Nuffnang

MY VOICE FOR NATION

Posted by Unknown | Posted on 11:48 PTG

MY VOICE FOR NATION


DAP leadership to cede office if hudud law part of Pakatan agenda

Posted: 25 Sep 2011 07:41 PM PDT

DAP wants PAS president to make official stand on Islamic state agenda

Posted: 25 Sep 2011 07:39 PM PDT

ZULKIFLI BIN NOORDIN

Posted by Unknown | Posted on 11:48 PTG

ZULKIFLI BIN NOORDIN


ISLAM BOLEH!

Posted: 23 Sep 2011 10:12 PM PDT

(Alamak Jah, depa nak buat hudud pulak dah!!! Mati aku Jah..mati aku!!!)

Salam 2 all.

Teringat teman satu rangkap nasyid,

Umat Islam harus cemerlang
Hari ini mesti lebih baik dari semalam
Jangan buang masa
Siapa kata kita tak boleh
Kita ada ALLAH dan Rasul
Kita ada iman & taqwa
Doa & jihad bagai senjata
Umat Islam sentiasa boleh...
Umat Islam sentiasa boleh...

Teman teringatkan nasyid ini bila melihat respon kepada isu perlaksanaan hudud yang sedang dipekatakan akhir-akhir ini. Cuba kita tengok antara respon yang dibuat:

YAB Datuk Seri Azizan (MB Kedah: Kerajaan PAS Kedah tidak akan laksanakan hudud buat masa ini kerana PAS berkongsi kuasa dengan DAp & PKR. Inilah realiti politik hari ini di Kedah. Jangan samakan Kedah dengan Kelantan. Kerajaan PAS Kedah akan berunding dengan rakan Pakatan dahulu;

YAB Tan Sri Khalid Ibrahim (MB Selangor): Kerajaan PKR Selangor tidak akan melaksanakan hudud;

YB Abdul Wahid Endut (Pesuruhjaya PAS Terengganu): cadangan perlaksanaan hudud oleh Kerajaan Kelantan adalah selaras dengan Islam, dan itulah perjuangan PAS sejak ditubuhkan;

YBhg Ustadz Nasharuddin Tantawi (Ketua Pemuda PAS): perlaksanaan hudud adalah tuntutan Islam. PAS tidak akan berganjak dari tuntutan ini. Polemik hudud ini timbul mungkin kerana pilihanraya dah dekat;

YB Salahuddin Ayob (Naib Presiden PAS): isu perlaksanaan hudud hanya akan dibincangkan semula jika Pakatan pembangkang mengambil alih Putrajaya! Tidak guna bercakap mengenai hudud sekarang. Lebih baik fokus kepada pilihanraya umum!

YB Khalid Samad (TPJ PAS Selangor): PAS tidak akan melaksanakan hudud tanpa persetujuan DAP & PKR!

YB Dzulkifly Ahmad (AJK PAS Pusat): Pakatan akan hancur jika terperangkap dengan isu hudud yang tidak penting buat masa ini! Lebih baik fokus kepada strategi memenangi pilihanraya!

YAB Datuk Sri Najib: kita akui hudud adalah hukum yang datang daripada ALLAH, tetapi perlaksanaannya perlu dilihat kepada keadaan semasa dan realiti masakini!

YAB Tan Sri Muhyiddin: perlaksanaan hukum hudud tidak boleh dilaksanakan didalam masa terdekat ini, mungkin akan mengambil masa!

Dr. Mohd Asri Zainul Abidin: hukum hudud adalah satu kewajipan, tetapi perlaksanaannya mestilah bergantung kepada suasana yang kondusif. Nabi saw sendiri pernah memerintahkan hudud tidak dilaksanakan, contohnya semasa perang!

Teman sendiri dalam kenyataan semalam: Perlu teman tegaskan bahawa teman tidak menolak hudud, atau apa sahaja undang-undang Islam. Malah teman percaya dan yakin perlaksanaan syariat Islam serta penubuhan sebuah Daulah Islamiyyah adalah menjadi kewajipan kepada setiap individu umat Islam. Dan teman berpegang teguh kepada pendirian ini sejak dulu, kini dan selamanya insyallah. Dan teman tetap akan memperjuangkan kepada penubuhan sebuah Daulah Islamiyyah dan perlaksanaan syariat Islam, walaupun terpaksa berbuat sedemikian seorang diri.

Kalau kita melihat reaksi dan respon diatas, jelas kita melihat bahawa satu perkara yang jelas: kesemua mereka (termasuk teman) bersetuju kepada satu perkara, undang-undang hudud itu wajib. Cuma mereka berbeza pendapat. Ada yang tolak terus, ada yang kata perlu rujuk dan mendapat persetujuan rakan kafir harbinya, ada yang kata belum sesuai lagi, ada yang kata suasana belum mengizinkan.

Jadi rumusannya ialah, kenapa kita tidak guna "titik persetujuan" itu sebagai permulaan kepada satu perbincangan yang sihat, demi kebaikan Islam dan umatnya.

Dalam hal ini, kita kena ketepikan sentimen politik kepartian. Dan kita perlu bersangka baik. Walaupun teman mempunyai keraguan kepada niat Kerajaan PAS Kelantan untuk melaksanakan hudud (berdasarkan kepada politik yo-yo mereka sebelum ini), namun teman mengambil sikap husnul dhon dalam hal ini.

