Lim Guan Eng |
Posted: 21 Dec 2012 02:11 AM PST Press Statement by DAP Secretary-General and MP for Bagan Lim Guan Eng on 21 December 2012 in Kuala Lumpur. As we celebrate Winter Solsistice 2013, there is also a need to initiate concerted efforts to introduce positive energy and efforts towards establishing integrity over corruption. Such efforts have become more urgent following the shocking expose of RM 200 billion in dirty money siphoned out of Malaysia in 2010 and the scandal of RM 871 billon lost over the last 10 years Washington-based financial watchdog Global Financial Integrity (GFI) 2012, says the level of illicit flows from Malaysia in 2010 was the highest in 10 years. RM 197 billion of dirty money was siphoned out of Malaysia in 2010 compared to RM 93 billion in 2009, an increase of 112 %. Malaysia has the shameful record of being the No.2 country in the world after China, of illicit outflow of dirty money. The GFI report, 'Illicit Financial Flows From Developing Countries: 2001-2010′, is co-authored by GFI economists Sarah Freitas and Dev Kar, who is a former senior economist at the International Monetary Fund. GFI has warned that capital flight in Malaysia is “at a scale seen in few Asian countries”. GFI described its estimates of global dirty money as “extremely conservative”. Whilst Malaysia was ranked No. 2 globally in 2010, Malaysia is ranked No. 3 globally over 10 years from 2001-2010. The total 10-year estimate for Malaysia is US$285 billion (RM871.4 billion), while China is US$2,740 billion, and Mexico, US$476 billion. For this reason DAP fully supports Opposition Leader Datuk Seri Anwar Ibrahim's proposal for a roundtable including Bank Negara governor Tan Sri Zeti Akhtar, GFI and all PR mentris besars and Chief Minister to a roundtable next month.to address the alarming outflow of dirty or illicit funds from Malaysia of almost RM 200 billion for 2010 and RM871 billion over the last 10 years (2001-10). DAP agrees with Anwar that BN's poor economic management for Malaysia's alarming ranking in illegal money outflow. The GFI report merely confirms the findings by the 2012 Transparency International report that Malaysia topped the Bribe Payer's Survey in terms of lost business due to bribery. In this area, Malaysia ranked worst out of the 31 countries, worse than even Indonesia (47%), Pakistan (42%) and Russia (39%). Najib should come clean about this RM 871 billion scandal and wash away the shame it has brought to Malaysia by inviting top GFI economists who drafted the report to get to the root of this scandal. —— BM Version —- Sokong Meja Bulat Anwar Ibrahim Untuk Menangani Pengaliran Keluar Dana Haram Dari Malaysia Yang Berjumlah Hampir RM200 Bilion Untuk Tahun 2010 Dan RM871 Bilion Sepanjang 10 Tahun (2001-2010). Sementara kita meraikan Solstis Musim Sejuk 2013, kita juga perlu berusaha dan menggembleng tenaga untuk memerangi rasuah melalui integriti. Usaha ini amat diperlukan ekoran pendedahan bahawa wang haram RM200 bilion telah dialirkan keluar dari Malaysia pada tahun 2010 dan skandal kerugian RM871 bilion sepanjang 10 tahun yang lepas. Laporan terbaru badan pemerhati kewangan Global Financial Integrity (GFI) yang berpusat di Washington, telah