Nuffnang

Dr Shafie Abu Bakar

Posted by Unknown | Posted on 11:31 PTG

Dr Shafie Abu Bakar


Persediaan Bagi Lawatan Dato` Menteri Besar Selangor Ke SRA & Surau Al-Faizin, Taman Tun Perak, Cheras, Balakong

Posted: 13 Sep 2012 04:12 PM PDT

念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang

Posted by Unknown | Posted on 9:39 PTG

念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang


Roketkini Malaysia Day Gig - "Second Combat"

Posted: 11 Sep 2012 02:17 AM PDT

Please be informed that the Roketkini is organising a special Malaysia Day performance featuring a local alternative band "Second Combat" on:

Date: 16/9.2012 (Sunday)
Time:  8.30pm
Venue: MCPA Hall, KL-Selangor Chinese Assembly Hall, Jalan Maharajalela, Kuala Lumpur

If you wish to know more about the "Second Combat" and what their message is, please refer to their interview here: http://bit.ly/RV89AG



(More......)

TEOH BENG HOCK "Jatuh / 坠落" - Sebuah tayangan dokumentari dalam Bahasa Mandarin

Posted: 11 Sep 2012 01:16 AM PDT

Date: 14th September 2012 (Friday)
Time: 7.30pm
Venue: KL-Selangor Chinese Assembly Hall (KLSCAH), Jalan Maharajalela, KL.
 
Speakers:
1. Mr Tang Ah Chai 陈亚才, Chief Executive Officer of KLSCAH
2. Mr Wong Chin Huat 黄进发, Political Scientist
3. Sdr Ean Yong Hian Wah 欧阳捍华, Selangor Exco

(More......)

Jamuan Hari Raya Kampung Bahagia

Posted: 10 Sep 2012 12:20 AM PDT

Tarikh: 9hb September 2012
Waktu: 10 pagi
Tempat: Kampung Bahagia



YB Teo memberi Ucapan Raya



(More......)

Rumah Terbuka Sambutan Hari Raya Apartment Kinabalu, Taman Sinaran, Balakong

Posted: 10 Sep 2012 12:00 AM PDT

Tarikh: 8hb September 2012
Waktu: 8 malam
Tempat: Apt Kinabalu, Taman Sinaran



YB Teo memberi ucapan selamat hari raya sambil menjelaskan cara memohon program mesra usia emas.



(More......)

Jamuan Hari Raya Anjuran JKP dan PAS cawangan CP5, Balakong

Posted: 09 Sep 2012 11:43 PM PDT

Tarikh: 8hb Sept 2012
Waktu: 1ptg
Tempat: Dewan Balai Raya Cheras Perdana Fasa



YB Teo sedang menyampaikan ucapan



(More......)

警方办案双重标准令人难信服

Posted: 09 Sep 2012 11:37 PM PDT

民主行动党全国副宣传秘书张念群指出,所有政党包括朝野,都应该摒弃凶暴丶危险和龌龊这 3D(Desperate丶Dangerous 丶Dirty Tactics) 政治;所谓“己所不欲,勿施于人”,朝野双方可以各有主张,但都应该通过理性的方式来化解双方分歧,而非通过不理智的行径作出渲泄。

“所以,早前一连串的事件发生时,我们通过呼吁和报案方式,要求警方采取行动对付有关滋事份子,以免不法行径滋长,可惜警方对这些呼声和要求置若罔闻。”

她表示,有关案例包括土著权威组织作装射尿在槟州首长林冠英的肖像;拉队到林冠英的私邸示威,并把林冠英的肖像配上花环吊在门口和作出“死亡诅咒”。

“还有,前军人在净选盟主席安美嘉住家前面摇屁股丶一名商人号召在安美嘉住家前面摆摊作出干扰;巫统成员公开撕破首相署部长许子根的肖像,土权成员焚烧和踩踏林冠英的肖像等。”

也是沙登区国会议员的张念群今天发表文告说,据报道,在2006年时任巫青团副团长的凯里,为帝帝皇沙巫青区团代表大会主持开幕和进场时,曾作出踩踏以色列国旗,作为抗议以色列在黎巴嫩暴行的举止。

她说,亲巫统或国阵者滋事,仿佛被国阵政府和警方“合法化”了,并未见当局采取任何对付行动。

“如今,在‘民主之诺’晚上发生有人对首相纳吉肖像露臀和踩踏首相夫妇事件,这是否一种人民依‘国阵规律’行事,结果是应验了国阵领袖终将有‘自食其果’的一天呢?”

张念群表示,任何不法行径都应当受到谴责,然而,警方这次以迅雷之速追查涉及人士,对土权等違法份子宽容。

“其中一名被追查的少女前往警局自首,竟遭到警方上铐和援引煽动法令调查,警方为何对这名少女扣上手铐?她是主动投案,而且年仅19岁,警方有什么理由怀疑她会潜逃!”

她说,更甚的是,陪同该女子到威南警察总部自首的一名男性友人也被警方逮捕,两人还被送往隆市金马警区总部协助调查。

(More......)

Majlis Sambutan Hari Raya Aidilfitri Perdana Taman Kajang Impian

Posted: 09 Sep 2012 12:29 AM PDT

Tarikh: 9hb September 2012
Waktu: 2.30 petang
Te\mpat: Padang Permainan Fasa 2, Taman Kajang Impian



Salah satu penerima duit raya.



(More......)

Jamuan Aidilfitri Kajang Utama

Posted: 08 Sep 2012 11:59 PM PDT

Tarikh: 9hb September 2012
Waktu: 1.30 petang
Tempat: Pasti kajang Utama, No. 1, SS 3/15



YB sedang bergaul mesra bersama penduduk.



(More......)

Majlis Ramah Mesra & Sambutan Hari Raya Taman Sri Kenari

Posted: 08 Sep 2012 11:28 PM PDT

Tarikh: 9hb September 2012
Waktu: 12.30 tgh
Tempat: Taman Sri Kenari



Sessi gambar bersama kanak-kanak yg gembira menerima duit raya daripada YB.



(More......)

Jamuan Hari Raya Jalan Suasana Bdr Tun Hussein Onn Fasa 1

Posted: 08 Sep 2012 02:06 AM PDT

Tarikh: 8hb September 2012
Waktu: 9.30 malam
Tempat: Jalan Suasana @ Bdr Tun Hussein Onn



Sessi bergambar bersama hadirin



(More......)

Dr Siti Mariah Mahmud

Posted by Unknown | Posted on 3:27 PTG

Dr Siti Mariah Mahmud


Konvensyen Mega PR : Bukit Jalil bakal bergegar

Posted: 13 Sep 2012 06:05 AM PDT


Pakatan Rakyat yang terdiri daripada Pas, DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) akan mengadakan Konvensyen Mega Pakatan di Stadium Nasional Bukit Jalil pada 3 Nov ini.

Naib Presiden Pas Salahuddin Ayub yang mengesahkan hal itu berkata konvensyen tahunan itu kali ini akan memberi fokus yang lebih kepada persiapan pilihan raya umum ke-13.

Katanya pihaknya yakin pilihan raya umum tidak akan diadakan tahun ini, sebaliknya menjangka ia akan diadakan tahun depan.

"Ia mungkin bulan Mac atau April tahun depan. Itu ramalan kami.

Bagaimanapun, sekiranya diadakan juga tahun ini, maka akan ada negeri-negeri di bawah pakatan yang tidak akan membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) serentak dengan pembubaran Parlimen.

"Bagaimanapun, mengenai Kelantan (pembubaran DUN serentak dengan Parlimen) kita akan bincang balik," katanya ketika dihubungi Bernama di sini hari ini.

Salahuddin, yang juga Anggota Parlimen Kubang Kerian, berkata tema konvensyen kali ini adalah 'Selamatkan Malaysia' dan menyasarkan penyertaan kira-kira 100,000 orang.- Bernama

Direct Free Kick

Posted by Unknown | Posted on 1:44 PTG

Direct Free Kick


Chua Tee Yong sibuk-sibuk nak debat dgn MB Selangor tapi tanpa disedari kerusi MCA di Pandan UMNO nak sapu! Kesian! Kesian! Kesian!

