Nuffnang

MY VOICE FOR NATION

Posted by Unknown | Posted on 11:38 PTG

Dr Shafie Abu Bakar

Posted by Unknown | Posted on 11:03 PTG

Dr Shafie Abu Bakar


Melawat Pesakit Di Rumah Pangsa Dengan Dr. Perubatan

Posted: 22 Oct 2012 03:49 PM PDT

念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang

Posted by Unknown | Posted on 9:38 PTG

念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang


【当今大马】议长一口气驳回四项减薪动议 在野党高声抗议“滥权保部长”

Posted: 22 Oct 2012 06:37 AM PDT

~ 李伟伦
    

国会议长班迪卡阿敏今日一口气驳回,民联国会议员提呈的4项部长减薪动议,引起在野党议员的极度不满,群起抗议议长不公,一味袒护国阵部长。

动议遭驳回的是,沙登国会议员张念群、灵北区国会议员潘俭伟与波各先那国会议员玛夫兹。他们分别向教育部长慕尤丁、贸消部长依斯迈沙比里、交通部长江作汉及首相署部长贾米尔提出减薪动议,其中玛夫兹一人提出两项动议。

议长指滥用议会常规

(More......)

[Malaysiakini] Speaker: Pay cut motions 'mock' standing orders

Posted: 22 Oct 2012 04:28 AM PDT

Source: Malaysiakini

~ Hazlan Zakaria


Dewan Rakyat speaker Pandikar Amin Mulia today disallowed four ministerial pay cut motions from three opposition MPs, saying that those token cuts are “tainted with mockery” and an “abuse” of Standing Order 66 (9).

“In other (Westminster) parliaments like India, they do not allow motions to pass that are tainted by the spirit of mockery. In my opinion the (pay cut) motions are tainted with the spirit of mockery,” the speaker told the House this morning.

pandikar amin mulia ukec student summitPandikar (left) stated that MPs can still discuss the matter of a minister’s pay during the committee stage of the 2013 Supply Bill which is ongoing by bringing up the matter, as long as they abide by Standing Order 36(6) and avoid arguing with bad intent.
(More......)

Philosophy Politics Economics

Posted by Unknown | Posted on 9:31 PTG

Philosophy Politics Economics


Speaker Bans Pay Cut Motions

Posted: 22 Oct 2012 07:23 PM PDT



I think you know when the other side starts getting paranoid and scared when they try to stop you at every possible opportunity to expose their wrongdoings, incompetence and mismanagement, and not to want to answer for them.

Suara Sri Andalas

Posted by Unknown | Posted on 3:47 PTG

Suara Sri Andalas


Jelajah Merdeka Rakyat Dapati Sokongan Rakyat Kepada Pakatan Semakin Bertambah

Posted: 22 Oct 2012 02:00 AM PDT

SHAH ALAM 21 OKT: Jelajah Merdeka Rakyat di beberapa kawasan di Selangor menyaksikan sokongan rakyat terhadap Pakatan Rakyat semakin meningkat sekaligus mencerminkan kepercayaan masyarakat negeri ini untuk terus bersama PR.

Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata sejak beliau memulakan rombongan di Desa Air Hitam, Puchong dan Pantai Morib, Kuala Langat, kehadiran rakyat di setiap ceramah amat memberangsangkan.

Biarpun hujan lebat pada pagi dan petang, ianya tidak mematahkan semangat penduduk di setiap kawasan yang dikunjungi untuk hadir beramai-ramai bagi mendengar amanat dan mesej yang dibawa oleh pemimpin PR.

Abdul Khalid di dalam ucapannya di Ijok berkata, rakyat di Selangor kini dapat merasai perbezaan melalui perubahan yang dilakukan semasa Pilihanraya Umum 2008 yang lalu.

"Rakyat dapat menikmati pelbagai manfaat melalui pentadbiran yang telus dengan penganjuran pelbagai program dan bantuan seperti pemberian air percuma, skim bagi warga emas dan wanita dan tuisyen percuma bagi pelajar-pelajar di negeri ini.

"Cara kita mengurus negeri ini, Laporan Ketua Audit menunjukkan Selangor merupakan antara negeri-negeri yang terbaik pentadbirannya dan jika dilakukan perbandingan dengan kerajaan Umno-BN sebelum ini, kita ternyata lebih baik," katanya di hadapan penduduk Ijok.

Selain Puchong, Kuala Langat dan Ijok, rombongan semalam turut mengunjungi Pandamaran di Klang dan Kampung Assam Jawa di Kapar sebelum mengakhiri perjalanan di parkir Stadium Shah Alam.

Rombongan tersebut turut disertai Penasihat Ekonomi Selangor Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Di dalam ucapannya di Shah Alam, Anwar memuji pentadbiran Abdul Khalid sambil menyifatkan beliau sebagai Menteri Besar Selangor yang terbaik.

"Saya akui beliau merupakan seorang yang sangat cermat dan berkira dalam menguruskan wang di negeri ini.

"Tetapi sikap inilah yang diperlukan seorang pemimpin bagi menjamin wang negeri ini dikembalikan kepada rakyat untuk menikmatinya," katanya di hadapa kira-kira 6,000 hadirin.

Katanya, integriti tinggi yang dimiliki Abdul Khalid menyebabkan negeri ini mampu mempunyai rizab simpanan sehingga RM 2.2 bilion walaupun membelanjakan wang yang banyak bagi program bantuan rakyat seperti skim air percuma, Jom Shopping, TUNAS dan Sri Kembar.

"Dahulunya bekas Menteri Besar, Datuk Seri Khir Toyo mendakwa Selangor akan bankrup jika berhasrat memberikan air percuma.

"Tetapi dengan pentadbiran yang telus dibuktikan oleh Abdul Khalid, simpanan negeri meningkat daripada RM1 bilion kepada RM 2.2 bilion walaupun memberikan pelbagai kemudahan kepada rakyat," kata Anwar.

Sumber: Selangorku

200 Bendera PKR Dicuri Dan Dibakar di Hadapan Bilik Gerakan Parti Politik

Posted: 21 Oct 2012 03:00 AM PDT

KLANG, 21 OKT: Kira-kira 200 bendera PKR yang dipasang di sekitar tapak program Jelajah Merdeka Rakyat di kawasan letak kereta pasaraya Econsave didakwa dicuri dan kemudiannya dibakar di bilik gerakan sebuah parti politik.

Bendera-bendera itu yang merupakan antara persiapan ceramah Jelajah Merdeka Rakyat di Pandamarn di sini, dipercayai telah dicuri pada lewat malam tadi.

Dakwaan tersebut dibuat oleh Ketua AMK Selangor, Azmizam Zaman Huri ketika mempengerusikan Program Jelajah Merdeka Rakyat di sini hari ini.

Menurut beliau, perbuatan memalukan tersebut menggambarkan ketakutan setengah pihak tentang kemaraan Pakatan Rakyat.

"Mereka tak mampu berbuat apa-apa, nak lawan hujah tak berani, jadi yang mereka boleh buat hanyalah curi dan bakar bendera PKR," kata beliau.

Azmizam juga memberitahu, AMK akan membuat laporan polis mengenai kejadian ini.

Di dalam program Jelajah Merdeka Rakyat hari ini, dianggarkan lebih seribu orang telah membanjiri program yang berlangsung dalam keadaan hujan.

Selain Ketua Umum PKR, program tersebut turut menampilkan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebagai penceramahnya.

Sumber: Selangorku

Kerajaan Selangor Buktikan PR Mampu Tadbir Negara Lebih Baik

Posted: 21 Oct 2012 02:30 AM PDT

KLANG, 21 OKT: Rekod hampir lima tahun pentadbiran negeri Pakatan Rakyat (PR) membuktikan pakatan tersebut mampu mentadbir kerajaan negara dengan lebih baik berbanding rekod 55 tahun Umno-BN.

Antaranya termasuklah prestasi cemerlang kewangan dan kecekapan pentadbiran Kerajaan Selangor sehingga mendapat pujian Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang dalam Laporan Audit Negara baru-baru ini.

Laporan tersebut antara lain menyatakan simpanan atau kumpulan wang disatukan bagi Selangor telah meningkat sehingga mencecah RM 1.94 bilion pada 2011.

Jumlah tersebut lebih tinggi berbanding mana-mana negeri yang diterajui Umno-BN.

Selain itu, amalan perbelanjaan secara berhemah oleh Kerajaan Selangor turut membolehkan kerajaan negeri itu membentangkan belanjawan berimbang semenjak tahun 2009 lagi.

Demikian menurut Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika menyangkal dakwaan Umno-BN bahawa PR akan menyebabkan negara muflis sekiranya PR diberi peluang mentadbir negara ini.

"Kalau kita menang kita umumkan harga minyak turun dan nanti (Datuk Seri) Najib kata apa?

"Nanti negara bangkrap, itu sahaja yang dia tahu. Ambil duit lembu tak bangkrap, ambil tanah rakyat ratus ribu hektar tak pula dia kata bangkrap.

"Bangkrap ini boleh terjadi bila ada yang tak amanah," kata Anwar di hadapan hampir dua ribu hadirin di dalam ceramah Jelajah Merdeka Rakyat di Pandamaran di sini hari ini.

Beliau turut menemplak Umno-BN yang gagal membantu rakyat miskin di Sabah seperti mana yang dilakukan oleh Kerajaan Negeri Selangor di bawah pimpinan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

"Kerajaan Negeri bayar sehingga RM 400 juta untuk beri air percuma kepada rakyat Selangor.

"Ada Umno-BN berikan kepada Sabah negeri yang paling kaya tetapi rakyat paling miskin?" ujarnya lagi dalam program yang berjalan dalam keadaan dilanda hujan.

Selain Anwar turut hadir dalam program Jelajah Merdeka Rakyat kali ini adalah Abdul Khalid dan barisan exco Kerajaan Negeri Selangor.

Sumber: Selangorku

Takungan Air Selangor Mencukupi, MB Gesa Hentikan Kenyataan Kelirukan Rakyat

Posted: 21 Oct 2012 02:00 AM PDT

SHAH ALAM, 21 OKT: Takungan air di Empangan Sungai Selangor yang meningkat sebanyak 55.43 peratus kepada 127.49 meter padu mampu menampung bekalan air kepada penduduk sekitar Lembah Klang.

Empangan yang membekalkan 60 peratus bekalan air di sekitar Lembah Klang ini membekalkan air untuk dirawat di tiga Loji Pembersihan Air (LPA) iaitu; LPA Sungai Selangor Fasa 1 (SSP1), LPA Sungai Selangor Fasa 2 (SSP2) dan LPA Bukit Badong (SSP3).

Bagaimanapun Umno-BN Selangor terus mengeluarkan kenyataan yang mengelirukan rakyat dengan dakwaan kononnya Lembah Klang bakal berdepan krisis air ekoran penurunan paras air di empangan.

"Saya mengesa semua ahli politik terutamanya pihak pembangkang di Selangor supaya berhenti membuat kenyataan-kenyataan mengelirukan mengenai isu air termasuk kedudukan paras takungan di empangan.

"Kenyataan mengelirukan dan tidak benar ini seolah-olah  memperlekehkan kerja keras kakitangan kerajaan yang selama ini bertungkus lumus untuk memastikan bekalan air mentah mencukupi," menurut Abdul Khalid dalam satu kenyataan media.

Abdul Khalid juga memberitahu usaha memastikan bekalan air sentiasa mencukupi ini adalah bukti komitmen Kerajaan Negeri untuk menyelesaikan penyusunan semula industri perkhidmatan air.

Objektif ini di samping meneruskan pemberian air percuma 20 meter padu setiap bulan selaras dengan agenda Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES).

Beliau turut mengucapkan tahniah kepada pegawai dan kakitangan Lembaga Urus Air Selangor (LUAS) yang bekerja keras dalam memantau status air di dalam empangan.

Sumber: Selangorku

Projek Takungan Air RM 20 juta Dijangka Atasi Masalah Banjir

Posted: 20 Oct 2012 02:00 AM PDT

SHAH ALAM, 20 OKT : Kolam takungan air di Sri Sentosa yang dijangka siap dalam masa 18 bulan mampu mengatasi masalah banjir yang berlaku di Daerah Klang kata ADUN Seri Muda, Shuhaimi Shafiei.

Projek RM 20 juta itu diharap dapat menampung limpahan air jika hujan lebat di kawasan Bukit Naga, Seri Gambut , Jalan Pendamar, Johan Setia, Bandar Putera dan Bandar Puteri.

"Mengikut laporan daripada Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) dalam Mesyuarat Jawatankuasa Daerah Klang, projek itu akan dimulakan pada bila-bila masa sahaja," kata Shuhaimi ketika dihubungi TVSelangor.

Dalam pada itu, Shuhaimi berkata penduduk Johan Setia dan Bandar Puteri yang terjejas akibat banjir semalam sudah kembali ke rumah masing-masing selepas dipindahkan ke Dewan Al-Munirah Rumah Anak-Anak Yatim.

Mereka dipindahkan selepas air ketinggian paras paha masuk ke rumah mereka semalam.

Katanya, Pejabat Daerah Klang dan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) juga telah menghulurkan bantuan makanan kepada mereka.

"Kita sedang merekodkan dan meninjau dari rumah ke rumah di mana ada warga emas yang tidak berupaya membersihkan rumah dan kita akan membantunya.

"Dan sekarang ini sedang berlaku proses pembersihan rumah yang mengalami masalah banjir," jelas Shuhaimi.

Kata Shuhaimi, punca berlakunya banjir itu adalah ekoran Fenomena Astromical Tide yang sudah dijangkakan akan berlaku.

Shuhaimi juga menolak tuduhan bahawa pihak Adun dan Ahli Parlimen tidak melaksanakan tugas dalam mengatasi masalah banjir itu.

"Dalam berita di TV3 ada budak-budak daripada Umno membuat tuduhan mengatakan Ahli Parlimen dan Adun berjanji untuk membawa ekskavator untuk membersihkan laluan air.

"Tuduhan itu berniat jahat kerana orang-orang itu tidak pernah berjumpa dengan pihak saya.

"Mereka hanya mengambil kesempatan politik apabila berlaku masalah banjir untuk menyalahkan kerajaan negeri, ahli parlimen dan adun," katanya.

Sumber: Selangorku

Dr Siti Mariah Mahmud

Posted by Unknown | Posted on 3:32 PTG

Dr Siti Mariah Mahmud


Kod etika kerajaan sementara

Posted: 21 Oct 2012 04:39 PM PDT

Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata pihaknya telah menyiapkan draf garis panduan dan kod etika tata laku kerajaan sementara seperti mana yang disyorkan oleh jawatankuasa pilihan parlimen (PSC) penambahbaikan sistem pilihan raya

Katanya, garis panduan setebal empat muka surat sebagai panduan kepada kerajaan sementara termasuk di negeri Pakatan Rakyat supaya tidak menyalahgunakan kemudahan awam dan harta termasuk pihak berkuasa tempatan.

"Di Australia, mereka memang menghormati peraturan kerajaan sementara. Tidak menggunakan harta awam, media awam, pejabat awam, kakitangan awam, yang ada awam, awam ini, jangan pakai.

"Mereka menghormatinya. Kerana kita tidak serius perkara ini, rakyat tidak menekan perkara ini, sehingga PSC dan sekarang rakyat sudah menyentuh perkara ini. Dan rakyat telah membuka mata.

"Jadi kita telah menyiapkan garis panduan kerajaan sementara, dan kami mesti duduk berbincang dengan kerajaan satu demi satu," katanya.

Daripada 22 syor PSC, jawantankuasa itu mengesyorkan SPR dalam tempoh 3 bulan dari tarikh laporan itu dibentangkan menyediakan garis panduandan kod etika tata laku (code of conduct) berhubung kerajaan sementara.

Bercakap dalam forum di Petaling Jaya hari ini, Wan Ahmad berkata pihaknya juga akan berbincang semua kerajaan negeri di seluruh negara termasuk di negeri Pakatan berhubung garis panduan tersebut.

Lambat untuk elak spekulasiWan Ahmad berkata tujuan suruhanjaya bertemu dengan semua kerajaan negeri disebabkan semua pihak berkuasa tempatan berada bawah kawalan kerajaan negeri

Beliau juga menolak tanggapan bahawa mereka "berdiam diri" tentang perkara itu kerana "mahu memilih masa yang sesuai" untuk bertemu dengan semua pihak yang terlibat.

"Kalau kami buat awal, (dilihat) parlimen akan dibubarkan, nanti ada spekulasi sebegitu..." katanya.

Garis panduan itu turut mengambil kira pandangan dan bantahan daripada pembangkang dibangkitkan oleh mereka sebelum ini, katanya.

Wan Ahmad berkata pihaknya akan berbincang dengan kerajaan terlebih dahulu sebelum mencapai persetujuan pada tahap tertentu dan sebelum diumumkan.

"Kami juga mengambil kira pandangan parti pembangkang. Kalau kami berbincang dengan mereka, mereka akan bercakap perkara yang sama.

"Pembangkang mengadu mengenai salah guna kemudahan kerajaan, kemudahaan awam, balai raya, kakitangan dan jabatan awam dan sebagainya... Semua orang tahu consent rakyat dalam negara ini," katanya.

Wan Ahmad juga berkata beliau akan mencadangkan kepada suruhanjaya untuk mengajak beberapa NGO untuk yang terpilih terlibat sama dalam penyediaan garis panduan tersebut.

"Kami bertemu dengan rakyat (NGO), ini garis panduannya, apa pandangan kamu... Harap ada penambahbaikan," katanya.

Lim Guan Eng

Posted by Unknown | Posted on 3:22 PTG

Lim Guan Eng


The PR State Government Will Not Be Deterred By BN’s Support For The Culture Of Political Frogs But Is Determined To Table A Historic Constitutional Amendment To Push Through An Anti-Hopping Law In The Penang State Assembly Meeting On 1 November 2012.(en/cn)

Posted: 22 Oct 2012 12:12 AM PDT

Press Statement By Penang Chief Minister Lim Guan Eng In Komtar, George Town On 22.10.2012.

The PR state government will not be deterred by BN's support for the culture of political frogs but is determined to table a historic constitutional amendment to push through an anti-hopping law in the Penang state assembly meeting on 1 November 2012. The State Legal Advisor has been tasked with the necessary process of gazetting the proposed constitutional amendment.

Any amendment to the Penang state constitution requires a 2/3 majority and PR has the required numbers by holding 29 out of the 40 seats. All 3 parties in Penang PR of PAS, PKR and DAP have also supported the proposed constitutional amendment requiring State Assembly members who jump or change their party affiliation to resign and recontest in a by-election.

BN and MCA have taken the opportunity to hit out at the Penang state government at yesterday's MCA Annual General Assembly by dramatically labelling the proposed anti-hopping law as unconstitutional and that it will even creating a constitutional crisis that will be the very foundation of the Federal Constitution and the nation at risk. The Penang state government believes that the anti-hopping law should be within the Federal Constitution for 3 principal reasons.

One, it respects the democratic mandate of the people being kingmakers by allowing their constituents to either support or reject the decision of their elected representatives to hop from one party to another. As parliamentary democracy is the basis of our Federal Constitution, the anti-hopping law by reinforcing its democratic character will only serve to strengthen the Federal Constitution.

Two, the anti-hopping law does not infringe on a person's right of freedom of association as he or she can join any party subject to a renewal of mandate by the constituents. Finally this will also ensure the practice of political accountability as well as principled values and public integrity in Penang, where elected representatives can not be traded like a commodity at the highest price.

BN and MCA's condemnation of Penang PR's anti-hopping laws provides a stark difference between BN's focus on party interests and personalities as compared to PR emphasis on policies and people.

Lim Guan Eng

—-Mandarin Version—

槟州首席部长林冠英于2012年10月22日在乔治市发表声明:

民联州政府不会被国阵对政治青蛙的支持而阻吓,相反地,我们决定进行历史性修宪,以在2012年11月1日 槟州州议会上,促成反跳槽法令。

民联州政府不会被国阵对政治青蛙的支持而阻吓,相反地,我们决定提呈历史性宪法修正案,以在2012年11月1日 槟州州议会上,促成反跳槽法令。槟州法律顾问已经受指示,进行通过上述法令所需要的修宪工作。

槟州若要修宪,我们必须要有三分之二多数议席,而民联已经在40个州议席中,掌握29个议席。民联三党包括回教党、公正党及行动党也支持修宪,要求跳槽或跳党的州议员辞职、再补选。

国阵与马华在昨天的马华常年代表大会上,乘机攻击槟州政府,他们说反跳槽法令是不符合宪法的,它还会导致宪法危机,让联邦宪法的基石及国家受到威胁。槟州政府相信,拟订反跳槽法令应该是在联邦宪法的范畴内,主要原因有三:

第一, 它尊重人民的民主委托,让选民可以针对民选议员跳槽的决定,表示支持或反对。议会民主是联邦宪法的基础,反跳槽法令加强民主的特性,将有助于强化联邦宪法。

第二, 反跳槽法令不侵犯个人的集会自由,因为有关跳槽议员还是可以参加任何政党,只不过他们在成为民选议员方面必须重新寻求选民的委托。最后,这将确保槟州的政治公信力、原则价值及公共廉正性,那就是民选议员不能够像商品那样被买卖。

国阵与马华谴责槟州跳槽法令,让人民看到国阵与民联的差别,国阵注重政党及个人利益,而民联更加注重政策及人民。

林冠英

Comments for Wee Choo Keong

Posted by Unknown | Posted on 1:52 PTG

Comments for Wee Choo Keong


Comment on Azhari Mohd Dahlan is still head of MAS Engineering by Just don't understand

Posted: 22 Oct 2012 06:17 AM PDT

How to bring MAS back to glory when you have them hiding things from us. Even the cost of designing fees was a secret. Only for the idiots to spend and at the same time telling us that MAS is bleeding when it suits them.

After making stupid decision to re-brand and thing went bad, the botak just threw in the trouble to resign. So problem solved. This is what the idiot wants us to think and behave.

When another another botak resign because of problems are about going to surface, then we ask by those idiots lets forget about it and move on. Why can we take precautionary measure when we are knew about them and get rid of the dead wood.

Comment on 17-10-2012: Penggulangan YB Menteri Dato’ Raja Nong Chik semasa debat Bajet 2013 by Chan of Setapak

Posted: 22 Oct 2012 04:51 AM PDT

What banner concerning the local NGO. The portrait of Datuk Bandar was on the banner of the MCA. The Minister was lying.

I live in Wangsa Maju and I have never seen the portrait of any of Datuk Bandar printed on the banner of a political party except this one. May be he is a winnable candidate for PRU 13.

Phesal should be spending his time administering DBKL so that it is moving efficiently.

Comment on 17-10-2012: Penggulangan YB Menteri Dato’ Raja Nong Chik semasa debat Bajet 2013 by warga kota

Posted: 22 Oct 2012 03:07 AM PDT

Betul tu YB!

Datuk Bandar jangan nak ikut kata ahli politik sebab gaji dia kita yang bayar.
kat KL ni macam2 masalah ada..pegawai2 DBKL pun sume macam dah jadi datuk bandar jugak..semua nak kena bentang carpet merah baru boleh jumpa.

masalah dirumah ppr pun tak pernah nak ambik tau, longkang tersumbat dan banjir kilat tak pernah selesai..

Takat nak buat aduan kat call center boleh la…tapi nak selesai jangan harap la…

Comment on AES was awarded to Beta Tegap Sdn Bhd and Commercial Circle Sdn Bhd as early as in 2005/6 when Chan Kong Choy was the MOT by Norman Abdllh

Posted: 22 Oct 2012 01:28 AM PDT

Aiyah…just make use of the traffic police to catch speedtiers…we have thousands of trafficpolice on bikes which can put to nab car speeding…are they good escorting VIP only meh…tuu laa makan gaji buta!! if they are mobilize correctly we don’t have to invest so much on such AES equipment which can run into millions outflow and goes to useless people’s pockets…bodoh punya gomen…budak sekolah rendah pun leh pikir camne nak buat…phhuiiih!

Comment on Azhari Mohd Dahlan is still head of MAS Engineering by MAS boy

Posted: 22 Oct 2012 12:06 AM PDT

30%MAS

I am equally sad that the clueless top management was trying to fool MAS staff and Malaysian public that the re-branding and designing fees charged by Landor and ogilvy Mather was RM600,000. It was the joke for us.

The top ,management should come clean but they are trying to hide things from us and they expect us to move on. Aj and Md nor are not sincere. No one will believe them that the cost was RM600,000 except themselves.

Until this day they are still trying to bullshit their way by invoking the non-disclosure and secrecy clause for fees charged by the CON sultant.

Comment on Azhari Mohd Dahlan is still head of MAS Engineering by 30%MAS

Posted: 21 Oct 2012 11:36 PM PDT

It is sad to read all these comments with accusations, personal attacks, hidden agendas and unprofessional words. For the love of MAS and proud of Malaysian, let us provide positive/constructive feedbacks to bring back the glory of MAS and stop the bleeding.

Comment on MOF II: MAS paid RM600,000 only for re-branding and designing fee for new MAS logo to Landor Associates & Ogilvy and Mather! by Nordin

Posted: 21 Oct 2012 07:37 PM PDT

YB Tan Sri Md Nor is no angel over the lop sided 25 years MAS Catering contract. He is just a smooth operator.

Comment on MOF II: MAS paid RM600,000 only for re-branding and designing fee for new MAS logo to Landor Associates & Ogilvy and Mather! by Hafiz Yusof (@_hafiz)

Posted: 21 Oct 2012 06:05 PM PDT

600k? joke of the morning lah Mas!

Comment on AES was awarded to Beta Tegap Sdn Bhd and Commercial Circle Sdn Bhd as early as in 2005/6 when Chan Kong Choy was the MOT by adamant

Posted: 21 Oct 2012 05:54 PM PDT

Dear YB,
Just my 2cent opinion.. I’ve been to few Europe countries and it’s proven the AES can minimize the road accidents and educate the public. Malaysian motorists are extremely rude when it comes to driving. (Drive me crazy huh) AES in Malaysia is currently manage by PDRM and also JPJ(Zon A- Ates & Zon B-Beta Tegap). Why we want to tolerate the ill manners with RM300 if you compare between lives? Furthermore, the accidents not only cause a financial impact on public facilities(road, lamp post, traffic lights, divider etc) but also can wasting other people precious time too!

Comment on AES was awarded to Beta Tegap Sdn Bhd and Commercial Circle Sdn Bhd as early as in 2005/6 when Chan Kong Choy was the MOT by Anonymous

Posted: 21 Oct 2012 07:38 AM PDT

Najib mana Ada berani? After share unswapped, the cr..ks still got paid handsomely.

YB Ahmad Razif Blog's

Posted by Unknown | Posted on 1:17 PTG

YB Ahmad Razif Blog's


Majlis YAB Menteri Besar Terengganu Bersama Warga Guru Negeri Terengganu

Posted: 21 Oct 2012 05:07 PM PDT

 



Pada 20 Oktober 2012 yang lalu telah berlangsungnya Majlis Y.A.B Dato' Seri Ahmad bin Said, Menteri Besar Terengganu bersama warga guru negeri Terengganu di Dewan Besar Wisma Darul Iman. Majlis ini anjuran Kerajaan Negeri Terengganu dengan kerjasama Terengganu Integrity & Strategic Studies Institute (TISSI) dan Jabatan Pelajaran Negeri Terengganu (JPNT).

SUARA PERAK

Posted by Unknown | Posted on 11:53 PG

SUARA PERAK


Posted: 22 Oct 2012 01:58 AM PDT

:: cina islam | 2011 ::

Posted by Unknown | Posted on 7:49 PG

:: cina islam | 2011 ::


Kenapa tindakan ke atas Syria alasan simbolik?

Posted: 22 Oct 2012 01:51 AM PDT

6 Zulhijjah 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Kuala Krai, Dr Mohd Hatta Md Ramli kecewa dengan tindakan yang diambil oleh Kerajaan Malaysia bersama Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) ke atas Syria atas alasan simbolik.

Beliau yang merujuk kepada jawapan dari Timbalan Menteri Luar, Datuk Richard Riot yang mengatakan dalam menyelesaikan isu konflik di Syria, Malaysia menyatakan pendirian melalui landasan OIC menyokong keputusan yang dibuat dengan mengantung keahlian Syria dalam OIC.

Malah menurut Richard lagi keputusan yang diambil itu merupakan satu tindakan simbolik untuk menghantar meseg yang jelas kepada Syria untuk menghentikan konflik tersebut.

"Ini satu pengakuan yang agak mengecewakan apabila Kerajaan Malaysia mengambil tindakan bersama OIC atas sebutan simbolik.
 "Kenapa perlu simbolik, OIC merupakan satu organisasi yang sah mempunyai ahli, peraturan dan peranan, mana boleh sebuah organisasi mengambil tindakan dan peranan simbolik sahaja ke atas Syria," tegas Dr Mohd Hatta sewaktu mengemukakan soalan tambahan di Dewan Rakyat.

Beliau di dalam soalan lisan meminta Menteri Luar menyatakan rasional Malaysia menyokong tindakan OIC mengantungkan keahlian Syria dalam OIC ekoran krisis yang melanda negara tersebut.

Menurut beliau lagi, Malaysia dan OIC mewakili umat Islam mempunyai tanggungjawab dalam membantu dengan menemukan pihak-pihak yang bertelaggah di Syria.

"Kenapa kita serahkan kepada Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB), saya tidak bertanya tentang PBB mahupun Majlis Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (UNHRC), tetapi saya tanyakan peranan OIC.

"Kita menyerahkan isu ini kepada pihak lain, sedangkan kita sebagai organisasi yang mewakili umat Islam boleh memasuki negara tersebut untuk mencari penyelesaian namun sebaliknya berlaku," ucap beliau lagi.

Dr Mohd Hatta, tindakan menggantung keahlian Syria di dalam OIC telah menyukarkan Malaysia mahupun negara-negara di dalam OIC untuk berbincang dengan Syria dalam memberikan pandangan terhadap konflik tersebut.

"Saya rasa ini kelemahan yang ketara dan mengganggap sokongan Malaysia tidak mengambil kira masalah negara Islam yang lain.

"Kita ada peluang untuk menyelesaikan masalah dalam sebuah negara lain tetapi perkara tersebut telah diserahkan kepada orang lain," jelasnya lagi.

Beliau yang menegaskan tindakan yang diambil Malaysia dan OIC ini amat memalukan seluruh umat Islam di dunia dan menyarankan agar OIC dibubarkan kerana gagal melaksanakan peranan mereka dalam menyelesaikan konflik di negara-negara Islam.

Sidang Kemuncak Luar Biasa ke-4 OIC yang diadakan pada 14 dan 15 Ogos di kota suci Mekah telah dihadiri Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

harakah/-

Rompak ATM melalui lubang sampah

Posted: 22 Oct 2012 01:48 AM PDT

6 Zulhijjah 1433H. [MOD] -
 
PETALING JAYA — Sekumpulan penjenayah melarikan wang RM180,000 setelah memecah masuk ke ruang mesin pengeluaran wang automatik (ATM) Agro Bank melalui laluan sampah di Dataran Sunway, Kota Damansara di sini, awal hari ini.

Jurucakap polis berkata, kejadian dipercayai berlaku antara 3 hingga 5 pagi dengan penjenayah memecah masuk melalui lubang sampah untuk mengelak dikesan alat rakaman dan sistem penggera sebelum mengumpil mesin ATM tersebut. 

Pengawal bertugas tidak menyedari kejadian itu dan ia hanya disedari apabila kakitangan bank mendapati mesin berkenaan dipecahkan sebelum memaklumkan kepada polis, kata jurucakap polis. 

Katanya, anggota polis bahagian forensik sedang menjalankan siasatan di tempat kejadian. — BERNAMA

Nelayan diserang gatal-gatal

Posted: 22 Oct 2012 01:44 AM PDT

6 Zulhijjah 1433H. [MOD] -


Nelayan diserang gatal-gatal
Tee Thay menunjukkan kesan kegatalan yang dialaminya setiap kali turun ke laut bagi melakukan kerja pembersihan perahu.
 
MERLIMAU - Lebih 100 nelayan yang berpangkalan di Jeti Merlimau Pantai, di sini mendakwa masalah kegatalan kulit yang dialami mereka sejak lebih 10 tahun lalu, ada kaitan dengan pembuangan sisa toksid beberapa kilang di Kawasan Perindustrian Merlimau, di sini.

Mereka mendakwa, warna air sungai yang bertukar kehitaman serta berbau busuk sebagai bukti ia tercemar, malah kegatalan kulit menjadi semakin serius setiap kali turun ke air bagi membersihkan perahu masing-masing.

Nelayan, Teng Tee Thay, 67, yang sudah menjadi nelayan sejak lebih 50 tahun lalu berkata, dia sudah mengalami masalah kegatalan kulit sejak lebih 10 tahun lalu.

"Saya sudah tidak tahan lagi dengan masalah ini sebab setiap kali saya mengalami gatal perlu mendapat suntikan ubat, selepas itu baru boleh lega. Kalau tidak, saya sukar tidur malam.

"Kami sudah selalu buat aduan kepada Jabatan Alam Sekitar (JAS) tetapi sebarang sebarang tindakan," katanya yang ditemui Sinar Harian di Jeti Nelayan Merlimau Pantai, di sini.

Bagi Rosli Khamis, 48, sebelum ini pelbagai jenis anak ikan termasuk benih kerang dan kupang bebas membiak di kawasan terbabit, namun kini semua telah semakin pupus, sekaligus menjejaskan pendapatan harian mereka.

"Harapan kita kesemua anak-anak ikan atau udang akan bertelur dan membiak di kawasan hampir dengan pantai tetapi sekarang semuanya berkurangan sehingga memaksa kita para nelayan pergi menangkap ikan lebih jauh.

"Masalah ini juga turut menjejaskan hasil tangkapan kami sehingga 60 peratus menyusut," katanya.

Turut merasai tekanan itu, Faiman Ismail, 52, yang melahirkan rasa kurang senang dengan keadaan serta bau air sungai di kawasan berkenaan.

"Mereka, pengusaha kilang tidak melepaskan sisa toksid ini setiap hari tetapi ada masa-masa tertentu

"Ada beberapa kali pihak JAS datang melakukan ujian kualiti air tetapi bagi saya tidak kena pada masa. Kawasan yang diambil juga terlalu hampir dengan laut, jadi sudah pasti tidak mendapat bacaan yang tepat," katanya.

sinar/-

Gadis bermisai, berjambang

Posted: 22 Oct 2012 01:43 AM PDT

6 Zulhijjah 1433H. [MOD] -
 
pix_middle
BEIJING: Bagi setiap gadis, usia belasan tahun adalah yang paling sukar dalam kehidupan mereka dan juga yang paling menyeronokkan dan tidak boleh dilupakan.

Tetapi tidak bagi Nana, 16, yang baru-baru ini ditumbuhi bulu lebat pada muka dan tubuhnya selepas menjalani rawatan untuk menyelamatkan nyawa.

Dia kini lebih rela menghabiskan masa bersendirian, berkurung di dalam bilik.

Gadis warga China itu, yang hanya mahu dikenali dengan nama pertamanya, menunjukkan janggut dan misai lebat yang tumbuh kerana menghidap penyakit ganjil, hirsuitism, selepas menjalani rawatan.

"Doktor berkata, penyakitnya amat serius dan dia boleh mati jika tidak dirawat," kata ibu gadis itu kepada agensi berita China, Zinhua.

Nana terpaksa dimasukkan ke hospital selepas disahkan menghidap 'aplastic anemia' pada 2010, penyakit yang menyebabkan tulang sumsum Nana tidak menghasilkan sel darah baru secukupnya.

Kesihatannya semakin pulih selepas menjalani rawatan dengan memakan ubat.

Bagaimanapun, keadaan fizikalnya mula berubah.

"Selepas memakan ubat itu, jambang lebat tumbuh pada muka sementara ketiak dan kakinya dilitupi bulu yang juga lebat," menurut laporan Liao Shen Evening News.

"Setiap hari dia menangis, ingin ke sekolah," kata ibunya.

Gadis itu berhenti sekolah pada 2010 kerana keadaannya itu.

Si ibu menyifatkan anaknya sebelum ini sebagai periang tetapi sejak menghadapi masalah itu, dia mula memencilkan diri dan memakai topeng kertas untuk melindungi mukanya dan kemeja lengan panjang setiap kali keluar rumah.

"Dia kini tidak mahu bercakap walaupun sepatah dan lebih banyak menghabiskan masa di bilik, membaca buku," lapor Zinhua. - DM

Najib membisu tanda setuju Chua Soi Lek hina hudud

Posted: 22 Oct 2012 01:41 AM PDT

6 Zulhijjah 1433H. [MOD] -


KUALA LUMPUR: Penghinaan Datuk Seri Dr Chua Soi Lek terhadap hudud membuktikan 'hati perut' Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang sebenarnya, kata Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar.

"Ketika Presiden MCA itu berucap menghina undang-undang Islam itu, Najib berada di situ kerana selepas ucapan Chua, beliau pula yang berucap untuk merasmikan Perhimpunan Agung MCA itu.

"Tidak sepatah pun Najib cuba memberikan penjelasan dalam ucapan beliau bagi menolak perbuatan Chua menghina hukum hudud," katanya.

Mahfuz menyifatkan tindakan Najib yang memilih untuk membisu dan enggan memberikan penjelasan selepas penghinaan Chua itu membuktikan sikap beliau dan Umno yang bersetuju dengan penghinaan itu.

"Sudah menjadi kesepakatan umum bahawa membisu biasanya bersetuju," kata beliau.

Ahli Parlimen Pokok Sena itu juga menyifatkan sikap membisu itu membuktikan betapa buruknya kelakuan Najib "kerana ketagih dan kemaruk sangat undi masyarakat Cina".

"Najib membisu dan enggan memberikan penjelasan walaupun Presiden MCA itu menghina hudud kerana beliau ketagih dan kemaruk sangat undi masyarakat Cina.

"Buruk sungguh kelaku Najib semata-mata kerana hendak memikat undi Cina kepada Barisan Nasional (BN) yang diketuainya," katamya.

Mahfuz bagaimanapun yakin majoriti masyarakat Cina sudah pun membuat keputusan yang tidak boleh diubah lagi untuk menolak BN.

"Tidak kira walau sehebat mana pun Umno, BN, MCA dan Chua dirasuk oleh kemarahan mereka terhadap hudud dan Pakatan Rakyat (PR), majoriti besar masyarakat Cina semakin membuktikan dengan terus terang dan berani bahawa mereka bersama-sama PR," katanya.

Mahfuz juga yakin masyarakat Melayu juga semakin ramai yang menolak BN apabila mereka melihat Umno seolah-olah melantik Chua menjadi mufti mereka.

harakah/-

Treler terbabas ke lokasi kebakaran

Posted: 22 Oct 2012 01:40 AM PDT

6 Zulhijjah 1433H. [MOD] -

Treler terbabas ke lokasi kebakaran
Choong Bee dan kepimpinan MCA yang lain melawat keadaan tapak rumah kedai terbakar dan treler yang terbabas ke lokasi berkenaan, Khamis lalu.
 
TAMPIN – Baru empat hari 10 unit rumah kedai di Pekan Batang Melaka musnah dijilat api, kini penduduk dikejutkan pula dengan insiden membabitkan sebuah treler terbabas masuk ke lokasi kebakaran berkenaan, petang Khamis lalu.

Dalam kejadian, kira-kira 2 petang itu, treler muatan simen berkenaan dipercayai dalam perjalanan dari Bahau menuju ke Batang Melaka.

Jurucakap polis berkata, berdasarkan siasatan awal, treler berkenaan menggelongsor masuk ke dalam tapak lokasi rumah kedai yang hangus terbakar setelah cuba mengelak sebuah kereta yang secara tiba-tiba keluar dari simpang kiri di pekan berkenaan.

"Mujur tiada kemalangan jiwa dicatatkan dan buat masa ini treler berkenaan masih lagi menunggu untuk dikeluarkan dari lokasi kebakaran yang mana rangka bangunannya juga sudah banyak rentung," katanya kepada Sinar Harian, dekat sini, semalam.

Sinar Harian bertarikh 16 Oktober lalu melaporkan 10 deretan rumah kedai di pekan yang terletak bersempadan dengan Jasin, Melaka musnah terbakar dalam kejadian kira-kira 11.55 malam, Ahad lalu dengan jumlah kerugian mencecah ratusan ribu ringgit.

Kesemua mangsa menerima bantuan segera daripada Ahli Parlimen Tampin, Datuk Seri Shaziman Abu Mansor iaitu sebanyak RM5,000 bagi empat peniaga yang beroperasi di lokasi berkenaan dan enam lagi menerima RM2,000.

Sementara itu, Ketua MCA Bahagian Tampin, Gan Choong Bee berkata, diharap mangsa kebakaran tidak lagi mencari barangan berharga mereka di tapak rumah kedai yang terbakar.

"Tindakan ini sangat bahaya kerana dikhuatiri rangka bangunan yang terbakar akan jatuh pada bila-bila masa.  Oleh itu, kita harap peniaga dapat menjaga keselamatan masing-masing.

"Malah, kita (Barisan Nasional) kini bersama Majlis Daerah Tampin akan berusaha bagi memastikan nasib golongan peniaga ini dapat dibantu dalam membangunkan peniagaan mereka semula," katanya.

sinar/-

Ramai ‘orang kuat’ Umno akan sabotaj parti?

Posted: 22 Oct 2012 01:39 AM PDT

6 Zulhijjah 1433H. [MOD] -


Sabotaj parti; boleh digelar pengkhianat parti. Kalau UMNO dianggap 'Melayu', maka si pensabotaj parti juga bolehlah kiranya dianggap pengkhianat Melayu. Tak begitu tuan?

Tapi, nama saja parti Melayu taklah juga bermaksud orang Melayu terbela, hidup senang, mewah dan berumah sendiri. Ramai saja Melayu yang merempat di bawah kerajaan parti Melayu UMNO.

Tak boleh ditunggu-tunggu lagi. Mungkin untuk memastikan parti tak tersabotaj, maka sebuah 'kitab' panduan yang merangkumi definisi dan tindakan sabotaj parti akan diedarkan oleh UMNO kepada semua bahagian UMNO satu Malaysia.

Ini adalah kitab terbaru UMNO pasca Laporan Audit 2011 yang mengajarkan ahlinya untuk mengenali setia dan tak setia. Cuma tidaklah kita tahu ianya bersifat jangka pendek seperti Belanjawan BN 2013 atau bersifat jangka panjang.

Orang yang melanggar garis panduan tersebut kata Muhyiddin Yassin, dia akan dikenakan tindakan gantung keahlian termasuklah kelayakan untuk dipecat.

Lembaga Disiplin UMNO tak pandai?

Fikir kita sekarang, seolah-olah Lembaga Disiplin UMNO yang dipengerusikan oleh Tan Sri Tengku Ahmad Rithauddeen Tengku Ismail  tidak pandai menjaga disiplin ahli-ahli UMNO. Nampaknya Muhyiddin sudah mula menunjukkan siongnya. "Mau tunjuk taiko sama Najib ke?"

Pun begitu, mau tak mau terpaksa jugalah "…Jawatankuasa Khas yang ditubuhkan dan dipengerusikan Tan Sri Tengku Rithaudeen Tengku Ismail akan meneliti secara terperinci senarai berkenaan." sepertimana laporan berita Utusan Online baru-baru ini.

Biasalah, dah terhantuk baru nak terngadah. Ibarat kata; sudah berjuta-juta PATI mendarat di Malaysia, baru sekarang nak buat pemutihan. UMNO dah terlambat apalagi mereka telah masuk era senja.

Kad UMNO buat pinjaman TEKUN

Panduan sabotaj ini juga membawa maksud, bukanlah seorang dua sahaja Muhyiddin nampak yang akan mensabotaj parti. Kalau setakat ahli cawangan, dia pun tak pandang memandangkan keahlian UMNO yang sudah lebih 3 juta ahli.

Lagipun, apalah sangat punya kad ahli UMNO. Nak ditayang tak dipeduli orang, nak diguna buat isi petrol tak laku juga. Buat ahli biasa, habis-habis dapat pinjaman Tekun, dapatlah kontrak potong-potong rumput.

Soalnya, kalaulah ada mana-mana orang kuat UMNO berceramah di pentas oposisi, atau bersama-sama menganjurkan aktiviti, tidak bolehlah terus dipecat. Nampak dayus. UMNO kenalah ikut contoh PAS; semacam kes Hasan Ali, beliau tak terus dipecat sampailah buat hal-hal mengarut.

UMNO takut? siapa peduli…

Apapun, tindakan untuk mengedarkan 'panduan sabotaj parti' ini, ia menggambarkan juga betapa takutnya UMNO terhadap ahli-ahli mereka dikalangan 'orang kuat' yang mula menunjukkan tanda-tanda menyampah terhadap kepimpinan dan parti sendiri.

Jangan tak tahu, keluarnya Tan Sri Abdul Kadir bin Sheikh Fadzir, Datuk Seri Panglima Lajim Ukin dan Datuk Seri Panglima Wilfred Bumburim telah bikin UMNO kecut. Orang-orang ini memang sudah hilang peduli pun sama UMNO, apalagi dengan Muhyiddin dan Najib.

# Harakahdaily tidak bertanggungjawab di atas segala info yang ditulis oleh pihak pengendali blog. Pandangan penulis blog tidak mewakili Harakahdaily.


Hina Islam: Umno subahat demi jaga hati MCA

Posted: 22 Oct 2012 01:37 AM PDT

6 Zulhijjah 1433H. [MOD] -


KUALA LUMPUR: Ulama Umno sepatutnya mengajar Datuk Seri Dr Chua Soi Lek bahawa menghina hudud adalah menghina Islam kerana ia sebahagian daripada ajaran Islam.
Ketua Penerangan Dewan Ulamak PAS Pusat, Ustaz Nik Muhammad Zawawi Salleh (gambar) menyatakan demikian sebagai respons kepada ucapan Soi Lek selaku Presiden MCA di Perhimpunan Agung MCA ke-59, kelmarin.

Katanya, Chua nampaknya terus meracau apabila berkata bahawa lapan daripada 11 negara yang melaksanakan hudud dianggap sebagai antara negara paling korup, tidak stabil dan tidak selamat.

"Bahkan dakwaan ini sangat pelik apabila beliau tidak menamakan mana-mana negara dalam ucapannya tersebut untuk menghina hudud," ujarnya kepada Harakahdaily.

Begitu juga, jelasnya memperlekehkan hudud adalah sebenarnya memperlekehkan Allah dan Rasul-Nya s.a.w. kerana Allah adalah pencipta undang-undang hudud dan Rasulullah s.a.w. adalah pembawa risalah Islam termasuklah risalah hudud.

Justeru, kata beliau memperlekeh dan menghina hudud adalah bermakna memperlekeh dan menghina pencipta hudud dan pembawa risalahnya.

"Jika Umno begitu marah terhadap pembikinan filem Innocence of Muslims yang menghina Rasulullah s.a.w., Umno juga sepatutnya sangat marah terhadap keceluparan Datuk Seri Chua kerana menghina Rasulullah s.a.w. yang membawa ajaran Hudud.

"Tetapi Umno nampaknya tidak akan menegur Datuk Seri Chua kerana penghinaan terhadap Rasulullah s.a.w. melalui Hudud menguntungkan politik Barisan Nasional khususnya untuk menarik undi orang Cina," katanya yang juga Setiausaha Majlis Syura PAS.

Buktinya, kata beliau ucapan Chua tersebut dibuat di hadapan Presiden Umno sendiri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang sedikit pun tidak menegurnya.

Bahkan, ujarnya ketika sidang media selepas perasmian Perhimpunan Agung tersebut, Datuk Seri Chua berkata "Umno tahu apa yang baik dan buruk dalam melaksanakan sesuatu perkara. Kalau Umno nak laksana hukum itu, sudah lama dilakukan tetapi Umno menghormati pendirian dan kepentingan bangsa lain".

"Kenyataan seumpama ini menggambarkan bahawa Umno bersubahat menolak hudud demi menjaga hati MCA lebih daripada menjaga hati Rasulullah s.a.w," katanya lagi.

harakah/-

Kejutan angin puting beliung

Posted: 22 Oct 2012 01:34 AM PDT

6 Zulhijjah 1433H. [MOD] -

Kejutan angin puting beliung

Rosli (tengah) bersama isteri dan anak lelaki mereka memerhatikan keadaan bumbung garaj depan rumah mereka yang rosak akibat puting beliung, semalam.
 
BANDARAYA MELAKA - Pusaran angin dipercayai buting beliung mengakibatkan sebahagian bumbung membabitkan enam buah rumah di Jalan Pandan Jaya, Lorong Pandan, di sini, ranap semalam.

Dalam kejadian kira-kira 1.45 petang itu, penduduk mendakwa menyaksikan pusa-ran berwarna putih berserta hujan berpusing laju sebelum menerbangkan kepingan atap bumbung.

Seorang penduduk, Rosli Mansor, 53, berkata, ketika kejadian, dia bersama anak lelakinya, Mohd Naqib Salam, 9, baru sahaja bercadang untuk mencuci kereta di garaj depan rumah.

Menurutnya, dia dua beranak terkejut dengan kejadian itu, lantas terus lari ke luar pagar kerana bimbang dihempap serpihan zink yang pecah diterbangkan puting beliung, manakala anak lelakinya terus lari menyelamatkan diri masuk ke dalam rumah.

Katanya, ketika itu, isterinya, Ramlah Darison, 50, yang berada dalam rumah terus menyuruh anak lelakinya melaungkan azan sekuat hati.

"Sejurus anak saya laungkan azan, angin puting beliung berkenaan dengan tiba-tiba sahaja berhenti," katanya ketika ditemui Sinar Harian di rumahnya, semalam.

Sementara itu, jiran Rosli, Mat Zin Idris, 58, berkata, ketika kejadian, dia dan isteri, Faridah Mamat, 50, sedang menonton televisyen di ruang tengah rumah, manakala anak dan cucunya berusia tiga bulan dan enam tahun sedang menonton televisyen di ruang tamu.

Menurutnya, mereka dengar bunyi deruan angin yang kuat disertai bunyi bising seperti barang jatuh di atas bumbung rumah, sebelum menyedari atap genting di bumbung dapur rumahya diterbangkan angin kuat, selain bumbung di bahagian depan turut rosak.

"Kejadian berkenaan mengakibatkan beberapa peralatan elektrik dan perabot rumah rosak akibat ditimpa hujan, manakala sebahagian siling kapur di bilik depan turut runtuh secara tiba-tiba," katanya yang menganggarkan kerugian keseluruhan dialami kira-kira RM20,000.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan Keselamatan Kampung (JKKK) Balai Panjang, Md Taha Sarip berkata, kejadian sama pernah belaku tahun lalu membabitkan enam rumah rosak.

sinar/-





Ikram gesa kerajaan perkasa pendidikan Islam

Posted: 22 Oct 2012 01:33 AM PDT

6 Zulhijjah 1433H. [MOD] -


KUALA LUMPUR: Ikram memandang berat mengenai kedhaifan Sekolah Agama Johor yang ditimbulkan oleh Laporan Ketua Audit Negara, kata Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan Ikram, Prof Dr Omar Yaakob.

Katanya, kelemahan kerajaan negeri dalam menguruskan Sekolah Agama Kerajaan Johor (SAKJ) menyebabkan 24 buah sekolah agama di seluruh negeri itu ditempatkan di pelbagai premis termasuk di sebuah bangunan rumah kedai.

"Laporan audit yang memeranjatkan ini timbul ketika pihak pendokong pendidikan Islam masih tertanya-tanya mengenai ketiadaan peruntukan kepada Sekolah Agama Rakyat dan peruntukan yang terlalu kecil," ujarnya dalam satu kenyataan.

Kenyataan penuh beliau sebagaimana di bawah.

Ikram memandang berat mengenai kedhaifan Sekolah Agama Johor yang ditimbulkan oleh Laporan Ketua Audit Negara.

Kelemahan kerajaan negeri dalam menguruskan Sekolah Agama Kerajaan Johor (SAKJ) menyebabkan 24 buah sekolah agama di seluruh negeri itu ditempatkan di pelbagai premis termasuk di sebuah bangunan rumah kedai.

Laporan audit yang memeranjatkan ini timbul ketika pihak pendokong pendidikan Islam masih tertanya-tanya mengenai ketiadaan peruntukan kepada Sekolah Agama Rakyat dan peruntukan yang terlalu kecil kepada sekolah agama secara keseluruhannya daripada Kerajaan Persekutuan dalam pembentangan Bajet 2013 oleh Perdana Menteri pada 28 September 2012.

Pembentangan tersebut menggambarkan agenda pembangunan pendidikan Islam tidak termasuk dalam transformasi yang dilaungkan oleh Perdana Menteri. Ia juga memberi maksud agenda Pendidikan Islam tiada tempat dalam pentadbiran Kerajaan Persekutuan.

Pendidikan Islam sudah lama bertapak, telah beroperasi di Malaysia semenjak beberapa abad yang lalu. Pendidikan Islam tradisional telah dimulakan oleh pedagang-pedagang Arab yang tiba di kepulauan melayu pada tahun 674 masehi (55 Hijrah); iaitu sebelum kedatangan kuasa-kuasa barat.
Kini bilangan pelajar-pelajar yang mengikuti sistem pendidikan Islam di seluruh negara melebihi 800 ribu orang; bilangan pendidik melebihi 100 ribu orang; bilangan ibubapa melebihi sejuta orang.

Kesan sistem pendidikan Islam adalah positif. Selain melahirkan tokoh-tokoh ulama dan cendiakawan, umumnya sistem pendidikan Islam melahirkan individu-individu yang sedia berdikari, berakhlak dan mempunyai hemah diri yang tinggi.

Perkara 12(2) Perlembagaan Persekutuan yang berbunyi".. adalah sah bagi Persekutuan atau sesuatu Negeri menubuhkan atau menyenggarakan atau membantu dalam menubuhkan atau menyenggarakan institusi-institusi Islam atau mengadakan atau membantu dalam mengadakan ajaran dalam agama Islam dan melakukan apa-apa perbelanjaan sebagaimana yang perlu bagi maksud itu…" telah memperuntukkan Kerajaan Persekutuan diberikuasa untuk mengurus dan menghulur bantuan kepada institusi Islam.

Bagi membolehkan Pendidikan Islam terus berkembang, memperkasakannya dan tidak membiarkannya terpinggir; Kerajaan Pusat dan Negeri sepatutnya memberi peruntukan kewangan yang sewajarnya, selaras dengan peruntukan Perlembagaan Persekutuan tersebut.

Oleh itu, Pertubuhan IKRAM Malaysia dengan ini menuntut agar semua sekolah, termasuk sekolah-sekolah agama, Sekolah agama rakyat dan sekolah agama swasta yang tidak berorientasikan keuntungan:-

1. dianggap sebagai sistem sokongan (complimentary) dan perlu digalakkan.

2. diberikan peruntukan harta modal, per kapita dan bantuan buku teks daripada KPM.

3. diberi taraf pengecualian cukai di mana ibubapa yang menghantar anak-anak mereka ke sekolah ini dibenarkan memohon pengecualian cukai bagi yuran yang mereka bayar untuk pendidikan anak-anak mereka.

4. disediakan peruntukan dan kemudahan kepada institusi pendidikan Islam sepertimana yang diberikan kepada sekolah-sekolah lain:-

4.1. Peruntukan pembangunan prasarana

4.2. Peruntukan gaji pendidik

4.3. Pelaksanaan kurikulum dan sistem pentaksiran pendidikan Islam

4.4. Kebenaran memungut dan menerima zakat

4.5. Peruntukan kemudahan P&P

4.6. Penyampaian maklumat menyeluruh mengenai perkembangan pendidikan kebangsaan

4.7. Pemeriksaan kesihatan

harakah/-

Mati cubaan ketiga

Posted: 22 Oct 2012 01:31 AM PDT

6 Zulhijjah 1433H. [MOD] -


SIASAT...pasukan forensik memeriksa kereta dinaiki mangsa, semalam.
SIASAT...pasukan forensik memeriksa kereta dinaiki mangsa, semalam. 
 
KUALA LUMPUR: Tak sampai lima meter keluar dari pagar rumahnya, seorang lelaki warga emas mati ditembak dari jarak dekat di depan mata isteri dan pembantu rumahnya dalam kejadian di Jalan Desa Permai, di Taman Desa, di sini, semalam.

Dalam kejadian jam 9.10 pagi itu, mangsa Foong Yen Chong, 72, yang juga pesara syarikat insurans mati di tempat kejadian selepas satu daripada lima das tembakan dilepaskan seorang lelaki bertopeng mengenai bawah telinga kanannya.

Menurut sumber, pernah berlaku dua kejadian tembakan di rumah berkenaan pada 2009 hingga 2011, bagaimanapun, mangsa tidak cedera.

Katanya, kejadian pertama berlaku antara 2009 atau 2010 apabila seorang individu melepaskan tujuh das tembakan ke arah rumah mangsa.

"Kejadian kedua pada 5 Februari 2011 iaitu hari pertama perayaan Tahun Baru Cina apabila seorang lelaki bertindak melepaskan lapan das tembakan ke arah rumah dua tingkat berkenaan.

sinar harian/-

Menyamar wakil stesen TV

Posted: 21 Oct 2012 11:35 PM PDT

6 Zulhijjah 1433H. [MOD] -

Menyamar wakil stesen TV

Azahar menunjukkan dekoder yang didakwa lelaki berkenaan harus ditukar kepada dekoder baru bagi mengelakkan perkhidmatan siaran televisyen berbayar dihentikan.
 
REMBAU – Seorang peniaga terpaksa menyerahkan wang tunai sebanyak RM250 selepas didatangi tiga lelaki yang menyamar sebagai wakil sebuah syarikat stesen televisyen berbayar.

Dalam kejadian kira-kira 7.30 malam kelmarin, mangsa, Azahar Abdullah, 47, didatangi dua lelaki ketika ingin menutup kedainya di Kendong, dekat sini sementara seorang lagi berada di dalam kereta jenis Perodua Viva.

Menurutnya, mereka berpura-pura sebagai wakil syarikat berkenaan dan menyatakan sekiranya dia tidak menukar pakej siaran dilangganinya, pihak syarikat tidak teragak-agak menamatkan perkhidmatan pada jam 8 malam.

"Lelaki itu turut menerangkan kepada saya bahawa alamat surat menyurat untuk perkhidmatan syarikat mereka tidak boleh menggunakan alamat premis kedai tetapi harus menggunakan alamat rumah," katanya.

Menurutnya, kerana percaya mereka benar-benar dari syarikat berkenaan, dia dan isteri, Norlina Abdul Malik, 34, terpaksa menyerahkan wang yang diminta.

Azahar berkata, sebaik wang diserahkan, lelaki berkenaan menyatakan akan ada pihak lain datang dalam tempoh 15 minit bagi menukarkan perkhidmatan sedia ada kepada pakej baru.

"Namun, sehingga 10.30 malam, seperti yang dijanjikan lelaki berkenaan tidak juga muncul," katanya ketika ditemui Sinar Harian di kedainya, dekat sini semalam.

Azahar berkata, lelaki terbabit bagaimanapun ada meninggalkan nombor telefon bimbit, namun ketika dihubungi, dia diminta untuk menunggu.

"Bagaimanapun, saya berasa tidak sedap hati kemungkinan ditipu dan terus membuat laporan polis bagi tujuan keselamatan.

"Jika difikirkan kembali, jika saya enggan memberikan wang bagi menukar pakej itu, mungkin saya dan isteri diapa-apakan kerana ketiga-tiga lelaki itu sudah meninjau-ninjau keadaan kedai saya," katanya.

sinar harian/-

TG Nik Aziz pernah tolak jadi MB - Presiden PAS

Posted: 21 Oct 2012 11:28 PM PDT

6 Zulhijjah 1433H. [MOD] -

KOTA BHARU: Hari ini genap 22 tahun usia kerajaan di bawah dasar Membangun Bersama Islam (MBI). Tanggal 22 Oktober 1990 kerajaan Angkatan Perpaduan Ummah berjaya dibentuk.

DAP diwakili Penasihatnya, Lim Kit Siang dan Ketua Penerangan PKR, Dr Muhd Nur Manuty merakamkan ucapan tahniah usia 22 tahun kepemimpinan Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Begitu juga Presiden PAS dan pelbagai pihak tidak ketinggalan merakam ucapan sama.

"Tahniah PAS di Kelantan kerana berjaya mempertahankan kerajaan negeri sehingga melewati tahun ke-22 sekarang," kata Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.

Beliau berkata, gabungan PAS bersama Semangat 46, Berjasa dan Hamim berjaya membentuk kerajaan selepas menumbangkan Umno dan BN dengan 39 – 0 di peringkat Dun.

"Saya masih ingat selepas Umno dan BN berjaya ditumbangkan di Kelantan, Presiden PAS ketika itu Allahyarham Datuk Fadhil Mohd Nor mengarah diadakan mesyuarat jawatankuasa PAS Pusat di Kota Bharu.

"Ketika itu diputuskan Pesuruhjaya PAS negeri, Tuan Guru Nik Abdul Aziz supaya menerima jawatan sebagai Menteri Besar.

"Namun pada awalnya beliau tidak mahu dan meminta dicari pemimpin lain. Bagaimanapun jawatankuasa PAS Pusat berkeras supaya beliau menerima juga jawatan Menteri Besar.

"Ini cukup penting bagi melakar satu sejarah baru buat PAS, dan ia terbukti berjaya sekarang," katanya pada ceramah perdana sempena ulangtahun ke-22 kerajaan Kelantan di Dewan Jubli Perak malam tadi.

Hadir sama Menteri Besar, Lim Kit Siang, Dr Muhd Nur Manuty, Timbalan Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakub, anggota-anggota Exco dan wakil-wakil rakyat.

Ceramah tersebut sepatutnya diadakan di padang perdana, namun disebabkan hujan lebat terpaksa dipindahkan ke dalam Dewan Jubli Perak MPKB BRI.

Orang ramai tetap hadir biar pun keadaan hujan yang mencurah-curah di Kelantan sejak Jumaat lalu.

Presiden berkata, kerajaan Kelantan yang diketuai PAS berjaya menempuh pelbagai halangan dan sekatan sepanjang 22 tahun mentadbir negeri ini.

Katanya, Umno mewujudkan juga jawatan JKKK biar pun bidang kuasanya di bawah kerajaan negeri.

"Oleh itu menjadi tanggungjawab rakyat Kelantan untuk terus mempertahankan negeri ini ketika Pakatan Rakyat sedang bergerak ke Putrajaya sekarang.

"Kelantan yang menjadi guru kepada perubahan politik di negeri-negeri lain sekarang mesti terus dipertahankan," ujarnya.

Sementara Lim Kit Siang yang juga anggota parlimen Ipoh Timur menjelaskan DAP tidak pernah berhasrat menjadikan negara ini sebagai sebuah negara Kristian.

"Mana boleh kerana perkara yang terkandung dalam  perlembagaan sudah jelas," katanya menjawab isu yang dibangkit media Umno sebelum ini.

Menurutnya juga kejayaan berganda Kelantan termasuk menjuarai Piala Malaysia seakan-akan memberi isyarat peluang Pakatan mara ke Putrajaya semakin jelas.

harakahdaily/-

[DASYAT] 11 Isteri Kongsi Satu Suami

Posted: 21 Oct 2012 11:27 PM PDT

6 Zulhijjah 1433H. [MOD] -

Pakatan madu di laman sosial

KUALA LUMPUR: Usianya baru 30 tahun tetapi memiliki sekurang-kurangnya 11 isteri berikutan licik menggunakan 'ayat power' untuk memperdaya gadis naif dengan imej warak, selain kepakarannya memalsukan dokumen bagi meyakinkan jabatan agama di negara ini.

Dalam kebanyakan kes, kaki temberang itu mengaku masih bujang tetapi ada juga antara isterinya dipikat menerusi cara meraih simpati seperti kononnya menghadapi masalah rumah tangga selain sudah bercerai.


BERANI.... lelaki terbabit ketika bernikah dengan seorang daripada 11 isterinya.


Menggunakan gelaran ustaz untuk memperdaya mangsa, lelaki sama sebelum ini hanya menipu pengunjung masjid dengan mengadakan ceramah agama serta memperdaya bakal jemaah umrah, selain pernah melakukan pecah amanah sebelum menghentikan seketika kegiatan itu sejurus gambarnya terpampang di akhbar atas beberapa pertuduhan jenayah.

Selepas sekian lama mendiamkan diri, lelaki terbabit kini terjun semula ke dunia penipuan, tetapi kali ini mangsanya adalah wanita hingga mampu memiliki sekurang-kurangnya 11 isteri, termasuk ada antaranya ditinggalkan sehari selepas berkahwin.

Seorang daripada wanita dikahwininya, Naimah Ismail, 24, (bukan nama sebenar), berkata dia hanya bernikah empat hari sebelum ditinggalkan dan kini dalam proses menuntut fasakh daripada lelaki terbabit.
Lelaki lebih empat isteri persenda agama

KUALA LUMPUR: Lelaki yang berkahwin serentak dengan lebih daripada empat isteri boleh dikategori sebagai mempersendakan agama kerana Islam mengharamkan perbuatan itu.

Pengerusi SukaGuam, Datuk Khairul Anuar Rahmat berkata, berkahwin lebih daripada empat isteri hanya berlaku pada zaman jahiliah dan selepas kedatangan Islam, seorang lelaki hanya dibolehkan mempunyai empat isteri dalam satu-satu masa.

Menurutnya, kes seorang lelaki yang kini dipercayai mempunyai tujuh isteri adalah kali pertama didengar dan ia boleh berlaku jika perkahwinan secara poligami ini tidak didaftarkan kepada pejabat agama.

"Memang perkara ini boleh berlaku dan jika ia berlaku, bermakna lelaki berkenaan sengaja mempersendakan agama dan tindakan boleh diambil terhadapnya.

"Enakmen Jenayah Syariah mempunyai peruntukan terhadap mereka yang mempersendakan agama, jadi individu terbabit boleh dibawa ke muka pengadilan," katanya.

Khairul Anuar berkata, poligami sememangnya sesuatu yang halal dan diharuskan Islam dan melalui sistem perkahwinan ini seseorang lelaki boleh mempunyai lebih daripada seorang pasangan hidup.

"Dalam Islam, poligami hanya dibenarkan ke atas si suami untuk beristeri lebih daripada satu dengan had empat orang seperti firman Allah (surah an-Nisa: 3) yang bermaksud: "Dan jika kamu takut tidak berlaku adil terhadap perempuan-perempuan yatim (apabila kamu berkahwin dengan mereka), maka berkahwinlah dengan sesiapa yang kamu berkenan dari perempuan-perempuan (lain): dua, tiga atau empat.

"Kemudian jika kamu bimbang tidak akan berlaku adil (di antara isteri-isteri kamu) maka (berkahwinlah dengan) seorang sahaja, atau (pakailah) hamba-hamba perempuan yang kamu miliki. Yang demikian itu adalah lebih dekat (untuk mencegah) supaya kamu tidak melakukan kezaliman," katanya.
-HM

Kastam rampas gading gajah hampir 4 tan

Posted: 21 Oct 2012 11:21 PM PDT

6 Zulhijjah 1433H. [MOD] -
 

HONG KONG -Pihak kastam di sini merampas 1,209 gading gajah seberat hampir empat tan bernilai sekitar HK$26.7 juta (RM10.3 juta), kata beberapa pegawai kelmarin.

Beberapa pegawai berkata, semua gading tersebut ditemui di dalam beberapa kontena bertanda "kacang roscoco" dan "barangan lusuh plastik" yang dihantar dari Kenya dan Tanzania ke pulau ini pada awal minggu ini.

"Keseluruhan gading itu adalah seberat 3.81 tan sekali gus rampasan terbesar di sini," kata satu kenyataan jabatan kastam Hong Kong.

Menurut kenyataan tersebut, rampasan dibuat berdasarkan maklumat oleh pihak berkuasa China.

Media tempatan, RTHK melaporkan, polis China telah menahan tujuh individu termasuk seorang penduduk pulau ini susulan rampasan tersebut.

Di bawah undang-undang pulau ini, sesiapa yang didapati bersalah mengimport gading gajah boleh dihukum penjara sehingga tujuh tahun dan didenda HK$2 juta (RM787,000). - AFP

SPR cetus kebangkitan rakyat

Posted: 21 Oct 2012 11:18 PM PDT

6 Zulhijjah 1433H. [MOD] -


SHAH ALAM: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) merupakan punca utama berlakunya kebangkitan rakyat sehingga menyebabkan himpunan Bersih diadakan, kata Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu.

Menurut beliau lagi, rakyat bangkit bersuara bukannya untuk menggulingkan kerajaan atau menimbulkan huru hara tetapi hanya menuntut satu pilihan raya yang adil dan telus.

"Bila rakyat hilang keyakinan atas ketelusan SPR dalam mengendalikan pilihanraya inilah akibatnya.

"Rakyat tidak mahu membuat sebarang huru hara ataupun mengulingkan kerajaan dengan cara himpunan besar-besaran, yang mereka mahukan adalah sebuah pilihanraya yang adil dan telus," katanya kepada Harakahdaily sewaktu ditemui di Shah Alam Convention Centre (SACC), semalam.

Jelas beliau lagi, jika SPR melaksanakan apa yang dituntut serta berada pada kedudukan yang tidak menyebelahi mana-mana parti, pasti rakyat akan memberi sokongan kepada sistem demokrasi negara ini.

"Kita melihat bagaimana berlakunya Bersih 1.0 hingga Bersih 3.0, saya pasti jika pada tuntutan kali pertama itu dilaksanakan oleh SPR maka kita tidak akan melihat wujudnya Bersih 2.0 atau 3.0.

"Secara keseluruhan kita tidak boleh menyalahkan rakyat atas apa yang berlaku, penyebab utama adalah SPR kenapa mereka begitu sukar untuk menunaikan apa yang dituntut," sambung beliau lagi.

Beliau yang sebelum itu memberitahu tidak akan ada himpunan Bersih 4.0 namun beliau mendesak agar SPR membersihkan senarai daftar pemilih yang telah menimbulkan keraguan terutama pertambahan luar jangka di Negeri Selangor.

harakah/-

10 maut serangan bom di Damsyik

Posted: 21 Oct 2012 08:52 PM PDT

6 Zulhijjah 1433H. [MOD] -
Lagi letupan bom Damsyik

DAMSYIK - Satu letupan kuat berlaku di bandar lama di sini semalam, membunuh sekurang-kurangnya 10 orang dan mencederakan berpuluh-puluh orang awam, kata aktivis Syria.

Seorang pegawai Syria berkata, letupan itu disasarkan ke atas sebuah balai polis di kawasan kejiranan Bab Touma di sini.

Bab Touma merupakan sebuah tempat tarikan beli-belah yang kebanyakan dihuni oleh kaum minoriti penganut Kristian Syria.

Angka kematian tersebut dilaporkan oleh Kumpulan Pemerhati Syria Bagi Hak Asasi Manusia yang beribu pejabat di Britain.

Bagaimanapun, angka tersebut tidak menyatakan sama ada semua mangsa yang maut terdiri daripada orang awam atau turut melibatkan anggota polis.

Namun, ia menggambarkan letupan yang berlaku sebagai amat kuat dan menyatakan beberapa ambulans dan kereta polis dikejarkan ke tempat kejadian.

Tiada maklumat lain diberikan.

Dalam kejadian berasingan, seorang pengebom berani mati meletupkan dirinya di dalam sebuah kereta yang sarat dengan bahan letupan di hadapan sebuah hospital di Jalan al-Zohour, bandar Aleppo.

Agensi berita SANA memberitahu, tiada kemalangan jiwa berlaku tetapi letupan itu menyebabkan beberapa pejalan kaki cedera.

Sementara itu, Presiden Syria, Bashar al-Assad dilaporkan mengadakan pertemuan dengan Duta Khas Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu-Liga Arab, Lakhdar Brahimi bagi membincangkan soal gencatan senjata selama empat hari sempena sambutan Aidiladha bermula Jumaat ini.

Beliau tiba di Damsyik pada Jumaat lalu selepas mengadakan lawatan di Timur Tengah untuk mendapatkan sokongan pemimpin-pemimpin negara terbabit bagi menghidupkan harapan gencatan senjata di Syria.
Konflik di Syria yang bermula pada Mac 2011 telah meragut lebih 30,000 nyawa. - Agensi

Jui Meng : Umno Makin Lemah Punca Soi Lek Sanggup Hina Islam

Posted: 21 Oct 2012 08:51 PM PDT

6 Zulhijjah 1433H. [MOD] -

Datuk Chua Jui Meng mengesa Datuk Seri Dr Chua Soi Lek memohon maaf kepada umat Islam kerana mengeluarkan kenyataan menghina Islam di dalam blog video dan Facebook.

Sebelum ini, Soi Lek yang juga Presiden MCA mendakwa seramai 1.2 juta rakyat Malaysia akan kehilangan pekerjaan sekiranya PAS melaksanakan hudud di Malaysia.

Soi Lek yang memetik satu SMS oleh individu tidak dikenali, menyenaraikan pelbagai industri yang terjejas dengan kehilangan pekerjaan sekiranya hudud dilaksanakan.

Jui Meng yang juga Naib Presiden PKR menambah Presiden MCA itu sepatutnya tidak mengeluarkan kenyataan sedemikian kerana Soi Lek sendiri tidak memahaminya.

"Dia dan pemimpin MCA sekarang semakin lebih keras 'menyerang' agama(Islam) dan saya pada hari ini menuntut beliau memohon maaf kepada umat Islam di Malaysia," kata Jui Meng ketika dihubungi TVSelangor.

Tindakan ini ujarnya, disebabkan kegagalan pemimpin Umno memberikan penjelasan kepada Soi Lek sehinggakan sanggup mengeluarkan kenyataan tidak berasas berkenaan pelaksanaan hukum hudud.

"Pemimpin Umno kini semakin lemah dalam medan politik, Umno kini sudah tidak mampu memperjuangkan sesiapapun sehingga untuk partinya sendiri.

"Dalam keadaan ini, MCA sudah naik kepala terhadap Umno dan tidak peduli sekarang, keadaan Umno akan semakin lemah di masa akan datang dengan MCA berterusan menyerang Islam," katanya.

Jelasnya, sehingga kini tiada seorangpun kalangan pemimpin Umno yang berani menegur sikap Soi Lek yang secara terang-terangan banyak kali memperlekeh agama Islam dan pelaksanaan hukum hudud.

"Umno sudah tidak ada pendirian sendiri untuk berhadapan dengan MCA dan membiarkan MCA menyerang agama Islam," katanya.

Hamas boikot 'sandiwara' pilihanraya Tebing Barat

Posted: 21 Oct 2012 08:42 PM PDT

6 Zulhijjah 1433H. [MOD] -


Parti Presiden Palestin Mahmoud Abbas,  Fatah mengumumkan kemenangan di kebanyakan kerusi majlis dalam pilihan raya tempatan di Tebing Barat yang diboikot oleh parti Hamas.

Presiden Suruhanjaya Pilihanraya Pusat (CEC), Hanna Nasser berkata bahawa 54.8 peratus dari 500,000 yang layak mengundi, telah keluar mengundi.

Kemenangan Fatah sudah pun dijangka kerana mereka hampir tidak dicabar mana-mana pihak selepas Hamas, yang menguasai Gaza, memulaukan pilihanraya tersebut.

Hamas mengharamkan pengundian di Semenanjung Gaza dan berkata mereka tidak akan mengiktiraf keputusan di Tebing Barat.

Hamas enggan untuk mengambil bahagian dalam pilihanraya berikutan kegagalan rundingan perpaduan dengan Fatah.

Ini menyebabkan Fatah bertanding hanya dengan Calon bebas dan kumpulan berhaluan kiri seperti Popular Front for the Liberation of Palestine (PFLP) dan Democratic Fron for the Liberation of Palestine (DFLP).

Undi Sabtu lalu hanya diadakan di 93 daripada 354 majlis perbandaran di Tebing Barat, dan calon di 179 lokaliti lain telah menang tanpa bertanding. Pilihanraya di 82 kawasan yang selebihnya akan diadakan pada 24 November, ujar CEC.

Walaupun sesetengah warga Palestin mengalu-alukan peluang untuk mengundi, yang lain pula ragu-ragu mengenai prospek perubahan.

"Saya tidak mengharapkan banyak daripada pilihan raya ini kerana tidak calon yang berkelayakan," kata Mohammed Zahdeh, warga emas berusia 60 tahun dari Hebron.

"Ini adalah satu sandiwara, bukan pilihan raya," kata Abu Abdullah, seorang peniaga berusia 56 tahun dari Nablus.

"Kami mahu pilihan raya sebenar yang mewakili kami, di mana mereka mampu berkhidmat untuk negara mereka, dan bukannya hanya bersorak di sekitar slogan politik."

Bagi pihak Hamas, mengadakan undi di Tebing Barat sahaja bermaksud mengukuhkan jurang antara dua pergerakan politik utama di wilayah Palestin.

"Pilihan raya ini mengukuhkan mereka dan tidak mempunyai apa-apa kaitan dengan konsensus kebangsaan,", jurucakap Hamas, Fawzi Barhum memberitahu agensi berita AFP.

Mengadakan pilihan raya tanpa Gaza bermakna keputusan tersebut "tidak signifikan atau sah di sisi undang-undang," katanya.

"Ini bukan pilihan raya untuk rakyat Palestin tetapi untuk Fatah," sambungnya lagi. (Al-Jazeera)

harakah/-

Arab Saudi beri jaminan proses haji selamat

Posted: 21 Oct 2012 08:40 PM PDT

6 Zulhijjah 1433H. [MOD] -

Jemaah haji melakukan tawaf mengelilingi Kaabah di Mekah pada 17 Oktober lalu. - REUTERS 
 
Menteri Dalam Negeri Arab Saudi, semalam memberi jaminan keganasan yang berterusan di Syria tidak akan mengganggu perjalanan ibadat haji di Mekah.

Putera Ahmad Abdul Aziz memberi jaminan bahawa semua jemaah haji akan berpeluang menjalankan ibadat itu dengan tenang dan lancar tanpa sebarang gangguan.

Beliau juga menolak kemungkinan tentera Syria menceroboh negara ini bertujuan menimbulkan kekacauan, ekoran Arab Saudi menyokong pemberontak di negara itu.

"Mereka yang datang melakukan ibadat haji adalah umat Islam dan agama ini tidak mengajar untuk menyakiti antara satu sama lain.

"Sesiapa yang menggunakan ibadat haji sebagai medium politik, mereka akan dihantar pulang, dan kerajaan Arab Saudi tidak memandang ringan sebarang tindakan untuk mencetuskan kekacauan," katanya.

Duta Arab Saudi ke Lebanon pada Rabu lalu berkata, negara ini bakal memberi visa kepada pelarian Syria di Lebanon, Turki dan Jordan yang ingin menunaikan ibadat haji musim ini.

Agensi berita SANA pada bulan lalu melaporkan, Arab Saudi melarang rakyat Syria memasuki negara ini untuk menunaikan haji musim ini, tetapi perkara itu dinafikan oleh kerajaan Arab Saudi.

"Kerajaan (Arab Saudi) tidak pernah melarang mana-mana rakyat Syria memasuki negara ini untuk menunaikan haji, termasuk jemaah dari Iran yang dikatakan bakal mencetuskan kekacauan.
"Kerajaan Iran memberi jaminan mereka akan memastikan perjalanan ibadat haji musim ini akan berjalan lancar," ujar Ahmad.

Lebih 1.6 juta jemaah dari seluruh dunia kini berada di tanah suci Mekah bagi menunaikan rukun Islam kelima itu. - AFP
 
Utusan Melayu (M) Bhd /-

Tuntut Soi Lek minta maaf

Posted: 21 Oct 2012 08:39 PM PDT

6 Zulhijjah 1433H. [MOD] -


Shaharol Niza Omar
Bendahari Kehormatnya, Shaharol Niza Omar 
 
ALOR SETAR - Majlis Belia Negeri Kedah menyifatkan dakwaan Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek bahawa jika Pas melaksanakan hukum hudud, 1.2 juta rakyat akan hilang pekerjaan, boleh membantutkan usaha kerajaan mewujudkan suasana harmoni antara kaum.

Bendahari Kehormatnya, Shaharol Niza Omar berkata, kenyataan beliau dilihat sebagai tidak menghormati sensitiviti penganut agama Islam dan juga Perlembagaan Persekutuan yang meletakkan Islam sebagai agama Persekutuan.

Menurutnya, kenyataan berkenaan boleh mengundang salah tanggapan penganut agama lain bahawa Islam adalah agama menindas golongan pekerja umatnya, sedangkan hakikatnya bukanlah yang diamalkan dalam perundangan Islam.

"Sebagai rakan dalam komponen Barisan Nasional, tidak sepatutnya kenyataan itu dikeluarkan oleh seorang presiden parti berdasarkan kepada khidmat pesanan ringkas (SMS) yang dihantar kepada beliau daripada individu tidak dikenali.

"Kita amat kesal kerana ini bukan pertama kali beliau mengeluarkan kenyataan yang menghina agama Islam dan memperlekehkan perundangan Islam," katanya kepada Sinar Harian, di sini, semalam.

Shaharol berkata, mereka minta pemimpin bukan Islam tidak lagi memberikan sebarang komen dan pandangan mengenai Islam, sebaliknya perkara berkaitan Islam diselesaikan serta dibahaskan sesama umat Islam.

"Tidak pernah sekalipun umat Islam di negara ini memperkatakan tentang budaya dan agama yang dianuti penganut lain, walaupun ada antara mereka kebelakangan ini kerap berbahas mengenai perundangan Islam.

"Kita tuntut beliau segera mohon maaf kepada seluruh umat Islam demi keharmonian dan hubungan yang akrab," katanya.

sinar/-

Diserang 200 Mat Rempit

Posted: 21 Oct 2012 08:38 PM PDT

6 Zulhijjah 1433H. [MOD] -


TERUK...kereta mangsa dipecahkan kumpulan bermotosikal, kelmarin.
TERUK...kereta mangsa dipecahkan kumpulan bermotosikal, kelmarin.
ADU...mangsa memberi keterangan kepada pegawai polis bertugas.
ALOR SETAR: Sekumpulan 200 lelaki dipercayai Mat Rempit bertindak ganas dengan memecahkan cermin kereta dinaiki dua lelaki sebelum membelasah mereka, menyebabkan seorang daripada mangsa parah dalam kejadian di Jalan Pegawai, di sini, awal pagi kelmarin.

Kejadian kira-kira jam 2 pagi itu menyebabkan mangsa remaja berusia 18 tahun parah di kepala serta badan dan kini masih menerima rawatan di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB), di sini, manakala rakannya berusia 21 tahun dirawat sebagai pesakit luar HSB.

Difahamkan, sebelum kejadian, kedua-dua mangsa menaiki Proton Saga Aeroback dikatakan dalam perjalanan ke sebuah restoran di Lebuh raya Darulaman, di sini, untuk menikmati makan tengah malam bersama rakan.

Sebaik tiba di satu persimpangan lampu isyarat, pemandu kereta itu mahu membelok ke kiri sebelum dikatakan terlanggar seorang Mat Rempit sehingga terjatuh menyebabkan kumpulan berkenaan mengejar mangsa bersama rakan-rakannya sejauh satu kilometer.

Ketua Polis Daerah Kota Setar, Asisten Komisioner Adzaman Md Jan berkata, kumpulan remaja yang menunggang motosikal itu dipercayai menyerang dan terus membelasah mangsa serta memecahkan cermin kereta mangsa menggunakan topi keledar dan besi papan tanda.

metro/-

Dua beranak maut nahas ngeri

Posted: 21 Oct 2012 08:32 PM PDT

6 Zulhijjah 1433H. [MOD] -
 

ORANG ramai melihat sebuah kren mengangkat kereta Proton Wira yang remuk selepas dirempuh sebuah lori hingga mengakibatkan Md. Hanafi dan Anira maut di Kota Tinggi kelmarin.

KOTA TINGGI – Tanggal 16 Oktober lalu merupakan sambutan ulang tahun kelahiran terakhir buat seorang bapa sebelum dia menemui ajal selepas terlibat dalam satu kemalangan ngeri yang turut mengakibatkan anak perempuannya maut kelmarin.

Kejadian pukul 11.45 pagi di Kilometer 16 Jalan Tanjung Sedeli–Kota Tinggi berhampiran simpang Kampung Mawai Lama di sini itu mengakibatkan Md. Hanafi Tasrip, 65, dan anak bongsunya, Anira, 19, maut di tempat kejadian.

Dua beranak tersebut tersepit selama tiga jam selepas kereta jenis Proton Wira Aeroback yang mereka naiki bertembung dengan sebuah lori membawa muatan pasir.

Mayat mereka dikeluarkan oleh pasukan penyelamat dengan bantuan tiga buah trak tunda.
Difahamkan, kejadian berlaku apabila pemandu lori dari Tanjung Sedeli ke Kota Tinggi tersebut gagal mengawal kenderaan berat berkenaan sebelum merempuh kereta mangsa yang berada di laluan bertentangan. Pemandu lori terbabit tidak cedera.

Kosmo

Posted: 21 Oct 2012 08:20 PM PDT

KETAGIH...Sara (duduk) bermain permainan komputer membiarkan anaknya tertidur di sebuah pusat siber di Pasir Gudang.6 Zulhijjah 1433H. [MOD] -

KETAGIH...Sara (duduk) bermain permainan komputer membiarkan anaknya tertidur di sebuah pusat siber di Pasir Gudang. 

PASIR GUDANG: Dengan alasan bosan menguruskan rumah tangga, seorang suri rumah berusia 20-an menghabiskan masa enam hingga lapan jam sehari di sebuah pusat siber di sini, semata-mata untuk bermain permainan komputer.

Lebih mengejutkan, akibat ketagihan permainan itu, wanita bergelar ibu yang menjadi pelanggan tetap kafe siber berkenaan membawa anak lelakinya berusia tiga tahun ke pusat terbabit sejak lebih setahun lalu.

Lebih malang, wanita terbabit tidak memberikan anaknya makan hingga kanak-kanak berkenaan terpaksa mengutip sisa makanan di kawasan berhampiran termasuk makanan kucing.

Pengurus pusat siber berkenaan yang hanya mahu dikenali sebagai Raihan, 30, berkata, wanita dari Masai itu mengunjungi pusat sibernya sejak lebih setahun lalu bersama seorang kanak-kanak lelaki yang diakui anak tunggalnya.

Menurutnya, wanita terbabit mendakwa dirinya suri rumah dan dipercayai tidak bekerja serta meluangkan masa dari pagi hingga petang di pusat siber itu kerana ketagih bermain permainan komputer.

metro/-

'Ingat bapak dia punya jet?'

Posted: 21 Oct 2012 08:17 PM PDT

NONE6 Zulhijjah 1433H. [MOD] -


 
Ketua umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, tidak menjadi kesalahan baginya dan pemipin Pakatan Rakyat untuk menggunakan jet dalam program bertemu rakyat.

Dalam ucapannya ketika bertemu sekumpulan penduduk di Puchong, Anwar secara berseloroh berkata langkah itu juga boleh mengelakkan daripada serangan menggunakan cat dan batu.

"Kita naik bas kena baling cat. Naik kereta kena baling batu. Jadi kita naik jet. Biar mereka tak boleh baling batu. Kalau baling, kena muka mereka balik.

"Memang ada syarikat yang bagi pinjam. Dulu tak bagi. Sekarang bagi sebab dia tahu kita akan menang. Sekarang ada lima syarikat yang nak bagi pinjam," katanya.

Kenyataannya itu bagi mengulas isu jet yang digunakannya ketika program Jelajah Merdeka Rakyat ke Sabah pada bulan lalu.

Isu berkenaan dilaporkan dengan meluas dalam media pro-BN dan dijadikan modal dalam kempen ceramah pemimpin pro-BN – dengan jolokan "Buyjet (Beli jet)" – sebagai sindiran untuk mempertikai belanjawan alternatif Pakatan.

"Seolah-olah dosa besar naik jet. Ingat bapak dia punya jet?," kata Anwar lagi dalam majlis yang turut dihadiri oleh menteri besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan beberapa orang anggota exco negeri.

Dalam program bersama kira-kira 200 orang penduduk itu, Anwar turut menerima borang keahlian PKR daripada penduduk kawasan tersebut.

Kampung berkenaan merupakan antara tujuh lokasi sekitar negeri Selangor yang dilawatinya hari ini dalam program Jelajah Merdeka Rakyat Anwar.

Selain Desa Ayer Hitam, Anwar bersama kumpulan pemimpin Pakatan itu akan mengunjungi Pantai Morib, Kuala Langat, Banting, Klang, Ijok dan terakhir di Shah Alam.

Beliau juga dijadualkan menghadiri Majlis Makan Malam Keadilan Selangor dan Ceramah Merdeka Rakyat di perkarangan Stadium Melawati, Shah Alam

malausiakini/-

YB BN

YB PAS

YB PKR

YB DAP