Khamis, 30 Mei 2013

Lim Guan Eng

Lim Guan Eng


The Penang State Government Is Willing To Communicate With The Singapore Government To Plead For Leniency For Malaysians, Especially Penagites, Who Had Gathered To Seek Malaysian Electoral Reforms Which Had Resulted In BN Winning Despite Losing The Popular Vote 47% to 51%.(en/bm/cn)

Posted: 29 May 2013 10:07 PM PDT

Press Statement By Penang Chief Minister Lim Guan Eng In George Town, Penang On 30.5.2013.

The Penang state government is willing to communicate with the Singapore government to plead for leniency for Malaysians, especially any Penangite, who had gathered to seek Malaysian electoral reforms which had resulted in BN winning despite losing the popular vote 47% to 51%. The Penang state government is trying to determine whether there were any Penangites amongst the 21 Malaysians arrested for conducting two protests on May 8 and 11.

Whilst the Penang state government acknowledges and respect the right of the Singapore government to determine and take action based its own laws and affairs, I believe that the Singapore government would not reject efforts to plead for leniency. Such effort is based on humane grounds and should not be seen as foreign interference in Singapore affairs.

The Penang state government hopes that Singapore can view this case not from a criminal angle but from a human rights perspective as those involved are law-abiding, without any criminal record or had no record of interfering in Singapore's internal affairs.

——BM Version—-
Kenyataan Media oleh Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng di George Town, Pulau Pinang pada 30 Mei 2013.

Kerajaan Negeri Pulau Pinang bersedia untuk berkomunikasi dengan Kerajaan Singapura bagi memohon kelonggaran untuk rakyat Malaysia, terutamanya warga Pulau Pinang, yang telah berhimpun bagi menuntut reformasi pilihanraya di Malaysia; setelah kerajaan BN menang walaupun kalah undi popular sebanyak 47% berbanding 51% undi untuk Pakatan Rakyat.

Kerajaan Negeri Pulau Pinang bersedia untuk berkomunikasi dengan Kerajaan Singapura bagi memohon kelonggaran untuk rakyat Malaysia, terutamanya warga Pulau Pinang, yang telah berhimpun bagi menuntut reformasi pilihanraya di Malaysia; setelah kerajaan BN menang walaupun kalah undi popular sebanyak 47% berbanding 51% undi untuk Pakatan Rakyat. Kerajaan Negeri Pulau Pinang sedang cuba untuk memastikan jika ada warga Pulau Pinang yang terlibat di antara 21 warga Malaysia yang ditahan kerana menjalankan dua protes pada 8 dan 11 Mei.

Kerajaan Negeri Pulau Pinang mengiktiraf dan menghormati hak kerajaan Singapura untuk menentukan dan mengambil tindakan berasaskan undang-undang dan hal ehwalnya sendiri; namun saya percaya bahawa kerajaan Singapura tidak akan menolak usaha untuk memohon kelonggaran. Usaha demikian adalah berdasarkan asas kemanusiaan dan tidak sepatutnya dilihat sebagai campur tangan asing dalam hal ehwal Singapura.

Kerajaan Negeri Pulau Pinang berharap agar pihak Singapura dapat melihat kes ini daripada sudut hak asasi manusia dan bukan sudut jenayah memandangkan mereka yang terlibat adalah dari kalangan mereka yang patuh kepada undang-undang, tidak mempunyai rekod jenayah mahupun rekod campurtangan dalam hal ehwal dalaman Singapura.

LIM GUAN ENG

——Mandarin Version —–

槟州首席部长林冠英于2013年5月30日在槟城乔治市发表的声明:

槟州政府愿意与新加坡政府沟通,恳求从宽处理参与黑色集会要求大马选举改革而受对付的大马公民,特别是槟城人。选举的不公,经让只赢得47%票数的国阵胜出,而不是有51%得票的民联。

槟州政府愿意与新加坡政府沟通,恳求从宽处理参与黑色集会要求大马选举改革而受对付的大马公民,特别是槟城人。他们集会的目的是抗议在大选中只获得47%票数的国阵胜出,而不是有51%得票的民联。槟州政府目前正尝试确认在21名于5月8日及11日参与集会被捕的大马人当中,是否有任何的槟城人。

虽然槟州政府承认和尊重新加坡政府依据该国的法律及事务条款采取行动的权利,但我相信新加坡政府不会拒绝恳求宽恕的努力。这项恳求宽恕的努力是基于人道理由,因此不应被视为干涉新国事务。

槟州政府希望新加坡政府不是以犯罪的角度,反之以人权的角度来看待此个案,因为所涉及的人物都是遵从法纪、没有任何犯罪记录,也没有任何干预新加坡内政的记录。

林冠英

Malaysia’s Ill-Earned Reputation As The World Champion Of Illicit Fund Outflow Per Capita Testifies To BN’s And Bank Negara’s Failure To Wipe Out Corruption And Prevent Money Laundering In Malaysia.(en/bm/cn)

Posted: 29 May 2013 10:04 PM PDT

Press Statement By DAP Secretary-General Lim Guan Eng And MP For Bagan In Kuala Lumpur On 30.5.2013.

