Nuffnang

N45 Dr Halimah Ali

Posted by Unknown | Posted on 11:46 PTG

N45 Dr Halimah Ali


Bekas Pengarah Pendidikan Perak masuk PAS, cikgu bila lagi?!!!

Posted: 08 Oct 2011 06:49 AM PDT

Bekas pengarah pendidikan, pegawai TLDM sertai PAS | Print |
Muhammad Faeez   
TAIPING, 8 Okt: PAS Negeri Perak menerima ahli baru daripada dua tokoh yang dikenali iaitu bekas Pengarah Pendidikan negeri, Datuk Adnan Ibrahim dan bekas pegawai tinggi TLDM Laksamana Pertama (B) Mohamad Imran Abd Hamid.
Kedua-dua tokoh itu telah hadir di Program Pelancaran 'Jom Masuk PAS' di Markas Tarbiyyah PAS, Air Kuning di sini.
Adnan berkata, beliau menyertai PAS setelah mendapat hidayah untuk menyertai perjuangan PAS dan meninggalkan Umno selepas pulang dari tanah suci.
"Ketika saya berkhidmat dahulu, teruk saya maki dan memarahi guru-guru yang menyokong PAS. Saya ketika itu sangat benci dengan PAS dan memandang PAS ini sebagai parti yang mempergunakan agama demi politik," katanya dengan nada kesal.
Beliau mendakwa, Naib Presiden UMNO, Datuk Hishammuddin Tun Husein dan pimpinan Umno memanggil beliau dan menasihatkan agar terus dengan Umno tetapi beliau berpegang dengan pendiriannya untuk bersama dalam PAS demi mendokong perjuangan Islam.
Bagi Mohamad Imran pula, beliau masuk PAS kerana tidak yakin dengan perjuangan Umno.
"Perjuangan Umno hanya retorik semata-mata. Kata memperjuangakan Islam tetapi sebaliknya," katanya yang ingin bersama dalam PAS hingga ke akhir hayatnya.
Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad dalam ucapannya berkata, beliau mengalu- alukan kemasukan dua tokoh besar masyarakat ke dalam PAS.
"Bekas pegawai tinggi TLDM dan bekas Pengarah Pendidikan pun boleh masuk PAS, kenapa JKKK dan penoreh getah tidak boleh masuk PAS?" soalnya ketika melancarkan Program 'Jom Masuk PAS' anjuran Badan Perhubungan PAS Perak.
"Sekarang ini, orang dah pencen semua nak masuk PAS setelah lama 'digari' . Mereka tidak percaya Umno. Umno tidak relevan lagi, Umno sudah busuk hingga ke usus," tegasnya lagi.

Bajet BN 2012 tidak peduli nasib 12JUTA pekerja Malaysia.

Posted: 08 Oct 2011 06:36 AM PDT

Bajet 2012: BN anak tiri 12 juta pekerja | Print |
Aziz Muda   
KUALA LUMPUR, 8 Okt: Kerajaan BN ternyata terus kekal dengan ketidakadilannya apabila menganaktirikan 12 juta pekerja yang juga rakyat negara ini menerusi Bajet 2012 yang dibentangkan oleh Perdana Menteri semalam.
Menerusi bajet tersebut, kerajaan hanya mementingkan 1.3 juta pekerja sahaja yang juga para penjawat awam dengan kenaikan gaji RM500 sebulan mulai tahun hadapan, tetapi menafikan hak pekerja-pekerja lain yang jauh lebih besar jumlahnya.
Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia, Nasrudin Hassan berkata, dengan ketidakadilan itu, bajet tersebut ternyata hanya bersifat one off dan ia tetap gagal menyelesaikan masalah kewangan serta kos sara hidup tinggi yang dialami oleh rakyat negara ini.
Menurut beliau, dengan itu, bajet tersebut jelas bertujuan untuk menggula-gulakan rakyat bagi memancing undi pilihanraya, tetapi tetap gagal menyelesaikan permasalahan dan bebanan yang dialami oleh rayat dalam jangka masa panjang.
Katanya, ketidakikhlasan Kerajaan BN dalam membantu rakyat turut kelihatan apabila bekas polis dan tentera termasuk yang bertugas ketika zaman darurat sama ada balu, duda dan sebagainya hanya baru dibantu sekarang dengan sumbangan RM3,000 seorang.
"Pada hal mereka sepatutnya dah lama diberikan bantuan seperti itu. Kenapa baru sekarang hendak diberikan?" katanya pada sidang media di Pejabat Agung PAS, di sini, hari ini.
Bagaimanapun, menurut beliau, kesemua pihak terbabit wajar menerima sumbangan tersebut kerana ia sememangnya merupakan hak mereka sendiri yang sepatutnya sudah lama diberikan oleh kerajaan.
Katanya, sungguhpun begitu, Dewan Pemuda PAS Malaysia tetap meragui sama ada sumbangan tersebut benar-benar akan sampai kepada sasaran.
"Sejak dulu, BN sememangnya terkenal dengan masalah ketirisan dalam pengagihan sumbangan-sumbangan seperti itu kepada golongan sasar.
"Kali ini, pelbagai pihak turut meragui sama ada wang tersebut akan sampai sepenuhnya kepada sasaran atau tidak atau tetap terus tiris di tengah jalan juga seperti yang lalu," tegasnya.
Sehubungan itu, beliau berharap agar seluruh rakyat negara ini tidak terpengaruh dengan gula-gula BN itu kerana ia tetap tidak akan memihak kepada rakyat.
Katanya, bajet tersebut jelas merupakan bajet pilihanraya dengan pelbagai pemberian menarik daripada Kerajaan BN kepada rakyat untuk dinikmati dalam jangka masa pendek, tetapi terus membebankan orang ramai setelah selesai pilihanraya.
"Sebelum pilihanraya, mereka sanggup memberikan apa sahaja kepada rakyat dengan melibatkan peruntukan yang besar, tetapi setelah selesai pilihanraya dan kemenangan pula berpihak kepada mereka, rakyat pasti akan dikenakan pelbagai bebanan lain pula nanti.
"Jika dalam Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-13 nanti dimenangani oleh BN juga, selesai sahaja pilihanraya, barangan keperluan utama rakyat pasti akan dinaikkan secara mendadak oleh kerajaan, di samping pelbagai jenis cukai," katanya.
Permainan seperti itu, menurutnya, sememangnya telah dilakukan oleh BN sejak dulu dan ia amat perlu disedari oleh seluruh rakyat negara ini agar tidak terus tertipu.
Malah sekarangpun, katanya, rakyat juga boleh menilai tentang permainan BN itu apabila banyak juga peruntukan lain yang disediakan itu jelas memberikan keuntungan kepada para pemimpin BN dan kroni-kroni mereka sendiri.

