Nuffnang

MY VOICE FOR NATION

Posted by Unknown | Posted on 11:32 PTG

MY VOICE FOR NATION


Wheelers and dealers shortchange MAIKA stakeholders ― Ramakrishnan Suppiah

Posted: 02 Jan 2013 06:19 PM PST

One investment Malaysia did not need

Posted: 02 Jan 2013 06:15 PM PST

PKR exposes Deepak’s jewellery buys

Posted: 02 Jan 2013 01:00 AM PST

Questions over New Year deaths of Pengerang family By Debra Chong Assistant News Editor January 02, 2013 People take part in a protest against the RAPID project in Pengerang September 30, 2012. — File pic KUALA LUMPUR, Dec 2 ― The apparent suicides of a family of three in Pengerang, Johor, where the controversial RM60 billion Petronas Refinery and Petrochemical Integrated Development (RAPID) is being built, is causing a stir among residents fearful of being steamrolled in the oil giant’s bid to take control of their land. Gabungan NGO Pengerang (GNP), a grassroots group that has sprung up in Johor opposing the oil plant in their backyard, suggested that the death of the family with the surname Pang, was due to overwhelming pressure over the project that would have resulted in them losing their homes without proper compensation. “GNP feels very sad over the tragedy in which a poor family was unable to take the pressure of life, as a result of the land acquisition by the developers, and finally was forced to commit suicide. “We also urge the government to care over what happened, if the relevant parties still insist on this development, it is believed will cause more tragedies in Pengarang [sic],” the group’s treasurer, Chua Peng Sin, said in a media statement today. He said he was told by residents that the family had received a notice informing them their home was being acquired for the RAPID project and they would receive only RM20,000 in compensation as the land on which their house was built was owned by another. “After Pang received the land acquisition letter, he had asked for help from the ruling political party, and had informed the party he wished to commit suicide,” Chua said. He recounted that the family suffered financial difficulties as the father who earned a living helping out at a restaurant had to quit his job to care for his wife, who had suffered a stroke, and their child, who was diagnosed to be mentally disabled. A Chinese-language daily reported today that a Chinese man surnamed Pang, estimated to be in his 60s, his 57-year-old wife, and their son, 20, had died of smoke inhalation in their single-storey home in Kampung Jawa, one of seven villages in the Pengerang area slated to be acquired by the state for the RAPID project. Kota Tinggi police have ruled out foul play and confirmed the cause of death to be inhalation of charcoal smoke in an enclosed room, Sin Chew Daily reported. Their bodies were discovered by the elder Pang’s sister-in-law during her visit yesterday, the paper reported, adding that she noticed the windows had all been boarded up. The paper also reported that the father had tried to commit suicide several times previously, citing an unnamed close family friend. According to neighbours, the pressure of taking care of his wife and son had also taken its toll on the man, the paper reported. The bodies of the trio have been released to their kin and will be cremated in three days, Sin Chew reported. The mega project is expected to turn Pengerang into a boom town for global petroleum investors, rivalling neighbouring Singapore as Asia’s most vibrant petrochemical hub, and creating over 40,000 job opportunities for locals from construction to downstream activities. But the government’s plans have still run afoul the local communities living in the many fishing villages girdling the southern shore of Pengerang, and green groups nationwide, who argue that the plant will cause large-scale environmental destruction and deprive the locals of their livelihood. The RAPID project is set to occupy over 6,424-acres of the Pengerang Integrated Petroleum Complex’s (PIPC) 22,500 acres, which is home to some 28,000 Pengerang parliamentary constituents in the southernmost tip of Johor. PIPC is a massive RM170 billion project that is expected to turn Malaysia into a mega petrochemical hub. According to previous media reports, the state government has already invoked compulsory land acquisition under Section 8 of the Land Acquisition Act 1960 to resettle the seven villages occupying the 6,424-acre space earmarked for Petronas’s Refinery and Petrochemicals Development (RAPID) project. The villages to be relocated are Kampung Sungai Kapal, Kampung Teluk Empang, Kampung Langkah Baik, Kampung Sebong, Kampung Batu Mas, Kampung Jawa and Kampung Sungai Buntu.

Posted: 02 Jan 2013 12:58 AM PST

N45 Dr Halimah Ali

Posted by Unknown | Posted on 11:15 PTG

N45 Dr Halimah Ali


NEGARAKU, TANAHAIRKU MAMPU MENGATASI THAILAND, INDONESIA DAN NIGERIA

Posted: 02 Jan 2013 06:04 PM PST


Malaysia muncul sebagai negara ke #51 paling gembira di dunia menurut laporan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu ( PBB). "Kebebasan politik, rangkaian sosial yang kuat dan ketiadaan rasuah lebih penting daripada pendapatan dalam menjelaskan perbezaan kesejahteraan," jelas laporan PBB . "Pada peringkat individu, kesihatan mental dan fizikal yang baik, untuk mengira seseorang, keselamatan pekerjaan dan keluarga yang stabil adalah penting," Malaysia jatuh di tangga ke #36 dalam ranking dunia dari segi menyediakan peluang terbaik untuk kesihatan, keselamatan dan kesejahteraan hidup menurut indeks Economist Intelligence Unit (EIU).
 Singapura ke 6, Malaysia ke 36 negara terbaik untuk dilahirkan


KUALA LUMPUR, 3 Jan — Singapura melonjak ke tempat keenam terbaik untuk dilahirkan di dunia tahun ini manakala Malaysia adalah ke 36, mengikut indeks Economist Intelligence Unit (EIU). Kajian EIU daripada 80 negara cuba diukur menyediakan peluang terbaik untuk kesihatan, keselamatan dan kesejahteraan hidup. 

Ekonomi ketiga terbesar di Asia Tenggara lompat dua anak tangga daripada tempat ke-38 diduduki 25 tahun lalu, apabila EIU pertama kali menggeluarkan indeks "Dimana-mahu-dilahirkan" pada tahun 1988, melebihi negara-negara lain di rantau ini kecuali Singapura. EIU sebuah anak syarikat kepada majalah perniagaan dan hal ehwal semasa berpengaruh Economist. Satu suku abad kemudian, Kota Singa melompat ke tempat keenam, naik dari 36 daripada 48 negara pada tahun 1988 apabila seri dengan Jerman Timur sebelum Tembok Berlin runtuh.
Thailand menduduki tempat 50, Filipina yang berada pada kedudukan 24 pada tahun 1988 menurun kepada 63, seri dengan Sri Lanka, manakala Vietnam dan Indonesia masing-masing mengambil kedudukan 68 dan 71.

 Malaysia mendapat 6.62 daripada 10 mata dalam kajian kaji selidik kepuasan kehidupan, yang bertujuan untuk mengukur bagaimana orang mengatakan mereka gembira berdasarkan kepada senarai 11 petunjuk ekonomi dan sosio-politik seperti pendapatan per kapita sesebuah negara, kos kehidupan, hak asasi manusia, jangka hayat, tahap literasi dan pendidikan. 

Walau bagaimanapun, kaedah yang digunakan untuk mendapatkan nombor bagi statistik juga telah berubah dari semasa indeks mula diperkenalkan. Pada tahun 1988, Economist menggredkan sebanyak 48 negara bagi mata bonus kepada kemiskinan budaya, apa yang dipanggil "faktor filistin"; dan sejauh mana negara yang disifatkan sebagai "kebosanan yang tidak boleh ditarik balik" di sebalik kemuliaan dan dimana ia digambarkan sebagai "faktor menguap". 

Dalam artikel disertakan yang dikaitkan dengan "Loteri kehidupan" diterbitkan pada 1 Januari dalam edisi talian, Economist menjelaskan kajian kepuasan hidup dikira berdasarkan Gallup Poll 130 negara pada tahun 2006. The Economist menjelaskan indeks juga mengira ramalan ekonomi EIU sehingga 2030 — kira-kira apabila kanak-kanak yang dilahirkan tahun ini akan menjadi dewasa.

Dalam indeks 2013, Switzerland menewaskan semua negara-negara lain, termasuk Amerika Syarikat, kuasa besar dunia, sebagai tempat terbaik untuk bayi yang dilahirkan. Australia di kedudukan naib juara, diikuti oleh negara-negara Scandinavia Norway (3), Sweden (4) dan Denmark (5) manakala New Zealand, Belanda, Kanada dan Hong Kong termasuk dalam tangga 10 teratas. 

Nigeria adalah tempat yang paling teruk untuk bayi. 

Malaysia muncul sebagai negara ke 51 paling gembira di dunia daripada 156 negara yang ditinjau dan kedua selepas Singapura di Asia Tenggara, dalam Laporan Kebahagiaan Dunia yang dikeluarkan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) pada April lepas. "Kebebasan politik, rangkaian sosial yang kuat dan ketiadaan rasuah lebih penting daripada pendapatan dalam menjelaskan perbezaan kesejahteraan," jelas laporan PBB. "Pada peringkat individu, kesihatan mental dan fizikal yang baik, untuk mengira seseorang, keselamatan pekerjaan dan keluarga yang stabil adalah penting," tambah laporan itu lagi.

