Nuffnang

MY VOICE FOR NATION

Posted by Unknown | Posted on 11:34 PTG

ZULKIFLI BIN NOORDIN

Posted by Unknown | Posted on 11:10 PTG

ZULKIFLI BIN NOORDIN


WARISAN ANAK MELAYU

Posted: 30 Nov 2012 08:42 PM PST

(Lagu Warisan wajib dihayati dan diinsafi oleh bangsa Melayu masakini)

Salam 2 all.

Bila perwakilan pemerhati dari Kelab UMNO Tokyo, adik Ariff Yasir Zulkafli  (23), pelajar tajaan Kerajaan di Universiti Gunma Jepun, menyampaikan lagu Warisan-Anak Kecil Main Api dalam ucapannya semalam, ia mengimbau kembali nostalgia kami yang satu ketika dulu menjadikan "Warisan-Anak Kecil Main Api" sebagai lagu wajib! Lirik dan lagu ciptaan bekas Ketua Pengarah Biro Tatanegara Datuk Nordin Kadri ini memang menangkap jiwa sanubari anak watan yang cintakan agama, bangsa dan tanahairnya!

Lagu itu dicipta dalam suasana orang Melayu tidak ada apa - kecuali kekuatan perpaduan dan kuasa politik! Tanah Melayu yang baru merdeka baru sahaja melalui peristiwa hitam 13 Mei 1969 yang menyaksikan kaum cauvinis yang menguasai ekonomi negara mula naik tocang! Baru menang beberapa kerusi dalam PRU mereka berarak sakan keliling Kuala Lumpur memaki hamun orang Melayu dengan caci-maki Malai-Si - "Mampus Melayu", lancau Melayu, Melayu pigi masuk hutan, ini negeri Cina sudah kontrol!

Begitu bangsa Melayu dihina ditanahair nya sendiri! Begitu bangsa Melayu dicaci nista oleh kaum cauvinis yang tidak tahu mengenang budi! Kaum cauvinis yang bak haiwan anjing yang dilepaskan daripada sepitan! Kaum cauvinis yang diberi betis mahukan peha!

Bangsa Melayu perlukan kebangkitan! Bangsa Melayu perlu menebus maruah dan harga diri! Bangsa Melayu wajib bersatu dan berpadu untuk menongkah arus cauvinisma dan komunisma yang sedang mengancam survivalnya dalam tanahairnya sendiri! Kecundang bererti merempat dalam negara sendiri! Tewas maknanya menjadi bangsat dibumi tanah tumpah darahnya!

Hancur maknanya akan hilang Melayu didunia ini! Laksamana Hang Tuah pasti kecewa, nenek moyang pasti gundah gulana! Apa nak jadi pada nasib anak bangsa!

Alhamdulillah ALLAH memberikan kekuatan, kecerdikan dan kebijaksanaan kepada pemimpin Melayu diwaktu menghadapi saat getir itu. Berbekalkan perpaduan Melayu yang utuh dan kuasa politik yang tinggal sedikit, walaupun miskin melarat papa kedana, Kerajaan UMNO pimpinan Allahyarham Tun Abdul Razak melancarkan Dasar Ekonomi Baru - menghapuskan kemiskinan dan menyusun semula masyarakat! Kebetulan orang Melayu lah yang termasuk dalam golongan miskin itu.

Antara matlamat DEB tersebut ialah memperkasakan bangsa Melayu melalui pendidikan! Maka tertubuhlah MRSM, ITM (kini UiTM), UKM dan segala macam institut pengajian tinggi khas untuk anak Melayu! Malah anak Melayu yang mendapat Gred 1 dalam MCE/ SPM terus ditawarkan biasiswa untuk melanjutkan pengajian ke luar negara tanpa mengira latarbelakang dan fahaman politik!

Maka berduyun-duyunlah anak Melayu mendapat biasiswa untuk keluar negara. Ada yang ke United Kingdom, Canada, Amerika Syarikat, Australia, New Zealand, Mesir, Jordan dan lain-lain negara! Anak Melayu yang jangan kata nak keluar negara, tengok tayar kapal terbang pun tak pernah! Jangan kata pakai baju kot, tali leher pun tak pernah berangan!

Tiba-tiba bukan sahaja ber'kot' ber'tie', dapat naik kapal terbang pergi 'oversea'! Riuh satu kampung buat kenduri kesyukuran yop! Tiap kampung gerenti ada sekurang-kurangnya seorang dapat keluar negara! Penghantaran keluar negara itu menaikkan semangat penduduk kampung! It's a morale booster kata Mat Eropah! Melayu kampung bangga, ada anak kampung yang berjaya ke menara gading nun jauh disana!

Hari nak berlepas siap dengan orang kampung berkumpul depan rumah, berdoa untuk kejayaan si anak! Saat menaiki kerete sewa (itu pun orang kampung sama-sama menyumbang untuk duit sewa & minyak), bilal mengumandangkan azan sebagai tanda mohon keberkatan! Anak Melayu segak berkot mengalir airmata meninggalkan kampun halaman! Berbekal azam untuk menebus maruah bangsa yang menjadi bahan cacian maki hamun para cauvinis biaDap!

Dan tiap anak Melayu itu diberi kursus tatanegara; bersiap sedia menghadapi kehidupan asing dinegara asing! Dibekalkan anak Melayu itu dengan tatacara hidup dibumi asing! Bagaimana makan bersudu garpu,  bagaimana nak solat dibulan salji turun, bagaimana nak hidup bersama mereka yang pernah menjadi penjajah kita! Anak Melayu diberi semangat; kita samataraf dan samarata dengan mereka!

Sebagai peniup semangat, tiap anak Melayu diwajibkan menghafal dan menghayati lagu 'Warisan-Anak Kecil Main Api'. Lagu yang sememangnya memberi roh dan semangat perjuangan kepada anak kampung untuk mengharungi badai ombak kehidupan dibumi asing demi mengangkat martabat bangsanya yang dihina!

Kini ramai anak Melayu yang lahir daripada DEB ini sudah kembali ke tanah air mencurah sumbangan dan bakti; ramai yang berjaya mengangkat martabat dan maruah agama, bangsa dan tanahairnya! Melayu boleh bangga berdiri sama tinggi, duduk samataraf dengan kaum lain; bukan sahaja dalam negara, malah sudah sampai ke persada antarabangsa! Dalam pelbagai bidang, dalam bermacam lapangan! The Malays can walk tall now - begitu pepatah omputeh yop!

Namun ada juga segelintir anak Melayu yang menjadi Si-Tanggang Moden! Mereka lupa diri! Mereka lupa daratan! Mereka menggigit tangan yang menyuap mereka; mereka lupa tangisan darah dan airmata yang berkorban untuk mereka! Mereka meludah atas keperitan ibubapa mereka! Mereka kencing berdiri diatas tanah kubor nenek moyang mereka!

Mereka muncul sebagai parasit-parasit bersenggama dengan Si-Kitol bersekongkol dengan para cauvinis rasis biaDap untuk menghancurkan dan memusnahkan agama dan bangsa mereka sendiri! Mereka menjadi kayu penukul untuk diguna besi kapak menebang pohon-pohon agama dan bangsa mereka! Mereka rela diperkaldaikan! Mereka rela ditunggangi! Hanya kerana nafsu serakah mahukan mahkota kuasa di Putrajaya! Otak mereka sudah diliwat; fikiran mereka sudah disumbat!

Atas sebab itu, dalam keadaan bangsa Melayu yang sedang dihimpit dan digasak segala penjuru, dalam keadaan survival Melayu sedang diancam, dalam keadaan ukhwah perpaduan Melayu kian rapuh, saat munculnya ramai Si-Kitol yang bersedia mengkhianati bangsa sendiri demi memuaskan nafsu serakah untuk menduduki takhta Putrajaya; lagu Warisan adalah tepat untuk diputar semula dan dihayati!

Kepada adik Ariff Yasir Zulkafli yang berjaya mengingatkan para perwakilan UMNO semalam dengan lagu Warisan-Anak Kecil Main Api semalam, teman angkat tabik spring kepada mike yop! Begitulah peranan anakmuda Generasi-Y yang berjaya memberi sumbangan dalam perjuangan - mengingatkan kita kepada perjuangan yang masih belum selesai ini!

Kepada perwakilan UMNO dan para pemerhati, kepada semua ahli UMNO dan orang Melayu seluruhnya, hayatilah seruan dan rintihan anak muda ini!

"Apalah nasib kami jika Melayu hilang kuasa dan tidak memerintah selepas PRU 13! Bagaimana nasib kami anak Melayu yang sedang belajar diluar negara. Adakah kami akan dipanggil balik kerana biasiswa ditarik balik! Mana dahan kami nak berpaut! Mana pelantar untuk kami berdiri!

Sebab itu ayahanda bonda, janganlah bersengketa sesama sendiri! Janganlah ada sifat ketamakan jawatan dan kuasa! Biar hati kita bersih, kita buang sifat dengki dan irihati! Kita rapatkan saf, kita perbetulkan azam, kita bersatu, kita berpadu dan kita sama-sama berjuang pastikan selepas PRU13 Putrajaya masih milik Melayu!

Tolonglah ayahbonda untuk Melayu terus mara! Untuk Melayu terus berkuasa! Untuk Melayu terus memperjuangkan kepentingan kita! Saya merayu sangat ni, saya merayu ayahbonda dan abang kakak!"

*(Nota: ambillah iktibar apa yang terjadi kepada pelajar-pelajar Melayu di IPT dinegeri pembangkang! Apa jadi dengan KUIN di Kedah! Apa jadi dengan UniSel di Selangor! Apa jadi dengan tanah tapak UiTM milik YBK yang dirampas-ini semua bukti gelapnya masadepan anak Melayu jika kita hilang kekuasaan politik)
memberikan gambaran tentang masa depan anak Melayu jika UMNO dan Barisan Nasional (BN) hilang kuasa dan tidak lagi memerintah selepas Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).
"Cuba bayangkan anak-anak macam kami yang mengaji di luar negara, kami akan dipanggil balik sebab polisi tidak lagi dipegang oleh UMNO dan BN yang menghantar kami dulunya.
"Anak-anak ayahanda dan bonda ini tiba-tiba terkontang-kanting, sistem tidak lagi membantu kami untuk ke menara gading. Mana dahan untuk kami berpaut, mana pelantar untuk kami berdiri?" katanya sambil beberapa kali mengesat air mata.
Ariff Yasir kemudian membuat seluruh perwakilan bertambah sebak apabila merayu supaya semua ahli UMNO melupakan sengketa sesama sendiri dan kembali kepada perjuangan asal untuk membela nasib orang Melayu.
"Tolonglah ayahanda, tolonglah bonda untuk UMNO terus mara, untuk UMNO terus berkuasa, untuk UMNO terus memperjuangkan kepentingan kita. Saya merayu sangat ini, saya merayu sangat ayahanda, bonda dan kanda.
"Kita lupakanlah segala sengketa. Janganlah ada sifat tamakkan jawatan dan kuasa. Biar hati kita bersih, kita buang dengki dan iri hati. Kita rapatkan saf, kita perbetulkan azam, kita bersatu, kita berpadu dan kita bersama-sama berjuang pastikan selepas PRU-13 Putrajaya masih menjadi milik kita," katanya disambut dengan tepukan gemuruh daripada seluruh perwakilan.
Beliau mengucapkan terima kasih kepada pemimpin dan pejuang UMNO yang membolehkan anak- anak Melayu dari kampung melanjutkan pengajian di luar negara.
"Kalau tanpa jasa anda semua, tidak mungkin kami anak-anak Melayu berada di mana kami berada sekarang. Ini menunjukkan UMNO sentiasa komited menjaga kebajikan orang Melayu dulu, kini dan selamanya," tegas beliau.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20121201/po_08/Lupakan-sengketa-pertahan-Putrajaya#ixzz2DlgCNIC0
© Utusan Melayu (M) Bhd

Sebenarnya, kalau ahli UMNO menghayati dan menginsafi cogankata UMNO sendiri, itu sahaja sudah mencukupi. Cogankata BERSATU, BERSETIA, BERKHIDMAT adalah cogankata keramat, yang jika dihayati dan dilaksanakan insyallah kuasa politik Melayu akan terus kekal dan mantap!

BERSATU dalam saf barisan yang satu dibawah kepimpinan sedia ada! Tidak ada Team Ketua Bahagian, tidak ada Team Timbalan atau Naib, tidak ada Team Ketua Pemuda, tidak ada Team Wanita atau Puteri! Hanya ada satu team, iaitu Team UMNO!  Jadikan Team UMNO sebagai Winnable Team! Jadikan parti UMNO sebagai Winnable UMNO demi untuk agama, bangsa dan tanah air!

BERSETIA lah kepada parti dan kepimpinan sedia ada! Apa juga keputusan yang dibuat oleh parti dan kepimpinan wajib ditaati dan dipatuhi! Kita mungkin tidak bersetuju, kita mungkin tidak selesa, tetapi selagi keputusan pimpinan tidak melanggar syara' dan adab budaya Melayu; selagi itu kita wajib taat dan patuh! Janga langsung ada unsur khianat dan sabotaj! Jangan ada sekelumit Semangat Si-Kitol dalam jiwa tiap ahli! Jadilah seorang Winnable Ahli! Jadilah ahli yang memperjuangkan dan memenangkan parti, bukan diri sendiri! Pengalaman pahit PRU12 wajar dijadikan iktibar! Kehilangan 2/3 majoriti dan 5 negeri wajar menjadi pengajaran betapa pengkhianatan dan sabotaj akhirnya bukan sahaja merugikan parti, malah agama, bangsa dan tanahair!

BERKHIDMAT lah sepenuh jiwa raga kepada perjuangan parti! Jangan kerana tidak terpilih menjadi calon kita bukan sahaja tidak mahu menyumbang khidmat, malah mengkhianati dan menderhakai perjuangan parti. Walau bagaimana hebat kita rasa kita adalah Winnable Calon, namun pimpinan sudah tentu mempunyai sebab dan rasionalnya membuat pilihan, yang sudah pasti dibuat setelah melalui proses musyawarah! Kita sebagai lasykar dan gurkha, wajib menghayati semangat perjuangan Saidina Khalid Al Walid, yang walaupun sememangnya seorang Winnable Warrior, namun terus berjuang tanpa luntur semangat walaupun dilucutkan jawatan Panglima Perang! Kerana perjuangan Al Walid bukan untuk diri, bukan untuk Khalifah, tetapi untuk Islam, demi ALLAH dan Rasul!

Apapun, semboyan perang telahpun dibunyikan! Musuh agama, bangsa dan negara sudah bersiap sedia dengan segala balatentera dalam dan luar untuk menghancurkan kita!

Ayuh kita ke medan tempur dengan siasah dan strategi yang mantap, barisan panglima dan lasykar yang lengkap bersiap, berbekalkan semangat dan nawaitu perjuangan demi Abata - Agama, Bangsa & Tanahair!

Selamat berjuang, selamat bersidang!

Wallahua'lam dan Wassalam.

Adios amigos, grasias senor!

Zulkifli Bin Noordin
Sabtu
17 Muharram 1434
01 Disember 2012

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

WARISAN ANAK KECIL MAIN API

Anak kecil main api
Terbakar hatinya yang sepi
Air mata darah bercampur keringat
Bumi dipijak milik orang

Nenek moyang kaya-raya
Tergadai seluruh harta benda
Akibat sengketa sesamalah kita
Cinta lenyap di arus zaman

Indahnya bumi kita ini
Warisan berkurun lamanya
Hasil mengalir ke tangan yang lain
Peribumi merintih sendiri

Masa depan sungguh kelam
Kan lenyap peristiwa semalam
Tertutuplah hati terkunci mati
Maruah peribadi dah hilang

Kini kita cuma tinggal kuasa
Yang akan menentukan bangsa
Bersatulah hati bersama berbakti
Pulih kembali harga diri

Kita sudah tiada masa
Majulah dengan maha perkasa
Janganlah terlalai teruskan usaha
Melayu kan gagah di nusantara

Melayu kan gagah di nusantara
Melayu kan gagah di nusantara

MELAYU ITU ISLAM!

Posted: 30 Nov 2012 06:06 AM PST

(Adakah persamaan logo hak asasi sedunia anjuran Yahudi dengan logo kempen pilihanraya Demi Rakyat PKR itu satu kebetulan atau sebenarnya satu acuan fikrah perjuangan?)

Salam 2 all.

Dimanakah kekuatan bangsa Melayu? Pada ekonominya kah? Pada kekuasaannya kah? Pada jumlahnya kah?

Sebenarnya kekuatan bangsa Melayu terletak kepada huruf 'Mim'! Huruf pangkal dalam perkataan 'Melayu' - 'Mim Lam Alif Ya Wau'! Tanpa 'Mim', dia akan jadi 'Lam Alif Ya Wau - Layu'! Dengan 'Mim' ia menjadi 'Melayu'!

Apa itu 'Mim'? Ia bermakna 'Muslim'! Melayu itu Muslim. Melayui itu Islam! Disitu lah letaknya kekuatan bangsa Melayu; iaitu pada agamanya - Islam!

Dan itulah uniknya bangsa Melayu di Malaysia ni. Bangsa Melayu Malaysia adalah satu-satunya bangsa didunia ini yang kewujudannya dikaitkan dengan agama! Dan Melayu adalah satu-satunya bangsa didunia ini yang ditakrifkan menurut undang-undang, dan diperuntukkan didalam Perlembagaan sebagai wajib beragama Islam!

Tanpa Islam seseorang itu tidak boleh mengaku Melayu; malah akan gugur status Melayu nya!

Begitu unik bangsa Melayu ini, hinggakan bangsa 'Arab, bangsa yang diturunkan para anbiya, tidak mendapat keistimewaan dikaitkan kewujudannya dengan Islam!

Maka sebarang usaha untuk memberi kebebasan kepada bangsa Melayu untuk memilih dan menukar agamanya kepada selain Islam adalah sebenarnya usaha halus untuk menghapuskan bangsa Melayu! Ianya wajib ditentang habis-habisan!

Mungkin ada suara sumbang diluar sana akan mendakwa mengapa bangsa Melayu didiskriminasikan hak untuk memilih agama! Mungkin juga ada suara songsang diluar sana yang akan memfitnah bahawa hak Melayu memilih untuk Islam atau tidak dibenarkan oleh Al Quran - la iqro hafiddin - kata suara sumbang dan songsang ini!

La iqro hafiddin - Al Baqarah 256: tiada paksaan dalam beragama! Nah, bukankah begitu jelas kata para sumbangsat dan songsangsat ini bahawa ALLAH sendiri yang memberi kebebasan untuk bangsa Melayu memilih atau menukar agama selain Islam. Kata para sumbangsat ini, orang Melayu tidak wajar dipaksa memilih atau kekal sebagai Islam! Itu melanggar hak asasi, itu bercanggah dengan kebebasan sejagat!

Kalau kita menggunakan sedikit akal yang ALLAH beri, kita akan dapati hujah itu jelas songsang dan sumbang! Rasionalnya? ALLAH menurunkan Al Quran kepada Rasulullah saw untuk menyampaikan satu risalah tauhid; iaitu memperbetulkan aqidah manusia yang sudah sesat daripada mensyirikkan dan memberhalakan ALLAH kepada menyembah ALLAH Yang Maha Esa melalui agama Islam!

Nah, agama apa selain Islam yang mentauhidkan ALLAH! Yang mengesakan ALLAH! Tidak ada agama lain selain Islam!

Jadi dimana logiknya ALLAH yang menurunkan Al Quran supaya manusia mentauhidkan ALLAH melalui agama Islam tiba-tiba memberi kebenaran kepada manusia termasuk Melayu untuk memilih agama selain Islam! Agama lain yang mensyirikkan ALLAH! Agama lain yang memberhalakan ALLAH! Agama lain yang mematungkan ALLAH!

Langsung tidak masuk akal! Langsung tidak logik! Langsung bercanggah dengan fikiran yang waras! Yang jelasnya ia satu pandangan yang songsang dan luar tabi'e! Yang hanya boleh difikirkan oleh manusia yang songsang dan luar tabi'e!

Nah, agama apa selain Islam yang mentauhidkan ALLAH! Yang mengesakan ALLAH! Tidak ada agama lain selain Islam!

Jadi dimana logiknya ALLAH yang menurunkan Al Quran supaya manusia mentauhidkan ALLAH melalui agama Islam tiba-tiba memberi kebenaran kepada manusia termasuk Melayu untuk memilih agama selain Islam! Agama lain yang mensyirikkan ALLAH! Agama lain yang memberhalakan ALLAH! Agama lain yang mematungkan ALLAH!

Langsung tidak masuk akal! Langsung tidak logik! Langsung bercanggah dengan fikiran yang waras! Yang jelasnya ia satu pandangan yang songsang dan luar tabi'e! Yang hanya boleh difikirkan oleh manusia yang songsang dan luar tabi'e!

Apa pun, kita bangsa Melayu wajib bersyukur kepada ALLAH kerana memberikan kita bangsa Melayu ni'mat dan anugerah keistimewaan wajib beragama Islam; sehingga diperuntukkan didalam Perlembagaan dan undang-undang! Ni'mat dan keistimewaan yang tidak ALLAH beri kepada bangsa lain, hatta bangsa 'Arab itu sendiri!

Sebab itu wajib bagi orang Melayu menentang golongan yang cuba memperjuangkan hak kebebasan bangsa Melayu untuk memilih agama selain Islam! Orang Melayu wajib menghapuskan golongan songsang dan luar tabi'e ini! Orang Melayu wajib mencegah golongan songsang dan sesat ini termasuk rakan sekongkol dan sebantal mereka! Wajib!

Dan peluang terbaik untuk orang Melayu menentang, menghapuskan dan mencegah kaum songsang ini ialah dengan menolak mereka dalam PRU 13 nanti!

Satu undi untuk mereka bermakna keredhaan untuk Melayu dimurtadkan!

Satu undi untuk mereka bermakna persetujuan untuk Melayu dikafirkan!

Satu undi untuk mereka bermakna kesediaan melihat Melayu dihapuskan!

Hargai lah undi mike yop! Jangan jadikan undi mike sebagai pembuka kunci kepada kemurkaan ALLAH! Jangan jadikan undi mike sebagai alasan untuk dila'nat ALLAH! Jangan jadikan undi mike sebagai jalan menuju ke neraka ALLAH!

Yang baik datangnya daripada ALLAH; yang tidak datangnya daripada kelemahan teman sendiri yop!

Wallahua'lam & Wassalam!

Adios amigos, grasias senor!

Zulkifli Bin Noordin
Jumaat
16 Muharram 1434
30 Nov 2012

Dr Shafie Abu Bakar

Posted by Unknown | Posted on 11:02 PTG

Dr Shafie Abu Bakar


Berakhirnya Sidang Dewan Negeri Selangor Menjelang PRU Ke 13

Posted: 30 Nov 2012 06:28 PM PST

Comments for Haniza Talha - Landscaping New Politics

Posted by Unknown | Posted on 3:47 PTG

Comments for Haniza Talha - Landscaping New Politics


Comment on Majlis Pelancaran Bantuan Untuk Warga Emas, OKU, dan Orang Miskin by aduntamanmedan

Posted: 29 Nov 2012 08:49 PM PST

Wsm suzana, Ada tidak kurang drp 8jenis bantuan drp Jabatan Kebajikan Masyarakat. Ada bantuan orang tua, bantuan anak sekolah, insentif bg OKU yang bekerja dll.
Boleh ambil borang di Pusat Khidmat Rakyat atau Pejabat JKM.

Comment on Majlis Pelancaran Bantuan Untuk Warga Emas, OKU, dan Orang Miskin by Suzana Bin Mat Tajuddin

Posted: 29 Nov 2012 07:24 PM PST

Aslmlaikum.
saya nak bertanya tentang bantuan untuk ibu saya yang berusia 62th,
dimana boleh saya mendapatkan bantuan bulanan,dan macam mana cara saya untuk memohon bantuan tersebut.saya kurang tahu.ibu saya menjaga 2 org cucu yang kematian ibu bapa dan 2 org oku.

Dr Siti Mariah Mahmud

Posted by Unknown | Posted on 3:31 PTG

Dr Siti Mariah Mahmud


Muslimat mahu Najib debat terbuka dengan PAS

Posted: 30 Nov 2012 06:14 AM PST


Dewan Muslimat PAS Pusat (DMPP) mencadangkan pemimpin tertinggi Umno berdebat secara terbuka dengan pemimpin tertinggi PAS daripada terus menjadikan Perhimpunan Agung umno (PAU) sebagai medan memburuk-burukkan PAS dan Pakatan Rakyat.

Ketua Penerangan DMPP, Aiman Athirah Al-Jundi berkata, ucapan perasmian Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin, ucapan dasar ketua-ketua sayap pemuda dan wanita hinggalah ucapan dasar Presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak tidak memberi fokus kepada hala tuju parti itu.

Sebaliknya mereka mengambil peluang tersebut untuk memburuk-burukkan Pakatan rakyat semahu-mahunya.

"Ucapan dasar Datuk Seri Najib menjadi ucapan nanar yang sasarannya ialah Pakatan Rakyat khususnya PAS.

"Muslimat mencadangkan Presiden Umno berdebat dengan Presiden PAS, Timbalan Presiden berdebat dengan Timbalan Presiden PAS dan naib-naib presidennya dengan Naib Presiden PAS.

"Tidak guna mereka menggunakan perhimpunan sendiri untuk mengutuk pihak lawan," kata beliau kepada Harakahdaily hari ini.

Tambah Aiman lagi, debat tersebut bukan untuk mencari siapa menang dan siapa kalah sebaliknya mahu rakyat menilai sendiri ketokohan semua pimpinan kedua-dua parti.

"Kita bukan mahu mencari pemenang tapi kita mahu debat yang harmoni, penuh fakta, menunjukkan intelektual pemimpin supaya rakyat dapat menilai sendiri.

"Sebaik-baiknya debat ini diadakan sebelum Pilihan Raya Umum Ke-13 sebelum rakyat memilih pemimpin yang dirasakan layak," katanya.

Beliau juga yakin wanita dan generasi muda mahu melihat pemimpin yang lebih matang dan mempunyai matlamat yang jelas daripada pemimpin yang hanya tahu memburuk-burukkan pihak lewan di medan sendiri.

"Muslimat juga mewakili generasi muda mahu melihat politik yang lebih matang dengan gagasan pemikiran yang dibawa, bukan politik kutuk-mengutuk kerana zaman politik begitu sudah berakhir," katanya.

Comments for Wee Choo Keong

Posted by Unknown | Posted on 1:26 PTG

Comments for Wee Choo Keong


Comment on AirAsia did not meet regulatory standard? by Adam Yahya (@mdnizamy)

Posted: 29 Nov 2012 11:56 PM PST

Malaysians… Complaint only know. Murah mau. Tapi itu salah ini salah. Beli kapal terbang sendiri la. lol.

Comment on Passengers are now able to claim compensation for delayed flights of more than 3 hours by Poseidon's Spear

Posted: 29 Nov 2012 11:35 PM PST

My apologies for the typo. Please ignore the last paragraph in my preceding post above.

Comment on Passengers are now able to claim compensation for delayed flights of more than 3 hours by Poseidon's Spear

Posted: 29 Nov 2012 11:32 PM PST

Av Joe

Yes, I am aware of the CCT ruling you had referred to.

As a fairly frequent traveller myself, such initiatives to protect passengers against unwarranted, unreasonable or untenable restraints on passengers’ rights is to be applauded.

We must be careful, however, that consumer and judicial activism does not result in unfair and onerous restrictions on the way that companies (airlines in this case) run their business.

Low-cost carriers have a different operational model and work under different constraints from “premium” full-service carriers.

To put it bluntly, it’s Pollyanna-ish to expect first world service at third world prices.

Why else would LCCs be flourishing (in most cases) and taking away traffic from the full-service carriers?

If passengers aren’t prepared to acknowledge these operational differences and accept these constraints, then they would be well advised to give their business to the “FSCs” and stay well clear of the LCCs.

Alas, for most of us, the contents of our bank accounts preclude us from partaking of such indulgences!

On a side note, I believe that most, if not all, of the airline check in desks at Changi Airport close 30-45 minutes before scheduled flight departures.

Alas, for most of us, the contents of our bank accounts prevent us from partaking of such ibdu

Comment on AirAsia did not meet regulatory standard? by Ronald

Posted: 29 Nov 2012 10:14 PM PST

Poseidon’s Spear

By all means make the profits but not hidden charges all over. check in at counter had to pay money. Airport taxes collected from untraveled passengers not refunded automatically. When asked for refund, high administrative charge imposed almost equivalent to airport tax itself. Etc etc etc.

By all means make the profit but passengers safety is of utmost importance. Therefore, DCA should have grounded it until all regulations have been met. Why the 6 months? If it is in UK, the Civil Aviation Authority would have grounded it.

It was not about race, it is about the modus operandi. If it was about race then Slumberjack would not have taken away 96 routes from MAS and gave them on a silver platter to it. Are you sure that the real person behind it is an Indian? AA would not have been given all the time in the world to hold on to the Airport Taxes collected from the passengers for so many years. When was pressured to settle, a discount of about 30% was given. Airport taxes belong to MAHB not to AA. AA is just a collecting agent like other airlines.

Please do your homework and you will no doubt find out the real position. May be you will because of the reason best known to you and the few others.

Comment on AirAsia did not meet regulatory standard? by Frequent Flyer

Posted: 29 Nov 2012 11:21 AM PST

Before the issue gets overboard, let’s clear the air a bit – it is actually a requirement of the aviation regulations that for every aircraft type registered in Malaysia, an officer of DCA is trained & qualifed on that particular aircraft type. This is to faciltate them in carrying out their duty & responsibility in overseeing the operation of these aircraft types in Malaysian airspace. This practise is not peculiar to Malaysia only but also practised in most of the countries around the world.These officers are responsible to ensure that the instructors, pilots and cabin crew of these aircrafts are trained & qualified in accordance to the required standards therefore how are they suppose to carry out this responsibility if they are not trained & qualifed on the aircraft type themselves? On top of their day to day duties as a DCA inspector, they are also required to study the aircraft systems, operating procedures, keep abreast with any new revisons to the procedures etc., just like their counterparts in the airline but all the while earning a Government salary which is in most cases a quarter of what their counterparts in the airline gets. They do get to claim for mileage to and fro the airport, parking charges & a hundred odd Ringgits perdiem for everyday they are away from home but that would hardly be enough for a decent meal in places like Europe, Japan or Australia. So what do they get out of this?….nothing much I assure you.

Touching on another issue asking why it is not ok for AirAsia to make a profit – I’m sure it is ok, not only for AirAsia but also for any business establishment anywhere.What is NOT ok is for these businesses to neglect their morale & social obligations to maximize their returns. What is NOT ok is for them to endanger my safety so that they could turn a profit. It is then up to the public to make an informed decision whether to continue patronizing such a business. So the questions beckon;

1) how bad is the safety standard of AirAsia? Do I need to redo my travel plans after the 31st March?

2) why are the mass media such as the Star not reporting this issue but would rather report the news of AirAsia possible purchase of an airline in India? That news might interest a handful of Malaysian but this news affect the livelyhood of the 10000 Malaysians that works for AirAsia & safety of the 30 odd millions of passengers that AirAsia claimed had carried.

3) Has AirAsia brought in the right people & fired the wrong ones as demanded by the authority or are they trying to b/s their way out of it?

I personally think it would not be wrong for YB to bring these questions up with the right authority or even bring it up in Parliament as it is not only of public interest but also public safety.

‘Now everybody can fly…but getting to your destination safely is not our business.’

Direct Free Kick

Posted by Unknown | Posted on 1:20 PTG

My journey - Wong Hon Wai 黃漢偉

Posted by Unknown | Posted on 11:47 PG

My journey - Wong Hon Wai 黃漢偉


Distributing ADUN's 2013 Calendar @ Air Itam Market.

Posted: 30 Nov 2012 07:10 AM PST

The new 2013 ADUN Air Itam's calendar with the theme, 'PENANG, THE HOPE FOR MALAYSIA!' was launched at Air Itam wet market on Tuesday 27th November morning.
 
After his speech, YB Wong and his Service Team, JKKK and PPS members went for a walkabout to greet and distribute the calendars to the morning market and food court patrons.
 





 

Air Itam market loo wins cleanest public toilet award

Posted: 30 Nov 2012 05:55 AM PST


As reported in Guangmin


  • 公廁從清晨6時許開放至凌晨12時許關閉,負責清理衛生的工友,須輪班才能維持公廁的清潔。
1 of 2
(檳城27日訊)阿依淡巴剎公廁成功"擊敗"檳島56間公廁,榮登州政府主辦的"2012年世界廁所日"冠軍寶座;週二,該區州議員黃漢偉率領記者突擊這間最清潔公廁時,還發現有清潔工友正在清理廁所,廁所清潔明亮,果然是名副其實。

舊關仔角公廁在這項比賽中奪得亞軍,季軍則是峇都丁宜邁亞密海灘公廁。
無論如何,根據了解,在州議員未抵達的一小時前,市政局工友相信是收到"風聲"而在廁所置放盆栽,進行最後一分鐘的美化,在當地營業的部分小販揶揄檳島市政局清潔工友臨時"趕工"。

小販揶揄臨時美化
 
根據記者觀察,鋪上淡色系列地磚及白色牆磚的公廁內部不僅乾淨,同時通風系統也非常良好,有別於一般公廁面對的內部潮濕、悶熱及積水問題。同時,該間公廁內也置放多盆綠色植物作為美化,廁所馬桶及馬桶座板也非常乾淨,大多數基本設備都很完善。
黃漢偉也公開讚揚負責清理該間廁所的檳島市政局清潔工友,及答應主辦一場宴會慰勞這批工友。他披露,上述公廁在巴剎還未進行提升工程時,內部衛生狀況確實不理想,然而隨著巴剎提升工程一併竣工的公廁,目前其衛生、美觀及實用程度可媲美五星級廁所。
通風系統好基設佳
"這間公廁是從清晨6時許開放至午夜12時許關閉,由此可見,使用公廁的人數確實非常驚人,因此負責清理衛生的工友,必須輪班才能維持公廁的清潔。"
他直言,這項獎項的幕後"功臣"除了負責清理廁所的工友,同時包括給予高度配合及保持廁所環境的清潔的民眾,因此他再三感謝大家的支持。週二上午,檳島市 政局衛生環境小組高級官員符國明,移交州政府主辦的"2012年世界廁所日"冠軍獎杯及2000令吉模擬支票,由黃漢偉接領。由於,得獎的公廁是歸檳島市 政局負責為衛生清理工作,因此該筆2000令吉獎金將納入檳島市政局。
黃漢偉將撥款修巴剎屋頂
黃漢偉指出,其助理黃振部告訴他,阿依淡巴剎周邊34個攤位小販,面對屋頂漏水的問題,因此他將從選區撥款中撥出約7萬令吉,作為維修屋頂費用。
"這項工程最快大約是在12月14日開始,而且工友會等待巴剎收市後才進行維修工程,並連夜趕工務必在一兩天內竣工。"他披露,這項維修阿依淡巴剎周邊攤位屋頂工程,不會對巴剎小販造成任何影響,因此他希望小販不要慌張。
黃漢偉在拜訪阿依淡巴剎小販、巡視公廁及分發2013年日曆給民眾時,如是向記者透露。其助理黃振部也提及,受影響的34個攤位小販大多數經營雜貨及蔬菜類的販商。
週二上午,黃漢偉在分發2013年日曆給民眾時,不忘記幽默的吩咐民眾記得檢查日曆,因為說不定能從中看到"大選日子"。

As reported in The Star. 
Air Itam market loo wins cleanest public toilet award


By CAVINA LIM
cavina@thestar.com.my
Photos by CHARLES MARIASOOSAY

EIGHT Penang Municipal Council (MPPP) janitors were rewarded for their hard work when the Air Itam market public lavatory, which they were assigned to upkeep, was adjudged the winner of the Penang Cleanest Toilet competition.

The results, which were announced last Friday in conjunction with World Toilets Day, saw the Air Itam wet market beating 56 other public toilets.

The Padang Kota public toilet and the one in Miami Beach, Batu Ferringhi bagged the second and third placing respectively.

State Town and Country Planning, Housing and Arts Committee chairman Wong Hon Wai praised the MPPP workers, saying it was the joint effort of the janitors, who worked thoroughly on a schedule from 6am to midnight daily to ensure cleanliness.

"They also made sure that there was proper sanitation and lighting. They made the toilets looked clean and new every day. Traders and market goers as well as tourists use the Air Itam market public toilet frequently as it is located near tourist spots such as Kek Lok Si Temple and Penang Hill. Therefore, it is commendable that they were able to do such a good job considering the high number of people using the toilet every day," he said.

Earlier, Wong, who is the Air Itam assemblyman, presented RM2,000 and a trophy to the MPPP workers as a token of appreciation during his visit to the market on Tuesday.

The competition, which was held in conjunction with the Penang Clean Toilets Campaign, was launched on March 5.

The first phase of the competition was carried out between May and July while shortlisted toilets which had obtained the four-star and five-star grading advanced onto the second phase held from August to end of October.





Various criteria such as lighting, sanitation, signages, cleaning schedule, maintenance and adequacy of water supply were taken into account during the evaluation.

YB BN

YB PAS

YB PKR

YB DAP