"Tindakan itu dilakukan menerusi pemberian subsidi tertentu kepada pihak-pihak terbabit, tetapi tidak pula ditambah peruntukan subsidi petroleum bagi menurunkan harga minyak untuk meringankan bebanan yang ditanggung oleh orang ramai," ujar beliau.

ZULKIFLI BIN NOORDIN

Posted by Unknown | Posted on 11:31 PTG

ZULKIFLI BIN NOORDIN


BAJET SYUMUL!

Posted: 08 Oct 2011 01:06 AM PDT


(YAB PM semasa membentangkan Bajet Transformasi 2012)

Salam 2 all.

Teman ni dah dengar pembentangan bajet tak tau berapa kali, dan sebagai MP dah 3 kali. Tapi teman tak pernah berasa begitu berminat dengan pembentangan saperti yang dibentangkan oleh YAB PM semalam. Buat pertama kalinya teman berasa sangat teruja dan kagum dengan bajet yang dipanggil "Bajet Transformasi Nasional: Membela Rakyat, Mensejahtera Negara".

Pada teman, bajet ini merangkumi semua aspek kehidupan, duniawi dan kerohanian, mencakupi semua lapisan masyarakat, dari si fakir hingga ke korporat, dari penjaja hingga ke konglomerat, dari kanak-kanak sehingga warga tua, dari sektor swasta mahupun kerajaan, dari kakitangan biasa hingga ke pasukan keselamatan, merentasi semua agama dan kaum, tanpa mengorbankan prinsip Islam dan kepentingan Melayu, malah penjenayah pun mendapat habuan melalui penubuhan Yayasan Bantuan Guaman Kebangsaan. Sebab itu teman labelkan bajet ini sebagai "BAJET SYUMUL", bajet yang merangkumi semua.

Walaubagaimanapun, ada beberapa perkara yang boleh diberi penambahbaikan bagi memantapkan lagi bajet ini.

Pertama mengenai kebenaran untuk semua pencarum KWSP menggunakan Akaun 2 untuk mendaftar bagi kerja haji sekiranya simpanan sudah mencukup RM1,300-00. Ini bermakna pencarum hanya perlu menunjukkan surat pengesahan daripada KWSP yang Akaun 2 mereka sudah mencukupi RM1,300-00 dan boleh terus mendaftar untuk mengerjakan haji, tanpa perlu wang itu dikeluarkan.

Alhamdulillah sebenarnya ini adalah usul teman dalam bahas bajet tahun lepas. Teman ucapkan terima kasih khusus kepada YAB PM, YB Datuk Seri Husni Hanadzlah, YB Datuk Awang Adek dan pengurusan KWSP yang menjadikan usul itu satu realiti. Ini juga sebenarnya satu pengajaran berharga untuk teman. Kalau kita dekati para Menteri ini dengan cara baik, dan yakinkan mereka mengenai usul kita, insyallah mereka akan membantu dengan serius. Dah banyak kali teman melalui pengalaman sama. Samaada usul mengenai penghapusan amalan di Tugu Negara, koc khas wanita KTMB (komuter dan antara bandar), bas khas RapidKL untuk wanita, termasuk usul menghalang judibola, dan banyak lagi; teman dapati bila kita berusaha untuk berjumpa sendiri dengan Menteri dan kemukakan cadangan secara baik, insyallah mereka akan membantu!

Cuma dalam isu KWSP untuk kerja haji ini, teman berharap YAB PM dapat menimbang untuk memberi kebenaran kepada pencarum yang mempunyai caruman yang mencukupi untuk membuat kerja Haji supaya dibenarkan mengeluarkan caruman daripada Akaun 2 untuk membayar kos kerja haji itu tanpa perlu menunggu sehingga berumur 55 tahun. Kerana pada teman, kerja haji ini adalah perkara rukun. Jadi elok benar kalau hal rukun ini diselesaikan secepat yang boleh. Caruman di KWSP adalah "pelaburan untuk hari tua", sedangkan mengerjakan haji adalah "pelaburan untuk hari akhirat". Teman akan usulkan perkara ini semasa bahas nanti (samada peringkat dasar atau kementerian). Kita berdoa semoga ianya diluluskan, insyallah.

Begitu juga pakej bantuan kepada para pemandu teksi persendirian. Teman sangat mengalu-alukan pakej ini. Malahan tadi teman berkesempatan bertemu dengan sekumpulan pemandu teksi, dan mereka melahirkan rasa syukur dan terima kasih tidak terhingga kepada YAB PM atas pakej tersebut. Kita berharap selepas ini kita akan dapat perkhidmatan teksi persendirian yang lebih selesa.

Namun pakej ini boleh ditambah-baik dengan merangkumkan juga pengusaha Bas Sekolah. Kita tahu kebanyakan bas sekolah (termasuk van) berada dalam keadaan sangat usang lagi uzur. Sedangkan yang nak menaikinya adalah anak-anak kita juga, terutama dari golongan marhaen. Alangkah baiknya kalau pakej sokongan saperti yang diberi kepada pemandu teksi persendirian diberikan juga kepada pemilik dan pengusaha bas/ van sekolah.

Teman juga mengucapkan terima kasih kepada YAB PM yang memberi pertimbangan untuk elaun dan sara perkhidmatan Ahli Parlimen dikaji semula untuk dinaikkan, sesuai dengan beban kerja dan kos yang makin meningkat. Cuma syaratnya kesemua Ahli Parlimen, Kerajaan dan Pembangkang mesti bersetuju. Yang teman pelik, tak pasal-pasal Anwar dan konco-konconya konon membantah.

Teman kata pelik tu sebab antara yang lantang mendesak Kerajaan menaikkan elaun Ahli Parlimen ialah MP PKR sendiri. Contohnya Ahli Parlimen Kuala Langat. Dan teman menghormati pandangan MP Kuala Langat ini sebab beliau sangat berpengalaman dalam hal ehwal perkhidmatan, dengan pengalaman bertahun-tahun didalam kesatuan pekerja. Malah MP Kuala Langat ini duduk sama dengan teman dalam Jawatankuasa Penambahbaikan Parlimen, dan beliau sendiri bersetuju, malah mendesak supaya elaun MP dikaji semula untuk dinaikkan.

