Nuffnang

MY VOICE FOR NATION

Posted by Unknown | Posted on 11:35 PTG

MY VOICE FOR NATION


Journalists’ union lauds Najib but… | Free Malaysia Today

Posted: 15 Sep 2011 08:57 PM PDT

Tireless torchbearer for Iban rights | Free Malaysia Today

Posted: 15 Sep 2011 08:55 PM PDT

PM announces historic changes in nation’s laws

Posted: 15 Sep 2011 06:45 AM PDT

R Sivarasa - Ahli Parlimen Subang

Posted by Unknown | Posted on 11:33 PTG

R Sivarasa - Ahli Parlimen Subang


Sessi Parliament ke 3, Tahun 2011 bermula 3hb Oktober 2011

Posted: 15 Sep 2011 10:07 PM PDT

Sessi ke 3, Penggal 4, Parliament ke 12 akan bermula pada 3hb Oktober ini dan berlanjutan hingga 1hb Disember.

Dalam sessi ini, Belanjawan 2012 akan dibentangkan oleh YAB Menteri Kewangan pada Jumaat, 7hb Oktober dan diikuti dengan sessi bahas badjet sehinnga 29hb November.

Dalam sessi ini, YB Sivarasa telah mengemukakan soalan-soalan seperti berikut:

1.         Tuan R. Sivarasa [Subang] meminta Menteri Luar Negeri menyatakan, memandangkan keputusan terbaru daripada Mahkamah Tertinggi Australia berkaitan dengan perjanjian menghantar 4000 pelarian kepada Malaysiia, adakah Kerajaan bercadang untuk menandatangani Konvesyen Antarabangsa Pelarian 1951
2.         Tuan R.Sivarasa [ Subang ] meminta Menteri  Pertahanan menyatakan adakah 'komisyen' tambahan selain daripada komisyen 114 .9 juta Euro dan juga 'komisyen' 30 juta Euro dan 2.5 juta Euro  yang dibayar kepada pihak-pihak lain termasuk Perimekar Sdn Bhd dan syarikat di Malta bernama Gifen yang berkaitan dengan pembelian kapal selam Scorpene.
3.         Tuan R. Sivarasa [Subang] meminta Perdana Menteri memberikan unjuran pendapatan tahunan, kos penyelenggaraan, penambangan (ridership) dan harga tambang MRT dari tahun 2016 hingga 2020 dan juga menyatakan kenapa permintaan puluhan ribu penduduk untuk MRT dibena di bawah Tanah di kawasan  Kota Damansara, Bandar Utama, Taman TTDI, seksyen 16, 17 PJ tidak dipedulikan
4.         Tuan R. Sivarasa [Subang] meminta Menteri Pelajaran menyatakan  kenapa untuk mata pelajaran Kesusasteraan Cina dan Tamil, di tahun 2010, tiada satu murid pun yang dapat gred A+, manakala 336 murid dapat A+ untuk mata pelajaran Kesusasteraan Melayu dan di tahun 2009, 134 murid dan 36 murid dapat A+  untuk Kesusasteraan Cina dan Tamil masing-masing
5.         Tuan R.Sivarasa [ Subang ] meminta Perdana Menteri menyatakan sama ada kerajaan akan bercadang meminda Peraturan Mesyuarat Parlimen yang sedia ada untuk memastikan  perjalanan semua jawatankuasa parlimen adalah terbuka kepada awam mengikut tradisi Parlimen Westminster dan parlimen moden dengan kuasa untuk mengadakan mesyuarat tertutup dalam keadaan yang istimewa ( special circumstances )
6.         Tuan R.Sivarasa [ Subang ] meminta Menteri Kesihatan  menyatakan hasil siasatan Jawatankuasa Siasatan (Investigation Committee) yang ditubuhkan oleh kementerian bagi menyiasat kes menembak gas pemedih mata dan menyebur air berkimia ke dalam kawasan Hospital Tung Shin pada 9 Julai 2011.
7.         Tuan R.Sivarasa [Subang] meminta Menteri Pelajaran menyatakan samada Kerajaan Barisan Nasional bercadang mengambil balik tanah 3 ekar yang mulanya diperuntukkan untuk Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil Effingham di Damansara Utama yang sekarang diambil oleh pemimpin MIC.
8.         Tuan R.Sivarasa [Subang] meminta Menteri Luar Negeri  menyatakan sama ada tindakan Ratu Queen Elizabeth II memakai baju kuning semasa Perdana Menteri menghadapnya di Istana Buckingham pada 14 Julai 2011 akan menjejaskan hubungan antara Malaysia dengan United Kingdom?
9.         Tuan R.Sivarasa [Subang] meminta Menteri Kewangan menyatakan pelan kerajaan untuk membantu pesara menghadapi situasi inflasi menghakis keupayaan menabung kerana menurut Global Aging Report, hanya 21% rakyat Malaysia bersedia dari segi kewangan untuk persaraan.
10.       Tuan R.Sivarasa [Subang] meminta Perdana Menteri menyatakan samada Kerajaan bercadang meratifikasikan Konvensyen menentang Penyeksaan dan juga Kovenan Antarabangsa berkenaan Hak Sivil dan Politik dan juga Kovenan Antarabangsa berkenaan Hak Ekonomi, Sosial dan Kebudayaan

BANJIR KILAT di kawasan Parlimen Subang

Posted: 15 Sep 2011 09:23 PM PDT

Pada petang 14hb September, berikutan hujan lebat, beberapa kawasan di Parlimen Subang telah dilanda banjir kilat yang mengakibatkan kesusahan kepada penduduk dan kerosakan harta benda.

YB Sivarasa dan pasukan daripada Pusat Khidmat Ahli Parlimen Subang telah turun ke kawasan terlibat sebaik sahaja menerima makluman bencana. Pelbagai perkhidmatan diatur dan disediakan dengan keselamatan penduduk diutamakan.

Kawasan yang terlibat adalah kawasan rumah kos rendah di Bandar Baru Sg Buloh, Kpg Paya Jaras Hilir, Kpg Kubu Gajah dan Kpg Merbau Sempak.

Rumah Ahli Majlis Selayang, Sdr Zulnizam juga ditenggelami air dan YB Sivarasa juga sempat melawat kediaman tersebut untuk memberikan sokongan moral kepada Sdr Zulnizam sekeluarga.

Mangsa Banjir meluahkan perasaan

YB Siva mendengar rintihan





Bersama Ketua Kpg Merbau Sempak
Makanan panas yang disediakan



Bersama Pasukan Penyelamat
Bersama Petugas di Pusat Khidmat sementara di Kubu Gajah

Dr Shafie Abu Bakar

Posted by Unknown | Posted on 11:13 PTG

Dr Shafie Abu Bakar


Catatan Berhariraya

Posted: 15 Sep 2011 05:20 PM PDT

ZULKIFLI BIN NOORDIN

Posted by Unknown | Posted on 11:02 PTG

ZULKIFLI BIN NOORDIN


HARI AL-KAZEEB 160908

Posted: 15 Sep 2011 12:12 AM PDT


(Videoklip membuktikan politik pembohongan & putarbelit kalipah PaLut)

Salam 2 all.

16 Sept 2008 akan tercatat dalam sejarah dunia sebagai hari pembohongan besar dalam tinta tawarikh Malaysia. Hari dimana bukan sahaja rakyat Malaysia, tetapi juga seluruh dunia dibohongi oleh Anwar Ibrahim dan konco-konconya bahawa Kerajaan Persekutuan yang dipilih rakyat pada 08 Mac 2008 akan tumbang.

Caranya mudah, lebih 30 Ahli Parlimen Barisan Nasional didakwa akan melompat parti menyertai kaum PaLut @ Pakatan Luar Tabi'e dan membentuk Kerajaan Persekutuan. Teman masih ingat kata Anwar bahawa "kita dah ada jumlah itu". Teman masih ingat bila teman persoalkan mengapa kita mahu bentuk Kerajaan berdasarkan MP yang melompat, tidakkah itu menjadikan kita penganut Machiavelli "matlamat menghalalkan cara", jawapannya, "takpa, kita dapatkan kuasa dulu". Dan bila teman persoalkan tidakkah nanti Kerajaan Persekutuan Pakatan akan dikuasai oleh bukan Islam (sebab Anwar kata kesemua 30 lebih MP BN nak lompat tu non-Muslim), Anwar kata "takpa, aku yang jadi PM".

Sebagaimana mike semua ditipu, macam tu lah kami juga dibohongi. Itu yang didedahkan oleh YB Datuk Seri Zahrain dalam Parlimen, bagaimana kononnya Tuanku YDP Agong dikatakan memberi sokongan. Konon cerita Panglima Angkatan Tentera dikatakan juga menyokong. 16 Sept 2008 adalah satu pembohongan, tegas Datuk Seri Zahrain.

16 Sept 2008 sebenarnya membongkar politik pembohongan dan putarbelit yang menjadi amalan kaum PaLut pimpinan Anwar Ibrahim, semuanya dengan hanya satu matlamat iaitu menduduki Putrajaya "at all cost".

Alhmadulillah teman disedarkan ALLAH mengenai pembohongan ini. Dan bertambah kesyukuran teman kerana ALLAH merencanakan satu perancangan yang teman tak pernah terpikir akan berlaku, bilamana dengan ketentuan ALLAH, teman dimufaraqahkan dari Pakatan syaitan kaum PaLut ini kerana mempertahankan kalimah ALLAH Yang Maha Esa! Alhamdulillah, syukur padaMu Ya ALLAH!

Kini politik pembohongan dan putarbelit ini makin terserlah. Bermula dengan pembohongan pakatan luar tabi'e antara PAS yang kononnya memperjuangkan penubuhan Negara Islam dengan parti biaDAP yang mahu menbuhkan negara sekular. Kini pembohongan itu terbukti. Rupanya perjuangan menubuhkan Negara Islam adalah satu kesilapan politik yang besar, kerana kata mereka, rupanya Negara Islam tidak ada dalam Quran.

Bukan sahaja perjuangan itu ditongsampahkan, malah ada pemimpin PAS yang sanggup mati mempertahankan Karpal kafir harbi yang cabar "kalau mau negara Islam, langkah mayat saya dulu!". Kesian kepada Allahyarham Ibrahim Libya yang matinya diisytiharkan syahid kerana memperjuangkan Negara Islam, mati tanpa dimandikan, dikafankan dan disolatkan! Siapalah nak bertanggungjawab?

Kini terbukti pembohongan dan putarbelit kalipah PaLut @ Anwar Ibrahim. Walaupun Mahkamah mendapati ujud DNA dia didalam karung kunyit Saiful yang disahkan dari sumber airmani beliau, dan peluang terbuka untuk Anwar menafikan itu dengan hanya memberi sampel darah untuk ujian DNA, namun Anwar enggan memberikannya. Walhal kalau Anwar berikan sampel darah untuk ujian DNA dan terbukti dia benar, ada kemungkinan Kerajaan Persekutuan boleh tumbang! Tapi Anwar tak berani!

Begitu juga bila dinasihatkan oleh mantan Mufti Perlis Dr. Asri Zainul Abidin supaya Anwar mengangkat sumpah muhabalah menafikan aduan Saiful yang mengadu diliwat beliau, Anwar enggan. Walaupun Saiful dengan berani mengangkat sumpah didalam Masjid Wilayah Persekutuan dengan menjunjung Al Quran menegaskan Anwar telah meliwat dia.

Walaupun kaum Anwarinas mendakwa dan berharap Saiful akan ditimpa la'nat ALLAH, malah menyebarkan dakyah menyatakan Saiful mengidap penyakit kulit, tidak boleh berjalan, malah sudah lumpoh. Tetiba keluar gambar Saiful dihadapan Ka'bah, menadah tangan diatas Jabbal Nur bersebalahan Gua Hira' memohon doa, ramai kaum Anwarinas yang terkedu tak terkata apa! La'nat nampaknya dah turun kepada orang lain rupanya!