Posted: 12 Sep 2012 10:44 PM PDT

Comments for Wee Choo Keong

Posted by Unknown | Posted on 1:11 PTG

Comments for Wee Choo Keong


Comment on Malindo Airways is good for consumers by Kinabalu Kid

Posted: 13 Sep 2012 07:31 AM PDT

Satu perkembangan yang baik untuk perkhidmatan pengangkutan udara negara. Saya pernah menggunakan perkhidmatan Lion Air dari Jakarta ke Bali dan memanglah dari awal penempahan lagi semuanya jelas dan terang. Janji Lion Air untuk menawarkan harga lebih murah dari LCC yang ada harap- harap tidaklah janji manis sahaja. Penawaran inflight entertainment & light meal sangatlah dialu-alukan. Lion Air ialah full service airline tambang murah sedangkan MAS ialah premium airline. Diharap Malindo Airways berada di tahap antara keduanya. Yang penting pengurusan Malindo Airways akan lebih mesra pelanggan, tidak mengeluarkan kenyataan2 yang angkuh, bongkak dan sombong. Tidak sewenang-wenangnya mengugut mana-mana pihak lain seolah-olah tiada siapa yang lebih penting darinya.

Semoga perkhidmatan Malindo Airways ke Sabah dan Sarawak dapat dipercepatkan.

BOLEH BAH KALAU MALINDO AIRWAYS!!

Comment on Malindo Airways is good for consumers by sudah 2 dekad lar

Posted: 13 Sep 2012 07:08 AM PDT

with more competition, how is the airline you are championing for (MAS if you care to know) is going to survive the onslaught?
unless the staff in MAS changes the way some things are done and work ethics are improved, it really does not matter who comes on board the management team to turn around the airline. MAs will take the full brunt of the storm come 1 May 2013. Who knows how many more regional players will be coming?
MAS used to be the envy employer in days gone by because of good governance and good team spirit and staff unselfish duty to the company and her paying customers, but is that still evident? Sigh….I love MAS but at the same time, I loathe the situation it is in now.

Comment on Malindo Airways is good for consumers by Anonymous

Posted: 13 Sep 2012 03:48 AM PDT

yes this is it Malindo go for it …. I read on msn.com today that Fenandexo wants to give Malindo a run for its money …………. wiht people power and consumers supporting Malindo lets all say Fernadexo you will run out of money!!!!!!! this way Feranadexo will learn what his parents taught him HUMILITY first Fernandexo >>!!!!!! there is nothing genuine in what Fernadexo does its all copied from others ……… his times up !!!!! I only really hope Fernandexo is not behind Malindo too…….!!!!!

Comment on Malindo Airways is good for consumers by omar

Posted: 13 Sep 2012 03:14 AM PDT

YB, I agree with your statement that the rakyat should support the Malindo Airlines.

Comment on Malindo Airways is good for consumers by NoBull

Posted: 13 Sep 2012 02:26 AM PDT

In that case also revive firefly. Why kill our own and popular FireFly but let others compete instead. This is how this stupid government of ours screws local companies.

Comment on Malindo Airways is good for consumers by Vish

Posted: 13 Sep 2012 01:56 AM PDT

Supporting Malindo blindly may be a mistake. Lion Air has a very dodgy record at best, details of which are readily available online.

-Vish.

Comment on Complaints for DBKL by Janice

Posted: 12 Sep 2012 11:41 PM PDT

I have launched a complaint on 22 May 2012 to Mr Wee however the issue of illegal extension at Lavillas Condo still remain unchanged. No response from DBKL and Bomba. Recently there is a small accident was happened and luckily it was not serious. I would appreciate if this matter can be look into seriously to avoid tragedy happen in the future.
P/S: Mr Yaacob, I have sent you an email regarding the above mentioned matter.

Comment on Malindo Airways is good for consumers by xMAS

Posted: 12 Sep 2012 11:30 PM PDT

The way I see this as another airline that will compete with and take away MAS passengers.

Just like how Air Asia in the early days, professed that they are not competing with MAS; they are targetting a different customer set……

I am still going to say, watch what you wish for. For you may not like the final outcome. This is a perfect example.

Comment on Malindo Airways is good for consumers by Tony Pariah

Posted: 12 Sep 2012 09:13 PM PDT

Sebagai rakyat Malaysia yang prihatin saya bersyukur dan berbangga kepada PM kita kerana melancarkan penerbangan tambang murah yang kedua di Malaysia Malindo Air.

Sudah tiba masa nya kerajaan membuka mata apa yang telah di lakukan olih Air Asia. Sebenar nya saya tidak anti Air Asia tetapi agak kecewa dengan sikap bongkak dan lupa diri pihak atasan Air Asia yang lupa diri bahawa Air Asia tidak akan berjaya ketahap sekarang sekiranya tidak mendapat sokongan dan bantuan dari pihak kerajaan Malaysia.

Seluruh Malaysia tahu Air Asia terlalu bongkak dan sombong sehingga tidak menghormati badan kerajaan seperti Malaysia Airports, Jabatan Penerbangan Awan, dan lain lain lagi.

Secara terang terang nya mereka bergaduh dengan Malaysia Airports hanya kerana tidak mahu menuruti kehendak mereka. Apa yang ada pada mereka ? Kerajaan bersusah payah membina KLIA2 dengan belanjawan yang tinggi khas buat operasi Air Asia dan apabila sudah hampir siap dengar ura ura yang mereka tidak mahu menggunakan KLIA2. Di mana kah sikap kenegaraan dan kebanggaan sebagai syarikat kelahiran tempatan ?

Degan bongkak nya mereka berpindah ke Indonesia dengan mcm mcm alasan yang tak bolih di terima pakai olih rakyat. Apa salah nya meneruskan Regional Office di Malaysia ?? Apa kah kelebihan yang ada di Indonesia yang tidak ada di Malaysia ??? Air Asia patut berbangga dengan apa yg mereka kecapi sekarang dengan mendapat sokongan dari pihak kerajaan. Setinggi mana kita berjaya ingat lah orang yang membantu kejayaan kita. Jangan lah jadi sepert melepaskan buaya tersepit. Ini lah sifat sifat yang ada pada Air Asia.

Yang hanya mereka tahu mahu bargaduh dengan badan kerajaan tertentu hanya kerana tidak memenuhi kepentingan mereka. Benar benar Air Asia seperti kacang lupakan kulit !!!

Saya amat berharap Malaysia Airport menutup saja LCCT sekarang bila KLIA2 sudah beroperasi tahun hadapan. Tunjuk pada Air Asia siapa yang lebih berkuasa. Sudah tiba masa nya Air Asia diberi pengajaran yang sewajar nya.

Terus terang saya kata kan saya amat membenci Air Asia dan amat jarang sekali saya menggunakan penerbangan Air Asia. Waluapun jika tiket MAS lebih mahal dari Air Asia akan tetap saya gunakan MAS atau Firefly.

Tahniah dengan pelancaran Malindo Air. TF dengan bangga nya menidak kan bahwa penubuhan Malindo Air tidak akan menggugat Air Asia. Ada kah kita rakyat malaysia akan terus di perbodoh kan oilh dia. Cuba lihat share air asia semalam di dalam berita bahwa share air sia terus menjunam 17 sen selepas saja penubuhan Malindo Air. Ini yang di kata kan olih TF bahwa Malindo Air tidak akan menggugat Air Asia ????? Tidak benar sekali and YOU ARE WRONG this time.

Ini belom lagi dengan bermula nya operasi Malindo Air pada 1 Mei 2013 nanti. Sudah pasti akan menggugat operasi Air Asia sebab penumpang mempunyai pilihan selain Air Asia yg bongkak dan sombong.

Sebagai rakyat Malaysia yang prihatin mari lah kita berdoa akan kejayaan Malindo Air dan juga MAS supaya dapat memberi saigan yang sengit pada Air Asia. Teach them a lesson this time !!! Let them respect the government and the people.

Taniah PM dan kerajaan Malaysia kerana akhir nya menubuh kan Malindo Air. Semoga berjaya Malindo Air.

Comment on Malindo Airways is good for consumers by stan

Posted: 12 Sep 2012 07:14 PM PDT

MAS is truly screwed. All their Asean flights will affected. Low yield will be the order of the day. The proposed benefits of Mro is also not forthcoming to MAS.

SUARA PERAK

Posted by Unknown | Posted on 11:26 PG

Lim Kit Siang

Posted by Unknown | Posted on 7:55 PG

Lim Kit Siang


New National Education Blueprint 2013-2025 leaves many crucial policy questions unanswered

Posted: 12 Sep 2012 09:29 PM PDT

The Preliminary Report of the Malaysia Education Blueprint 2013-2025 was launched with much fanfare on Tuesday. This document, written by expensive consultants at taxpayers' expense, although seemingly comprehensive, in actual fact still leaves many crucial policy questions unanswered. If these gaping holes are not addressed, this blueprint will suffer the same fate as all the [...]

Whither the voice of reason?

Posted: 12 Sep 2012 09:23 PM PDT

By Henry Loh | September 13, 2012 The Malaysian Insider SEPT 13 — Of late we only need to scan news sites and local dailies and we are likely to come across news items that highlight that "men have lost their reason". To express unhappiness over the organisation of Bersih 3.0, we had grown men [...]

Siege on Suaram

Posted: 12 Sep 2012 07:06 PM PDT

By Martin Jalleh

Shortcomings of the 2013-2025 National Education Blueprint

Posted: 12 Sep 2012 07:50 AM PDT

— Hussaini Abdul Karim The Malaysian Insider Sep 12, 2012 SEPT 12 — I laud both the Prime Minister Datuk Seri Mohd Najib Razak and the Deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin who is also the Minister for Education for their motivation, tireless efforts and initiatives to come up with a better education policy [...]

:: cina islam | 2011 ::

Posted by Unknown | Posted on 7:53 PG

:: cina islam | 2011 ::


Siasat Suaram tak jejas pendedahan kes Scorpene

Posted: 13 Sep 2012 01:33 AM PDT

26 Syawal 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: NGO Suara Rakyat Malaysia (Suaram) menegaskan siasatan yang dijalankan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SMM) tidak akan menjejaskan usahanya dalam mendedahkan penyelewengan dalam isu Scorpene.

Penyelaras Suaram E. Nalini berkata, mereka percaya dengan apa yang telah dibuat selama ini mempunyai perjuangan yang lebih besar untuk dicapai.

"Bagi Suaram, kami berani kerana benar, " katanya sebaik diminta mengulas sejauhmana usaha mereka meneruskan pendedah isu Scorpene walaupun menerima asakan dari kerajaan.

Beliau ketika dihubungi berkata, usaha mereka sepatutnya dihargai dalam menyedarkan rakyat Malaysia tentang hak asasi di samping melahirkan masyarakat yang mengamalkan nilai-nilai itu.

Baginya, Suaram tidak akan berundur malah intimidasi sebegini bukan sesuatu yang baru dan percaya mereka ditekan kerana berani mendedahkan rasuah dalam pentadbiran negara.

"Selagi rakyat Malaysia berada dalam penindasan dan berlakunya pencabulan hak asasi manusia, selagi itu Suaram akan berada dengan mereka," katanya.

Beliau turut menyifatkan tindakan SSM sebagai gangguan ke atas Suaram dan percaya ianya bermotifkan politik.

"Ini juga adalah satu gangguan ke atas badan hak asasi dan pejuang-pejuang hak asasi yang perjuangkan kebenaran, keadilan dan kesaksaaman di Malaysia.

"Semua ini bermula dan berlaku kerana kes Scorpene yang telah difailkan oleh Suaram di France," katanya.

Beliau kecewa, kerajaan menggunakan agensinya seperti SSM, Perkeso, Bank Negara dan sebagainya untuk meletakkan reputasi dan kredibiliti mereka sebagai Ng yang tidak berdafta.

Justeru, Suaram bersedia untuk disiasat siapa sahaja dan sehingga kini mereka telah pun memberi kerjasama yang baik kepada kerajaan.

Terdahulu, Ketua Pegawai Eksekutif Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SMM) Mohd Naim Daruwish menegaskan pihaknya menjalankan siasatan terhadap Suaram berdasarkan aduan yang diterima.

Pegawai SSM pada 5 September lalu mengeledah pejabat setiausaha syarikat dan juruaudit Suara Inisiatif serta merampas dokumen berkaitan dengan syarikat itu

HARAKHDAILY/-

Sumbang Mahram: Setiausaha Kerja Umno Hulu Terengganu Ditahan Polis

Posted: 13 Sep 2012 01:29 AM PDT

26 Syawal 1433H. [MOD] -

Kuala Terengganu – Naib Ketua Pemuda PAS Negeri Terengganu Ustaz Kamaruzaman Abdullah berkata beliau diberitahu Setiausaha Kerja (SUK) Umno Bahagian Hulu Terengganu telah ditahan oleh pihak polis.

Katanya, SUK Umno itu ditahan kerana disyakki melakukan perbuatan terkutuk sumbang mahram dengan anak tirinya.

"Pagi tadi saya pergi beraya di balai polis Kuala Berang, dia berbisik kepada saya…. (katanya)Ustaz tahu tak…. ..SUK Bahagian Umno Hulu Terengganu kena tangkap, (sekarang) ada di lokap,

"beristeri dua orang dah, tapi dia lakukan sumbang mahram dengan anak tirinya,"ujarnya menceritakan kepada para hadirin.

Menurutnya, pihak polis telah menjalankan siasatan ekoran dari aduan yang diterima daripada bapak saudara perempuan terbabit.

Kataya, apabila polis menjalankan siasatan, didapati budak perempuan tersebut mengandung dan telah pun melahirkan anak.

Ustaz Kamaruzaman yang juga Ketua Dewan Pemuda PAS Hulu Terengganu berkata demikian ketika beliau menyampaikan ucapan dalam Majlis Pidato Khas Memperingati Peristiwa Ahzab di Kampung Banggol Binjai, Tepoh, dekat sini pada Ahad malam 9 September.

Beliau yang dihubungi semalam, Selasa 11 September, mengesahkan perkara tersebut.

Ustaz Kamaruzaman juga memaklumkan, ada pihak tertentu yang sedang berusaha memujuk bapa saudara perempuan supaya menarik balik laporannya kepada pihak polis.

Justeru beliau berharap perkara tersebut dapat diadili dan pesalah terbabit dibawa ke mahkamah secepat mungkin. -Buletin Online

Apa Jawapan TG Nik Aziz Terhadap Kenyataan Najib?

Posted: 13 Sep 2012 01:26 AM PDT

26 Syawal 1433H. [MOD] -

Kata Najib: "Nak apa-apa pun, tuan-tuan kena sokong BN dalam PRU13!"

Nampaknya, Najib masih dengan "You help me, I help you."

Dan berkatalah TG Nik Aziz, "Najib belum kenal peribadi orang Kelantan, dia ingat kaedah yang serupa dia menipu di tempat lain boleh digunakan di Kelantan juga."

Kaedah politik U HELP ME, I HELP U, "jari menunjuk kelingking berkait" adalah kaedah curang di dalam memberikan bantuan, tidak ikhlas dan tidak jujur. Naib menyangka semua umat Islam sama perangainya macam lembu UMNO, boleh dicucuk hidungnya, boleh dibeli dan ditipu.

Rakyat Kelantan yang telah berada di bawah kepimpinan ulamak menolak sebarang ketidak-ikhlasan dan kecurangan di dalam pemerintahan dan telah bersedia untuk mengalahkan UMNO BN di dalam PRU13 nanti.

Isu tumpahan minyak parah, nelayan mahu jumpa MB Johor

Posted: 13 Sep 2012 01:01 AM PDT

26 Syawal 1433H. [MOD] -

PONTIAN - Nelayan pesisir pantai yang berpangkalan di tujuh pangkalan nelayan di sepanjang Tanjung Piai, dekat sini, memohon kerajaan mengambil tindakan segera mengatasi masalah tumpahan minyak yang semakin berleluasa sejak akhir-akhir ini.

Wakil nelayan, Husin Nasir 58, berkata, mereka turut bercadang untuk bertemu Menteri Besar Johor memandangkan tumpahan minyak di perairan Selat Melaka berhampiran kawasan Tanjung Piai yang sering berlaku menyebabkan mereka sukar mencari makan.

"Sudah acap kali, kami nelayan di sini buat aduan kepada polis dan Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM), namun masalah tumpahan minyak semakin menjadi-jadi.

"Mengikut perkiraan kami nelayan di sini, dalam setahun sahaja lebih enam kali tumpahan minyak berskala besar berlaku di sini," katanya ketika ditemui pada majlis sesi dialog bersama nelayan dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Jaringan Bertindak Nelayan Pantai Semenanjung (Jaring), di sini, baru-baru ini.

Hadir sama, Pengerusi Pas Kawasan Tanjung Piai, Ghazaley Ayob.

Katanya, masalah yang lebih besar bakal menimpa penduduk di sekitar Tanjung Piai, sekiranya tiada langkah berkesan diambil bagi membendung masalah tumpahan minyak yang mengancam pokok bakau.

"Tumpahan minyak yang sering berlaku di perairan Selat Melaka berhampiran Tanjung Piai menyebabkan nelayan bot-bot kecil mengalami kerugian.

"Semakin banyak kapal berlabuh dan kedudukannya yang semakin dekat dengan kawasan pesisir pantai sehingga boleh dilihat dengan begitu jelas dari kawasan pangkalan nelayan," katanya.

Jelasnya, kehadiran kapal-kapal yang berlabuh di situ menyebabkan hasil tangkapan semakin kurang dan adakalanya jaring yang dipasang bagi menangkap udang rosak dilanggar kapal.

Ketua Nelayan Pangkalan Tanjung Piai, Ahmad Yazid, 43, mendakwa, tidak pernah mendapat sebarang pampasan terhadap kerosakan barang akibat tumpahan minyak terbabit.

"Meskipun sudah membuat aduan kepada agensi yang berkaitan, namun tiada pampasan diterima.

"Sehingga hari ini, segala kerosakan jaring, enjin dan perkakasan yang lain kami tampung sendiri, kerana belum lagi terima sebarang bantuan.

"Setiap kali jaring nelayan terkena minyak, kami buat laporan polis dan memanjangkannya kepada pihak persatuan," katanya.

Sementara itu bagi Pengerusi Jaring, Jamaludin Mohammad berkata, sesi dialog yang diadakan bersama nelayan terbabit memberi peluang kepada nelayan mengetengahkan masalah yang dihadapi.

Menurutnya, pihak Jaring, akan menyerahkan dokumen berhubung masalah nelayan di kawasan Tanjung Piai kepada Kementerian Industri Asas Tani.

"Setiap tahun Jaring sebagai sebuah NGO yang mewakili nelayan akan menyerahkan dokumen kepada kementerian dengan mengemukakan masalah dan penambahbaikan yang boleh dilakukan," katanya.

SINAR HARIAN/-

Pesawat Terhempas di Rusia, 10 Penumpang Terbunuh

Posted: 13 Sep 2012 01:00 AM PDT

26 Syawal 1433H. [MOD] -

MOSCOW: Sebuah pesawat kecil terhempas di Timur Rusia mengorbankan 10 penumpang, manakala empat tercedera pada Rabu.

Siasatan sedang dilakukan bagi mencari punca pesawat yang diterbangkan dengan ketinggian 10 kilometer pada destinasi terakhir, termasuk kerosakan dan kesilapan juruterbang.

Penumpang pesawat An-28 membuat pendaratan kecemasan di rantau terpencil Kamchatka pada tengah hari waktu tempatan (tengah malam GMT), kata seorang jurucakap Kementerian Kecemasan cawangan Timur.

Pesawat enjin berkembar tersebut membawa 14 orang anak kapal termasuk dua krew.

"Sepuluh orang telah meninggal dunia dan empat yang cedera telah dihantar untuk mendapatkan rawatan kecemasan di bandar Palana," katanya.

Pesawat tersebut dilaporkan berlepas dari Kamchatka lapangan terbang utama Petropavlovsk-Kamchatsky untuk penerbangan yang dijadualkan ke Palana, namun komunikasi dengan pesawat tersebut terputus.

Sebuah helikopter penyelamat dihantar ke lokasi kemalangan namun mengalami kesulitan kerana kawasan bukit tersebut diliputi hutan tebal.

Kerajaan tempatan mengisytiharkan hari berkabung pada Khamis dan menjanjikan pampasan kepada keluarga mangsa.

Menurut jadual lapangan terbang Petropavlovsk-Kamchatsky, penerbangan harian ke Palana dikendalikan oleh syarikat penerbangan milik kerajaan tempatan. AFP

Bapa bedil kepala sendiri

Posted: 13 Sep 2012 12:20 AM PDT

26 Syawal 1433H. [MOD] -

MAUT...Ravindran menembak kepalanya menggunakan pistol buatan China.
BAWA...anggota polis mengangkat mayat Ravindran yang ditemui mati berhampiran kawasan ladang limau di Kampung Rapat, semalam.

IPOH: Rasa kesal atas tindakan menembak anaknya dalam satu kejadian petang kelmarin, dipercayai menjadi punca bekas anggota Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), membunuh diri dengan menembak kepalanya sendiri.

Mayat lelaki itu ditemui terbujur berhampiran kawasan ladang limau di Kampung Rapat, berhampiran pinggir Lebuh raya Utara-Selatan, di sini, kira-kira jam 11.30 pagi semalam.

S Ravindran, 44, didakwa melepaskan dua das tembakan ke arah kaki anaknya, R Hariharen, 15, selepas bertengkar dengan isterinya di hadapan rumah mereka di Taman Panorama Indah, Gunung Rapat, di sini, jam 4.40 petang kelmarin.

Sumber polis berkata, dia ditemui mati oleh orang awam yang kebetulan melalui kawasan itu sebelum melaporkannya kepada pihak polis.

METRO/-

Kartunis protes depan kedutaan Malaysia di Washington

Posted: 12 Sep 2012 11:49 PM PDT

26 Syawal 1433H. [MOD] -

(Zunar dan rakan-rakan antarabangsanya berdemo depan kedutaan Malaysia di Washington)

WASHINGTON: Kartunis Zunar bersama dengan beberapa kartunis antarabangsa telah mengambil bahagian dalam protes "Bebaskan Kartunis" di Kedutaan Malaysia di Washington DC semalam (12 Sept 2012).

Protes "solidariti-untuk Zunar" itu anjuran Rangkaian Hak Asasi Kartunis Antarabangsa dan Amnesty International.

Tujuan protes ini adalah untuk menggesa kerajaan Malaysia menghenti menggunakan undang-undang zalim seperti Akta Hasutan serta Akta Mesin Cetak dan Penerbitan untuk menekan beliau sebagai kartunis.

Zunar atau nama sebenarnya Zulkiflee Anuar Ulhaque dalam kenyataannya berkata, kerajaan selama ini menggunakan undang-undang tersebut bagi menghalang beliau dari menghasilkan karya yang mengkritik pemerintah dan mendedahkan amalan korupsi mereka.

"Tujuh buku kartun saya diharamkan, saya telah ditahan di bawah Akta Hasutan, pejabat saya sering diserbu, kilang pencetak dan penjual buku-buku saya juga sering diserbu dan diberi amaran agar tidak mencetak dan menjual buku-buku saya," kata Zunar dalam kenyataannya.

Hadir dalam protes tersebut termasuk Pengarah Eksekutif Rangkaian Hak Asasi Kartunis Antarabangsa Dr Robert Russell dan timbalannya Andrew Rougier Chapman, koordinator Amnesty International Becky Farrar dan pasukannya.

Selain beliau, kartunis yang turut mengambil bahagian ialah pemenang Pulitzer Prize untuk Editorial Kartun 2012 Matt Wuerker, kartunis Iran dalam pelarian juga pemenang anugerah Keberanian Dalam Melukis Kartun Editorial Nik Kowser dan kartunis terkenal Amerika Jeff Parker.

Protes berlangsung selama 45 minit.

Mereka menyanyi dan berteriak mengkritik kerajaan Malaysia dengan kata seperti, "Siapa punya hak untuk melukis? Zunar!", "Siapa takut kepada kartun? Kerajaan Malaysia!".

Pada penghujung program itu, Zunar mengambil pembesar suara dan memanggil pegawai-pegawai kedutaan supaya keluar bertemu mereka.

Dua daripada mereka keluar kemudiannya tetapi enggan mendedahkan nama dan jawatan mereka.

"Saya memperkenalkan para demonstran kepada mereka dan memaklumkan tujuan kami berdemonstrasi. Mereka juga enggan memberi sebarang komen," beritahu Zunar kepada media.

Zunar akan berada di Washington DC dan New York sehingga 18 September untuk mengambil bahagian dalam Konferen Kartunis Editorial Amerika sebagai tetamu dan untuk bertemu aktivis Malaysia di sini.

Zunar adalah kartunis politik yang pernah memenangi anugerah Keberanian Dalam Melukis Kartun Editorial 2011 oleh Rangkaian Hak Asasi Kartunis Antarabangsa.

HARAKAHDAILY/-

Kenit jadi tumpuan, gembira didukung

Posted: 12 Sep 2012 10:39 PM PDT

26 Syawal 1433H. [MOD] -

PONTIAN – Melihatkan tubuhnya yang kecil dan berwajah kanak-kanak, pasti sukar mempercayai Mohammad Nor Ashari Abdul Hamid atau lebih dikenali sebagai 'Kenit', sudah berusia 17 tahun.

Dengan ketinggian 72 sentimeter atau hanya tiga kaki yang merupakan ketinggian bagi kanak-kanak yang berusia lima tahun, tidak membataskan Kenit bergaul dengan rakan-rakannya.

Malah, Kenit yang gemar menyanyi dan membuat persembahan di majlis-majlis jamuan raya dan majlis perkahwinan yang dihadirinya sering mencuri tumpuan.

"Ramai yang tidak percaya saya sudah berusia 17 tahun dan menyangka saya masih berusia lima tahun, sehingga kadang-kadang saya perlu menunjukkan MyKad kepada mereka.

"Saya suka menyanyi dan mahu menghiburkan hati semua orang," katanya.

Dia yang ditemani ibunya ditemui Sinar Harian pada majlis rumah terbuka Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Pontian di Dewan Jubli Intan Pontian, di sini, semalam.

Bagi ibunya, Zauziah Husin, 47, dia menyifatkan anaknya itu sebagai permata yang sungguh berharga dan unik dengan gelagatnya.

Katanya, Kenit yang merupakan anak ketiga dari lima beradik itu tidak boleh berjalan lama kerana dia mudah berasa letih.

"Saya bersyukur sejak Kenit memasuki kelas Pusat Dalam Komuniti (PDK) Benut tiga tahun lalu, dia sudah boleh berdiri agak lama berbanding dahulu," katanya yang tinggal di Kampung Parit Maklumi, Benut, dekat sini.

Zauziah yang juga suri rumah berkata, sebelum ini anaknya itu bersekolah di sekolah harian biasa, namun dipindahkan ke kelas PDK tiga tahun lalu selepas mendapat nasihat guru dan rakan-rakan.

"Kehadiran Kenit menceriakan majlis dan kadangkala ada mendukungnya membuatkan dia begitu gembira

"Kenit juga sering bercerita kepada saya tentang impiannya untuk menunggang motosikal, saya dan suami sentiasa mendoakan agar dia akan berjaya mencapai impiannya itu suatu hari nanti," katanya.

Dalam pada itu katanya, anaknya itu menerima bantuan persekolahan daripada JKM sebanyak RM150 sebulan.

Majlis yang mengumpulkan kira-kira 100 penerima bantuan JKM dan warga emas itu turut dihadiri Pegawai Daerah, Muji Salimon; Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pulai Sebatang, Datuk Tee Siew Kiong; Adun Pekan Nenas, Tang Nai Soon, dan Pegawai JKM Pontian, Juhainun Mohd Shukri.

SINAR HARIAN/-

'Innocence of Muslims' berniat jahat, provokasi

Posted: 12 Sep 2012 10:28 PM PDT

26 Syawal 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Ikatan Lepasan Mahasiswa Mesir (Ilmam) mengutuk keras sebarang usaha untuk menjejaskan kesucian Islam yang sengaja dicetuskan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab menerusi sebuah filem berjudul Innocence of Muslims.

Presidennya, Dr Aminurrasyid Yatiban berkata, menurut satu sumber, filem yang diarahkan oleh Bacile (seorang Yahudi Israel) itu menelan belanja sebanyak USD5 juta dibiayai oleh 100 Yahudi.

Katanya, kandungan filem yang jelas berniat jahat itu sengaja menimbulkan provokasi seperti menyebutkan Islam is a cancer, period dan sebagainya.

"Perkara ini jelas mencemarkan kesucian Islam dan dakwaan yang sangat tidak betul serta menimbulkan provokasi melampau terhadap umat Islam," ujarnya dalam satu kenyataan.

Justeru, ujarnya Ilmam menyeru semua umat Islam agar mempunyai sensitiviti yang tinggi dengan mengambil berat sebarang usaha yang boleh menyelewengkan ajaran Islam yang suci dan murni.

Harakahdaily/-

Pelampau Yahudi conteng masjid

Posted: 12 Sep 2012 09:46 PM PDT

26 Syawal 1433H. [MOD] -

IMREISH: Sebuah masjid di bandar di Tebing Barat ini diconteng oleh sekumpulan pelampau Yahudi dengan lambang jenayah 'tanda harga.'

Jurucakap polis Israel, Micky Rosenfeld berkata, kejadian berlaku awal pagi semalam.

Penyerang menconteng bahagian luar tembok masjid itu dengan perkataan 'Price tag Migron' (Tanda harga Migron).

Saksi berkata, penyerang juga cuba membakar sebuah kereta. Bagaimanapun pemiliknya terjaga dari tidur dan menjerit, menyebabkan mereka lari.

'Tanda harga' merujuk kepada jenayah balas dendam oleh pelampau Yahudi yang biasanya membabitkan perbuatan membakar dan merosakkan kereta, masjid serta pokok zaitun milik warga Palestin. - AFP

'Orang Islam-Amerika sasaran baru AS'

Posted: 12 Sep 2012 09:44 PM PDT

26 Syawal 1433H. [MOD] -

WASHINGTON - Pemimpin Al-Qaeda, Ayman al-Zawahiri mengisytiharkan, Amerika Syarikat (AS) bakal menjadikan orang Islam-Amerika sebagai sasaran baru mereka.

Pengumuman itu dilakukan menerusi rakaman video terbaru yang turut disertai jurucakap AS, Adam Gadahn. Video bertajuk Kebenaran telah datang dan kepalsuan telah musnah itu, disiarkan pada forum jihad, tajaan Parti Republikan yang juga Pengerusi Jawatankuasa Keselamatan Negara Dewan Perwakilan bertujuan meningkatkan sentimen anti-Islam selepas serangan 11 September.

Dalam rakaman video 90 minit berkenaan, Gadahn menyangkal dakwaan Presiden AS, Barack Obama bahawa negara itu tidak berperang dengan Islam, namun agenda politiknya dilihat seperti mahu menjatuhkan Islam.

"Hari ini, orang Islam-Amerika sedang dibunuh di Yaman, esok mereka akan dibunuh di New York dan Los Angeles, maka itu bersedialah untuk menghadapi kemusnahan," katanya.

Gadahn berusia 34 tahun adalah berasal dari selatan California dan telah muncul dalam beberapa pita video untuk Al-Qaeda sejak 2004.

Zawahiri pula merupakan bekas pakar bedah mata yang telah mengambil alih kumpulan militan terbabit selepas kematian Osama bin Laden, pada Mei 2011.Rakaman video itu dilakukan sehari selepas Abu Yahya al-Libi dan timbalannya terbunuh dalam serangan pada Jun lalu.

sinar hARIAN/-

Hina Nabi: PAS desak Amerika ambil langkah serius

Posted: 12 Sep 2012 09:34 PM PDT

26 Syawal 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: PAS mendesak pihak pentadbiran Kerajaan Amerika Syarikat untuk mengambil langkah serius di atas provokasi kebencian beragama yang ditimbulkan melalui penerbitan filem yang menghina Nabi Muhammad SAW oleh pengarah dan penerbit filem keturunan Israel Amerika dari Amerika Syarikat.

"PAS pada asasnya menghormati perlunya kebebasan bersuara dan berkarya, tetapi kebebasan ini hendaklah berteraskan rasa kebertanggungjawaban sehingga tidak menyebabkan keharmonian hidup beragama dan kesucian yang difahami oleh umat Islam atau mana-mana kelompok agama dipermainkan," tegas Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dalam satu kenyataan

Menurutnya, mewujudkan perasaan kebencian yang cuba ditaburkan oleh kelompok tertentu ekstrimis ini adalah tindakan mundur ke belakang dan tentunya tidak akan menyumbang kepada suasana dunia yang lebih tenteram.

Beliau menegaskan, ianya hanya akan menyebabkan berlakunya kesan negatif berangkai yang tidak menguntungkan sesiapa pun.

PAS juga, kata beliau turut merasa terkilan, sedih, dan ingin menyampaikan ucapan takziah kepada seluruh anggota keluarga kakitangan diplomatik dan keselamatan Kedutaan Amerika di Libya yang telah terbunuh dalam protes yang bertindak di luar kawalan itu.

Justeru, beliau menambah PAS juga ingin menggesa pihak kerajaan umat Islam di seluruh dunia umumnya, dan Kerajaan Malaysia khasnya untuk melindungi serta memastikan keselamatan para diplomat dan kakitangan diplomatik yang bertugas di negara ini.

"Ingin saya tegaskan bahawa Islam memberi pengiktirafan tinggi terhadap kehadiran mereka dan kerajaan umat Islam wajib menjaga keselamatan para kakitangan diplomatik ini yang menjadi sebahagian tanggungjawab pihak kerajaan tuan rumah," ujarnya yang juga Ahli Parlimen Marang.

harAkahdaily/-

Raih pendapatan RM66 sehari menarik rakit di Babelan

Posted: 12 Sep 2012 09:31 PM PDT

26 Syawal 1433H. [MOD] -

Seorang lelaki menarik tali untuk menggerakkan rakitnya menyeberangi sebatang sungai di Babelan, pinggir bandar raya Jakarta semalam. - REUTERS

JAKARTA - Berbekalkan keringat, sebuah rakit kayu dan tali yang diikat menyeberangi sebatang sungai di Babelan, dekat sini, beberapa penarik rakit mampu meraih pendapatan yang agak lumayan.

Mereka memberikan khidmat kepada orang ramai yang mahu menyeberangi sungai berkenaan dengan mengenakan bayaran semurah 30 sen untuk sehala.

Namun, seorang penarik rakit berkenaan yang memperkenalkan dirinya sebagai Ali memberitahu, dia mampu memperoleh pendapatan mencecah 200,000 rupiah (RM66) sehari hasil pekerjaan tersebut. - Reuters

SPA: Calon Gagal Diberi Peluang Sekali Lagi

Posted: 12 Sep 2012 08:47 PM PDT

26 Syawal 1433H. [MOD] -

PUTRAJAYA: Kira-kira 46,921 calon yang lulus dalam peperiksaan memasuki perkhidmatan awam dan program pusat penilaian (PAC)tetapi belum berjaya dilantik,masih berpeluang mengisi kekosongan jawatan dalam perkhidmatan awam.

Pengerusi Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) Tan Sri Mahmood Adam berkatadaripada jumlah itu 40,424 ialah calon yang lulus peperiksaan dan selebihnya 6,501 calon lulus PAC.

"Calon-calon itu akan dipanggil semula untuk ditemu duga tanpa perlumenduduki peperiksaan atau PAC semula sekiranya terdapat kekosongan," katanyakepada pemberita selepas mengadakan perjumpaan dengan jawatankuasa khas mengkajipenyertaan kaum Cina dalam perkhidmatan awam di sini, Rabu.

Mahmood berkata peluang itu hanya layak kepada mereka yang lulus peperiksaandan PAC dari tahun 2008 hingga 2012 sahaja.

Sementara itu, Mahmood berkata dua kumpulan terdiri daripada pegawai SPAakan dihantar ke China dan India untuk mendapatkan maklumat mengenai pelantikanpenjawat awam di negara berkenaan. Beliau berkata ia bagi membolehkan SPA mencari kaedah lain bagaimana menarik minat lebih ramai kaum Cina dan India menyertai perkhidmatan awam.

Mengikut statistik untuk Julai dan Ogos 2012 berlaku peningkatan dalampermohonan daripada kaum Cina berbanding bulan yang sama tahun lepas.

Pada Julai sebanyak 3,543 (2012) dan 1,447 (2011) manakala pada Ogos 2,930(2012) dan 1,282 (2011); kaum India pula bulan Julai sebanyak 6,638(2012) dan2,277 (2011),untuk Ogos sebanyak 4,830 (2012) dan 2,472 (2011). BERNAMA

PAS hadapi budaya samseng sejak 1960-an

Posted: 12 Sep 2012 08:46 PM PDT

26 Syawal 1433H. [MOD] -

PETALING JAYA: Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali memberitahu parti itu sudah lama menghadapi budaya samseng sejak dari tahun 1960-an lagi.

Katanya, tindakan yang dilakukan oleh Barisan Nasional (BN) hampir sama dengan apa yang parti Perikatan lakukan sebelum ini.

"Pada tahun 1969, mereka (Perikatan) telah tubuh pemuda tahan lasak yang akan membuat apa-apa sahaja tindakan sehinggakan parti pembangkang menghadapi kesukaran untuk meneruskan penerangan kepada rakyat.

"Mereka bukan sahaja membuat kacau tetapi sanggup meletakkan pokok kayu di tengah-tengah jalan bagi menghalang pergerakan parti pembangkang," ujarnya pada sidang media di Ibu Pejabat PKR hari ini.

Mustafa juga menyatakan walaupun keganasan itu ditujukan kepada Ketua Pembangkang dan juga PKR, namun ia juga dianggap ancaman kepada Pakatan Rakyat.

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim pula berkata keganasan yang berlaku terus berulang setiap kali adanya program Pakatan Rakyat terutamanya PKR.

Namun, katanya walaupun tindakan tersebut sentiasa berlaku dan berulang sehingga kini belum ada kenyataan dikeluarkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein mengutuk tindakan tersebut.

"Kita mempunyai maklumat dan bukti yang menyatakan bukan sekadar penglibatan Perkasa malah turut melibatkan Umno," katanya selepas Mesyuarat Majlis Pimpinan Tertinggi Pakatan Rakyat.

Malah, katanya keganasan yang berlaku di Lembah Pantai seolah-olah ia mendapat restu daripada Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar.

Menurut beliau lagi, sehingga sekarang tidak ada langsung tindakan diambil oleh pihak polis berhubung insiden tersebut.

"Adakah ini menjadi budaya mereka dan jika tidak saya berharap pihak polis dapat menjalankan tugas mereka dengan lebih tegas dan adil.

"Malah kenyataan terbaru ada yang memberi amaran kepada saya dari turun ke Johor untuk meneruskan program jelajah merdeka rakyat," sambung Ahli Parlimen Permatang Pauh itu lagi.

Penasihat DAP, Lim Kit Siang turut berharap Najib dan juga Hishammuddin dapat tampil mengutuk keganasan yang telah berlaku di Kota Bharu, Alor Setar, Lembah Pantai dan Melaka.

Beliau juga minta Perdana Menteri perlu berlaku adil dengan semua pihak dan jangan hanya menyebelahi pihak yang menyokong beliau sahaja.

harakahdaily/-

Bendera PKR kena bakar

Posted: 12 Sep 2012 08:36 PM PDT

26 Syawal 1433H. [MOD] -

LABU - PKR Labu tidak menyangka tiga bendera parti yang digantung sejak sebulan lalu turut menjadi mangsa dibakar individu tidak bertanggungjawab walaupun ia berada di kawasan Masjid Kariah Pasir Putih.

Koordinator Keadilan Labu, Mokhtar Ahmad berkata, kejadian dipercayai berlaku kira-kira jam 3.30 pagi semalam.

"Kira-kira jam 1 pagi tadi (semalam) saya melalui kawasan berkenaan dan mendapati bendera itu masih elok.

"Pada jam 1.30 pagi hingga 3.30 pagi, hujan turun agak lebat dan saya menjangkakan bendera itu dibakar sejurus hujan reda iaitu kira-kira jam 3.30 pagi.

"Kita tidak menuding jari mana-mana pihak dan mahu perkara ini disiasat mengikut undang-undang," katanya kepada Sinar Harian ketika ditemui di Bilik Gerakan PKR Labu, dekat Kampung Batu 8, di sini, semalam.

Hadir sama, Penaung Majlis Permuafakatan Keadilan Labu, Ismail Ahmad.

Sementara itu menurutnya, kejadian itu disedari kira-kira jam 9.30 pagi setelah dimaklumkan rakannya.

Menurutnya, kejadian itu pertama berlaku. Sebelum ini, bendera milik PKR dan komponen Pakatan Rakyat (PR) yang lain tidak dimusnahkan sebaliknya diturunkan.

"Kita terpaksa buat laporan polis di Balai Polis Labu kira-kira jam 10 pagi kerana tidak mahu perkara ini berulang dan ini merupakan satu provokasi yang boleh mencetuskan perasaan tidak puas hati dalam kalangan penyokong PKR," katanya.

Sementara itu Ismail berkata, bendera parti telah dipasang di semua kawasan di Dun Labu terutamanya di Simpang Tiroi hingga Pekan Labu.

"Sebelum ini kita mendapat maklum balas bahawa ada sesetengah pihak yang tidak senang melihat bendera PKR dipasang begitu banyak.

"Kita tidak pernah mengganggu bendera parti lain meskipun dipasang di kawasan yang sama," katanya.

Menurutnya, pihaknya akur sekiranya bendera PKR dilarang dipasang di tiang-tiang milik agensi kerajaan kerana memahami peraturan.

Bagaimanapun katanya, penguatkuasaan itu juga perlu dilakukan ke atas semua parti politik lain dan kebanyakan bendera partinya dipasang di kawasan persendirian.

sinar harian/-

Golongan belia paling ramai hidap HIV

Posted: 12 Sep 2012 08:34 PM PDT

26 Syawal 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR - Golongan belia berusia dari 18 hingga 40 tahun merupakan kelompok tertinggi menghidap HIV di negara ini.

Pengarah Eksekutif Majlis AIDS Malaysia (MAM), Roswati Ghani berkata, lebih 76 peratus daripada keseluruhan kes HIV hingga akhir tahun 2010 membabitkan golongan itu dengan jumlah 69,747 orang.

"Pada tahun 2011 pula bagi setiap empat kes baharu jangkitan HIV, satu dilaporkan daripada kalangan orang muda dan belia dalam lingkungan umur 13 hingga 29 tahun," katanya kepada pemberita pada Majlis Amal Rumah Terbuka MAM, di sini semalam.

Beliau berkata, antara faktor penyumbang kepada angka itu ialah golongan belia merupakan kelompok majoriti penduduk negara dan banyak daripada mereka yang mengamalkan gaya hidup tidak sihat.

"Mereka juga dipengaruhi media sosial seperti Internet yang membolehkan kita berhubung sesiapa sahaja dalam masa yang pantas," katanya.

Sehubungan itu, Roswati berkata, MAM mengambil inisiatif melancarkan Kelab Belia Riben Merah pada 6 September lalu untuk menangani penularan virus tersebut dalam kalangan belia negara ini.

"Kita baru mulakan program untuk belia menerusi pelancaran kelab ini dan ia boleh menjadi satu wadah bagi mempromosikan gaya hidup sihat dan menyebarkan informasi yang tepat bagi mengenai HIV dan AIDS di kalangan belia," katanya.

Katanya, MAM sedang giat menjalankan kempen mencari anggota menerusi pendaftaran dalam talian dan untuk keterangan lanjut orang ramai boleh melayari laman Facebook kelab itu.

Roswati berkata, sebanyak 14 selebriti terbabit menjadi duta dalam kelab itu, antaranya penyanyi Datuk Siti Nurhaliza dan pelakon Aaron Aziz serta Fahrin Ahmad.

"Kita merasakan penglibatan artis dalam kerja sukarela seperti ini mampu memberi kesan yang besar sebab ia sedikit sebanyak dapat mempengaruhi belia menerusi maklumat yang golongan artis sampaikan," katanya. - Bernama

Kenapa pemimpin Umno tunjuk tanda simbolik Yahudi?

Posted: 12 Sep 2012 08:24 PM PDT



26 Syawal 1433H. [MOD] -

Knapalah pemimpin-pemimpin UMNO menunjukkan tanda simbolik Jewish Magi?

Dimana mereka belajar?

Apa perlunya menggunakan simbolik yahudi itu?

mereka melakukan perkara-perkara yang dilakukan oleh yahudi, yang sememangnya jelas memusuhi Islam?

Apakah orang Islam dibolehkan melakukan perkara-perkara yang menjadi amalan orang-orang bukan Islam? kredit: -Undi BN Bankrap Negara

PAS sokong 'orang Umno' jual tanah disiasat SPRM

Posted: 12 Sep 2012 08:22 PM PDT

26 Syawal 1433H. [MOD] -

JERANTUT: Pendedahan berlakunya penjualan tanah di kawasan bandar ini yang didakwa melibatkan pemimpin Umno sendiri dianggap amat mengejutkan.

Lebih memeranjatkan, perkara tersebut didedahkan sendiri oleh Ketua Pemuda Umno Bahagian Jerantut, Datuk Wan Amizan Wan Abdul Razak kepada sebuah akhbar harian semalam.

Serentak dengan itu, Ketua Dewan Pemuda PAS (DPP) Jerantut Yohanis Ahmad (gambar) menyokong tindakan Wan Amizan yang mahu melaporkan skandal tersebut kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bagi siasatan.

"Saya pada mulanya terkejut dengan pendedahan Ketua Pemuda Umno Jerantut yang menyerang rakan sesama Umnonya sendiri dan mungkin ini biasa pada ketika mesyuarat Umno Bahagian dan menjelang Pilihan raya Umum ke-13 (PRU13) ini.

"Namun apabila ia mungkin membabitkan penyelewengan apa lagi melibatkan tanah rizab Melayu, maka tindakan mangadukannya kepada SPRM kami (DPP) sokong," katanya.

Yohanis berkata demikian mengulas laporan akhbar bertajuk "Orang parti jual tanah, dakwa Pemuda Umno" semalam.

Beliau berharap perkara ini bukan sandiwara dan mahu SPRM menyiasat sesiapa saja yang terlibat dan jika terdapat bukti janganlah didiamkan.

Wan Amizan yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Tahan, dalam laporan tersebut meminta SPRM menyiasat penjualan tanah di kawasan bandar Jerantut yang didakwa berlaku penyelewengan membabitkan penjawat awam dan ahli Umno sendiri.

Menurutnya, Pemuda Umno berasa terpanggil membuat laporan kepada SPRM supaya menyiasat perkara itu bukan sahaja untuk membersihkan imej parti, malah bagi mengekang segala manipulasi projek dalam kawasan bandar oleh pihak tertentu.

Laporan SPRM akan dikemukakan dalam minggu ini supaya siasatan segera boleh dilakukan bagi membuktikan sama ada pihak tertentu memainkan peranan sehingga menyebabkan tanah di bandar ini beralih kepada syarikat bukan Melayu.

Katanya, siasatan perlu dijalankan berikutan perkara ini kerap dibangkitkan ahli Umno di sini, malah Pemuda Umno turut menerima aduan daripada orang ramai supaya kes ini disiasat mengikut undang-undang dalang dalam kalangan orang kuat Umno itu sendiri telah menyebabkan banyak tanah di bandar Jerantut bertukar milik kepada pihak lain.

Tambahnyanya, sebilangan tanah di Bandar Baru yang menempatkan tapak rekreasi, stesen teksi dan bas contohnya, sudah terlepas kepada syarikat tertentu akibat tindakan pihak terbabit.

"Pemuda Umno juga mahu SPRM membuat siasatan mengenai manipulasi 'projek silang' dalam kawasan bandar yang dilihat dimonopoli syarikat tertentu.

"Kita khuatir wujud unsur korupsi, penyalahgunaan kuasa dan gejala lain bagi kepentingan satu pihak, sedangkan rakyat seperti peniaga, pemandu teksi dan pengusaha kecil ditindas," katanya.

Beliau berkata, Pemuda Umno sedia mengemukakan bukti supaya mereka yang terlibat disiasat mengikut undang-undang dan perlu dibuktikan untuk pengetahuan rakyat sesuai dengan perjuangan Umno yang lebih telus bagi melakarkan perubahan di samping perlu mempunyai pemimpin yang berintegriti dan amanah.

Sementara itu satu sumber memberitahu, masalah tanah di bandar bersejarah ini sememangnya sering menjadi isu dan membuatkan rakyat tidak puas hati.

Menurut sumber tersebut, contohnya tanah yang diusahakan dengan tanaman oleh penduduk seperti di Durian Hijau, Bukit Nikmat dan kampung-kampung lain tiba-tiba dimiliki oleh pemimpin Umno tertentu.

Sebelum ini media pernah mendedahkan penebangan balak secara berleluasa hutan di Padang Piol hingga ke Taman Negara.

"Semua itu rakyat mahukan siasatan, rakyat harap ini bukan sandiwara atau gimik menjelang PRU13," kata Yohanis.

Beliau turut mengucap tahniah di atas keberanian Wan Amizan kerana jika parti dalam Pakatan yang mendedahkan skandal tersebut lazimnya akan dipandang sepi.

harakahdaily/-

Ibu Abil: 'Saya tak sanggup menatap wajah Fauziah'

Posted: 12 Sep 2012 08:17 PM PDT

26 Syawal 1433H. [MOD] -

SHAH ALAM – "Saya tidak sanggup masuk ke bilik Fauziah." Demikian menurut ibu mertua Fauziah Muhamad, yang mengalami masalah saraf otak dan terlantar di katil sejak Jun tahun lalu.

Katijah Kassein, 65, ibu kepada Abil Fikri Ahmad, terus terang mengatakan bahawa dia tidak mampu memasuki bilik Fauziah, 38, kerana tidak dapat menahan air mata setiap kali melihat keadaan menantunya.

"Apabila keadaan dia jadi begini, saya sedih sangat. Sampaikan saya tidak sanggup menatap wajah dia, memang menitik air mata," luah Katijah sebak.

"Dulu dia rajin. Serba-serbi boleh buat, memang tak banyak kerenah. Malah dia sering ambil berat tentang saya.

"Kini, dia hanya mampu terbaring atas katil, sayu hati saya," katanya ketika dihubungi Sinar Harian Online malam tadi.

Setiap hujung minggu, Katijah dan suaminya, Abdullah Lajis, 66, akan pulang ke rumahnya di Seremban, yang kini didiami Abil dan Fauziah.

Katanya, "saya balik ke Seremban setiap hujung minggu untuk teman Abil dan masak untuk dia."

Mengimbas kembali detik-detik awal Fauziah terlantar, Katijah akui kenyataan itu sukar diterima Abil.

"Pada awalnya, memang Abil susah nak terima keadaan Fauziah tetapi kami berikan sokongan kepadanya tanpa jemu.

"Akhirnya, Abil dapat terima dan setakat ini dia boleh menjaga Fauziah dengan baik dan kami sekeluarga tetap menyokong," katanya.

Menurut Katijah, Aidilfitri tahun ini jelas berbeza jika dibandingkan dengan tahun lalu.

"Tahun lepas, tidak ada seorang pun yang tidak menangis dalam keluarga kami.

"Sejak Fauziah memasuki keluarga kami, dia yang memasak untuk raya. Petang raya, dia yang akan tungkus-lumus di dapur, malah dia tak akan benarkan saya bantu," cerita Katijah dalam nada sebak.

Menyentuh soal tindakan Abil berhenti kerja, Katijah menyokong keputusan anak ketiganya itu.

"Dalam keluarga kami, apa-apa perkara sekalipun kami akan bawa berbincang jadi perkara itu juga sudah mencapai kata sepakat.

"Sebagai ibu, saya hormati keputusan Abil," kata Katijah.

Meskipun akur dengan kenyataan doktor yang sudah berputus asa, namun Katijah tetap menaruh harapan menantunya akan sembuh.

"Ini kehendak ALLAH, kalau dia sembuh itu memang kuasa ALLAH dan saya harap Abil tabah kerana saya tahu dia sayangkan Fauziah," katanya lagi.

Ahad lalu, Sinar Harian Online melaporkan pengorbanan bekas perunding kewangan dan speaker motivasi yang berhenti kerja demi menjaga isterinya yang terlantar sejak diserang asma.

Kisah hidup Abil-Fauziah ini terus menerus mendapat perhatian sejak disiarkan dan pelbagai maklum balas diterima berhubung kisah ini.

sinar harian/-

Mati dikapak suami

Posted: 12 Sep 2012 08:09 PM PDT

26 Syawal 1433H. [MOD] -

USUNG...anggota polis membawa keluar mayat mangsa dari rumah terbabit. Gambar kecil, Poziah.
ANGKAT...mayat mangsa dibawa ke hospital untuk dibedah siasat.

SHAH ALAM: "Sebaik masuk dalam bilik, badan saya menggigil apabila melihat dia sudah tidak bernyawa dan tompokan darah memenuhi sebahagian bilik," kata Poziah Supian@Supien, 56, jiran seorang wanita Indonesia yang mati dipercayai akibat dikapak suaminya sendiri.

Mangsa dikenali sebagai Noviaryani, 34, ditemui mati di rumah sewanya di Lorong Bunga Tanjung 4, Kampung Baru Hicom, Seksyen 26, di sini, jam 9 malam kelmarin dan polis turut menemui sebilah kapak yang dipercayai digunakan untuk menetak belakang kepala mangsa.

Sebelum kejadian, mangsa yang juga suri rumah bertengkar dengan suaminya dalam bilik mereka yang disewa bersama tiga pasangan lain sebelum suaminya dilihat keluar dan meninggalkan rumah dengan motosikal.

Poziah berkata, ketika berada di luar rumah, dia melihat suami Noviaryani atau lebih mesra dipanggil Ani, keluar dari rumah dengan membawa beg dan menaiki motosikal dalam keadaan biasa seperti tiada apa-apa berlaku di rumahnya.

metro/-

Wanita cemas kereta terbakar

Posted: 12 Sep 2012 07:58 PM PDT

26 Syawal 1433H. [MOD] -

REAKSI Umi selepas melihat kenderaannya terbakar ketika melalui jejambat Jalan Tun Razak dekat bulatan Loke Yew semalam.

KUALA LUMPUR - Seorang wanita nyaris maut apabila kenderaan jenis Mitsubishi Storm yang dipandunya terbakar di atas jejambat Jalan Tun Razak berhampiran bulatan Loke Yew di sini semalam.

Kejadian mencemaskan pukul 11 pagi itu berlaku ketika wanita berusia 26 tahun yang dikenali sebagai Umi memberhentikan kenderaan berkenaan selepas enjinnya terhenti secara tiba-tiba.

Pekerja di sebuah syarikat swasta itu kemudian cuba menghidupkan kenderaannya tetapi gagal sebelum anggota polis yang tiba selepas menerima aduan kesesakan jalan membantunya untuk menolak kenderaan itu ke tepi.

Tanpa disangka, kenderaan itu terus disambar api di bahagian enjin sebelum wanita itu bergegas keluar sebaik melihat api tersebut.

Sepasukan bomba dari Balai Bomba dan Penyelamat Cheras yang menerima maklumat pada pukul 11.08 pagi bergegas ke tempat kejadian untuk memadam kebakaran tersebut.

Jurucakap bomba memberitahu, pihaknya mengambil masa sekurang-kurangnya 10 minit untuk mengawal kebakaran itu namun kenderaan itu telah terbakar sepenuhnya ketika mereka tiba.

kosmo/-

YB BN

YB PAS

YB PKR

YB DAP