Memandangkan YAB Menteri Besar sendiri, yang juga mursyidul am PAS yang kelihatan bertegas mahu laksanakan hudud di Kelantan, mengapa kita tidak membantu beliau untuk merealisasikan impian kesemua umat Islam yang masih ada sedikit keimanan. Kenapa tidak berikan peluang kepada Kerajaan PAS Kelantan buktikan sistem keadilan Islam; moga dengan cara itu ia menjadi model bagi kita buktikan sistem perundangan jinayat Islam boleh menjadi perungkai kepada permasalahan sosial yang kita hadapi sekarang. Sistem lain telah kita cuba, dan kelihatannya gagal. Mengapa kita tidak mencuba sistem jinayat Islam pula?

Dari segi prinsip, perlaksanaan sistem perundangan jinayat Islam didalam Malaysia tidaklah sukar. Sebenarnya teman sudah beberapa kali memabawa usul untuk perlaksanaan undang-undang jinayat Islam didalam negara ini. Berikut adalah usul yang pernah teman bawa:

  1. Zulkifli Bin Noordin (Kulim Bandar Bharu) akan mencadangkan:-

"Bahawa Dewan ini mengambil ketetapan agar Kerajaan mengambil langkah supaya Jadual 9 Senarai 2 (1) Perlembagaan Persekutuan dipinda dengan membuang perkataan saperti berikut:-

'…tetapi tidak mempunyai bidangkuasa mengenai kesalahan-kesalahan kecuali setakat yang diberi oleh undang-undang persekutuan…' dan diganti dengan perkataan berikut;

'dan mempunyai bidangkuasa mengenai apa-apa jua kesalahan jenayah syarie dan lain-lain yang ditetapkan atau diperuntukkan didalam dan menurut hukum syara' dan undang-undang Islam (termasuk hudud, qisas dan ta'zir) termasuk membicarakan, memutuskan dan menghukum mana-mana orang Islam yang berkenaan menurut sabitan dan hukuman yang ditetapkan oleh hukum syara' dan undang-undang Islam serta melaksana dan menguatkuasakan apa jua hukuman dan/ atau perintah yang dikeluarkannya'.

Dan proviso kepada Seksyen 2, Akta Mahkamah Syariah (Bidangkuasa Jenayah) 1965 (Akta 355) hendaklah dipinda bersesuaian dengan pindaan kepada Jadual 9 Senarai 2 (1) Perlembagaan Persekutuan saperti yang dinyatakan diatas dan hendaklah berbunyi saperti berikut:

Tanpa mengambil kira apa jua peruntukkan yang bertentangan didalam mana-mana Undang-Undang, Mahkamah Syariah tersebut hendaklah mempunyai bidangkuasa mengenai apa-apa jua kesalahan jenayah syarie dan lain-lain yang ditetapkan atau diperuntukkan didalam dan menurut hukum syara' dan undang-undang Islam (termasuk hudud, qisas dan ta'zir) termasuk membicarakan, memutuskan dan menghukum mana-mana orang Islam yang berkenaan menurut sabitan dan hukuman yang ditetapkan oleh hukum syara' dan undang-undang Islam serta melaksana dan menguatkuasakan apa jua hukuman dan/ atau perintah yang dikeluarkannya.

Bahawa Dewan ini mengambil maklum umat Islam wajib melaksanakan syariat Islam termasuk undang-undang jenayahnya saperti hudud, qisas dan ta'zir tanpa sebarang pengubahsuaian dan pindaan dan Dewan mengambil maklum bahawa kegagalan dengan sengaja untuk melaksanakan sistem perundangan Islam sepenuhnya ini akan dan/ atau boleh membatalkan aqidah umat Islam"

[ Perdana Menteri ]

Jadi apa perlu kita lakukan sekarang? Jawapannya mudah. Parlimen hendaklah membahas dan meluluskan usul tersebut diatas. Adakah ini boleh dilakukan? Jawapannya boleh. Kita ada 132 Ahli Parlimen beragama Islam dari pelbagai parti politik termasuk Konsensus Bebas. Pindaan Perlembagaan hanya memerlukan dua pertiga, iaitu 148 Ahli Parlimen menyokong. Jadi kita hanya memerlukan 16 sahaja lagi Ahli Parlimen untuk mencukupkan keperluan 2/3 itu. Teman cukup yakin, dengan lobi dan penerangan yang jelas, jumlah 16 itu tidak mustahil.

Apa yang perlu sekarang ialah kepimpinan Kerajaan Pusat dan Kerajaan Kelantan mesti duduk berbincang dahulu, kita kaji apa strategi yang perlu. Kita juga perlu pastikan semua prasarana dan modal insan untuk perlaksanaan itu cukup dan memuaskan. Kita perlu Hakim, Pendakwaraya, Peguam dan kakitangan sokongan yang terlatih dan mempunyai pengalaman. Bagi maksud itu, kita mungkin boleh membawa masuk para Hakim dari negara luar saperti Arab Saudi, Sudan, Yemen, Pakistan dan lain-lain yang sudah mempunyai pengalaman luas dalam perlaksanaan undang-undang jinayat Islam.