Sumber: the malaysian Insider

AMBANG 13 DOA USTAZ AZHAR IDRUS

Posted: 02 Jan 2013 06:26 AM PST


  • TIADA yang boleh menafikan bahawa pemimpin negara Malaysia telah membiarkan bahkan membiayai sambutan ala jahiliyyah ambang tahun baru masehi SETIAP TAHUN. TIDAK ADA BEZANYA dengan negara bekas penjajah negara. Bahkan mungkin lebih dahsyat. Remaja belia Islam yang mentah dan eksploratif mudah terikut dengan daya tarikan hedonisme yang direstui bahkan diminati oleh pemimpin jahil. Bak semut menghurung gula, berbondong-bondonglah remaja belia terjun ke lautan majlis bercorak pesta yang lagha, melekakan mereka daripada kesedaran berTuhan.
 
  • Dengan iklim yang merangsangkan nafsu dan bisikan syaitan, remaja belia dalam keadaan sebegini memang mudah terkena umpan Iblis yang memang membuat operasi menggalakkan maksiat dan kemungkaran seperti arak, dadah dan zina. Saban tahun dilaporkan oleh PBT memang ada bukti, pasangan-pasangan yang berzina apabila sudah tidak mampu mengawal nafsu dek keseronokan melampau dan tak ingat dunia/akhirat.Remaja belia Melayu beragama Islam sering ditangkap JAIS  berpeleseran, meminum arak berkhalwat.

  • Justeru, kerajaan Selangor di bawah EXCO Pendidikan dan Pembangunan Modal Insan merangka satu pelan untuk membuat satu anjakan paradigma berskala massa. Anak remaja belia mesti diberi satu alternatif untuk mengisi naluri mengikut trend menyambut ambang tahun baru. Persoalannya bagaimana mahu memecah tradisi yang telah BERAKAR LEBIH 50TAHUN? Bagaimana cara mengalihkan rijal dan nisa' daripada terus membanjiri program menyambut tahun baru masehi dengan cara melaungkan 10 saat terakhir sebelum pukul 12 tengah malam ketika beralihnya tahun baru masehi? Bagaimana mahu menyedarkan anak Melayu yang hari bermula bukan tengah malam tetapi maghrib?Sebab itu berbuka puasa waktu maghrib.
  • Alhamdulillah, idea kreatif yang berjaya menarikkan minat remaja belia yang suka program santai telah mencetuskan idea pihak Jawatankuasa Menangani Gejala Sosial Negeri Selangor(GeMS) untuk menganjur program yang boleh menarik minat remaja belia DAN DALAM MASA YANG SAMA MENDIDIK mereka dengan ilmu yang berguna, Pendidikan yang BERKESAN melalui pendekatan bersahaja. Ilmu merangkumi dunia hingga akhirat. Alhamdulillah pengisian dengan ilmu aqidah, syariat dan akhlak dalam diberi oleh ilmuwan agama dengan digandingkan dengan artis dan selebriti yang diminati oleh remaja belia yang sudah mula mengatur hidupnya ke arah hidup yang berpaksikan Allah.
  •  
    Asmaul husna dilagu bersama

      Kemudian ditutupkan dengan doa ulamak selebriti terkenal USTAZ AZHAR IDRUS
    • Alhamdulillah 120,000 orang yang hadir pada malam itu, mendapatkan ilmu pengetahuan, terjalin ikatan ukhuwwah, di didik bil hal mengisi program yang bermakna yang sarat dengan laungan membesarkan Allah. Para artis.bintang sukan, bintang bola dan bina badan Dato Malek Noor juga dijinakkan kepada ulamak supaya diambil menjadi role model mereka pula. Para artis tidak janggal dengan ulamak yang selama ini mereka rasa begitu jauh daripada mereka.

ZULKIFLI BIN NOORDIN

Posted by Unknown | Posted on 11:13 PTG

ZULKIFLI BIN NOORDIN


AMANAT TENAT!

Posted: 02 Jan 2013 06:28 AM PST

Adengan Tak Ingin Kita Lihat:
Karpal: Hardee, 1981 lu kata itu law kapir, 2003 lu kata Islamik? Apa maciam?
Hadi: Karpal, 1997 lu kata Anwar peliwat, 2008 lu jadi loyer liwat dia? Apa maciam?
Pok Nik: kito supor sokmo..ambo tau ambo nak jadi Embee laie!

Salam 2 all.

Teman tertarik dengan kenyataan Datuk Seri Hadi Awang yang mendesak diberi ruang selama satu jam siaran secara langsung di media utama (RTM/TV3) untuk memberikan penjelasan mengenai isu Amanat Hadi 1981 yang mencetuskan kontroversi berikutan pendedahan pengikut taksub & ahli seumur hidup PAS Cikgu Zainon Ismail @ CN Al-Afghan melalui bukunya 'Kafirkah Aku'.

Desakan DS Hadi turut disokong oleh Datuk Nik Aziz yang menyandarkan hujahnya kepada hukum Islam yang mewajibkan semua pihak diberi hak bersuara & membela diri.

Teman pun naik pelik dengan gelagat dema ni yop. Dema nak mintak hak bercakap dan membela diri  melalui RTM? TV3? Atau mungkin juga Utusan? Mimpi ke apa ni yop?

Bukankah selama ini media-media utama ni RTM, TV3 & Utusan difitnah oleh pembangkang sebagai 'media-setan'. Diberi label TV 3/4, Utusan Setan, Utusan Meloya; sampai ada yang sanggup boikot dan bakar! Malah sampai tidak dibenarkan buat liputan dalam majlis pembangkang!

Malah teman pernah dengar sendiri pengikut taksub buat kenyataan haram tengok TV3 & RTM! Kalau orang UMNO mati, kapankan dengan kertas Utusan aje!

Tup..tup!!! Dema kebuloq nak keluar dalam RTM? Biar betoi yop. Skrew dema ni dah longgar ke atau 'alignment' politik dah gelong. Apapun, desakan dema ni membuatkan lawak Senario jadi macam cerita Doraemon je yop.

Desakan ini juga menimbulkan satu persoalan besar; adakah DS Hadi dan pimpinan pembangkang terutama PAS dah tak percaya kepada media dema sendiri Harakah! Kan bagus kalau buat penjelasan didalam Harakah; takkan Harakah pun nak putar atau edit kenyataan Presidennya sendiri kot?

Teman tidak menafikan syariat Islam mewajibkan mana-mana pihak diberi hak membela diri dan bersuara dalam mana-mana isu yang membabitkan dirinya. Malah hak asasi kemanusiaan juga menuntut seseorang diberi hak membela diri & hak bersuara. Ini hak asasi tiap individu!

Apa yang teman pertikaikan ialah amalan politik dualam, cakap tak serupa bikin & demokrasi hipokrit amalan pembangkang. Hak membela diri, hak bersuara adalah hak semua orang, bukan hak terpilih, dan bukan hanya untuk individu terpilih!

Contohnya, mengapa semasa PAS membat keputusan memecat Datuk Hasan Ali, beliau langsung tidak diberi hak membela diri dan hak bersuara.

Malah, Hasan Ali langsung tidak diberi notis tunjuk sebab atau alasan tindakan memecat akan diambil terhadap beliau.

Sehingga hari ini Hasan Ali tidak tahu apa sebab beliau dipecat!!!

Dan yang mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa PAS Pusat yang memecat Hasan Ali tanpa notis dan tanpa peluang bela diri ialah DS Hadi sendiri, malah DS Hadi yang membuat kenyataan media selepas itu mengumumkan pemecatan Hasan Ali!

Mana suara Datuk Nik Aziz atau DS Hadi semasa itu. Bukan sahaja mereka tidak memberi hak bersuara itu kepada Hasan Ali, malah mereka turut bersekongkol dalam tindakan memecat Hasan Ali tanpa diberi sebab, tak diberi hak bela diri, tak diberi hak bersuara, malah tak diberi notis!

Tetapi bila terkena batang hidung sendiri, dengan segera segala ayat Quran & hadis serta hukum Islam dicedok & digali untuk melapik tuntutan & desakan mereka! Hari ni DS Hadi pulak berkokok sakan mahu hak membela, hak memberi penjelasan, melalui siaran langsung RTM lagi! Fenin..fenin!!!

Pada teman, ini adalah amalan politik dualam, politik hipokrit dan cakap tak serupa bikin yang sangat jelas. Dan yang lebih teruk, dema mempergunakan syariat Islam hanya untuk menghalalkan kepentingan politik mereka! Bab orang lain, persetankan! Seolah-olah Quran dan syariat Islam tidak terpakai kepada Hasan Ali! Adakah hanya DS Hadi sahaja yang layak mendapat perlindungan Al Quran?

Selanjutnya, DS Hadi memberi alasan mahukan siaran langsung di media utama kerana khuatir "kenyataannya disunting" jika ianya rakaman! Ini yang dikatakan bodoh tak boleh diajar, cerdik tak boleh diikut! Dah kalau takut kena sunting atau kena potong, takyah lah masuk RTM atau TV3, atau Utusan! Buat sendiri kan lagi bagus!

DS Hadi perlu ingat, beliau ada ruang di Harakah & lain2 media portal pembangkang untuk memberi penjelasan. Apatah lagi dengan dunia internet, beliau boleh merakam sendiri penjelasannya dan disiarkan tanpa tapis di Youtube dan lain-lain. Malah beliau boleh duduk atas katil dalam bilik peribadi dan membuat rakaman dalam bentuk CD/DVD dan disebarkan kepada orang ramai. Siapa pun tak boleh kacau, siapa pun tak boleh edit!

Dalam keadaan ruang cukup luas ada untuk beliau memberikan penjelasan melalui media alternatif, DS Hadi memilih untuk mendesak satu jam siaran langsung di RTM! Tidakkan ini menimbulkan keraguan tentang niat sebenar beliau?

Selanjutnya, DS Hadi perlu ingat yang membongkar dan mencetuskan isu kesan Amanat Hadi 1981 itu ialah seorang pengikut taksub & bekas ahli seumur hidup PAS.

CN Al-Afghan bukan calang orang. Beliau pernah duduk dibarisan kepimpinan Pemuda PAS Negeri. Malah naqib usrah beliau ialah arwah Ustad Fadil Noor, mantan Presiden PAS! Beliau juga pejuang mujahiddin Afghanistan & Kashmir. Malah beliau hingga kini adalah pembela balu dan keluarga syuhada Memali dan tinggal bersama mereka! Dan beliau pernah ditahan ISA kerana menjadi Ketua KMM, Kumpulan Mujahidin Malaysia!

Beliau yang membongkar kesan Amanat Hadi 1981 melalui bukunya 'Kafirkah Aku'!

Beliau turut menceritakan bagaimana beliau sendiri menjadi begitu taksub dengan Amanat Hadi 1981 sehingga mengkafirkan bapa, abang; ahli keluarganya sendiri yang menjadi ahli atau penyokong UMNO! Dan kini beliau berasa berdosa, dan mahu menebus dosanya. Maka beliau membongkar perkara ini, dan mendesak DS Hadi supaya menarik balik amanat itu!

Berikutan pendedahan beliau, ramai lagi pengikut taksub PAS yang terpengaruh dengan Amanat Hadi 1981 tampil kedepan mendedahkan bagaimana mereka melalui kehidupan yang sangat menyesatkan akibat Amanat Hadi 1981 itu.

Kita dengar mereka menceritakan tentang anak mengkafirkan bapa, terpaksa bernikah kali kedua, sembelihan dari kalangan UMNO dianggap bangkai, ada imam yang enggan solatkan jenazah umat Islam dari UMNO, solat dua imam, boikot masjid dan macam-macam onak mehnah akibat Amanat Hadi 1981.

Yang menjadi mangsa, yang terpengaruh, yang mengamal, yang melaksanakan Amanat Hadi 1981 ialah ahli, penyokong, pendokong dan penaksub PAS! Bukan umat Melayu-Islam! Bukan rakyat Malaysia!

Umat Melayu-Islam tidak pernah mengkafirkan orang PAS! Umat Melayu-Islam tidak pernah menikah kali kedua walaupun di aqad-nikah oleh qadi PAS! Umat Melayu-Islam tidak ada masalah menjadi makmum imam PAS! Umat Melayu-Islam tidak ada masalah makan daging sembelihan orang PAS! Umat Melayu-Islam tidak ada masalah solat di Masjid PAS! Umat Melayu-Islam tidak pernah ceraikan suami-isteri masing-masing walaupun daripada PAS!

Pendek-kata, umat Melayu Islam tidak pernah menerima, mengikut, mengamal apatah lagi melaksanakan Amanat Hadi 1981!

Jadi pada teman, DS Hadi tidak perlu beri penjelasan kepada umat Melayu-Islam dan rakyat Malaysia. Umat Melayu-Islam semua dah faham bahawa Amanat Hadi 1981 itu bercanggah dengan aqidah dan syariat Islam. Malah para ulama', mufti dan lain-lain telah memberikan fatwa dan pendapat yang jelas membuktikan Amanat Hadi 1981 itu bercanggah dengan syariat Islam.

Jadi umat Melayu-Islam serta rakyat Malaysia tidak perlu dengar dan diberi penjelasan oleh DS Hadi kerana umat Melayu-Islam sudah tahu. Malah umat Melayu-Islam tidak pernah menerima, menyokong, mengamalkan, mengikut apatah lagi melaksanakan Amanat Hadi 1981 itu.

Yang perlu tahu, dan yang perlukan penjelasan ialah para pengikut taksub, ahli, penyokong  dan pendokong PAS; yang sehingga ke hari ini masih ada yang terus mengamalkan, melaksanakan dan menghayati Amanat Hadi 1981 tersebut. Sehingga hari ini ada yang masih mengkafirkan saudara satu agama & satu aqidah kerana amanat itu.

Malah semasa berbual dengan beberapa sahabat daripada Baling, mereka menyatakan kerisauan tentang status "syahid" Allahyarham Ust Ibrahim Libya & 13 lain yang mati terbunuh dalam peristiwa Memali.

Kalau Amanat Hadi 1981 itu tidak betul, bagaimana keadaan jenazah mereka yang tidak dimandi dan dikafankan! Terus dikuburkan di perkuburan Parit Panjang dalam keadaan berlumuran darah kerana dikatakan mati syahid. Malah empat anggota polis yang satu aqidah turut dibunuh kononnya halal kerana "Polis UMNO"!

Apa nasib mereka ini semua? Sebab itu mereka mahu tahu apa status Amanat Hadi 1981 itu?

Kepada mereka inilah yang DS Hadi wajib berikan penjelasan.

Mereka mahu tahu benarkah UMNO kafir kerana kononnya mengekalkan dan melaksanakan Perlembagaan, undang-undang & peraturan kafir & jahiliyah! Kerana mereka tahu kalau tuduhan kafir kepada ahli UMNO tidak betul, kekafiran itu kembali kepada mereka! Mereka sendiri pun takut mati kafir, walaupun diberi jaminan masuk syurga kalau menjadi ahli dan mengundi PAS!

Kalu Perlembagaan Malaysia kafir, mereka mahu tahu mengapa pada 18 Jan 2003 DS Hadi membuat 'Amanat Hadi 2003' yang jelas menyatakan peruntukkan mengenai Islam cukup saperti yang ada dalam Perlembagaan! Malah Perlembagaan itu jugalah yang akan digunakan jika pembangkang menang pilihanraya!

Jadi mereka mahu tahu, kalau Perlembagaan Persekutuan okay, cukup peruntukkan mengenai Islam; jadi bagaimana dengan Amanat Hadi 1981 yang menyatakan Perlembagaan, undang-undang & peraturan yang ada adalah kafir, jahiliyah dan berbaur penjajah!

Itu yang para ahli, pengikut, penyokong dan pendokong PAS dan pembangkang pening. Mana satu yang betul? Perlembagaan Persekutuan kafir ke Islamik? Sebagaimana ahli, penyokong dan pendokong PAS pening dengan Karpal Singh yang pada tahun 1997 mendedahkan Anwar peliwat, tau-tau sekarang dah jadi loyer kes liwat Anwar pulak dah!

Mereka juga mahu tahu kenapa perjuangan Negara Islam dibuang! Diganti dengan negara kebajikan!

Mereka mahu tahu benarkah negara Islam tiada dalam Quran? Kalu benar, mereka mahu tahu mengapa DS Hadi melancarkan Dokumen Negara Islam pada tahun 2004?

Mereka mahu tahu apa kedudukan Dokumen Negara Islam yang digubal oleh Timbalan Mursyidul Am PAS sendiri Dato' Dr Harun Din? Apakah Dokumen Negara Islam itu kini bercanggah dengan Quran memandangkan kata DS Hadi sendiri Negara Islam rupanya tiada dalam Quran?

Mereka juga mahu tahu adakah Mesir yang masih mengekalkan undang-undang penjajah walaupun diperintah oleh Presiden Mursi daripada Ikhwanul Muslimin juga negara kafir?

Kalau Mesir masih kafir, bagaimana status kelulusan DS Hadi & ramai ustad-ustad dalam PAS yang mendapat kelulusan & ijazah daripada Mesir? Adakah kelulusan & ijazah mereka tidak mengikut syariat atau bercanggah dengan Islam kerana dikeluarkan oleh universiti negara kafir?

Mereka juga mahu tahu adakah Turki juga kafir kerana bukan sahaja mengekalkan undang-undang penjajah, tetapi meneruskan amalan sekularisma yang dipelopori oleh Mustafa Kamal Attarturk walaupun kini Turki diperintah oleh Reccep Tayyib Erdogan dari Parti AK!

Mereka juga mahu tahu adakah Indonesia, negara umat Islam terbesar didunia kafir kerana masih mengekalkan undang-undang dan peraturan penjajah Belanda & meletakkan Pancasila sebagai rukun negara Indonesia! Malah amalan homoseks bukan kesalahan jenayah di Indonesia! Apakah Indonesia juga kafir?

