Rabu, 21 Ogos 2013

念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang

念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang


DAP desak kerajaan jelaskan jumlah sebenar perbelanjaan iklan JPM

Posted: 21 Aug 2013 06:33 PM PDT

KULAI, 21 OGOS: Ahli Parlimen DAP Kulai, Teo Nie Ching menuntut Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Shahidan Kassim menjelaskan perbelanjaan yang dibuat jabatan itu untuk iklan dan publisiti daripada 2008 hingga 2013.

"Dalam jawapan ringkas pada sidang Parlimen lalu, Shahidan menyatakan Jabatan Perdana Menteri (JPM) tidak memberi peruntukan untuk iklan dan publisiti mengikut tahun yang disebut itu tapi hanya pada 13 agensi di bawah jabatan itu yang berjumlah sebanyak RM8,342,057.75 manakala Pihak Berkuasa Wilayah Pembangunan Iskandar (IRDA) dan Unit Peneraju Agenda Bumiputera (TERAJU) masing-masing sebanyak RM82,402,800 dan RM12,146,255.

"Pendek kata, perbelanjaan JPM untuk iklan dan bahan publisiti sejak 2008 hingga 2013 berjumlah RM102,892,112.75.

"Terdapat perbezaan besar terhadap perbelanjaan iklan JPM. Jika enam bulan tahun ini, JPM membelanjakan RM264 juta untuk iklan, ia adalah mustahil bahawa jumlah perbelanjaan iklan di JPM antara 2008 dan 2013 hanya RM102 juta. Adakah Shahidan memberi angka yang tidak tepat dengan niat mengelirukan Parlimen dan orang awam?," soalnya dalam kenyataan, hari ini.

Malay Mail Online, pada 16 Ogos lalu melaporkan menurut agensi pembelian media antarabangsa, Vizeum Media, JPM melakukan perbelanjaan besar daripada peruntukan kerajaan berjumlah RM264 juta bagi bagi tempoh enam bulan tahun ini, lima kali lebih daripada 2012.

Nie Ching yang juga Penolong Setiausaha Publisiti DAP Kebangsaan berkata, Vizeum Media bukan satu-satunya organisasi yang mendedahkan ketirisan kerajaan itu.IMG_2058 (2)

"Awal tahun ini, satu kajian iaitu daripada AC Nielsen mendedahkan bahawa JPM membelanjakan RM170 juta untuk iklan dalam suku pertama 2013, ini membuatkan laporan Vizeum Media lebih meyakinkan.

"Jadi saya minta Shahidan menjelaskan perbezaan itu serta-merta. Jika tidak, saya tidak akan teragak-agak menyatakan beliau mengelirukan Majlis dan merujuk perkara itu kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan, seperti yang diperuntukkan mengikut Aturan 36 (12) Perintah Tetap pada sidang Parlimen akan datang bermula 23 September ini.

Dalam pada itu, Nie Ching turut mendesak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (PSRM) menyiasat mengenai kempen pengiklanan kerajaan menjelang Pilihan Raya Umum ke013 lalu kerana ia merupakan 'penyalahgunaan dana awam' yang jelas.

(More......)

扬言举报沙希淡误导国会,张念群揭广告开销差逾亿

Posted: 21 Aug 2013 12:06 AM PDT

政府在今年505大选前耗费逾亿令吉广告引争议。民主行动党古来国会议员张念群敦促首相署部长沙希淡卡欣解释,有关国会答复广告开支数据的差异,否则将举报其虚假资料误导国会。

张念群也是行动党全国副宣传秘书,他今天发表文告敦促首相署部长沙希淡卡欣解释有关广告开支数据上的差异,否则,将援引国会议会常规第36(12)条文,即提供虚假资料误导国会罪名,在9月23日议会复会后,将其交由特委会处理。

张念群也呼吁,反贪会也应调查政府在第13届大选前的广告造势费用,因为这笔庞大的费用很明显已经时在滥用公款。

国会答复是一亿余

张念群表示,在第13届大选后的第一个国会会议中,其提问的其中一个问题是要求首相署针对2008年到2013年,公开在广告和宣传造势活动上的一切花费。

她表示,首相署部长沙希淡卡欣在7月10日的简短回答中,并没有清楚列明在上述期间所花在广告和宣传的开支。

沙希淡只回答在2008年到2013年期间,首相署属下的13个部门的广告宣传总开支是大约834万2000令吉。而在柔南依斯干达发展局和土著议程贯彻局在广告和宣传的花费就分别占8240万令吉和1214万6000令吉。

张念群指出,换言之,首相署2008年到2013年期间的广告费总额大约是1亿289万令吉。

广告商数据逾二亿

张念群指出,《马来邮报》在8月16日的报道指出,广告公司Viseum Media的数据显示,首相署在2013年上半年,其广告和宣传费用就已经高达约2亿6400万令吉,也就是2012年的五倍。与其他的开支相比,首相署在广告方面开支时属于最大的开支 。

(More......)

重選是出於無奈

Posted: 20 Aug 2013 09:57 PM PDT

根據維基百科的定義,俄羅斯輪盤(Russian roulette)是一種自殺式玩命遊戲或酷刑方式,相傳源于俄羅斯。參與者在左輪手槍的彈巢放入一顆子彈,然后關上,之后將彈巢旋轉,參與者需輪流將槍口對著自己的腦袋按下扳機;直至有人中槍,或不敢按下扳機為止。

如果有人說,他願意給你5000萬,只要你將裝有一顆子彈的手槍對著自己女兒的腦袋按下扳機。你願意嗎?

從純數學概率的角度來說,將女兒射死的機會是六分之一, 得到5000萬的機會卻是百分之百。可是你告訴我,你會願意參加這樣的遊戲嗎?

我想你不會。因為有些風險,有些后果,是我們沒辦法承受和處理的。

行動黨決定重選,何嘗不是基于同樣的理由?

從事實層面而言,行動黨去年的黨選確實出現了技術問題。可是我們及時修正,問心無愧。

保守決定

就法律層面而言,《1966年社團法令》並沒有賦予社團註冊局勒令重選的權利,而且《1966年社團法令》第18B條文已經表明,縱使某社團的選舉有不符合程序的地方,只要不會對選舉結果造成影響,那么就不足以致使選舉無效。

可是今天,縱使我們佔據法理和情理,我們依然做出一個如此保守的決定,因為,你能信任這個國家的司法制度嗎?

民聯和許多人一樣,對這個國家司法的公正性存疑。

(More......)

Tiada ulasan:

Nuffnang