張志堅在檳州會見阿依淡區州議員黃漢偉並在該區巴剎考察與交流。(圖:星洲日報)
3 of 3
(霹靂‧怡保22日訊)甘榜斗華新村巴剎基本設施日久失修環境欠佳,村民與小販不知如何處理及向誰投訴,導致問題長久未獲解決。

張志堅:應置各部門聯繫告示牌

巴占區州議員張志堅說,斗華巴剎目前面對的問題是,部份水溝鐵蓋不見、雨水槽破損不堪、巴剎內的地面肮髒,未獲清理等。

張志堅日前巡視斗華巴剎時,當地居民與小販向他反映這些問題,同時表示不曉得應到何處投訴,也不清楚負責該區的市議員是誰。

他表示,日前到檳州會見阿依淡區州議員黃漢偉並在該區巴剎考察與交流時,發現地方政府置放各部門官員聯繫告示牌在巴剎入口處,因此建議怡保市政廳仿效這做法。

他透露將於近日到市政廳提呈有關建議,讓公眾有明確的投訴對象,加速解決設施問題,也會反映斗華巴剎的問題。(星洲日報/大霹靂)

黃漢偉造福安樂村民 垃圾場變遊樂場

Posted: 23 Jun 2013 06:49 PM PDT

黃漢偉(右四)為安樂村遊樂場主持推介禮。




黃漢偉造福安樂村民 垃圾場變遊樂場


 (檳城23日訊)原已淪為垃圾場的安樂村空置地,化腐朽為神奇,被打造為"三代同堂"迷你遊樂場,讓老中青居民共同使用運動基設。

 這項構思是由行動黨亞依淡區候任州議員黃漢偉提出,他協助該村居民解決垃圾問題的同時,也將空置地提升為設備齊全的"三代同堂"迷你遊樂場。

 黃漢偉昨日傍晚為該村迷你遊樂場開幕時說,該休閒處被稱為"三代同堂"遊樂場,因為不僅提供青少年休閒好去處,也適合中年及老年居民使用當地運動基設。

 他說,早前已淪為垃圾場的該空置地,也設有遊樂場基設但久年失修,已簡陋不堪。經他撥出1萬令吉增設4項新穎運動設備及兒童遊樂設備后,該遊樂場已"活了起來"。

推動遊樂場計劃

 他指出,由他負責推動設立的遊樂場計劃,已在選區內的5個地區落實,即玫瑰園組屋區、甘榜馬來由組屋區、新港甘榜賽馬達、鍾靈中學后甘榜賽尤索及安樂村。

 "目前我也計劃于濟司門路一帶,撥款設立一個遊樂場,以讓當地居民有個休閒娛樂的場所。"

  另一方面,黃漢偉說,檳州約有逾百名社委主席,安樂村社委主席黃振部及秘書佔利將在本月底任期屆滿。

 "我支持及推薦這兩人繼續擔任有關職位,以服務居民。"

.

Posted by Unknown | Posted on 7:13 PG

.


UJIAN DALAM MENYAMPAIKAN AJARAN ISLAM

Posted: 23 Jun 2013 11:41 PM PDT

Hidup manusia adalah penuh dengan ujian, dugaan, kesusahan, rintangan dan cubaan. Adalah mustahil bagi seseorang manusia dapat hidup tanpa menempuh ujian dan dugaan. Ini semua berlaku kepada manusia biasa. Bagaimana pula dengan para pendakwah dan pejuang Islam?   Tentulah mereka lebih banyak dan hebat ujian yang diterima. Setiap orang yang berjuang pada jalan Allah, berdakwah mengajak meninggalkan perkara-perkara yang disukai oleh hawa nafsu dan menerima ajaran Islam ; MAKA sudah tentu akan ditentang dan diperangi oleh golongan Taghut dan pendokong kebatilan. Mereka menjalankan amar makruf nahi mungkar akan ditentang oleh pendokong kemungkaran. Firman Allah,
          وما نقموا منهم إلا أن يؤمنوا بالله العزيز الحميد                            
Maksudnya, " Dan tidak mereka menyiksa mereka melainkan kerana mereka beriman
               kepada Allah Yang Maha Mulia Lagi Maha Terpuji ".        Surah al-Buruj : 8.

Oleh yang demikian hidup pendokong gerakan Islam sentiasa dalam ujian, tekanan, fitnah dan dugaan yang tidak putus-putus. Apatah lagi gerakan dakwah Islamiyah menentang segala bentuk kezaliman dan maksiat, menentang Jahiliyah dalam semua bentuk dan corak samada kebudayaan, pemikiran, perlembagaan, sistem dan lain-lain.

Ujian dalam gerakan Islam dan dakwah Islamiyah juga merupakan suatu pengertian KHUSUS yang tidak terdapat dalam mana-mana gerakan yang tidak islamik. Malah Allah Ta'ala telah menjelaskan di dalam al-Quran bahawa dakwah Islamiyah memakan masa dan penuh kesusahan. Firman Allah dalam surah at-Taubah ayat 42,
                                    لو كان عرضا قريبا وسفرا قاصدا لاتبعوك ولكن بعدت عليهم الشقة ..
Maksudnya, " Kalaulah ia (perjuangan Islam) merupakan habuan dunia yang dekat dan
                      perjalanan yang senang (ditujui) dan pendek nescaya mereka akan
                      mengikut engkau TETAPI perjalanan itu jauh dan penuh kesusahan".


Berkata Imam Ibn al-Qayyim, " Wahai mereka yang pondan keazamannya, jalan dakwah ini ialah jalan yang mana Nabi Adam telah penat, Nabi Nuh telah mengeluh (mengadu), Nabi Ibrahim dicampakkan ke dalam api, Nabi Ismail disembelih, Nabi Zakariyya digergaji dan Nabi Yahya disembelih".

:: cina islam | 2011 ::

Posted by Unknown | Posted on 7:05 PG

:: cina islam | 2011 ::


MAS mungkin ubah, batal penerbangan

Posted: 24 Jun 2013 05:55 AM PDT

15 Syaaban 1434 H. [MOD] -

Malaysia Airlines (MAS) hari ini memaklumkan kepada penumpangnya tentang kemungkinan berlaku pembatalan penerbangan pada saat-sat akhir dan penjadualan semula penerbangan berikutan keadaan jerebu yang semakin teruk di beberapa kawasan di negara ini sejak beberapa hari lepas. 

Pengarah operasinya Izham Ismail berkata stesen tertentu diletakkan dalam pemantauan rapi mengenai kemungkinan ditutup atau mengalami gangguan iaitu Lapangan Terbang Sultan Ahmad Shah di Kuantan; Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra di Kota Baharu; Lapangan Terbang Sultan Mahmud di Kuala Terengganu; Lapangan Terbang Antarabangsa KL; dan Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu.
"MAS bekerjasama rapat dengan pihak berkuasa lapangan terbang untuk memantau keadaan dan akan melaraskan operasi penerbangan kami dari dan ke lapangan terbang yang terjejas, sekiranya perlu.

"Keselamatan adalah perkara paling penting bagi MAS. Memastikan tetamu kami sampai ke destinasi mereka dengan selamat sentiasa menjadi keutamaan kami," katanya dalam kenyataan hari ini.

MAS menubuhkan sebuah sekretariat untuk memantau keadaan jerebu sejam sekali dan mengeluarkan maklumat terkini mengenainya tiga kali sehari.

Syarikat penerbangan itu juga menasihati penumpang supaya menyemak status penerbangan masing-masing dengan melayari www.malaysiaairlines.com atau menghubungi talian bebas tol 1300 88 3000 untuk mendapatkan maklumat terkini, sebelum bertolak ke lapangan terbang.

Bernama

Husam bebas dengan jaminan polis, Video Sidang Media sejurus dibebaskan

Posted: 24 Jun 2013 05:31 AM PDT

15 Syaaban 1434 H. [MOD] KOTA BHARU: Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa yang ditahan sejak awal pagi semalam di lokap Ibu pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Bharu dibebaskan kira-kira jam 5.00 petang ini.

Beliau diiringi isteri, Datin Rohana Abdul Rahman dan Exco Kerajaan Kelantan, Datuk Nasaruddin Daud.
Laungan takbir bergema oleh lebih 300 penyokong yang menunggu sejak awal lagi.
Perasaan sebak juga turut dirasai oleh orang ramai apabila seorang lelaki tiba-tiba memeluk Husam sambil menangis tanda bersyukur dan terharu.

Sebelum ini, isteri beliau yang telah lama berada di ruang pekarangan IPD Kota Bharu untuk menyambut pembebasan dan kepulangan suami tercinta berharap Husam dibebaskan hari ini.

Sementara itu, Pertubuhan R Kelantan dan Gabungan Profesional Menuntut Royalti, Pendaratan Minyak dan Gas ke Kelantan (Royalti) akan menganjurkan program menyambut pembebasan Naib Presiden PAS itu malam ini.

Program berkenaan akan diadakan di Masjid Sekolah Menengah Ugama (Arab) Taqaddum Maarif Pasir Tumboh.

Presiden R, Nazri Deraman ketika menghubung Harakadaily berkata, program berkenaan bermula selepas solat Isyak berjemaah dan solat hajat.

Jelasnya, selepas itu juga ceramah daripada 15 orang pimpinan masyarakat juga akan diadakan malam ini.

"Semua dijemput hadir beramai-ramai dan sebarkan," ujarnya.


Malam tadi, seramai 150 orang termasuk bekas Anggota Parlimen Kota Bharu, Datuk Wan Abdul Rahim Wan Abdullah, Abdul Rahman Yunus, Adun Kelaboran, Mohd Zaki Ibrahim dan Adun Mengkebang, Ustaz Abdul Latif Abdul Rahman membaca surah Yasin beramai-ramai di luar pagar IPD Kota Bharu.


Beliau singgah bertemu TG Nik Abdul Azizi dan menziarahi pusara ibunya selepas dibebaskan.




 




 



Video Sidang Media Dato Husam Musa sejurus dibebaskan dari lokap






Berita dan gambar dari pelbagai sumber/-

Diariku dari parlimen: 24 Jun 2013

Posted: 24 Jun 2013 05:24 AM PDT

15 Syaaban 1434 H. [MOD] -

Nasrudin Hassan,24 Jun 2013
Jam 9.20 am saya mula melangkah kaki memasuki dewan mesyuarat di bangunan Parlimen. Satu detik bersejarah bagi diri saya sebagai ahli parlimen yang baru dari P.088 Temerloh. "Pertama kali" adalah detik debar yang akan dirasai oleh saya dalam apa jua aktiviti dan penglibatan. Apatah lagi "pertama kali" itu adalah majlis rasmi yang penuh formal dan mempunyai tatacara yang tersendiri.

Masih segar dalam lipatan sejarah, bagaimana pertama kali saya masuk sekolah, pertama kali saya masuk Madrasah Muhammadiah Sungai Durian dan kemudiannya Madrasah Ad Diniah Al Bakriah, pertama kali saya memasuki Maahad Fathul Islami di Syria dan pertama kali saya melangkah kaki ke gerbang Universiti al Azhar dan kini memasuki Dewan Rakyat dengan gelar sebagai Ahli Yang Berhormat sangat mendebarkan.

Situasi serupa saya alami semasa mula-mula ke gerbang perkahwinan, pertama kali diamanahkan sebagai Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia dan kini mengangkat sumpah sebagai Ahli Parlimen bagi sessi parlimen ke 13.

Sejuk dinginnya suhu dewan parlimen ini tidak mampu meredakan debaran pertama ini. Perasaan saya berbaur antara gementar kerana tidak biasa dan berdebar kerana tidak sabar untuk menyertai perbahasan sebagai ahli parlimen yang baru.

Mengakui bahawa hati ini sangat teruja terutama melihat kelibat dan gelagat rakan-rakan ahli parlimen senior yang membawa pelbagai wajah dan rentak sesekali mamanaskan dewan.

Hari pertama parlimen bermesyuarat bagi edisi 2013 yang berlangsung hari ini telah menyaksikan kekecohan melibatkan proses pengundian untuk memilih Yang Di Pertua Dewan Rakyat. Kertas undi diedar tetapi tidak rahsia kerana pengundinya mesti menulis nama dan menandatangani kertas undi tersebut.

Dua calon Yang Di Pertua Dewan telah dikemukakan. Pertama ialah Tan Sri Pandikar Amin Mulia atas cadangan Yang Amat Berhormat Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak dan disokong oleh Yang Berhormat Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyidin Yassin. Sementara calon kedua ialah Datuk Abdul Kadir Sulaiman atas cadangan Tan Sri Khalid Ibrahim dan disokong oleh YB Karpal Singh.

Tan Sri Pandikar Amin terpilih sebagai Yang Di Pertua Dewan Rakyat dengan memperolehi 133 undi berbanding Datuk Abdul Kadir memperolehi 89 undi.

Lebih menarik pada hari ini apabila Tan Sri Pandikar Amin selaku YDP Dewan Rakyat memashyurkan slogan "Ubah" dan "Ini kali lah" sebagai memulakan ucapan sulong beliau mengendali mesyuarat Ahli Parlimen.

Saat ini, jam telah menunjuk detik 11.40 am dan saya masih menunggu gilliran untuk mengangkat sumpah. Kini giliran ahli parlimen Barisan Nasional membaca teks angkat sumpah di hadapan Yang Di Pertua Dewan.

Semangat untuk terus memperjuangkan risalah perjuangan parti sekaligus membawa suara rakyat ke dewan parlimen ini makin berkobar...

Jerebu: Tiada perubahan pada jadual penerbangan - MAHB

Posted: 24 Jun 2013 04:16 AM PDT

15 Syaaban 1434 H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Jadual penerbangan di semua lapangan terbang kendalian Malaysia Airport Holdings Berhad (MAHB) tidak mengalami sebarang perubahan walaupun jerebu teruk melanda ketika ini, kata Pengurus Besar Kanan Perkhidmatan Operasi MAHB, Datuk Azmi Murad


Katanya, walaupun jerebu melanda negara ini, namun jarak penglihatan ketika ini adalah kira-kira 1,000 meter iaitu masih selamat.
"Jika jarak penglihatan kurang daripada 300 meter, baru Jabatan Penerbangan Awam (DCA) akan mengambil tindakan dengan menutup landasan kapal terbang.
"Setakat ini tidak ada penerbangan yang terjejas dan jadual penerbangan berjalan seperti biasa," katanya ketika dihubungi BERNAMA, hari ini.
Azmi berkata, pihaknya akan terus memantau keadaan bagi memastikan jadual penerbangan berjalan lancar.
Antara lapangan terbang kendalian MAHB ialah Lapangan Terbang Antarabangsa KL di Sepang, Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu; Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching; Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi; Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang; Lapangan Terbang Melaka; Lapangan Terbang Sultan Ahmad Shah, Kuantan dan Lapangan Terbang Sultan Mahmud, Kuala Terengganu. - BERNAMA

Pelabuhan Klang masuki paras IPU bahaya

Posted: 24 Jun 2013 04:08 AM PDT

15 Syaaban 1434 H. [MOD] -


Indeks Pencemaran Udara (IPU) di Pelabuhan Klang memasuki paras bahaya, menurut exco Selangor Ean Yong Hian Wah.

"Pengesan di Lembah Klang menunjukkan, pada jam 3 petang, ia melepasi IPU 314. 

"Kesemua stesen pemantauan lain masih bawah 200 sehingga 3 petang," tulis Ean Yong di Facebook beliau.

Maklumat daripada Facebook informasi bencana Majlis Keselamatan Negara pula menunjukkan bacaan di Pelabuhan Klang pada jam 4.30 petang ialah 317.

Kawasan itu yang pertama memasuki tahap bahaya melebihi IPU 300 di Lembah Klang.

Isteri harap Husam dibebaskan hari ini

Posted: 24 Jun 2013 02:46 AM PDT

15 Syaaban 1434 H. [MOD] -


KOTA BHARU: Isteri Datuk Husam Musa, Datin Rohana Abdul Rahman telah lama berada di ruang pekarangan IPD Kota Bharu untuk menyambut pembebasan dan kepulangan suami tercinta.




Rohana berharap suaminya dibebaskan hari ini.



Sementara itu, Pertubuhan R Kelantan dan Gabungan Profesional Menuntut Royalti, Pendaratan Minyak dan Gas ke Kelantan (Royalti) akan menganjurkan program menyambut pembebasan Naib Presiden PAS itu malam ini.



Program berkenaan akan diadakan di Masjid Sekolah Menengah Ugama (Arab) Taqaddum Maarif Pasir Tumboh.



Presiden R, Nazri Deraman ketika menghubung Harakadaily berkata, program berkenaan bermula 
selepas solat Isyak berjemaah dan solat hajat.


Jelasnya, selepas itu juga ceramah daripada 15 orang pimpinan masyarakat juga akan diadakan malam ini.



"Semua dijemput hadir beramai-ramai dan sebarkan," ujarnya.



Malam tadi, seramai 150 orang termasuk bekas Anggota Parlimen Kota Bharu, Datuk Wan Abdul Rahim Wan Abdullah, Abdul Rahman Yunus, Adun Kelaboran, Mohd Zaki Ibrahim dan Adun Mengkebang, Ustaz Abdul Latif Abdul Rahman membaca surah Yasin beramai-ramai di luar pagar IPD Kota Bharu.
HARAKAH/-

Ramadan menghampiri, jangan lupa kurma

Posted: 24 Jun 2013 02:07 AM PDT

15 Syaaban 1434 H. [MOD] -


Tujuh Khasiat Kurma yang Mungkin Anda Tidak Tahu

Kurma (Phonex dactylifera) atau Tamar merupakan sejenis tumbuhan yang berbuah dan boleh dimakan sama ada ketika sudah masak atau masih mentah. Kurma dikatakan tumbuhan yang mempunyai pelbagai khasiat dan kegunaan dan sebahagian daripadanya sudah terbukti secara saintifik. Malah dalam kitab suci al-Qur'an sahaja terdapat 21 ayat yang menyebut tentang kurma. Baginda Rasulullah SAW juga sendiri telah beberapa kali menyebut perihal kurma dan khasiatnya, dan amat sinonim dengan kisah sirah baginda.



"Kemudian, Kami tumbuhkan untuk kamu dengan air itu, kebun-kebun tamar (kurma) dan anggur. Kamu beroleh dalam kebun-kebun itu (berbagai jenis lagi) buah-buahan yang banyak dan dari kebun-kebun itulah kamu beroleh rezeki penghidupan kamu." (Surah al-Mukminah : ayat 19)




"Sesiapa yang memakan tuju biji tamar 'Ajwah', dia akan terkawal daripada kejutan syaitan dan sihir pada hari itu". Sabda Rasulullah SAW.


Manakala dari sudut sains pula mengatakan, kandungan protein dalam kurma adalah lebih kurang 2.5 peratus, serat 8.0 peratus manakala kandungan gulanya pula adalah sangat tinggi, yakni sehingga 63 peratus, majoritinya adalah glukosa. Lemak yang terkandung di dalamnya pula adalah sangat sedikit iaitu sekitar 0.4 peratus sahaja. Kurma juga terkenal dalam dunia perubatan tradisional kerana kaya denga zat besi, kalsium, fosforus, sodium, potassium, vitamin A, C dan niasin.

Apakah antara khasiat utama kurma?

1. Paling pantas diproses dan diserap, sekaligus memberikan tenaga segera. Memandangkan kandungan gula ringkasnya (monosaccharide) yang sangat tinggi malah lebih tinggi daripada pisang, kurma berupaya memberikan "tenaga segera" yang akan diserap oleh tubuh serta-merta. Berbeza dengan kebanyakan buah-buahan lain yang mengadungi sukrosa (disaccharide). Disaccharide seperti sukrosa harus dipecahkan dahulu oleh enzim sebelum bertukar menjadi monosaccharide lalu diserap tubuh sebagai tenaga.

"Rasulullah SAW berbuka puasa dengan beberapa biji buah kurma sebelum sembahyang. Sekiranya tiada kurma, maka Baginda akan berbuka dengan beberapa biji anggur. Sekiranya tiada anggur, maka Baginda meminum beberapa teguk air." Hadis riwayat Ahmad.

Makan kurma ketika berbuka puasa amat bagus kerana pada waktu ini, kita perlukan tenaga segera, dan bukannya tenaga yang "lambat untuk dicerna" seperti yang terkandung dalam kebanyakan makanan berlemak dan bergoreng yang lain.

2. Kaya dengan serat dan potasium. Kurma dimakan tanpa perlu membuang kulitnya dan pada kulitnya itulah terkandung serat. Kurma adalah antara buah-buahan yang amat kaya dengan serat, serat larut mahupun tak larut. Kita sering menganggap buah-buahan seperti pisang itu mengandungi serat yang tinggi, tetapi tahukah anda, dalam 100g Kurma terdapat 8g serat sedangkan dalam 100g Pisang hanya terdapat 2.6g serat sahaja? Tinggi serat amat baik untuk sistem pelawasan.

Selain itu, kurma kaya dengan Potasium dan beberapa zat galian yang lain. Potasium adalah elektrolit yang akan menyeimbangkan kembali kandungan air dalam tubuh badan apabila kita kehilangannya, terutama sepanjang tempoh berpuasa. Tidak perlu membeli 100 Plus sekiranya khuatir akan kekurangan elektrolit ketika berbuka, memadai dengan beberapa biji kurma dan air suam. Potasium juga membantu dalam pembinaan otot termasuk otot jantung dan mampu memelihara sistem saraf.

3. Penguat memori. Ramai yang berfikiran hanya kismis yang baik untuk menguatkan daya ingatan, namun hakikatnya kurma juga tidak kurang hebatnya. Ia amat sesuai untuk kanak-kanak yang sedang membesar.

4. Baik untuk wanita mengandung/bersalin. Masih ingat kisah Maryam yang hanya memakan buah kurma semasa melahirkan Nabi Isa AS? Menerusi malaikat Jibrail, Allah telah mewahyukan kepada ibu Isa iaitu Maryam binti Imran supaya menggegar pohon kurma sehingga gugur lantas memakannya tatkala lemah selepas bersalin.

"Dan goncangkan batang kurma itu kepadanya, nanti ia gugurkan atasmu kurma yang masak." (Surah Maryam : ayat 25)

Dan menurut sebuah laman web, buah kurma amat baik untuk wanita mengandung dan akan memudahkan wanita untuk melahirkan anak serta akan mengurangkan pengaliran darah semasa proses kelahiran. Malah anak yang dilahirkan kelak dipercayai akan mempunyai sifat-sifat yang baik, penyabar, bersopan santun serta cerdas pemikirannya.

5. Penawar Racun. Diriwayat oleh Aishah RA, "Jika sesiapa yang selalu makan kurma akan dihindari daripada terkena racun yang dimakan."

6. Merawat penyakit. Dalam perubatan homeopati, biji kurma dikisar halus seperti serbuk teh. Ia direndam dan diminum bagi menyembuhkan pelbagai jenis penyakit.

7. Mengubati gangguan usus dan sembelit. Ketidakserasian dengan gluten menghalang penyerapan zat-zat makanan secara sempurna. Kurma mencegah ini daripada berlaku.

http://selamatkanpahang.blogspot.com

Undi bersurat bukti Najib tidak percaya MP BN

Posted: 24 Jun 2013 01:53 AM PDT


15 Syaaban 1434 H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Pimpinan Pakatan Rakyat (PR) hari ini mempertikaikan proses pengundian Yang Dipertua (Speaker) Dewan Rakyat yang menggunakan kaedah 'undi bersurat' yang didakwa tidak memberi kebebasan kepada anggota dewan untuk membuat pilihan.




Ia berikutan, setiap anggota Dewan Rakyat perlu menulis nama calon Speaker dan nama mereka sendiri serta menandatangani kertas undi sebelum diserahkan kepada Setiausaha Parlimen, Rosmee Hamzah.



Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar antara yang terawal mempertikaikan kaedah pengundian itu sebelum ia disokong oleh pimpinan PR lain antaranya, Tian Chuan (PKR-Batu) dan Gobind Singh Deo (DAP-Puchong).



"Kenapa perlu tandatangan? Perdana Menteri tidak percaya dengan ahli Parlimen BN sendiri ke?" sindir Mahfuz yang juga Naib Presiden PAS itu.



Terdahulu, Setiausaha Parlimen mengumumkan dua calon yang masing-masing dikemukakan oleh PR dan Barisan Nasonal (BN).