menunjukkan bahawa pengaliran keluar wang haram dari Malaysia pada tahun 2010 adalah paling tinggi dalam tempoh 10 tahun. RM197 bilion wang haram telah dialirkan keluar dari Malaysia pada tahun 2010 berbanding RM93 bilion pada tahun 2009, iaitu peningkatan 112%. Malaysia kini memegang rekod memalukan kerana menjadi negara kedua di dunia selepas China bagi aliran keluar wang haram. Laporan GFI yang bertajuk "Aliran Kewangan Dari Negara Membangun: 2001–2010" telah disediakan oleh ahli ekonomi Sarah Freitas dan Dev Kar, yang pernah menjadi ahli ekonomi kanan di Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF). GFI telah memberi amaran bahawa pengaliran keluar modal di Malaysia kini berada "di skala yang jarang dilihat di kalangan negara-negara Asia". GFI telah menyatakan bahawa anggaran wang haram mereka adalah "sangat konservatif". Sementara Malaysia menduduki tangga No.2 di dunia pada tahun 2010, Malaysia merupakan No.3 di dunia sepanjang 10 tahun dari 2011–2010. Jumlah 10 tahun untuk Malaysia dianggarkan pada USD285 bilion (RM871.4 bilion), sementara China adalah USD2,740 bilion dan Mexico USD476 bilion. Untuk sebab ini, DAP menyokong penuh cadangan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menubuhkan meja bulat yang akan melibatkan gabenor Bank Negara Tan Sri Zeti Akhtar, GFI serta semua menteri-menteri besar dan ketua menteri PR pada bulan depan untuk menangani pengaliran keluar wang haram dari Malaysia yang berjumlah hampir RM200 bilion untuk tahun 2010 dan RM871 bilion sepanjang 10 tahun (2001-10). DAP bersetuju dengan Anwar bahawa pengurusan ekonomi yang lemah oleh BN telah menyebabkan kedudukan Malaysia yang sangat membimbangkan dari segi pengaliran keluar wang haram. Laporan GFI hanya membuktikan hasil kajian laporan Transparency International 2012 yang menunjukkan bahawa Malaysia mendapat tempat paling teruk dalam Kajian Pemberi Rasuah dalam kategori perniagaan yang hilang akibat rasuah. Dalam kategori ini, Malaysia mendapat tempat paling teruk, lebih teruk berbanding Indonesia (47%), Pakistan (42%) dan Rusia (39%). Najib harus menjelaskan skandal RM871 bilion tersebut dan menyangkal label yang memalukan negara kita dengan menjemput ahli-ahli ekonomi GFI yang telah menyediakan laporan tersebut untuk memahami dengan lebih mendalam skandal ini. Lim Guan Eng —– Mandarin Version—- 支持安华的圆桌会议,以解决2010年2000亿令吉及 过去10年(2001-2010年)共8710亿令吉的黑钱外流的严重问题。 在我们庆祝冬至及2013年来临之际,我们也必须要开始一致的发挥正能量及实践廉洁打击贪污。自马来西亚被揭露在2010年有2000亿令吉及过去10年共8710亿令吉的黑钱外流之后,发挥正能量、实践廉洁打击贪污的行动更显得刻不容缓。 美国全球金融廉正机构报告指出,马来西亚在2010年流出去的黑钱创下10年最高记录。2010年马来西亚流多达1970亿令吉黑钱,比2009年930亿令吉增加112%。马来西亚是全世界黑钱流出第二高的国家,名列中国之后,实在可耻。 上述报告《2001年至2010年之间,发展中国家非法流出的资金》,作者是上述机构的经济学家莎拉菲达斯及迪夫卡尔(国际货币基金前高级经济学家)。报告警告,马来西亚的黑钱流动,在亚洲几个国家是具一定规模的。 全球金融廉正机构也形容,他们所估计的全球黑钱流动是"极为保守"的。 马来西亚的黑钱流出在2010年排名第二。而在2001至2010年期间,我国的黑钱流动"成绩"排名第三,过去10年的黑钱总流失估计为2850亿美元(8714亿令吉),中国为2兆7400亿美元,墨西哥为4760亿美元。 因此,行动党全力支持安华的提议,邀请国家银行总裁丹斯里洁蒂、全球金融廉正机构、所有民联州务大臣及首长出席下个月的圆桌会议,以解决2010年2000亿令吉及 过去10年(2001-2010年)共8710亿令吉黑钱外流的严重问题。 上述机构的报告再次确认2012年国际透明组织调查的结果,马来西亚在一项行贿者调查(Bribe Payer's Survey)中"因贪污而失去生意"排名第一。这方面,我们在31个国家中表现最糟,比印尼(47%)、巴基斯坦(42%)和俄罗斯(39%)还糟。纳吉应该要解释清楚这宗8710亿令吉丑闻,邀请参与上述机构报告的经济学家前来,为我国一雪前耻、解决丑闻。 林冠英 |
Posted: 20 Dec 2012 07:55 PM PST Press Statement By Penang Chief Minister Lim Guan Eng In Komtar, George Town On 21.12.12. The Penang state government is willing to help out Penang Port Sdn Bhd (PPSB) from sustaining yearly losses of more than RM18 Million by taking over Tanjung City Marina, Swettenham Pier and the ferry services. PPSB managing director Datuk Ahmad Ibnihajar had confirmed that the Transport Ministry and Penang Port Commission(PPC), and not PPSB, was to blame for the failed RM43 million Tanjung City marina project, which fell into disrepair following a storm in 2009. Ahmad said the failed marina was due to bad design and PPSB had in 2006 told PPC that the design was faulty in 2006. Clearly the Transport Ministry and PPC must bear full responsibility for mishandling the design, construction as well as failing to maintain the Tanjung city marina from 2006 until now when the entire marina has sunk to the bottom of the sea. All those involved in the PPC and Transport Ministry from this period 2006-2012 should respond to Ahmad's expose that the design fault in the Tanjung City Marina, was doomed to fail right from the very beginning. A full explanation must be given on why the PPC and Transport Ministry wasted RM43 million in public funds to implement a doomed to fail project and whether there are any more of doomed to fail projects. The next public concern is whether the important Swettenham Pier is also one of those projects as it serves a critical link in serving cruise ships that cater to growing number of foreign tourists. The PPC and Transport Ministry's poor management has caused a complete loss of public confidence. The state government is willing to take over and is confident of turning around the Swettenham Pier, Tanjung City Marina and the ferry services. Even the ferry services can be well run by engaging professionals with expertise as was done in the past. The state government would also press the Federal government to fulfil its obligations as operator of Penang Port by immediately undertaking the RM355 million project of deepening of the north channel from 11 meters to 15 meters. Deepening the channel is necessary to handle bigger container ships to ensure sustainable revenue growth, which was only RM329 million last year and a slight increase this year, which is low for a significant port like Penang serving one of the most dynamic manufacturing clusters in the world. —–BM version —– Kenyataan Akhbar oleh Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng pada 21.12.12 di Komtar, George Town Kerajaan Negeri Pulau Pinang bersedia untuk membantu Penang Port Sdn Bhd (PPSB) daripada terus menanggung kerugian tahunan lebih daripada RM18 juta dengan mengambil alih Tanjung City Marina, jeti Swettenham dan perkhidmatan feri. Kerajaan Negeri Pulau Pinang bersedia untuk membantu Penang Port Sdn Bhd (PPSB) daripada terus menanggung kerugian tahunan lebih daripada RM18 juta dengan mengambil alih Tanjung City Marina, Jeti Swettenham dan perkhidmatan feri. Pengarah Urusan PPSB Datuk Ahmad Ibnihajar telah mengesahkan bahawa Kementerian Pengangkutan dan Suruhanjaya Pelabuhan Pulau Pinang (PPC) , dan bukannya PPSB harus dipersalahkan atas kegagalan projek RM43 juta Tanjung City