念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang |
[April 4@Sarawak] When UBAH met Connan.. Posted: 04 Apr 2011 07:42 AM PDT I think UBAH is falling in love with Connan.. (More......) |
Posted: 04 Apr 2011 03:47 AM PDT Ahli Parlimen Serdang Menyeru kerajaan menambah bilangan stesen NGV memandangkan harga petrol meningkat Dalam sidang parlimen Dewan Rakyat minggu yang lepas, Ahli Parlimen Serdang Saudari Teo Nie Ching telah meminta MENTERI PERDAGANGAN DALAM NEGERI, KOPERASI DAN KEPENGGUNAAN menyatakan sama ada kerajaan pusat berancang untuk menambah bilangan stesen NGV di seluruh negara memandangkan harga petrol semakin meningkat. Menurut jawapan bertulis yang dikeluarkan oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, walaupun kerajaan telah mengarahkan PETRONAS untuk membina 200 buah stesen NGV menjelang tahun 2010, namun sehingga kini, hanya terdapat 154 buah stesen NGV yang beroperasi di negara ini termasuk 65 buah di Selangor, 27 buah di Wilayah Persekutuan, 28 buah di Johor, 11 buah di Negeri Sembilan, 7 buah di Melaka, 3 buah di Pulau Pinang, 6 buah di Kedah dan sebuah di Terengganu. Manakala bakinya sebanyak 19 buah masih dalam pelbagai peringkat pembinaan dan 8 buah lagi dalam peringkat analisa kesesuaian. Saudari Teo berpendapat bahawa bilangan 154 stesen NGV adalah tidak cukup untuk memenuhi keperluan pemandu kenderaan awam serta pemilik kenderaan saiz besar yang terpaksa menanggung harga petrol yang kian melambung tinggi. Justeru itu, beliau menyeru kerajaan supaya mengarahkan PETRONAS untuk membina kesemua 200 buah stesen NGV yang sudah ditetapkan oleh kerajaan dengan secara sekata di setiap negeri Malaysia supaya para pemandu kenderaan boleh menggunakan gas sebagai alternatif tenaga pengerak enjin yang jauh lebih murah. 张念群认为,增设液化天然气供应服务不但能鼓励更多人使用公共交通工具,也能为车主提供多一个低消费的管道。 (图:星洲日报) (雪兰莪‧加影3日讯)沙登国会议员张念群指出,大马目前仅有154间提供液化天然气的油站是不足的,政府应增设更多化天然气供应站,让人民能在油价不断上涨的情况下,有更便宜的选择。 她指出,RON97油价再度上涨20仙,这对部份驾驶铃木雨燕(Suzuki Swift)以及日产Latio车主造成一定的经济压力。 “据了解,这两款车款如使用RON97以外的油,将会导致引擎无力以及出现杂音的情况,因此每次的调涨都令这些车主造成一大负担。” (More......) |
Posted: 04 Apr 2011 03:00 AM PDT Article published on the Website of Chinese newspaper Chinapress.com.my 每一年我们都可以从媒体上看到长途巴士发生死伤惨重的交通事故。每一次在惨绝人寰的意外发生后,我们也可以看到政府作状积极地寻找解决方案。2007年,当时阿都拉还是我们的首相,陈广财也还是我国的交通部长。为了解决长巴交通事故频频的问题,他们想出了一个良方妙计:决定开办课程给所有的商用车辆司机进修,以提升他们的驾驶技术和态度。 所以在2007年的1月25日,我们的政府和一间名叫Automotive Centre of Excellence的私人有限公司(ACE)签了一份合约,委托这家公司全权开办进修课程给商用车辆的司机。签份合约只需要数秒到数分钟的时间;可是官老爷们大笔一挥,合约时效长达20年。 20年的期限固然有点夸张,可是倘若价钱公道方法得当,20年的定期培训或许真的能够改善我国长巴司机的驾驶态度。当然,必要的前提是,事前筹划充足。 可惜,从伯拉没能转型成包青天以及陈广财没成功将巴生港口自由贸易区搞好的事例看来,我们的官老爷对周详的计划没什么兴趣。果不其然,合约签署后,培训班迟迟不能开课,再完美的计划也只是纸上谈兵。 (More......) |
You are subscribed to email updates from 念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan