Jumaat, 3 Jun 2011

Lim Guan Eng

Lim Guan Eng


Chua Soi Lek Has Failed His Own Test On Whether MCA Should Be In Or Out Of Cabinet and Government (en/bm/cn)

Posted: 02 Jun 2011 08:37 PM PDT

MCA’s Failure To Ensure Overseas Scholarships Are Given To The 86 Top SPM Students Proves That Chua Soi Lek Has Failed His Own Test On Whether MCA Should Be In Or Out Of Cabinet and Government – There Is No Difference!

DAP will not bow to threats from MCA, which is adopting Perkasa’s methods of using race, to cover up their failure to fulfil their promises to obtain overseas scholarships for the 86 top SPM students. Deputy Education Minister Datuk Wee Ka Siong had described this year’s awards as “the most nonsensical ever” where top SPM students were given scholarships for diploma courses whilst those with lower grades got overseas scholarships.

In response, MCA President Datuk Seri Dr Chua Soi Lek had insisted that all top SPM students should get overseas scholarships. However this was rejected by Cabinet which awarded them local scholarships and refused to release merit list of successful overseas scholars and their results.

Instead of explaining their failure or attacking BN’s unfair treatment for our top students, MCA has chosen to attack the DAP when it is PSD and not DAP that denied the top SPM students overseas scholarships. Clearly MCA is inarticulate, indifferent, indecisive and ineffective when it comes to righting wrongs and correcting injustices committed on top SPM students by BN, but ever ready to blame the DAP.

DAP has never turned this issue into a racial issue as claimed by Chua but considered this as a failure by the BN government to appreciate Malaysian talents regardless of race and religion. How can Chua look at this problem as a racial when of the 86 students who appealed, three were Malay Bumiputeras, one Sarawak Bumiputera, 71 Chinese and 11 Indians.

Is Chua saying that Datuk Wee Ka Siong is wrong for saying that the award this year is the most nonsensical ever? Wee had brought up this issue on a yearly basis, but still there is no permanent solution. Or must we wait until there is no MCA for there to be a final and permanent solution that would do justice to top students. MCA’s failure to ensure overseas scholarships are given to the 86 top SPM students proves that Chua has failed his own test on whether MCA should be in our out of Cabinet and government – there is no difference!

MCA may be afraid to speak up on this issue in and outside Parliament. However DAP MPs will not be cowed by MCA’s threats but will pursue this matter at the coming Parliamentary meeting on 13 June 2011.

Press Statement By DAP Secretary-General And MP For Bagan Lim Guan Eng In Kuala Lumpur On 3 June 2011.

——BM Translation ——-

Kenyataan Akhbar oleh Setiausaha Agung DAP dan Ahli Parlimen Bagan, Y.A.B. Lim Guan Eng di Kuala Lumpur pada 3 Jun 2011

Kegagalan MCA Untuk Memastikan 86 Pelajar Cemerlang SPM Mendapat Biasiswa Pengajian Luar Negara Membuktikan Chua Soi Lek Gagal Untuk Memastikan Sama Ada MCA Sepatutnya Berada Di Dalam atau Di Luar Kabinet dan Pentadbiran Kerajaan – Tidak Ada Bezanya!

DAP tidak akan tunduk terhadap ancaman MCA yang mengguna pakai kaedah Perkasa dengan penggunaan sentimen perkauman, untuk menutup kegagalan mereka mengotakan janji untuk mendapatkan biasiswa pengajian luar negara kepada 86 pelajar cemerlang SPM. Timbalan Menteri Pendidikan, Datuk Wee Ka Siong menyatakan bahawa anugerah tahun ini sebagai 'paling karut' di mana pelajar cemerlang SPM hanya diberikan biasiswa untuk mengikuti pengajian diploma walhal mereka yang mendapat gred yang lebih rendah mendapat tajaan biasiswa pengajian luar negara.

Sebagai reaksi, Presiden MCA, Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek telah berkeras bahawa kesemua pelajar cemerlang SPM perlu mendapat tajaan biasiswa pengajian luar negara. Walau bagaimanapun, hal ini telah ditolak oleh Kabinet, di mana pelajar-pelajar ini diberikan tajaan biasiswa pengajian di universiti tempatan dan menolak untuk menyenaraikan mereka yang layak menerima biasiswa pengajian luar negara berserta keputusannya.

