Jumaat, 3 Jun 2011

:: cina islam | 2011 ::

:: cina islam | 2011 ::


Proses pengundian bermula

Posted: 03 Jun 2011 02:15 AM PDT

1 Rejab 1432H. [MOD] -
Hazayani Zakaria
KUALA LUMPUR,3 Jun: Seramai 1077 perwakilan memulakan proses pengundian bagi memilih ahli jawatankuasa kerja PAS Pusat bagi sesi 2011/2013 petang ini.

Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang memulakan proses membuang undi setelah mendengar taklimat daripada Pengerusi jawatankuasa pemilihan PAS Pusat, Datuk Abdul Halim Abdul Rahman.

Ianya kemudian diikuti barisan kepimpinan utama lain termasuk Syura, AJK PAS Pusat dan Pesuruhjaya Negeri yang keseluruhannya berjumlah 52 orang.

Turut mengundi adalah wakil ketiga-tiga dewan iaitu Ulama, Pemuda dan Muslimat berjumlah 60 orang.

Paling ramai adalah dari kawasan yang berjumlah 963 pengundi.

Pemilihan kali ini tentunya tertumpu kepada jawatan Timbalan Presiden yang menyaksikan pertandingan tiga penjuru antara penyandang Nasharudin Mat Isa, Naib Presiden Tuan Ibrahim Tuan Man dan AJK PAS Pusat, Mohamad Sabu.

Manakala untuk Naib pula menyaksikan enam nama yang bertanding merebut tiga tempat yang ditetapkan.

Mereka adalah Datuk Husam Musa, Idris Ahmad, Datuk Mahfuz Omar, Datuk Mohd Amar Abdullah, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin dan Salahuddin Ayub. Bagaimanapun, keputusan difahamkan hanya akan diketahui esok.

Tiada aduan salah laku kempen pemilihan

Posted: 03 Jun 2011 01:45 AM PDT

1 Rejab 1432H. [MOD] -
Hazayani Zakaria
GOMBAK, 3 Jun: PAS tidak menangguhkan pemilihan dalam parti bagi memberi tumpuan kepada pilihan raya umum (PRU) ke-13 seperti yang dilakukan Umno dan parti komponen lain dalam BN kerana yakin perubahan pucuk pimpinan tidak akan menjejaskan perjalanan parti.

Setiausaha agung PAS, Datuk Mustafa Ali berkata, para perwakilan sangat matang dalam membuat pilihan dan yakin sesiapa sahaja yang dipilih dapat mengatur perjalanan parti untuk persiapan PRU ke-13.

"Muktamar kali ini akan berlaku pemilihan pimpinan untuk sesi akan datang.

"Parti lain menangguhkan pemilihan mereka tapi PAS tidak tangguh kerama yakin dengan kematangan perwakilan tidak akan menjejaskan perjalanan parti," kata beliau sewaktu menyampaikan ucapan alu-aluan di Muktamar PAS Pusat kali ke-57 di Dewan Kolej Universiti Islam Datuk Zulkifli Ahmad (KUISZM), Taman Melewar, dekat sini hari ini.

Beliau yang juga pengarah muktamar kali ini berkata, seluruh perwakilan wajar menjadikan muktamar kali ini sebagai medan muhasabah untuk menghadapi PRU ke-13.

"Kita berada di ambang PRU ke-13. Mungkin ini muktamar terakhir sebelum PRU.

"Jadikan mukmtamar ini sebagai medan muhasabah sebelum PRU," katanya. Selain itu menurutnya juga, jawatankuasa pemilihan parti tidak menerima sebarang aduan berkaitan salah laku calon yang bertanding kali ini.

"Jawatankuasa pemilihan parti tidak menerima sebarang laporan salah laku dan pelanggaran etika pertandingan selepas nama yang sah bertanding dikeluarkan sehingga hari ini," katanya.