Pembohongan dan putarbelit Anwar dan kaum PaLut berterusan. Kebenaran makin membelit tengkok mereka. Dalam keadaan kaum Anwarinas mengimpikan agar la'nat turun kepada Saiful, terbongkar videoklip kalipah PaLut bermain "kondang-kondi" dengan China-Doll. Maka bermulalah siri-siri pembohongan dan putar belit yang tidak pernah dilihat dalam sejarah.

Bila ditanya dimana jam Omega yang ditinggalkan dalam bilik China-Doll, Anwar tuding jari kata ada pada Azizah. Bila ditanya pada Azizah yang sedang buat sidang akhbar dirumahnya dimana jam Omega itu, Azizah melenting tak tentu arah, walaupun beliau hanya perlu bangkit dari kerusi dan pergi kebilik untuk ambil jam Omega itu (kalau ada). Tapi tak, Azizah pilih untuk tidak tunjukkan, malah melenting tak tentu pasal. Tau-tau keluar bukti rupanya jam Omega tu memang ada dengan Datuk Eskay. Siap ada video lagi membuktikannya!

Bila ditanya kenapa tak saman sahaja Datuk Eskay, kawan baik dia yang mendedahkan videoklip tersebut, Anwar tidak berbuat apa-apa. Bila ditanya mana jam Omega itu, sebab Azizah masih tak dapat membuktikannya, Anwar melenting tak tentu pasal, macam masa wartawan tanya kenapa tak bagi sampel DNA.

Pembohongan dan putarbelit kaum PaLut makin parah bila ada pulak yang keluarkan videoklip rupa dia macam P.Ramlee. Iysk..isyk..isyk..P.Ramlee pun boleh menangis tengok orang yang ngaku fotostat dia tu yop. Siap ngaku perut Anwar tak sebuncit dalam videoklip, macamlah dia pernah tengok Anwar berbogel. Ke memang dia pernah tengok kalipah PaLut berbogel yop?

Dan yang lebih parah, kaum Anwrinas yang berkopiah-jubah berhempas pulas disegala ceramah, kuliah, tazkirah dan mimbar masjid surau memutarkan isu sebagai qazaf. Sedangkan takde siapa pun yang menuduh Anwar berzina. Datuk Eskay sendiri semasa mendedahkan videoklip tersebut berkata dia mendedahkan videoklip itu untuk membongkar karektor kawan baik dia Anwar sebenarnya tidak layak menjadi pemimpin, itu sahaja. Yang dok putarbelit jadikan isu qazaf apa hal? Yang lebih teruk, ada yang tengok pun tak lagi. tapi dah siap patwa orang lain masuk neraka. Macam lah sorga tu bapak dia punya.

Dan dikalangan tok lebai yang dah tengok, semuanya kata, "memang mamat tu yop". Paling koman pun, ada ulama yang kata, "susah nak kata tu bukan Anwar". Yang paling serius, ada yang sampai diserang sakit jantung sebaik melihat Anwar dengan kondang-kondi dia! Agaknya terkejut dengan belalai melentuk kot!

Penyakit pembohongan dan putarbelit ini berterusan. Agenda jahat himpunan haram 09 Julai membongkar wajah sebenar mereka. Tiba-tiba para ustad dan agamawan yang kononnya selama ini menjuarai isu murtad dan menentang Majlis Peguam sebagai kafir harbi yang wajib diperangi dengan jihad, tetiba mengangkat bekas presiden Majlis Peguam Ambeega Sreenavasan sebagai kalipah mereka. Sedikitpun mereka tidak ingat kekawan mereka yang masuk penjara dan dihukum kerana menentang Ambeega dan Bar Council. Yang penting pada mereka ialah kuasa politik Putrajaya!

Tuanku YDP Agong dibohongi, dengan dakyah konon mereka mahu mengadap untuk mempersembahkan takzim yang mereka telah membatalkan rancangan himpunan haram itu. Rupanya majlis mengadap Tuanku diputar sebagai konon Tuanku menghalalkan himpunan haram itu. Mereka bohongi rakyat dengan mendakwa ratusan ribu akan turun, sedangkan yang turun hanya seciput. Mereka fitnah kata polis bertindak ganas, sebaliknya terbukti melalui video bergambar yang ganasnya mereka sendiri.

Mereka bohong dunia menyatakan polis langgar pemimpin mereka, tetiba kuasa ALLAH membuktikan dema tergolek sendiri. Mereka putarbelit kata ahli mereka sampai mati dikerjakan polis, terbukti melalui video yang dia mati sendiri akibat sakit jantung. Dema putarbelit satu kematian, tetiba keluar video lakonan sandiwara yang cukup meloyakan. Sampai bab mati pun dema sanggup jadikan bahan bohong dan putarbelit yop!

Mutakhir ini, terbongkar agenda mereka membohongi rakyat dengan mendakwa kominis sebenarnya pejuang kemerdekaan. Kominis yang membunuh dan membakar hidup-hidup anggota polis dan keluarga mereka dalam peristiwa Bukit Kepong dinobatkan sebagai pejuang sebenar. Anggota polis yang mempertahankan negara dilabel sebagai barua penjajah. Chin Peng mereka kata pejuang sebenar, malah teman tidak terkejut kalau nanti mereka akan berjuang untuk membawa balik bangsat kominis itu dan dinobatkan sebagai pahlawan negara!

Dan terkini, apabila cubaan dakyah murtad terhadap umat Islam oleh sebuah gereja Methodist terbongkar, kaum Anwarinas ini beriya-iya membela dan mempertahankan gereja dan puak missionary kristian. Kalau dulu bersembur airliur patah kaki meja mereka tempik perang fisabilillah terhadap puak missionary ini, hari ini mereka maki hamun pemimpin mereka sendiri yang mahu mempertahankan Islam. Sehingga pemimpin mereka terpaksa cabar rela dipecat demi mempertahankan aqidah umat.