PR melalui Ahli Parlimen Bandar Tun RAzak, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mencadangkan bekas Hakim Mahkamah Persekutuan, Datuk Abdul Kadir Sulaiman, sementara BN menerusi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mencadangkan Tan Sri Pandikar Amin Mulia sebagai Speaker.


harakah/-

Jerebu: Bencana Dukhan dan amaran Tuhan

Posted: 24 Jun 2013 01:50 AM PDT

Malaysia Haze
15 Syaaban 1434 H. [MOD] -
credit photo: .freemalaysiatoday.com

Kita mempunyai pilihan untuk sekadar melihat jerebu ini sebagai satu kejadian bencana alam yang penjelasannya berlegar pada laporan berita serta penerangan saintifik. Namun Allah SWT memberi peringatan bahawa bencana-bencana hasil perbuatan tangan manusia itu, adalah kejadian bermesej daripada-Nya.


Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat). [Al-Rum 30:41]
Apa yang sedang Allah bicarakan dalam musibah?

Kerosakan itu hasil kerja tangan manusia sendiri. Dan bencana kerosakan yang dialami pula, baru sedikit. Tangan manusia mampu menghasilkan bencana yang berganda-ganda lagi. Bencana datang bukan untuk menghukum. Tetapi mahu menyedarkan.
Agar kita kembali.

Bagaimana pula dengan asap jerebu?
Langsung teringat kita kepada apa yang berlaku di zaman Nabi sallallahu alayhi wa sallam seperti yang disebut di dalam surah al-Dukhan:
dukhan
  • Oleh itu tunggulah (wahai Muhammad) semasa langit membawa asap kemarau yang jelas nyata (yang menyebabkan kebuluran yang dahsyat)

  • Yang akan menimpa seluruh keadaan manusia (yang kafir itu, sehingga mereka akan berkata: "Ini adalah azab yang sungguh menyakitkan".

  • (Pada saat itu mereka akan merayu dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! Hapuskanlah azab ini dari kami, sesungguhnya kami akan beriman!".

  • Bagaimana mereka dapat beringat (menyempurnakan janji mereka hendak beriman itu)? Pada hal mereka telah pun didatangi seorang Rasul yang memberi keterangan-keterangan (yang cukup untuk mereka beriman)!

  • Sekalipun demikian, mereka juga berpaling ingkar daripada menerima keterangannya sambil berkata (sesama sendiri): "Dia seorang yang diajar (oleh bangsa asing), dia juga seorang yang gila!"
  • Sesungguhnya (kalaulah) kami hapuskan azab itu barang sedikitpun, sudah tentu kamu akan kembali (kufur ingkar).
  • (Ingatlah! Kalau kamu ulangi keingkaran kamu, kamu akan dibinasakan) semasa Kami timpakan (kamu dengan) paluan yang besar (dari pihak lawan kamu); sesungguhnya Kami tetap akan menyeksa (dengan azab yang seberat-beratnya).
BENCANA KAUM MUDHAR
bones
Berkenaan ayat 10 hingga 14, Al-Bukhari (hadith 4821) dan Muslim (hadith 2798) mendatangkan riwayat Ibn Mas'ud radhiyallahu anhu bahawa sesungguhnya kaum musyrikin Mudhar apabila mereka berkeras mengingkari seruan Nabi Muhammad sallallahu alayhi wa sallam dan menentang baginda dengan segala bentuk keangkuhan dan kekejian, Baginda telah mendoakan mereka kemarau yang pedih seperti yang pernah menimpa umat manusia di hari-hari pemerintahan Yusuf alayhi al-Salam. Lalu mereka ditimpa dengan kemarau yang teruk hingga ke tahap menampung makan dengan menjamah tulang.

Ketika itu, langit mereka diselubungi asap tebal yang menyeksa. Kaum Mudhir mendatangi Rasulullah sallallahu alayhi wa sallam merayu agar Baginda memohon kepada Allah agar diturunkan hujan untuk kaum Mudhar kerana sesungguhnya belenggu asap itu memusnahkan mereka.

Baginda telah memohon kepada Allah dan Allah memperkenankan permohonan baginda.
Hujan turun.

Al-Bukhari mendatangkan riwayat yang menyambung kisah tentang ayat ke 15 dan 16.
Setelah asap itu hilang, kehidupan kembali normal, mereka kembali kufur kepada Allah.
"Sesungguhnya (kalaulah) kami hapuskan azab itu barang sedikitpun, sudah tentu kamu akan kembali (kufur ingkar). (Ingatlah! Kalau kamu ulangi keingkaran kamu, kamu akan dibinasakan) semasa Kami timpakan (kamu dengan) paluan yang besar (dari pihak lawan kamu); sesungguhnya Kami tetap akan menyeksa (dengan azab yang seberat-beratnya)."
nilai
Datang musibah, ingat Tuhan.
Dilepaskan sedikit daripada kesusahan, kembali kufur dan lupakan Tuhan.
Duhai bangsaku, jangan sampai Tuhan 'berdendam' dengan kita!
Kembalilah!

harakahdaily/-

Khalid terima memo anak muda Black 505

Posted: 24 Jun 2013 12:57 AM PDT

15 Syaaban 1434 H. [MOD] -


Khalid bercakap kepada media selepas menerima memo daripada anak muda Black 505.

KUALA LUMPUR: Kehadiran Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad akhirnya meredakan suasana tegang antara pihak polis dengan anak muda Black 505 yang mengadakan protes di hadapan parlimen seawal jam 9 pagi tadi.



Khalid Samad yang mucul kira-kira jam 11.50 pagi selepas mengangkat sumpah ahli Dewan Rakyat untuk menenangkan peserta himpunan dengan menerima memorandum daripada kumpulan terbabit. 

Sewaktu menerima memorandum itu, Khalid berjanji akan menyerahkan memorandum tersebut kepada pihak berkenaan dan akan membangkitkan perkara itu di dalam persidangan Dewan Rakyat yang bermula esok. 

"Ini merupakan tuntutan bahawa rakyat yang sepatutnya memilih, dan saya berterima kasih kepada aktivis yang hadir menyatakan bantahan agar pimpinan SPR letak jawatan," katanya kepada lebih 150 anak muda yang berkumpul di hadapan bangunan Parlimen.

Beliau turut memaklumkan kepada barisan peguam Pakatan Rakyat berhubung penangkapan anak-anak muda yang masing-masing di bawa ke balai polis di Jinjang dan Dang Wangi.

Malah beliau yang juga AJK PAS Pusat turut meminta pihak polis jangan mengapa-apakan aktivis terbabit ketika dalam jagaan mereka itu nanti. 

"Matlamat himpunan hari ini telah selesai dengan penerimaan memorandum daripada Gabungan NGO yang membantah SPR," katanya yang meminta para aktivis untuk bersurai.

Sebelum itu, kumpulan berkenaan mengadakan protes dengan berbaring di atas jalan utama masuk ke Parlimen sejak jam 10 pagi, keadaan bertukar menjadi tegang sejam kemudian apabila kumpulan tersebut cuba melepasi benteng polis seramai 300 orang di jalan utama masuk ke Parlimen.

Bagaimanapun kumpulan anak muda tidak berjaya melepasi sekatan polis, keadaan menjadi tidak terkawal apabila polis menahan tiga aktivis mereka iaitu Mohd Safwan Anang, Akram Ahmar dan Ehsan Bukhari kira-kira jam 11.10 pagi.

Keadaan bertambah kecoh lagi apabila pihak polis yang terus mengejar dan menangkap beberapa lagi aktivis anak muda menyebabkan ada yang lari bertempiaran. 

Susulan itu, sebilangan lagi peserta perhimpunan bertindak menyerah diri kepada polis sebagai tanda solidariti, termasuk pengerusi SAMM Badrul Hisham Shaharin dan aktivis siswa Adam Adli.

harakah/-

Usus bocor dek penyapu

Posted: 24 Jun 2013 12:50 AM PDT

15 Syaaban 1434 H. [MOD] -

Foto
Kejadian berlaku kira-kira jam 5.30 petang ketika Mohamad Firdaus Zakaria, 14, bergayut pada bingkai pintu asrama tanpa menyedari rakannya memegang batang penyapu terbabit secara menegak di bawah tempat dia bergayut.