Para ahli, penyokong, pendokong dan penaksub PAS mahukan penjelasan adakah dengan mengambil Amanat Hadi 1981 sebagai kayu pengukur, Mesir, Turki & Indonesia adalah negara kafir, dan kerajaannya kafir kerana masih mengekalkan Perlembagaan, undang-undang dan peraturan penjajah?

Kalau jawapannya Mesir, Turki & Indonesia tidak kafir, mereka mahu tahu mengapa pula Malaysia & kerajaan Malaysia kafir?

Dan yang paling penting, saperti juga CN Al-Afghan, para ahli, pengikut, penyokong dan penaksub PAS mahu tahu kalau Amanat Hadi 1981 tidak betul, mereka mahu sebelum Malaikat maut datang menjemput, mereka mahu diberi peluang dan kesempatan untuk bertaubat, memperbetulkan kesilapan, dan memohon ampun ma'af kepada mereka yang pernah dikafirkan, diboikot, dimaki hamun dan pelbagai caci-maki dan maki-hamun yang pernah mereka lakukan dan keluarkan akibat terpengaruh dengan Amanat Hadi 1981!

Sebenarnya banyak persoalan dan penjelasan yang pengikut taksub dan ahli serta penyokong PAS mahu tahu daripada DS Hadi. Bukan umat Melayu-Islam di Malaysia sebab mereka dah tahu dan memang telah menolak Amanat Hadi 1981.

Jadi DS Hadi tidak perlu risau untuk memberi penjelasan kepada umat Melayu-Islam mengenai Amanat Hadi 1981! DS Hadi tidak perlu memberi penjelasan melalui media utama RTM, TV3 atau Utusan Malaysia.

Cukop sekadar DS Hadi memberi penjelasan melalui Harakah & media pembangkang, juga melalui Youtube dan lain-lain media alternatif. Dan DS Hadi boleh kerahkan semua ahli, penyokong, pendokong & pengikut taksub PAS mengadakan perhimpunan besar untuk tujuan memberi penjelasan itu.

Dan jika DS Hadi perlukan bantuan, beliau boleh meminta bantuan Ambiga Sreenavasan untuk menganjurkan perhimpunan tersebut. Kan Ambiga mempunyai kepakaran untuk membuat perhimpunan, malah parti DS Hadi pun pernah angkat Ambiga sebagai kalipah untuk perhimpunan haram dema.

Boleh begitu DS Hadi?

Oh ya, teman dengar ramai guru-guru sekolah rendah kecewa dengan jawapan dan respon DS Hadi bila ditanya komennya mengenai pendedahan oleh Cikgu Non @ CN Al-Afghan, DS Hadi sekadar memperlekehkan Cikgu Non sebagai "cikgu sekolah rendah yang hanya ajar A, B, C!!".

Adakah cikgu sekolah rendah tidak layak memberi pendapat? Adakah cikgu sekolah rendah tidak layak memberi teguran? Adakah cikgu sekolah rendah hanya layak menjadi tukang tampal poster PAS? Adakah cikgu sekolah rendah hanya layak pacak bendera PAS? Adakah cikgu sekolah rendah hanya layak jadi tukang kutip derma jihat PAS? Begitu hinakah cikgu sekolah rendah pada pandangan Presiden PAS ini?

Sedangkan Saidina 'Umar ra sendiri pernah ditegur oleh seorang wanita secara terbuka diatas mimbar! Tidak pulak dengar Saidina 'Umar ra memperlekeh wanita tersebut! Malah Saidina 'Umar dengan jelas menjawab, "wanita itu betul kerana bersandarkan kepada Al Quran, 'Umar yang silap kerana bercanggah dengan Al Quran".

Nah, itulah jiwa seorang ulama'! Itulah peribadi seorang 'ilmuan! Itulah sikap sebenar seorang pemimpin Islam!

Kita ambil contoh DS Najib sendiri! Beliau sanggup meminta ma'af secara terbuka jika UMNO atau BN pernah membuat kesilapan; walaupun itu bukan kesilapan peribadinya; walaupun kesilapan itu mungkin dilakukan oleh pemimpin UMNO/BN yang lain! Tetapi DS Najib berjiwa besar sanggup memohon ma'af secara terbuka bukan sahaja kepada umat Melayu-Islam, malahan kepada seluruh rakyat Malaysia!

Sebaliknya jawapan Presiden parti yang berlabel Islam ini jelas memperlekeh CN Al-Afghan; kenyataan yang jelas berbaur dengan keangkuhan dan kesombongan! DS Hadi perlu ingat, iblis dilaknat ALLAH akibat penyakit takburnya! Takkan itupun DS Hadi dah lupa?

Teman nak tutup dengan dengan satu persoalan besar kepada DS Hadi; kalau dia merasakan Amanat Hadi 1981 tu betul, teman cabar DS Hadi supaya mengulangi Amanat itu dihadapan Karpal Singh!

Bagitahu depan muka Karpal Singh bahawa Perlembagaan Malaysia itu kafir! Bagitahu depan muka Karpal Singh bahawa undang-undang Malaysia adalah undang-undang penjajah! Bagitahu depan muka Karpal Singh bahawa ahli PAS akan berjihad menentang Perlembagaan! Bagitahu depan muka Karpal Singh bahawa mati menentang Perlembagaan itu adalah mati syahid; tak payah dimandikan, tak payah dikafankan!

Bagitahulah semua itu dihadapan muka Karpal Singh! Kita tengok apa reaksi dan respon Karpal Singh!

Yang baik datang daripada ALLAH, yang tidak kelemahan teman sendiri! Teman berdoa semoga ALLAH menjaga aqidah dan iman kita semua, dan memberikan hidayah serta petunjukNya! Ameen!

Aamantu billah summastaqeem!

Wallahua'lam & Wassalam.

Adios amigos, grasias senor!

Zulkifli Bin Noordin
Rabu
19 Safar 1434
02 Jan 2013

Dr Shafie Abu Bakar

Posted by Unknown | Posted on 11:12 PTG

Dr Shafie Abu Bakar


Mempastikan Persiapan Tapak SRA Sungai Tangkas & Masjid Al-Umm Menjelang Lawatan Y.A.B. Dato` Menteri Besar Selangor Ke Dua Tempat

Posted: 02 Jan 2013 03:30 PM PST

Lim Guan Eng

Posted by Unknown | Posted on 3:46 PTG

Lim Guan Eng


The Internal Revenue Board(IRB) should stop ‘tax terrorism’ and the targeting of SMEs but should prove that it is fair, impartial and upright in upholding the law without fear or favour by also investigating those who have made illegal ‘donations’ to BN or posseses extraordinary wealth. (en/bm/cn)

Posted: 01 Jan 2013 10:52 PM PST

Press Statement By DAP Secretary-General Lim Guan Eng In Kuala Lumpur on 2.1.2013.

While the DAP welcomes the efforts of the Internal Revenue Board (IRB) to increase tax revenue through productivity gains and enhancing tax compliance, this should not result in the carrying out of 'tax terrorism' against Small and Medium Enterprises (SMEs), including going after them for back taxes dating from more than 6 years ago.

In the interests of rule of law, any increase in tax collections should not come at the expense of unfair persecution of certain sectors only whilst letting off the politically connected ones. The IRB has succeeded in increasing income tax collections from companies from RM 36.3 billion in 2010 to RM 46.9 billion in 2011, an increase of 29% as well as an increase from personal income taxes from RM17.8b in 2010 to RM 20.2 billion in 2011, representing a 13.5% increase. Company income tax is projected to increase by another 15.5% to RM 54.1 billion in 2012 while personal income taxes are projected to increase by 11.1% to RM 22.4 billion during the same time period.

However, this new found commitment by the IRB to go after tax evaders of all sorts should not degenerate into a witch hunt. This includes going after back taxes which may or may not have been paid more than 6 years ago and also using the Anti-Money Laundering Act 2001 to browbeat some of these SMEs into 'settling' the IRB's outstanding claims.

The DAP recognizes that the SMEs in Malaysia are already facing many challenges amidst global economic uncertainty. The SMEs, which are also the backbone of our economy, are also coping with new domestic challenges including complying with the Competition Act 2010 and preparing for the implementation of the minimum wage this year.

Instead of using strong-arm tactics and 'tax terrorism' against these SMEs and using the Companies Commission of Malaysia to go after NGOs such as SUARAM, the IRB should prove they are fair by investigating the RM 40 million 'donation' made to UMNO through the Sabah Chief Minister Tan Sri Musa Aman, those involved in the RM250 million National Feedlot "cows and condos" Scandal as well as the extraordinary wealth of BN leaders such as the Sarawak Chief Minister.

DAP calls for the government to consider amending the Limitations Act 1953 so that government agencies such as the IRB are not given carte blanche to pursue tax claims without a statute of limitations. DAP recommends that the 6 years which is currently being used as a statute of limitations for private companies to seek claims under the Limitations Act 1953 should also be used by the IRB. DAP also calls for the government to consider giving SMEs an 'amnesty' for the non-payment of back taxes from more than 6 years ago in order to help these SMEs through these tough economic times.

The Internal Revenue Board(IRB) should stop 'tax terrorism' and the targeting of SMEs but should prove that it is fair, impartial and upright in upholding the law without fear or favour by also investigating those who have made illegal 'donations' to BN, possesses extraordinary wealth with an extravagant lifestyle.