Kedua, kita perlukan prasarana dan keperluan logistik saperti Mahkamah, pihak berkuasa penyiasatan dan penguatkuasaan hukum. Kita perlu ujudkan "Polis Syarie" dan "Penjara Syarie". Tidak guna ada sistem tetapi tiada penyiasat dan penguatkuasaan undang-undang. Ini memerlukan latihan. Kita perlu hantar para pegawai polis dan penjara untuk latihan kepada sistem penyiasatan dan perlaksanaan hukuman syarie'. Kita tidak mahu apa terjadi didalam kes Kartika berulang. Mahkamah sudah jatuhkan hukuman sebat, tetapi rotan pun tiada, tukang sebat pun belum ujud. Ini memalukan kita. Ini bukan salah Islam, tetapi umat Islam yang tidak bersedia lagi!

Sebenarnya banyak lagi perkara yang boleh kita perbincangan disini. Tetapi yang penting, ruang sudah ada. Kesediaan Kerajaan PAS Kelantan (dan diharap mereka bukan berpolitik tetapi benar-benar ikhlas) untuk melaksanakan hudud (dan termasuk undang-undang jinayat yang lain) adalah peluang untuk kita umat Islam merealisasikan impian umat Islam bangsa Melayu yang sudah lama meninggalkan sistem perundangan Islam akibat penjajahan kafir la'natullah sekian lamanya.

Oleh itu teman sarankan kepada Kerajaan Pusat supaya segera menghantar satu pasukan petugas peringkat Menteri (mungkin boleh diminta YB Datuk Seri Jamil Khir Baharom) mengetuai misi perundingan dan perbincangan dengan YAB Menteri Besar dan Kerajaan Negeri Kelantan. Memang ini akan memakan masa, tetapi kita perlu bermula daripada sesuatu. Maka alangkah baiknya kita mulakan sekarang.

Kalau kaum politikus kafir atau yang sewaktu dengannya, samada DAP, PKR, MCA, Gerakan, MIC dan lain-lain membantah, persetankan mereka. Berapa lama kita asyik nak bertolak ansur kerana mereka. Kita wajib buat apa yang kita wajib buat, iaitu laksanakan hukum ALLAH. Mungkin kita boleh ujudkan pasukan petugas untuk mengadakan siri penerangan & penjelasan kepada mereka. Dan memandangkan ada kaum Awnarinas yang begitu ghairah sangat nak berbaik dengan kafir harbi ini, teman cadangkan mintak mereka sahaja mengetuai pasukan petugas ini.

Apa pun, insyallah kalau kita memasang niat yang ikhlas, dan kita mahu membantu agama ALLAH, pasti ALLAH akan memantu mempermudahkan urusan kita, dan ALLAH sudah janjikan kemenangan bagi kita. Bagi teman, insyallah teman akan gunakan semua kudrat yang ada untuk merealisasikan impian untuk perlaksanaan undang-undang jinayat Islam dimuka bumi negara bertuah Malaysia ini. Moga ALLAH memaqbulkan doa dan harapan kita semua umat Islam yang masih ada sedikit keimanan. Ingatlah, kita umat Islam boleh melakukannya, ALLAH dan Rasul bersama kita, doa dan jihad senjata kita untuk mencapai cita-cita ini.

Wallahua'lam & wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
Ahad
27 Syawal 1432
25 Sept 2011

Dr Shafie Abu Bakar

Posted by Unknown | Posted on 11:02 PTG

Dr Shafie Abu Bakar


Daya Tarikan: Ikan Patin, Panggang Kambing Dan Sop Lembu

Posted: 25 Sep 2011 06:32 PM PDT

念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang

Posted by Unknown | Posted on 9:45 PTG

念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang


DAP supports Palestinian statehood

Posted: 25 Sep 2011 12:53 AM PDT

~ Media Statement by DAP International Secretary and MP for Bukit Bendera Liew Chin Tong on 24th September 2011

DAP supports Palestinian statehood

The DAP stands in support of current efforts by Mahmoud Abbas, as leader of the Palestinian Authority, to seek full membership for a Palestinian State at the United Nations.

But we also believe that the quest for statehood through legal means must be accompanied by actual concrete changes on the part of the Israeli authority.

Thus, the DAP also calls for the immediate cessation of any settlement-building beyond the 1967 border, as was mandated by United Nations Security Council Resolution 465 which was passed in 1980.

The resolution called Israel to “dismantle the existing settlements” while emphasizing that all attempts to alter the geography and demography of the occupied territories in 1967 have “no legal validity” and are thus in direct violation of International Law. It should be enforced by all means available as soon as possible.

The Palestinian struggle for statehood must proceed through legal and formal means but real progress cannot occur without similar gestures of goodwill from Israel as a long time partner in the peace process. It can demonstrate its goodwill by playing its part to concretely enforce UNSC Resolution 465.

It is the collective responsibility of this generation to see through peace in Middle East.

Source: http://liewchintong.com/english/dap-supports-palestinian-statehood/

(More......)

i n t a n h i j a u

Posted by Unknown | Posted on 4:08 PTG

i n t a n h i j a u


video U N D I L A H . . .

Posted: 25 Sep 2011 07:23 AM PDT

SAYA TERUJA NAIK BAS JUMPA RAKYAT..BAS YANG MACAM MANA ?

Posted: 25 Sep 2011 03:06 AM PDT

Kutip dari :

 http://darisungaiderhaka.blogspot.com

Gambar Bas dinaiki Najib di Perak..


Jumpa juga akhirnya gambar bas yang dinaiki oleh Najib dan Rosmah semalam, aku dah agak Najib dan Rosmah pasti tak sanggup untuk menaiki bas yang gambarnya seperti diatas..


