Selasa, 5 Jun 2012

Mohamad Taufek Abd Ghani

Mohamad Taufek Abd Ghani


165,000 kanak-kanak mati setiap tahun akibat asap rokok

Posted: 04 Jun 2012 11:55 PM PDT


Ini adalah dapatan dari Persatuan Kesihatan Sedunia WHO. Kanak-kanak lebih berisiko menghidap penyakit seperti asma serta masalah pernafasan yang boleh membawa maut akibat asap rokok terutama dari bapa mereka yang merokok. Merokok bukan di tempat yang terbuka mendatangkan risiko asap rokok pasif kepada mereka yang tidak merokok.

Sayangilah anak-anak, keluarga serta rakan-rakan kita.

More than 600,000 people, including 165,000 children, die every year from passive smoking, a report from World Health Organisation experts says today.

The biggest impact on children is in the developing world. "Two-thirds of these deaths occur in Africa and south Asia," the authors write in the medical journal The Lancet. "Children's exposure to second-hand smoke most likely happens at home.

In 2004, the most recent year with comprehensive data, passive smoking is estimated to have caused an estimated 379,000 deaths from ischaemic heart disease, 165,000 from lower respiratory infections, 36,900 from asthma and 21,400 from lung cancer - around 1% of deaths worldwide.

Children are unable to escape second-hand smoke at home. They are more likely than adults to suffer health damage from passive smoking, such as asthma or breathing problems.

To protect women and children, they say that education campaigns on the dangers of indoor smoking are needed.

Kadar bunuh diri di Malaysia makin meningkat

Posted: 04 Jun 2012 11:19 PM PDT


Kadar bunuh diri di Malaysia semakin meningkat ketika ini dengan 1,000 kes yang dilaporkan dalam tempoh tiga tahun. Apa yang mengejutkan 18 peratus atau 180 orang adalah dari kalangan orang Melayu. Menteri Kesihatan sendiri menyatakan angka kes bunuh diri yang tidak dilaporkan mungkin lebih tinggi.

Suicide rate on the rise in Malaysia
Tuesday June 5, 2012

PUTRAJAYA: The suicide rate is on the rise in Malaysia, with more than 1,000 people taking their own lives over a three-year period.

Health Minister Datuk Seri Liow Tiong Lai said the ratio of suicides from 2007 to 2010 was 1.3 for every 100,000 people, but added that it could be higher.

"These are just figures we collected from post-mortems. We think suicides are under-reported," he told a press conference after chairing the Mental Health Promotion advisory council meeting here.

Of the 1,156 people who committed suicide over the three-year period, the majority were aged between 24 and 44.

Liow said this was alarming as the victims belonged to the productive age group.

"National statistics also show that men outnumber women three to one, while the Chinese had the highest number of suicides at 48%, followed by Indians (21%), Malays (18%) and other races (13%)," he said.

Given the increase in suicides in Malaysia, the Government had decided to launch a five-year National Suicide Prevention Strategic Action Plan starting this year, said Liow.

Part of the plan is to shift mental health treatment from being purely institutionalised in hospitals to more community-centric and to be made available at community mental health centres.

"By bringing mental healthcare to the clinics, the Government is adhering to the World Health Organisation's recommendations of getting the public to play a greater role in providing support for mental health patients," said Liow.

The initial target is to set up one community mental health centre in every state this year.

"Currently, we have 224 psychiatrists in the ministry. The ratio of psychiatrists to the population is 1:150,000, but ideally we need to get a ratio of 1:50,000, which means we need a three-fold increase," he said.

Rumah Tidak Mampu Milik, Nasib rakyat di bumi sendiri

Posted: 04 Jun 2012 08:22 PM PDT


Bagaimanakah nasib anak-anak kita nanti, mampukah mereka memiliki rumah kediaman sendiri atau fenomena keluarga tin ikan sardin akan berleluasa dimana keluarga dari tiga generasi atau mungkin empat generasi akan berhimpit-himpit dalam satu rumah dari nenek hingga ke cucu?

Penjawat awam sukar beli rumah

KUALA LUMPUR 4 Jun 2012 - Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) mendesak kerajaan dan pemaju-pemaju perumahan agar bersama-sama membantu penjawat awam berpendapatan rendah dan sederhana memiliki rumah tanpa membebankan mereka.

Setiausaha Agungnya, Lok Yim Pheng berkata, ia ekoran kenaikan harga rumah yang begitu pantas dan dilihat tidak terkawal.

Katanya, seorang penjawat awam Kumpulan Pelaksana yang menerima gaji bulanan tanpa sebarang pendapatan tambahan tidak berkemampuan membeli rumah di bandar raya seperti Kuala Lumpur, Johor Bahru dan Pulau Pinang kerana harga rumah yang melambung tinggi.

"Sebagai contoh, pekerja yang berpendapatan RM3,000 sebulan yang ingin membeli rumah pangsapuri bernilai RM160,000 ke RM200,000 akan berdepan kesulitan dari segi pembayaran.

Keluhan orang Kg Gadong di DUN Kota, Parlimen Rembau

Posted: 04 Jun 2012 07:59 PM PDT


Saya dikhabarkan antara masalah yang dihadapi oleh beberapa anak tempatan di Kg Gadong di DUN Kota dalam Parlimen Rembau ialah tanah TOL yang diusahakan oleh mereka sejak tahun 80an dengan tanaman dusun buah-buahan terutamanya durian masih tidak mendapat sebarang hak milik lagi walaupun telah berulang kali mengajukan perkara ini kepada wakil rakyat setempat.

Apa yang menyedihkan ada antara mereka yang mengusahakan tanah ini telah pun meninggal dunia dan perjuangan menuntut tanah yang diusahakan ini kini diteruskan oleh anak-anak mereka di Kg Gadong.

Pakatan Rakyat Negeri Sembilan amat komited dalam isu tanah ini untuk kepentingan anak tempatan. Dalam Manifesto Pakatan Rakyat Negeri Sembilan dalam Tonggak yang ke 3 secara khusus menyebut iaitu pada fasa ke 3.2 iaitu "Memberi milik kepada pemegang tanah TOL (kecuali rizab jalan, sungai dan seumpamanya) yang telah diusahakan atau diduduki selama 25 tahun ke atas".

Nah, Pakatan Rakyat Negeri Sembilan telah menyatakan komitmen kami dalam isu ini. Apa pula komitmen Barisan Nasional khususnya Umno dalam isu tanah ini, khususnya kepada rakyat Negeri Sembilan sendiri?

Harap para pembaca semua, khususnya warga Negeri Sembilan dapat meneliti Manifesto Pakatan Rakyat Negeri Sembilan dan bandingkan dengan komitmen BN khususnya Umno di http://mohdtaufek.blogspot.com/2012/02/manifesto-pakatan-rakyat-negeri.html

Tiada ulasan:

Nuffnang