Rabu, 29 Februari 2012

Anwar Ibrahim

Anwar Ibrahim


Anwar: Mantapkan tadbir urus untuk jana pertumbuhan

Posted: 29 Feb 2012 01:28 AM PST

Keadilankini

ISLAMABAD, 29 Feb: Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim berkata selain dari mengecam kapitalisme, negara-negara Islam sewajarnya menumpukan usaha memantapkan sistem tadbir urus negara yang merupakan faktor penting untuk menjana pertumbuhan.
 
Bercakap sebagai pembicara utama di Conference on ‘Islamic Business (ICIB- 2012) on Management Shariah Conforming Business: Prospects, Practices and personnel’ di sini semalam, beliau menegaskan sewaktu menjawat jawatan Menteri Kewangan, bantuan dana telah disalurkan kepada bank-bank Islam untuk menyokong sistem perbankan Islam di Malaysia.
 
“Namun kini selepas satu dekad, kita perlu mengkaji semula mengapa bank-bank lain mencatat prestasi lebih baik berbanding bank-bank Islam,” tegas beliau.
 
Selain Anwar, antara tokoh yang turut menyampaikan ucapan adalah Prof. Khurshid Ahmad dari Institut Kajian Dasar Islamabad, Dr. Abdelkader Chachi, ahli ekonomi dari Arab Saudi dan juga Naib Canselor Universiti Antarabangsa Riphah, Prof. Dr. Anis Ahmad.
 
Persidangan tersebut turut dihadiri oleh beberapa tokoh perniagaan Islam dan sarjana kewangan dan ekonomi dari seluruh dunia.
 

Tiada ulasan:

Nuffnang