Seharusnya mereka menjelaskan kegagalan dan ketidakadilan layanan BN terhadap pelajar-pelajar cemerlang ini, sebaliknya MCA telah memilih untuk menyerang DAP sedangkan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) yang telah menafikan pemberian biasiswa pengajian luar negara kepada pelajar-pelajar cemerlang SPM berkenaan dan bukannya DAP. Jelas bahawa MCA tidak petah dalam berkata-kata, bersikap acuh tak acuh, tidak tegas dan tidak berkesan dalam membetulkan kesalahan dan ketidakadilan yang dilakukan oleh BN terhadap pelajar cemerlang SPM, tetapi selalu siap siaga untuk menyalahkan DAP.

DAP tidak pernah memutar belitkan isu ini menjadi isu perkauman sebagaimana yang diperkatakan oleh Chua sebaliknya menganggap ini adalah kegagalan Kerajaan BN untuk menghargai bakat rakyat Malaysia tanpa mengira bangsa dan agama. Bagaimana Chua melihat masalah ini sebagai perkauman apabila daripada 86 pelajar cemerlang tersebut, tiga adalah Bumiputera, seorang Bumiputera Sarawak, 71 orang Cina dan 11 orang India.

Adakah Chua menyatakan bahawa Datuk Wee Ka Siong salah apabila beliau menyatakan bahawa anugerah tahun ini adalah yang 'paling karut'? Wee telah membangkitkan isu ini setiap tahun tetapi masih tiada jalan penyelesaian yang wajar. Atau haruskah kita menunggu sehingga tiada lagi MCA untuk mendapatkan penyelesaian yang adil kepada pelajar-pelajar cemerlang. Kegagalan MCA untuk memastikan 86 pelajar cemerlang SPM mendapat biasiswa pengajian luar negara membuktikan bahawa Chua Soi Lek telah gagal untuk memberi jaminan sama ada MCA sepatutnya berada di dalam atau di luar Kabinet dan pentadbiran Kerajaan – tidak ada bezanya!

MCA mungkin takut untuk bersuara mengenai isu ini sama ada di dalam Parlimen mahupun di luar. Walau bagaimanapun, Ahli-ahli Parlimen DAP tidak akan gentar dengan kecaman MCA, sebaliknya akan memastikan hal ini dibawa ke persidangan Parlimen pada 13 Jun 2011.

——- Mandarin Translation—–

民主行动党秘书长兼巴眼区国会议员林冠英于2011年6月3日在吉隆坡发表声明:

马华无法确保86名大马教育文凭(SPM)特优生获得海外奖学金,证明蔡细历本身对于是否应该留在内阁或政府的考验已经失败,因为马华的"去或留?"已经没有差别。

行动党不会向马华屈服,马华开始采用土著威权组织的手段来玩弄种族情绪,以掩饰本身诺言落空的失败,无法确保86名大马教育文凭特优生获得海外奖学金。副教育部长拿督魏家祥曾经形容过今年的奖学金颁发状况是"史上最荒谬的",当局竟然派特优生去修读证书课程,而成绩等级较低的考生竟然获得海外奖学金。

马华总会长拿督蔡细历曾经强调,所有的SPM特优生都应该获得海外奖学金。但是,他的建议被内阁拒绝,内阁只颁发国内奖学金给他们,并且拒绝公布被录取的海外奖学金得主及他们的成绩。

马华不但没有解释为什么他们做不到,或为什么马华没有攻击国阵不公平地对待我们的特优生,反而选择攻击行动党, 现在是公共服务局没有发出海外奖学金给SPM特优生,而不是行动党。很明显地,在为SPM特优生拨乱反正、讨回公道时,马华表现得口齿不清、冷淡、犹豫不决及没有效率,反而时时准备怪罪行动党。

行动党从来没有将这个课题变成种族课题,我们把这项课题看成是国阵政府不爱惜各种族、各宗教的人才。在86名上诉的学生当中,有3名马来土著、1名砂州土著、71名华裔及11名印度人,蔡细历怎么可以把这项课题看成种族课题?

蔡细历是不是认为拿督魏家祥也说错话?魏家祥几乎每年都要处理这项课题,但是依然没有永恒的方案。难道我们必须等到马华不在朝了,最终才会出现永久的解决方案,还特优生一个公道?马华无法确保86名大马教育文凭(SPM)特优生获得海外奖学金,证明蔡细历本身对于是否应该留在内阁或政府的考验已经失败,因为马华的"离开或留下?"已经没有差别。

马华可能不敢在国会内外提及这项课题。但是行动党国会议员绝不会被马华吓倒,并且会在2011年6月13日的国会中继续追究这件事。

Tiada ulasan:

Nuffnang