Khamis, 3 Januari 2013

Khalid Samad

Khalid Samad


Perbahasan Dengan Fathul Bari: Parti Islam dan Bukan Parti Islam

Posted: 03 Jan 2013 01:00 AM PST

Sebelum ini saya telah kemukakan hujjah saya terhadap 3 persoalan yang menjadi perbahasan di antara saya dan Fathul Bari beberapa ketika dahulu. Ketiga-tiga persoalan yang telah saya kupas tidak mendatangkan sebarang respon darinya sepertimana yang telah diduga. Walaupun begitu saya akan teruskan kupasan saya terhadap isu-isu yang telah saya senaraikan dahulu. Samada beliau menjawab atau tidak, itu tidak penting kerana sebenarnya bukan dirinya yang menjadi sasaran saya tetapi semua yang mengunjungi blog saya ini. Walaubagaimanapun, ketandusan hujjah dari pihak beliau menyerlahkan lagi sifat keperibadiannya yang sudah mula diketahui umum.

Saya sering jelaskan bahawa PAS sahaja adalah parti Islam di Malaysia. Ini sering diserang dan dipertikaikan oleh orang-orang seperti Fathul. Mereka mempertikaikan kenyataan ini dan menuduh bahawa saya seperti juga pimpinan PAS yang lain, mengkafirkan parti lain melalui kenyataan sebegitu. Mereka mengeluarkan tuduhan 'takfir' ini kerana mereka sengaja ingin mengelirukan ummat Islam supaya ummat Islam terus menyokong UMNO dan menolak PAS. Sedangkan PAS tidak pernah menimbulkan persoalan pihak lain adalah kafir. Itu adalah fakta.

Saya membuat dakwaan bahawa hanya PAS adalah parti Islam kerana takrif parti Islam bagi saya adalah sebuah parti yang menyatakan secara jelas bahawa dasarnya adalah Islam dan panduannya adalah Al-Quran, Sunnah, Ijma' dan Qiyas. Ia mesti juga menyatakan matlamat perjuangan politiknya secara jelas dengan mengaitkannya kepada Islam. PAS telah melakukan semua ini melalui perlembagaannya dengan menyebut bahawa matlamat perjuangan politiknya adalah untuk mewujudkan sebuah Negara dan pemerintahan yang terlaksana di dalamnya nilai Islam dan undang-undangnya menuju kereDhaan Allah.

Sememangnya kalau dikaji, tiada parti lain yang menyatakan perjuangannya adalah berasaskan Islam sejelas mana yang dilakukan PAS. Maka itulah sebabnya mengapa saya katakana bahawa hanya PAS sahaja adalah parti Islam di Malaysia.

Ini bererti Parti lain, yang mempunyai keahlian orang Islam, seperti UMNO, PKR malahan DAP tidak merupakan parti Islam mengikut definasi saya. Mereka memperjuangkan politik kefahaman mereka dan inilah sebabnya mengapa Dato Harun Din sendiri pernah menyatakan "politik Anwar bukan politik Islam" dan "parti Anwar bukan parti Islam". Itu adalah atas sebab definasi yang diguna-pakai PAS berhubung apa itu 'politik Islam' dan 'parti Islam'.

Pada masa yang sama ini tidak bermakna mereka yang bersama parti-parti selain PAS adalah kafir. Seseorang tidak mungkin jatuh kafir atas sebab penyertaannya atau tidak penyertaannya di dalam sebuah parti politik. Dia boleh jatuh kafir hanya atas sebab aqeedah, amalan atau kata-kata yang bercanggah dengan asas Islam. Ada kemungkinan seseorang menyertai parti yang tidak memperjuangkan 'politik Islam' oleh kerana kekeliruannya terhadap persoalan politik Islam, bukan kerana dia menolaknya. Ada juga atas sebab pendekatan yang dipilih dalam memperjuangkan politik Islam iaitu ianya tidak perlu ditonjolkan sepertimana yang dilakukan PAS tetapi tetap diusahakan dari sudut nilai-nilai dan pengajarannya. Dan mungkin ada juga alasan yang lain. Oleh itu, dalam soal sebegini tidak mungkin dijatuhkan hukum secara borong. Dan sememangnya bukan tujuannya untuk menjatuhkan hukum pun. Yang diinginkan PAS ialah untuk memperjuangkan wawasan politiknya dan menyeru manusia, khususnya ummat Islam, untuk bersama dalam usaha menjadikan Islam sebagai asas politik Negara dan masyarakat. Pada masa yang sama menerima takrif 'politik Islam' dan 'parti Islam' yang diperjuangkan PAS.