Menceritakan kejadian terbabit, menurut Firdaus, sejurus melepaskan tangan pada bingkai pintu berkenaan, dia terjatuh tepat atas batang penyapu itu dipegang rakannya menyebabkan tertusuk ke dalam duburnya.


"Dalam keadaan menahan sakit, saya memegang batang penyapu itu yang masih berada pada punggung dan cuba mencabut.



"Saya terpaksa berusaha selama lima minit sebelum dapat mengeluarkan batang penyapu itu.


metro/-

Jarak Penglihatan Merosot Kepada 1km Di Pulau Pinang

Posted: 24 Jun 2013 12:40 AM PDT

15 Syaaban 1434 H. [MOD] -

GEORGE TOWN: Jarak penglihatan di Pulau Pinang menurun kepada satu kilometer walaupun Indeks Pencemaran Udara (IPU) di negeri itu berada pada tahap sederhana.
Menurut Jabatan Meteorologi, jarak penglihatan di Bayan Lepas adalah 5km pada pukul 9.30 petang dan setakat 1 petang ia menurun kepada 4km.
IPU yang dikeluarkan Jabatan Alam Sekitar (JAS) menunjukkan Universiti Sains Malaysia merekodkan bacaan 70 (7pagi) kepada 71 pada pukul 11 pagi.
Selain itu, Seberang Jaya 2 dan Prai masing-masing kekal pada bacaan 79 dan 72.
Di utara semenanjung, bacaan IPU di Bakar Arang, Sungai Petani, Kedah meningkat daripada 75 kepada 77.
Peningkatan turut direkodkan di Alor Star iaitu daripada 63 kepada 64 pada pukul 11 pagi.
Bacaan IPU di Kangar, Perlis kekal pada tahap sederhana iaitu 63 pada pukul 11 pagi.

Pengalaman MP Baru Di Hari Pertama Sidang Dewan Rakyat

Posted: 24 Jun 2013 12:39 AM PDT

15 Syaaban 1434 H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Pertama kali diangkat menjadi Ahli Parlimen, kebanyakan mereka nyata teruja dan tidak sabar untuk membawa usul serta isu-isu rakyat ke Parlimen.
Rata-rata mereka berjanji akan menunaikan kewajipan dan memberikan perkhidmatan terbaik khususnya ketika membentangkan isu berkaitan rakyat.
Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli berkata beliau teruja dengan suasana hari pertama sesi persidangan Dewan Rakyat.
"Saya tidak sabar untuk berbahas. Hari ini (Isnin) saya tidak dihalau seperti saya katakan sebelum ini. Saya amat berharap akan dapat memberikan yang terbaik terutamanya isu-isu berkaitan rakyat.
"Jika sebelum ini, saya hanya bercakap di luar, kali ini, saya akan gunakan Dewan Rakyat bagi mendapatkan jawapan terus daripada menteri," katanya kepada pemberita, selepas Majlis Angkat Sumpah, di Parlimen, pada Isnin.
Rafizi berkata, Pakatan Rakyat komited untuk bekerja demi rakyat walaupun sebelum ini wujud dakwaan mereka akan memboikot majlis angkat sumpah hari ini (Isnin).
Sementara itu, Ahli Parlimen Bukit Katil, Shamsul Iskandr Mat Akin berkata, kekecohan yang berlaku pada hari pertama satu pengalaman baru kepadanya.
"Pertengkaran kecil yang berlaku tadi, adalah pengalaman baru untuk saya. Itu menunjukkan demokrasi yang ditunjukkan di antara kedua-dua parti.
"Selain akan membawakan isu Melaka, saya juga ketengahkan isu kematian dalam lokap. Saya akan pastikan menteri yang terlibat akan dapat menyelesaikan isu ini," katanya.
Menurut beliau, lokap bukan tempat pesalah dipukul hingga mati dan perkara sebegitu tidak harus berlaku.
Bagi Ahli Parlimen Pasir Mas, Nik Abduh Nik Aziz pula, beliau akan membawa isu belia dan multimedia pada sesi kali ini.
Ditanya mengenai perasaannya yang kali pertama bergelar Ahli Parlimen, Nik Abduh yang juga Naib Ketua Pemuda PAS melahirkan rasa gembira kerana dapat berkenalan dengan wakil-wakil rakyat yang lain.

Kualiti udara di Lembah Klang berada pada tahap tidak sihat

Posted: 24 Jun 2013 12:37 AM PDT

15 Syaaban 1434 H. [MOD] -

Kualiti udara di Lembah Klang berada pada tahap tidak sihat manakala Port Dickson mencatatkan bacaan 335 (berbahaya) setakat pukul 7 pagi Isnin. Foto RAYMOND OOI/The Sta

Seorang tahanan demo parlimen cedera teruk

Posted: 24 Jun 2013 12:34 AM PDT

15 Syaaban 1434 H. [MOD] -

http://wasukalu.blogspot.com,24 Jun 2013

demo di parlimen - 26 ditangkap seorang tahanan cedera teruk di muka


Terkini .. para demonstran yang berdemo di parlimen telah ditangkap. Ketika berdemo mereka baring terlentang di jalanraya tetapi apabila ditangkap mereka digari dan dibiarkan berbaring dalam keadaan meniarap di atas rumput di tepi jalanraya.


Chegu Bard di time linenya mendakwa seorang lelaki muda yang  bernama Shauki yang merupakan salah seorang tahanan kerana demo di parlimen telah dipukul polis.

Beliau mengalami kecederaan yang agak teruk di muka. dahinya dan pipinya bengkak. Bengkak di pipinya kelihatan berdarah.



Selepas ditangkap dan digari
ketika berdemo
Kumpulan yang mengadakan demo di satu kawasan di jalan utama yang menuju bangunan Parlimen sejak jam 10 pagi ini dilaporkan cuba melepasi sekatan Polis yang berkawal kira-kira 800 meter dari pintu pagar Parlimen.


Ini menyebabkan keadaan bertukar tegang,kumpulan berkenaan bagaimanapun tidak berjaya melepasi sekatan polis, yang berkawal di Jalan Parlimen dengan kekuatan kira-kira 300 orang anggota.


Polis turut menahan seorang dari aktivis berkenaan, aktivis siswa Mohd Safwan Anang, dalam kejadian pada kira-kira 11.10 pagi itu.


Susulan itu, sebilangan lagi peserta perhimunan bertindak menyerah diri kepada polis sebagai tanda solidariti, termasuk pengerusi SAMM Badrul Hisham Shaharin dan aktivis siswa Adam Adli.


Seorang MP Pakatan Khalid Samad turut muncul pada kira-kira jam 11.50 untuk menenangkan peserta perhimpunan dan untuk menerima memorandum kumpulan terbabit.


Dalam ucapannya, MP Shah Alam itu berkata beliau akan menyerahkan memorandum tersebut kepada pihak berkenaan dan akan turut membangkitkan perkara itu dalam persidangan Dewan Rakyat.


Beliau turut meminta agar peserta berkenaan beredar selepas menerima memorandum terbabit.


Sementara itu ketua polis daerah Dang Wangi ACP Zainuddin Ahmad yang ditemui Malaysiakini mengesahkan bahawa 26 orang ditahan dalam perhimpunan tersebut.

Lantik Speaker tidak ikut peraturan – Hanipa

Posted: 24 Jun 2013 12:32 AM PDT

15 Syaaban 1434 H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Amat malang pelantikanYang Dipertua (Speaker) Dewan Rakyat yang berlangsung hari ini dicemari apabila Setiausaha Dewan telah secara jelas melanggar Peraturan-Peraturan Majlis Mesyuarat (standing orders).


"Saya dan beberapa ahli Parlimen Pakatan Rakyat telah bangun membuat bantahan kepada Setiausaha Dewan Rakyat kerana proses pengundian pelantikan Speaker telah secara jelas tidak dijalankan melalui undi yang dijamin kerahsiaannya," ujar Ahli Parlimen Sepang, Mohamed Hanipa Maidin (gambar) kepada Harakahdaily.


Menurutnya, memandangkan terdapat dua calon yang dicalonkan bagi pelantikan speaker Dewan Rakyat maka proses pengundian perlu dilakukan melalui undi bersurat seperti mana yang diperuntukkan di bawah Peraturan 4 (3) dan (4) Peraturan-Peraturan Majlis Mesyuarat.