Malaysia's ill-earned reputation as the world champion of illicit fund outflow per capita testifies to BN's and Bank Negara's failure to wipe out corruption and prevent money laundering in Malaysia. When I was in London, I was sad to read in the New York Times that unlicensed money remitting services in Malaysia are alleged to have been a part of a US$6 billion (RM18.3 billion) online money laundering operation in US.

The New York Times said the money laundering scheme operating under Liberty Reserve had millions of customers worldwide, which were "overwhelmingly criminal in nature", conducted 55 million transactions over the past seven years. In the largest online money-laundering case in history, Liberty Reserve relied solely on "third-party exchangers" to accept or make payments for them, which are usually "unlicensed money-transmitting businesses without significant government oversight or regulation, concentrated in Malaysia, Russia, Nigeria and Vietnam".

Washington-based Global Financial Integrity Report had listed China as the leader in illicit funds outflow, mainly corruption in nature, with USD 2.8 trillion, with Malaysia at No. 5 in the world at USD 291 billion. However in per capita basis China lost out to world champion Malaysia at RM 6,400 per person per year as compared to RM32,000 for Malaysia.

In England, Malaysians have an unfortunate infamous past for being bookies in setting up Premier League football games. Such negative feedback have been slightly reversed following the favourable impact of positive involvement by Malaysians in owning Premiership clubs like newly-relegated Queen Park Rangers and newly-promoted Cardiff City.

Unfortunately, the Malaysian government's culture of corruption and lack of financial transparency and accountability has now resulted in Malaysia to be part of being a focus of world-wide money-laundering operation. On money-laundering, Malaysia's international reputation is now worse than Thailand or Indonesia and on par with countries like Nigeria and Russia.

The time has come for the BN Federal government to stop being in denial by adopting genuine financial reform to clean up and stop such criminal activities of illicit outflow of "black money"and money-laundering. Otherwise, there is no point in winning accolades for Bank Negara or for our purported good running of the economy when the real issues of transparency and accountability are not addressed.

Or are we to continue to depend on foreign countries in Hong Kong to do our work for us by investigating and detaining those involved in trying to smuggle in tens of million of ringgit?

LIM GUAN ENG

======BM version ===========
Kenyataan Media oleh Setiausaha Agung DAP merangkap Ahli Parlimen Bagan, Lim Guan Eng di Kuala Lumpur pada 30 Mei 2013.

Reputasi buruk Malaysia sebagai juara aliran wang haram per kapita menjadi dalil kukuh kegagalan BN dan Bank Negara untuk melenyapkan rasuah dan mencegah pengubahan wang haram di Malaysia.

Reputasi buruk Malaysia sebagai juara aliran wang haram per kapita menjadi dalil kukuh kegagalan BN dan Bank Negara untuk melenyapkan rasuah dan mencegah pengubahan wang haram di Malaysia. Ketika saya berada di London, sayu hati saya membaca laporan New York Times bahawa perkhidmatan kiriman wang tidak berlesen di Malaysia didakwa menjadi sebahagian daripada operasi besar pengubahan wang haram berpusat di Amerika Syarikat yang bernilai US$6 bilion (RM18.3 bilion).

New York Times melaporkan bahawa skim pengubahan wang haram yang beroprasi di bawah Liberty Reserve memiliki jutaan pelanggan di seluruh dunia yang 'bersifat penjenayah' tersebut telah melakukan 55 juta transaksi dalam tempoh tujuh tahun lalu. Dalam kes pengubahan wang haram dalam talian terbesar dalam sejarah, Liberty Reserve bergantung sepenuhnya kepada penukar pihak ketiga untuk menerima dan membuat bayaran bagi pihak mereka, yang selalunya merupakan 'usahawan pengirim wang tidak berlesen yang tidak mempunyai badan pemantau kerajaan mahupun undang-undang yang signifikan, berpusat di Malaysia, Rusia, Nigeria dan Vietnam'.