Sebenarnya kita umat Islam khususnya, dan rakyat Malaysia amnya patut bersyukur peristiwa 16 Sept 2008 terjadi. Kerana peristiwa itu mendedahkan politik pembohongan dan putar-belit kaum PaLut @ Pakatan Luar Tabi'e ini, yang menganut ajaran politik machiavelli matlamat menghalalkan cara, hanya kerana mahu menduduki kerusi empuk Putrajaya. Hanya untuk memahkotakan manusia yang cukup jijik dan kotor sebagai kalipah mereka. Mereka muncul sebagai politikus rakus yang terpukau dengan cahaya kepalsuan kemahkotaan. Topeng mereka terdedah. Wajah sebenar mereka terbongkar. ALLAH menelanjangkan politik kotor mereka, sebagaimana China-Doll dibuang tualanya. ALLAH membuktikan Pakatan Luar Tabi'e mereka, sebagaimana jam Omega membuktikan pembohongan mereka.

Allahhumma Ya ALLAH, kami bersyukur kepada Mu Ya ALLAH atas kebenaran ini. Dan peliharalah aqidah kami, dan selamatkan agama dan negara kami daripada fitnah Al -Kazeeb ini.

Teman mengingatkan diri teman dan umat Islam serta rakyat semua, 16.09.2008 membuktikan kepada kita bahawa kita sedang berhadapan dengan spesis kaum yang mampu berbohong dan memutarbelit apa sahaja demi politik kepartian mereka yang sempit. Dan rentetan pembohongan demi pembohongan, putar-belitan demi putar-belitan selepas itu memberikan isyarat jelas kepada kita bahawa umat Islam dan rakyat negara ini akan berhadapan dengan politiking paling kotor yang tidak pernah dilihat sejarah - politik machiavelli matlamat menghalalkan cara berteraskan kepada pembohongan & putarbleit dengan cita-cita mahu menduduki kerusi pemerintahan Putrajaya dan memahkotakan manusia jijik dan kotor sebagaio kalipah mereka!!!

Kaum PaLut ini adalah kaum yang mengamalkan politik songsang, politik luar tabi'e. Mereka wajib ditentang habis-habisan. Mereka sanggup gadai agama mereka sendiri, mereka tergamak menjual kalimah ALLAH Tuhan mereka, mereka sanggup memajak anak-isteri mereka dengan bai'ah talaq tiga demi ketaksuban kepada politik kepartian, mereka sanggup mengtongsampahkan perjuangan mereka konon dah tak jumpa dalam Quran, mereka sanggup memutar sejarah negara dan memuja kominis laknatullah, mereka maki pemimpin mereka yang mahu mempertahankan aqidah umat!

Mereka ini sudah mabuk kuasa! Kita bukan gilakan kuasa, tetapi kita mahu halang orang gila daripada berkuasa!!!

Bagi setiap individu umat Islam yang cintakan agama, bagi setiap individu rakyat yang sayangkan negara, wajib bagi kita menolak politik kotor ini dan mempertahankan agama, bangsa dan negara daripada terus menjadi mangsa liwatan dan rakusan politik jijik dan kotor ini. Jangan sampai nanti generasi akan datang menyumpah dikubur kita sebagai pemusnah agama dan negara tercinta ini.

Semoga Hari Malaysia dan Hari Kemerdekaan yang kita sambut secara berkembar tahun ini pada 16 Sept 2011 memberi suntikan semangat dan kekuatan kepada umat Islam dan rakyat Malaysia untuk terus mempertahankan maruah dan kedaulatan negara daripada serangan virus politik pembohongan dan putarbelit daripada kaum PaLut ini..ameen.

Selamat Menyambut Kemerdekaan!
Selamat Menyambut Hari Malaysia!

Adios amigos, grasias senor.

Wallahua'lam & Wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
17 Syawal 1432
15 Sept 2011

Philosophy Politics Economics

Posted by Unknown | Posted on 10:29 PTG

Philosophy Politics Economics


Undilah!

Posted: 15 Sep 2011 09:04 AM PDT

Dr Siti Mariah Mahmud

Posted by Unknown | Posted on 3:41 PTG

Dr Siti Mariah Mahmud


Menjelang PRU 13

Posted: 15 Sep 2011 07:26 AM PDT

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak malam ini mengumumkan keputusan kerajaan memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan Akta Buang Negeri 1959.


"Sepertimana yang saya janjikan dalam ucapan sulung saya semasa mula-mula mengambil alih jawatan perdana menteri pada 3 April 2009, ISA akan dikaji secara komprehensif.


"Suka saya mengumumkan pada malam yang bersejarah ini, bahawa Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 (yakni ISA) akan dimansuhkan terus," katanya dalam ucapan perutusan khasnya sempena Hari Malaysia malam ini.


Selain memansuhkan ISA, katanya, kerajaan juga akan memansuhkan Akta Buang Negeri 1959 di samping mengkaji semula beberapa undang-undang lain bagi memastikan ia memenuhi kehendak semasa.

"Sehubungan dengan itu lagi, kita tidak akan teragak-agak untuk meminda atau memansuhkan undang-undang yang tidak lagi relevan," tambahnya.

Kajian semula komprehensif itu akan melibatkan Akta Kediaman Terhad 1933 dan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 di mana prinsip pembaharuan tahunan akan dihapuskan dan digantikan dengan pengeluaran lesen sehingga dibatalkan.

Kerajaan juga akan mengkaji semula seksyen 27 Akta Polis 1967 dengan mengambil kira peruntukan Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan tentang kebebasan berhimpun dengan prinsip menentang sekeras-kerasnya demonstrasi jalanan.

"Namun, kebenaran berhimpun diberi selaras dengan kaedah-kaedah yang akan ditetapkan kelak disamping mengambilkira norma-norma di peringkat antarabangsa," tambahnya.