Katanya, peraturan 4 (4) memperuntukkan kaedah pengundian yang perlu dilakukan oleh Setiausaha Dewan.

"Apa yang perlu dibuat adalah ahli-ahli parlimen hendaklah diberi sekeping kertas undi dan ahli Parlimen itu bolehlah menulis pada kertas undi itu nama calon yang beliau ingin pilih dan kemudiannya  kertas undi itu hendaklah dilipat supaya nama calon itu tidak dilihat oleh orang lain dan hendaklah ditandatangani oleh ahli-ahli Parlimen itu.

"Peraturan 4 (4 ) tersebut adalah jelas," jelas beliau lagi.

Beliau yang juga AJK PAS Pusat berkata, nama ahli parlimen yang mengundi tidak boleh ada di dalam kertas undi bagi memastikan kerahsiaan undi terjaga.

Malangnya, kata beliau dalam kertas yang undi diberikan kepada para ahli parlimen, nama ahli parlimen juga diminta diisi oleh Setaiausah Dewan dalam kertas undi.

Ini, ujarnya jelas ia bercanggah dengan Peraturan Mesyuarat dan jelas ia melanggar prinsip kerahsiaan undi.


"Saya dan beberapa ahli Parlimen PR telah bangun membantah tapi nampaknya pelanggaran undang-undang bagi pemilihan Spekaer juga dilanggar seperti SPR melanggar Undang-Undang  Pilihanraya dalam isu dakwat kekal," ujarnya.

Harakahdaily/-

Jujur

Posted: 24 Jun 2013 12:00 AM PDT

15 Syaaban 1434 H. [MOD] -
Oleh Jarjani Usman

"Barangsiapa ingin disenangi Allah dan RasulNya, hendaklah berbicara jujur, menunaikan amanah, dan tidak mengganggu tetangganya" (HR. Al Baihaqi).
Anak cucu Adam seringkali dihadapkan pada dua pilihan berbeda pada saat yang sama.  Yaitu antara memilih jujur, atau curang demi mendapatkan keuntungan banyak.  Namun bayangan keuntungan duniawi kadangkala erat memikat, sehingga cenderung pada pilihan tersebut.  Dilihat dari berbagai alasan, itu pilihan yang meninggalkan yang banyak dengan mengambil yang sedikit dan mencelakakan diri.


Pertama, itu sama dengan menjauh diri dari perilaku yang disenangi Allah dan RasulNya.  Padahal mencari ridha Allah memiliki kedudukan utama, apalagi semua yang dinikmati di dunia ini tak sanggup dibeli kecuali dengan rahmatNya.  Di akhirat pun, surga dan isinya pun tak mampu diraih dengan segala macam amalan, kecuali dengan kasih sayang Allah.
Kedua, itu  artinya dengan menjerumuskan diri dalam kehidupan yang tak islami.  Rasulullah SAW menolak mengakui umatnya penjual yang menipu dan tidak halal rezeki yang diperoleh dari hasil penipuan (HR. Ibnu Majah & Abu Dawud).
Ketiga, itu berarti menyeret diri dalam golongan orang-orang yang tak diterima doa.  Di antara sebab tidak diterimanya doa adalah karena memakan harta haram.  Dan Rasulullah menyebutkan bahwa tidak halal menjual sesuatu, melainkan dengan menerangkan kekurangan pada barang itu (HR. Ahmad).

Sungguh banyak dampak buruk lainnya.  Sehingga wajar disebut celaka besar bagi yang menanggalkan kejujuran dalam hidup ini.

Pemerintah Indonesia mengisytiharkan keadaan darurat di Riau

Posted: 23 Jun 2013 11:31 PM PDT

15 Syaaban 1434 H. [MOD] -


JAKARTA: Pemerintah Indonesia mengisytiharkan keadaan darurat di Riau mulai kelmarin berikutan keadaan jerebu yang semakin teruk akibat kebakaran hutan dalam tiga daerah dan perbandaran wilayah itu.

Jerebu daripada kebakaran hutan itu masih berlaku di daerah Bengkalis dan Rokan Hilir serta bandar Dumai, lapor akhbar Jakarta Post, semalam.

"Presiden mengarahkan Badan Nasional Pengurusan Bencana (BNPB) agar mengambil alih usaha pemadaman api di Riau, mulai Jumaat," kata seorang pengarah tindakan kecemasan BNPB, Encik Tri Budiarto, kelmarin.

Ini sedang pihak berkuasa Indonesia bersiap sedia menjalankan operasi pembenihan awan di tempat-tempat terjejas.

Timbalan Gabenor Riau, Encik Mambang Mit, berkata usaha pembenihan awan merupakan jalan penyelesaian terakhir kerana teknik-teknik pemadaman api konvensional sukar dilakukan.

"Keadaan cuaca yang amat kering dan berangin dan lokasi-lokasi kebakaran yang sukar dimasuki kenderaan itu telah melambatkan usaha memadamkan kebakaran. Satu-satunya cara penyelesaian ialah dengan pembenihan awan," kata beliau kepada Jakarta Post.

Kebakaran di wilayah pulau Sumatera itu, yang turut mengakibatkan jerebu yang menyelubungi Singapura dan Malaysia, dilaporkan masih berlaku di ladang-ladang kelapa sawit milik syarikat-syarikat Indonesia, Malaysia dan Singapura, kata kumpulan aktivis sekitaran Greenpeace International, semalam.

"Data titik panas Nasa (Pentadbiran Penerbangan dan Angkasa Lepas Kebangsaan Amerika Syarikat) yang memantau keadaan di Sumatera sepanjang 10 hari lalu (dari 11 hingga 21 Jun) mendedahkan bahawa ratusan titik panas kebakaran di ladang-ladang kelapa sawit yang dimiliki syarikat-syarikat Indonesia, Malaysia dan Singapura," kata kumpulan itu dalam kenyataannya yang diterima agensi berita AFP.

Indeks Pencemaran Udara (PSI) Singapura mencecah paras 400 - paras kritikalnya - kelmarin, dengan mutu udara yang boleh mengancam kesihatan mereka yang sakit dan golongan tua di negara itu.

Pagi semalam, PSI turun ke paras 323, tetapi masih dalam zon "bahaya".

Beberapa kawasan di Malaysia yang berdekatan dengan Singapura juga teruk terjejas dengan jerebu sepanjang minggu ini.

Menteri Sekitaran Indonesia, Encik Balthasar Kambuaya, lewat kelmarin berkata satu pasukan daripada kementeriannya telah menyiasat lapan syarikat yang disyaki terbabit dalam kebakaran itu dan berjanji akan mendedahkan nama syarikat yang disiasat itu.

Seorang pembantu kanan presiden, Encik Kuntoro Mangkusubroto, pada hari yang sama pula berkata kebakaran itu berlaku di kawasan konsesi ladang yang dimiliki Asia Pulp & Paper (APP) and Asia Pacific Resources International (April).

"Adalah jelas bahawa kebakaran itu berlaku dalam kawasan ladang APP dan April. Kita perlu menyelesaikan perkara ini," kata beliau kepada para wartawan, sedang beliau menunjukkan lokasi-lokasi kebakaran yang berlaku di Riau dari 1 hingga 18 Jun lalu.

APP, syarikat pengeluar kertas ketiga terbesar di dunia, dalam kenyataannya kelmarin berkata usaha pengesahan di tempat kejadian menunjukkan "hanya tujuh tempat yang benar-benar berlaku kebakaran hutan, yang menjejas sekitar kawasan tanah seluas 200 hektar".

"Ia sudah dan sedang dikawal oleh sekitar 1,000 kakitangan bomba dan pasukan mereka. Siasatan awal pasukan kami mendapati lima daripada kebakaran itu dilakukan oleh masyarakat (setempat) untuk membersihkan tanah bagi tanam-tanaman dan dua lagi kes sedang disiasat," jelas APP.

April pula belum dapat dihubungi untuk mengulas perkara tersebut, menurut laporan AFP itu.

Indonesia telah menggiatkan usaha memadamkan kebakaran itu sejak kelmarin dengan menggunakan hujan tiruan dan bom air.

"Keadaan cuaca yang amat kering dan berangin dan lokasi-lokasi kebakaran yang sukar dimasuki kenderaan itu telah melambatkan usaha memadamkan kebakaran."

