Isnin, 20 Februari 2012

N45 Dr Halimah Ali

N45 Dr Halimah Ali


UMNO TELAH LAMA LAKSANAKAN NEGARA BERKEBAJIKAN.....BETUL ATAU TIDAK

Posted: 20 Feb 2012 08:31 PM PST


Negara Berkebajikan PAS berbeza dengan Negara Kebajikan Umno

Masih ramai yang terkeliru sehingga tidak faham perbezaan di antara negara berkebajikan dan negara kebajikan. Negara berkebajikan Islam tidak sama dengan negara kebajikan yang diamalkan di negara barat, kerana perbezaan prinsip, konsep dan matlamatnya berteraskan teori sekularisme yang berwawasan sekadar dunia sahaja seperti wawasan 2020. Negara kebajikan memisahkan urusan negara daripada agama sama ada secara total atau terpilih dan tanpa perhitungan halal dan haram serta dosa dan pahala. Selepas melakukan berbagai salah laku dan dosa, boleh hilang dengan pergi haji dan umrah atau sembahyang Jumaat. Selepas itu mengulangi semula dan kadang-kadang dengan kadar yang lebih besar berlipat kali ganda.



Islam menjadikan kebajikan tajuk umum kepada seluruh sifat kejadian manusia, melibatkan kehidupannya dalam hubungan dengan Tuhan, manusia dan seluruh alam. Bukan sahaja amalnya kebajikan, bahkan seluruhnya hendaklah bersifat kebajikan. Bermula daripada dasar dan cara, sehinggalah matlamatnya. Maka perkataan 'berkebajikan' adalah memberi makna yang tersebut, sehingga meliputi dasar, konsep, amalan dan matlamat seterusnya mencapai kemuncak yang menentukan martabat manusia iaitu taqwa. Perkara ini dihuraikan oleh firman Allah:

لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آَمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآَخِرِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ وَآَتَى الْمَالَ عَلَى حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّائِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآَتَى الزَّكَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ وَحِينَ الْبَأْسِ أُولَئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ (177 ) البقرة .

177. Bukanlah menghadapkan wajahmu ke arah timur dan barat itu suatu kebajikan, akan tetapi sesungguhnya kebajikan itu ialah sesiapa yang beriman kepada Allah, hari kemudian, malaikat-malaikat, kitab-kitab, nabi-nabi dan memberikan harta yang dicintainya kepada kerabatnya, anak-anak yatim, orang-orang miskin, musafir (yang memerlukan pertolongan) dan orang-orang yang meminta-minta; dan (memerdekakan) hamba sahaya, mendirikan solat dan menunaikan zakat; dan orang-orang yang menepati janjinya apabila ia berjanji, dan orang-orang yang sabar dalam kesempitan, penderitaan dan dalam peperangan. Mereka Itulah orang-orang yang benar (imannya); dan mereka itulah orang-orang yang bertakwa.


Menunjukkan berkebajikan itu berdasarkan kepada beriman kepada yang zahir dan yang ghaib, serta berwawasan sehingga hari akhirat. Malah sehinggalah menjadikan pelaksanannya ikhlas tanpa rasuah, menipu dan zalim. Membantu mereka yang memerlukan bantuan. Bukannya kosong tidak ada sumber ekonomi, tetapi mestilah dengan mengumpulkan sumber pendapatan tanpa menindas, serta menunaikan janji tarhadap semua manusia secara majmuk dan bersedia menghadapi cabaran dalam dan luar dengan sabar. Kesemua ciri tersebut membentuk sifat taqwa dengan makna yang menyeluruh.



Apabila pemimpin Makkah menolak tawaran Rasulullah S.A.W. kerana menganggap dasar dan konsep berkebajikan yang membawa sifat taqwa itu menjadikan negara bangsat kerana ditolak oleh masyarakat sekeliling dizaman itu. Mereka takutkan bahaya menimpa sekiranya mengikut Rasulullah S.A.W. Maka penduduk Makkah akan kelaparan dan lemah dikuasai musuh. Mereka bersedia untuk beriman sekiranya ditunjukkan di hadapan mata mereka segala projek kebendaan semata-mata yang boleh memberi kebajikan hidup tanpa iman, amal soleh dan akhlak yang baik. Malah tanpa perhitungan dosa dan pahala serta tidak berwawasankan hari akhirat.



Firman Allah SWT mengesahkan desakan mereka terhadap Rasulullah S.A.W:

وَلَقَدْ صَرَّفْنَا لِلنَّاسِ فِي هَذَا الْقُرْآَنِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ فَأَبَى أَكْثَرُ النَّاسِ إِلَّا كُفُورًا (89) وَقَالُوا لَنْ نُؤْمِنَ لَكَ حَتَّى تَفْجُرَ لَنَا مِنَ الْأَرْضِ يَنْبُوعًا (90) أَوْ تَكُونَ لَكَ جَنَّةٌ مِنْ نَخِيلٍ وَعِنَبٍ فَتُفَجِّرَ الْأَنْهَارَ خِلَالَهَا تَفْجِيرًا (91) أَوْ تُسْقِطَ السَّمَاءَ كَمَا زَعَمْتَ عَلَيْنَا كِسَفًا أَوْ تَأْتِيَ بِاللَّهِ وَالْمَلَائِكَةِ قَبِيلًا (92) أَوْ يَكُونَ لَكَ بَيْتٌ مِنْ زُخْرُفٍ أَوْ تَرْقَى فِي السَّمَاءِ وَلَنْ نُؤْمِنَ لِرُقِيِّكَ حَتَّى تُنَزِّلَ عَلَيْنَا كِتَابًا نَقْرَؤُهُ قُلْ سُبْحَانَ رَبِّي هَلْ كُنْتُ إِلَّا بَشَرًا رَسُولًا (93) الإسراء.

89. Dan Sesungguhnya kami telah mengulang-ulang kepada manusia dalam Al Quran ini tiap-tiap macam perumpamaan, tetapi kebanyakan manusia tidak menyukai kecuali mengingkari (Nya).

90. Dan mereka berkata: "Kami sekali-kali tidak percaya kepadamu hingga kamu memancarkan mata air dan bumi untuk kami.

91. Atau kamu mempunyai sebuah kebun kurma dan anggur, lalu kamu alirkan sungai-sungai di celah kebun yang deras alirannya.

92. Atau kamu jatuhkan langit berkeping-keping atas kami, sebagaimana kamu katakan atau kamu datangkan Allah dan malaikat-malaikat berhadapan muka dengan kami.

93. Atau kamu mempunyai sebuah rumah dari bahan paling mahal (saperti emas dan sebagainya), atau kamu naik ke langit, dan kami sekali-kali tidak akan mempercayai kenaikanmu itu hingga kamu turunkan atas kami sebuah Kitab yang kami baca". Katakanlah(wahai Muhammad S.A.W).: "Maha Suci Tuhanku, bukankah aku ini hanyalah seorang manusia yang dilantik menjadi Rasul?"



Seterusnya Allah menjanjikan keberkatan apabila negera beriman dan bertaqwa, bukanlah bermakna tidak ada hasil langsung sehingga bangsat. Allah berfirman:

وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آَمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ (96) الأعراف.

96. Jikalau sekiranya penduduk negeri-negeri beriman dan bertaqwa, Pastilah kami akan melimpahkan kepada mereka berkat yang banyak dari langit dan bumi, tetapi mereka mendustakan (ayat-ayat kami) itu. Maka kami siksa mereka disebabkan perbuatannya.



Konsep iman dan taqwa bagi negara, dengan makna mengikut para Rasul dalam menegakkan Islam secara menyeluruh, memenuhi perinsip iman, amal soleh dan akhlak tersebut. Ia membawa berkat yang mendatangkan hasil negara sehingga melimpah ruah. Taqwa adalah ungkapan yang memenuhi ciri negara berkebajikan yang tersebut. Masalahnya, perkataan berkat tidak ada dalam kamus sains politik dan ekonomi yang lain daripada Islam.



Rasulullah S.A.W. dilahirkan di Makkah, bumi yang tidak ada sumber ekonomi dan tenaga manusia. Ia mengandungi hikmat yang besar yang menunjukkan acuan membangun negara bermula dengan pembangunan insan dan dengan konsep taqwa boleh menegakkan negara maju yang sebenar. Tanpa acuan ini, maka ia memusnahkan negara yang paling maju dan kuat dalam sejarah manusia.



Firman Allah:

أَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعَادٍ (6) إِرَمَ ذَاتِ الْعِمَادِ (7) الَّتِي لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُهَا فِي الْبِلَادِ (8) وَثَمُودَ الَّذِينَ جَابُوا الصَّخْرَ بِالْوَادِ (9) وَفِرْعَوْنَ ذِي الْأَوْتَادِ (10) الَّذِينَ طَغَوْا فِي الْبِلَادِ (11) فَأَكْثَرُوا فِيهَا الْفَسَادَ (12) فَصَبَّ عَلَيْهِمْ رَبُّكَ سَوْطَ عَذَابٍ (13) إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ (14 ) . الفجر .

6. Apakah kamu tidak memerhatikan bagaimana Tuhanmu berbuat terhadap kaum 'Aad?

7. (Iaitu) penduduk Iram yang mempunyai bangunan-bangunan yang tinggi.

8. Yang belum pernah dibangun (suatu kota) seperti itu, di negeri-negeri lain.

9. Dan kaum Tsamud yang memotong batu-batu besar di lembah.

10. Dan kaum Fir'aun yang mempunyai pasak-pasak khemah (tentara yang banyak).

11. Yang melampau (zalim) dalam negeri.

12. Lalu mereka berbuat banyak kerosakan (maksiat dan berbagai kejahatan) dalam negeri itu.

13. Karana itu Tuhanmu menimpakan kepada mereka cemeti azab.

14. Sesungguhnya Tuhanmu benar-benar mengawasi.


Kaum A'd, Thamud dan Firaun merupakan contoh kerajaan-kerajaan paling maju di zamannya, tetapi dibejati kezaliman dan maksiat, pembangunan bersama maksiat dan zalim sehinggalah akhirnya semuanya dimusnahkan. Walaupun maju dan bertamadun dari segi kebendaannya. Allah meninggalkan kesan kebendaan yang dapat dilawati sehingga hari ini. Kemusnahannya kerana kemusnahan insan disebabkan musnahkan iman, amal dan akhlak. Walaupun banyak kebajikan bersifat kebendaan untuk rakyat, sehingga rakyat menjadi bodoh dengan kesenangan, temasuk yang berpelajaran tinggi pun menjadi bodoh dan manusiawinya dimusnahkan, maka keberkatan akan hilang keran hilangnya iman, akhlak dan amal soleh.



Allah menceritakan kesah Firaun berbuat kebajikan untuk menipu rakyat:

وَنَادَى فِرْعَوْنُ فِي قَوْمِهِ قَالَ يَا قَوْمِ أَلَيْسَ لِي مُلْكُ مِصْرَ وَهَذِهِ الْأَنْهَارُ تَجْرِي مِنْ تَحْتِي أَفَلَا تُبْصِرُونَ (51) أَمْ أَنَا خَيْرٌ مِنْ هَذَا الَّذِي هُوَ مَهِينٌ وَلَا يَكَادُ يُبِينُ (52) فَلَوْلَا أُلْقِيَ عَلَيْهِ أَسْوِرَةٌ مِنْ ذَهَبٍ أَوْ جَاءَ مَعَهُ الْمَلَائِكَةُ مُقْتَرِنِينَ (53) فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْمًا فَاسِقِينَ (54) فَلَمَّا آَسَفُونَا انْتَقَمْنَا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْنَاهُمْ أَجْمَعِينَ (55) فَجَعَلْنَاهُمْ سَلَفًا وَمَثَلًا لِلْآَخِرِينَ (56 الزخرف . (

51. Dan Fir'aun berseru kepada kaumnya (seraya) berkata: "Hai kaumku, bukankah kerajaan Mesir Ini kepunyaanku dan (bukankah) sungai-sungai ini mengalir di bawahku; Maka apakah kamu tidak melihat(nya)?

52. Bukankah aku lebih baik dari orang yang hina ini dan yang hampir tidak dapat menjelaskan (perkataannya)?

53. Mengapa tidak dipakaikan kepadanya gelang dari emas atau malaikat datang bersama-sama dia untuk mengiringinya?"

54. Maka Fir'aun mempengaruhi kaumnya (dengan perkataan itu sehingga bodoh atau lemah akal) lalu mereka patuh kepadanya. Karana Sesungguhnya mereka adalah kaum yang fasik.

55. Maka tatkala mereka membuat kami murka, kami menghukum mereka lalu kami tenggelamkan mereka semuanya (di laut).

56. Dan kami jadikan mereka sebagai pelajaran dan contoh bagi orang-orang yang kemudian.



Begitulah nasib Firaun yang bermegah dengan projek pembangunan untuk kesenangan hidup bagi rakyat Mesir dengan membandingkan dirinya dengan Nabi Musa yang tidak dapat membuat apa-apa projek pembangunan dan tidak mampu membantu rakyat kerana belum mandapat memerintah negara.



Ada juga kalangan mereka yang menyatakan PAS sudah menyeleweng daripada dasar Islamnya apabila membawa konsep negara berkebajikan. Jawapannya, PAS tetap dipelihara oleh undang-undang tubuhnya yang menghalang daripada melakukan sesuatu yang menyeleweng daripada Islam. Peranan Majlis Syura Ulama yang mampu merujuk setiap langkah dan keputusan daripada Al Quran dan Sunnah. Setiap calon PAS yang bertanding dalam pilihanraya diwajibkan berbaiah yang lebih besar dan berat daripada bersumpah, supaya tidak menyeleweng daripada dasar Islam, cara dan matlamatnya. Maka celaka dunia dan akhirat sesiapa yang melanggar baiahnya.



Perlu diketahui bahawa setiap ajaran Islam yang dinyatakan oleh Al-Quran dan Sunnah, menegaskan dalil secara dua pendekatan. Mantuq (dilafazkan secara nyata ) dan Mafhum (secara difahami tujuan dan maknanya ). Walaupun Al-Quran tidak menyebut secara lafaz yang nyata dengan perkataan sembahyang Islam, puasa Islam, zakat Islam, haji Islam dan lain-lain, namun boleh difahami perbezaan diantara ibadat Islam yang sah mengikut hukum Islam dan ibadat yang tidak sah mengikut cara bukan Islam.



Adapun dalam aspek politik, ekonomi dan sosial yang melibatkan ajaran Islam dengan masyarakat majmuk, pendekatan yang menerima kewujudan berbagai kaum dan agama, maka sering kali dilafazkan dengan kalimah adil dan kebajikan. Di antaranya tawaran Rasulullah S.A.W. konsep negara kepada Bani Syaiban dengan membaca firman Allah:

إنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ (90) النحل .

90. Sesungguhnya Allah menyuruh (kamu) berlaku adil dan berbuat kebajikan, membantu kaum kerabat yang perlu dibantu dan Allah melarang dari perbuatan keji, kemungkaran dan permusuhan. Dia memberi pengajaran kepada kamu, agar kamu dapat mengambil pelajaran.



Sila baca buku Sirah Nabawiyyah berkenaan perbincangan Rasulullah S.A.W. dengan Kabilah Bani Amir ketika menawarkan sebuah negara sekiranya mereka menerima hijrah dilakukan di negeri mereka.



Negara kebajikan BN berteraskan Umno melaksanakan kebajikan berunsurkan rasuah untuk pilihanraya. Ini kerana acuan kepiminannya dibarahi rasuah dalam pemilihan di semua peringkat dan mendapat undi pilihanraya juga dengan rasuah. Negara terus dibanjiri kemungkaran dan jenayah yang tidak mampu dihapuskan.



PAS tetap Istiqamah dengan pegangan dasar, konsep dan matlamat perjuangan ketika bersama BN sejak awal tahun tujuh puluhan dan dikeluarkan daripada BN di akhirnya, dan bersama Barisan Alternatif sejak tahun 1999 sehingga DAP keluar daripada BA dan masuk semula selepas itu. PAS juga tetap setia dan ikhlas dengan ikatan janjinya dengan sesiapa sahaja dan wajib menunjukkan contoh khusus kepada pihak bukan Islam dengan berpegang teguh dengan pesanan Rasulullah S.A.W.

الْمُسْلِمُونَ عَلَى شُرُوطِهِمْ إِلَّا شَرْطًا حَرَّمَ حَلَالًا أَوْ أَحَلَّ حَرَامًا

سنن الترمذي - (ج 5 / ص 199)

(Orang-orang Islam itu wajib menunaikan syarat-syarat mereka (khususnya kesetiaan dalam perjanjian dengan pihak lain) malainkan syarat mengharamkan yang halal dan menghalalkan yang haram.



Maka PAS tidak boleh menerima adanya arak halal kerana berlesen dan arak haram kerana tidak berlesen mengikut konsep Umno dengan bukan Islam dalam kerjasama BN. Walaupun tidak boleh dihalang hak bukan Islam untuk minum arak sesama mereka. PAS juga memahami sikap melempar batu sembunyi tangan Umno menggunakan MCA bagi menentang undang-undang jenayah Syariat Islam yang diwajibkan oleh Allah. Sebelum ini mereka menghalang PAS melaksanakan cara Islamnya, dengan merompak royalti petroleum Terengganu melalui perhimpunan agung Umno dan menafikan hak royalti Kelantan. Ia merupakan langkah silat politik yang tidak pernah dilakukan terhadap kerajaan PAP di Singapura ketika dalam Malaysia di tahun enam puluhan, ketika Parti Gerakan masih pembangkang di Pulau Pinang di tahun akhir enam puluhan dan juga ketika Sabah di bawah PBS. Inilah sifat Umno yang mengajak kepada Melayu dan Islam setiap kali pilihanraya.



Di sinilah perbezaan diantara Tahaluf Siyasi PAS dengan kalangan bukan Islam melalui konsep negara berkebajikan dengan mendahulukan titik persamaan yang boleh menunjukkan contoh amanah, bersih dan adil, supaya masyarakat Melayu menolak Umno yang gagal menunjukkan contoh khususnya kepada bukan Islam dan menjahilkan Melayu Islam sejak mencapai kemerdekaan lebih daripada lima puluh tahun.



Presiden PAS

MY VOICE FOR NATION

MY VOICE FOR NATION


Perak Pakatan demands explanation over highway contract

Posted: 20 Feb 2012 11:22 PM PST

Kula: MIC stance on debates obsolete

Posted: 20 Feb 2012 12:11 AM PST

Dr Shafie Abu Bakar

Dr Shafie Abu Bakar


Maulidur-Rasul Peringkat Kawasan Puncak Rangkaian Semarak Hijau

Posted: 20 Feb 2012 03:22 PM PST

念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang

念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang


【念念有辞】文化发展需要自由土壤

Posted: 20 Feb 2012 06:07 AM PST

This column article published on the Website of Chinese newspaper www.chinapress.com.my
 
台湾在经历了年初的总统和立法委员选举后,新的内阁已经组成。其中一大亮点,是台湾文建会升格为文化部,而出任文化部首位部长的,是国际知名作家龙应台女士。

马来西亚也有文化部,不过不是单独存在,而是和新闻与通讯共同组成了一个“新闻、通讯与文化部”。

我国新闻、通讯与文化部究竟扮演者什么角色?该如何评价该部对文化发展的贡献?以苏丹街征地和拆除拥有世界最长壁画的半山芭监狱事件为例,我很好奇,当内阁开会讨论到这些事件时,新闻、通讯与文化部部长是否有站在捍卫文化古迹的立场上开声?

我国政府在形塑文化和社会价值上,往往都是使用强硬行销的方式。

(More......)

Lim Guan Eng

Lim Guan Eng


Datin Paduka Seri Rosmah Mansor’s Attendance at a Perkasa Fund-Raising Event on Saturday Night Demonstrates UMNO’s and the Prime Minister’s Political Commitment and Personal Obligation to Perkasa(en/cn).

Posted: 20 Feb 2012 12:06 AM PST

It should now be crystal clear to the Malaysian people that the Prime Minister, Dato' Seri Najib Tun Razak, as well as his Barisan Nasional Government, are open backers of the ultra-nationalist and racist movement, which masquerades as a non-governmental organisation (NGO) in order to disguise its Government backing.

Last month, the Prime Minister told the country that the Barisan Nasional had nothing to do with Perkasa's distribution of "white packets", traditionally used for Chinese funerals, on Chinese New Year. But at Saturday's event, the Perkasa leader, Datuk Ibrahim Ali, again reiterated that Perkasa would always support Najib and his administration's policies, and even said that he was "in awe of Rosmah's leadership".

Najib's refusal to condemn Perkasa for the "white packet" incident, or indeed any of Perkasa's previous extreme acts, was followed by MCA president Datuk Seri Dr Chua Soi Lek's refusal to bar MCA members from attending Perkasa functions. Najib himself has previously defended Perkasa, saying that the movement was “not so extreme” if one listened to them carefully.

Time and time again Malaysians have seen Perkasa and Ibrahim Ali being allowed by the Barisan Nasional Government to get away with the most seditious actions and statements. Despite acts such as his offer to fight a "crusade" against Christians, the burning of Bersih 2.0 Chairperson Datuk Ambiga’s picture and calling her a “dangerous Hindu woman” and warning the Chinese not to come join the Bersih 2.0 demonstration because “anything can happen”, no action whatsoever has been taken by the Barisan Nasional Government to moderate Perkasa's extremist rhetoric.

Najib is playing a dangerous game by supporting and sponsoring Perkasa while at the same time supposedly promoting moderation and national unity through his empty 1Malaysia slogan. In May last year, Ibrahim Ali said that the Prime Minister had told him, "I am also a politician … The Malays are split (so) I have to play this game".

All Malaysians who value moderation must be very worried indeed when Perkasa declares itself to be in full support of all the Barisan Nasional Government's policies. As a result of their active as well as passive support of Perkasa, Najib, Rosmah and the Barisan Nasional Government must be held fully responsible for all Perkasa's extremist and seditious actions and statements.

LIM GUAN ENG

—–Mandarin Translation—-

民主行动党秘书长兼峇眼区国会议员林冠英于2012年2月20日在吉隆坡发表声明:

首相夫人拿汀斯里罗斯玛于星期六出席土著权威组织筹款晚宴,证明巫统和首相对土权拥有政治承诺兼个人义务。

首相夫人拿汀斯里罗斯玛于星期六出席土著权威组织筹款晚宴,证明巫统和首相对土权拥有政治承诺兼个人义务。

现在马来西亚人应该很清楚,首相拿督斯里纳吉以及国阵政府,就是极端民族主义及种族主义运动的支持者,他们戴上非政府组织的假面具,以掩饰它的后台是政府的事实。

上个月,首相告诉国人,国阵与土权在农历新年期间派"白包"(一般只在华人葬礼才用)的事件无关。但是,上述星期六,土权的领袖依布拉欣阿里再次强调,土权将永远支持纳吉及他的政策,甚至说他敬畏罗斯玛的领导能力。

纳吉拒绝在白包事件或其它任何极端行为中谴责土权,就连马华总会长拿督蔡细历也拒绝禁止马华党员参加土权的活动。纳吉之前还为土权辩护,说一个人如果理解他们,他们的运动其实并不极端。

马来西亚人一次又一次看到土权和依布拉欣阿里在煽动性动作和言论后,却遭国阵政府允许。尽管他曾过说要对基督徒发动圣战、焚烧净选盟2.0主席拿督安美嘉的照片还称之为"危险的印度女人。 "并警告华人不要参与净选盟2.0的大集会因为"什么事都可能发生"。然而,国阵政府并没有采取任何行动,来节制土权的极端手段。

纳吉在玩着一场土权支持及赞助的危险游戏,同时,他利用"一个马来西亚 "这个空洞的口号,推广中庸和国民团结。去年5月,依布欣阿里说,首相曾告诉他:"我也是政治人物,但是,马来人已经分裂,因此我必须玩这个游戏。"

当土权说他们会全力支持国阵的政策时,所有珍惜中庸价值的马来西亚人都很担忧。由于对土权给予被动或主动的支持,纳吉、罗斯玛及国阵政府必须要对土权那种极端、煽动性行为及言论负起全责。

林冠英

BN-Controlled Media Is Trying To Whitewash Datuk Seri Chua Soi Lek’s Personal Attacks(en/bm/cn)

Posted: 20 Feb 2012 01:02 AM PST

Press Conference Statement By Penang Chief Minister Lim Guan Eng In Komtar, George Town On 20.2.2012.

Whilst I Had Stuck To The Debate Topic And Avoided Making Personal Attacks, BN-Controlled Media Is Trying To Whitewash Datuk Seri Chua Soi Lek's Personal Attacks Not Only Against Me But Also Against Datuk Seri Ong Tee Keat.

Whilst I had stuck to the debate topic of "Is The 2-Party System Becoming A 2-Race System" on 18 February 2012 and avoided making any personal attacks against MCA President Datuk Seri Chua Soi Lek, BN-controlled media is desperately trying to whitewash Chua's personal attacks not only against me but also against his predecessor Datuk Seri Ong Tee Keat. The BN-controlled media did not point out that the only personal attacks were coming from Chua.

If personal attacks are the criteria for success then there is no doubt that Chua is the victor. However I had refused to engage in personal attacks as a debate should be a healthy contest of ideas, ideals and principles. Who won or lost should be judged by the television viewers and audience.

Fortunately such attempts by these BN-controlled media to whitewash Chua's personal attacks not only against me but surprisingly against Ong Tee Keat, would not work as the debate was telecast live. This is the reason why the English and/or Bahasa Malaysia debate next month with Chua must be also be telecast live so there is no distortion of what actually happenend.

A clear example of such whitewashing is the repeated lies by MCA-owned paper the Star. Yesterday I had written to Star Executive Editor / Group Chief Editor Datuk Seri Wong Chun Wai, that I can neither condone nor accept when the Star invents quotes that I never said. Under the article "What they said" in page 6 of the Star on 19.2.2012, I was reported to have said,

"We do not agree the Prime Minister must always be Malay because we want the people to decide."

As The Star is owned by MCA, I respect the right of The Star to present a partisan slant and biased report of the proceedings. However, this quote attributed to me is false and untrue because no reference whatsoever was ever made by me on this issue during the debate. I regret that the Star did not print my letter and admitted their error somewhat reluctantly in today's print edition.

I am shocked that the very same lie was perpetuated by Star columnist Baradan Kuppusamy in his column today at Page 24 under the title "All hype but no climax? Where Baradan wrote, "Furthermore, he(Lim) said the Pakatan did not agree that only a Malay could be the Prime Minister, and that this should be put to the people to decide."

This is not the only lie by Baradan. Another lie by Baradan in his column is that I only wanted a second debate in English or Bahasa Malaysia now to repair the damage from having a scarred reputation after the Mandarin debate. I had written before the 18 February 2012 debate on 15 February 2012 asking for a second debate in English/ Bahasa Malaysia for the benefit of non-Chinese speakers. This was also agreed to by Chua before the first Mandarin debate.

For this reason, Star should withdraw and apologise for Baradan's column that does not adhere to facts in line with the spirit of "Comment is free, but facts are sacred!'.

I have no objections to the second debate in English /Bahasa Malaysia being held in Kuala Lumpur at the same venue of Berjaya Times Square or by any organiser provided it is neutral and ensure impartial treatment to both debators. There should be no repeat of the Mandarin debate which was jointly organised by MCA, where MCA was able to stack 12 out of the 13 questions asked from MCA members, directing their vitriolic attacks against me.

How can I answer 12 out of 13 questions in 3 minutes especially when most of them were lies? For this reason I chose not to answer these lies as the debate should be about truth and the policies that PR wants to implement to change Malaysia. Policies should be presented for judgment to the audience as we want a policy state not a police state.

—- BM Version —
Kenyataan Sidang Akhbar oleh Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng pada 20.2.2012 di Komtar, George Town.

Sementara saya tidak lari dengan tajuk debat dan dielakkan membuat serangan peribadi, media kawalan BN cuba menutup serangan peribadi yang dilakukan oleh Datuk Seri Chua Soi Lek bukan sahaja kepada saya tetapi juga kepada Datuk Seri Ong Tee Keat.

Sementara saya tidak lari dengan tajuk debat "Adakah sistem dua parti membawa kepada sistem dua bangsa" pada 18 Februari 2012 dan dielak membuat serangan peribadi menentang Presiden MCA Datuk Seri Chua Soi Lek, media kawalan BN terdesak untuk menutup serangan peribadi yang dilakukan Chua bukan sahaja kepada saya tetapi juga terhadap pendahulunya, Datuk Seri Ong Tee Keat. Media kawalan BN langsung tidak menyatakan bahawa serangan peribadi datang dari Chua.

Sekiranya serangan peribadi adalah kriteria untuk berjaya, maka tiada sebarang keraguan bahawa Chua adalah pemenang. Walau bagaimanapun, saya enggan terlibat dalam serangan peribadi kerana debat seharusnya merupakan sebuah pertandingan yang berlandaskan idea, cita- cita dan prinsip- prinsip. Siapa menang atau kalah seharusnya diadili oleh penonton televisyen dan juga penonton.

Mujurlah cubaan tersebut oleh media kawalan BN , bukan sahaja kepada saya tetapi yang paling memeranjatkan terhadap Ong Tee Keat, tidak berjaya kerana debat itu disiarkan secara langsung. Inilah sebabnya mengapa debat Bahasa Inggeris dan/atau Bahasa Malaysia bulan depan bersama Chua mesti disiarkan secara langsung supaya tidak ada penyelewengan apa yang sebenarnya terjadi.

Contoh yang jelas ialah merupakan pembohongan berulang oleh pemilik akhbar The Star- MCA. Semalam saya telah menulis surat kepada Pengarah Eksekutif / Ketua Pengarang Kumpulan Datuk Seri Wong Chun Wai bahawa saya tidak dapat membiarkan atau menerima apabila The Star mengada- adakan cerita yang saya tidak pernah cakap. Di bawah artikel "What they said" dalam halaman 6 akhbar The Star pada 19.2.2012, saya telah dilaporkan berkata,

"We do not agree the Prime Minister must always be Malay because we want the people to decide."

( "Kami tidak bersetuju Perdana Menteri mesti sentiasa terdiri daripada orang Melayu kerana kami mahu rakyat yang membuat keputusan" )

Disebabkan The Star adalah milik MCA, saya menghormati hak The Star untuk menyiarkan "laporan berat sebelah" mengenai pendebatan tersebut. Walau bagaimanapun, petikan yang dikeluarkan itu adalah palsu dan tidak benar kerana tiada sebarang rujukan atau apa juga sekalipun pernah dibuat oleh saya mengenai isu ini ketika perbahasan. Saya kesal bahawa The Star tidak mencetak surat saya dan hanya mengakui kesilapan tersebut dengan berat hati dalam edisinya hari ini.

Saya amat terperanjat apabila kesilapan sama disiarkan oleh kolumnis Star, Baradan Kuppusamy dalam kolumnya hari ini di halaman 24 di bawah tajuk "All hype but no climax?" (semua gembar- gembur tetapi tiada kemuncak?") di mana Baradan menulis , "Furthermore, he(Lim) said the Pakatan did not agree that only a Malay could be the Prime Minister, and that this should be put to the people to decide." (Tambahan Lim berkata Pakatan tidak bersetuju bahawa hanya orang Melayu sahaja boleh menjadi Perdana Menteri, dan ini perlu diserahkan kepada rakyat untuk membuat keputusan").

Ini bukan merupakan satu- satunya penipuan oleh Baradan. Satu lagi penipuan oleh Baradan dalam kolumnya ialah saya hanya mahu debat kedua dalam Bahasa Inggeris atau Bahasa Melayu untuk membaiki kerosakan reputasi selepas perdebatan dalam bahasa Mandarin itu. Saya telah menulis sebelum debat pada 18 Februari 2012 iaitu pada 15 Februari 2012 meminta perdebatan kedua dalam Bahasa Inggeris/ Bahasa Malaysia demi kebaikan orang bukan Cina. Ini telah dipersetujui oleh Chua sebelum membuat keputusan sebelum perdebatan pertama dalam Mandarin ini.

Atas sebab itu, The Star seharusnya menarik balik dan memohon maaf untuk kolum Baradan yang tidak patuh kepada fakta selaras dengan semangat "Comment is free, but facts are sacred!'.

Saya tidak mempunyai bantahan terhadap pendebatan kedua dalam Bahasa Inggeris/ Bahasa Malaysia diadakan di Kuala Lumpur di lokasi yang sama iaitu Berjaya Times Square atau mana- mana pihak penganjur dengan syarat ia aalah neutral dan memastikan layanan yang adil kepada kedua- dua pendebat. Tidak seharusnya ada ulangan debat dalam bahasa Mandarin yang dianjurkan bersama oleh MCA di mana MCA telah menghimpunkan 12 daripada 13 soalan yang ditanya daripada ahli- ahli MCA yang mengarahkan kecaman terhadap saya.

Bagaimana saya boleh menjawab 12 daripada 13 soalan dalam 3 minit terutamanya apabila kebanyakan daripada mereka adalah dusta? Atas sebab itulah saya memilih untuk tidak menjawab pembohongan kerana debat seharusnya dilakukan demi kebenaran dan polisi- polisi yang Pakatan Rakyat mahu laksanakan untuk mengubah Malaysia. Dasar- dasar ini perlu dibentangkan untuk pertimbangan penonton kerana kita mahu sebuah negara polisi bukan negara polis. ( policy state not a police state. )

Lim Guan Eng

—-Mandarin Version—

槟州首席部长林冠英于2012年2月20日在乔治市发表声明:

虽然我已经尽力切题、避免人身攻击,国阵控制的媒体还是想为蔡细历的人身攻击漂白,他不只对我进行人身攻击,也对拿督斯里翁诗杰进行人身攻击。

虽然我在2012年2月18日"两线制会不会变成两种族制?"的辩论上尽力切题、避免人身攻击,国阵控制的媒体还是想为蔡细历的人身攻击漂白,他不只对我进行人身攻击,也对拿督斯里翁诗杰进行人身攻击。国阵控制的媒体没有指出人身攻击出自蔡细历。

如果人身攻击是成功的要点,那么,不用怀疑,蔡细历就是胜利者。然而,我已经拒绝人身攻击,因为辩论应该是交换意见、理念及原则的健康比赛。谁赢谁输应该由电视观众来决定。

还好,国阵控制的媒体企图为蔡细历针对我和翁诗杰人身攻击进行漂白的做法行不通,因为这场辩论是现场直播。这也是为何下个月与蔡细历的英文或国文辩论必须现场直播,这场就不会有人歪曲事实。

最明显的漂白例子就是马华拥有的《星报》。昨天我已经致函其集团总编辑黄振威,我不能原谅也不会接受《星报》硬硬栽赃予我的一句话:

"我们不赞同首相必须是马来人,因为我们要人民决定" (刊登于2012年2月19日星报第6版"他们说什么")

由于《星报》 由马华拥有,我尊重他们呈现政党倾向及报道一面倒的权利。但是,他们所引述的言论是虚假、不实的,因为我在辩论期间无论什么情况之下,我都没有触及这个问题。然而《星报》没有刊登我的信,只是在今天的报章不情愿地承认错误,我对此感到遗憾。

我很惊讶,上述谎言还被《星报》专栏作者巴拉丹拿来炒作,他在今天第24页的专栏中写道"加说,林冠英说民联不同意只有马来人可以当首相,而这应该交由人民来决定。"

这不是巴拉丹第一次撒谎。他在专栏中也说我要求第二次的英文或国文辩论是为了修补我在华文辩论中严重受损的声誉。我早就在2012年2月有18日至2012年2月有15日致函要求另一场英文或国文辩论,以让那些不谙华语的观众可以理解。在第一次辩论前,蔡细历就已经答应了。

《星报》应该撤销他们的报道、为巴拉丹的专栏道歉,他的专栏并不是根据事实,追求真理的精神应该是"意见是自由的,事实是神圣的!"。

我不反对下一场的英文或国文辩论在吉隆坡时代广场同一个地点举行,由任何主办单位举行,只要他们中立、公平地对待辩论双方。不要再重复中文辩论那样由马华联办的问题,导致13道问题中,有12道是由马华安排窜场、提出尖酸问题的马华党员提问的。

我要如何在3分钟内回答上述12道问题,特别是当这些问题都是谎言时?因为我选择不回应这些谎言,辩论要根据事实以及民联要推行什么政策来改变马来西亚。我们要呈现政策让公众去评估,因为我们要政策国,而不是警察国。

林冠英

Dr Siti Mariah Mahmud

Dr Siti Mariah Mahmud


DAP and the PAS Islamic Agenda

Posted: 20 Feb 2012 01:40 AM PST

One of the most contentious issues that MCA president Chua Soi Lek raised at last weekend's great debate is the so-called PAS Islamic agenda, and the alleged failure of his opponent DAP secretary-general Lim Guan Eng to make a public stand on the matter.

Soi Lek and his MCA have been harping on this PAS issue consistently, persistently, and tediously since early 2011, trying to score political points rhetorically to undermine the credibility of Guan Eng and the DAP, using in particular the party-owned newspaper The Star 

But does Soi Lek truly understand what the whole matter of the Islamic agenda is all about?

PAS, like any other political party all over the world is founded on a political idealogy, in its case the Islamic theocratic ideology. The raison d'être for the founding of PAS is the promotion, advancement and establishment of an Islamic theocratic society. Without this mandate, PAS has no legitimate purpose to continue its existence.

Hence, like the communist ideological platform, the liberal social political philosophy, the capitalism system, the authoritarian right-wing fascism, the democratic securalism of the DAP, the open laissez-faire free society concept, and even the contemporary green movement, PAS has a very social, civil, human and constitutional right to promote and advance its Islamic agenda, more so when our country is a Muslim-majority state.


The problem is not the PAS Islamic agenda per se, but the stupidity of its leaders, who are not too intelligent, let alone intellectual.

Despite so many of them having purported doctorate degrees, they are going about promoting their PAS Islamic ideology the wrong way, by stressing and emphasizing on petty irrelevant matters of non substance such as protesting against concerts by foreign artistes, moral policing of personal behaviour, banning of Valentine celebration, objection to even healthy entertainment joints like cinemas, enforcing dress code on the women folks, and going on witch-hunting at Christian churches for so-called apostates, etc. In the process of such silly and senseless practices, they frighten off the non-Muslims and brought about a lot of ill-wills and caused a lot of anger among the non-Muslims.

What the Muslim party should stress on is the fundamental goodness of Islam in the areas of truth, righteousness, justice, fairness, and human rights, to win the hearts and minds of both the Muslims and non-Muslims, not to put them off with all those nonsense propagated and perpetuated by the likes of Hasan Ali and the Bangi state assembly member Shafie Abu Bakar.

Being a Christian, whose religion also teaches the exclusiveness of the faith, I can understand the stand of my Muslim sisters and brothers in PAS who insist on and stand firm on the exclusiveness of their religion.

From the strictly theological perspective, PAS is right. Islam, like Christianity, is certainly an exclusive religious faith, claiming in the Shahada (Declaration of Faith) that "There is no god, but Allah" (La ilah illa Ilah) and Muhammad is Allah's messenger (Wa Muhammad rasul u'llah). The PAS position is certainly consistently with the fundamental doctrine of Islam.


Like Christianity, Islam also claims exclusivity to its beliefs and teachings. A Muslim's faith is firmly based on the belief that the source of his religion Islam is God and Muhammad is the only and last and final prophet and spokesman for God on the Earth. A true Muslim holds that Islam is not just one of the many religions, but the religion per se, the only true religion of God, the religion of the created natural order (din-al-fitrah).


The religion is called Islam because Allah had decreed it in the Quran: "Lo the religion with God is Al Islam to His will and guidance" (3:19) and "I have chosen for you as religion Al Islam" (5:3). 

Islam, an Arab word, means submission, total surrender and obedience, and that is the practical implications for Muslims. There are several greetings based on the word Islam, such as "Peace be upon you" (salamalek) and "Go in peace" (bissalma, masalma).

Thus, the teaching of Islam is about a life of faith and peace through submission to the one and only true God Allah. The word "Muslim" means a person who has totally surrendered his whole life to Allah.

The Islamic faith is not just purely an organized ritualistic religion, but a complete way of life, covering every area of life and thoughts, including politics.

Hence, the PAS claim to exclusivity for Islam is not without theological merit.


As I said earlier, as a Christian, I can understand the PAS position, since my faith is also an exclusive one. No Christian will dispute or challenge my contention that Christianity also claims exclusivity to be the only way of salvation for mankind, and that the Lord Jesus Christ is "the way, the truth, and the life" and "No one comes to the Father (God) except through me (Jesus)". (John 14:6), and that "Salvation is found in no one else, for there is no other name under heaven given to men by which we must be saved" (Acts 4:12).

The issue before us, therefore, is not the question of theological belief per se, but how to relate an exclusive faith to other religions in a multi-racial, multi-religious, multi-cultural, and multi-lingual society like Malaysia.

This is where many PAS leaders lack the wisdom and intelligence to understand and articulate the relationship of Muslims with people of other faith the the plural society like Malaysia.

The word "pluralism" has been used unilaterally by almost everyone – religious leaders, politicians, journalists – without fully understanding what the concept actually means and implies.

The Oxford Dictionary defines "pluralism" as "a condition or system in which two or more states, groups, principles, etc co-exist.

The keyword, I believe, is "co-exist". The context in which pluralism exists and practiced is the widely diverse and varied range of religious faiths in a given society, such as Malaysia which has Islam as its official religion and other faiths being part of the scenario.


The fundamental issue we face in a plural society like Malaysia is the matter of peaceful and harmonious co-existence among the people of various races and religious beliefs.

Although I believe that PAS is theologically consistent with the teaching of Islam, its leaders' stated public stand that Islam rejects religious pluralism that claims all religions to be equally good and truthful is certainly not politically correct in the context of the Malaysian plural society.

I believe PAS should look at the issue of pluralism from two broad perspectives, before making a sweeping dismissal of pluralism per se.

First, there is the pluralistic perspective that all religions are equal and "all roads lead to God". Obviously, Islam, and, for that matter Christianity, will never endorse such a view. Islam and Christianity both teach and propagate that their respective faith is the only true religion, with all other religious systems and faiths being considered "pagan".

Hence, it is simply impossible for a true Muslim or an honest Christian to agree to inter-faith "spiritual activities". For a Muslim or Christian to participate, for example, in an inter-faith "worship" or prayer is to acknowledge that his faith is just one among many others, to place his God on equal standing with the deities of other religious faiths.

This is what justifies the PAS position in relationship to other faiths. And I will say that the PAS concern is valid and theologically consistent with the Islamic teaching. As a Christian, I take a similar stand that I cannot participate in an inter-religious worship service or other inter-faith spirituality activities, without dishonouring and betraying my Lord Jesus.

But, there is another perspective of pluralism which does not involve the matter of spiritual compromise, and that is the common universal moral values among all peoples of the world. And it is this common earthly destiny of all peoples that PAS should consider the vital role of Muslims to help promote peace and harmony among the people, who are the vice-regents of Allah (khalifa Allah) on Earth.

As I said before, as a Christian, I will not participate in an inter-faith worship service which will place my Lord Jesus as being among one of the gods, on equal standing with them. If I do, it will mean I am not consistent with my faith in the Lord Jesus as the only way, the truth, and the life. Such a compromise in matters of spirituality is surely not correct and honest.

My Muslim friends, too, are correct in taking a similar stand, or else their Shahada becomes a vain recitation, rendering their faith to be meaningless. Hence, PAS is theologically correct in its stand.


However, in the matters of truth, morality, justice, righteousness, equality, freedom, human, civil and constitutional rights, I will endorse and support any inter-faith "dialogue" and joint stand and actions.

This is the other perspective of pluralism that I believe PAS should seriously study and evaluate, before dismissing the whole concept of pluralism per se.

Although the people of Malaysia are adherents of various faiths and religious systems, they are united for the common purpose of nation-building, and are jointly dealing with many fundamental civil, social, constitutional and human rights issues relating their role as citizens. Hence, the need to come together to talk and compromise.


There is an urgent need for inter-faith dialogues on matters such as the freedom to worship, teach and propagate each other's religion, the matter of land for places of worship and burial, the right to use the national language Bahasa Malaysia without restriction in worship and religious education, the legal disputes over the conversion of individuals, particularly children, and the vital matter of co-existence.


PAS and all the responsible Muslim leaders should be willing to participate in such inter-faith dialogues as the common-interest issues need not involve doctrinal compromise or theological dispute.

I hope all parties concerned with the dispute over pluralism will understand and accept that the fundamental matter is the peaceful and harmonious co-existence of all persons or all faiths, with each practicing his faith with full sensitivity and due respect to people of other faiths.


What we want is not a theological war, but a channel for inter-faith dialogues and a medium for communication on issues of universal common interests.

That, I believe, is what Lim Guan Eng and the DAP stand for....Harakahdaily senghock48@gmail.com

YB Dato' Mohd Nasir Tan Sri Ibrahim Fikri

YB Dato' Mohd Nasir Tan Sri Ibrahim Fikri


POLITIK WAJIB IKUT ISLAM, BUKAN ISLAM KENA IKUT POLITIK

Posted: 20 Feb 2012 06:19 AM PST



Assalamualaikum.

Sejak agak lama sebenarnya, umat Islamkhususnya di Malaysia ini telah dimomokkan dengan apa yang dipanggil sebagaipolitik Islam. Secara jelas, ia dipelopori PAS sebagai parti yang mendakwaingin melaksanakan Islam dan perjuangannya Islam. Sama ada kita percaya atautidak, sudah agak ramai yang terpedaya dengan perjuangan sedemikian.

Ramai yang terpedaya dengan gerakanini sehingga ada yang tergamak menafikan apa yang dilaksanakan UMNO sebagaitelah memenuhi tuntutan dan kehendak Islam. Lalu tidak hairanlah kita mendengarpelbagai fatwa politik dikeluarkan demi menghalalkan setiap tuduhan dan fitnahyang dilemparkan.

Hari ini saya ingin fokuskanperbincangan kita kepada topik, benarkah PAS adalah parti Islam, yangmemperjuangkan Islam dan mahu melaksanakan Islam. Secara sejarahnya, PAS adalahparti serpihan UMNO yang diwujudkan bukanlah bermatlamat sebagaimana yangmereka laungkan sekarang. Dan, saya juga tidak nampak sehingga kini adanya asasdan bukti-bukti bahawa PAS mahu menegakkan Islam di Malaysia seperti yangmereka dakwa selama ini.

Apatah lagi sejak mereka berkawandengan DAP, matlamat PAS sentiasa berubah-ubah. Baik, biarkan itu.

Apa yang hendak saya lontarkan kepadapembaca ialah betapa kita sebenarnya telah terpedaya dengan PAS. Sayaberpendapat, jika PAS adalah sebuah parti Islam, ia mestilah mematuhi kehendakIslam serta menjarakkan diri mereka dengan hal-hal yang dilarang oleh Islam.

Apa yang saya maksudkan. Mari kitaberfikir. Politik Islam yang sebenar adalah politik yang wajib memenuhituntutan Islam atau politik yang menjadikan Islam sebagai panduan mereka. Dalammaksud yang mudah, politik itu mestikan mengikut Islam.

Apa yang berlaku sekarang ialah,Politik telah memandu Islam. Dalam maksud yang mudah, Islam perlu mengikutpolitik. Ini pendekatan yang salah dan perkara ini mungkin ramai di kalangankita terlepas pandang akannya.

Inilah yang membimbangkan kita.Apabila Politik telah memandu Islam, maka terjadilah apa yang sedang terjadi.Tidak hairanlah perkara yang dilarang oleh Islam tetapi dihalalkan politik,maka perkara itu tidak lagi dianggap salah.

 Sebagai umat Islam, saya mahu mengajakanda semua merenung dan berfikir akan perkara ini. Insaflah dengan apa yangtelah kita lalui dengan penuhi kerugian akibat terpedaya dengan golongan yangmemperalatkan agama untuk kepentingan politiknya.

Sama-samalah kita fikirkannya.

i n t a n h i j a u

i n t a n h i j a u


PROGRAM PENERANGAN BERSAMA KETUA WANITA DHPP PUSAT

Posted: 20 Feb 2012 07:05 AM PST


TELUK INTAN, 18 Februari - Pihak Dewan Muslimat PAS Kawasan Teluk Intan telah menganjurkan Program Penerangan Bersama Cik Kumutha Raman, Ketua Wanita DHPP Pusat. Program tersebut juga adalah kerjasama dengan DHPP Teluk Intan. Turut serta ialah ADUN Changkat Jong, YB Hj. Mohd. Anuar Sudin.