Marina yang rosak berikutan ribut pada tahun 2009. Ahmad berkata kegagalan Tanjung City Marina disebabkan oleh reka bentuk yang teruk dan PPSB pada tahun 2006 telah memberitahu PPC bahawa reka bentuk tersebut adalah salah pada tahun 2006. Jelas Kementerian Pengangkutan dan PPC mesti menanggung tanggungjawab sepenuhnya atas kegagalan menangani reka bentuk, pembinaan dan jua kegagalan untuk mengekalkan Tanjung City Marina dari tahun 2006 sehinga sekarang apabila keseluruhan Tanjung City Marina telah tenggelam ke dasar laut. Semua yang terlibat dalam PPC dan Kementerian Pengangkutan dari tempoh 2006 – 2012 harus bertanggungjawab ke atas pendedahan Ahmad berikutan kegagalan reka bentuk Tanjung City Marina, daripada awal projek ini dijalankan. Penjelasan penuh harus diberikan oleh PPC dan Kementerian Pengangkutan atas pembaziran RM43 juta dana awam bagi melaksanakan projek yang ditakdirkan gagal dan sama ada terdapat lagi projek- projek lain yang ditakdirkan gagal. Kebimbangan awam yang seterusnya ialah sama ada Jeti Swettenham yang penting itu juga merupakan salah satu projek yang gagal kerana Jeti Swettenham merupakan pautan kritikal untuk kapal- kapal layarbagi meningkatkan bilangan pelancong asing. Pengurusan yang kurang cekap oleh PPC dan Kementerian Pengangkutan menyebabkan keyakinan awam telah hilang sepenuhnya. Kerajaan Negeri bersedia untuk mengambil alih dan yakin dapat memulihkan Jeti Swettenham, Tanjung City Marina dan perkhidmatan feri. Malah perkhidmatan feri juga boleh dijalankan dengan lancar dengan melibatkan para profesional yang berpengalaman seperti mana yang telah dilakukan pada masa lalu. Kerajaan Negeri juga mendesak Kerajaan Persekutuan untuk memenuhi tanggungjawab sebagai pengendali Pelabuhan Pulau Pinang dengan mengambil alih segera projek RM355 juta mendalamkan saluran utara dari 11 meter kepada 15 meter. Pendalaman saluran tersebut adalah perlu bagi membolehkan kapal kontena yang lebih besar untuk masuk bagi memastikan pertumbuhan pendapatan yang lebih mampan. Tahun lepas, hanya RM329 juta telah diperolehi dengansedikit peningkatan tahun ini. Ini sangat rendah bagi pelabuhan yang penting seperti Pulau Pinang yang berkhidmat sebagai salah satu kelompok pembuatan yang paling dinamik di dunia. ========= Mandarin Version ================== 槟州政府愿意接管丹绒城市游艇俱乐部、瑞典咸码头及渡轮服务业务,以协助槟州港口有限公司(PPSB)脱离每年亏损1800万令吉的困境。 槟州政府愿意接管丹绒城市游艇俱乐部、瑞典咸码头及渡轮服务业务,以协助槟州港口有限公司(PPSB)脱离每年亏损1800万令吉的困境。槟州港口公司董事经理拿督阿末伊尼哈惹已经证实耗资4300万令吉的丹绒城市游艇俱乐部计划,在2009年暴风雨后失修,以失败告终,并不是槟港口有限公司的错,错在交通部及港务局。 阿末伊尼哈惹说该游艇俱乐部的失败在于奇差无比的设计,槟港口有限公司在2006年已经提醒港务局这样的设计是不对的。很明显的,交通部及港务局必须为丹绒城市游艇俱乐部2006年至今的错误设计、承建还有无法维护而沉入海底,负上全部责任。 港务局及交通部在2006至2012年牵涉该计划的人,必须回应阿莫伊尼哈惹所揭露,丹绒城市游艇俱乐部从一开始设计就有问题。港务局及交通部必须要全盘解释,为何浪费4300万令吉的公币进行一开始就注定要失败的计划,还有到底还有多少这种注定要失败的计划。 另一个公众关心的地方是槟城重要的瑞典咸码头,是不是也会成为此类的失败计划,须知该码头乘载着为大型邮轮服务的重任,而且乘搭邮轮而来的外国游客人数一直在增加。港务局及交通部差劲的管理,已经让公众完全失去信心。州政府愿意接管瑞典咸码头、丹绒城市游艇俱乐部及渡轮服务,而且有信心能扭转局势。即使是渡轮服务也可以如以往一样,让专业的专家来营运。 州政府同时要向联邦政府施压,以尽快兑现其作为槟城港口经营者的任务,立刻进行3亿5500万令吉,从原本11公尺挖深至15公尺的北部海床通道挖深计划。通道挖深计划是必须进行,好让更大型的货柜轮船进港,以维持港口盈利增长。槟港口盈利去年才获得3亿2900万令吉,今年只取得微幅成长,这对槟城作为世界其中一个最具活力的制造业中心来说,我们港口的营运能力实在太低了。 林冠英 |
You are subscribed to email updates from Lim Guan Eng To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan