Khamis, 3 Mei 2012

N50 Dun Sri Muda

N50 Dun Sri Muda


Recounting arrest, Aziz says police an 'ignorant and confused' lot

Posted: 02 May 2012 11:57 PM PDT


Harakahdaily, 03 May 2012   
 
May 3: Former law lecturer Dr Abdul Aziz Bari has recounted his experience of being arrested on April 28 during the massive Bersih 3.0 rally for electoral reforms in Kuala Lumpur.

Aziz, believed to be among the first groups of protesters arrested on that day, said policemen had indulged in an orgy of name-calling and personal insults directed at protesters and Pakatan Rakyat leaders.

"Yellow shirt! Arrest!" he recalled screams from City Hall enforcement officers and policemen at the time of his arrest near the OCBC Bank.

"Don't you know you're old! You're old, so just stay home," Aziz (far left in pic) recalled a policeman taunting him.

In another instance, a policeman shouted: "Here are Anwar Ibrahim's dogs!".

Aziz said as he was physically being dragged, the police nabbed a media photographer for trying to take a snapshot.

"One student of photography complained that his camera costing thousands of ringgit was destroyed by a policeman," said Aziz, who likened police attitude on that day to the "thuggery" displayed by UMNO offshoot Perkasa.

Aziz, whose senior academic position at the law faculty of the International Islamic University was terminated last year, said some of the lower-ranked policemen were speechless when he demanded to know which law was being invoked for his arrest.

At one point, he told a policeman to rush medical treatment to a wounded detainee, and warned that he would be held responsible for any custodial death.

"He (the policeman) turned pale and speechless. This only goes on to show that the police force is ignorant and confused and fear the UMNO-BN government. They show their courage only in groups. Perhaps they don't have access to the Internet and only take orders from their bosses," said Aziz.


Assaults and taunts aplenty

He said even at the police station, officers would taunt and physically harass detainees who were already weak and exhausted by their ordeal.

"Some would punch, kick and slap the detainees as they are led away."

Citing one incident, Aziz said a PAS Unit Amal member was seen dragged behind a police truck, before loud noises were heard. Shortly after, the Unit Amal member was dragged away, visibly much weaker, "possibly beaten to a pulp", added Aziz.

On a lighter note, Aziz said some of the arrogant police officers suddenly turned polite to him after hearing other detainees address him as 'professor'.


'No moral values'


Aziz added that the extreme fear of police officers of their bosses was once again illustrated when Bakri Zinin, the Bukit Aman CID director, arrived at the police station "greeted by the officers' salutations and foot stomping".

"My perception of the police especially after Bersih 3.0 is that they are ignorant, confused and under pressure. They also lack moral values," Aziz concluded.

But Aziz said he was least surprised.

"When even judges and officials of the Election Commission who are protected by the constitution are fearful of UMNO-BN, what  can one expect from these policemen?"

PKR: Tolak budaya fitnah Umno

Posted: 02 May 2012 11:24 PM PDT


FMT Staff | May 3, 2012 
 
Apabila terdesak maka Umno beralih kepada kepakaran sebenar mereka iaitu mencipta fitnah. 

PETALING JAYA: PKR mengutuk keras tindakan terbaru Umno dan para pengendali laman-laman blog upahan mereka yang menjadikan Timbalan Presiden Mohamed Azmin Ali sebagai mangsa fitnah mereka.

Setiausaha Agung Dato' Saifuddin Nasution Ismail berkata, PKR menggesa Presiden Umno Datuk Seri Najib Tun Razak tampil mengambil tanggungjawab dan tidak lagi bersikap 'baling batu sembunyi tangan'.

"Hakikat bahawa media kawalan Umno seperti Utusan Malaysia dan TV3 yang begitu bernafsu menyambung fitnah terhadap Azmin sekadar mengesahkan peranan Najib yang memberikan laluan lampu hijau.

"Budaya politik kotor yang di luar batas adab dan akhlaq ini sewajarnya dihentikan," kata Ahli Parlimen Machang dalam satu kenyataan media hari ini.

Ujar beliau, budaya fitnah ini amat jauh dari pendekatan wasatiyyah yang dilaungkan oleh Najib dalam pemaknaan dan pengertian dididik dan diteladankan oleh Nabi Muhamad saw melalui rentetan sirah.

"Apabila Umno terdesak menghadapi kebangkitan dan penolakan rakyat terhadap mereka sepertimana peristiwa Bersih 3.0 maka Umno,

beralih kepada kepakaran sebenar mereka iaitu mencipta fitnah," jelasnya.

Rakyat mampu beza hak dan batil

Saifuddin menerangkan bahawa harapan Umno agar rakyat dapat melupakan perbuatan ganas polis ke atas rakyat, SPR yang terus memanipulasikan pilihanraya dan propaganda media kawalan Umno yang membuta tuli mempertahankan fitnah dan kezaliman mereka.