Semalam kebanyakkan portal Online menyiarkan berita tentang Najib naik bas dalam lawatannya ke Perak.

Kata Najib "Dulu naik kereta kali ini kita naik bas jumpa rakyat, mesejnya nak rasa bagaimana tidak ada protokol antara pemimpin dan rakyat.

"Tak boleh pisah antara satu sama lain dan ini akan bawa pemimpin dekat dengan rakyat," katanya pada acara pertama lawatannya iaitu jamuan Aidilfitri bersama Perdana Menteri di Taman Soon Choon di Ipoh – berita sepenuhnya sila baca di SINI

Aku sangka Najib dan Rosmah menaiki bas eksress yang mempunyai tiga tempat duduk satu baris yang boleh dianggap sebagai mewah juga.. contohnya seperti gambar bas di bawah..


Rupa-rupanya sangkaan aku meleset.. korang tengoklah gambar Najib dan Rosmah di dalam bas dibawah…


Betul kata Najib "Tak boleh pisah antara satu sama lain (satu sama lain tu maksudnya Najib dan Rosmah) dan ini akan bawa pemimpin dekat dengan rakyat (Bas mewah ini akan membawa Najib mendekati rakyat),"



Berita berkaitan..

Najib Teruja Naik Bas Bertemu Rakyat

BATU GAJAH: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada Sabtu teruja dengan pengalaman pertamanya menaiki bas dalam rangka lawatan kerjanya ke Perak bersama isterinya Datin Seri Rosmah Mansor serta anggota rombongan yang lain.

"Sangat mengujakan, kita cuba konsep "Bus Tour"... setakat ini saya rasa seronok sebab dalam bas ini suasananya cukup mesra dan riang kerana bersantai.

"Kita asyik bergurau antara satu sama lain, dan tidak rasa letih. Dalam perjalanan, banyak perkara yang boleh dibincangkan," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Karnival 1Malaysia di Tanjung Tualang di sini, Sabtu.

Menurut Najib, pihaknya akan melihat kemungkinan untuk terus menggunakan konsep lawatan kerja menggunakan bas pada masa akan datang kerana ianya berbeza dan menyeronokkan.

Lima buah bas digunakan dalam lawatan kerja Najib ke Perak itu bermula dari Ipoh ke Gopeng sehingga ke Sungai Siput sejauh kira-kira 50 km untuk bertemu rakyat pelbagai bangsa termasuk masyarakat Orang Asli di Lasah, Sungai Siput.

Turut serta dalam rombongan itu ialah Menteri Besar Perak Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir, Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, dan Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek. -BERNAMA

HUDUD : KERIS UMNO TIKAM TUAN

Posted: 25 Sep 2011 02:34 AM PDT


KUALA LUMPUR, 25 Sept: Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu menyifatkan tindakan Umno menyerang PAS dengan isu hudud ibarat "keris makan tuan".

Ia kerana, sejak isu itu dibangkitkan dan pelbagai percanggahan pandangan antara pemimpin Umno menyebabkan parti komponen BN mula meragui pendirian Umno.

"Mungkin pemimpin tertinggi Umno fikir isu hudud boleh kuatkan kembali perpaduan BN.

"Tiba-tiba keris makan tuan apabila MCA dan Gerakan mengugut mahu keluar BN kerana isu hudud," katanya.

Bagi Mohamad, isu hudud membuktikan Umno tidak pernah belajar dari sejarah.

"Sejak berpuluh-puluh tahun terutama selepas PAS kembali memerintah Kelantan pada tahun 1990, Umno mempermain-mainkan isu hudud untuk menakut-nakutkan orang bukan Islam kepada PAS.

"Tiba-tiba hari ini, Umno yang ditolak oleh majoriti pengundi bukan Islam.

"Lebih buruk lagi, parti-parti di dalam BN pula berbalah sesama sendiri kerana hudud," katanya.

Mohamad menegaskan, PAS tidaklah terdesak untuk menggunakan isu hudud dengan harapan isu interpretasinya terhadap sejarah akan tenggelam ketika Umno dan BN semakin berbalah sesama sendiri.

"Umno dan BN semakin berbalah sesama sendiri kerana tindakan mendakwa saya.

"Bukan setakat kenyataan kenyataan Naib Presiden MCA sahaja yang memberikan gambaran kerajaan (Datuk Seri) Najib (Tun Razak) tidak cerdik kerana pendakwaan tersebut, malah beberapa tokoh Umno sendiri menemui dan menghubungi saya secara peribadi menyatakan rasa tidak setuju terhadap serangan-serangan seperti histeria semata-mata kerana interpretasi sejarah," kata beliau.

Semalam, Naib Presiden MCA Gan Ping Sieu berkata, tindakan mendakwa Mohamad boleh memberi negatif tanggapan terhadap kerajaan.

Mohamad seterusnya berkata, walaupun kenyataan Tun Dr Mahathir Mohamad cuba memberikan gambaran yang negatif terhadapnya, "tetapi orang melihat kenyataan bekas Perdana Menteri mendedahkan sifat tidak cerdik kerajaan Najib kerana pendakwaan itu".

"Malang Dr Mahathir, nak perli saya, Najib yang orang nampak tidak cerdik," kata Mohamad.(harakahdaily)

Dr Siti Mariah Mahmud

Posted by Unknown | Posted on 3:54 PTG

Dr Siti Mariah Mahmud


Turun ke Pasar Tani Andalas

Posted: 24 Sep 2011 05:03 PM PDT

Pagi semalam hampir semua Sektreariat Parlimen turun padang ke Pasar Tani Sri Andalas. Tujuan kami turun ialah untuk mengedar risalah buku jingga, Seangorkini dan lain-lain.

Disamping itu YB Dr Siti Mariah dan YDP Kota Raja juga turut hadir.

Semasa kehadiran YB jawatankuasa Pasar Tani tersebut menyambut kehadiran YB dan rombogan dan menghidangkan kami dengan jamuan kerana kebetulan pada pagi tersebut Fama menganjurkan jamuan raya untuk pengunjung pasar tani tersebut.













Direct Free Kick

Posted by Unknown | Posted on 1:52 PTG

Direct Free Kick


Penyampaian Sijil Layak Menduduki Bangunan (CF) kepada pemilik-pemilik rumah Taman Desa Bukit Bujang.

Posted: 25 Sep 2011 02:57 AM PDT

























Setelah menunggu lebih 8 tahun, pemilik-pemilik rumah Taman Desa Bukit Bujang, Ampang Pecah telah akhirnya menerima Sijil Layak Menduduki Bangunan (CF) mereka.

Satu majlis kesyukuran telah berlangsung pada 25/9/2011 di mana YB Iskandar A. Samad, Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan Dan Setinggan Negeri Selangor telah menyampaikan 'mock up' sijil itu kepada wakil pemilik-pemilik.

10 orang pemilik telah juga menerima sijil mereka dari Iskandar sebagai simbolik tamatnya penantian pembeli-pembeli yang telah menduduki rumah mereka.

Menurut Iskandar, Kerajaan Negeri Selangor dan Pihak-Pihak Berkuasa Tempatan telah memberi tumpuan untuk menyelesaikan masalah CF dan hakmilik banyak projek-projek perumahan. Ada yang telah tertangguh lebih 20 tahun.

Majlis yang diadakan di Ampang Pecah itu juga merupakan majlis Hari Raya bagi penduduk setempat.

Turut hadir adalah Norhisham Dahlan, Pegawai Daerah Hulu Selangor dan Tukiman Nail, Yang Dipertua Majlis Daerah Hulu Selangor.

Majlis Raya Surau An Nur, Taman Chempaka 23/9/11.

Posted: 24 Sep 2011 07:42 PM PDT


Majlis Raya Surau An Nur, Taman Chempaka 23/9/2011.

Posted: 24 Sep 2011 05:37 PM PDT





Lautan manusia di Majlis Raya bersama Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat anjuran ADUN Chempaka, Masjid Nurul Hidayah, JKKK Kg Pandan dan JKP-JKP 24/9/11

Posted: 24 Sep 2011 04:41 PM PDT




Comments for Wee Choo Keong

Posted by Unknown | Posted on 1:48 PTG

Comments for Wee Choo Keong


Comment on Tan Sri Nor Yacop & Azman Mokhtar: Wake up & learn from Tan Sri Abdul Aziz by Anonymous

Posted: 25 Sep 2011 07:58 AM PDT

He he well done stupid ajay, TF balachis are most welcome to get whacked here.

Comment on Tan Sri Nor Yacop & Azman Mokhtar: Wake up & learn from Tan Sri Abdul Aziz by MAS Observer

Posted: 25 Sep 2011 07:43 AM PDT

When Tan Sri Aziz speaks we listen because he has a good track records to show. What has Nor Yacop, Azman Mokhtar, Md Nor Md Yusof, Rashdan and Azman have got to show. Nothing except WAU through that Bina tak Fikir company with Azman and Rashdan. They all cannibalised MAS Catering. Now they want to go into direct cannibalisation of MAS in broad day day light. THe interest party sent in cyber-trooper like “ajay”, which showed how stupid he is.

MAS problems today were due to top management problems. that is those in Khazanah. Nor Yacop, Md Nor Md Yusof, Azman Mokhtar and its new recruit, that little idiot Rashdon. If they have supervised and monitored MAS properly, MAS will be in good shape. If MAS in good shape, how to do the WAU and share swap? So Nor Yacop and the boys stop playing your stupid game. The D day is drawing near so better run early before it is too late.

Comment on Tan Sri Nor Yacop & Azman Mokhtar: Wake up & learn from Tan Sri Abdul Aziz by Stupid ajay

Posted: 25 Sep 2011 05:50 AM PDT

Spot on Razak of MAS. What that ajay got to say? ajay please check with TF and come back. We are all ready for you and the budak suruhan or budak upahan.There are enough materials in YB’s blog to handle any of you including TF.

We must accept that MAS is our national carrier. AirAsia Bhd or AirAsia X Sdn Bhd are private companies. So the government does not have to bother about them. They were lucky to have Badawi was extremely sympathetic to them. I wonder, wonder and wonder WHY. Well you may also want to ask why was Datuk Azman Yahya, who is also a director in Scomi was appointed to the MAS Board again recently. Picture of the whole share swap is getting clearer and clearer by the minute. so ajay don’t try your stupid argument here.

MAS has problems because of the constant interferences by irresponsible politician. Look at WAU under Tan Sri MD Nor Md Yusof. WAu obviously failed miserably that’s why MAS has problems. Look at the company Gubahan Saujana Sdn Bhd that bought over 70% of MAS Catering Sdn Bhd. It didn’t do badly at all. In fact, almost immediately it sold 49% of hte 70% to Lufthansa’s subsidiary and the remaining 51% sold to Tubaham Bonded warehouse Bhd for RM130 million.