Global Financial Integrity Report yang berpengkalan di Washington telah menyenaraikan negara China di tangga pertama dalam aliran keluar wang haram, yang selalunya berunsur rasuah, berjumlah US$ 2.8 trilion; dan Malaysia berada di kedudukan kelima di dunia dengan US$ 291 bilion. Namun atas dasar per kapita, China kalah kepada juara dunia Malaysia dengan hanya sekadar RM6,400 seorang setahun berbanding RM32,000 bagi Malaysia.

Di England, Malaysia malangnya mempunyai sejarah silam apabila warganya ada yang menjadi 'bookie' yang mengatur perlawan bola sepak Liga Perdana Inggeris. Reaksi negatif dari hal tersebut kini kian pudar berikutan kesan positif penglibatan Malaysia dalam milikan kelab Liga Perdana Inggeris seperti Queen Park Rangers dan Cardiff City.

Malangnya, budaya rasuah kerajaan Malaysia dan kurangnya ketelusan kewangan serta akauntabiliti telah mengakibatkan Malaysia menjadi fokus dunia sebagai pusat operasi pengubahan wang haram global. Reputasi antarabangsa Malaysia kini lebih teruk daripada Thailand atau Indonesia dan hampir sebaris dengan negara seperti Nigeria dan Rusia dalam hal pengubahan wang haram.

Masanya telah tiba untuk Kerajaan Persekutuan BN berhenti hidup dalam penafian dengan melaksanakan reformasi kewangan yang tulen untuk membersihkan dan menghentikan aktiviti jenayah aliran keluar wang haram serta pengubahan wang haram. Jika tidak, tidak ada ertinya Bank Negara mendapat pelbagai penghargaan untuk apa yang disangkakan sebagai pengurusan ekonomi yang baik padahal isu sebenar berkaitan ketelusan dan akauntabiliti tidak boleh diuruskan.

Atau adakah kita akan terus bergantung kepada negara luar seperti Hong Kong untuk bekerja bagi pihak kita bagi menyiasat dan menahan mereka yang terlibat menyeludup puluhan juta ringgit?

LIM GUAN ENG

===============Mandarin Version===================

民主行动党国会议员及峇眼国会议员林冠英于2013年5月30日在吉隆坡发表的文告。

马来西亚臭名远播,登上人均非法资金外流的世界冠军,证明了国阵及国家银行无法杜绝贪污及防止洗黑钱活动。

马来西亚臭名远播,登上人均非法资金外流的世界冠军,证明了国阵及国家银行无法杜绝贪污及防止洗黑钱活动。当我人在伦敦读到《纽约时报》报导马来西亚涉及美国网上高达60亿美元(约183亿令吉)的洗黑钱活动的时候,真的很难过。

根据《纽约时报》报导,以"自由储备"为名目的洗黑钱活动,全世界拥有数以百万计的客户,多数是不法份子,过去七年共完成了5500万笔交易。这这项史上最大宗的网络洗黑钱案当中,"自由储备"只单凭"第三方货币兑换商"来为他们接收及支付款项,这多数是"未获准证的汇钱活动,并没有受到政府及法律监管,主要集中在马来西亚、俄罗斯、尼日利亚及越南"

总部设于华盛顿的全球财务廉洁报告已经列出中国是非法资金外流最大的国家,主要是贪污的资金,共高达2.8兆美元。马来西亚虽然以2910亿美元排在第5,但是若以国家人均计算,马来西亚以每人须承担3万2000令吉,成为非法资金外流世界冠军,将中国每人承担6400令吉给比下去。

在英格兰,马来西亚过去也是因为非法仆基操纵英超联赛而声名狼藉。这些负面的看法,多多少少影响了马来西亚人最近积极正面参与及拥有英超球会的努力,如最近刚降级的女皇公园(或译昆士柏流浪/昆士柏骑兵)及刚升班的卡迪夫。

不幸的是,马来西亚政府的贪污文化及财政缺乏透明问责,已经在全球的洗黑钱活动中成为焦点。马来西亚洗黑钱的臭名现在比之泰国或印尼还要糟糕,已经与洗黑钱闻名的国家如尼日利亚及俄罗斯齐名。

国阵联邦政府是时候停止继续否认这些糟透的情况,必须全心进行财务改革,以清洗及杜绝这些黑钱外流及洗黑钱的非法活动。不然,不去认真进行透明与问责的改革,却吹捧国家银行多棒及吹嘘国家经济多好,简直于事无补。

难道我们还要仰赖外国地区如香港,来协助马来西亚调查及扣留那些非法运出数千万令吉的不法份子?

林冠英

A Stronger Pakatan Rakyat Means A Stronger Future For Democracy, Justice, Freedom, Integrity And Performance-Based Culture In Malaysia.(en/bm/cn)

Posted: 29 May 2013 06:59 PM PDT

Speech By Penang Chief Minister And DAP Secretary-General Lim Guan Eng At Merton College, Oxford University, England On 28 May 2013.

A Stronger Pakatan Rakyat Means A Stronger Future For Democracy, Justice, Freedom, Integrity And Performance-Based Culture In Malaysia.

1. Malaysia is at the cusp of change. The question is if we are at the tipping point why then did we not tip over? Malaysia did tip over as PR won the 2013 general elections, not BN. BN won despite losing, due to the insurance provided by unfair gerrymandering implemented more than 40 years ago.

2. Many people have asked, what are the implications of Pakatan winning 51% of the popular vote? Will it lead to a more unstable BN government since Najib is being seen as a minority Prime Minister leading a minority government? Will there be a 'Malaysian Spring' as a result of the on-going protests against the election results? Yes there will be a Malaysian spring but a peaceful one, sprung for a common cause to free Malaysia from poverty, ignorance, fear and corruption.

3. I will not dispute the fact that Najib is a minority Prime Minister leading a minority government because no-where else in the world, in a democratic country using a First-Past-the-Post (FPTP) system, would a party win 51% of the votes but end up with only 40% of the seats. By any standards, the party which wins a majority of the vote would win an even greater % of seats. Only in Malaysia, because of the unfair delineation exercise, would a party which won a majority of votes can end up with less than a majority of seats. Perhaps, this is what BN means by "Malaysia Boleh".

4. And yet there BN leaders who defy logic by disputing even that PR won the elections or that winning the popular vote does not matter at all. But how can that be so when democracy is about the majority ruling over the minority and respecting the rights of the minority? Democracy can not be about the minority ruling the majority. Neither can it be compared to a badminton match.

Democracy Is Not A Badminton Match or about the Minority Ruling The Majority.

5. Even in a badminton match, every set is given equal weightage. But for BN there is no equal weightage for every seat because some seats like Kapar(160,000 votes) have nearly 10 times more weight than Putrajaya(17,000 votes) and yet each has only a value of one seat. If Malaysian election system was played like a badminton game, the PR badminton player would have to win 10 sets to every set won by BN.

6. The Minister for Home Affairs must be pretending to be mad when he asks Malaysians who do not agree with the injustice of the electoral system to leave the country. But there is method in his pretence of madness as no one can ask a majority or 51% of the population to leave the country. He wants to frighten the rakyat not to focus on BN losing the popular vote or distract their attention by blaming the Chinese. But how can BN lose 51% of the popular vote when the Chinese constitute only 24%? Are the remainder 27% of the PR voters Bangladeshi? For this reason neither will the people be frightened or lied at or distracted no more. The people know they are the majority and demands poll reforms that are clean, fair and provide a platform that reflect the will of the majority.

7. The people will not be cowed by the re-arrests of 3 opposition activists or charging many PR leaders in court for sedition. After all, why are those pro-BN who made anti-Chinese remarks not punished?

I reject the contention that the future prospects of the country have been negatively affected by the presence of a stronger opposition. Of course, if Pakatan had taken over, I would be confident in saying that Malaysia is definitely on the right track to achieving its full potential. But even if we did not achieve our objective of winning Putrajaya, I very much believe that our stronger presence in parliament, together with the 2nd term in office for the state governments of Penang and Selangor, will have a positive impact on the country's development.

9. For one, you can be sure that the BN will find it much more difficult to push through deals that will only benefit their own cronies. When we were only 10% of parliamentarians, it was easier for the BN to push things through, especially since the sheer volume of these kinds of crony contracts was too much for the small group of us in parliament. But now that we are 89 MPs strong, coming from every single state in Malaysia except for Perlis, you can be sure that we will dig up every nook and cranny to make it 'hard as hell' for the BN to push through another 'Cows for Condo' NFC type deal. You can count on MPs such as Rafizi Ramli, Nurul Izzah or Dr Ong Kian Ming and one of your very own Oxonians – Tony Pua, Mahfuz Omar, and many of the younger MPs to play their duty as check and balance against the BN government.

10. This is not to say that they will not try. As the whole 1MDB set up has shown, BN will never change its ways. 1MDB, which is nothing better than a slush fund, should be absorbed into Khazanah. This was our proposal in the Pakatan Rakyat Manifesto.

11. We can already see how policy competition is forcing the BN to respond to Pakatan's proposals. The first generation Independent Power Producer (IPP) contracts, which are expiring soon, are being renewed at a lower cost because of the spotlight put on them by Pakatan Rakyat. You can see how the BN has been forced to slowly reduce car prices as a result of Pakatan Raykat's manifesto.

12. We have already demonstrated that we can govern Penang and Selangor better than the BN. And we have been rewarded with a larger mandate, both in terms of seats as well as our share of votes. In Penang, we increased the number of state seats from 29 to 30 and our popular vote from 58% to 67%. In Selangor, we increase the number of state seats from 36 to 44 and our popular vote from 55% to 59%. We have shown that we can increase our state reserves and at the same time, redistribute financial aid and allocation equitably and transparently.

13. We will continue to come up with even better ways to govern both states. In the state of Penang, we will continue to find creative ways to fulfil our vision of creating a balance society that is driven by progressive ideas, sustainable private investment and well planned public investment. The creation of the Penang Paradigm, which was launched earlier this year, provides a roadmap which we have and will continue to use in order to demonstrate to the people of Malaysia that this is how Pakatan will govern in Putrajaya.

14. The process of change and improvement is part and parcel of life. And it is a reality in political life. Human talent can only be built and developed by training and hard work. If America faces a fiscal cliff that threatens the financial health of the world, Malaysia faces a talent cliff that threatens our future economic prosperity.

15. We need our young and talented to return home to make Malaysia stronger. We know you will return to a Malaysia that is livable and provide equal opportunity for you to prosper. Competition and accountability will make Malaysia a better country that is clean, green, healthy and safe for all to live, work and play in. A stronger Pakatan Rakyat means a stronger future for democracy, justice, freedom, integrity and performance-based culture in Malaysia.

—-BM Version —-

Ucapan Ketua Menteri Pulau Pinang merangkap Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng di Merton College, University Oxford, England pada 28 May 2013

Pakatan Rakyat yang lebih kuat memberi harapan kepada masa depan yang lebih cerah bagi demokrasi, keadilan, kebebasan, integriti dan pembudayaan prestasi di Malaysia.

1. Malaysia berada di ambang perubahan. Persoalannya ialah jika kita begitu hampir dengan perubahan mengapa perubahan tidak berlaku? Malaysia mengalami sedikit anjakan apabila Pakatan Rakyat memenangi pilihan raya umum 2013, dan bukan BN. BN menang walaupun hakikatnya tewas disebabkan oleh amalan persempadanan semula kawasan pilihanraya secara tidak adil yang dilaksanakan lebih daripada 40 tahun yang lepas.

2. Ramai orang telah bertanya, apakah implikasi Pakatan Rakyat memenangi 51% undi popular? Adalah ia akan mengarah kepada kerajaan BN yang lebih tidak stabil berikutan Najib dilihat sebagai seorang Perdana Menteri minoriti mengetuai sebuah kerajaan minoriti? Adakah akan ada "Malaysian Spring" akibat daripada protes yang berterusan terhadap keputusan pilihan raya? Ya, akan ada "Malaysian Spring" tetapi dalam keadaan yang aman, yang lahir atas tujuan yang sama iaitu untuk membebaskan Malaysia daripada kemiskinan, kejahilan, ketakutan dan rasuah.

3. Saya tidak akan mempertikaikan hakikat bahawa Najib adalah Perdana Menteri minoriti yang mengetuai kerajaan minoriti kerana tidak wujud di dalam dunia, sebuah negara demokratik yang menggunakan sistem "First-Past-the-Post", parti yang berjaya mendapat 51% undi hanya berkesudahan dengan sekadar 40% daripada jumlah kerusi. Dalam apa keadaan sekalipun, parti yang memenangi undi majoriti sepatutnya memenangi peratusan jumlah kerusi yang lebih besar. Hanya di Malaysia, akibat daripada persempadanan yang tidak adil, parti yang memenangi undi majoriti boleh berkesudahan dengan jumlah kerusi yang kurang daripada majoriti. Mungkin ini adalah apa yang BN maksudkan dengan "Malaysia Boleh".

4. Begitu pun masih ada pemimpin BN yang menolak logik tersebut dengan mempertikaikan bahawa walaupun Pakatan Rakyat memenangi pilihan raya atau pun memenangi undi popular ia langsung tidak penting. Tetapi bagaimana perkara ini boleh terjadi apabila demokrasi sepatutnya adalah majoriti memerintah minoriti dan menghormati hak-hak minoriti? Demokrasi tidak sepatutnya berakhir dengan minoriti menerajui majoriti. Tidak juga boleh dibandingkan seperti sebuah perlawanan badminton.

