Nuffnang

Anwar Ibrahim

Posted by Tanpa Nama | Posted on 7:35 PG

Anwar Ibrahim


Cite Shafee for contempt, Karpal ells Sodomy II Judge

Posted: 05 Sep 2011 03:36 AM PDT

The Malaysian Insider

DAP chairman Karpal Singh wants pro-Umno lawyer Datuk Seri Muhammad Shafee Abdullah hauled up for contempt of court, saying the latter had interfered with proceedings in the ongoing Sodomy II trial.

Karpal urged trial judge Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah to issue a show-cause notice to Muhammad Shafee to explain the latter's "unwarranted public attack" against Datuk Seri Anwar Ibrahim's defence statement from the dock.

Anwar, a former deputy prime minister, now heads the three-party opposition Pakatan Rakyat (PR) pact. Besides being his political ally, Karpal is defending the PKR advisor who stands accused of sodomising a former aide, Mohd Saiful Bukhari Azlan, three years ago in a luxury condominium here.

"If what was uttered by Anwar was contemptuous, it would have been contempt in the face of the court. It was for Justice Mohamad Zabidin to hold Anwar in contempt. He did not do so.

"Who is Muhammad Shafee Abdullah to question the wisdom of the trial judge?" Karpal demanded in a media statement today.

Muhammad Shafee, among Malaysia's legal elites, is regarded as an expert on media contempt laws and was cited yesterday in Umno-owned Mingguan Malaysia calling Anwar's defence statement as contemptuous.

The top-earning lawyer was reported telling the Attorney-General to step into the row and initiate contempt proceedings against Anwar.

The news was replicated today in other mainstream media, including New Straits Times, which quoted Muhammad Shafee as saying: "This will also prevent the presiding judge from being involved in any possible conflict in which the judge may be blinded by it."

Karpal objected to Muhammad Shafee's argument for the A-G's intervention as unprecedented and defying logic.

"That itself amounts to contempt of court on the part of the judge who does so," he said.

"Shafee should know a judge cannot interfere in a judicial proceeding in another court. It is axiomatic. It is elementary," the Bukit Gelugor MP added.

Muhammad Shafee has also come under fire online after Anwar's unsworn statement of defence from the dock, purportedly for interfering with the news coverage of the controversial court case by issuing certain instructions to mainstream media editors and reporters.

Malaysia's best-paid lawyer has denied conspiring with staff in the Prime Minister's Office to subvert the media and end the political career of the man once deemed the biggest threat to the ruling Barisan Nasional (BN).

Malaysia Baru:Merdeka Rakyat Dan KEADILAN

Posted: 05 Sep 2011 03:07 AM PDT

Oleh Dr.Syed Husin Ali

Walaupun rencana ini diterbitkan 7 tahun dahulu, tetapi masih sangat releven dengan perkembangan semasa.

Negara sudah merdeka 44 tahun, akan tetapi dalam berbagai-bagai bidang, seperti ekonomi dan politik, sebahagian besar rakyat masih belum bebas. Bahkan dari segi fikiran mengenai sejarah kemerdekaan pun, sebahagian ramai rakyat terus terkongkong, terutama oleh pelbagai "dongeng" yang sengaja dilanjutkan melalui saluran buku sekolah dan propaganda pemerintah.

Ada dua tradisi atau aliran yang jelas dalam sejarah perjuangan kemerdekaan di negeri ini, seperti di banyak negara Asia-Afrika-Amerika Latin yang pernah mengalami penjajahan jua. Tradisi pertama ialah penentangan terhadap penjajahan secara habis-habisan untuk mendapatkan kemerdekaan yang penuh. Tradisi kedua ialah berkompromi dengan penjajah sehingga sanggup menerima saki-baki sistem ekonomi, politik, perundangan dan pendidikan yang diwarisi dari penjajahan.

Di Malaysia, kedua-dua tradisi ini wujud. Akan tetapi, tradisi pertama telah berjaya dikalahkan oleh pihak penjajah British, yang kemudiannya memberi dorongan serta sokongan untuk kemenangan tradisi kedua. Pimpinan daripada tradisi kedua ini terdiri dari golongan atasan masyarakat yang memang mudah bekerjasama dengan pihak penjajah. Golongan tradisi kedua ini, selepas menang, telah menyebarkan berbagai-bagai "dongeng" tentang perjuangan untuk kemerdekaan negara. Mari kita lihat sesetengah daripada "dongeng" tersebut.

Dongeng pertama, perjuangan kemerdekaan bermula hanya selepas Perang Dunia II berikutan penentangan terhadap percubaan Mahkota British hendak memaksakan pembentukan Malayan Union. Sebenarnya, perjuangan mempertahankan kemerdekaan negara dan kedaulatan rakyat telah bermula lebih awal dari itu, dengan penentangan pembesar dan rakyat Melaka, di bawah Bendahara Paduka Raja, terhadap serangan serta penaklukan oleh Portugis pada tahun 1511.

Selepas itu, dalam abad ke-19, apabila penjajah British, dengan kerjasama sesetengah Sultan serta pembesar, berjaya mencerobohi masuk untuk menakluki Semenanjung Melayu, ramai pembesar lain telah memimpin rakyat biasa untuk bangun menentang. Di antara mereka ialah Maharaja Lela (di Perak), Tok Janggut (di Kelantan), Orang Kaya Semantan serta Mat Kilau (di Pahang), Datuk Naning (di Melaka), dan ramai lagi. Perjuangan mereka disambung oleh Abdul Rahman Limbong (di Terengganu).

Dongeng kedua, UMNO (dan Perikatan, selepas penyertaan MCA dan MIC) adalah satu-satunya yang menjayakan pergerakan untuk kemerdekaan. Ini tidak tepat. Walaupun kemerdekaan telah diserahkan oleh British kepada Perikatan (yang dipimpin UMNO), namun sebelum itu sudah ada parti dan gerakan yang merintis jalan ke puncak kemerdekaan.

Sebelum Perang Dunia Kedua telah wujud Kesatuan Melayu Muda (KMM) dan juga Persatuan Melayu di beberapa buah negeri yang telah mula menyemai benih kemerdekaan. Tidak boleh dinafikan bahawa Parti Komunis Malaya (PKM) juga memainkan peranan dalam perjuangan ini. Selepas perang itu telah tertubuh pula Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) berserta Angkatan pemuda Insaf (API) dan Angkatan Wanita Sedar (AWAS), dan juga Hizbul Muslimin (HM).

Dalam perjuangan untuk kemerdekaan PKMM (mewakili golongan nasionalis), HM (mewakili golongan agama) disertai oleh unsur dari PKM juga, telah merapatkan kerjasama. Mereka menjadi meluas di bawah payung lebih besar yang dikenali sebagai PUTERA-AMCJA (All-Malayan Council for Joint Action), untuk memperjuangkan kemerdekaan penuh. Di antara tokoh-tokoh yang terkenal ialah Ahmad Boestamam, Dr Burhanuddin Helmy, Ishak Hj Muhammad, Abu Bakar Bakir, Abdullah C.D., John Eber dan juga Tan Cheng Lock (sebelum memimpin MCA).

Tun Ismail Abdul Rahman, yang pernah menjadi Timbalan Perdana Menteri, sewaktu berucap di satu majlis Konvokesyen di Universiti Sains Malaysia (USM), selepas dianugerahkan ijazah kehormat pada tahun 1973, telah menyatakan bahawa sumbangan golongan kiri yang diwakili oleh pertubuhan serta pimpinan yang tersebut di atas perlu diiktiraf dalam perjuangan kemerdekaan. Malangnya banyak pertubuhan ini telah diharamkan dan ramai di antara pemimpin mereka dipenjarakan oleh penjajah Inggeris. Dalam kekosongan yang timbul berikutannya, British telah menggalakkan perkembangan UMNO (dan Perikatan). Sekali lagi dua tradisi perjuangan kemerdekaan yang disebutkan di atas telah kelihatan.