Timbalan Ketua Muslimat kawasan, Pn Hjh. Faridah bersama Ketua Wanita DHPP Teluk Intan (kanan sekali).

Jamuan disediakan oleh muslimat.

Program penerangan berbentuk ceramah kelompok tersebut lebih kepada fokus kepada lokasi-lokasi yang terdapat kaum India. Sebanyak empat lokasi telah dipilih iaitu Bt. 3 Setengah Jln. Changkat Jong, Bt. 12 Jalan Bidor, Taman Muhibah Bt. 6 dan Taman Metah di Jalan Maharajalela dekat sini. Ia bermula seawal jam 9.00 pagi dan berakhir ke lokasi terakhir pada jam 7.30 malam.
Ceramah kelompok di Batu 3 Setengah.

Dialog di Batu 12.

Lokasi ceramah kelompok di Taman Muhibah, Batu 6.

YB Anuar berceramah di Taman Metah, Jalan Maharajalela.

Cik Kumutha dan YB Anuar Sudin telah menyampaikan penerangan berkisar perjuangan kaum India serta isu-isu semasa dan perkembangan negeri-negeri di bawah Pakatan Rakyat. Setiap kali selesai ceramah, para penduduk juga dapat berdialog dengan penceramah. Secara keseluruhannya, sambutan yang diberikan adalah sangat baik dan ramai yanng berharap agar program penerangan seperti dapat dijalankan lebih kerap lagi.



YB Anuar Sudin dan Ketua DHPP Teluk Intan Sdr. Hacharan Singh sempat menziarahi warga emas India yang kena strok di Taman Muhibah Bt. 6.

Pada sebelah malamnya pula, kedua-dua penceramah tersebut telah bersama-sama berceramah di Taman Desa Bakti dekat sini. Kehadiran pada malam tersebut juga begitu menggalakkan.
Cik Kumutha menyampaikan ceramah di Taman Desa Bakti.

NYDP PAS Teluk Intan, Sdr. Ahmad Kabir turut menyampaikan ceramah.

YB Anuar dengan gaya bersahaja menyampaikan ceramah yang penuh dengan fakta.

Ramai yang hadir terutamanya kaum India.


intanhijau.blogspot.com

ADUN CHANGKAT JONG HADIR SAMBUTAN MAULIDUR RASUL

Posted: 20 Feb 2012 06:30 AM PST


TELUK INTAN, 19 Februari - Sempena bulan kelahiran Nabi Muhammad SAW, banyak surau dan masjid yang meraikannya. Bagi ADUN Changkat Jong, beliau juga turut sibuk memenuhi jemputan menghadiri sambutan kelahiran Junjungan Besar SAW.

Baru-baru ini, beliau telah sempat menghadiri sambutan Maulidur Rasul di Surau Kg. Pisang, Batak Rabit dekat sini. Pada malam tersebut, penceramah undangan yang telah dijemput ialah seorang pensyarah dari Universiti Malaya yang juga merupakan seorang pendakwah yang kerap keluar di dalam program keagamaan di beberapa stesen televisyen negara iaitu Dr. Roslan Mohammad.
Ustaz Roslam menyampaikan ceramah yang menarik.

Sambutan begitu baik.


Sebelum ceramah, YB Hj. Mohd. Anuar Sudin telah diberi peluang menyampaikan ucapan kepada para hadirin yang begitu ramai memenuhi perkarangan surau. Antara isi ucapan beliau ialah beliau menyeru umat Islam agar mendalami ilmu agama khususnya yang berkaitan dengan urusan harian untuk dijadikan panduan. Pada masa yang sama, umat Islam tidak boleh melupakan tanggungjawab mereka memilih pemimpin yang adil dan cinta kepada Allah SWT.

"Kita perlu sedar bahawa pemimpin negara dilantik oleh rakyat dan adalah sewajarnya rakyat tidak boleh takut kepada pemimpin. Jika pemimpin melakukan kemungkaran dan kezaliman maka adalah menjadi tanggungjawab rakyat menurunkan pemimpin tersebut, " tegas beliau lagi.

Sementara itu, di dalam ceramah, Ustaz Dr. Roslan banyak mengaitkan sirah Nabi SAW dengan kehidupan harian umat Islam zaman kini.

intanhijau.blogspot.com

SENTIASA SEGARKAN PERJUANGAN - DR. MUJAHID

Posted: 20 Feb 2012 04:28 AM PST


TELUK INTAN, 15 Februari - Perjuangan PAS perlu sentiasa disegarkan demikian dinyatkankan oleh Ahli Jawatankuasa PAS Pusat YB Dr. Mujahid Yusuf Rawa semasa membentangkan kertas kerja beliau di dalam program Liqa Fikri PAS Kawasan Teluk Intan. Program telah diadakan di Markaz PAS Kawasan, Kg. Padang Tembak dekat sini.
YDP PAS Teluk Intan, Ustaz Ismail Che Nik turut hadir.

Menurut Ahli Parlimen Parit Buntar itu, proses penyegaran perjuangan parti ini sentiasa berjalan sejak parti itu diterajui oleh kepimpinan ulama hingga kini di bawah pimpinan Tuan Guru Dato Seri Hj. Abdul Hadi Awang. Menurut beliau, untuk merealisasikan perjuangan yang segar setiap pimpinan dan ahli perlu sentiasa kreatif dan inovatif dalam merangka perjalanan parti. Menurut beliau lagi, penubuhan Kelab Penyokong PAS dan kini dinaiktaraf sebagai Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) merupakan salah satu contoh inovatif terbaik daripada pimpinan PAS Pusat.

"PAS perlu terus segar dan relevan agar tidak menjadi dinasour yang pupus kerana tidak mahu berubah," ujar beliau.
Kehadiran yang menggalakkan sehingga penuh ruang dewan markaz.
Ketua DHPP Teluk Intan, Sdr. Hacharan Singh serta AJKnya turut hadir.

Selain itu, beliau yang juga merupakan Pengerusi Lujnah Perpaduan Nasional menyatakan, pimpinan dan ahli jangan menyempitkan perjuangan parti dengan mengekslusifkan parti daripada masyarakat. Di samping itu, pemimpin parti juga perlu berjiwa besar dalam memastikan kelahiran pimpinan pelapis yang mungkin mereka lebih baik daripada pemimpin yang lama.
Sdr. Richard Wong turut hadir.

Antara AJK DHPP Teluk Intan yang hadir.

ADUN Changkat Jong YB Hj. Anuar Sudin berbincang dengan YB Mujahid.

Beliau juga meminta pimpinan dan ahli PAS menggunakan simbol-simbol yang membawa kepada kepentingan nasional seperti bendera, lagu kebangsaan supaya PAS dapat dilihat sebagai sebuah parti yang mampu diterima oleh semua lapisan rakyat.

Dr. Mujahid juga telah membentangkan aspek kepartian, isu semasa serta motivasi pilihan raya kepada para hadirin yang telah memenuhi segenap ruang dewan markaz.
Sebahagian muslimat yang hadir.
YB Mujair bersalaman dengan hadirin.

intanhijau.blogspot.com

Nuffnang