Perdana menteri juga mengumumkan prinsip pembaharuan tahunan bagi permit pencetakan akan dihapuskan dan digantikan dengan pengeluaran lesen sehingga dibatalkan.

sementara itu, Najib berkata, kerajaan, di bawah Fasal 3 Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan, akan membentangkan kepada kedua-dua Majlis Parlimen usul agar ketiga-tiga proklamasi darurat yang telah diisytihar dulu, ditamatkan kuatkuasanya.

"Pada hemahnya, sudah tiba waktu rakyat Malaysia menuju masa depan dengan paradigma seterusnya yang berasaskan harapan baru dan bukannya terbelenggu oleh nostalgia kekangan sejarah lampau," tambahnya.

Gubal dua undang-undang baru

Bagaimanapun, katanya, untuk mencegah perbuatan subversif, keganasan terancang dan perbuatan jenayah bagi memelihara ketenteraman dan keselamatan awam, dua undang-undang baru yang sesuai akan digubal di bawah semangat serta payung Perkara 149 Perlembagaan Persekutuan. 

"Pokoknya, akta-akta ini nanti bermatlamat untuk memelihara keamanan, kesejahteraan, kesentosaan serta kerukunan hidup rakyat dan negara.

"Di atas segalanya, kerajaan akan tetap memastikan hak asasi mereka yang terbabit terpelihara. Apa-apa undang-undang yang diperbuat akan mengambil kira hak dan kebebasan asasi berlandaskan Perlembagaan Persekutuan. 

"Undang-undang baru ini akan memperuntukkan tempoh tahanan oleh polis yang secara substansialnya lebih pendek daripada apa yang ada sekarang dan apa-apa tahanan lanjut hanya boleh dibuat dengan perintah mahkamah kecuali undang-undang berkaitan keganasan, masih dikekalkan bawah kuasa Menteri," tambahnya.

Di sudut lain, tambahnya, kerajaan juga memberi komitmen bahawa mana-mana individu tidak akan ditahan semata-mata hanya kerana ideologi politik.


"Umumnya pula, kuasa untuk melanjutkan penahanan akan beralih daripada badan eksekutif kepada badan kehakiman kecualilah undang-undang berkaitan keganasan itu tadi," tegasnya... Malaysiakini


Pak Samad

Posted: 14 Sep 2011 11:57 PM PDT


Penulis rasakan selepas Mat Sabu, Pak Samad (2S) ini pula akan diserang Umno.

Manakan tidaknya kenyataan Pak Samad ini bakal meniup api kemarahan umno yang tak akan padam kerana apalah yang Umno perjuangkan jika sekadar menyambut kemerdekaan dan telah ditetapkan pula oleh Inggeris.

Jadi peranan Umno terlalu kecil berbanding yang lain yang tidak pernah mendapat pengiktirafan tertinggi dari Umno : ikuti seterusnya ....

"Saya tidak fikir Tunku Abdul Rahman ini pejuang, sebab sebelum itu kita dengar Mat Kilau, Mat Indera, (Ahmad) Boestamam, Ishak Haji Muhammad dan sebagainya.  


Ini memang orang-orang yang berjuang.  Dan inilah orang-orangnya yang kita namakan pejuang.  

Sedang bagi saya, Tunku Abdul Rahman bukan orang berjuang.  Dia menyambut.  Dia adalah orang yang disetujui oleh Inggeris untuk menyambut kemerdekaan.


"Dan penyambut kemerdekaannya, orang yang dirasakan oleh British, orang yang boleh jaga kepentingan yang ditinggalkannya.

"Demikianlah kata-kata Sasterawan Negara, A.Samad Said dalam satu forum berjudul "Milik siapakah kemerdekaan ini?" baca seterusnya
A.Samad: Tunku bukan pejuang, tetapi penyambut kemerdekaan

i n t a n h i j a u

Posted by Unknown | Posted on 3:15 PTG

i n t a n h i j a u


ISA MANSUH : TERIMA KASIH KEPADA PR...

Posted: 15 Sep 2011 09:55 AM PDT

Pi Em kata :
"Suka saya mengumumkan pada malam yang bersejarah ini, bahawa Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 (yakni ISA) akan dimansuhkan terus," katanya dalam ucapan perutusan khasnya sempena Hari Malaysia malam ini dan disiarkan secara langsung menerusi RTM1.
Selain memansuhkan ISA, katanya, kerajaan juga akan memansuhkan Akta Buang Negeri 1959 di samping mengkaji semula beberapa undang-undang lain bagi memastikan ia memenuhi kehendak semasa.

"Sehubungan dengan itu lagi, kita tidak akan teragak-agak untuk meminda atau memansuhkan undang-undang yang tidak lagi relevan," tambahnya.
  LIHAT SINI :
Buku Jingga turut menggariskan agenda pada 100 hari pertama pentadbiran Persekutuan Pakatan:
  1. Mereformasikan insititusi-institusi penting negara seperti SPR, SPRM, Pejabat Peguam Negara dan PDRM untuk mengembalikan kewibawaan kepada sistem pentadbiran kerajaan.
  2. Memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).
  3. Mengarahkan Khazanah Berhad, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan lain-lain badan milik kerajaan yang memiliki konsesi lebuhraya untuk menyempurnakan ambil alih aset lebuhraya oleh kerajaaan dengan tujuan menghapuskan tol.
  4. Merombak struktur subsidi negara bagi mengurangkan subsidi kepada pihak swasta (seperti subsidi gas sebanyak RM19 bilion kepada penjana bebas) dengan memindahkannya bagi menampung perbelanjaan subsidi rakyat.
  5. Mengiktiraf peranan dan jasa kakitangan awam dengan mengkaji semula struktur gaji bermula dengan menaikkan imbuhan perguruan sebanyak RM500 sebulan setiap seorang guru sebagai penghargaan guru pendidik bangsa.
  6. Menjadikan air sebagai hak rakyat dengan mengembalikan semua konsesi pengurusan air yang diuruskan swasta kepada kerajaan.
  7. Menyediakan perkhidmatan internet Wi-Fi percuma kepada semua rakyat di kawasan bandar dan separa bandar.
  8. Membatalkan Felda Plantations bagi tujuan membuka ladang-ladang yang kini diuruskannya kepada generasi kedua dan ketiga Felda.
  9. Menaikkan royalti minyak kepada Sabah, Sarawak, Terengganu dan Kelantan kepada 20%.
  10. Menubuhkan Suruhanjaya Diraja bagi menyelesaikan kemelut pendatang tanpa izin dan kerakyatan di negeri Sabah


ISU TANAH MELAYU TAK PERNAH DIJAJAH: APA PENDIRIAN UMNO ?

Posted: 15 Sep 2011 12:10 AM PDT


KUALA LUMPUR, 15 Sept — Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, beliau masih menanti pendirian dan jawapan rasmi Umno berhubung kenyataan Majlis Profesor Negara (MPN) bahawa negara ini tidak pernah dijajah oleh British dan  mana-mana kuasa asing lain.

Menulis di laman Facebook pagi ini, Nik Aziz berkata Umno sehingga ini masih belum memberikan sebarang respons perkara itu walaupun banyak pihak tidak bersetuju dengan kenyataan yang dikeluarkan MPN itu.
"Bismillah . . . saya membelek akhbar-akhbar tempatan dan menanti melalui media massa, pemimpin Umno sampai ke saat ini belum memberikan respons terhadap pandangan bahawa Tanah Melayu tidak pernah dijajah.

"Barangkali isu ini kecil bagi mereka atau bagaimana? Atau dalam hal ini pemimpin Umno dengan bertanggungjawab sekalipun yang mengeluarkan pandangan itu adalah ahli Umno . . . bahkan bekas presiden Umno pun dilaporkan bersetuju," kata Menteri Besar Kelantan ini.

Sebelum ini PAS mencabar Umno untuk menyatakan pendirian parti Melayu terbesar itu namun sehingga kini tiada jawapan yang diberikan.

Menurut Ketua Penerangan PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, selaku kerajaan pusat yang memerintah negara sejak 54 tahun lalu, Umno yang kini diterajui Datuk Seri Najib Razak harus menyatakan pendirian parti itu.

Isu negara tidak pernah dijajah terlebih dahulu dibangkitkan jurucakap MPN Profesor Datuk Dr Zainal Kling dan Profesor Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim.

Mereka mengatakan bahawa kehadiran British adalah berasaskan perjanjian dengan Raja-raja Melayu dan pegawai British ditugaskan menjalankan pentadbiran dengan kedaulatan tetap pada raja.

Selain itu bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mengakui bahawa Malaysia tidak pernah dijajah oleh British tetapi menegaskan, penasihat-penasihat mereka telah bertindak seolah-olah pihak itu adalah pemerintah yang sebenar berbanding Raja-raja Melayu.

Beliau berkata British telah bertindak seolah-olah "kita dijajah."(themalaysianinsider)

Lim Guan Eng

Posted by Unknown | Posted on 3:11 PTG

Lim Guan Eng


Malaysia Day Message For Penang (en/cn/bm)

Posted: 14 Sep 2011 10:15 PM PDT

Malaysia Day Message For Penang By Penang Chief Minister Lim Guan Eng In Komtar, George Town On 15.9.2011

The Next 6 Months Will Determine Whether The Boldest Political Experiment Of Establishing A People-centric Government Will Prevail Or Perish From Penang?

The next 6 months will determine whether the boldest political experiment in the 2008 general elections of establishing a people-centric government will prevail or perish from Penang. Over the last 3 and a half years, there is a not only a cleaner, greener and safer Penang but also witnessed a change of mindset and renewed confidence.

Penangites are more confident and hence more optimistic about the future because they can rely on a people-centric government that listens to them, do the people's work and gives hope for a better future. Similarly there is a recognition that we will be rewarded for hard work, being honest and continuously pursue excellence. There is no substitute for performance, productivity and proficiency.

However the greatest change in mindset is brought about by the emphasis of the Pakatan Rakyat people-centric government on upholding rule of law. That one does not need to go through middle-men or know third parties to get any transaction done in Penang. We need only to know the rules and the law.

By ensuring there is not only certainty but also clarity, we can enjoy prosperity together. The PR state government has worked hard to regain the people's trust and confidence in the state government. To overcome public distrust of the state government as an institution that does not help but harm the people, PR has terminated the politics of patronage, cronyism and corruption.

Let us inspire hope by stressing on performance not privilege, expertise not entitlement and integrity not corruption. Let us be bonded by our common aspirations for justice, freedom, truth, democracy and social welfare for the weak and poor.

Only an economy free from corruption can we ensure that the people prosper and benefit. Let us embrace a future free from fear and cronyism. Let us embrace the future by embracing every Malay, Indian, Chinese, Kadazan and Iban, as Malaysian brothers and sisters, Malaysian sons and daughters.

To mark Malaysia Day in Penang, the Penang Hill Corporation is offering free train rides up Penang Hill on 16 September 2011 for all Malaysians from Sabah or Sarawak for one day.

—- BM Translation —

Perutusan Hari Malaysia oleh Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng di Komtar, George Town pada 15.9.2011

Enam bulan yang akan datang akan menentukan sama ada eksperimen politik yang telah mewujudkan sebuah kerajaan berjiwa rakyat akan semakin menyerlah atau melesap di Pulau Pinang.

Enam bulan yang akan datang akan menentukan sama ada eksperimen politik dalam pilihanraya umum ke-12 pada tahun 2008 yang telah mewujudkan sebuah kerajaan berjiwa rakyat akan semakin menyerlah atau melesap di Pulau Pinang. Selama tiga setengah tahun yang lepas, negeri Pulau Pinang bukan sahaja telah menjadi lebih bersih, hijau dan selamat, malah juga telah menampakkan perubahan dari segi pemikiran dan keyakinan.