Tau-tau Bos dia Mat CD kata tak mahu. Pada teman ini semua kenyataan politiking konon mahu bersimpati dengan rakyat. Mat CD mungkin tidak memerlukan penambahan elaun MP, mungkin dia ada sumber pendapatan dan kewangan lain. Tapi teman cukup yakin ramai MP Pakatan pembangkang sendiri sangat mengalu-alukan kenaikan ini. Malah ada beberapa MP Pakatan yang sempat teman berhubung mengutuk Anwar kerana isu kenaikan elaun ini pun dia mahu putarbelit dan politikkan. Kata teman, nasyib ngkorang lah yeh, dapat bos kaki pembohong dan pemutar-belit saperti Anwar! Masalahnya dema tak berani nak tegur Anwar secara terus-terang, almaklumlah nak jaga piuk-nasik yop!

Apa pun, teman cukup yakin rakyat jelata menyambut baik pembentangan bajet semalam. Ini adalah benar-benar bajet yang boleh membantu rakyat. Pada teman, ini adalah bajet yang membuktikan kerajaan mendengar suara rakyat, dan mengotakan janji yang diberikan.

Tidak saperti pembangkang, yang kononnya membentangkan apa yang mereka panggil sebagai bajet. Pada teman, itu adalah satu penghinaan kepada perkataan "bajet" itu sendiri. Sebenarnya apa yang mereka bentangkan adalah "gula-gula yang nak dirasuahkan kepada rakyat" semata-mata untuk mendapat sokongan dan undi untuk pilihanraya. Mereka boleh taburkan pelbagai janji, tapi mereka tidak perlu mengotakannya sebab mereka bukan kerajaan. Persoalan besarnya ialah dimana mereka nak ambil duit RM220 billion untuk mengotakan janji mereka tu. Ini semua tidak lain hanya untuk mengelabukan rakyat.

Sebab itu teman pernah sebut, semasa Tun Mahathir memecat Anwar pada tahun 1998, belaiu menyatakan antara sebabnya ialah kerana Anwar ni jahil (atau dengan kata lain BODOH) dalam hal mengurus ekonomi dan kewangan negara. Kita masih ingat semasa itu dunia termasuk Malaysia berdepan dengan krisis kewangan dan ekonomi yang sangat serius. Anwar memilih untuk menerima-pakai pakej pemulihan mengikut acuan badan Yahudi International Monetary Fund (IMF) yang hampir pasti akan menjahanamkan negara, dan menjadikan Malaysia "hamba tambatan" IMF.

Bila Tun Mahathir kata dia pecat Anwar sebab BODOH dalam hal urusan ekonomi/ kewangan negara, teman kurang percaya. Tapi bila melihat "bajet 2012 Pakatan pembangkang" yang dibentangkan Anwar, teman rasa mungkin Tun Mahathir itu betul.

Apa pun, teman yakin Bajet Tranformasi yang dibentangkan oleh YAB PM menjadikan "bajet" pakatan pembankang setakat Kitab Jinggay ajelah yop!

Dan teman ada juga dengar lalakan segelintir kaum Anwarinas yang mendakwa Bajet Transformasi ni menciplak Bajet Pakatan pembangkang. Isyk..isyk..isyk..sampai macam tu sontot otak kaum ni. Teman cukup yakin dema bukan sahaja tak baca Bajet Transformasi, malah dema tak baca pun bajet dema sendiri. Kalau dema baca Bajet Transformasi dengan Bajet pembangkang, jauh langit dengan bumi. Dan yang paling malang, ada antara kaum Anwarinas ni mengutuk Bajet Transformasi ni sebagai bajet duit haram.

Kalau macam tu, teman cabar kaum Anwarinas ni supaya jangan sentuh sesen pun duit bajet ini. Dan bagi kakitangan Kerajaan, GLCs, badan berkanun Kerajaan dan lain-lain yang beriya sangat menyembah pembangkang dan mengutuk bajet Kerajaan sebagai bajet haram, eloklah berhenti serta merta daripada pekhidmatan. Pergilah bekerja dengan anak jantan Kitsiang tu ke, atau dengan Nik Aziz ke. Jangan kerja dengan Mat CD yop, takut dia nyonDOLL mike macam Azizan dengan Saiful kena tu! Ni tidak, bila Kerajaan usulkan semua tak betul, semua haram. Tapi bila diberi bonus, kenaikan gaji dan macam-macam lagi, biasanya kaum ni yang rembat paling lahap dan rakus!!!


Apa pun, teman ucapkan terima kasih kepada YAB PM atas pembentangan Bajet Transformasi semalam, bajet yang mendengar suara rakyat, dan mengotakan janji Kerajaan. Bajet yang merangkumi semua aspek dan lapisan kehidupan, suatu Bajet Syumul! Bravo!


Adios amigos, grasias senor.

Wallahua'lam & Wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
Sabtu
10 Zul Qaedah 1432
08 Okt 2011

Dr Shafie Abu Bakar

Posted by Unknown | Posted on 11:10 PTG

Dr Shafie Abu Bakar


YB Iskandar Melawat Tapak Perumahan Di Tengah Hujan

Posted: 08 Oct 2011 04:22 PM PDT

念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang

Posted by Unknown | Posted on 9:30 PTG

念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang


[Budget 2012] RM3.5bill slashed from education, training

Posted: 08 Oct 2011 11:07 AM PDT

Amindst the fanfare over the abolition of all primary and secondary school fees, DAP’s Serdang Member of Parliament Teo Nie Ching has highlighted what she said PM Najib Abdul Razak had failed to mention - that almost RM4 billion has been slashed from the federal government’s total development expenditure for education and training.

bershi 1blackmalaysia pc 050509 teo nie chingTeo - who is her party’s assistant national publicity secretary - said the reduction amounts to nearly 30 percent of the 2010 budget announced by Najib, who is also finance minister.

According to the numbers released yesterday, the amount foregone in the move to slash school fees is RM150 million.

RM1.9 billion, meanwhile, has been allocated for all schools, including mission and vernacular schools, while another RM1 billion has been set aside for the betterment of schools premises (RM500 million for SRK, RM100 million for SRJK (Chinese), RM100 mil SRJK (Tamil), RM10 million for mission schools, RM100 million for Sekolah Agama Bantuan, RM100 million to MRSM - Mara secondary schools).

Teo said in the district under the authority of the Klang Municipal Council alone.
 
(More......)