Demokrasi Bukan Perlawanan Badminton Atau Minoriti Memerintah Majoriti

5. Dalam perlawanan badminton sekalipun, setiap set diberikan kewajaran yang sama. Tetapi untuk BN, tiada kewajaran untuk setiap kerusi kerana beberapa kerusi seperti Kapar (160,000 undi) mempunyai lebih kurang 10 kali ganda lebih nilai daripada Putrajaya (17,000 undi) tetapi masing- masing mempunyai hanya satu nilai kerusi. Sekiranya sistem pilihanraya di Malaysia disamakan seperti dengan perlawanan badminton, pemain badminton PR perlu memenangi 10 set untuk setiap kerusi yang dimenangi oleh BN.

6. Menteri Dalam Negeri barangkali berpura-pura marah apabila beliau meminta rakyat Malaysia yang tidak berpuas hati dengan ketidakadilan sistem pilihanraya untuk meninggalkan negara ini. Tetapi ada metod dalam kepura-puraannya kerana tiada sesiapa pun yang boleh menyuruh majoriti atau 51% daripada penduduk untuk meninggalkan negara ini. Beliau hanya mahu menakut-nakutkan rakyat dan tidak mahu meberi tumpuan kepada BN yang kehilangan undi popular dan mengalihkan perhatian mereka dengan menyalahkan masyarakat Cina. Tetapi bagaimana BN boleh kehilangan 51% undi popular apabila masyarakat Cina hanyalah 24% daripada jumlah pengundi? Adakah baki 27% daripada jumlah tersebut terdiri daripada mereka yang mengundi Pakatan Rakyat itu warga Bangladesh? Atas sebab ini tidak akan ada orang yang takut, dibohongi atau dialihkan pandangannya lagi. Rakyat tahu yang merekalah yang merupakan majoriti dan menuntut reformasi pilihanraya supaya bersih, adil dan mampu menyediakan satu platform untuk mencerminkan kehendak majoriti.

7. Rakyat tidak akan tunduk dengan ancaman penangkapan semula 3 aktivis pembangkang atau mendakwa lebih ramai pemimpin PR di mahkamah kerana menghasut. Mengapa mereka yang pro-BN yang membuat kenyataan anti-Cina tidak dihukum?

8. Saya menolak pendirian yang mengatakan bahawa prospek masa depan negara akan terjejas dengan kehadiran pembangkang yang kuat. Sudah tentu sekiranya Pakatan mengambil alih, saya yakin untuk menyatakan bahawa Malaysia akan pasti berada di landasan yang betul untuk mencapai potensi yang sepenuhnya. Walaupun kita tidak mencapai matlamat untuk memenangi Putrajaya, saya amat percaya dengan kehadiran Pakatan Rakyat yang lebih kukuh di Parlimen , bersama-sama dengan pengalaman tahun kedua memerintah Kerajaan Negeri Pulau Pinang dan Selangor, akan memberi kesan positif kepada pembangunan negara.

9. Pertamanya, anda boleh yakin bahawa BN akan lebih sukar untuk menerima tawaran yang hanya akan memberi manfaat kepada kroni-kroni mereka sahaja. Sewaktu kita hanya merupakan 10% daripada ahli parlimen, adalah lebih mudah bagi BN untuk melakukan banyak perkara terutama jenis kontrak kroni yang terlalu banyak untuk kumpulan kecil kita di Parlimen. Tetapi sekarang dengan kekuatan 89 ahli parlimen yang datang dari setiap negeri di Malaysia kecuali Perlis, anda boleh yakin yang kami akan membongkar setiap sudut dan celah bagi memastikan BN berasa sukar untuk mengulangi seperti perjanjian NFC "lembu di kondo". Anda boleh bergantung kepada Ahli Parlimen seperi Rafizi Ramli, Nurul Izzah atau Dr Ong Kian Ming, Mahfuz Omar dan Oxonian kita sendiri – Tony Pua, serta ramai lagi Ahli Parlimen muda untuk menjalankan tugas semak dan imbang terhadap Kerajaan BN.

10. Ini bukan bermaksud mereka tidak akan mencuba. Sepertimana yang ditunjukkan daripada penubuhan 1MDB, BN tidak pernah berubah cara. 1MDB, yang tidak mempunyai apa-apa manfaat selain daripada menjadi dana simpanan khas, sepatutnya diserap ke dalam Khazanah. Ini adalah cadangan kami dalam Manifesto Pakatan Rakyat.

11. kita sudah melihat bagaimana persaingan polisi memaksa BN untuk bertindak terhadap cadangan Pakatan. Kontrak untuk generasi pertama bagi Penjana Kuasa Bebas (IPP) yang akan berakhir tidak lama lagi akan diperbaharui dengan kos yang lebih rendah disebabkan tekanan yang diberikan oleh Pakatan Rakyat. Anda boleh lihat bagaimana BN telah dipaksa untuk mengurangkan harga kereta secara perlahan-lahan hasil daripada manifesto Pakatan Rakyat.