Warga Pulau Pinang semakin yakin dan optimis terhadap masa depan kerana mereka boleh bergantung kepada kerajaan berjiwa rakyat yang mendengar kata rakyat, melakukan kerja untuk rakyat dan memberi harapan untuk masa depan yang lebih cerah. Sekarang juga sudah terhasil satu pengiktirafan bahawa ganjaran akan diperoleh berdasarkan daya upaya, kejujuran dan usaha untuk mengejar kecemerlangan. Sesungguhnya tiada pengganti bagi prestasi, produktiviti dan kecekapan.

Walau bagaimanapun, perubahan yang paling besar dalam pemikiran telah berlaku ekoran daripada dasar kerajaan berjiwa rakyat Pakatan Rakyat yang menegakkan kedaulatan undang-undang. Di Pulau Pinang, dasar ketelusan yang dijalankan oleh Kerajaan Negeri bermakna bahawa sebarang urus niaga tidak lagi memerlukan orang dalam atau orang tengah. Yang diperlukan hanya peraturan dan undang-undang.

Dengan kerajaan yang mementingkan kepastian dan kejelasan dalam halatuju pentadbiran, kita dapat menikmati kemakmuran bersama-sama. Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat telah bekerja keras untuk memulih kembali kepercayaan dan keyakinan rakyat terhadap kerajaan negeri. Untuk mengatasi ketidakpercayaan awam terhadap institusi kerajaan negeri, Pakatan Rakyat telah menghapuskan politik kuasa naungan, kronisme dan rasuah.
Marilah kita mencari inspirasi dengan menekankan prestasi dan bukan keistimewaan, kepakaran dan bukan hak, serta integriti dan bukan rasuah. Marilah kita bersepakat dalam semangat setiakawan untuk mencapai aspirasi bersama untuk keadilan, kebenaran, kebebasan, demokrasi dan kebajikan sosial untuk rakan-rakan kita yang lebih lemah dan miskin.

Hanya dengan ekonomi yang bebas daripada rasuah boleh kita memastikan bahawa rakyat akan makmur dan menerima manfaat. Marilah kita mengazamkan masa depan yang bebas daripada ketakutan dan kronisme. Marilah kita mencita-citakan masa depan di mana semua lapisan masyarakat dan kaum, sama ada Melayu, India, Cina, Kadazan atau Iban, akan dianggap sebagai saudara senegara tanpa sebarang diskriminasi.

Untuk menandakan Hari Malaysia di Pulau Pinang, Perbadanan Bukit Bendera akan menawarkan perjalanan keretapi percuma untuk sehari pada 16 September 2011 untuk semua warga Malaysia dari Sabah dan Sarawak.

—- Mandarin Translation —-
槟州首席部长林冠英于2011年9月15日发表马来西亚成立日献词:

接下来6个月是槟城的关键期,它将决定打造"以民为本"政府– 这项最大胆政治试验的生死存亡。

接下来6个月是槟城的关键期,它将决定打造"以民为本"政府– 这项最大胆政治试验的生死存亡。过去三年半,槟城不只变得更清洁、更绿意、更安全,大家也见证了思维的改变和信心的重建。

槟城人比从前更有信心, 也对未来更乐观,因为他们可以依赖这个"听人民的话、做人民的工及给人民希望"的政府。同样的,我们也会因为努力、诚实及追求卓越而受认可。没有其它东西可以取代良好表现、生产力和熟练。

然而,人民思维的巨大改变,主要是由于民联政府决心维护法制。如今,一个人不需要通过中间人、不需靠关系来处理事情。人们只需要懂得规则和法律。

我们不只保证确定性也包括透明度,我们共享繁荣。民联州政府努力经营,以恢复人民对政府的信任与信心。为了解除人民对州政府的不信任心态,让人民知道政府是来帮人、不是害人,民联政府终结了恩惠政治、朋党主义及贪污。

让我们激发希望,追求表现而非特权、专业能力而非权力、廉正而非贪污。 让我们为公义、自由、真相、民主、扶助贫弱的社会福利这些共同理想而联系起来。

唯有当经济发展免于贪污时,我们才能保证人民享受发展的果实。让我们的未来免于恐惧和朋党主义。让我们拥抱未来,把每一位马来人、印度人、华人、卡达山人和伊班人视为马来西亚人的兄弟姐妹及马来西亚的子女。

为了纪念马来西亚成立日,槟城升旗山机构将在这一天,让所有来自沙巴、砂劳越的马来西亚同胞免费乘坐升旗山缆车。

林冠英

Comments for Wee Choo Keong

Posted by Unknown | Posted on 2:24 PTG

Comments for Wee Choo Keong


Comment on Tan Sri Nor Yakop, Tan Sri Azman, Rashdan & Tan Sri Md Nor: Spare YAB PM, Please! by arjuna waspada

Posted: 15 Sep 2011 09:22 AM PDT

WeeChooKeong,
Tahniah .Satu laporan yang amat mengerunkan.
Dalam kanun undang undang negara , di manakah kita bolih dakwa setiap nama yang terlibat dan di sebut ?
Ini kerja siapa dan jenis apa ?
Lanun ?
Keturunan Slater Walker ?
Securities Act ?
Companies Act 1967 ?
Corrupt Parctices ?
Insider trading ?
Take over code ?
Anda peguam kan, tolong huraikan ?
Kalau cukup , bila nak tubuhkan RCI ?
Terima Kasih dan teruskan .
Perkara dan isu saperti tak bolih lepas dan jangan lepas.
arjuna waspada
changkat lobak.

Comment on YB Senator Datuk Idris Jala: Is this AirAsia/MAS share swap an indirect bailout? by Anonymous

Posted: 15 Sep 2011 09:10 AM PDT

check mate. final issued before PRU13..

Comment on Tan Sri Nor Yakop, Tan Sri Azman, Rashdan & Tan Sri Md Nor: Spare YAB PM, Please! by weechookeong

Posted: 15 Sep 2011 09:06 AM PDT

Economist Kampong

Thank you for your comments and other comments.

I have already tabled six questions for oral answer on the subject matter. The battle is definitely on bro. Even if they back down, which I don’t think so, because the stakes are too high.

Well I hope that Najib’s government will let reasons to major its will. I believe we if we all join hands and fight this scandalous share swap. Even if it was already suap lets make sure they mudah!

Thank you for your help and encouragement. I am also a kampong boy but not quiet an Economist like you. He! He!

With kindest regards

wee choo keong

Comment on Tan Sri Nor Yakop, Tan Sri Azman, Rashdan & Tan Sri Md Nor: Spare YAB PM, Please! by weechookeong

Posted: 15 Sep 2011 08:58 AM PDT

Thank you for your valuable comments. I know that it is not going to easy, I will definitely try my level best to get the Parliamentary machineries going against them if they still press after the glaring facts that I have published in this blog.

By the way I have already tabled six questions on this scandalous share swap alone. I am entitled to table ten questions for oral answers. I am only entitled to ten every session. Therefore, I had to scarify several important questions. But it is worth my while to do so because this share swap will determine the future of MAS, OUR national carrier and OUR AMBASSADOR worldwide. I hope that some of my friends/constituents will understand why I soldier on despite all the obstacles and the LOBBYISTS at work. You know who I meant.

With yours and the help of other Malaysians I believe we. We must help our PM to carry out his immediate goals to put 1Malayia on track and the abolishment of several draconian laws, which YAB PM has just announced tonight. I really hope that they will not burden YAB PM with their problems.

I pray that these people are still GOD FEARING and will allow reasons to major their will – call off this scandalous share swap. Get the real aviation professionals to manage MAS and I believe that MAS can fly to a majestic height that we have never seen before. It is our national duty to defend and fight for MAS for the better of our WAU BULAN. The WAU was KOYAKed by the sale of MCSB before it took off.

Thank you for your encouragement and reading my blog.

With kindest regards

wee choo keong
.

Comment on Tan Sri Nor Yakop, Tan Sri Azman, Rashdan & Tan Sri Md Nor: Spare YAB PM, Please! by Economist Kampong

Posted: 15 Sep 2011 08:43 AM PDT

YB CK Wee

In your last para you said

“Please take notice that if YB Tan Sri Nor Mohamad Yakop and company are mindful in pressing ahead with the scandalous secret share swap”.

For them to comply to your request, they would have to rescind the agreement(s), which we were told had been “signed-sealed-and delivered”. I think this would be quite impossible, even for the PM to do.

So please be prepared to ask your list of questions. Even if they are prepared to rescind the agreements, we expect you to go ahead and ask your questions. Not because the MAS-AA deal was stopped, BUT it is to stop similar deals to be repeated in the future.

As your analysis had clearly shown, the MAS-AA deal was itself a repeat of the MAS Catering Sdn Bhd case. Similarly the MAS-AA case is a also mirror of the earlier purchase of Avenue Capital by ECM Libra.

As Sharifah had said – the opposition MPs should also speak up. To add to her suggestion, i would like to include also the BN MPs. If the UMNO MPs wish to keep quiet, MCA, Gerakan, MIC MPs must speak up.

The Rakyat are so aggrieved and tired of these wrong-doings. We are prepared to vote for the opposition in the GE13 just to signal to the BN Government, that these bad behaviours has to stop NOW. We cannot affords to let Malaysia be condemned to join the heap of no-hope African states.

Ekonomis Kampong

Comment on Tan Sri Nor Yakop, Tan Sri Azman, Rashdan & Tan Sri Md Nor: Spare YAB PM, Please! by Nasir Yusoff

Posted: 15 Sep 2011 08:31 AM PDT

Dear YB Wee,
We the rakyat simply need more MPs like you who could raise issues of public accountability through well researched points. I am not sure though how much support you would get from either side of the bench but trust me, you are not a lone crusader.

Comment on Tan Sri Nor Yakop, Tan Sri Azman, Rashdan & Tan Sri Md Nor: Spare YAB PM, Please! by azdurar

Posted: 15 Sep 2011 07:37 AM PDT

YB WCK, go go go, one have to stop those Cannibbals once and for all. All this while they r just like cat with nine life, always able to get away with their looting and thieving…rakyat shoulder YB with countless support.

Comment on Tan Sri Nor Yakop, Tan Sri Azman, Rashdan & Tan Sri Md Nor: Spare YAB PM, Please! by The Con Man

Posted: 15 Sep 2011 07:33 AM PDT

Hulala! I couldn’t believe what I read! WAU! WAU! WAU! It was a ral WAU tehn. It was true that this was and is the way to make MAS “lighter”. And at the same tie make the pcoket heavier so that Everyone Can Fly Higher!

Shameless Md Nor and Shameless lots!

Comment on Tan Sri Nor Yakop, Tan Sri Azman, Rashdan & Tan Sri Md Nor: Spare YAB PM, Please! by MAS CROOKS BUSTER

Posted: 15 Sep 2011 06:14 AM PDT

AWESOME YB, you are 99.9999% correct. The battle has just begun… Guerilla style. Btw you look like a tiger on tv3. The crooks better run now or they will end up like the Gaddafis.

Comment on Tan Sri Nor Yakop, Tan Sri Azman, Rashdan & Tan Sri Md Nor: Spare YAB PM, Please! by weechookeong

Posted: 15 Sep 2011 05:29 AM PDT

Hi Sharifah

I will do my best to bring this matter to Parliament. This is a very serious matter that the sale of Mas Catering Sdn Bhd may have contributed to the losses of MAS. I will psst an update to this posting later.
Thnak you for your encouragement.

Thank you.

Regards

weee choo keong

YB BN

YB PAS

YB PKR

YB DAP