Isnin, 8 April 2013

DUN BUKIT PAYONG

DUN BUKIT PAYONG


Umno-BN khianat, bangunan SK Kedai Buloh yang retak tidak dibaik pulih sehingga kini

Posted: 07 Apr 2013 12:04 PM PDT

Petikan : Buletin Online
 
http://www.buletinonline.net/images/stories/aberita18/SK%20Kedai%20Buloh%20retak2.jpgMARANG - Pemimpin Umno dan Barisan Nasional (BN) Terengganu khianat kepada rakyat dengan menyembunyikan masalah keretakan bangunan Sekolah Redah Kedai Buloh, di Jalan Kedai Buloh, Bukit Payong dekat sini.

Menurut Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Payong YB Ustaz Mohd Nor Hamzah, beliau memberitahu pihak media supaya membuat liputan sebaik sahaja mengetahui tentang kerosakan teruk sekolah tersebut.

Malangnya, kata beliau, pihak media telah dihalang oleh pemimpin Umno dari mendedahkan perkara tersebut.

http://www.buletinonline.net/images/stories/aberita18/SK%20Kedai%20Buloh%20retak1.jpg"Sekolah Rendah Kedai Buloh, guru besar (dan) cikgu-cikgu tahu, berlaku retakan (pada bangunan) sehingga syiling sekolah tercabut jatuh dalam bilik guru perempuan,

"Saya telefon wartawan suruh wartawan massuk dalam suratkhabar tiba-tiba disekat, supaya wartawan jangan buat liputan takut (bimbang) rakyat tahu,"ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika berucap dalam Majlis Ceramah Pasca Pembubaran Parlimen di Kedai Buloh, pada Khamis malam, 4 April lalu.

http://www.buletinonline.net/images/stories/aberita18/SK%20Kedai%20Buloh%20retak4.jpgSelaku ADUN kawasan terbabit, Ustaz Mohd Nor berkata, beliau telah membawa perkara tersebut dalam Persidangan Dewan Undangan Negeri (Sidang DUN) dan meminta kerajaan negeri mengambil tindakan sewajarnya.

Sebaliknya, kata beliau, Menteri Besar Terengganu, Dato' Seri Ahmad Said hanya menyifatkan keretakan yang boleh mengancam nyawa itu, hanyalah kerosakan kecil sahaja.

"Saya sebut dalam Dewan (Sidang DUN) kenapa kerajaan tak ambil cakna dan prihatin walaupun sekolah itu dalam keadaan bahaya, (boleh) mengancam nyawa pelajar-pelajar dan guru-guru.

Mereka jawab dalam Dewan sikit je kita selesailah, Mad Said jawab sikit je (keretakan itu) (kata Mad Said) hok gitu bising!,"jelas Ustaz Mohd Nor.

http://www.buletinonline.net/images/stories/aberita18/SK%20Kedai%20Buloh%20retak3.jpgMenurutnya walaupun kerosakan tersebut yang dianggap remeh oleh kerajaan Umno-BN dan Menteri Besar Terengganu, namun sehingga kini, kerosakan pada bangunan sekolah itu masih belum diperbaiki.

Beliau mendakwa, ia adalah kerana Umno-BN mahu mengkhianati rakyat dengan menuduh kawasan Kedai Buloh adalah kawasan kuat PAS dan tidak perlu dibuat sebarang pembaikian terhadap keretakan yang berlaku pada bangunan sekolah itu.

Tinjauan mendapati, kerosakan yang teruk pada bangunan sekolah tersebut termasuk retak pada tiang, tetulang konkrit dan syiling yang tercabut [gambar].

Tiada ulasan:

Nuffnang