Isnin, 5 Mac 2012

MOHD FIRDAUS JAAFAR

MOHD FIRDAUS JAAFAR


Masalah banjir di Yan diatasi

Posted: 04 Mar 2012 03:26 PM PST


http://4.bp.blogspot.com/-16ySEtgn6mw/TzJeBR3UkEI/AAAAAAAAAp0/hSeW7MOSSDw/s1600/Lumrah+1.jpg
YAN - Peruntukan sebanyak RM5 juta daripada Kerajaan Pusat bertujuan untuk mendalam, meluaskan serta menyediakan ban banjir dari Sungai Kepala Bukit hingga ke Sungai Udang, di sini.

Pegawai Khas Kepada Menteri Besar, Muzaini Azizan berkata, masalah banjir sering berlaku di Daerah Yan sejak 50 tahun lalu.

"Dengan adanya peruntukan itu, ia secara tidak langsung dapat mengatasi masalah banjir yang sering berlaku di Daerah Yan," ujarnya.

Dalam pada itu, katanya, Kerajaan Negeri terus memberikan penekanan dalam usaha membangunkan Daerah Yan dengan menyediakan peruntukan bagi kemudahan infrastruktur yang lengkap untuk kesejahteraan rakyat.

Beliau menjelaskan, peruntukan itu disediakan untuk kesejahteraan rakyat tanpa mengira fahaman politik serta keprihatinan Kerajaan Negeri di bawah Menteri Besar, YAB. Dato' Seri Diraja Ustaz Azizan Abdul Razak.

Muzaini berkata, Kerajaan Negeri tetap berusaha untuk membangunkan negeri Kedah dan ia diharap dapat menarik lebih ramai pelabur datang ke negeri ini.

"Pembinaan kampus tetap Kolej Universiti Insaniah (KUIN) di Kuala Ketil dapat menampung seramai 10,000 pelajar yang menawarkan 40 kursus di situ," jelasnya.

Beliau memberitahu, Kerajaan Negeri juga turut menyampaikan sumbangan dan bantuan kepada golongan yang kurang berkemampuan seperti anak yatim dan fakir miskin.

"Sumbangan dan bantuan yang diberikan itu, diharap mampu meringankan beban yang terpaksa dihadapi oleh golongan berkenaan," katanya.

Tambahnya, pendapatan daripada hasil balak juga turut menyumbang kepada sektor ekonomi negeri.

Tiada ulasan:

Nuffnang