张念群揭露财政预算重心错置 . 国防拨款增38%教育却削30%

Posted: 08 Oct 2011 11:02 AM PDT

行动党沙登国会议员张念群今日抨击首相纳吉昨日提呈的2012年财政预算案重心错置,尽管宣布多项惠民政策,但是实际上却削减教育经费高达30%。

此外,政府也会增加国防拨款38%,以及大道公司赔偿71.5%。

NONE因此,张念群(右图)在文告中表示,纳吉所谓的“转型”,其实只不过是将大道使用者的重担转嫁到所有纳税人身上,首相获得了短暂的掌声,人民依然是最大的输家。

“首相纳吉昨天在国会耗费了两个小时提呈2012年财政预算案,是他上任首相以来最长的一次预算案演讲。可是若要剖析这份‘大选预算案’里头种种隐藏着的弊端和裹着糖衣的毒药,所需的时间绝对需要超过两个小时。”

“纳 吉在他两个小时的演讲中尽挑好的说。正如他在去年的2011年财政预算案演讲中宣布,5条收费大道5年不涨价;之后又在今年1月宣布将会重整收费大道以减 轻大道使用者的负担。可结果是,我们发现在2012年的财政预算案中,中央政府所需支付给大道公司的赔偿从2011年的2亿零吉增加到3亿4300万零 吉。足足增加了71.5%!”

(More......)

i n t a n h i j a u

Posted by Unknown | Posted on 3:35 PTG

i n t a n h i j a u


PAS PERAK LANCAR KEMPEN 'JOM MASUK PAS'

Posted: 08 Oct 2011 07:30 AM PDT


Ustaz Idris Lancar 'Jom Masuk PAS'
Lajnah Pemerkasaan Parti Badan Perhubungan PAS Perak telah mengadakan Program 'Jom Masuk PAS'. Program ini telah dilancarkan oleh, Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Ustaz Idris Bin Ahmad semasa Liqa' Fitri Badan Perhubungan PAS Perak di Markas Tarbiyyah PAS, Air Kuning.

Program ini bertujuan untuk menarik masyarakat terutama ahli UMNO untuk menyertai PAS.
Ikon Kempen Jom Masuk PAS, Datuk Adnan Ibrahim menceritakan pengalaman beliau.

Laksamana Pertama (B) Hj. Mohamad Imran turut menyampaikan ucapan.

Program diserikan lagi dengan dua ikon baru PAS iaitu Bekas Pengarah Pendidikan Negeri Perak Dato' Adnan Ibrahim dan Bekas Pegawai Tinggi TLDM Laksmana Pertama (B) Haji Mohamad Imran Bin Hj Abd Hamid.

Dato' Adnan berkata, beliau menyertai PAS setelah mendapat hidayah untuk menyertai perjuangan PAS dan meninggalkan UMNO selepas pulang dari tanah suci.

" Ketika saya berkhidmat dahulu, teruk saya maki dan memarahi guru-guru yang menyokong PAS. Saya ketika itu sangat benci dengan PAS dan memandang PAS ini sebagai parti yang mempergunakan agama demi politik," katanya dengan nada kesal.

Beliau mendakwa, Naib Presiden UMNO, Dato' Hishamuddin Tun Husein dan pimpinan UMNO memanggil beliau dan menasihatkan agar terus dengan UMNO. Tetapi beliau berpegang dengan pendiriannya untuk bersama dalam PAS demi mendokong perjuangan Islam.
Pembentangan kertas kertas yang amat menarik daripada Ustaz Idris Ahmad.

Bagi Laksmana Pertama (B) Haji Mohamad Imran Bin Hj Abd Hamid pula, beliau masuk PAS kerana tidak yakin dengan perjuangan UMNO.

"Perjuangan UMNO hanya retorik semata-mata. Kata memperjuangakan Islam tetapi sebaliknya," katanya yang ingin bersama dalam PAS hingga ke akhir hayatnya.

Ustaz Idris dalam ucapannya berkata, beliau mengalu- alukan kemasukan dua tokoh besar masyarakat ke dalam PAS.

" Bekas Pegawai Tinggi TLDM dan Bekas Pengarah Pendidikan pun boleh masuk PAS, kenapa JKKK dan penoreh getah tidak boleh masuk PAS ?," katanya yang juga Pengarah Jabatan Tarbiyah dan Perkaderan PAS Pusat. 

" Sekarang ini, orang dah pencen semua nak masuk PAS setelah lama 'digari' . Mereka tidak percaya UMNO. UMNO tidak relevan lagi. UMNO sudah busuk hingga ke usus," tegasnya lagi.

http://perak.pas.org.my

NAIB KETUA CABANG PKR TELUK INTAN MENINGGAL DUNIA

Posted: 07 Oct 2011 10:32 PM PDT

TELUK INTAN, 7 Oktober - Naib Ketua Cabang PKR Teluk Intan, Sdr. Kasdi bin Hashim telah meninggal dunia malam tadi di Hospital Teluk Intan. Beliau yang juga merupakan Ketua Ranting PKR Sungai Samak telah meninggal dunia akibat beberapa penyakit yang telah dideritai sekian lama.

Allahyarham Kasdi Hashim (kanan) semasa menyampaikan sumbangan pakaian sekolah pada Disember lepas.

Allahyarham Kasdi merupakan antara penggerak utama bagi Pakatan Rakyat cawangan pesisiran Sg. Samak, Bagan Lalang dan Sungai Manila. Sebagai seorang pimpinan PKR beliau telah berjaya merangka pelbagai gerak kerja dengan PAS Cawangan Sungai Samak sehingga cawangan pesisiran menjadi cawangan contoh usahasama yang begitu erat dalam Pakatan Rakyat.

Allahyarham juga merupakan salah seorang pengasas Koperasi TEMEN Kg. Sungai Samak. Sesungguhnya kehilangan beliau begitu amat dirasai, apatah lagi dalam suasana persiapan menghadapi PRU13 nanti. Beliau juga merupakan salah satu contoh pemimpin di dalam PR di peringkat Teluk Intan.

PAS Kawasan Teluk Intan dan ADUN Kawasan Changkat Jong YB. Hj. Mohd. Anuar Sudin merakamkan ucapan takziah kepada keluarga allahyarham. Semoga ruh beliau ditempatkan dalam kalangan orang-orang yang soleh. Amin.

intanhijau.blogspot.com


Comments for Haniza Talha - Landscaping New Politics

Posted by Unknown | Posted on 3:12 PTG

Comments for Haniza Talha - Landscaping New Politics


Comment on Pusat Dialisis Rakyat Taman Medan by faizul

Posted: 07 Oct 2011 07:07 PM PDT

assalamualaikum tuan/puan..saya mohd faizul b. mustaffa..saya baru graduan diploma kejururawatan di univercity college shahputra..sudah pun lulus lembaga jururawat malaysia..saya ingin meminta kerja jika ada kekosongan..nombor telefon saya 0169524627 dan ini email saya remy_turtle89@yahoo.com…segala respon dari tuan/puan amatlah saya hargai..sekian terima kasih…

Comments for Wee Choo Keong

Posted by Unknown | Posted on 1:55 PTG

Comments for Wee Choo Keong


Comment on Deputy Finance Minister told Parliament: MAS-AirAsia share swap based on share price on 5-8-2011 by Anonymous

Posted: 08 Oct 2011 07:43 AM PDT

There are current plans in MAS to move all the staff progressively to Klia from Subang. In doing so they are in position to reduce headcount without much effort as not all staff are willing to relocate. This is how T takes care of the staff:-) not through dialog but devious schemes to reduce overhead costs.

Comment on Deputy Finance Minister told Parliament: MAS-AirAsia share swap based on share price on 5-8-2011 by rani

Posted: 08 Oct 2011 07:02 AM PDT

Collaboration, co-operation and etc etc no need share swap. Share swap is a con job.

Comment on Deputy Finance Minister told Parliament: MAS-AirAsia share swap based on share price on 5-8-2011 by Chong

Posted: 08 Oct 2011 01:37 AM PDT

what share swap? Its daylight robbery!

Comment on Deputy Finance Minister told Parliament: MAS-AirAsia share swap based on share price on 5-8-2011 by MAS Jokers

Posted: 07 Oct 2011 06:00 PM PDT

Well done people, all these crooks are wetting their pants.
It is time the Rakyat overhaul MAS and soon our beloved country.

Awang Adek, are you that stupid or just plain incompetent?
Either way please do the honourable thing or kelik kelate jelah.

Comment on Deputy Finance Minister told Parliament: MAS-AirAsia share swap based on share price on 5-8-2011 by Anonymous

Posted: 07 Oct 2011 05:54 PM PDT

Yes people, we need to expose this TF for who he is really is, a snake charmer who can sell fridge to Eskimos, Virgins to Richard Branson, Disneyland to Walt Disney, Queen to the British and MAS to Khazanah.

Direct Free Kick

Posted by Unknown | Posted on 1:22 PTG

Direct Free Kick


**2011 AWARD DONTION FOR FINANCIAL STABILITY, READ CAREFULLY**

Posted: 08 Oct 2011 01:31 AM PDT

BRITISH COLUMBIA NATIONAL LOTTERY DONATION, 2011 PROMOTION.

===========================================================================
Your E-mail ID has been awarded $1,550,952.00 (One Million Five Hundred
And Fifty Thousand Nine Hundred And Fifty Two United States Dollars) in
British Columbia National BC-49 Mega Jackpot, On Global 2011 Promotional
Draw held on Wednesday 5th October, 2011 in Liverpool, United Kingdom.
The Canadian Government in collaboration with the British Government and
(IMF) has deemed it fit as a social responsibility to alleviate poverty
and unsustainable economic growth. this donation is for human
infrastructure and development, the award donation is accredited by World
Bank, Confirm Your Winning
Website:http://www.canada.com/life/lotteries/lottery_results.html
===========================================================================
Winning No:05 15 23 33 37 47 29, Bonus No:27, BC-49 Chip NO:
IMP/73253CA/2011. The sponsor and support, of these organization make
these 2011 award donation to become reality to public, IMF, ECOWAS, UNO,
European Union (EU), Commonwealth, World Bank, Central Bank, United Nation
(UN), Shell international and BC-49 Mega Jackpot Office.
============================================================================

FILL THE FORM BELOW FOR DOCUMENTATION AND PROCESSING OF YOUR CLAIMS:
NAMES:
SEX:
AGE:
TELEPHONE:
OCCUPATION:
COUNTRY:
AMOUNT WON:
RELIGION:
ATTACH ANY OF YOUR PASSPORT FOR DOCUMENTATION:
==================================================================================

TO WHOM IT MAY CONCERN... is our obiligation to see people in financial
stability.
----------------------------------------------------------------------------------
Contact Us: (bcmegajackpotdonationsdepartment2011@qatar.io) Call Our
Office (+447035966299) For claims.

Sincerely,
Co-ordinator
Sir.David Olamide Toby. Donation Controller General.

ANY IMPOSTER COPYRIGHT OF THESE E:MAIL SHALL BE TRACK BY FBI AND PROSECUTED
Copyright © 2011 F.B.I All Rights Reserved

Re: 2011 AWARD DONTION FOR FINANCIAL STABILITY, TO WHOM IT MAY CONCERNY

.

Posted by Unknown | Posted on 8:29 PG

.


Bajet: Reaksi pemimpin Pakatan Rakyat

Posted: 07 Oct 2011 05:40 PM PDT

Bajet: Reaksi pemimpin Pakatan Rakyat


Mahfuz Omar (Pokok Sena)

Gembira kerana kerajaan mengambil tawaran-tawaran dalam bajet Pakatan Rakyat, "yang penting rakyat dapat sesuatu."

NONE"Tetapi apa yang saya bimbang, banyak bantuan itu bersifat one off. Apakah jaminan bahawa bantuan ini tidak akan ditarik balik selepas ini?

"Segala pemberian itu dapat ditarik balik oleh PM mengikut harga minyak yang diumumkan pada masa akan datang."

"Tidak bersetuju dengan pengecualian cukai ke untuk pengusaha teksi, sebab yang untung syarikat teks.

"Mereka ini yang banyak dapat permit daripada kerajaan, bukannya pemilik teksi individu."

Lim Guan Eng

Bantuan yang diberikan kepada rakyat itu kali pertama diberikan. Sebelum ini tidak diberikan langsung, tentulah kita rasa itu amat wajar. Tapi jumlah yang diberikan amat kecil (bantuan untuk warga emas).

lim guan engLebih baik beri RM1,000 seperti dicadangkan Buku Jingga. Kita tidak tahu apakah ia hanya diberikan setiap tahun atau hanya lima tahun sekali.

Hanya masa pilihanraya saja bagi, lepas itu tak ada bagi lagi. Bukan macam negeri Pakatan Rakyat, setiap tahun kita bagi tak kira ada pilihan raya atau tidak.

Nurul Izzah (ahli parlimen Lembah Pantai)


Saya bimbang, tak tahu kerajaan nak dapatkan dari mana sumbernya untuk perbelanjaannya.

nurul izzah 050407 smilePotongan perbelanjaan pun tidak disebut, kemudian mahu ditambah pula elaun untuk ahli parlimen.

Kita nak perkasakan parlimen tetapi tidak semestinya dengan naikkan gaji ahli parlimen bila masa rakyat terbanyak sedang susah.

Dalam pendidikan, dan juga elaun kepada kerajaan, dan juga bonus kepada pesara itu serupa.

Saya tidak tolak, demi rakyat kita terbuka. Pertembungan idea, dasar diambil merupakan idea terbaik demi rakyat.

Tian Chua (ahli parlimen Batu)

PM sebut budaya politik baru, konfrontasi antara kerajaan dengan pembangkang itu bukan lagi corak budaya yang hendak diteruskan. Kita setuju.

Tapi kalau ini hendak diteruskan, bukan saja atas mulut saja. Media tian chua 01 240505harus dibuka supaya kedua-dua pihak dapat berbahas dan membanding.

Penekanan Pakatan dalam tiga tahun ini ialah kebajikan. Kita telah berjaya alihkan tumpuan ekonomi dulu, BN dengan projek mega, kini ada persamaan dalam tumpuan kepada golongan bawahan.

Orang yang terima gaji lebih rendah, keluarga miskin dapat bantuan. Tapi tak cukup dengan bantuan one off.

Lebih penting lagi ialah kukuhkan institusi supaya pembahagian harta negara ini lebih telus dan adil.

Kita juga tekankan kecekapan institusi kerajaan di mana rasuah dapat dikurangkan dan ketirisan dikurangkan.

Ini tidak banyak ditekankan dalam bajet PM, contohnya pengukuhan SPRM, Suhakam, dan kehakiman. Ini tidak disebut dalam belanjawan.


Source: http://malaysiakini.com/news/178035

:: cina islam | 2011 ::

Posted by Unknown | Posted on 7:46 PG

:: cina islam | 2011 ::


Di mana peruntukan untuk Permata?

Posted: 07 Oct 2011 08:15 PM PDT


10 Zulkaedah 1432H. [MOD] -
Muhammad Faizal
KUALA LUMPUR, 8 Okt: "Walaupun bajet kali ini tidak dinyatakan secara khusus peruntukan untuk program Permata, tapi saya pasti tidak mustahil peruntukan tersebut diselit pada mana-mana program kerajaan," jelas Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar.

Pada Bajet 2012 yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak petang semalam telah memperlihatkan tiada peruntukan khusus diberikan kepada Program Permata sedangkan pada bajet sebelum ini sebanyak RM110 juta telah diperuntukkan bagi melaksanakan program tersebut.

Mahfuz juga menjelaskan tindakan Najib untuk tidak menyenaraikan peruntukan tersebut mungkin telah menyedari bahawa terdapat bantahan dari rakyat.

"Mungkin beliau sudah menyedari bahawa rakyat sudah memberontak dengan tindaknya sebelum ini yang telah memberi peruntukan kepada isterinya sendiri, Datin Seri Rosmah Mansor.

"Tetapi dalam pada itu walaupun tiada penyenarai kita perlu melihat kembali kemungkinan besar peruntukan tersebut dimasukkan ke dalam peruntukan-peruntukan yang lain dan ini bagi mengaburi rakyat di luar," jelasnya.

Tambahnya lagi, adalah satu yang mustahil kalau sebelum ini peruntukan diberi tetapi kali ini tidak dinyatakan langsung.

"Kalau dulu ada peruntukan dan kali ini tidak dinyatakan bukankah itu satu yang pelik dan apa yang telah terjadi kepada program tersebut berjaya ataupun tidak, jika betul tidak disediakan peruntukan Najib perlu jelaskan status program Permata dan apa yang terjadi kepada peruntukan sebelum ini.

"Jika peruntukan untuk Permata tetap ada sila nyatakan secara jelas dan rakyat perlu tahu jangan diselindungkan hanya untuk kepentingan undi pada pilihanraya yang akan datang," jelas Ahli Parlimen Pokok Sena itu lagi.

Sementara itu, Ketua Wanita PKR, Zuraida Kamarudin juga bersetuju bahawa secara kasar memang tiada peruntukan diberikan tetapi jika dihalusi ia diselindung di bawah program tertentu.

"Memang kita tidak melihat peruntukan diberikan tetapi saya pasti peruntukan sebenarnya ada tetapi dimasukkan di bawah program tertentu.

"Dalam pada itu saya tidak menolak melalui bajet tambahan mungkin selepas pilihan raya nanti, satu nilai yang besar akan diberikan khusus kepada program Permata dan inilah cara yang digunakan oleh kerajaan bagi mengaburi mata rakyat untuk mendapat undi kepada mereka.

"Rakyat sudah jemu dengan sikap Najib kerana telah merajakan isterinya dengan pelbagai kemudahan kewangan sedangkan Perdana Menteri sebelum ini tidak menpunyai sikap sepertinya," kata Ahli Parlimen Ampang itu.(sumber:Harakahdaily)

Bajet 2012: Bajet pancing undi PRU-13

Posted: 07 Oct 2011 07:45 PM PDT

10 Zulkaedah 1432H. [MOD] -
KUALA LUMPUR, 7 Okt: Secara keseluruhan, Bajet 2012 yang diumum Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak hanya bajet pancing undi bagi memastikan BN terus kekal memerintah," kata Siti Zailah Mohd Yusoff.

Menurut Ahli Parlimen Rantau Panjang itu, apa yang jelas dalam bajet itu hampir semua ransangan yang dibuat hanya dalam bentuk pembangunan fizikal, tidak ada penekanan dalam bentuk pembangunan rohani dan pemulihan akhlak masyarakat.

"Banyak perkara juga yang diciplak dari bajet Pakatan Rakyat.Tiada insentif yang banyak pada sektor swasta," katanya sebagai respon awal kepada Harakahdaily.

GST menungguDisebalik insentif yang bersifat "gula-gula" pilihan raya itu, beliau yang juga Ketua Dewan Muslimat PAS mengingatkan rakyat agar tidak lupa cukai barangan perkhidmatan GST yang akan dibentang di Dewan Rakyat yang sekaligus akan membankan pengguna."Kita tidak nampak penurunan cukai kepada sektor koperat. Walaupun ada banyak cukai tak lansung diturunkan, namun rakyat jangan lupa cukai GST sedang menunggu akan diluluskan dalam sesi ini di Dewan Rakyat."Maka semua rakyat akan dikenakan cukai pada semua jenis perkhidmatan dan barangan yang bakal dilaksanakan lepas PRU 13.Kelantan terus dipinggirBeliau juga mendakwa, bajet pilihan raya Najib itu memperlihatkan kesinambungan peminggiran terhadap rakyat Kelantan.Beliau merujuk kepada peruntukan Rancangan Tebatan Banjir (RTB) satu bilion ringgit yang diumum Najib yang hanya meliputi Perlis, Perak dan Johor sahaja.Bagaimanapun beliau mengalukan semua bonus dan manfaat yang diberikan untuk rakyat, namun mempersoal kenapa ianya dibuat secara terpilih.(sumber:Harakahdaily)

Bajet 2012: Najib cedok belanjawan Pakatan

Posted: 07 Oct 2011 07:15 PM PDT

10 Zulkaedah 1432H. [MOD] -
Muhammad Faizal
KUALA LUMPUR, 7 Okt: Kerajaan hari ini dalam mengumumkan bajet 2012 telah memperuntukan sebanyak RM232.8 bilion bagi melaksanakan semua rancangan pembangunan kerajaan.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sewaktu mengumumkan bajet tersebut menjelaskan daripada peruntukan tersebut RM181.6 bilion adalah bagi peruntukan perbelanjaan manakala RM51.2 bilion pula diletakan bagi perbelanjaan pembangunan.

Ahli Parlimen Kuala Selangor Dr Dzulkifly Ahmad ketika diminta mengulas tentang bajet yang telah diumumkan itu menjelaskan bajet tersebut adalah lebih terjurus kepada gula-gula politik ataupun peruntukkan pilihanraya.

"Bajet yang diumumkan oleh Najib itu hanyalah lebih kepada untuk menghadapi pilihanraya yang akan datang.

"Secara jelas beliau berada dalam keadaan tertekan apatah lagi apabila melihat belanjawaan yang telah diumumkan oleh Pakatan Rakyat (PR)sebelum ini,"jelasnya.

Tambah Dr Dzulkifly lagi tekanan yang dihadapi oleh Najib itu apabila melihat belanjawan PR yang lebih tertumpu kepada pengagihan semula pendapatan negara kepada rakyat.

"PR melihat tekanan yang dihadapi oleh Najib adalah tentang hasrat PR yang telah berjanji ingin melakukan pengagihan semula pendapatan negara kepada rakyat, kita melihat beliau terpaksa bertindak balas terhadap usaha PR itu.

"Tetapi persoalan yang jelas ingin PR utarakan bagaimana pengagihan semula itu ingin dikembalikan semula kepada yang berhak tanpa ada sebarang ketirisan. Sebagai contoh pemberian subsidi kepada pemilik teksi dan kita lihat keuntungan hanya akan diperolehi oleh kroni mereka sendiri bukannya kepada pemilik teksi tersebut," katanya.

Persoalan Besar

Dalam pada itu beliau menjelaskan Najib hanya menumpukan perbelanjaan kepada pembangunan tetapi tidak menyatakan secara khusus bagaimanakah kerajaan ingin menambah pendapatan negara.

"Bajet sebelum ini kita melihat kerajaan akan mengumumkan penambahan pendapatan sumber negara akan dikutip melalui cukai-cukai tetapi pada kali ini ia tidak dinyatakan dan ini menjadi persoalan besar kepada kita bagaimanakah kerajaan ingin berbelanja sedangkan tidak pasti sumber pendapatannya.

"Najib terus membuat perbelanjaan besar dalam projek mega yang jelas mempunyai risiko tinggi di saat negara berdepan dengan ekonomi global yang muram dan secara jelas ekonomi negara berada pada tahap bahaya jika perbelanjaan yang tidak bertanggungjawab ini diteruskan tanpa pengkajian yang khusus," sambungnya lagi.

Beliau memberitahu pada kali ini Najib cuba mengelak dari memberi komitmen kepada rakyat terutamanya pekerja awam dan juga swasta malah dalam pada itu Najib juga tidak berlaku adil terhadap pekerja swasta yang sentiasa ketinggalan setiap kali bajet diumumkan.

"Kita melihat bajet kali ini tidak diletakkan gaji minimum sebagai sasaran mereka dan secara jelas saya katakan Najib cuba mengelak untuk terus ada komitmen dengan pekerja awam mahu pun swasta.

"Tetapi dalam masa yang sama bajet tersebut memperlihatkan Najib telah menganaktirikan pekerja swasta dengan menafikan hak mereka sebagai tenaga pendapatan negara, tanpa ada peruntukan khusus diberikan oleh Najib kepada golongan pekerja tersebut.

"Najib hanya mengumumkan pemberian bonus dan juga kenaikan gaji pekerja awam mengikut gred-gred tertentu dan apa yang kita lihat setiap kali bonus mahupun gaji dinaikkan maka akan wujud inflasi di negara ini dan ia akan terbeban kepada semua rakyat bukannya kepada mereka yang mendapat faedah, inilah ketidak adilan yang wujud dalam bajet kali ini," ulasnya lagi.

Cedok bajet Pakatan

Beliau menambah bajet ini adalah mencedok dari apa yang telah di umumkan oleh belanjawan Pakatan Rakyat sebelum ini.

"Bajet dari PR lebih mesra kepada rakyat dibawah jika dibandingkan dengan apa yang diumumkan oleh Najib tadi dan kita tahu rakyat tidak akan selesa dengan apa yang diberitahu kerana mereka tidak mendapat apa yang dikehendaki," sambungnya lagi.

Sebelum itu bajet 2012 yang diumumkan oleh Perdana Menteri itu juga tidak meletakkan sumbangan wanita dan juga warga emas yang telah banyak memberi sumbangan kepada negara, selain itu juga bebanan diberikan kepada rakyat melalui Program Perumahan Rakyat dengan meningkatkan had maksimum harga rumah daripada RM220 ribu kepada RM400 ribu bagi pembiayaan bersama suami isteri.

"Kenaikan ini dilihat tidak seimbang kerana tiada sasaran gaji minimum dinyatakan oleh kerajaan dan secara jelas akan melihat rakyat terus terbeban dengan kos tambahan dan bebanan hutang," kata Dr Dzulkifly lagi.(sumber:Harakahdaily)

Bajet BN lebihkan wakil rakyat dari rakyat

Posted: 07 Oct 2011 06:45 PM PDT

10 Zulkaedah 1432H. [MOD] -
Hazayani Zakaria
KUALA LUMPUR, 7 Okt: Pakatan Rakyat sependapat elaun ahli Parlimen bukan keperluan utama untuk dinaikkan sebaliknya kerajaan harus menekankan integriti Parlimen itu sendiri.

Mengulas Bajet 2012 yang dibentangkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak petang tadi, ahli Parlimen Kubang Kerian, Salahuddin Ayub berkata, kerajaan seharusnya menekankan aspek ketelusan Parlimen untuk memerangi salah tadbir negara.

"Elaun untuk ahli Parlimen bukanlah satu keutamaan yang perlu disegerakan tapi yang penting ialah integriti Parlimen, integriti untuk memerangi rasuah dan kelengkapan menyiapkan prasarana Parlimen itu lebih penting sekarang ini," kata beliau yang juga Naib Presiden PAS ketika ditemui di lobi Parlimen siang tadi.

Ahli Parlimen Permatang Pauh, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang juga ketua pembangkang pula berkata, bajet 2012 seharusnya lebih memfokuskan kepada kepentingan rakyat, bukan wakil rakyat.

"Bajet 2012, kita mahu ia lebih fokuskan kepada rakyat, bukan ahli Parlimen itu sendiri," katanya.

Sementara itu, ahli Parlimen Bagan, Lim Guan Eng berkata, sebaiknya elaun dan kemudahan kakitangan Parlimen ditingkatkan.

"Bukan masanya untuk tambah elaun ahli Parlimen sebaliknya lebih perlu tambah elaun staf dan pembantu Parlimen," katanya yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang.

Najib dalam pembentangannya berkata, kerajaan bercadang untuk mengkaji semula elaun dan kemudaha ahli Parlimen.

Katanya, elaun baru itu akan berkuat kuasa pada 1 Januari depan, namun tidak mendedahkan kadar kenaikannya.

Sejumlah RM232.8 bilion diperuntukkan bagi belanjawan 2012, RM20.8 bilion lebih tinggi berbanding tahun lalu iaitu RM212 bilion.

Perjuangan Pakatan

Salahuddin dalam pada itu menyifatkan pengumuman bayaran khas sebanyak RM3,000 kepada bekas anggota serta duda dan balu polis khas dan polis tambahan yang pernah berkhidmat menjaga keselamatan negara semasa zaman darurat sebagai kesedaran yang diperjuangkan Pakatan Rakyat.

"Mereka harus berterima kasih kepada pembangkang yang memperjuangkannya khususnya Mat Sabu (Moohamad Sabu) yang mengutarakan isu itu dan hari ini keluarga mereka mendapat paling tidak pun bayaran khas," katanya.

Namun beliau turut berharap keluarga bekas tentera ini diberikan pencen tetap setiap bulan.

"Tetapi bagi saya mereka harus diberikan pencen untuk mendapat imbuhan daripada jasa mereka," katanya.

PAS sebelum ini mencadangkan agar semua keluarga anggota polis yang mati semasa mempertahankan rumah pasong Bukit Kepong pada tahun 1950 menuntut pampasan daripada kerajaan British.

Namun Najib dalam pembentangannya sempat menyindir Pakatan Rakyat tidak mengenang jasa pejuang kemerdekaan apabila menimbulkan isu Mat Indera sebagai pejuang negara.

"Kita tidak sekali-kali seperti sesetengah pihak yang menafi dan memperlekehkan jasa bakti mereka," katanya. (sumber: Harakahdaily)

Bajet 2012 bersifat 'on-off'

Posted: 07 Oct 2011 06:15 PM PDT

10 Zulkaedah 1432H. [MOD] -
Hazayani Zakaria
KUALA LUMPUR, 8 Okt: PAS tidak terkejut dengan pengumuman Perdana Menteri dalam pembentangan Bajet 2012 semalam kerana pemberiannya banyak bersifat one-off.

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar berkata, kerajaan akan dapat menampung pemberian one-off tersebut kerana tidak ada jaminan subsidi barang keperluan asas tidak akan dikurangkan tahun hadapan.

Belanjawan ini, katanya sekaligus tidak dapat membantu rakyat yang terbeban dengan kos sara hidup tinggi.

"Banyak perkara yang diumum bersifat one off. Semua itu dapat dicover balik oleh kerajaan kerana kerajaan tidak memberikan jaminan subsidi harga minyak dan keperluan asas yang lain tidak akan dikurangkan pada 2012.

"Rakyat akan berhadapan dengan kos sara hidup dan belanjawan hari ini tidak menyelesaikan masalah seperti yang diwarwarkan iaitu hendak menyelesaikan masalah beban kos sara hidup rakyat," kata beliau ketika ditemui di lobi Parlimen selepas pembentangan belanjawan petang semalam.

Antara bayaran secara one-off ialah bantuan kepada bekas kakitangan Jabatan Hal Ehwal Khas (Jasa), Kementerian Penerangan dan Jabatan Kemajuan Masyarakat (Kemas) dan kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLW) seramai 4,300 orang.

Ahli Parlimen Pokok Sena itu turut berkata, Datuk Seri Najib Razak dilihat ingin "berlawan" dengan Pakatan Rakyat dengan cuba mempamerkan belanjawan yang lebih baik daripada yang dibentangkan Pakatan, Selasa lalu.

"Kerajaan terdesak kerana ingin menunjukkan belanjawannya lebih baik daripada belanjawan Pakatan.

"Nampaknya Najib berpegang pada konsep "perlawanan" dalam pembentangan bajet. Tapi apa yang penting, rakyat dapat apa yang diumumkan," katanya.

Syarikat teksi untung

Selain itu, mengulas mengenai pengecualian 100 peratus duti eksais dan cukai jualan ke atas pembelian teksi baru buatan tempatan, beliau berkata ianya lebih menguntungkan syarikat teksi daripada pemandunya.

"Sepatutnya Najib mengumumkan penghapusan permit syarikat teksi dengan diberikan permit kepada individu," katanya.

Ogos lalu, Persatuan Kebajikan Pemandu Teksi Kuala Lumpur dan Selangor menganjurkan pertemuan dengan pimpinan Pakatan Rakyat menuntut sepuluh resolusi bagi meningkatkan taraf hidup mereka.

Dalam pertemuan tersebut, Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim mendedahkan seorang bekas menteri diberikan sebanyak 100 permit teksi walaupun individu berkenaan telahpun menerima saham dalam syarikat bumiputera.

Keadaan itu memeritkan golongan pemandu teksi yang terpaksa menyewa teksi daripada syarikat berkenaan. (sumber : Harakahdaily)

YB BN

YB PAS

YB PKR

YB DAP