Sebelum ini beliau pernah menyebut bahawa tiada kempen berlebihan dalam PAS dan invidu yang dilihat berkempen secara berlebihan biasanya tidak akan menang. Proses pengundian akan berlangsung petang ini dan keputusannya akan diketahui esok. (HDaily)

Amalan politik Umno sesatkan orang Melayu

Posted: 03 Jun 2011 01:00 AM PDT

1 Rejab 1432H. [MOD] -
GOMBAK, 3 Jun: Ajaran sesat mengatakan politik tidak ada hubungan dengan ajaran Islam menyebabkan berlakunya khianat dalam pentadbiran negara, kata Presiden PAS, Tuan Guru Datuk Seri Abdul Hadi Awang hari ini.

"Ajaran sesat ini telah melahirkan pemimpin Melayu yang tidak ada perhitungan agama dalam amalan politik mentadbir negara, seterusnya berlaku khianat dalam memimpin rakyat dan mengurus sumber negara yang melimpah ruah," kata Abdul Hadi dalam ucaptamanya di Mukmatar PAS ke 57 di Taman Melewar pagi ini.

Hadi berkata walaupun kini ramai di kalangan orang Melayu Islam telah menerima politik sebahagian dari agama, namun tindakan politik mutakhir ini telah dibejati oleh amalan-amalan yang tidak mengikut batas agama dan syariat.

"Kemurnian politik telah dicemari oleh tindakan jijik menerusi rasuah politik wang, fitnah, sikap perkauman sempit, pembohongan, dan segala macam perkara kotor yang memalukan anak-anak yang menjadi penonton di sekeliling kita," kata Abdul Hadi sambil menegaskan bahawa Umno Barisan Nasional tidak boleh diharap untuk membersihkan budaya politik yang dikotorkan oleh tangan mereka sendiri.

Akibat dijangkiti keruntuhan moral dan zalim, rasuah dan penyalahgunaan kuasa sehingga tidak menunaikan amanah besar yang diwajibkan oleh Islam kepada penganutnya, kata Abdul Hadi pemimpin Melayu Islam telah membebalkan majoriti rakyat beragama Islam telah gagal menjadi model Islam yang sebenar kepada rakyat bukan Islam.

Umno, kata beliau walaupun merupakan parti majoriti Melayu dan Bumiputera yang telah diberi amanah pemerintahan sejak keluarnya penjajah asing, masih dibarahi penyakit warisan penjajah yang memisahkan amanah ini daripada perhitungan agama.

"Akibatnya amanah yang besar ini dijadikan peluang kebendaan yang menyuburkan perbuatan rasuah dan khianat. Akhirnya, harta negara menjadi milikan peribadi pemimpin mereka, meninggalkan rakyat berhempas pulas untuk melangsungkan kehidupan di dunia ini," selar beliau.

Tambah beliau lagi, perkara ini akan berterusan selagi urus tadbir dan tata-kelola pengurusan sumber dan khazanah kekayaan negara tidak mengambil dan merujuk kepada falsafah dan jauh sekali menghayati tuntutan Islam.

"Cita-cita murni untuk membina sebuah negara yang sejahtera dan aman telah digagalkan oleh sebuah pemerintahan yang terus memimpin secara tidak bertanggungjawab," kata Abdul Hadi.

Menurut Abdul Hadi, umat Melayu Islam sebagai teras politik dalam negara kita ini, semakin hari semakin lemah jati diri kerana lemah kefahaman Islamnya, apabila kerajaan hari ini tidak menjadikan Islam agama yang memerintah dan tidak mampu menunjukkan model Islam kepada masyarakat majmuk.

"PAS wajib menyelamat negara dan penganut Islam yang hilang punca dan membetulkan fahaman yang salah ini," tambah beliau.

Mengenai perjuangan Umno, Abdul Hadi berkata mereka hanya sekadar berminat untuk mengekalkan kuasa mereka dan bukannya untuk memartabatkan Melayu dengan Islam.

"Ini kerana Melayu Umno tetap menyokong BN walaupun di kawasan PAS bertanding menentang calon MCA dan MIC, sebaliknya sudah ramai bukan Melayu dan bukan Islam yang komited mengundi calon PAS yang menentang calon MCA dan MIC dari Barisan Nasional. Hakikatnya, Umno telah menjadikan penyokong Melayu Islam buta dan pekak dengan politik wang, media dan hiburan yang melalai dan membodohkan mereka," terang beliau.

Adalah menjadi tanggungjawab besar bagi PAS, kata Hadi untuk terus menerus memperkenalkan ajaran Islam secara ilmu kepada seluruh rakyat dengan mengembalikan umat Islam yang jahil kepada Islam, supaya membebaskan diri daripada khurafat politik Umno bahawa mereka sahaja boleh memerintah.

"PAS wajib menyelamatkan negara dan rakyat daripada belenggu kejahilan dan kezaliman politik dengan peringatan Allah SWT," tegas beliau.(HDaily)

Hadi: PAS tiada kuasa siasat dakwaan Kickdefella

Posted: 03 Jun 2011 12:30 AM PDT

1 Rejab 1432H. [MOD] -
Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, parti itu tidak mempunyai kuasa untuk menyiasat dakwaan bahawa penulis blog Kickdefella telah dibayar sejumlah wang oleh exco kerajaan negeri Kelantan untuk bertanding dalam pemilihan parti.

Bagaimanapun, parti itu mengalu-alukan siasatan daripada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia ke atas kes berkenaan demi membersihkan parti itu daripada pemimpin yang terlibat rasuah, katanya lagi.

Malah, parti itu juga tidak teragak-agak untuk memecat pemimpin berkenaan sekiranya benar-benar didapati terlibat dalam rasuah, katanya lagi.

"Kita tidak ada kuasa, yang ada kuasa ialah SPRM. Mengikut amalan pentadbiran, orang yang hendak bertindak mesti mendapat green light daripada menteri besar dan juga menteri.

"Sebab itu menteri besar Pakatan Rakyat terbuka untuk SPRM menyiasat semua yang dituduh, yang difitnah, dibuat dengan rasuah kerana kita betul-betul hendak bersih kerajaan kita.

"Walaupun exco walaupun menteri besar sekalipun kalau tidak betul, kita pecat. Dalam sejarah PAS (ada) kita pecat. Kita tidak mahu pelihara orang yang ada penyakit ini," katanya dalam satu sidang media di muktamar parti itu di Gombak hari ini.
Penulis blog Kickdefella atau nama sebenarnya Syed Azidi Syed Abdul Aziz semalam mengaku pernah menerima RM350,000 daripada Datuk Husam Musa sebagai pampasan setelah ditamatkan kontraknya dengan Permodalan Menteri Besar Kelantan (PMBK) dua tahun lalu.

Syed Azidi mendakwa wang tersebut ialah sebagai pampasan selepas kontraknya sebagai pegawai perhubungan awam di PMBK ditamatkan pada 10 November 2009.

Dengan berseloka, Abdul Hadi juga berkata dakwaan itu hanya ditimbulkan tetapi kebenarannya masih belum diketahui.

"(Sekarang) zaman langit terbuka. Langit terbuka ini kita dengar guruh kilat, ada guruh yang tak ada hujan. Ada guruh yang ada hujan. Jadi kita tunggulah," kata Abdul Hadi lagi dengan tersenyum.

Sementara itu, setiausaha agungnya Datuk Mustafa Ali pula berkata, parti itu hanya memberi reaksi kepada isu berkenaan kerana ditanya dalam sidang media berkenaan.

"Maksudnya yang menimbulkannya bukan kita, yang bertanya itu timbul. Kita respon sajalah. Kita tidak timbul sebab tak ada (kes).

"Saya yang buat kenyataan dulu apabila ia berbangkit, dan tak ada. Tak wujud perkara itu," katanya lagi dalam sidang media sama.(MalaysiaKini)

DHPP Buka Tembok Pemisah Bukan Islam

Posted: 03 Jun 2011 12:00 AM PDT

1 Rejab 1432H. [MOD] -
GOMBAK, 3 Jun - Penubuhan Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) membuktikan perjuangan yang dibawa oleh PAS adalah jauh lebih relevan dalam masyarakat yang berbilang kaum ini jika dibanding dengan BN.

Paling penting kata Tuan Guru Dato Seri Abdul Hadi Awang, PAS wajib menyampaikan mesej tanpa paksaan dalam agama dan Islam adil untuk semua, sehingga mereka memberi kepercayaan kepada kita untuk memandu ke arah perubahan, dan melihat Islam secara amali.

"Sekaligus membetulkan imej Islam yang dicalar oleh perangai UMNO dan penganut Islam yang tidak beramal dengan ajaran Islam," katanya. Sokongan DHPP dalam beberapa kali pilihanraya membuktikan terbukanya tembok pemisahan PAS dengan masyarakat bukan Islam.

"Sudah ada sumbangan kerja mereka, peti undi dan calon yang menang dengan peranan mereka."

Tambahan PAS telah membuat keputusan untuk melibatkan mereka dengan cara yang lebih berkesan. Kumpulan ini sangat penting menjadi penyumbang kemenangan PAS.

"Saya amat berharap Dewan Himpunan akan main peranan yang lebih penting dalam penyampaian hasrat dan tujuan parti dan juga menyakinkan masyarakat bukan Islam bahawa PAS adalah parti yang sentiasa menyuarakan apa yang diharapkan oleh rakyat dan mampu menunaikannya," jelasnya lagi.

Muktamar PAS - Foto perasmian muktamar kali ke 57

Posted: 02 Jun 2011 09:30 PM PDT

1 Rejab 1432H. [MOD] -
GOMBAK, 3 Jun - Muktamar PAS kali ke 57 ini berlangsung di ambang pilihanraya umum ketiga belas yang akan diadakan pada bila-bila masa. Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang dalam ucapannya pagi tadi menegaskan medan pilihanraya itu nanti akan menjadi medan juang yang sangat sengit kepada kita.

"Maka di atas komitmen ini, tibalah masanya pula kita memperkukuhkan konsep dan objektif kebajikan secara menyeluruh dalam urustadbir yang kita bawa sebagai asas komitmen kita, untuk mentadbir negara masyarakat majmuk ini secara bersama dengan rakan-rakan Pakatan Rakyat," tegas Presiden PAs itu tadi.


Katanya, berlatar belakangkan seluruh perkembangan politik tanah air dalam kita berdepan dengan cabaran pilihanraya umum ke 13 yang akan tiba nanti.

"Maka faktor kejayaan berikut adalah amat penting untuk dihayati dan dilaksanakan segera oleh semua peringkat pimpinan, aktivis dan pendokong parti," ujarnya.

Presiden PAS dalam ucapan dasar Muktamar PAS ke 57 pagi tadi menyeru 8 rumusan untuk tindakan bersama seperti berikut:

(i) Marilah kita sama-sama memahami tujuan perjuangan dan beristiqamah bersama PAS, memperkasakan organisasi, kerana PAS akan tetap dengan matlamat perjuangan yang digariskan dalam perlembagaannya, kerana itulah tuntutan tujuan ibadah, amanah dan khilafah yang menjadi tujuan kehidupan kita sebagai hamba Allah SWT.

(ii) Marilah kita memahami maksud tema muktamar Membangun Negara Berkebajikan, kerana ianya akan menjadi kunci kepada tindakan kita sepanjang tahun ini. Agenda besar kita yang telah dibentangkan dalam ucapan dasar ini perlu dibincang dan dipercambahkan fikrahnya, perancangan dan tindakannya, supaya tema ini mampu menjadi pemangkin dalam kita melakukan agenda perubahan yang kita rancangkan.

(iii) Marilah kita memperkukuhkan dan merapatkan saf serta mengeratkan "Ukhuwwah filLah" di kalangan ahli jamaah dalam memenuhi tuntutan Allah SWT, sebagai syarat kemenangan sekali gus mempersiapkan dan mempertingkatkan keupayaan dan kelancaran seluruh jentera pilihanraya parti di semua peringkat - JPP Pusat, JPN, JPRK, MTD dan UPU.

(iv) Marilah kita memahami tuntutan" Tahaaluf Siyasi" sebagai pendekatan pemuafakatan politik yang paling bijak dan wajar di kalangan parti-parti komponen Pakatan Rakyat sekaligus memenuhi tuntutan melancarkan gandingan jentera pilihanraya bersama Pakatan Rakyat di semua peringkat pusat, negeri, kawasan dan cawangan, bagi mendepani cabaran menumbangkan kerajaan UMNO/BN.

(v) Marilah kita memperluaskan muafakat melaksanakan perubahan dalam negara kita ini, bersama-sama dengan seluruh badan-badan NGO dari pelbagai latarbelakang aktiviti, serta seluruh rakyat yang prihatin supaya negara dapat dibebaskan dari amalan buruk dan demokrasi berat sebelah yang diamalkan sekarang ini.

(vi) Marilah kita memantapkan jentera penerangan parti bagi mengungguli penerangan kerana sesungguhnya Islam yang diperjuangkan PAS adalah membawa mesej "Rahmat Untuk Sekalian Alam". Jentera penerangan kita juga perlulah menyebar-luaskan agenda perubahan seperti yang termaktub dalam "Dasar Bersama", "Buku Jingga", dan yang telah disebut dalam ucapan dasar ini.

(vii) Marilah kita memurni dan membersihkan Siyasah atau Politik sebagai satu bidang dan juzu' penting dalam kehidupan umat Islam khasnya, dan rakyat seluruh rakyat amnya, dengan membersihkan bidang politik dari perilaku dan gejala politik jijik, fitnah dan perkauman sempit yang diamalkan UMNO/BN di waktu ini. PAS mesti mengambil peranan utama dalam menjayakan usaha murni ini untuk menamatkan fahaman dan amalan politik "Matlamat Menghalalkan Cara" seolah-olah politik adalah bebas dari ketentuan dan bimbingan syariat Allah SWT.

viii) Marilah kita memperkukuhkan prinsip "Semak-Imbang" yang dituntut di dalam Al-Quran sebagai teras utama tata-kelola pengurusan serta pemerintahan sesebuah kerajaan yang dibimbingi nilai-nilai Islam dan nilainilai demokratik bagi menjayakan "Pengurusan Terbaik" untuk mencapai cita-cita tema muktamar "Membangun Negara Berkebajikan".
____
Beberapa kandid shot yang sempat diambil pada sidang pagi muktamar hari ini. Menyusul semula selepas solat jumaat..





Kehadiran muktamar luarbiasa, ucapan dasar Presiden " Membangun Negara Berkebajikan"

Posted: 02 Jun 2011 06:53 PM PDT

2 Rejab 1432H. [MOD] -

Muktamar PAS kali ke 57 berlansung dalam keadaan kehadiran perwakilan dan pemerhati memenuhi setiap ruang bangunan Kolej Universiti Dr Zukifli Muhammad di Taman Melewar.

Pengerusi Jawatankuasa muktamar dalam ucapan alu-aluan mengatakan bahawa kehadiran pada hari ini melebihi dari yang dijangkakan. Kerana itu beliau memohon maaf sekira menimbul ketidak selesaan.

Kehadiran pemerhati dari rakan Pakatan Rakyat serta dari gerakan Islam dari seluruh dunia, wakil kedutaan asing serta ngo memerihkan lagi muktamar pada hari ini.

Ucapan Dasar Presiden pada muktamar kali ini ialah dengan tema Membangun Negara Kebajikan diharapkan membawa PAS kepada hala tuju yabg lebih mantap dan konsisten bagi merelisasikan hasrat Pakatan Rakyat ke Putrajaya.

Muktamar pada hari ini membawa kembali nostalgia pas setelah muktamar terakhir diadakan disini terakhir pada tahun 2003.