Lim Guan Eng
——BM Version —-

Kenyataan Akhbar oleh Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng di Kuala Lumpur pada 2.1.2013

Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) harus menghentikan "serangan keganasanan cukai" terhadap Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) dan sebaliknya membuktikan bahawa mereka adil, tidak berat sebelah dan menegakkan undang-undang tanpa rasa takut atau memihak dengan menyiasat mereka yang telah membuat "sumbangan" haram kepada BN atau yang memiliki kekayaan luarbiasa.

Sementara DAP mengalu-alukan usaha LHDN untuk meningkatkan hasil cukai melalui keuntungan produktiviti dan memantapkan pematuhan cukai, ini tidak sepatutnya mengakibatkan "serangan keganasan cukai" terhadap Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS), termasuk siasatan untuk kes cukai yang melebihi 6 tahun yang lampau.

Demi kepentingan undang-undang, sebarang peningkatan dalam pengutipan cukai tidak seharusnya diperolehi daripada penindasan sektor tertentu sementara mereka yang mempunyai kabel politik dilepaskan. LHDN telah berjaya meningkatkan pengutipan hasil cukai pendapatan korporat daripada RM36.3 bilion pada tahun 2010 kepada RM46.9 bilion pada tahun 2011, iaitu peningkatan 29% serta peningkatan hasil cukai pendapatan individu daripada RM17.8 bilion pada tahun 2010 kepada RM20.2 bilion pada tahun 2011, iaitu peningkatan 13.5%. Cukai pendapatan korporat dijangka meningkat 15.5% kepada RM54.1 bilion pada tahun 2012 manakala cukai pendapatan individu dijangka meningkat 11.1% kepada RM22.4 bilion dalam tempoh masa yang sama.

Namun demikian, komitmen baru oleh LHDN ini tidak harus menjadi alasan untuk memburu orang dengan sewenang-wenangnya. Ini termasuk mengejar cukai lama yang melebihi 6 tahun serta penggunaan Akta Pengubahan Wang Haram 2001 untuk menakuti PKS untuk "melangsaikan" tuntutan tertunggak.

DAP mengiktiraf bahawa PKS di Malaysia menghadapi pelbagai cabaran di tengah-tengah ketidaktentuan global. PKS yang merupakan tunjang belakang ekonomi kita, juga menghadapi cabaran-cabaran domestik seperti pematuhan kepada Akta Saingan Adil 2010 dan persediaan untuk pelaksanaan gaji minima tahun ini.

Daripada menggunakan taktik keras dan "serangan keganasan cukai" terhadap PKS dan menggunakan Suruhanjaya Syarikat Malaysia untuk membuli NGO seperti SUARAM, LHDN sepatutnya membuktikan bahawa mereka bersifat adil dengan menyiasat "sumbangan" RM40 juta kepada UMNO melalui Ketua Menteri Sabah Tan Sri Musa Aman, mereka yang terlibat dalam skandal RM250 juta "lembu dan kondo" serta kekayaan luarbiasa pemimpin-pemimpin BN seperti Ketua Menteri Sarawak.

DAP menyeru agar kerajaan mempertimbangkan pemindaan kepada Akta Pembatasan 1953 supaya agensi-agensi kerajaan seperti LHDN tidak diberi "carte blanche" untuk menyiasat tuntutan cukai tanpa statut pembatasan. DAP mencadangkan bahawa 6 tahun yang kini digunakan sebagai statut pembatasan untuk syarikat-syarikat swasta yang ingin medapatkan tuntutan di bawah Akta Pembatasan 1953 juga diterima pakai oleh LHDN. DAP juga menyeru agar kerajaan mempertimbangkan "pengampunan" bagi cukai-cukai melebihi 6 tahun yang tidak dibayar untuk membantu PKS melalui keadaan ekonomi semasa yang susah ini.

Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) harus menghentikan "serangan keganasanan cukai" terhadap Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) dan sebaliknya membuktikan bahawa mereka adil, tidak berat sebelah dan menegakkan undang-undang tanpa rasa takut atau memihak dengan menyiasat mereka yang telah membuat "sumbangan" haram kepada BN atau yang memiliki kekayaan luarbiasa dan gaya hidup mewah.

Lim Guan Eng

—-Mandarin Version —

民主行动党秘书长林冠英于2013年1月2日在吉隆坡发表声明:

内陆税收局(IRB)应该停止针对中小型企业的"课税恐怖主义",它必须调查那些提供非法献金给国阵或拥有非凡财富的公司,以证明自己是公平、无私及无畏无惧捍卫司法。

行动党欢迎内陆税收局(IRB)通过生产盈利及增加纳税额来增加税收的努力,但是这不应该针对中小型企业进行"课税恐怖主义",包括追讨六年前的税务。

在法制利益而言,任何税收不应该只针对特定领域,却不向让那些有政治联系的领域征税。内陆税收局已经成功地增加公司纳税额,从2010年363亿令吉,增加至2011年469亿令吉,个人所得税的纳税额也从2010年178亿令吉增加至2011年202亿令吉,增加了13.5%。公司税的纳税额预料将在2012年缯加15.5%至541亿令吉,而个人所得税的纳税额预料将增加11.1%至224亿令吉。

但是, 内陆税收局的催税及追讨努力,不应该变相成为莫须有的迫害。这包括追讨六年前可能已上缴或未上缴的税收,也援引2001年反洗黑钱法令来恐吓一些中小型企业来解决内陆税收局的未决赔款。

行动党知道我国的中小型企业在全球经济不确定的情况下面对许多挑战。中小型企业是我国经济的支柱,也必须面对国内新的挑战,包括2010年竞争法令及今年需执行的最低工资。

与其采用强硬的手腕及"课税恐怖主义"针对中小型企业,还出动大马公司注册局去追讨非政府组织如大马人民之声,内陆税收局应该调查通过沙巴首长丹斯里慕沙捐给巫统的4000万令吉政治献金,还有涉及2亿5000万令吉的公寓养牛丑闻、以及国阵领袖如砂拉越首长为何拥有不寻常的财富。

行动党促请政府考虑修订1953年债务限制法令(Limitations Act 1953),不让内陆税收局这类政府部门拥有无限期地追讨债务的权力。行动党认为,目前有关法令规定只要债务拖欠超过6年,就当作一笔勾销,也应适用于内陆税收局。我们促请政府考虑"赦免"中小型企业六年前未上缴的税务,以协助他们度过经济难关。

内陆税收局(IRB)应该停止针对中小型企业的"课税恐怖主义",它必须调查那些提供非法献金给国阵或拥有非凡财富的公司,以证明自己是公平、无私及无畏无惧捍卫司法,

林冠英

All 28 Million Malaysians, Including Malays, Sabahans and Sarawakians, Are 3rd Class Economic Citizens Not Just Chinese And Indians. (en/bm/cn)

Posted: 01 Jan 2013 08:48 PM PST

Press Statement By Penang Chief Minister Lim Guan Eng In Komtar George Town On 2.1.2013.

The New Straits Times(NST) have once again shown itself not only to be a mouthpiece of BN employed principally to spread lies but also a racist organisation that spews racial hatred against PR leaders with distorted news. Both the NST and Utusan Malaysia are owned by UMNO and the NST is an English carbon copy of the virulent racist Utusan Malaysia. Utusan Malaysia openly advocates the celebration of thousands of non-Malays murdered during the May 13 racial riots in 1969 as a sacred day.

In any country, Utusan Malaysia would be punished for inciting murder but not in 1Malayia, demonstrating that 1Malaysia is a big propaganda tool to deceive voters. So vitriolic are NST and Utusan Malaysia's lies and so intense their racial hatred, that I dare not send them written press statements to both these papers, much less give verbal answers at press conferences in their presence.

Even though I did not send my 2013 New Year Message to NST, NST in today's report has still managed to spin lies by not publishing in full the depth of entrenched corruption by BN resulting in 28 million Malaysians becoming 3rdclass economic citizens. The first class economic citizens are BN leaders whereas the 2nd class are BN cronies and followers.

It is irresponsible of NST to paint the wrong picture that I had only describedChinese and Indians as 3rd class economic citizens when I had also described Malays, native Sabahan or Sarawakian as 3rd class economic citizens. No mention was made by NST of the poor economic condition of bumis caused by corruption such as the RM52 billion bumi share scandal, where RM52 billion worth of shares disappeared even though no ordinary Malay, native Sabahan or Sarawakian received a single share. I had asked National laureate Datuk A. Samad Said last night whether he ever got a single share and he said no.

Neither was there any report in the NST of my mentioning of Sabah and Sarawak remaining as amongst the poorest states in Malaysia, even though they are the richest in natural resources. The fact remains as Sabah and Sarawak leaders becomes ever wealthier, the poorer the people become. That is why 28 million Malaysians are 3rd class economic citizens following the expose of RM871 billion outflow of illicit funds or "black" money from 2001-2010 by the Washington-based financial watchdog 2012 Global Financial Integrity (GFI) Report.

Not only the whole world knows that corruption is rife in Malaysia, even ordinary Malaysians know that BN is corrupt as demonstrated by the historic rejection of BN in the 2008 general elections. Just as racist mono-ethnic parties like UMNO, BN and MIC can co-operate together because of their common stand on corruption, there is no reason why Malaysians of different races and backgrounds cannot stand together and unite by opposing corruption.

As my 2013 New Year Message indicates, corruption is not limited to one race but affects all. Poverty will also be addressed under the Penang's Agenda Ekonomi Sosial(AES) when Penang will be the first step to wipe out poverty by 2013. The Penang state government will top up the income of all poor households every month to ensure that all household receive RM770 a month, which will allow them to escape the poverty line. How then can fighting corruption and poverty be described by NST as instigating hatred, two programmes never done by the previous BN state government?

For the benefit of all, below is my full reprint of my Penang 2013 New YearMessage released yesterday.

Penang Will See 2013 As Ending Poverty And Continue The Successes Of Fighting Corruption So That There Are No 3rd Class Ecoomic Citizens.
Penang will see 2013 as the end of poverty and continue the successes of fighting corruption so that there are no 3rd class economic citizens. Over the last 5 years the PR leadership in Penang has worked hard to reduce income inequality and introduced CAT governance of competency, accountability and transparency to accumulate record budget surpluses to implement social programmes, carry out traffic infrastructure works and build affordable housing.

Under PR's Agenda Economic Sosial(AES) or Social Economic Agenda, Penang will be the first state in Malaysia to wipe out poverty by ensuring every household/family has an income of at least RM770 per month. The poverty line is RM763 per month for every household/family in Peninsular Malaysia.

Those families with less than RM770 monthly income will have the difference topped up by the state government every month. In other words, a family with RM600 monthly income will receive RM170 monthly under the PR AES programme. AES will cost the Penang state government at least RM20 million yearly and a huge majority of the recipients will be Malays.

At the same time, construction will begin for the first of 18,000 units of affordable housing throughout Penang, including on the island. 2013 will see the selection by open competitive tender of contractors for 5 major roadworks including the proposed third link of a underwater sea tunnel between Gurney Drive and Bagan Ajam in Butterworth.

Fighting corruption will be continue to top the agenda as only a clean government can ensure a knowledgeable, fair, progressive and prosperous society. Corruption has turned Malaysians generally into 3rd class economic citizens. The first class economic citizens are BN leaders whereas the 2nd class are BN cronies and followers.

The Malays have become 3rd class economic citizens as a result of financial scandals such as the RM 52 billion bumi share scandal. RM54 billion of shares were allocated to bumis but none of the ordinary Malays or bumis from Sabah and Sarawak received a single share and only RM2 billion remain. To date the BN government has refused to investigate the loss of RM52 billion of bumi shares.

The Chinese have also become 3rd class economic citizens, being forced to finance Chinese schools when MCA Ministers and BN leaders were more interested in the RM13.85 billion Port Klang Free Trade Zone scandal. Whereas the Indians have become 3rd class economic citizens with the unresolved and failed MAIKA scandal.

In Sabah and Sarawak, two of the richest states in natural resources in Malaysia, also have the highest poverty levels because the leaders are more interested in enriching themselves or their families. 28 million Malaysians are 3rd class economic citizens following the expose of RM871 billion outflow of illicit funds or "black" money from 2001-2010 by the Washington-based financial watchdog 2012 Global Financial Integrity (GFI) Report.

Penang has succeeded in stemming corruption following strict enforcement of 6 integrity steps of:
1. Instituting public declaration of assets of the Chief Minister and the EXCO members vetted by an international accounting firm.
2. Implementing open competitive tenders.
3. Bar family members from involvement in government contracts.
4. Protect genuine whistleblowers.
5. Remove leaders with extravagant lifestyles.
6. Come clean on political donations.

Establishing integrity will not only bring human dignity but also economic dignity to Penangites that reward hard work and gives equal opportunities to all. Only with economic dignity can Penang develop into an international and intelligent city that is clean, green, safe and healthy.

—BM Version—-

Kenyataan Akhbar oleh Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng di Komtar, George Town pada 2.1.2013

Semua 28 Juta Rakyat Malaysia, Termasuk Melayu Serta Bumiputera Sabah dan Sarawak, Merupakan Rakyat Kelas Ketiga Dari Segi Ekonomi Dan Bukan Hanya Cina dan India.

Akhbar New Straits Times sekali lagi mendedahkan diri bukan sahaja sebagai lidah BN yang diupah khususnya untuk menabur fitnah tetapi juga sebagai badan rasis yang menyebarkan kebencian perkauman terhadap kepimpinan PR dengan berita yang diputar belit. NST dan Utusan Malaysia kedua-duanya dimiliki UMNO dan NST adalah imej cermin kepada Utusan Malaysia yang rasis. Utusan Malaysia dengan terbukanya menggalakkan sambutan pembunuhan beribu-ribu rakyat bukan Melayu semasa rusuhan kaum Mei 13 1969 sebagai "hari keramat".

Di mana-mana negara yang lain, Utusan Malaysia pasti akan dihukum kerana menghasut sentimen ganas tetapi bukan di 1Malaysia, lantas membuktikan bahawa 1Malaysia ini merupakan alat propaganda untuk menipu pengundi. Fitnah yang dimainkan Utusan Malaysia dan NST adalah begitu teruk dan menyakitkan hati sehingga saya sendiri tidak berani untuk menghantar kenyataan-kenyataan akhbar saya kepada kedua-dua akhbar ini, lagi-lagilah untuk menjawab soalan-soalan mereka semasa sidang akhbar.

Walaupun saya tidak menghantar Perutusan Tahun Baru 2013 kepada NST, NST dalam laporannya hari ini telah memutar belit kenyataan saya dengan tidak menyiarkan dengan penuh isi kandungan yang menyatakan bahawa korupsi yang berleluasa oleh BN telah mengakibatkan semua 28 juta rakyat Malaysia menjadi rakyat kelas ketiga dari segi ekonomi. Rakyat kelas pertama adalah pemimpin BN manakala rakyat kelas kedua adalah kroni-kroni BN dan pengikut-pengikut mereka.

NST sungguh tidak bertanggungjawab kerana membuat gambaran palsu bahawa saya hanya mengatakan orang Cina dan India sahaja yang menjadi rakyat kelas ketiga dari segi ekonomi apabila saya telah berkata bahawa orang Melayu serta Bumiputera Sabah dan Sarawak juga merupakan rakyat kelas ketiga dari segi ekonomi. NST juga tidak menyebut tentang keadaan ekonomi Bumiputera yang melarat akibat korupsi seperti skandal saham Bumiputera RM52 bilion, di mana sebanyak RM52 bilion saham telah dilenyapkan walaupun Bumiputera biasa di kalangan Melayu dan dari Sabah dan Sarawak tidak mendapat walau satu saham. Saya telah tanya Sasterawan Negara Datuk A. Samad Said semalam sama ada beliau mendapat saham dan beliau menjawab tidak.

Laporan NST juga tidak menyebut tentang hakikat bahawa Sabah dan Sarawak merupakan antara negeri yang termiskin di Malaysia walaupun mereka adalah yang paling kaya dari segi sumber asli. Pemimpin-pemimpin Sabah dan Sarawak menjadi lebih kaya manakala yang miskin menjadi lebih papa. Inilah sebab kenapa 28 juta rakyat Malaysia menjadi rakyat kelas ketiga dari segi ekonomi berikutan pendedahan wang haram RM871 bilion yang dialirkan keluar dari 2001-2010 dalam Laporan Global Financial Integriti yang disediakan oleh pemerhati kewangan yang berpusat di Washington.

Bukan sahaja satu dunia sudah tahu bahawa korupsi makin berleluasa di Malaysia, malah rakyat terbanyak di Malaysia juga tahu bahawa BN itu mengamalkan korupsi seperti yang dibuktikan dengan penolakan BN dalam PRU 2008. Sepertimana parti-parti satu kaum seperti UMNO, MCA dan MIC boleh bersatu atas dasar korupsi, tidak ada sebab kenapa rakyat Malaysia yang berbilang kaum tidak boleh bersatu untuk menentang korupsi.

Seperti yang tertera dalam Perutusan Tahun Baru 2013 saya, korupsi tidak terhad kepada satu kaum tetapi mendatangkan kesan kepada semua. Kemiskinan akan ditangani melalui Agenda Ekonomi Sosial (AES) Pulau Pinang di mana Pulau Pinang akan menjadi negeri pertama di Malaysia untuk menghapuskan kemiskinan dengan memastikan setiap keluarga/isi rumah mempunyai pendapatan minima RM770 sebulan, lantas memberi peluang kepada mereka untuk melepasi paras garis kemiskinan. Bagaimana mungkin usaha menentang korupsi dan kemiskinan, dua program yang tidak pernah dijalankan oleh kerajaan negeri BN terdahulu, boleh dikatakan oleh NST sebagai menghasut kebencian?

Untuk manfaat semua, di bawah adalah penyiaran semula Perutusan Tahun Baru 2013 Pulau Pinang yang dikeluarkan semalam.