- Encik Mambang Mit, Timbalan Gabenor Riau.

Pandikar Amin cadang Pakatan tubuh “Kabinet Bayangan”.

Posted: 23 Jun 2013 11:24 PM PDT

15 Syaaban 1434 H. [MOD] -
http://www.themalaysianinsider.com


Pakatan Rakyat (PR) dicadangkan untuk menubuhkan satu "Kabinet Bayangan" dalam sidang Dewan Rakyat Ke-13, kata Yang di-Pertua Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia selepas dilantik untuk penggal kedua dalam ucapan pemasyhuran di Parlimen pagi ini.

Pandikar yang baru dilantik selepas memenangi pengundian dengan 133 undi berkata cadangan tersebut bertujuan untuk memudahkan proses perdebatan apabila Dewan Rakyat mula bersidang secara rasminya nanti.
"Saya berharap perubahan ini akan disusuli dengan pengwujudan barisan Kabinet Bayangan untuk memudahkan pengendalian perbahasan dalam konteks mengenalpasti pembahas-pembahas utama daripada pihak pembangkang," kata Pandikar.
Disamping itu, Pandikar juga menjelaskan kedudukan ahli Parlimen pada Dewan Rakyat kali ini disusun mengikut jawatan paling kanan berbeza dengan dahulu yang mengikut blok parti bertujuan untuk memudahkan keutamaan diberikan kepada para mereka semasa berdebat.
"Sementara itu, dalam hal-hal berhubung dengan pengendalian majlis mesyuarat pasti stailnya juga akan berbeza dari Parlimen ke-12.
"Disamping itu, saya perhatikan tempat duduk ahli-ahli Parlimen terutama sekali daripada pihak pembangkang telah juga diubah mengikut ke kananan sebagai satu parti berbeza semasa Parlimen ke-12 dimana tempat duduk MP mengikut blok parti masing-masing," tambahnya lagi.
Pandikar menang pengundian selepas menewaskan calon pembangkang PR, bekas Hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Abdul Kadir Sulaiman yang mendapat 89 undi.
Abdul Kadir dicalonkan oleh MP Bandar Tun Razak yang juga Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan disokong oleh MP Bukit Gelugor, Karpal Singh.
Walau bagaimanapun sesi pengundian Speaker bermula dengan kekecohan selepas Ahli Parlimen (MP) pembangkang Pakatan Rakyat (PR) mempertikaikan arahan mewajibkan MP menulis nama mereka di atas kertas undi sebaliknya mahukan hanya tandatangan sahaja ditulis.
MP Puchong (DAP) Gobind Deo Singh, MP Batu (PKR) Tian Chua dan MP Pokok Sena (PAS) Datuk Mahfuz Omar mempersoalkan ketetapan arahan Dewan Rakyat sedemikian tidak diperlukan.
"Ini tidak masuk akal," kata Gobind sebelum majlis angkat sumpah MP bermula.
Sementara itu, dua wakil daripada kerajaan pemerintah Barisan Nasional (BN) Datuk Ronald Kiandee dan Ahli Parlimen Kuala Krau, Datuk Ismail Mohamed Said telah dilantik sebagai Timbalan Speaker pada sidang Dewan Rakyat Ke-13 kali ini.
Pandikar dalam ucapannya lagi juga menggesa supaya MP yang baru mengangkat sumpah agar mencerminkan imej sebagai seorang wakil kepada rakyat dan menunjukkan kematangan semasa berdebat.
"Marilah sama-sama kita menunaikan tanggungjawab sebagai ahli dewan yang mulia dengan penuh dedikasi, beramanah dan berkesan," kata Pandikar. - 24 Jun, 2013.

Tidakkah jerebu juga tentera Allah?

Posted: 23 Jun 2013 11:21 PM PDT


15 Syaaban 1434 H. [MOD] -


Subky Latif,24 Jun 2013
APAPUN kerosakan di laut, di darat dan di udara seperti jerebu adalah justeru gatal tangan manusia, demikian kira-kira maksud ayat 41 surah ar-Rum.

Maka jerebu yang melanda Singapura, Malaysia dan apa lagi Sumatera sebagai pusat punca yang mengeluarkan asap itu adalah hasil perbuatan  manusia rakus mahu memunggah kekayaan bumi Sumatera yang sebanyak-banyak secara senang melakukan pembakaran.
Siapa manusia itu tidak penting, biarlah Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu menunjukkannya.

Pembakaran yang mulanya untuk tujuan ekonomi telah bertukar menjadi bala umum bagi sekurang-kurangnya tiga buah negara Asean berbentuk asap. Asap yang banyak itu memenuhi udara  menjadi  jerebu siang sentiasa redup dan di setengah tempat siang itu sentiasa seperti senja.

Tidakkah jerebu itu pula satu bentuk tentera Allah yang dikirim-Nya bagi memberi  amaran kepada manusia?

Seperti Allah menjadikan tenteranya dalam bentuk seekor nyamuk bagi membinasakan Namrud, maka jundullah dalam bentuk jerebu itu adalah amaran awal kepada kemaksiatan manusia dan ujian bagi orang yang amal soleh. Bala untuk umat Muhammad SAW tidaklah membinasakan manusia seluruhnya seperti yang dialami  oleh umat sebelumnya, justeru janji Allah kepada baginda sebagai pengirimannya adalah rahmat kepada seluruh, maka umatnya tidak akan mengalami bala sepahit kaum Nuh, Aad, Tsamud dll.

Tentera asap telah dirakamkan dalam al-Quran dalam surah Ad-Dukhan, betapa asal tebal berkepul-kepul telah melanda bumi mengancam musyrikin Makkah. Tentera asap itu bukan sekadar menyesakkan nafas manusia dan boleh mendatangkan penyakit, malah asap atau jerebu itu, memanaskan udara sekalipun redup, tetapi ia mengakibatkan kemarau bagi wilayah yang Allah hukum.

Apakah gara-gara yang dialami oleh kemarau? Tumbuhan dan tanaman tidak menjadi. Ia menyempitkan rezeki manusia dan binatang. Manusia putus minuman kerana tiada sumber  air, putus bahan makanan kerana tanaman tidak menjadi. Apabila binatang baik ternakan dan yang liar mati kelaparan, akhirnya tiada apa yang manusia dapat makan kecuali pasir.

Tentera jerebu yang melanda tiga  wilayah Asean itu mungkin memulakan proses kiamat. Ia mungkin  dapat diatasi atas penguasaan manusia atas ilmu teknologi, dan atas doa orang-orang soleh, tetapi ia adalah ayat-ayat Allah sebagai amaran kepada kerakusan manusia.

Orang yang melakukan pembakaran itu tentulah berdosa. Mereka bukan sekadar dihukum Allah semasa di dunia dan di akhirat, kerajaan juga akan menghukum mereka.  Tetapi dosa mereka yang membakar itu menimpa lain-lain orang yang tidak membakar dan orang yang tidak merebut kekayaan di Sumatera.

Orang miskin Singapura dan Malaysia tidak ada apa-apa kepentingan dengan pembakaran di Sumatera itu, tetapi apakah dosa mereka, maka mereka menerima azab dari kesan jerebu itu?

Pemimpin dan pemerintah ke tiga wailayah yang terlibat perlu bertanya apakah dosa masyarakat masng-masing, dosa kerajaan dan dosa para pemimpin itu sendiri menyebabkan Allah turunkan jerebu itu. Orang yang membakar hutan itu adalah penyebab kepada jerebu itu, jerebu itu adalah bala yang Allah turunkan  berpunca dari pembakaran itu.

Kadang-kadang kebakaran bukan kerana ada pembakaran, tetapi oleh gara-gara pembuangan puntung rokok. Apakah manusia selain dari menghukum orang yang gatal  tangan  dan mengikhtiarkan kaedah mengatasinya, sedia muhasabah akan sebab Allah turunkan bala itu?

Pakar teknologi boleh menanam benih awan  dan hujan, orang soleh boleh solat minta hujan, tetapi apa peranan ulama dan sekalian orang yang beriman menyampaikan dakwah, bahawa jerebu itu bukan sekadar gara-gara Riau terbakar, tetapi ia adalah mesej Allah supaya manusia kembali kepada ajarannya. Sebelum yang tidak beriman mndapat petunjuk, orang yang beriman itulah yang mesti insaf dan taubat dulu.

Sekolah di Port Dickson diarah tutup hari ini

Posted: 23 Jun 2013 11:19 PM PDT

15 Syaaban 1434 H. [MOD] -

SEREMBAN 24 Jun - Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan telah mengarahkan semua sekolah di daerah Port Dickson yang terjejas teruk akibat jerebu, ditutup mulai hari ini (Isnin) sehingga dimaklumkan kemudian.

Ia berikutan Indeks Pencemaran Udara (IPU) di kawasan berkenaan mencecah hampir 300 iaitu tahap berbahaya.

Kawasan bacaan IPU bahaya, lebih 300

Posted: 23 Jun 2013 11:18 PM PDT

15 Syaaban 1434 H. [MOD] -

24 Jun - Berikut adalah senarai Indeks Pencemaran Udara (IPU) bagi kawasan yang mana bacaannya pada tahap bahaya iaitu melebihi 300:

KAWASAN BACAAN

Port Dickson 335

Berikut pula mencatat IPU tidak sihat, iaitu melebihi 100:


KAWASAN BACAAN

Larkin Lama 111
Muar 148

Kota Bharu 108

Bandaraya Melaka 182

Bukit Rambai 260

Nilai 145

Seremban 153

Balok Baru 198

Indera Mahkota 171

Jerantut 106

Seri Manjung 141

Tanjung Malim 128

Banting 178

Kuala Selangor 117

Pelabuhan Klang 296

Petaling Jaya 198

Shah Alam 157

Kemaman 249

Paka 159

Batu Muda 191

Cheras 157

Putrajaya 155

(Setakat pukul 7 pagi)

IPU di PD, Muar tambah baik menjelang tengah hari

Posted: 23 Jun 2013 11:14 PM PDT

15 Syaaban 1434 H. [MOD] -

KUALA LUMPUR 24 Jun - Indeks Pencemaran Udara (IPU) di Port Dickson, Negeri Sembilan menunjukkan penurunan dengan bacaan 292 iaitu sangat tidak sihat setakat 11 pagi ini, berbanding bacaan 335 yang direkodkan pada 7 pagi tadi.

Menurut laporan Jabatan Alam Sekitar, dua lagi kawasan yang merekodkan bacaan sangat tidak sihat ialah Pelabuhan Klang di Selangor dan Kemaman, Terangganu apabila masing-masing mencatat bacaan 288 dan 253.

Sementara itu, Muar yang diisytiharkan kawasan darurat semalam terus menunjukkan perkembangan positif dengan bacaan IPU 132, berbanding 148 yang direkodkan pagi tadi.

Sebanyak 21 kawasan mencatat IPU tidak sihat, 26 sederhana dan dua lagi dikategorikan baik.

Di Lembah Klang, IPU bagi kawasan Batu Muda dan Cheras mencatatkan peningkatan apabila masing-masing merekodkan bacaan 198 dan 160.

Bacaan IPU antara 0 dan 50 dikategorikan baik, 51 hingga 100 (sederhana), 101 ke 200 (tidak sihat), 201 hingga 300 (sangat tidak sihat) dan 300 ke atas sebagai berbahaya. - BERNAMA

IPU 'sangat tidak sihat' di Port Dickson, Pelabuhan Klang, Kemaman

Posted: 23 Jun 2013 11:11 PM PDT

15 Syaaban 1434 H. [MOD] -

Setakat 11 pagi tadi, tiga kawasan mencatatkan bacaan Indeks Pencemaran Udara (IPU) tahap 'sangat tidak sihat' iaitu Port Dickson (292), Pelabuhan Klang (288) dan Kemaman (253). 

Kesemua 222 anggota Dewan Rakyat angkat sumpah jawatan

Posted: 23 Jun 2013 11:10 PM PDT

15 Syaaban 1434 H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Kesemua 222 anggota Dewan Rakyat mengangkat sumpah jawatan pada Penggal Pertama Parlimen ke-13 yang bersidang buat kali pertama hari ini. 

Acara yang berlangsung di Dewan Rakyat itu didahului Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang juga anggota Parlimen Pekan, diikuti timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin (BN-Pagoh) serta 131 anggota Dewan Rakyat mewakili Barisan Nasional (BN). 
Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim (PKR-Permatang Pauh) pula mengetuai angkat sumpah anggota Dewan Rakyat mewakili gabungan pembangkang PKR-PAS-DAP. 


Upacara yang berlangsung dengan lancar itu disiarkan secara langsung melalui stesen televisyen RTM1. 

Majlis itu turut menyaksikan Tan Sri Pandikar Amin Mulia dipilih semula sebagai Yang Dipertua Dewan Rakyat selepas mengatasi Datuk Abdul Kadir Sulaiman melalui sesi undian bersurat yang dicemari sedikit kekecohan yang dicetuskan wakil rakyat pembangkang. 

Pencalonan semula Pandikar Amin dilakukan Najib dan disokong Muhyiddin manakala nama Abdul Kadir, yang juga bekas Hakim Mahkamah Persekutuan, dicadangkan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim (PKR-Bandar Tun Razak) dan disokong Karpal Singh (DAP-Tasik Gelugor). 

Pada pilihan raya umum ke-13 (PRU13) yang diadakan 5 Mei lalu, BN memperoleh majoriti mudah yang membolehkannya membentuk kerajaan persekutuan. 
BN menang 133 daripada 222 kerusi Parlimen berbanding 89 kerusi, iaitu DAP 38, PKR 30 dan PAS 21. 

Berbeza sebelumnya, tiada anggota Parlimen 'tidak berparti' (Bebas) dipilih sebagai wakil rakyat dalam Parlimen ke-13. 

Terdahulu, sesi pemilihan Speaker Dewan Rakyat hari ini kecoh apabila Datuk Mahfuz Omar (PAS-Pokok Sena) bangkit mempersoalkan kewajaran pemilih yang dikehendaki menulis nama mereka pada kertas undian. 

Ini kerana sebelum borang undian diedarkan, Setiausaha Dewan Rakyat Datuk Roosme Hamzah memaklumkan mereka hanya perlu menulis nama calon yang dipilih, menurunkan tanda tangan dan melipat kertas undian sebelum diserahkan untuk pengiraan. 

Perang mulut antara pakatan pembangkang dan wakil kerajaan berlaku mengenai perkara itu sehingga Roosme mengumumkan Pandikar Amin dipilih semula sebagai Speaker selepas memperoleh semua 133 undi wakil rakyat BN, berbanding Abdul Kadir yang mendapat undi semua wakil rakyat pembangkang. 

Roosme, ketika memulakan sesi pemilihan, berkata undi bersurat terpaksa dijalankan selepas terdapat lebih daripada seorang nama yang dicalonkan dan disokong untuk menjadi Yang Dipertua berdasarkan peruntukan Peraturan Mesyuarat 4(3). 

"Bagi maksud undi bersurat, pegawai-pegawai dewan akan mengedarkan kertas-kertas undi kepada anggota dewan untuk diisi dengan sempurna dan menulis nama calon yang dipilih, tandatangani, lipatkan dan serahkan kepada setiausaha," jelasnya. 

Pandikar Amin, dari Kota Belud, Sabah, dilantik sebagai Yang Dipertua Dewan Rakyat buat pertama kali pada mesyuarat pertama, Penggal Pertama Parlimen ke-12 pada April 2008. 

Dalam pada itu, Pandikar Amin turut memahsyurkan anggota Parlimen Beluran Datuk Ronald Kiandee dan anggota Parlimen Kuala Krau Datuk Ismail Mohamed sebagai Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat. 

Mereka menang tanpa bertanding berikutan kegagalan pakatan pembangkang mengemukakan nama-nama calon untuk jawatan itu dalam tempoh 14 hari sebelum dewan bersidang hari ini. 

Pakatan pembangkang sebelum ini dilapor mahu mencadangkan anggota Parlimen Tumpat Datuk Kamaruddin Jaafar untuk mengisi jawatan berkenaan. 

Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah dijadual berangkat ke majlis pembukaan rasmi sesi Dewan Rakyat esok. Ia akan bersidang 16 hari sehingga 18 Julai ini. 

Persidangan dewan bersambung esok. - BERNAMA 

YB BN

YB PAS

YB PKR

YB DAP