Dongeng ketiga, perjuangan kemerdekaan di negeri ini ialah perjuangan orang Melayu saja, dan oleh itu nasionalisme yang timbul ialah nasionalisme orang Melayu. Memang benar bahawa orang Melayu memainkan peranan yang penting dan utama dalam menentang Malayan Union dan menuntut kemerdekaan selanjutnya. Pada asas permulaannya perjuangan ini bertujuan untuk menyelamatkan kedudukan raja-raja Melayu yang menjadi lambang kedaulatan orang Melayu.

Itu sebabnya slogan perjuangan UMNO dari mula ialah "Hidup Melayu", yang sempit skopnya dan boleh dianggap sebagai mempunyai unsur perkauman. Dalam tahun 1946, Kongres Melayu dan UMNO tidak menerima cadangan PKMM supaya digunakan slogan "Merdeka". Hanya beberapa tahun kemudian baru UMNO menerima slogan ini. Itu pun lama selepas British mengisytiharkan Undang-undang Darurat, mengharamkan beberapa parti politik serta gerakan pekerja kiri, menahan beribu-ribu pejuang kemerdekaan tulen dari PKMM, API, AWAS, HM serta PKM, dan memaksa ramai pemimpin serta anggota komunis dan nasionalis meneruskan perjuangan dari hutan rimba.

Terutama sekali sebelum perisytiharan darurat itu, penyertaan orang bukan Melayu dan mereka yang berpendidikan lain daripada pendidikan Melayu boleh dikatakan besar juga. Perjuangan orang Melayu dalam PKMM mendapat sokongan sebahagian daripada orang bukan Melayu dalam berbagai-bagai parti atau pertubuhan. British mencurigai mereka kerana semangat anti-British mereka yang kuat untuk memperjuangkan kemerdekaan penuh dalam semua bidang.

British juga bimbang kerana mereka melambangkan gerakan pelbagai kaum yang boleh bersatu dan tidak akan mahu bersubahat dengan penjajah. Itu sebabnya penjajah British mematahkan gerakan mereka yang progresitf dan pelbagai kaum itu dan menggalakkan perkembangan UMNO (serta Perikatan) yang lebih mudah dikawal. Dengan kerjasama pemimpin-pemimpin UMNO, MCA dan MIC, penjajah British telah Berjaya mengalihkan permusuhan rakyat daripada penjajahan British serta kezalimannya kepada pejuang-pejuang kemerdekaan (terdiri dari nasionalis dan komunis) yang masuk hutan serta kekejaman mereka. British berjaya melaksanakan dasar pecah-pecah dan perintah.

Dongeng keempat, kemerdekaan tidak akan berjaya dicapai seandainya tidak dengan pimpinan golongan atasan Melayu, Cina dan India dalam UMNO, MCA dan MIC, yang kemudiannya bergabung tenaga dalam Perikatan. Memang benar bahawa golongan atasan Melayu (terdiri daripada bangsawan dan pegawai), golongan kapitalis Cina (terdiri daripada peniaga yang bekerjasama dengan syarikat-syarikat besar Inggeris atau tidak) dan juga golongan atasan India (terdiri daripada ahli perniagaan dan juga profesional), memainkan peranan yang penting. Akan tetapi mereka tidak akan berjaya sekiranya tidak mendapat sokongan daripada rakyat biasa dari golongan bawahan dan juga pertengahan.

Sebenarnya, sebelum perisytiharan darurat, parti-parti yang wujud mempunyai pimpinan daripada golongan pertengahan, seperti guru, wartawan dan sebagainya. Begitu juga, pertubuhan pekerja yang terdiri dari semua kaum bergerak begitu cergas sekali untuk memperbaiki taraf hidup mereka. Pergerakan mereka ini dihubungkan dengan perjuangan untuk kemerdekaan, kerana mereka melihat bahawa penindasan yang dilkaukan oleh penjajahan Inggeris melalui agensi-agensi perdagangan dan juga ladang serta lombong, mengakibatkan taraf hidup mereka yang rendah. Akan tetapi perjuangan golongan buruh ini dicap sebagai dipengaruhi komunis. Mereka diharamkan dan ramai pemimpin mereka dipenjarakan. Sesungguhnya kita tidak boleh melupakan sumbangan rakyat jelata dari semua kaum, khususnya dari golongan pekerja, untuk perjuangan kemerdekaan tulen negara.

Dongeng kelima, kepercayaan meluas bahawa Merdeka di negeri ini telah dicapai secara aman dan tanpa tumpah darah, tidak seperti sesetengah negeri lain. Ini sebenarnya kepercayaan yang silap. Banyak nyawa telah melayang apabila rakyat Melaka berjuang dengan berani menentang penjajah Portugis, yang menggunakan kapal serta meriam, dengan bersenjatakan hanya keris, tombak dan panah saja, demi mempertahankan kedaulatan mereka. Begitu ramai rakyat yang maut atau cedera, dan banyak keluarga yang merana serta kampung binasa, apabila pembesar Melayu serta pengikut mereka cuba menangkis kakitangan penjajah Inggeris yang menyerang dengan meriam dan senapang untuk menakluki negeri-negeri Melayu dalam abad ke-19.

Begitu juga, dalam perjuangan selepas Perang Dunia II, beribu-ribu yang terkorban dan menderita apabila penjajah British bertindak ke atas apa yang mereka tuduh sebagai penderhaka komunis dan penyokong-penyokong mereka. Akan tetapi, seperti diakui oleh banyak pihak, termasuk Tun Dr Ismail dalam ucapan penerimaan doktor kehormat di USM pada tahun 1973, ramai jua di antara mereka yang sebenarnya turut berjuang untuk Merdeka. Perang kita bagi pihak penjajah British terhadap komunis, tidak harus diagung-agungkan lebih daripada perjuangan kita menentang penjajahan British untuk mencapai Merdeka.

Akhirnya, selepas 44 tahun merdeka, kita masih belum tahu lagi mengenal, mengiktiraf dan menghormati semua golongan yang telah turut serta memperjuangkan kemerdekaan kita. Sungguhpun pimpinan hari ini membuat percubaan untuk mengubah orientasi pro-British (atau pro-Barat) di awal kemerdekaan kepada yang bersifat lebih anti-Barat, namun percubaan itu tidak begitu berkesan. Saki baki penjajahan dari segi ekonomi, politik, perundangan dan ketenteraan semakin jelas ketara. Walaupun proses globalisasi sering dikritik, namun pimpinan pemerintah tidak berjaya mengurangkan, apatah lagi menangkis akibat, penjajahan bentuk baru ini.

Rakyat jelata dari golongan bawahan mengharapkan pembelaan dari segi ekonomi daripada kemerdekaan. Akan tetapi, kini pembahagian kekayaan negara semakin tidak adil. Kekayaan dan keistimewaan menjadi monopoli sebilangan kecil saja yang rapat hubungan dengan pucuk pimpinan pemerintah. Walaupun pendapatan per-kapita meningkat, namun jurang di antara yang kaya dan miskin bertambah lebar. Amalan pilih kasih dan rasuah semakin meluas. Kehidupan rakyat jelata semakin sempit. Pucuk pimpinan BN semakin bersifat kuku besi.

Semangat perjuangan Merdeka yang tulen semakin malap sekarang ini. Kita perlu ingat bahawa apabila ibubapa kita dahulu mengorbankan nyawa, tenaga serta wang mereka untuk Merdeka, mereka hendak mengembalikan kebebasan, maruah serta martabat kita sebagai satu bangsa. Sesuai dengan semangat gagah perkasa mereka, kita harus meneruskan perjuangan untuk merdeka daripada penjajahan semula oleh mana-mana kuasa; merdeka daripada pemerintahan zalim serta tidak adil yangbertambah oleh seorang pemimpin; merdeka daripada pengumpulan kekayaan secara rakus oleh segelintir yang terpilih; merdeka daripada kemiskinan serta penindasan, merdeka daripada korupsi serta kronisme di kalangan mereka yang paling berkuasa; merdeka daripada ketakutan serta prejudis antara kaum, merdeka daripada segala undang-undang serta peraturan yang zalim dan menekan; merdeka daripada penguasaan segelintir orang dari pemerintah ke atas kehakiman, polis dan media, dan bermacam-macam lagi.

Sejak kita merayakan hari kemerdekaan ke-40, negara dan rakyat telah melihat berbagai-bagai peristiwa. Krisis ekonomi yang melanda dan kezaliman yang dilakukan ke atas Anwar Ibrahim telah membawa banyak perubahan. Ada seorang teman mengatakan, "Apabila Anwar dipukul setengah mati dan matanya lebam serta tertutup sebelah, pada masa yang sama dua-dua belah mata ramai rakyat menjadi celik". Sekarang setelah beliau dijatuhkan hukuman penjara selama 15 tahun atas apa yang dipercayai ramai dalam dan luar negeri sebagai tuduhan palsu serta fitnah semata-mata, lebih ramai lagi yang bertambah celik.

Anwar sudah menjadi lambing kepada apa yang boleh dilakukan oleh pemerintah dan pemimpin yang zalim serta tidak adil ke atas rakyatnya. Kesedaran rakyat sudah melampaui kesedaran tentang kezaliman ke atas Anwar seorang saja. Akan tetapi ia adalah kesedaran lebih luas tentang kezaliman, kekejaman, pembohongan, putar belit, ketamakan, kerakusan, korupsi pemerintah dan pemimpin itu. Itu sebabnya tuntutan rakyat ramai sekarang ini ialah untuk keadilan dan demokrasi dengan erti seluas-luasnya dalam segala bidang bagi rakyat semua. Itu sebabnya mereka menuntut perubahan dan melaungkan Reformasi!

Untuk menutup pekung mereka, para pemimpin pemerintah memainkan api perkauman. Mereka melanjutkan dasar pecah dan perintah yang diamalkan oleh penjajah dahulu. Jikalau dulu gerakan "Komunis" dan "Kiri" menjadi momokan, sekarang ini "Reformasi" dan "Islam" dan "Keadilan" pula digunakan untuk menakut-menakutkan rakyat ramai.

30hb Ogos 2001

Konspirasi Shafee-JPM Dalam Kes Anwar Ibrahim

Posted: 04 Sep 2011 10:00 PM PDT

Dari blog http://ahmatgaza.blogspot.com/
Oleh Ahmat Gaza

Salam kawan kawan.

Dalam musim bermaaf-maafan ini, saya nak ceritakan konspirasi peguam Umno tersohor, Shafee Abdullah, dengan penasihat media Jabatan Perdana Menteri, Jalil Hamid, dalam liputan kes liwat Anwar Ibrahim.

Walaupun falsampah politik saya tak selari dengan Anwar Ibrahim, saya sebagai wartawan Malaysia muak dengan konspirasi konspirasi untuk menggunakan media untuk menjatuhkan ahli politik.

Sudah lama dah. Dari zaman Utusan Melayu di ambil alih 1961 sampai sekarang. 50 tahun. Cukuplah Umno dan Umno Baru. Sedarlah sikit.

Konspirasi yang terbaru ni sama seperti konspirasi memburukkan Raja Petra Kamarudin beberapa tahun dulu.

Kira-kira dua minggu yang lalu, Shafee Abdullah dan Jalil Hamid, yang baru ini kena kutuk pasal pelannya memburukkan Bersih 2.0, telah berjumpa pengarang kanan media tempatan untuk cara-cara meliputi kes liwat Anwar Ibrahim.

Mereka mengutuk pendakwaraya yang tidak membantah ucapan politik Anwar Ibrahim pada permulaan pembelaannya dalam kes liwat aduan Saiful Bukhari Azlan. Yalah, Anwar Ibrahim berucap mengutuk kerajaan dan apa yang dia panggil konspirasi terhadapnya.

Pendakwaraya diam sahaja. Tidak membantah dan membenarkan dia bercakap.

Shafee Abdullah tidak tahan lagi. Walaupun dia tidak ada hak atau kepentingan dalam kes ini kecuali untuk anak guamnya Umno, dia terus memanggil pengarang-pengarang kanan untuk satu mesyuarat.

Dan sebelahnya, penasihat media Perdana Menteri, Jalil Hamid. Dulu orang Bernama, lepas tu Reuters, lepas tu Suruhanjaya Sekuriti. Sekarang bertempat di National Communications Team di Mid Valley. Ini semua maklumat yang dari sumber-sumber sahih seperti A. Kadir Jasin, yang dulu penasihat Dr Mahathir Mohamad.

Kira Goebbels Senior dan Goebbels Junior lah.

Dalam mesyuarat yang diadakan di Le Meridien Hotel, Shafee memberitahu dan mengarahkan pengarang-pengarang kanan media tempatan cara-cara dan isu-isu yang patut di utarakan dalam media masing-masing. Yalah, cara nak mencerca dan mengutuk Anwar Ibrahim.

Antara yang dalam mesyuarat itu adalah si penemuramah Raja Petra Kamarudin dari TV3. Yang bergelar Datuk. Yang sekarang ini terjebak dalah kes gangguan seksual. Ini kuasa Allah. You burukkan orang, you kena nanti.

Tapi saya nak tanya. Apa kuasa Shafee Abdullah dalam kes ini. Apa peranan Jalil Hamid dalam kes ini. Mengapa mereka ada kuasa memanggil pengarang-pengarang kanan dan memberitahu mereka apa yang patut di buat dalam liputan kes liwat Anwar Ibrahim.

Adakah duit rakyat digunakan dalam konspirasi ini? Macam mana kita nak percaya media arus perdana kalau ada mesyuarat macam ini dan konspirasi ini. Rakyat dah bosan dengan taktik taktik kotor.

Wahai Perdana Menteri Putrajaya, tuan tahu tak pasal konspirasi ini? Tuan terlibat kah dalam konspirasi ini? Bukan boleh percaya media arus perdana ini, tuan. Dia akan makan tuannya nanti.

Jadi kawan kawan, jangan percaya langsung berita arus perdana mengenai kes liwat Anwar Ibrahim. Mereka telah diarahkan untuk membohong lebih lagi supaya Anwar Ibrahim tidak berjaya tawan Putrajaya.

Saya tidak kira siapa jadi kerajaan. Tapi saya tidak suka orang bohong. Saya tidak suka Shafee Abdullah dan Jalil Hamid boleh sewenang wenangnya bagitau boss saya apa yang dia patut buat. Ini salah.

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

PR Struggle is About Changing Unfair Policies – Anwar

Posted: 04 Sep 2011 09:53 PM PDT

From Borneo Post

Pakatan Rakyat (PR) leaders in Sabah who want to be among candidates from any party in the coalition were reminded that their priority is to serve the people.

"In PR, it is not about the changing of leaders. It is not even about Anwar Ibrahim, but we want to change the policies that have been not fair to the people," said its de facto leader Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Whoever wants to be a candidate in Pakatan Rakyat, it is totally not about yourself," he said in a speech at Parti Keadilan Rakyat (PKR) Hari Raya Aidilfitri in Kampung Petagas Lama on Saturday.

"It is about your struggle to change the policies in the country, giving the best for the needy. If you want to be there to confiscate the people's property, you are about to be sacked," he said to applause from the 500-odd members and guests.

Though disrupted by the sound of firecrackers from a nearby house, Anwar continued to speak.

The event, which was organised by PKR Putatan, Beaufort and Papar divisions, was also attended by Selangor Menteri Besar Tan Sri Khaled Ibrahim.

A similar celebration was later organised in Tuaran by PKR Kota Belud, Sepanggar and Tuaran divisions.

Anwar said even though PR has ruled Selangor for only three years, the people have already enjoyed a lot of benefits, such as free 20 cubic metres of water, monthly allowance for newborn baby, special allocation for the death, solution to Orang Asli land problem and many else.

He said the policy changing that PKR made in Selangor is one of the examples of how the PR treats the people irrespective of race or even religion.

Anwar claimed there are a lot of restrictions in Pakatan's campaign and ceramah because they do not have full access to the media.

"There is not even a minute slot for the opposition in this country to explain about their struggle. Our words have been twisted by some of them using their print and electronic media," he said.

"I am urging the younger generation, since the Internet is everywhere in Sabah, to guide your parents to go to the opposition official website to see a fair explanation about any issues that have been brought up.

We must know what both sides have said and it would be up to you to see who is deliberately fooling the people," Anwar said.

Anwar stressed that there is a need to change the government because most of the important existing policies are only benefiting certain party, not the people in general.

Even though Sabah has the history of changing the government a few times, there is no change in the policies to benefit the people, especially regarding native land, he said.

‘Jailing Anwar Top Priority’

Posted: 04 Sep 2011 09:49 PM PDT

From Asia One.com

THERE is a high chance that opposition leader Anwar Ibrahim may be convicted of sodomy – his second in 10 years.

That was what Mr Mark Clark, then political counsellor at the US embassy in Kuala Lumpur, said in a 2009 confidential note to US authorities.

The note was part of a batch of confidential documents released by whistle-blower website WikiLeaks.

The note said that Malaysian Prime Minister Najib Razak and the Umno elites might decide that the political cost of prosecuting Anwar was “acceptable” and pursue the matter aggressively in and out of court, reported Malaysiakini.

The cable said jailing Mr Anwar and removing him permanently from politics was the top priority.

“While asserting that this is purely a law enforcement matter, the government exerts political pressure as necessary, accepting reputational risks in the process, and achieves a conviction after months of high-profile drama in the courtroom,” said the cable.

It was sent to the US State Department in Washington by Ambassador James Keith.

“The courts will hear and reject Anwar’s appeals in an expedited manner, well ahead of the next national elections in 2012 or 2013,” said the cable.

The leaked cable, titled Anwar Ibrahim Sodomy Trial II – A Primer, gave two other potential scenarios to the outcome of the court case.

Scenarios painted
The second scenario: The Malaysian government would proceed with the prosecution, but would not use pressure to achieve conviction because the trial itself would have done enough damage.

The third “plausible” scenario: The government might withdraw the case against the Permatang Pauh MP because the political cost would be too high or the Anwar threat had diminished, the cable said.

Mr Anwar’s sodomy trial, now in its second year, will resume next month with further testimony from defence witnesses.

He is charged with sodomising his former political aide, Mr Mohd Saiful Bukhari Azlan, in a Kuala Lumpur condominium unit on June 26, 2008.

Another leaked US embassy cable talked about Mr Najib’s wife, Ms Rosmah Mansor.

Dated three years ago, it said it was implausible that she was at the scene when Mongolian interpreter Altantuya Shaariibuu was murdered.

The Mongolian was the mistress of MrAbdul Razak Baginda, an associate of Mr Najib. Mr Abdul Razak was acquitted of charges of abetting her 2006 murder.

A Malaysian blogger alleged in a sworn statement that Ms Rosmah was at the scene of the killing trying to cover up the murder because it was linked to Mr Najib.

There was no proof to the allegations and the blogger, Raja Petra Kamarudin, fled the country after being charged with defamation.

The cable said that though baseless, the allegations “nevertheless will have resonance with a Malaysian public that does not have confidence in the integrity of the Altantuya murder investigation”.

The leaked cable noted that political observers had remarked that Raja Petra had “put himself at great risk, and therefore they speculated that he must have some evidence in hand”.

“If this is a bluff, it will cost him and his family, one MP remarked,” added the confidential cable.

Raja Petra later distanced himself from the sworn statement.

This article was first published in The New Paper.

Comments posted (0)

YB BN

YB PAS

YB PKR

YB DAP