Bagi Pulau Pinang, 2013 Akan Mendatangkan Penghapusan Kemiskinan Dan Meneruskan Kejayaan Memerangi Rasuah Supaya Tidak Akan Ada Rakyat Kelas Ketiga Dari Segi Ekonomi.

Bagi Pulau Pinang, 2013 akan mendatangkan penghapusan kemiskinan dan meneruskan kejayaan memerangi rasuah supaya tidak akan ada rakyat kelas ketiga dari segi ekonomi. Dalam tempoh 5 tahun yang lepas, kepimpinan PR di Pulau Pinang telah bertungkus lumus untuk mengurangkan jurang pendapatan dan memperkenalkan tadbir urus CAT yang berdasarkan prinsip cekap, akauntabaliti dan telus untuk mengumpul lebihan bajet yang paling tinggi demi melaksanakan program-program sosial, membina infrastruktur trafik serta menyediakan perumahan mampu milik.

Di bawah Agenda Ekonomi Sosial (AES), Pulau Pinang akan menjadi negeri pertama di Malaysia untuk menghapuskan kemiskinan dengan memastikan setiap keluarga/isi rumah mempunyai pendapatan minima RM770 sebulan. Paras garis kemiskinan adalah RM763 sebulan untuk setiap keluarga/isi rumah di Semenanjung Malaysia.

Mana-mana keluarga yang mempunyai pendapatan kurang daripada RM770 sebulan akan ditambah nilai oleh kerajaan negeri setiap bulan. Dengan kata lain, sebuah keluarga dengan pendapatan bulanan RM600 akan menerima RM170 sebulan di bawah program AES PR. AES akan menelan belanja sebanyak RM20 juta setahun untuk kerajaan negeri dan majoriti penerimanya adalah orang Melayu.

Pada masa yang sama, kerja pembinaan akan bermula untuk 18,000 unit perumahan mampu milik di seluruh negeri Pulau Pinang, termasuk di Pulau. Dalam tahun 2013 juta, pemilihan kontraktor-kontraktor melalui tender terbuka akan dibuat untuk 5 projek kerja raya yang besar, termasuk laluan ketiga terowong bawah air di antara Gurney Drive dan Bagan Ajam di Butterworth.

Usaha memerangi rasuah akan diteruskan kerana hanya kerajaan yang bersih boleh memastikan masyarakat yang berpengetahuan, adil, progresif dan makmur. Rasuah sudah pun menjadikan rakyat terbanyak di Malaysia kepada rakyat kelas ketiga dari segi ekonomi. Rakyat kelas pertama adalah pemimpin BN manakala rakyat kelas kedua adalah kroni-kroni BN dan pengikut-pengikut mereka.

Malah orang Melayu sendiri sudah menjadi rakyat kelas ketiga dari segi ekonomi, ekoran skandal-skandal kewangan seperti saham Bumi bernilai RM52 bilion. RM54 bilion saham telah diperuntukkan untuk rakyat Bumiputera, tetapi Bumiputera biasa di kalangan Melayu dan dari Sabah dan Sarawak tidak mendapat walau satu saham. Kini hanya RM2 bilion yang tinggal. Sampai hari ini, kerajaan BN enggan menyiasat kerugian RM52 bilion saham Bumi.

Orang Cina juga dijadikan rakyat kelas ketiga dari segi ekonomi, apabila dipaksa untuk membiayai sekolah-sekolah Cina manakala Menteri-menteri MCA dan pemimpin BN lebih berminat dalam skandal RM13.85 bilion Port Klang Free Zone. Orang India pula menjadi rakyat kelas ketiga dari segi ekonomi dengan kegagalan skandal MAIKA yang belum diselesaikan.

Sabah dan Sarawak pula, dua negeri yang terkaya dari segi sumber asli di Malaysia, mempunyai taraf kemiskinan yang tertinggi kerana pemimpin-pemimpin mereka lebih berminat untuk memperkaya diri sendiri dan keluarga mereka. 28 juta rakyat Malaysia sudah menjadi rakyat kelas ketiga dari segi ekonomi ekoran pendedahan wang haram RM871 bilion yang dialirkan keluar dari 2001-2010 dalam Laporan Global Financial Integriti yang disediakan oleh pemerhati kewangan yang berpusat di Washington.

Pulau Pinang telah berjaya untuk membanteras rasuah dengan memenuhi 6 langkah integriti seperti berikut:
1. Menginstitusikan pengisytiharan harta secara terbuka oleh Ketua Menteri dan barisan EXCO.
2. Melaksanakan tender terbuka.
3. Tidak membenarkan ahli keluarga untuk melibatkan diri dalam kontrak kerajaan.
4. Melindungi pemberi maklumat yang tulen.
5. Menggugurkan pemimpin yang hidup mewah.
6. Berterus terang dalam sumbangan politik.

Jika integriti dimantapkan, bukan sahaja martabat insan malah martabat ekonomi akan dikembalikan kepada rakyat Pulau Pinang, di mana usaha akan dibalas dengan ganjaran dan peluang akan diberi kepada semua. Hanya dengan martabat ekonomi bolehlah Pulau Pinang membangun untuk menjadi bandaraya antarabangsa dan pintar yang bersih, hijau, selamat dan sihat.

—Mandarin Version —

槟州首席部长林冠英于2013年1月2日在乔治市发表声明:

全体2800万马来西亚人,包括马来人、沙巴人及砂拉越人,都是三等经济公民,不只是华人及印度人。

《新海峡时报》已经再次显示自己不只是国阵的喉舌,专门散布谣言,也是一个种族主义组织,扭曲新闻散布针对民联领袖的仇恨情绪。《新海峡时报》及《马来西亚前锋报》都 是巫统拥有,而《新海峡时报》是英文版的恶意种族主义《马来西亚前锋报》。《前锋报》公开鼓吹庆祝513种族暴动为神圣日子,1969年的这一天数千名非马来人被杀害。

在任何一个国家,《前锋报》 将会因教唆谋杀而被判罪,但不在"一个马来西亚",这显示"一个马来西亚"是用来欺骗选民的大型宣传工具。《新》及《前》的谎言是如此尖酸刻薄,他们的种族仇恨是如此强烈,以致我不敢将自己的文告寄给这些报馆,更不用说在他们出席的记者会上给予他们口头的回答。

虽然我没有将我的2013年献词传给《新》,他们还是能在今天的报道编造谎言,却没有全面深入报道国阵的贪污腐败令2800万马来西亚人成为三等经济公民的事实。 而一等经济公民是国阵领袖,二等经济公民就是国阵的朋党及追随者。

《新》不负责任地指我只形容华人及印度人为三等经济公民,其实我也曾经形容马来人、沙巴及砂拉越土著为三等经济公民。《新》对于520亿令吉土著股权下落不明,导致土著贫穷的经济状况只字不提,普通马来人或砂沙两州的土著一个股也分不到。我昨晚也曾经问过国家文学家拿督A沙末他是否拿过一个股,他也说没有。

《新》也没有报道我所提到的沙、砂两州虽然拥有最丰富的天然资源却是最贫穷的州属。事实上,沙砂两州的领袖越来越富有、人民却越来越穷。全国2800万人口都是三等经济公民,我国被爆在2001-2010年期间,约有8710亿令吉的黑钱外流,这是美国金融监督机构全球金融廉正所发表的2012 年度报告揭发的。

不只是全世界都知道贪污横行于马来西亚 ,就连普通国民也知道国阵是多么地贪污,以致他们在2008年全国大选期间历史性地拒绝国阵。正如种族主义单一政党的巫统、马华及国大党因为对贪污的共同立场而一起合作,不同背景的马来西亚人民没有理由不能因为反贪的共同立场而团结一致。

我在2013年新年献词中表明,贪污不仅局限于一个种族,它影响各族人民。槟州社会经济议程(AES)有志在2013年全面扫除贫穷。槟州政府会协助补贴贫穷家庭,让他们的月入达到770令吉,逃出贫穷线。上述反贪及扶贫的措施如何能被《新海峡时报》形容为鼓吹仇恨?这些都是前朝国阵政府没有做的事。

为了匡正视听,我再次重传我的2013年新年献词:

槟州将在2013年终结贫穷,并且保持反贪的成就,让州内没有三等经济公民。

槟州将在2013年终结贫穷,并且保持反贪的成就,让州内没有三等经济公民。过去五年,民联在槟州不断地努力缩短贫富悬殊,并推广能干、公信及透明施政,以累积创记录的财政预算盈余,以推广社会福利计划、交通基建及兴建可负担房屋。

在民联的社会经济议程(AES)底下,槟州将会是全马第一个扫除贫穷的州属,我们将确保每户家庭每月收入至少770令吉。马来半岛每户家庭的贫穷线是每月收入763令吉。

那些月入低入770令吉的家庭,州政府将会每个月"加额"补贴凑数。 换句话说,一户月入600令吉的家庭,在民联社会经济议程下,他们会额外获得170令吉。这项计划每年将会耗资州政府2000万令吉,大部分受惠的家庭将是马来家庭。

同时,槟州将会展开兴建1万8000个可负担房屋的工程。我们将在2013通过公开招标遴选承包商,兴建5条主要公路,包括横跨关仔角及北海峇眼阿占的第三条通道(海底隧道)。

反贪将会继续成为主要议程,因为只有廉洁的政府才能够确保知识型、公平、进步及繁荣的社会。贪污已经让全国人民成为三等经济公民。一等经济公民就是国阵领袖,二等经济公民就是国阵的朋党和追随者。

马来人也在财政丑闻中成为三等经济公民,如:520亿令吉土著股权下落不明。政府原本要派发540亿令吉股权给土著,但是普通马来人或砂沙两州的土著一个股也分不到,但是有关股权只剩20亿令吉。至今,国阵政府还是不愿意调查上述520亿令吉土著股权的损失原因。

华人被迫出钱建华校也成为三等经济公民,而马华部长及国阵领袖却对138亿5000万令吉的巴生港口自由贸易区丑闻更感兴趣。而印度人也因悬而未决的麦卡控股丑闻成为三等经济公民。

沙巴及砂拉越,是我国天然资源最丰富的州属,却是最贫穷的州属,这两州的领袖更加致力于为本身及他们的家庭致富。全国2800万人口都是三等经济公民,我国被爆在2001-2010年期间,约有8710亿令吉的黑钱外流,这是美国金融监督机构全球金融廉正所发表的2012 年度报告揭发的。

槟州采取下列六大廉正措施,严厉对付贪污作风:
1. 制度化公布首长及行政议员的资产,并由国际会计公司审核。
2. 推行公开招标。
3. 禁止高官家庭成员涉及政府合约。
4. 保护吹哨人。
5. 撤除生活作风奢华的领袖。
6. 清楚交待政治献金。

廉正体制能够褒勤、提供平等机会,不只会为槟城人民带来人类尊严,也会带来经济尊严 。唯有经济尊严才能让槟州发展成为清洁、绿意、安全及健康的国际智能都市。

林冠英

Suara Sri Andalas

Posted by Unknown | Posted on 3:03 PTG

Suara Sri Andalas


PKR Says 49,000 Stateless Children Denied Proper Schooling

Posted: 02 Jan 2013 01:15 AM PST

PETALING JAYA: The schooling year for 2013 starts today and yet 49,000 Malaysian children cannot attend school because they lack proper papers which certify them as Malaysian, PKR vice- president N Surendran claimed today.

These children are deemed to be stateless due to the government denying them birth certificates and MyKads.

Surendran said this number is based on census data and population statistics, adding that his claim did not include figures in Sabah and Sarawak, which could be even higher.

He said the National Registration Department's (NRD) statistics showed that in Sabah, there are about 50,000 eligible persons lacking proper documentation.

"It is shocking and inexcusable that children are being denied schooling in Malaysia. The Barisan Nasional government is aware of the problem but has failed to resolve it," he said in a press statement.

He cited two orphans, Hari (12) and Haran (14), who have never been to school because the NRD has refused to issue them with MyKads.

"Until today, their homeless shelter continues to make attempts to enrol them in school," he added.
Surendran highlighted two more cases in Perak and Johor involving nine-year-old Sri Darchatinni and 10-year-old Logeswaran Sarathrajan, who have been turned down repeatedly by the schools because they are officially not Malaysian citizens.

He is appalled at the actions of the government and saddened by the plea of concerned parents which seem to always fall on deaf ears.

"Although these children are Malaysians born here, they are forced to register as foreigners and have to pay additional fees," he said, referring to stateless children who are allowed to enrol in school by kind school administrators.

He added that they face problems registering for exams and are not able to attend university.
Surendran cited the controversial case of 17-year-old, B Reshina, who remains without proper documentation despite a public campaign on her behalf last year.

"These children are citizens by operation of law by virtue of Article 14 of the Federal Constitution. It forbids any child from being rendered stateless in Malaysia," he said.

He called upon Prime Minister Najib Tun Razak, Education Minister Muhyiddin Yassin and the government to resolve this issue quickly without having more children to suffer.

Source: FreeMalaysiaToday

Zuraida Kecewa SYABAS Gagal Selenggara Pam Air

Posted: 02 Jan 2013 01:00 AM PST

PETALING JAYA 2 JAN : Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) digesa memberi respon segera berhubung masalah ketiadaan bekalan air di beberapa kawasan Selangor.

Ahli Parlimen Ampang, Zuraida Kamaruddin berkata masalah ketiadaan air itu berlaku di kawasan Ampang, Gombak dan Pandan.

Katanya, banyak rungutan yang diterima oleh penduduk yang meminta Syabas membuat penjelasan terperinci berhubung masalah itu yang kini berlarutan selama seminggu.

"Bekalan air terputus sejak minggu lepas iaitu bermula 28 Disember dan pada 31 Disember kembali pulih, bagaimanapun, pada 1 Januari hingga hari ini, bekalan air terputus lagi.

"Apabila dihubungi pihak Syabas memaklumkan bahawa lima buah pam air di Wangsa Maju mengalami kerosakkan dan tidak boleh digunakan," katanya dalam sidang media di Ibu Pejabat PKR.

Zuraida mempersoalkan tindakan Syabas yang tidak membuat penyelenggaraan serta pemeriksaan secara berkala terhadap rumah pam itu sehingga ia rosak serentak.

Jelasnya, ia membuktikan bahawa Syabas sebenarnya tidak mengambilkira perancangan jangka panjang dalam aspek penyelenggaraan, sistem naiktaraf, pemantauan berkala, sistem sokongan yang lebih efektif dan pengurusan berwibawa.

"Jika begini cara Syabas menguruskan bekalan air, seeloknya pengurusan air ini dikembalikan kepada Kerajaan Negeri Selangor. Sepatutnya Syabas memperuntukkan sebahagian pendapatan syarikat untuk kerja baikpulih dan penyelenggaraan," katanya.


Sumber: Selangorku

Sekitar Lawatan YB Dr Xavier Jayakumar Sempena Program Jelajah Demi Rakyat Bersama DSAI Ke Sabah

Posted: 31 Dec 2012 01:00 AM PST

31 Disember, 2013 Kuala Penyu, Beaufort, Sabah - YB Dr. Xavier Jayakumar Exco Negeri Selangor mempertikaikan apa yang telah dilakukan dengan dana bajet bagi 2013 oleh kerajaan Negeri Sabah berjumlah RM4.09 Bilion sedangkan negeri Selangor sebuah negeri terkaya di Malaysia dengan bajet hanya sebanyak RM1.63 Bilion.

Ujarnya kemana pergi peruntukan tersebut sedangkan Sabah merupakan negeri termiskin di Malaysia?? Katanya lagi rakyat Sabah terus di tipu oleh pemimpin BN negeri contohnya sepanjang perjalanannya untuk menghadiri program di Kuala Penyu, Beufort , beliau melihat banyak gelong-gelong air sedang dipasang disepanjang jalan menjelang piliharaya tetapi dimaklumkan airnya akan disalurkan lima tahun lagi pada PRU lima tahun akan datang dan lepas lima tahun berikutnya baru meter dan paip air dipasang kerumah-rumah rakyat di sesuatu kawasan.

Ini bermakna rakyat Sabah terpaksa menunggu sekurang-kurangnya 3 pilihanraya (15 tahun ) untuk mendapat bekalan air bersih ke rumah mereka.      


Ujarnya lagi dengan bajet RM1.63 Bilion tersebut, Kerajaan Negeri telah berjaya melaksanakan beberapa program 'Merakyatkan Negeri Selangor' (MES) dan mampu memberikan
20 meter padu air percuma kepada rakyatnya disamping program Mesra Usia Emas, Tawas, Anak Masuk Universiti dan sebagainya.

Ini diperjelaskan oleh beliau dalam beberapa siri ceramah yang diadakan di Kuala Penyu, Beufort dan Tuaran dan Sandakan sempena program Jelajah "Demi Rakyat" bersama Datuk Seri Anwar Ibrahin ke sabah pada 29 dan 31 Disember baru-baru ini.

Ujarnya lagi setelah 49 tahun Sabah ditadbir oleh BN  dan parti-parti pro BN sebelum-sebelum  ini, rakyat Sabah masih dicengkam kemiskinan walaupun satu ketika dahulu sabah merupakan sebuah negeri yang terkaya dengan hasil buminya.

Rakyat Sabah masih dinafikan kemudahan asas seperti bekalan air bersih, letrik dan jalanraya yang sempurna di bawah pentadbiran UMNO / BN di banyak tempat di seluruh Negeri Sabah.

Ujarnya lagi pimpinan BN baik di peringkat pusat mahupun negeri telah menyapu bersih kekayaan negeri tanpa memperdulikan tahap kehidupan rakyatnya.

Tegasnya lagi rakyat Sabah tiada pilihan lain sebaliknya "Ini Kali lah" untuk mereka menukar pentadbiran kerajaan BN yang terus menindas rakyat dalam PRU ke 13 tidak berapa lama lagi. Ini adalah peluang keemasan bagi rakyat Sabah untuk bangkit merubah sistem pentadbiran sedia ada demi masa depan mereka dan anak-anak mereka.








YB BN

YB PAS

YB PKR

YB DAP