12. Kita telah membuktikan yang kita boleh mentadbir Pulau Pinang dan Selangor lebih baik daripada BN. Dan kita telah memperolehi mandat lebih besar terutama dari segi kerusi dan undi. Di Pulau Pinang, kita telah meningkatkan bilangan kerusi negeri daripada 29 kepada 30 dan undi popular daripada 58% kepada 67%. Di Selangor, kita telah menambah kerusi negeri daripada 36 kepada 44 dan undi popular meningkat daripada 55% kepada 59%. kita telah menunjukkan bahawa rizab negeri telah meningkat dan dalam masa yang sama, bantuan kewangan dan agihan peruntukan juga dijalankan secara adil dan telus.

13. Kita akan terus mencari cara yang lebih baik untuk mentadbir kedua-dua negeri. Kita akan teruskan dengan mencari cara-cara yang lebih kreatif untuk memenuhi aspirasi kita untuk mewujudkan sebuah masyarakat yang dipandu dengan idea-idea yang lebih progresif, pelaburan swasta dan awam yang berterusan dan terancang. Penubuhan Penang Paradigm, yang telah dilancarkan pada awal tahun ini menyediakan pelan tindakan yang telah dan akan digunakan untuk menunjukkan kepada rakyat Malaysia bagaimana Pakatan Rakyat akan mentadbir Putrajaya.

14. Proses perubahan dan pembaikan adalah sebahagian daripada kehidupan. Dan ia adalah satu realiti dalam kehidupan politik. Bakat manusia hanya boleh dibina dan dibangunkan melalui latihan dan kerja keras. Jika Amerika menghadapi "fiscal cliff" yang mengancam kesihatan kewangan dunia, Malaysia menghadapi "talent cliff" yang boleh mengancam kemakmuran ekonomi masa depan kita.

15. Kita perlukan anak muda yang berbakat untuk kembali ke sini bagi menjadikan Malaysia lebih kukuh. Kita tahu bahawa anda akan kembali ke sebuah negara Malaysia yang sesuai didiami dan menyediakan peluang yang sama untuk anda berjaya. Persaingan sihat dan akauntabiliti akan menjadikan Malaysia sebuah negara yang baik, yang lebih bersih, hijau, sihat dan selamat untuk semua baik untuk hidup, bekerja dan berekreasi. Pakatan Rakyat yang lebih kuat memberi harapan kepada masa depan yang lebih cerah bagi demokrasi, keadilan, kebebasan, integriti dan pembudayaan prestasi di Malaysia.
LIM GUAN ENG

———-Mandarin Version————————–

槟州首席部长兼民主行动党秘书长林冠英于2013年5月8日在英国牛津大学默顿学院发表的演讲:

一个更强大的民联,意味着我们有一个更强大的未来:一个更民主、更公平、更自由、更廉正、更具绩效文化的马来西亚。

1. 马来西亚正处于改变的尖端。现在的问题是,如果我们正处于转折点,那为什么我们却无法推翻这个政府呢?其实马来西亚已经被推翻了,赢得2013年全国大选的是民联而不是国阵。尽管国阵在大选输了,但它还是胜出,因为国阵早就透过实施逾40年不公平选区划分制度,为它的胜出投保。

2. 很多人问,民联赢得51% 的选票的含义是什么? 因为纳吉被视为获得少数票的首相,他正领导着一个弱势政府,这会否导致国阵政府更不稳定?在民众持续抗议选举成绩的情况下,马来西亚会不会出现"马来西亚之春"呢? 是的,会有马来西亚之春,不过这是一个和平的、如雨后春笋般涌现的,而大家的共同目标是要让马来西亚脱离贫穷、无知、恐惧和腐败。

3. 我不否认事实是:纳吉的确是一个领导弱势政府的弱势首相,因为世界上没有一个采用"简单多数制"( First-Past-the-Post (FPTP))的民主国家,一个政党赢得51%的选票但却只获得40%的国会议席。以任何标准来衡算,赢得多数票的政党,理应会赢得更高比列的议席。但是在马来西亚,因为选区划分的不公平,一个政党赢了多数的选票,可是却只赢取少过大多数的议席。也许,这就是国阵所谓的 "马来西亚能"精神。

4. 然而,竟然有国阵领袖违反逻辑争论:即使是民联赢得大选,或者是赢得多数票,都不要紧。怎能这样呢?民主就是少数服从多数,获得多数支持的执政,并尊重少数人的权利。民主是不可以让多数服从少数的。这是绝对不能与羽毛球比赛相提并论的。

民主不是羽毛球比赛或者是多数服从少数

5. 即使是羽毛球赛,每一场比赛都有相等的比重。但对国阵而言,每个选区却没有相同的票数比重。例如,雪州加埔国会选区(16万名选民)的比重是布城国会选区(1万7千名选民)的近10倍,可是两者都同样的只是一个议席 。若马来西亚大选的制度像羽毛球赛般,那民联的球员必需赢10局才相等于国阵赢的一局。

6. 内政部长口出狂言,叫不满意选举制度者,可以移居海外。没有人能够叫51%的国民离开这个国家。 他以这种方式来吓唬人民,让人民不再专注在国阵失去多数票的课题上,或者以怪罪华人的方式来转移视线。当全国华人口只有24%的当儿,单凭华人票,国阵怎能失去51%的票数呢?难道,民联其余的27%选票皆来自孟加拉人?为此,马来西亚人民不会再被继续吓唬、被骗或被转移视线了。人民知道,他们是大多数,他们要求一个干净、公平及能够反映大多数民意的选举改革。

7. 人民是不会被三个反对党活跃份子重新被捕,或被以煽动法控上庭而吓倒的。 为什么那些亲国阵、作出反华人言论者却没有受到惩罚?

8. 我反对"更强大的反对党,将对国家的未来发展有负面影响"的论述。当然,若民联已经执政,我可以很有信心地说马来西亚回到正确的轨道,以实现它全部的潜能。虽然我们无法成功达到入主布城的目标,但我很有信心,我们在国会更强大的阵容,加上槟雪第二届的执政经验,我们会对国家未来的发展带来更大的正面影响。

9. 其一是,你会发现到,国阵会更难以通过许多惠及他们朋党的交易。当反对党在国会只拥有10%的国会议员时,国阵轻易的在国会批准利惠朋党的庞大的合约,这些数量庞大的合约与我们一小群反对党相比,根本不能比。但是现在,我们拥有89名国会议员,除了玻璃市州,我们每一个州属都有代表。可以肯定的是,我们将会尽可能挖掘任何一个角落,不让国阵轻易通过另一个"公寓养牛"交易。 在我们反对党团队里面,你可以看到我们的国会议员如拉菲兹,奴鲁或王建民博士,还有英国牛津大学毕业的潘俭伟,马夫兹和多位年轻国会议员,如何执行他们的职责去制衡和监督国阵政府。

10. 这并不代表他们不会尝试。正如整个"一个马来西亚发展机构"的成立经已显示,国阵从来不会改变他们的模式。这个不亚于贿赂基金的一个马来西亚发展机构(1MDB),应被吸纳进国库控股。这已经阐明在民联的竞选宣言内。

11. 我们已经清楚看到,政策的比拼,逼使国阵回应民联的种种建议。即将约满的第一代独立发电厂合约,以更低的价格续约– 因为民联把它放在聚光灯低下引起注意。你们可以看到,现在国阵如何因民联的竞选宣言,而被逼降低车价。

我们已经证明我们能比国阵更良好地管理槟城和雪兰莪州。这一届,不管是在议席方面或是在选票方面,我们被赋予更大的委托。在槟城,我们的州议席从原有的29席增至30席,而我们的得票率则从原有的58%增至67%。在雪州,我们的议席从原有的36席增至 44席,得票率也从55%增至59%。我们证明了我们在增加州储备金的同时,还可以派发援助金,并公平拨款、实践透明度。

13. 我们会继续在这两个州属实施更多良政。在槟城,我们会继续寻找更有创意的方式,以将槟城打造成一个更平衡的社会,以实现我们的愿景。这些愿景需要由进步的思想、永续性的私人界投资以及良好规划的公共投资所带动。在今年初推介的"槟城典范",为马来西亚人民提供了一个路线图,通告全马人民:这是我们有的路线图,当民联迈入布城时,我们会继续延用这套管理方式。

14. 改变和改进的过程,是生活中不可或缺的一部分,而这也是政治生活的现实。只有透过培训及努力工作,才能培养人才。如果美国面对着威胁世界财务状况的财政悬崖,那马来西亚面对的,是威胁我们未来经济繁荣的人才悬崖。

15. 我们需要有才干的年轻人回国,让国家壮大。我们知道,你们将回去一个宜居、一个提供你平等机会的马来西亚。竞争和问责制将让马来西亚成为一个更好的国家,一个清洁、绿化、健康、安全的地方,让我们生活、工作及玩乐。一个更强大的民联,意味着我们有一个更强大的未来:一个更民主、更公平、更自由、更廉正、更具绩效文化的马来西亚。

Tiada ulasan:

Nuffnang