Selasa, 28 Februari 2012

Direct Free Kick

Direct Free Kick


BORANG RUMAH KOS RENDAH RM2 BUKAN RM300 SEKEPING.

Posted: 28 Feb 2012 08:01 AM PST

23 MAC 2010 : Orang ramai yang ditawarkan borang permohonan membeli rumah kos rendah lebih tinggi daripada harga sebenar RM2 disarankan supaya membuat laporan polis atau melaporkanya terus kepada Lembaga Perumahan Dan Hartanah Selangor.

iskandar abdul samadExco Perumahan Pengurusan Bangunan dan Setinggan Selangor, Iskandar Abdul Samad berkata demikian setelah menerima aduan daripada orang ramai bahawa terdapat pihak menawarkan borang berkenaan dengan harga setinggi RM300.

Menurutnya, borang permohonan untuk membeli rumah kos rendah di Selangor adalah hanya RM2 sekeping dan borang itu juga boleh didapati dari mana-mana pejabat daerah.

"Saya menasihatkan mereka yang ditawarkan borang rumah kos rendah lebih daripada RM2 melaporkan kes kepada Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor, Tingkat 5, Podium Utara, Bangunan SUK Selangor, Shah Alam atau menghubungi 603 - 5544 7537/ 7170/ 7199."

Iskandar turut menyangkal dakwaan bahawa ada pihak yang boleh membantu mendapatkan kelulusan untuk membeli rumah kos rendah.

Jelasnya, kerajaan negeri tidak pernah melantik mana-mana agen, baik untuk mengedar borang mahupun memproses sebarang permohonan.

housing hulu kelangSebaliknya menurut beliau semua permohonan diproses oleh Lembaga Perumahan.

"Mereka yang hendak membeli rumah kos rendah mesti mendaftar dengan Lembaga Perumahan dengan menyatakan lokasi yang hendak dibeli."

Menurut Iskandar lagi, hanya mereka yang berpendapatan isi rumah kurang dari RM2,500 sebulan layak membeli rumah kos rendah.

"Peraturan ini perlu bagi mengelakkan penyelewengan agar hanya mereka yang layak dapat membeli rumah-rumah kos rendah kerana terdapat permintaan yang tinggi bagi rumah-rumah kos rendah terutamanya bagi kawasan-kawasan seperti Ampang dan Petaling Jaya," katanya lagi.
 
Iskandar berkata kerajaan negeri juga akan menyediakan borang-borang permohonan rumah kos rendah di pihak berkuasa tempatan dan pejabat Adun bagi memudahkan ia diperolehi oleh rakyat dalam masa terdekat.

PROJEK RUMAH KOS RENDAH KG. BEREMBANG SIAP APRIL INI

Posted: 28 Feb 2012 07:55 AM PST

KUALA LUMPUR, 31 Jan 2012 - Kerajaan Negeri sentiasa memantau projek perumahan yang tertangguh supaya ianya dapat disiapkan segera bagi mengtasi masalah dihadapi penduduk di kawasan setinggan Kampung Berembang,kata Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setinggan, Iskandar Abdul Samad.

Ujarnya, projek perumahan setinggan Kampung Berembang, Ampang di sini yang menghadapi pelbagai masalah untuk disiapkan dalam masa kira-kira empat tahun lalu dijangka berakhir pada 1 April depan.

Projek perumahan berupa pangsapuri dua blok bernilai lebih RM40 juta itu diusahakan syarikat pemaju perumahan Acmar International dengan mempunyai 694 unit rumah beserta kemudahan lain seperti rumah kedai, parkir kereta, padang permainan dan sebagainya.

Menurutnya, pihaknya telah diberi jaminan oleh kontraktor yang mana projek itu akan disiapkan dalam masa terdekat pada awal April ini.

"Kontraktor telah bagi jaminan akan siap pada 1 April. Kita telah minta agar ini adalah tarikh terakhir sebab sudah empat atau lima kali mereka tukar tarikh, dan kali ini kita minta 1 April supaya kontraktor kena siapkan," katanya kepada media ketika ditemui dalam lawatan kerja ke tapak projek perumahan Kampung Berembang di sini semalam.