Kenyataan bahawa parti lain bukan 'parti Islam' tidak juga bererti bahawa mereka semestinya memusuhi atau dimusuhi PAS. Hubungan PAS dengan mereka bergantung kepada sejauh mana penentangan mereka terhadap apa yang diperjuangkan PAS. Ia bergantung kepada sejauh mana cita-cita dan wawasan perjuangan mereka selari dengan apa yang diperjuangkan PAS. Pendekata, ianya bergantung kepada sejauhmana kerjasama dengan mereka mendatangkan maslahah (kebaikan) atau mafsadah (keburukan) kepada perjuangan politik Islam yang dibawa PAS.

Bersambung...

Perbahasan lalu:
1. Fathul bela CSL
2. Kenyataan Karpal berbanding CSL
3. Sejarah latar belakang kenyataan Karpal

WaLlahu 'Alam

KHALID SAMAD

Muktamar PAS ke-58: Bahagian 2

Posted: 02 Jan 2013 05:41 PM PST

Bahagian Pertama memperihalkan analisa saya secara keseluruhan terhadap perjalanan dan pencapaian muktamar PAS ke 58. Bahagian kedua ini bertujuan untuk menangani beberapa isu khusus yang telah dibangkitkan para pembahas ucapan dasar. Isu ini tidak ditangani semasa muktamar oleh kerana perlu memberi tumpuan kepada isi kandungan ucapan dasar Presiden. Isu ini juga kebanyakannya adalah hasil dari ketidak-fahaman pembahas mengenai perkara yang dibangkitkan sendiri. Ia meliputi isu seperti berikut:

1. "TANGAN DAN LIDAH PANJANG"

Ini merupakan isu yang ditimbulkan oleh salah seorang perwakilan dan ianya ditujukan kepada pimpinan tertentu yang kononnya menimbulkan kegelisahan 'ahli biasa' kerana 'terlalu rajin' membuat kenyataan di dalam akhbar, malahan dikatakan pantang ditanya pemberita dan kerap menulis samada di blog atau pun media cetak. Kehendak pembahas ini adalah supaya semua pimpinan, kecuali beberapa orang, diam sahaja dan jangan memberi sebarang komen atau menulis apa-apa tulisan kerana ianya akan mengelirukan ahli di bawah. Malangnya beliau melihat persoalan ini dari sudut yang begitu sempit dan menganggap keadaan di semua tempat adalah sama seperti di kawasan beliau, mungkin, di mana ahli lebih senang dengan adanya pemimpin yang mendiamkan diri.

Saya beranggapan bahawa ahli PAS, termasuk ahli biasa, tidak lagi harus dianggap sebagai ahli yang 'mudah dikelirukan'. PAS sudah mencapai usia 61 tahun dan matlamat serta kaedah perjuangannya sudah difahami dan diketahui umum. Oleh itu, sekiranya ada sebarang kenyataan yang bercanggah dengan matlamat dan kaedah ini, ianya perlu dianggap sebagai mainan media yang ingin memutar-belitkan kenyataan mana-mana pimpinan dan oleh itu dibaca dengan perasaan sinis dan berhati-hati. Sekiranya ada mana-mana pimpinan mengeluarkan kenyataan yang tidak tepat dan ianya bukan putar-belit media, maka sudah pasti pimpinan atasan akan menegurnya dan memperbetulkannya.

Amat penting bagi ahli PAS untuk turut memahami bahawa undi yang memenangkan calon PAS di kebanyakan kerusi bukan datangnya dari ahli PAS semata-mata. Sebaliknya ianya datang dari golongan yang menyokong perjuangan PAS yang bukan ahli, golongan atas pagar dan kadang-kala dari ahli UMNO/BN yang bersetuju dengan sikap dan perwatakan calon berkenaan. Oleh yang demikian, maka amatlah penting untuk seseorang calon mendapat 'exposure' atau pendedahan kepada masyarakat umum melalui medium yang berbagai. Usaha untuk mendapatkan iexposure ini dan menjadi lebih 'visible' adalah sebahagian dari usaha untuk 'menjaga penjuru masing-masing' seperti yang diamanahkan kepada pimpinan berkenaan.

Suasana politik tidak seperti dulu dan tidak sama dari satu tempat ke satu tempat. Calon yang diam dan turun padang mungkin mampu menang di kerusi-kerusi tertentu. Tetapi di sebahagian besar kawasan-kawasan yang ditandingi calon PAS, rakyat ingin melihat seorang yang bukan sahaja turun padang tetapi juga aktif dalam menyuarakan sesuatu pandangan melalui ucapan, temu-ramah dan juga tulisan yang melibatkan isu semasa. Dalam erti-kata lain, "lain padang lain belalang" dan ahli PAS perlu mempunyai sikap yang terbuka serta menggalakkan interaksi dan engagement pimpinan serta calon atau wakil rakyat parti dalam soal ini.

PAS tidak sepatutnya mengongkong pimpinannya sendiri. Kalau ada yang silap, nyatakan mana kesilapannya tetapi jangan sehingga di anggap berucap dan menulis sebagai satu kesilapan.

2. TIDAK SABAR MEMBELA NURUL IZZAH ANWAR

Pembahas yang sama menimbulkan persoalan adanya pemimpin yang tidak sabar membela Nurul Izzah dalam kes ucapan beliau di sebuah gereja. Teguran ini sememangnya ditujukan kepada saya. Dalam soal ini saya merasakan ianya tanggung-jawab saya kerana Izzah difitnah dan dianiaya. Kalau dianggap pendirian tersebut tersilap, kemukakan hujjah tetapi untuk menyalahkan tindakan yang cepat adalah amat pelik dan mengelirukan. Tidakkah sepatutnya kita bergegas untuk membantu orang yang dianiaya secepat mungkin?

Dalam kes sebegini kadangkala adalah lebih baik pimpinan seperti saya bersuara dulu dan sekiranya didapati tersilap, maka ianya boleh diperbetulkan kemudian oleh pimpinan yang lebih kanan. Namun sekiranya ianya tepat maka ianya boleh diperjelaskan lagi dan ditambah lagi penjelasannya oleh pimpinan kanan selepas itu.

Saya melihat bahawa sememangnya UMNO ingin menimbulkan kegelisahan ummat Islam terhadap PKR yang ingin digambarkan mereka sabagai 'liberal dalam soal agama'. Oleh itu mereka akan berusaha untuk mencari peluang untuk memutar-belitkan mana-mana kenyataan yang boleh diambil kesempatan oleh mereka tanpa menghiraukan samada tafsiran mereka adalah benar atau sebaliknya. Malahan, walaupun dibuatnya penjelasan dan penafian, UMNO akan menolaknya dan terus memutar-belitkan kenyataan tersebut demi keuntungan politik.

Apabila kita sudah memahami strategi politik UMNO, kita juga perlu memintasnya dengan segera. Lebih-lebih lagi dalam keadaan di mana kita sedia maklum serta yakin bahawa ianya fitnah dan memutar-belitkan fakta.


3. PERLAKSANAAN HUDUD DAN KENYATAAN YANG KONONNYA BERCANGGAH

Ada juga yang mempertikaikan sikap dan pendirian beberapa pimpinan terhadap persoalan perlaksanaan hudud. Diberikan gambaran seolah-olah ada yang menolaknya atas alasan-alasan yang sama seperti UMNO!

Semua yang menyertai PAS dan pendukung perjuangan Islam memahami bahawa perlaksanaan undang-undang Islam secara keseluruhannya adalah di antara matlamat perjuangan PAS. Tiada yang menolaknya. Lebih-lebih lagi di kalangan pimpinan. Hanya kaedah ianya dijelaskan kepada masyarakat setempat berbeza dan bersesuaian dengan perbezaan suasana satu masyarakat dengan satu yang lain.

Sebagai contoh, Tuan Guru Haji Abdul Hadi menyatakan bahawa PAS akan memperjuangkan perlaksanaan Islam melalui lunas-lunas demokrasi. Beliau juga menyebut bahawa hudud adalah agenda PAS dan bukan agenda PR.

Dalam mengupas kenyataan ini, ada yang menyebut bahawa "keadaan belum lagi sesuai untuk hudud dilaksanakan". Ini membawa erti bahawa oleh kerana PAS belum lagi menerima sokongan yang mantap dan menyeluruh terhadap agenda yang dibawa PAS, iaitu perlaksanaan sistem Islam dan perundangannya, maka hudud belum lagi dapat dilaksanakan. Maka PAS perlu berkerja keras untuk meyakinkan masyarakat, khususnya masyarakat Islam terhadap keadilan dan kebaikan sistem perundangan Islam melalui lunas-lunas demokrasi. Ia tidak bermakna hudud itu tidak sesuai tetapi suasana yang sediada belum lagi sesuai. Ini adalah kerana sokongan dan kefahaman rakyat terhadap hudud dan perundangan Islam masih agak lemah dan perlu diperkukuhkan.

Begitu juga dengan kenyataan perlaksanaan hudud akan hanya dilakukan apabila "mendapat sokongan rakyat". Ini sebenarnya adalah selari dengan apa yang disebut oleh Tuan Guru Haji Abdul Hadi berhubung dengan "lunas-lunas demokrasi". Apabila PAS berjuang melalui lunas-lunas demokrasi, sudah tentu ia inginkan sokongan dan penerimaan dari masyarakat umum untuk apa yang ingin ia lakukan. PAS tidak berniat untuk mendapat sokongan dan kemenangan dengan menjanjikan yang lain tetapi selepas itu melaksanakan yang lain. Sudah pasti ia ingin mendapatkan sokongan untuk sistem perundangan Islam sebelum ianya dilaksanakan. Kenyataan sebegitu dikeluarkan untuk menangani ketakutan sebahagian masyarakat bahawa PAS akan memaksakan sistem perundangan Islam walaupun masyarakat masih belum lagi bersetuju dengannya.

Hakikat politik semasa, PAS belum lagi mendapat sokongan yang padu untuk agenda Islamnya. Itulah sebabnya mengapa perlunya kesepakatan dengan PR supaya pengadunan dan pengembelingan sokongan dari ketiga-tiga parti mampu menjatuhkan BN. Melalui pentadbiran PR yang akan terhasil, yang diyakini lebih adil, PAS akan berpeluang membawa agenda Islamnya dengan lebih berkesan kerana pada ketika itu PAS akan mendapat akses kepada media perdana seperti TV, Radio dan sebagainya. Dalam keadaan itu usaha penerangan dan penjelasan mengenai sistem Islam keseluruhannya dapat disampaikan dengan lebih berkesan sehingga memungkinkan mendapat sokongan seluruh masyarakat Islam.

Ini adalah juga sebab mengapa PAS memilih untuk bersama PR dan bukan UMNO/BN. UMNO/BN ingin mengekalkan kejahilan ummat terhadap sistem perundangan Islam dan kewajipan untuk melaksanakannya. Setiap usaha memperjelaskannya akan dikelirukan oleh UMNO seperti melalui dakwaannya "hudud PAS' dan sebagainya.

Maka jelaslah bahawa kenyataan-kenyataan seperti di atas TIDAK bermaksudkan penolakan hudud atau lebih tepat lagi sistem perundangan Islam oleh mana-mana pimpinan PAS. Yang dimaksudkan ialah suasana belum lagi mengizinkannya dan ianya seuatu yang perlu terus diusahakan. Ini adalah sama seperti yang disebut DS Presiden berhubung kisah Umar Abdul Aziz (RA) ketika beliau diasak oleh anaknya untuk melaksanakan Islam secara keseluruhannya. Umar Abdul Aziz menjawab, "jangan gopoh wahai anakku. Sesungguhnya Allah menegur minuman arak dua kali di dalam Al-Quran dan mengharamkannya hanya pada kali ketiga. Saya khuatir, sekiranya saya laksanakan Islam keseluruhannya ke atas manusia, manusia menolaknya keseluruhannya dan ini akan merupakan fitnah yang lebih besar".

4. HANYA ORANG TERTENTU YANG BOLEH BERCAKAP BERHUBUNG AGAMA

Dalam muktamar yang lepas masih ada yang beranggapan bahawa hanya yang berlatar-belakangkan pendididkan agama sahaja yang boleh bercakap mengenai agama. Bagi saya ini satu sikap yang amat malang sekali. Sedar ataupun tidak, ianya merupakan sikap sekular yang ingin mengotak-ngatikkan kehidupan kepada agama dan bukan agama serta mengkhususkan persoalan agama kepada 'orang agama' (rijal addiin). Hakikatnya Islam tidak begitu dan sememangnya setiap individu Muslim diwajibkan memperjelaskan sesuatu dari sudut agamanya. Sekiranya dia menyatakan yang benar, maka ianya diterima atas sebab kebenarannya, bukan atas sebab dia adalah 'seorang ustaz'. Kalau ianya tidak benar maka ianya ditolak atas sebab ketidak-benarannya, bukan atas sebab dia 'bukan seorang ustaz'.

Saidina Umar Al-Khattab (RA) pernah ditegur seorang wanita biasa berhubung keinginan beliau menghadkan jumlah mahar perkahwinan. Umar tidak bertanya wanita tersebut lulus dari Universiti mana atau apa kelayakannya tetapi menilai hujjahnya dan menerimanya atas sebab ketepatannya. Itulah apa yang dimaksudkan Saidina Ali (KW) apabila beliau berpesan "lihat pada apa yang dikata, jangan kamu lihat pada siapa yang mengatakannya".

Sikap 'sekular' begini turut ingin dikikis oleh DS Presiden melalui Ucapan Dasar yang disampaikannya apabila disebut penolakan terhadap "sistem Theokrasi ala Barat". Dalam sistem Theokrasi ini, agama adalah urusan 'rijal addiin' atau golongan agama dan agama adalah 'milik' mereka sahaja. Apa yang dinyatakan oleh golongan ini sebagai tuntutan agama tidak boleh dipertikaikan sesiapa kerana tiada yang berhak mentafsirkan agama kecuali mereka dan golongan seperti mereka. Kafahaman sebegini ditolak Islam di mana sambil mengiktiraf kepakaran dan keilmuan para ulama', Islam tidak menghalang, malahan menggalakkan manusia Muslim, mengeluarkan pandangan berasaskan kefahamannya untuk diiktiraf atau diperbetulkan berdasarkan hujjah. Sikap "awak tidak layak maka jangan cakap mengenai agama" adalah sikap yang hanya sesuai untuk UMNO. Ianya bertujuan menjauhkan masyarakat biasa dari melibatkan diri dan mengambil tahu ajaran agama kerana ianya bidang 'rijal addiin'.

5. KEPIMPINAN ULAMA'

Persoalan kepimpinan Ulama' telah lama diselesaikan oleh PAS. Kepimpinan Ulama' telah diinstitusikan dalam PAS melalui pindaan Perlembagaan PAS pada tahun 1985. Melalui pindaan ini maka telah ditubuhkan 'Majlis Syura Ulama' yang terdiri dari 12 anggota yang 'aalim dan ditugaskan untuk memantau perjalanan PAS demi menjamin ianya tidak tergelincir dari dasar Islamnya. Semenjak penubuhannya, Majlis Syura Ulama' telah dirujuk setiap kali ditentukan sesuatu dasar untuk tindakan PAS, termasuk persoalan 'Tahaluf Siyaasi' yang sedia diamalkan dewasa ini.

Tugas menentukan apa hukum sesuatu adalah tugas Majlis Syura Ulama'. Tetapi keputusan eksekutif berhubung sesuatu pilihan akan diserahkan kepada Jawatan Kuasa PAS Pusat kerana mereka lebih arif dari sudut eksekutifnya. Sebagai contoh, hukum kerjasama politik dengan parti lain adalah pada dasarnya harus. Ianya adalah 'harus' samada berkerjasama dengan PR atau BN. Untuk memilih samada PAS perlu berkerjasama dengan PR atau BN akan dinilai pula dari sudut 'maslahah' dan 'mafsadah'nya. Dalam membuat pilihan ini, mereka yang lebih arif dalam bidang politik dan strategi perlu membuat keputusan. Itulah sebabnya ianya diserahkan kepada AJK PAS Pusat untuk menilainya.