Muktamar PAS - Foto perjalanan muktamar kali ke 57

Posted: 02 Jun 2011 06:45 PM PDT

1 Rejab 1432H. [MOD] - Foto terkini perjalanan muktamar pada pagi ini.

Muktamar PAS - Foto lawatan Dato' Seri Presiden kelmarin

Posted: 02 Jun 2011 06:25 PM PDT

1 Rejab 1432H. [MOD] - Kelmarin Dato Seri Presiden PAS hadir ke Dewan Muktamar PAS, bagi meninjau persiapan terakhir Muktamar PAS Pusat ke-57 di Dewan Dato' Hj Fadhil Md Noor, KUIZM, Taman Melewar. Sebahagian foto yang sempat dimuatkan untuk pembaca blog Cina Islam.



Selamat Bermuktamar kepada semua perwakilan

Posted: 02 Jun 2011 06:00 PM PDT

1 Rejab 1432H. [MOD] -



Kami seluruh warga blog cina islam mengucapkan Selamat bermuktamar kepada semua perwakilan dan pemerhati daripada serata negara yang berhimpun di Taman Melewar. Semoga muktamar kali ini membakar semangat jihad dan membawa hala tuju Parti Islam SeMalaysia (PAS) kearah yang lebih baik dan mantap bagi merealisasikan BN duduk sebagai pembangkang selepas PRU ke 13.

Saya juga mengucapkan selamat mengundi kepada seluruh perwakilan. Ingatlah setiap undi perwakilan amat penting dalam mentukan kelangsungan perjuang PAS di persada politik tanah air. Merekalah yang akan memandu arah perjalanan parti bagi sesi 2011-2013.

Selamat Bermuktamar buat semua. - 

BN : Bankrup Negara

Posted: 02 Jun 2011 08:29 AM PDT

1 Rejab 1432H. [MOD] -
Oleh: Nash Ar-Rawy

BN atau " Bankrup Negara " tiada boleh dielakkan lagi jika BN terus memerintah selepas PRU13 . Ini adalah kerana khazanah negara semakin susut kerna penyaluran yang terus menerus kepada mengisi temeluk dan ketamakan kroni . Sehingga demi kepentingan kroni dan kolongmerat tarif elekrik akan dinakkan . Petrol seperti dikesan khalayak boleh saja naik pada bila-bila masa jika BN diberikan tampok pemerintahan kerajaan pusat selepas PRU 13.

Khazanah negara terlalu banyak dihabiskan untuk kepentingan kroni dan projek yang membazir semata-mata untuk menyenyangkan dan membuncitkan perut kroni sahaja bukan untuk kepentingan rakyat marhein yang terbanyak . Tetapi, fokus untuk beberapa kerat manusia rakus sahaja. Contohnya, rumah atau bangunan untuk kegunaan wanita bagi setiap daerah; bagi Satu Malaysia sudah menelan berapa juta? Ini projek pembaziran dan tender dirakusi kroni menggunakan wang rakyat yang semakin hari semakin susah kerana ditarik subsidi ( RM 19 Billion untuk disalurkan kepada kroni kolongmerat ). Bahkan, ke mana perginya berbilion subsidi yang dipotong itu ? Siapa yang untung ? Rakyat marhein yang sengsara dengan tekanan ekonomi BN atau kuncu –kuncu suku sakat BN yang rakus itu?

Jika khazanah negara milik rakyat satu Malaysia ; iaitu emas hitam boleh diurus-tadbir tanpa akaun untuk diteliti oleh ahli parlimen . Apakah ianya tiada menjurus ke arah penyelewengan khazanah negara?; jika ianya kekeringan dek kerakusan projek mega kroni . Apakah BN tiada membawa kepada "Bankrup Negara " ?. Perlukah bangunan kembar warisan? Ini semua adalah pembaziran wang negara sepertimana Formula One!.BN jadikan satu Malaysia untuk korporat, dari korporat untuk korporat kerna korporat ; yakni : " Negara Korporat" serakah Qorun.

Negara insyaAllah tiada akan bankrup dek subsidi kepada rakyat jelata . Akan tetapi, kerakusan tadbir-urus kewangan negara boleh menjurus BN kepada BANKRUP NEGARA sebagaimana yang pernah dibayangi oleh Timbalan Menteri Kewangan.

Justeru itu, pengawasan khazanah dan sumber pendapatan negara bukannya boleh dikendalikan atas kepentingan politik-korporat; tetapi mestilah ditadbir-urus demi untuk kepentingan rakyat bukan sebagai habuan politik ; yang mana BN menjadi 'platform ' atau tapak untuk meraih keuntungan dan menjadi kaya raya di atas keperitan dan kesusahan rakyat dan golongan marhein yang merupakan kumpulan majoriti; terus menderita.

Eset negara yang bernilai RM320 Billion iatu, emas hitam yang diberikan kepada Brunei demi untuk kepentingan kroni dua negara yang merugikan rakyat satu Malaysia adalah antara pengkhianatan BN yang menjurus kepada Bankrup Negara ; ternyata bukanlah kerana subsidi kepada rakyat.Disusuli dengan tergadainya warisan negara iaitu Tanah KTM di Singapura kepada kroni Malaysia-Singapura.

Sejak harga minyak naik berkali –kali dalam setahun dan dewasa ini tarif elektrik ; pasti bebannya akan ditanggung oleh golongan marhein, miskin dan juga golongan sederhana . Kenaikan harga barang semuanya berpunca kepada politik minyak dan politik elektrik UBN yang melonjak tinggi melibatkan industri besar dan kecil dan kos pengangkutan tiada mampu dibendung oleh BN kerana BN adalah untuk kepentingan taukeh-taukeh, kolongmerat yang memerlukan sumber yang kukuh untuk membiayai politik umno di lapangan sekaligus untuk menstabilkan ekonomi suku sakat Umno ; selaku pemegang-pemegang saham.

Malaysia adalah negara yang kaya sebenarnya berbanding jiran Singapura yang tiada memiliki balak, minyak, kelapa sawit, getah dan sebagainya . Sepatutnya, dengan anugerah tuhan kekayaan yang melimpah ruah ini . Negara boleh membiayai kos pembelajaran anak-anak bangsa semua kaum satu Malaysia dengan pendidikan yang percuma ; daripada tadika sampailah ke menara gading!. Mengapakah perkara ini tiada pernah berlaku setelah lebih 50 tahun BN memerintah? Mana perginya kekayaan balak di Sabah dan Sarawak .?

Bagaimana taraf hidup rakyat Sabah dan Sarawak satu Malaysia yang daif seperti tahun 60an di semenanjung. Mana pergi kekayaan Minyak dan mengapa tiada sampai ke destinasinya ; yakni golongan marhein yang cukup menderita . Namun, golongan kolongmerat –penguasa kaya-raya membina istana dan hidup di dalam kemewehan di atas harta rakyat dan kesusahan rakyat.

Apakah negara tiada akan bankrup jika kerakusan- kekuasaan keqorunan-kefiraunan ini terus-menerus berlaku?. Baik di semenanjung maupun di Sabah dan Sarawak kerana masing-masing dibawah naungan BN. BN tiada boleh berubah lagi kerna sebarang tranformasi tidak boleh dijadikan perompak sebagai pengurus bank , penjenayah sebagai hakim dan perogol sebagai pembikin filem dan seumpamanya . Senario dan wajah Umno/Bn sudah penuh dengan kefasadan sepertimana mantan Presidennya sendiri pernah berkata Umno ini busuk sampai ke usus.Persis ! Umno/BN tiada boleh berubah lagi ibarat tongkang yang tunggu pecah atau pokok yang dimakan anai-anai yang bisa tumbang pada bila-bila masa insyaAllah pada PRU13 ini . Bahtera baru dengan agenda rakyat membangun negara berkebajikan seperti yang termaktub di dalam buku jingga paling kondusif sekali untuk Pakatan Rakyat menggantikan BN yang bisa membawa negara kepada Bankrup Negara ( BN )

Justeru itu, demi untuk menyelematkan satu Malaysia daripada BN ( Bankrup Negara ) pastikan mesej dan agenda rakyat Buku Jingga ini sampai kepada setiap elektorat kerna ianya bersifat 'Membangun Negara Berkebajikan" tanpa mengira kaum dan agama bukannya retorik 'Satu Malaysia' yang akhirnya menjadi " Satu Bumi" , Satu Melayu" yang bersifat lakunan , kewayangan UBN yang resah lemah dengan agenda rakyat Buku Jingga Pakatan!.

Bukankah Umno itu Melayu Tipu Melayu ! RM52Billion saham bumi habis lesap tanpa dikesan . Melayu tiada bisa bela Melayu kerna hanya Islam sahaja yang tidak menipu dan bisa bela semua kaum satu Malaysia : "Islam Untuk Semua" yang praktikal, realistik dan kondusif kepada masyarakat majmuk yang berbilang kaum dan agama yang diterima rakyat sekarang melalui Pakatan Rakyat sesuai dengan pakatan " Keadilan Untuk Semua" yang mematikan permainan percaturan perkauman-rasis Umno, MCA dan MIC yamng ditolak oleh rakyat sekarang kerna diri sebenar UBN sudah dikenali khalayak.

Oleh: Nash Ar-Rawy/31.05.11
( www.nasharrawy.blogspot.com )
(www.malaysiatimes.my )

Bodohnya nak sedekah kepada Syed Azidi - Husam

Posted: 02 Jun 2011 07:43 AM PDT

1 Rejab 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 2 Jun: AJK PAS Pusat, Datuk Husam Musa (gambar) menafikan beliau memberikan duit sebanyak RM350,000 kepada seorang blogger, Kickdefella atau nama sebenarnya, Syed Azidi.

"Adalah bodoh untuk saya mensedekahkan wang sebesar itu kepada orang seperti beliau sedangkan saya sendiri tidak pernah mempunyai wang sebanyak itu sepanjang hayat," kata Husam dalam kenyuataannya kepada Harakdaily.

Husam mengulas kenyataan Syed Azidi yang disiarkan Utusan Online yang mengaku menerima wang sebanyak itu dari wakil Husam di China.

Kenyataan itu ekoran dakwaan para blogger Umno kononnya Husam memberikan duit sebanyak itu kepada Syed Azidi untuk membantu kempen beliau menjelang muktamar ini.

Selain isu memberi wang kepada Syed Azidi, hampir semua blogger Umno menyerang Husam menjelang pemilihan kali ini.

Husam bertanding naib presiden PAS dan baru pulang dari India dan China untuk urusan kerajaan negeri Kelantan.

Berikut kenyataan penuh Husam:.

"Saya merujuk kepada kenyataan Syed Azidi yang disiarkan Utusan online dan dijangka akan disiarkan edisi cetak Utusan besok.

"Saya mengambil kesempatan ini untuk merakamkan kehairanan saya terhadap minat Utusan yang terlalu nyata untuk mencampuri pemilihan PAS sejak 2008 yang lalu.

"Mengenai dakwaan Syed Azidi, saya merasa hairan dakwaan ini dikeluarkan pada hari terakhir sebelum pemilihan PAS esok hari di mana saya ikut bertanding.

"Adakah kerana beliau tahu bahawa dakwaan palsu beliau akan berhadapan dengan tindakan undang-undang dan bagi mengelakkan tindakan seperti itu, ia dibangkitkan pada saat akhir seperti ini.

"Sampai hari ini saya tidak mempunyai wang sebanyak itu dalam akaun saya dan adalah bodoh untuk saya mensedekahkan wang sebesar itu kepada orang seperti beliau sedangkan saya sendiri tidak pernah mempunyai wang sebanyak itu sepanjang hayat.

"Mengnenai kononnya saya ada berbual melalui talipon dengan beliau kebelakangan ini, juga adalah palsu. Rekod talipon saya dan beliau boleh disemak.

"Namun saya akui beliau ada menghantar beberapa mesej seminggu dua yang lalu memaklumkan beliau menulis mengenai kenaikan harga minyak dan saya membalasnya sekali dengan berkata tahniah.

"Syed Azidi telah beberapa kali menimbulkan sensasi tetapi setiap kali sensasi itu berlalu, kredibiliti beliau semakin pudar."

Harakahdaily/-

Tiada ulasan:

Nuffnang