Ajay next time if your boss asking you to say something please ask your boss to do it themselves.

Comment on Tan Sri Nor Yacop & Azman Mokhtar: Wake up & learn from Tan Sri Abdul Aziz by KL Joe

Posted: 25 Sep 2011 05:36 AM PDT

Well said, Razak. Why must air Asia spent our hard earned money on uk company ? compete directly with MAS instead of complementing? Abscond airport tax ?

Comment on Tan Sri Nor Yacop & Azman Mokhtar: Wake up & learn from Tan Sri Abdul Aziz by Razak from MAS

Posted: 25 Sep 2011 04:13 AM PDT

ajay

What a stupid argument? Cheaper flights at whose expense? Of course, the rakyat. Cheaper flights provided by AirAsia with all the hidden charges including convenience fees.

Hello! please look at the backgrounds of AirAsia:

1. Badawi administration built the LCCT for About RM120 million (nothing much to show) – the contractor Fajar Baru Builders from non other than Rembau ok.

2. After about a year or two, renovate again for another RM100 million – total costs for LCCT more than RM200 million

3. AirAsia was allowed to owe airport tax of RM120 million by Badawi’s administration for many many years thereafter gave discount when interests should be charged?

4. Fly Asian Express Sdn Bhd (FAX) now known as AirAsia X Sdn Bhd fought to get Rural Air Service (RAS) in 2006 and got to operate RAS for years and given RM65 million by Badawi Administration

5. After operating RAS for less than a year, FAX threw RAS back to MAS with liabilities of RM35 million due to un-airworthy aircraft but got to keep the subsidy of RM65 million.

6. FAX/AirAsia X with such history being granted international routes to compete with MAS (like London and etc)

7. MAS has used million of Rakyat money to promote routes like London, Sydney and etc and AirAsia X was allowed to come in to compete with MAS.

8. Now suddenly you have Tan Sri Nor Yacop, Tan Sri Azman Mokhtar, Rashdan to tell us that MAS need help so Khazanah exchange share with AirAsia (20% MAS equivalent to 10% Airasia) then to buy 10% AirAsia X.

9. Upon signing agreement MAS had to cancel Firefly flights during Hari Raya,
termination of profitable routes JB to KK/Kuching, Bandung, sponsor QPR got RM18 million.

Why should rakyat money being used to help AirAsia – a private entity?

why must the government built LCCT for AirAsia when we already have KLIA?

Ajay please stop talking rubbish. Read Tan Sri Aziz’s comments properly or go back to school to study then comments.

Comment on Tan Sri Nor Yacop & Azman Mokhtar: Wake up & learn from Tan Sri Abdul Aziz by abror losses

Posted: 25 Sep 2011 02:27 AM PDT

Who was the Chairman of Abrar which took deposits from Malays for purported investments.

Many Malays took loans to buy Abrar investments and were cheated

How come Nor Mahamed is chosen by UMNO to run EPU.

The whole Pentadbiran UMNO stinks.

Note; A slight edition to avoid unnecessary problems.

Comment on Tan Sri Nor Yacop & Azman Mokhtar: Wake up & learn from Tan Sri Abdul Aziz by ajay

Posted: 25 Sep 2011 02:25 AM PDT

Sir, who can deny us the right for cheaper flights in this country? The failure of MAS is it’s own doing. Tan Sri Abdul Aziz can’t claim credit for his so-called success to bring MAS to where it is now. When MAS split up from SIA, some 30 years back, the latter never looked back. 30 years on, MAS is still talking about their rights to exclusive routes in the country. So, is it justifiable to dig into the government’s coffer to save MAS, yet again, from the management’s failure? Might as well sell it off. We do not need an ancient relic. The people’s well being is much more important than saving a first class seat for some VIP.

Comment on Parliamentary Questions For October Session 2011 by Anonymous

Posted: 25 Sep 2011 12:09 AM PDT

I am sure that YB is going to give Tan Sri Nor Yacop hell of a good time when Parliament in October. Nor Yacop please get your Bina tak Fikir budak Rashdan and Azman Mokhtar to prepare of all the answers which will be torn to pieces any ways.The facts are so clear that they will kill you, Mr Tan Sri. You better seek advice from your former boss, Anwar Ibrhaim, regarding your Mun Loong and Abrar days. They are coming back to haunt you because you have not stopped after the 4th floor reign was over.

YB kasi dia dan his kuncu like Tan Sri MD Nor, Azman Mokhtar, Rashdan, Tony and Datuk Azman Yahya. get rid of all of them from the GLCs.

Comment on Parliamentary Questions For October Session 2011 by The Con Job

Posted: 24 Sep 2011 09:40 PM PDT

If Nor Yacop Gabrah during the TV3 interview, he will be more gabrah when he kena in Parliament. Don’t understand why MACC was not doing anything to investigate him. He is the key man to start with. He was the man in charge of GLC before. He has been sitting on the Khazanah board for many years from Badawi time until now. He cannot tell us that he was not aware of anything. If that is the case then he is not fit to be a Minister let alone on the Khazanah board.

He is a close friend to Tony, Azman Mokhtar, Rashdan, Kalimulah, Azim and the like. He can say that he was not aware of E & O share scandal but he cannot say that he was not aware of the Mas-AirAsia scandals because he is too close with the key players. Just ask yourself one basic question: why are Datuk Azman Yahya (the Scomi director), Tan Sri Wan Azmi and that idiot Rashdan (who knows nothing about airlines except showing off his degrees) sitting in the Board of MAS. They are there for a purpose.

Comment on Parliamentary Questions For October Session 2011 by Anonymous

Posted: 24 Sep 2011 03:27 PM PDT

Semalam dalam TV3 itu Menteri EPU (emphasised by him) sudah meloncat,suara pon banyak tinggi.
Very unlike his character.
Besar punya gabrah..
Sudah panas ka..
ECM Libra, MAS-AirAsia & latest Sime-TH are getting too hot???

Anwar Ibrahim

Posted by Unknown | Posted on 7:36 PG

Anwar Ibrahim


Bajet 2012 Najib Perlu Tangani Beban Rakyat

Posted: 25 Sep 2011 04:40 AM PDT

Selangorkini

Penasihat EKonomi Selangor, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyatakan Belanjawan Negara yang bakal dibentang bulan depan perlu mencakupi perihal yang memberi kesan besar kepada rakyat seperti perumahan awam dan harga barang.

Menurut beliau, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang juga Menteri Kewangan seharusnya memberi perhatian terhadap rakyat dan bukan hanya menumpukan kantung kroni.

Menurut beliau, kegagalan mengawal ekonomi negara sejak lebih sedekat lamanya sehingga mengakibatkan berbilion ringgit wang negara dibazirkan menyebabkan negara kurang daya kompetetif di peringkat antarabangsa.

"Kita dah masuk tahun ke 14 defisit, kawalan kewangan tidak bertanggungjawab. Tiada perubahan besar dalam menentang korupsi. Yang kaya mendapat faedah besar menerusi IPP dan penswastaan. Mereka mesti ambil perhatian isu inflasi, isu gaji golongan berpendapatan rendah dan perumahan awam di golongan menengah dan rendah," kata beliau kepada para wartawan di rumah terbuka aidilfitri Parti Keadilan Rakyat di sini hari ini.

Sebelum ini, laporan Ketua Audit Negara tahun 2008 menyatakan ketirisan sebanyak RM28 billion setahun mendatangkan kejutan kepada rakyat dan ahli parlimen Pakatan Rakyat.

Pemimpin Pakatan Rakyat menganggap ketirisan sebanyak RM 28 billion setahun adalah bencana yang tidak mungkin dapat diatasi kerana ketirisan itu berlaku dan dilakukan oleh pemimpin-pemimpin utama negara yang sudah menjadi budaya tegar mereka.

Hasil pemerhatian tersebut, Pakatan memperkenalkan Buku Jingga yang menggariskan keutamaan dalam perbelanjaan negara dan menutup segala ketirisan dalam sistem kewangan negara.

Teori yang sama dipraktikkan di Selangor dan Pulau Pinang dan buktinya kedua-dua negeri itu mempunyai lebihan pendapatan.

Malah menurut Anwar, beliau tidak yakin janji Najib bahawa belanjawan yang akan dibentangkan pada 7 Oktober depan adalah inklusif, menumpukan rakyat dan meningkatkan langkah-langkah transformasi.

Ujarnya, Najib sudah melaungkan perkara sama demi mendapatkan populariti sejak memegang kementerian itu tiga tahun lalu namun masih tiada apa yang berubah. Beliau memberi contoh pemansuhan ISA sebagai bukti kenyataan beliau.

"Seperti ISA, tiada apa yang berlaku? Apa idea di sebalik pengumuman pemansuhan itu? untuk membebaskan masyarakat dan menghormati demokrasi. Ini masih tak berubah,"katanya.

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Hudud: Statement By Dato Seri Anwar Ibrahim

Posted: 24 Sep 2011 09:39 AM PDT

The implementation of hudud in the state of Kelantan must in all circumstances be subject to the maqasid al Shari'a, that is, the Higher Objectives of the Shari'a, the most paramount of which is to ensure justice for all, regardless of race, status or religion. This warrants the existence of Shari'a judges who are capable of dispensing justice without fear or favour and a Shari'a judicial system which is independent of political pressure or other kinds of influence that would impair its functions in the administration of justice.

As a Muslim, I am bound by the commandments of my religion including the injunctions as ordained in the Holy Qur'an. As I have stated before, the right to practice one's faith is a fundamental freedom that is guaranteed by the Federal Constitution. In this regard, it must be stressed that non-Muslims are and must continue to be in all circumstances exempt from the Shari'a jurisdiction. This view is perfectly consistent with the position of the Pakatan Rakyat as laid out in the Orange Book:

"…to defend the Federal Constitution, to uphold the position of Islam as the religion of the Federation, to ensure that other religions may be professed and practiced fully, and to safeguard the special position of the Malays and the natives of Sabah and Sarawak as well as the interests of other races in line with Article 153."

We condemn the hypocrisy of UMNO and Barisan Nasional in exploiting the hudud issue for political mileage. Even more deplorable are the sinister machinations orchestrated by UMNO in attempting to stoke the fires of ethnic and religious tension by repeatedly playing up the issue in their media.

To the non-Muslim audience, they project an anti-Shari'a stance even on some occasions rubbishing it as a primitive system while to the Muslim audience; they relentlessly attack Pakatan Muslim leaders as being traitors to their religion and race by consorting with non-Muslim leaders. Without doubt these actions are part and parcel of the overall plan to drive a wedge in the Pakatan coalition and bring about internal strife and in the process hope to weaken the coalition and the chances of victory in the next elections

I would like to stress that Pakatan Rakyat is a coalition built on the principle of consensus and mutual trust and respect. We hold firm to the conviction that any issue which affects the interest of the people must be discussed frankly in a civilized manner with the objective of seeking an amicable resolution. We also believe that each and every component party of the coalition should be given its legitimate right to explain its position on significant issues to its members.

ANWAR IBRAHIM

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Isu Hudud: Penjelasan Lengkap Dato Seri Anwar Ibrahim

Posted: 24 Sep 2011 09:26 AM PDT

Saya tegaskan bahawa Pakatan Rakyat merupakan suatu muafakat utuh dan berlandaskan kejujuran mahukan Perubahan buat rakyat negara Malaysia. Oleh kerana itu, isu yang menyentuh kepentingan rakyat pastinya dibincangkan bersama kesemua wakil dari parti komponen serta keputusan yang dibuat merupakan pendirian bersama. Pun demikian Pakatan Rakyat berpendirian, setiap dari parti komponen sewajarnya mempunyai ruang untuk mengungkapkan keyakinan, faham serta ideologi terutamanya kepada pendokong mereka. Saya sendiri telah merujuk ke mahkamah syariah berkaitan tuntutan qazaf, dan pimpinan Pakatan Rakyat tidak pernah pula menghalang. Hakikatnya hanya Menteri Hal Ehwal Agama Umno yang bertindak menghalang saya dari meneruskan tuntutan qazaf tersebut. Selain itu Dato' Jamil Khir terpalit dengan tuduhan bahawa beliau menggunakan dana zakat bagi membiayai kos guaman kerana tidak memulakan pendakwaan terhadap Saiful Bukhari dalam tuntutan Qazaf saya. Permuafakatan Pakatan Rakyat bukanlah suatu bentuk usahama seperti Umno-BN yang sekadar mahu mendapat laba politik sehingga menafikan hak serta suara mereka yang tidak sehaluan.

Berkaitan hasrat Negeri Kelantan mahu melaksanakan hudud, saya berpandangan kita sewajarnya menghormati keputusan tersebut, namun pastinya ia tertakluk kepada beberapa perkara. Pertamanya persoalan Maqasid al Syariah, Matlamat Utama Syariah, iaitu menjamin keadilan untuk semua. Malah dalam karya saya yang berjudul Gelombang Kebangkitan Asia, tuntas saya ungkapkan keutamaan Maqasid al Shariah demi menjamin keadilan untuk semua. Justeru adalah baik untuk kita merenung beberapa aspek perundangan syariah yang berjaya dilaksanakan di Kelantan, maka tidak wajar buat saya menempelak atau meremehkan langkah tersebut.

Sebagai seorang Muslim, pastinya saya menjunjung tinggi perintah Allah SWT serta pesan-pesan Nya yang terkandung di dalam Al Quran. Apabila ditanya, apakah pandangan saya mengenai hudud di Malaysia dan isu berkaitan undang-undang syariah serta perlaksanaannya oleh mahkamah syariah di negara ini, jawab saya, dalam konteks masyarakat Malaysia, kita semua tertakluk kepada peruntukan Perlembagaan Persekutuan. Oleh kerana itu perlaksanaan hukum Islam sewajarnya mengambil kira keberkesanan pentadbiran mahkamah syariah negara ini memastikan keadilan untuk semua. Menyentuh persoalan keadilan untuk semua, perlaksanaan undang-undang syariah semestinya menjamin hak bukan Islam tidak dicerobohi serta dizalimi. Saya menasihati rakan-rakan untuk meneliti kenyataan saya ini berasaskan muafakat yang tertera dalam Buku Jingga:

“Mempertahankan Perlembagaan Persekutuan, Islam sebagai agama bagi Persekutuan dan agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana di negara ini serta melindungi kedudukan istimewa orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak dan kepentingan sah kaum-kaum lain sejajar dengan Perkara 153.”

Namun apa yang saya kesalkan adalah hipokrisi Umno-BN memperalatkan isu hudud ini sebagai permainan politik. Pimpinan Umno-BN tidak pernah berhasrat membincangkan isu ini secara tuntas dan serius. Mantan perdana menteri, Dr Mahathir menolak bulat-bulat malah mempersendakan peranan undang-undang syariah serta beberapa pesan yang dianggap sebahagian dari sunnah Rasulullah SAW. Media yang dikuasai pemerintah pula mencanangkan kononnya undang-undang syariah sebagai suatu warisan zaman primitif. Harus diingat, pandangan beberapa kerat pimpinan Umno yang mempersenda hukum Islam ini sesungguhnya tidaklah mewakili umat. Waima mutakhir ini beberapa pimpinan Umno memperlihatkan diri sebagai jagoan memperjuangkan Islam, manakala seringkali pula mereka menuduh pimpinan Pakatan Rakyat sebagai pengkhianat agama dan bangsa, sedangkan yang sering dilaung-laungkan oleh pimpinan Umno-BN sekadar retorika membakar sentimen serta sering tersasar dari kehendak syariah yang mahukan kemaslahatan untuk rakyat.

ANWAR IBRAHIM

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

YB BN

YB PAS

YB PKR

YB DAP