Ini adalah sama seperti kisah Rasulullah (SAW) dan Hubab dalam perang Badr. Hubab menilai dari sudut eksekutifnya, kedudukan manakah lebih 'maslahah dan mafsadahnya' dari sudut strategi perang. Pandangan Hubab diterima Rasulullah (SAW) walaupun sudah jelas tiada yang lebih 'aalim dan wara' dari Rasulullah sendiri. Ini adalah kerana dari sudut 'eksekutifnya' atau perlaksanaannya kepakaran dan keilmuan yang lebih khusus berhubung perlaksanaannya turut diambil kira.

Oleh yang demikian, kefahaman terhadap konsep 'kepimpinan ulama' mesti tepat dan betul. Jangan sehingga ianya membawa kepada suatu kefahaman yang mendekati konsep 'Theokrasi' yang ditolak Islam.

Dalam konteks ini juga perlu difahami bahawa tiada mana-mana pimpinan dalam PAS yang menolak konsep kepimpinan ulama' seperti yang dijelaskan di atas. Ianya termaktub di dalam perlembagaan dan semestinya diterima semua yang menjadi ahli PAS. Tetapi apa jua usaha untuk menokok-tambah dan menyelewengkan tafsiran konsep ini akan pasti ditentang sebahagian ahli. Termasuk dalam salah tafsir yang ingin diusahakan sebahagian ahli, tanpa disedari bahawa ianya akan dimanfaatkan oleh pihak lawan, ialah bahawa semua jawatan pimpinan perlu diisi hanya oleh golongan ustadz. Maka, mengikut salah tafsir ini, apabila AJK Pusat dianggotai oleh ramai yang bukan ustadz maka ianya bercanggah dengan konsep kepimpinan ulama'.

Salah faham dan tafsiran sebegini ingin dimanfaatkan oleh orang-orang seperti Hassan Ali apabila beliau menuduh bahawa PAS meminggirkan ulama' kerana terdapat ramai bukan ustadz di dalam AJK PAS Pusat! Sedangkan yang meminggirkan ulama' adalah dirinya sendiri kerana menolak apa yang diputuskan Majlis Syura Ulama (MSU) dan kepimpinan PAS yang dipantau MSU! Malangnya ada juga yang termakan dengan dakwaan Hassan Ali bahawa kononnya wujud 'parasit' dalam PAS.

Perwakilan PAS memilih AJK PAS Pusat atas dasar keahlian mereka dalam bidang eksekutif atau perlaksanaan. Mereka memilih anggota yang mempunyai berbagai kepakaran untuk meningkatkan kemampuan PAS untuk melaksana pendekatan yang memungkinkan kemenangan PAS dalam usaha dakwahnya dan Pilihan Raya. Ini merupakan apa yang diungkapkan oleh Al-Marhum Ustadz Fadhil Noor sebagai "gabungan profesional dan ulama" dan "memprofessionalkan ulama' dan mengulama'kan profesional". Gabungan sebegini apabila di bawah pemantauan MSU dan dipandu Al-Quran dan Sunnah akan menjamin kemenangan PAS pada masa yang akan datang.

Apa sahaja usaha untuk menyempitkan kefahaman konsep 'kepimpinan ulama' dengan menganggap bahawa tiada tempat untuk golongan profesional dalam kepimpinan PAS akan merugikan PAS dan membawanya kembali kepada zaman apabila PAS dianggap 'Parti Pak Lebai' semata-mata. Ianya akan merupakan satu pengkhianatan terhadap usaha kepimpinan lalu untuk memartabatkan PAS sebagai parti sokongan semasa yang menghargai keilmuan dan kepakaran setiap seseorang individu dan kemampuan kepimpinan yang ada pada diri mereka.

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

Tiada ulasan:

Nuffnang