"PKR lantas mengajak rakyat mengambil pengajaran daripada peristiwa fitnah yang menimpa isteri kesayangan Nabi Muhamad saw Ummul Mukminin Aisyah ra yang difitnah berbuat jahat dengan seorang sahabat yang terkenal wara' dan kebaikannya.

"Peristiwa ini mendedahkan peranan golongan munafik yang mencipta dan menjaja fitnah ini. Golongan ini wajib ditolak dan ditentang habis-habisan.

"Peristiwa ini juga memberi pengajaran bahawa membanteras perbuatan fitnah menjadi tugas dan kewajipan sesama Muslim demi melindungi dan memelihara maruah saudara seagama," tegas beliau.

Justeru  itu katanya, PKR mengajak rakyat seluruhnya menolak dan meninggalkan Umno yang terus mengamalkan politik fitnah pada Pilihan Raya Umum ke 13 nanti.

"Rakyat semakin matang dan jika Umno beranggapan mereka terus boleh kekal berkuasa dengan politik fitnah ini ternyata Umno silap besar. Rakyat mampu membezakan di antara haq-batil, adil-zalim dan mahmudah-mazmumah," ujar beliau.


DATO’ SERI SHAHRIZAT JALIL SALAHGUNA DANA RAKYAT BIAYAI PROGRAM WANITA UMNO MELALUI MAJLIS PEMBANGUNAN WANITA DAN KELUARGA (MPWK)

Posted: 02 May 2012 07:25 AM PDT

 
Dato' Seri Shahrizat Jalil bertanggungjawab menubuhkan Majlis Pembangunan Wanita dan Keluarga (MPWK) sebaik sahaja beliau mula-mula dilantik menjadi menteri penuh. Pengumuman mengenai penubuhan majlis ini dibuat pada 29 Jun 2001.
 
Pada asalnya, keanggotaan MPWK adalah terdiri dari EXCO wanita dari kerajaan-kerajaan negeri di seluruh Malaysia. Malangnya, sejak penubuhan hingga ke hari ini, ia telah disalahgunakan sebagai sebuah organisasi haram yang dianggotai oleh Ketua-ketua Wanita Umno dan pimpinan Wanita Umno di setiap kawasan parlimen dan diberikan peruntukan yang besar oleh Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat yang diketuai Dato' Seri Shahrizat Jalil.
 
Semakan dengan Pendaftar Pertubuhan mengesahkan bahawa MPWK tidak berdaftar dan dikategorikan sebagai pertubuhan haram.
 
MPWK mempunyai anggota di peringkat negeri dan parlimen. Ketua MPWK di peringkat negeri adalah Ketua Wanita Umno Negeri, manakala di peringkat parlimen adalah Ketua Wanita Umno Bahagian.
 
KEADILAN mempunyai bukti mengenai perbelanjaan dan peruntukan yang telah disalurkan kepada kesemua bahagian Wanita Umno di seluruh negara dengan berselindung di sebalik pertubuhan haram yang diberi nama MPWK ini.
 
Hari ini, Wanita KEADILAN menampilkan bukti bagaimana kerajaan menanggung perbelanjaan yang tinggi untuk program mewah di hotel mahal yang dihadiri oleh keseluruhan jentera kepimpinan Wanita Umno seluruh Malaysia, atas nama MPWK. Surat jemputan yang dilampirkan bersama dialamatkan kepada Puan Normah Mohd Saman iaitu Ketua Wanita Umno Wangsa Maju.
 
Pembiayaan aktiviti parti dan perbelanjaan yang memberi manfaat kewangan kepada pimpinan parti dengan menggunakan wang rakyat dan dana kerajaan adalah satu kesalahan besar di sisi undang-undang. Ini adalah penyelewengan dan salahguna kuasa yang nyata yang telah dilakukan oleh Wanita Umno di bawah kepimpinan Dato' Seri Shahrizat Jalil.
 
Oleh itu, Wanita KEADILAN mendesak:
 
1.      1) Dato' Seri Najib Tun Razak sebagai Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat membubarkan serta merta MPWK ini dan menghentikan semua perbelanjaan dan dana yang disalurkan kepada MPWK;
 
2.      2) Dato' Seri Najib Tun Razak perlu mengarahkan siasatan dalaman di peringkat Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat dengan serta merta bagi mengenalpasti sejauh mana penyelewengan telah berlaku sejak 2001;
 

3.      3) Dato' Seri Shahrizat Jalil meletak jawatan serta merta sebagai Ketua Wanita Umno kerana telah terbukti beliau terbabit di dalam penyalagunaan wang rakyat; dan
 

4.      4) SPRM menjalankan penyiasatan serta merta untuk menentukan sejauh mana salahguna kuasa telah berlaku sejak 2001.
 

Wanita KEADILAn akan terus mengemukakan bukti sekiranya tidak ada maklumbalas dari Dato' Seri Najib Tun Razak, Dato' Seri Shahrizat Jalil dan SPRM.
 
 
HAJJAH ZURAIDA KAMARUDDIN
KETUA WANITA KEADILAN
 
 
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Tiada ulasan:

Nuffnang