Tambahnya lagi, setiap dua minggu saya mendapat laporan projek perumahan daripada kontraktor dan telah dua kali dibincangkan dalam mesyuarat Majlis Tindakan Ekonomi Selangor (MTES) supaya projek ini dipercepatkan.

Malah, pada satu peringkat dalam salah satu mesyuarat exco, pihaknya telah mempertimbangkan untuk mendenda kontraktor jika projek itu lambat disiapkan.

Katanya, 694 rumah ditawarkan dengan harga RM35,000 seunit kepada peneroka awal di kawasan itu manakala RM42,000 bagi bukan penduduk setinggan.

"Yang ini termasuk kepada mereka yang telah membantah semasa di bawah kerajaan Barisan Nasional (BN) ketika program setinggan sifar di mana kerajaan UMNO merobohkan rumah. Maka ada penduduk yang telah mengambil tindakan mahkamah ke atas Kerajaan Negeri. Ketika itu Menteri Besar, Dr Mohamad Khir Toyo".

Saya di fahamkan, siapa yang lawan di mahkamah tidak akan dapat beli rumah. Bila Pakatan Rakyat ambil alih (Kerajaan Negeri), kita batalkan keputusan itu kerana ianya bersifat menindas rakyat.

"Semua mereka ini telah duduk di kawasan ini selama berpuluh tahun maka adalah tidak adil jika hak mereka dinafikan," katanya.

Sementara itu, Ketua Kampung Berembang, Noralizan Ali, 59 pula berkata, saya rasa gembira kerana masalah yang membelenggu penduduk kampung selama ini akan berakhir.

Saya benar puas hati degan tindakan Kerajaan Pakatan Rakyat (PR) Sealangor dalam menyelesai masalah rakyat. Bersyukurlah kepada Allah SWT.

Kita sudah lama tunggu. Alhamdulillah kalau bulan April ni boleh pindah, kita semua bersyukurlah. Kami dah tinggal di bawah kabel rasanya empat hingga lima tahun.

Sememangnya semua penduduk kampung ini menunggu detik itu sejak sekian lama kerana projek itu telah tertangguh beberapa kali sejak empat tahun lalu, katanya ketika ditemui media.

Editor : Khaulah Azwar


KERAJAAN NEGERI SELANGOR PELOPORI PEMBINAAN RUMAH MAMPU MILIK.

Posted: 28 Feb 2012 07:44 AM PST

SHAH ALAM, 5 JUL 2012 : Selangor menjadi negeri pertama yang memperkenalkan Skim Rumah Mampu Milik sebagai inisiatif membantu golongan berpendapatan rendah sekaligus merealisasikan impian mereka untuk memiliki rumah dengan harga rendah.

Menteri Besar,  Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata program perumahan mampu milik ini adalah usaha kerajaan negeri bagi menyediakan rumah yang selesa, selamat dan tersusun mengikut kemampuan golongan sasaran.

Menurut Abdul Khalid, projek ini adalah satu usaha untuk kepentingan rakyat dan bukannya menguntungkan pemaju.

Beliau menjelaskan kerajaan negeri merupakan pelopor kepada program perumahan itu berbanding kerajaan pusat yang memperkenalkannya pada awal  tahun ini.

Beliau, bagaimanapun mengalu-alukan inisiatif kerajaan pusat itu untuk melaksanakan skim perumahan tersebut.

"Kerajaan negeri telah merangka projek ini sejak tahun 2009 dan diluluskan pada awal 2010, berbeza dengan skim yang ditawarkan kerajaan persekutuan yang diumumkan awal 2011.

"Kami mengalu-alukan inisiatif kerajaan pusat untuk bina rumah mampu milik juga, ini bukan persaingan tetapi ia bergantung kepada usaha masing-masing.

"Oleh yang demikian tidak timbul isu kami mahu bersaing dengan kerajaan pusat, kerana Negeri Selangor terlebih dahulu memulakan skim seperti ini yang menawarkan harga RM100,000 ke bawah," katanya ketika ditanya pemberita mengenai perbezaan program perumahan kerajaan Negeri dan Pusat.

Enam lokasi pembinaan

Beliau sebelum itu, merasmikan Seminar Perumahan Mampu Milik Selangor di Shah Alam Convention Centre, di sini hari ini.

Menurut Abdul Khalid, kerajaan telah mengenal pasti enam lokasi untuk pembinaan perumahan mampu milik iaitu di Bangi, Antara Gapi dan Kota Puteri di Kuala Selangor, Taman Sains Selangor 2, Bernam Jaya dan Gombak.

Sebahagian lokasi tersebut sudah memulakan kerja-kerja pembinaan seperti di Bangi dan Taman Sains Selangor 2.

Ujar beliau kerajaan negeri masih mengenal pasti beberapa lokasi lain yang dikira sesuai untuk kawasan perumahan,memandangkan ia mendapat permintaan yang tinggi oleh orang ramai.

Sebanyak 124 unit pangsapuri mampu milik berharga kurang RM100,000 akan dibina atas tapak seluas empat ekar yang dibangunkan Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS).

Keutamaan untuk memiliki rumah ini akan diberikan kepada keluarga berpendapatan antara RM2,500 hingga RM5,000 sebulan, ibu tunggal dan keluarga yang tidak mempunyai pendapatan tetap.

Pangsapuri mampu milik antara pembaharuan yang akan dilaksanakan kerajaan negeri secara berperingkat-peringkat.

Sehubungan itu Iskandar Abdul Samad, Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan Dan Setinggan Negeri Selangor yang turut menyampaikan satu kertas kerja di seminar tersebut mengalu-alukan penglibatan sektor swasta di dalam usaha membina rumah mampu milik.

SKIM BAIKPULIH KEDIAMAN LUAR BANDAR DICADANG

Posted: 28 Feb 2012 07:30 AM PST

SABAK BERNAM, 26 FEB : Kerajaan Negeri akan dicadangkan mewujudkan satu lagi tabung khas sepertimana Skim Ceria bagi program membaikpulih rumah kediaman di kawasan luar bandar di Selangor. 

Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan Dan Setinggan Selangor, Iskandar Abdul Samad berkata, pihaknya akan megemukakan cadangan itu kepada Kerajaan Negeri di dalam mesyuarat exco akan datang.

Menurutnya, perkara itu perlu diberi perhatian sama sepertimana rumah kediaman di kawasan bandar di mana kebanyakan pangsapuri dibaikpulih menerusi skim Ceria atau Caring Goverment For Residence Improvement Aid dengan peruntukan RM9.7 juta.

"Kalau kita telah menunaikan tanggungjawab kita kepada mereka di bandar, mungkin kita perlu lihat satu program yang sama di luar bandar. Sekarang kita ada program rakyat termiskin iaitu juga CSR tetapi saya akan membangkitkan supaya Kerajaan Negeri mewujudkan satu lagi tabung untuk baik pulih sepertimana tabung bagi rumah-rumah di pangsapuri-pangsapuri.

"Saya melihat bahawa ada keperluan seperti Ceria ini tetapi di kawasan luar bandar," katanya dalam sidang media selepas Program CSR Perbadanan Kemajuan Negeri Sselangor (PKNS) - Baikpulih Rumh Asnaf Fakir Miskin di Bagan Terap di sini hari ini.

Turut hadir, Timbalan Pengurus Besar (Pentadbiran dan Peembangunan) PKNS, Noraida Mohd Yusof; Ketua Penolong Pegawai Daerah (Pembangunan) Sabak Bernam, Jasman Syazry Mohd Saari dan Setiausaha Majlis Daerah Sabak Bernam, Azril Hakim Nohd Yazid.

Dalam majlis itu, PKNS menerusi program tanggungjawab sosial korporat (CSR) menyampaikan bantuan kepada asnaf fakir dan miskin kepada Zamri Sakiman, 39, di mana rumahnya dibaikpulih kembali.

Menyentuh perkara itu, Iskandar berkata, usaha PKNS itu wajar dipuji dan pihaknya merakamkan perhergaan terima kasih kepada PKNS di mana telah menyediakan satu peruntukan yang besar bagi tujuan itu.

"Dalam program ini PKNS telah memperuntukkan RM396,000 untuk membaikpulih 22 buah rumah di daerah Sabak Bernam. Kawasan-kawasan yang dibaikpulih adalah di Tebuk Pulai, Kampung Bagan Terap, Kampung Tok Khalifah, Bagan Nira, Sepintas dan Jalan Masjid," katanya.

Iskandar berkata, PKNS akan memberikan pengagihan dalam RM15,000 hingga RM118,000 bagi setiap sebuah rumah.

Tahun ini juga, katanya, PKNS telah memperuntukkan sebanyak RM2.2 juta wang zakat bagi program CSR untuk asnaf fakir dan miskin, muallaf dan fisabilillah.

Menurutnya, komitmen yang ditunjukkan PKNS dalam memberikan semula keuntungan kepada rakyat Selangor melalui aktiviti sosial dan kebajikan itu sangat dihargai dan ini membuktikan PKNS tidak pernah lupa menjalankan tanggungjawabnya walaupun perniagaan utamanya adalah dalam sektor hartanah.

Tambahnya, diharapkan langkah diambil PKNS itu akan dicontohi oleh perbadanan mahupun anak-anak syarikat kerajaan negeri yang lain.

"Keseluruhan untuk rumah kos rendah sama ada pengurusan atau pembinaan dan subsidi, PKNS telah membelanjakan lebih kurang RM30 juta setahun.

"Cuma saya harap PKNS dapat melihat di kawasan seperti luar bandar ini ada usaha untuk kita membaiki lebih banyak kerana yang kita lihat masih ada banyak lagi rumah-rumah yang memerlukan baik pulih," katanya lagi.

PAS BUKTIKAN IA "CELIK BUDAYA".

Posted: 28 Feb 2012 07:17 AM PST

1 FEB 2012 - Ketika kumpulan pendesak Melayu, PERKASA mengagihkan "angpau bersampul putih" kepada masyarakat Cina sempena sambutan Tahun Baru, parti Islam PAS, menurut warga maya ternyata lebih bijak dalam menghormati budaya bangsa lain.

perkasa open house 290112 ibrahim ali 3Beberapa gambar merakamkan pemimpin PAS termasuk di kalangan akar umbi 'celik budaya' khususnya yang membabitkan masyarakat Cina. Antaranya, memaparkan gambar seorang pemimpin akar umbi PAS dari Mersing, Johor memberi angpau kepada penjual daging babi telah mendapat sambutan hangat.

Turut mendapat pujian adalah gambar exco kerajaan negeri Selangor Iskandar Abdul Samad mengagihkan angpau di hadapan sebuah gerai menjual daging babi dan tarian "singa hijau" yang diadakan sempena rumah terbuka Tahun Baru Cina anjuran PAS Perlis.

Negara Islam

Warga maya di laman Facebook itu juga membandingkan 'kecerdikan' antara PAS dan PERKASA yang didakjwa sebagai 'buta budaya' dan gagal memahami kepercayaan serta cara hidup masyarakat Cina di negara ini.

NONE"Ini babak yang mahu dielakkan oleh MCA, momokan mereka mengenai negara Islam akan menjadi  sia-sia," kata Denise Yee dalam Facebook.

"Pengerusi PAS bahagian Mersing, Johor (Rosalan Mamat) dan ADUN Cempaka (Iskandar Abdul Samad) menyambut Tahun Baru Cina dengan penjual daging babi sambil mengedarkan limau mandarin. Mereka tidak mengagihkan 'angpau putih' kepada masyarakat Cina."

Ketika dihubungi Malaysiakini, Rosalan Mamatmengucapkan terima kasih kepada pelayar di Facebook kerana memuji tindakan beliau itu.

Rosalan, 51,  yang juga seorang ahli perniagaan berkata gambar itu dirakamkan dua hari sebelum Tahun Baru Cina ketika beliau dan beberpa pemimpin PAS tempatan mengedarkan angpau, limau dan kad tahun baru di sebuah pasar di Mersing.

NONEDitanya mengapa beliau menghampiri dan menyapa penjual daging babi berkenaan dan tidak mengelakkan dirinya kerana bagi masyarakat Islam daging berkenaan dianggap tidak "halal", Rosalan berkata agamanya tidak pernah melarang orang bukan Islam untuk memakan daging tersebut.

Tak ada masalah

"Tidak ada masalah untuk Cina makan babi, hanya umat Islamyang tidak boleh makan daging babi. Kita mesti menghormati budaya Cina dan ini adalah hak mereka.

"Hanya Umno dan orang-orang MCA yang akan memutar-belitkan fakta dan mendakwa bahawa apabila PAS berkuasa, orang Cina tidak akan dibenarkan makan babi," katanya.

Menurutnya lagi, ini adalah kali pertama bagi pemimpin tempatan Pakatan Rakyat keluar bersama mengucapkan selamat tahun baru kepada masyrakat Cina. Sebelum ini mereka menganjurkan aktiviti masing-masing secara sendirian.

NONESementara itu, Pesuruhjaya PAS Perlis, Hashim Jasin berkata ini bukan kali pertama parti Islam itu menjemput "singa hijau" memeriahkan majlis mereka.

Menurutnya, sejak dua atau tiga tahun lalu, PAS sebenarnya telah menampilkan persembahan tarian singa di jamuan makannya di Arau dan Sanglang.

Bagaimanapun, beliau berkata ini kali pertama parti itu mengadakan rumah terbuka Tahun Baru Cina dengan menjemput "singa hijau" untuk memeriahkan majlis itu di ibu pejabatnya pada 29 Jan lalu.

Melayu terhibur

Difahamkan bahawa singa hijau itu dijemput dari sebuah kelab sukan di Kedah.

Apabila ditanya mengapa PAS mengadakan persembahan tarian singa, Hashim menjelaskan bahawa mereka mengikuti jejak kerajaan PAS Kelantan yang sentiasa mengalakkan persembahan  kebudayaan berbilang kaum.

hashim jasin"Bukan sahaja Cina, orang Melayu juga terhibur dengan persembahan tarian singa. Ia amat menarik."

Ditanya sama ada tindakan itu, cubaan PAS untuk meraih sokongan masyarakat Cina, Hashim (kiri) berkata terpulang kepada rakyat untuk menilai bagaimana parti Islam itu berinteraksi dengan masyarkat berlainan agama dan kaum.

Ini katanya, jelas bertentangan dengan dakwaan sesetengah pihak yang menuduh PAS akan "memotong tangan dan kaki orang Cina" apabila mereka berkuasa nanti.


INAI APARTMENTS TO BE REPAINTED

Posted: 28 Feb 2012 06:57 AM PST

SINCE Inai Apartments in Pandan Indah was built, it has never been given a fresh coat of paint. It has been 18 years and the existing paint, exposed to the elements, has faded, peeled and cracked.

inai apartments

Three colour proposals have been put up for residents of Inai Apartments to choose. Pic by Shah Adnan

 Residents, however, can look forward to better-looking apartments soon.

Four blocks of Inai Apartments, namely, Block A, B, C and D,  will be repainted with  colours chosen by residents themselves under the Caring Government For Residents Improvement Aid scheme (Ceria).

Three colour proposals have been put up for residents to vote  at the recently held Clean and Harmonious Flats Campaign at the apartment compound. The campaign is an  anti-vandalism programme launched  by the Selangor government last year.  

  The programme, which is aimed at giving low and medium-cost flats a new coat of paint, has an allocation   of RM9.7 million. It was first implemented at Mentari Apartments in U5, Puchong Permai Apartments and Samudera Apartments in Gombak.

  Selangor Housing, Building Management and Squatter committee chairman Iskandar Abdul Samad, who launched the programme at Inai Apartments on Sunday, said the estimated cost of repainting was RM223,000.

  "The state government forks out 80 per cent of the cost while the Management Corporation (MC) pays the remainder. So far, the MC has paid up five per cent and work can start anytime now.

"They can settle the balance in instalments," he said, adding that work was expected to begin in the next few weeks.  

  The cost-sharing method, said Iskandar,  was aimed at instilling a sense of responsibility among residents, besides preventing vandalism as residents would take care of the place as they had contributed to the refurbishment.

In its first phase of the scheme, 18 housing projects were identified for repainting. Ten has since been completed while  the remaining are in the process of being painted.

  Iskandar said the scheme initially aimed to refurbish 100 residential developments but it  had received another eight applications.

  Among those present at the launch were Ampang Jaya Municipal Council deputy president Abd Hamid Hussain, Pangsapuri Inai MC chairman Shamsudin Hashim and local councillor Lee Shok Jing.

Also unveiled at the event was an anti-vandalism song.

PAS praised for respecting Chinese culture

Posted: 27 Feb 2012 03:22 PM PST

By Wong Teck Chi and Low Chia Ming

2 FEB 2012 : bWhile the Malay right-wing group Perkasa has come into fire for distributing 'white ang pow' in their open house programme, Islamic party PAS has won cheers among Facebookusers for respecting Chinese culture during Chinese New Year celebrations.

A few photographs of the opposition party's Chinese New Year programmes have gone viral in Facebook, especially a picture that depicts a grassroots leader from Mersing, Johor, giving an ang pow to a pork seller.

NONEOther photographs that have gone viral include Selangor PAS exco member Iskandar Abdul Samad giving an ang pow in front of a pork stall and a "green lion" performance at an open house function held by Perlis PAS.

(Green is the symbolic colour for PAS.)

The Facebook users were comparing PAS with Perkasa, praising the opposition party for its open-mindedness and understanding of Chinese culture.

"This is a scene which MCA will not want to see, its Islamic state claims will be useless," says Denise Yee on Facebook.

"Mersing PAS division chief (Rosalan Mamat) and Cempaka state assemblyperson (Iskandar Abdul Samad) are greeting happy Chinese New Year to a pork seller and distributing Chinese mandarin, they didn't distribute 'white ang pow' to Chinese community," he says.

No problem for Chinese to eat pork

When contacted by Malaysiakini, Rosalan Mamat seemed surprised to learn that his picture was circulating on the Internet, and he thanked the Facebook users for their praises.

The 51-year-old businessman said the photograph was taken when he and other Pakatan leaders were distributing ang pow, Chinese mandarin oranges and Chinese New Year cards to the people at the Mersing market on Jan 21, two days before Chinese New Year.

NONEAsked why he didn't evade the pork seller, who is deemed not "halal" by certain Muslims, Roslan explained that this is because Islam never forbids non-Muslims from taking pork.

"There is no problem for Chinese to eat pork, only Muslims cannot eat pork. We must respect Chinese culture and this is their right.

"Only Umno and MCA people will twist the facts, claiming that when PAS grabs power, they will not allow Chinese to eat pork," said Roslan.

He added that this was the first time the Pakatan divisions were holding such programmes together. However, PAS leaders have been visiting and greeting the Chinese community during the last couple of Chinese New Year celebrations.

Green lion dance at state headquaters

Meanwhile, Perlis PAS chief Hashim Jasin said it was not the first time that the party had invited a 'green lion' to perform at its function.

Hashim said PAS had in fact featured lion dance performances at some of the party's dinner functions in Arau and Sanglang in the last two or three years.

However, he said, this was the first time (Jan 29) that the party and its supporters held the Chinese New Year open house event and invited a 'green lion' to perform at the state headquarters.

It is understood that the 'green lion' is from a sports club in Kedah.

Asked why they wanted a lion dance performance, Hashim explained that they were following the Kelantan PAS government's footsteps, which always held multi-cultural performances.

"Not only Chinese, the Malays also like lion dance performances. It is very attractive," he added.

Asked if the performances were held to gain the support of the Chinese community, he admitted that the people would be able to see how PAS interacts with different religions and races, contrary to the claims made by Umno that PAS will "chop Chinese hands and legs" if it gains power. – Mkini

LARIAN MESRA RAKYAT PEJABAT ADUN CHEMPAKA - From the RUN IN DIVERSITY website.

Posted: 27 Feb 2012 03:10 PM PST


Organiser : Pejabat Adun Chempaka, Selangor
Date : 8 February 2009
Time : 7.30 am
Venue : Dewan Orangramai Pandan Jaya
Distance : 6 km

Larian Mesra Rakyat Dun Chempaka was formerly known as Larian Tahun Baru Adun Chempaka scheduled in January 2009. It was then reschedule to 7 February at Dataran MPAJ and subsequently was fixed on 8 February 2009 at a new venue at Dewan Orangramai Pandan Jaya.

What's all these hassle? This must have been the most 'controversial' event for the year till date tho' its only a small run. The police had refused permit for the organiser to hold the event at Dataran MPAJ without any reason. Your guess as good as mine . . ????

Then, the 'big' day arrived. The venue it less than 5 minutes walk from my place. I left home at 6.10am and met by Joyce and Choy Hoong who were already there while a handful of the organising team just finished their morning prayer.

Slowly, runners started walking in to register for the run. The run was delayed to allow more people to participate as some residents in the surrounding walked in to enquire. YB Iskandar Samad Adun for Chempaka and EXCO for Housing and Building Maintenance of Selangor decided to flag off the race instead of just giving away prizes as schedule.

Some of the familiar faces were warming up getting ready. Finally the run was flagged off at 8.30am. The first runner emerged in less than 25 minutes and the run officially completed by 9.45am. Michelle Tan emerged as champion in the Women Open category with a timing of 25min 28sec and Suraya of the Slowmovers came in 3rd in the Women Veteran category clocking at 59 mins. (More results at http://pm1.blogspot.com/)
photos courtesy of the Sanusi family of the Slowmovers (http://smovers.blogspot.com/)
Helping out with the registration


Javier, Stanley and Tan Wah Sing sharing some light moment before the race

(L-R : Sumarni, Choy Hoong, Iylia, Suraya, Javier, Tan Wah Sing & Joyce)
Slowmovers' Chili Padi runner, Iylia receiving her finishing medal

Javier receiving his medal from YB Iskandar Samad

Sharing the winning . . touch touch for good luck hahahahaaa
Group photo with some of the winners 

New U-turns to ease traffic snarls at MRR2.

Posted: 27 Feb 2012 02:56 PM PST

AMPANG JAYA: Authorities are hopeful new U-turns at Sungai Kerayong and Tesco Ampang will reduce peak hour crawls at the Middle Ring Road2 (MMR2).

"Motorists will only be allowed to make U-turns at these locations. It will help reduce traffic congestion during rush hour," said Cempaka assemblyperson Iskandar Samad last Monday.

Iskandar said this after a briefing at the Ampang Jaya Municipal Council (MPAJ) headquarters.

(Left to right) Iskandar briefing journalists as MPAJ deputy president Mohd Hazif Mohd Noor looks on.

Currently, the bottleneck at MRR2 here is caused by motorists making U-turns at the Pandan Indah interchange.

Soon, motorists will no longer be able to make U-turns there, but an implementation date has yet be be set.

Earlier, Public Works Department (JKR) engineers said that the Pandan Indah U-turn will be closed from Jan 22, but residents who attended the briefing objected.

Iskandar said that motorists should be given more time to get used to the new U-turn.

The new traffic pattern means that vehicles from Cheras to Pandan Indah or Jalan Cempaka will have to make U-turns at Tesco Ampang.

Similarly, motorists from Taman Shamelin to Cheras have to do U-turns at Tesco Ampang.

Meanwhile, vehicles from Ampang going to Pandan Jaya or Taman Shamelin will have to make U-turns at Sungai Kerayong.

Vehicles from Pandan Indah and Jalan Cempaka heading to Ampang will have to make U-turns at Sungai Kerayong.

The MRR2 upgrade works are worth RM104.5million and will be fully completed by Feb 21.

Tiada ulasan:

Nuffnang